خبرها و تازه های گیاهان دارویی

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تأثیر «آلوئه ورا» در برطرف کردن پوسیدگی دندان 26/5/88

تأثیر «آلوئه ورا» در برطرف کردن پوسیدگی دندان 26/5/88

پژوهش‌های جدید برروی گیاه «آلوئه ورا» نشان می‌دهد که این گیاه برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها بسیار مفید است، گیاه آلوئه ورا می‌تواند به عنوان یک مادة فعال برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها، تمیز کردن، تسکین درد دندان و لثه‌ها عمل کند. ادامه ... .
استفاده از این گیاه در خمیردندان‌ها تأثیری بیش از خمیر دندان‌های معمولی را برای سلامت دندان‌ها به همراه دارد زیرا وجود این گیاه در خمیر دندان به نحو چشمگیری از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین به کاربردن این گیاه در تولید ژل دندان باعث می‌شود باکتری‌ها و میکروب‌های بیماری‌زای موجود در دهان نابود شوند.
پیش از این تأثیرات شگفت‌انگیزی چون رفع آفتاب سوختگی، التیام بریدگی‌ها، رفع تحریکات پوستی و بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌های دیگر از این گیاه معجزه‌گر کشف شده بود. آلوئه ورا به علت داشتن ترکیبات شیمیایی مفید در التهاب زخم‌ها و تسکین دردها بسیار مؤثر است.


منبع خبر: اطلاعات
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
چای سبز با عسل

چای سبز با عسل

درخصوص چای سبز فراوان گفته اند و شنیده ایم. پژوهش ها نشان داده اند ملتهایی که به صورت روزمره چای سبز می نوشند از ابتلا به برخی بیماریهای قلبی ، عروقی، فشارخون، پوسیدگی دندان و حتی برخی از سرطانها در امان هستند .

تفاوت چای سبز و سیاه :
این دو گیاه در اصل یکی هستند اما فرایند تولید چای سیاه به گونه ای دیگر است. برگهای چای سیاه طی روشهای خاص تخمیر و سپس خشک میشوند اما برگهای چای سبز پس از چیدن خشک میشوند . عدم تخمیر موجب میشود که تقریباً بیشتر مواد طبیعی به همان مقدار در برگهای چای باقی بمانند . تاکنون 300 ماده فعال در چای سبز شناخته شده که در بین آنها میتوان از :
ویتامین ها : B2. B. A. B12
مواد معدنی : کلسیم ، منیزیم، فلورید
مواد عالی : مس، نیکل، روی و … نام برد.
کافئین هم از مواد مهم در چای سبز است اما به به اندازه ای که در قهوه موجود است و این یکی از دلایل برتری چای سبز به قهوه است. برخی از این مواد را شما در سیب، زردآلو، انگور، هویج، گوجه فرنگی و شکلات هم میتوانید پیدا کنید اما با نوشیدن چای میتوان بدون ترس از کالری این مواد را به بدن رساند . من به دوستانی برخورد کرده ام که از مزه و یا اثرات چای سبز آنچنان خاطره خوشی نداشته اند. روش استفاده نهایی از چای سبز هم با چای سیاه تفاوت دارد . چای سبز را میتوانیم همانگونه که چینی و ژاپنی ها مینوشند بنوشیم و از مزۀ خوب آن لذت ببریم .

طرز تهیه :
آب را در ظرف مناسبی میجوشانیم و چند برگ چای سبز و مقداری دارچین در فنجان ریخته و بعد از به جوش آمدن آب و کم شدن دمای آن در فنجان ریخته و یک قاشق مربا خوری عسل به آن اضافه کرده و خوب هم میزنیم تا جائیکه عسل در چای ما حل شود . در صورت نبودن عسل میتوانید از نبات برای شیرین کردن چای استفاده کنید .
نکته 1 : از آب داغ به هیچ عنوان برای چای سبز استفاده نکنید. بعد از اینکه درجه حرارت چای به 80 درجه رسید آنرا روی چای میریزیم .
نکته 2 : برگهای چای نباید بیشتر از یک الی دو دقیقه در آب بمانند زیرا رنگ ، مزه و خاصیت خود را در حرارت از دست میدهند .
نکته 3 : مزۀ آنرا میتوانید با افزودن گیاهان دیگر بهتر کنید مثلاً چوب دارچین، دانه هل، بهارنارنج و …
نکته 4 : در صورتی که مایل به شیرین کردن آن هستید میتوانید از عسل ، کاکائو و یا نبات استفاده کنید.
منابع:
یک یادگاری کوچک برای ......
جاده عسل

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشرات دارویی جای گیاهان دارویی را خواهند گرفت !

حشرات دارویی جای گیاهان دارویی را خواهند گرفت !

تحقیقات علمی اخیر در چین نشان داده است که مواد موجود در بدن نوع خاصی از مورچه ها به نام (پولیرها چیزو ویستیا) باعث افزایش طول عمر خرگوش ها شده است. به گزارش BBC قرن ها ست که این مورچه برای تقویت سیستم ایمنی توسط چینی ها در تبت به عنوان یک نوشیدنی دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. دکتر جان ویکنیسن محقق دانشگاه می گوید: این مورچه ها مقداری عنصر روی در بدن خود دارند و این عنصر هم در برخی موارد به عنوان عامل یک انتی اکسیدان عمل می کند.
او همچنین اضافه می کند اگر چه خوردن حشرات در نقاط مختلفی در آفریقا ، آسیا و استرالیا رایج است اما عصاره ی این مورچه به تازگی در کالیفرنیا به عنوان یک داروی توهم زا و در بریتانیا به عنوان یک ماده ی تقویت کننده در حال رواج است.
به این ترتیب باید در کنار گیاهان دارویی منتظر انواع و اقسام حشرات دارویی هم باشید.
منبع به نقل از New Scientist

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نحوه نگهداری عسل درمنازل

نحوه نگهداری عسل درمنازل

PH عسل حدود 4 و به شدت اسیدی است،‌ بنابراین باید از نگه‌داری آن در ظروف فلزی خودداری کرد. چون بعد از مدتی فلز را خورده و خودش هم خراب می‌شود و ذرات فلز که به همراه عسل وارد بدن می‌شود، برای انسان مضر است.
برای نگه داری عسل در حجم زیاد ظروف استیل و گالوانیزه و برای مصارف خانگی ظروف شیشه ای، لعابی و سفالی توصیه می‌شوند. ظرف عسل را نباید در باز، در اتاق یا یخچال نگه داشت، ‌زیرا عسل، ‌آب موجود در هوا را به شدت به خود جذب کرده و پس از مدتی، رقیق و آبکی می‌شود. عسل، بوهای خارجی را خیلی زود به خود جذب می‌کند. بنابراین نباید آن را نزدیک موادی چون پارافین، قیر، بنزین و ماهی‌های دودی و … نگه داشت.
در نزد عامه عسل متبلورشده و شکرک‌زده عسل تقلبی شناخته می‌‌شود که این باور صحیح نیست ولی فروشندگان عسل برای از بین بردن شکرک و جلوگیری از متبلور شدن آن عسل را به مدت نیم ساعت در درجه حرارت حدود "65" درجه سانتی‌گراد نگه داشته و سپس آن را سرد کرده و بسته‌بندی می‌کنند تا عسل آن‌ها شکرک نزند. چون حرارت دادن عسل همه ذرات جامد موجود را به مایع تبدیل می‌کند و مانع شکرک‌زدن عسل می‌شود. در ضمن بهترین دما برای نگه‌داری عسل "7" تا "12" درجه سانتی‌گراد است. منبع کشاورز تنها

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عسل و غذای سالم در ماه مبارک رمضان

عسل و غذای سالم در ماه مبارک رمضان

اکثر روزه داران گرامی به خاطر این که گرسنه نشوند ولع خوردن پیدا می کنند، در حالی که بدن انسان به این همه غذا نیاز ندارد! یکی از علت های پر خوری ترس از گرسنگی است .اگر شما روزه دار گرامی در این ماه از عسل استفاده کنید، شگفتی خواهید دید و بهتر است که آن را بصورت شربت و با یک عدد لیمو ترش تازه و چند تکه یخ مورد استفاده قرار دهید و یک لیوان از آن را بمدت 3 تا 5 دقیقه مصرف نمائید. جالب توجه این که برای جذب قند عسل بدن آدمی نیاز به انسولین ندارد. منبع: جاده عسل

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آنچه عسل به شما می دهد!!

آنچه عسل به شما می دهد!!

