خبرها و تازه های زراعت و اصلاح نباتات

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دوستان عزیز:gol:
این تاپیک برای انواع خبر و مطلب در مورد مبحث زراعت هست.
هر گونه خبر و یا موضوعی در مورد زراعت دارین اینجا مطرح کنین تا همه دوستان بتونن ازش استفاده کنن.
لطفا تو این تاپیک سوال نپرسین.
ممنون از همکاری شما عزیزان:victory:
 

Mahmuud

عضو جدید

با استفاده از این مطالعات و ایجاد درک بهتر از تنظیمات ژنتیکی گیاهان میتوان تولید گیاهانی با خصوصیات دلخواه و طول عمر طولانی تر را عملی کرد.

محققان آلمانی موفق به کشف ذرات ژنتیکی در گیاهان شدند که قادر به کنترل سرعت رشد و میزان طول عمر در گیاهان است. زیست شناسان آلمانی موفق به تشخیص ذرات کوچکی از ژن گیاه به نام میکرو
RNA شدند که به اعتقاد آنها مسئول تعدیل رشد و فرایند سالخوردگی در گیاهان بوده و به کمک آن می توان فرایند رشد و طول عمر گیاهان را تحت کنترل درآورد.
به گفته زیست شناسان این
RNA ها مانع از فعالیت تنظیم کننده های خاصی به نام عوامل رونویسی TCP در گیاه شده که این عوامل رونویسی نیز بر روی تولید نوعی هورمون گیاهی به نام اسید جاسمونیک تاثیر خواهند گذاشت. میزان بالای میکرو RNA ها از میزان حضور عوامل رونویسی و هورمون در گیاه می کاهد و در نهایت منجر به کاهش سرعت رشد در گیاه می شود.
میکرو
RNA ها همچنین از فعالیت عوامل دیگری که نقش خاموش و روشن کردن ژن ها و یا فعال سازی و عدم فعال سازی آنها و در نهایت کنترل تولید پروتئین در گیاه را دارد، جلوگیری می کند. کنترل تولید پروتئین در گیاه بر فرایند متابولیسم گیاه و در نهایت در تغییرات ایجاد شده بر آن تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. زیست شناسان تاثیر عوامل رونویسی TCP را بر رشد و سالخوردگی یک گیاه خاص که توسط میکروRNA هایی با نام miR319 تنظیم می شوند، مورد بررسی قرار داده و مشاهده کردند که عوامل رونویسی در عین حال قادر به تنظیم ژنهایی هستند که در شکل گیری هورمون جاسمونیک اسید تاثیر دارد و سطح پایین حضور این تنظیم کننده در گیاه نیز در نهایت منجر به طولانی تر شدن زمان رشد گیاه و کند شدن فرایند سالخوردگی در گیاه می شود.
محققان بر این باورند با استفاده از این مطالعات و ایجاد درک بهتر از تنظیمات ژنتیکی گیاهان می توان تولید گیاهانی با خصوصیات دلخواه و طول عمر طولانی تر را عملی کرد
تاريخ خبر : پنجشنبه 4 مهر 1387
منبع خبر : هموطن سلام





 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آخرين خبري كه من از زراعت شنيدم اينه كه اين برنج هنديا كه تو بازار اومد و حسابي قد مي كشه تراريخته هستش يعني هنوز از تاثيرات منفيش در طولاني مدت اطلاعاتي در دست نيست . در ضمن ارزش غذاييش هم پايينه فقط ظاهرش خوبه
ممنون مهدی جان:gol:
یعنی استفاده ازش ضرر داره؟:question:
خوب اگه این جوریه چرا اومده تو بازار
:question:
مهدی جان خوشحال میشیم هر وقت میای بیای اینجا بچه ها دور همیم
 
آخرین ویرایش:

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه‌اندازي مزارع زيرزميني

راه‌اندازي مزارع زيرزميني

راه‌اندازي مزارع زيرزميني

گروهي از محققان ژاپني در توكيو در پي راه‌اندازي مزارع زيرزميني هستند.

به زودي گياهاني نظير سبزيجات، توت فرنگي و برنج در زيرزمين و به وسيله نور مصنوعي و گرما پرورش خواهند يافت.
هدف اين محققان ايجاد مزارع زيرزميني براي كاشت هرچه بيشتر محصولات كشاورزي است.


 

مریم ملایی

عضو جدید
تراریخته

تراریخته

:)توليد ميوه غيرتراريخت از درخت تراريخت
منبع: نيوساينتيست/16 آبان 1380

گونه ويژه‌اي از گردو توليد شده كه هم مي‌تواند رضايت توليد كننده را جلب كند و هم مصرف كننده را. ريشه اين گونه در برابر بيماري‌هاي باكتريايي مقاوم است، اما ميوه‌هاي آن تراريخت نيستند.
باكتري "اگروباكتريوم Agrobacterium" در تعداد زيادي از گونه‌هاي درختان ميوه و به ويژه مو، عامل بيماري‌اي به نام "تاول تاجي" است. اين باكتري از طريق زخمهاي ايجاد شده در گياه وارد ريشه شده و ژن‌هاي مولد غده را به گياه منتقل مي‌كند و باعث رشد غير عادي سلول‌هاي آلوده و ايجاد غده مي‌شود.
تيم پژوهشي "آبهايا داندكار" در دانشگاه ديويس كاليفرنيا موفق شده‌اند با فعال كردن يك سازوكار دفاعي در گياه، جلوي فعاليت اين ژن را بگيرند [متن كامل مقاله]. آنها نوعي سويه تراريخت در گوجه‌فرنگي و گياه آرابيدوپسيس (از خانواده كلم) توليد كردند كه ناحيه مربوط به بيماري در ‌DNA آنها دستكاري شده و در هنگام نسخه‌برداري، mRNA نسخه برداري شده به دليل شكل سه بعدي متقارن، تا مي‌خورد. از آنجايي كه گياهان به طور طبيعي RNA دو رشته‌اي ندارند، RNA تا خورده (دو رشته‌اي شده) مهاجم تلقي شده و توسط سيستم دفاعي گياه تكه تكه مي‌شود. اين فرايند منجر به تحريك سيستم دفاعي گياه در برابر ساختارهاي مشابه شده و باعث مي‌شود گياه ژن‌هاي مشابه را كه از باكتري وارد شده نيز نابود كند.
از اين راهكار براي بهبود روشهاي قديمي توليد در گردو استفاده خواهد شد. رقمهاي پرمحصول گردو روي پايه‌هاي تراريخت مقاوم به باكتري قلمه زده خواهند شد. به اين ترتيب گردوي پرمحصول در برابر بيماري باكتريايي محافظت مي‌شود بدون آنكه تغييري در ريخته ارثي آن ايجاد شود.;)
 

مریم ملایی

عضو جدید
خیار و خربزه

خیار و خربزه

;) انگليسيها از ترکيب خيار و خربزه سوپر ميوه‌اي به نام پپينو ساختند که با استقبال بازارهاي بين‌المللي روبرو شد. به گزارش ايانا و به نقل از سايت خبري ديلي ميل: هر پپينو که 5 يورو در بازارهاي انگلستان به فروش مي‌رسد حاوي مقادير زيادي پتاسيم است که در کاهش فشار خون موثر خواهد بود. اين گزارش افزود: فوايد بسيار زياد اين ميوه که براي علاقمندان به طعم خيار و خربزه مناسب است با تقاضاي قابل توجهي در بازار روبرو شده است. براساس اين گزارش اين ميوه حاوي مقدار زيادي ويتامين‌هاي A، B، C است که براي سلامت بودن انسان و مقاومت به سرطان و بيماري قلبي مفيد است و همچنين اين ميوه براي افرادي که داراي رژيم غذايي هستند نيز انتخاب خوبي است چون داراي کالري بسيار پايين است. گفتني است اين ميوه در برخي کشورهاي آسياي جنوب شرقي به ميزان کم وارد بازار شده است:biggrin:
 

wheat

عضو جدید
هیچ می دونستین در مناطق خشک به خاطر کمبود آب هندوانه رو به وسیله خار شتر های معمولی می کارن .
یعنی بذر هندوانه رو بین شکافی که در ساقه ایجاد می کنند می گذارند و بعد از چند مدت بذر هندوانه جوانه میزنه و یک گیاه بالغ رو به وجود می آره این روش به خاطر اینه که ریشه گیاه خارشتر تا عمق زیادی در خاک نفوذ می کنه و می تونه آب زیادی رو برای خودش تهییه کنه . واقعا روش جالبی شما هم می تونین امتحان کنین و اما اطمینان نمیدم که هندوانه به وجود آمده خیلی مزه خوبی داشته باشه .:cool:
 

مریم ملایی

عضو جدید
توليد برنج مقاوم در برابر آفات

توليد برنج مقاوم در برابر آفات

file:///C:/DOCUME%7E1/student/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot.jpgfile:///C:/DOCUME%7E1/student/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-1.jpg


file:///C:/DOCUME%7E1/student/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-2.jpg
:que:تازه ترين موفقيت پژوهشگران ايراني؛توليد برنج مقاوم در برابر آفات:gol::confused:
ايران به عنوان تنها كشور مسلمان وارد كلوپ كشورهاي توليد كننده محصولات تراريخته شد.
براساس جديدترين گزارش سرويس بين المللي براي دستيابي و استفاده از بيوتكنولوژي كشاورزي (isaaa) ايران تنها كشور مسلمان در جهان و اولين كشور منطقه خاورميانه و شمال آفريقاست كه موفق به توليد انبوه و كشت مزرعه اي گياهان تراريخته شده است. ايران و چين دو كشوري هستند كه در زمينه توليد برنج تراريخته مقاوم به آفات پيشتاز هستند اما ايران گوي سبقت را از چين نيز ربوده است. در قسمتي از اين گزارش آمده است:
«در سال 2005 براي اولين مرتبه برنج تراريخته درحدود 4000 هكتار از اراضي ايران كشت شد. ايران و چين پيشرفته ترين كشورهاي جهان در زمينه تجاري سازي برنج توليد شده از روش هاي بيوتكنولوژيك هستند. برنج مهمترين محصول غذايي جهان محسوب شده توسط 250 ميليون كشاورز در جهان توليد مي شود و غذاي اصلي بيش از 3/1 ميليارد نفر از فقيرترين مردم كه بيشتر آنها كشاورزان فقير هستند محسوب مي شود. بنابراين تجاري سازي برنج تراريخته (ناشي از بيوتكنولوژي) آثار شگرفي بر فقرزدايي و جلوگيري از گرسنگي و سوء تغذيه نه تنها براي كشورهاي توليد كننده و مصرف كننده برنج در آسيا بلكه روي پذيرش ساير محصولات ناشي از بيوتكنولوژي در سراسر جهان خواهد داشت. چين آزمايش هاي پيش از توليد مزرعه اي برنج تراريخته را به پايان رسانيده و انتظار مي رود در آينده نزديك توليد تجاري برنج تراريخته را تصويب كند.
دكتر بهزاد قره ياضي در اين باره به كيهان گفت: در سال 2005 ميلادي 21 كشور مشتمل بر 11 كشور در حال توسعه و 6 كشور اروپايي بالغ بر 90 ميليون هكتار از اراضي جهان را به كشت گياهان تراريخته اختصاص دادند. سال 2005 دهمين سال كشت تجاري گياهان تراريخته در سطح جهان بود. از 10 سال پيش مخالفين اين فناوري در كشورهاي جهان سوم از يك سو و جلوگيري كشورهاي دارنده اين فناوري و به طور مشخص دولت آمريكا مانع از دستيابي بسياري از كشورهاي در حال توسعه به اين فناوري حياتي شدند.
وي افزود: اكنون زمان آن فرا رسيده است تا دولت ايران تفكر بازدارنده اي را كه طي دهه گذشته با تلاش خود موجب تأخير بهره برداري از اين فناوري شده است شناسايي و آنها را مورد سؤال و مؤاخذه قرار دهد؛ افراد، جريانات و مسئولاني كه القا مي كردند اين فناوري خطرناك است، سلامت انسان و محيط زيست را به خطر مي اندازد و يا اين كه مي گفتند اروپائيان مخالف آن هستند و به زودي جلوي كشت آن در جهان گرفته خواهد شد.
گفتني است پژوهشكده رويان به رياست مرحوم دكتر كاظمي آشتياني با همتاسازي (كلونينگ) گوسفند و گاو و بستر سازي توليد حيوانات تراريخته و پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي با توليد برنج و پنبه تراريخته تحسين جامعه علمي جهاني را در مورد پيشرفت هاي علمي كشور در عرصه بيوتكنولوژي به دنبال داشته است كه به انتشار گزارشاتي در اين مورد در نشريات معتبر علمي جهان همچون ساينس و نيچر منجر شد.انتظار مي رود سال آينده با توليد انبوه برنج تراريخته گام ديگري در جهت نيل به خودكفايي در برنج برداشته شود.
برنج تراريخته طارم مولايي برنجي است كه در مراحل توليد آن از سموم حشره كش شيميايي استفاده نمي شود و عملكرد بيشتري دارد. :confused:
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید هندوانه مکعبی در ایران

تولید هندوانه مکعبی در ایران

توليد انبوه هندوانه مكعبي براي نخستين بار در ايران

براي اولين بار در ايران هندوانه مكعبي توسط 3 شركت خصوصي به توليد انبوه رسيده است. مهندس حسين خادميان، كارشناس ارشد زراعت و مدير پروژه توليد هندوانه مكعبي گفت: از چندي پيش انجام آزمايشاتي در خصوص توليد هنداونه مكعبي آغاز شد، البته با توجه به محدود بودن تعداد آزمايشگاه‌هاي تخصصي سبزي و صيفي در كشور آغاز اين كار با سختي‌هايي همراه بود، اما با اين وجود انجام اين آزمايشات با جديت دنبال شد.

