خبرهایی از پتروشیمی- پالایش و پخش

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش ١٠٠ میلیون لیتری تولید بنزین و گازوییل یورو ٤ در کشور

افزایش ١٠٠ میلیون لیتری تولید بنزین و گازوییل یورو ٤ در کشور



مجموع تولید روزانه بنزین و نفت گاز یورو ٤ را در کشور با ساخت و تکمیل سه پالایشگاه جدید، تا افق ١٤٠٤، بیش از یکصد میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.


به گزارش خبرنگار شانا، از سال ١٣٨٥ به بعد ساخت سه پالایشگاه جدید،بطور جدی در دستور کار دولت و وزارت نفت قرار گرفت که در این میان تنها عملیات اجرایی پالایشگاه ستاره خلیج فارس کلید خورد.
ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ١٣٨٦ بطور رسمی آغاز شد و طی زمان بندیهای مختلف برای آن، زمان اجرای کامل آن به تعویق افتاد؛ به گونه ای که در سال ٩٢ و روی کار آمدن دولت یازدهم هنوز راه زیادی برای اتمام آن باقی مانده بود.وزارت نفت دولت یازدهم با رویکرد افزایش ظرفیت پالایشی و جلوگیری از خام فروشی، روی برخی از طرحها از جمله تکمیل هر چه سریعتر پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تمرکز کرد که حاصل آن راه اندازی فاز نخست آن تا پایان امسال است.
هم اکنون این پروژه با بیش از ٨٣ درصد پیشرفت با جدیت دنبال می شود به گونه ای که احمد ادیب، مدیر عامل شرکت پالایش میعانات گازی ستاره خلیج فارس گفته است: سعی ما این است که حتی در صورت بروز عوامل ناخواسته و خارج از پیش بینی، نسبت به برنامه پایبند باشیم و فاز نخست این پروژه را تا پایان اسفند امسال راه اندازی کنیم.
تنها با راه اندازی این پالایشگاه به طور کامل و با ظرفیت پالایش ٣٦٠ هزار بشکه میعانات گازی در روز، ٣٥,٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ١٣.٨ میلیون لیتر نفت گاز یورو ٤ به تولید کشور افزوده خواهد شد.دومین پالایشگاهی که هم اکنون در دستور کار دولت قرار دارد و وزارت نفت تلاش دارد تا با فراهم آوردن تسهیلات و انگیزه های لازم برای بخش خصوصی، هرچه سریعتر آن را اجرایی کند، پالایشگاه آناهیتا در غرب ایران است.
برپایه این گزارش این پروژه هم اکنون در مرحله انعقاد قراردادهای طراحی پایه، خریداری زمین پالایشگاه (٥٧١ هکتار)، تسطیح و حصارکشی، نقشه برداری و سایر اقدامات بنیادی قرار دارد.
با اجرای کامل پروژه پالایشگاه آناهیتا و تصفیه روزانه ١٥٠ هزار بشکه نفت خام در روز، حدود هفت میلیون لیتر بنزین و ٨,٦ میلیون لیتر نفت گاز به تولید روزانه کشور افزوده می شود.
سومین پالایشگاهی که در نوبت ساخت قرار دارد و به تازگی محل اجرای آن نیز از بندرعباس به جاسک تغییر کرده، پالایشگاه هرمز یا همان بهمن گنوی سابق است که فاز یک آن حدود ٢,٥ درصد پیشرفت داشته است.
با ساخت و راه اندازی پالایشگاه هرمز و پالایش روزانه ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام، ١٥,٧ میلیون لیتر بنزین و ٢٣.٤ میلیون لیتر نفت گاز به تولید کشور افزوده خواهد شد.
این پروژه که ساخت یک پالایشگاه با تصفیه نفت خام فوق سنگین است در سال ١٣٨٦ کلید خورد، اما تاکنون اجرای آن از سوی بخش خصوصی به نتیجه نرسیده و وزارت نفت در صدد است با فراهم آوردن تسهیلات و امکاناتی، بخش خصوصی را به اجرای این طرح ملی مجاب کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
٣١ میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه سبزوار مصرف شد

٣١ میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه سبزوار مصرف شد



مصرف فرآورده های نفتی منطقه سبزوار در فروردین ماه امسال به بیش از ٣١ میلیون لیتر رسید.


مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه سبزوار به خبرنگار شانا،گفت: در ٣١ روز نخست امسال، ٣١ میلیون و ٢٣٢ هزار لیتر انواع فرآورده نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره در این منطقه مصرف شده است.
عیسی افتخاری مصرف بنزین این منطقه را در فروردین ماه امسال، ١٥ میلیون و ٥٤٩ هزار لیتر اعلام کرد و گفت: این مقدار از کاهش ١,٢ درصدی مصرف این سوخت نسبت به مدت مشابه پارسال حکایت دارد.وی با اشاره به کاهش ٤٤ درصدی نفت سفید مصرفی منطقه سبزوار در بازه زمانی یاد شده نسبت به فروردین ماه پارسال گفت: مصرف این فرآورده نفتی در نخستین ماه امسال به یک میلیون و ٧٢٣ هزار لیتر رسیده است.
به گفته افتخاری در فروردین ماه امسال، ١٣ میلیون و ٧٦٣ هزار لیتر نفت گاز در منطقه سبزوار مصرف شده که در قیاس با مدت مشابه سال پیش، با کاهش ٥,٢ درصدی همراه شده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه سبزوار همچنین از مصرف ١٩٦ هزار و ٥٠٠ لیتر نفت کوره در این منطقه خبر داد و افزود: مصرف این فرآورده نفتی در قیاس با مدت مشابه پارسال، ١٦٢ درصد افزایش یافته است.
افتخاری عنوان کرد: دلیل افزایش مصرف این فرآورده نفتی نسبت به سال گذشته، فعالیت نکردن تعدادی از کارخانه های این منطقه در فروردین ماه پارسال بوده است.وی درباره مصرف گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) این منطقه نیز یادآور شد: مصرف این سوخت پاک در فروردین ماه امسال، با ١,٣ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال، به سه میلیون و ٨٦٠ هزار و ٨٥٦ کیلوگرم رسیده است.
افتخاری بیان کرد: هم اکنون به طور متوسط روزانه ١٢٤ هزار و ٥٤٣ کیلوگرم سی ان جی از طریق ٢٢ باب جایگاه عرضه این سوخت در منطقه سبزوار توزیع می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
٧٧١ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور مصرف شد

٧٧١ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور مصرف شد



سوخت مایع (نفت گاز و نفت کوره) مصرفی کشور در هفته منتهی به ١١ اردیبهشت ماه امسال، به بیش از ٧٧١ میلیون لیتر رسید.


به گزارش خبرنگار شانا، بخشهای مختلف مصرف کننده سوخت مایع از جمله نیروگاههای کشور در بازه زمانی پنج تا ١١ اردیبهشت ماه امسال، ٧٧١ میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر نفت گاز و نفت کوره مصرف کردند.
در بازه زمانی یاد شده، ٥٩١ میلیون و ٩٠٠ هزار لیتر نفت گاز و ١٧٩ میلیون و ٦٠٠ هزار لیتر نفت کوره در کشور مصرف شده است.

بیشترین مصرف نفت گاز با ٩٤ میلیون و ٩٠٠ هزار لیتر به روز چهارشنبه (نهم اردیبهشت ماه) و کمترین میزان مصرف این فرآورده با ٥٨ میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر به روز جمعه (١١ اردیبهشت ماه) مربوط می شود.
همچنین،بیشترین مصرف نفت کوره با ٣٠ میلیون و ٦٠٠ هزار لیتر به روز چهارشنبه (نهم اردیبهشت ماه) و کمترین میزان آن نیز با ٢٢ میلیون و ٢٠٠ هزار لیتر به روز شنبه (پنجم اردیبهشت ماه) مربوط می شود.بر پایه این گزارش،میانگین مصرف نفت گاز در هفته منتهی به ١١ اردیبهشت ماه امسال، ٨٤ میلیون و ٥٥٧ هزار لیتر و میانگین مصرف نفت کوره نیز ٢٥ میلیون و ٦٥٧ هزار لیتر بوده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رونمایی از طرح آنالایزرهای تصفیه خانه پالایشگاه نفت تهران

رونمایی از طرح آنالایزرهای تصفیه خانه پالایشگاه نفت تهران



آنالایزر پایش پارامترهای خروجی تصفیه خانه پساب شرکت پالایش نفت شهید تند گویان(تهران) با حضور مدیر کل محیط زیست استان تهران افتتاح شد.


