خبرهایی از پتروشیمی- پالایش و پخش

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پایل کوبی خط انتقال فرآورده نفتی ساری-گل پل در منطقه شمال کشور

پایل کوبی خط انتقال فرآورده نفتی ساری-گل پل در منطقه شمال کشور



خط لوله انتقال فرآورده های نفتی ساری _ پل گل خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال با هدف مقاوم سازی و جلوگیری از رانش زمین پایل کوبی شد.


به گزارش شانا، سر پرست واحد نگهداری و تعمیرات خط شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال،گفت: برای این منظور ٣٠ پایل به طول ٢٦ متر برای مقاوم سازی مسیر خط ٣٢ اینج در کیلومتر ٢٣+ ٨٠٠ نصب شده است.

اسحاق اردشیری تصریح کرد: هر چند گابیون بندی نیز در این مسیر به سمت جاده ایجاد شده است، اما برای حفظ گابیون بندی در حال تخریب، پروژه پایل کوبی نیز اجرا شد.
اردشیری به رانشی بودن زمین اشاره و اظهار کرد: کمبود فضا برای استقرار ماشین آلات، ضرورت اجرای پایل کوبی در این منطقه را دو چندان کرده است.وی با اشاره به دشواری اجرای پایل کوبی در این مسیر گفت: کارکنان ترابری و تعمیرات خط منطقه در کمتر از سه روز عملیات پایل کوبی و دیوار سازی آن را به انجام داد.
سر پرست واحد نگهداری و تعمیرات خط شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال، دسترسی آسان به مرکز انتقال نفتگل پل را از دیگر موارد مهم در انجام این عملیات عنوان کرد.

به گزارش شانا، پایل به شمعهای با قطر کوچک اطلاق می شود که غالبا با تسلیح فولادی سبک و تزریق دوغاب سیمان همراه است. پایل علاوه بر آنکه به عنوان یک آلمان باربر و مقاوم در برابر نشت عمل می کند، به دلیل تزریق دوغاب سیمان، سبب بهبود مشخصات مقاومتی و رفتاری خاک اطراف نیز می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
٧٨٠ میلیون ریال صرفه جویی با بازسازی تجهیزات در پالایشگاه آبادان

٧٨٠ میلیون ریال صرفه جویی با بازسازی تجهیزات در پالایشگاه آبادان

بازسازی هفت دستگاه الکترونیکی در پالایشگاه آبادان، ٧٨٠ میلیون ریال صرفه جویی ایجاد کرده است.


به گزارش شانا سرپرست نگهداری و تعمیرات برق و ابزار دقیق شرکت پالایش نفت آبادان گفت:این تجهیزات از سوی متخصصان بخش الکترونیک واحد بازسازی و در سرویس قرار گرفتند.
سید محمد طهری با بیان این که این اقدام کارکنان کارگاه ابزار دقیق،مشکلات راهبری واحدهای عملیاتی مرتبط با این تجهیزات را برطرف کرده است،افزود: همچنین حدود ٧٨٠ میلیون ریال صرفه‌جویی را نیز ایجاد کرده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون تعدادی از این تجهیزات، به منظور رفع نیازهای آتی به موجودی انبار کارگاه افزوده شده‌اند.

به گزارش شانا، پالایشگاه آبادان که با تولید روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین به طور روزانه ۲۳ درصد بنزین کشور را تامین می کند، به زودی و با راه اندازی کامل فاز سوم، بر کیفیت و ظرفیت تولید آن افزوده می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه اندازی سامانه تصفیه پساب بهداشتی مرکز انتقال نفت مارون

راه اندازی سامانه تصفیه پساب بهداشتی مرکز انتقال نفت مارون



سامانه تصفیه پساب بهداشتی مرکز انتقال نفت شماره ٦ مارون شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه اصفهان راه اندازی شد.


به گزارش شانا،مسئول بهداشت صنعتی و محیط زیست خطوط لوله و مخابرات منطقه اصفهان، گفت: این سامانه علاوه بر جلوگیری از آلودگی خاک و آب سطحی و زیر زمینی، آب را به منظور استفاده در بخش آبیاری فضای سبز نیز تصفیه می کند

کیوان صمیمی اظهار کرد: سامانه طراحی شده برای این مرکز از نوع لجن فعال با هوادهی گسترده و توان تصفیه ٢٠ متر مکعب پساب بهداشتی در شبانه روز است
وی افزود: خروجی این سامانه دارای استانداردهای لازم جهت ورود به آبهای سطحی و زیر زمینی به تایید سازمان محیط زیست کشور رسیده است و از آب تصفیه شده خروجی برای آبیاری فضای سبز مرکز انتقال نفت مذکور استفاده می شود.
بر اساس این گزارش، هم اکنون مراکز انتقال نفت شماره ٤ و ٦ مارون مجهز به سامانه تصفیه فاضلاب بهداشتی شده است و تا پایان امسال نیز چند مرکز دیگر به این سامانه مجهز خواهند شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
نرخ گازوییل شناورهای ایرانی در آبهای داخلی لیتری ٣٠٠ تومان است

نرخ گازوییل شناورهای ایرانی در آبهای داخلی لیتری ٣٠٠ تومان است



قیمت هر لیتر گازوییل برای شناورهای ایرانی در آبهای داخلی کشور ٣٠٠ تومان است.


سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار کرد: قیمت هر لیتر سوخت برای شناورهای گازوییل سوز با پرچم ایران، برای تردد در آبهای داخلی کشور ٣٠٠ تومان است.
به گفته داود عربعلی، گازوییل مصرفی شناورهای یاد شده برای تردد در خازج از محدوده آبهای ایران نیز با نرخ بانکرینگ محاسبه می شود.مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی نیز در این باره به خبرنگار شانا، گفت: در صورتی که شناورهای ایرانی از آبهای ایران خارج شده و در آبهای بین المللی تردد کنند، نرخ گازوییل مصرفی آنها با نرخ بانکرینگ که هم اکنون هر لیترآن حدود ١٥٥٠ تومان است، محاسبه می شود.
مظلومی با بیاناین که نرخ بانکرینگ این شناورها "شناور" است و به صورت هفتگی اعلام می شود، تصریح کرد: قیمت گازوییل عرضه شده بانکرینگ برای هفته جاری لیتری ١٥٥٠ تومان است.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی یادآور شد: از این پس، نرخ گازوییل تحویلی به شناورهای ایرانی که به بنادر کشورهای مجاور تردد می‎کنند بر مبنای نرخ بانکریگ محاسبه می شود.
مظلومی افزود: قیمت نفت کوره تحویلی به شناورهایی که در آبهای بین المللی تردد می کنند نیز بر مبنای نرخ بانکرینگ خواهد بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تخلیه ١,٣ میلیون متریک تن فرآورده نفتی در انبار نفت چابهار

تخلیه ١,٣ میلیون متریک تن فرآورده نفتی در انبار نفت چابهار



١,٣ میلیون متریک تن فرآورده نفتی به وسیله ٦٧ فروند کشتی نفتکش، پارسال در انبار نفت چابهار تخلیه شد.


مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار به خبرنگار شانا، گفت: سال گذشته یک میلیون و ٣٦٠ هزار و ٧١١ متریک تن فرآورده نفتی به وسیله ٦٧ فروند کشتی نفتکش در انبار نفت چابهار تخلیه شد.
عبدالله گیتی منش تصریح کرد: میزان فرآورده های نفتی تخلیه شده در انبار نفت چابهار در قیاس با سال ٩٢ نزدیک به ١٤ درصد و تعداد نفتکشها نیز ٢٤ درصد افزایش یافته است.
به گفته وی، مبادی تامین کشتیهای وارد شده به بندر چابهار از دو مبدا اصلی بندر صادراتی ماهشهر و جزیره لاوان و در برخی موارد نیز از بندر عسلویه بوده است.

به گزارش شانا، اسکله شماره دو شهید بهشتی چابهار با کاربری نفتی ١٥٠ متر طول و حداکثر آبخور آن برای کشتیهای نفتکش ٨,٥ متر است، این اسکله با دو رشته خط لوله به انبار نفت چابهار متصل شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مصرف بیش از ٢٧٠ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور

مصرف بیش از ٢٧٠ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور



مصرف سوخت هواپیماهای مسافر بر کشور در فروردین و اردیبشهت ماه امسال، به بیش از ٢٧٠ میلیون لیتر رسید.


رئیس اداره کل سوختگیری هواپیمایی کشور به خبرنگار شانا، گفت: در ٦٢ روز نخست امسال ٢٧٠ میلیون و ٥١٢ هزار و ٣٠٠ لیتر سوخت به ایرلاینهای کشور تحویل شده که این مقدار، در قیاس با مدت مشابه سال پیش ٦ میلیون و ٧٢٠ هزار و ٣٩٠ لیتر افزایش یافته است.

به گفته علی هرندی،مصرف سوخت خطوط پروازی کشور در فروردین ماه امسال، ١٤٢ میلیون و ٦٣٩ هزار و ٧٠٠ لیتر بوده که این مقدار سوخت به ١٧ هزار و ٨٠٠ فرورند هواپیما تحویل شده است.
وی افزود: میزان سوخت مصرفی ایرلاینها در ٣١ روز نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، بیش از ٦,٢ میلیون لیتر افزایش یافته است.
هرندی با اشاره افزایش ٤٥٨ هزار و ٥٣٠ لیتری سوخت تحویلی به هواپیماها در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، گفت: این مقدار در دومین ماه امسال، به ١٢٧ میلیون و ٨٧٢ هزار و ٦٠٠ لیتر رسیده و به ١٧ هزار و ٦٢٤ فروند هواپیما تحویل شده است.