وي افزود: يكي از آزمايشات صورت گرفته در اين زمينه، آزمايش هورمون “جيبرلين” بود كه با استفاده از اين هورمون 20 درصد افزايش عملكرد در توليد هندوانه صورت مي‌گيرد، چون يكي از خصوصيات اين هورمون افزايش گلهاي ماده است.

مهندس خادميان تصريح كرد: يكي ديگر از آزمايشات صورت گرفته در اين زمينه انجام اصلاح ژنتيك با استفاده از ماده‌اي به نام “كولشيسين” كه آلكالوئيدي از ريشه گياهي “سورنجان” است، بود كه در اين آزمايش بذرهاي هندوانه تيمار شده و سبب شد كه تعداد كروموزوم‌هاي هندوانه دو برابر شود.

وي گفت: همان طور كه ذكر شد استفاده از هورمون، اصلاح ژنتيك و استفاده از تكنولوژي توليد، منجر به توليد هندوانه مكعبي بدون تخم خواهد شد.

مديرعامل شركت اتوماسيون كشاورزي ويولت با اشاره به اين كه در توليد اين هندوانه مجموعه شركت‌هاي “VandT” مشاركت داشته‌اند، افزود: اين مجموعه شركت متشكل از 3 شركت صنعت سازان وارش، گسترش و توسعه تورنه و اتوماسيون كاشورزي ويولت است كه هزينه انجام مراحل تحقيقاتي اين محصول را كه بالغ بر 50 ميليون ريال بوده، تقبل كرده است و با تلاش‌هاي اين مجموعه طي هفته آينده از مزرعه يك هكتاري كه به اين كار اختصاص يافته، توليد انبوه صورت خواهد گرفت و حدود 30 تن هندوانه مكعبي توليد خواهد شد.

مدير پروژه توليد هندوانه مكعبي با اشاره به اين كه اين پروژه در سال جاري به صورت آزمايشي اجرا شده است، گفت: هدف اصلي ما اين است كه از سال آينده با مشاركت و همكاري مديريت سازمان‌هاي جهاد كشاورزي استان‌ها امكان توليد هندوانه مكعبي در استان‌هاي مستعد كشور فراهم شودو بخش دولتي اعتباراتي را به توليد اين محصول اختصاص دهد.

گفتني است: مهندس خادميان به تازگي كتابي تحت عنوان “هندوانه تجاري” در 208 صفحه تأليف كرده كه به دو زبان فارسي و انگليسي است و در آن به خصوصيات 40 نوع هندوانه همراه با عكس رنگي اشاره شده است.
 
  • Like
واکنش ها: simi

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
عضویت در نظام مهندسی کشاورزی

عضویت در نظام مهندسی کشاورزی

برای کسب اطلاعات بیشتر و در اختیار گذاشتن آن برای سایر دوستان به آدرس زیر مراجعه کنید.


"تهران ؛ خ شریعتی ؛ خ عباس آباد ؛ خ پاکستان ؛ خ فرجی : سازمان نظام مهندسی کشاورزی."

با عضویت در این سازمان و گذراندن دورههای امتیازات و موقعیت مناسبی برای فرد عضو شونده ایجاد می شود.
سابقه عضویت در این سازمان مهم می باشد.
دوستان عزیز شهرستانی هم میتوانند به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستانهای مربوطه مراجعه نمایند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی 18 رقم جدیداز محصولات کشاورزی

معرفی 18 رقم جدیداز محصولات کشاورزی

وزير جهاد كشاورزي :به زودي ‪۱۸‬رقم جديدازمحصولات ارقام‌كشاورزي اعلام‌مي شود

وزير جهاد كشاورزي گفت : به زودي ‪ ۱۸‬رقم از ارقام جديد محصولات كشاورزي نظير جو ، گندم ، برنج و چغندر به منظور افزايش توليد به كشاورزان سراسر كشور معرفي مي‌شود.
مهندس "محمد رضا اسكندري" عصر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساري افزود : اين ارقام جديد متناسب با شرايط آب و هوا و خشكي به كشاورزان معرفي مي‌شود.
وي كه براي بازديد از طرحهاي در دست اجراي سازمان جهاد كشاورزي مازندران به شهرستان ساري سفر كرده است هدف از معرفي ارقام جديد محصولات كشاورزي را بالا بردن سطح عملكرد و توليد در مزارع كشاورزان و مقابله با پديده خشكسالي در برخي از استانهاي كشور عنوان كرد.
وي در خصوص طرح آرماني محصولات مختلف كشاورزي بيان داشت : در سال گذشته توسط همكاران وزارت جهاد كشاورزي طرحي بنام آرماني در رابطه با محصولات مختلف كشاورزي تهيه شده است.
وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد : در اين طرح قرار است كشاورزاني كه زير متوسط برداشت محصولات كشاورزي دارند بتوانند بالاي متوسط برداشت نمايند .
مهندس اسكندري اضافه كرد : بحث كشت گندم در ‪ ۲۰۰‬هزار هكتار از مزارع كشور اجرا شد كه از اين مقدار دو هزار و ‪ ۷۰۰‬هكتار درمازندران اجرا شده است .
اين مقام وزرات كشاورزي برداشت گندم آبي در هر هكتار را چهار تن اعلام كرد و گفت:همچنين برداشت گندم ديم در هر هكتار دو هزار و ‪ ۲۰۰‬كيلواست.
وي خاطر نشان كرد : هم اكنون درمازندران بطور متوسط ‪ ۳۵‬هزار هكتار گندم آبي كشت مي‌شود كه اين رقم در سال آتي بيشتر خواهد شد .
وي يكي از اقدامات وزارت جهاد كشاورزي را در سالجاري كوتاه كردن دوره زماني معرفي ارقام محصولات كشاورزي عنوان كرد و افزود : اگربخواهيم از ظرفيت‌هاي توليد استفاده بهينه بشود بايد بذرهاي متناسب با شرايط جوي به كشاورزان معرفي شود.
وي تصريح كرد : همكاران ما در وزارت جهاد كشاورزي در بخش تحقيقات آمده اند زمان معرفي ارقام را كوتاهتر كرده و به كشاورزان معرفي كنند.
وي بيان داشت : در سال زراعي گذشته ‪ ۳۰‬رقم از نوع گندم ، جو ، ذرت ، كلزا ، پنبه و برنج به كشاورزان معرفي شد.
وي از تخصيص بودجه مربوط به حوادث كشاورزي كشور درسال جاري به مبلغ ‪ ۷۵۰‬ميليارد تومان خبر داد و گفت : اين بودجه در بحرانهاي نظير سرما ، گرما ، طوفان ، زلزله كه به بخش محصولات كشاورزي خسارت وارد شود اختصاص يافته است.
وي افزود : از اين مبلغ ‪ ۲۳۰‬ميليارد تومان براي تقويت بيمه محصولات كشاورزي و ‪ ۲۵۰‬ميليارد تومان براي مقابله با پديده خشكسالي هزينه مي‌شود.
وي دربخش ديگر از سخنانش به توليد گوشت سفيد ، قرمز و تخم مرغ اشاره كرد و گفت : هم اكنون توليد سالانه گوشت قرمز ‪ ۸۶۰‬هزار تن ، گوشت سفيد (مرغ ) يك ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار تن و تخم مرغ ‪ ۷۰۰‬هزار تن است.
وي نيازبرنج كشور را سالانه سه ميليون تن اعلام كرد و گفت : در حاليكه توليد برنج سفيد كشور دو ميليون و ‪ ۱۰۰‬هزار تن است و مابقي نياز كشور از خارج وارد مي‌شود .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
وزارت جهاد كشاورزي از نخبگان براي همفكري دعوت كرد

وزارت جهاد كشاورزي از نخبگان براي همفكري دعوت كرد

دبير اتاق فكر وزارت جهادكشاورزي گفت: اين وزارتخانه تمام نخبگان بخش كشاورزي را براي همفكري در بررسي موضوع‌هايي كه در دستور كار اين اتاق فكر قرار دارد، دعوت به همكاري مي‌كند.

"سيداميرعباس موذن" روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، از افرادي كه براساس مصوبه ‪ ۱۲‬مهرماه‌سال ‪ ۸۳‬هيات وزيران به‌عنوان نخبه‌شناخته مي‌شوند، دعوت كرده است تا با مراجعه به پايگاه اطلاع رساني اتاق فكر جهاد كشاورزي به نشاني ‪ www.ajt.ir‬و ثبت مشخصات خواسته شده، امكان شناسايي نخبگان فعال در بخش كشاورزي را فراهم كنند تااز همفكري آنان در بررسي موضوع‌هاي مختلف استفاده شود.

وي در ادامه تصريح كرد، مهم نيست كه افراد نخبه در چه رشته‌اي تحصيل كرده‌اند، بلكه فعال بودن آنان در بخش كشاورزي اهميت دارد و بنابراين، تمام نخبگان فعال در حوزه كشاورزي صرفنظر از رشته تحصيلي، مخاطب اين فراخوان هستند.

به گفته موذن، تاكنون ‪ ۵۷‬نفر به عنوان نخبه مشخصات فردي خود را ثبت و ارسال كرده‌اند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
اطلاعیه ثبت نام چهارمین آزمون کارشناس رسمی کشاورزی

اطلاعیه ثبت نام چهارمین آزمون کارشناس رسمی کشاورزی

سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان
با سلام،
احتراماً، با عنايت به اصلاحيه شماره 2 دستورالعمل ضوابط و نحوه تشخيص و معرفي كارشناسان رسمي ( طي نامه شماره 9/5298/س/ن مورخ 19/9/85 ارسال گرديده است). چهارمين آزمون علمي – تخصصي متقاضيان دريافت پروانه كارشناسي رسمي در سه ماهه دوم سال 1388 بطور همزمان در سراسر كشور برگزار ميشود. لذا خواهشمند است ضمن فراهم آوردن مقدمات لازم و اطلاع رساني بموقع و همه جانبه، دستور فرمائيد از متقاضيان طبق ضوابط و شرايط مندرج در دستورالعمل فوق الذكر بشرح زير ثبت نام بعمل آيد.