به گزارش شانا، در آیینی که امروز (دوشنبه ١٤ اردیبهشت ماه) به همین مناسب برگزار شد،هادی حید زاده با مثبت ارزیابی کردن اقدامهای زیست محیطی انجام شده در این پالایشگاه، ضمن قدردانی به خاطر فعالیتهای زیست محیطی، راهکارهایی به منظور بهبود عملکرد این شرکت ارائه داد
در ابتدای اردیبهشت ماه امسال در شانزدهمین همایش ملی صنعت سبز نیز از شرکت پالایش نفت تهران برای انجام اقدامهای کاهش دهنده مواد آروماتیکی و اجرای موفق پروژه های بهبود کیفیت همسو با استاندارهای زیست محیطی قدردانی شد.

بر اساس این گزارش تکمیل واحد آب ترش، احداث و بهره برداری از واحد ایزومریزاسیون، نصب آنالایزر،ساخت دستگاه سولفورکوب و بهره برداری از واحد گرانول سازی تنها بخشی از جمله فعالیتهای زیست محیطی انجام شده در شرکت پالایش نفت تهران است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
فعالیت ١٣١ جایگاه سی ان جی در منطقه فارس

فعالیت ١٣١ جایگاه سی ان جی در منطقه فارس

یکصد و سی و یکمین جایگاه گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) منطقه فارس، فعالیت خود در این منطقه را آغاز کرد.


مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار کرد: جایگاه سی ان جی شهرداری شهرستان "باب انار" استان فارس، که یکصد و سی و یکمین جایگاه عرضه سوخت پاک سی ان جی این منطقه به شمار می آید و با هزینه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران طراحی و احداث شده است، به بهره برداری رسید.

علیرضا امین با اشاره به این که ظرفیت کمپرسور نصب شده در جایگاه باب انار ١٥٠٠ نرمال متر مکعب بر ساعت است، گفت: در این جایگاه امکان سوخت گیری بیش از ٢٠٠٠ خودرو در شبانه روز فراهم شده است.
به گفته وی، با راه اندازی این جایگاه، شمار دیسپنسرهای نصب شده در جایگاههای این منطقه به ٣٥٣ دیسپنسر و شمار نازلهای فعال جایگاههای سی ان جی نیز به ٥٦٢ نازل افزایش پیدا کرده است.مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس تصریح کرد: جایگاه باب انار به سه دستگاه دیسپنسر و ٦ نازل تجهیز و با راه اندازی آن، برای ١٢ نفر نیز ایجاد اشتغال شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
شتاب در ساخت مخازن طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر

شتاب در ساخت مخازن طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر

معاون مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران بر پایان بخشی هرچه زودتر ساخت مخازن طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر تاکید کرد.


به گزارش شانا، شاهرخ خسروانی در بازدید از طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر،فعالیتهای انجام شده در این طرح را شامل ساخت مخازن و اسکله شماره ٧ این طرح بررسی و از روند کلی پیشرفت آن مطلع شد.
وی همچنین با حضور در جمع مدیران اجرایی این طرح و دریافت گزارشهای مربوط، در جریان پیشرفت پروژه‌های دریا و خشکی طرح توسعه پایانه‌ نفتی پالایشگاه آبادان مستقر در بندر صادراتی ماهشهر قرار گرفت.بر پایه این گزارش ١٢ مخزن به ظرفیت هر یک ٤٠ هزار متر مکعب ( در مجموع ٢,٥ میلیون بشکه) برای ذخیره سازی نفت کوره و نفت گاز در حال ساخت است.
به گزارش شانا، طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر با ٢٧٦ میلیارد تومان و ٥٥ میلیون اعتبار ارزی و ٩٢ درصد پیشرفت کنونی تا پایان مهر امسال به بهره برداری می رسد.
پیشتر نیز مجری طرح بندر صادراتی ماهشهر به خبرنگار شانا، گفته بود: تاکنون در اجرای این طرح بیش از ١,٥ میلیون نفر ساعت کار انجام شده است که ٨٠٠ هزار نفر ساعت به بخش خشکی و ٧٠٠ هزار نفر ساعت به بخش دریایی آن مربوط می شود.
محسن دینی، اظهار کرد: تاکنون ٦ اسکله با تمام تجهیزات، خط انتقال و پست برق ٣٣/١٣٢ تکمیل و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

وی از افزایش ظرفیت اسکله ها از ٥٠ هزار به ٧٥ هزار تن به عنوان مهمترین مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: افزایش بازوهای بارگیری از ٣٢ به ٤٩ عدد و تغییر سستم قدیمی خط لوله به سیستم هیدرولیکی نیز از دیگر ویژگیهاو مشخصه های طرح یاد شده است.
بندرصادراتی ماهشهر در منتهی الیه شمالی و فاصله ٤٧ مایلی خلیج فارس در کانال طبیعی ماهشهر و آبراه خور موسی در فاصله حدود ٥٠ مایلی بندر ماهشهر واقع شده که دارای قدمت بالای ٥٠ سال در امر صادرات و واردات فرآورده های نفتی است.
بندر صادراتی ماهشهر با ٦ اسکله تخلیه و بارگیری مواد نفتی و تعداد زیادی مخازن ذخیره به عنوان یک سرمایه با ارزش برای صادرات/واردات فرآورده های نفتی مطرح است.
در طی سالهای گذشته به خاطر بهره برداری مستمر از تاسیسات این بندر و انجام نشدن هرگونه بازسازی عمده و نوسازی، توان بهره وری این بندر صادراتی کاهش یافته است و تجهیزات قدیمی و فرسوده آن قادر به تامین نیازهای رو به رشد صادرات و واردات مواد نفتی در سالهای آینده نیست؛به همین دلیل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با درخواست پالایشگاه آبادان و بر اساس مصوبه شرکت ملی پالایش و پخش تصمیم به اجرای این طرح گرفته است.

این طرح با هدف روزآمد کردن تاسیسات موجود در بندر و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره و توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی و تجهیز اسکله و عملیات فرآیندی به سیستم هیا کنترل پیشرفته و توسعه اسکله برای قابلیت پهلودهی کشتیهای ٨ هزار تن در بندرگاه در قالب دو قسمت خشکی و دریا اجرایی شده است و هم اکنون در مرحله بیش از ٩٢ درصد پیشرفت قرار دارد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمایشگاه نفت زمینه همکاری بین المللی در حوزه پتروشیمی را شتاب می دهد

نمایشگاه نفت زمینه همکاری بین المللی در حوزه پتروشیمی را شتاب می دهد

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به استقبال شرکتهای خارجی از بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: امروز شاهد تولید انبوه کالاهای استراتژیک صنعت پتروشیمی از سوی شرکتهای داخلی هستیم.


علی محمد بساق زاده در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به این که نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی محل مناسبی برای کسب اطلاعات، کوتاه شدن فاصله ها و رفع مشکلات است، اظهار کرد: شرکت های سازنده نیاز دارند و می توانند با حضور در نمایشگاه تواناییهای خود را به سایر فعالان صنعت پتروشیمی معرفی کنند.

وی در مورد اهداف برگزاری نمایشگاه و حمایت از فعالان صنعت پتروشیمی گفت: در تلاش هستیم فاصله شرکتهای پتروشیمی را کم کرده و آنها را با هم آشناتر کنیم تا روند همکاریها تسریع شود.
بساق زاده با اشاره به اینکه برخی شرکتها که هنوز فعالیت خود را در حوزه پتروشیمی شروع نکرده اند، این فرصت را دارند تا در این نمایشگاه توان خود را معرفی کرده و به این حوزه وارد شوند، گفت: شرکتهای سرمایه گذاری مانند تامین اجتماعی و بانکها می توانند در جریان پروژه های در حال اجرا قرار گیرند.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به فرصتی که نمایشگاه برای سهامداران نیز ایجاد می کند، تصریح کرد: سهامدارانی که در بورس هستند نیز می توانند با بازدید از نمایشگاه اطلاعات دقیق تری از شرکتها کسب کنند.

وی با اشاره به حضور مسئولان ارشد شرکتها در بیستمین نمایشگاه نفت اظهار کرد: مشتریان می توانند نیازهای خود را در نمایشگاه تامین و مذاکرات لازم را برای خرید کالا انجام دهند.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر فعالیت شرکتها در زمینه پژوهش و فناوری نیز به توانایی شرکتهای پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: خوشبختانه در زمینه پژوهش و فناوری اقدامات خوبی صورت گرفته است و شرکتها می توانند توان خود را در این نمایشگاه نشان دهند.
بساق زاده با اشاره به جهش صورت گرفته در زمینه دانش فنی در شرکتهای داخلی از سه سال گذشته، گفت: شرکتهایی که از دانش فنی ایرانی استفاده می کنند می توانند در این نمایشگاه در صورت وجود مشکل، مسائل را مطرح کنند.
وی با اشاره به حضور خوب فعالان صنعت پتروشیمی در نمایشگاه بیستم نفت گفت: نمایندگانی از کشورهایی اروپایی، آسیایی و آفریقایی در این نمایشگاه حضور دارند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
حضور انبوه خارجی در نمایشگاه حکایت از مسیر صحیح مذاکرات هسته ای دارد

حضور انبوه خارجی در نمایشگاه حکایت از مسیر صحیح مذاکرات هسته ای دارد

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: حضور بیش از ٦٠٠ شرکت خارجی در بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران نشان از مسیر درست مذاکرات هسته ای است.