عسل شیرین کننده غلیظ و چسبناکی است که زنبورها آن رابه طور طبیعی برای تغذیه خود می سازند. فرایند ساخت عسل زمانی آغاز می شود که زنبورها روی گلها می نشینند و شهد آنها را در دهان خود جمع می کنند.این شهد سپس با آنزیمهای ویژه ای در بزاق دهان زنبورها مخلوط می شود،یک فرایند کیمیایی که آن را به عسل تبدیل می کند.زنبورها عسل را به کندو می برند و آن را در سلولهای دیواره کندو ذخیره می کنند .
عسل به رنگهای سفید،کهربایی،قرمز،قهوه ای و حتی سیاه است.طعم و مزه آن بسته به نوع شهد گل متفاوت است.اکثر عسلهای موجود ازشهد گلهای شبدر،یونجه،خلنگ،گل ابریشم ساخته شده اند.عسل را می توان ازشهد گل آویشن و اسطوخودوس نیز به دست آورد.
تاریخچه
در دوران باستان عسل به عنوان غذا و دارو استفاده می شد.تاریخچه پرورش زنبوربه ۷۰۰ سال قبل از میلاد می رسد.قرنها عسل به خاطر خواص شیرین فوق العاده و کیمیایی بودن،مقدس بوده.همچنین در جشنهای مذهبی به عنوان پیشکش به خدایان هدیه داده می شد.از عسل همچنین به منظور دارو و روغن پوست و مواستفاده می شد.سالها به علت قیمت گران آن از عسل فقط در آشپزی استفاده می کردند.
شهرت عسل تا قبل از کشف شکر تولید شده از نیشکرو چغندرقند ادامه داشت.پس از آن شکر مورد استقبال فراوانی قرار گرفت چون شیرین کننده ارزانی بود،به این ترتیب عسل جای خود را به شکر داد.از آن زمان به بعد از عسل به علت خواص دارویی و در قنادی ها استفاده می شود.
عسل
این مایع غنی و فوق العاده،محصولی اعجاز آمیزاز زنبورعسل است که قندی طبیعی وخوشمزه محسوب می شود. گرچه در تمام طول سال در دسترس می باشند ولی در پاییز و تابستان تازه تراند.
فرایند ساخت عسل زمانی آغاز می شود که زنبورها روی گلها می نشینند و شهد آنها را در دهان خود جمع می کنند.این شهد سپس با آنزیمهای ویژه ای در بزاق دهان زنبورها مخلوط شده و طی یک فرایند کیمیایی به عسل تبدیل می شوند.زنبورها عسل را به کندو می برند و آن را در سلولهای دیواره کندو ذخیره می کنند.
فواید عسل
به جز شهرت آن به عنوان شیرین کننده طبیعی مقوی،تحقیقی نشان داده است که ترکیب منحصر به فرد عسل به عنوان عامل ضد باکتری و آنتی اکسیدانت شناخته شده است.
عسل خام یک ماده ضد باکتری،ضد ویروس و ضد قارچ است.
مزایای بهداشتی عسل مانند دیگر موادغذایی به کیفیت آن بستگی دارد.اما در این مورد،وضعیت فرق می کند چون گرده ای که روی پای زنبورها جمع می شود با جابجایی زنبور از گیاهی روی گیاه دیگر منتقل می شود.در ضمن،فرآیند ساخت عسل بسیاری از فیتونیوترنهای موجود در عسل خام که در کندو ساخته می شود را از بین می برد.عسل خام مثلا حاوی مقدار کمی رزین یافت شده در پروپولیس است.پروپولیس یا چسب زنبوری،ترکیبی پیچیده از رزین ها و دیگر مواد است که زنبورهای عسل برای سفت کردن کندو استفاده می کنند و آن را از باکتری و دیگر میکروبها مصون نگه می دارد.رزین ها تنها بخش کوچکی از مواد مغذی گیاهی موجود در پروپولیس و عسل هستند..دیگر مواد مغذی گیاهی یافت شده در عسل و پروپولیس دارای خواص ضد سرطانی و ضد تومور هستند. این مواد شامل caffeic acid methyl caffeate,phenylethyl caffeate,phenylethyl dimethylcaffeate هستند.تحقیقات نشان داده است که این مواد با کاهش فعالیت دو آنزیم به نام phosphatidylinositol-specific phospholipaseCوlipoxygenase از سرطان قولون در حیوانات جلوگیری می کنند.
با خوردن عسل فعالیتهای ورزشی را ارتقا داده و زخمها را التیام دهید.
عسل عمدتا به عنوان منبع انرژی مورد استفاده می گرفت،اما تحقیقات اخیر مصرف عسل به عنوان ergogenic aid (غذایی که کمک به بهبود فعالیتهای ورزشی می کند)و التیام دهنده زخم را امتحان کرده اند.دردوران المپیک های باستانی،ورزشکاران غذاهای خاصی مثل عسل و انجیر خشک می خورند تا نیروی ورزشی خود را بالا ببرند.اخیرا گروهی ازپژوهشگران تحقیق کرده اند که ورزشکاران از عسل به عنوان ergogenic aid استفاده می کنند.نگهداری غلظت قند خون بعد از تمرین با خوردن کربوهیدراتها قبل، طول و بعد از تمرین برای ذخیره گلیکوژن در ماهیچه ها اهمیت زیادی دارد.(گلیکوژن ترکیبی است که از قند ذخیره شده در آن برای سوختن در ماهیچه استفاده می شود)بنایراین ماهیچه انرژی لازم را داراست و ورزشکاربرای فعالیت مجدد آماده است.لازمه ذخیره گلیکوژن در ماهیچه وجود کربوهیدرات است که عسل منبع آن است.یکی از خواص دارویی عسل،التیام و بهبود زخم است.در گذشته از آن برای درمان زخم،سوختگی و جراحت استفاده می شد.عسل از دو قند به نام گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است که آب را به خود جذب می کنند. عسل از داخل زخم، آب را جذب کرده و از بیرون آن را خشک میکند بنابراین مانع از رشد باکتری و قارچ می شود.(این دو میکروب در محیط مرطوب زنده می مانند).عسل خام حاوی آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز است که هنگام ترکیب با آب، پروکسید هیدروژن،ضد عفونی کننده ملایم ،تولید می کند.
به علاوه آنزیمهای ویژه ای در عسل یافت شده است که به التیام زخم کمک می کنند،همچنین عسل حاوی آنتی اکسیدانتها و فلاونوئیدهاست که به عنوان عامل ضد باکتری عمل می کنند.یکی از این آنتی اکسیدانتها پینوسمبرین است که مختص عسل می باشد و مطالعاتی روی خواص ضد باکتری آن انجام شده است.عسل پاستوریزه نشده فعالیت ضد باکتری علیه استافیلوکوک اریس دارد،یک نوع باکتری که در محیط وجود داشته و باعث عفونت می شود، خصوصا در زخمهای باز.عسل همچنین مانع رشد Escherichia coli وcandida albicans می شود.عسلهای تیره، عسل گرفته شده از شهد گلهای گندم سیاه وتوپلو، حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدانتهاست و عسل خام و پرورده نشده حاوی مواد تقویت کننده است.
عسل برای افراد سالم و افرادی که کلسترول بالا یا دیابت نوع ۲ دارند مفید است.
عسل سالمترین شیرین کننده برای افرادی است که دیابت نوع ۲ یا کلسترول بالا دارند.عسل مصنوعی در بیماران با کلسترول بالا،میزان LDL کلسترول را افزایش می دهد اما عسل طبیعی، کلسترول کلی را ۱۸% و LDL کلسترول ۱۱% و پروتئین واکنش پذیرC را ۷۵ % کاهش می دهد.
در بیماران دیابت نوع ۲،عسل طبیعی باعث کاهش چشمگیر قند خون،دکستروز یا ساکروز (قند تصفیه شده)می شود.عسل همچنین حاوی ویتامین B2 و ویتامین B6 ،آهن و منگنز است.بنابراین با خوردن یک قاشق عسل در روز نیاز دارویی شما را کاهش می دهد.
چگونه انتخاب وذخیره کنیم.
عسل را به صورت فله یا در ظرفهای مخصوصی می فروشند که معمولا پاستوریزه است.البته عسل خام را می توانید در مزارع نیز تهیه کنید،عسل خام پاستوریزه،تصفیه شده نیست.عسلی را خریداری کنید که ۱۰۰ درصد خالص باشد.عسلهای ویژه از شهد گلهایی مثل آویشن و اسطوخودوس ساخته می شوند.به یاد داشته باشید که عسل تیره تر،طعم بیشتری دارد.
عسل را باید در ظرفی سر بسته نگهداشت تا رطوبت هوا را به خود جذب نکند.عسل را در جای خنک نگهدارید،به این دلیل که مقدار زیاد قند و PH اسیدی در عسل مانع از رشد میکروارگانیسم ها می شوند.عسلی که درجای سرد نگهداری می شود تمایل به ضخیم شدن دارد ولی عسلی که درجای گرمتر نگهداری می شود تیره تر شده و مزه آن تغییر می کند.
منبع تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ

لينک دائم
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اگر مي‌خواهيد از شر چين و چروك‌هاي پوست صورت خود خلاص شويد از اين پس نيازي به استفاده از كرم‌ها و لوسيون‌هاي ضد چروك نخواهيد داشت بلكه مي‌توانيد تنها با يك فنجان قهوه مشكل خود را برطرف كنيد.

به گزارش ايسنا، يك شركت سوئيسي توليدكننده قهوه مدعي است كه بتازگي محصول جديدي را وارد بازار كرده است كه با مصرف آن چروك‌هاي پوست كاهش پيدا كرده و برطرف مي‌شوند.

اين شركت، فروش نوع جديد قهوه‌هاي خود با خاصيت ضد چروكي را با هدف كمك به زنان، توليد و توزيع كرده است. توليد كنندگان اين محصول جديد اظهار داشته‌اند كه قهوه جديد محتوي كلاژن است كه زيبايي پوست را تقويت مي‌كند.

بنابراين مصرف‌كنندگان به جاي استفاده از لوسيون‌هاي ضد چروك روي پوست‌ صورت براي كاهش چروك‌ها مي‌توانند براحتي با مصرف يك فنجان قهوه در روز اطمينان حاصل كنند تا همين تاثير را براي آنها اعمال كند. محصول جديد حاوي قهوه، شير بدون چرب و 200 ميلي گرم كلاژن است.
كلاژن پروتئيني است كه به طور طبيعي در بافت بدن يافت مي‌شود. اين محصول در زمره مواد آرايشي با خاصيت تغذيه‌اي قرار مي‌گيرد و اينجا نقطه‌اي است كه كارخانجات توليد مواد غذايي و نوشيدني‌ها تلاش مي‌كنند با تاكيد بر تاثيرات مثبت محصولات و توليدات جديد خود را ارتقا بخشند. آنها اميدوارند در آينده محصولاتي توليد كنند كه براي بهبود و تقويت موها، چشم‌ها، پوست و به طور كلي براي بهبود و زيبايي چهره تاثير داشته باشند.
به گفته محققان؛ كلاژن ماده‌اي انعطاف پذير با خاصيت كشساني است كه شكل و ظاهر شاداب پوست را حفظ مي‌كند و در كرم‌هاي ضد چروك استفاده مي‌شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
کهگیلویه وبویراحمد مستعد برای سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی
به عقیده کارشناسان، استان کهگیلویه وبویراحمد با برخورداری از گونه های متنوع گیاهان دارویی، شرایط ویژه و مناسبی برای سرمایه گذاری در این زمینه دارد.

به خاطر تنوع اکولوژیکی کهگیلویه وبویراحمد، در مناطق مختلف این استان انواع گیاهان می روید و می توان با فناوری های روز به ترویج و کشت این گیاهان در استان پرداخت. گرایش روز افزون به استفاده از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، در جهان توجه ویژه به این گیاهان می شود.
در گیاهان دارویی یک یا برخی اندام‌های آنها حاوی ماده? مؤثره ‌است، این ماده که کمتر ازیک درصد وزن خشک گیاه را تشکیل می‌دهد، خواص دارویی مؤثر بر موجودات زنده دارد. کاشت، داشت و برداشت این گیاهان برای استفاده از ماده? موثره? آنها انجام می‌گیرد.
مدیرکل صنایع و معادن کهگیلویه وبویراحمد می گوید: با توجه به وفور گیاهان دارویی در استان ، سرمایه گذاری در این زمینه از اولویتهای مهم این سازمان است.
محمدحسین حیدرپور با بیان اینکه 26/6 درصد گونه های گیاهی دارویی کشور درمنطقه دنا از توابع این استان می روید، افزود: با سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی، ارزش افزوده مناسبی برای استان کسب خواهد شد.
وی گفت: طبق مطالعات کارشناسان و گیاه شناسان، 475 گونه از مجموع یک هزار و 200 گونه گیاهی شناسایی شده در منطقه حفاظت شده دنا، از نوع گیاهان دارویی هستند.
حیدرپور خاطرنشان کرد: این تعداد گیاه دارویی 52/2 درصد کل گونه های گیاهی دارویی قاره اروپا و 26/6درصد گونه های گیاهی دارویی کشور را شامل می شود.
وی با بیان اینکه 15 درصد از یکهزار و 200 گونه گیاهی شناسایی شده در دنا، بومی این استان هستند، گفت: سه گونه گیاه دارویی و کمیاب شامل "باریجه"، "آنغوزه"و "گزانگبین" در این استان می روید.
وی ادامه داد: وجود 11 اقلیم از 13 اقلیم شناخته شده جهان، شرایط مساعدی برای کشور پهناور ایران به لحاظ بهره مندی از اکولوژیک منحصر به فرد فراهم کرده، این شرایط زمینه رشد و نمو گیاهان وحشی و دارویی را در کشور مساعد کرده است.
حیدرپور گفت: طبق مطالعات کارشناسان، هم اکنون بیش از 90 درصد گونه های گیاهی جهان در ایران وجود دارد و همین امر کشورمان را در زمره مستعدترین کشورها برای تولید گیاهان دارویی قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: سطح کل جنگلها و مراتع استان افزون بر یک میلیون و 400هزار هکتار برآورد می شود که حدود 1/3 گیاهان دارویی کشور در این جنگلهاو مراتع می روید و حدود 25 درصد از گیاهان منطقه را گیاهان دارویی تشکیل می‌دهد.
حیدرپور گفت: مطالعات نشان می دهد این تعداد گیاه دارویی 52/2 درصد کل گونه های گیاهی دارویی قاره اروپا و 26/6درصد گونه های گیاهی دارویی کشور را شامل می شود.
کارشناس گیاهان دارویی استان نیز گفت: استفاده از گیاهان دارویی درقالب طب سنتی برای درمان بیماری ها و مصارف دیگر در صنایع غذایی و بهداشتی ازدیر باز مورد توجه بوده، ولی در چند سال اخیر گرایش مردم به استفاده از داروهایی با منشأ گیاهی به دلیل عوارض جانبی و سوء داروهای شیمیایی بیشتر شده است.
دکتر عزیزالله جعفری افزود: ازسوی دیگر، تأکید سازمان بهداشت جهانی در جایگزینی تدریجی مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی موجب شده کشورهای مختلف نسبت به سرمایه گذاری، برنامه ریزی کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی در سطوح صنعتی و استفاده از آن در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی اقدام کنند.
وی یادآور شد: چنین توجه و اقبالی به گیاهان دارویی، کشت و تجارت آن را در جایگاه اقتصادی مناسبی قرار داده است.
جعفری تاکید کرد : برآوردها حاکی از ده ها میلیارد دلار گردش مالی حاصل از پرداختن به این تجارت است، اما با توجه به قابلیت های کهگیلویه وبویراحمد چنین به نظر می رسد که هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت های موجود در استان بخوبی بهره برداری کنیم و جایگاه مناسبی در عرصه تجارت جهانی گیاهان دارویی بیابیم.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
محقق گياهان دارويي:گياه صبرزرد يک داروخانه کامل طبيعي است

محقق گياهان دارويي:گياه صبرزرد يک داروخانه کامل طبيعي است

بوشهر- محقق و کارشناس گياهان دارويي مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان بوشهر گفت: گياه صبرزرد يا آلوئه ورا يک داروخانه کامل طبيعي براي درمان دردهاي انسان و دام است.