الف – شرايط و مراحل ثبت نام:
- تكميل فرم درخواست پيوست توسط متقاضي ( فرم شماره 1 )
- متقاضيان بايد واجد شرايط ماده 2 دستورالعمل باشند ( ملاك محاسبه سوابق موضوع بندهاي 9 و 10 و 11 ماده 2 تاريخ 31/2/88 خواهد بود)
- مدارك مورد نياز طبق ماده 5 دستورالعمل از متقاضيان اخذ گردد
- پرداخت هزينه آزمون به مبلغ سيصد هزار ريال ( 300.000 ريال ) توسط متقاضي به شماره حساب سازمان استان مربوط ( شماره حساب بانكي سازمان استان به متقاضيان اعلام شود)
ب- تاريخ خاتمه ثبت نام : 31/2/1388
ج – اقدامات سازمان استان پس از انجام مراحل الف و ب
سازمان نظام مهندسي استان بايد پس از اتمام ثبت نام مدارك مشروحه زير را حداكثر تا تاريخ 10/3/87 به سازمان مركزي ارسال نمايد.
1- مشخصات متقاضيان دريافت پروانه كارشناسي رسمي تايپ شده در فرم شماره 2
مشخصات متقاضيان دريافت پروانه كارشناسي رسمي واجد شرايط تبصره 3 ماده 2 دستورالعمل ( افراد معاف از آزمون كتبي ) تايپ شده در فرم شماره 3
سازمان استان بايد كل مبلغ واريزي توسط متقاضيان را كه به حساب استان واريز شده است را يكجا به شماره حسابجاري مهر 0100733292005 بنام سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي كشور نزد بانك كشاورزي – تهران شعبه بلوار كشاورز ( كد مهر 1117 ) واريز نمايد و اصل فيش را به همراه مشخصات متقاضيان ( فرمهاي شماره 1 و 2 ) به سازمان مركزي ارسال نمايد. بديهي است مداركي كه بدون فيش ارسال شود از درجه اعتبار ساقط و ثبت نام افراد كان لم يكن تلقي خواهد شد. ب/13/12
معاون آموزشي، فني و پژوهشي​
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه راهبردی برای محصولات کشاورزی

برنامه راهبردی برای محصولات کشاورزی

وزيرجهادکشاورزي با بيان اينکه قبلا هيچ‌گونه سند راهبردي براي محصولات کشاورزي در کشور تهيه نشده بود ، گفت: در مدت دو سال براي همه محصولات کشاورزي "برنامه ملي راهبردي" تدوين کرده ايم.
به گزارش پايگاه اطلاع رسانى دولت ، محمدرضا اسکندري گفت : بخش کشاورزي در دولت نهم ، پرافتخارتر است و به کارهاي گسترده بخصوص در مناطق محروم اعتقاد ويژه‌اي داريم.
اسکندري گفت: بيش از 20 هزار نفر دانشجوي فارغ‌التحصيل کشاورزي در قالب شرکت‌هاي خدمات فني و مهندسي و کلينيک‌هاي گياه پزشکي جذب شدند و کلينيک‌هاي کشاورزي از 20 واحد به670 واحد در دولت نهم افزايش يافته است.
وي خاطرنشان کرد : نرخ رشد بخش کشاورزي که در برنامه چهارم 6 و نيم درصد پيش‌بيني شده بود در دولت نهم بيشتر از اهداف برنامه محقق شد و به 6 و هفت دهم درصد رسيد.
وزير جهادکشاورزي گفت : آمار ارائه شده و گزارش‌هاي بخش کشاورزي بر پايه گزارش ها و آمارهاي بانک مرکزي و مرکز آمار تدوين مي‌شود و در برخي موضوع ها مانند سطح زير کشت هم از گذشته مسئوليت جمع‌آوري آمار به عهده وزارت جهاد کشاورزي بوده است.
وي در باره اينکه چرا وزارت کشاورزي براي جذب فارغ‌التحصيلان اين بخش برنامه مدوني اجرا نمي‌کند هم گفت : هيچ کدام از وزارتخانه‌ها مسئول تأمين کار فارغ‌التحصيلان نيستند چون کسي هم براي ميزان جذب در دانشگاههاي مختلف با وزارتخانه هماهنگي نمي‌کند و دانشگاه آزاد بدون هيچ محدوديتي دانشجو جذب مي‌کند.
اسکندري گفت : به طور مثال دانشگاه كشاورزي رامين اهواز سال گذشته در شش رشته دانشگاهي 180 نفر دانشجو گرفت در حالي که دانشگاه آزاد شوشتر در يک رشته 220 نفر جذب کرده است.
وي تصريح کرد : با اين وجود برنامه خوبي براي جذب در نظر گرفته شد و رقم جذب فارغ‌التحصيلان در شرکت‌هاي خدمات فني مهندسي در دو سال آينده به 55 هزار نفر خواهد رسيد.
وزير جهادکشاورزي گفت: همچنين 600 مجتمع گلخانه‌اي در کشور در حال احداث است که 100 هزار نفر را به طور مستقيم جذب خواهد کرد.
وي درباره تسهيلات بانکي هم گفت : دولت تاکنون از بخش کشاورزي در برابر مشکلات مختلف حمايت گسترده‌اي کرده است وبسياري از مطالبات هم مربوط به قبل از دولت نهم است.
اسکندري گفت: به طور مثال آنفلوانزاي مرغي عادي که در سال 79ـ 78 اتفاق افتاد و بخشي از خسارت مرغداران در اين بخش پرداخت نشد.
وي افزود: در حالي که در ابتداي دولت نهم آنفولوانزاي فوق حاد در کشور اتفاق افتاد اما دولت با بيمه کردن تمام مرغداري‌هاي کشور خسارت مرغداري‌هاي معدوم شده را پرداخت کرده است.
اسکندري گفت : 65 درصد دشت‌هاي کشور در حال حاضر ممنوعه است که بايد در گذشته براي رفع ان برنامه ريزي مي شد.
وي در خصوص توزيع تسهيلات هم گفت : کل اعتبارات بخش کشاورزي در متمم بودجه دو هزار و 100 ميليارد تومان بوده است که 600 ميليارد تومان به استمهال وام‌هاي بانکي، 800 ميليارد تومان براي تأمين نهاده‌هاي کشاورزي، 300 ميليارد تومان براي آبياري تحت فشار، 200 ميليارد تومان براي صندوق بيمه خشکسالي و 200 ميليارد تومان براي کشاورزاني که از خشکسالي آسيب ديدند اما بيمه نبودند ، در نظر گرفته شد.
اسکندري خاطرنشان کرد : پس از تصويب آيين‌نامه و موافقت‌نامه‌ها در شهريور سال
87 و توزيع اعتبارات، اولين گزارش به رئيس مجلس شوراي اسلامي‌ و رئيس کميسيون کشاورزي مجلس تقديم شد.
وي افزود : يک گزارش ديگر نيز از توزيع اعتبارات استاني به صورت ريز و تفکيک شده در قالب 30 لوح فشرده در اختيار نمايندگان قرار گرفته است. برخلاف ادعاي برخي افراد که مي‌گويند به يک نفر هم حتي يک ريال پرداخت نشده است اعتبارات مصوب مجلس بين 50 هزار کشاورز توزيع شده و گزارش آن نيز به نمايندگان ارائه شده است.
اسکندري گفت: مجلس براي بخش کشاورزي تنها دو هزار و 100 ميليارد مصوب کرده است که جوابگوي نياز 15 هزار ميليارد توماني اين بخش نيست.
وي افزود: تاکنون هيچ گونه اخراجي از وزارتخانه نداشتيم و تنها در برخي از پست‌ها با هدف افزايش ظرفيت کارشناسي و بکارگيري نيروهاي خلاق و جوان تغييراتي به وجود آمده است.
اسکندري در پايان گفت : در اين وزارتخانه قبلا بسياري از مشاوران با حقوق‌هاي کلان بدون هيچ دستاوردي تردد مي‌کردند که تغييراتي براي رفع اين نواقص انجام شد.
 
آخرین ویرایش:

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
وزارت جهاد كشاورزي موظف شد در راستاي توسعه فن آوري‌هاي نوين كشاورزي اقدام كند

وزارت جهاد كشاورزي موظف شد در راستاي توسعه فن آوري‌هاي نوين كشاورزي اقدام كند

نمايندگان مجلس وزارت جهاد كشاورزي را موظف كردند در راستاي ارتقاء سطح تحقيقات و پژوهش‌هاي علمي ژنتيكي و توليد مواد ژنتيكي متناسب با شرايط كشور و انجام تحقيقات زيست فن‌آوري جديد و توسعه فن‌آوري‌هاي نوين كشاورزي اقدام كند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ در ادامه بررسي جزييات طرح نظام جامع دامپروري كشور وزارت جهاد كشاورزي را موظف كردند با استفاده از اعتبارات امكانات و تشكيلات موسسه تحقيقات علوم دامي كشور و مركز اصلاح نژاد دام كشور، نسبت به شناسايي ، ثبت، كنترل، گواهي و حفاظت از منابع و مواد ژنتيكي دام و اصلاح نژاد آن اين كار را انجام دهد.
همچنين براساس ماده 17 طرح نظام جامع دامپروري كشور مقرر شد از تاريخ تصويب آن، صدور هرگونه مجوز اعم از موافقت اصولي، پروانه تاسيس و پروانه بهره‌برداي آزمايشگاه‌هاي تجزيه خوراك دام، آزمايشگاه‌هاي تجزيه شير خام، ميادين دام، مراكز جمع‌آوري شير، مراكز توليد مواد ژنتيكي (اسپرم، جنين، تخمك) و آزمايشگاه‌هاي مرتبط با تخصص‌هاي موضوع اين قانون، بر عهده سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي كشور و براساس سياست‌ها و نظارت وزارت جهاد كشاورزي خواهد بود.
همچنين مقرر شد دستورالعمل اجرايي اين ماده ظرف سه ماه پس از تصويب اين قانون توسط وزير جهاد كشاورزي ابلاغ شود.
براساس نظر مجلس مصوب شد صدور پروانه بهداشتي قبل از هرگونه سرمايه‌گذاري براساس سياست‌هاي بهداشتي اعلام شده و با نظارت سازمان دامپزشكي كشور، بر عهده سازمان نظام دامپزشكي جمهوري اسلامي ايران بوده و سازمان مذكور موظف است ظرف يك ماه نسبت به صدور آن اقدام نمايد.
در صورتي كه پس از گذشت يك ماه، امكان صدور پروانه بهداشتي نباشد، بايد مراتب به صورت كتبي و مستدل به متناضي اعلام شود، در غير اين صورت سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي كشور موظف به صدور مجوزها بوده و مسووليت عواقب بهداشتي ناشي از آن بر عهده سازمان نظام دامپزشكي جمهوري اسلامي ايران مي‌باشد.
در صورت مخالفت سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي كشور با صدور هر يك از مجوزهاي مذكور، بايد مراتب به صورت كتبي و مستدل به متقاضي اعلام شود.
 