محمد حسن پیوندی در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که شرکتهای خارجی با حضور پررنگ خود در نمایشگاه صنعت نفت نشان دادن که با امضای توافقنامه هسته ای میان ایران و کشورهای ٥+١ موجی از سرمایه گذاری و شرکتهای خارجی وارد صنعت نفت ایران می شود.

وی با بیان این که در شرایط کنونی و وجود تحریمهای بین المللی در زمینه های مختلف جنبه های ملی بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران بیشتر از جنبه های جهانی است، گفت: حضور بیش از ٦٠٠ شرکت خارجی در این نمایشگاه نشان از مسیر درست مذاکرات هسته ای است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به حضور شرکتها و سازندگان توانمند ایرانی در بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران گفت: امروز سازندگان ایرانی نه تنها از فاز ساخت کالاها و تجهیزات استاتیک خارج و وارد فاز ساخت کالاهای دینامیک و پیچیده شده اند، بلکه هم اکنون شاهد تولید انبوه تجهیزات در صنعت نفت و پتروشیمی هستیم.

پیوندی با بیان این که بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران فضای مناسبی برای تعامل شرکتها و سازندگان داخلی و خارجی با یکدیگر است، گفت: نمایشگاه امسال به لحاظ کمی و کیفی در مقایسه با سالهای گذشته رشد قابل توجه ای داشته است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارائه نکردن سهام سیراف در بورس مساوی با کاهش سهم خوراک خواهد بود

ارائه نکردن سهام سیراف در بورس مساوی با کاهش سهم خوراک خواهد بود



در صورت مخالفت سهامداران سیراف برای ارائه ٣٥ درصد از سهام این شرکتها در فرابورس، از سهمیه خوراک دریافتی آنها کاسته خواهد شد.


مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در حاشیه نمایشگاه بیستم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به خبرنگار شانا گفت: قرار بر این است که این سهامداران با تشکیل یک شرکت سهامی عام، ٣٥ درصد از سهام خود را به منظور مشارکت مردم، در فرابورس عرضه کنند.

شهاب الدین متاجی گفت: با توجه به تخفیف ٥ درصدی خوراک میعانات گازی برای این طرح هدف ما این است که مردم نیز از این تخفیف بهره مند شوند.
او با بیان این که در صورت مخالفت سهامداران برای عرضه سهام در بورس، از میزان سهم خوراک آنها کم خواهد شد، افزود: تا یک سال پس از راه اندازی طرح سهامداران فرصت دارند که ٣٥ درصد سهامشان را در فرابورس عرضه کنند.
متاجی با بیان این که طرح پالایشی فراگیر سیراف یکی از طرحهایی است که می تواند نقطه عطفی در سرمایه گذاریهای مردمی محسوب شود، افزود: این مجموعه با ظرفیت کلی ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی می تواند هم به تولید محصول نهایی همانند بنزین و گازوییل و هم تولید محصولات میانی برای صنایع پتروشیمی منتهی شود.

به گزارش شانا طرح فراگیر پالایشی سیراف در قالب هشت پالایشگاه مستقل میعانات گازی، هر یک به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز به همراه تأسیسات یوتیلیتی، پشتیبان و واحدهای فرآیندی مشترک در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی (سایت پارس ٢) راه­ اندازی خواهد شد.

گفتنی است: زمین محل احداث این طرح به مساحت حدود ۲۵۰ هکتار (حدود۳۰ هکتار برای هر پالایشگاه میعانات گازی) از طرف سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سایت ۲ عسلویه به صورت اجاره ۲۰ ساله به متقاضیان بخش خصوصی واگذار شده و پس از انقضای زمان اجاره، با موافقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرارداد اجاره زمین قابل تمدید خواهد بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تامین مالی فاز دوم پالایشگاه آبادان تا ٦ ماه آینده

تامین مالی فاز دوم پالایشگاه آبادان تا ٦ ماه آینده



مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان از حل مشکلات مالی این طرح از خط اعتباری چین تا شش ماه آینده خبر داد.


فردین علمداری در حاشیه نمایشگاه بین المللی بیستم صنعت نفت به خبرنگار شانا گفت: از آغاز فاینانس، اجرای این طرح ٤ سال زمان خواهد برد تا تکمیل وبه بهره برداری برسد.
وی با بیان این که همه منابع مالی این طرح ارزی خواهد بود، افزود: برای این طرح ٢,٥ میلیارد یورو سرمایه گذاری برآورد شده است که ١٥ درصد از سوی طرف ایرانی و ٨٥ درصد از سوی طرف خارجی تامین خواهد شد.علمداری ادامه داد: اجرای طرح از سوی دو طرف ایرانی وخارجی به صورت ٥٠، ٥٠ انجام خواهد شد.
وی با بیان این که پالایشگاه آبادان به عنوان یکی از قدیمی ترین پالایشگاههای کشور هم به لحاظ قدمت و هم به لحاظ آسیب در جنگ هم اکنون سودآور نیست، گفت: بنابراین طرح تثبیت ظرفیت برای این شرکت تعریف شده است که طی آن ظرفیت پالایشگاه از ٤٠٠ هزار بشکه کنونی به ٣٦٠ هزار بشکه تثبیت می شود.

علمداری گفت: پالایش ٤٠٠ هزار بشکه نفت خام سبک در حال حاضر به تولید مقدار زیادی مازوت و میزان کمی محصول با کیفیت منجر می شود که با اجرای این طرح، این امر برعکس خواهد شد و میزان تولید محصولات با کیفیت یورو ٥ افزایش خواهد یافت.
وی با بیان این که هم اکنون طراحی بنیادی این طرح تمام شده است، تصریح کرد: حدود ٥ درصد از اقدامات طراحی تفصیلی طرح نیز با صرف منابع داخلی پالایش و پخش انجام شده که با حل مشکلات فاینانس این اقدامات شتاب می گیرد.
وی با بیان این که اجرای این طرح به صورت epc خواهد بود، افزود: در اجرای این طرح با ساخت واحدهای تقطیر جدید به ظرفیت ٢١٠ هزار بشکه، واحدهای تقطیر قدیمی از سرویس خارج خواهد شد.
او ادامه داد: همچنین واحد بازسازی شده در سال ٨٨ نیز دارای ظرفیت ١٥٠ هزار بشکه است که در مجموع ٣٦٠ هزار بشکه را تثبیت می کند.

به گفته علمداری در حال حاضر واحد تصفیه برای واحدهای مختلف وجود ندارد که در این فاز برای تمام محصولات واحد تصفیه ساخته خواهد شد.

مجری طرح تثبیت پالایشگاه آبادان از اشتغال ١٤ هزار نفر نیرو به صورت مستقیم و ١٤ هزار نیرو به صورت غیر مستقیم در این طرح خبر داد و گفت: الزامات اچ اس یی، هم در زمان طراحی پروژه و هم در زمان اجرا کاملا رعایت خواهد شد.
به گفته وی ١٤٠ نفر نیرو به منظور حفاظت، ایمنی و اچ اس یی در سایت حضور دارند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
طراحی پالایشگاه فراگیر سیراف تا ٨ ماه آینده پایان می یابد

طراحی پالایشگاه فراگیر سیراف تا ٨ ماه آینده پایان می یابد

مجری و مدیرعامل پالایشگاه فراگیر سیراف از اتمام طراحی این پروژه تا ٨ ماه آینده و شروع عملیات اجرایی آن خبرداد.


علیرضا صادق آبادی، امروز (پنجشنبه، ١٧ اردیبهشت ماه) در بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران گفت: پس از تکمیل طراحی تا حدود ٢,٥ سال آینده به تولید زودهنگام و تا یک سال پس از آن به تولید نهایی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه محصولات این مجموعه پالایشی گاز مایع، نفتا، سوخت جت و نفت گاز خواهد بود، افزود: در صورتی که بخواهیم بخشی از محصولات را صادر کنیم می توانیم با ایجاد ٤ اسکله در موج شکن موجود در پارس جنوبی فرآورده ها را با کشتی منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه در انتخاب سهامداران سعی کردیم از شرکتهایی استفاده کنیم که هم توان اجرایی مناسب و هم توان مالی مناسب داشته باشند، ادامه داد: هم اکنون مطالعات اولیه طرح انجام و دانش فنی مورد نظر خریداری شده است.
صادق آبادی با اشاره به بازار نفتا در دنیا گفت: با مطالعاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که استفاده از نفتا در دنیا بر خلاف بنزین روبه افزایش است، بنابراین در مرحله نخست طراحی این پالایشگاه را با تولید محصولاتی از این دست آغاز کردیم.
به گفته وی بهبود وضع اقتصادی با مصرف پلاستیک رابطه مستقیمی دارد؛ بنابراین بهتر است با تبدیل نفتا به پلاستیک در زنجیره های پایین دستی در پارکهای پتروشیمی توسعه اقتصادی ایجاد کنیم.
طرح فراگیر پالایشی سیراف با هدف جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی و تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی طراحی شده است.طراحی و ساخت ٨ پالاشگاه به ظرفیت هر یک ٦٠ هزار بشکه در پارس جنوبی به همین منظور بوده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
انجام عملیات قطع و وصل خط لوله در منطقه خوزستان

انجام عملیات قطع و وصل خط لوله در منطقه خوزستان



عملیات قطع و وصل خط لوله ١٦ اینچ فرآورده در مرکز انتقال نفت سیدی آبادان پس از ٢٨ ساعت به پایان رسید.