رئیس اداره کل سوختگیری هواپیمایی کشور سفرهای نوروزی را دلیل افزایش میزان مصرف سوخت هوایی در فروردین ماه اعلام کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
فاز ٢ پتروشیمی کاویان آماده دریافت خوراک است

فاز ٢ پتروشیمی کاویان آماده دریافت خوراک است



فاز دوم پتروشیمی کاویان به عنوان تامین کننده خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب آماده دریافت خوراک است.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، علی محمد بساق زاده، مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: پتروشیمی کاویان با تولید و تزریق اتان فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی تا پایان سال به طور کامل و با تمام ظرفیت فعالیت می کند.

وی افزود: برخی از مجتمع های پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب تولید تجاری خود را آغاز کرده اند و در صورت دریافت خوراک بیشتر می توانند به طور کامل وارد مدار تولید شوند.
مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: امسال پتروشیمی های لرستان، مهاباد و کردستان و همچنین پتروشیمی تخت جمشید تولید خود را آغاز می کنند که این موضوع می تواند ظرفیت تولید را در صنعت پتروشیمی کشورمان افزایش دهد.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در صورت تامین کامل خوراک، تولید اتیلن این مجتمع سالانه به بیش از دو میلیون تن می رسد.

به گزارش شانا، مجتمع پتروشیمی کاویان، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتیلن کشور با سالانه دو میلیون تن ظرفیت تولید است و اتیلن تولیدی در پتروشیمی کاویان با خط لوله اتیلن غرب به پتروشیمی های لرستان، کرمانشاه، ایلام، اندیمشک، کرمانشاه، کردستان، مهاباد و میاندوآب ارسال و مازاد تولید نیز در پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر استفاده می شود
خوراک مورد نیاز پتروشیمی کاویان هم اکنون از طریق فازهای ٩ و ١٠ و ٤ و ٥ پارس جنوبی دریافت می شود که با راه اندازی فازهای تازه پارس جنوبی، میزان خوراک دریافتی پتروشیمی کاویان افزایش می یابد.
این گزارش می افزاید: با برنامه ریزی های انجام شده پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس جنوبی را تبدیل به اتیلن کرده است و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می کند که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده و خوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه گذاری ٨,٥ میلیارد دلار را تامین می کند. اساس این گزارش، خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در استان های خوزستان، فارس، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تامین کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
عزم جدی ژاپنی ها برای حضور در طرحهای پتروشیمی چابهار

عزم جدی ژاپنی ها برای حضور در طرحهای پتروشیمی چابهار



سفیر ژاپن در سفر به چابهار از آمادگی کشورش برای سرمایه گذاری در پتروشیمی های چابهار خبر داد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، کوجی هاندا، سفیر ژاپن امروز (سه شنبه، پنجم خرداد ماه) به همراه رایزنان تجاری و نمایندگان ١٠ شرکت تولیدی کشورش از قابلیتهای تجاری و اقتصادی بندر چابهار دیدن کرد.

وی صنایع پتروشیمی بندر چابهار را فرصتی مناسب برای سرمایه گذاران ژاپنی بیان کرد و گفت: شرایط سرمایه گذاری بیشتری برای ژاپن در ایران فراهم شده و ژاپن آماده مشارکت و سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی بندر چابهار است.

توسعه صنایع پتروشیمی در چابهار از طرحهایی است که پس از گازرسانی به سیستان و بلوچستان، مطرح شده و زیر ساخت های اولیه آن در حال اجراست.
سفیر ژاپن همچنین از توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار استقبال کرد و افزود: توسعه این بندر می تواند زمینه سرمایه گذاری بیشتری را برای سرمایه گذاران ژاپنی فراهم کند و لازم است تا سرمایه گذاران کشورش بیشترین استفاده را از این قابلیتها ببرند.هاندا با تاکید بر اهمیت ژئوپولیتیکی ایران در ترانزیت کالا گفت: بندر چابهار موقعیت استثنایی در کشور ایران دارد و به ما ماموریت داده شده از ظرفیتهای موجود برای تشویق سرمایه گذاران ژاپنی برای توسعه این بندر مهم استفاده کنیم.
سفیر ژاپن مشارکت سرمایه گذاران ژاپنی در فازهای عسلویه را یاد اور شد و تاکید کرد: پیشینیه حضور ژاپنی ها در طرحهای توسعه ایران مانند عسلویه دیگر سرمایه گذاران ژاپنی را علاقه مند به حضور در دیگر نقاط این کشور کرده است.

هاندا ماموریت دیگر از اقدامات هیئت ۱۲ نفره ژاپنی را شناسایی موقعیتهای ایجاد کارخانه و زمینه های مختلف اقتصادی عنوان کرد.
بر اساس این گزارش ،چندی پیش وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند در بازدید از بندر چابهار از آمادگی کشورش برای تجهیز اسکله شهیدبهشتی چابهار تا سال آینده خبر داد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
واحد استحصال اتان پتروشیمی پارس در مدار تولید قرار گرفت

واحد استحصال اتان پتروشیمی پارس در مدار تولید قرار گرفت



واحد استحصال اتان پتروشیمی پارس که چندی پیش از مدار خارج شده بود با تلاش شبانه روزی متخصصان داخلی بار دیگر در مدار تولید قرار گرفت.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه انرژی پارس، با تلاش شبانه روزی متخصصان داخلی شرکت پتروشیمی پارس واحد استحصال اتان این مجتمع با در سرویس قرار گرفتن یک دستگاه توربین گازی در مدار تولید قرار گرفت.

