روش به کارگیری بوستر پمپ ها

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بوستر پمپ

بوستر پمپ (Booster pump) در لغت به معنای پمپ تقویت کننده است و در حقیقت دستگاهی است که باعث افزایش فشار می شود. همچنین ﺑﺮاي ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻓﺸﺎر ﻛﻨﺘﺮل ﺷﺪه آب در ﻳﻚ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﭘﻤﭙﺎژ از ﺑﻮﺳﺘﺮﭘﻤﭗ اﺳﺘﻔﺎده می ﺸﻮد .
1211.jpg

نحوه راه اندازی بوستر پمپ ها

بوستر پمپ قادر است فشار بالای آب برای بهینه سازی بهره وری پاک کننده را تامین کند. پمپ خود به خود راه اندازی نمی شود و فقط زمانی که پمپ تصفیه کننده مخزن روشن شد به کار می افتد. راه اندازی بوستر پمپ بدون پمپ تصفیه کننده به بوستر پمپ آسیب جدی خواهد رساند. راه اندازی های نابجا باعث خروج بوستر پمپ از گارانتی می شود . در این مقاله سعی شده است تا نحوه ی راه اندازی صحیح بوستر پمپ آموزش داده شود.

اجزای تشکیل دهنده ی بوستر پمپ


تذکر این اجزا ممکن است در برخی از بوستر پمپ ها تغییر کند.

پمپ
شیر یک طرفه
پرشر سوئیچ
الکتروموتور
صافی
مانو متر
شاسی مادر یا اصلی
لرزه گیر
اتصالات تبدلی
شاسی فرعی
تابلوی برق و کنترل
اتصالات کوپلی
کلکتور مکش و دهش
مخزن دیافراگمی
مغزی، مهره ماسوره و پیچ و وهره
شیر قطع و وصل
سنسور فشار
کابل های ارتباطی


نصب و مونتاژ بوستر پمپ

بوستر پمپ
ها شامل قطعات مکانیکی مانند الکتروپمپ و شاسی و شیر الات و کلکتور مکش و دهش ، تابلوی برق و منبع دیافراگمی می باشند. جهت نصببوستر پمپ باید به موارد زیر توجه کنید:

1- برای نصب بوستر پمپ بید از یک تکنسین ماهر در زمینه ی نصب وپشتیبانی بوستر پمپ استفاده کنیم.

2- با توجه به وزن بوستر پمپ ها نیاز به فونداسیون مناسب جهت استقرار شاسی مادر بوستر پمپ می باشد . جهت عدم انتقال ارتعاشات دستگاهبوستر پمپ به فونداسیون استفاده از لاستیک های سراسری زیر شاسی مادر توصیه می شود.

3-بوستر پمپ باید در فضای بسته و دور از تغییرات محیطی شدید نصب گردد.​

4- شیر فلکه های بوستر پمپ و تابلو برق بوستر پمپ باید در دسترس باشد.

5- مجموع فشار ورودی دستگاه و فشار تولیدی آن از فشار مجاز قابل تحمل اجزا بیشتر نباشد. (با PN نرمال اجزای دستگاه مطابق باشد)

6- فضای کافی در اطراف بوستر پمپ جهت تعمیرات و امکان تعویض قطعات فراهم آید.

7- در حمل بوستر پمپ یا الکترو پمپ باید هیچگونه ضربه یا شوکی بر آنها وارد نیاید زیرا سیل مکانیکی و قطعات دیگر بوستر پمپ بسیار آسیب پذیرند.

8- شاسی مادر بوستر پمپ بر روی فونداسیون بصورت محکم متصل شده که این کار از طریق اتصال پیچ کردن در فونداسیون (Roll Bolt) نصب گردد.

9-درشکل زیر انواع بوستر پمپ ها و بسته بندی های آنان در چهار صورت مختلف نشان داده شده است:

66s3.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
10- در بوستر پمپ هایی که صافی یا لرزه گیر به صورت مجزا جهت نصب بر روی کلکتور مکش و دهش فرستاده می گردند دقت فرمایید و نسبت به نصب انها حتما اقدام نمایید.

11- منبع دیافراگمی نیز در بوستر پمپ های دور ثابت و دور متغیر حتماً باید نصب گردد. محل نصب منبع باید نزدیکترین محل به بوستر پمپ باشد و از فاصله دادن بین منبع و بوستر پمپ بپرهیزید.