به گزارش شانا، رئیس مرکز انتقال نفت سیدی آبادان، با اشاره به عملیات قطع و وصل خط لوله ١٦ اینچ فرآورده در این مرکز انتقال، گفت: در این اقدام دو قطعه لوله ١٦ اینچ، یک عدد casing، یک عدد فلنچ و دو عدد taping برای نصب اورفیس و نصب سه عدد زانو ١٦ اینچ بکار گرفته شد.

سیدعلیرضا شتاب بوشهری، افزود: این عملیات که در مدت زمان ٢٨ ساعت بدون هیچ گونه ریخت و پاش مواد نفتی به پایان رسید، با در نظر گرفتن مدت پیش بینی شده قبلی، در نوع خود کم نظیر است.

وی تصریح کرد: همزمان با انجام این عملیات، واحدهای مکانیک و ابزار دقیق نیز نسبت به رفع اشکال از شیرهای یکطرفه خروجی پمپهای شماره ٣ و ٤، تعویض ٣ عدد ولو ٤ اینچ، نصب اورفیس بر روی خط ١٦ اینچ جدید و انجام تنظیمات بر روی رلیف ولوهای ورودی و خروجی مرکز اقدام کردند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مصرف ٢٢٧ میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه ساری

مصرف ٢٢٧ میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه ساری



مصرف فرآورده های نفتی منطقه ساری در فروردین ماه امسال، به بیش از ٢٧٧ میلیون لیتر رسید.


مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری به خبرنگار شانا، گفت: در ٣١ روز نخست امسال، ٢٧٧ میلیون و ٦٢٨ هزار لیتر فرآورده نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره در منطقه ساری مصرف شده است.

حسینعلی طالبی، مصرف بنزین این منطقه را در بازه زمانی یاد شده، ٧٩ میلیون و ٥٣٠ هزار لیتر اعلام و اظهارکرد: مصرف این فرآورده نفتی در قیاس با مدت مشابه پارسال، ١٢ درصد افزایش یافته است.
به گفته وی، از مجموع بنزین مصرفی دراین منطقه، ٧٣ میلیون و ٧٨١ هزار لیتر آن بنزین معمولی و پنج میلیون و ٧٤٩ هزار لیتر نیز بنزین سوپر بوده است.
طالبی با اشاره به کاهش ٣٩ درصدی مصرف نفت سفید منطقه ساری در فروردین ماه امسال، نسبت به مدت مشابه سال پیش، عنوان کرد: مصرف این سوخت در ٣١ روز نخست امسال، به هفت میلیون و ٥٣٠ هزار لیتر رسیده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری، همچنین از مصرف ٤٣ میلیون و ٦٢ هزار لیتر نفت گاز در فروردین ماه امسال خبر داد و گفت: این مقدار در قیاس با فروردین پارسال، با کاهش ٣٤ درصدی همراه شده است.

وی بیان کرد: مصرف نفت کوره منطقه ساری در بازه زمانی یاد شده، با ٢٨ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال پیش، در نخستین ماه امسال به ٩٧ میلیون و ٥٠٦ هزار لیتر رسیده است.
طالبی درباره مصرف گاز مایع (ال پی جی) مصرفی این منطقه نیز یادآور شد: مصرف این سوخت با چهار درصد کاهش نسبت به فروردین ماه سال گذشته، در ٣١ روز نخست امسال، به ٦ هزار و ٤٢٧ تن رسیده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهینه‌ سازی فرآیند جداسازی آلاینده فنول از محلولهای آبی

بهینه‌ سازی فرآیند جداسازی آلاینده فنول از محلولهای آبی

واحد پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت آبادان با همکاری دانشگاه صنعت نفت موفق به اصلاح و بهینه‌ سازی فرایند جداسازی آلاینده فنول از محلولهای آبی با استفاده از روش لخته‌ سازی الکتروشیمیایی شد.


به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، کارشناسان واحد پژوهش و فناوری پالایشگاه آبادان در این باره گفت: در این پروژه امکان ‌پذیری به کار گرفتن روش انعقاد الکتروشیمیایی برای حذف فنول از محلول آبی با استفاده از یک سلول الکتروشیمیایی با آندوکاتدهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

نعمت‌الهی افزود: در این ارتباط حذف فنول با استفاده از پارامترهای موثر مختلفی مانند pH اولیه محلول، چگالی جریان، زمان انجام واکنش، غلظت اولیه فنول در محلول آبی و اثر الکترولیتهای مختلف بر آن بررسی شد.
وی با بیان این که در این تحقیق مشاهده شد که یک مدل سینتیک شبه مرتبه اول در بررسی نتایج مختلف آزمایشگاهی برای چگالی جریان و دماهای مختلف یک تناسب خوبی را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: همچنین نتایج آزمایشگاهی با چند مدل ایزوترم جذب برای توصیف فرآیند انعقاد الکتروشیمیایی نیز مطالعه شد.

نعمت الهی با اشاره به این که پیش‌ بینی ‌های مدل ایزوترم جذب فرندلیچ با مشاهدات آزمایشگاهی به طور رضایت‌ بخشی متناسب شد، گفت: بررسی پارامترهای ترمودینامیکی شامل انرژی آزاد گیبس، آنتالپی و آنتروپی نشان داد که جذب فنول از محلول آبی روی فلزات هیدروکسید در بازه دمایی مشخصی، امکان‌پذیر، خود به خودی و گرماگیر است.

کارشناس واحد پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت آبادان افزود: نتایج آزمایشگاهی نشان داد که وقتی الکترودهای آلومینیوم، S.S (فولاد ضد زنگ) و استیل به عنوان الکترود کاتد قرار می‌گیرند در یک چگالی جریان و pH خاص و میزان الکترولیت مشخص، به طور چشمگیری حذف ٩٩,٥ درصدی فنول می‌تواند حاصل شود.

وی اظهار کرد: در این مطالعه همچنین مصرف انرژی و الکترود بر حسب گرم فنول حذف شده برای بهترین حالت الکترودها محاسبه شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از صنعت پتروشیمی برای توسعه ایران

استفاده از صنعت پتروشیمی برای توسعه ایران



عضو هئیت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پتروشیمی نقش و جایگاه برجسته ای در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کند و باید از این فرصت استفاده مطلوب کرد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، الیاس طاهری ظرفیت صنایع پتروشیمی را برای جذب سرمایه گذار خارجی فراوان دانست و گفت: زیرساختها و امکاناتی مانند نیروی کار و مواد خام برای سرمایه گذاری در این صنعت فراهم است، از این رو ایران باید از این فرصت برای استفاده از سرمایه گذار خارجی استفاده کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: با توجه به وجود زیر ساختهای مطلوب قابلیتهای فراوانی برای توسعه صنعت پتروشیمی وجود دارد که باید از این ظرفیتها به بهترین شکل استفاده کرد.
طاهری پتروشیمی را یکی از صنایع مهم در توسعه صنعتی کشور دانست و گفت: باید با رعایت اصول علمی در این صنعت، اهداف بلندمدت خود همچون کسب ارزش افزوده از منابع نفت و گاز، اشتغالزایی و جایگاهی در شان کشور را در بازارهای بین‌المللی به دست آوریم.
وی با بیان این که خام فروشی مانعی برای توسعه است، گفت: کشورهای توسعه یافته با ایجاد ارزش افزوده از موادخام توانستند مشکلات اقتصادی را رفع و در جهت توسعه حرکت کنند، از این رو کشورمان نیز باید از تجربه های موجود در جهان در مسیر توسعه استفاده کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات ٧٠ درصدی محصولات پتروشیمی اصفهان

صادرات ٧٠ درصدی محصولات پتروشیمی اصفهان



مدیرعامل پتروشیمی اصفهان گفت: ١٤٤ هزار تن محصول پارسال در پتروشیمی اصفهان تولید شد که از این میزان ٣٠ درصد در بازار داخلی مصرف و ٧٠ درصد این محصولات صادر شد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشمی ایران، امیر ستوده اظهار کرد: محصولات این شرکت شامل ترکیبات آروماتیک، بنزن، تولوئن، پارازایلین، اورتوزایلین و انیدرید متالیک است که افزون بر صادرات و فروش در بورس کالا، به عنوان خوراک به فروش بین مجتمعی نیز می رسد.