آخرین ویرایش:

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
امسال براي پخت نان از آرد سيب‌زميني و ذرت استفاده مي‌شود

امسال براي پخت نان از آرد سيب‌زميني و ذرت استفاده مي‌شود

سخنگوي وزارت جهاد كشاورزي گفت: به‌منظور اصلاح الگوي مصرف نان از سال جاري 20 درصد آرد سيب‌زميني يا ذرت براي پخت نان استفاده مي‌شود.
محمدحسين انصاري‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرد: اينکار دوره نگهداري نان را طولاني مي‌کند و بايد با کمک بازرگاني، نان صنعتي گسترش يافته و در بين مردم فرهنگ‌سازي شود به اندازه نياز نان بخرند تا دور ريز نان کاهش يابد.
ي تصريح کرد: در حال حاضر دور ريز نان 25تا30 درصد است که متاسفانه در سطل آشغال ريخته مي‌شود و حتي به مصرف دام نيز نمي‌رسد.
وي راندمان مصرف آب در کشاورزي کشور را 41 درصد اعلام و اظهار كرد: بايد با توسعه آبياري تحت‌فشار و تسطيح ليزري اين ميزان را به 65 درصد رساند و به‌گونه‌اي عمل کرد تا با افزايش 100 درصدي از هر متر مکعب آب 2 کيلوگرم محصول برداشت شود.
انصاري‌فرد همچنين تاکيد کرد: مردم بايد مصرف بهينه محصولات کشاورزي را آموزش ببينند.
سخنگوي وزارت جهاد کشاورزي همچنين درباره تصرف عرصه‌هاي منابع طبيعي گفت: 200 هزار پرونده تغيير کاربري در واگذاري‌ها در جريان است که طي آن منابع طبيعي تصرف شده و در آن ويلاسازي و ساختمان‌سازي صورت گرفته به‌گونه‌اي که حدود 400 هزار هکتار از زمين‌هاي کشور در 50 سال گذشته به اين صورت از بين رفته است.
انصاري‌فرد درباره خسارت برف امسال به محصولات کشاورزي نيز گفت: بايد در مناطق سردسير نظير همدان با اصلاح باغات، ارقام دير گل ده کاشته شود.
وي اکوتورسيم را از پتانسيل‌هاي استان همدان برشمرد و افزود: طبيعت متنوع استان همدان در کنار گاماسياب مي‌تواند گردشگري تويسرکان را رونق بخشيده در دره گنجنامه نيز مي‌توان با تلفيق آثار باستاني، شرايط بيولوژيک خوبي ايجاد کرد.
او توسعه باغ گياهان دارويي همدان را نيز مورد توجه قرار داد و بيان كرد: گران بودن قيمت زمين در استان از مشکلات توسعه اين باغ است.
وي همچنين با اشاره به کشت سيب زميني در استان همدان گفت: همدان يکي از قطب‌هاي توليد سيب‌زميني کشور است و توليد اين محصول در سال گذشته به‌گونه‌اي بود که در رکورد توليد کشور شکست شد.
انصاري‌فرد تصريح کرد: براي نگهداري بهتر سيب‌زميني و جلوگيري از ضايعات آن بايد اين محصول توسط انرژي هسته‌اي پرتوافکني شود که نيازمند مشارکت بخش خصوصي است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
متخصص كشاورزي: اصلاح بذرهاي مقاوم به كم‌آبي از راهكارهاي مقابله با خشكسالي در بلندمدت است

متخصص كشاورزي: اصلاح بذرهاي مقاوم به كم‌آبي از راهكارهاي مقابله با خشكسالي در بلندمدت است

به اعتقاد يك متخصص اقتصاد كشاورزي، اصلاح بذرهاي مقاوم به كم‌آبي و خشكي يكي از راهكارهاي مقابله با خشكسالي در بلندمدت است.
بهاءالدين نجفي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: حدود دو سال است كه در کشور درگير خشكسالي هستيم و اثرات نامطلوب آن بر بخش كشاورزي مشهود است.
وي با بيان اينكه خشكسالي يك پديده طبيعي و غيرقابل كنترل است، گفت: با وقوع خشكسالي با توجه به اينكه بيشتر مناطق ايران خشك و نيمه‌خشك است، كشت ديمي كه متكي بر بارندگي است دچار مشكل مي‌شود و به دليل پايين رفتن سطح سفره آب زيرزميني، اين وضعيت بر عملكرد توليدي محصولات اثرات نامطلوبي دارد و سبب كاهش توليد و افزايش نيازهاي وارداتي مي‌شود.
نجفي گفت: با وقوع خشكسالي ميزان عرضه محصولات کشاورزي كاهش مي‌يابد و قيمت محصولات كشاورزي افزايش مي‌يابد.
به گفته‌ي وي، افزايش بهره‌وري منابع آبي از طريق روش‌هاي مختلف آبياري مهمترين راهكار مقابله با خشكسالي است كه از اين طريق راندمان آب موجود افزايش يابد و اين مساله در قالب توسعه آبياري تحت‌فشار و روش‌هاي آبياري جديد يا پوشش انهار امكان‌پذير است.
نجفي درباره‌ي تغيير الگوي كشت به‌عنوان يك راهكار مقابله با خشكسالي، گفت: تغيير الگوي كشت تابع وضعيت قيمت‌ها در بازار است، بنابراين به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي تغيير الگوي كشت نمي‌تواند براي مقابله با خشكسالي چندان عملياتي باشد، مگر آنكه به سمت توليد محصولاتي برويم كه قيمت‌ و درآمد ارضي بالاتري براي كشاورزان داشته باشد.
اين متخصص اقتصاد كشاورزي همچنين با بيان اينکه كشت گلخانه‌اي بيشتر در مورد سبزيجات و صيفيجات مطرح است، تصريح کرد: هدف از كشت محصولات گلخانه‌اي عمدتا عرضه‌ي سبزيجات و ميوه‌جات خارج از فصل است. اين در حالي است که استفاده بي‌رويه از كود و سم هم در مورد محصولات گلخانه‌اي و هم مزارع وجود دارد، اما در کشت گلخانه‌اي بيشتر است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
دبيركل خانه كشاورز پيش‌بيني كرد: واردات حداقل سه تا چهار ميليون تن گـنـدم در سال زراعي جاري

دبيركل خانه كشاورز پيش‌بيني كرد: واردات حداقل سه تا چهار ميليون تن گـنـدم در سال زراعي جاري

دبيركل خانه كشاورز گفت: در سال زراعي 88-87 پيش‌بيني مي‌كنيم توليد گندم در كشور20 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته باشد.
دكتر عيسي كلانتري در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تصريح كرد: در صورتي كه بارندگي‌هاي بهاره‌ي امسال مناسب باشد پيش‌بيني مي‌كنيم امسال حداقل سه تا چهار ميليون تن نياز به واردات گندم داشته باشيم درغير اين صورت ممكن است به ميزان واردات سال قبل گندم وارد كشور شود.
كلانتري با اشاره به اينكه خشكسالي در استان‌هاي جنوب كشور همچون خوزستان، فارس، بوشهر، كرمان و هرمزگان مسلم شده است، ادامه داد: البته با توجه به اينكه امسال پاييز نسبتا مناسبي را در كشور داشته‌ايم،‌ در صورت بارندگي‌هاي مناسب بهار مشكل خاصي را از جهت خشكسالي در مناطق غرب و شمالغرب كشور همچون همدان و لرستان نخواهيم داشت ولي در استان‌هاي مركزي كشور همچون اصفهان،‌ قم، تهران و سمنان ميزان بارندگي و توليد محصولات كشاورزي نسبت به متوسط 30 سال گذشته كمتر خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه در سال زراعي گذشته اقدام فيزيكي خاصي در جهت جلوگيري از خسارت ناشي از خشكسالي صورت نگرفت، ادامه داد:‌ هرچند كه در طول يك سال نمي‌توان اقدام خاصي در اين جهت انجام داد ولي اقدام جدي‌اي نيز در جهت جلوگيري از خسارات خشكسالي انجام نشد و حتي اقدامات جاري دولت نيز تحت تاثير خشكسالي قرار گرفت.
دبيركل خانه كشاورز با بيان اينكه در سال زراعي جاري بايد تداركات لازم براي كمك به توليدكننده‌هايي كه از خشكسالي آسيب مي‌بينند صورت گيرد، بر انجام اقدامات بلندمدت، براي كاهش خسارات ناشي از خشكسالي تاكيد كرد و ادامه داد: متاسفانه در داخل كشور تكنولوژي‌ها افت كرده است و تحقيقات نيز هدفمند نيست و با توجه به اينكه دولت نيز ماه‌هاي اخر فعاليت خود را مي‌گذارند تقريبا كار خاصي را در بخشي كشاورزي نمي‌تواند انجام دهد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي: 2 برابر نياز كشور بذر مصرف مي‌كنيم

رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي: 2 برابر نياز كشور بذر مصرف مي‌كنيم

خبرگزاري فارس: رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي ايران گفت: با حضور مهندسان كشاورزي در عرصه توليد، مصرف بذر به نصف كاهش خواهد يافت.
محسن موحديان عطار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، در مورد اصلاح الگوي مصرف در بخش كشاورزي و ارتباط آن با حضور دانش‌آموختگان كشاورزي در عرصه توليد گفت: حضور فارغ التحصيلان به معناي مهندسي كردن توليد، يعني هر چيز به قدر و اندازه و در جايگاه مناسب خود استفاده شود.
وي افزود: موضوعات فراواني در حوزه كشاورزي مانند بذر ، كود، سم و انرژي استفاده مي‌شود كه با حضور مهندسان مي‌توان به اندازه و قدر از آن استفاده كرد.
رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي ايران گفت: براي استفاده بهينه از آب بحث‌هاي مفصلي شده كه با استفاده از شيوه‌هاي نوين آبياري مصرف آب بهينه شده و كاهش مي‌يابد.
همچنين نهاده‌هاي توليد كه به عنوان سرمايه در بخش كشاورزي استفاده مي‌شود، با نظارت مهندسان در زمان مناسب، مكان و اندازه مناسب استفاده شده و ميزان مصرف كود ، سم و بذر بهينه خواهد شد.
وي افزود: با افزايش بي‌رويه مصرف كود و سم هم عرصه كشاورزي آلوده شده و هم محصول آلوده خواهد شد. همچنين مصرف بي‌اندازه بذر باعث رويش علف‌هاي هرز و تخريب خاك خواهد شد.
موحديان عطار تصريح كرد: سازمان نظام مهندسي كشاورزي در سال جاري بر استفاده به جا و درست از نهاده‌هاي توليد مانند آب، خاك، كود، سم، بذر و انرژي در مسير توليد كشاورزي تاكيد دارد كه هم صرفه‌جويي اقتصادي براي كشاورزان خواهد داشت و هم نياز كشور برآورده مي‌شود.
وي افزود: با حضور مهندسان كشاورزي در عرصه توليد، خدمات فني - مهندسي به عرصه وارد شده و باعث مهندسي توليد كردن كشاورزي مي‌شود.
موحديان افزود: در اين راستا به وزارت جهاد كشاورزي پيشنهاد شده و اين پيشنهاد از سوي آنها در حال بررسي است كه مهندسان كشاورزي در قالب شركت‌هاي خدمات فني و مهندسي در عرصه توليد حضور پيدا كنند.
رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي افزود: تا پايان سال 87 تعداد 1800 شركت خدمات فني و مهندسي كشاورزي با داشتن 15هزار كارشناس در محيط‌هاي كشاورزي حضور پيدا كرده و ماموريت اصلي آنها مهندسي كردن توليد و استفاده به جا از نهاده‌هاي كشاورزي در مسير توليد با هدف ارتقاء بهره‌وري و كاهش هزينه‌هاي توليد بوده است.
وي افزود: ميزان بذر مصرفي در كشور در حال حاضر 2 برابر مورد نياز است، به گونه‌اي كه در گندم كه بيشترين سطح كشت را دارد، هم بذر و كود سم دو برابر مورد نياز استفاده مي‌شود كه باعث صدمه به توليد و خاك شده و هزينه كشاورزان را افزايش مي‌دهد.
موحديان عطار در مورد مصرف انرژي در بخش كشاورزي براي آماده سازي خاك و تامين آب گفت: با استفاده از تكنولوژي نوين در كشاورزي در مصرف انرژي صرفه‌جويي مي‌شود، به عنوان مثال گاوآهن به عنوان مهمترين ادوات كشاورزي مي‌تواند بيشترين انرژي را در بخش كشاورزي هدر دهد، اما با بهينه كردن و مهندسي كردن اين ادوات با كمترين انرژي بيشترين بهره‌وري به دست مي‌آيد.
وي افزود: با بهينه سازي گاوآهن كارآيي از يك چهارم به صد در صد افزايش يافته و مصرف انرژي به اين وسيله كاهش مي‌يابد.
همچنين با برقي كردن چاه‌هاي آب كشاورزي در جهت استفاده از انرژي‌هاي نوين و جلوگيري از تخريب محيط زيست، هزينه‌هاي كشاورز كاهش مي‌يابد.
رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي افزود: با بكارگيري كمبينات‌ و ابزارهاي تركيبي تعداد دفعات حضور تراكتور در زمين كشاورزي به يك ششم كاهش مي‌يابد و با يك بار حضور تراكتور 5 تا 6 عمليات مختلف با يكديگر انجام شده و دقت در كاشت و كاهش مصرف نهاده‌ها و انرژي را به همراه خواهد داشت.
موحديان عطار افزود: يك گاوآهن سه خيشه مي‌تواند 75 قوه اسب بخار تراكتور را بر زمين ميخكوب كند و كارآيي آن را به صفر برساند، اما با ابزارهاي مناسب مهندسي و استفاده از كمبينات استهلاك و اصطكاك با زمين به حداقل كاهش يافته و با كمترين انرژي بيشترين بهره‌وري به دست مي‌آيد.
وي در مورد نقش مهندسان كشاورزي در كاهش ضايعات محصولات كشاورزي گفت: در بخش كاهش ضايعات موضوع اندازه‌ها در توليد را بايد در نظر بگيريم و به اندازه مصرف كردن نهاده‌ها در فرآوري محصول نقش مهمي دارد.
موحديان افزود: به عنوان مثال در بسته‌بندي محصولات به اندازه نياز جامعه بايد توجه شود در غير اين صورت محصول ضايع خواهد شد.
وي افزود همچنين با استفاده از علم ژنتيك و اصلاح اندازه محصول مي‌توان در مصرف آن و جلوگيري از ضايعات كمك گرفت.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشکلات فراروي توليد گل و گياه در مازندران

