خبرها و تازه های زراعت و اصلاح نباتات

sey

عضو جدید
كشف ژن افزايش كيفيت برنج باسمتي توسط دانشمندان چيني

كشف ژن افزايش كيفيت برنج باسمتي توسط دانشمندان چيني

کارشناسان "آکادمی علوم چین" اعلام کردند که قادرند کیفیت و میزان برداشت برنج پاکستان را تا ۱۴ درصد افزایش دهند. به گزارش جهان به نقل از فارس این متخصصان با تحقیق درباره برنج "باسمتی" که از مارک‌های معروف برنج پاکستانی در سراسر دنیا است اعلام کردند که با توجه به تقاضای روز افزون این برنج حاضرند تولید این محصول را افزایش دهند. طبق گزارش آکادمی علوم چین، دانشمندان چینی موفق به کشف ژنی در برنج باسمتی شده‌اند که با کمک آن می‌توان رنگ برنج را شفاف‌تر کرده و اندازه آن را نیز افزایش داد. به گزارش شبکه خبری "جیو" پاکستان، دانشمندان چینی معتقدند حتی می‌توان مقدار نشاسته موجود در برنج را نیز برای رساندن به کیفیت مطلوب تغییر داد. با اینکه ژن مورد نظر در برخی اقسام برنج چینی نیز یافت می‌شود اما برنج پاکستانی دارای ژن مطلوب‌تری می‌باشد. استفاده از ژن برنج باسمتی، میزان محصول برنج چینی را افزایش نمی‌دهد و تنها کیفیت آن را بالا می‌برد.

 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
❤(◕‿◕) تائيد برنج ارگانيک مازندران در اتحاديه اروپا (◕‿◕)❤

❤(◕‿◕) تائيد برنج ارگانيک مازندران در اتحاديه اروپا (◕‿◕)❤

محصول برنج ارگانیک مازندران به تائید اتحادیه اروپا رسید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درکمیته زراعت و باغبانی کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی استان گفت :

اتحادیه اروپا در معرفی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، برنج ارگانیک تولید استان را بدون استفاده از سموم آفت کش تایید کرد.

آقای ابطالی با بیان اینکه کشت برنج ارگانیک مازندران در بخشی از شهرستان بابلسر در سطح 2 هکتار از زمینهای این شهرستان در سال 89 آغاز شد افزود :

این میزان سطح امسال به 20 هکتار رسیده است.

وی با اشاره به جایگاه مناسب اقلیم مازندران برای توسعه محصولات کشاورزی ، مکانیزاسیون ، معرفی ارقام استاندارد ،

مدیریت تغذیه ، آبیاری و افزایش بهره وری با تغییر شیوه کشاورزی از سنتی به پیشرفته برای کاهش ضایعات را در شکوفایی اقتصادی تولیدات کشاورزی موثر دانست.

آقای ابطالی افزود :‌مازندران با ضریب کشت 2 برابری و متوسط تولید 3 برابری در کشور با تولید 14 محصول کشاورزی رتبه برتر کشور را دارد.

وی زمین های مازندران را برای تولید72 محصول زراعی و باغی مستعد اعلام کرد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
[FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]روشی جدید برای افزایش محصول برنج



پژوهشگران ژاپنی دانشگاه توكیو با استفاده از یك فناوری كه سبب عمود شدن برگهای
[/FONT] ساقه [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]برنج شد، توانستند كه محصول آن را به اندازه قابل توجهی بیشتر كنند.برپایه گزارش علمی روزنامه ماینیچی ، با استفاده از عمود كردن برگهای ساقه برنج، برگهای پایینی ساقه هم بیشتر از نور خورشید بهره برده وبه‌همین دلیل بدون آنكه نیاز به افزایش دادن اندازه كود باشد، محصول برنج بیشتر می‌شود.
براساس این گزارش، ساكاموتو یكی از پژوهشگران دانشگاه توكیو دراین‌باره گفت كه در اثر تغییراتی كه بگونه تصادفی در یك ساقه برنج انجام شده، آنان متوجه شده‌اند كه برگهای آن بگونه عمودی رشد می‌كنند.
به گفته‌وی، پژوهشگران ژاپنی پس از بررسی ژن این ساقه برنج متوجه شده‌اند كه فعالیت یك نوع ازآنزیم‌هایی كه سازنده یك گونه هورمون گیاهی به نام براسینوتروید می‌باشد، دچار دگرگونی شده است.
پژوهشگران ژاپنی با استفاده از فناوری ژنی اقدام به پرورش آزمایشی این گونه ساقه برنج كردند كه نتیجه‌آن نشان داده كه محصول برنج نسبت به روشهای كنونی ‪ ۳۰‬درصد بیشتر می‌شود.
این دستاورد پژوهشگران ژاپنی قرار است درمجله علمی نیچیر بایكو تكنولوژی منتشر شود.
[/FONT]
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
[h=2]
آنتی اکسیدان سبوس سورگوم از انار بیشتر است[/h]
محققان اعلام کردند موفق به اتخاب واریته هایی از سورگوم شده اند که آنتی­اکسیدان آنها از انار و تمشک بالاتر است.

به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، محققان دانشگاه جورجیا ترکیبات پلی فنلی را که معمولا در گیاهان پدید می آیند و به مقابله با آفات و بیماریها کمک می کنند، اندازه گرفتند و متوجه شدند واریته های Black و Sumac سورگوم، میزان بسیار زیادی آنتی اکسیدان دارند.
دیان هارتل (Diane Hartle) استادیار دانشکده داروسازی این دانشگاه گفت: چون اکثر بیماریهای مزمن در انسان با تنش اکسیداتیو بالا و التهاب مزمن مرتبط است، به کمک یک عنصر غذایی مانند سبوس سورگوم به طور بالقوه می توان کیفیت مواد غذایی و سلامت آنها را بالا برد.
هارتل و همکارانش متوجه شدند سطح ترکیبات پلی فنلی در واریته­های غنی از تانن سورگوم بین 23 و 62 میلیگرم بر گرم است. در مقام مقایسه، تمشک حاوی تقریبا پنج و افشره انار حاوی دو تا سه میلیگرم ترکیبات پلی فنلی است.
آمریکا بزرگترین تولیدکننده سورگوم در جهان است. اما اکثر واریته های زیر کشت دارای تانن ناچیزی هستند و به تغذیه دامها و طیور یا تولید اتانول و سوخت زیستی اختصاص میابند.
دکتر هارتل گفت: سورگوم غنی از تانن ارزش اقتصادی زیادی دارد. زیرا هزینه آن از تمشک و میوه های مشابه برای تولید ترکیبات گیاهی کمتر است.
فرآورده­های سبوس سورگوم غنی از تانن تا زمان انجام این تحقیق در مواد غذایی سوپرمارکتها در دسترس نبود. محققان امیدوارند علاقه به این فرآورده ها را برای استفاده در نوشیدنیها و افزودنیهای غذایی برانگیزند. زیرا عصاره سبوس سورگوم را می­توان به انواع غذاها و نوشیدنیها به صورت مایع تغلیظ شده یا پودر خشک اضافه کرد. با این کار در واقع محصولاتی پر خاصیت و ارزان قیمت در دسترس عموم قرار می گیرد.
محققان، عصاره فوق را به افشره سیب اضافه کردند تا جایگزین ارزان قیمتی برای آب میوه انار تهیه کنند.
دکتر هارتل گفت: سورگوم غنی از تانن داری آنتی اکسیدان بالاتری از گندم، برنج و چاودار است که ترکیبات فنلی چندانی ندارند. با استفاده از سورگوم می توان محصولات با کیفیتی مانند آرد تصفیه شده نیز تهیه کرد.
سبوس سورگوم نه تنها حاوی فیبر است که دارای خواص دارویی است. چون انواع ترکیبات شیمیایی گیاهی را به بدن ما می رساند.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
" هما " رقم جدید گندم دیم برای مناطق سردسیر
سطح زیر کشت گندم در ایران 6/6 میلیون هکتار است که حدود 2/4 میلیون هکتار آن بصورت دیم و بقیه بصورت آبی است. از 2/4 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم دیم بیش از 5/2 میلیون هکتار آن در مناطق سردسیر و معتدل سرد کشور واقع شده است که در حال حاضر بیش از 80% سطح زیر کشت این مناطق به رقم سرداری اختصاص دارد. عوامل زیادی از جمله تنش های گرما، سرما ، خشکی، آفات، بیماری ها و کمبود ارقام با ظرفیت و سازگاری مناسب، از مهمترین عوامل محدود کننده تولید گندم دیم بشمار می آید. متوسط تولید گندم دیم در این مناطق به دلایل فوق پایین بوده و در طی سالهای 1380 تا 1386 حدود 1180 کیلوگرم در هکتار گزارش شده است.
رقم جدید، از توده گندم سرداری و با استفاده از روش اصلاحی انتخاب لاین خالص در طی 10 سال بررسی در ایستگاههای مناطق دیم سردسیری حاصل شده است.نتایج ارزیابی های مقدماتی نشان داد که از نظر خصوصیات زراعی و گیاهشناسی رقم هما با رقم سرداری تفاوت هایی دارد. لذا تعداد 30 لاین حاصل از توده سرداری به همراه ارقام سرداری ، سبلان، آذر2 و سه لاین جدید در طی سال زراعی 79 -78 در ایستگاه دیم مراغه تحت شرایط دیم و آبیاری تکمیلی مطالعه شدند.نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که لاین Sar-39 (هما) در شرایط تنش خشکی عملکرد دانه بیشتری نسبت به رقم سرداری دارد. بطوری که عملکرد دانه رقم هما نسبت به سرداری در شرایط دیم و آبیاری تکمیلی در دو سال زراعی بترتیب 171 و 848 کیلوگرم در هکتار بیشتر بود. نتایج ارزیابی همچنین نشان داد که وزن 1000 دانه رقم هما نسبت به ارقام سرداری و آذر2 بالاتر بوده است بطوری که میانگین وزن 1000 دانه رقم هما و ارقام سرداری و آذر2 بترتیب 38،45 و36 گرم بود. وجود اختلاف معنی دار در عملکرد دانه و وزن 1000 دانه در شرایط آبیاری تکمیلی و برتری نسبی تحت شرایط دیم موجب شد رقم هما بهمراه سایر لاین های برتر سرداری به مدت دو سال زراعی (1381-1379) در ایستگاههای تحقیقات کشاورزی دیم مراغه، سرارود،قاملو،شیروان،ارومیه و قیدار بهمراه ارقام شاهد در قالب یک آزمایش مقایسه عملکرد دو ساله نشان داد که میانگین عملکرد دانه رقم هما نسبت به رقم سرداری در استگاههای مراغه، سرارود، قاملو، شیروان و قیدار بترتیب 139،291،150،395و32 کیلوگرم در هکتار بیشتر بود.این رقم در آزمایش سه ساله سازگاری و پایداری عملکرد دانه نیز در 5 ایستگاه مراغه، قاملو، اردبیل، قیدار و ارومیه مورد ارزیابی تکمیلی قرار گرفت( 1385-1382)و نتایج حاصل نشان داد که میانگین عملکرد دانه رقم هما، آذر2 و سرداری معمولی بترتیب برابر 2149،2209و2097 کیلوگرم در هکتار بود.
این رقم از نظر شاخص های ضریب تغییرات محیطی، در رتبه پایدار قرار داشت و پایداری آن نسبت به رقم سرداری بیشتر بود. همچنین از نظر تحمل به تنش خشکی مقاومتر از ارقام سرداری و آذر2 بود. ارزیابی این رقم در آزمایشات ترویجی ( بصورت مزارع نمایشی در سطح بیش از 50 هکتار در مزارع دیم شهرستان میانه) سال زراعی 1384-1383 نشان داد که نسبت به سرداری معمولی 14% برتری داردو در سال زراعی 1387-1386 که مصادف با خشکسالی شدید بود ( 156 میلیمتر بارندگی) در منطقه میانه در سطح 80 هکتار 890 کیلوگرم در هکتار محصول تولید کرد. در حالی که در شرایط مشابه میانگین عملکرد سرداری معمولی کمتر از 400 کیلوگرم در هکتار بود. جمع بندی نتایج مقطع 10 ساله (1385-1376) ایستگاههای تحقیقاتی مناطق سردسیر دیم نشان داد که این رقم با میانگین عملکرد 1932 کیلوگرم در هکتار نسبت به آذر2 و سرداری معمولی بترتیب 84 و 163 کیلوگرم در هکتار عملکرد بیشتر و از پایداری تولید برخوردار بوده است.
گندم رقم جدید هما با ارتفاع بوته 81 سانتی متر، تیپ رشد زمستانه، متحمل به خشکی و سرما و با میانگین میزان پروتئین دانه 5/10 درصد جزء ارقام با خاصیت نانوایی متوسط است که برای مناطق سردسیر دیم کشور معرفی می شود.
توجیه اقتصادی
میانگین عملکرد دانه رقم هما و ارقام سرداری و آذر2 در شرایط دیم از سال 76 الی 86 بترتیب 1769،1932و1848 و تحت آبیاری تکمیلی نیز بترتیب 3073،3321و2646 کیلوگرم در هکتار بود. سود حاصل از کشت این رقم در مقایسه با رقم سرداری و آذر2 در هر هکتار تحت شرایط دیم و آبیاری تکمیلی بترتیب مبلغ 475150 و 753350 ریال است. چنانچه این رقم در سطح یک میلیون هکتار از مناطق سرد کشور کشت شود، سالیانه بطور متوسط مبلغ 497 میلیارد ریال ارزش افزوده عاید کشور خواهد شد.

توصیه های به زراعی لازم برای کشت رقم هما
تاریخ کاشت »نیمه اول مهرماه
عمق کاشت »5-3 سانتیمتر
تراکم بذر »براساس 350 الی 380 دانه در متر مربع با توجه به وزن 1000 دانه
فاصله خطوط کاشت »20-17 سانتیمتر
مناطق مساعد کشت »مناطق سردسیر و معتدل سرد دیم کشور
مقدار، زمان و نحوه مصرف کودها »نحوه مصرف کودهای شیمیایی بصورت جایگذاری در زیر بذر است ولی میزان و زمان مصرف آنها مطابق توصیه های فنی بر اساس آزمون خاک در مناطق مختلف با نظر کارشناسان خواهد بود.
سایر توصیه های فنی »مطابق دستورالعمل فنی کاشت ، داشت و برداشت گندم دیم خواهد بود.