وی افزود: تولیدات این شرکت، خوراک صنایع پایین دستی مانند شرکت صنایع شیمیایی ایران، DNT ، پتروشیمی تبریز و در مجموع ٣٠٠ صنعت پایین دستی است.
مدیرعامل پتروشیمی اصفهان در خصوص بازارهای هدف صادراتی گفت: این کشورها شامل هند، چین، ترکیه، سنگاپور و مالزی است.
وی با اشاره به این که خوراک این پتروشیمی از پالایشگاه اصفهان تامین می شود، افزود: میزان خوراک به نسبت ظرفیت اسمی کمتر است، ظرفیت اسمی خوراک ٩ هزار و ٧٠٠ بشکه در روز است، درحالی که خوراک دریافتی رقمی میان ٧ هزار و ٥٠٠ تا ٨ هزار بشکه در روز است.

ستوده مشکل دیگر خوراک را قیمت بالای آن دانست و گفت: هم اکنون به دلیل انحصاری بودن خوراک پتروشیمی اصفهان، چاره ای جز پذیرش شرایط نداریم.
وی مشکل دیگر این پتروشیمی را قیمتگذاری محصولات در بورس کالا عنوان کرد و گفت: در این مورد باید اصلاحاتی صورت گیرد.مدیرعامل پتروشیمی اصفهان، یکی از کارهای انجام شده در مسیر اقتصاد مقاومتی را تکمیل زنجیره ارزش دانست و افزود: با جلوگیری از خامفروشی و تبدیل به محصولات نهایی، ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد خواهد شد.
به گفته وی برای جلوگیری از خروج ارز از کشور و خودکفایی، ساخت قطعات در داخل مورد توجه قرار گرفته است و برنامه سال ٩٤ این شرکت نیز در همین راستا و با هدف حمایت از ساخت داخل است.

ستوده گفت: در سال ٩٣ محصولات جدیدی به این شرکت افزوده شد، همچنین در برخی واحدها شاهد افزایش ظرفیت تولید بودیم.
وی گفت: با خصوصی سازی واحدها، نقش حاکمیتی وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تضعیف شده و اگر این نقش تقویت نشود، مشکلات همچنان ادامه خواهد یافت.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهره برداری از مخزن ذخیره سازی سیتری پلاس در پتروشیمی آریاساسول

بهره برداری از مخزن ذخیره سازی سیتری پلاس در پتروشیمی آریاساسول



بزرگترین مخزن ذخیره سازی سیتری پلاس در منطقه ویژه پارس پس از انجام عملیات پیش راه اندازی و آزمایشای لازم در پتروشیمی آریاساسول به بهره برداری رسید.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه پارس، عملیات ساخت یک مخزن ٩ هزار و ٢٠٠ متر مکعبی به منظور ذخیره سازی محصول سیتری پلاس پتروشیمی آریاساسول به بهره برداری رسید و هم اکنون سیتری پلاس تولیدی در واحد الفین پتروشیمی آریاساسول در این مخزن ذخیره می شود.

عمده مصرف کنندگان سیتری پلاس در داخل کشور پتروشیمی جم و امیرکبیر هستند و پیش بینی می‌شود با بهره برداری از خط لوله ای به طول ٤/٥ کیلومتر در آینده ای نزدیک و اتصال آن به اسکله صادراتی بندر پتروشیمی زمینه صادرات این محصول به خارج از کشور نیز فراهم شود.

گفتنی است با بهره برداری از مخزن ذخیره سازی سیتری پلاس علاوه بر جلوگیری از سوختن برخی از مواد تولیدی واحد الفین در مشعل (فلر) امکان ذخیره سازی این محصول در شرکتهای پتروشیمی کاویان و مرواید نیر فراهم شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رسانه تخصصی صنعت پتروشیمی کشور دو زبانه شد

رسانه تخصصی صنعت پتروشیمی کشور دو زبانه شد



رسانه تخصصی صنعت پتروشیمی کشور با رونمایی از نسخه انگلیسی سایت نیپنا دو زبانه شد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، نسخه انگلیسی این سایت که ار پنج ماه گذشته به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده بود، دیروز به صورت رسمی کار خود را ادامه می دهد.

بر اساس این گزارش، این نسخه هم اکنون دارای ٢ گروه خبری شامل اخبار NPC و پتروشیمی جهان است و در مجموع به طور ماهانه بیش از ٥٠ خبر انگلیسی در آن منتشر می شود.
سایت نیپنا در سال ١٣٨٤ برای بازتاب اخبار صنعت پتروشیمی راه اندازی شده است و هم اکنون در ٤ گروه خبری بیش از هزار و ٤٠٠ خبر اختصاصی از صنعت پتروشیمی در سال منتشر می کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز فعالیت پتروشیمی مرجان در شهریورماه سال ١٣٩٥

آغاز فعالیت پتروشیمی مرجان در شهریورماه سال ١٣٩٥



پتروشیمی مرجان طبق برنامه ریزی انجام شده شهریور ماه سال ١٣٩٥ در منطقه ویژه اقتصادی پارس به بهره‌برداری می رسد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری ساتا، حسن بیگی، مدیرعامل پتروشیمی مرجان تصریح کرد: با اتخاذ تمهیدات لازم فرایند انجام امور اجرایی این پروژه در بخشهای مختلف از جمله خرید تجهیزات بخوبی پیش می رود و پروژه در زمان‌بندی تعیین شده به مرحله بهره‌برداری می رسد.

بیگی با اشاره به مذاکرات خارجی اخیر انجام شده برای خرید تجهیزات مورد نیاز پروژه مرجان نتایج این مذاکرات را رضایتبخش توصیف کرد و گفت: ما برای خریدهای خود در چند گزینه مهم به موازات هم در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم در زمان تعیین شده آن را به پایان برسانیم.

وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران درباره اولویت دادن به استفاده ازتوانمندیهای داخلی برای تأمین امکانات مورد نیاز پروژه‌های صنعتی تصریح کرد : تلاش بر آن داریم تا هر آنچه را که امکان دارد از از منابع داخلی تأمین کنیم.

بر پایه این گزارش همسو با سیر انجام آخرین مراحل عملیات ساخت پتروشیمی مرجان، کار انتقال و نصب نخستین برج از سه برج تقطیر این طرح از اهواز به پارس جنوبی نیز در اواخر سال گذشته با موفقیت انجام شد.
ساخت این برجها که هر کدام بیش از یکصد تن وزن دارند، توسط متخصصان ایرانی مدت ٢ سال به طول انجامیده است و طبق برنامه تنظیمی، عملیات ساخت و نصب دو برج تقطیر بعدی این مجتمع نیز از سوی پیمانکار ایرانی در چند ماه دیگر به پایان خواهد رسید.
با انجام این عملیات، بخش مهمی از مراحل ساخت پتروشیمی مرجان انجام و عملاً مرحله نصب تجهیزات آغاز خواهد شد. شرکت سرمایه گذاری ساتا ٦٧ درصد از مالکیت سهام مرجان را در اختیار دارد و میزان سرمایه‌گذاری‌اش در این طرح تاکنون بالغ بر ٨٨٧ میلیارد ریال بوده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید پتروشیمی بوعلی سینا تثبیت می شود

تولید پتروشیمی بوعلی سینا تثبیت می شود



مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با اشاره به تلاش این شرکت برای تامین نیاز داخلی کشور، گفت: پارسال بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ٩٠ درصد ظرفیت اسمی تولید در این مجتمع پتروشیمی محقق شد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، جمشید مبارکی با اشاره به تولید یک میلیون و ٥٦٥ هزار تن محصول در سال گذشته نسبت تامین خوراک به میزان نیاز در سال جاری ابراز امیدواری کرد و گفت: درصدد هستیم امسال نیز به میزان تولید سال ١٣٩٣، محصول تولیدی داشته باشیم.