12- منبع دیافراگمی را از طریق شیلنگ های فشار قوی یا لوله کشی مناسب به زیر کلکتور دهش وصل نمایید . لازم به یاداوری است که حتماً شیر فلکه ی جداکننده ، سه راهی و شیر تخلیه در ترکیب اتصال منبع به بوستر پمپ به کار گرفته شود تا زمانی که نیاز به تست هوای داخل منبع می باشد،می توان منبع را از طریق شیر فلکه از سیستم بوستر پمپ جدا کرد و نسبت به تخلیه ی آب داخل منبع و سنجش فشار باد منبع اقدام نمود.


13- سنسور فشار قطعه ای بسیار حساس می باشد و بستن ان به صورت غیر اصولی و سفت کردن آن روی بوشن باعث صدمه دیدن جدی به آن می شود.


14- معمولاً تابلوی برق و فرمان روی شاسی مادر بوستر پمپ و کابل کشی مناسب بین الکترو موتور و تابلو از طرف این شرکت انجام می پذیرد.در صورتی که تابلو بصورت ایستاده باشد یا در صورتی که تابلوی کوچک را می خواهید روی دیوار نصب نمایید، باید آن را در محل مناسبی قرار دهید.


15- مانومتر، پرشر سوئیچ در سیستم های دور ثابت و سنسور فشار در سیستم های دور متغیر را در روی کلکتور دهش بر روی بوشن های تعبیه شده نصب نمایید. دقت کنید سنسور فشار قطعه ای بسیار حساس می باشد و بستن آن به صورت غیر اصولی و سفت کردن آن روی بوشن باعث صدمه دیدن جدی به آن می شود.


16- بستن سیم های الکترو موتور ها،سنسور، پرشرسوئیچ وکنترل سطح باید دقیقاً طبق نقشه ترمینال تابلو باشد. در ترمینال های تابلو برق، وروردی یا خروجی220 ولت و یا 240 ولت می باشند. در نتیجه اتصال نادرست باعث آسیب دیدن دستگاه ها (خصوصاً بوستر پمپ) می شود.


17- در صورت نصب تابلو بر روی دیوار یا نصب آن به صورت ایستاده ، کابل های معتبر با سایز استاندارد را از داخل سینی و یا با استفاده از سیم خرطومی لاستیکی بین الکتروموتور ها و تابلوی برق نصب نمایید. در راه اندازی تک ضرب از یک سیم چهار رشته و در راه اندازی ستاره – مثلث از دو سیم 4 رشته استفاده می گردد. پلاک الکترو موتور به دقت مطالعه شود.

Untitled-4_copy.jpg

18- سنسور فشار در سیستم های دوور متغیر نصب می گردند. از ترمینال 1 و 2 سنسور به تر مینال های مربوطه در تابلو طبق جدول تر مینال ها متصل می گردند. به علت مثبت و منفی بودن سیم ها در سنسور جا به جایی در اتصال ترمینال ها باعث عدم کارکرد دستگاه می گردد.


19- پس از نصب بوستر پمپ ، کلکتور مکش بوستر پمپ به منبع ذخیره متصل گردد. لازم به ذکر است پمپ های سانتریفیوژ دارای مکش منفی بسیار کمی می باشد. لذا توصیه می گردد محل نصب بوستر پمپ به گونه ای انتخاب گردد که آب منبع ذخیره بر پمپ ها سوار باشند.


20- در بوستر پمپ های دور ثابت دو دستگاه پرشر سوئیچ روی کلکتور دهش نصب می شودکه آنها جهت تعیین حداقل و حداکثر فشار بوستر پمپ بکار گرفته می شوند.در پرشر سوئیچ های دیگر دو گیج (gage) وجود دارد. گیج اصلی ودیگر که نشان دهنده ی میزان اختلاف فشار است.