مجتمع پتروشیمی پارس در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و حدفاصل ٢٧٠ کیلومتری بوشهر قرار دارد. این شرکت در سال ١٣٧٧ تاسیس شد و در تیرماه سال ١٣٨٥ رسما به بهره برداری رسید.
واحدهای مجتمع پتروشیمی پارس شامل استحصال اتان، اتیل بنزن، استایرن‌ منومر و آفساید است و محصولات آن نیز اتان، پروپان، بوتان و گسولین را شامل می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
١٤ نقطه از خطوط لوله شمالغرب کشور رفع معارض شد

١٤ نقطه از خطوط لوله شمالغرب کشور رفع معارض شد



حریم ١٤ نقطه از مسیر خطوط لوله انتقال فرآورده ١٤ و ١٦ اینچ شمالغرب کشور رفع معارض شد.


به گزارش شانا، رئیس واحد تعمیرات خط خطوط لوله و مخابرات منطقه شمالغرب،گفت: پس از رفع این تعارضها در هفته گذشته، تسطیح مسیر خط لوله ١٤ اینچ در کیلومتر ٢٤٠ خرمدره به صایین قلعه آغاز شده است.
مجتبی کریمی با بیان این که تاکنون چهار کیلومتر از این مسیر تسطیح شده است، افزود: افزون بر تسطیح مسیر خط، لوله گذاری آبروها در مناطق کشاورزی نیز انجام شده است.
او اظهار کرد: در این عملیات از حدود ١٦ شاخه لوله آبرو به منظور سهولت در فعالیت ماشین آلات و جلوگیری از گل و لای شدن مسیر، استفاده شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقال ١٨,٧ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده نفتی با خط لوله

انتقال ١٨,٧ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده نفتی با خط لوله



مجموع نفت خام و فرآورده نفتی انتقالی با خطوط لوله در دو ماه نخست امسال به بیش از ١٨,٧ میلیارد لیتر رسید.


مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به خبرنگار شانا، گفت: در این بازه زمانی (اردیبهشت ماه) از طریق خطوط لوله ١٨ میلیارد و ٧٤٢ میلیون و ٦٦٧ هزار لیتر نفت خام و انواع فرآورده نفتی از مبادی تولید (پالایشگاههای کشور)به مبادی مصرف منتقل شده است.

داریوش امیر سرداری گودرزی با بیان این که از ٩ میلیارد و ٦٩٣ میلیون و ٩٩٧ هزار لیتر از این مقدار مربوط به فروردین ماه است، تصریح کرد: نفت خام و فرآورده های نفتی منتقل شده از طریق خط لوله به مبادی مصرف در اردیبهشت ماه امسال نیز ٩ میلیارد و ٤٨ مییلون و ٦٧٠ هزار لیتر بوده است.
وی نفت خام منتقل شده به مبادی مصرف در اردیبهشت ماه امسال را پنج میلیارد و ٣٨٤ میلیون و ٩١٦ هزار لیتر اعلام و اظهار کرد: مابقی شامل انواع فرآورده نفتی به میزان سه میلیارد و ٦٦٣ میلیون و ٧٥٤ هزار لیتر نیز به منظور توزیع در مبادی مصرف به انبارهای شرکت ملی پخش تحویل شده است.به گفته امیر سرداری از این میزان فرآورده نفتی (بیش از ٣,٦ میلیارد لیتر) تحویلی به انبارهای پخش مناطق، ٧٢ یک میلیارد و ٤٤ میلیون و ٥٤٣ هزار لیتر بنزین سوپر و معمولی، یک میلیارد و ٤٩٧ میلیون و ٩٦٢ هزار لیتر نفت گاز و ١٩٢ میلیون و ٣٧٩ هزار لیتر نیز نفت سفید بوده است.
او افزود: همچنین بیش از ٩٤ میلیون لیتر از فرآورده های نفتی منتقل شده در اردیبشهت امسال به نفت جت، بیش از ١,٦ میلیون لیتر به بنزین جت، همچنین بیش از ١٨٥ میلیون لیتر به نفتا و نزدیک به ٦٤٨ میلیون لیتر به نفت کوره اختصاص داشته است.

امیر سرداری با بیان این که بیشترین میزان انتقال بنزین با ٣٥٠ میلیون و ٢٣٨ هزار لیتر و نفت گاز با ١٢١ میلیون و ٩١٥ هزارلیتر به منطقه ری اختصاص دارد، تصریح کرد: کمترین میزان انتقال بنزین به منطقه نائین با ١,١٣ میلیون لیتر و کمترین انتقال نغت گار به منطقه سراب با ١.٩١ میلیون لیتر مربوط می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تبدیل متانول به پروپیلن عامل توسعه صنایع پایین دستی

تبدیل متانول به پروپیلن عامل توسعه صنایع پایین دستی



معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: در صورت ایجاد مقدمات لازم برای تبدیل متانول به پروپیلن فرصتی برای تحق آرزوهایمان فراهم می شود و به عنوان عامل اصلی توسعه صنایع میانی، پایین دستی، اشتغال و باعث جذب سرمایه گذاری می شود.