براساس متن پژوهشي که يک نسخه آن روز چهارشنبه از طريق پست الکترونيکي در اختيار ايرنا قرار گرفت، کهزاد سرطاوي افزود: به اين گياه، گياه معجزه گفته مي شود و در گذشته به عنوان هديه در مجالس پادشاهان از آن استفاده مي شده است.
وي اضافه کرد:ازاين گياه دارويي که بصورت طبيعي و فراوري شده استفاده مي شود، محصولاتي نظيرکرم سوختگي، شامپو، صابون، کرم‌هاي ضدآفتاب وضد التهاب، شربت‌هاي گوارشي، نوشيدني‌هاي تقويتي‌، کمپوت‌، ترشي و مربا توليد مي شود.
سرطاوي گفت:درمان سوختگي، ترميم زخم‌ها، عفونت‌هاي قارچي، بيماري‌هاي گوارشي، سرماخوردگي و التهاب مفاصل، درمان دردهاي کليه و کبد از ديگر خواص دارويي اين گياه است.
وي ادامه داد:همچنين صبر زرد از معدود گياهاني است که مي‌تواند زخم‌هاي بيماران ديابتي را ترميم کند.
سرطاوي بيان کرد: باتوجه به اينکه کاهش آب‌هاي زيرزميني و شور شدن آب و خاک کشاورزي که منجر به کاهش بازدهي محصولات زراعي در بخش کشاورزي شده است و از طرفي مقاوم بودن گياه صبرزرد در برابر دماي هواي بالا و شوري آب و خاک کشاورزي وسازگار با فقر خاک و اينکه به‌ راحتي مي‌تواند از رطوبت هوا نياز آبي خود را تامين کند، اين گياه به عنوان جايگزين مناسب براي زراعت در استان بوشهر به شمار مي رود.
وي افزود: از طرفي ايجاد پاجوش در گياه دارويي صبرزرد يک روند سازگاري با استرس‌هاي شديد محيطي استان بوشهر است.
سرطاوي گفت: در هرهکتار 10 تا 12هزار نهال اين گياه دارويي کشت مي‌شود که پس از 12تا 15 ماه بسته به شرايط مديريت مزرعه حداقل بين 15 تا 20 تن برگ قابل برداشت است که ارزش اقتصادي آن معادل 100 تا 120 ميليون ريال است.
وي اضافه کرد: مناطق عمده کشت اين گياه در استان بوشهر منطقه جلگه‌اي اين استان شامل دشتستان، بوشهر، تنگستان، کنگان، جم و دير است
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
آنتي اکسيدان هاي گياهي جايگزين داروهاي شيميايي مي شود

آنتي اکسيدان هاي گياهي جايگزين داروهاي شيميايي مي شود

محققان مرکز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه علوم پزشکي مازندران با مطالعه و تحقيقات برروي گونه هاي مختلف گياهان بومي در شمال کشور به اين نتيجه رسيدند که بسياري از گياهان مي توانند جايگزين مناسبي براي برخي از ترکيبات شيميايي در درمان بسياري از بيماري ها شوند.

سيد محمد نبوي پنبه چوله روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: در طرحي با عنوان " بررسي خاصيت آنتي اکسيدان 11 گونه گياه دارويي بومي شمال کشور"‌ خواص اين گياهان در درمان برخي از بيماري ها مورد بررسي قرار گرفت و بعد از سه سال تحقيقات و بررسي نتايج بسيار مطلوبي به دست آمد.
وي اين طرح را به همراه برادر خود سيد فاضل نبوي پنبه چوله و راهنمايي دکتر محمد علي ابراهيم زاده و دکتر بهمن اسلامي انجام داد و در جشنواره جوان خوارزمي رتبه دوم در پژوهش هاي بنيادي را کسب کرد.
محقق دانشگاه مازندران اظهار داشت : تاثير بسياري از گياهان دارويي بروي بيماري هايي مانند تصلب شرايين، آسيب هاي التهابي، سرطان، بيماري هاي قلبي و عروقي ثابت شده است.
نبوي ميزان آنتي اکسيدانت ها برروي 11 گونه گياهي از جمله تلکا، خرمندي ، چوچاخ، زولنگ ، انجيلي، لرگ، آنقوزه، باميه، پلم، سرخاب و افسنطين را بررسي کرد.
اين محقق ادامه داد: بعد از سه سال تحقيق و بررسي برروي اين گياهان اين نتيجه به دست آمد که اين گياهان به دليل داشتن آنتي اکسيدان بالا مي توانند جايگزين مناسبي براي آنتي اکسيدانت هاي شيميايي موجود در بازار باشند.
وي گفت: به عنوان مثال گياه " لرگ" اثر بسياري خوبي برروي سوختگي و التهاب دارد و يا از گياه زولنگ مي توان براي کاهش آهن خون در بيماران تالاسمي استفاده کرد.
اين محقق مرکز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه علوم پزشکي مازندران اظهار داشت: به دليل اينکه ترکيبات شيميايي اثر سوء از خود به جاي مي گذارند ، استفاده از ترکيبات گياهي در کشور رو به افزايش است.
وي با اشاره به فراواني گونه هاي گياهي در کشور گفت: به دليل غني بودن کشور از پوشش گياهان دارويي تحقيقات برروي گياهان دارويي و حرکت به سمت طب سنتي در حال رواج است و گياهان بومي که انحصاري ايران هستند نيز از اهميت بالايي برخوردارند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
نخستين همايش علمي توسعه صنعت گياهان دارويي ايران برگزار مي شود

نخستين همايش علمي توسعه صنعت گياهان دارويي ايران برگزار مي شود

نخستين همايش علمي توسعه صنعت گياهان دارويي ايران برگزار مي شود
نخستين همايش علمي توسعه صنعت گياهان دارويي در ايران طي روزهاي نهم و دهم اسفند ماه امسال برگزار مي شود.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا از روابط عمومي همايش گياهان دارويي ايران ، دبير اجرايي اين همايش گفت: اين همايش با هدف توسعه کمي و کيفي آموزش هاي علمي - کاربردي گياهان دارويي ، ارتقاي قابليت هاي علمي - کاربردي و کار آفريني دانشجويان ، توسعه صنعت گياهان دارويي کشور و تلاش در جهت اصلاح الگوي توليد ، بهره برداري فرآورده هاي توسعه و مصرف گياهان دارويي برگزار مي شود.
مهندس مرتضي صاحبدل اظهار داشت: اين همايش به همت مرکز آموزش عالي امام خميني (ره ) وزارت جهاد کشاورزي به مدت دو روز در تهران برگزار مي شود.
وي تصريح کرد: رشد روز افزودن گرايش به توليد و مصرف فرآورده هاي طبيعي به ويژه گياهان دارويي در کشور هاي مختلف جهان به خصوص کشورهاي توسعه يافته ، وجود استعدادهاي بالقوه ، تنوع اقليمي کشور و نيز سرمايه گذاري هاي انجام گرفته در بخش خصوصي برنامه ريزان اقتصادي کشور موجب حرکت گسترده مجامع علمي - آموزشي به سوي طرح ريزي ساختاري نوين براي توسعه بنيادي علوم گياهان دارويي و توليد و عرضه اقتصادي آن شده است .
صاحبدل خاطر نشان کرد: اين همايش در راستاي توسعه علوم ذيربط و تقويت جايگاه آن در عرصه گياهان دارويي ، ارايه آخرين دستاوردهاي علمي و تحقيقاتي کارشناسان ،اساتيد و محققين و گسترش فرهنگ توليد و مصرف گياهان دارويي در کشور برگزار خواهد شد.
وي محورهاي اين همايش را مسايل ،تنگناها و راهبردهاي توسعه آموزش علمي -کاربردي گياهان دارويي ، ترويج و توسعه صنعت گياهان دارويي ، توسعه تحقيقات گياهان دارويي و توسعه صادارت گياهان دارويي عنوان کرد.
راهبردهاي توسعه فرآوردهاي استحصال و استخراج گياهان دارويي ، اصلاح الگوي توليد ، بسته بندي و مصرف گياهان دارويي ، اقتصاد ، توليد ، بازاريابي و بازار رساني گياهان دارويي ،شناسايي پراکنش بوم شناسي و فنولوژي گياهان دارويي و کشت اصلاح و اهلي کردن گياهان دارويي نيز از محورهاي اين همايش است.
به گفته صاحبدال، تاثير عوامل مختلف بر عملکرد و رشد گياهان دارويي ، فراوري و استخراج مواد موثره گياهان دارويي ، روشهاي حفاظت حمايت و بهره برداري اصولي از گياهان دارويي و محولات فرعي جنگل و مرتع ،کاربرد گياهان دارويي و فرآوره هاي آنها در پزشکي و دامپزشکي و صنايع مختلف ساير محورهاي اين همايش را تشکيل مي دهد.
دبير اجرايي همايش علمي توسعه صنعت گياهان دارويي ايران از چاپ و انتشار کتابهايي با موضوع " صنعت گياهان دارويي " در کشور هم زمان با برگزاري اين همايش خبر داد.
 

asal arian

عضو جدید
تاثیر سویا در پیشگیری ازسرطان سینه

تاثیر سویا در پیشگیری ازسرطان سینه

گزارشي جامع از تاثير سویا براي پيشگيري ازسرطان سينه:
گزارشي جامع از تاثير سویا براي پيشگيري ازسرطان سينه

از دانه هاي سويا اين روزها به عنوان عاملي براي مبارزه با بيماري ها استفاده مي شود.

