خبرهایی از پتروشیمی- پالایش و پخش

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
یاد و نام خدا آرام بخش قلب هاست


با سلام خدمت مهندسان گرامی
در این تایپیک قصد داریم که تازه ترین اخبار مربوط به پتروشیمی، پالایش و پخش را به اطلاع بزرگواران برسانیم.
پيشاپيش از تمامی دوستانی كه با اين تایپیک همكاری می‌كنند كمال تشكر را داریم.:gol:

 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش ١٠ میلیون تنی ظرفیت تولید پتروشیمی کشور در سال جاری

افزایش ١٠ میلیون تنی ظرفیت تولید پتروشیمی کشور در سال جاری

نفت نیوز: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: ظرفیت تولید پتروشیمی کشور امسال شاهد افزایش ١٠ میلیون تنی خواهد بود.

به گزارش نفت نیوز به نقل از نیپنا، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به فعالیتهای شرکت ملی نفت ایران در زمینه تامین خوراک واحدهای پتروشیمی گفت: در سال ٩٤ با تحقق برنامه های تامین خوراک حداقل ١٠ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده می شود.

عباس شعری مقدم در حاشیه بازدید وزیر نفت از طرحهای پتروشیمی در فاز دو عسلویه، تدوین نقشه راه صنعت پتروشیمی برای توسعه این صنعت را مهمترین فعالیت انجام شده شرکت ملی پتروشیمی در سال ٩٣ دانست و افزود: این نقشه راه در هفت جلد و بصورت کاملا تفصیلی جزئیات توسعه این صنعت را در هشت سال آینده شرح داده است.


وی کمکهای مقرراتی و مالی به طرحهای پتروشیمی با پیشرفت بالای ٩٠ درصد را یکی از اولویتهای اصلی کاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ٩٤ اعلام کرد و ادامه داد: به عنوان مثال، فاز دو پتروشیمی کاویان، سه طرح پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب و پتروشیمی مرودشت فارس هم اکنون در مراحل نهایی هستند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش تولید پلی اتیلن در سال 94

افزایش تولید پلی اتیلن در سال 94

نفت نیوز: تولید پلی اتیلن در کشور همزمان با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی افزایش می یابد.

به گزارش نیپنا، بیژن زنگنه وزیر نفت، تامین خوراک پتروشیمی را یکی از کارهای مهم وزارت نفت در سال ٩٤عنوان و اظهار کرد: بر اساس برنامه قرار است ظرفیت تولید اتان امسال یک میلیون و ٥٠٠ هزار تن افزایش پیدا کند که این بدان معناست که بیش از یک میلیون و ٥٠٠ هزار تن تولید پلی اتیلن در کشور افزایش می یابد.

وی با بیان این که این میزان اتان قرار است از فازهای ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تامین شود، اظهار کرد: امیدواریم با برداشته شدن تحریم ها توسعه پتروشیمی ها تسریع یابد و به ظرفیت ٧٠ میلیارد دلار تولید در سال ظرف ٥ الی ٦ سال آینده برسیم.

زنگنه گفت: نخستین کاری که پس از برداشته شدن تحریم ها انجام می دهیم رساندن تولید نفت به سطح پیش از اعمال تحریم هاست.وزیر نفت تصریح کرد: توسعه و تکمیل پروژه های پارس جنوبی و به پایان رساندن فازهای ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ و همچنین توسعه میدان های مشترک و میدان های نفتی غرب کارون از مهمترین برنامه های وزارت نفت در سال ٩٤ است.

وی وارد مدار شدن واحد اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه کشوراز نظر ظرفیت تولید است را یکی دیگر از برنامه های وزارت نفت در سال جدید عنوان کرد و گفت: پس از وارد مدار شدن واحد اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با فاصله چند ماه، واحد دوم و سوم این پالایشگاه نیز وارد مدار تولید می شود.وزیر نفت همچنین از آغازعملیات اجرایی مجموعه پالایشگاهی فراگیر سیراف در اواخر بهار خبر داد و افزود: هم اکنون سرمایه گذاران توسعه این پالایشگاه ها، مشخص و زمین آن تخصیص داده شده است.

وزیر نفت همچنین صادرات گاز را یکی دیگر از برنامه های مهم وزارت نفت در سال ٩٤ عنوان کرد و گفت: صادرات گاز به عراق امسال آغاز می شود و در سال ٩٥ به حداکثر خود می رسد.

زنگنه درباره این که با توجه به توافق چند روز اخیر به طور قطع کار وزارت نفت امسال چند برابر می شود، چه برنامه و تدبیری در این باره دارید، اظهار کرد: طبیعی است به محض لغو تحریم ها نخستین کاری که می کنیم این است که تولید نفت را به سطح پیش از اعمال تحریم ها برسانیم.وی افزود: ما از فرصتهای پیش آمده به طور قطع باید برای تقویت اقتصاد مقاومتی و انتقال فناوری و ساخت داخلی تجهیزات استفاده کنیم. زنگنه همچنین درباره این که آیا قیمت حامل های انرژی در سال جدید تغییر می کند، گفت: هنوز تصمیم در این زمینه گرفته نشده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرمایه گذاران خارجی تابستان به سوی ایران هجوم می آورند

سرمایه گذاران خارجی تابستان به سوی ایران هجوم می آورند

نفت نیوز: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: سرمایه گذاران خارجی بعد از دهم تیرماه امسال به سمت ایران و بویژه صنعت نفت و پتروشیمی هجوم می آورند و بی تردید از همین امروز باید خودمان را برای چنین رخدادی آماده کنیم.

به گزارش نفت نیوز به نقل از ایرنا، عباس شعری مقدم اظهار داشت: پس از نهایی شدن توافقهای ایران با کشورهای عضو گروه ١+٥ در تیر ماه امسال و فراهم شدن زمینه تامین منابع ارزی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده ایجاد تحولات بزرگ در صنعت پتروشیمی با همکاری بخش خصوصی خواهد بود.

وی با اشاره به موفقیت گروه مذاکره کننده هسته ای کشورمان در مذاکره با ١+٥، افزود: صنعت پتروشیمی به طور عمده به حجم بالای سرمایه گذاری و فناوری های روز نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ابراز امیدواری کرد که پس از حصول توافق نهایی، بتوانیم با دستیابی به فرایندها و دانش فنی پیشرفته که به دلیل وجود تحریم ها در دریافت آنها با محدودیت روبرو بودیم و همچنین با ورود سرمایه خارجی به کشور، به تحولات مورد نظر در جهش دوم صنعت پتروشیمی، جامعه عمل بپوشانیم.

شعری مقدم با اشاره به عقب ماندگی های صنعت پتروشیمی از اهداف پیش بینی شده در برنامه افق ١٤٠٤ ناشی از دست رفتن فرصت ها، اضافه کرد: در شرایط فعلی این صنعت برای جبران عقب ماندگی های گذشته نیازمند ٨ میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال است.

وی افزود: در حالی که در دوره جهش قبلی، سالانه بیش از ٢,٧ میلیارد یورو هزینه نشده، از این رو در ابتدای امر به نظر می رسد که برنامه های تدوین شده تا حدودی غیرقابل دسترسی باشد، اما با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به صنعت پتروشیمی، امیدواری خوبی برای تحقق این برنامه ها و رسیدن به اهداف برنامه چشم انداز وجود دارد.

وی افزود: با وجود آنکه در نتیجه اجرای خصوصی سازی ناشی از اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیگر امکان سرمایه گذاری را ندارد اما این آمادگی را دارد تا با حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی جهش دوم این صنعت ارزش آفرین را رقم زند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: هم اکنون ٦٢ طرح نیمه تمام وجود دارد که در انتظار تامین منابع ارزی خود هستند، به اعتقاد من این طرح ها را می توان ٦٢ منبع مستقل جذب سرمایه تلقی کرد که به راحتی می توانند ٨ میلیارد دلار در سال را هزینه کنند و ٦٠ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور بیافزایند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درباره رفع چالش های مربوط به تضمین سرمایه گذاری در این صنعت، گفت: ما دو نوع سرمایه گذاری خارجی داریم. یکی سرمایه گذاری مستقیم خارجی و دیگری سرمایه گذاری از طریق اخذ وام خارجی که بطور نمونه می توان از مشارکت پلیمر آریاساسول به عنوان یک سرمایه گذاری مستقیم خارجی موفق نام برد.

وی افزود: موضوعی که در حال حاضر انتظار داریم اتفاق بیفتند سرمایه گذاری خارجی به صورت مستقیم است. بدان معنا که سرمایه گذاران به ایران بیایند و در سرمایه گذاری طرحها مشارکت کنند و محصولات تولیدی را خود بفروشند.