محمد حسن پیوندی در گفتگو با خبرنگار شانا، در خصوص حمایتهای وزارت نفت از پروژه های پتروشیمی گفت: پیش از واگذاریها در صنعت پتروشیمی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران هیچ وقت چالش قیمت خوراک با پتروشیمی ها را نداشتند، اما می بینید که این موضوع حالا به صورت چالش به رسانه ها و مجلس کشیده شده است.
وی ادامه داد: درآمد فروش اعم از صادرات و فروش داخلی محصولات پتروشیمی وارد چرخه مالی وزارت نفت نمی شود و پول خوراک تنها درآمد وزارت نفت از پتروشیمی هاست که آن هم صرف بخش کوچکی از نیاز پرداختهای نقدی سر ماه هدفمندی یارانه ها می شود؛ این وضعی است که در نتیجه بر ذهنها، تصمیمها، نظرها و استراتژیها اثر می گذارد.
پیوندی با بیان این که کمبود پروپیلن کشور از طریق تبدیل متانول به پروپیلن برطرف خواهد شد، گفت: حجم متانولی که کشور در پنج سال آینده خواهد داشت و تولید آن به ٢٤ میلیون تن خواهد رسید، می تواند در جهت توسعه زنجیره ارزش و تولید پروپیلن و مشتقات آن به کار گرفته شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دلیل تغییر رویکرد به تولید پروپیلن را چنین عنوان کرد: ما از طرفی حجم زیادی اتیلن در کشور تولید کرده ایم و بعد از دسترسی به منابع عظیم پارس جنوبی حجم زیادی اتان در دسترس داشتیم. همچنین اتیلن و پلی اتیلن زیادی در کشور تولید کرده ایم و هم اکنون در مقابل پنج میلیون تن پلی اتیلن تنها یک میلیون تن پروپیلن داریم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، بیشتر صنایع پایین دستی پتروشیمی که توسعه‌ آنها را هدف قرار داده‌ایم، نیازمند پروپیلن هستند. همه شیمیاییها و پلیمرهای ترکیبی مثل پلی اورتان و امثالهم موادی وابسته به پروپیلن هستند، به عنوان مثال برای تولید مواد شیمیایی مثل پلی کربنات به واردات فنول و استون نیازمندیم در صورتی که هر دو این مواد برای تولید، نیاز به پروپیلن دارند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ١٨٠ میلیون تن می رسد

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ١٨٠ میلیون تن می رسد

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از تحقق ظرفیت تولید بیش از ١٨٠ میلیون تن محصول پتروشیمی تا پایان سال ١٤٠٤ شمسی در کشور خبر داد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی محمد حسن پیوندی اظهار کرد: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در صورت تامین منابع مالی تا ١٠ سال آینده به سالانه ١٨٠ میليون تن می رسد، از این رو با تحقق این هدف، ایران در صنعت پتروشیمی جایگاه نخست منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص می دهد.
وی با اشاره به نقشه راه پتروشیمی گفت: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده باید در ١٠ سال آینده ٦٠ میلیون تن ظرفیت کنونی را عملیاتی و طرحهای نیمه تمام بخش خصوصی را با ظرفیت تولید سالانه ٦٠ میلیون تن نیز به نتیجه برسانیم.
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سالهای گذشته اعتبار قابل توجهی را برای تامین مالی پروژه های این صنعت به دست آورده است و حتی
اگر تحریمها برداشته نشود باز هم این پروژه ها با استفاده از منابع فاینانس بانکهای داخلی اجرا می شود.
پیوندی با بیان این که در سالهای گذشته پروژه های پتروشیمی بدون قید و شرط از سوی بانکهای داخلی تامین اعتبار شده اند، گفت: علت این موضوع آن است که پتروشیمی در سالهای اخیر هیچگاه در زمینه باز پرداخت اقساط وامهای داخلی و خارجی خود بدقولی نکرده و یک روز عقب افتادگی نداشته است.
وی با اشاره به این که تا چهار سال آینده ظرفیت تولید ١٢٠ میلیون تن محصولات پتروشیمی محقق می شود، افزود: برنامه تولید پروپیلن یکی از مهمترین موارد در دستور کار ماست، زیرا تا چند سال آینده ظرفیت تولید متانول به ٢٤ میلیون تن می رسد؛ این ظرفیت هم اکنون ٥ میلیون تن است.
معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد که باید از حالا به فکر تبدیل متانول به پروپیلن و ارزیابی بازارهای آن باشیم و بخش خصوصی را برای حضور در این بازار ترغیب کنیم.
پیوندی با تاکید بر این که با توجه به رفع احتمالی تحریمها و جذب سرمایه گذاریهای جدید در صنعت پتروشیمی ایران، باید زیرساختهای لازم برای جذب این سرمایه گذاریها سریع فراهم کرد گفت: وجود منابع نفتی و گازی در ایران و مجاورت با آبهای آزاد از مهمترین جذابیتها برای سرمایه گذاران به شمار می رود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
اروپایی ها به دنبال حضور دوباره در صنعت پتروشیمی ایران