مشکلات فراروي توليد گل و گياه در مازندران

زيرساخت هاي توليدي و صادراتي بخش کشاورزي درمازندران با توجه به قابليت هاي بالقوه استان کافي نيست .
129 ميليون شاخه گل و گياه زينتي در 500 هکتـار از اراضي استـان کشت مي شود کـه فقط 5 درصد يعني حدود 5 ميليون و 600 هزار شاخه آن صادر مي شود که ارزش تقريبي ان بيش از 20 ميليون دلار است .
رئيس اتحاديه گل و گياه مازندران با بيان اينکه اين استان رتبه نخست توليد گل و گياه زينتي کشور را داراست معتقد است: گل هاي تـوليدي در مـازنـدران بـه علت پـايين بودن کيفيت قـدرت رقابت در بازارهاي اروپايي و امريکايي را ندارد لذا اکثر گل و گياه صادراتي به بازار هاي آسياي ميانه صادر مي شود .
غضنفري دليل اين امر را سنتي بودن گلخانه ها مي داند و مي افزايد : 90 درصد گلخانه هاي استان مازندران سنتي است ، اين در حاليست که اگر گلخانه ها ، مدرن سـاخته شود کيفيت و حتي کميت توليد گل افزايش مي يابد و قابل عرضه در بازارهـاي اروپـايي و امـريکـايي نيز خواهد بود .
رضايي يکي ازتوليد کنندگان گل و گياه نيز مي گويد: هم اکنون دو هزار و700 توليدکننده گـل و گياه در مازندران فعاليت مي کنند که بدون حمايت ، تـوانـايي مـدرن سـازي و تجهيز گلخانه ها را ندارند درصورتي که اگر به آنها تسهيلات کافي داده شودمي توانندکميت وکيفيت توليداتشان را افزايش دهند .
عابدي صادر کننده گل و گياه هم نـداشتن تشکل هـاي صادراتي ، کمبود وسائط حمل و نقل مناسب وپايين بودن سطح دانش فني برخي ازتوليدکنندگان و صادرکنندگان را ازجمله دلايل پايين بودن ميزان صادرات مي داند .
به عقيده وي بيش از 75 درصد از توليدکنندگان گل وگياه زينتي کم سواد يا بي سواد هستند و آشنايي بسيار کمي با دانش نوين در زمينه توليد دارند .
گل و گياه زينتي علاوه بر ارزش صادراتي نقش زيـادي در اشتغالزايي نيز دارد.
به گفته معاون برنامه ريزي استاندار در هر هکتار زمين براي توليد گل و گياه زينتي در شرايط گلخانه اي 6 تا 12 نفر به طور مستقيم و 3 تا 6 نفر به صورت غير مستقيم مشغول بکار مي شوند.
فرزانه مي گويد : هم اکنون حدود 10 هزار نفر در اين زمينه مشغول به کار هستند .
رئيس اتحـاديه گل و گيـاه مـازندران بـا اشاره به شرايط مطلوب اب و هوايي استان به نقل از آقاي سمريـا رئيس اتحاديه گل و گياه المـان کـه چندي پيش بـه مازندران سفر کرده بود مي گويد : «هيچ جاي جهان بهتر از مازندران براي توليد گل نيست »
به گفته غضنفري اگر فقط 50 درصد توليدات خود را صادر کنيم سالانه 2 ميليارد و 30 ميليون دلار درامد ارزي خواهيم داشت .
وي تاکيد مي کند: درصورت رفع مشکلات توليد و افزايش سطح زيرکشت همچنين رفع موانع صادراتي وحمايت مسئولان دولتي از توليدکنندگان وصادرکنندگان مي توان سالانه10 ميليارد دلار گل و گياه زينتي به خارج از کشور صادر کرد که اين امر موجب توسعه و رونق اقتصادي استان مازندران خواهد شد .
البته مشکل صادرات در مازندران مختص گل و گياه نيست بلکه دو محصول ديگر مـرکبـات و کيوي نيز اين مشکلات را دارند .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از سموم گیاهی ممنوع می‌شود؟

استفاده از سموم گیاهی ممنوع می‌شود؟

اتحادیه اروپا در ماه آینده میلادی قانونی را به تصویب خواهد رساند که بر اساس آن، تولید و به‌کارگیری آفت‌کش‌ها محدودتر و مقررات مربوط به آن‌ها سخت‌تر خواهد شد
بالاخره اتحادیه اروپا پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، در ماه آینده برای سخت‌تر کردن مقررات به کارگیری آفت‌کش‌ها دست به قانون‌گذاری می‌برد.
تبیین این قانون در حالی 3 سال به طول انجامید که به بهانه کاهش محصولات و در پی‌ آن افزایش قیمت محصولات غذایی، ضرورت تصویب آن خیلی جدی گرفته نمی‌شد. اکنون پارلمان اروپا به پشتوانه اکثریتی قدرتمند، بسته‌ای را برای کنترل تولید آفت‌کش‌ها و صدور مجوز برای استفاده از آنها تنظیم، و دستورالعملی برای مشخص کردن میزان مجاز بهره‌گیری از این مواد شیمیایی تعیین کرده است.
طبق سیستم فعلی که در سال 1370 / 1991 معرفی شد، آفت‌کش‌های جدید از کمیسیون اروپایی مجوز می‌گیرند. بر این اساس هر یک از اعضا، خود تصمیم می‌گرفت که چه قاعده‌ای را در کشورش تعیین و تصویب کند. ولی قانون جدید با این هدف وضع می‌شود که قواعد و مقررات دادن مجوز استفاده از این مواد شیمیایی را در سراسر اروپا یکسان کند.
در همین حال عده بسیاری تصور می‌کنند که سیستم فعلی راه آفت‌کش‌ها را برای تهدید سلامت افراد هموار می‌کند. یکی از صاحب‌نظران در این زمینه می‌گوید: «به باور من آفت‌کش‌ها که برای از بین بردن قارچ‌ها، حشرات و علف‌های هرز مصرف می‌شوند، لازم نیست این چنین خطرناک باشند که برخی از آنها دارای خواص سرطان‌زا و مضر برای تولیدمثل باشند. آنها باید با انواع ایمن‌تر جایگزین شوند.»
مقررات جدید معیارهایی را معرفی می‌کند که توسط مرجع ایمنی غذایی اروپا یا به اختصار efsa، که از سوی کمیسیون اروپا این مسوولیت را دریافت کرده، تعیین می‌شود و مشخص می‌کند که چه موادی آن قدر خطرناک هستند که نباید مجوز دریافت کنند. طبق این معیارها، مواد این گونه طبقه‌بندی می‌شوند:
گروه اول: سرطان‌زا، عامل جهش ژنتیکی، سمی برای تولیدمثل؛
گروه دوم: مختل کننده فعالیت غدد مترشحه؛
گروه سوم: ماندگار، تجمع‌کننده در بدن، سمی؛
گروه چهارم: خیلی ماندگار و بسیار تجمع‌کننده در بدن.

انواعی از آفت‌کش‌ها که در یکی از این دسته‌ها جای بگیرند، به جز موارد خاص، در اروپا ممنوع خواهند بود. در همین حال، ای.اف.اس.اِی. فهرستی را از عناصر سازنده مورد تایید برای استفاده در آفت‌کش‌ها جهت محافظت از محصولات کشاورزی تنظیم کرده است.
بر اساس مقررات موجود، آفت‌کش‌ها برای 10 سال مجوز به کارگیری دریافت می‌کنند. ولی مطابق مقررات جدید مجوزهای صادر شده مجددا بازبینی می‌شوند و تنها در صورتی که اجزای سازنده آفت‌کش‌ها در لیست مذکور باشد،‌ اجازه باقی ماندن در بازار را پیدا می‌کنند.
دستورالعمل جدید هم‌چنین در حالی‌که سعی در ارتقای کاربرد روش‌های غیر‌شیمیایی کنترل آفت دارد، جلوی پاشیدن بی‌قاعده آفت‌کش‌ها را روی مناطق زراعی و استفاده از آن‌ها را در مناطق غیر‌کشاورزی مثل پارک‌ها و زمین‌های بازی خواهد گرفت.
اما منتقدان طرح جدید می‌گویند مقررات جدید به‌جای ارزیابی خطر به‌کارگیری آفت‌کش‌ها بر سلامت و محیط زیست، بر مبنای ویژگی‌های خطرناک مواد در محصولات مجوز می‌دهد و نه بیشتر. صنایع حفاظت از محصولات در اتحادیه اروپا که توسط انجمن اروپایی حفاظت از محصولات کشاورزی،ecpa در بروکسل هدایت می‌شوند، ادعا می‌کنند که دیدگاه حاکم بر قانون جدید مبنای ‌علمی ندارد.
این گروه هم‌چنین می‌گویند که در صورت اعمال مقررات جدید، تولید محصولات کشاورزی با افت شدید و در نتیجه با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه خواهد شد. در همین راستا، برخی از کارشناسان هم پیش‌بینی می‌کنند که صرف ارایه پیش‌نویس مقررات جدید بتواند به دو برابر شدن قیمت‌‌ها در محصولات دانه‌ای، سیب‌زمینی و سبزیجات منجر شود.
یکی از موارد مورد مناقشه درباره این بسته، چگونگی تعریف اختلال در غدد داخلی، در دسته‌بندی آفت‌کش‌های ممنوع است. بر اساس بحث‌های مطرح شده، طرف‌های مذاکره تصمیم گرفته‌اند تا به طور موقت آن را به عنوان قابلیت تجمع در بدن و سمی بودن برای تکثیر تعریف کنند. با این وجود کمیسیون اروپایی باید طی 4 سال تعریفی دائمی و مشخص را از این عبارت ارائه کند.
چند سال از مطرح شدن مقررات پیشنهادی می‌گذرد و با گذشت این زمان نسبتا طولانی، نگرانی ها درباره محصولات و قیمت آنها فروکش کرده است. بر اساس برآورد آژانس مواد شیمیایی سوئد، بسته قانونی مذبور تنها به ممنوع شدن 23 ماده مورد استفاده منجر خواهد شد، یعنی حدود 5 درصد از 500 ماده‌ای که در حال حاضر به کار گرفته می‌شوند.
ای.سی.پی.اِی. که پیش‌تر به شدت با مقررات وضع شده درباره اعطای مجوز مقابله می‌کرده، اکنون به این نتیجه رسیده است که می‌توان با قوانین هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشت. یکی از مسوولان این انجمن می‌گوید: «ما از قانون خوشمان نمی‌آید، به ویژه مقررات اعطای مجوز؛ ولی در شرایط بد کسب و کار، سازش بهترین راه است.»
به احتمال قریب به یقین، در ماه آینده قواعد اعطای مجوز و دستورالعمل جدید برای تعیین میزان مجاز استفاده از آفت‌کش‌ها توسط شورای وزیران تصویب و به دولت‌های عضو اتحادیه اروپا عرضه خواهد شد. با تصویب این بسته قانونی، قواعد اعطای مجوز تا سال آینده اجرایی خواهد شد و دستورالعمل جدید تا سال 2011 باید به قوانین ملی هر یک از اعضا بپیوندد. پس از آن اعضا برنامه‌های خود را برای کاهش خطر آفت‌کش‌ها و حذف تدریجی به کارگیری آنها عملی خواهد کرد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
متخصص كشاورزي: اصلاح الگوي مصرف بايد از بعد منابع كمياب و فراوان محقق شود

متخصص كشاورزي: اصلاح الگوي مصرف بايد از بعد منابع كمياب و فراوان محقق شود

به اعتقاد يك متخصص اقتصاد كشاورزي، اصلاح الگوي مصرف بايد هم در بخش نهاده‌هاي كشاورزي كه با محدوديت و كميابي منابع مواجه نيستند و هم نهاده‌هايي مانند آب كه با محدوديت جدي روبه‌رو هستند، محقق شود.