به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شعری مقدم یادآوری شود خاطرنشان کرد: البته شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال این است که مجوز حمایت از سرمایه گذاران داخلی را در مقابل وثیقه گرفتن اموال و تولیدات آنها، از مراجع ذیربط بگیرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افتتاح ۱۲ طرح پتروشیمی در سال ۹۴/ احداث بزرگترین پتروشیمی جهان

افتتاح ۱۲ طرح پتروشیمی در سال ۹۴/ احداث بزرگترین پتروشیمی جهان

نفت نیوز: معاون وزیر نفت با اشاره به افتتاح و راه‌اندازی ۱۲ طرح و مجتمع عظیم پتروشیمی در سال ۹۴ از افزایش ۱۴ میلیون تنی تولید پتروشیمی ایران با راه‌اندازی طرح‌های جدید و تکمیل ظرفیت‌های خالی خبر داد.

به گزارش نفت نیوز؛ عباس شعری مقدم درباره برنامه های افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری در سال ۹۴، گفت: سال جاری ۱۲ عملیات اجرایی و ساخت طرح و مجتمع جدید پتروشیمی در استان های مختلف کشور تکمیل و این پروژه به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار می گیرند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: بر این اساس امسال فاز دوم پتروشیمی کاویان، پتروشیمی مرودشت شیراز، لرستان، کردستان، مهاباد، فاز سوم پتروشیمی پردیس، پتروشیمی تخت جمشید، هگمتانه، کارون، یک مجتمع پلی استایرین، پتروشیمی دالاهو و طرح توسعه پتروشیمی مروارید به بهره برداری می رسند.


معاون وزیر نفت از مجتمع پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده محصول اتیلن جهان یاد کرد و اظهار داشت: فاز دوم این مجتمع عظیم امسال به تولید می رسد تا مجموع ظرفیت تولید اتیلن این مجتمع پتروشیمیایی از مرز دو میلیون تن در سال عبور کند.


این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با بهره برداری از این ۱۲ طرح و مجتمع پتروشیمی در مجموع بیش از ۶ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی ایران اضافه خواهد شد، تصریح کرد: از این رو پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری کشور به بیش از ۶۶ میلیون تن افزایش یابد.


شعری مقدم همچنین در خصوص تکمیل ظرفیت های خالی تولید در مجتمع های پتروشیمی کشور هم توضیح داد: سال گذشته بیش از ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی و پلیمری در کشور تولید و عرضه شد.


معاون وزیر نفت با اشاره به بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش خوراک اتان و میعانات گازی مورد نیاز صنایع پتروشیمی کشور، تبیین کرد: امسال حدود دو میلیون تن به ظرفیت تولید اتان با راه اندازی فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی افزده می‌شود این اتان می‌تواند خوراک مورد نیاز پتروشیمی کاویان و چندین طرح پتروشیمی کشور را تامین کند.


مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی تولید پتروشیمی کشور در سال گذشته با تکمیل ظرفیت‌های خالی و افزایش تحویل خوراک به صنایع پتروشیمی، تاکید کرد: در مجموع سال گذشته حدود ۷۸ درصد ظرفیت مجتمع های پتروشیمی به طور مستمر در خدمت تولید بود و ظرفیت های خالی تولیدی کاهش یافت.


این مقام مسئول با اشاره به افزایش ۸ میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی در سال ۹۴ با تکمیل ظرفیت های خالی، خاطرنشان کرد: رفع گلوگاه‌های عملیاتی و افزایش ظرفیت تولید یکی از سیاست‌های کلان صنعت پتروشیمی در سال جاری خواهد بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ستاره خلیج فارس به موقع به مدار می‌آید/بنزین کل کشور یورو 4 می‌شود

ستاره خلیج فارس به موقع به مدار می‌آید/بنزین کل کشور یورو 4 می‌شود

کاظمی با اشاره به اینکه در زمینه تولید بنزین در کشور مشکلی نداریم، اظهار داشت: با وارد مدار شدن ستاره خلیج فارس کل بنزین توزیعی کشور یورو 4 شده و صادرات نیز خواهیم داشت.

به گزارش نفت نیوز؛ مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص دلیل تاخیر در راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: وضعیت پیشرفت این پالایشگاه در حد مطلوبی است و با به مدار آمدن آن به صادرات بنزین می‌رسیم.


کاظمی افزود: طی سال 93 با افزایش تولید در 9 پالایشگاه داخل کشور وضعیت بنزین به لحاظ کمی و کیفی افزایش مطلوبی داشته بطوری که طی سال 92، 10 میلیون لیتر واردات داشتیم اما در سال 93 این میزان به 4.5 میلیون بشکه کاهش یافت.


وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید بنزین در کشور مشکلی نداریم، اظهار داشت: با وراد مدار شدن ستاره خلیج فارس کل بنزین توزیعی کشور یورو 4 شده و ضمن اینکه صادرات نیز خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر خط دوم پالایشگاه بندرعباس به تهران در حال طراحی واجراست که در این صورت کل محصولات پالایشگاه ستاره خلیج فارس در داخل کشور مصرف شده و از پالایشگاه های آبادان و بندرعباس نیز صادرات خواهیم داشت.


مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره برنامه ارتقای بنزین به یورو 5 نیز گفت: کیفیت بنزین یورو 4 و 5 با هم تفاوتی ندارند به طوری که حداکثر گوگرد یورو4، 49 PPM و یورو 5، 10 PPM ، میزان بنزن یورو4، یک یا کوچکتر از یک و این میزان در یورو 5 کوچکتر از یک و میزان آروماتیک هر دو یکی است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال

راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال

نفت نیوز: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال راه اندازی و با بهره برداری از آن بنزین با اکتان 95 تولید خواهد شد.

مهندس احمد ادیب در گفتگو با خبرنگار شانا، افزود: اگر این طرح با محدویت تامین منابع مالی برای خرید کالا مواجه نمی شد، فاز نخست طرح ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه اول امسال به بهره برداری می رسید.

وی ادامه داد: طبق آخرین برنامه زمانبندی، فاز نخست این پروژه با ظرفیت روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی تا پایان اسفند امسال راه اندازی و به بهره برداری خواهد رسید.
ادیب تصریح کرد: سعی ما این است که حتی در صورت بروز عوامل ناخواسته و خارج از پیش بینی ها به این برنامه پایبند باشیم.


به گفته وی موانع طرح ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان یک طرح ملی، با حمایتهای وزیر نفت و هیئت دولت، در حال برطرف شدن است.

ادیب پیشرفت کنونی پروژه را 81 درصد اعلام و اظهار کرد: در آینده جزئیات بیشتری از روند پیشرفت و اقدام های انجام شده در این طرح اطلاع رسانی خواهد شد.


به گزارش شانا، طبق آخرین تغییر، ترکیب سهامداران شرکت پالایش میعانات گازی ستاره خلیج فارس شامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی با 49 درصد سهم، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با 33.1 درصد و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با 17.9 درصد می شود.


با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه ‌شود.
چهار میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، سه میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد در روز نیز از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی است و ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه خواهد بود.


احداث خط لوله انتقال معیانات گازی از عسلویه بوشهر به طول ٣٨٨ کیلومتر به این پالایشگاه به صورت ١٠٠ درصد انجام شده است.


همچنین پروژه آبگیر از دریا به ظرفیت ٢٠٠ هزار مترمکعب در ساعت و خط لوله 5.5 کیلومتری آن در مرحله پایانی قرار دارد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند هشت درصد از برنامه فراتر رفت

تولید پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند هشت درصد از برنامه فراتر رفت

اراک- ایرنا- مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند گفت: تولید فراورده های نفتی در این پالایشگاه در سال قبل به دلیل استقرار سامانه مدیریت جهادی و تلاش مضاعف مهندسان جوان ، هشت درصد از برنامه تعیین شده فراتر رفت.





علی شیرازی زاده روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تمام فراورده های نفتی تولید شده در این پالایشگاه اعم از بنزین، نفت کوره، نفت سفید و بنزین سوپر بر پایه استانداردهای بین المللی تولید می شود.

وی با بیان اینکه بنزین تولیدی این پالایشگاه با اکتان 90 تا 91 و با استانداردهای بین الملی یورو 4 منطبق شده است، اظهار کرد: پارسال پنج میلیارد و 840 میلیون لیتر بنزین و چهار میلیارد و 380 میلیون لیتر گازوئیل در این واحد پالایشگاهی تولید شد.

وی بیان کرد: 116 هزار و 800 تن پروپیلن و یک میلیارد و95 میلیون لیتر نفت سفید نیز از دیگر تولیدات سال گذشته پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند است.

شیرازی زاده بیان کرد: 25 درصد از مجموع بنزین و 18 درصد از گازوئیل مورد نیاز کشور در این واحد پالایشگاهی تصفیه و تولید می شود.

او اظهار کرد: پارسال تولید بنزین سوپر این واحد پالایشگاهی با استاندارد بین المللی یورو 4 از مرز 730 میلیون لیتر گذشت.

به گفته شیرازی زاده، در این مدت 728 هزار تن گاز مایع در این پالایشگاه تولید و برای استفاده در مصارف داخلی عرضه شد.