وی با اشاره به کاهش تولید پارسال به دلیل قطع خوراک، تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده قرار است که امسال از شرکتهای مختلف چون شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، پالایشگاه پارسیان، شرکت فجر جم و پالایشگاه آبادان خوراک مورد نیاز پتروشیمی بوعلی سینا را تامین کنیم.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در مورد حجم صادرات محصولات نیز تاکید کرد: این شرکت بیشتر نیاز داخلی را تامین می کند و در صورتی که تولید مازاد بر نیاز بازار داخل باشد، صادرات خواهیم داشت بنابراین حجم صادرات محصولات کم است.
مبارکی با اشاره به محدودیت های بین المللی نیز گفت: درصورتی که تحریم ها برداشته و توافق جامع لوزان نهایی شود، به خرید قطعات یدکی کمک می شود.
وی درمورد برنامه های شرکت برای کمک به اجرای اقتصاد مقاومتی نیز تصریح کرد: ما می توانیم در بخش کمک به ارتقای توانمندی های داخلی کمک کنیم.مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با اشاره به این که سیاست های شرکت از گذشته در مسیر خودکفایی بوده است، گفت: تلاش شده از قطعات ساخت داخل کشور استفاده شود و در این مسیر گام های خوبی برداشته ایم.
مبارکی با تاکید بر اهمیت کاتالیست ها به تحریم ها اشاره کرد و اظهار کرد: اکثر فرآیندهای پتروشیمی بوعلی سینا با استفاده از کاتالیست صورت می گیرد، در زمان تحریم کاتالیست مورد نیاز را از شرکت های داخلی تامین کردیم بنابراین تحریم در این زمینه مشکل ساز نشد.
وی تصریح کرد: توانستیم بسیاری از کاتالیست ها که دارای تکنولوژی پیچیده هستند را در داخل بسازیم.
به گزارش شانا، خوراک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است و طی فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سود آور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می شود.

این شرکت در کنار بازار داخلی مشغول صادرات به کشورهایی نظیر آسیای شرقی، اروپا، امارات و ... است.
محصولات اصلی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا شامل پارازایلین به میزان ٤٠٠ هزار تن در سال ، بنزن به میزان ١٨٠هزار تن در سال و اورتوزایلین به میزان ٣٠ هزار تن در سال می شود.
همچنین محصولات فرعی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا شامل برش سبک نفتا به میزان ٣٥٠ هزار تن در سال، رافینیت به میزان ١٩٩ هزار تن در سال، گاز مایع به میزان ٣٩ هزار تن در سال، برش C٥ به میزان ٢١ هزار تن در سال، برش سنگین نفتا به میزان ٤٨٨ هزار تن در سال، آروماتیک های سنگین به میزان ٢٣ هزار تن در سال و برش سنگین واحد ١٠٠ به میزان ١١ هزار و ١٠٠ تن درسال است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
استقبال بخش خصوصی برای "برند سازی" جایگاههای سوخت

استقبال بخش خصوصی برای "برند سازی" جایگاههای سوخت

استقبال بخش خصوصی از "برند سازی"جایگاههای سوخت با ابعاد کوچک در کلانشهرها قابل توجه است.


مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به خبرنگار شانا، گفت: با توجه به دیدگاه بخش دولتی به حضور فعالتر بخش خصوصی در بخشهای مختلف صنعت نفت،شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز به منظور بهره گیری از قابلیتهای این بخش برای ساخت جایگاههای کوچک اندازه در قالب "برند" فراخوانی داد که نتیجه آن قابل تامل است.


محمد رضا مظلومی اظهار کرد: در زمینه جایگاههای سوخت در ابعاد کوچک، با دو شرکت تفاهمنامه امضا شده است و انتظار می رود در آینده نزدیک با شرکتهای دیگر نیز در همین زمینه تفاهمنامه امضا شود.

وی تصریح کرد: پیرو تفاهمنامه های امضا شده با شرکتهای بازرگانی شاهد و پترو انرژی شهر، این شرکتها ساخت دست کم پنج جایگاه را در کلانشهرها با الویت تهران در دستور کار قرار خواهند داد.
مظلومی تصریح کرد: عملیاتی شدن ساخت جایگاههای کوچک اندازه، پس از جانمایی و معرفی اماکن مورد نظر آغاز می شود.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به این سوال که آیا برای عقد قرارداد نهایی با شرکتهای مزبور، زمان مشخصی تعیین شده است، تصریح کرد: از آنجا که جانمایی زمین و تحصیل آن به عنوان مهمترین عامل ساخت جایگاههای سوخت زمانبر است،بنابراین بخش خصوصی را برای عقد قرارداد، تحت فشار قرار نداده ایم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ثبت مصرف ٨٦ میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه آبادان

ثبت مصرف ٨٦ میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه آبادان

مصرف فرآورده های نفتی منطقه آبادان در فروردین ماه امسال، به بیش از ٨٦ میلیون لیتر رسید.


مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه آبادان به خبرنگار شانا، گفت: مجموع مصرف فرآورده های نفتی منطقه آبادان در فروردین ماه امسال، به ٨٦ میلیون و ١٧٧ هزار لیتر رسیده است.
علی حکمت از مصرف ٢٨ میلیون و ٩٨٧ هزار لیتر بنزین در بازه زمانی یاد شده خبر داد و افزود: مصرف این سوخت در قیاس با مدت مشابه پارسال، چهار درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به افزایش ٢٩ درصدی مصرف نفت گاز منطقه آبادان در نخستین ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، گفت: مصرف این فرآورده نفتی در فروردین ماه امسال، به ٥٤ میلیون و ٤٨٢ هزار لیتر رسیده است.
به گفته حکمت، در ٣١ روز نخست امسال، ٣٩ هزار لیتر نفت سفید در منطقه آبادان مصرف شده که این مقدار از کاهش ٤٦,٥ درصدی مصرف این فرآورده نفتی نسبت به فروردین ماه سال پیش حکایت دارد.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه آبادان میزان مصرف نفت کوره این منطقه را در مدت زمان یاد شده، دو میلیون و ٦٦٩ هزار لیتر اعلام و اظهار کرد: مصرف این فرآورده نفتی در قیاس با فروردین ماه ٩٣، با کاهش ١٩ درصدی همراه شده است.

وی همچنین با تاکید بر افزایش ١٠,٥ درصدی مصرف گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) این منطقه در ٣١ روز نخست امسال نسبت به فروردین سال پیش، تصریح کرد: مصرف این سوخت پاک در فروردین امسال، به ٦ میلیون و ٤٦٦ هزار و ٩٢٢ متر مکعب رسیده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرمایه گذاری ١٧,٥ میلیون دلاری پتروشیمی ها در حوزه محیط زیست

سرمایه گذاری ١٧,٥ میلیون دلاری پتروشیمی ها در حوزه محیط زیست

مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سرمایه گذاری ١٧,٥ میلیون دلاری برای تصفیه پساب، اجرای طرح جامع فضای سبز، سبز شدن کوه های عسلویه و کاهش آلایندگی در برنامه ششم توسعه خبر داد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، قدرت الله نصیری با اشاره به استانداردسازی کیفیت پساب تصفیه شده شرکتهای پتروشیمی، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه فرصت ٣٠ ماهه به شرکتها داده شده است تا خروجی آب را بر اساس استاندارد تصفیه کرده و در دریا تخلیه کنند.

وی با تاکید بر سرمایه گذاری ١٧,٥ میلیون دلاری آغاز شده از پارسال در بخش ساخت تصفیه خانه و نیز گسترش HSE، گفت: هم اکنون شرکت پتروشیمی مارون در حال بهره برداری از تصفیه خانه پساب است، همچنین پیش تصفیه خانه های چند مجتمع دیگر پتروشیمی از جمله شرکت اروند و رازی نیز در حال آماده شدن هستند.

مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که هم اکنون پیش تصفیه خانه اروند در مرحله تست است، تصریح کرد: همسو با دیگر مجتمع های بزرگ پتروشیمی کشور، پتروشیمی بندرامام در حال انعقاد قرارداد برای ایجاد تصفیه خانه مرکزی است.

نصیری با ابراز امیدواری نسبت به راه اندازی سیستم های آنلاین مونیتورینگ و پایش در همه شرکتها گفت: از طریق سیستمهای پایش برخط ( آنلاین) می توان خروجی ها را رصد کرد، بنابراین امیدواریم امسال با این سیستم مشارکت بیشتری در حفظ محیط زیست کشورمان داشته باشیم.
وی اظهار کرد: در برنامه ای ٢ ساله با مدیریت یکپارچه بتوانیم آلودگی را به حداقل برسانیم؛ با توجه به این که کشور با چالش کم آبی روبرو شده است، طرحهایی در دستور کار قرار گرفته است تا از پساب پتروشیمی به طور کامل استفاده شود.
مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که هم‌اکنون مقدار زیادی از پساب تصفیه شده در شرکت پتروشیمی مبین برای آبیاری فضای سبز به کار گرفته می شود، یادآور شد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی درصدد اجرای طرح جامع فضای سبز منطقه است تا از پساب پتروشیمی برای ایجاد فضای سبز دراماکن خالی بتوان استفاده کرد.

