روش مسیر بحرانی(CPM=Critical Path Method)

sszz23

عضو جدید
برنامه ریزی یعنی تصمیم گیری در مورد آینده.برای اینکه برنامه ریزان تمام عوامل و متغیرهای مربوط به تصمیم گیری را بتوانند در نظر داشته باشند روشهای زیادی وجود دارد:مثل نمودارهای میله ای-گانت-روش مسیر بحرانی و فن ارزشیابی و بازنگری برنامه.
از ساده ترین روشها میتوان به نمودارهای گانت و میله ای اشاره کرد که نمودار گانت توسط هنری گانت و نمودار میله ای توسط فردریک تیلور ارائه شدند.این دو نمودار به عنوان یکی از ساده ترین ابزارها برای نشان دادن زمانهای آغاز و پایان فعالیتها هنوز در بسیاری از موسسات و سازمانها،به عنوان تنها روش برنامه ریزی مورد استفاده قرار میگیرند.این نمودارها از 2 محور عمود برهم تشکیل شده اند.محور افقی این نمودارها نشان دهنده عامل زمان و محور عمودی نشان دهنده فعالیتهای لازم در اجرای پروژه است.از اشکالات عمده این نمودارها این هست که ارتباط بین فعالیتها و ترتیب تقدم و تاخر بین این فعالیتها را نشان نمیدهند.اشکالات این نمودارها و عدم کارایی آنها در پروژه های بزرگ،مدیران را به فکر استفاده از تکنیکها و فنون دیگری مثل روش مسیربحرانی و فن ارزشیابی و بازنگری برنامه انداخت.
در دهه 1950 گروهی از دانشمندان رشته تحقیق در عملیات به فکر ایجاد روشی برای برنامه ریزی پروژه ها افتادند.آنها تکنیکی را به عنوان طولانی ترین مسیر غیر قابل کاهش رویدادها،برای اجرای پروژه تعمیرات اساسی یک نیروگاه برق ابداع نمودند.این تکنیک بعدها به عنوان تکنیک ترتیب اصلی نامیده شد که شباهت بسیار زیادی به روشهای CPM و PERT=Program Evaluation and Review Technique داشت.ولی این روش هرگز به طور رسمی چاپ و منتشر نشد.تقریبا همزمان با رویداد (1957) شرکت تولیدی دوپان،یک گروه تحقیقاتی را مامور بررسی روش کاربردهای جدید مدیریت در امور مهندسی شرکت نمود.این گروه بعدها با دکتر جان ماچلی از مرکز پژوهشهای علمی شرکت یونیواک و مهندس کلی،از شرکت رمینگتون تکمیل شد.این گروه موفق به ابداع روش CPM شد.این روش برای اولین بار در پروژه ساخت یک کارخانه برای شرکت دوپان به کار گرفته شد.پس از آن شرکت دوپان برای تعمیرات اساسی،در یکی از کارخانجات خود که دارای سیستم تولیدی پیوسته بود،از CPM استفاده کرد.برای انجام تعمیرات باید این خط تولید متوقف میشد.پس هرگونه اقدام و ابتکاری که در کاهش زمان تعمیرات میتوانست موثر باشد،کمک مهمی به شرکت میکرد.با استفاده از روش CPM زمان کل تعمیرات از 125 ساعت به 93 ساعت و در دوره های بعدی به 74 ساعت کاهش پیدا کرد.
اساس روش CPM: همانطور که گفته شد،روشهای زیادی برای تحلیل،برنامه ریزی، زمان بندی و کنترل پروژه ابداع شده اند که روش نمودار میله ای و روشهای تحلیل شبکه از جمله رایج ترین آنهاست.روشهای تحلیل شبکه که در آنها از نمودارهای شبکه استفاده میشود،برای جبران نقاط ضعف عمده نمودارهای میله ای ابداع شده اند.اساس این روشها عموما بر نظریه گراف مبتنی است.روش CPM نیز جزو روشهای تحلیل شبکه میباشد.
یک شبکه تصویری از پروژه است که فعالیتهای پروژه و روابط میان آنها را نشان میدهد.شبکه مانند قلب در کالبد روشهای تحلیل شبکه است.مدیر پروژه-کارشناسان-پیمان کاران و واحدهای سهیم در اجرای پروژه،با در اختیار داشتن شبکه،می توانند تصورات و فرضیات قبلی خود درباره فعالیتهای پروژه و روابط میان آنها را به طور عینی بررسی کرده و آنها را اصلاح نمایند.برای ترسیم شبکه که در واقع تصویر عینی روابط فعالیتهای پروژه است،باید روابط میان فعالیتهای پروژه را تعریف و تعیین کرد.در هر شبکه حداقل یک راه وجود دارد که شامل طولانی ترین زمان است.به این مسیر یا راه،مسیر بحرانی گفته میشود.رویدادهای بحرانی در یک شبکه،رویدادهایی اند که دارای کمترین شناوری (که معمولا صفر است)هستند. یعنی تفاضل بین زودترین و دیرترین تاریخ وقوع(شناوری)این رویدادها صفر است.