دانا جاكوبي، نويسنده كتاب آشپزي مي گويد: من عادت داشتم دانه هاي سويا را تقريباً در هر چيزي استفاده كنم. اين باعث مي شد كه غذاها، فوق العاده خوشمزه شوند به طوريكه تا به حال كسي چنين غذاهايي را نخورده است. اين روزها. نويسنده «فايده جديد سويا» براي پرده برداري از رموز آشپزي اش، در استفاده از خمير نرم سويا از شيريني هويجش گرفته تا شير وانيلي سويا در دسر موز و نارگيل اش درنگ نمي كند. او مي گويد: خبرهاي خوبي در مورد دانه هاي سويا دارم. مردم خوشحال هستند مي توانند سويا را به برنامه رژيمشان اضافه كنند.
فوايد سويا در پايين آوردن كلسترول
ديگر در يافتن دانه هاي سويا مشكلي وجود ندارد. فرآورده هاي جديد آن، انتخاب هاي متنوعي از غذاهاي صبحانه گرفته تا غذاي قبل از خواب را ارائه مي دهند. سوپر ماركت ها، هم اكنون شيرهايي با طعم سويا، دانه هاي ترد و خشك سويا، چيپس سويا همراه با غلات و همبرگرهاي سويا را عرضه مي كنند. دليل آن اين است كه شواهدي نشان مي دهد فرآورده هاي سويا مي تواند، قسمتي از رژيم كم چربي باشد كه با پايين نگه داشتن سطح كلسترول، خطر سكته قلبي را كاهش مي دهند. اخيراً FDA براي جلب مشتري به فروشگاه هاي مواد غذايي روي خوش نشان داده و فوايد اين دانه ها را روي برچسب هايي نوشته است.
نوامبر گذشته، انجمن سلامتي آمريكا اعلاميه اي منتشر كرده كه طي آن آمريكايي هاي مبتلا به كلسترول بالا را به استفاده از سويا، تشويق كرده است.
هم اكنون فروشگاه ها و موسسات مهم، در حال توليد قرص هاي محتوي سوياي خالص هستند. اين مواد شبه استروژن با توجه به اثرات مفيد دانه هاي سويا تهيه مي شوند. اما اگر مقدار كمي سويا بتواند شما را سالم نگه دارد، مصرف زياد آن به ويژه نوع فشرده آن به شكل قرص، شايد آن خاصيت را نداشته باشد، كسي نمي داند كه آيا استفاده از دوز بالاتر، مطمئن است يا خير.
علاوه بر آن استفاده از سويا در غذاها، مانند دانه هاي پروتئين دار سويا مي تواند كلسترول شما را پايين آورد. تحقيقات همچنين نشان داده است فوايد سلامتي سويا، از دانه هاي پروتئين دار سويا كه به طور طبيعي شامل «شبه فلاون ها» هستند، نشات مي گيرد (سس سويا، اگرچه از دانه هاي سويا گرفته مي شود، اما شبه فلاون ندارد). تحليلي كه در سال ۱۹۹۵ انجام شد، حاكي است افرادي كه داراي كلسترول فزاينده بوده اند و به طور متوسط روزانه ۴۷ گرم پروتئين سويا مصرف كرده اند حدود ۹ درصد كلسترولشان پايين آمده و كلسترول LDL آنها (انسداد شرياني) حدود ۱۳ درصد كاهش داشته و اين خيلي خوب است چون هر يك درصدي كه كلسترول پايين بيايد خطر بيماري هاي قلبي ۲ درصد كاهش پيدا مي كند.


ديويد جنكسن استاد دانشگاه علوم پزشكي و تغذيه تورنادو مي گويد: حتي اگر كلسترول شما در حد نرمال و طبيعي است، با اضافه كردن سويا به رژيم غذايي تان به ثابت نگه داشتن آن كمك كنيد.
مصونيت در برابر سرطان
در چين و ژاپن كه غذاهاي سويادار، تقريباًَ جزو غذاهاي روزانه شان محسوب مي شود، ميزان مرگ ومير در اثر سرطان سينه و پروستات خيلي پايين تر از ايالات متحده است. وقتي محققان ژاپني ۱۲۰۰ زن مبتلا به سرطان سينه را با ۲۳ هزار داوطلب سالم مقايسه كردند، دريافتند زناني كه قبل از يائسگي حداقل سه بار در هفته خمير سويا مصرف مي كنند، خطر ابتلا به سرطان سينه در آنها كاهش يافته است. طبق بررسي كه در سنگاپور انجام شده، زناني كه هنوز به دوران يائسگي نرسيده اند، آنها كه از دانه هاي سويا بيشتر استفاده كرده اند، به طور چشمگيري كمتر مبتلا به سرطان مي شوند.
مسكن گُر گرفتگي
بعضي از بررسي ها اشاره به اين دارد كه سويا ممكن است ناراحتي هاي دوران يائسگي را كاهش دهد. اين نظريه نشان دهنده اين موضوع است كه شبه فلاون هاي سويا استروژن گياهي هستند. در دوران يائسگي چنين تصور مي شود كه اين تركيبات در استروژن طبيعي زنان دخالت دارند. در سال ۱۹۹۹، محققان دانشگاه پزشكي ويك فورست، بر روي گروهي از زنان يائسه آزمايش هايي كردند و دو بار در روز در وعده هاي غذايي شان ۱۰ گرم پروتئين سويا افزودند. اين رژيم باعث شده كه شدت گُر گرفتن و عرق ريزي شبانه آنها بهبود يابد. در بررسي هاي اخير، محققان كلينيك ماير دريافته اند كه رژيم سويا نسبت به استروژن، تاثير كمتري دارد اما در بهبودي گُرگرفتگي به كار مي آيد. متخصصان معتقدند كه براي مشخص كردن نقش سويا در كاهش علائم يائسگي، به بررسي هاي بيشتري نياز است.
قدرت سويا عليه كلسترول و اين نظريه قوي كه دانه هاي سويا مي تواند خطر بروز سرطان را كاهش دهد، كافي است تا سويا مرتباً مهمان ميز غذاي شما باشد. چند بار؟ اگر ميزان كلسترول شما خوب است و علاقه منديد كه آن را پايين نگه داريد. فقط مقداري سويا در غذاي روزانه تان استفاده كنيد. اگر كلسترول شما تقريباً بالاست و ترجيح مي دهيد كه دارو نخوريد، سعي كنيد روزانه ۲۵ گرم سويا بخوريد. (طبق توصيه FDA، اما اين كار را با موافقت پزشكان انجام دهيد) شما نبايد از كتاب آشپزي جاكوبي پيروي كنيد. فقط ۹۰ گرم آن مي تواند ۴ تا ۱۹ گرم پروتئين سويا را به بدن شما برساند كه البته به نوع آن بستگي دارد.

اهميت « سويا»
بررسي پژوهشگران كانون ملي سرطان حاكي است محصولات ساخته شده از دانه سويا براي پيشگيري از سرطان سينه مفيد است.

به گفته « سئيچيرو ياماموتو» يكي از پژوهشگران كانون ملي سرطان، اين موضوع پس از بررسي بيش از ۲۰ هزار زن بين سنين ۴۰ تا ۵۹ سال به دست آمده است.
اين پژوهش نشان داده است كه نسبت ابتلا به سرطان سينه در زناني كه هر روز در غذاهاي خود از سويا استفاده نمي كنند، نسبت به زنان ديگري كه از آن استفاده مي كنند، حدود دو برابر بيشتر است.
وي افزود نتيجه اين بررسي بيانگر اين است كه در زناني كه روزانه سه وعده سوپ سويا خورده اند، ميزان ابتلا به سرطان سينه ۴۰ درصد كاهش يافته است و به نظر مي رسد وجود هورمون گياهي « ايسوفلاون» در دانه سويا موجب پيشگيري از سرطان سينه در زنان مي شود به گونه اي كه احتمال ابتلا به سرطان سينه در زناني كه روزانه از طريق خوردن غذاهاي تهيه شده از سويا حدود ۲۵ ميلي گرم « ايسوفلاون» جذب بدنشان مي شود، نسبت به زناني كه از اين مورد غذا ها استفاده نمي كنند، ۵۴ درصد كمتر است.
اين پژوهش همچنين حاكي است در منطقه شرق آسيا، استفاده از محصولات غذايي سويادار، بسيار رايج است به طوريكه در ژاپن، ماده اوليه سوپي كه معمولاً با هر غذا مي خورند يا سس پر استفاده « شويو» را تشكيل مي دهد، سويا است.
آمار كانون ملي سرطان ژاپن حاكي است سرطان سينه يكي از رايج ترين سرطان ها ميان زنان اين كشور است و سالانه حدود ۲۰ هزار تن به آن مبتلا مي شوند

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشرات دارویی جای گیاهان دارویی را خواهند گرفت !

حشرات دارویی جای گیاهان دارویی را خواهند گرفت !

تحقیقات علمی اخیر در چین نشان داده است که مواد موجود در بدن نوع خاصی از مورچه ها به نام (پولیرها چیزو ویستیا) باعث افزایش طول عمر خرگوش ها شده است. به گزارش BBC قرن ها ست که این مورچه برای تقویت سیستم ایمنی توسط چینی ها در تبت به عنوان یک نوشیدنی دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. دکتر جان ویکنیسن محقق دانشگاه می گوید: این مورچه ها مقداری عنصر روی در بدن خود دارند و این عنصر هم در برخی موارد به عنوان عامل یک انتی اکسیدان عمل می کند.
او همچنین اضافه می کند اگر چه خوردن حشرات در نقاط مختلفی در آفریقا ، آسیا و استرالیا رایج است اما عصاره ی این مورچه به تازگی در کالیفرنیا به عنوان یک داروی توهم زا و در بریتانیا به عنوان یک ماده ی تقویت کننده در حال رواج است.
به این ترتیب باید در کنار گیاهان دارویی منتظر انواع و اقسام حشرات دارویی هم باشید.
منبع به نقل از New Scientist

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اثرات ضد آفت اسانس گیاهان دارویی علیه آفات انباری

اثرات ضد آفت اسانس گیاهان دارویی علیه آفات انباری

براساس یافته‌های یک دانشجوی کارشناسی ارشد حشره شناسی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، اسانس گیاهان زیره سبز و برازمبل دارای اثرات ضدآفت بر برخی از آفات انباری هستند.به گزارش گیاهپزشکان ایران و به نقل از ایسنا، فریده عربی، دانش آموخته حشرهشناسی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس که این تحقیقات را با راهنمایی دکتر سعید محرمیپور انجام داده است با اشاره به اینکه حفاظت از محصولات انباری دغدغه اغلب انبارداران می‌باشد، اظهار داشت:‌ تحقیقات برای حفاظت محصولات انباری در برابرحشرات زیان‌آور با استفاده از ترکیبات گیاهی حشره‌کش رو به افزایش می‌باشد.
در این تحقیق خواص حشره‌کشی اسانس گیاهان دارویی زیره سبز و برازمبل روی حشرات کامل سهگونه از آفات انباری شامل سوسک چهار نقطه‌ای حبوبات، شپشه آرد و شپشه برنج موردبررسی قرار گرفت.
اسانس این گیاهان از بذر زیره سبز و اندام‌های هوائی خشک شده برازمبل به طریق تقطیر با آب، توسط دستگاه کلونجر استخراج شد. وی با اشاره به مدت زمان تحقیق خود گفت: آزمایشات روی حشرات کامل یک تا هفت روزه سوسک چهار نقطه‌ای حبوبات، شپشه آرد و شپشهبرنج در دمای 27 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 65 درصد در شرایط تاریکی با پنجتکرار انجام گرفت.
جهت انجام آزمایش LT50 غلظت‌های 32، 161، 322، 483 و 645میکرولیتر بر لیتر از اسانس گیاهان مورد مطالعه روی سه گونه از آفات انباری موردبرسی قرار گرفت. عربی در توضیح نتایج حاصل از آزمایشات زیست سنجی گفت: براساس نتایج حاصل از آزمایشات، سوسک چهار نقطه‌ای حبوبات نسبت بهاسانس زیره سبز و شپشه آرد نسبت به اسانس برازمبل در مقایسه با دو گونه آفت دیگرحساسیت بیشتری از خود نشان دادند.
در آزمایش بررسی دوام سمیت تنفسی اسانس‌های گیاهی مشخص شد اسانس برازمبل دوام بیشتری نسبت به اسانس زیره سبز دارد.این دانش‌آموخته حشره شناسی در ادامه بااشاره نتایج حاصل از آزمایش اثر دور کنندگی اسانس‌های گیاهی فوق روی حشرات موردمطالعه تصریح کرد: اسانس‌های گیاهی به طور معنی داری، دارای اثر دور کنندگی برحشرات مورد مطالعه هستند.
در بررسی خاصیت تخم کشی و لاروکشی اسانس‌های گیاهان موردمطالعه مشخص شد، اسانس زیره سبز سمیت بیشتری نسبت به اسانس برازمبل دارد. عربی با بیان اینکه نتایج حاصل از اثراسانس‌ها بر تخم‌ها و لاروهای سنین مختلف نشان داد که با افزایش سن، میزان مقاومتبه هر دو اسانس افزایش یافته است، افزود: در بررسی اثر اسانس‌های گیاهی بربازدارندگی تخمریزی سوسک چهار نقطه‌ای حبوبات مشاهده شد اثر بازدارندگی اسانس هر دوگونه گیاهی با افزایش غلظت به طور معنی‌دار افزایش پیدا کرده است؛
به طوری که دربالاترین غلظت (5/0 میکرولیتر اسانس در هر گرم بذر) زیره سبز 16/81 در صد و بزامبل 80/64 در صد ممانعت از تخمریزی کرده‌اند. ... بقیه در ادامه مطلب