خصوصیات زراعی رقم هما در مقایسه با ارقام شاهد در کل مناطق و سالهای بررسی

خصوصیات زراعی
رقم هما
رقم سرداری معمولی
رقم آذر2
تیپ رشد
زمستانه
زمستانه
متمایل به بینابین زمستانه
تحمل سرما
مقاوم
مقاوم
مقاوم
تحمل خشکی
متحمل
متحمل
متحمل
حساسیت به زنگ زرد
حساس
حساس
نیمه حساس
حساسیت به سیاهک پنهان معمولی
حساس
حساس
حساس
حساسیت به سیاهک پنهان پاکوتاه
حساس
حساس
حساس
حساسیت به ورس
نیمه حساس
حساس
نیمه مقاوم
حساسیت به ریزش دانه
مقاوم
مقاوم
مقاوم
متوسط ارتفاع بوته ( سانتیمتر)
81
84
89
تاریخ رسیدن دانه
زودرس
زودرس
زودرس
تعداد روز تا ظهور سنبله
197
197
196
متوسط میزان پروتئین
5/10
5/10
11
رنگ دانه
روشن
روشن
روشن
رنگ سنبله
روشن
روشن
روشن
میانگین وزن 1000 دانه (گرم)
44
41
39
میانگین عملکرد دانه در شرایط دیم ( کیلوگرم در هکتار)
1932
1769
1848
میانگین عملکرد دانه تحت آبیاری تکمیلی ( کیلوگرم در هکتار)
3321
3073
2646

 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
[h=5]آلمان در فصل جاری بیش از 900 هزار تن گندم به ایران صادر کرد

آژانس خبری بریتانیایی "رویترز" با اشاره به اداره آمار آلمان گزارش داد که آلمان در ماه ژانویه 125,577 هزار تن گندم را به ایران صادر کرد.
علی رغم تحریم های بین المللی، حجم صادرات گندم آلمان به ایران از ماه جولای 2012 تا ماه ژانویه 2013 به 905,306 تن رسید. در همین دوره فصل گذشته فعالیت صادرات گندم آلمان به ایران چندان بزرگ نبود.
به گزارش منابع روس، آلمان در ماه دسامبر 2012، 129 هزار تن گندم به ایران صادر کرد. داده های صادرات دیدگاه بازرگانان را تایید می کند که آلمان در فصل جاری یکی از بزرگترین تامین کنندگان گندم به ایران شده است.
تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای شامل تحویل غلات و سایر محصولات کشاورزی نمی باشد. اما به دلیل تحریمات سیستم مالی بین المللی جمهوری قطع شد و پرداخت کالاهای وارداتی را اکنون دشوار است.
[/h]
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
گياهي که از خودش گرما توليد مي کند

گياهي که از خودش گرما توليد مي کند

کلم مرداب بانام علمي Symplocarpus foetidus از خانواده ي Araceae داراي گل آذيني با خاصيت گرما زايي عجيب است ، در فصل زمستان که دماي هوا بسيار پايين است و همهچيز يخ زده اين گياه مي تواند گرمايي برابر با 70 درجه فارنهايت ايجاد کند ، که اينامرباعث ذوب شدن برف هاي اطراف گياه مي شود .کلم مرداب در نواحي مرطوب ، نزديک بهآب و در اطراف مرداب ها رشد مي کند.
ارتفاع اين گياه به 30 تا 60سانتي متر ميرسد.





گياه داراي برگهاي بزرگ و گل آذين غير عادي است که در اواخر زمستان از ميانبرف ها به نمايش در مي آيد.برگهاي کلم مرداب هميشه بعد از تشکيل گل آذين ظاهر ميشود. گياه به صورت متراکم رشد مي کند ،البته اين موضوع از رشد ديگر گياهان در ميانانبوهي از کلم مرداب جلوگيري نمي کند .تکثير و گرده افشاني گياه به خاطر بوي تعفنيکه گياه از خود منتشر مي کند به دست حشراتي مثل مگس ها و پروانه ها و سوسک ها انجاممي شود.کلم مرداب گياهي چند ساله است ، بعضي منابع اظهار مي کنند که اين گياه ميتواند حتي تا 100سال هم زندگي مي كند
 

roshy

عضو جدید
[h=1]آشنایی با خواص گیاه آزولا
[/h]
[h=2]مقدمه
[/h]اجزا حیات مانند یک زنجیره به هم متصل است و همین اتصال باعث می شودکه هنگام مطالعه، انسان به بررسی عوامل دیگر هم بپردازد .برای مثال هنگامی که دمای هوا در منطقه ای از کره زمین رو به گرمی می رود علت آن را می توان در قطع درختان نقاط دیگر یافت .گونه گیاهی آزولا هم مهمان ناخوانده ای بود که در سال 1363 برای پرورش برنج وارد ایران شد.
قابلیت های منحصر به فرد این گیاه باعث شد که هیچ کنترلی بر روی آن صورت صودت نگیرد و این گیاه به طور وسیعی در شمال کشور رشد کند ما فقط آزولا را برای کشت برنج وارد ایران کردیم واز خواص دیگر آن هیچ اطلاعی نداشتیم. در این مقاله با برخی خواص آزولا آشنا می شویم .
[h=2]
آزولا چیست؟
[/h]ریشه کلمه آزولا یونانی است.آزولا از دو بخش azo وolloyo تشکیل شده است.معنای این کلمه "در خشکی مردن" است

پس نام آزولا وابستگی کامل آن را به آب نشان می دهد.
آزولا سرخس شناور آزادی است که معمولا در آبهای راکد وآرام نهر ها تالاب ها و شالیزارها از نواحی معتدله گرفته تا نواحی گرمسیری یافت می شود .این گیاه با ریشه های نازکی که دارد همانند فرشی است که روی سطح آب گسترش پیدا کرده است .برگهای این گیاه ظریف و کوچک وحساس است و بسته به اینکه در چه مقطعی از زمان رشد باشد رنگهای متفاوتی دارند.مثلا هنگامی که گیاه در آستانه ی رشد است رنگ آن سبز مغز پسته ای است وکم کم رنگ آن تیره می شود و گاهی قرمز ونقره ای هم می شود . این گیاه می تواند در عرض دو تا سه روز به دو برابر حد معمول خود برسد.این گیاه دارای گونه ها و زیر گونه های متفاوتی است و بسته به شرایط محیطی رنگ و اندازه های گسترش آن متفاوت است .
پراکنش سریع این گیاه در سراسر دنیا و رشد سریع و تثبیت نیتروژن آن توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است زیستگاه اولیه آزولا کالیفورنیای آمریکاست .
[h=2]
موارد مصرف آزولا
[/h]

موارد مصرف متعددی برای آزولا وجود دارد که هر کدام به صورت مستقیم وغیر مستقیم برای انسان مفید است که در زیر به آن اشاره می کنیم.
1. کشت برنج : همان طور که می دانیم برنج یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی است ودر واقع علت اصلی ورود آزولا به ایران کشت برنج بود .استفاده از آزولا برای کشت برنج باعث می شود که نشا برنج در شالی زار استحکام بیشتری داشته باشد وبرای همین نشا کمتری از بین می رود .با مصرف آزولا وزن خشک تعداد وزن خوشه های برنج و میزان پروتئین دانه برنج افزایش پیدا می کند.
2. کمپوست و کود گیاهی : استفاده از آزولا برای تولید کمپوست وکود باعث کاهش مصرف موادوکودهای شیمیایی می شودوبرای همین میوه جات وسبزی جات اورگانیک وسالم داریم.
3. غذای حیوانات: استفاده از آزولا برای علوفه ی دام و غذای طیور مناسب است چون در این صورت دیگر نیازی به مکملهای شیمیایی و انرژی زاوهرمونی نداریم و از این طریق مواد پروتئینی سالم در اختیارمردم قرار می گیرد .
4.تغذیه انسان : این گیاه برای تغذیه انسان مفید است .کاربرد این گیاه در سایر کشورها نشان می دهدکه نتهااین گیاه برای انسان سمی نیست بلکه اشکالات گوارشی هم برای انسان ایجاد نمی کند.بتا کاروتن موجود در آزولا از هویچ هم بیشتر است .همچنین به خاطر پروتئین بالایی که دارد توجه خیلی ها را به خود جلب کرده است .آزولا سرشاراز عناصرفسفر –کلسیم-منیزیم-پتاسیم است.

5. تآمین انرژی : در کشورهای آسیای جنوب شرقی از آزولا هنگامی که دیگر نتوان هیچ استفاده ی مفیدی کردبرای تامین انرژِی استفاده می کنندوبه این ترتیب با کاربرد بیو گاز در مصرف سوختهای دیگر صرفه جویی می شود.
6. سایر موارد : از آزولا استفاده های دیگری هم می شود که این استفاده ها به گستردگی موارد قبل نیست مثل استفاده از آزولابه عنوان شاخص بیولوژیک برای تشخیص آلودگی در محیط/تهیه داروهای ضد سرطان وآلرژی/صنایع بهداشتی و آرایشی /تزیئن استخر پارکها و منازل
 

roshy

عضو جدید
[h=1]میهمانی مرگبارتر از آزولا[/h]اخیرا گیاه غیر بومی و شناوری در بخش وسیعی از تالاب عینک در حاشیه شهر رشت در حال تکثیر است.سرعت رشد وحشتناک این گیاه هر بیننده ای را متعجب می کند بطوری که در حال حاضر سطح آب تالاب عینک بطور کامل سبز پوش گشته و از دور مانند قطعه زمینی یکدست پوشیده از گیاه بنظر می رسد و در هیچ قسمتی آب تالاب قابل مشاهده نیست.این گیاه با ارتفاع بوته ای در حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر و همچنین متراکم بودن برگهای آن و سرعت رشد و تکثیر بالا، در صورت انتشار و نفوذ به سایر تالاب های گیلان از جمله تالاب انزلی مطمئنا بیشتر از مشکلی بنام گیاه بدخیم آزولا که تالاب انزلی با آن دست به گریبان است،باعث تخریب اکوسیستم خواهد شد.با توجه به اطلاعات دریافتی ،این گیاه توسط عوامل انسانی جهت استفاده از برگ و فروش گلهای آن وارد تالاب عینک شده است.گلهای بنفش رنگ گیاه به عنوان گل زینتی بفروش می رسد و صحنه هائی از برداشت گل و برگ آین گیاه توسط اشخاصی از حاشیه تالاب دیده شده است.برگهای این گیاه در تابستان بیش از ۶۰سانتی متر ارتفاع داشته و از زمان شروع فصل سرما کلیه برگهافرسوده و به تالاب نشست می کند، مجددآ با هوای گرم رویش کرده و بازهم براثر سرما فرسوده شده و به تالاب نشست می کند.وجود این گیاه در آب راه‌ها مانعی برای عبور آب خواهد بود،و با پوشاندن سطح آب باعث جلوگیری از رسیدن نور خورشید به سطوح زیرین آب تالاب و ایجاد گنداب و در نهایت مرگ تالاب خواهد شد.بهبود وضیت جاری اهتمام و توجه اضطراری مسولان محترم سازمان حفاظت محیط زیست را نسبت به شناختن بیشتر این آفت مرگبار گیاهی و ازبین بردن آن قبل از تکثیر و گسترش به سایر تالاب های استان و همچنین تحقیق و بررسی جهت شناسائی عوامل انسانی انتقال دهنده این گیاه به تالاب و برخورد با آنها را می طلبد.امیدواریم این گزارش زنگ خطری باشد تا تراژدی دردناک دیگری همانند گیاه آزولا برای تالاب های گیلان بخصوص تالاب انزلی رخ ندهد.اطلاعات تکمیلی:
پیرو بررسی دقیقتر ،گونه گیاه مهاجم، سنبل آبی از گیاهان زینتی و بومی آمازون و مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی می باشد .
 

roshy

عضو جدید
کاش تالاب انزلي هم در ژاپن بود!
از نابودي تدريجي و قريب الوقوع تالاب زيباي انزلي در استان گيلان زياد شنيده بوديم ولي تا وقتي خودمان براي تهيه گزارش ميداني به آن منطقه سفر نکرده بوديم، از عمق فاجعه غافل بوديم. اين گزارش، نتيجه مشاهدات گزارشگر ما از تالاب انزلي و ادعاي کارشناسان مبني بر نابودي قطعي تالاب در آينده اي نزديک در صورت ادامه روند موجود و نيز اقدامات صورت گرفته است که به زعم مسئولان براي حفظ بقاي اين تالاب زيبا با شهرت جهاني صورت گرفته است. تالابي که در نتيجه سوء مديريت ها و همچنين سوء استفاده ها، به تدريج به يک فاضلاب و زباله دان بزرگ تبديل و روز به روز بيشتر به نابودي کامل نزديک مي شود.
روزنامه خراسان نوشت:
شايد پيش از آن که خواهر خواندگي شان را جشن بگيرند، حيات يکي از آن ها به پايان برسد. آن هم در شرايطي که آن خواهر در کشوري ديگر تحت نگهداري دلسوزانه روزبه روز زيباتر و پوياتر مي شود و اين يکي در ايران به عمد يا سهواً رها شده تا بميرد. شايد «تالاب کوشيرو» در آينده اي نه چندان دور براي خواهرش «تالاب انزلي» بگريد.


گشتي در تالاب انزلي
سيگار پشت سيگار. «کريم» قايقران خيلي عصبي است. نمي تواند در يک مسير مستقيم قايقراني کند. زير لب بد و بيراه مي گويد ولي خودش هم نمي داند به که. پروانه قايق دايم در گل و لاي بستر تالاب گير مي کند. عمق تالاب در برخي مناطق به کمتر از ۵۰ سانتي متر رسيده و قايقراناني که منبع درآمدشان گرداندن مسافران در تالاب بود و پز دادن با لاله هاي مرداب اکنون به شدت نگران بيکار شدن هستند. قايقراناني که به گفته کارشناسان تعدادشان به ۲۸۰۰ نفر مي رسد. اين يعني تردد ۲۸۰۰ قايق در تالاب انزلي!


در همه طول مسير ماهي گيران، دو به دو سوار بر قايق با تور در حال ماهي گيري هستند و البته سبدهايشان خالي است.


با خشک شدن تدريجي تالاب، ني زارها به شدت گسترش يافته و از سطح آب کاسته شده است. کمي جلوتر چند دختر جوان نيز در حال تمرين قايقراني ديده مي شوند.


بيشتر رستوران هاي دريايي و مراکز تفريحي تعطيل هستند و در حال تخريب. اتاقک هاي حاشيه تالاب و نيز تاسيسات اقامتي تفريحي دچار خوردگي و زنگ زدگي شده و نماي زشتي به تالاب داده است.


جزيره را که رد مي کني، کمي جلوتر چشمت به چند شناور کوچک لاي روبي و تجهيزات آن مي افتد که همه غير فعال هستند. شايد هنوز شروع به کار نکرده اند.روي هر شناور يک دستگاه مکنده و پمپاژ قرار دارد و يک بيل مکانيکي که لوله هاي طويلي گل و لاي جمع آوري شده را به مکان ديگري منتقل مي کند.
اين تالاب با تالابي که چند سال پيش ديده اي زمين تا آسمان تفاوت دارد. کم آب، بي انرژي و به جاي آبي آب، زردي و سرخي مي بيني و البته گل و زباله. ديگر از دسته هاي بزرگ ماهي و پرندگان گوناگون که از برابر قايق مي گريختند خبري نيست. فقط هر از گاهي پرنده اي از ميان ني ها پر مي کشد و کمي آن طرف تر دوباره مي نشيند. اکنون جا براي فرود و حتي چرا زياد است. بيشتر نقاط تالاب خشک و سطح گل آلودي ظاهر شده که روز به روز نيز گسترش مي يابد. هرچه جلوتر مي روي دلت بيشتر مي گيرد.


هنوز به لاله زار تالاب نرسيده اي که با منظره وحشتناکي روبه رو مي شوي؛ تنه هاي عظيم درخت و خار و خاشاک فراوان که به گل نشسته است و کمي آن سوتر انبوهي از زباله و فضولات که در تعارض کامل با اين محيط طبيعي است. بطري هاي بي شمار يک بار مصرف، انواع قوطي و بطري، آکاستيو، لنگه کفش، پوشک بچه و حتي لاستيک هاي فرسوده خودرو.


کريم مي گويد: اين ها زباله هايي است که مردم در رودخانه ها مي ريزند و وارد تالاب مي شود البته سيل اخير بر ميزان آن به شدت افزوده است ولي مگر کسي يا دستگاهي ملزم به جمع آوري اين حجم عظيم زباله و پاک سازي محيط تالاب نيست؟ کريم در پاسخ خنده تلخي مي کند و روي مي گرداند.


به سمت لاله زار که مي روي به تدريج برميزان گياهان قرمز رنگ سطح آب افزوده مي شود. همان هايي که «آزولا» ناميده مي شوند و با افزايش آلودگي آب نيترات وفسفات روزبه روز بيشتر مي شوند و اکسيژن آب و در نتيجه آبزيان را از بين مي برند. حتي در بخش هايي از تالاب اين گياهان به صورت فرش قرمز گسترده اي، بر بخش عظيمي از اين زيستگاه حکومت مي کنند.