وی بیان کرد: بر اساس اعلام کارشناسان، تولید و عرضه بنزین پاک ( با آلایندگی کمتر) نقش به سزایی در تثبیت وضعیت مطلوب هوا دارد که این مهم در کلانشهرهای ایران از جمله تهران اثرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: بنزن موجود در بنزین های تولیدی این پالایشگاه با توجه به انطباق با استانداردهای موجود، زیر یک درصد است.

پالایشگاه امام خمینی شازند از واحدهای وابسته به شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی ایران، در شهرستان شازند استان مرکزی واقع شده است.

این مجموعه به عنوان بزرگترین پالایشگاه تک واحدی ایران، در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار بشکه در روز راه اندازی شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پتروشیمی مبین فردا به بازار سرمایه معرفی می شود

پتروشیمی مبین فردا به بازار سرمایه معرفی می شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت،گفت: پتروشیمی مبین به عنوان چهارصد و نودمین شرکت پذیرفته شده در بازار دوم بورس با نماد 'مبین'، جلسه معارفه خود را به منظور تشریح وضعیت فعلی شرکت و روند فعالیت­های آتی و نیز پاسخ به سوالات سرمایه­ گذاران در روز یکشنبه بیست و سوم فروردین ماه در هتل اسپیناس تهران برگزار می کند.



به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علی قاسمی به فعالیت های تخصصی شرکت تامین سرمایه بانک ملت در حوزه انرژی و صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: در راستای این فعالیت ها، تهیه برنامه کسب و کار، ارزش گذاری و پذیرش 6 مجموعه از هلدینگ خلیج فارس که شامل شرکت های پتروشیمی نوری، مبین، بوعلی سینا، فجر، شهید تندگویان و عملیات غیر صنعتی پازارگاد می شود، نیز برعهده مجموعه شرکت تامین سرمایه بانک ملت و کارگزاری بانک ملت سپرده شده است.

براین اساس وی در اشاره به آماده سازی شرکت پتروشیمی مبین از سوی تامین سرمایه بانک ملت، اظهار داشت: پتروشیمی مبین در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) و در زمینی به مساحت حدود 71 هکتار، در دو بخش یوتیلیتی سنتر و واتر سنتر احداث شده است.

وی از پتروشیمی مبین به عنوان بزرگترین مجتمع تولید کننده سرویس های جانبی برای واحدهای تولید محصولات پتروشیمی در کشور نام برد که تامین کننده برق و کلیه یوتیلیتی های مورد نیاز واحدهای فاز یک پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است.

به گفته قاسمی؛ واحدهای پتروشیمی استفاده کننده از خدمات این شرکت، تقریبا 40 درصد از کل تولیدات پتروشیمی را در کشور شامل می شوند. بنابراین شرکت در جایگاه تامین کننده خدمات مورد نیاز این واحدها، جایگاه منحصر بفردی در صنعت پتروشیمی و در منطقه عسلویه دارد.



**جزئیاتی درباره مبین

مشاور عرضه و پذیرش شرکت پتروشیمی مبین، سرمایه این شرکت را 14،252 میلیارد ریال ذکر کرد که در سال 1392 سرمایه شرکت از مبلغ 300 میلیارد ریال به مبلغ فعلی و از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش یافته است. سود شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1392 معادل 459 ریال و برای شش ماهه اول سال 1393 معادل 265 ریال به ازای هر سهم بوده است. همچنین پیش بینی سود سال 93 این شرکت 539 ریال است.

وی از برخورداری از امکانات و زیرساخت های مناسب در تولید انواع یوتیلیتی، انتفاع مناسب از پتانسیل افزایش نرخ گاز، پایین بودن دوره وصول مطالبات و وجود نقدینگی بالا طی سال، پوشش ریسک نوسان نرخ ارز با عقد قرارداد با شرکت خریدار یوتیلیتی به صورت ارزی، وجود نیروهای مجرب و توانمند و استفاده از تکنولوژی های نوین در سیستم های بهره برداری به عنوان نقاط قوت شرکت پتروشیمی مبین نام برد.

قاسمی از وجود خوراک کافی به دلیل نزدیکی به منابع گازی پارس جنوبی، استراتژی های توسعه ای دولت در صنعت نفت و گاز، ارائه خدمات در حداکثر ظرفیت عملی در صورت افزایش تقاضا از سوی شرکت های پتروشیمی منطقه و اتصال به شبکه برق سراسری کشور و فروش برق به شبکه به عنوان فرصت هایی یاد کرد که پیش روی این شرکت قرار گرفته است.

به گفته وی، 8.6 میلیون مگاوات برق تولیدی شرکت پتروشیمی مبین از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی قیمت گذاری و به شرکت های پتروشیمی فعال در منطقه عسلویه عرضه می شود.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت درباره قیمت گذاری محصولات این شرکت، اظهار داشت: قراردادهای شرکت به صورت تیپ با شرکت های پتروشیمی عسلویه منعقد می شود. ارزش قراردادها نیز برمبنای فرمول تعیین قیمت فروش و هر ساله توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صورت ارزی ابلاغ می شود. همچنین طبق قرار دادهای منعقده، شرکت ها می توانند بر روی قیمت دیگری به جز ابلاغیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی توافق کنند. بر این اساس ریسک نوسانات نرخ دلار هیچ گونه تاثیری بر سوددهی و عملکرد این شرکت ندارد.

مشاور عرضه و پذیرش مبین در مورد قراردادهای این شرکت نیز عنوان کرد: زمان تمام قراردادهای پتروشیمی مبین 25 ساله است که به موجب مصوبه هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، این شرکت موافقت کرده که با حفظ اولویت تامین سرویس های جانبی مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی فاز یک عسلویه، تا زمان بهره برداری از واحدهای سرویس های جانبی دماوند، تامین، فروش و انتقال سرویس های جانبی تولیدی توسط این شرکت به مجتمع های پتروشیمی مصرف کننده مستقر در فاز 2 عسلویه را برعهده گیرد. براین اساس شرکت با ریسک تامین نقدینگی مواجه نخواهد بود.

براین اساس مشاور پذیرش مبین در اشاره به سهم بازار فعلی شرکت پتروشیمی مبین، از شرکت های پتروشیمی پردیس، آریا ساسول، پارس، پلی پروپیلن جم، پتروشیمی جم، زاگرس، کاویان، مروارید، مهر و نوری به عنوان شرکت هایی نام برد که یوتیلیتی مصرفی خود را از شرکت پتروشیمی مبین تامین می کنند.

وی در خصوص مشتریان آتی شرکت، به اطلاعات منتشره از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اشاره کرد که به موجب آن در حال حاضر 67 طرح پتروشیمی در کشور در حال اجراست که در صورت بهره برداری کامل از این طرح ها، میزان 61 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به تولید این محصولات در کشور افزوده می شود. این مساله نقطه عطفی در خصوص مشتریان و بازار فروش یوتیلتی به این مجتمع ها خواهد بود.

به گفته قاسمی؛ با اجرای کامل این طرح ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور به 120 میلیون تن در سال خواهد رسید. در صورتی که بهره برداری از طرح پتروشیمی دماوند به موقع صورت نگیرد، یوتیلیتی مصرفی مجتمع های تازه به بهره برداری رسیده، می بایست توسط شرکت پتروشیمی مبین تامین شود ضمن اینکه بهره برداری از این طرح ها برای پتروشیمی مبین نیز بازار مناسبی ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی مبین برای افزایش رشد و بازده دارایی های خود در نظر دارد که مازاد تولیدات خود را در بورس انرژی ایران عرضه کند، هدف از احداث این مجتمع را صرفه جویی در هزینه های سرمایه گذاری و تولیدی و کاهش قیمت تمام شده انرژی مصرفی مجتمع های مستقر در منطقه ذکر کرد که بر این اساس مجتمع های پتروشیمی سعی می کنند که یوتیلیتی مصرفی مورد نیاز خود را از یک مجتمع مرکزی که هزینه تولیدی پایینی دارد، خریداری کند.



** مبین چگونه می آید؟

به گفته مشاور عرضه و پذیرش مبین، شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس تنها سهامدار عمده شرکت پتروشیمی مبین محسوب می شود که متعهد به عرضه یک هزار و 425 میلیارد و 200 میلیون سهم (معادل 10 درصد) از سهام این شرکت در بازار دوم بورس تهران است؛ اما زمان عرضه اولیه و میزان سهام این شرکت در بورس تهران به شرایط بازار سرمایه و نظر مدیران بورس بستگی دارد.