به گزارش گیاهپزشکان ایران، وی در ادامه افزود: دربررسی اثر اسانس‌های گیاهی بر شاخص‌های تغذیه‌ای شیشه آرد مشاهده شد که اسانس‌های گیاهان مورد مطالعه دارای اثر معنی‌داری بر شاخص‌های تغذیه‌ای این آفت هستند وبیشترین اثر را بر شاخص بازدارندگی تغذیه دارند.
بر اساس نتایج حاصل از GC-MS تعداد 15 ترکیب شیمیایی در اسانس زیره سبز و 24 ترکیب شیمیایی در اسانس برازمبل شناسایی شد. عربی در پایان تاکید کرد: ترکیبات شیمیایی موجود در اسانس‌ها غالبا از گروه منوترپنوئیدها هستند که می‌توان خاصیت حشره‌کشی اسانس‌های گیاهان مورد مطالعه را به بعضی از آنها نسبت داد.
منابع:
هسته علمی گیاه پزشکی دانشگاه خوراسگان
گیاه پزشکان ایران


لينک دائم
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
میزان ذخایر گیاهان دارویی ایران با اروپا برابری می‌کند

میزان ذخایر گیاهان دارویی ایران با اروپا برابری می‌کند

"جهانگیر پرهمت" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، ازتوجه بخش تحقیقات کشاورزی کشور در استفاده از گیاهان دارویی خبر داد و افزود: برای استفاده از این منابع ‌سازمان تحقیقات کشاورزی یک هزار و 200 گونه گیاه را شناسایی و جمع‌آوری کرده است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد تاکنون ‌عصاره و مواد بیش از 300 گونه از این گیاهان دارویی استخراج و آزمایش شده است بطوری که بسیاری از آنها در حال تولید انبوه و تجاری‌سازی برای ورود به عرصه دارویی کشور هستند.

** میانگین تولید محصولات کشاروزی ارتقا می‌یابد
پرهمت درباره اقدامات انجام شده برای بالا بردن میانگین تولید محصولات کشاورزی نیز گفت: برنامه‌ریزی انجام شده در این زمینه در سال جاری بر روی محصولات گندم، چغندر قند، برنج ، دانه‌های روغنی و ذرت است تا بتوان متوسط تولید این محصولات را در هکتار افزایش داد.
وی کاهش مصرف منابع پایه بویژه در بخش آب را از دیگر برنامه‌های سازمان تحقیقات کشاورزی در سال 89 بیان کرد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور در بحث معرفی ارقام مقاوم به کم آبی نیز تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا با آموزش مستقیم به مزرعه‌داران و تولیدکنندگان صرفه‌جویی در آب را همسو با افزایش تولید محقق سازیم.
وی یادآور شد: اجرای این برنامه‌ها علاوه بر اقدامات گسترده وزارت کشاورزی در حمایت از سامانه‌های نوین آبیاری است.

** بالا بودن میزان فرسایش خاک در زمین‌های شیب‌دار
معاون وزیر جهاد کشاورزی حفاظت از منابع خاک از طریق کاهش فرسایش خاک را از دیگر برنامه‌های ترویجی سازمان تحقیقات کشاورزی در سال جاری ذکر کرد و گفت:‌ حدود 4.5 میلیون هکتار از اراضی کشور دیم ‌کار هستند که بطور عمده در زمین‌های شیب‌دار کشاورزی می شود.
وی افزود:‌ نبود آموزش‌های لازم سبب شده تا بخش قابل توجهی از فرسایش خاک را کشاورزانی که بر روی زمین‌های شیب‌دار کشت می کنند، سبب شوند.
پرهمت تصریح ‌کرد ‌با توجه به این مساله در بخش ترویج به دنبال این هستیم که امسال بطور فراگیر آموزش‌های لازم برای این بخش را با استفاده از امکانات محلی و از جمله سربازان سازندگی اجرایی کنیم.
 

water.87

کاربر بیش فعال
مصرف اين خوراكي از ابتلا به پوكي استخوان جلوگيري مي‌كند

مصرف اين خوراكي از ابتلا به پوكي استخوان جلوگيري مي‌كند



یك متخصص تغذیه گفت: مصرف باقالا به دلیل داشتن كلسیم و فسفر بالا از ابتلا به پوكی استخوان جلوگیری می كند.
برلیانت بزرگمهر در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: باقلا حاوی ویتامین های A،B وC و املاح معدنی مانند فسفر و آهن است.وی گفت: باقلا دارای مقدار زیادی آب است كه می تواند از یبوست پبشگیری كند. برای سلامت پوست بسیار مفید است.وی افزود: باقلا در خانواده حبوبات جای می گیرد و به عنوان یكی از منابع غذایی فیبر و پروتئین شناخته شده است.وی گفت: باقلا یك منبع پروتئین و انرژی محسوب می شود اما افراد مبتلا به "فاویسم " از مصرف این ماده غذایی و حتی بوییدن آن باید خودداری كنند، زیرا بیماری آنها تشدید می شود.این متخصص تغذیه اضافه كرد: پروتئین، كلسیم و پتاسیم باقلا بسیار بالا است و مصرف آن از ابتلا به پوكی استخوان جلوگیری می كند. به كنترل فشار خون بالا كمك كند و همچنین پتاسیم موجود در آن برای سلامت قلب و عروق مفید است.

منبع : farsnews.com
 

water.87

کاربر بیش فعال
باقلا گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن تا 80 سانتیمتر می رسد . برگهای آن متناوب و مرکب است که دارای برگچه هایی بشکل تخم مرغ می باشد . گلهای باقلا درشت و سفید که دارای لکه های سیاه و یا بنفش است . میوه آن که همان باقلا است دارای غلافی پوشیده از کرک بطول تقریبا 12 سانتیمتر است .در هر غلاف تعدادی دانه قرار درد . گل و شاخه گلدار ، میوه و تخم باقلا مصارف طبی دارند .

ترکیبات شیمیایی: در صد گرم دانه باقلا سبز و خام مواد زیر موجود است :
آب: 72 گرم
پروتئین: 8/4 گرم
مواد چرب: 0/4 گرم
نشاسته : 15/8 گرم
کلسیم: 28 میلی گرم
فسفر: 155 میلی گرم
آهن: 2/2 میلی گرم
سدیم: 40 میلی گرم
پتاسیم: 470 میلی گرم
ویتامین آ: 220 میلی گرم
ویتامین ب 1: 0/3 میلی گرم
ویتامین ب 2 : 0/18 میلی گرم
ویتامین ب 3 : 1/5 میلی گرم
ویتامین ث: 30 میلی گرم
ارسنیک: 0/02 میلی گرم


ضمنا باقلا دارای ماده ای بنام فیتین Phytine می باشد که بسیار مغذی است و تقویت کننده بدن است . این ماده کلسیم بدن را تامین می کند باقلا غذای خوبی است برای دوران نقاهت .

خواص دارویی: اقلا از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و گل آن گرم می باشد .

1)دم کرده گل باقلا ضد تشنج و ادرار آور است .
2)دم کرده گل باقلا سنگ کلیه را دفع می کند و برای قولنج های کلیوی مفید است.
3)جوشانده باقلا برای ورم مثانه مفید است.
4)جوشانده باقلا اثر خوبی در رفع رماتیسم درد .
5)از جوشانده باقلا برای درمان نقرس استفاده کنید.
۶)باقلا را اگر با آب سرکه و آب بپزید و با پوست بخورید اسهال مزمن را درمان می کند.
٧)برای رفع گرفتگی صدا در باقلا را با روغن بادام و قند مخلوط کنید و بخورید.
٨) برای رفع کوفتگی و روم پستان ، در باقلا را با آب جو مخلوط کرده و با سرکه و نعناع بپزید و ضمادی را که بدست می آید روی ورم و کوفتگی قرار دهید .
٩)ضماد در باقلا را با شنبلیله و عسل برای نرم کردن دمل و ورم بناگوش و زیر چشم مفید است.
١٠)جوشانده باقلا شکم روشهای مزمن را برطرف می کند.
١١)ضماد باقلا جوش و کورک را می رساند و چرک را خارج می کند.
1٢)برای درمان تکرر ادرار از جوشانده ریشه باقلا استفاده کنید.
١٣)جوشانده سر شاخه های باقلا مستی مشروبات الکلی را برطرف می کند.
١۴)برای رفع التهاب و درد نوک انگشتان و ناخن باید یک مشت برگ باقلا را با نیم لیتر آب جوشانید و بگذارید کمی سرد شود و انگشتان خود را بمدت دو ساعت در آن قرار دهید تا برطرف شود.
1۵)نان خوشمزه بمقدر 2% در باقلا به آن اضافه کنید.

مضرات : باقلا در بعضی از اشخاص تولید نفخ و سنگینی سر و معده می کند برای جلوگیری از این عوارض باید ابتدا باقلا را پوست کنده و بجوشانید و آب آنرا دور بریزید . سپس به آن مقدری آب اضافه کرده و بعد از پختن با روغن بادام و ادویه گرم مانند درچین و فلفل بخورید .
مصرف باقلای تازه ممکن است تولید مسمومیت و حساسیت شدید بکند که گاهی موجب مرگ می شود بنابراین باید در خوردن باقلای تازه و خام احتیاط کنید . معمولا اشخاصی که به باقلای تازه حساسیت دارند فاقد یک آنزیم مخصوص هستند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
داروخانه خدا

داروخانه خدا

هویج حلقه شده شبیه چشم انسان است..مردمک و عنبیه و خط نوری که به چشم میرسد درست مانند چشم انسان میباشد.تحقیقات نشان میدهد که مصرف هویج باعث افزایش جریان خون در عملکرد چشم میشود.
وقتی گوجه فرنگی رو از وسط دو نیم میکنید چها تا خونه میبینید که قرمزه و دقیقا مثلقلب هستش که اون هم قرمزه و چها تا بخش مجزا داره. تحقیقات نشون داده که گوجه فرنگی خون رو تصفیه میکنه...
حبه های انگور روی خوشه شبیه قلب هستش و هر دونه اون شبیه سلولهای خونی.امروزه تحقیقات نشون داده که انگور برای حیات قلب بسیار مفیده.
گردو شبیه مغز انسان میمونه .نیم کره راست و نیم کره چپ.قسمت بالای مغز و پایین مغز.حتی چین خوردگی های و پیچیدگی های اون هم شبیه نئو کورتکس میباشد.در حال حاضر میدانیم که گردو ۳۶ مرتبه نورونهای پیام رسان به مغز را گسترش میدهد.
تا حالا به لوبیا قرمز دقت کردین ..درسته ..شبیه کلیه انسان هستش ..تحقیقات نشون داده که لوبیا قرمز در بهبود عملکرد کلیه نقش بسزایی داره.
ساقه کرفس شبیه به استخوان است و این نوع از سبزیجات در استحکام استخوان بسیار موثر میباشد.استخوانها تشکیل شده از ۲۳٪ سدیم و کرقس هم ۲۳٪ سدیم داره.چنانچه در رژیم غذایی شما سدیم وجود نداره کرفس میتونه این کمبود رو جبران کنه.
آوکادو و گلابی و بادمجان برای سلامت سرویکس و رحم درخانمها بسیار موثر میباشد. امروزه تحقیقات نشان میدهد که اگر خانمها در هفته یک عدد آوکادو مصرف نمایند هورمونهای آنها متعادل میشود و از بروز سرطان رحم جلوگیری میکند.جالبه که بدونید ۹ ماه از شکوفه کردن آوکادو تا رسیدن میوه آن طول میکشه..
انجیر پر از دونه هستش باعث افزایش تعداد و حرکت اسپرم مرد و همچنین جلوگیری از عقیم شدن میشود.
Sweet potatoes (سیب زمینی استامبولی) شبیه لوزلمعده هستش که باعث تعادل قند خون در بیماران دیابتی میشود.
زیتون به سلامت و عملکرد تخمدان کمک میکند.
کریپ فروت و پرتقال و انواع مرکبات شبیه غده های شیری هستند و در سلامت سینه و جنبش غدد لنفاوی در سینه موثر است.
پیاز شبیه سلولهای بدن میباشد. امروزه تحقیقات نشان داده است که پیاز نقش مهمی در خروج مواد زائد در بدن را داراست. و باعث ریزش اشک و شستشوی لایه مخاطی چشم میگردد
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
وزارت كشاورزي در زمينه تحقيقات گياهان دارويي بلاتكليف مانده است