نصیری با اشاره به همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت جهاد کشاورزی بر اساس تعریف طرحی جامع گفت: درصدد هستیم تا در کوههای عسلویه گیاهان بومی کاشته شود و از طریق پساب تصفیه شده، سیستم آبیاری قطره ای اجرا کنیم و برای این کار مخازنی در بالای کوه احداث می شوند و با آبیاری قطره ای فضای سبز منطقه را پوشش داده می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تمهیدات تازه برای افزایش سرمایه گذاری در پتروشیمی

تمهیدات تازه برای افزایش سرمایه گذاری در پتروشیمی

رئیس کمیته پتروشیمی مجلس از برنامه های مدون وزارت نفت برای جذب سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی خبر داد.


به گزارش شانا به نقل از روابط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، موید حسینی صدر با اشاره به تعیین چارچوب قیمت خوراک پتروشیمی با استفاده از شاخصهای وزارت نفت مبنی بر حمایت از سرمایه گذاریها گفت: در این چهار چوب تکمیل زنجیره صنایع و مناطق محروم و نوع محصول (شامل تکراری نبودن محصول) مورد توجه قرار گرفته است،

وی با بیان این که تاکنون گزارشی در زمینه تعیین چهارچوب قیمت خوراک ارائه نشده است، گفت: امیدواریم این موضوع سریعتر به سرانجام رسد.

حسینی صدر درباره پیشنهاد اخیر معاون مدیرعامل پتروشیمی مبنی بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام پتروشیمی نیز گفت: وازرت نفت پیشنهاد کرده است تضمین سرمایه گذاری خارجی و وام صندوق توسعه ملی در طرحهای پتروشیمی را بر عهده گیرد، سرمایه گذاریهای تازه به صنعت پتروشیمی جانی تازه می بخشد.

رئیس کمیته پتروشیمی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با فراهم شدن زیرساختها و تسهیل قوانین، سرمایه گذاران خارجی آسان تر در طرحهای توسعه ای صنعت پتروشیمی کشورمان حضور می یابند، از این رو اگر پیشنهاد وزاردت نفت برای تکمیل طرحهای پتروشیمی عملیاتی شود، شاهد رشد سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی خواهیم بود.
وی افزود: حدود ٧٥ میلیارد دلار برای پنج سال یعنی می توان به طور میانگین سالانه ١٥ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
راکتور پتروشیمی امام با موفقیت تعویض شد

راکتور پتروشیمی امام با موفقیت تعویض شد



عملیات تعویض راکتور در واحد وینیل کلراید(VC) شرکت کیمیا پتروشیمی بندرامام با هدف پایداری و حذف موانع تولید به نحوی موفقیت آمیز پایان یافت.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی بندر امام، عباس معصومیان، مدیرعامل شرکت کیمیا بندرامام با اعلام این خبر اظهار داشت: عملیات تعویض راکتور(١٠٢A R-١٠١,) در واحد وینیل کلراید (VC) و همچنین شارژ کاتالیست در سه راکتور سری موجود در ناحیه OXYA‌ به همراه عملیات کک زدایی کوره های کراکینگ R-٥٠١A,B‌ تحت نظارت کارشناسان و متخصصان این واحد در مدت زمان ده روز پایان یافت و واحد پس از انجام تستهای دقیق و آماده سازی همه سیستمهای فرآیندی با موفقیت در مدار تولید قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت کیمیا بندرامام با تأکید بر رعایت نکات ایمنی در همه مراحل انجام این عملیات ادامه داد: در بازه زمانی یادشده، دو راکتور از راکتورهای تولید اتیلن دی کلراید (EDC)‌ در واحد وینیل کلراید (VC‌) با عناوین (R-١٠١A,١٠٢A)‌ در مجموع به وزن تقریبی ٩٠ تن با راکتورهای یدکی خود تعویض و کاتالیستهای موجود در راکتور سوم R-١٠٣A نیز به طورکامل تخلیه شد، همچنین تیوبهای این سه راکتور که مجموع آنها هفت هزار و هفتصد تیوب است، با کاتالیست جدید و با پروفایل مخصوص به خود شارژ شدند، در این دوره زمانی نیز دو کوره از سه کوره کراکینگ این واحد که وظیفه تولید وینیل کلراید مونومر (VCM) را از طریق کراکینگ حرارتی اتیلن دی کلراید (EDC)‌ به عهده دارند، تحت فرآیند کک زدایی قرار گرفتند.

معصومیان یکی از دلایل این موفقیت را تکیه بر دانش و تجارب کارشناسان و متخصصان داخلی ذکر کرد و افزود: برنامه ریزی دقیق و استفاده از نیروهای متخصص و توانمند در این عملیات موجب شد که حجم گسترده کارهای تعمیراتی و فرآیندی نظیر باز و بسته کردن ساختارهای فلزی جهت جابجایی راکتورها، سند بلاست، رنگ آمیزی و عایق کاری کامل راکتورها، تخلیه کاتالیستهای موجود در تیوبهای راکتور سوم، آماده سازی کاتالیستهای مخلوط شده، تعویض پمپهای معیوب در ناحیه OXYA واحد وینیل کلراید( VC)‌، تمیزکاری سه مبدل حرارتی توسط جت آب و تمیزکاری اسپری نازلهای Quencher مربوط به کوره های کراکینگ، در کوتاهترین زمان و در نهایت دقت به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت کیمیا بندرامام با اشاره به آمار بیش از ده هزار نفر ساعت کارکرد بدون حادثه در این عملیات خاطرنشان کرد: با انجام عملیات، که به منظور پایداری تولید و حذف موانع و محدودیتهای افزایش تولید وینیل کلراید منومر (VCM‌) صورت پذیرفت، میزان تولید اتیلن دی کلراید(EDC) در این واحد به میزان بیش از ٣٣ درصد افزایش یافت، ضمن این که مقدار ترکیبات ناخالص تولیدی که به سبب کاهش فعالیت کاتالیست در فرآیند تولید اتیلن دی کلراید(EDC) به وجود می آمد، تا بیش از ٣٥ درصد کاهش یافته است. همچنین با کاهش بیش از ٨٣‌ درصدی اختلاف فشار در دو سر راکتورهای اتیلن دی کلراید(EDC)‌، پتانسیل واحد وینیل کلراید(VC‌) برای رسیدن تولید وینیل کلراید مونومر (VCM) به ظرفیت اسمی ارتقا یافته و هم اکنون این واحد با ظرفیتی معادل ١٢٠ درصد ظرفیت طراحی خود در سرویس قرار دارد.

بر پایه این گزارش، شرکت کیمیا بندر امام به عنوان یکی از شرکتهای تولیدی پتروشیمی بندر امام، دارای پنج واحد تولیدی به نامهای وینیل کلراید منومر (VCM)، اتیلن دی کلراید (EDC)، ام.تی. بی. ای (MTBE)، کلرآلکالی (CA) و واحد بازیابی نمک از آب دریا (SP) است، که این مجتمع پارسال بیش از یک میلیون و ١٢ هزار و ٣٢٦ تن تولید محصول داشته است. این محصولات شامل فرآورده‌های سود سوز آور، اسید کلریدریک، آب ژاول، اتیلن دی کلراید و ام.تی.بی. ای است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رشد ١٣ درصدی تولید در پتروشیمی خارک

رشد ١٣ درصدی تولید در پتروشیمی خارک



پارسال با وجود تمام چالش ها، تولید در پتروشیمی خارک رشدی ١٣ درصدی را نسبت به سال ٩٢ تجربه کرد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، محمدعلی کاظمی پور، رئیس خدمات فنی پتروشیمی خارک اظهار کرد: روند تولید در این شرکت بر اساس برنامه ریزی های انجام شده همانند سال ١٣٩٣ ادامه دارد و تولید محصولات پتروشیمی در این مجتمع پارسال با وجود تعمیرات اساسی ٢٠ روزه، حدود ٩٨٠ هزار تن بود.
کاظمی پور افزود: امسال با هدف گذاری های انجام شده درصدد هستیم تا بیش از یک میلیون تن محصول را روانه بازارهای صادراتی کنیم.
وی با بیان این که تمام محصول تولیدی این مجتمع پتروشیمی به خارج از کشور صادر می شود، گفت: پارسال روزانه ٢ هزار تن متانول، ٣٥٠ تن پروپان، ٤٣٠ تن بوتان و حدود ٤٥٠ تن گوگرد در پتروشیمی خارک تولید شد.

رئیس خدمات فنی پتروشیمی خارک ادامه داد: این مجتمع پتروشیمی روزانه چهار تن گاز مایع را به مردم در جزیره خارک به صورت کپسول تحویل می دهد.
کاظمی پور افزود: افزون بر تعمیرات اساسی پارسال، کاتالیستهای واحد متانول در این پتروشیمی بطور کامل تعویض شد و موفق شدیم کاتالیست مورد نیاز را از یک شرکت معتبر اروپایی خریداری کنیم و خوشبختانه با همکاری یک شرکت داخلی امسال از کاتالیستهای ایرانی نیز استفاده خواهیم کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
گامهای بلند پتروشیمی مارون برای افزایش صادرات

گامهای بلند پتروشیمی مارون برای افزایش صادرات



شرکت پتروشیمی مارون همزمان با عرضه محصولات خود در داخل کشور به دنبال افزایش صادرات محصولات خود است.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، محمدمهدی صیامیان گرجی، مدیر بازرگانی پتروشیمی مارون با اشاره به صادرات محصولات متنوع اظهار کرد: این مجتمع پتروشیمی افزون بر تامین نیاز داخل حدود ٣٠ درصد محصولات تولیدی خود را صادر می کند.