مدیرعامل تامین سرمایه ملت، سیاست تقسیم سود شرکت پتروشیمی مبین را بر مبنای 90 درصد سود قابل تخصیص از سوی هیات مدیره این شرکت اعلام کرد و با توجه به اینکه این شرکت تامین سرمایه، مشاور تامین مالی شرکت پتروشیمی دماوند به عنوان شرکتی مشابه شرکت مبین در تولید یوتیلتی شرکت های فاز دو عسلویه محسوب می شود، ارزش جایگزینی پتروشیمی مبین را تقریبا 3.5 میلیارد دلار برآورد کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
3 هزارو 162 میلیارد ریال فراورده های پتروشیمی تبریز صادر شد

3 هزارو 162 میلیارد ریال فراورده های پتروشیمی تبریز صادر شد

[h=3] تبریز- ایرنا- مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز گفت: صادرات فراورده های این شرکت در سال گذشته به 72 هزار تن و به ارزش سه هزار و 162 میلیارد ریال رسید.
[/h]


به گزارش روز شنبه روابط عمومی این شرکت، علیرضا صدری افزود: این میزان صادرات فراورده های پتروشیمی در مقایسه با سال ماقبل 30 درصد افزایش نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 330 هزار تن انواع فراورده های پلیمری به ارزش 12 هزار و 843 میلیارد ریال برای پاسخگویی به نیازهای صنایع پایین دست پتروشیمی به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده بود.

وی گفت: سال گذشته 47 هزارتن علاوه بر تولیدات سالانه برای تأمین نیاز این صنایع از محل ذخایر انباری در اختیار مصرف کنندگان ایرانی و دیگر کشورهای جهان قرار گرفت.

مجتمع پتروشیمی تبریز در جنوب غربی شهر تبریز و در جوار پالایشگاه تبریز واقع شده است.

فعالیت های طراحی و مهندسی این شرکت درنیمه دوم سال 1368 و عملیات نصب در سال 1371 آغاز شد.

خوراک مجتمع نفتای سبک و سنگین و گاز مایع است که بخش عمده آن از پالایشگاه تبریز تامین می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بزرگترین پتروشیمی جهان در ایران راه اندازی می‌شود

بزرگترین پتروشیمی جهان در ایران راه اندازی می‌شود

نفت نیوز: یک مقام مسئول از آغاز بهره برداری رسمی از فاز دوم پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین مجتمع تولید کننده اتیلن جهان تا شهریور ماه سال جاری در عسلویه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه شاهدائی درباره زمان آغاز بهره برداری فاز دوم مجتمع پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین تولید کننده اتیلن جهان، گفت: هم اکنون فاز ٢ پتروشیمی کاویان با دریافت اتان بیشتر می تواند خوراک مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب را تامین کند صورت تامین کامل خوراک، تولید اتیلن این مجتمع به بیش از ٢ میلیون تن در سال خواهد رسید.


مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه فاز دوم پتروشیمی کاویان به زودی آماده راه اندازی کامل می‌شود، تصریح کرد: مطابق با برنامه زمان بندی تعریف شده، در صورت دریافت خوراک، در نیمه نخست امسال به بهره برداری خواهد رسید.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در شرایط فعلی فاز دوم پتروشیمی کاویان (الفین یازدهم) آخرین مراحل ساخت و تکمیل را پشت سر می گذارد، بیان کرد: این مجتمع عظیم پتروشیمیایی امسال با تامین خوراک مورد نیاز از فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی وارد مدار تولید خواهد شد.



وی با بیان اینکه به علت کمبود خوراک، فاز یک این مجتمع پتروشیمی با کمتر از نیمی از ظرفیت در حال فعالیت است، تبیین کرد: با وارد مدار شدن فازهای جدید پارس جنوبی، میزان خوراک پتروشیمی کاویان افزایش یافته و اتیلن بیشتری به خط لوله اتیلن غرب تزریق می شود.


شاهدائی با تاکید بر اینکه براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا آذر ماه این مجتمع پتروشیمی با تمام ظرفیت فعالیت کند، یادآور شد: اتیلن ارسالی پتروشیمی کاویان افزون بر پتروشیمی پلیمرکرمانشاه و پتروشیمی ایلام، به چند مجتمع دیگر در مسیر خط لوله تحویل می شود و پتروشیمی لرستان نیز چندی پیش خوراک مورد نیاز را به طور آزمایشی دریافت کرده و امسال پتروشیمی های مهاباد، و کردستان نیز خوراک مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد.


به گزارش مهر، پتروشیمی کاویان، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتیلن منطقه خاورمینه و جهان است که از ظرفیت تولید سالانه ٢ میلیون تن محصول برخوردار است.
اتیلن تولیدی در پتروشیمی کاویان از مسیر خط لوله اتیلن غرب به پتروشیمی های لرستان، کرمانشاه، ایلام، اندیمشک، کرمانشاه، کردستان، مهاباد و میاندوآب ارسال خواهد شد و مازاد تولید نیز در پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر استفاده می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشارکت جدید نفتی ایران-چین/ احداث ۱۸ پتروشیمی با مشارکت چینی‌ها

مشارکت جدید نفتی ایران-چین/ احداث ۱۸ پتروشیمی با مشارکت چینی‌ها

نفت نیوز: معاون وزیر نفت با اشاره به بازگشایی فاینانس چهار مجتمع جدید پتروشیمی توسط فاینانسورهای چینی از مشارکت فاینانسورهای چینی در مراحل ساخت ۱۸ مجتمع و طرح جدید پتروشیمی در ایران خبر داد.

عباس شعری مقدم در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون حدود ۳۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران وجود دارد، گفت: قطعا در صورت تعلیق کامل تحریم‌ها سرمایه گذاران اروپایی و آسیایی از حضور در فرصت‌های جدید سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی کشور استقبال خواهند کرد.


مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در شرایط فعلی توسعه صنعت پتروشیمی متوقف نشده است و با استفاده از منابع مالی بخش خصوصی و فاینانسورهای خارجی مراحل تامین مالی طرح های جدید پتروشیمی در حال انجام است، تصریح کرد: بر این اساس اخیرا فاینانس چهار طرح پتروشیمی توسط فاینانسورهای چینی بازگشایی و به طور رسمی مراحل اجرایی احداث این مجتمع‌های پتروشیمی در استان‌های مختلف کشور آغاز شده است.


معاون وزیر نفت با اشاره به بازگشایی خطوط اعتباری طرح های جدید پتروشیمی مسجد سلیمان، سبلان، لردگان یاسوج و پتروشیمی بوشهر توسط فاینانسورهای چینی، اظهار داشت: علاوه بر این، پیش بینی می شود در آینده‌ای نزدیک خطوط اعتباری سایر طرح‌های جدید پتروشیمی با استفاده از فاینانس چینی بازگشایی شود.


این مسئول با یادآوری اینکه با توافق انجام شده با چینی‌ها ۱۸ طرح جدید پتروشیمی ایران با استفاده از فاینانس چینی تامین منابع مالی خواهد شد، اظهارداشت: در مجموع تعلیق تحریم‌ها و هجوم سرمایه گذاران خارجی زمینه دومین جهش توسعه‌ای را در صنایع پتروشیمی کشور فراهم خواهد کرد.


در همین حال، شعری مقدم معاون وزیر نفت هفته گذشته در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز مذاکرات با شرکت‌های هندی برای مشارکت در پتروشیمی ایران، گفته بود: شرکت‌های اروپایی برای سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی در انتظار تعلیق کامل تحریم‌ها هستند
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنزین یورو 4 از خرداد ماه در اهواز و آبادان توزیع می شود

بنزین یورو 4 از خرداد ماه در اهواز و آبادان توزیع می شود

[h=3] آبادان- ایرنا- رییس هیات مدیره پالایشگاه آبادان گفت: با بهره برداری طرح توسعه ای این پالایشگاه تا اواخر اردیبهشت ماه، توزیع بنزین یورو 4 در شهر های اهواز و آبادان از خرداد ماه آغاز می شود.
[/h]


به گزارش ایرنا سعید محجوبی روز شنبه در آیین تقدیر از کارکنان پالایشگاه آبادان در پالایشگاه گلستان این شهر، افزود: با بهره برداری از واحد تصفیه بنزین در پالایشگاه آبادان، توزیع بنزین یورو 4 در اهواز و آبادان و شهرهای همجوار آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: پالایشگاه آبادان با رویکرد سالم سازی محیط زیست، نسبت به ساخت واحدهای جدید در شرکت اقدام کرده است و از این رو با تعمیر و سرویس واحد گوگردسازی جدید، گوگردی که در فضای شهر رها می شد به محصول جدید تبدیل می شود.

محجوبی رویکرد مسوولان پالایشگاه آبادان را حرکت به سمت محیط زیست سالم عنوان کرد و گفت: با راه اندازی واحد جدید تصفیه گوگرد (SRU) علاوه بر تامین سلامت کارکنان و شهروندان، صرفه اقتصادی نیز برای پالایشگاه به همراه دارد.

واحد گوگرد سازی (SRP) پالایشگاه آبادان به دلیل ایجاد آلودگی دی ماه سال 1393 با دستور مراجع قضایی تعطیل شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرمایه گذاری هند در صنعت پتروشیمی ایران/ جذابیت سواحل دریای عمان برای هندی ها

سرمایه گذاری هند در صنعت پتروشیمی ایران/ جذابیت سواحل دریای عمان برای هندی ها

[h=3] تهران - ایرنا - سواحل ایران در دریای عمان به دلیل نزدیکی به هند و هزینه حمل و نقل کمتر نسبت به دیگر بخشهای کشورمان برای سرمایه گذاران هندی صنعت پتروشیمی بسیار جذاب است.
[/h]


به گزارش ایرنا، محمدحسن پیوندی در نشست مشترک با هیات تجاری هند به سرپرستی دی پی سریواستاوا سفیر این کشور در تهران درباره سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران و آخرین نتایج به دست آمده از مذاکرات میان دو کشور تبادل نظر کردند.

