خبرها و تازه های زراعت و اصلاح نباتات

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
احتمال به تعویق افتادن چین بهاره برگ سبز چای

احتمال به تعویق افتادن چین بهاره برگ سبز چای

به دلیل سردی هوا و وجود بارندگی در استانهای شمالی پیش بینی می شود که اندکی در برداشت نخستین چین بهاره برگ سبز چای تاخیر داشته باشیم.
رییس سازمان چای کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: با به اتمام رسیدن عملیات بهزراعی در باغهای چای این سازمان در برنامه دارد که با کارخانه های چای قرارداد ببندد.

علی محرر افزود: به زودی قراردادهای سال جاری با کارخانه های تولید چای خشک منعقد می شود، اما هنوز کارخانه چای نمونه که قرار بود توسط تاجر تانزانیایی تبار بسته بندی چای خشک و فراوری آن را انجام دهد، آغاز به کار نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: 25 فروردین ماه زمان برداشت نخستین برگ سبز چای تعیین شده است، اما احتمال می رود که نخستین برداشت از دوم اردیبهشت ماه آغاز شود.

محرر ادامه داد: گیاه چای نیاز به نور خورشید و بارندگی دارد و با وجود بارانی بودن استانهای شمالی در فصل جاری، پیش بینی می شود که برداشت اندکی به تعویق بیفتد.

وی تصریح کرد: امسال نیز همچون سالهای گذشته به دنبال تولید چای کیفی و تهیه چای خشک باکیفیت هستیم و برنامه ریزیهای لازم نیز در این زمینه انجام شده است.

احتمال افزایش قیمت چای خشک با هدفمندی یارانه ها

رییس سازمان چای کشور با اعلام اینکه هدفمندی یارانه ها بر محصول چای نیز اثرگذار بوده است، یادآور شد: هدفمندی یارانه ها بر تولید برگ سبز چای تاثیری نداشته است. اما کارخانه های تبدیل کننده برگ سبز به چای خشک نیازمند سوخت هستند.

محرر تاکید کرد: واحدهای چای خشک کنی به گازوئیل به عنوان سوخت نیاز دارند که با افزایش قیمت سوخت باید تکلیف آنها مشخص شود.

وی اظهار داشت: هنوز مشخص نیست که قیمت 165 ریالی گازوئیل که برای کارخانه ها مصرف می شد، به 150 یا 350 تومان افزایش خواهد یافت.

محرر در ادامه گفت: سازمان چای برنامه هایی را برای این قضیه در دستور کار دارد.

وی همچنین افزود: پیش بینی می شود امسال نیز همچون سالهای گذشته 40 تا 45 درصد چای ایران از چین بهاره تامین شود.

رییس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود 150 هزار تن تولید داشته باشیم که 45 درصد آن را چین بهاره تشکیل می دهد./

لاهیجان - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
افزایش بیش از سه برابری تولید زعفران در کشور

افزایش بیش از سه برابری تولید زعفران در کشور

با اجرای طرح جامع زعفران، تولید این محصول بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: میزان تولید زعفران استان در سال جاری در سطحی معادل 50 هزار هکتار به 151 تن رسید.

سیدمحمد طباطبایی افزود: برای افزایش تولید این محصول در واحد سطح برای سال آینده برنامه ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت پیاز تولیدکننده محصول زعفران با اجرایی شدن این طرح جامع، از افزایش برخوردار خواهد شد.

طباطبایی ادامه داد: تغذیه مزارع زعفران برای تولید محصول پیازی با کیفیت در این طرح مدنظر است.

وی تصریح کرد: روشهای آبیاری در استان خراسان رضوی برای تمامی محصولات از جمله زعفران ارتقا پیدا خواهد کرد و بدین ترتیب استفاده از روشهای نوین آبیاری تحت فشار در مزارع زعفران گسترش پیدا می کند.

پیاز زعفران استاندارد می شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی یادآور شد: استانداردسازی پیاز تولیدکننده این محصول از دیگر مواردی است که در این طرح جامع لحاظ شده است و اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی عهده دار تدوین ملزومات لازم است.

طباطبایی تاکید کرد: برنامه جامع زعفران از نظر کمیسیون کشاورزی مجلس گذشته و مصوبه کارگروه زیربنایی دولت را نیز اخذ کرده است.

وی تامین اعتبار مورد نیاز را از مهمترین دلایل اجرایی نشدن این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: سهم دولت برای اجرایی شدن طرح جامع زعفران 95 میلیارد تومان و تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده 99 میلیارد و 300 میلیون تومان برآورد شده است.

طباطبایی همچنین گفت: با اجرای این طرح، سطح زیر کشت محصول زعفران در کشور افزایش پیدا نخواهد کرد، بلکه عملکرد تولید در واحد سطح از افزایش 5/3 برابری برخوردار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: میزان تولید از 5/3 کیلوگرم در هکتار به 12 کیلوگرم در هکتار طی پنج سال اجرای طرح جامع زعفران خواهد رسید./

خراسان رضوی - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


منبع
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
محققان می گویند تراکم جمعیت باکتریهای مفید ربط چندانی به کشاورزی ارگانیک ندارد.


به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، محققان انگلیسی گفتند جمعیت و تنوع باکتریهای تثبیت کننده ازت به محصول کشت شده قبلی در مزرعه ربط دارد نه روش کش (چه ارگانیک چه متعارف).
محققان با آزمایش طولانی و مقایسه کرتهای ارگانیک و غیر ارگانیک به بررسی این دو روش کشاورزی پرداختند.
آنها نمونه های خاک هر دو کرت را پس از استعمال کود (کود حیوانی به کرتهای ارگانیک و شیمیایی به غیر ارگانیک) و در موقع استفاده از روشهای مهار آفات تجزیه و بررسی کردند.
کارولین ار (Caroline Orr) گفت: معمولا انتظار دارند کودها و آفتکشهای آلی از همتایان خود در کشاورزی غیر ارگانیک فعلی زیان کمتری داشته باشند. لیکن متوجه شدیم مدیریت حاصلخیزی خاک در کشاورزی به شیوه غیر ارگانیک فعلی بیشتر باعث فعالیت اجتماع تثبیت کننده های ازت می شود. که احتمالا این مساله به دلیل تاثیر مثبت استعمال فسفر است که بخشی از فرایند مدیریت حاصلخیزی به شیوه غیر ارگانیک به شمار می رود. البه این اتفاق در ماه ژوئن افتاد. اما در ماه سپتامبر، استفاده از شیوه حفاظتی ارگانیک از شیوه رایج موثرتر واقع شد. در ماه سپتامبر در کرتهای غیر ارگانیک از آفتکشهای شیمیایی استفاده شده بود.
محققان گفتند از این جا می توان متوجه شد باکتریهای تثبیت کننده ازت به تاثیرات سمی آفتکشهای شیمیایی حساس هستند.
آنها گفتند کشت محصولات قبل از محصول جدید در مزرعه در فعالیت این باکتریها تاثیر زیادی دارد.
بقولات و لوبیا عموما در تناوب ارگانیک استفاده می شوند و رابطه همزیستی با این باکتریها دارند و باعث می شوند نیتروژن کمتری از خاک تخلیه شود. اما کشت جو (یا دیگر گیاهان خانواده لگومینوز) موجب تخلیه نسبی ازت خاک و به دنبال آن، افزایش جمعیت باکتریهای تثبیت کننده ازت در سال بعد خواهد شد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور: طرح جدید خودکفایی برنج، پایان اردیبهشت ارایه می شود

طرح امکان سنجی خودکفایی برنج با شیوه ای نوین، پایان اردیبهشت ماه سال جاری ارایه می شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: طرح خودکفایی برنج در کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج در دست تهیه است.
غلامرضا خانکشی پور افزود: به تمامی وزارتخانه ها و ارگانهای مرتبط اطلاعیه و نامه زده شده است تا برای تدوین هرچه بهتر این طرح همکاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: 12 نفر عضو هیات علمی دانشگاه و تعداد زیادی از اساتید دانشگاهی در تهیه این طرح همکاری دارند.
خانکشی پور ادامه داد: امکان سنجی طرح خودکفایی برنج تا پایان اردیبهشت ماه تدوین خواهد شد و پس از آن طرح اصلی برای اجرا در سطح کشور تهیه می شود.
وی درباره این طرح و طرح خودکفایی که در سالیان گذشته نوشته شده بود، تصریح کرد: طرحهای گذشته تنها با تکیه بر ارقام پرمحصول تدوین شده بود، اما طرح جدید، تمامی جوانب کار اعم از ارقام پرمحصول، روشهای کشت، روشهای آموزش، مکانیزاسیون و... را مدنظر دارد.

آموزش و ترویج در طرح خودکفایی برنج نقش پررنگتری دارد
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور یادآور شد: برنج از جمله محصولاتی است که نمی توان مانند گندم برای آن شرایط دستوری قرار داد. بلکه لازم است بر اساس شرایط کشاورزان و سایر موارد نسبت به خودکفایی آن برنامه ریزی کرد.
خانکشی پور تاکید کرد: در طرح خودکفایی جدید، بحثهای آموزشی و ترویجی بیشتر مدنظر قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: همچنین طرح دارای مزیتهای دیگری است، از جمله آنکه امکان اصلاح و تجدیدنظر در هریک از مراحل کار وجود دارد. به گونه ای که می توان بهترین راهکار را در هر زمانی ارایه کرد.
خانکشی پور همچنین گفت: در برخی از موارد که خلاء آماری وجود دارد، از تعدادی نظریه پرداز معروف استفاده شده است تا درباره آمارها اظهارنظر کنند.
وی در ادامه افزود: تمامی وزارتخانه ها، تولیدکنندگان، تجار، تشکلهای بخش خصوصی و سایر ارگانهای ذیربط در این طرح دیده شده اند و از آنها تقاضا داریم که تعامل بیشتری با کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج در خصوص خودکفایی کشورمان در این محصول استراتژیک داشته باشند.

برگزاری نخستین همایش خودکفایی برنج در خردادماه سال جاری
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور از برگزاری نخستین همایش در خردادماه سال جاری در خصوص خودکفایی خبر داد و خاطرنشان کرد: تمامی ارگانها و صاحب نظران در رابطه با محصول برنج در این همایش به اظهارنظر خواهند پرداخت.
خانکشی پور ادامه داد: با استفاده از یک رقم خاص و توسعه آن نمی توان به خودکفایی امیدوار بود. بلکه لازم است تمامی جوانب در نظر گرفته شود.
وی در پایان در خصوص وضعیت کشت و کار برنج تصریح کرد: همکاران تحقیقاتی تاکنون هیچ مشکل خاصی را در بخش آفات و بیماریها پیش بینی نکرده اند و پیش بینیهای هواشناسی نیز تا این لحظه نگرانیها در خصوص محصول برنج را به حداقل رسانده است.


خبرگزاری کشاورزی ایران
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رییس موسسه تحقیقات برنج کشور در گفتگو با ایانا: استقبال شالیکاران از لاینی که هنوز نامگذاری نشده است

لاین جدیدی که حداقل دو برابر ارقام دیگر دارای عملکرد است، با استقبال شدید شالیکاران در سال زراعی جاری مواجه شده است.