2325.jpg

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
راه اندازی بوستر پمپ

پس از تکمیل عملیات نصب بوستر پمپ طبق مراحل زیر به راه اندازی بوستر پمپ اقدام نمایید. لازم به ذکر است عدم دقت به موارد مذکور یا عدم آشنایی کافی با بوستر پمپ باعث صدمات جبران ناپذیر به دستگاه ها می گردد.
1- ابتدا باید کلیه ی فیوز های داخل تابلو روی حالت خاموش قرار دهید و سپس برق سه فاز ورودی و نول را به ترمینال های تعبیه شده در تابلوی بوستر پمپ (R،S،T،N)متصل نمایید.
2- فیوز اصلی تابلو را روی حالت روشن قرار داده و سه فاز ورودی و نول را توسط ولت متر نصب شده در تابلو یا از طریق اهم متر به صورت هر سه فاز با یکدیگر و با نول کنترل نمایید.تا نسبت به وجود برق سه فاز باخلاف فاز 400 ولت اطمینان حاصل نماییم.
3- تمامی گزینشگر های سوئیچ روی حالت خاموش و کلیه ی فیوز های داخل تابلو در حالت روشن قرار می گیرد.
4- برق ورودی تابلوی برق با کلید اصلی داخل تابلو به یکدیگر متصل می شوند.
5- پس از اتصال برق اصلی باید کنترل فاز ها خروجی بدهد تا قادر باشیم پمپ ها را روشن کنیم.
6- کلیه ی شیر های ورودی به بوستر پمپ و شیر های بوستر پمپ را باز کرده و از طریق شیر تعبیه شده بر روی کلکتور مکش و دهش هواگیری صورت پذیرد.لازم به ذکر است که میزان آب ذخیره شده باید به حد کافی جهت استارت و استفاده از بوستر پمپ باشد.
7- کلیه ی پمپ ها باید هواگیری شده و پیچ هواگیری تعبیه شده بر روی هر پمپ باز گردد تا نسبت به تخلیه ی هوا اطمینان حاصل گردد.
8- از حالت دستی کلید فرمان پمپ ها جهت تست لحظه ای پمپ ها به صورت دستی استفاده می گردد.باید جهت چرخش الکتروموتور ها کنترل شود تا مطابق جهت صحیح بچرخند.
9- پس از تست دستی پمپ ها و حصول اطمینان از کارکرد مناسب دستی پمپ ها و کنترل سیم کشی مربوط به سنسورو پرشر سوئیچ ها ، شیر فلکه را باز کزده و گزینشگر سوئیچ اینورتور یا PLC را روی حالت اتوماتیک قرار می دهیم.
10- در صورتی که پمپ ها خاموش نگردند یا در اثر خاموش شدن فشار سریع افت پیدا کندباید عملکرد شیر های یکطرفه، میزان باد منبع دیافراگمی و سیم کشی سنسور و پرشر ، مجدداً کنترل شود تا طبق دستور العمل توضیح داده شده نصب شوند.
11- در ادامه، شیر مابعد کلکتور دهش بوستر پمپ را باز کنید. در صورت عدم نشتی در سیستم لوله کشی، پمپ های بوستر پمپ روشن می شودو در صورت عدم مصرف، بعد از لحظاتی پمپ ها خاموش می گردند.
12- در صورتی که سیستم به صورت دور متغیر باشد طریقه تغیر فشار کارکرد بوستر پمپ از طریق اینورتور خواهد بود (که این محصول نیز توسط شرکت آبیاران عرضه می شود) .
13- بعد از راه اندازی اولیه بوستر پمپ باید نسبت به نصب سیستم عدم خشک کار کردن پمپ ها اقدام نمود.


پمپ بوستر پمپ

1- آب ورودی در پمپ ها باید کاملاً تمیز بوده و از وجود آب در پمپ همواره باید اطمینان حاصل گردد ، بدیهی است که در صورت خشک کار کردن، پمپ صدمه اساسی می بیند.
2- پمپ ها باید در حالت تعادل و با صدای طبیعی و عملکرد روان کار کند و صدای غیر طبیعی نشان مشکل در پمپ می باشد که باید سریعا پمپ را از مدار خارج کرد و به بررسی مشکل و حل آن اقدام کرد.
3- فشار خروجی پمپ باید مطابق با مدارک پمپ بوده و در صورتیکه پمپ فشار لازم را تولید نمی نماید باید نسبت به رفع عیب آن اقدام گردد.
4- جهت چرخش الکتروموتور و به تبع ان پمپ، دارای اهمیت ویژه می باشد. زیرا کارکرد بر عکس پمپ اثرات مخرب بسیاری را بر پمپ ها وارد می کند.
5- خاموش و روشن شدن بیش از حد مجاز پمپ که با توجه به سایز پمپ معمولاً 20 بار در ساعت می باشد، باعث آسیب دیدن چندین قطعه ی پمپ می شود. لذا در صورت مشاهده ی چنین حالاتی باید سریعاً در رفع اشکالات برای جلوگیری از آسیب کلی به سیستم بر آمد.
6- در صورتی که پمپ در فضایی باشد که احتمال یخ زدن آب در آن زیاد است باید برای جلوگیری از یخ زدگی آن راهکارهایی اندیشیده شود.
7- اگر احتمال آن می رود که پمپ قرار است مدت زمان طولانی کار نکند بهتر است، آب موجود در پمپ را تخلیه کنیم. اگر امکان تخلیه ی پمپ وجود ندارد حدالامکان هفته ای یکبار پمپ را باز کنید تا پمپ سالم بماند.
8- در صورتی که پمپ به علت خاموش بودن گیرپاژ کرده باشد با پیچ گوشتی یا آچار ، مهره ی روی پمپ را کمی می چرخانیم تا از آن حالت خارج شود.
9- در صورت بسته بودن شیر فلکه ی خروجی، از روشن کردن پمپ برای بیشتر از چند ثانیه کوتاه بپرهیزید.حالت دستی پمپ ها فقط جهت تست بوستر پمپیا مواقعی است که سیستم دجار اتفاقی شده است. به این جهت استفاده از پمپ ها در حالت دستی به صورت طولانی مدت باعث آسیب دیدن پمپ ها خواهد شد.
10- اگر جریان ورودی آب داغ باشد از حداقل فشار لازم اطمینان حاصل نمایید.​