به بوته هاي لاله مرداب مي رسي. همان جا که زماني مقصد نهايي و زيباي مسافران و گردشگران بود و اکنون روز به روز از مساحت آن کاسته مي شود. حتي کريم قايقران هم ديگر دل و دماغ توضيح دادن ندارد. سيگاري ديگر آتش مي زند و به دور دست ها خيره مي شود.


در راه بازگشت، حاشيه جزيره را که طي مي کني، درون تالاب فضاهاي کوچکي را مي بيني که توسط جزيره نشينان محصور شده و در آن اردک، مرغابي و غاز نگهداري مي شود. درون اين فضاها نيز مملو از زباله و فضولاتي است که به عنوان غذا براي آن ها ريخته شده، از کنار اين محيط ها که مي گذري بوي زننده اي به شدت آزارت مي دهد. کمي آن سوتر، در ميان ني ها نيز نوجوانان زيادي را مي بيني که با قلاب در حال ماهي گيري هستند.


از تالاب تا مرداب
اما تالاب انزلي،اکنون تنها نامش تالاب است و ۱۶ سال است که مسير خود را به سراشيبي مردابي شدن آغاز کرده است و اگر بخواهيم واقع بينانه نگاه کنيم، ديرزماني است که مرگ تدريجي تالاب معروف ايران آغاز شده است.


تالابي ۲۰ هزار هکتاري که بيشتر ايرانيان آن را مي شناسند و ميليون ها سال است در سواحل جنوب باختري بزرگ ترين درياچه جهان، جايي که ۲۴ متر از سطح آب هاي آزاد هم پايين تر است، آرام گرفته و موجودات بي شمارش را هم با خود به آرامش فراخوانده است. موجوداتي که حياتشان مرهون آبي است که از ۱۱ رودخانه اصلي و ۳۰ رود فرعي به همراه جريان هاي سطحي حوضه آبخيز ۳۶۰ هزار هکتاري اش(۶ برابر مساحت کشور بحرين ياسنگاپور) تامين مي شود. آن هم در منطقه اي که از متوسط سالانه ۱۵۰۰ -۲۰۰۰ ميلي متر ريزش هاي آسماني برخوردار است. ويژگي ناهمتايي که سبب شده هيچ يک از تالاب هاي ايران از نظر ميزان برخورداري از آب و رطوبت، قابل رقابت با انزلي نباشند.


با وجود اين، هرچه به جلوتر مي رويم و زمان پيش مي رود از ميزان آرامشي که وصف شد، کاسته شده و تنش هاي روزافزوني بر محيط يگانه و بهشت گونه تالاب انزلي تحميل مي شود.


«محمد درويش» زيست شناس، محقق و مدرس دانشگاه در اين باره مي گويد: وضعيت چنان نگران کننده است که نه تنها چندين سال است که نام تالاب انزلي در سياهه تالاب هاي در خطر نابودي قرار گرفته است، بلکه بيم آن مي رود، اين تالاب به زودي از سياهه ۱۰ تالاب ممتاز کنوانسيون جهاني رامسر هم خارج شود. در تاييد اين مدعا، کافي است به ياد آوريم که در طول ۱۰ سال گذشته دست کم ۳ مورد از مرگ دسته جمعي ماهيان تالابي در اين زيستگاه بي بديل گزارش شده است، رخدادي که آشکارا شدت کاهش توان زيست پالايي و خود ترميمي بوم سازگان تالاب را نشان مي دهد.


وي از مديريت سازمان حفاظت محيط زيست و در حاشيه ماندن اصل ۵۰ قانون اساسي به شدت انتقاد مي کند و مي گويد: در اصل ۵۰ قانون اساسي به صراحت آمده است، دولت بايد از هر نوع فعاليتي که به آلوده کردن و تخريب محيط زيست بينجامد، جلوگيري کند. در صورتي که عملاً همه محيط هاي آبي کشور و رودخانه هاي اصلي ايران تبديل به محلي براي انباشت پساب و پسماند و فاضلاب شده است.


وي تاکيد مي کند که سازمان حفاظت محيط زيست بايد هرچه سريع تر با طراحي تله هاي رسوب گير و اقدام به لاي روبي بستر تالاب از بار اضافي آن در کوتاه ترين زمان ممکن بکاهد و آن گاه با توانمندسازي جوامع محلي و ملزم کردن واحدهاي صنعتي، شهري و کشاورزي به تصفيه سامانه فاضلاب و پساب و پسماند خود، گامي موثر براي بازگشت حيات به تالاب انزلي بردارد. همچنين، ارتقاي عمليات آبخيزداري در حوضه هاي آبخيز بالادست و جلوگيري از قطع بي رويه درختان جنگلي مي تواند به کاهش معني دار ميزان فرسايش آبي و ورود رسوب به تالاب کمک کند.


تيرخلاص
در اين بين هستند کارشناساني که مدعي اند بحران تالاب انزلي نه فقط سهواً و به خاطر سوء مديريت بلکه حتي به عمد و به علت سوء استفاده ايجاد شده است.


يک کارشناس و فعال زيست محيطي در اين باره مي گويد: درست است که مديريت تالاب به شدت مشکل دارد ولي همه داستان اين نيست. بلکه برخي فعاليت هاي مشکوک نشان مي دهد که دست هايي در کار است که اين تالاب خشک شود.


«مژگان جمشيدي» توضيح مي دهد: جاده کنارگذر انزلي براي اين تالاب که طي ساليان اخير به خاطر سوء مديريت به شدت در معرض خطر نابودي قرار داشت به عنوان يک تير خلاص بود. در حالي که همه کارشناسان و دلسوزان نسبت به عواقب احداث اين جاده هشدار داده بودند و حتي سازمان بازرسي هم اعلام کرده بود که در صورت احداث اين جاده حداقل ۳۰۰ هکتار از تالاب خشک خواهد شد. چرا مسئولان به اجراي آن اصرار ورزيدند؟
وي خود پاسخ مي دهد: اکنون جواب مشخص شده است. زيرا حتي پيش از خشک شدن اين سطح از تالاب برخي طرح هاي ساخت و ساز تصويب و در حال اجراست. مطمئن باشيد که اين زمين هاي خشک شده در زمره زمين هاي شهري درخواهد آمد و در اختيار سوداگران زمين و مسکن قرار مي گيرد.


جمشيدي درباره اهميت ذاتي تالاب مي گويد: تالاب انزلي حکم فيلتر براي ۴۰ رودخانه در استان گيلان را داشت و دارد. متاسفانه به دليل سوء مديريت و افزايش روزافزون زباله و فاضلاب ورودي به اين تالاب، شاهد مسموم شدن تدريجي آن و مرگ دسته جمعي ماهيان و کاهش کلني هاي حيات وحش هستيم. فاضلاب ورودي باعث افزايش گياه «آزولا» نيز شده که اين گياه نيز با از بين بردن اکسيژن آب تالاب باعث نابودي ماهيان مي شود.


وي آلوده ترين رودخانه هاي وارد شده به اين تالاب را رودخانه زرجوب رشت مي داند و مي گويد: اين رودخانه مملو از فاضلاب صنعتي و خانگي و کودها و سموم شيميايي است. با ادامه اين روند، وقتي خود تالاب در حال خشک شدن و مسموميت است، چگونه مي توان انتظار داشت که آبزيان و حيات وحش آن نابود نشود؟


از وي مي پرسم آيا اقداماتي که در مورد لاي روبي تالاب در حال انجام است ثمري دارد؟ جمشيدي مي گويد: اين مشکل اساسي است و با اقدامات مقطعي مثل لاي روبي آن هم در مقياس هاي کوچک، هيچ مشکلي حل نمي شود. تا زماني که در بالادست تالاب قطع درختان و زمين تراشي ادامه دارد، فرسايش خاک و ورودي رسوبات روز به روز افزايش خواهد يافت.


به ياد مي آورم «ايتارو اوکودا» يکي از اعضاي گروه ژاپني بود که ۵ سال قبل به همراه يک هيئت از کارشناسان آژانس همکاري هاي بين المللي ژاپن- جايکا به ايران سفر کرد تا طرح مطالعاتي را درباره تالاب انزلي آغاز کند.


«اوکودا» با مشاهده تالاب بين المللي انزلي، اين منطقه را بسيار زيبا و وصف ناشدني توصيف کرد، اما وقتي دريافت که دولت ايران طرحي را براي عبور جاده از داخل تالاب زيباي انزلي در دست اجرا دارد، ابراز تاسف کرد و گفت:« اگر در ژاپن چنين تالابي وجود داشت مردم اين کشور تمام توان خود را براي حفاظت آن به کار مي گرفتند. ژاپن در گذشته به خاطر توسعه تالاب هاي زيادي را از دست داده و اکنون بايد هزينه هاي سنگيني را بپردازد تا بتواند دوباره اين تالاب ها را احيا کند. «او از مجريان طرح و طرفداران محيط زيست در ايران درخواست کرد تا با هماهنگي هاي لازم، احداث جاده کنارگذر و آثار منفي آن را به دقت بررسي و بهترين گزينه با کمترين خسارت را انتخاب کنند.


پس نتيجه تحقيقات ژاپني ها در آن زمان چه شد؟ اين فعال محيط زيستي پاسخ مي دهد: ژاپني ها پس از شناخت مشکلات موجود، تجارب خود را در جريان نجات تالاب کوشيرو در قالب طرح مديريتي براي تالاب انزلي ارائه دادند ولي متاسفانه اين طرح تاکنون اجرا نشده است.


از او مي پرسم با اين شرايط، پيش بيني شما بايد نابودي کامل تالاب انزلي باشد؟ جمشيدي پاسخ مي دهد: با ادامه همين روند طي ۷ يا ۸ سال آينده تالاب انزلي کاملاً نابود خواهد شد.


آنچه مسئولان مدعي اند
اين درحالي است که هفدهم تيرماه گذشته، مديرکل حفاظت محيط زيست گيلان از اجراي ۳ طرح عملياتي تالاب انزلي در آينده خبر داد و گفت: آموزش زيست محيطي تالاب، کتابچه پايش و اجراي طرح اکوسيستم تالاب انزلي در آينده اجرايي مي شود.


«امير عبدوس» در کميته مشترک مديريت اکولوژيک تالاب انزلي گزارشي از روند اجراي پروژه مديريت تالاب انزلي با همکاري جايکاي ژاپن ارائه داد و اظهار کرد: پروژه مديريت تالاب انزلي در ۱۶ ماه اخير با تاکيد بر بهره برداري خردمندانه از ظرفيت ها روي ۵ محور فعاليت دارد.


از سوي ديگر بيست و يکم شهريور ماه گذشته نيز معاون عمران استاندار گيلان از آغاز احداث ۷ تله رسوب گير در تالاب انزلي خبر داد.«محمد اکبرزاده» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براي برطرف شدن ورود رسوبات به تالاب انزلي ۷ پروژه با عنوان پروژه هاي اورژانس آغاز شده است تا ورود رسوبات را به تالاب قطع کنيم.


وي شناسايي چند نقطه اضطراري در اين راستا را از جمله اقدام هاي مهم اعلام کرد و افزود: به دليل بالا آمدن کف تالاب مردم نمي توانند به تمام نقاط تالاب دسترسي پيدا کنند.


اين مسئول از احداث تله رسوب گيري خبر داد و گفت: اجراي ۷ تله رسوب گيري در تالاب انزلي آغاز شده است و اکنون به طور ميانگين تله هاي مذکور ۶۵ درصد پيشرفت فيزيکي دارد.


اکبرزاده مجموع برآورد اعتبار احياي تالاب انزلي را ۱۰۰ ميليارد تومان اعلام کرد و متذکر شد: در مرحله نخست ۹ ميليارد تومان اختصاص يافته است.


وي يادآور شد: پيش بيني مي شود امسال ۲۰ ميليارد تومان اعتبار به پروژه تالاب انزلي اختصاص يابد و اين امر در حال مطالعه است.


معاون عمران استاندار گيلان سياست دولت را احياي تالاب با کمک بخش خصوصي ناميد و تصريح کرد: به دليل جذابيت هاي گردشگري و زيست محيطي و معادن رسوباتي که در تالاب وجود دارد، رودخانه پسي خان رشت و ۴ رود ديگر اين رسوب را به تالاب وارد مي کنند و تلاش مي شود اين اتفاق به حداقل برسد.


خاطرم هست که رئيس سازمان محيط زيست، سال گذشته در همايش روز جهاني تالاب ها گفت: متاسفانه غفلتي ۳۰۰ ساله در جهان و ۷۰ ساله در ايران در زمينه حفاظت از محيط زيست و تالاب ها صورت گرفته که بايد با ايجاد فرهنگ و ايجاد فضايي مناسب اين غفلت را جبران کنيم.


معاون رئيس جمهور با اشاره به اين که دست اندازي بشر به طبيعت بيش از ظرفيت آن بوده است، تالاب را همچون رحم توصيف کرد که حيات طبيعت را بارور مي کند و از اين رو از بين بردن آن بدون شک نابودي طبيعت را به دنبال خواهد داشت.


چه حرف هاي قشنگي! با اين حال کاش تالاب انزلي هم در ژاپن بود!
 

roshy

عضو جدید
طبقه بندي علفهاي هرز مزارع برنج:

طبقه بندي علفهاي هرز براساس فصل رويش، طول رويش و نوع گياه، شکل ظاهري(مرفولوژي)،
نوع محل رويش، بومي و مهاجر بودن، نوع زياني که به محصول وارد مي کنند، فيزيولوژي گياه
هرز صورت مي گيرد.


علفهاي هرز مزارع برنج از لحاظ شکل ظاهري (مورفولوژي) به باريک برگها(تک لپه ايها)
و پهن برگها(دو لپه ايها) تقسيم مي شود:


الف- علفهاي باريک برگ:


گياهان هرزي که داراي برگهايي با رگبرگهاي موازي بوده و تعداد اجزاي گل در آنها سه
يا مضربي از سه مي باشد اين دسته از علفهاي هرز در زمان جوانه زدن غالبا" يک لپه توليد
کرده و به فرايند بعدي ادامه حيات مي دهند مانند:اويارسلام (با نام محلي :چور،چکا،گالي،جلي)،
قياق(با نام محلي:ارداله)، سوروف( با نام محلي: وازمل،زرا،وازمبيل،کل دمه) ، بند واش
يا سگ واش.


ب- علفهاي هرز پهن برگ:


علفهاي هرزي که داراي برگهايي با رگبرگهايي منشعب بوده و تعداد اجزاي گل درآنها ?،
? و يا مضربي از آنها است. جوانه زدن در اين دسته از علفهاي هرزبا دو لپه و يا دو برگ
بذري آغاز شده که در موقع کنترل شيميايي با اين دسته از علفهاي هرز قابل توجه مي باشد.
از اين گروه قاشق واش (قاشک يا بارهنگ آبي) و تير کمان آبي، شبدر آبي،عدسک آبي، علف
ارزني، آزولا،سل واش،جلبکهاي ر شته ايي را مي توان نام برد (? و? ).







شکل?- علف هرز تير کمان آبي







شکل?- علف هرز سوروف(وازمل)



علفهاي هرز مزارع برنج را مي توان از نظر طول دوره زندگي به سه دسته تقسيم نمود:

الف- علفهاي هرز يکساله:


اين علفها کليه فرايند زندگي آنها در طي يکسال يا کمتر از آن طي مي شود. علفهاي
هرز يکساله دوره رشد را با بذر آغازودر پايان دوره با تشکيل بذر کامل مي شوند مانند:
سوروف(وازمل)

ب-علفهاي هرز دو ساله:


علفهاي هرزي که دوره زندگي خود را طي دو سال مي گذرانند، در سال اول رشد رويشي
خود را کامل کرده و با اندوخته غذايي در سال دوم توليد بذر نموده و سپس به ادامه حيات
خاتمه مي دهند.