رییس موسسه تحقیقات برنج کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: این لاین جدید دارای میانگینی معادل هشت تن در هر هکتار است که این مقدار حداقل دو برابر عملکرد ارقام رایج است.
عباس شهدی کومله افزود: در سال گذشته به صورت پراکنده برای تعیین سازگاری این لاین در اراضی شالیزاری کشت انجام شد و با مشاهده شالیکاران از میزان عملکرد و کیفیت بسیار مطلوب این رقم، امسال با گسترش تقاضا رو به رو شدیم.
وی خاطرنشان کرد: این لاین جدید دارای کیفیت بسیار بالایی در حد ارقام هاشمی و بومی است و عملکرد در هکتار بالایی را نیز دارد.
شهدی کومله ادامه داد: برای معرفی یک رقم جدید، مراحل مختلفی وجود دارد که این لاین به دلیل آنکه دارای اهمیت بالا بوده و کشاورزان با چشم مصلح شاهد افزایش عملکرد و افزایش کیفیت آن بوده اند، پیش از آنکه تمامی مراحل تحقیقاتی را بگذراند، در سطح وسیع کشت شده است.
وی تصریح کرد: این لاین جدید امسال باید مرحله ترویجی ـ اجرایی را پشت سر بگذارد و در حال حاضر مرحله پایانی بهزراعی را طی می کند.

سهم ارقام بومی در خودکفایی 60 درصد است
رییس موسسه تحقیقات برنج کشور یادآور شد: امسال موسسه تحقیقات برنج کشور برای انجام سایر کارهای تحقیقاتی 10 تن بذر از نوع این لاین امیدبخش را تکثیر کرد. اما با استقبال زارعان، بخشی از آن توزیع شد.
شهدی کومله تاکید کرد: این لاین امیدبخش می تواند یکی از ارقامی باشد که برای خودکفایی محصول برنج به کار برده می شود.
وی اظهار داشت: فرآیند معرفی یک رقم جدید بین چهار تا هشت سال بوده، اما این لاین با توجه به استقبال و عملکرد بسیار مناسب، هنوز این مدت را طی نکرده است و در پنجمین سال تحقیق قرار دارد.
شهدی کومله همچنین گفت: برای دستیابی به خودکفایی در تولید محصول برنج، ارقام بومی دارای نقشی 50 تا 60 درصدی بوده و ارقام اصلاح شده معادل 40 تا 45 درصد از ارقام را شامل می شود.
وی در ادامه افزود: ارقام هیبرید پنج تا 10 درصد ارقام کشت شده در خودکفایی را از آن خود خواهند کرد.

تحقیقات برنج رنگ و بوی اقتصادی و تجاری گرفت
رییس موسسه تحقیقات برنج کشور خاطرنشان کرد: ارقام هیبرید کنار گذاشته نمی شوند، بلکه با توجه به سیاستهای هر کشور و میزان امکاناتی که در کشور برای تهیه آنها وجود دارد، درصد استفاده از آنها تعیین می شود.
شهدی کومله ادامه داد: در استفاده از ارقام هیبرید، ایران اگر جزو کشورهای پیشرفته نباشد، از سایر کشورها نیز عقبتر نیست. زیرا به طور میانگین این ارقام در دنیا بین 10 تا 20 درصد مورد استفاده قرار می گیرند.
وی تصریح کرد: در سال جهاد اقتصادی، تحقیقات برنج نیز رنگ و بوی اقتصادی و تجاری به خود گرفته و در سال جاری علاوه بر تحقیقات جامع و معرفی ارقام پرمحصول، معرفی ارقام تجاری در دستور کار است.
شهدی کومله یادآور شد: انجام پروژه هایی در زمینه آب، مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی، آفات و بیماریها و استعدادسنجی اراضی شالیزاری از دیگر مواردی است که در سال جهاد اقتصادی دنبال می شود.


خبرگزاری کشاورزی ایران
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
با اجرای طرح جامع زعفران، تولید این محصول بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت.
...

تولید 5/1 تن زعفران در افغانستان، زنگ هشداری برای ایران


تولید 5/1 تن زعفران در کشور افغانستان که تاکنون چند کیلوگرم بیشتر زعفران تولید نمی کرد، زنگ هشداری است که برای ایران به عنوان یک رقیب بالفعل به صدا درآمده است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: یکی از محصولات راهبردی که در کشور ما وجود داشته و نتوانسته جایگاه واقعی خود را در اقتصاد دنیا هموار کند، محصول زعفران ایران است که به عنوان بزرگترین و کیفی ترین تولیدکننده زعفران دنیا ناشناخته باقی مانده است.
عباس رجایی افزود: عدم طراحی مناسب روشهای تولید و برداشت سنتی این محصول همچنین ضعف صنایع تبدیلی و تکمیلی برای استحصال ارزشمند زعفران باعث شده است این محصول به عنوان یک خوراک تزئینی باقی مانده و سایر مزیتهای استفاده نشده آن در ایران و بازارهای بین المللی محفوظ باقی بماند.
وی خاطرنشان کرد: اگر در بازارهای هدف توفیقات درخوری نداشته ایم، باید به دلیل عدم رعایت اصول قانونی و همچنین حفاظت ذخایر ژنتیکی و قاچاق پیاز زعفران به کشورهای همسایه از جمله افغانستان است.
رجایی ادامه داد: امروز افغانستان به سرعت نسبت به توسعه کشت زعفران همت داشته و رقیب بالفعلی برای زعفران ایران شده است.

زعفران باید با برند ایرانی صادر شود
نماینده اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به علت عدم موضوعیت زعفران در برنامه های توسعه ای صادرات غیر نفتی، این محصول مورد غفلت واقع شده و جا دارد سازمان توسعه تجارت عقب ماندگیهای موجود را جبران کرده و زعفران تولیدی کشور را با برند ایرانی در بازار عرضه کند.
وی یادآور شد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب باید در دستور کار وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنایع و معادن قرار گیرد و ارتقای دانش فنی کشاورزان برای حفاظت از پیاز زعفران نیز از جمله کارهای ترویجی است که در حیطه فعالیت وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرد.
رجایی تاکید کرد: زعفران یکی از مهمترین کالاهای سبد صادرات غیر نفتی است که باید مزیت اقتصادی آن برای ایران باقی بماند و چراغ هشدار افغانستان برای تولیدکنندگان و فعالان تجاری روشن شود./
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تولید و معرفی رقم جدید گندم مخصوص نان در کرج

تولید و معرفی رقم جدید گندم مخصوص نان در کرج

تولید و معرفی رقم جدید گندم مخصوص نان در کرج

کرج - خبرگزاری مهر: موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اجرای پروژه ای موفق به ابداع رقم جدید گندم نان به نام "میهن" شده است. به گزارش خبرنگار مهر در کرج، در مراسم رونمایی از پنج دستاورد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی پنج طرح معرفی شدند که هر یک از طرحهای رونمایی شده تشریح شدند که به نوبه خود دستیابی به هر یک از آنها موفقیتی برای این مرز و بوم است.
پروژه گندم جدید نان که توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور اجرا شده و با همکاری مراکز ستاد موسسه و مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استانهای قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل اجراشده و مجریان آن امیر یزدان سپاس و 20 نفر از همکاران وی بوده اند.
این طرح از سال 1374 آغاز شده و در سال 89 پایان گرفته و طرحهای منجر به این دستاورد 22 فقره بوده است در این طرح عملکرد دانه بیشتر از ارقام رایج در شرایط آبیاری نرمال و در شرایط تنش خشکی آخر فصل زراعی است .
این رقم در شرایط نرمال 7787 کیلوگرم و در شرایط تنش خشکی آخر فصل 5967 کیلوگرم در هکتار تولید داشته که این مقدار در رقم شاهد شهریار در شرایط نرمال 7064 کیلوگرم در هکتار و در شرایط خشکی آخر فصل 4714 کیلوگرم در هکتار بوده است. همچنین این رقم مقاومت به بیماری زنگ زرد دارد در حالی که رقم شاهد شهریار به این بیماری حساس است .
مزیتها و آثار اقتصادی و اجتماعی حاصله از این ابداع پژوهشی این که 700 کیلوگرم در هکتار در شرایط آبیاری نرمال که این مقدار 10 درصد نسبت به رقم شاهد بیشتر است و 1200 کیلو گر م در هکتار در شرایط تنش خشکی آخر فصل زراعی که این مقدار 27 در صد نسبت به رقم شاهد بیشتر است و افزایش تولید این رقم نسبت به رقم شاهد قابل توجه است.
با احتساب 170000 هکتار سطح قابل کشت و افزایش تولیدی معادل 700 کیلوگرم در هکتار نسبت به شاهد بر مبنای هر کیلوگرم 3400 ریال در آمدی معادل 405 میلیارد ریال ایجاد خواهد نمود و نحوه انتقال این دستاورد ترویج و آموزش و انتقال یافته های تحقیقاتی و نشریات تحقیقاتی و ترویجی و روز مزرعه است.



۱۳۹۰/۰۲/۰۵
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
"بانک نشاء برنج" در افزایش راندمان تولید موثر است

