روش سایزینگ و بدست آوردن قیمت سپریتور separator sizing &Cost

حــامد

مدیر بازنشسته
Vertical separators
در شکل زیر شمای کلی یک جداکننده فازی نشان داده شده است معمولا باید قطر یک جداکننده به قدری باشد تا سرعت اجزا کاهش پیدا کند و جداسازی به راحتی صورت بگیرد قطر مینمم توسط رابطه زیر داده میشود:



 

پیوست ها

  • formool j.JPG
    formool j.JPG
    15.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • vesel2 j.JPG
    vesel2 j.JPG
    15.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

حــامد

مدیر بازنشسته
در رابطه بالا ut برابر سرعت گاز و مایع ورودی است
پس از بدست آوردن ut قطر مینیمم را از رابطه بالا بدست حالا باید مقدار سطح مایع در وسل را بدست بیاریم که با بدست اوردن سرعت مایع و زمان ماند به راحتی قابل محاسبه است در زیر نمونه ای از محاسبات انجام شده برای sparator واحد تبدیل کاتالیستی پالایشگاه اراک را اینجا قرار میدم تا ببینید روند کار به چه شکل هست


 

حــامد

مدیر بازنشسته
همینطور که میبینید در رابطه اصلی غیر از قطر و ارتفاع باید متریال ساخت وسل و فشار وسل وهمچنین M&S INDEX مشخص باشد
ضرایب فشار و متریال در شکل بالا موجوده ولی برای بدست آوردن M&S باید از مجله chemical engineering استفاده کنیم که هر ماه منتشر میشه که این ضریب برای 4 ماهه اول سال 2010 برابر 1448.3 هست که در ادامه بقیه محاسبات را میارم

 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
حامد جان ممنون از تاپیکت.یکی از مشکلات اساسی من تو سایزینگ سپراتور تعیین زمان مانده .رفرنسهای مختلف زمانهای متفاوتی رو برای سرویسهای مختلف پیشنهاد کردند که هر یک دقیقه اگه دبی بالا باشه ممکنه کلی سایز رو بالا ببره من که تجربه عملی ندارم برام خیلی سخته که کم بودن یا زیاد بودن این زمان ماند رو تحلیل کنم.میشه یه توضیح بدی راجع به اینکه زمان ماند در کنترل سطح دقیقاً چه اثری میذاره؟
مثلاً اگه کنترل دستی باشه باید زمانی که بین NLL وLLL فرض میشه بیشتر باشه.
یه جور دیگه سوالمو بپرسم این زمان در واقع فرصتی است برای برگشت سیستم به حالت نرمال؟
 

حــامد

مدیر بازنشسته
با تشکر از دوست خوبم مهندس بحرینی یه توضیح بدم من برای بدست آوردن ut اشتباه کردم اون ضریب 0.07 در سیستم si محاسبه شده ومن باید 0.35 در نظر میگرفتم
 
آخرین ویرایش:

t.salehi

کاربر ممتاز
Vertical separators
در شکل زیر شمای کلی یک جداکننده فازی نشان داده شده است معمولا باید قطر یک جداکننده به قدری باشد تا سرعت اجزا کاهش پیدا کند و جداسازی به راحتی صورت بگیرد قطر مینمم توسط رابطه زیر داده میشود:


ممنون حامد جان از تاپیک های خوبی که میذاری:gol:


برای جداسازی دو فاز از چندین عامل استفاده میشود.
1- در مرحله اول: به هنگام ورود دو فاز به جداکننده با برخورد به صفحه ( مقابل نازل ورودی) و تغییر جهت حرکت، تغییر جهت مومنتم داریم که برای 2 فاز متفاوته. و باعث میشود که ذرات مایع که سنگین تر هستند قادر به تغییر جهت دوباره به سمت بالا نباشند و به سمت پایین جداککنده حرکت کنند. و فاز گاز به سمت بالا بر می گردد.
2- به همراه فاز گاز مقداری از ذرات مایع نیز به سمت بالا در حرکتند ( توسط فاز گاز حمل می شوند). جهت جدا سازی این ذرات از نیروی گراویتی بهره میگیریم. با طراحی که انجام میدهیم و ارتفاعی که جهت فاز بخار در نظر میگیریم ( با توجه به اندازه ذرات مایع و سپس محاسبه حداقل سرعت مورد نیاز
( از روی نیروی درگ و جاذبه محاسبه می شود) میتوان این ارتفاع را محاسبه کرد)
در این بین میزان ارتفاع قسمت مایع نیز به همین علت اهمیت می یابد( جهت تامین زمان ماند کافی جهت جدا شدن حباب های بخار از فاز مایع)
هر دوی این ارتفاع ها از روی مینیم سرعت، در ادامه حداقل قطر ( با توجه به حجم بخار) مورد نیاز به دست می ایند.
3- و اخرین مرحله استفاده از دمیستر، mist elimination و pad هستش.
این پد ها برای به تله انداختن ذرات کوچک مایع استفاده می شوند که با نیروی وزن از فاز بخار جدا نشده اند.
موجب میگردند که ذرات کوچک مایع در میان انها گیر افتاده و پس از مدتی تشکیل ذرات بزرگتری را میدهند. حال با توجه به افزایش وزن در مخزن سقوط کرده و جدا می شوند.


یک فایل pdf میذارم. خیلی خوب طراحی جداکننده هارو مطرح کرده. خیلی از شرکت های مهندسی از همین استفاده می کنند.
http://up.iranblog.com/Files/5fa122e3bd2e455bb803.pdf

فقط ببخشید کمی رنگارنگه!!!!!!!! خودم که باهاش کار میکنم، همون رو براتون گذاشتم;)

و بهترن راه استفاده از استاندارد ها هستش. استاندارد GPSA خیلی میتونه کمکتون کنه.
 
آخرین ویرایش:

حــامد

مدیر بازنشسته
حامد جان ممنون از تاپیکت.یکی از مشکلات اساسی من تو سایزینگ سپراتور تعیین زمان مانده .رفرنسهای مختلف زمانهای متفاوتی رو برای سرویسهای مختلف پیشنهاد کردند که هر یک دقیقه اگه دبی بالا باشه ممکنه کلی سایز رو بالا ببره من که تجربه عملی ندارم برام خیلی سخته که کم بودن یا زیاد بودن این زمان ماند رو تحلیل کنم.میشه یه توضیح بدی راجع به اینکه زمان ماند در کنترل سطح دقیقاً چه اثری میذاره؟
مثلاً اگه کنترل دستی باشه باید زمانی که بین NLL وLLL فرض میشه بیشتر باشه.
یه جور دیگه سوالمو بپرسم این زمان در واقع فرصتی است برای برگشت سیستم به حالت نرمال؟


نسترن جان من تو مراجع مختلفی که دیدم زمان ماند رو بین 3 تا 10 دقیقه در نظر گرفته اند خوب مشخصه که با افزایش زمان ماند جداسازی بهتر انجام میشه ولی طول وسل بلند تر میشه و هزینه ساخت بالا میره
در اینجا قسمت طراحی جداکننده عمودی از کتاب silla رو براتون قرار میدم که کامل توضیح داده


 
آخرین ویرایش:

R.BAHREINI

New member
ممنون حامد جان از تاپیک های خوبی که میذاری:gol:


برای جداسازی دو فاز از چندین عامل استفاده میشود.
1- در مرحله اول: به هنگام ورود دو فاز به جداکننده با برخورد به صفحه ( مقابل نازل ورودی) و تغییر جهت حرکت، تغییر جهت مومنتم داریم که برای 2 فاز متفاوته. و باعث میشود که ذرات مایع که سنگین تر هستند قادر به تغییر جهت دوباره به سمت بالا نباشند و به سمت پایین جداککنده حرکت کنند. و فاز گاز به سمت بالا بر می گردد.
2- به همراه فاز گاز مقداری از ذرات مایع نیز به سمت بالا در حرکتند ( توسط فاز گاز حمل می شوند). جهت جدا سازی این ذرات از نیروی گراویتی بهره میگیریم. با طراحی که انجام میدهیم و ارتفاعی که جهت فاز بخار در نظر میگیریم ( با توجه به اندازه ذرات مایع و سپس محاسبه حداقل سرعت مورد نیاز ( از روی نیروی درگ و جاذبه محاسبه می شود) میتوان این ارتفاع را محاسبه کرد)
در این بین میزان ارتفاع قسمت مایع نیز به همین علت اهمیت می یابد( جهت تامین زمان ماند کافی جهت جدا شدن حباب های بخار از فاز مایع)
هر دوی این ارتفاع ها از روی مینیم سرعت، در ادامه حداقل قطر ( با توجه به حجم بخار) مورد نیاز به دست می ایند.
3- و اخرین مرحله استفاده از دمیستر، mist elimination و pad هستش.
این پد ها برای به تله انداختن ذرات کوچک مایع استفاده می شوند که با نیروی وزن از فاز بخار جدا نشده اند.
موجب میگردند که ذرات کوچک مایع در میان انها گیر افتاده و پس از مدتی تشکیل ذرات بزرگتری را میدهند. حال با توجه به افزایش وزن در مخزن سقوط کرده و جدا می شوند.