مسیر بحرانی نیز مسیری است که از آغاز تا پایان همواره از رویدادهای بحرانی عبور میکند.مسیر بحرانی در واقع،وقت گیرترین توالی رخدادها و فعالیتهای لازم برای تکمیل پروژه است که مدت اجرای پروژه نیز برابر طول مسیر بحرانی است.در روش مسیر بحرانی با توجه کامل به مدت زمان ارتباطات و وابستگیها و توالی فعالیتها، زودترین و دیرترین زمان شروع و خاتمه هر فعالیت به طور قطعی تعیین و مشخص میشود.توجه اصلی این روش روی محاسبه زمانهای شناوری و میزان انعطاف در زمان اجرای فعالیتهاست.
موارد استفاده از CPM:
قبل از اینکه مشخص شود که روش CPM با چه پروژه هایی تناسب دارد باید فعالیتها را با توجه به احتمال اجرا و زمان اجرای آنها تقسیم بندی نمود.در یک پروژه تعدادی از فعالیتها هستند که در زمان برنامه ریزی مشخص است که به طور قطعی و مسلم انجام خواهندشد،که به آنها فعالیتهای قطعی میگویند.اما ممکنه اموری وجود داشته باشند که انجام آنها الزامی شود و یا ممکنه که احتیاجی به انجام آنها نباشد. مثلا در پروژه تعمیرات اساسی کارخانه،قبل از توقف ماشینها و بازرسی قطعات، نمی توان گفت که آنها احتیاج به تعویض دارند یا خیر.به چنین فعالیتهایی که انجامشان قطعی نباشد،فعالیتهای احتمالی میگویند.همینطور از نظر طول زمان اجرای یک فعالیت نیز فعالیتها را میتوان به 2 گروه:دارای زمان معین-دارای زمان احتمالی تقسیم بندی نمود.فعالیتهای دارای زمان احتمالی،برخلاف فعالیتهای دارای زمان معین،زمان اجرای آنها ثابت نیست و این زمان نسبت به حد متوسط برآوردها انحراف زیادی دارد.مثلا در فصول بارندگی و در مناطق پر باران فعالیتهای جاده سازی به علت بارندگی دارای زمان احتمالی اند.برای پروژه های فاقد فعالیتها و زمانهای احتمالی،روش CPM مناسب است.برای پروژه های فاقد فعالیتهای احتمالی ولی دارای زمانهای احتمالی روش PERT مناسب است.برای پروژه های دارای فعالیتهای احتمالی کاربرد GERT مناسب تر است.
دو روش PERT,CPM دارای اختلافات عمده با همدیگرنیستند بلکه فقط روش محاسبه مدت زمان انجام فعالیتها در این 2 متفاوت است.در برآورد مدت زمان فعالیتها در روش PERT از متوسط زمان مورد انتظار و در CPM از محتمل ترین زمان ممکن استفاده میشود.امروزه با کاربرد روشهایی مثل PERT,CPM علاوه بر محاسبات زمانی،مسائلی مثل تخصیص و تسطیح منابعی همچون هزینه نیروی انسانی و تجهیزات و موازنه هزینه و زمان قابل حل هستند.
قوانین رسم شبکه های مسیر بحرانی(CPM)
1-هر فعالیت باید فقط یکبار روی شبکه ظاهر شود. 2-دو فعالیت نباید دارای یک اسم مشابه باشند. 3-شبکه باید فقط دارای یک رویداد آغازین،یک رویدادپایانی باشد. 4-هر تعداد فعالیت میتواند از یک رویداد آغاز شود،یا به یک رویداد ختم شود.ولی دو فعالیت نمیتونند دارای یک رویداد پایه و یک رویداد پایان باشند. 5-یک شبکه نمودار دارای مقیاس زمان نیست(به استثنای مواردی که شبکه را عمدا با مقیاس زمان رسم میکنند)بنابراین طول کمانهای نشان دهنده فعالیتها در شبکه ها اهمیت یا مفهوم بخصوصی ندارد. 6-راستای جغرافیای فعالیتها دارای مفهوم ویژه ای نیست.ولی مناسب است شبکه ها همواره به صورتی رسم شوند که رویدادپایه در سمت چپ رویداد پایان قرار گیرد.(جهت فعالیتها از چپ به راست باشد)یا حداقل روی صفحه کاغذ حالت عمودی داشته باشند. 7-رویدادها به گونه ای شماره گذاری شوند که همواره شماره رویداد پایه هر فعالیت از شماره رویداد پایان آن کوچکتر باشد و از یک شماره برای نامیدن دو رویداد مختلف استفاده نشود. 8-روابط پیش نیازی و وابستگی در شبکه همواره به صورتی است که فعالیتهایی که از یک رویداد خارج میشوند وقتی میتوانند شروع شوند که همگی فعالیتهایی که به آن رویداد میرسند انجام شده باشند. 9-واحد زمان در شبکه ها باید همواره ثابت باشد.مثلا زمان همگی فعالیتها به واحد روز یا هفته یا ساعت نشان داده شود.
 