"بانک نشاء برنج" در افزایش راندمان تولید موثر است


"بانک نشاء برنج" در افزایش راندمان تولید موثر است

رشت - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: ایجاد بانک نشاء برنج در صرفه جویی هزینه‌ های تهیه نشاء و تولید برنج، افزایش راندمان تولید در واحد سطح موثر است.
اردشیر روحی ماسوله در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این بانک در کاهش میزان ضایعات و افزایش بهره وری و استفاده از نهاده ‌های کشاورزی در تمامی مراحل زراعی بسیار مفید خواهد بود.​
وی همچنین با اشاره به مزایایی ایجاد بانک نشاء برنج اظهارداشت: استفاده از متخصصان بخش کشاوزی برای تهیه و تولید نشاء سالم و عاری از آفت و بیماری، صرفه جویی در میزان بذر مصرفی در واحد سطح، امکان استفاده از ماشین آلات کشاورزی و توسعه کشت مکانیزه برنج از مهمترین اهداف ایجاد این بانک است.​
رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اعلام اینکه نخستین بانک نشاء برنج در شهرستان آستانه اشرفیه راه اندازی شده است، گفت: این طرح با استفاده از دستگاههای پیشرفته و مجهز از سوی بخش خصوصی اجرا شده و در سال زراعی جاری بیش از 15 هزار جعبه نشاء برنج در اختیار کشاورزان قرار می ‌گیرد.​
روحی ماسوله با اشاره به اینکه امسال 21 هکتار از اراضی برنجکاری شهرستان تالش به کشت ارقام پر محصول تحت عنوان "لاین امید بخش" اختصاص یافته است، اظهارداشت: در صورت رعایت اصول فنی کاشت و داشت می توان تا 10 تن محصول در هکتار با کشت این ارقام تولید کرد.​
وی بیان داشت: این ارقام که از نوع ( as13 , as14 ) هستند، در سال گذشته سطحی کمتر از یک هکتار را به خود اختصاص داده بود که به دلیل استقبال خوب کشاورزان امسال سطح کشت افزایش دارد.​
رئیس جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: در سال جاری 40 درصد از اراضی برنجکاری تالش بصورت مکانیزه کشت خواهد شد.​
وی ادامه داد: شهرستان تالش 400 دستگاه نشاء کار فعال دارد که پیش بینی می شود بیش از شش هزار و 400 هکتار اراضی شهرستان توسط این دستگاهها کشت شود.​
روحی ماسوله یادآورشد: شهرستان تالش 16هزار هکتار شالیزار دارد که سالیانه 73 هزار تن شلتوک برنج تولید می کند.​
وی همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون 90 درصد از شالیزارها و 70 درصد کود موردنیاز باغات در سال زراعی جدید در اختیار کشاورزان آستانه اشرفیه قرار گرفته است، افزود: از دی ماه سال گذشته تاکنون حدود چهارهزار و 500 تن انواع کود شیمیایی کشاورزی در این شهرستان توزیع شد.​
رئیس جهاد کشاورزی استان اظهارداشت: اوره، فسفات، سوپرفسفات تری، سولفات پتاسیم از جمله کودهای شیمیایی توزیع شده بین کشاورزان منطقه بوده است.​
وی تصریح کرد: شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن 107 روستا دارای 23 هزار و 500 هکتار زمین های شالیزاری است.​
روحی ماسوله اعلام کرد: این شهرستان همچنین دارای بیش از پنج هکتار باغات بادام زمینی، انواع صیفی جات و صنوبر است.​
وی گفت: همزمان با آغاز مرحله دوم شخم زنی مزارع برنج برای نخستین بار دستگاه مکانیزه مرزکش شالیزارها در اراضی زراعی شهرستان آستارا به کارگیری شد.​
رئیس جهاد کشاورزی گیلان هدف از بکارگیری این دستگاه را کنترل و جلوگیری از اتلاف آب، مبارزه با علف های هرز و از بین بردن آفات در شالیزارهای منطقه ذکر کرد.​
وی افزود: با بکارگیری دستگاه مکانیزه، هزینه مرزکشی شالیزارها به یک چهارم هزینه قبلی و دستی کاهش می یابد و برنجکاران منطقه، دیگر وقت و هزینه کمتری برای تولید محصول صرف خواهند کرد.​
روحی ماسوله ادامه داد: شخم زنی اول مزارع شالیزاری شهرستان آستارا به پایان رسیده و مرحله دوم شخم زنی و آبگیری شالیزارها و نیز خزانه گیری برنج ازنیمه فروردین ماه در این شهرستان آغاز شده است.​
وی با اعلام اینکه پروژه لاینیگ یا بتنی کردن انهار آبیاری اراضی شالیکاری در هفت روستای شهرستان لاهیجان با هدف جلوگیری از هدررفت آب و نیز انتقال سریع آن در حال اجراست، افزود: با اجرای این پروژه 17.5 کیلومتر از انهار دارای پوشش بتنی می شود.​
رئیس جهاد کشاورزی گیلان یادآورشد: این پروژه با اعتبار 19 میلیارد و 504 میلیون ریال در دست اجرا بوده و پیشرفت فیزیکی پروژه ها از 15 تا 95 درصد متغیر است.



۱۳۹۰/۰۲/۰۵
منبع "خبرگزاری مهر"
 

tara96

عضو جدید
وزير جهاد كشاورزي پيش بيني كرد: 118 ميليون تن محصولات كشاورزي امسال توليد مي شود

وزير جهاد كشاورزي پيش بيني كرد: 118 ميليون تن محصولات كشاورزي امسال توليد مي شود

وزير جهاد كشاورزي گفت: در پنج سال اخير يك ميليون هكتار از اراضي كشاورزي مجهز به سيستم آبياري نوين شده است.به گزارش خبرگزاري فارس از گناباد، صادق خليليان در بازديد از چند طرح و پروژه در گناباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرستان گناباد از ظرفيت‌هاي خوبي در زمينه قنات برخوردار است، ضمن اينكه تاكنون اعتبارات مناسبي براي لايروبي و مرمت قنوات هزينه شده و امسال نيز اعتبارات لازم براي اين امر اختصاص مي‌يابد. وي افزود: قنوات به عنوان يك منبع آبي پايدار و بدون نياز به انرژي مي‌تواند آب مورد نياز بخش كشاورزي را تامين كند، بنابراين با حمايت دولت و مجلس 85 درصد هزينه اجرايي پروژه‌هاي زيربنايي آب و خاك به صورت بلاعوض پرداخت مي‌شود. وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: در پنج سال اخير بيش از يك ميليون هكتار از اراضي كشاورزي مجهز به سيستم آبياري نوين شده و اين در حالي است كه 3.5 ميليون هكتار از اراضي كشور قابليت اجرايي اينگونه طرح‌ها را دارد و امسال نيز بيش از يك ميليون هكتار زير پوشش اين طرح قرار مي‌گيرد. خليليان افزود: ميزان توليدات بخش كشاورزي در سال گذشته 107 ميليون تن بوده است كه اين مقدار با يك جهش در سال جاري به 118 ميليون تن افزايش مي‌يابد. وي از كاهش 30 درصدي واردات محصولات كشاورزي خبر داد و گفت: در سال گذشته 3.8 ميليارد دلار محصولات كشاورزي صادر و برنامه‌ريزي شده تا ضريب خودكفايي محصولات كشاورزي به 95 درصد برسد. وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه تاكنون 30 درصد راندمان آبياري افزايش يافته است، گفت: تلاش مي‌شود اين رقم تا پايان برنامه پنجم به 60 درصد افزايش يابد و امسال نيز با همكاري وزارت نيرو 2.5 ميليون هكتار از اراضي پايين دست سدها از شبكه آبياري نوين برخوردار مي‌شوند. خليليان با اشاره به فرسوده بودن 150هزار دستگاه تراكتور و كمباين موجود در كشور گفت: براي توسعه و بهسازي مكانيزاسيون، 20 درصد هزينه‌ها به صورت بلاعوض و مابقي از محل تسهيلات كم بهره در اختيار كشاورزان قرار مي‌گيرد كه اين امر سبب كاهش 50 درصدي مصرف انرژي در بخش كشاورزي مي‌شود.

18/2/1390 - وزارت جهاد كشاورزي
 

tara96

عضو جدید
تجهيز 2 ميليون و 500 هزار هكتار از اراضي كشور به سيستم هاي نوين آبياري تحت فشار تا پايان برنامه پنجم توسعه

تجهيز 2 ميليون و 500 هزار هكتار از اراضي كشور به سيستم هاي نوين آبياري تحت فشار تا پايان برنامه پنجم توسعه

معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي گفت: اعتبارات اين معاونت در بخش شبكه هاي فرعي آبياري در سال جاري با حدود13 برابر افزايش به پنج هزار ميليارد ريال رسيده است. مهندس سيد رحيم سجادي درمصاحبه با خبرنگار ايرنا، اعتبارات اختصاص يافته به شبكه هاي آبياري فرعي طي سالهاي 86و 87 را بيش از 400 ميليارد ريال ذكر كرد . اين مقام مسوول با اشاره به نامگذاري امسال به عنوان جهاد اقتصادي از طرف رهبر فرزانه انقلاب تصريح كرد: از آنجايي كه در سال 90 فضاي مناسب تري در پيوست بودجه اعتبارات شبكه هاي فرعي فراهم شده شاهد ارتقاي فعاليت هاي اين بخش از كار به چندين برابر سالهاي گذشته خواهيم بود. وي در ادامه به اهميت طرحهاي آب وخاك بعنوان زيربناي فعاليتهاي كشاورزي اشاره وبيان داشت: افزايش اعتبارات در پيوست بودجه امسال به رقم دو هزار ميليارد ريال از ديگر برنامه هايي است كه بدنبال تحقق آن هستيم. معاون آب و خاك و فني و مهندسي وزارت جهاد كشاورزي در ادامه به روند رو به رشد پروژه هاي اين معاونت از جمله آبياري تحت فشار اشاره و ابرازداشت: تنها طي يك و نيم سال گذشته 200 هزار هكتار از اراضي كشاورزي به سيستم هاي نوين آبياري مجهز شده كه در تاريخ كشاورزي كشور بي سابقه است. در اطلاعات منتشره وزارت جهاد كشاورزي وسعت زمينهاي كشاورزي مجهز شده به سيستم هاي آبياري نوين يك ميليون هكتار ذكر شده كه 490 هزار هكتار آن در زمان دولت هاي نهم و دهم صورت گرفته كه نشان مي دهد دولت دهم عزم را جزم تر كرده تا كار بيشتري انجام دهد. به گفته سجادي، طبق مطالعات امكان سنجي از هشت ميليون و 700 هزار هكتار زمين آبي كشور سه ميليون و 500 هزار هكتار آن قابليت آبياري تحت فشار را دارد كه يك ميليون هكتار آن عملياتي شده و با هدف گذاري هاي صورت گرفته و شناختي كه از جديت دولت دكتر احمدي نژاد وجود دارد دو ميليون و 500 هزار هكتار باقي مانده نيز تا پايان برنامه پنجم توسعه به سيستم هاي نوين آبياري تحت فشار مجهز مي شود. معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: در راستاي پايدار ماندن پروژه هاي آبياري تحت فشار و جلوگيري از افت آب چاههاي كشاورزي و قنوات اجراي طرحهاي تغذيه مصنوعي سفرهاي آب زير زميني در سطح وسيعي از دشت هاي كشاورزي كشور در حال انجام است.

18/2/1390 - وزارت جهاد كشاورزي
 

tara96

عضو جدید
سيب‌زميني همدان در معرض ابتلا به آفتي جديد

سيب‌زميني همدان در معرض ابتلا به آفتي جديد

جام جم آنلاين: شهرستان بهار در استان همدان به عنوان قطب توليد سيب‌زميني كشور طي سال‌هاي اخير در معرض آفت جديد اين محصول قرار گرفته است.
مخاطرات طبيعي، شرايط اقتصادي بازار، شيوع امراض و آفات گياهي ازجمله عواملي هستند كه همه ساله محصولات سيب‌زميني كشاورزان را تهديد مي‌كند. اما در سال‌هاي اخير عامل بيماري‌زاي جديدي به اين دسته اضافه شده است كه تهديدي جدي براي كشاورزان محسوب مي‌شود.