وی با بیان اینکه پس از خصوصی سازی در ایران، بیشتر فعالیت ها و برنامه ها در صنعت پتروشیمی با تمرکز بخش خصوصی انجام می شود، گفت: طبق قانون دولت ایران جز در مناطق محروم نمی تواند در طرحهای پتروشیمی سرمایه گذاری کند.

پیوندی با اشاره به اینکه فرمول قیمت خوراک برای صنایع پتروشیمی موضوعی در حد وزیران دو کشور است، ابراز امیدواری کرد که با رفع موانع موجود و مشخص شدن فرمول قیمت از سوی وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی باشیم.

وی گفت: قیمت گاز تحویلی به مجتمع های پتروشیمی در ایران هم اکنون ١٣ سنت محاسبه می شود، این در حالی است که علاوه بر دولت در مجلس ایران کمیته ای روی تعیین فرمول قیمت خوراک برای بخشهای مختلف در حال کار است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: سواحل ایران در دریای عمان به دلیل نزدیکی و هزینه حمل و نقل کمتر نسبت به دیگر بخشهای کشورمان برای سرمایه گذاران هندی بسیار جذاب است.

پیوندی با تاکید بر اینکه نرخ خوراک گاز برای پتروشیمی ها اهمیت زیادی برای سرمایه گذاران هندی دارد، گفت: متاسفانه تاکنون این فرمول به صورت بلندمدت مشخص نشده است؛ در مذاکرات امروز نیز به سفیر هند اعلام کردم که قیمت گاز موضوعی فراتر از این مذاکرات بوده و باید در سطح وزیران نفت دو کشور مطرح شود.

وی با اشاره به موضوع صادرات گاز ایران به هند، تصریح کرد: این موضوع ارتباط زیادی به سرمایه گذاری هند در صنعت پتروشیمی ایران دارد، زیرا در صورت حل این موضوع، روند سرمایه گذاری هند در صنعت پتروشیمی تسریع می یابد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هم اکنون ایران و هند در زمینه صادرات مراودات زیادی مانند نفت خام، گاز مایع و کود اوره دارند، گفت: ایران در مذاکرات خود با هیات هندی از جاذبه های سرمایه گذاری در مناطق چهابهار و ایرانشهر سخن گفت.

وی با بیان اینکه هند علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در سواحل دریای عمان است، اظهار داشت: این کشور امروزه یکی از بزرگترین مصرف کنندگان کود شیمیایی در دنیا به شمار می آید از این رو علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در این زمینه است.

براساس این گزارش، سفیر هند در ایران نیز در این جلسه با اشاره به تاریخچه مذاکرات کشورش برای سرمایه گذاری در پروژه های صنعت پتروشیمی با مسئولان کشورمان، گفت: هم اکنون نبود فرمول خوراک مشخص و بلندمدت یکی از موانع اصلی حضور سرمایه گذاران هندی در این صنعت است.

وی با اشاره به تبادلات نفتی و گازی میان هند و دیگر کشورها، تصریح کرد: هم اکنون بیشتر کشورهای طرف قرارداد با هند دارای فرمولی مشخص و ویژه خود برای فرآورده های نفت و گاز هستند، از این رو ایران برای جذب سرمایه گذاران هندی باید هرچه سریعتر فرمول خوراک پتروشیمی های خود را تعیین کند.

سفیر کشور هند در ایران منطقه آزاد چابهار را به دلیل نزدیکی به سواحل کشور هند را اولویت اصلی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ذکر کرد و گفت: هند هم اکنون به شدت نیاز به سرمایه گذاری در زمینه کود اوره و محصولات پتروشیمی است، از این رو در صورت توافق نهایی با ایران می تواند شاهد تحولی بزرگ در روابط اقتصادی دو کشور بود.

بندر چابهار و منطقه مکران قرار است با سرمایه گذاری 10 تا 12 میلیارد دلاری پس از عسلویه و بندر ماهشهر به سومین قطب تولید محصولات پتروشیمی ایران تبدیل شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
خروج ونزوئلا از صنعت پتروشیمی ایران/مشکل کمبود خوراک پتروشیمی ها حل شد

خروج ونزوئلا از صنعت پتروشیمی ایران/مشکل کمبود خوراک پتروشیمی ها حل شد

تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس با اشاره به خروج ونزوئلا از صنعت پتروشیمی ایران، گفت: شراکت ونیران را منحل نمی کنیم و تنها غیرفعال باقی می ماند تا در آینده در سایر پروژه ها از آن استفاده کنیم.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عادل نژاد سلیم در حاشیه برگزاری نشست انجمن مدیریت ایران در جمع خبرنگاران در خصوص شرایط احداث مجتمع پتروشیمی مشترک میان ایران و ونزوئلا موسوم به ونیران، اظهار داشت: به دلیل اینکه طرف ونزوئلایی دچار مشکلات مالی بود و نتوانست سهم خود در این پروژه را تامین کند، همکاری با آنها در این طرح متوقف شد.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس، افزود: با قطع همکاری با ونیران در پروژه پتروشیمی آپادانا، امکان یافتن شریک جدید در این پروژه فراهم شد.

نژاد سلیم اظهار داشت: البته شراکت ونیران را منحل نمی کنیم و تنها غیرفعال باقی می ماند تا در آینده در سایر پروژه ها از آن استفاده کنیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت توسعه پتروشیمی ونیران - آپادانا، گفت: برج اول ونیران نصب شده و حداکثر تا سه سال آینده راه اندازی می شود.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس، اضافه کرد: ابلاغیه واگذاری احداث پالایشگاه گازی بیدبلند 2 به هلدینگ خلیج فارس توسط وزارت نفت صادر شده است.

نژاد سلیم افزود: پیش بینی می شود که فاز اول این پالایشگاه گازی به ظرفیت بیش از 150 هزار مترمکعب در روز تا دو سال آینده راه اندازی می شود.

وی درباره وضعیت تولید هلدینگ خلیج فارس نیز اظهار داشت: قصد داریم با توسعه ظرفیت ها، به توان تولید 20 میلیون تن در سال جاری دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس افزود: تولید محصولات پتروشیمی در سال 93 نسبت به سال 92 بیش از 1.5 میلیون تن افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، مشکل کمبود خوراک مجتمع های پتروشیمی رفع می شود.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس در خصوص سایر پروژه های پتروشیمی نیز گفت: فاز 2 پتروشیمی کاویان در حال راه اندازی است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آمادگی اروپا برای حضور درصنعت پتروشیمی

آمادگی اروپا برای حضور درصنعت پتروشیمی

اکونیوز:همزمان با به وجود آمدن فضای جدید سیاسی در کشور، چندین کشور اروپائی اعلام آمادگی خود را برای حضور دوباره در صنعت پتروشیمی ایران اعلام کرده اند.



به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،"عباس شعری مقدم" با بیان این که صنعت پتروشیمی ایران آمادگی دارد تا در دوران پس از تحریم، با کشورهای صاحب نام در صنعت پتروشیمی همکاری کند، افزود: چند کشور اروپائی که پیشتر در کشورمان حضور داشتند، برای حضور دوباره اعلام آمادگی کرده اند.

شعری مقدم با اشاره به این که کشورهای زیادی تاکنون علاقه خود را برای حضور دوباره در صنعت پتروشیمی اعلام کرده اند، افزود: در صورتی که تحریمها پایان یابد می توان از سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی این کشورها در طرحهای توسعه ای استفاده کرد.

وی افزود: امید است که پس از توافق نهایی و پایان تحریمها، بتوانیم با دستیابی به فرایندها و دانشهای فنی پیشرفته که به دلیل وجود تحریمها در دریافت آنها با محدودیت رو به رو بودیم و همچنین با ورود سرمایه های خارجی به کشور، به هدفهای مورد نظر در جهش دوم صنعت پتروشیمی، جامعه عمل بپوشانیم.
بر اساس این گزارش، شعری مقدم با بیان این که ساخت و تکمیل زیر ساختها همگام با افزایش تامین مالی طرحهای توسعه ای می تواند جانی تازه به صنعت پتروشیمی کشورمان بدهد، افزود: در این مسیر آماده همکاری و تعامل با علاقمندان به سرمایه گذاری هستیم و زمینه برای حضور سرمایه گذاران فراهم است.