الکترو موتور بوستر پمپ

1- جهت کارکرد صحیح الکتروموتور نیاز به تابلوی برق مجهز به فیوز، کنتاکتور، بیمتال و کنترل فاز می باشد. عدم عملکرد صحیح هرکدام از قطعات مذکور، انتخاب ناصحیح قطعات از نظر اندازه و یا عدم تنظیم بی متال و کنترل فاز باعث سوختن الکترو موتور می شود.
2- میزان رطوبت و گرمای محیط باید با درجه ی عایق بندی موتور و کلاس کارکرد موتور مطابقت داشته باشد.
3- سربندی غیر اصولی و خارج از پلاک موتور باعث سوختن الکتروموتور می گردد.
4- کارکرد موتور در خارج از توان خروجی یا خارج از فرکانس مندرج در روی پلاک موتور جایز نیست. توان الکترو موتور باید با توان مورد نیاز پمپ مطابقت داشته باشد.
5- خاموش و روشن شدن غیر منطقی موتور باعث سوختگی موتور می گردد.
6- در برخی الکتروموتور های بزرگ نیاز به گریس کاری جهت بلبرینگ می باشند که باید به صورت دوره ای نسبت به انجام این امر اقدام شود.
7- بلبرینگ های موتور دارای عمر مشخصی از نظر ساعت کارکرد هستند. در صورت پایان عمر بلبرینگ یا شنیدن صدای غیر طبیعی نسبت به تعویض بلبرینگ اقدام نمایید.


شیر یک طرفه بوستر پمپ

یکی از حساس ترین قطعات الکترونیکی بوستر پمپ شیر یک طرفه است. درخروجی هر پمپ برای جلوگیری از برگشت آب از خط دهش به پمپ استفاده می گردد. عملکرد ناصحیح این شیر و برگشت آب سبب آسیب دیدن بوستر پمپ می شود.در صورتی که این شیر به صورت ناقص کار کند سبب مشکلاتی چون، بالا نرفتن فشار سیستم ، فشار آمدن به پمپ ها و معکوس چرخیدن پروانه ی پمپ در حالت خاموش ، خواهد شد.آب بندی کامل شیر یکطرفه باید گاهاً کنترل گرددو توجه شود اجسام خارجی ، سنگریزه یا شن یا ماسه در صورت جمع شدن در محل شیر یکطرفه از آب بندی کامل آن جلوگیری می کند.برای حل این مشکل شیر یکطرفه باید از سیستم جدا شده و تمیز شودو یا در صورت خوردگی دیسک یا دریچه، باید تعویض شود.


صافی بوستر پمپ
نصب صافی در قسمت مکش هر پمپ یا روی کلکتور ورودی توصیه می گردد. کنترل توری صافی طی زمان های مشخص لازم است تا در صورت گرفتگی و مسدود شدن به وسیله ی اجسام یا ذرات، برگ یا هر شیء موجود در روی آب ورودی، تخلیه و تمیز گردد. توری در صافی ها به راحتی قابل کنترل و یا قابل تعویض می باشند.در بوستر پمپ های آتش نشانی نصب صافی بر روی کلکتور مکش خلاف استاندارد می باشد.زیرا در صورت گرفتگی صافی عملکرد کل بوستر پمپ مختل می گردد.

شیر پروانه ای و شیر اصلی بوستر پمپ
در ورودی و خروجی هر پمپ به منظور امکان خارج کردن و وارد کردن پمپ به مدار در هنگام خرابی و تعمیر و یا تعویض پمپ با باز و بسته کردن شیر ها. شیر فلکه ها بایستی به دقت باز و بسته شوندو گاهی واشر آنها از نظر کارایی کنترل گردد تا اطمینان حاصل گردد در هنگام بسته بودن شیر ها آببندی کامل است. پیچاندن متوالی و ممتد فلکه موجب هرز شدن آن خواهد شد. هنگامی که پمپ در مدار می باشدنسبت به باز بودن شیر فلکه ی ورودی و خروجی اطمینان حاصل نمایید. عدم باز بودن باعث صدمات جدی به پمپ می گردد.