ج- علفهاي هرز چند ساله:

اين گروه از گياهان پس از توليد مثل از بين نمي روند بلکه جند ين سال متمادي
به زندگي خود ادامه مي دهند که براي کنترل اين دسته از علف ها احتياج به هزينه بيشتري
است.مثل اويار سلام، مرغ، قياق يا ذرت خوشه اي، ترشک.​






شکل4- دو نوع از اويارسلام (چور)



علفهاي هرز مزارع برنج از نظر نحوه تکثير به دو گروه تقسيم مي شوند:

الف- تکثير جنسي: در اين روش باتلاقي گرده گياه
نر ومادگي سبب توليد بذر مي گردد و بقاي علف هرز را تضمين مي کند.

ب- تکثير غير جنسي: در اين روش ازدياد گياهان
بدون دخالت اندام نر و مادگي، با ريزوم (قياق) ، غده(اويارسلام) ، پياز (پياز وحشي
، سورنجان) و... صورت مي گيرد(?)​






روشهاي مبارزه با علفهاي هرز مزارع
برنج:

براي مبارزه و از بين بردن علفهاي هرز در شاليزارها، معمولا" برنجکاران
به روشهاي مختلف اقدام مي نمايند:

الف - پيشگيري:

قبل از اينکه علفهاي هرز در برنج زار رشد ونمو نمايد، بهتر است از ورود بذر
آنها به مزارع جلو گيري شود و براي اين کار اقدامات زير لازم مي باشد:

• بذري که براي کاشت بکار مي رود بايستي کاملا پاک و بوجاري شده و فاقد هر گونه بذر
علف هرز و بذور غير تيپ (دلک) باشد.


• در موقع انتقال نشاء به زمين اصلي علف هرز همراه با نشاء علف هرز به زمين اصلي وارد
نشود.


• براي آنکه بذر علفهاي هرز توسط آب منتقل نگردد، هميشه بايد مسير جويها را از وجود
اين علفها پاک کرد. (?)


• حتي الا مکان بايد مانع ورود حيوانات به اين محل شد، چون در پاييز فضولات و پاهايشان
آلوده به بذر علف هرز است که در بهار سبز خواهند شد.

• توصيه مي شود که کشاورزان از قسمتهاي عاري از بيماري و عاري از علف هرز اقدام به
بذر گيري کنند تابذري بدون علف هرز و سالم و مرغوب داشته باشند. (?)


• از ورود وسايل آلوده به بذر (ماشين آلات هاي مانند کمباين وخرمن کوب ) به مزرعه جلوگيري
بعمل آيد.


• از باقي گذاشتن علفهاي هرز که توسط وجين از زمين خارج شده اند در داخل مزارع خود
داري شود.(?)

• محل احداث خزانه سال آينده را در موقع وجين از علف هرز کاملا" پاک نگهداشته و نبايد
گذاشت تا علف هرزي باقي مانده و توليد بذر نمايد.

• بعداز برداشت محصول محل خزانه سال آينده را با کاه و کلش آتش زده تا بذر و بوته هاي
علف هرز کوچک باقي مانده در محل خزانه سال آينده از بين برود.


• در صورت بارندگي ويا هر دليل ديگري که نتوان محل خزانه سال آينده را آتش زد بايد
بوته هاي علف هرزي که باقي مانده اند از زمين کند تا بعد از برداشت محصول اين بوته
ها بعلت شرايط مساعد پيش آمده رشد نکرده و بذر ندهند و پس از اين عمليات بايد اطراف
محل خزانه سال آينده را مرز کشي نمود تا هرز آب مناطق بالا دست وارد محل خزانه نشود.




ب- مبارزه زراعي :

• عمليات و مراحل مختلف آماده کردن زمين اصلي برنج در صورتي
که بموقع و به طور دقيق انجام شوند در کم کردن و يا از بين بردن علفهاي هرز تأثيري
زيادي خواهند داشت. در صورتي که شخم اول در پاييز انجام شود موجب از بين رفتن بذر سوروف
شده و از طرف ديگر،چنانچه شخم عميق و با فاصله انجام گيرد سبب مي گردد که بذر علفهاي
هرز در عمق زياد خاک قرار گرفته و جوانه آنها قادر به خروج از خاک نباشد( ? و?).


• غرقاب کردن شاليزار نقش مهمي در کنترل علفهاي هرز برنج دارد(?). در صورتي که زمين
را در اول بهار، قبل از کاشت و بعد از کاشت نشاء به صورت غرقاب آبياري نمايند، وجودآب
زياد در داخل کرتها موجب کاهش رشد علفهاي هرز بخصوص سوروف شده و از اين راه کمک زيادي
به کم شدن علفهاي هرز خواهد شد(?). حتي در فصل غير زراعي چنانچه تنظيم آب خوب انجام
گيرد مي تواند در کنترل علفهاي هرز دائمي موثر واقع شود. در تنظيم عمق آب بايد دقت
شود که سطح آب خيلي پايين نباشد. شاليزار صاف و تسطيح شده باشدبطوريکه از بعضي نقاط
آن خشکي بيرون نزند. خصوصا" ? الي ? هفته بعداز نشاء کاري شاليزار به تناوب خشک نشود
تا علف هرز فرصت جوانه زدن پيدا نکند. با تنظيم آب به عمق ‍‍?? سانتيمتر اكثر علفهاي
هرز از بين مي روند. سطح آب بايستي متناسب با رشد گياه برنج حداکثر تا ?? سانتيمتري
بالا بيايد. وحتي براي مصرف علف کشها فقط در صورت تنظيم آب با عمق مناسب مي تواند موثر
باشند.

• نشاء کاري برنج شرايطي را فراهم مي کند که نشاءها بهتر بتوانند با علف هاي هرز رقابت
کنند.زيرا نشاءها در هنگام کشت حدود ?? تا ?? سانتيمتر طول دارند در حالي که علفهاي
هرز در ابتداي رويش هستند. بنابراين روش کشت نشايي يک روش مبارزه با علف هرز نيز محسوب
مي گردد.(?)




ج – مبارزه مکانيکي:

از بين بردن علفهاي هرز مزارع برنج به وسيله کارگر(وجين) رايجترين و متداول
ترين روش مبارزه با علفهاي هرز مي باشد. وجين شاليزار در بيشتر مناطق شمال ايران به
وسيله دست انجام شده و بندرت توسط ماشينهاي وجين کن دستي صورت مي گيرد. (?)

وجين عمو ما" در دو نوبت، نوبت اول ?? تا ?? روز بعد از نشاء کاري و نوبت دوم حدود
?? تا ?? روز بعد از نشاء کاري است که با دست و يا پا بوسيله نيروي انساني زن ومرد
انجام مي گيرد. معمولا در وجين اول ?? تا ?? نفر روز و در وجين دوم ?? تا?? نفر روز
در هکتار مورد نياز است. اين روش امتيازات زيادي نسبت به روشهاي ديگر به ويژه روش شيميايي
دارد. اولا هيچ علفي در برابر اين روش مقاومت نشان نمي دهد زيرا هنگام وجين هر نوع
علف هرز از يکساله تا دائمي پهن برگ يا نازک برگ توسط دست جمع آوري و يا مدفون مي شوند.
ثانيا" براي محيط زيست و حفظ تعادل طبيعي کاملا" بي ضرر است. ثالثا" با دست کشيدن در
سطح خاک تهويه و خروج گازهاي زيان آور امکان پذير شده و اکسيژن بيشتري در اختيار ريشه
ها قرار مي گيرد. رابعا" استفاده از نيروي انساني داخل کشور خريد مواد شيميايي خارجي
را منتفي مي سازد و از نظر صرفه جوئي ارزي فوق العاده مفيد مي باشد. از معايب وجين
دستي اين است که پر زحمت و مستلزم نيروي انساني زيادي است. بنابراين توصيه مي گردد
يکبار وجين دستي ?? تا ?? روز بعد از مصرف علف کشها در برنامه کار گنجانده شود تا با
تلفيق روش شيميايي و مکانيکي بتوان شاليزار را عاري از علف هرز نگه داشت.(?)




ح – کنترل بيولوژيک :

استفاده از دشمنان طبيعي تا سطح قابل قبول اقتصادي که در حال حاضر با وجود روشهاي شيميايي
، زراعي و مکانيکي رونق چنداني ندارد.


خصوصياتي که يک عامل بيولوژيک بايد داشته باشد عبارتند از :


براي گياه برنج زيان آور نباشد، قادر به توليد مثل سريع باشد ، بايستي مقاوم بوده وقادر
به حفظ موازنه جميعت خود با علفهاي هرزباشد، با شرايط محيطي ميزبان سازگار باشد، از
گزند دشمنان و عوامل بيماري دور باشد.


ماشک شمالي علف هرز برنج را کنترل مي کند. دو عدد غاز وحشي و يا ?? ? عدد اردک علفهاي
هرز يک هکتار برنج را کنترل مي کند. (?)



د- روش شيميايي:

يکي از آسانترين و موثر ترين و کم هزينه ترين روشهاي کنترل
علف هرز ، روش شيميايي است. علت تمايل کشاورزان از علف کش :

• علفكش باعث كاهش دفعات عمليات شخم مخصو صا" در زمان كاشت مي شود.

• علف کشها تلاش عملي انسان يعني وجين دستي که کار طاقت فرسايي است را کاهش مي دهد
.


• در بازار به مقدار کافي موجود است و قيمت مناسبي نسبت به هزينه کارگري دارد. علاوه
بر مقرون بصرفه بودن در کنترل علف هاي هرز سمج مثل قياق و بند واش موفق است. (?)




در دو زمان مي توان سموم شيميايي را مصرف کرد: الف- قبل از بذر پاشي ب- بعد از بذر
پاشي


البته لازم بذکر است که معمولا" يک هفته بعد از نشاء کاري بهترين موقع است. (? )


علف کشها در کشاورزي امروزي به دودسته كلي تقسيم مي شوند:

? – علف کشهاي عمومي: ترکيبات شيميايي هستند که براي از بين بردن کليه گياهان در مزارع
زراعي و باغي و اراضي غيرزراعي مصرف مي شوند. مانند گليفوزيت( رانداپ) ، پاراکوآت(
گراماکسون)و...

? – علف کشهاي انتخابي: ترکيبات شيميايي هستند که با غلظت معيني جهت از بين بردن نوعي
خاص از گياه در زراعت فرموله شده و در شرايط مطلوب پس از مصرف اثر منفي روي گياهان
زراعي ندارد.مانند " تو- فور- دي (d – ? – ? )، بوتا کلر(ماچتي)








طريقه مصرف علف کش:

بطور کلي علف کشها در زراعت به دو طريق مصرف مي گردند:

? - روي شاخ و برگ گياه


? - ديگري در خاک پاشيده مي شوند. علف کشهايي که بصورت مايع روي اندامهاي هوايي گياه
پاشيده مي شوند به دو صورت، يکي به روش تماسي و ديگري به روش سيستماتيک( يعني علف کش
مورد نظر زماني روي شاخ وبرگ پاشيده مي شود از طريق اندامهاي هوايي جذب و سپس به درون
گياه راه پيدا مي کند.پس از وارد شدن به شيره گياه به تمام قسمتهاي حساس گياه منتقل
و او را از بين مي برد. ) باعث مرگ گياهان مورد نظر مي شوند. علف کشهايي که در خاک
جهت کنترل علفهاي هرز مصرف مي شوند، مي توان آنها را قبل از زراعت يا قبل از جوانه
زدن علفهاي هرز در مزرعه مصرف کرد.




علف کشها از نظر حرکت به سه دسته تقسيم مي شوند :

? – علف کشهاي که حرکت محدود دارند؛ اين قبيل علف کشها را روي شاخ وبرگ پاشيده و به
آنها علف کشهاي تماسي گويند(? ). البته اين علف کشها بخشهاي زير زميني را از بين نمي
برد مانند: پرو پانيل و بنتازون (با زا گران ) (?)


?- علف کشهايي که از طريق آوند آبکشي و همچنين در بعضي از گياهان که ريشه هاي رونده
دارند به دو صورت جذب مي گردد. اين گونه علف کشها براي کنترل علفهاي هرز يکساله ، دو
ساله و چند ساله قابل استفاده مي باشند. در حقيقت استفاده اصلي اين علف کشها وقتي است
که هدف از بين بردن تمامي اندامهاي گياه بخصوص اندامهاي زير زميني باشد. مانند گليفوزيت(رانداپ
) ، تو فور دي(?) و لونداکس وستاف (?).

? – علف کشهايي که از طريق آوندهاي چوبي حرکت مي کنند و خاصيت تاثير پذيري دارند ،(?)مانند
لونداکس و ستاف(?) .

* لونداکس ?? % (بن سولفورون متيل) و سينو سولفورون (ستاف) هر دو هم از طريق ريشه و
هم از طريق انامهاي هوائي گياه جذب مي شوند. بعد از جذب از طريق اندامهاي چوبي و آبکشي
از تقسيم سلولهاي مريستمي جلوگيري مي کنند.چون اين گروه از علف کشها پس از جذب در گياه
برنج برنج به سرعت خنثي مي شوند ضمن انتخابي عمل نمودن از درجه سميت کمتري براي جانداران
خونگرم برخوردار است.








انواع علف کشهاي رايج براي مزارع
برنج :




علف کشهاي مصرفي براي علف هرز سوروف :

?- رونستار (اگزا ديازون ):

پس از آنکه زمين براي نشاء کاري آماده شد يعني يک تا دو روز قبل از نشاء کاري به مقدار
? تا ? ليتر در هکتار بکار برده مي شود. البته بعد از نشاء کاري تا موقعي که سوروف
هنوز دو برگي نشده باشد مي توان آنرا بکار برد(معمو لا يک هفته بعد از نشاء کاري بهترين
زمان مصرف علف کش است). پس ا زمصرف بايد ? روز از ورود و خروج آب جلو گيري بعمل آورد.
بايد توجه داشت که مزرعه نبايستي بيش از حد غرقاب باشد زيرا سبب خفگي و سو زانندگي
نشاء مي شود. هنگام مصرف علف کش مي بايست حداقل حدود يک سوم نشاء ها روي آب باشد.

اين علف کش به صورت قطره پاش مصرف مي شود. روي سر پوش قوطي هاي اين سم سه سوراخ تعبيه
شده است که با در دست داشتن قوطي وارد مزرعه شده به فاصله ?تا ? /? متر (? قدم ) از
مرز کناري در خط مستقيم حرکت نموده و هر دو قدم يکبار قوطي را به چپ و راست تکان داده
ودر موقع برگشت به فاصله ? تا ? قدم از مسير رفت عمل سمپاشي ( قطره پاشي ) را ادامه
تا علف کش بصورت يکنواخت همه جا پخش گردد.



? – بنتيو کارپ (ساترن ) :

اگر چه بهترين موقع مصرف اين علف کش هم يک هفته بعد از نشاء کاري است، اما ترجيحا"
بعد ا ز نشاء کاري تا دو برگه شدن سوروف مي باشد. البته مي توان قبل از نشاء کاري هم
آن را مصرف کرد.


مقدار مصرف آن در قبل از نشاء کاري حدود ? ليتر و بعد از نشاء کاري ? تا ? ليتر است.

? – بو تا کلر (ماچتي ) :

زمان مصرف آن مانند ساترن يک هفته بعد از نشاء کاري است. مقدار مصرف آن ? تا ? ليتر
در هکتار است.


? – مولينيت (اوردرام ):

موقع مصرف اين سم يک هفته بعد از نشاء کاري و قبل از دو برگه شدن سوروف (وازمل) مي
باشد. چون اين علف کش داراي حلاليت زياد در آب بوده و به سرعت تبخير مي شود بايستي
بلافاصله پس از مصرف مزرعه را غر قاب کرده و ? تا ? روز از خروج آب جلو گيري نموده
و در صورت کاهش آب مجددا" مزرعه را غرقاب نماييم.


مو لينيت را مي توان بصورت قطره پاش و سمپاش مصرف کرد. در صورت مصرف قبل از نشاء کاري
بايد بلافاصله بطور سطحي با خاک مخلوط شود.