وزارت كشاورزي در زمينه تحقيقات گياهان دارويي بلاتكليف مانده است

ياهان در مواقع تنش‌زا به ويژه محيط‌‌هاي خشك و گرم تركيبات متابوليت‌هاي ثانويه را به مقدار بيشتري توليد مي‌كنند.
وي با اشاره به اينكه اين تركيبات خواص دارويي درماني زيادي دارد، بيان داشت: از آنجايي كه ايران در منطقه‌اي از دنيا كه داراي اقليم خشك، نيمه‌خشك و گرم است، قرار گرفته، بنابراين گياهان دارويي با توليد مقدار زيادي از اين تركيبات، خاصيت دارويي بالاتري دارند.
رئيس انجمن فيزيولوژي گياهي ايران خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه اكثر گياهان دارويي در منطقه ايران و خاورميانه شناخته شده و به همين دليل از ديد محققين غربي مخفي و با وجود تكنولوژي‌هاي مدرني كه در دست دارند، نتوانسته‌اند روي اينگونه از گياهان تحقيقات وسيعي انجام دهند. ‌
وي با بيان اينكه نبود تحقيقات جامع روي گياهان دارويي در داخل كشور و در كشورهاي اروپايي و امريكايي مانع جدي ناشناخته ماندن انواع اين گياهان است، افزود: پژوهشگران فعلي به علت سهولت كار، تحقيقات پزشكي خود را روي گياهان شناخته شده قبلي متمركز مي‌كنند.
احسان‌زاده شناخت بهتر و جايگاه گياهان دارويي طي دهه‌هاي آينده را محتمل دانست و گفت: در دانشگاه صنعتي اصفهان طي سال‌هاي اخير پايان‌نامه‌هاي و پروژه‌هاي زيادي در زمينه گياهان دارويي كار شده است.
وي بيان داشت: اكثر گياهان دارويي وحشي هستند و منشاء طبيعي دارند و به دليل اينكه مانند گياهان زراعي و اهلي لاين و ژنوتيپ مشخصي ندارند تحقيقات روي اين گياهان سخت‌تر انجام مي‌شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
ايجاد صنايع بسته‌بندي گياهان دارويي در بخش هوراند

ايجاد صنايع بسته‌بندي گياهان دارويي در بخش هوراند

خبرگزاري فارس: فرماندار اهر استعدادهاي بالقوه بخش هوراند را به علت تنوع آب و هوايي منطقه در بخش كشاورزي و باغي بسيار مهم عنوان كرد و راه‌اندازي صنايع بسته‌بندي گياهان دارويي را در بخش هوراند ضروري برشمرد.

به گزارش خبرگزاري فارس از اهر، رضا صديقي ظهر امروز در جشن برداشت سماق اظهار داشت: وجود گونه‌هاي متنوع گياهي و جانوري در جنگل‌هاي منطقه هوراند فرصتي مناسب براي ايجاد مركز تحقيقات گياهان دارويي و صنايع تبديلي و بسته‌بندي گياهان دارويي عنوان كرد و خواستار حمايت ويژه سازمان جهادكشاورزي و منابع طبيعي و موسسات علمي و پژوهشي در تحقق اين امر شد.
وي، با اشاره به وجود بيش از 11 هكتار جنگل در بخش هوراند كه قسمتي از جنگل‌هاي منحصربه فرد ارسباران را شامل مي‌شود با بيش از يك‌هزار و 400 گونه‌هاي گياهي نشان از اهميت ويژه اين مناطق است.
صديقي با تأكيد براينكه اگر حمايت اصولي و آموزش‌هاي مداوم ترويجي براي كشاورزان و ارتقاي آگاهي عمومي درباره گسترش پرورش سماق ناب و طبيعي منطقه و تسهيلات لازم براي ترغيب كشاورزان صورت گيرد اميد به زندگي با كاهش مهاجرت همراه و موجبات رشد اقتصادي را فراهم خواهد كرد.
وي همچنين يكي ديگر از محصولات اين منطقه را صنايع دستي به ويژه ورني اعلام كرد و با اشاره به اشتغالزايي و درآمد مناسب آن كه علاوه بر تأمين بازار داخلي يكي از كالاهاي صادراتي كشور نيز به شمار مي‌رود، گفت: با پيگيري‌هاي انجام شده براي شناسايي بيشتر اين صنعت دستي منطقه اهر و هوراند جشنواره ورني در مهرماه سال‌جاري در اهر برگزار مي‌شود.
وي ايجاد نمايشگاه و فروشگاه دائمي صنايع دستي و به ويژه ورني را از ديگر نيازهاي اين منطقه اعلام كرد و خواستار توجه ويژه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين زمينه شد.​
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تحقیقات نشان می‌دهد، بوی شیرین گل یاسمن به اندازه والیوم آرامش بخش است و بدون هیچ عارضه جانبی اعصاب را تسکین می‌دهد.

آزمایشات نشان داد که وجود این رایحه در قفس شلوغ موش‌های آزمایشگاهی باعث می‌شود که موش‌ها فعالیت‌ خود را کاهش داده و در کنج قفس آرام بنشینند. وقتی هوایی که مولکول‌های این رایحه را در خود دارد استشمام شود از ریه‌ها وارد جریان خون شده و از آنجا به مغز منتقل می‌شود.
به گزارش ایسنا، اسکن‌های مغزی نشان داد که این مولکول‌ها روی ماده شیمیایی موجود در سلول‌های عصبی موسوم به «گابا» تاثیر می‌گذارد و با آرام کردن این سلول‌ها، اضطراب را کاهش داده و آرامش را تقویت می‌کند.
به گزارش روزنامه تلگراف، پروفسور هانس هات از دانشگاه روهر در بوخوم آلمان در این باره گفت: نتایج این تحقیق می‌تواند به عنوان مدرکی با اساس علمی برای اثبات رایحه‌درمانی مورد توجه قرار بگیرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که استشمام مولکول‌های روغن یاسمن، پیام‌هایی را به منطقه‌ای از مغز می‌فرستد که در کنترل احساسات نقش دارند.
محققان معتقدند که روغن این گیاه تاثیرات شفابخش گوناگونی دارد.
این رایحه در 83 درصد از عطرهای زنانه و 33 درصد از عطرهای مردانه استفاده می‌شود.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
گیاهان دارویی هم ردیف با انرژی هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته است

گیاهان دارویی هم ردیف با انرژی هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته است

گیاهان دارویی هم ردیف با انرژی هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته است

رئیس بخش تحقیقات گیاهان دارویی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع كشور:
گیاهان دارویی هم ردیف با انرژی هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته است

خبرگزاری فارس: رئیس بخش تحقیقات گیاهان دارویی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع كشور گفت: گیاهان دارویی هم ردیف با برنامه‌های مهم فنی و استراتژیك كشور مانند انرژی هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدحسین لباسچی ظهر امروز در نشست علمی با محققان كشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت به هم پیوستگی زنجیره‌های موثر در زمینه گیاهان دارویی افزود: اخیراً در نهاد ریاست جمهوری متولی خاصی برای این امر و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف برای تولید و تجارت گیاهان دارویی تشكیل شده است.
وی یادآور شد: در حال حاضر گیاهان دارویی هم ردیف با برنامه‌های مهم فنی و استراتژیك كشور مانند انرژی هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته و این حمایت كلی یك فرصت كم نظیر برای ارتقای جایگاه تولید گیاهان دارویی است.
رئیس بخش تحقیقات گیاهان دارویی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع كشور یادآور شد: در حال حاضر توجه به اشتغالزایی در بحث كشت گیاهان دارویی مورد توجه مسئولان است و در بیش از چند میلیون هكتار از اراضی منابع طبیعی كشور كشت گیاهان دارویی صورت خواهد گرفت.
وی افزود: كشت گیاهان دارویی در اراضی منابع طبیعی و اراضی كم آب در حال حاضر در سطح 3 هزار هكتار از حوزه زاگرس صورت می‌گیرد و این امر در حال افزایش است.
لباسچی، لزوم توجه به صادرات گیاهان دارویی را یادآور شد و گفت: در حال حاضر صادرات گیاهان دارویی در كشور با روش‌های نوین صادرات دنیا و استانداردهای فنی صورت نمی‌گیرد كه همین امر موجب كاهش ارزش افزوده گیاهان دارویی كشور در جهان شده است.
وی گفت: شركت‌های دانش بنیان می‌توانند داروهای گیاهی كشور را به جهان معرفی كرده و زمینه فروش محصولات دارویی را در جهان براساس استانداردهای فنی جهانی فراهم كنند.
رئیس بخش تحقیقات گیاهان دارویی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع كشور اظهار داشت: در حال حاضر طرح‌های تحقیقاتی ملی متعددی در كشور توسط این مؤسسه در حال اجرا بوده و در آذربایجان شرقی نیز طرح‌های تحقیقاتی خوبی در جال اجراست.
وی گفت: در آذربایجان شرقی ظرفیت خوبی وجود دارد و منابع ارضی و نیز منابع آبی و محیط‌های مناسب برای كار فنی خوب وجود دارد.
لباسچی، بر لزوم احیای ایستگاه‌های تحقیقاتی گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی تاكید كرد و افزود: برخی ایستگاه‌های تحقیقاتی بین‌المللی در استان وجود داشته‌اند كه در سال‌های گذشته این ایستگاه مانند ایستگاه «تیكمه‌داش» تعطیل شد كه می‌تواند در حال حاضر نیز به عنوان یك ایستگاه بین‌المللی در زمینه گیاهان دارویی دیم عمل كند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مركز رشد واحدهاي فناوري گياهان دارويي در اردبيل راه‌اندازي مي‌شود

مركز رشد واحدهاي فناوري گياهان دارويي در اردبيل راه‌اندازي مي‌شود

اكبر قاسمي بعد از ظهر امروز در نشست با مديركل فني و حرفه‌اي اردبيل اظهار داشت: جهاد دانشگاهي با بهره‌گيري از روحيه جهادي اعضاي خود توانسته است از حداقل امكانات بيشترين بهره‌ها را ببرد.
وي به موفقيت‌هاي جهاد دانشگاهي در مقاطع مختلف اشاره كرد و افزود: اين موفقيت‌ها در موقعيت‌هاي حساس و سرنوشت‌سازي رقم خورده كه موجب اعتلا و اعتبار بيشتر نظام اسلامي و غرور جوانان اين كشور شده است.
قاسمي تصريح كرد: اين موفقيت‌ها جزو افتخارات 30 ساله نظام مقدس جمهوري اسلامي محسوب مي‌شود و روند آن نيز همچنان ادامه مي‌يابد.
به گزارش فارس، رئيس جهاد دانشگاهي واحد اردبيل اعتماد عمومي به اين نهاد مقدس را در موفقيت‌هاي آن بسيار تأثيرگذار دانست و ادامه داد: اعتماد عمومي به جهاد دانشگاهي به عنوان يك مركز علمي و حمايت ‌كننده طرح‌ها و مقالات پژوهشي خود زمينه‌ساز تحولات ارزشمند در حوزه علمي و تحقيقاتي شده است.
قاسمي اضافه كرد: جهاد دانشگاهي به منظور تسخير قله‌هاي موفقيت توجه بيش از پيش مردم و مسئولان را طلب مي‌كند.
وي زمينه‌هاي مشترك فعاليت جهاد دانشگاهي و فني و حرفه‌اي را يادآور شد و گفت: اميدواريم زمينه اين همكاري و توسعه كارهاي زيربنايي در حوزه علم و تحقيقات و پژوهش گسترش پيدا كرده و نهادينه شود.
قاسمي افزود: هر دو نهاد براي ارتقاي سطح دانش و گسترش آموزش‌هاي مهارتي فعال هستند و در صورت همكاري مي‌توانند در اين زمينه‌ها بيش از پيش موفق عمل كنند.
رئيس جهاد دانشگاهي واحد اردبيل تصريح كرد: تلاش مي‌كنيم تا در آينده زمينه‌هاي آموزشي لازم را براي فراگيران آزاد و فارغ‌التحصيلان دانشگاهي فراهم آوريم.
وي عنوان كرد: مركز آموزش عالي علمي ـ كاربردي جهاد دانشگاهي اردبيل در سه رشته نرم‌افزار كامپيوتر، حسابداري دولتي و فناوري اطلاعات و ارتباطات 143 نفر دانشجو را پوشش آموزشي داده است.
قاسمي خاطرنشان كرد: براي ترم‌هاي آتي نيز در صدد هستيم تا تعداد رشته‌هاي آموزشي اين مركز را افزايش بدهيم.
وي اضافه كرد: انتظار داريم با استقبال خوب فارغ‌التحصيلان و دانشجويان از رشته‌هاي كاربردي اين مركز يك تحول جدي را در توسعه رشته‌هاي كاربردي و عملياتي كردن آنها شاهد باشيم.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
رشد 20 درصدی برداشت گیاهان دارویی از مزارع چهارمحال و بختیاری