محمد قرباني در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: نهاده‌هايي مانند كود و سموم شيميايي مي‌توانند محيط زيست و خاك را آلوده كنند و راهكار موجود در اين حوزه، كاهش و حتي حذف مصرف است، اما نه به اين معني كه با هدفمند‌كردن يارانه‌ها يا كاهش يارانه‌هاي تخصيصي به اين نهاده‌ها، ميزان مصرف را كاهش دهيم، چراكه به دنبال آن كاهش توليد ايجاد مي‌شود، بلكه هدفمند كردن در اين حوزه بايد با جهت‌گيري يارانه‌هاي تخصيصي به نهاده‌هاي شيميايي به سمت نهاده‌هاي غير شيميايي مانند كودهاي آلي و مبارزه بيولوژيكي باشد كه يك نوع مديريت در مصرف نهاده‌ها ايجاد ونوع الگو را تغيير دهد و قطعا به معني حذف نهاده‌هاي شيميايي بدون هيچ‌گونه جايگزيني نيست.
وي افزود: در مورد نهاده‌هايي مانند آب كه با محدوديت جدي مواجه هستيم، به نظر مي‌رسد الگوي مصرف بايد به سمت راهكارهاي فني، مديريتي ، زراعتي، قانوني و تشكيلاتي و نهادي برود.
قرباني درباره راهكارهاي نهادي گفت: در اين راستا ضرورت دارد به سمت سازمان‌هاي مردم نهاد سنتي مانند ميراب‌ها در جهت توزيع و مصرف آب در نواحي روستايي و يا سيستم‌هايي كه سبب تغيير الگوي مصرف و كاهش مصرف آب و كارآمدي در توزيع و مصرف آب مي‌شوند، برويم. به دنبال آن راهكارهاي قانوني كه به كشاورزان جهت دهد تا الگوي كشت خود را تغيير دهند و به دنبال محصولاتي با نياز آبي كمتري باشند، ضروري است و اينكه از كارشناساني در سطح مزارع به صورت مشاور استفاده شود كه به كشاورزان روش‌هاي آبياري را آموزش دهند.
وي با اشاره به راهكارهاي زراعي و مديريتي و فني گفت: ايجاد ارقام مقابله با خشكسالي كه نياز آبي كمتري دارند، سيستم‌هاي آبخيزداري و آبخوانداري، كشت گلخانه‌اي، سيستم‌هاي پايش و پيش‌آگاهي براي مصرف، اصلاح و بهبود آببندان‌ها، پرداخت تسهيلات براي استفاده كشاورزان از روش‌هاي آبياري تحت فشار، آموزش كشاورزان و استفاده از دانش بومي سنتي ايرانيان در ارتباط با آبياري و آبياري كوزه‌اي و همچنين تعيين آب‌بهاي واقعي يا قيمت واقعي آب مي‌تواند تاثير جدي را در جهت اصلاح الگوي مصرف داشته باشند.
قرباني درباره اهميت آموزش كشاورزان به منظور اصلاح الگوي مصرف نهاده‌هاي كشاورزي گفت: آموزش كشاورزان از دو بعد منابع كمياب و فراوان كاربرد دارد. آموزش درباره منابع كمياب مي‌تواند از طريق بسته‌هاي ترويجي صورت گيرد، در عين اينكه مددكاران ترويجي بايد كمك كنند و در روستاها به صورت فعال‌تر با اين مساله برخورد كنند. همچنين كارگاه‌هاي آموزشي براي كشاورزان وآموزش ساختارهاي سنتي موجود در قالب تشويق اتحاديه‌ها و سازمان‌هاي سنتي مردم نهاد و تعاوني‌ها و خودياري‌هاي روستايي و آموزش روش‌هاي جديد بدون دستكاري ساختارها ضروري است.
به گفته‌ي وي، كاهش درآمد و عملكرد در سطح مزرعه دراثر استفاده از مبارزه بيولوژيك يا استفاده از كودهاي شيميايي يا حركت به سمت توليدمحصولات سالم ارگانيك بايد با تخصيص يارانه‌هاي حمايتي از طريق دولت براي يك دوره گذار چندساله، پرداخت و آموزش داده شود تا كشاورزان به سمت استفاده از منابع فراوان‌تري بروند كه خسارت چنداني به منابع اصلي توليد مانند آب و خاك وارد نشود.
قرباني همچنين كنترل ميزان برداشت آب‌هاي زيرزميني از طريق كنتور، برقي كردن چاه‌هاي كشاورزي، تغذيه منابع زيرزميني، توجه به برنامه‌هاي توسعه و اينكه الزاما خودكفايي در تمام محصولات يك مساله كليدي محسوب نشود، احداث مخازن كوچك، كشت گلخانه‌اي، سيستم‌هاي آبياري تحت فشار، آموزش آبياري به كشاورزان بر اساس نياز آبي گياهان، استفاده از تناوب‌هاي زراعي، شكل‌گيري الگوي كشت منطقه‌اي و سياست‌هاي قيمت‌گذاري منطقه‌اي را از جمله راهكارهاي اساسي براي اصلاح الگوي مصرف در بخش كشاورزي عنوان كرد.
اين متخصص كشاورزي همچنين خاطرنشان كرد: اصلاح الگوي مصرف در صورتي رخ مي‌دهد كه مجموعه‌ي تخصص‌هايي كه در حوزه‌ي كشاورزي فعاليت مي‌كنند كمك كنند تا يك بسته خاص سياستي، اجرايي و عملياتي را شكل دهند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
متخصص كشاورزي: تغيير الگوي كشت به‌راحتي و بدون مطالعه قابل توصيه نيست

متخصص كشاورزي: تغيير الگوي كشت به‌راحتي و بدون مطالعه قابل توصيه نيست

به اعتقاد يك متخصص اقتصاد كشاورزي، وابستگي بخش كشاورزي به فعاليت‌هاي سرمايه‌بر، تهديدي است كه اگر آگاهانه، كاري بر روي آن صورت نگيرد، ممكن است منجر به ايجاد ظرفيت‌هاي بيكار و از دست دادن سرمايه و انگيزه در اين بخش شود.
حامد قادرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره كشت گلخانه‌اي اظهار كرد: هر فعاليت اقتصادي كه بخواهد در هر بخشي صورت گيرد بايد ارزيابي منفعت به هزينه شود. با اين وجود علي‌رغم آنكه ظاهرا طرح كشت گلخانه‌اي داراي توجيه اقتصادي است، اما ممكن است در بازار رقابتي نتواند خود را نشان دهد.
وي ادامه داد: در فصل‌هاي سرد سال كه مناطقي از كشور امكان كشت و برداشت محصول را ندارند، امكان كشت زير پلاستيك يا گلخانه در مناطق گرم‌تر فراهم مي‌شود و آن‌ها مي‌توانند براي مدت زمان محدود و نه طولاني، امكان بهره‌برداري اقتصادي را از فعاليت‌هاي گلخانه‌اي داشته باشند.
قادرزاده تاكيد كرد: امروزه فعاليت‌هاي گلخانه‌اي در سطح وسيع، به آساني پاسخ نمي‌دهند، مگر در مورد محصولاتي كه قابليت عرضه در بازار را داشته و بازارپسندي آن‌ها بالا باشد و رقابت چنداني با محصولات به دليل بحران آب و هوايي در منطقه يا محدوديت‌هاي وارداتي و صادراتي نداشته باشند و در بخشي از موارد بالاخص محصولات باغي و يا صيفي‌جات مي‌توانند پاسخگو باشند.
وي با بيان اينكه تغيير الگوي كشت به راحتي و بدون مطالعه قابل توصيه نيست، اظهار كرد: تغيير الگوي كشت ممكن است در موارد محدود و در بعضي مناطق كه هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري را پاسخ دهد، امكان‌پذير باشد، اما توصيه نمي‌شود كه اين سرمايه‌گذاري در سطح وسيعي صورت گيرد و افراد وابسته به اين بخش شوند كه پس از رفع بحران، سرمايه كلاني بلااستفاده بماند.
قادرزاده درباره مبارزه بيولوژيك و استفاده از مواد غير شيمايي در كشاورزي و توسعه پايدار گفت: امروز متخصصان گياه‌پزشكي و زراعت به اين نتيجه رسيده‌اند كه ورود سموم شيميايي در محيط زراعي و باغي، نه تنها به خود گياه آسيب مي‌رساند، بلكه در محيط‌هاي آبي و ساير محصولات اثرات جانبي منفي مي‌گذارد، به همين دليل متخصصان به فكر استفاده و مبارزه بيولوژيك افتاده‌اند و در مواردي كه احساس بحران مي‌شود، متخصصان زراعت و اصلاح نباتات بذرهاي مقاوم به خشكي را توليد مي‌كنند.
اين متخصص كشاورزي با بيان اينكه خشكسالي يك بحران دو لبه است، اظهار كرد: يك لبه اين بحران بسيار مضر است و در كوتاه مدت به دليل عدم آمادگي اثر منفي دارد، اما پس از ايجاد آمادگي قطعا به دليل تغيير نگرشي كه در اين بخش نسبت به يافته‌هاي كشاورزي به وجود مي‌آيد، مي‌تواند مثمرثمر باشد و برنامه‌هاي تسهيلاتي دولت را كه در جهت توسعه كشاورزي پايدار ارائه مي‌شود، تقويت مي‌كند و پذيرش آن را درمناطق روستايي بالا مي‌برد.
 

asal arian

عضو جدید
مقاومت برنج به سرما

مقاومت برنج به سرما

مقاومت برنج به سرما :
حساسیت های حرارتی گیاه برنج در مراحل نموّی مختلف،یعنی، حساسیت حرارتی جوانه زنی بذر، رشد نشاء، پنجه زنی، طول ساقه، تشکیل جوانه گل، گلدهی و تشکیل بذر مطالعات زیادی انجام شده است. میزان مقاومت به درجه حرارت پایین در مراحل رشدی گوناگون برای شناسایی گونه های بومی سودمند است.

الف – جوانه زنی بذر و رشد نشاء

ناگاماتسو (1942) عمل جوانه زنی را در درجه حرارت پایین برای بسیاری از کولتیوارهای برنج مطالعه کرد. کولتیوارهای نواحی معتدل، نظیر زیرگونه ژاپنی در ژاپن، کره و شمال چین، و کولتیوارهای ایتالیا ( ترجیحا کولتیوارهای زیرگونه جاوانیکا ) به شدت قادر به جوانه زنی در درجه حرارت پایین بودند. با این حال، کولتیوارهای گرمسیری و نیمه گرمسیری در نژاد ژاپونیکای فیلیپینی و تایوانی در درجه حرارت پایین به آرامی جوانه زدند. سرعت جوانه زنی کولتیوارها از چین و ایالات متحده آمریکا متوسط بین کولتیوارهای گرمسیری و معتدل بود.