به گزارش مهر، اين عامل بيماري‌زا كه «نماتد طلايي سيست» نام دارد، سيب‌زميني و خانواده سولاناسه (سيب‌زميني‌سانان) را مورد حمله قرار مي‌دهد و در مواردي كه جمعيت نماتد زياد باشد قسمت اعظم محصول و شايد تمام محصول، از بين مي‌رود.
نماتد طلايي در داخل خاك‌هاي آلوده به وفور يافت مي‌شود و براحتي به وسيله ادوات كشاورزي، آب آبياري و حتي كفش‌هاي كشاورزان جابه‌جا شده و منطقه جديدي را آلوده مي‌كند.كوتولگي، توقف رشد، زردي، پژمردگي در ساعات روز و بازگشت به حالت عادي در شب، از علائم بوته‌هاي آلوده به اين بيماري است.نماتد طلايي سيست در گياه سيب‌زميني در صورت عدم كنترل باعث كاهش شديد تعداد و اندازه غده‌ها مي‌شود و پس از آلودگي هر ساله خسارت هنگفتي به كشاورزان وارد مي‌كند.
نماتد طلايي سيست سيب‌زميني، جزو آفات قرنطينه‌اي به شمار مي‌آيد كه ورود آن به كشور ممنوع است، اما در سال‌هاي اخير آلودگي سطح گسترده‌اي از مزارع سيب‌زميني بهار به اين آفت محرز شده است.چگونگي ورود اين نماتد به ايران و نحوه انتقال آن به مزارع بهار بدرستي مشخص نيست؛ اما برخي كارشناسان بر اين باورند كه اين نماتد‌ها از طريق سيب‌زميني‌هايي كه طي سال‌هاي گذشته وزارت بازرگاني آن را به عنوان سيب‌زميني خوراكي از طريق پاكستان وارد كرد، وارد ايران شده و كشاورزان از اين سيب‌زميني‌ها به عنوان سيب‌زميني بذري استفاده كرده و باعث شيوع آن شده اند.
رعايت نكردن تناوب زراعي و كشت پياپي سيب‌زميني در مزارع شهرستان بهار نيز يكي از عوامل تشديدكننده اين بيماري بوده و منجر به گسترش آن در سطح گسترده‌اي شده است.
مدير حفظ نباتات اداره كل جهاد كشاورزي استان همدان در اين باره گفت: علائم وجود اين نماتد براي اولين بار سال 87 در روستاي گنج تپه شهرستان بهار مشاهده شد.
شهرام پيشه‌ور با بيان اين كه در زمان شناسايي نماتد، 3 مزرعه در روستاي گنج‌تپه آلوده بود، افزود: با نظارت شبكه مراقبت دولتي، مناطق آلوده توسط دستگاه سمپاشي با سموم «واپام» و «متام سديم» سمپاشي شد.
پيشه‌ور خاطرنشان كرد: در صورت آلودگي شديد، بيش از 90 درصد محصول از بين مي‌رود؛ اما آشنايي كشاورزان با شيوه‌هاي مقابله با نماتد طلايي مي‌تواند در مبارزه با آن موثر واقع شود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
هرگونه جابجایی پیاز زعفران خارج از شبکه تعریف شده وزارت جهاد کشاورزی ممنوع است

هرگونه جابجایی پیاز زعفران خارج از شبکه تعریف شده وزارت جهاد کشاورزی ممنوع است


معاون امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی از ایجاد شبکه تولید و توزیع زعفران و پیاز زعفران در این استان توسط جهاد کشاورزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد غفاری در جلسه مشترک کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستانهای جنوب خراسان رضوی در کاشمر نقش زعفران را در توسعه اشتغال و ارتقای امنیت استان بسیار مهم توصیف کرد و اظهار داشت: با توجه به کم آبی و خشکسالی در خراسان رضوی به ویژه در حوزه جنوب استان، لازم است حساسیت و نظارت بیشتری بر پیاز زغفران داشته باشیم.
وی زعفران را یک کالای استراتژیک برای استان خراسان رضوی دانست و ادامه داد: در این جلسه با توجه به تفویض اختیاری که از سوی وزارت جهاد کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شده، مقرر شد شبکه تولید و توزیع زعفران و پیاز زعفران توسط این سازمان مشخص و توزیع خارج از شبکه در سراسر استان ممنوع شود.
معاون امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: تمام عملیات مربوط به تولید و توزیع زعفران در استان باید با نظارت و مجوز جهاد کشاورزی صورت بگیرد.
غفاری خاطر نشان کرد: هرگونه جابجایی پیاز زعفران در سراسر استان و بین شهرستانها جز در شبکه تعریف شده جهاد کشاورزی که به کلیه شهرستان ابلاغ شده ممنوع است و با آن به عنوان توزیع خارج از شبکه در تعزیرات حکومتی برخورد خواهد شد.
وی خراسان رضوی و خراسان جنوبی را قطب تولید زعفران در جهان دانست و گفت: سال گذشته حدود 53 هزار هکتار از اراضی استان به زیر کشت زعفران رفت که بیش از 166 تن زعفران از آنها برداشت شده است.معاون امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی همچنین با اشاره به برگزاری جلسه ویژه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در خصوص زعفران طی هفته آینده تصریح کرد: امیدواریم با حمایتهای انجام شده از این محصول پر ارزش، در آینده نزدیک شاهد بالا رفتن سطح زیر کشت این محصول در استان باشیم.
غفاری با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: هم اکنون از هر هکتار زمین زیر کشت 3.1 کیلوگرم زعفران برداشت می شود که این میزان باید به صورت میانگین به 10 کیلوگرم در هکتار برسد.
سید محسن امیرکلالی فرماندار کاشمر نیز در این جلسه با اشاره به مصرف بالای آب و کشت زعفران به صورت غرقابی خواستار اصلاح سیستمهای آبیاری این محصول و همچنین سرمایه گذاری بر روی دیگر محصولات منطقه از جمله کشمش و انگور شد.
 

tnttn

عضو جدید
[FONT=&quot]براي نخستين بار صورت گرفت؛ كشت غلات به روش بدون خاك ورزي[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]مديرجهاد كشاورزي شهرستان اسلامشهر گفت: كشت غلات به روش بدون خاك ورزي براي نخستين بار، در سطح 25 هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان اسلامشهر اجرا شد.[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]علي عابدي اظهار داشت: در اين روش، كشت غلات بدون شخم و ساير عمليات‌هاي معمول، با هدف كاهش تردد و ورود اداوات و ماشين‌آلات كشاورزي به داخل اراضي، افزايش ماده آلي خاك و حفظ رطوبت زمين انجام مي‌گيرد.[/FONT]​
[FONT=&quot]وي ادامه داد: اين روش كشت از پيشرفته‌ترين روش‌هاي كشت دنياست كه اخيرا در حال توسعه در نقاط مختلف است و با توجه به شرايط آب و هوايي و اقليمي كشور ما، يكي از بهترين روش‌هاي اصلاح خاك و افزايش ميزان توليد محصول محسوب مي‌شود.[/FONT]​
[FONT=&quot]اين كارشناس كشاورزي بيان داشت: ميزان مصرف سوخت ماشين‌آلات در اين روش به شدت كاهش ميگيرد و با توجه به طرح افزايش بهره‌وري سوخت و هدفمندي يارانه‌ها، اين روش مي‌تواند نقش به سزايي در بهبود شرايط مزارع داشته باشد.[/FONT]​
[FONT=&quot]عابدي تصريح كرد: كاهش قابل توجه مصرف سوخت، افزايش راندمان آبياري اراضي، كاهش مصرف كودهاي شيميايي از جمله مزايا و ويژگي‌هاي استفاده از اين طرح است.[/FONT]​
[FONT=&quot]وي افزود: در اين روش كشت، حفظ و اصلاح ساختمان خاك با حداقل عمليات كشاورزي با كاهش تردد ادوات كشاورزي به داخل مزرعه فراهم مي‌شود و علاوه بر آن نيز كاهش هزينه‌ها و افزايش درآمد براي بهره‌بردار صورت ميگيرد.[/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید
خاکستر پوسته برنج (RHA)، یک جایگزین ایده‌آل برای سیمان :







در سال‌های اخیر با افزایش مصرف مصالح ساختمانی نظير بتن، فولاد و سیمان، تحقيقاتي در حوزه مسائل فني و اجرايي در بخش ساختمان‌سازي صورت گرفته كه موجب ارائه راهكارها و دستيابي به نوآوری‌ها و ابتکارات تازه و بسیار سودمندی شده است.
یکی از بهترین راهکارهای موجود، یافتن جایگزین‌های مناسب برای سیمان مصرفی در بتن است و در این زمینه استفاده از منابع و مصالح طبیعی و در راس آنها ضایعات و مواد اضافی کشاورزی، می‌تواند ایده بسیار کارآمد و پرثمری باشد.
یکی از بهترین راهكارها، سوزاندن و خاکستر کردن مواد زاید محصولات کشاورزی مثل پوسته و ساقه برنج (تولید سالیانه 40000 تن در جهان)، پوسته و غلاف برگ ارزن هندی (Sorghum) یا همان نیشکر چینی، غلاف برگ گندم، تیغه برگ ذرت، برگ و ساقه گیاه شاه‌پسند، ساقه درخت نان (Breadfruit) که بیشتر در مناطق استوایی آسیا می‌روید، باگاس (تفاله ساقه نیشکر)، برگ و ساقه آفتابگردان، قسمت داخلی گیاه بامبو (Bamboo) که در مناطق با دسترسی آب بالا مثل حاشیه دریاها و دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و باتلاقها و ... رشد می‌کند، و در نهایت جایگزینی خاکستر حاصل از سوزاندن مواد فوق (در حدود سی تا چهل درصد)، به جای سیمان مصرفی در تولید بتن و در نتیجه افزایش میزان سیمان تولیدی و کاهش قیمت آن است. در اين ميان پوسته برنج و باگاس یا همان تفاله ساقه نیشکر و ساقه برنج به ترتیب بیشترین مقدار خاکستر را تولید می‌کنند. با سوزاندن هر تن پوسته برنج حدود 220 کیلو خاکستر تولید می‌شود.
عمده کاربرد علمی و مهندسی خاکستر پوسته برنج در صنعت ساخت و ساز، این است که حداکثر تا حدود 40 درصد وزنی جایگزین سیمان می‌شود و کارآیی و مقاومت بتن یا ملات سیمانی را افزایش داده و هزینه تولید و اجرای بتن‌ریزی را کاهش می‌دهد.
پیشینه استفاده از پوسته برنج در بتن به سال 1924 ميلادي در آلمان بازمي‌گردد. شایان ذکر است که از آن زمان به بعد همواره در کشورهای مختلف جهان، در زمینه به‌کارگیری این‌گونه مواد در تولید ترکیبات سیمانی، تحقیقات زیادی صورت گرفته و همایشها و گردهمايي‌هاي مختلفي در سراسر دنيا هم برگزار شده است. نتیجه این گونه فعالیتها و تحقیقات، حرکت به سوی تولید بتن و ماتریس‌های سیمانی ارزان و در عین حال مقاوم است.
علاوه بر تولید بتن، از خاکستر پوسته برنج (RHA) در تولید آجرهای سبک و نسوز و بلوکهای بتنی نیز بهره‌برداری می‌شود. این آجرها دارای خواص ویژه بسیار ارزشمندی هستند از جمله:

  • تحمل گرمای حدود 1250 درجه بدون ترک‌خوردگی یا حداکثر با ترک‌خوردگی‌هاي بسیار ریز و مویی
  • مقاومت فشاری 30 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع
  • دوام طولانی مدت
  • چسبندگی کافی و موثر با ملات‌های بنایی و اندودهای گچی و سیمانی
  • وزن کم در حدود یک تن بر متر مکعب
  • رنگ خاکستری روشن
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]ابتکاري تازه براي پرورش گندم پرمحصول:[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]یک گروه از متخصصان ژنتیک موفق شده‌اند با استفاده از نمونه‌های گیاهان موجود در ایران و احیانا برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه و با به عقب بازگرداندن ساعت تطوری دانه‌های گندم، به بذرهای بهتری برای مناطق خشک و کم آب دست یابند.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]به نوشته هفته‌نامه علمی "نیچر"، دانشمندان دریافته‌اند که با به عقب برگرداندن ساعت تطوری دانه‌های گندم به چند هزار سال قبل می‌توان انواع تازه‌ای از بذرها را تولید کرد که قادرند غذای مردمی را که در نواحی خشک دچار کمبود محصول شده‌اند، نجات داد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]آرد گندم که غذای ثابت میلیونها نفر در سراسر جهان است محصول دو رویداد ژنتیکی است که در عصر حجر در منطقه خاورمیانه و در محدوده‌ای موسوم به هلال بارور اتفاق افتاده است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]معمولا پرورش دادن و ترکیب دو گونه مختلف برای تولید یک نوع سوم ممکن نیست زیرا کروموزومهای آنها در جریان فرایندی که سلولهای جنسی مانند اسپرم و تخمک را بوجود می‌آورد با یکدیگر انطباق پیدا نمی‌کنند.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]اما در مواردی یک جهش ژنتیکی ممکن است منجر به تولید سلولهای جنسی با شمار کروموزومی دو برابر شمار متعارف شود و به این ترتیب بر مشکل معمول غلبه کند. اگر دو سلول جنسی از این نوع با هم ترکیب شوند یک گونه تازه و بارور با دو برابر شمار کروموزومها بوجود می‌آید.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]دو مورد از این حالت نادر تکثیر از طریق بارور شدن جهشی در تاریخ بذر گندم رخ داده است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]در حدود [FONT=&quot]‪[/FONT][FONT=&quot] ۳۰هزار سال قبل یک نوع گندم وحشی به نام علمی تریتیکام مونوکوکام[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]‪[/FONT][FONT=&quot] Triticum monococcum[/FONT][FONT=&quot]با گونه‌ای از علف مخصوص چرای بز ترکیب شد و نمونه اولیه از گندم جدید را که به نام "جو شیطان[/FONT][FONT=&quot]" [/FONT][FONT=&quot]‪[/FONT][FONT=&quot] emmer[/FONT][FONT=&quot]شهرت دارد و دارای [/FONT][FONT=&quot]‪[/FONT][FONT=&quot] ۴مجموعه کروموزوم است تولید کرد. سپس در حدود [/FONT][FONT=&quot]‪[/FONT][FONT=&quot] ۹هزار سال قبل بذر جو شیطانی که در جنوب دریای خزر می‌رویید با نوع دیگری از علف مخصوص چرای بز ترکیب شد و گندمی با شش مجموعه کروموزوم تولید کرد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]ترکیب جدید دارای دانه‌هایی بزرگتر از اجداد خود بود و به همین علت بزودی در میان کشاورزان منطقه رواج یافت. اخلاف و فرزندان این نوع بذر اکنون در اغلب مزارع جهان و در وسعت بیش از [FONT=&quot]‪[/FONT][FONT=&quot] ۵۰۰میلیون هکتار کاشته می- شوند. به این ترتیب گندم پر مصرف‌ترین گیاه در سیاره زمین است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]اما این موفقیت ژنتیکی یک جنبه منفی نیز داشته است. این محصول چنان محبوب بوده که هیچ کشاورزی به سراغ کشت نوع دیگری از بذر گندم نرفته و در نتیجه به تدریج از دامنه تنوع ژنتیکی بذر گندم در جهان کاسته شده و شمار گزینه‌هایی که در اختیار تولیدکنندگان بذرهای تازه است روز به روز محدود- تر شده است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]یک گروه از محققان در مرکز بین‌المللی بهبود بذر گندم و ذرت در مکزیک برای مقابله با این روند انحطاطی راهی را ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان بذری با توان تولید محصول فراوان از میان همین انواع محدود فعلی تولید کرد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]این گروه که رهبری آنان را ریچارد ترثوان [FONT=&quot]‪[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]Richard Trethowan[/FONT][FONT=&quot]بر عهده داشته است در آزمایشگاه به بازسازی شرایطی اقدام کرده‌اند که [/FONT][FONT=&quot]‪[/FONT][FONT=&quot] ۹هزار سال قبل در طبیعت برقرار بوده است. این پژوهشگران علفهای وحشی مخصوص چرای بز را از خاورمیانه جمع‌آوری کرده‌اند و آنها را با بذرهای جو شیطان کنونی پیوند زده و موفق شده‌اند بذر گندمی را که [/FONT][FONT=&quot]‪[/FONT][FONT=&quot] ۹هزار سال قبل دارای شش مجموعه کروموزوم بوده دوباره تولید کنند. به منظور دو برابر شدن کروموزوم که اتفاق نادری است و موجب بارور شدن گندم می‌شود از برخی مواد شیمیایی استفاده شده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]روش جدید این امکان را بوجود می‌آورد که بتوان ژنهای جدید را به همان شیوه‌ای که در مهندسی ژنتیک به کار می‌رود تولید کرد. با این تفاوت که در این حالت ضرورتی ندارد که متخصصان از پیش بدانند که به دنبال کدام ژن هستند.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]البته بذر گندم تازه‌ای که اکنون به وسیله متخصصان مکزیکی تولید شده مستقیما برای استفاده در مزارع گندم و تولید نان مناسب نیست زیرا بسیاری از مشخصه‌های آن به علف نزدیکتر است تا گندم جدید. اما می‌توان بسادگی و با استفاده از روشهای متعارف پیوند زدن، ژنهای مناسبی را در درون این بذر جای داد و آن را به گندمی قابل مصرف انسان تبدیل کرد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]برای مثال، افزودن برخی از ژنها موجب شده تا میزان مقاومت این نوع بذر در برابر خشکسالی و کم آبی افزایش یابد. یک گونه از این نوع گندم که به وسیله محققان پرورش یافته می‌تواند در شرایط کم آبی و خشکسالی بین [FONT=&quot]‪[/FONT][FONT=&quot]۲۰[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]تا [/FONT][FONT=&quot]‪[/FONT][FONT=&quot] ۴۰درصد بیش از بذر گندم عادی محصول دهد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]موسسه اصلاح بذر گندم و ذرت در مکزیک نمونه‌هایی از بذر تازه گندم را به مراکز تحقیقاتی در سرتاسر دنیا ارسال داشته تا روی آنها آزمایش کنند و آنها را بهبود بخشند. نتایج نخستین آزمایشهایی که در این زمینه صورت گرفته رضایت بخش بوده است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]در اکوادور کشاورزان با سرعت سرگرم جایگزین کردن یک نوع بذر پرمحصول که از ترکیب تازه بوجود آمده با بذر متعارفی هستند که در این کشور استفاده می‌شود.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]ترثوان پیش بینی می‌کند که طی [FONT=&quot]‪[/FONT][FONT=&quot] ۵یا [/FONT][FONT=&quot]‪[/FONT][FONT=&quot] ۶سال اینده بذر تازه‌ای که با روش جدید به عقب بازگرداندن عقربه زمان تولید شده، در سراسر جهان بر میزان تولید محصول گندم به میزان زیادی خواهد افزود. در واقع به اعتقاد این محقق بشریت در آستانه وقوع یک انقلاب کشاورزی جدید در زمینه تولید گندم قرار گرفته است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]به گفته جان اسنیب متخصص ژنتیک غلات در مرکز جان اینز در نوریچ واقع در انگلستان کشورهای ثروتمند نیز از این انقلاب بهره‌مند خواهند شد زیرا با تغییر آب و هوای اروپا و گرمتر و خشک‌تر شدن این قاره شرایط برای تولید این نوع گندم مهیا خواهد شد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]این محقق تاکید دارد که از هم اکنون برخی آفات گندم نظیر عامل پژمردگی قارچی در اروپا نیز رواج یافته‌اند و این امر ناشی از گرمترشدن دما است. اما دسترسی به گونه‌های جدید بذرهای گندم نظیر انچه که در مکزیک تکمیل شده، می‌تواند راهی برای مقابله با این مشکل پیش روی اروپاییان قرار دهد.[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
HLO///ای وای من///تازه های سلطان غلات عشق من یعنی ذرت

HLO///ای وای من///تازه های سلطان غلات عشق من یعنی ذرت

شناسایی سیگنال های الکتریکی در ریشه ذرت


[FONT=&quot]پژوهشگران آلمانی و ایتالیایی، سیگنال های الکتریکی در نوک ریشه ذرت کشف کردند که از سلولی به سلول دیگر هدایت می شوند.[/FONT]

در حالیکه گیاه شناسان مدت های مدید وحدت نظر داشتند که سلول های گیاهی صرفا با کمک سیگنال های شیمیایی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، نتایج مطالعات جدید نسبت به این دیدگاه تردید نشان می دهد. پژوهشگران دانشگاههای بن و فلورنس، توانستند در نوک ریشه گیاه ذرت، سیگنال های الکتریکی را ثابت کنند که از سلولی به سلول دیگر هدایت می شوند. بر پایه اعلام این پژوهشگران که نتایج مطالعات خود را در نشریه تخصصی "شرح مباحثات آکادمی ملی علوم آمریکا" منتشر کرده اند، این توانایی ها در گیاهان، در بسیاری از ابعاد شبیه این توانایی ها در بدن بی مهرگان است. پژوهشگران پیش بینی می کنند که ریشه گیاه از این طریق، داده ها و اطلاعات در باره محیط خود را درک کرده و به نقاط دیگر منتقل می کند. این داده ها می توانند به عنوان نمونه در نقاط دیگر گیاه به سیگنال های رشد تبدیل شوند. نوک ریشه های ذرت می تواند بدین ترتیب به عنوان نمونه در جستجوی آب و مواد غذایی، اطلاعات و داده های سنسوریک را درک کرده و بکار ببرد. بعلاوه نوک ریشه ها حتی قادر است در برابر مواد سمی در خاک واکنش از خود نشان دهد و بدین ترتیب در یک جهت دیگر رشد نماید. پس از کشف هورمون های گیاهی در سه دهه اول قرن بیستم، گیاه شناسان هر چه بیشتر بر روی "راههای سیگنال شیمیایی" تمرکز کردند.
اما اخیرا تعداد گزارشات و مطالعاتی زیاد شده اند که بر اساس آنها، گیاهان واقعا قادر به برقراری ارتباطات الکتریکی هستند و در این بعد، بسیار بیشتر از آنچه فرض می شد، به بی مهرگان (صدف ها، مرجان ها، عروس دریایی، نرم تنان، خارتنان و حشرات) شبیه هستند.
"فرانتیشک بالوشکا" پژوهشگر دانشگاه بن با توجه به مطالعات جدید خود اعلام کرد، ما در این مطالعات ثابت کردیم که در نوک ریشه ذرت بطور مکرر "بارهای الکتریکی ناگهانی" رخ می دهد و با سرعتی شبیه آنچه در عروس دریایی و برخی از کرم ها وجود دارد، از سلولی به سلول دیگر هدایت می شود.
بعلاوه این تیم پژوهشگران آلمانی و ایتالیایی متوجه شدند که سلول ها، فعالیت الکتریکی خود را هماهنگ می کنند و مراحلی وجود دارد که در آنها، در نقاط مختلف نوک ریشه، فعل و انفعالات همزمان رخ می دهد و سپس به یک توقف فعالیت الکتریکی چند ثانیه ای در تمام ریشه منجر می شود. اما بر پایه اعلام پژوهشگران، هنوز نمی توان در باره نقش این فعل و انفعال به طور قطع اظهار نظری کرد اما گمان می شود که سلول ها از این طریق، رفتار خود را تنظیم و هماهنگ می کنند.
"فرانتیشک بالوشکا" پژوهشگر دانشگاه بن مطمئن است که اهمیت و ارزش راههای سیگنال الکتریکی در نوک ریشه های گیاهان، تاکنون کاملا دست کم گرفته شده است و برقراری ارتباط با استفاده از سیگنال ها، به مراتب سریع تر از برقراری ارتباط از طریق هورمون ها، انجام می گیرد.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه برخی از منتقدین معتقدند که یک گیاه اصلا به چنین راههای سیگنال الکتریکی سریعی نیاز ندارد می گویند، ما امروزه می دانیم که نوک ریشه گیاهان، بطور مرتب و منظم حدود 20 پارامتر موجود در خاک را پیمایش (اسکن) می کند. به گفته بالوشکا، چنانچه ریشه به عنوان نمونه به مواد سمی برخورد کند، ریشه سریعا جهت رشد خود را تغییر می دهد. ریشه ها در برابر تغییرات شرایط خود نیز بطور ویژه و خاصی سریعا واکنش از خود نشان می دهند.
ریشه ذرت، سنسورهای نیروی جاذبه زمین دارد که سیگنال های آن به سوی تغییر جهت هدایت می کنند.
با دستگاههای اندازه گیری حساس می توان پس از دو ثانیه، اینگونه واکنش ها را ثابت کرد.
بالوشکا می گوید، اما ناحیه رشد ریشه، در فاصله نسبتا دورتری با سنسور نیروی جاذبه زمین در ریشه قرار دارد و انتقال سیگنال با کمک "ماده پیام آور شیمیایی" بسیار کندتر خواهد بود تا بتوان پس از چند ثانیه، اثرات و واکنش های قابل اندازه گیری تولید کرد.
بالوشکا افزود، در این مورد، سرعت بالای انتقال سیگنال به روشنی به معنای وجود راههای سیگنال الکتریکی است.
منبع: سایت آلمانی ساینکس
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
HLO///ای وای من///corn science ///سلطان غلات ذرت///MehD