رشد 20 درصدی برداشت گیاهان دارویی از مزارع چهارمحال و بختیاری

صفدر نيازي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهركرد سطح زيركشت محصولات گياهي دارويي اين استان را در سال‌جاري بيش از 15 هكتار اعلام كرد و اظهار داشت: از اين ميزان سطح زير كشت افزون بر 18 تن گياهان دارويي برداشت شده‌ كه در مقايسه با سطح زير كشت 12 هكتاري سال گذشته با برداشت 15.3 تن افزون بر 20 درصد رشد داشته است.
وي با اشاره به كشت انواع گياهان دارويي در اين استان‌ گفت: كدو پوست كاغذي، نعناع فلفلي، آويشن، بابونه، بادرنج بوي از جمله گياهان دارويي توليد شده در اين استان است كه علاوه بر مصارف داخلي به ساير استان‌هاي كشور نيز صادر مي‌شود.
نيازي با بيان اينكه گياهان دارويي كمياب اغلب از مزارع شهرستان‌هاي شهركرد و فارسان توليد و برداشت مي‌شوند، افزود: باتوجه به سطح زيركشت و ميزان محصولات برداشت شده شهرستان شهركرد بيشترين ميزان كشت گياهان دارويي اين استان را در سال‌جاري به خود اختصاص داده است.
وي از برداشت گياه دارويي گل هميشه بهار براي نخستين بار در اين استان در سال‌جاري خبر داد و افزود: استان چهارمحال و بختياري غني از گياهان دارويي است و به طور تقريبي تمام گياهان دارويي از قابليت رشد در اين استان برخوردار هستند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي چهارمحال و بختياري در ادامه از شناسنامه‌دار كردن گلخانه‌هاي فعال در اين استان از سه سال گذشته آغاز شده است، گفت: تكميل اطلاعات مربوط به گلخانه‌هاي استان تا پايان سال‌جاري در دستور كار قرار گرفته است.
وي با تأكيد بر اينكه استان از نظر تنوع گونه‌هاي گياهان دارويي يكي از استان‌هاي شاخص در كشور به شمار مي‌رود، افزود: اين استان در كشت گياهان دارويي از جمله استان‌هاي منحصر به فرد به شمار مي‌رود.
نيازي حمايت دولت از كشاورزان اين استان را در راستاي توليد گياهان دارويي مطلوب ارزيابي كرد و گفت: اين در حالي‌ست كه در گذشته كشت و توليد گياهان دارويي اين استان مورد توجه قرار نمي‌گرفت.
وي با اشاره به سياست‌هاي تشويقي سازمان جهاد كشاورزي در راستاي ارائه تسهيلات و خدمات‌رساني مطلوب و بهينه به گلخانه‌هاي استان و گفت: ارائه بيش از 80 درصد تسهيلات و اختصاص اعتباري بيش از 20 درصد به صورت بلاعوض به منظور مديريت ساماندهي و بهينه‌سازي سوخت گلخانه‌ها در دستور كار اين سازمان قرار گرفته‌ است كه به زودي اجرايي و عملياتي خواهد شد.
نيازي از برگزاري كلاس‌هاي آموزشي در راستاي ترويج كشت گياهان دارويي در شهرستان‌هاي هفت‌گانه استان توسط اين سازمان خبر داد و افزود: آب و هواي اين استان مستعد كشت و توليد بخش عمده‌اي از داروهاي گياهان كشور به شمار مي‌رود.
وي افزود: اين استان با برخورداري از يك هزار و 500 كيلومتر مسافت طول رودخانه و بيش از يك هزار و 300 دهنه چشمه دائمي مكان مناسبي به منظور رويش بيش از يك هزار گونه گياهي و دارويي خودرو است كه اين مهم شاخص مطلوبي براي اين استان به شمار مي‌رود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
شبكه تحقيقات طب سنتي و گياهان دارويي تشكيل مي‌شود

شبكه تحقيقات طب سنتي و گياهان دارويي تشكيل مي‌شود

شبكه‌هاي تحقيقاتي كشور از سال 1379 ايجاد شده است كه شامل شبكه گياهان دارويي، سلول‌هاي بنيادي، علوم دارويي، طب سنتي، سرطان، سلامت روان، علوم اعصاب، چشم و بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري است.

از شبكه‌هاي تحقيقاتي مالاريا، ليشمانيوز، دندانپزشكي، طب سنتي و گياهان دارويي، عوامل اجتماعي مؤثر بر سلامت، تروما، قلب و عروق نيز از شبكه‌هايي است كه براي تشكيل آن پيشنهاداتي شده است.

معاون مركز توسعه و تحقيقات وزارت بهداشت افزود: از اهداف تشكيل اين شبكه تحقيقاتي مي‌توان به حل مشكلات نظام سلامت و تعيين اولويت‌هاي تحقيقاتي ملي و كلان شبكه اشاره كرد.

زنده دل گفت: از برنامه‌هاي معاونت تحقيقاتي وزارت بهداشت مي‌توان به پيگيري تأسيس و فعاليت‌هاي شبكه‌هاي تحقيقاتي و طرح شبكه مبادله تجارب بين شبكه‌ها و مراكز تحقيقاتي اشاره كرد.

وي افزود: شبكه تحقيقات طب سنتي و گياهان دارويي سومين شبكه تحقيقات كشور است كه طبق اساسنامه جديد فعاليت مي‌كند.نخستين شبكه تحقيقات كشوري در سال 79 به نام شبكه مولكولي است.

معاون مركز توسعه و تحقيقات وزارت بهداشت افزود: تفاوت شبكه‌هاي تحقيقاتي جديد با شبكه‌هاي گذشته در اين است كه شبكه‌هاي جديد در شوراي گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، مصوب شده است و محققان و مديران اجرايي در اين شبكه عضو هستند، تا بتوانند مشكلات نظام سلامت را برطرف كنند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
«عسل» داراي سازمان اداري مستقل می شود

«عسل» داراي سازمان اداري مستقل می شود

به گزارش خبرگزاري فارس از نكا، اميد رجبي بعدازظهر امروز در نخستين همايش منطقه‌اي سيماي سلامت در نكا اظهار داشت: سياه دانه، آويشن و بسياري از گياهان دارويي ديگر از جمله گياهان مور توجه ائمه بوده اند و 38 حديث در رابطه با استفاده از سياه دانه در اسلام وجود دارد.

* چاي پرطرفدارترين سم نوشيدني
وي افزود: اكنون در جامعه ما، رواج استفاده از برخي از نوشيدني‌ها و خوردني‌ها افزايش يافته كه هيچگونه منشأ درماني در سلامت ندارد.
اين استاد دانشگاه از چاي به‌عنوان پرطرفدارترين سم نوشيدني نام برد كه طرفداران بسيار زيادي را در سراسر جهان و به ويژه ايران به خود اختصاص داده است.

*725 ميليارد تومان درآمدزايي چاي
رجبي با اشاره به وجود سازمان چاي در ايران گفت: عسل با دارا بودن فوايد بسيار مفيد در جامعه، فاقد سازمان مستقل است كه بايد در اين رابطه فكر اساسي صورت گيرد.
عضو شبكه ملي پژوهشي و فناوري گياهان دارويي كشور يادآور شد: مصرف سرانه چاي در ايران به ازاي هر نفر 5/1 كيلوگرم است كه اگر هزينه سالانه آن را 15 هزار تومان در نظر بگيريم 725 ميليارد تومان درآمدزايي دارد در حاليكه اگر اين نوشيدني از زندگي مردم حذف شود نيز خدشه‌اي به زندگي وارد نمي‌شود.

* ايران11اقليم از 13 اقليم جهان را داراست
وي كافئين موجود در چاي را براساس تحقيقات انجام شده توسط دانشمندان، دو برابر كافئين موجود در قهوه و نسكافه و ... عنوان كرد و اظهار داشت: افسردگي، يبوست، پوكي استخوان، فرسودگي سلول مغز و .. را از مهم‌ترين بيماري‌ها در صورت مصرف چاي عنوان شده است.
رجبي با اشاره به وجود 13 اقليم موجود در جهان اظهار داشت: ايران 11اقليم از 13 اقليم را داراست و بايد بهره‌برداري بسيار مناسبي از آن صورت گيرد.
عضو كميته تخصصي انجمن گياهان دارويي ايران خاطرنشان كرد: مهم‌ترين جايگزين چاي، دم نوش است كه مي‌توان آن را به راحتي آماده كرد و بهترين نوع آن نيز استفاده از دم‌كرده سيب است كه بسيار مفيد و تاثيرگذار است.

* درمان علت‌ها نه معلول‌ها
وي در ادامه با اشاره به نظام سلامت در جامعه ايران بيان داشت: بايد در رابطه با نظام سلامت ايران، فكرهاي اساسي صورت گيرد تا از اين وضعيت خارج شود.
رجبي با استناد به اظهارات انوشيروان محسني عضو كميسيون بهداشت مجلس گفت: نظام سلامت ايران در بين بيش از 200 كشور جهان رتبه 112 را در نظام سلامت دارد كه بايد براي آن گريست.
عضو شبكه ملي پژوهشي و فناوري گياهان دارويي كشور در ادامه درباره طب اسلامي سخناني را بيان كرد و خاطرنشان كرد: شيوه دفع‌كنندگي نه رفع‌كنندگي، درمان علت‌ها نه معلول‌ها، شيوه درماني اقليمي نه جهاني، داروهاي گياهي نه شيميايي و توجه به روح و جسم نه صرفا جسم از جمله مزيت‌هاي طب اسلامي است كه خاصيت شفا بخشي دارد و بايد در جامعه اسلامي بيش از گذشته مورد توجه مردم و مسئولان قرار گيرد.