شعری مقدم با اشاره به این که امسال در پی زمینه سازی برای استفاده از ظرفیتهای خالی صنعت پتروشیمی و به نتیجه رساندن طرحهای اولویت دار این صنعت هستیم، گفت: همچنین محقق کردن سریع برنامه های جذب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد همکاری مشترک میان بخش خصوصی ایران و سرمایه گذاران خارجی از دیگر برنامه های این شرکت است
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
امضای قرارداد مطالعه فناورانه ٣٥ فرآیند پتروشیمی در آینده نزدیک

امضای قرارداد مطالعه فناورانه ٣٥ فرآیند پتروشیمی در آینده نزدیک

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت از برنامه ریزی برای امضای قرارداد با دانشگاه ها برای مطالعه فناورانه ٣٥ فرآیند پتروشیمی خبرداد.


محمدرضا مقدم در گفتگو با خبرنگار شانا، با اعلام این خبر افزود: با توجه به تجربه خوبی که در تعامل با دانشگاهها برای مطالعه فناورانه ٩ مخزن نفتی در بخش بالادستی حاصل شد، تصمیم گرفتیم تا همانند این قرارداد را درباره فرآیندهای پایین دستی مثل پتروشیمی هم داشته باشیم.

وی با اعلام این که طبق آخرین برآوردها این تفاهم برای مطالعه ٣٥ فرآیند پتروشیمی انجام می شود و دانشگاهها موظف می شوند که تا مرحله ثبت پتنت برای ٣٥ فرآیند پتروشیمی پیش بروند.
معاون وزیر نفت با اشاره به این که این کار با همراهی دانشگاههای منتخب که در قطب بندی وزارت نفت بودند اجرا می شود، افزود: طبق قرارداد دانشگاهها باید در دوره ای ١٠ ساله مطالعه فناورانه فرآیند محول شده به آنها را انجام دهند و در صورت لزوم از همکاری شرکتهای خارجی هم کمک بگیرند.

مقدم اعلام کرد که این قراردادها تا اواخر اردیبهشت ماه مراحل نهایی را طی خواهد کرد و پس از آن در مراسمی امضا می شوند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز بهره برداری از انبار نفت ٣٠٠ میلیون لیتری ماهشهر

آغاز بهره برداری از انبار نفت ٣٠٠ میلیون لیتری ماهشهر

انبار نفت ماهشهر با ظرفیت ذخیره سازی ٣٠٠میلیون لیتر سه نوع فرآورده نفتی در آن، اوایل خردادماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.


مدیر مهندسی و اجرای طرحهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به خبرنگار شانا، گفت: این انبار یکی از بزرگترین انبارهای نفت کشور به شمار می رود که برای ذخیره بنزین، نفت گاز و نفت سفید پیش بینی شده است.


عبدالله ملاباقر با بیان این که انبار نفت بزرگ ماهشهر شامل ١٦ مخزن ذخیره سازی است، تصریح کرد: هم اکنون در برخی مخازن این انبار، بنزین و نفت گاز ذخیره شده است.
به گزارش شانا،ذخیره سازی فرآورده های نفتی درانبار نفت بزرگ ماهشهر از اواخر اسفندماه پارسال آغاز شد؛اما بهره برداری کامل شامل بارگیری فرآورده های یاد شده( نفت سفید، نفت گاز و بنزین)در زمان عده داده شده (اوایل خردادماه) انجام می شود.


همچنین، انبار نفت ملایر با ظرفیت ذخیره سازی ٧٠ میلیون لیتر و انبار نفت شیراز نیز با ظرفیت ١٧٠ میلیون لیتر، دیگر انبارهایی هستند که منجر به افزایش ذخیره سازی فرآورده های نفتی در کشور می شوند


انبار نفت ملایر با هشت مخزن و انبار نفت شیراز با ١٠ مخزن، برای ذخیره سازی سه فرآورده نفتی شامل بنزین، نفت گاز و نفت سفید،پیش بینی شده اند.
قرار است انبار نفت شیراز نیز ٢٥ اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری برسد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
گسترش تعامل با بازارهای جهانی از اولویتهای شرکت ملی پالایش و پخش است

گسترش تعامل با بازارهای جهانی از اولویتهای شرکت ملی پالایش و پخش است

ورود گسترده به بازارهای بین المللی و تعامل هرچه بیشتر در این بخش از مهمترین اولویتهای امسال شرکت ملی پالایش و پخش است.


به گزارش شانا، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش با تاکید بر آمادگی این شرکت برای افزایش صادرات فرآورده های نفتی استراتژیک، افزود: با بهره برداری از فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، علاوه بر خود کفایی در تولید بنزین، به صادر کننده این محصول نیز تبدیل خواهیم شد.

عباس کاظمی، بر برنامه ریزی دقیق برای صادرات به موقع محصولات مازاد،تصریح کرد: افزایش تولید گاز به میزان ١٠٠ میلیون متر مکعب و استفاده از گازطبیعی به جای سوخت مایع در نیروگاههای کشور از یک سو، همچنین اجرای طرحهای توسعه ای در شرکت ملی پالایش و پخشاز سویی دیگر، مازاد فرآورده هایی همچون نفت گاز و مازوت را رقم خواهد زد و این مهم برنامه ریزی دقیقی را می طلبد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش همچنین،تصریح کرد: با توجه به گسترش فعالیتهای گازرسانی در شرق کشور (استان سیستان و بلوچستان)،پیش بینی می شود بتوان ١٠ میلیون لیتر نفت سفید آزاد شده از این فرآیند را صادر کرد.
وی همچنین ،ال.پی.جی را از دیگر فرآورده هایی خواند که توان صادرات آن برای امسال، سه هزار تن است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز مرحله تدوین روش تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها

آغاز مرحله تدوین روش تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: تیم مذاکره کننده شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم اکنون در حال رایزنی با وزارت نفت در مورد روش های مختلف قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی ها هستند.


عباس شعری مقدم در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی (نیپنا)، از تشکیل کارگروهی برای بررسی تدوین روشی مشخص برای تعیین نرخ خوراک در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خبر داد.وی گفت: روش نهایی برای قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی ها تابعی از نظر وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی خواهد بود.معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: بر اساس قانون، وزارتخانه های مکلف به تدوین روش محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها کمتر از چهار ماه دیگر برای انجام این کار فرصت دارند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی روش محاسبه نرخ خوراک به صورت بلند مدت اهمیت زیادی دارد، گفت: با مشخص شدن روش محاسبه نرخ خوراک به صورت بلند مدت یکی از موانع پیش روی ورود سرمایه به صنعت پتروشیمی برداشته می شود.

شعری مقدم پیش از این با تاکید بر این که هر فرمولی برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها ایده آل نیست و نقاط قوت و ضعفی دارد، گفته بود: در بعضی کشورها گاز ارزان در اختیار سرمایه گذاران گذاشته می شود اما از تولیدکنندگان مالیات دریافت می کنند، در حالی که در ایران بر اساس فرمول تازه از سرمایه گذاران در مناطق آزاد و محروم مالیات گرفته نمی شود.وی افزوده بود:
در این میان عده ای معتقدند که صنعت پتروشیمی برای کشور زیان آور است، زیرا این صنعت گاز ارزان را می گیرد و با قیمت بالا بدون این که سهمی به دولت و مردم بدهد، محصولات خود را صادر می کند، در صورتی که واقعیت این است که در ایران همه چیز بر مبنای صحیح علمی محاسبه نمی شود، به عنوان مثال هم اکنون اتوبانهایی که از تهران به بندر امام کشیده شده اند یا راه آهن هایی که از شمال به جنوب کشیده می شود، این پروژه به لحاظ اقتصادی، به هیچ عنوان اقتصادی نیست، اما حقیقت آن است که دولت این پروژه ها را با هدف تشویق سرمایه گذاران برای حضور در نقاط مختلف ایران انجام می دهد.معاون وزیر نفت گفته بود: گاز طبیعی را باید با قیمتی معقول فروخت تا صنعت پتروشیمی توسعه یابد و در کنار آن با ایجاد صنایع جانبی اشتغالزایی شود، از این رو تنها نباید به نرخ خوراک نگاه کنیم و بگویم می توانیم این گاز را صادر کنیم.

شعری مقدم اظهار کرد: هم اکنون به ازای هر متر مکعب گاز صادراتی برای کشور حداقل ٤٨ سنت درآمدزایی دارد در حالی که این قیمت برای مجتمع های پتروشمی ١٣ سنت محاسبه می شود، از این رو بهتر است گاز صادر شود؛ غافل از این که گاز در صنعت پتروشیمی منجر به تولید دهها محصول پتروشیمی، ایجاد اشتغال، دانش و ارزش افزوده می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرمایه گذاری یک میلیارد یورویی در طرحهای توسعه ای پتروشیمی

سرمایه گذاری یک میلیارد یورویی در طرحهای توسعه ای پتروشیمی

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس از سرمایه گذاری یک میلیارد یورویی در طرحهای توسعه و جدید این شرکت در سال ٩٤ خبر داد.


عادل نژاد سلیم در گفتگو با خبرنگار شانا به تولید ١٨,٥ میلیون تنی محصولات پتروشیمی پارسال این شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه های راهبردی موجود در این شرکت تا پایان سال ٩٧ به ظرفیت ١٠٠ درصدی خود برسیم.