HLO///ای وای من///corn science ///سلطان غلات ذرت///MehD

ذرت بیش از انسان ژن دارد


[FONT=&quot]بر پایه اعلام پژوهشگران آمریکایی که ژنوم ذرت را بطور کامل شناسایی کرده اند، این گیاه 32 هزار ژن و 3/2 میلیارد جفت باز داشته و جزو گیاهانی است که ژنوم بزرگ دارند.[/FONT]

این در حالیست که ژنوم انسان 20 تا 25 هزار ژن و حدود 3 میلیارد جفت باز دارد.
طبق تحقیقات این تیم پژوهشگران به مدیریت "ریچارد ویلسون" از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس ایالت میسوری آمریکا، دانشمندان طی مطالعه 27 نوع ذرت، با تنوع و گوناگونی ژنتیکی شدیدی مواجه شده و چندین میلیون توالی "دی.ان.آ." را شناسایی کرده اند.
بر پایه نتایج این تحقیقات که در نشریات تخصصی "ساینس" و "علوم ژنتیک" منتشر شده اند، 85 درصد ژنوم ذرت از "ژن های پرشی" موسوم به "ترانسپوزون" تشکیل شده است.
ترانسپوزون یک بخش "دی.ان.آ. " با یک طول مشخص در ژنوم است که یک یا چند ژن داشته و امکان پرش و تغییر مکان خود در ژنوم را نیز دارد.
"باربارا مک کلینتوک" دانشمند آمریکایی در سال 1948 میلادی، ترانسپوزون را در ذرت کشف کرد و بدین خاطر در سال 1983 میلادی جایزه نوبل دریافت نمود. ترانسپوزون در موجودات و ارگانیسم های زیادی از جمله انسان نیز کشف شده است. این کشف، آنچنان جنجال برانگیز بود که اطلاعات این دانشمند برای مدت طولانی مورد تردید قرار گرفته بود.
بر پایه اعلام پژوهشگران، ترانسپوزون ها در تمام ژنوم پراکنده هستند و به ویژه بر بزرگی و موقعیت "سنترومر" ها تاثیر می گذارند.
سنترومر، ساختار پروتونی در نقطه اتصال دو کروماتید یک کروموزوم است. سنترومر در کروموزم های انسان، نقطه وسط ایکس شکل ساختار کروموزومی است.
این در حالیست که نقش ترانسپوزون همچنان معمایی برای دانشمندان است. در حالیکه برخی از پژوهشگران، ترانسپوزون ها را انگل های ژنتیکی می دانند که ویروس ها، منشاء آنها هستند و قادرند دیگر ژن ها را نابود کنند. برخی از دانشمندان، ترانسپوزون ها را، موتور مهم تکامل دانسته و معتقدند که در هرجا که یک ژن پرشی ایجاد شود، امکان پیدایش ژن جدید و بدین ترتیب پیدایش یک فنوتیپ جدید وجود دارد.
طبق اعلام پژوهشگران، ژنوم ذرت طی تکامل خود بسیار بزرگ شده و ژنوم این گیاه طی 70 میلیون سال، چندین مرحله دو برابر شده است. به ویژه در سه میلیون سال گذشته، قطعات و بخش های ژن مکرر تکثیر شده و بزرگی کنونی را کسب کرده است که 3/2 میلیارد جفت باز دارد و این امر احتمالا در افزایش توان تطبیق ذرت با شرایط جدید نیز نقش داشته است.
دانشمندان بدین ترتیب ژنوم پیچیده ذرت، یکی از قدیمی ترین و مهمترین گیاهان روی کره زمین را شناسایی کرده و از دینامیک ذرت شگفت زده و متعجب شده اند.
ذرت گیاهی است که کشت آن بیش از 1000 سال قدمت دارد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پیش بینی تولید سه میلیون و 350 هزار تن برنج در سال جاری

ایران مجوز برنج ارگانیک را از اتحادیه اروپا گرفت


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


با وجود آنکه تولید ارگانیک برنج کاری دشوار است، ایران توانست از اتحادیه اروپا مجوز تولید برنج ارگانیک را اخذ کند.


به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرکل دفتر برنج و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به خبرنگار این خبرگزاری گفت: برنج جزو محصولاتی است که تولید آن به شرایط خاصی نیاز دارد و امکان کشت در بسیاری از مناطق وجود ندارد.
بهمن ناصحی افزود: در حال حاضر، در 19 استان کشور برنجکاری انجام می شود که 80 تا 81 درصد تولید در دو استان گیلان و مازندران قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: جا به جایی سطح زیر کشت به لحاظ شرایط خاص برنج امکانپذیر نیست.
ناصحی ادامه داد: همچنین افزایش سطح زیر کشت محصول برنج تحت هیچ شرایطی ممکن نیست. بنابراین روشهای دیگری همچون افزایش عملکرد در واحد سطح و اقتصادی کردن تولید در اراضی شالیزاری مدنظر است.
وی تصریح کرد: کشت راتون از دیگر روشهایی است که برای افزایش تولید محصول کیفی طی سالهای اخیر دنبال شده است.
این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر سطح زیر کشت برنج حدود 620 تا 625 هزار هکتار ثابت است که حدود 450 هزار هکتار آن در دو استان گیلان و مازندران قرار دارد.
ناصحی تاکید کرد: در سال گذشته توسعه کشت مطلوب به 59 هزار هکتار رسید. این در حالیست که تا دو سال ماقبل، این نوع کشت در کشور وجود نداشته است.
وی اظهار داشت: حدود شش هزار و 500 هکتار از اراضی در سال جاری برای کشت راتون انتخاب شدند.

اخذ مجوز برنج ارگانیک ایرانی از اتحادیه اروپا
ناصحی همچنین گفت: برای نخستین بار از سوی اتحادیه اروپا توانستیم برای توزیع برنج ارگانیک ایرانی مجوز بگیریم.
وی در ادامه افزود: سایتی به وسعت پنج هکتار در منطقه بین نکا و آمل در استان مازندران به تولید برنج ارگانیک اختصاص یافت.
مدیرکل دفتر برنج و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت سایت تولیدکننده برنج ارگانیک به 300 هکتار می رسد و دو مرحله پرورش اردک و یک مرحله پرورش ماهی در آن مدنظر است.
ناصحی ادامه داد: با توجه به محدودیت آب، کشت مستقیم برنج یعنی استفاده از بذر جوانه زده به جای نشاء در مزارع برنج اجرایی شد.

انجام مکانیزاسیون در 85 درصد از اراضی شالیزاری
وی تصریح کرد: در سالی که گذشت، 85 درصد اراضی با ماشین کمباین مخصوص برنج، مکانیزاسیون انجام شد و بدین ترتیب 50 درصد هزینه های تولید کاهش یافت.
ناصحی یادآور شد: در سال گذشته همچنین حدود 635 هزار هکتار به کشت برنج اختصاص یافت که سه میلیون و 300 هزار تن شلتوک برداشت شد.
وی تاکید کرد: امسال با سطح سال گذشته پیش بینی می شود، میزان تولید شلتوک به سه میلیون و 350 هزار تن برسد.
این مقام مسئول اظهار داشت: تا به امروز وضعیت شالیزارهای برنج مطلوب ارزیابی شده و با توجه به آنکه شاهد اقلیم خشک بودیم، مشکلی در مزارع برنجکاری وجود ندارد.
ناصحی همچنین گفت: در زراعت برنج توانستیم با سیستم آبیاری تناوبی در قالب دستورالعمل اقدام کنیم و بدین ترتیب میزان مصرف آب در شالیزارها را 5/1 درصد کم کنیم./
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
///ای وای من///منفجر شدن هندوانه ‌ها در چین !

///ای وای من///منفجر شدن هندوانه ‌ها در چین !

هندوانه‌های چند مزرعه در یکی از مناطق پکن پایتخت چین، به‌طرز عجیبی هر روزه می‌ترکند. رشد این هندوانه‌ها آنقدر سریع است که خیلی زود رسیده می‌شوند و سپس در اثر رشد بیش از حد می‌ترکند. ترکیدن این هندوانه‌ها به حدی با صدای بلند اتفاق می‌افتد که رسانه‌های چینی این زمین‌ها را زمین‌های مین‌گذاری شده نامیده‌اند. دیروز نیز در اتفاقی نادردر یک‌مزرعه۱۸۰هندوانه پشت‌سرهم منفجر شد.
البته کارشناسان کشاورزی پس از بررسی‌های بیشتر متوجه شدند که علت این پدیده به استفاده بی‌ر‌ویه از کودشیمیایی و همچنین آب‌وهوای مرطوب منطقه برمی‌گردد.
این در حالی است که این روزها قیمت صیفی‌جات در چین بالا رفته و از بین رفتن این محصولات نیز مردم را از خرید آن ناامید کرده است.:question::question::question::question::question:
 

tnttn

عضو جدید
توليد هيبريد دم‌سياه برنج بومي گيلان در كشور:

عضو هيئت علمي مؤسسه تحقيقات برنج كشور گفت: مؤسسه تحقيقات برنج كشور توانايي توليد رقم «هيبريد دم‌سياه» برنج بومي گيلان را دارد.