* در روايتي آمده است كه هفته‌اي دو بار گوشت مصرف كنيد
رجبي همچنين با اشاره به قرآن نيز بيان داشت: غذاهاي حلال با منشأ گياهي و حيواني در قرآن سفارش شده است و 49 مرتبه در رابطه با غذاهاي حلال با منشأ گياهي و فرآورده‌هاي گياهي و 16 مرتبه نيز غذاهاي حلال با منشأ حيواني و فرآورده‌هاي حيواني سفارش شده است.
وي در پايان گفت: از اين آمار استباط مي‌شود كه استفاده از غذاهاي گياهي و حيواني نسبت سه به يك دارد و بايد هرسه روز يك‌ بار گوشت استفاده شود و در روايتي نيز آمده است كه هفته‌اي دوبار گوشت مصرف كنيد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
فرهنگ توليد فني گياهان دارويي در ميان كشاورزان ايجاد شود

فرهنگ توليد فني گياهان دارويي در ميان كشاورزان ايجاد شود

عليرضا رنجبر‌ضرابي امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با تحليل وضع موجود كشاورزي شهرستان همدان اظهار داشت: نبود فرهنگ توليد فني انواع گياهان دارويي بين كشاورزان منطقه با توجه به اينكه هيچگونه تضميني نيز براي خريد توليدات منظور وجود ندارد، بايد حل شود.
وي اضافه كرد: برنامه‌ريزي به منظور استفاده از فرصت‌هايي همچون ورود فارغ‌التحصيلان كشاورزي در بخش و احداث گلخانه‌هاي بيشتر در شهرستان همدان ضرورت دارد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي همدان گفت: شهرستان همدان 13 درصد از سطح باغ‌هاي استان را به خود اختصاص داده است و با داشتن بافت مناسب خاكي و شرايط اقليمي مناسب يكي از شهرستان‌هاي مهم در زمينه محصولات باغي و محصولات سبزي و صيفي گلخانه‌اي و گل و گياهان زينتي است.
وي ابراز داشت: شهرستان همدان در زمينه توليد گردو، زردآلو، گيلاس و آلبالو و سيب درختي داراي مزيت‌هاي كيفي خوبي است و برنامه‌ريزي براي استفاده هر چه بيشتر از اين قابليت‌ها ضرورت دارد.
رنجبر‌ضرابي برخورداري از خاك مناسب را از مزيت‌هاي شهرستان دانست و گفت: طبق مطالعات انجام شده خاك عميق و پر‌بركت با واريزه‌هاي بسيار مناسب از نظر فيزيكي در دامنه‌هاي رشته كوه الوند وجود دارد.
وي اضافه كرد: اسيديته مناسب براي توليد تمام ميوه‌هاي خاص سردسيري و خشك با اولويت گردو، گيلاس، آلبالو، زردآلو، انواع سيب، شليل، هلو و بادام وجود دارد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي همدان در پايان خاطر‌نشان كرد: اراضي كم‌عمق و نسبتاً سنگين از حاشيه شهر همدان به سمت شمال، براي كاشت انگور، سيب رويشي و انواع گياهان دارويي و زينتي و زعفران مناسب است همچنين امكان كاشت انواع گياهان دارويي در ساير مناطق به علاوه باغ‌هاي انگور و بادام در تپه ماهورهايي كه سازه آهكي شديد ندارند، وجود دارد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
ضرورت توسعه باغ‌های میوه و گیاهان دارویی در تالش

ضرورت توسعه باغ‌های میوه و گیاهان دارویی در تالش

جابر تجارتي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تالش با تاكيد بر ضرورت توسعه باغ‌هاي ميوه اظهار داشت: توسعه باغ‌هاي ميوه فندق، گردو، ازگيل و ميوه‌هاي سردسيري و گرمسيري در مناطق شيب‌دار به ميزان يك‌هزار و 500 هكتار از نيازهاي مطرح تالش در دور سوم سفر رئيس جمهور به گيلان است.
وي با اشاره به خواسته‌هاي كشاورزان تالشي از رئيس جمهور گفت: توسعه گياهان دارويي به ميزان 500 هكتار، تامين آب كشاورزي، احداث سدلاستيكي و چاه‌هاي عميق، انتقال آب با لوله، احداث راه‌هاي عشايري و آب مورد نياز عشايران از جمله اين خواسته‌هاست.
مدير جهاد كشاورزي تالش همچنين تسهيلات خريد ماشين‌آلات كشاورزي، تراكتور و كمباين، احدث سردخانه، مرغداري مرغ مادر و تخم‌گذار، اصلاح ساختار كارخانه‌هاي شاليكوبي به مدرن نيز از نيازهاي بخش كشاورزي تالش است.
وي حركت به طرف توسعه پايدار كشاورزي را امري مهم خواند و گفت: توسعه پايدار، توسعه‌اي مبتني بر تمام ابعاد بوده و تمام جوانب فني، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و زيست‌محيطي را مورد توجه قرار مي‌دهد.
به گفته تجارتي، توسعه پايدار مبتني بر فرهنگ جوامع بوده و تلاش مي‌كند تا با حفظ منابع طبيعي و محيط زيست، رفاه و آسايش را براي تمام آحاد جامعه داشته باشد.
وي با تاكيد بر ضرورت حمايت دولت در توسعه مكانيزاسيون كشاورزي خاطرنشان كرد: توسعه مكانيزاسيون در بخش كشاورزي مي‌تواند در افزايش توليدات و اقتصادي كردن توليد نقش بسيار موثري ايفا كند.
مدير جهاد كشاورزي تالش افزود: استفاده از بذرهاي اصلاح شده، كودهاي شيميايي و سموم مختلف در سطوح وسيع به منظور توليدات انبوه، بدون توسعه مكانيزاسيون عملي نيست.
وي ادامه داد: افزايش جمعيت و رشد تقاضا براي غذا از طرف جوامع بشري، اقتصادي نبودن به‌كارگيري از نيروهاي انساني و دامي در بيشتر فعاليت‌ها موجب مي‌شود تا كشت مكانيزه توسعه يابد.
تجارتي نياز به توليد انبوه و اقتصادي محصولات كشاورزي، كاهش سختي كار و ايجاد جذابيت در فعاليت‌هاي كشاورزي را برخي از ضروريات توسعه مكانيزاسيون در بخش كشاورزي عنوان كرد.
وي افزود: با به‌كارگيري مكانيزاسيون و تكنولوژي روز مي‌توان عمليات كشاورزي را در زمان مقرر انجام داد و اجراي به‌موقع عمليات كشاورزي با توجه به شرايط جوي به ويژه در مراحل كاشت و برداشت محصول از ضررهاي عمده جلوگيري مي‌كند.
تجارتي با بيان اينكه مكانيزاسيون، استفاده از تكنولوژي روز در كشاورزي براي رسيدن به توسعه پايدار است، تصريح كرد: مكانيزاسيون، استفاده از وسايل و ادوات مكانيكي و بهره‌گيري از تكنولوژي روز در كشاورزي براي افزايش بهره‌وري با رعايت تمام جوانب است.
وي با اشاره به ضرورت توسعه باغ‌ها در مناطق شيب‌دار افزود: توسعه باغ‌ها در اراضي شيب‌دار يكي از روش‌هاي جلوگيري از فرسايش خاك است.
مدير جهاد كشاورزي تالش با بيان اينكه مصوبات دور نخست و دوم سفر رئيس جمهور به گيلان در بخش كشاورزي تالش اجرايي شده است، اظهار داشت: در دور نخست سفر هيئت دولت با تصويب طرح افزايش توليد برنج با 265 ميليون ريال اعتبار در سه هزار هكتار اراضي تالش اجرايي شد.
وي اضافه كرد: در دور دوم سفر هيئت دولت به گيلان نيز با تصويب توسعه تجهيز و نوسازي اراضي كشاورزي، اين طرح با اعتباري بالغ بر 393 ميليون ريال و در سه روستاي لمرسفلي اسالم، خانقاه و پشته جوكندان در 10 هكتار از شاليزارهاي برنج اجرايي شده است.
تجارتي با بيان اينكه در دور دوم سفر هيئت دولت تشكيل چهار تعاوني روستايي به تصويب رسيد، اظهار داشت: با تلاش مسئولان تعداد شش تعاوني روستايي تاسيس شده است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
برگزاري دوره‌هاي GIS و گياهان دارويي براي نخستين بار

برگزاري دوره‌هاي GIS و گياهان دارويي براي نخستين بار

محمود حاتمي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامسر افزود: علم GIS علم جغرافي اطلاعات راجع به سطح زمين و هرچه كه بر روي آن است را در بر مي‌گيرد.
وي اظهار داشت: جي آي اس يا سيستم اطلاعات جغرافيايي تكنولوژي است كه به مديريت و آناليز و پخش اطلاعات جغرافي مي‌پردازد، در حقيقت جي آي اس اطلاعات هر منطقه را در خود نگه مي‌دارد تا در صورت لزوم به آن مراجعه كرده و اطلاعات مورد نياز را بررسي كنيم.

رئيس مركز فني و حرفه‌اي رامسر ادامه داد: در حقيقت جي اي اس مكان را به يكسري اطلاعات جغرافي پيوند مي‌زند مثلا مردم را به آدرس‌ها، ساختمان را به بخش‌ها و ... كه اين در زمينه‌هاي مختلف كشاورزي و جغرافيايي است كمك‌كننده است.

‌وي با اشاره به اينكه اين كلاس تاكنون در غرب استان مازندران برگزار نشده است، خاطرنشان كرد: اين كلاس آموزشي براي نخستين بار براي خانم‌ها و آقاياني كه فارغ‌التحصيل رشته كشاورزي، عمران و جغرافيا هستند به مدت 48 ساعت در رامسر برگزار مي‌شود كه استارت آن از امروز زده شد.‌

حاتمي در ادامه بيان داشت: دوره آموزشي گياهان دارويي نيز براي نخستين بار در شهرستان رامسر برگزار مي‌شود كه مسئول اجراي آن خانم يلدا نقاشي است.

وي افزود: مدت زمان اين كلاس كه صرفا براي خانم‌ها برگزار مي‌شود 240 ساعت بوده و از اول هفته آينده استارت مي‌خورد.

رئيس مركز فني و حرفه‌اي رامسر در پايان گفت: براي تدريس گياهان دارويي از استاد مجرب همچون آقاي قوام الدين اسديان استفاده شده است.
 

وحید بلوچی

عضو جدید
گياه آلوئه ورا داراي اثرات ضد پيري پوست است

گياه آلوئه ورا داراي اثرات ضد پيري پوست است

آلوئه ورا با تحريک سلول‌هاي فيبروبلاست پوستي موجب سنتز کلاژن و الاستين و افزايش خاصيت ارتجاعي پوست مي‌شود.

دکتر آمنه عامري در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران، با اشاره به اين که در حال حاضر عصاره‌ي گياه آلوئه ورا به دليل داشتن خاصيت جوان کنندگي، التيام بخشي و نرم کنندگي در فرآورده‌هاي آرايشي بهداشتي به طور گسترده مورد استفاده قرار مي‌گيرد، گفت: اين گياه داراي اثرات مرطوب کنندگي و ضد پيري است که موکو پلي ساکاريدهاي موجود در آن به حفظ رطوبت پوست کمک مي‌کنند. آلوئه ورا با تحريک فيبروبلاست‌ها موجب سنتز الياف کلاژن و الاستين مي‌شود که اين الياف سبب مي‌شود پوست خاصيت الاستيک (ارتجاعي) داشته و کمتر چروک بخورد. همچنين وجود اسيدهاي آمينه در اين گياه سلول‌هاي سخت را نرم مي‌کند و عنصر روي موجود در آن به عنوان يک ماده قابض براي سخت كردن منافذ موجود در پوست عمل مي‌کند. اثر مرطوب کننده‌ي گياه در درمان خشکي پوست مورد استفاده قرار مي‌گيرد و باعث کاهش خشکي و قرمزي پوست مي‌شود.

دکتر عامري در خصوص عوارض جانبي که با مصرف موضعي آلوئه ورا ممکن است ايجاد شود، گفت: اين عوارض ممکن است به صورت قرمزي، سوزش، گزگز و درماتيت در افراد حساس بروز كند که اين واکنش‌هاي آلرژيک ناشي از آنتراکينون‌ها نظير آلويين و باربالويين مي‌باشد که بهتر است ابتدا روي يک منطقه کوچک از پوست امتحان شود تا شخص مطمئن شود به آن حساسيت ندارد.

وي خاطرنشان کرد: مصرف پوستي آلوئه ورا ممکن است تداخلاتي با داروهاي ديگر داشته باشد که سبب افزايش جذب کرم‌هاي استروئيدي مانند هيدروکورتيزون شود.
 

Similar threads

بالا