اروپایی ها به دنبال حضور دوباره در صنعت پتروشیمی ایران



کشورهای اروپایی با توجه به زیر ساختهای مطلوب صنعت پتروشیمی ایران علاقه مند به حضور دوباره در این صنعت پس از پایان تحریمها دارند.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شهرام معین فر، مشاور مدیرعامل شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی با اشاره به علاقه کشورهای اروپایی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران صنعتی جذاب برای سرمایه گذاری است و افزون بر جذب سرمایه گذاریهای جدید ارتباط شمال و جنوب برای تسهیل صادرات باید با جدیت پیگیری شود.

وی با تاکید بر این که امسال با تجربه جدیدی از لحاظ حجم شرکتهای خارجی و حضور آن در نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که چندی پیش برگزار شد، روبرو بودیم، گفت: برخلاف سالهای گذشته که تنها چینی ها در نمایشگاه دیده می شدند، در این دوره از نمایشگاه کشورهای اروپایی حضوری فعال داشتند که نشان دهنده بهبود روند مذاکرات به ویژه مسایل تحریمهاست.
مشاور مدیرعامل شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی با اشاره به وضع صنعت پتروشیمی نیز تاکید کرد: پتروشیمی در ایران یک فرصت است، کشورمان هم اکنون جزو سه کشور مطرح دنیا است که نه تنها صنعت پتروشیمی را بومی سازی کرده بلکه اکنون تلاش برای تراز اول بودن می کند.
معین فر با اشاره به توان بالای صنعت پتروشیمی گفت: نسبت به کل منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه، توان ایران در صنعت پتروشیمی بالاتر است.
وی به مسایل گمرکات، بنادر، خطوط ترانزیت به عنوان چالشهای صادرات اشاره کرد و گفت: ترانزیت اهمیت بسیاری دارد و با توجه به روند مذاکرات و امیدی که در دل همه ایجاد شده، امید است که روی بحث ترانزیت و ارتباط شمال و جنوب در آینده بهتر کار کنیم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رونمایی از نخستین ماژول غشایی ٤٠٤٠ اسمز معکوس شیرین سازی

رونمایی از نخستین ماژول غشایی ٤٠٤٠ اسمز معکوس شیرین سازی



با همت و تلاش پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، فناوری طراحی و ساخت ماژولهای صنعتی شیرین سازی آب با اندازه ٤٠٤٠ برای نخستین بار در کشور و منطقه با موفقیت بومی سازی شد.


به گزارش خبرنگار شانا، اسماعیل قنبری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی عصر امروز (شنبه، ١٦ خردادماه) در حاشیه مراسم رونمایی از نخستین ماژول غشایی ٤٠٤٠ اسمز معکوس شیرین سازی آب، از دستیابی ایران به ٧٠ درصد از فناوریهای مربوط به حوزه غشا خبر داد و گفت: هم اکنون ماژولهای غشایی مصرفی در حوزه شیرین سازی آب سالانه ٢٦٠ هزار عدد مصرف دارند.
وی گفت: با توجه به قرار گرفتن کشورمان در یکی از مناطق خشک جهان و پیش بینی های جهانی مبنی بر افزایش خشکسالی در منطقه، میزان نیاز به مصرف این دسته از ماژول غشایی شیرین سازی آب در سالهای آینده رشد بسیار فزاینده ای خواهد داشت.