ب – زردی برگ ها

هنگامی که جوانه زنی و رویش در درجه حرارت پایین، 20 تا 10 درجه سانتی گراد انجام گرفت، بسیاری از کولتیوارهای برنج گرمسیری معمولا قادر به رشد نبودند و اغلب آن ها علایم مشخص زردی برگ، پوسیدگی و حتی مردگی را نشان می دادند. در درجه حرارت پایین، اکثرا کمبود کلروفیل نشاء ها (زردی برگ ها )، گاهی اوقات خطوط یا نوارهای سفید روی برگ ها یا سفیدی برگ های تازه، مشاهده می شوند. اومورا و چونگ در کار مطالعاتی خود در سال های 1976 و 1980 میزان توسعه زردی برگ های کولتیوارهای برنج را در 17 درجه سانتی گراد به 5 نوع طبقه بندی نمودند. انواع صفر و یک به عنوان سبز معمولی در مقابل انواع II، III و IV طبقه بندی شدند. زردی برگ ها در درجه حرارت پایین همراه با سه خصوصیت دیگری که درمیان کولتیوارهای هندی با فراوانی زیاد توزیع می شوند، یعنی، نوع C طبقه بندی ماتسو در سال 1952 تبیین گردیدند: نمونه زیموگرام اسید فسفاتاز، واکنش مثبت به فنل و نوع C شکل دانه. رابطه ای بین زردی برگ ها، قدرت جوانه زنی در درجه حرارت پایین، و سه خصوصیت ذکر شده دربالا مشاهده نگردید. تاکاهاشی و کایی موری ظاهرشدن زردی پهنک برگ را در درجه حرارت پایین ( 15 درجه سانتی گراد ) در میان ارقام زیر گونه ژاپنی، جاوانیایی و هندی مطالعه کردند. بعضی تیپ های بومی هندی، اوس و تجره، زردی مشخص است. زیرگونه ژاپنی، جاوانیایی و مخصوصا ژاپنی در درجه حرارت پایین نسبت به زردی، تحمل بیش تری دارند. بورو، تیپ بومی هندی، تیپ متوسط بین بولو (جاوایی ) و اوس یا تجره بود (جدول VI ). برنج های وحشی آسیایی در درجه حرارت پایین زردی قابل ملاحظه ای را در برگ نشان دادند. درحالی که، برنج وحشی و زراعی آفریقایی نسبت به درجه حرارت پایین تحمل بیش تری داشت.


جدول VI - تظاهر زردی برگ ها در درجه حرارت پایین در تیپ های بومی برنج
تیپ بومی
میزان زردی برگ ها

oD
درجهb
اوس
1098/0 ± 1940/0
VI ، III
امان
1769/0 ± 2571/0
III
بورو
0655/0 ± 2581/0
III
تجره
0447/0 ± 1325/0
VI
بولو
0050/0 ± 4950/0
II
ژاپنی
1454/0 ± 7700/0
I


D0مقدار غلظت استخراج شده از 50 میلی گرم ماده خشک با 50 میلی لیتر محلول اتانول گرم، 70 درصد را نشان می دهد. b درجات I و II رنگ سبز عادی را نشان می دهد. درجه III زرد روشن ( سبز مایل به زرد ) و درجه VI رنگ سفید را نشان می دهند ( تاکاهاشی، 1976 ).

ج – منبع رشد و پنجه زنی

معمولا درجه حرارت پایین از رشد و نموّ برنج جلوگیری می کند. درمرحله اولیه پنجه زنی در نواحی با عرض جغرافیایی بالا تر، مانند، بخش های شمالی ژاپن، گیاهان از رشد باز داشته شده و تولید پنجه های نازک و کوتاه، راست و با برگ های سبز تیره را می نمایند. در نواحی با عرض جغرافیایی کم تر، مانند، گیاه فصلی بورو، برنجی که در درجه حرارت پایین ( ماه های ژانویه تا مارس ) در بنگال و آسام کشت می شدند، بوته ها، پنجه های ضعیف، باریک، کوتاه و برگ های راست تولید می نمایند.
پنجه زنی کولتیوارهای هندی که در نواحی گرمسیری دارای نیروی زیستی خوبی بودند، در کشت اول فرمز، کاهش قابل ملاحظه ای داشتند. از طرف دیگر، کولتیوارهای ژاپنی که توانایی پنجه زنی پایینی را در شرایط رمسیری نشان می دادند، دارای توانایی رویشی بیش تری بودند و تعداد پنجه آن ها افزایش شدیدی داشت.




د – تأخیر در خوشه دهی

درجه حرارت پایین، آغاز خوشه دهی و رشد را به تأخیر می اندازد یا با کاهش سرعت طویل شدن میانگره ها، پیدایش خوشه را کنترل می کند. درجه حرارت پایین، گلدهی کولتیوارهای هندی را شدید تر از ژاپنی به تأخیر می اندازد و به ضعیفی گل یا اختلال در رسیدن دانه منجر می گردد. در میان تیپ های هردو کولتیوار در هوای سرد تفاوت هایی در تأخیر گلدهی مشاهده شد.
تعدادی از محققان ژاپنی تأخیر خوشه دهی را در درجه حرارت های پایین مطالعه کرده اند و درباره خسارت سرما در دوره تشکیل خوشه از نقطه نظر یاخته شناسی، ریخت شناسی و تنکارشناختی به بحث پرداخته اند. تعداد کمی گزارش در رابطه با کاهش سرعت افزایش طولی میانگره پس از تشکیل خوشه در درجه حرارت های پایین وجود دارد. چنین شرایطی سبب خروج خوشه های ناقص می گردد. این پدیده در بوته های برنج در کولتیوارهای متعدد هندی قد متوسط نیز مانند ژاپنی دیده شد. هنگامی که چنین کولتیوارهایی دردرجه حرارت پایین رشد داده می شوند، خروج ناقص خوشه بیش تر و بهنر قابل رویت است. در سرمای شدید تر، خوشه کاملا در غلاف برگ پرچم باقی می ماند و بیرون نمی آید.
معمولا خروج کامل خوشه ، میزان محصول بیش تری را به دنبال دارد. بعضی از کشاورزان اعتقاد دارند که خروج کامل خوشه شاخص سازگاری این کولتیوارها نسبت به شرایط حرارتی پایین است. کشاورزان ژاپنی مدت زمان طولانی براین باور بودند، هنگامی می توان به محصول خوب دست یافت که طول میانگره خوشه دوبرابر طول خوشه باشد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
كشاورز نمونه 12 تن گندم در هكتار با صرفه‌جويي 1.5 برابري آب برداشت كرد

كشاورز نمونه 12 تن گندم در هكتار با صرفه‌جويي 1.5 برابري آب برداشت كرد

كشاورز نمونه 12 تن گندم در هكتار با صرفه‌جويي 1.5 برابري آب برداشت كرد
خبرگزاري فارس: صالحي يك كشاورز نمونه كشوري علاوه بر صرفه جويي يك و نيم برابري مصرف آب، توانست 12 تن گندم از يك هكتار زمين برداشت كند.


محرم علي صالحي كشاورز نمونه كشور در گندم آبي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، افزود: سالهاي 69، 81 و 85 به عنوان كشاورز نمونه كشوري و 4 سال به عنوان كشاورز نمونه استان قزوين انتخاب شده و توانسته از يك هكتار زمين در سال 69 حدود 9 تن، سال 81 حدود 8/10 تن و سال 85 حدود 12 تن گندم آبي برداشت كند.
اين كشاورز نمونه 52 ساله‌اي اكنون 35 سال به كار كشاورزي اشتغال دارد، علاقه شديد به كار كشاورزي دارد، به كارگيري دستورهاي مهندسان ناظر مزرعه و مروجان كشاورزي و رعايت نكات علمي باعث موفقيت اين كشاور شده است.
صالحي در پاسخ به اين پرسش كه آيا فرزندانش هم علاقه به ادامه كارش دارند، گفت: 4 دختر دارم گرچه در روستاي زندگي مي‌كنند، ولي آنها علاقه به كار كشاورزي و روستانشيني ندارند، خودم 400 هكتار زمين در منطقه قشلاق آبيك قزوين دارم كه 120 هكتار زير كشت گندم قرار مي‌گيرد و 40 هكتار آن مجهز به آبياري تحت فشار باراني است.
صالحي گفت: براي تجهيز هر هكتار زمين زراعي به سيستم آبياري تحت فشار باراني 3 ميليون تومان هزينه كرده است كه گرچه صرفه‌جويي مصرف آب در پي دارد، اما هزينه‌اش قابل توجه است، اگر در روش سنتي قبلي 45 هكتار با يك چاه آبياري مي‌شد، اكنون با روش آبياري باراني 75 هكتار زمين با همان آب آبياري مي‌شود.
محرم علي صالحي كشاورز نمونه كشور از استان قزوين معتقد است، با اقدام برقي كردن موتور چاه آب به جاي موتور گازوئيلي و پوشش نهر آب انتقال آب با لوله تا سر مزرعه مي‌توان صرفه‌جويي قابل توجهي در آب كشاورزي انجام داد.
وي با بيان اين كه سه حلقه چاه آب در اختيار دارد، گفت: 2 حلقه چاه براي آبياري گندم و ذرت و يك حلقه براي تامين آب دامداري استفاده مي‌شود كه براي دو حلقه چاه مزرعه با تعرفه كشاورزي ماهانه 35 هزار تومان و براي حلقه چاه دامداري با تعرفه صنعتي 180 تا 200 هزار تومان هزينه برق مي‌پردازد.
صالحي تاكيد كرد: مگر توليد شير و گوشت از دام از محصول كشاورزي نيست، چرا تعرفه آب دامداري و زراعت فرق مي‌كند.
اين كشاور نمونه در عين حال تاكيد كرد: برقي كردن چاه آب كشاورزي هم هزينه را كاهش مي‌دهد و اگر قبلا مجبور بوده يك كارگر براي نگهداري موتور چاه به كار گيرد، اكنون موتور برق به طور خودكار عمل مي‌كند و كارها 10 برابر راحت‌تر شده است.
صالحي بيان داشت: ميانگين برداشت گندم آبي در كشور 4 تا 2/4 تن در هكتار است، ولي كشاورز نمونه 12 تن تا 6/12 تن برداشت مي‌كند.
وي ادامه داد: اگر كشاورز به طور ميانگين 7 تن در هكتار گندم برداشت كند، از هر هكتار زمين سالانه يك ميليون تومان در آمد خالص(بدون هزينه) خواهد داشت، اما كشاورزي كه 2 تن در هكتار گندم برداشت كند، صرفه اقتصادي در كار نخواهد داشت.
اين كشاورز نمونه پيشنهاد كرد: مراكز خريد گندم در روستاها مستقر شود، تا كشاورزان خرد هم بتوانند به آساني محصول را به فروش رسانند.
صالحي بيان داشت: 28 سال است كه سالانه 700 تا 800 تن گندم بذري توليد مي‌كند و با قيمت 20 درصد بيشتر از گندم سيلويي و خوراكي به فروش مي‌رساند و تحويل پيمانكاران شركت خدمات حمايتي مي‌دهد.
وي افزود: گندم بذري را مانند حبوبات پاك مي‌كند، بذر و كود را هم با دستگاه كمبينات يكباره در زمين قرار مي‌دهد، برداشت گندم هم با كمباين انجام مي شود.
اين كشاورز نمونه يكي از موارد صرفه‌جويي با ماشينهاي كاشت را صرفه‌جويي در بذر و كود خواند و گفت: در روش سنتي كشاورزي 200 تا 300 كيلو بذر در هكتار مصرف مي‌كند اما با كمبينات 160 تا 180 كيلو بذر مصرف مي‌شود كه بسته به زمان كاشت در آبان 160 كيلوگرم و در آذرماه 180 كيلوگرم بذر مصرف مي‌شود.
صالحي افزود: 40 هكتار زمين را به آبياري تحت فشار آبياري باراني تبديل كرده و در سال 8 نوبت شامل 6 نوبت در بهار و 2 نوبت در زمستان آبياري مي‌كند، اين كشاورز مدرك ديپلم قديم دارد و علاقه به كشاورزي او را به كشاورزي نمونه تبديل كرده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
سخنگوي وزارت جهاد کشاورزي: براي نخستين‌بار در كشور برنامه راهبردي كشاورزي تدوين شد 24/1/88

سخنگوي وزارت جهاد کشاورزي: براي نخستين‌بار در كشور برنامه راهبردي كشاورزي تدوين شد 24/1/88