وی با تاکید بر وجود چالشهای موجود در سال ٩٤ برای تولید محصولات پتروشیمی در کشور گفت: امیدواریم بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از نظر ظرفیت بتوانیم به ٨١ درصد تولید (معادل ٢٠ میلیون تن) برسیم.

به گزارش شانا، شرکت پتروشیمی خلیج فارس در سال ٩٢ در مجموع ١٥,٥ میلیون تن محصول روانه بازارهای داخلی و خارجی کرده، ظرفیت اسمی این شرکت هم اکنون سالانه ٢٢ میلیون تن است.بر اساس مطالعات صورت گرفته در یک سال گذشته ٣٥ درصد از دلایل کاهش ظرفیت تولید یاد شده در همه شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس مربوط به کمبود خوراک بوده است که همچنان نیز این مشکل وجود دارد.هم اکنون تعداد زیر مجموعه های این شرکت از ١٥ به ٦٠ شرکت افزایش یافته است. شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس سالانه ٨ تا ٩ میلیادر دلار محصول صادر می کنند، در سال ٩٢ بر اساس اعلام نشریه های بین المللی این شرکت با ٨,٢ میلیارد دلار صادرات به عنوان دومین شرکت بزرگ تولید کننده محصولات پتروشیمی منطقه خاورمیانه شناخته شده است.

شرکتهای پتروشیمی بندر امام، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، شهید تندگویان، پارس، مبین، نوری (برزویه)، فجر، بوعلی سینا، اروند، خوزستان، بازرگانی پتروشیمی، ان پی سی اینترنشنال، شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد، شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، شرکت عملیات غیرصنعتی و خدماتی صنایع پتروشیمی و شرکت ره آوران فنون پتروشیمی شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس هستند. در اختیار داشتن ١١ درصد از ارزش بازار سرمایه بورس، سرمایه گذاری در بیش از ٨٠ شرکت فعال در صنایع پتروشیمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، تنوع فعالیت در شرکتهای زیرمجموعه و قابلیت نهفته در عرضه سهام شرکتهای زیر مجموعه در بازار بورس و فرابورس مزیت رقابتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از منظر بورس به شمار می آید.

موفقیتها و دستاوردهای حاصله از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) براساس رتبه بندی IMI-١٠٠ در سال ١٣٩٣ شامل رتبه نخست از نظر شاخص ارزش افزوده، شرکتهای صادرات گرا، بیشترین سود آوری، بالاترین ارزش بازار، گروه شرکتهای پتروشیمی و رتبه سوم از نظر شاخص فروش میان ٥٠٠ شرکت بزرگ کشور است.
 
  • Like
واکنش ها: .6.

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
توسعه صنعت پتروشیمی نرخ بیکاری را کاهش می دهد

توسعه صنعت پتروشیمی نرخ بیکاری را کاهش می دهد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: توسعه صنایع دارای ارزش افزوده مانند پتروشیمی ها در استانهای ساحلی همزمان با تامین خوراک، مزیتهای زیادی به همراه دارد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سید مهدی موسوی نژاد با بیان این که توسعه صنایع پتروشیمی می تواند تا حدود زیادی به رفع مشکل اشتغال کمک کند، افزود: استان بوشهر به دلیل وجود منابع گازی، ظرفیت مطلوبی برای توسعه صنایع پتروشیمی دارد.

این عضو کمیسیون انرژی، احداث مجتمع پتروشیمی در مناطقی مانند استان بوشهر به سبب همجواری با سواحل را اثر بخش تر دانست و گفت: توسعه صنایع با ارزش افزوده مانند پتروشیمی در هر منطقه ای سازنده و مثبت است؛ افزون بر این، احداث این صنایع در نزدیکی منابع تامین کننده خوراک و آبهای آزاد، با توجه به سهولت برای صادرات محصولات تولید این واحدهای پتروشیمی، سبب افزایش مزیتهای اقتصادی آنها می شود.

وی تصریح کرد: با احداث مجتمع های پتروشیمی در سواحل جنوبی کشور، بخشی از مشکلات مربوط به اشتغال و بیکاری برطرف می شود.این نماینده مجلس نهم یادآوری کرد: کاهش مقدار خام فروشی نفت و گاز، یکی دیگر از محورهای مهم برای توجه به بخشهای ایجادکننده ارزش افزوده از جمله پتروشیمی به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
  • Like
واکنش ها: .6.

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایتالیا در آذربایجان مجتمع پلی پروپیلن می سازد

ایتالیا در آذربایجان مجتمع پلی پروپیلن می سازد

سوکار پلیمر که یکی از زیرمجموعه های شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) به شمار می رود؛ قرارداد ساخت یک مجتمع تولید پلی پروپیلن در شهر سومقایت (Sumgayit) را به شرکت ایتالیایی تکنی مونت واگذار کرد.


به گزارش شانا به نقل از پایگاه تخصصی پلاست مارت، کارشناسان انرژی اعتقاد دارند که حضور گروه تکنی مونت، حضور شرکتهای ایتالیا را در کشورهای حوزه دریای خزر تقویت می کند.

عملیات ساخت و تجهیز این مجتمع قرار است با همکاری تکنی مونت و کینتیکس تکنولوژی که هر دو از شرکتهای تابعه گروه مایره تکنی مونت به شمار می روند؛ صورت گیرد؛ ارزش این قرارداد ٣٥٠ میلیون یورو برآورد شده است.

این واحد پلی پروپیلن در پارک صنایع شیمیایی سومقایت احداث می شود و با استفاده از فناوری فرآیند Spheripol که از سوی شرکت آلمانی لیوندل بازل توسعه یافته است؛ قادر به تولید سالانه ١٨٠ هزار تن محصولات پتروشیمی خواهد بود.
خوراک پروپیلن این مجتمع که اولین در نوع خود در سراسر جمهوری آذربایجان است؛ از واحدهای کراکر نفتا موجود در منطقه تامین می شود.
پیرو برتد فالگرو، مدیرعامل شرکت تکنی مونت، می گوید: واگذاری این طرح به گروه تکنی مونت، حاکی از قدرت بالای رقابت پذیری شرکت ما در بخش پلی الفینها و سابقه تاریخی موفق در اجرای پروژه های EPC است.
وی همچنین افزود: سوکار یکی از بازیگران کلیدی صنعت هیدروکربنها در سطح بین المللی است و ما مشتاقیم تا با این شرکت در زمینه توسعه صنایع پایین دستی جمهوری آذربایجان و راه اندازی نخستین مجتمع تولید پلی پروپیلن این کشور همکاری کنیم.
 
  • Like
واکنش ها: .6.

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
واحد بوتن یک پتروشیمی مهاباد راه اندازی شد

واحد بوتن یک پتروشیمی مهاباد راه اندازی شد


مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با اشاره به آماده شدن واحد بوتن -١ پتروشیمی مهاباد پیش از آغاز سال نو و آغاز فعالیت این واحد در اردیبهشت ماه گفت: در انتظار دریافت اتیلن برای افزایش تدریجی تولید هستیم.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران محسن مجیدی با اعلام خبر راه اندازی واحد پلی اتیلن مهاباد در تابستان امسال، گفت: هم اکنون پروژه ساخت واحد پلی اتیلن ٩٥ درصد پیشرفت داشته آمادگی تولید دارد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد افزود: واحد بوتن -١ این پتروشیمی ظرفیت تولید سالانه ٣٠ هزار تن محصول را دارد، اما تولید این ماده به طور مستمر نخواهد بود و بخش عمده ای از ٢٠ هزار تن بوتن -١ تولیدی آن در خود پتروشیمی مهاباد استفاده می شود.

وی در باره هدف گذاری صادرات محصولات پتروشیمی نیز تاکید کرد: محصول تولیدی شرکت پتروشیمی مهاباد بیشتر صادراتی بوده به طوری که قرار است ٧٠ تا ٨٠ درصد از تولید صادر شود.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با اشاره به نقش پتروشیمی در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز اظهار کرد: با توجه به این که شرکت پتروشیمی مهاباد تولید کننده محصولات میانی است در صورتی که صنایع پایین دست این محصول در استان فعال شوند، زنجیره تولید کامل می شود و با توجه به صادراتی بودن محصولات تولیدی، این مسئله در اقتصاد تاثیرگذار خواهد بود.
وی گفت: امیدواریم امسال بتوانیم با مساعد شدن شرایط، کاتالیست اصلی مورد نیاز مجتمع پتروشیمی مهاباد را تهیه کنیم.
مجیدی با بیان این که سالانه به ٣٠٠ هزار تن اتیلن برای تولید پلی اتیلن نیاز داریم، گفت: هم اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی می تواند با فشار پایین اتیلن تحویل ما دهد، اما امیدواریم هرچه زودتر ایستگاه های بین راه خط اتیلن غرب راه اندازی شوند تا فشار اتیلن افزایش یابد.
 
  • Like
واکنش ها: .6.