مقدار مصرف آن ? ليتر در هکتار است.


? – پروپانيل :

برخلاف علف کشهاي بالا علف کش تماسي بوده و از طريق برگ جذب مي شودو بخشهاي زير زميني
را ازبين نمي برد. موقع مصرف اين علف کش زماني است که حداکثر سوروفها سبز شده و به
مرحله ? تا ? برگي رسيده باشند. مصرف اين سم بصورت سمپاشي مي باشد ونمي توان آنرا بصورت
قطره پاش مصرف کرد. يک تا دو روز قبل از سمپاشي مي بايست آب مزرعه را خالي نموده تا
همه سوروفها از آب خارج شده و در معرض سم قرار گيرند وهم فرصتي باشد تا بذر موجود در
خاک سبز کرده و با علف کش تماس يابد. در مقع سمپاشي بايد دقت شود که محلول سم با تمام
سوروفها تماس حاصل نمايد. پس از سمپاشي تا ?? ساعت آب مزرعه همچنان قطع و سپس آبياري
گردد. چنانچه تا ? ساعت بعد از سمپاشي بارندگي شود اثر سم از بين ميرود.

مقدار مصرف ?? تا ?? ليتر در هکتار است.


لازم به تذکر است مصرف اين علف کش بعداز نشاء کاري چندان توصيه نمي شود زيرا سبب زردي
برگها مي شود.




علف کشهايي که براي جگنها و پهن برگها مصرف مي شودعبارتند از:

? – بنتازون (بازاگران):

اين علف کش تماسي بوده و در مرحله ? تا ? برگي علف هرز و پس از خالي کردن مزرعه از
آب با سمپاش پاشيده مي شود. مقدار مصرف آن ? تا ? ليتر در هکتار مي باشد.


? – تو فو ردي :

علف کشي هورموني است و مقدار مصرف آن ? تا? /? است.


? – لونداکس ?? % (بن سولفورون متيل ):

بصورت قطره پاش مصرف مي شود. مقدار مصرفي آن ?? تا ?? گرم را در? تا? ليتر آب حل کرده
و براي يک هکتا ر قابل مي باشد.


? – سينو سولفورون (ستاف):


اين علف کش بصورت قطره پاش مورد مصرف قرار مي گيرد. و مقدار ??? تا ??? گرم آن را در
? تا? ليتر آب حل نموده و قطره پاش مي کنند.در موقع قطره پاش بايستي مزرعه داراي ?
تا ? سانتيمتر آب باشد.



علف کشهايي که بر روي هر سه گروه علفهاي هرز( پهن برگها، نازک برگها، جگنها) موثر است
:

• سان رايس پلاس و مقدار مصرف اين سم ? ليتر در هکتارو زمان مصرف قبل و بعد از نشاء
کاري است.

• ريفيت( پر تيلا کلر) و مقدار مصرفي آن ? تا ?/? ليتر در هکتار وزمان مصرف آن ? تا
? روز بعد از نشاء کاري است.

• تاپ استار ( اکساديارژيل) ومقدار مصرفي اين سم ? تا ?/? ليتر در هکتار وزمان مصرف
آن قبل از نشاءکاري است و بعلت اثر سوزانندگي بالاي تاپ استار به هيچ وجه بعد از نشاء
کاري توصيه نمي گردد (? و ?).





معايب مصرف علف کشها :

- مصرف بي رويه علف کشها سبب آلودگي محيط زيست و خاک و آب مي شود.


- هر چه مصرف علف کش بيشتر باشد جذب سيليس در گياه برنج کاهش يافته و در نتيجه سلولهاي
برنج اسفنجي شده و ابتلا به بيماري بلاست افزايش مي يابد.از آنجائيکه توليدکنندگان
علف کش بالاترين دوز مصرفي را همواره توصيه ميکنند حتي الامکان سعي شود کمتر از مقدار
توصيه شده مصرف شود تا احتمال ابتلا به بيماري بلاست کاهش يابد. - مصرف علف کش رسيدگي
محصول را به مدت ?? روز با تاخير روبرو مي کند.








علف هرز آزولا:

يکي از علف هرز مهم که در منطقه فريدونکنار موجب آزار و اذيت
کشاورزان منطقه شده است علف هرز آزولا مي باشد براي مبارزه با اين علف هرز روشهاي زير
توصيه مي شود:

?- فاصله آخرين مرحله شخم (پادلينگ) تا نشاءکاري را کم کنيد.

?- در موقع نشاء کاري مزرعه بدون آب باشد.


?- بعداز نشاء کاري عمق آب کم باشد يا در صورت امکان مزرعه بدون آب باشد.


?- با قرار دادن ??? عدد اردک در يک هکتار مي توان آزولا را کنترل کامل نموده و حتي
آن را بصورت يک عامل مفيد در مزرعه تبديل کرد.


5- کود فسفاته در مناطق آلوده به آزولا مصرف نشود چون کود فسفاته موجب زاد و ولد آن
شده ، در نتيجه کود فسفاته را در موقع وجين مصرف کنيد و از ميزان کود ازته بکاهيد.لازم
بذکر است تغيير رنگ سبز آزولا به رنگ قرمز بد ليل کمبود فسفر مزرعه است که با دادن
کود فسفره اين علف هرز به رنگ سبز بر مي گردد.






شکل ? – علف هرز آزولا اين عکس کمبود فسفات را نشان مي دهد اين کمبود هم در زمستان
وهم در بهار ديده ميشود.در زمستان بعلت سرماي آب جذب فسفر به خوبي صورت نمي گيرد.​




از مزاياي آزولادر مزرعه برنج علاوه بر تامين ازت خاک در زمانهاي خشکسالي نقش مالچ
را ايفاء مي نمايد وعمليات وجين براي ساير علفهاي هرز را کاهش مي دهد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]خیار و خربزه[/h]انگلیسیها از ترکیب خیار و خربزه سوپر میوه‌ای به نام پپینو ساختند که با استقبال بازارهای بین‌المللی روبرو شد. به گزارش ایانا و به نقل از سایت خبری دیلی میل: هر پپینو که 5 یورو در بازارهای انگلستان به فروش می‌رسد حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که در کاهش فشار خون موثر خواهد بود. این گزارش افزود: فواید بسیار زیاد این میوه که برای علاقمندان به طعم خیار و خربزه مناسب است با تقاضای قابل توجهی در بازار روبرو شده است. براساس این گزارش این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین‌های A، B، C است که برای سلامت بودن انسان و مقاومت به سرطان و بیماری قلبی مفید است و همچنین این میوه برای افرادی که دارای رژیم غذایی هستند نیز انتخاب خوبی است چون دارای کالری بسیار پایین است. گفتنی است این میوه در برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی به میزان کم وارد بازار شده است
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
کوچکترین گیاه زینتی دنیا : کوچکترین گیاه زینتی دنیا در ابعاد 1.5 در 2.8 سانتی متر در استرالیا تولید شد. این گیاه بسیار زیبا در قالب یک دسته کلید کوچک که دارای یک کپسول میباشد ارائه شده است . این گیاه کوچک بنا بر گفته محققان استرالیایی فقط به توجه و آب نیاز دارد و در طول عمر خود که بستگی به شرایط نگهداری آن دارد می تواند به عنوان دسته کلید . نشانگر لب تاپ . آویز آینه خودرو و غیره باشد . این اکو سیستم کوچک با طبیعت سازگار بوده و برای آن ضرری ندارد . بنا بر گفته فروشندگان این گیاه زیبا و جالب در صورتی که نیاز اصلی این گیاه یعنی آب فرا هم باشد مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد و در صورتی که گیاه شما بمیرد میتوانید آنرا تعویض کرده و یا پول خود را پس بگیرید .



 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
چمنکاری روی لامپ :
این طراحی مبتکرانه چراغ علفی یا چمنی نام دارد و با ترکیبی از خلاقیت در طراحی و عناصر طبیعی محیط خانه ها را گرم و سبز خواهد کرد.
این چراغ از جنس PVC بوده و نمایشگاهی مناسب برای گیاهانی مانند چمن است که معمولا در داخل خانه های مسکونی جایی برای حضور ندارند. نور لامپ این چراغ علاوه بر روشن کردن محیط خانه به رشد چمنهای کاشته شده نیز کمک می کند.
جایگاه های ویژه خاک و آب در این چراغ قرار داده شده اند که در کنار نور لامپ زیستگاهی مناسب را برای رشد گیاه در داخل محیط خانه به وجود می آورد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
ربات ها به كمك كشاورزان می آیند :

کشاورزی و جمع آوری محصول هر روز برای كشاورزان سالخورده ژاپنی سخت تر و سخت تر می شود.
پروفسور تویاما از دانشگاه توكیو ژاپن قول داده كه توسط فناوری پیشرفته راه حلی برای این مشكل پیدا كند و این كار را به صورت مكانیزه و ماشینی درآورد.
افرادی با سن ۶۵ سال و بالاتر یكی از اركان مهم و اساسی نیروی كار كشاورزی در ژاپن محسوب می شوند.
براساس آمار ۶۰ درصد جمعیت كشاورز در ژاپن را این افراد تشكیل می دهند.
تولید و گسترش ربات های كارگر می تواند خبر خوشی برای این كشاورزان سالخورده ژاپنی بوده و نویدبخش روزهای راحت تری در مزرعه برای آنان باشد.
اگرچه ماشین ها و ادوات كشاورزی مانند تراكتور، كمباین یا دستگاه نشاء برنج كارهای بدنی كشاورزان را تا حدی كاهش داده، اما هنوز كارهای زیادی وابسته به انسان و نیروی دست می باشد؛ كارهایی مانند برداشت میوه و سبزیجات، هرس كردن شاخه های درختان میوه و پاك كردن زمین سبزیجات از علف های هرز.
برای كشاورزان سالمند بسیار سخت است كه ساعت ها روی دو زانو به حالت خم كار كرده یا صندوق های بزرگ و سنگین غلات را جابه جا كنند. بسیاری از این افراد دچار دردهای مزمن كمر، زانو و دست ها هستند.
پروفسور تویاما پس از آشنایی با سختی های كار در مزرعه شروع به ساختن پوشش رباتیكی جهت كمك به كشاورزان كرد. او نام این پوشش رباتیك را «دستیار نیرومند» گذاشته است.
این دستگاه به راحتی بر تن فرد شده و توسط بندهایی به بدن محكم می شود.
این دستگاه دارای ۴ موتور امواج مافوق صوت است كه توسط ارتعاشات مافوق صوت نیروی الكتریكی تولید می كند. این موتورها در پشت زانوها و دو طرف انتهای كمر قرار می گیرد.
در قسمت شانه ها می توان چندین حالت مختلف را برای دستگاه تنظیم كرد. به كمك این دستگاه برای كارهایی مانند برداشت انگور كه لازم است دست های كشاورز به مدت زیادی بالا نگه داشته شود، راحت تر می شود و فشار وارده بر بدن بسیار كمتر خواهد شد.
هنگامی كه كشاورز مجبور است در حالت زانو زده یا دولا كار كند با استفاده از این ربات احساس می كند كه روی صندلی نشسته یا نیروی زیادی به كمرش وارد نمی شود چرا كه موتورها در این حالت از بدن پشتیبانی می كنند.
پروفسور تویاما می گوید در آوردن ترب سفید از خاك نیازمند نیروی عضلانی معادل بلند كردن یك شیء ۳۰ كیلوگرمی است، اما با استفاده از این پوشش رباتیك نیروی لازم به نصف تقلیل می یابد.
حركت این لباس رباتیك می تواند با روش هایی مانند فرمان دادن به وسیله گفتار كنترل شود.
در آزمایش های انجام شده كشاورزان از این ربات تعریف كردند و گفتند كه خستگی ناشی از كار توسط این دستگاه كاهش می یابد.
این لباس وزنی حدود ۱۸ كیلوگرم دارد و پروفسور تویاما در نظر دارد با استفاده از موتورهای سبك تر اولتراسونیك وزن این ربات را به ۶ كیلوگرم كاهش دهد.
او امیدوار است كه تا ۲ سال بعد بتواند این دستگاه را با قیمت ۵۰۰ هزار ین (۵۸۳۰ دلار) به فروش برساند.
او می خواهد به وسیله این دستگاه ارزیابی كند كه كشاورزی در نسل های آینده چه وضعیت و شكلی خواهد داشت.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
رونمايي از 2 دستاورد تحقيقاتي زراعي ديم

رونمايي از 2 دستاورد تحقيقاتي زراعي ديم

محققان سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي توانستند پس از سالها تحقيقات مستمر، دو رقم زراعي ديم عدس دانه درشت با نام «بيله سوار» و «ماشك گل سفيد» را پس از طي مراحل متنوع فني و اقليمي به توليد برسانند. به گزارش ایانا ، دكتر پرهمت، رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي در مراسم رونمايي از اين دو رقم زراعي ديم كه با حضور جمعي از مديران و مسؤولان استان اردبيل برگزار شد، ضمن قدرداني از تلاش محققان بخش كشاورزي، دستاوردهاي اين بخش را گامي ارزنده در جهت اقتدار كشور و دانش بنيان كردن آن براي مقابله با تحريم‌هاي استكبار جهاني دانست و نتايج آن را در توليد ملي و فعاليت هاي علمي بسيار موثر عنوان كرد. عدس دانه درشت «بيله سوار» كه مراحل تحقيقاتي آن به پايان رسيده و وارد چرخه توليد انبوه شده است، علاوه بر دانه درشتي و متحمل به بيماري فوزايومي و پايداري عملكرد، ميانگين عملكرد را به 951 كيلوگرم در هكتار افزايش داده است. اين رقم عدس علاوه بر مشخصات ذكر شده داراي قابليت و مزيتهاي اقتصادي ديگري هم است كه از جمله آنها مي‌توان به جايگزيني اين رقم در سطح 64 هزار هكتار از اراضي در مناطق معتدل سرد و معتدل و نيمه گرمسيري اشاره كرد. اين رقم عدس مي‌تواند يازده هزار و 392 تن افزايش توليد سالانه را در بر داشته باشد. همچنين با احتساب قيمت هر كيلو 30 هزار ريال، معادل 341.76 ميليارد ريال افزايش درآمد ناخالص در سطح استانهاي استفاده كننده عايد كشاورزان خواهد شد.رقم ديگر دستاورد تحقيقاتي با نام ماشك «گل سفيد» علاوه بر متحمل بودن به سرما و قابل كشت بودن در پائيز و در اقليم‌هاي سرد و معتدل، متوسط عملكرد اين رقم در حدود سه هزار و 500 كيلوگرم در هكتار افزايش خواهد داشت. همچنين متوسط پروتئين دانه اين رقم به 33.25 درصد مي‌رسد. با متوسط توليد 3.5 تن علوفه خشك از كشت خالص اين رقم علاوه بر اينكه سالانه مي‌توان 700 هزار تن علوفه خشك توليد كرد، مبلغ 840 ميليارد ريال درآمد نيز عايد كشاورزان خواهد شد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
روش جدید استخراج طلا از خاک / گیاهانی که طلا جذب می‌کنند

روش جدید استخراج طلا از خاک / گیاهانی که طلا جذب می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، این شیوه طلا یابی که "فیتوماینینگ" نام دارد از گیاهان برای استخراج ذرات این فلز از خاک استفاده می کند. برخی از گیاهان توانایی طبیعی برای گرفتن فلزاتی مانند نیکل، کادمیوم و روی را از طریق ریشه ها و تغلیظ آنها در برگ و جوانه ها را دارند.