غلامرضا خانكشي‌پور امروز در رشت با اشاره به دستاوردهاي مؤسسه تحقيقات برنج كشور در 18 سال گذشته اظهار داشت: بزرگ‌ترين دستاوردهاي مهم تحقيقات كنار تمام دستاوردها ارائه شد و در برخي از مواقع بحراني توانسته است كمك‌حال باشد.
وي ادامه داد: معرفي نخستين لاين‌هاي خوش‌كيفيت دنيا مانند ارقام بومي تا دو برابر محصول توانسته است به بازار عرضه شود.
عضو هيئت علمي مؤسسه تحقيقات برنج كشور با بيان اينكه رقم برنج لاين اميدبخش يا همان SA13 هنوز نامگذاري نشده و تنها به عنوان يك رقم معرفي شده است، افزود: اين رقم مورد استقبال كشاورزان قرار گرفته است به طوري كه در يك‌هزار هكتار از اراضي شاليكاري گيلان كشت شد.
وي كشت اين رقم را تحول در حوزه كشاورزي و زراعت برنج ناميد و بيان داشت: مؤسسه تحقيقات برنج كشور به اهداف اوليه خود رسيده است و كشاورزان ما برنجي را كشت مي‌كنند كه هزينه‌ها را كاهش مي‌دهد.
خانكشي‌پور افزايش دو برابر عملكرد توليد و كاهش هزينه در واحد را از ويژگي‌هاي كشت رقم لاين اميدبخش ناميد و خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه محصول عرضه شده به بازار با بوي مطبوع و مشابه رقم بومي هاشمي است.
وي اضافه كرد: در توليد اين محصول عملاً نيازي به حمايت دولت نيست و در كش و قوس‌هاي برنامه‌هاي مديريتي قرار نمي‌گيرد.
عضو هيئت علمي مؤسسه تحقيقات برنج كشور از لاين اميدبخش به عنوان يك افتخار در كارنامه امر تحقيقات نام برد و بيان داشت: تحقيقات قدمت 40 ساله دارد ولي مؤسسه تحقيقات برنج در سال 72 تاسيس شد و تاكنون بيش از 40 رقم را معرفي كرد كه در 16 نقطه برنج‌خيز كشور مورد استفاده كشاورزان قرار گرفته است.
وي ادامه داد: برنج رقم لاين اميدبخش يا SA13 به لحاظ عملكرد ميانگين هشت تن و حداكثر 10.5 تن توليد دارد و كيفيت‌ آن مانند برنج بومي هاشمي است و مي‌تواند خود را با بازار تطبيق دهد.
خانكشي‌پور با اشاره به اينكه اين لاين استعداد تبديل به يك رقم قالب را دارد، اظهار داشت: محققان توسعه يك رقم را براي كل كشور تجويز نمي‌كنند و تنوع رقم را مي‌پسندند.
وي افزود: اميدواريم اين مؤسسه بتواند در ادامه مسير لاين‌هاي ديگري را مشابه SA13 به بازار عرضه كند.
عضو هيئت علمي مؤسسه تحقيقات برنج كشور يكي ديگر از دستاوردهاي مهم اين مؤسسه را برنج «ديلم» ذكر كرد و افزود: اين برنج از طريق بومي‌سازي و فرآوري برنج هيبريد به‌ دست آمده و اين فرآوري قادر است ارقام ديگري را به روش هيبريد معرفي كند.
وي اظهار داشت: اميدواريم ارقام بومي در آينده نزديك هيبريد شود مانند رقم پرمحصول «پوسا باسماتي» كه هيبريد شده باسماتي در هندوستان است.
خانكشي‌پور خاطرنشان كرد: مؤسسه تحقيقات برنج توانايي اين را دارد كه در ادامه راه برنج «دم‌سياه» يكي از ارقام محلي برنج در گيلان را هيبريد كند.
وي اعلام نتايج اين تحقيقات را در آينده ذكر كرد و بيان داشت: بايد منتظر اين باشيم كه تأثير نتايج تحقيقاتي هرچه بيشتر براي جامعه كشاورزان و مردم مصرف كننده قابل لمس باشد.
 

tnttn

عضو جدید
کشف توالی ژنی سیب زمینی :


محققان، توالی مهمترین محصول غذایی پس از گندم و برنج را کشف کردند.


به گزارش ساینس دیلی (Science Daily)، جیمینگ جیانگ (Jiming Jiang) یکی از 20 محقق اصلی مشارکت کننده در این طرح و متخصص ژنتیک از دانشگاه ویسکونسین گفت: مهمترین بخش این طرح، یافتن ژنهای سیب زمینی بود. گرچه بیش از 39 هزار ژن حاضر در 12 کروموزوم سیب زمینی پیدا شده است اما کارشناسان باید معمای برخی بخشها را حل کنند.
وی که خود متخصص سیتوژنتیک است در ادامه توضیح داد: به اتفاق همکارانش از 14 کشور جهان و بتا کمک ابزارهای میکروسکوپی موفق به اشکار سازی خصوصیات ظاهری برجسته هر 12 کروموزوم سیب زمینی (از قبیل محل ژنهای ارزشمند و ضعیف و از همه مهمتر جای آغاز و انتهای هر کروموزوم در توالی ژنی) شدند.
جیانگ که در طرحهای مشابه در زمینه توالی ژنی برنج، ذرت و پاپایا مشارکت داشته است، تصریح کرد: سیب زمینی مهمترین محصول زراعی غیر غله است که هر سال بیش از 200 میلیون تن در جهان مصرف دارد. ایالت ویسکونسین نیز سومین تولیدکننده عمده سیب زمینی در آمریکا است.
سیب زمینی یک گیاه تتراپلوئید است. یعنی سلولهای آن شامل چهار نسخه مختلف از هر کروموزوم است که کار اصلاح این گیاه را دشوار می سازد. این محصول با وجود دهه ها تلاش در سطح بین المللی حساس به آفات، عوامل بیماری­زا و ناکام در دو رگ گیری مانده است. اما کشف توالی ژنی سیب زمینی، این تلاشها را سرعت بخشیده است.
روبین بوئل (Robin Buell) زیست شناس دانشگاه میشیگان گفت: از اطلاعات به دست آمده می توانیم برای بهبود خصوصیات زراعی مانند کیفیت، عملکرد، تحمل خشکی و مقاومت به بیماری استفاده کنیم.
جیانگ از اوایل سال 2000 در اندیشه فعالیت در حوزه ژنوم سیب زمینی بود. او بعد از انتشار توالی ژنی برنج در سال 2005 فعالیت خود را در این زمینه سرعت بخشید.
توالی ژنی سیب زمینی شامل 840 میلیون جفت باز و از نظر اندازه یک چهارم ژنوم انسان است.
توالی ژنی سیب زمینی (شامل 95 درصد ژنهای آن) در این نشانی قابل دسترسی است:
 

tnttn

عضو جدید
افزایش 12 درصدی تولید برنج/ برداشت برنج در شالیزارهای شمال آغاز شد :



برداشت برنج در استان مازندران گیلان آغاز شده و انتظار افزایش 10 تا 12 درصدی برنج سفید وجود دارد.

نایب رییس انجمن حمایت از برنج در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: وضعیت شالیزارهای برنجکاری به علت آب و هوای مناسب در وضعیت مطلوبی است و برداشت برنج در استان گیلان و مازندران آغاز شده است.

غلامعلی قربانی افزود: برداشت برنج در استان مازندران تا 50 درصد پیشرفته و در استان گیلان به 10 درصد رسیده است و انتظار می رود تا اواسط شهریورماه برداشت برنج ادامه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: باران روزهای اخیر باعث افزایش هزینه های کارگری و قیمت تمام شده برنج شده است. به طوری که انتظار می رود قیمت تمام شده از یکهزار و 900 تا دو هزار و 50 به دو هزار و 800 تا سه هزار تومان افزایش یابد.
قربانی ادامه داد: در صورتی که برنج کیفی و تولیدی از کشاورزان به قیمت دو هزار و 800 تا سه هزار تومان خریداری شود، کشاورزان انگیزه بیشتری برای افزایش تولید خواهند داشت.
وی تصریح کرد: عرضه این محصول با 100 تا 150 تومان افزایش در بازار و فروش به مصرف کننده نیز قیمت منطقی به نظر می رسد در صورت اعمال نظر کارشناسان برای عرضه برنج کیفی قابل تحقق است.


تولید یک میلیون و 400 هزار تنی برنج

فعال بخش خصوصی یادآور شد: با افزایش تولید برنج به علت اقلیم مناسب به نظر می رسد حجم تولید برنج سال جاری با 10 تا 12 درصد افزایش به یک میلیون و 400 هزار تن برسد.
قربانی تاکید کرد: با افزایش صورت گرفته، نیاز چندانی به واردات وجود ندارد و با ذخیره سازی مناسب می توان با برنجهای تولیدی کشور به نیاز بازار پاسخ داد.

خرید تضمینی ارقام پرمحصول آغاز شده است

دبیر انجمن حمایت از برنج استان گیلان اظهار داشت: از آنجا که ارقام پرمحصول هرساله دی و بهمن ماه اعلام می شود، کشاورزان دغدغه ای برای فروش ارقام پرمحصول خود ندارند.

وی در ادامه گفت: به رغم عدم افزایش سطح زیر کشت به علت افزایش راندمان و عملکرد، حجم تولید ارقام پرمحصول نیز در مقایسه با سال گذشته از افزایش برخوردار بوده است./
 

tnttn

عضو جدید
تحقق 2/3 میلیون تنی تولید جو در کشور :


تا هفته گذشته تولید 2/3 میلیون تنی محصول جو در کشور تحقق یافت.

مدیرکل محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: امسال پیش بینی می شود 5/3 میلیون تن محصول جو در کشور تولید شود که تا هفته گذشته 2/3 میلیون تن آن تحقق یافته است.

محمدمهدی کابلی افزود: وضعیت تولید محصول گندم نیز در کشور به خوبی پیش می رود و مشکل خاصی وجود ندارد.
وی درباره اختصاص یکهزار میلیارد تومان تسهیلات برای کشت گندم و جو در سال زراعی 91-90 از سوی بانک کشاورزی خاطرنشان کرد: هرساله برای کمک به کشاورزان گندمکار و جوکار به عنوان تسهیلات سرمایه در گردش مبلغی اختصاص پیدا می کند که امسال نیز این مبلغ از سوی مدیرعامل بانک کشاورزی مورد تصویب قرار گرفت.
کابلی ادامه داد: مجوزهای لازم برای اختصاص این مبلغ صادر شده است و مطابق پیشنهاد معاونت تولیدات گیاهی به زودی در اختیار استانها قرار می گیرد.
وی ابلاغ این مقدار تسهیلات را استانی برشمرد و تصریح کرد: با توجه به مبلغی که برای هر استان مورد تصویب قرار گرفته است، تسهیلات مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
 

tnttn

عضو جدید
[h=2]مزرعه ای که محصول آن برق است!
[/h]





در فرانسه مزرعه ای با مساحت ۸۹ هکتار ایجاد شده که محصول آن نیروی برق با استفاده از انرژی پاک خورشیدی است . در این مساحت پنل های خورشیدی در سطحی وسیع برای مهار و تبدیل نیروی خورشید ایجاد شده اند که قرار است در ساعت ۱۸٫۲ مگاوات برق تولید نماید.




 

helios

عضو جدید
توليد رقم جديد گندم


رييس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان همدان از توليد رقم جديد گندم به نام "ميهن" توسط پژوهشگران اين مركز خبر داد.