"hasta"

عضو جدید
ممنون دوست عزیزمن یه سئوال دارم چه نرم افزاری به روش CPM کار می کنه؟تا اونجایی که من می دونم P3 & MSP به روش PERT هست درسته؟
 

sszz23

عضو جدید
نرم افزار مربوط به CPM

نرم افزار مربوط به CPM

ممنون دوست عزیزمن یه سئوال دارم چه نرم افزاری به روش CPM کار می کنه؟تا اونجایی که من می دونم P3 & MSP به روش PERT هست درسته؟



سلام دوست عزیز،در پاسخ به سوال شما میگم که:برای رسم نمودارهای گرت و پرت به اندازه دلخواه میتونید از نرم افزار HPM و Time Line استفاده نمایید.برای CPM میتونید از نرم افزار VISIO استفاده کنید.من در مورد این نرم افزارها در تالار نرم افزارهای مهندسی صنایع توضیحاتی ارائه کردم.(معرفی نرم افزارهای مهندسی صنایع) برای رسم نمودار گانت از MSP و P3e استفاده میکنند.
 
آخرین ویرایش:

sszz23

عضو جدید
معمولا و نه همیشه ترتیبی از فعالیتهای زمانبندی است که مدت پروژه را تعیین میکند.مسیر بحرانی عموما طولانی ترین مسیر پروژه است.با این وجود یک مسیر بحرانی میتواند به عنوان مثال به یک مایلستون زمانبندی که در میانه زمانبندی پروژه قرار دارد و تاریخ تحمیلی ناشی از قید پایان قبل از finish no later than را داراست ختم شود.
تکنیک تحلیل شبکه زمانبندی که برای تعیین مقدار انعطاف زمانبندی(مقدار شناوری) در مسیرهای مختلف شبکه زمانبندی پروژه و تعیین حداقل مدت کلی پروژه مورد استفاده قرار میگیرد.زودترین زمانهای شروع و پایان با استفاده از محاسبات مسیر پیشرو و استفاده از تاریخ شروع مشخص محاسبه شده و دیرترین تاریخهای شروع و پایان نیز با استفاده از محاسبات مسیر پسرو که از تاریخ پایان مشخصی که در برخی مواقع زودترین تاریخ پایانی است که در طول محاسبات مسیر پیشرو بدست آمده است،شروع میشود،محاسبه میشود.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
سلام دوست عزیز،در پاسخ به سوال شما میگم که:برای رسم نمودارهای گرت و پرت به اندازه دلخواه میتونید از نرم افزارHPM و Time Line استفاده نمایید.برای CPM میتونید از نرم افزار VISIO استفاده کنید.من در مورد این نرم افزارها در تالار نرم افزارهای مهندسی صنایع توضیحاتی ارائه کردم.(معرفی نرم افزارهای مهندسی صنایع) برای رسم نمودار گانت از MSP و P3e استفاده میکنند.
سلام
ممنونم بابت مطلب مفيدي كه قرار داديد
در مورد cpm، خود نرم افزار msp هم روي نمودار گانت مسير بحراني رو مشخص ميكنه
فقط بايد در منوي format>gant chart wizard يه تغييراتي بديم درسته؟؟;)
 