وی ادامه داد: بررسیهای فنی و اقتصادی انجام شده نشان می دهد که در صورت تولید انبوه ماژول غشای ٤٠٤٠ اسمز معکوس شیرین سازی آب، قیمت تمام شده این محصول حداکثر ٥٠ درصد مشابه خارجی است.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی دستیابی به فرمولاسیون بهینه غشاهای شیرین سازی آب در مقیاسهای آزمایشگاهی، پایلوت و صنعتی را از جمله مراحل دستیابی به فناروی ماژول غشایی ٤٠٤٠ اسمز معکوس شیرین سازی آب عنوان کرد.قنبری گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان نیاز به فناوریهای جدید برای تولید آب شیرین در مصارف شرب و صنعتی از منابع آبهای سطحی، شور و پسابها ضروری به نظر می رسد. از میان فناوریهای متداول و کاربردی در این زمینه همچون فرایندها تقطیر و تبخیر حرارتی، فرآیند اسمز معکوس به دلیل مشخصاتی همچون مصرف انرژی کمتر، آلایندگی کم و نیاز به فضای فیزیکی کمتر مورد توجه بسیاری از محققان و صاحبان صنایع قرار گرفته است.وی گفت: امسال با همت و تلاش پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، فناوری طراحی و ساخت ماژولهای صنعتی شیرین سازی آب با اندازه ٤٠٤٠ برای نخستین بار در کشور و منطقه با موفقیت بومی سازی شد.
وی گفت: هم اکنون شاهد استفاده برخی شرکتها از لیسانسهای خارجی هستیم که در خارج کشور بومی سازی شده است؛ از این رو از مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضا داریم تا تعرفه واردات این گونه محصولات را که نمونه داخلی دارند افزایش دهند.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به فعالیت پلنت تبدیل متانول به پروپیلن در ماهشهر، گفت: اواخر هفته گذشته متخصصان شرکت ما موفق به دستیابی به پروپیلن با گرید پلیمری شدند.
وی با اشاره به در نظر گرفته شدن بسته های تشویقی برای مشتریان لیسانسهای شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، گفت: هم اکنون در حال مذاکره برای فروش لیسانس به شرکتهایی همچون فجر کرمان و کیمیاگران سبزوار هستیم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهره برداری از ٧ طرح پتروشیمی در سال ٩٤

بهره برداری از ٧ طرح پتروشیمی در سال ٩٤

مدیر طرحهای شرکت ملی پتروشیمی از راه اندازی ٦ یا ٧ طرح پتروشیمی در سال ٩٤ با ظرفیت ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار تن خبر داد.


به گزارش شانا، مرضیه شاهدایی با بیان این که ظرفیت تولید پتروشیمی در سالجاری بیش از ٢ میلیون تن افزایش پیدا می کند، گفت: همچنین در سال ٩٥ حدود هشت طرح با ظرفیت ٥ میلیون و ٨٠٠ هزار تن راه اندازی خواهد شد.

وی به تعداد بالای طرحهای‌ توسعه ای و پیشرفت فیزیکی متفاوت آنها در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این طرحها اولویت‌بندی شده است، به طوری که طرحهای بین ٦٠ تا ١٠٠ درصد در اولویت نخست قرار گرفتند تا نظارت، همیاری و کمک به آنها پیش از بقیه طرحها انجام شود.

شاهدایی با بیان این که طرحهای با پیشرفت ٢٠ تا ٦٠ درصد در اولویت دوم و از یک تا ٢٠ درصد در اولویت سوم قرار گرفتند، تصریح کرد: ٦٠ طرح نیمه کاره صنعت پتروشیمی در مجموع به ٣٣,٤ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که با بهره برداری از آن، ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی دو برابر می‌ شود، به عبارت دیگر ظرفیت تولید پتروشیمی از ٦٠ میلیون تن کنونی به ١٢٠ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیر طرحهای این شرکت با بیان این که ٦ طرح پتروشیمی در اولویت دوم و ٣٩ طرح در اولویت سوم قرار دارند گفت: طرحهای اولویت دوم از سال ٩٦ شروع به ورود به مدار می‌کنند و هم اکنون عمدتا فاینانس آنها فعال شده است، اما طرح‌های اولویت سوم با مشکلات اجرایی به خصوص فعال نشدن فاینانس و همین طور رفع تحریم‌ها مواجه هستند.
شاهدایی با بیان این که بیشترین مشکل طرحهای در دست اجرا پتروشیمی تأمین فاینانس است، گفت: آورده سرمایه‌گذاران، تأمین خوراک در بالادست، تأمین دانش فنی، تأمین تجهیزات و اقلام و گرفتن خدمات از شرکتهای معتبر خارجی از جمله دیگر مشکلات این پروژه‌هاست که بخشی از آنها به شرایط تحریم باز می‌گردد و امید است با توجه به فضای جدید به وجودآمده بتوانیم جهش دوباره صنعت پتروشیمی ایران را رقم بزنیم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونگی تأمین خوراک پتروشیمی مارون بررسی شد

چگونگی تأمین خوراک پتروشیمی مارون بررسی شد



معاونت برنامه ریزی و تلفیق طرح ها و برنامه ها اعلام کرد: طرحهای مرتبط با تأمین کمبود خوراک مورد نیاز شرکت‌ پتروشیمی مارون، در جلسه‌ای با هدف بررسی اقدامات انجام شده در این باره انجام شد.


به گزارش شانا، معاونت برنامه ریزی و تلفیق طرحها و برنامه ها اعلام کرد: طرحهای مرتبط با تأمین کمبود خوراک مورد نیاز شرکت‌ پتروشیمی مارون، اواخر خرداد ماه در جلسه‌ای با هدف بررسی اقدامات انجام شده در این خصوص با حضور نمایندگان مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، معاونت امور سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی و شرکت پتروشیمی مارون در ساختمان مرکزی سوم برگزار مورد بررسی قرار گرفت.