وی درباره بازارهای صادراتی این شرکت نیز گفت: چین، ترکیه، کشورهای مستقل همسود، هند، پاکستان، افغانستان و ... جزو بازارهای اصلی صادراتی به شمار می روند.
وی افزود: اروپایی ها نیز برای خرید محصولات پتروشیمی مارون درخواستهایی را داشته اند، اما به دلیل تعرفه های بالا صادرات به اروپا به صرفه نیست.مدیر بازرگانی پتروشیمی مارون گفت: فروش داخلی محصولات این شرکت در بورس کالا صورت می گیرد و مقداری از محصول نیز به شکل فروش بین مجتمعی به شرکتهای امیرکبیر، تندگویان، اروند، غدیر، فناوران و ... عرضه می شود.
وی با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره ارزش در واحدهای پتروشیمی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر، اظهارکرد: پتروشیمی مارون در همین مسیر به سمت پرهیز از خام فروشی و ایجاد کارخانه های پایین دستی حرکت می کند.

مدیر بازرگانی پتروشیمی مارون محصولات این شرکت را شامل محصولات پلیمری، پلی اتیلن سنگین و PP دانست و گفت: در این مجتمع ظرفیت تولید پلی اتیلن سنگین ٣٠٠ هزار تن در سال، PP ٢١٠ هزارتن در سال و گلایکول ٤٠٠ هزارتن در سال است.
وی به مشکل کمبود خوراک نیز اشاره کرد و اظهار کرد: به دلیل کمبود خوراک این مجتمع با ٨٧ درصد ظرفیت خود در سال ٩٣ کار کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید روزانه ١٥٠ تن محصول در پتروشیمی بیستون

تولید روزانه ١٥٠ تن محصول در پتروشیمی بیستون

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بیستون با اشاره به تولید روزانه ١٥٠ تن محصول در این مجتمع گفت: هم اکنون بیشتر محصول HAB و LAB پتروشیمی بیستون به ترتیب به ترکیه، هند و پاکستان صادر می شود.


سیاوش امیر سرداری در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که پارسال تعمیرات اساسی مناسب و کاملی در این مجتمع انجام شد، اظهار کرد: پیش بینی می شود حداقل تا ٤ سال آینده نیازی به تعمیرات دیگری در این مجتمع نداشته باشیم.

امیر سرداری افزود: پارسال تقریبا روزانه ١٥٠ تن محصول در پتروشیمی بیستون تولید شد، از این رو این میزان تولید حکایت از گذشتن تولید از ظرفیت اسمی است.
وی با تاکید بر این که پارسال پتروشیمی بیستون حدود ١٥ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی خود تولید داشت، تصریح کرد: در زمان یاد شده با توجه به پر شدن ظرفیت مخازن ذخیره سازی و بازار داخلی و خارجی مجبور شدیم تولید را کاهش دهیم.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی بیستون با اشاره به این که تولید محصول پارافین همچنان به میزان اولیه ادامه دارد، گفت: با توجه به محدودیتهای یاد شده در سال گذشته تولید محصول LAB را مقداری پایین آوردیم.
امیر سرداری گفت: شرکت پتروشیمی بیستون گفت: هم اکنون درصدد هستیم که ضمن حفظ بازار داخلی صادرات محصولا پتروشیمی را از سر بگیریم؛ زیرا شرایط فروش محصولات کم کم در حال بهتر شدن است.
وی در خصوص کشورهای مورد مذاکره برای صادرات محصولات پتروشیمی گفت: مشتریان عمده پتروشیمی بیستون را هند، پاکستان و ترکیه تشکیل می دهند، البته با کشور عراق نیز در حال مذاکره هستیم اما این مذاکرات با توجه به شرایط این کشور به شکل جدی از سوی این کشور پیگیری نشده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی بیستون گفت: هم اکنون مذاکرات با کشورهای هند و پاکستان عالی بوده و دو محموله در حال ارسال است.
امیر سرداری درباره مذاکره با کشورهای دیگر برای افزایش صادرات گفت: با توجه به ظرفیت تولید در پتروشیمی بیستون فعلا تصمیمی برای پیدا کردن مشتری جدید نداریم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیش بینی تدابیر لازم برای سوختگیری در جایگاههای CNG

پیش بینی تدابیر لازم برای سوختگیری در جایگاههای CNG

تدابیر لازم برای سوختگیری خودروهای گازسوز پس از لغو نظام سهمیه بندی بنزین، در جایگاههای عرضه سی ان جی پیش بینی شده است.


مدیر طرح احداث جایگاههای سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار شانا،اظهار کرد: هم اکنون میانگین ساعت انتظار خودروها در جایگاههای سی ان جی کلانشهر تهران ٢٠ دقیقه و در استان تهران ١٥ دقیقه است.

امیر وکیل زاده با بیان این که انتظار می رود با لغو نظام سهمیه بندی بنزین، استفاده از سی ان جی با استقبال بیشتری روبرو شود، تصریح کرد: این امکان وجود دارد که ساعت انتظار سوختگیری خودورها در جایگاههای سی ان جی این کلانشهر با ١٠ دقیقه افزایش به نیم ساعت برسد.
وی با اشاره به این که این استقبال ممکن است از سوی تاکسیهای دوگانه سوز بیشتر باشد، یادآوری کرد: هم اکنون در تهران برخی از جایگاههای سی ان جی به تاکسیها اختصاص دارد که در صورت استقبال زیاد، تعداد بیشتری جایگاه به سوختگیری تاکسیها اختصاص داده خواهد شد.
وی ظرفیت سوختگیری در جایگاههای سی ان جی را دو میلیون و ٥٧٠ هزار متر مکعب بر ساعت اعلام کرد و افزود: با توجه به این که میانگین ساعت کارکرد کمپرسورها هفت ساعت در روز است، هم اکنون حدود ١٨ تا ١٨,٥ میلیون متر مکعب در روز سی ان جی عرضه و مصرف می شود.

وکیل زاده با بیان این که امکان افزاش ساعت کارکرد کمپرسورها به ١٤ تا ١٥ ساعت در روز به راحتی امکانپذیر است،تصریح کرد: بنابراین نگرانی از بابت استقبال شهروندان برای سوختگیری سی ان جی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: زیرساختهای لازم برای افزایش مصرف سی ان جی در کشور آماده است و هموطنان می توانند به منظور ایجاد صرفه اقتصادی از این سوخت بهره مند شوند.به گزارش شانا، دارندگان خودروهای عمومی که سهمیه بنزین موجود در کارت سوخت آنها از فردا شب (سه شنبه ٥ خردادماه) لغو می شود و امکان استفاده از ذخیره بنزین را ندارند، سی ان جی می تواند سوخت جایگزین برای آنها باشد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
نخستین واحد ککینگ تأخیری کشور در پالایشگاه آبادان ساخته می شود

نخستین واحد ککینگ تأخیری کشور در پالایشگاه آبادان ساخته می شود

رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت از ساخت واحد ککینگ تأخیری در پالایشگاه آبادان خبر داد.


منصور بزمی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که پژوهشگاه صنعت نفت حدود ٥ سال است که بر روی فرآیند ککینگ فعالیت دارد، گفت: این فرآیند با هدف افزایش کیفیت ته مانده و محصولات سنگین نفت خام انجام می شود.

وی افزود: پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری شرکت ایمیدرو، نخستین واحد ککینگ تأخیری کشور را با ته مانده برج تقطیر خلا پالایشگاه آبادان راه اندازی خواهد کرد.
رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این که پایلوت این واحد در پژوهشگاه ساخته و تستهای مختلف روی آن انجام شده است، یادآور شد: این پژوهشگاه در حال ساخت یک سوپرپایلوت است که مراحل نهایی آن را پشت سر می گذارد.
بزمی در ادامه تصریح کرد: واحد ککینگ تأخیری هم کک مورد نیاز صنعت آلومینیوم سازی را تولید می کند و هم حدود ٦٠ درصد فرآورده های میان تقطیر دارد.
به گزارش شانا، ککینگ یا فرآیند کک سازی فرآیند ارتقای کیفیت ته مانده ها و محصولات سنگین است که همه محصولات سنگینی که در پالایشگاه وجود دارند برای ارتقای کیفیت می توانند به این واحد تزریق شون
 
بالا