sszz23

عضو جدید
سلام
ممنونم بابت مطلب مفيدي كه قرار داديد
در مورد cpm، خود نرم افزار msp هم روي نمودار گانت مسير بحراني رو مشخص ميكنه
فقط بايد در منوي format>gant chart wizard يه تغييراتي بديم درسته؟؟;)

سلام.بله حرف شما درسته و اکثرا برای CPM از MSP استفاده میکنند.ولی به نظر من راحتترینش VISIO هست.
 

sszz23

عضو جدید
تکنیک ارزیابی برنامه و بازنگری آن (pert) و روش مسیر بحرانی (cpm) دو تکنیک کاملا مرتبط و نزدیک به هم میباشند که برای مانیتورینگ یا نظارت پیشرفت پروژه های بزرگ کاربرد دارند.یکی از قسمتهای کلیدی pert/cpm محاسبه مسیر بحرانی است.یعنی مشخص سازی زیرمجموعه فعالیتهایی که می بایست فورا به عنوان برنامه،اجرا گشته تا اینکه یک پروژه در وقت مقرر خود پایان پذیرد.
pert به هنگامیکه توسعه یافت و در مدیریت توسعه سیستم موشک بالستیک ناوگان ستاره قطبی برای نیروی دریایی ایالات متحده به کار گرفته شد به عنوان یک سیستم مشهور معروفیت حاصل نمود.اهمیت این پروژه در این نکته بود که 18 ماه زودتر از برنامه اعلامی پایان پذیرفته و بودجه تخصیص یافته به آن نیز اضافه نگردید.تقریبا در زمان مشابه با این پروژه،شرکت دوپونت از cpm برای مدیریت ساخت و تعمیر دستگاههای تولیدی خود استفاده می نمود.
یک پروژه معمولی و متعلق به دنیای مدرن امروزی دارای پیچیدگی های بسیاریست که در اسلوب شناسی اولیه pert/cpm مورد ملاحظه قرار نگرفته بود.سه وضعیت اصلی مورد توجه بود:1-ممکن است با افزایش سرعت و یا خردشدگی برخی از فعالیتهای داخل پروژه نسبت به تسریع در اتمام آن اقدام شود.2-توانایی پایان دادن به پروژه،در زمان مشخص،به واسطه برخی از محدودیتهای منابع از دست می رود. (مثل دو فعالیت مجزا که امکان انجام همزمان آنها وجود داشت،اما به واسطه محدودیت منابع مثل عدم وجود بیش از یک جرثقیل می بایست به صورت تک به تک انجام گیرد.) 3-زمانیکه برای انجام هر فعالیت،بطول می انجامد یک متغیر تصادفی می باشد.پس زمانیکه می بایست صرف انجام کل پروژه نیز بشود یک متغیر تصادفی خواهد بود.
خرد شدن شبکه های پروژه:
هنگامیکه طول بحرانی یک پروژه مشخص گردید،سوال بعدی که پرسیده میشود آن است که آیا میتوانیم پروژه را کوتاهتر کنیم؟ فرایند کاهش مدت زمان پروژه یا فعالیت معمولا به نام خردشدن خوانده میشود.برای بسیاری از پروژه های ساختمانی پرداخت اضافه به مقاطع کار در جهت افزایش انگیزه وی برای پایان دادن سریعتر به پروژه در زمان کوتاهتر معمول میباشد.
هزینه و ارزش موارد خرد شده:
ارزشی در موارد خرد شده یک پروژه وجود دارد.به منظور خرد شدن برخی از موارد در پروژه، می بایست نسبت به وقفه یک یا چند فعالیت اقدام کنیم.خرد شدن یک فعالیت به هزینه نیاز دارد. تصمیم گیری در خصوص خرد شدن یک فعالیت نیازمند آن است تا هزینه خرد شده آن فعالیت را با ارزش نتیجه بدست آمده از خرد شدن مقایسه کنیم.
ارزش خرد نمودن یک پروژه:
دو دیدگاه در مورد تصمیم گیری در خصوص مبلغ پروژه خرد شده وجود دارد: 1-ما به سادگی مدت پروژه و خرد شدگی را برای اتمام آن مشخص نمائیم یا 2-ما ارزش خرد شدن آنرا برای روزهای مختلف ارزیابی کنیم.
محدودیتهای منابع در برنامه ریزی پروژه:
برای بسیاری از پروژه ها یکی از موارد پیچیده آن است که منابع کمی موجود باشد.منابع محدود باعث میشود تا مجبور باشید کارهایتان را به صورت نوبتی انجام دهید،که اگر غیر از این بود می توانستیم چندین کار را با هم تواما انجام دهیم.
پیش بینی احتمال تکمیل پروژه با استفاده از مقصد:
یک آنالیز مسیر بحرانی ساده را در نظر میگیریم که در آن زمان فعالیتها را به طور دقیق می دانیم. در واقع زمان تکمیل یک وظیفه معمولا با ارزیابی اولیه ما متفاوت است.تقریبا از شروع اسلوب شناسی pert ،پیشنهاد میشد که طراحان پروژه سه ارزیابی را برای کار خود مهیا کنند.1-زمان خوشبینانه 2-زمانی احتمالی 3-زمان بدبینانه
pert اولیه دارای یک رویه بسیار نزدیک برای ارزیابی زمان توزیع کل پروژه می باشد.
 