به گزارش ایسنا ، دكتر "حسين صباغ‌پور" افزود: اين مركز سال گذشته نيز، ارقام "اروم" و "زارع " را براي كشت گندم معرفي كرده بود.
وي خاطرنشان كرد: به علت اين كه سطح آبهاي زيرزميني استان در حال كاهش است، بايد به دنبال معرفي ارقام جديد گندم با نياز آبي كم باشيم.
صباغ‌پور اضافه كرد: افزايش عملكرد در واحد سطح و مقاومت نسبت به بيماري و آفات نيز در معرفي ارقام جديد مورد توجه قرار مي‌گيرد.
وي اعلام كرد: عملكرد رقم جديد "ميهن" نسبت به "اروم" و "زارع" بالاتر است.
رييس مركز تحقيقات كشاورزي استان همدان با اشاره به كوتاه تر بودن ساقه گندم ميهن نسبت به ارقام ديگر، بيان كرد: همبستگي معناداري بين ارتفاع بوته و عملكرد وجود دارد.
وي ادامه داد: ارقامي در تنش خشك موفق‌ترند كه بتوانند مواد ذخيره شده در ساقه را به دانه منتقل كنند؛ هدف ما نيز افزايش دانه در واحد سطح است.
صباغ‌پور افزود: هرچه تنوع ژنوتيپ و ارقام بيشتري داشته باشيم، پايداري عملكرد نيز افزايش مي‌يابد.
وي تاكيد كرد: بايد به ژنوتيپ‌هايي دست پيدا كنيم كه كمتر تحت تاثير محيط باشند. اگر بتوانيم ژنهاي اصلي را جمع‌آوري كنيم پتانسيل‌ها افزايش مي‌يابد.
رييس مركز تحقيقات كشاورزي استان همدان، همچنين از اجراي 982 طرح تحقيقاتي از سال 84 تا كنون خبر داد و گفت: بيشترين طرح‌ها در بخشهاي اصلاح بذر، جنگل و مرتع و فني مهندسي بوده است.
 

tnttn

عضو جدید
سنگين ترين پياز جهان :





ديلي تلگراف:کشاورز 67 ساله انگليسي توانست با به عمل آوردن پياز 7.71 کيلوگرمي عنوان توليدکننده سنگين ترين پياز جهان را از آن خود کند «پيتر گلازبروک» و همسرش که در مزرعه شان اين پياز را به عمل آوردند اين محصول را در نمايشگاه «هاروگيت» در انگلستان به نمايش گذاشتند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معاون بخش تحقيقات غلات كشور گفت :‌ چهار رقم جديد گندم براي كشت انبوه براي سال زارعي آينده در اختيار كشاورزان قرار گرفت .

دكتر ' محسن اسماعيل زاده '‌ روز يكشنيه در حاشيه گردهمايي سالانه تحقيقات غلات آبي كشور در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: اين چهر رقم گندم شامل '‌ميهن '‌ ، '‌زارع '‌ ،‌ '‌اروم ' و '‌افلاك ' حاصل تلاش حدود يك دهه فعاليت تحقيقاتي ، پژوهشگران اين بخش است.
وي خاطرنشان كرد:‌ رقمهاي ميهن ، زارع و اروم خاص مناطق سرد كشور و بيش از هفت تن در هكتار عملكرد دارد و آورده اقتصادي قابل توجهي دارد.
اسماعيل زاده بيان داشت : رقم جديد افلاك خاص مناطق گرم خشك جنوب كشور بوده و تحمل گرما ، كم آبي و مقاوم در برابر بيماري زنگ زرد از ويژگيهاي آن است .
وي خاطرنشان كرد: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است طي سال زراعي آينده حدود 60 تا 70 هزار هكتار اراضي كشاورزي كشور زير كشت اين چهار رقم جديد برود و انتظار است نتايج خوب اقتصادي براي كشور و كشاورزان به همراه داشته باشد.
وي يادآورشد:‌ اكنون ميانگين توليد گندم آبي كشور در هكتار 7/3 دهم تن است .
اسماعيل زاده ، جمع بندي نتايج تحقيقاتي سال زراعي گذشته و برنامه ريزي تحقيقات غلات آبي و توليد بذر در سال زراعي آينده را از اهداف اين گردهمايي ذكر كرد.
وي خاطرنشان كرد:‌ با كاربردي شدن نتايج تحقيقات انجام شده سال زراعي آينده تحولي در عرصه كشاورزي كشور ايجاد خواهد شد.
به گفته وي ، در اين گردهمايي دو روزه حدود 150 از پژوهشگران، استادان ، كارشناسان و دست اندركاران غلات كشور از موسسات، مراكز و ايستگاه هاي تحقيقاتي استانهاي مختلف شركت دارند.
وي يادآور شد: بخش تحقيقات غلات با قدمتي 70 ساله وابسته به موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر كشور مستقر در كرج بوده و داراي 32نفر محقق است.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
انتخاب ریاست جدید ایستا

انتخاب ریاست جدید ایستا

در آخرین جلسه هیئت مدیره انجمن جهانی تست بذر"ایستا"پروفسور دکتر جان همپتون به عنوان ریاست آن انجمن تا سال ۲۰۱۳ میلادی برگزیده شد. دکتر همپتون متخصص علوم و تکنولوژی بذر و استاد دانشگاه لینکلن کریست چرچ است و سابقه اولین معاونت ایستا را در کارنامه خود دارد. مقر ایستا در کشور سوئیس است.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز


استخراج سرم آلبومین از برنج دست ورزی شده ژنتیکی به زودی می تواند مشکل کمبود منابع خونی و اهدا کننده های خون را در جهان برطرف سازد.

شایعه چکیدن خون از سنگ و چوب در میان بسیاری از اقوام همچنان رواج دارد که بسیاری آن را غیر ممکن می دانند، با این حال محققان به تازگی اعلام کرده اند با ایجاد تغییرات کوچک ژنتیکی به زودی می توان شاهد چکیدن خون، یا دست کم پروتئینی از خون از دانه های برنج بود!

محققان در گزارش خود از مطالعه ای که به تازگی انجام گرفته توضیح می دهند که می توانند مقادیر قابل توجهی از پروتئین سرم آلبومین یا HSA1 را از دانه های برنج استخراج کنند.

این پروتئین به دلیل نقش کلیدی که در ساخت دارو و واکسن و همچنین درمان بیمارانی مبتلا به سوختگی شدید، خونریزی شدید، و آسیب دیدگی کبدی دارد یکی از پرمصرف ترین انواع پروتئین خونی در سرتاسر جهان است. اولین منبع پروتئین درمانی HSA خونهای اهدا شده توسط انسانها است که از محدودیتهای بالایی برخوردار است.

از این رو محققان در سرتاسر جهان به منظور غلبه بر محدودیتهایی از قبیل کمبود منابع خونی و آلوده بودن خونهای اهدایی در تلاش بوده اند تا HSA جایگزین و کاربردی را با استفاده از مخمرها و باکتری ها به وجود آورند و یا این پروتئین را در ارگانیزمهای دست ورزی شده از قبیل گاوها یا گیاه تنباکو تولید کنند.

در کشوری مانند چین که از کمبود شدید HSA و آلوده بودن منابع خونی در عذاب است، ایده استفاده از محصولات کشاورزی فراوانی مانند برنج به منظور تامین منابع آلبومینی ایده بسیار جذابی به شمار می رود.

محققان دانشگاه ووهان بر این باورند با تکنیک جدیدشان می تواند به راحتی به تامین HSA پرداخته و خطر گسترده شدن ویروسهای بیماری زای موجود در پلاسمای خون را کاهش دهند.

برای انجام این کار محققان ابتدا دانه های برنج را به گونه ای دچار تغییرات ژنتیکی کردند تا بتوانند میزان بالایی از HSA را تولید کنند. سپس راهی را برای تصفیه پروتئین از دانه های برنج یافتند و توانستند در ازای هر کیلوگرم برنج، 2.75 گرم از این پروتئین را به دست بیاورند.

آزمایش این پروتئین بر روی موشهای مبتلا به التهاب شدید کبدی نشان داد تاثیر درمانی این پروتئین برنجی مشابه با تاثیر درمانی پروتئینی طبیعی است که از خون انسان به دست می آید.

بر اساس گزارش AFP، به این شکل دانشمندان امیدوارند با کشت دادن مقادیر زیادی از برنج دست ورزی شده ژنتیکی بتوانند علاوه بر تامین منابع غذایی، به تولید حجم زیادی از HSA بپردازند. با این همه مطالعه بیشتر بر روی ایمنی پروتئینهای خونی به دست آمده از دانه های برنج پیش از اینکه این شیوه آماده ارائه نهایی شود، همچنان ادامه دارد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
محققان دانشگاه "فیربنکس" آلاسکا معتقدند که این سیب زمینی رنگی می تواند بسیار معروف شود و سود سرشاری را نصیب ایالتی کند که در بخش کشاورزی شهرت چندانی ندارد.

"کارل لوئیس" رئیس دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه فیربنکس در خصوص توسعه این سیب زمینی اظهار داشت: "این چیزی است که برای سرآشپزها و برای مردم بسیار خوشایند است و بنابراین امیدواریم که برای خریداران و پرورش دهندگان نیز خوشایند باشند. به ویژه که این سیب زمینی در فصول کوتاه ما عمل می آید."

محققان بیش از 100 سال است که گندم، علوفه و سبزیجاتی را که می توانند در آلاسکا به عمل آیند توسعه داده اند. یکی از این مزارع در سال 1915 به دانشگاه آلاسکا تبدیل شد.

بیل کمپبل یک کارشناس سیب زمینی اظهار داشت: "سیب زمینی ها برای کشت در این ایالت بسیار مناسب هستند. معدنچیان طلا این غذا را می خواستند چراکه می توانستند آن را ذخیره کنند.

اگر شما در اینجا یک انبار 15.5 در 30.5 متر داشته باشید می توانید برای تمام زمستان سیب زمینی ذخیره کنید و از آنها در برابر یخزدگی محافظت کنید.

سیب زمینی و شیر در کنار هم یک غذای سالم را می سازند پس اگر شما یک گاو و یا یک بز داشته باشید می توانید در اینجا زنده بمانید."




محققان این دانشگاه از طریق یک مسیر ژنتیکی سیب زمینی را که پوست آن قرمز و گوشت آن زرد طلایی است ایجاد کردند. آزمایش این سیب زمینی در گلخانه انجام شد و سپس در مزرعه ها نشا کاری شد.

علاوه بر این گونه سیب زمینی، این محققان گونه های دیگری را هم توسعه دادند که در ابعاد توپ گلف و به رنگهای پوست آبی با گوشت سفید، پوست آبی با گوشت آبی و پوست آبی با گوشت خالدار هستند.

خاک سرد آلاسکا می تواند کشت این سیب زمینی های رنگی را امکانپذیر کند.

نتایج آزمایش این گونه ها نشان داد که تا پایان فصل اول کشت این سیب زمینی های رنگی، در حدود 100 گونه قوی رشد کردند اما تا سال سوم کشت، تنها 20 گونه باقی ماندند.

این دانشمندان به منظور آزمایش طعم این سیب زمینی ها از گروهی از داوطلبان استفاده کردند. 10 داوطلبی که طعم این 20 گونه را چشیدند به سرعت جذب طعم بیش از 5 گونه از آنها شدند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، این دانشمندان امیدوارند پس از انتخاب بهترین گونه های سیب زمینی های رنگی، دانه های آنها را برای کشت تجاری عرضه کنند.


 

Similar threads

بالا