منبع دیافراگمی بوستر پمپ​
1- برای جلوگیری از خرابی و لرزش سیستم ناشی از ضربه و همچنین نرم کار کردن سیستم از اجزای ضروری سیستم می باشدکه بهکلکتور دهش بوستر پمپ متصل می گردد که در بخش نصب به طریقه نصب دیاگرامی اشاره شد که باید طبق همان روش انجام پذیرد.​
2- فشار باد منبع دیافراگمی باید سه ماه یک دفعه کنترل گردد، زیرا در صورتی که فشار باد مخزن کم شود کارایی بوستر پمپ به شدت افت پیدا می کند. جهت کنترل باد منبع ابتدا باید شیر جدا کننده منبع از بوستر پمپ بسته گردد. سپس اب آب در درون منبع از طریق شیر تخلیه ، خارج شود. از طریق گیج های فشار، باد منبع دیافراگمی کنترل گردد.
3- فشار باد منبع باید حدود 1 بار کمتر از فشار استارت پمپ باشد. بطور مثال در صورتی که فشار روشن شدن پمپ ها در 7 بار باید 6 بار باشد.
4- در صورتی که فشار بوستر پمپ زیاد باشد باید از مخزن با فشار کاری 16 بار استفاده گردد تا از ترکیدن و خرابی تیوپ آن جلوگیری شود.


تابلو برق

از اجزای مهم بوستر پمپ می باشد و طریقه ی نگهداری آن در دوام و عمر آن بسیار تاثیر گذار است.1- هماننند سایر وسایل الکترونیکی باید از قرار دادن تابلو برق در رطوبت پرهیز گردد و در جایی قرار گیرد که در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرد.2- برق ورودی باید در محدوده ی مجاز ولتاژی باشد3- کنترل فاز ها باید در محدوده ی مجاز تنظیم گردند تا ورود ولتاژ به تابلو بیش از اندازه نباشد.4- بیمتال ها یا کلید های حرارتی اتوماتیک یا قابل تنظیم برای هر الکتروموتور باید طبق پلاک الکتروموتور تنظیم گردد تا در صورت آمپر غیر مجاز ، بیمتال یا کلید حرارتی اعلام خطا کند و الکتروپمپ متوقف گردد.5- تعداد خاموش و روشن شدن ها در صورتی که غیر منطقی بود، بوستر پمپ را خاموش نمایید تا از سوختن کنتاکتور هاجلوگیری به عمل آید6- در صورت سوختن قطعه ای نسبت به تعویض ان اقدام نمایید و از یکسره کردن مدارات جداً خود داری نمایید.7- اینورتور جهت تغییر فرکانس در بوستر پمپ های دور متغیر نصب می گردد. بر روی اینورتور ها، پانل نمایشگر نصب شده است که بر آن می توان پارامتر مختلف نمایشی را مشاهده نمود و تنظیمات نیز می تواند از روی انها صورت گیرد.8- در بوستر پمپ های دور ثابت جهت کنترل بوستر پمپ از PLC استفاده می گردد. PLC وظیفه ی روشن و خاموش کردن پمپ ها را به ترتیب خاصی دارد تا فشار در حد مطلوب در شبکه ی مصرف باشد و تغییر روشن پمپ در هر سیکل استهلاک را به بین پمپ تقسیم و به حداقل می رساند.


بررسی اجزای بوستر پمپ

در شکل زیر اجزای موجود در یک نوع بوستر پمپ مشخص شده است که در هنگام خرید به انتخاب درست شما کمک شایانی خواهد کرد.wqeqwe12.jpg
تعداد
توضیح
شماره ردیف
1
حلقه (شامل افزونه ی تخلیه)
1
1
پیش برنده
2
1
مهر و موم شده – ضد زنگ
3
1
به صورت بست حلقه ای
4
1
به صورت بست
5
2
پیچ، ضد زنگ، بست برای موتور
6
1
حلقه برای شفت
7
1
موتور، 4/3 اسب بخار
8
6
پیچ و مهره ی ضد زنگ
9
1
نوار لاستیکی
10
1
قاب برای نگهداری پمپ
11
4
پایه ی لاستیکی
12
2
پیچ و مهره
13
1
پیچ 8/1 اینچی
14
1
بسته ی نصب آسان
15
1
شلنگ پمپ
16
4
اتصال
17
4
پمپ اتصال نگهدارنده سریع
18

 
بالا