یک فایل pdf میذارم. خیلی خوب طراحی جداکننده هارو مطرح کرده. خیلی از شرکت های مهندسی از همین استفاده می کنند.
http://up.iranblog.com/Files/5fa122e3bd2e455bb803.pdf

فقط ببخشید کمی رنگارنگه!!!!!!!! خودم که باهاش کار میکنم، همون رو براتون گذاشتم;)

و بهترن راه استفاده از استاندارد ها هستش. استاندارد GPSA خیلی میتونه کمکتون کنه.
سلام خانم مهندس
يه سوال در خصوص فايل پيوست شده داشتم
تو جدول شماره 4 :
ميشه بگيد فرمول محاسبهdN چطور بدست امده
ضمنا منظورتون اگه SECTION 7 استاندارد GPSA هست چيزي راجب محاسبه طول نگفته (وسل عمودي و داراي دميسترپد )و فقط به مينيمم مقدار اكتفا كرده
با سپاس
 

t.salehi

کاربر ممتاز
سلام خانم مهندس
يه سوال در خصوص فايل پيوست شده داشتم
تو جدول شماره 4 :
ميشه بگيد فرمول محاسبهdN چطور بدست امده
ضمنا منظورتون اگه SECTION 7 استاندارد GPSA هست چيزي راجب محاسبه طول نگفته (وسل عمودي و داراي دميسترپد )و فقط به مينيمم مقدار اكتفا كرده
با سپاس

سلام جناب مهندس عزیز

با توجه به حجم بخار و مایع و دانسیته این دو، میتونید از روابط جدول 4 استفاده کرده و حداقل مقدار dN رو بدست بیاورید.
تو جدول هست روابطش، فقط دقت کنید این حداقل مقدار و شما میتونید این مقدار رو با توجه به سایز استاندارد نازل ها و یا موارد دیگه ای در طراحی تون مهمه، این مقدار رو افزایش بدهید.
 

R.BAHREINI

New member
سلام جناب مهندس عزیز

با توجه به حجم بخار و مایع و دانسیته این دو، میتونید از روابط جدول 4 استفاده کرده و حداقل مقدار dN رو بدست بیاورید.
تو جدول هست روابطش، فقط دقت کنید این حداقل مقدار و شما میتونید این مقدار رو با توجه به سایز استاندارد نازل ها و یا موارد دیگه ای در طراحی تون مهمه، این مقدار رو افزایش بدهید.
سلام
اگه اطلاع داشته باشيد ميخواستم بدونم فرمول dn يه فرمول تجربيه يا مثلا بر اساس سرعت سيال و dp .... بدست مياد
با سپاس
 

R.BAHREINI

New member
سلام
ببخشيد كه باز سوال ميكنم
اگه بعد از محاسبات مجموع ارتفاعات درام نسبت به قطر كمتر از 1.5 شد بايد ارتفاع درام رو زياد كرد يا نه و اگه اره شما كدوم ارتفاع رو افزايش ميديد (نظر خود من قسمت HD هست )
با سپاس
 

asozhyan

New member
مرجع طراحي شركت توتال

مرجع طراحي شركت توتال

تو مرجع طراحي شركت توتال روبط تعيين بخش هاي مختلف هست. (section 2 vessels)
 
بالا