پرين

عضو جدید
سلام
دست شما درد نكنه از اطلاعات مفيدي كه دادين
فقط يه درخواست داشتم :اگه ميشه يه توضيح كامل در مورد شناوري فعاليت ها برام بديد اصلأشناوري يعني چي ؟
 

sheyda_star

عضو جدید
کاربر ممتاز
شناوري يعني همون فرجه..حداكثر زماني كه ميشه يه فعاليت رو به تاخير انداخت.....البته اگه اشتباه نكنم..
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
سلام
دست شما درد نكنه از اطلاعات مفيدي كه دادين
فقط يه درخواست داشتم :اگه ميشه يه توضيح كامل در مورد شناوري فعاليت ها برام بديد اصلأشناوري يعني چي ؟
سلام
همون تعريفي كه دوستمون در پست قبل نوشتن و به يه عبارت ديگه:
شناوري يك رويداد =تفاضل بين زودترين و ديترين تاريخ وقوع اون رويداد
كه شناوري رويدادهاي بحراني صفر است;)
 

amir_yazdan

عضو جدید
شناوري يعني همون فرجه..حداكثر زماني كه ميشه يه فعاليت رو به تاخير انداخت.....البته اگه اشتباه نكنم..
سلام دوست عزیز
یکم اشتباه اشکالی نداره.
شناوری اقسام مختلفی داره، یکیش می شه اون چیزی که شما فرمودید. که ما بهش میگیم شناوری کل(Total Slack).
(-;
 

Al Pacino

عضو جدید
شناوري يعني همون فرجه..حداكثر زماني كه ميشه يه فعاليت رو به تاخير انداخت.....البته اگه اشتباه نكنم..