سالیان سال دانشمندان استفاده از چنین گیاهانی را موسوم به انباشته گرها برای از بین بردن آلودگی ها مورد بررسی قرار داده بودند. با این حال هیچ انباشته گری برای طلا وجود ندارد چرا که طلا به آسانی در آب حل نمی شود از این رو گیاهان هیچ راه طبیعی برای گرفتن این ذرات از طریق ریشه هایشان ندارند.
"کریس آندرسون" زمین شیمی دان زیست محیطی و کارشناس فیتوماینینگ دانشگاه ماسی در نیوزیلند گفت: تحت شرایط شیمیایی خاص، می توان خاصیت حلالیت را برای طلا ایجاد کرد. 15 سال پیش اندرسون نخست نشان داد که گیاه خردل می تواند طلا را از خاک شیمیایی حاوی ذارت طلا، جذب کند. این شیوه شامل یافتن گیاه دارای رشد سریع با توده برگ زیاد مانند خردل، آفتاب گردان و تنباکو است. وقتی که محصول به بالاترین ارتفاع خود می رسد، خاک با یک ماده شیمیایی که امکان حل شدن طلا را فراهم می کند، تغذیه می شود.

وقتی که این گیاه عرق می کند آب به بالا کشیده و از طریق منافذ کوچکی بر روی برگهایش خارج می شود این روند می تواند آب طلا را از خاک بیرون بکشد و آن را در زیست توده انباشته کند و سپس قابل برداشت باشد.
به گفته اندرسون، وارد کردن طلا به گیاه، بخش ساده و خارج کردن طلا از آن بخش دشوار کار محسوب می شود. طلا در ماده گیاه رفتار متفاوتی دارد. اگر گیاهان سوزانده شوند برخی از این طلا به خاکستر گیاه متصل باقی خواهد ماند اما برخی دیگر ناپدید می شوند. پردازش خاکستر دشواری هایی دارد و نیازمند استفاده از میزان زیادی اسیدهای قوی است که می توانند برای انتقال طلا مضر و خطرناک باشند. طلای یافته شده در گیاهان به شکل نانوذرات است از این رو قابلیت زیادی برای صنعت شیمی دارد که از نانوذارت طلا به عنوان کاتالیستی برای واکنش های شیمیایی استفاده می کنند. با این حال اندرسون تاکید دارد فیتوماینینگ طلا هرگز نخواهد توانست جای معدن کاوی طلا را بگیرد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
تازه های کشاورزی- زراعت : مراحل مهم آبياری در زراعت گندم

تازه های کشاورزی- زراعت : مراحل مهم آبياری در زراعت گندم

در مرحله دانه بستن چنانچه آبياري صورت نگيرد، دانه ها كوچكتر شده، وزن دانه ها كاهش يافته و در نتيجه عملكرد كاهش مي يابد،

به گزارش خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا)- چون در اغلب مناطق گندم خيز ايران ريزش باران خصوصا در دوره فعال رشد گياه براي تامين آب مورد نياز گندم كافي نيست، بنابراين لازم است تا در مناطقي كه مقدار باران در طول دوره رشد اين گياه كمتر از 300 تا 350 ميلي متر است، گندم را در مراحل مختلف رشد آبياري كرد. دانه هاي گندم پس از آن كه در خاك قرار گرفت رطوبت كافي بايد در اطراف آن وجود داشته باشد تا با جذب آب و اكسيژن كافي به سرعت جوانه توليد كند.
مقدار آب لازم براي گندم از ابتداي كاشت تا هنگام برداشت 8-4 هزار مترمكعب در هكتار است. تعداد دفعات آبياري و مقدار آب در هر آبياري بستگي به آب و هواي منطقه و نوع و جنس زمين دارد.
مراحل مهم آبياري در زراعت گندم عبارتند از:
- جوانه زدن تا اتمام پنجه زدن: اين مرحله كه اغلب مصادف با فصل زمستان است، از نظر تامين آب مشكلي وجود نداشته و اغلب در اين مرحله آبياري صورت نمي گيرد، چون رطوبت موجود در زمين براي پنجه زدن كافي است.
- مرحله ساقه رفتن: نيازهاي آبي گندم در هنگام ساقه رفتن و طويل شدن سريع ساقه ها به سرعت بالا مي رود.
- مرحله سنبله رفتن
- مرحله گل رفتن
- مرحله دانه بستن
معمولا از جوانه زدن تا به سنبله رفتن ديگر احتياجي به آبياري نيست، مگر در شرايط استثنايي، زيرا در اين دوره تبخير و تعرق نسبتا كم بوده و در عين حال مصادف با زماني است كه حداكثر بارندگي طبيعي صورت مي گيرد. در صورت لزوم، آبياري دوم زماني اجرا مي شود كه اولين سنبله ها شروع به ظاهر شدن مي كنند. آبياري سوم هم ممكن است در مرحله تشكيل دانه لازم باشد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
توليد گونه جديد گندم قابل كشت در مناطق سردسير پس از 16 سال تحقيق

توليد گونه جديد گندم قابل كشت در مناطق سردسير پس از 16 سال تحقيق

محققان ايراني پس از 16 سال تحقيق توانستند گونه جديد گندم را با كيفيت برتر براي پخت نان توليد كنند . براي دستبابي به گونه جديد ميهن 21 محقق در 23 ايستگاه تحقيقاتي كشور فعاليت داشته اند .دكتر آقايي رئيس موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر كشور گفت : اين گونه جديد در مناطق سردسير كشور به ويژه استان هاي غرب كشور قابليت كشت دارد. 850 هزار هكتار از اراضي گندم كشور در مناطق سردسير وجود دارد .

وي افزود : پيش بيني مي شود پس از گذشت سه سال ، 20 درصد از اراضي كشور ، زير كشت اين گونه جديد قرار گيرد . رئيس موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر كشور گفت : با كشت اين گونه جديد ميهن ، مي توان سالانه 119 ميليون كيلوگرم ، افزايش توليد گندم داشت . دكتر امير يزدان سپاس عضو هيات علمي موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر كرج گفت : با كشت اين گونه جديد مي توان سالانه 4 ميليارد تومان سودآوري ارزي داشت . وي افزود : يكي ديگر از ويژگي هاي اين گونه جديد ، مقاومت به بيماري زنگ زرد است .

بيماري زنگ زرد ، بيماري است كه سالانه پنج درصد از اراضي كشور يعني حدود 300 هزار تن محصول گندم را با خسارت مواجه مي كند. وي افزود : چروكيدگي و كيفيت پايين محصول از پيامدهاي اين بيماري است به طوري كه مي تواند در برخي از مواقع 100 درصد محصول گندم كشور را با خسارت مواجه كند .

يكي از ديگر مشكلاتي كه كشاورزان گندم كار با آن مواجه هستند ، بلند بودن و خوابيدگي خوشه گندم است كه برداشت محصول را به سختي امكان پذير مي كند. وي افزود : گونه جديد با داشتن حداقل 80 سانتي متر قد و مقاوم به خوابيدگي خوشه ، مي تواند به راحتي با دستگاه كمباين قابل برداشت باشد . پيش بيني مي شود اين گونه جديد تا سه سال آينده در اختيار كشاورزان قرار گيرد .
منبع:سایت وزارت جهاد کشاورزی
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
راه‌اندازی مزارع زیرزمینی

گروهی از محققان ژاپنی در توكیو در پی راه‌اندازی مزارع زیرزمینی هستند

به زودی گیاهانی نظیر سبزیجات، توت فرنگی و برنج در زیرزمین و به وسیله نور مصنوعی و گرما پرورش خواهند یافت.

هدف این محققان ایجاد مزارع زیرزمینی برای كاشت هرچه بیشتر محصولات كشاورزی است
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
تازه ترین موفقیت پژوهشگران ایرانی؛تولید برنج مقاوم در برابر آفات



ایران به عنوان تنها كشور مسلمان وارد كلوپ كشورهای تولید كننده محصولات تراریخته شد.
براساس جدیدترین گزارش سرویس بین المللی برای دستیابی و استفاده از بیوتكنولوژی كشاورزی (isaaa) ایران تنها كشور مسلمان در جهان و اولین كشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست كه موفق به تولید انبوه و كشت مزرعه ای گیاهان تراریخته شده است. ایران و چین دو كشوری هستند كه در زمینه تولید برنج تراریخته مقاوم به آفات پیشتاز هستند اما ایران گوی سبقت را از چین نیز ربوده است. در قسمتی از این گزارش آمده است:
«
در سال 2005 برای اولین مرتبه برنج تراریخته درحدود 4000 هكتار از اراضی ایران كشت شد. ایران و چین پیشرفته ترین كشورهای جهان در زمینه تجاری سازی برنج تولید شده از روش های بیوتكنولوژیك هستند. برنج مهمترین محصول غذایی جهان محسوب شده توسط 250 میلیون كشاورز در جهان تولید می شود و غذای اصلی بیش از 3/1 میلیارد نفر از فقیرترین مردم كه بیشتر آنها كشاورزان فقیر هستند محسوب می شود. بنابراین تجاری سازی برنج تراریخته (ناشی از بیوتكنولوژی) آثار شگرفی بر فقرزدایی و جلوگیری از گرسنگی و سوء تغذیه نه تنها برای كشورهای تولید كننده و مصرف كننده برنج در آسیا بلكه روی پذیرش سایر محصولات ناشی از بیوتكنولوژی در سراسر جهان خواهد داشت. چین آزمایش های پیش از تولید مزرعه ای برنج تراریخته را به پایان رسانیده و انتظار می رود در آینده نزدیك تولید تجاری برنج تراریخته را تصویب كند.
دكتر بهزاد قره یاضی در این باره به كیهان گفت: در سال 2005 میلادی 21 كشور مشتمل بر 11 كشور در حال توسعه و 6 كشور اروپایی بالغ بر 90 میلیون هكتار از اراضی جهان را به كشت گیاهان تراریخته اختصاص دادند. سال 2005 دهمین سال كشت تجاری گیاهان تراریخته در سطح جهان بود. از 10 سال پیش مخالفین این فناوری در كشورهای جهان سوم از یك سو و جلوگیری كشورهای دارنده این فناوری و به طور مشخص دولت آمریكا مانع از دستیابی بسیاری از كشورهای در حال توسعه به این فناوری حیاتی شدند.
وی افزود: اكنون زمان آن فرا رسیده است تا دولت ایران تفكر بازدارنده ای را كه طی دهه گذشته با تلاش خود موجب تأخیر بهره برداری از این فناوری شده است شناسایی و آنها را مورد سؤال و مؤاخذه قرار دهد؛ افراد، جریانات و مسئولانی كه القا می كردند این فناوری خطرناك است، سلامت انسان و محیط زیست را به خطر می اندازد و یا این كه می گفتند اروپائیان مخالف آن هستند و به زودی جلوی كشت آن در جهان گرفته خواهد شد.
گفتنی است پژوهشكده رویان به ریاست مرحوم دكتر كاظمی آشتیانی با همتاسازی (كلونینگ) گوسفند و گاو و بستر سازی تولید حیوانات تراریخته و پژوهشكده بیوتكنولوژی كشاورزی با تولید برنج و پنبه تراریخته تحسین جامعه علمی جهانی را در مورد پیشرفت های علمی كشور در عرصه بیوتكنولوژی به دنبال داشته است كه به انتشار گزارشاتی در این مورد در نشریات معتبر علمی جهان همچون ساینس و نیچر منجر شد.انتظار می رود سال آینده با تولید انبوه برنج تراریخته گام دیگری در جهت نیل به خودكفایی در برنج برداشته شود.
برنج تراریخته طارم مولایی برنجی است كه در مراحل تولید آن از سموم حشره كش شیمیایی استفاده نمی شود و عملكرد بیشتری دارد
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
[h=2]کشت برنج بي نياز از پختن ![/h]


دانشمندان هندي ادعا کردند گونه اي برنج را توليد کرده اند که " آماده براي خوردن " است و در مکان هايي با دما و رطوبت زياد کشت مي شود.




به گزارش جام جم آنلاين و به نقل از واحدمرکزي خبر ، دکتر پاتان مومار آديا مدير موسسه تحقيقات مرکزي برنج در ايالت شرقي اوديسا به شبکه تلويزيوني خصوصي اِن دي تي وي گفت: اين نوع برنج فقط بايد در آب پاکيزه و قابل شرب خيس شود و بعد براي خوردن آماده است.

دانشمندان هندي گفتند رشد اين نوع برنج يکصد و چهل و پنج روز طول مي کشد و چهار تا پنج تن در هر هکتار محصول مي دهد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
خوزستان قطب تولید شکر در کشور

خوزستان قطب تولید شکر در کشور

در زمینه تولید شکر در طول چند سال گذشته تولید ما سه برابر شده و اکنون به تنهایی ۴۰ درصد شکر تولیدی کشور راتولید می کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از دستیابی به بالاترین رکورد تولید نیشکر در اراضی زیر کشت این شرکت در طول ۲۵ سال فعالیت خود خبر داد.

به گزارش کشاورزنیوز نسیم صادقی روز چهارشنبه هفتم خردادماه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به تولید چهار میلیون و ۷۲۵هزار تن نیشکر در سال زراعی ۹۲ – ۹۳ اظهار کرد: این رقم ۱۱۶هزار تن بیش از رقم پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان داشت : در زمینه تولید شکر خوشبختانه در طول چند سال گذشته تولید ما سه برابر شده و اکنون به تنهایی به انداره تمامی تولید کنندگان چغندری کشور تولید داشته و ۴۰ درصد شکر کشور را نیز تولید می کنیم و امیدواریم سال دیگر به تولید بالای پانصدهزار تا پانصد و پنجاه هزار تن برسیم.

صادقی ادامه داد: از مهمترین برنامه های ما در سال آینده تولید بیش از پانصد تا پانصدو پنجاه هزار تن نیشکر، تولید شکر طعم دار است که مجوز صادرات آن را دریافت کرده ایم اما در مورد مجوز داخلی آن هنوز موفق نشده ایم. برنامه دیگر تولید هفت هزار تن شکر قهوه ای در واحد میرزاکوچک خان است و همچنین برنامه تولید شکر دارویی در واحد فارابی هست و همچنین ایجاد یک واحد تولید الکل سوختی در واحد امیرکبیر و برنامه های دیگری که بزودی اعلام می شود.

این مقام مسئول یادآورشد: مجموعه مراودات مالی شرکت چه در بخش کمک های بلاعوض چه در بخش اجاره تجهیزات و همچنین در خصوص پیمانکاران محلی با بیش از ۱۷۰ روستا های همجوار شرکت در سال گذشته بیش از ۶۷ میلیارد تومان است. سعی کردیم به مساجد و مدارس این روستاها نیز در حد توان خود کمک کنیم.

وی ادامه داد: ما در نشست مشترکی که با استاندار محترم جناب آقای دکتر مقتدایی داشتیم بحث های خوبی صورت گرفت و من رویکرد ایشان را بسیار مثبت دیدم و خوشبختانه از زمانی که ایشان آمدند دید مثبتی به توسعه در کل استان داشته اند و بنا است در فرصتی مقتضی، با ایشان در جلسه مشترکی، مسائلی را بررسی کنیم و همچنین نشست مشترکی با حضرت آیت الله جزایری داشتیم و گزارشی ارائه کردیم و ایشان از تحولات صورت گرفته ابراز رضایت کردند.وی میزان اشتغال توسعه نیشکر را هفده هزار نفر اعلام کرد که کمتر از یک درصد آنها غیربومی هستند.

صادقی خاطرنشان کرد: ما هرگز علاقمند نیستیم مردم اهواز و روستاهای همجوار را دچار نگرانی کنیم، در این زمینه هر کاری لازم باشد برای رفع نگرانی انجام می دهیم، ما برای حفظ محیط زیست از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.

وی اضافه کرد: در زمینه سوزاندن نیشکر در حال حاضر در وضعیت ناچاری، بخشی از نیشکر را می سوزانیم این روندی است که در پیشرفته ترین کشورهای دنیا هم وجود دارد فیلم های که هم اکنون می بینید مربوط با سال ۲۰۱۴ است و تایید کننده این نکته است اما در حال حاضر تکنولوژی برای آن در جهان وجود ندارد و حتی کشور برزیل که از کشورهای مهم نیشکری جهان است تا سال ۲۰۲۰ زمان خواسته که برداشت سبز را به طور کامل محقق کند.