این معاونت در ادامه افزود: در این جلسه با توجه به اعلام تمایل شرکت پتروشیمی مارون در خصوص سرمایه‌گذاری در طرح توسعه میدان خامی اهواز، جهت تأمین کمبود خوراک مورد نیاز پتروشیمی، مقدار سرمایه‌گذاری مورد نیاز در این طرح و نحوه‌ی بازپرداخت آن به شرکت پتروشیمی مارون مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر این اساس مقرر شد شرکت پتروشیمی مارون مقدار سرمایه‌گذاری مدّ نظر برای این طرح را رسماً به معاونت امور سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران اعلام کند تا با توجه به میزان اعتبار سرمایه‌گذاری اعلام شده و بر اساس بررسیهای صورت گرفته در نحوه‌ی واگذاری این طرح، تصمیمات لازم اتخاذ شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رکورد زنی تولید متانول پتروشیمی فن آوران

رکورد زنی تولید متانول پتروشیمی فن آوران



مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن آوران گفت: در سال ٩٣ واحد متانول پتروشیمی فن آوران با ثبت رکورد جدید تولید توانست بیش از ظرفیت اسمی نصب شده یک میلیون تنی خود، تولید داشته باشد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، علی نظرپور اظهار کرد: واحد متانول با ظرفیت سالانه یک میلیون تن، واحد مونوکسید کربن با ظرفیت ١٤٠ هزار تن در سال و واحد اسید استیک با ظرفیت سالانه ١٥٠ هزار تن از جمله سه واحد پتروشیمی فن آوران به شمار می روند که همه آنها در مدار بهره برداری است.

وی افزود: شرکت پتروشیمی فن آوران با لیسانس شرکت هالدورتاپس دانمارک در سال ١٣٨٣ به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن آوران تصریح کرد: فعالیت این شرکت در زمینه احداث، راه اندازی و بهره برداری واحدهای متانول، اسید استیک و منواکسید کربن به منظور صادرات، استفاده در صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی است.نظرپور با بیان این که پتروشیمی فن آوران دومین تولید کننده متانول در کشور است، گفت: این شرکت، ششمین تولید کننده بزرگ متانول در خاورمیانه است و رتبه هجدهم را در میان تولیدکنندگان متانول جهان دارد.
وی افزود: در سال ٩٣ واحد متانول پتروشیمی فن آوران با ثبت رکورد تازه تولید توانست بیش از ظرفیت اسمی نصب شده یک میلیون تنی تولید داشته باشد و تولید یک میلیون و ٧٣١ تن را در این سال به ثبت برساند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید ٢٩١ هزار تن محصول در پتروشیمی پلیمرکرمانشاه

تولید ٢٩١ هزار تن محصول در پتروشیمی پلیمرکرمانشاه



مدیرعامل پتروشیمی پلیمر کرمانشاه از تولید ٢٩١ هزار تن محصول در این مجتمع در سال گذشته خبر داد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، حسین صباغ با بیان این که هم اکنون به دلیل کمبود اتیلن پتروشیمی پلیمر کرمانشاه با ظرفیت کمتر از ظرفیت اسمی کار می کند، گفت: پارسال این مجتمع به طور متوسط با ٩٧ درصد ظرفیت خود تولید داشته است.

وی با اشاره به این که هم اکنون روزانه بیش از ٣٠ تن محصول در این مجتمع تولید می شود، تصریح کرد: این مجتمع به منظور ایجاد رونق اقتصادی و تحرک بخشی به فرآیند تولید، ایجاد ارزش افزوده در محصولات پتروشیمی، توسعه صنایع تکمیلی با هدف رفع نیاز داخل و صادرات محصولات تولیدی به کشورهای همجوار در زمینی به مساحت ٦٠ هکتار و با ظرفیت تولید ٣٠٠ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین در سال ساخته شد.
به گزارش شانا، شرکت پلیمر کرمانشاه از جمله طرحهای خط اتیلن غرب کشور است که بر اساس مصوبه‌ هیات دولت و به منظور ایجاد تعادل منطقه‌ای و توازن بین استانهای مختلف کشور در ارتقای فناوری در بخش صنایع مرتبط با نفت و همچنین فعال کردن صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در سال ١٣٨٤ تاسیس شد.
نکته حائز اهمیت در این طرح پیشتاز کردن کرمانشاه در مصرف گاز اتیلن در غرب کشور است که به عنوان نخستین مصرف‌کننده گاز اتیلن پتروشیمی کاویان در پارس جنوبی مطرح است.

مجتمع پتروشیمی پلیمرکرمانشاه یکی از طرحهای عظیم استان است که در ٢٥کیلومتری شهر کرمانشاه به چرخه تولید درآمده و به عنوان سومین پتروشیمی استان سالانه ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن سنگین تولید می کند. این طرح عظیم در زمینی به مساحت ٦٠ هکتار ساخته شده است. حسین صباغ، مدیرعامل شرکت پلیمر استان کرمانشاه پیش از این هزینه مهندسی و خرید لوازم این طرح را که موجب اشتغالزایی ٦١٠ نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر به طور غیرمستقیم شده است، ٤٢٥ میلیارد تومان اعلام کرده است.
 
بالا