سخنگوي وزارت جهاد کشاورزي در پاسخ به ايسنا مبني بر اينكه اگر كشت صورت نگيرد چه فكري براي تامين امرار معاش كشاورزان داريد؟ گفت: با توجه به اينكه تعرفه‌هاي بيمه در كشور ما خيلي بالا نيست، كشاورزان سعي كنند محصولات خود را بيمه كنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدحسين انصاري‌فرد در نشستي خبري توضيح داد: در زمان خشكسالي و سرمازدگي ميزان خسارت زيادي به كشاورزان بيمه شده، پرداخت شد و كساني آسيب ديدند كه محصول خود را بيمه نكرده بودند؛ بايد فرهنگ بيمه را در جامعه جا بيندازيم.
انصاري‌فرد تاكيد كرد: به‌منظور كمك به كشاورزان، توانمندسازي آنان را در قالب تشكيل تعاوني و اتحاديه توليدات در دستور كار خود داريم. همچنين كشاورزان را به كشت گونه‌هاي جديد، دورهاي آموزشي و ترويجي دعوت مي‌كنيم. البته تحقق اين امر نيازمند كمك و مساعدت از سوي كشاورزان است.
وي با اشاره به ضعف تشكل‌ها تصريح كرد: تشكل‌هاي كشاورزي در برخي مواقع ضعيف‌اند و نمايندگان واقعي توليدكنندگان نيستند. برخي از اين تشكل‌ها در ابتدا با انگيزه‌هاي قوي ايجاد مي‌شوند اما سپس به توليدكنندگان آسيب وارد مي‌كنند.
انصاري‌فرد يادآور شد: با توجه به بروز پديده خشكسالي كه از كنترل همه خارج است در حال حاضر اولويت براي تامين آب شرب است و اگر آبي باقي ماند براي مصارف صنعتي و كشاورزي استفاده مي‌شود؛ در نهايت اگر آب نباشد به كشاورزان خسارت پرداخت مي‌شود.
وي با اشاره به وجود يك چهارم آب‌هاي سطحي در استان خوزستان عنوان كرد: در صورت اجراي كشاورزي به صورت علمي و كارشناسي شده مي‌توان در اين استان سه بار در سال كشت انجام داد.
انصاري‌فرد گفت: در استان خوزستان مي‌توان محصولاتي همچون ذرت، برنج و دانه‌هاي روغني را كه به آب بيشتري نياز دارند، كاشت. در واقع مي‌توان با كاشت اين محصولات استراتژيك در اين استان در جهت اصلاح الگوي مصرف گام برداشت.
وي با يادآوري كاهش بارندگي، افزود: به عنوان نمونه ميزان آورندگي آب سد سپيد رود در مقايسه با سال گذشته 40 درصد كاهش يافته است. همچنين به دليل كاهش بارندگي در خوزستان نيز آسيب‌هاي جدي به ديم‌زارهاي جو و گندم استان وارد شد.
انصاري‌فرد اظهار كرد: بيشترين ميزان خسارت ديم‌زارها نيز در شهرستان‌هايي همچون دزفول، شوشتر و رامهرمز بوده است. البته در اواخر امسال آب ذخيره شده براي آبياري مزارع گندم مورد استفاده قرار گرفت.
وي درباره اجراي طرح‌هاي كشاورزي در خوزستان گفت: يكي از طرح‌هاي استراتژيك در خوزستان ايجاد مجتمع‌هاي توليدي و كشاورزي است كه در اين طرح‌، توليد يك محصول در قالب يك سايت صورت مي‌گيرد. از مجموع 700 سايت توليدي كشور، 55 سايت در خوزستان وجود دارد و تعدادي از اين مجتمع‌ها نيز به بهره‌برداري رسيدند. اين مجتمع‌ها توليد را متمركز و براي فارغ‌التحصيلان اشتغال ايجاد مي‌كنند.
انصاري‌فرد تاكيد كرد: خوزستان مي‌تواند يكي از قطب‌هاي توليدكننده ميوه‌هاي گرمسيري همچون كنار و مركز بزرگ پرورش ماهيان گرم آبي باشد. در استان طرح كشت استمراري خارج از فصل نيز در دستور كار قرار دارد.
وي با اشاره به مزارع توليد و پرورش ميگو در چوئبده آبادان عنوان كرد: در سال گذشته پس از 7 سال در اين منطقه ميگو توليد و حتي صادر شد. به هر حال بايد در اين صنعت از شيوه‌هاي نوين پرورش ميگو استفاده كرد تا توليد ميگو مقرون به صرفه‌تر باشد.
سخنگوي وزارت جهاد کشاورزي خاطرنشان كرد: توليد خرما در خوزستان چشمگير است اما متاسفانه بر روي صنعت فرآوري خرما در اين استان كار نشده است. هم‌اكنون در حال كار كردن بر روي ايجاد صنايع جانبي خرما همچون توليد شيره، شكلات و چيپس هستيم.
وي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر مشكلات نخلداران آبادان و خرمشهر همچون شوري و كم بودن آب موردنياز اراضي، عنوان كرد: شست و شوي اراضي در بهمنشير، اصلاح رويه در استفاده از آب و رايج كردن آبياري تحت فشار از جمله راهكارهاي حل اين مساله است.
انصاري‌فرد در پاسخ به خبرنگار ديگري مبني بر وضعيت مركبات دزفول بيان كرد: مركبات جنوب يكي از سرمايه‌هاي كشور هستند. در اين باغات اصلاح باغات و استفاده از شركت‌هاي كشاورزي فني ـ مهندسي باغات در دستور كار است.
انصاري‌فرد با بيان اينكه وزارت جهادكشاورزي به عنوان يك عامل تسهيل‌كننده است، يادآور شد: به عنوان نمونه سال گذشته در خوزستان مقداري مرغ و 2 ميليون تن دام مازاد بر نياز خريداري شد. در زمينه سيب‌زميني نيز به‌منظور كمك به كشاورزان و صادرات اين محصول، جايزه صادراتي قرار داديم.
وي با اشاره به گراني پياز در روزهاي اخير تصريح كرد: در سالي كه گذشت، انبارسازي براي محصول پياز كم بود كه اين مساله موجب افزايش قيمت اين محصول شد؛ ممكن است مقداري پياز به كشور وارد شود.
انصاري‌فرد با بيان اينكه طرح اصلاح الگوي كشت را در برنامه كاري داريم، ادامه داد: اين طرح تحت پوشش يك برنامه جامع با عنوان كشاورزي هوشمند در دستور كار قرار دارد. در اين طرح كشت به‌گونه‌اي سامان مي‌يابد كه مشخص شود چه محصولي در كجا و به چه ميزان كشت شده است.
سخنگوي وزارت جهاد کشاورزي يادآور شد: براي نخستين بار در كشور برنامه راهبردي كشاورزي را تدوين كرديم.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
وزير كشاورزي در جمع خبرنگاران: در سال 87 اصلا واردات سيب‌زميني نداشته‌ايم 24/1/88

وزير كشاورزي در جمع خبرنگاران: در سال 87 اصلا واردات سيب‌زميني نداشته‌ايم 24/1/88

وزير جهاد كشاورزي درباره توزيع گسترده سيب‌زميني رايگان در سطح كشور گفت: سازمان تعاون روستايي اقدام به خريد تضميني سيب‌زميني از كشاورزان كرد، اما تا زماني كه كشاورزان در حال توليد هستند ،حق توزيع و فروش آن را ندارند.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، محمدرضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي كه براي حضور در مراسم ترحيم مادر رييس كميسيون كشاورزي به مجلس آمده بود، در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه شما سال گذشته گفته بوديد كه 270 هزار تن سيب‌زميني وارد كرده‌ايم. با توجه به توليد زياد آن چرا واردات داشته‌ايم، گفت: ما اصلا واردات سيب‌زميني در سال 87 نداشته‌ايم.
وي افزود: در سال گذشته 305 هزار تن سيب‌زميني صادر كرده و 590 هزار تن نيز خريد تضميني سيب‌زميني از كشاورزان داشته‌ايم.
وي گفت: بخشي از اين سيب‌زميني‌ها به صنايع تبديلي تحويل داده شده و تعدادي هم صادر شده و بخش هم توزيع شده است.
اسكندري ابراز داشت: هيات دولت در ابتداي سال 87 مصوب كرده است كه محصولات كشاورزي كه خريد تضميني مي‌شود بايد ميان كساني كه تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي قرار دارند توزيع شود.
وي توزيع سيب‌زميني رايگان در مدارس و دانشگاه‌ها را تكذيب كرد و گفت: از ابتداي سال 87 سيب‌زميني‌هاي توليد مازاد كشاورزان را توزيع مي‌كرديم و هيچ حساسيتي نسبت به آن وجود نداشت، اما به تازگي برخي نسبت به آن حساسيت ايجاد كرده‌اند.
وزير جهاد كشاورزي به برنامه‌ريزي اين وزارتخانه براي توليد محصولات كشاورزان اشاره كرد و گفت: امسال كشاورزان بيشتر از ميزاني كه انتظار مي‌رفت توليد سيب‌زميني داشتند.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا به رغم توليد داخلي سال گذشته 270 هزار تن واردات سيب‌زميني داشتم؟ گفت: سال گذشته اصلا واردات سيب‌زميني نداشتيم و اين رقم در آمار گمرك مطرح شده كه مربوط به سال 86 است.
وزير جهاد كشاورزي با ارائه آماري درباره واردات سيب‌زميني گفت كه از ابتداي آغاز به كار دولت نهم 219 هزار تن سيب‌زميني وارد كشور شده است و 683 هزار تن نيز صادرات داشته‌ايم.
 
آخرین ویرایش:

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
وزیر جهاد کشاورزی: توزیع سیب‌زمینی ارتباطی با انتخابات ندارد

وزیر جهاد کشاورزی: توزیع سیب‌زمینی ارتباطی با انتخابات ندارد

توزیع سیب‌زمینی بر اساس مصوبه هیات دولت از ابتدای سال 87 آغاز شده است و ارتباطی به مباحث انتخاباتی ندارد.


به گزارش ایانا،‌‌ وزیر جهاد کشاورزی که امروز در مجلس حضور پیدا کرده بود، در جمع خبرنگاران گفت: سازمان تعاون روستایی موظف به خرید سیب‌زمینی به قیمت خرید تضمینی است و از آن جا که حجم تولید امسال افزایش یافت و بازار اشباع شد، بر اساس مصوبه هیات دولت از ابتدای سال 87 توزیع این محصول توسط کمیته امداد و بهزیستی آغاز شد.
محمدرضا اسکندری افزود: امسال پنج میلیون و 400 هزار تن سیب‌زمینی تولید شده است که 800 هزار تن بیشتر از سال گذشته است.
وی تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی مجوز فروش سیب‌زمینی را تا زمانی که محصول در اختیار کشاورزان است ندارد و ناگزیر با توجه به فسادپذیری محصول، پس از آن باید اقدام به توزیع سیب‌زمینی کند.
اسکندری خاطرنشان کرد:‌ توزیع سیب‌زمینی توسط کمیته امداد و بهزیستی به علت مازاد بودن تولید گرفته و ارتباطی با انتخابات ندارد./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
اختلال در حمل و نقل، عامل گرانی پیاز

اختلال در حمل و نقل، عامل گرانی پیاز

با وجود آن که تولید پیاز در سال زراعی جاری از افزایش 20 هزار تنی در استانهای جنوبی برخوردار است، بارندگی و اختلال در حمل و نقل باعث گرانی این محصول در بازار شد.


به گزارش ایانا، سطح زیر کشت محصول پیاز 60 هزار هکتار پیش‌بینی شده بود که این سطح به 53 هزار و 200 هکتار رسید.
بنا به اعلام مدیر کل سابق دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی، در این سطح زیر کشت پیش‌بینی شده بود که یک میلیون و 590 هزار تن محصول برداشت شود که این رقم به یک میلیون و 850 هزار تن رسید.
محمدمهدی بحرینی از افزایش 13.5 درصدی برخی محصولات چون پیاز، صیفی‌جات و سایر محصولات خبر داد و افزود: با وجود کاهش سطح زیر کشت، افزایش عملکرد در محصول پیاز نیز وجود دارد.
همچنین با وجود آن که در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت پیاز بوده‌ایم، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که کاهش تولید وجود نداشته است، بلکه امسال 20 هزار و 830 تن نیز افزایش تولید پیاز در استانهای جنوبی چون سیستان و بلوچستان، هرمزگان و ... را شاهد بوده‌ایم.
بارندگی‌های حادث شده در روزهای اخیر و به وجود آمدن اختلال برای برداشت و حمل و نقل باعث شده است که این محصول به‌موقع به بازارهای مصرف نرسد و گرانیها را باعث شود؛ البته در چند روز اخیر بازار این محصول حالت متعادلتری به خود گرفته است.
میزان کل تولید پیاز یک میلیون و 900 هزار تن برآورد شده است./
 

Similar threads

بالا