صادقی ادامه داد: اگر محیط زیست به این نتیجه برسند که زه آب نیشکر تالاب شادگان را آلوده می کند ما آمادگی داریم در کمترین زمان ممکن زه آب را از تالاب بر داریم، که در آن صورت به گمان کارشناسان خشک شدن تالاب، قریب الوقع خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه داد: در برخوردهای محیط زیستی نگاه تبعیض آمیز وجود دارد بعضی صنایع را رها کرده اند و تیغ بر گلوی صنعت نیشکری گذاشته اند در حالی که ما به تعهدات خود تا حدودی که نگاه علمی اجازه می دهد وفاداریم. وی ادامه داد: ما از واحد دهخدا در شمال خوزستان تا تمامی واحدهای جنوبمان حتی یک قطره زه آب وارد کارون نمی کنیم و حاضریم با هر کسی که در این زمینه مدعی است و معتقد است که ما کارون را آلوده می کنیم مناظره کنیم.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی یادآورشد: در زمینه تولید شکر خوشبختانه در طول چند سال گذشته تولید ما سه برابر شده و اکنون به تنهایی به انداره تمامی تولید کنندگان چغندری کشور تولید داشته و ۴۰ درصد شکر کشور را نیز تولید می کنیم و امیدواریم سال دیگر به تولید بالای پانصدهزار تا پانصد و پنجاه هزار تن برسیم.در حال حاضر با توجه تمام شدن برداشت نیشکر هیچ سوزاندنی در کار نیست هرگونه مطلبی در این خصوص مردود بوده و ناشی از بی اطلاعی نسبت به صنعت نیشکر است.

وی ادامه داد: اقدامات جبرانی توسعه نیشکر در خصوص تولید سالانه ۷۸۶ هزارتن اکسیژن و جذب بیش از یک میلیون تن Co2 توسط مزارع نیشکر در بحث های زیست محیطی کمتر دیده شده است. صادقی گفت کار من سیاسی نیست کار من تولید است، من از گفتگوهای چالشی استقبال می کنیم. من از سال ۱۳۷۷ در نیشکر در جایگاهی محتلی بوده ام و تلاشم در راستای تولید است.

مهندس صادقی خواستار آن شد که تیمی متشکل از کارشناسان خبره با حضور رسانه ها و صداوسیما تشکیل شود. و تمام ورودیهای کارون را بررسی و مستندسازی کنند و در این زمینه توسعه نیشکر هزینه های لازم را پرداخت می کند.تمامی کسانی که در حوزه محیط زیست اظهار نظر می کنند در این زمینه صاحل نظر نیستند ما فقط به گفته های مسئولانه، علمی و منطقی توجه می کنیم و گفته های غیرکارشناسانه و غیرمسولانه را جدی نمی گیریم.در زمینه تولید MDF متاسفانه به دلیل واردات زیاد با مشکل فروش روبرو بوده ایم، در این زمینه کمتر به تولید داخل توجه شده است در حالی که MDF تولیدی ما از کیفیت خوبی برخوردار است.مدیریت توسعه نیشکر همواره باید قدرت چانه زنی در عرصه ملی برای سرمایه گذاری جدید را در دستور کار داشته باشد، تمامی واحدهای نیشکری مدیرعامل بومی و مقیم خوزستان دارند که مرتباً مورد نظارت مدیریت شرکت قرار می گیرند.

وی این میزان تولید را قابل توجه خواند و یادآوری کرد: این تولید در حالی به دست آمده که بین ۲۰۰تا ۳۴۰میلی متر بارندگی در واحدها داشتیم که همین بارندگی ها در هر نوبت باعث تاخیر ۱۵ روزه در عملیات برداشت می شد.

صادقی گفت: از این میزان برداشت ۴۵۲هزار تن شکر خام به دست آمده که از آن نیز ۴۰۶هزار تن شکر سفید تاکنون استحصال شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سال زراعی آتی را سال مناسبی در برداشت و استحصال شکر برای شرکت دانست و گفت: برداشت نیشکر به میزان پنج میلیون و ۴۰۰هزار تن و تولید ۵۰۰هزار تن شکر خام بر اساس برآورد اولیه برای سال زراعی ۹۳ – ۹۴ پیش بینی می شود.

وی همچنین از تولید ۳۲میلیون لیتر الکل طبی، شش هزار و ۹۰۰ تن خمیر مایه، ۶۱هزار متر مکعب ام.دی.اف و ۳۴هزار تن خوراک دام در سال زراعی جاری که تا دو ماه آینده به اتمام می رسد خبر داد.

صادقی با اشاره به تولید یک میلیون تن شکر خام در کشور گفت: میزان تولید شکر خام در واحدهای هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با احتساب واحدهای هفت تپه و کارون ۶۵۰هزار تن بوده که بیش از ۶۰درصد تولید مجموع کشور را شامل می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با رد تمام اتهام های وارده مبنی بر آلاینده بودن این شرکت گفت: مجموع مزارع نیشکر جهان حدود ۲۵میلیون هکتار است که از این مزارع تنها ۲۰درصد به صورت سبز برداشت و بقیه سوزانده می شود و اتهام ها در حالی به شرکت وارد می شود که حتی در پیشرفته ترین کشورهای جهان هم برداشت نیشکر به صورت تمام ˈ سبز صورت نمی گیرد.

صادقی یادآوری کرد: سالانه ۷۴۰تا ۸۰۰هزار تن اکسیژن در واحدهای تابع شرکت تولید می شود و انتظار می رود که برخورد مسوولان نسبت به میزان آلاینده ها مسولانه باشد.

وی با تایید موضوع سوزاندن مزارع نیشکر که اجتناب ناپذیر است افزود: میزان آلاینده های ناشی از برداشت غیر سبز بسیار کمتر از میزان اکسیژن تولیدی است و با هر کسی که مدعی آلاینده بودن شرکت است حاضر به مناطره ایم چرا که این اظهار نظرها همراه با دانش کافی نیست و این قضاوت های ناعادلانه است که باعث می شود روزانه چند نفر از مدیران شرکت های تابع به دادگاه احضار شوند.

صادقی تاکید کرد: آیا چاه های نفت موجود در خوزستان آلاینده نیستند و گاز آلوده ندارند، صنایع فولاد خوزستان مگر آلودگی ایجاد نمی کند، فقط ما هستیم که آلاینده ایم؟

وی افزود: این شرکت هرگز معیارهای سازمان حفاظت محیط زیست را زیر پا نگذاشته است.

صادقی همچنین با انتقاد از قضاوت های نابجا و غیر فنی در خصوص فعالیت های شرکت گفت: برای سرمایه گذاری های خود در استان خوزستان دچار تردید شده ایم و این که می گویند شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی موجب آلودگی است و زهاب وارد کارون می کند و محیط زیست خوزستان را دچار اختلال کرده به هیچ وجه صحیح نیست.

وی به سرمنشاء خروجی زه آب نیشکر اشاره و یادآوری کرد: زه آب دهخدا وارد طلاییه، زه آب واحدهای امیر کبیر و میرزا کوچک خان وارد شلمچه و از آنجا به دستور شورای عالی امنیت ملی وارد مرز ایران با عراق می شود و واحدهای شرق کارون مانند سلمان فارسی، دعبل خراعی و فارابی هم زه آب خود را وارد تالاب شادگان و خوریات خلیج فارس کرده و باعث احیای مجدد تالاب شده اند.

صادقی گفت: هر کس و هر نهادی از جمله سازمان محیط زیست اگر مدعی است زه آب نیشکر آلاینده است و ورود آن به تالاب شادگان باعث ایجاد اختلال می شود حاضریم این زه آب را قطع کنیم که سرانجام پس از شش ماه تالاب خشک خواهد شد.

وی افزود: حاضریم این ادعا را ثابت کنیم که در آلودگی کارون هیچ گونه نقشی نداریم؛ سالانه نیم میلیارد ریال جایزه از سوی نهادهای بین المللی ناظر بر حفظ محیط زیست به دلیل ایجاد هوای پاک به واحدهای توسعه نیشکر پرداخت می شود و در صورتی که مسولان سازمان محیط زیست با احیای تالاب هورالعظیم با زهاب نیشکر موافقت کنند حاضر به انتقال این زه آب به منظور تحقق این امر هستیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: تمام مسوولان واحدهای تابع شرکت را موظف کرده ایم تا تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود فاضلاب های صنعتی به زه کش ها را اندیشیده و اقدام به تصفیه آن کنند.

صادقی افزود: تمام تلاش خود را برای سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست به کار گرفته ایم و خوشحالیم که در این زمینه دروغ نمی گوییم اما نگرانیم که دروغ می شنویم.

وی تاکید کرد: مدعیان آلاینده بودن شرکت که به دنبال تعطیلی واحدهای تابع آن هستند اگر حاضرند تبعات تلخ این تعطیلی را بپذیرند ما آمادگی این کار را داریم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از خوزستان به عنوان استانی ثروتمند اما فقیر یاد کرد و گفت: آنچه در خوزستان ما را خوشحال می کند یک اشتغال بیشتر است؛ چند سال است که به دنبال احیای ۱۴هزار هکتار اراضی جدید برای توسعه سطح زیر کشت نیشکر هستیم اما مسوولان با برخوردهای نامسوولانه و غیر منطقی خود حتی ما را در سرمایه گذاری های آتی دچار تردید کرده اند.

وی یادآوری کرد: در زمان حاضر ۱۷هزار نفر در واحدهای تابع شرکت شاغل هستند که از این تعداد، تنها کمتر از یکصد نفر نیروی غیر بومی است.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
مصرف برنج ایران تا ۲۱ سال دیگر ۵ میلیون تن می‌شود

مصرف برنج ایران تا ۲۱ سال دیگر ۵ میلیون تن می‌شود

موسسه جهانی تحقیق قیمت برنج اعلام کرد: تامین ۵۰ درصد برنج ایران وابسته به واردات است و میزان مصرف این محصول تا ۲۱ سال دیگر ۵ میلیون تن می‌شود با وجود منابع طبیعی شکننده در این کشور انقلاب سبزی باید صورت گیرد تا خودکفایی این محصول در ایران رقم بخورد.

به گزارش کشاورزنیوز و به نقل از فارس موسسه تحقیق قیمت جهانی برنج با ارائه مطلبی نوشته است:

کشورهای آسیایی بازار بسیار مناسبی برای برنج وارداتی است اما ایران مهمترین بازار برنج غرب و مرکز آسیا محسوب می‌شود، همچنین ایران بزرگترین مصرف کننده و وارد کننده برنج در منطقه نیز است.

براساس آمار USDA، ایران در سال ۲۰۱۲ ، ۳٫۳ میلیون تن برنج مصرف کرد در حالیکه تنها ۱٫۷ میلیون تن از این محصول را تولید کرد.

مصرف برنج در ایران بیشتر از کشورهای نپال، مالزی و سریلانکا است که میزان تولید محصول برنج آنها کمتر ازمجموع تولیدات ایران، ترکیه و افغانستان است.


*ایران بزرگترین وارد کننده برنج باسماتی هند

در سال ۲۰۱۲ ایران سومین وارد کننده برنج دنیا بعد از چین و نیجریه شناخته شد و بزرگترین وارد کننده برنج باسماتی بود، اهمیت ایران بر بازار برنج دنیا زمانی محسوس شد که در سال ۲۰۰۸ که به دلیل خشکسالی تولید برنج ایران با بحران مواجه شد، تقاضای ایران برای برنج نقش بسیار مهمی در افزایش قیمت‌ها داشت.

به دلیل کمبود آب در ایران بسیاری از مناطق برای کشت برنج مناسب نیست همچنین نبود خاک مناسب نیز دلیل دیگری بر کشت نشدن این محصول در تمام مناطق ایران است.

۳ منطقه گیلان، مازندران و گلستان در مجموع ۸۵ درصد تولیدات برنج ایران را تأمین می‌کنند، برنج در تمام کشور ایران مصرف می‌شود و مهمترین کالای اساسی بعد از گندم و جو به حساب می‌آید.

همانند بسیاری از کشورهای مصرف کننده برنج دولت ایران نیز به دنبال خودکفایی در محصولات اساسی بویژه برنج است و در راستای این سیاست با وجود تحریم‌ها علیه این کشور، تجارت این محصول انجام می‌شود و مشوق‌هایی هم برای تولید داخلی برنج توسط دولت ایران داده می‌شود.

موسسه تحقیقات بین‌المللی برنج ۳۵ سال است که تحقیقات برنج را در ایران حمایت می‌کند و از آن زمان عملکرد این محصول ۲ برابر شده است اما با وجود این تولید برنج در ایران با چالش‌های عمده‌ای مواجه است که شوری خاک، تنش‌های گرم‌شدن زمین، فرسایش خاک، سیل و بیابان‌زایی از آن جمله است.


*مصرف برنج ایران تا ۲۱ سال دیگر ۵ میلیون تن می‌شود

در حال حاضر ۵۰ درصد تامین این محصول اساسی وابسته به واردات است و برآورد می‌شود مصرف این محصول اساسی تا سال ۲۰۳۵ یعنی ۲۱ سال دیگر به ۵ میلیون تن برسد و با وجود برنامه‌های خودکفایی در برنج، به نظر می‌رسد انقلاب سبزی باید در این کشور صورت گیرد تا به رغم منابع طبیعی شکننده در این کشور شاید خوداتکایی این محصول رقم بخورد.

نرخ سرمایه‌گذاری ایران در بخش تحقیقات کشاورزی در مقایسه با کشورهای همسایه نسبتاً بالاست و تهران اکنون ریاست دفتر مرکزی تحقیقات منطقه‌ای برنج برای غرب و مرکز آسیا را عهده‌دار است.

به دلیل اینکه ایران در معرض تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است به همین دلیل برنامه‌های تغییراتی تاثیر تغییرات آب و هوایی در عملکرد برنج نیز در این کشور پیگیری می‌شود.

اگرچه ایران چالش‌های عمده‌ای در بخش برنج دارد اما فرصتهایی هم در زمینه تولید برنج در این کشور هست اما انچه در این میان بدیهی و مسلم است اینکه سیاست ایران در تولید برنج همواره تحت تاثیر بازارهای بین‌المللی قرار می‌گیرد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
حذف ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی غیراقتصادی

حذف ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی غیراقتصادی

اگر با روند موجود کشاورزی کنیم،درآینده با کمبود و قطع آب بخش کشاورزی مواجه خواهیم شد، اما در صورتی که نگاه ما در بخش کشاورزی تغییر یابد می توانیم با استفاده از فناوری های نوین با کمترین آب به تولیدات کشاورزی بپردازیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: در راستای تغییر الگوی کشت قرار است ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی که توجیه اقتصادی ندارد از سطح زیرکشت حذف شود.

به گزارش کشاورزنیوز و به نقل از ایلنا، اسکندر زند در نشستی مطبوعاتی به مناسبت هفته جهادکشاورزی که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، افزود: هم اکنون یکی از برنامه های وزارت جهادکشاورزی در برنامه خوداتکایی محصولات کشاورزی تغییر الگوی کشت است که دراین راستا برای خوداتکایی درتولید گندم از کشت گندم در مناطقی که توجیه اقتصادی ندارد، حمایت نمی کنیم.

وی در خصوص تولید سبزی و صیفی نیز گفت: در حال حاضر برنامه تولید سبزی و صیفی در گلخانه ها و محیط های بسته را در دستور کار داریم تا بتوانیم با مصرف آب کمتر راندمان تولید را افزایش دهیم به طوری که در تولید گلخانه ای پیش بینی می شود تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن برسد که این مهم در فضای باز ممکن نیست.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: همچنین در تغییر الگوی کشت در نظر داریم محصولی همچون چغندر قند با نیاز آبی بالا در فصل زمستان کشت شود.