سلام
همون تعريفي كه دوستمون در پست قبل نوشتن و به يه عبارت ديگه:
شناوري يك رويداد =تفاضل بين زودترين و ديترين تاريخ وقوع اون رويداد
كه شناوري رويدادهاي بحراني صفر است;)

سلام دوست عزیز
یکم اشتباه اشکالی نداره.
شناوری اقسام مختلفی داره، یکیش می شه اون چیزی که شما فرمودید. که ما بهش میگیم شناوری کل(Total Slack).
(-;
همه ی اینایی که گفتید درسته در ادامه :
بطور کلی دو نوع شناوری داریم:
1.شناوری آزاد(Free Float): عبارتست از میزان شناوری فعالیت(حد مجاز به تعویق انداختن شروع فعالیت) بگونه ای که در زمان شروع فعالیتهای پس نیاز تغییری ایجاد نکند.
2.شناوری کل(Total Float):عبارتست از میزان شناوری فعالیت(حد مجاز به تعویق انداختن شروع فعالیت) بگونه ای که زمان اتمام پروژه را تغییر ندهد.(در این حالت این شناوری ممکن است بر زمان شروع فعالیتهای پسنیاز هم تاثیر گذار باشد و به عبارت دیگر آنها را در حد شناوری آزادشان جابجا کند.)
فعالیتهایی که در مسیر بحرانی واقع اند هم TF و هم FT آنها صفر است.
 

hsaba871

عضو جدید
ببينم دوستان من با چند تاپيك به اين سبك روبرو شدم. دليل خاصي داره كه يك تاپيك باز كنيم و در اون به مواردي بپردازيم كه در متون مرتبط به وفور يافت مي شوند.
يك تاپيك ديگه هم ديدم در مورد WBS با همين سبك و سياق. بعدي مي دونم اين طور تاپيك زدن مفيد باشه.
با تشكر
 

reza.javan

عضو جدید
شناوري يك رويداد (Free Slack)=تفاضل بين زودترين و ديرترين تاريخ اتمام اون رويداد بدون اینکه روی زمان شروع فعالیت بعدی تاثیر بگذارد
شناوري يك رويداد (Total Slack)=تفاضل بين زودترين و ديرترين تاريخ اتمام اون رويداد بدون اینکه روی زمان اتمام پروژه بعدی تاثیر بگذارد و یا به عبارتی مجموع free slack های فعالیتهای یک مسیر
free slack , total slack اصطلاح های مورد استفاده در MSP میباشند
 

Boruziniyat

عضو جدید
سلام
ممنونم بابت مطلب مفيدي كه قرار داديد
در مورد cpm، خود نرم افزار msp هم روي نمودار گانت مسير بحراني رو مشخص ميكنه
فقط بايد در منوي format>gant chart wizard يه تغييراتي بديم درسته؟؟;)

سلام.بله حرف شما درسته و اکثرا برای CPM از MSP استفاده میکنند.ولی به نظر من راحتترینش VISIO هست.

سلام دوست عزیز،در پاسخ به سوال شما میگم که:برای رسم نمودارهای گرت و پرت به اندازه دلخواه میتونید از نرم افزار HPM و Time Line استفاده نمایید.برای CPM میتونید از نرم افزار VISIO استفاده کنید.من در مورد این نرم افزارها در تالار نرم افزارهای مهندسی صنایع توضیحاتی ارائه کردم.(معرفی نرم افزارهای مهندسی صنایع) برای رسم نمودار گانت از MSP و P3e استفاده میکنند.

ممنون دوست عزیزمن یه سئوال دارم چه نرم افزاری به روش CPM کار می کنه؟تا اونجایی که من می دونم P3 & MSP به روش PERT هست درسته؟

همانطور که دوستان توضیح دادند، مبنای محاسبات در نرم افزارهای MSP و پریماورا روش CPM است ولی نرم افزارهایی هم مانند ( PertMaster (Primavera Risk Analysis قابلیت انجام محاسبات شبکه با روش پرت و گرت را دارند.

در خصوص visio بعید می دانم که امکان برنامه ریزی پروژه های بزرگ با چندین هزار فعالیت را داشته باشد. حداقل استتفاده از آن برای اینکار رایج نیست.
 

Similar threads

بالا