زند گفت: در دنیا برای تغییر الگوی کشت هزینه می شود و برای این که کشاورزان محصول با نیاز آبی بالا کشت نکنند، دولت پولی به کشاورزان اختصاص می دهد، اما این مورد در کشور ما هنوز اجرایی نشده بنابراین به تخصیص یارانه به بخش تولیدات کشاورزی نیاز داریم.زند با بیان این که کشور ما دارای ذخایر ژنتیکی ارزشمند در بخش کشاورزی است، گفت: متاسفانه هم اکنون ذخایر ژنتیکی در کشور مورد بی مهری قرار گرفته به طوری که امروز وزارت جهادکشاورزی برحسب وظیفه بخش عمده ای از آنان را حفظ می کند.

به گفته وی هم اکنون بانک ژن کشور دارای ۷۰ هزار نمونه و ۵۰ باغ کشاورزی ذخایر زیتون، انار، خرما، فندق و ذخایر آبزیان همچون ماهیان خاویاری و کرم ابریشم است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه امروزه داشتن یک ژن مقاوم به زنگ زرد دارای بیش از یک میلیارد تومان ارزش دارد، افزود: متاسفانه هم اکنون ذخایر ژنتیکی کشور با حداقل امکانات نگهداری می شود.

زند با اشاره به اینکه ذخایر ژنتیکی کشور به متولی نیاز دارد اظهار داشت: خوشبختانه هم اکنون لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی مراحل نهایی خود را در دولت می گذراند و پس از آن به مجلس ارایه می شود تا با تصویب قانون متولی برای تامین اعتبار و ردیف مالی ذخایرژنتیکی داشته باشیم.

وی تاکید کرد در حال حاضر در دنیا وجود ذخایر ‍ژنیتیک برگ برنده هر کشور است، اگر ما توجه به این بخش نداشته باشیم، مبحث استعمار و استثمار ژنتیکی مطرح می شود بنابراین نمی توانیم برای تولید بهتر اصلاح لاین های جدید را داشته باشیم.وی با بیان این که سالانه ۳۵۰ هزارتن بذر گواهی شده در کشور تولید و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد گفت: هم اکنون هسته اولیه بذر مورد نیاز کشور و بذور گواهی شده در داخل تولید و تامین می شود اما به دنبال ورود بخش خصوصی در تولید و تکثیر بذرجدید و بذر گواهی شده هستیم.به گفته زند تولید هر رقم جدید تحقیقاتی حداقل حدود ۱۳ سال به طول می انجامد و تولید و تکثیر هسته اولیه بذر مادری نیز حداقل ۴ سال زمان می برد.

وی با بیان این که مشکلی در تامین بذر مورد نیاز کشور نداریم گفت: هم اکنون کشاورزان ما هر ۳ سال یکبار اقدام به تعویض بذر می کنند که با معرفی و تکثیر ارقام جدید می توانیم این مدت زمان را به ۲ سال کاهش دهیم.

زند از اصلاح آئین نامه معرفی رقم به تازگی خبر داد و افزود: پس از تایید هیات امنای سازمان تحقیقات بخش خصوصی می تواند راحت تر اقدام به واردات ارقام اصلاح شده بذر خارجی، تولید بذر و فعالیت در عرصه تولید بذر داشته باشد. بنابراین بنا داریم با اصلاح این آئین نامه از ظرفیت های بخش خصوصی در تولید بذر استفاده کنیم.

زند به بحران آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: اگر با روند موجود کشاورزی کنیم،درآینده با کمبود و قطع آب بخش کشاورزی مواجه خواهیم شد، اما در صورتی که نگاه ما در بخش کشاورزی تغییر یابد می توانیم با استفاده از فناوری های نوین با کمترین آب به تولیدات کشاورزی بپردازیم.

به گفته معاون وزیرجهادکشاورزی هم اکنون از ۸ میلیون هکتار از اراضی بخش کشاورزی تنها حدود ۲ میلیون هکتار تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرارد دارد که باید به شکل جدی روی این موضوع کار شود.

زند با بیان اینکه در تحقیقات باید به دنبال ارتقای ارقام جدید با نیاز آبی کمتر باشیم گفت: هم اکنون به دنبال ارقام برنج با کیفیت بالا، ارقام محلی، عملکرد ارقام پرمحصول و دوره رشد کوتاه هستیم تا کشاورزان ما بتوانند سالانه حداقل ۲بار کشت برنج داشته باشند.

به گفته وی هم اکنون ۱۰۰ رقم گندم معرفی شده که ۷۰ رقم آن وارد عرصه های کشاورزی شده است.

وی تاکید کرد ترویج کشاورزی به سرمایه گذاری نیاز دارد به همین دلیل باتاسیس شرکت های دانش بنیان سعی کردیم زمینه فعالیت محققان را در این شرکت ها فراهم کنیم.به گفته زند هم اکنون مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته اما تقاضا در بخش کشاورزی کم است.

رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه ۶۰۰ نوع بیماری، آفت و علف هرز اراضی کشاورزی را مورد تهدید قرار می دهد گفت: طی سالهای گذشته به دلیل شیوع بیماری لکه سفید، میگوی کشور در حال نابودی بود که با کمک دستاوردهای تحقیقاتی توانستیم تولید میگو را به سمت مطلوبی هدایت کنیم

زند در ادامه گفت: سیاست ما استفاده بهینه از توانمندی های موجود در دانشگاه ها است متاسفانه در دانشگاه ها از توانمندی ها در بخش کشاورزی و تحقیقات به خوبی استفاده نشده است بنابراین به دنبال استفاده از توانمندی دانشگاه ها و فارغ التحصیلان دانشگاه ها در بخش های تحقیقاتی هستیم تا به صورت کاربردی در این بخش مورد بهره برداری قرار گیرند.زند تصریح کرد: استفاده از نهاده های بین المللی در تحقیقات کشور را در دستور کار داریم بنابراین در نظر داریم از ظرفیت های نهادهای بین المللی که حق اشتراک می پردازیم به نحو مطلوبی استفاده کنیم.وی اضافه کرد: هم اکنون زمینه لازم برای ایجاد دفاتر منطقه ای سه موسسه بزرگ و مطرح دنیا در کشور از جمله موسسه تحقیقات گندم و ذرت، موسسه تحقیقات بین المللی برنج و موسسه تحقیقات خشکی مطرح است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در زمینه آموزش گفت: برای نخستین بار امسال نیازسنجی آموزشی را برای دانشگاه های کشور انجام دادیم و امسال جذب دانشجو براساس این نیازسنجی صورت می گیرد.وی ادامه داد: در نظرداریم امسال بیشتر رشته های موردنیاز مورد پذیرش قرارگیرند و در این راستا ارتباط خوبی با وزارت علوم برقرار شده است.

معاون وزیرجهادکشاورزی گفت: در تربیت دانشجو توسط وزارت جهاد کشاورزی تغییر رویکرد خواهیم داشت به طوری که قرار است لیسانس و فوق لیسانس از دستور کار مجموعه های علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی خارج و به جای آن تکنسین به پائین را تربیت کنیم.زند افزود: در زمینه آموزش کشاورززادگان و بهره برداران با وزارت آموزش و پرورش نیز رایزنی هایی صورت گرفته است،به طوری که گرایش کشاورززادگان به آموزش های متوسط کاردانی و فنی حرفه ای ضعیف است که باید تقویت شود.

به گفته وی، طبق آمارها حدود ۱۰ میلیون نفر بیسواد در کشور وجود دارد که بخشی از آنان مربوط به بخش کشاورزی است بنابراین مقرر شده با همکاری نهضت سواد اموزی برای باسواد کردن کشاورزان اقدامات لازم صورت گیرد.

وی اظهارداشت: همچنین برای ترویج تحقیقات کشاورزی نیز قرار است روزانه دو ساعت برنامه های ترویجی و آموزشی توسط صداو سیما برای کشاورزان پخش شود تا از تکنولوژی های جدید در ترویج بهره مند شوند.
وی اضافه کرد: درنظرداریم از ظرفیت ها و توانمندی های ۵۰ هزار خبره کشاورزی تحت عنوان کانون های یادگیری استفاده کنیم که البته این ظرفیت ها نیز کافی نیست و باید افزایش یابد.

رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: هم اکنون به دنبال تبدیل مراکز تحقیقات کشاورزی به مراکز ترویج کشاورزی هستیم که برای نمونه(پایلوت) این روش در استان گیلان اجرایی خواهد شد و پس ازآن به سایر استان ها تعمیم داده می شود.

به گفته زند در حال حاضر ۱۱۰۰ مرکز خدمات کشاورزی داریم که با تغییر وضعیت این مراکز به مراکز ترویجی بخش خصوصی، شرکت های مشاوره ای و کانون های یادگیری می توانند از ظرفیت های این مراکز استفاده کنند.

معاون تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه طی ۴۰ سال گذشته تاکنون حدود ۵۰۰ رقم جدید زراعی و باغی به کشاورزان معرفی شده است گفت: از ابتدای سال تاکنون نیز ۵ دستاورد تحقیقاتی معرفی شده که فردا یکشنبه نیز طی مراسمی ۵ دستاورد تحقیقاتی دیگر در زمینه های شیلات، بیوتکنولو‍ژی گندم و صنوبر رونمایی می شود.

وی ادامه داد: در نظر داریم رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی بخش کشاورزی را تاپایان سال جاری به ۱۵ مورد برسانیم.

زند گفت: همچنین قرار است در هفته جهادکشاورزی از کشاورزان نمونه استانی و در هفته دولت از کشاورزان نمونه کشاورزی تقدیر به عمل آید.

هفته جهادکشاورزی ۲۱ تا ۲۷ خردادماه جاری است.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
در دو ماهه نخست ۹۳: گندم صدرنشین کالاهای وارداتی

در دو ماهه نخست ۹۳: گندم صدرنشین کالاهای وارداتی




گندم در دو ماهه نخست ۱۳۹۳ عمده‌ترین محصول وارداتی کشور بود.

به گزارش کشاورزنیور و نه نقل از ایسنا، براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در دو ماهه نخست سال جاری گندم با ۴۹۵ میلیون دلار بیشترین سهم را در بین کالاهای وارداتی کشور به خود اختصاص داد.

خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتیمتر مکعب با ۲۶۳ میلیون دلار و کنجاله سویا با ۲۴۰ میلیون دلار رده‌های دوم و سوم عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران را به خود اختصاص دادند.

ضمن اینکه برنج با ۲۳۵ میلیون دلار،‌ روغن خام سویا با ۱۷۲ میلیون دلار، ذرت دامی با ۱۶۱ میلیون دلار، شکر تصفیه نشده با ۱۴۴ میلیون دلار، قطعات گوشت بی استخوان یخ زده با ۱۱۲ میلیون دلار، دستگاههای گیرنده فرستنده تلفن همراه به استثنای BTS با ۱۰۸ میلیون دلار و محصولات آهنی و فولادی با ۹۳ میلیون دلار رده‌های چهارم تا دهم عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران را در دو ماهه نخست ۹۳ بدست آوردند.

در بین این اقلام بیشترین رشد واردات مربوط به شکر تصفیه نشده به میزان ۱۴۱٫۱۱ درصد، قطعات گوشت بی استخوان یخ زده به میزان ۳۰۲٫۹۷ درصد و دستگاههای گیرنده فرستنده تلفن همراه به استثنای BTS به میزان ۱۴ هزار و ۷۰۹ درصد بوده است.

در این بین بیشترین افت واردات نیز مربوط به کنجاله سویا به میزان ۲۶٫۸ درصد و برنج به میزان ۳۶٫۲۳ درصد بوده است.


 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کنگره «علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران» برگزار می‌شود

کنگره «علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران» برگزار می‌شود

سیزدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران و سومین همایش علوم و تکنولوژی بذر کشور، شهریورماه امسال به میزبانی کرج برگزار می‌شود.

نیراعظم خوش خلق سیما، عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، تبادل اطلاعات علمی بین پژوهشگران رشته‌های مختلف علوم زراعت و اصلاح نباتات، ارائه دستاوردهای جدید علمی و فنی توسط پژوهشگران عرصه های مرتبط با علوم زراعت و اصلاح نباتات، انتقال نتایج پژوهش‌های انجام شده به بخش‌های اجرایی و بهره برداران کشاورزی برای رفع موانع و مشکلات تولید پایدار محصولات زراعی و بحث و تبادل نظر درباره جایگاه کشاورزی به خصوص در بخش تولید و اقتصاد کشور را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنگره عنوان کرد.

وی افزود: 16 مبحث تخصصی در زمینه گیاهان زراعی، اکولوژی، فیزیولوژی، مدلینگ، اقلیم و پایداری، تنش‌های زنده و غیر زنده، تغذیه و تولید، فناوری، ژنتیک، تنوع زیستی، به نژادی، زیست فناوری، امنیت تولید، علفهای هرز، گیاهان زراعی جدید و فراموش شده و ایده‌های جدید زراعی از محورهای این کنگره است.

خوش خلق سیما خاطرنشان کرد: برگزاری هم اندیشی با موضوعات ذخایر توارثی و بانکهای ژن کشور، تغییر اقلیم، منابع آب و کشاورزی کشور، واردات محصولات کشاورزی و تولیدات داخلی و کمیته اصلاح و تولید بذر، نهال و نشاء با استفاده از کشت بافت از دیگر برنامه‌های این کنگره است.

بر اساس این گزارش، سیزدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران و سومین همایش علوم و تکنولوژی بذر ایران چهارم تا ششم شهریور ماه امسال با شعار «احیای جایگاه کشاورزی در تولید ناخالص ملی» توسط انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران و انجمن علمی بذر ایران همراه با برپایی نمایشگاه تخصصی تولیدات کشاورزی در محل سالن سخنرانی‌های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر واقع در کرج برگزار می‌شود.
 

farahzadi63

عضو جدید
با سلام خدمت شما و تشکر
اگر من بخواهم راجب مطلبی از اعضاء مشورت بگیرم باید سوالم را کجا مطرح کنم؟
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
سال آینده 5 هزار و 300 هکتار از زمین‌های زراعی کشور زیر کشت چغندر خواهد رفت

سال آینده 5 هزار و 300 هکتار از زمین‌های زراعی کشور زیر کشت چغندر خواهد رفت

معاونت زراعی و تولیدات گیاهی وزرات جهاد کشاورزی گفت: سال آینده 5 هزار و 300 هکتار از زمین‌های زراعی کشور زیر کشت چغندر قند خواهد رفت که بذر این چغندر‌ها نسبت به سال‌های قبل مقاوم بوده و آب کمتری مصرف می‌کند.

عباس کشاورز معاونت زراعی و تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران؛ با اشاره به اینکه برای 5 سال آینده تولید چغندر کشور به 35 هزار هکتار خواهد رسید اضافه کرد: امیدواریم با آغاز کشت پاییزه در سال آینده به هدف گذاری خود برای 5 سال به برسیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر تقرطیبا 950 هزار تن انواع کود شیمیایی ازت و .. در کشور ذخیره شده و ما نیازی دیگر به واردات نداریم.
کشاورز همچنین درخصوص ظرفیت واردات گندم به کشور نیز گفت: سال آینده ما نیازمند 5 میلیون تن گندم وارداتی هستیم که امیدواریم به این هدف‌گذاری خحود برای سال آینده دست پیدا کنیم.

وی همچنین گفت: در حال حاضر کشور ما 6 دهم درصد سم دنیا را مصرف می‌کند که با سخت‌گیری‌هایی که ما انجام داده‌ایم این سم در محصولات کشاورزی به 35 تا 40 درصد کاهش یافته است.

کشاورز در پایان یادآور شد: ما طی برنامه 5 ساله بذر گندم را تا 30 درصد گواهی کنیم که در حال حاضر میزان بذر گواهی شده گندم در کشور 5 درصد است.
 

Similar threads

بالا