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز


مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: هم اکنون گفتگوهایی با شرکت ملی گاز ایران برای افزایش ظرفیت تولید اتان در فازهای ٤ و ٥ و ٩ و ١٠ میدان گازی پارس جنوبی در حال انجام است.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، علی محمد بساق زاده اظهار داشت: در سالهای گذشته فازهای ٤ و ٥ و فازهای ٩ و ١٠ میدان گازی پارس جنوبی به دلیل کمبود گاز در کشور راندمان تولید اتان خود را کاهش داده اند.

وی ادامه داد: بر اساس محاسبات صورت گرفته، حدود ١٠ درصد امکان افزایش تولید اتان در این فازها وجود دارد، به عنوان مثال هم اکنون فازهای ٤ و ٥ و ٩ و ١٠ پارس جنوبی حدود ٩٠ تن در ساعت تولید اتان دارند که با تغییرات صورت گرفته در سیستمهای فرآورشی این میزان می تواند به ١١٠ تن در ساعت برسد، از این رو شرکت ملی گاز ایران در حال تست تاسیسات این فازها برای آغاز این پروژه در اردیبهشت ماه است.مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: در صورت افزایش تولید اتان در فازهای ٤ و ٥ و ٩ و ١٠ و افزایش گاز غنی در کشور شاهد افزایش تولید در پتروشیمی های کشور خواهیم بود.بساق زاده تصریح کرد: با توجه به احتمال افزایش تولید نفت خام در کشور امسال شاهد افزایش تولید ان جی ال در کشور نیز خواهیم بود، در صورت وقوع این امر خوراک ان جی ال ٧٠ هزار بشکه ای پتروشیمی بندرامام به بیش از ١١٠ هزار بشکه در روز می رسد و می توان به افزایش تولید ٧ درصدی این مجتمع امید داشت.

به گزارش شانا، در سالهای ٩٢ و ٩٣ تولید محصولات پتروشیمی در کشور به ترتیب ٤٠,٥ و ٤٤.٥ میلیون تن بوده است، پارسال نسبت به سال ٩٢ از لحاظ تولید بیش از ١٠ درصد محصولات بیشتری تولید شده است.در سال ٩٢ بیش از ٧١ درصد از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور استفاده شد، پارسال این میزان به بیش از ٧٨ درصد افزایش یافت و پیش بیی می شود امسال نیز این روند افزایش ادامه داشته باشد.قرار است تولید روزانه گاز ایران از محل فازهای اولویت اول و دوم (١٢، ١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١) امسال حدود ١٠٠ میلیون متر مکعب دیگر در روز افزایش یابد؛ بسیاری از کارشناسان صنعت نفت ایران معتقد اند تحقق این امر می تواند تحولی بزرگ در همه بخشها بویژه تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی کشور ایجاد کند، مجتمع هایی که هم اکنون به دلیل کمبود خوراک با حداکثر ظرفیت کار نمی کنند.

با به پایان رساندن حدود ٦٠ طرح نیمه تمام باقیمانده از دولتهای گذشته که ١٠ تا ٩٠ درصد پیشرفت دارند، می توان ظرفیت کنونی تولید سالانه محصولات پتروشیمی را به ١٢٠ میلیون تن در سال افزایش داد؛ همچنین با اجرای ٣٦ طرح تازه که به ٤١ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، ظرفیت تولید سالانه از ١٨٠ میلیون تن در سال فراتر می رود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش سرمایه گذاری کره جنوبی در صنعت پتروشیمی

افزایش سرمایه گذاری کره جنوبی در صنعت پتروشیمی



شرکتهای پتروشیمی کره جنوبی با هدف تولید محصولات جدید و افزایش ظرفیت مجتمع های کنونی خود سرمایه گذاری بیشتری انجام می دهند.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شرکتهای پتروشیمی کره جنوبی نفت را به عنوان یک منبع انرژی سنتی دانسته و در حال گسترش فعالیت کارخانه های خود به سمت تولید محصولاتی از منابع غیر نفتی هستند.
بیشتر شرکتهای پتروشیمی در کره جنوبی، کارخانه تولید انبوه محصولات شیمیایی از منابع غیر نفتی مثل گاز طبیعی، گاز شیل، میعانات و گاز مایع (LPG) از نفتا راه اندازی کرده اند؛ پیش بینی می شود که این اقدام به عنوان یک رویه در کل صنعت پتروشیمی کره جنوبی عمومیت یابد.

به گفته یک منبع موثق شرکت هیوسونگ برای تکمیل خط تولید کارخانه پتروشیمی ٢٥٣,٩٧ میلیون دلار برای تولید پروپیلن در سال ٢٠١٣ سرمایه گذاری کرده بود و ظرفیت تولید خود را از ٢٠٠ هزار تن در سال به ٥٠٠ هزار تن افزایش خواهد داد. پروپیلن از طریق هیدروژن زدایی از پروپان (PDH) با استفاده از LPG، تهیه می شود در صورتی که در گذشته از تجزیه نفت خام تولید می شد.

شرکت لوته شیمیایی در حال آماده سازی برای ساخت پالایشگاه مواد شیمیایی از گاز طبیعی در سورگیل ازبکستان است؛ این شرکت ٣٣٨ میلیون دلار در یک مجموعه تولید محصولات شیمیایی به ارزش ٣,٩ بیلیون دلار با مشارکت دولت ازبکستان سرمایه گذاری کرده است. پس از تکمیل پروژه ساخت این کارخانه شیمیایی انتظار می رود که سالانه ٣٩٠ هزار تن پلی اتیلن با چگالی بالا و ٨٠ هزار تن پلی پروپیلن تولید شود.

همچنین این شرکت قصد دارد تا سال آینده یک کارخانه تولید مخلوط زایلن از میعانات گازی در دیسان، جنوب استان چوانگ چئونگ با همکاری اویل بانک هیوندای راه اندازی کند؛ لوته شیمیایی یک کارخانه که تولید مشتقات اتان از گاز شیل در ایالات متحده تا سال ٢٠١٨ راه اندازی خواهد کرد.
سامسونگ توتال و پتروشیمی اس کا اینچئون تپارسال ولید پاراکسیلین از میعانات را آغاز کرده اند و در تلاش هستند تا حجم تولید خود را از یک میلیون تن به ١,٣ میلیون تن در سال افزایش دهند.

شرکت تولید مواد شیمیایی ال جی نی با همکاری صنعت پتروشیمی دولتی قزاقستان یک کارخانه پالایش گاز طبیعی در قزاقستان آغاز کرده است این شرکت در سال ٢٠١١ برای تولید ٨٤٠ هزار تن اتیلن و ٨٠٠ هزار تن پلی اتیلن به میزان ٤ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده بود؛ اما تغییرات قیمت جهانی انرژی سبب به تویق افتادن بهره برداری از این پروژه شده است.به این ترتیب، شرکتهای پتروشیمی کره جنوبی با توجه به تنوع خوراک در تلاش هستند تا در بازار رقابت با کشورهای تولید کننده نفت نه تنها کسب و کار خود را حفظ کنند بلکه سبب ثبات در عرضه و تقاضا مواد اولیه و تنوع کسب و کار شوند.
 
  • Like
واکنش ها: .6.

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشکیل کنسرسیوم برای سرمایه گذاری در طرحهای توسعه ای پتروشیمی

تشکیل کنسرسیوم برای سرمایه گذاری در طرحهای توسعه ای پتروشیمی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر حمایت دولت و مجلس از صنعت پتروشیمی پیشنهاد کرد کنسرسیومهای سرمایه گذاری برای تامین مالی طرح های توسعه ای پتروشیمی تشکیل شود.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی علی مروی با اشاره به طرح های جدید تعریف شده در صنعت پتروشیمی و ضرورت جلب سرمایه گذاری خارجی در این بخش، اظهار کرد: طرحهای توسعه ای نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از جذاب ترین طرحها در میان بخشهای صنعتی است.

وی ادامه داد: هم اکنون تجربه، اطلاعات و دانش فنی در صنعت پتروشیمی کشور موجود است، اما سرمایه گذاری در این بخش نیازمند صرف هزینه بالاست، از این روست که در این طرحها بخش خصوصی توانایی لازم را در اختیار ندارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: یکی از راهکارها در این زمینه مشارکت علاقه مندان به سرمایه گذاری در بخش خصوصی با یکدیگر و تشکیل کنسرسیومهاست، با این کار منابع مالی طرحها تامین می شود.

وی با اشاره به این که سهم بخش خصوصی از فاینانسهای خارجی چندان قابل توجه نیست، تصریح کرد: براساس بند "ق " تبصره ٢ قانون بودجه به دولت اجازه داده شده است به منظور تقویت سرمایه گذاری در طرحهای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی حدود ١٠٠ میلیارد دلار فاینانس خارجی را در پارس جنوبی و طرحهای کاهش مصرف سوخت مورد استفاده قرار دهد، منوط به آن که کاهش مصرف سوخت در تولید رعایت شود.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در باره گلایه های بخش خصوصی در استفاده از فاینانس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: این طرحها جدید بوده و طبیعی است که آزمون و خطاهایی را در اجرا به دنبال داشته باشند، بنابراین باید قراردادها وارد مراحل اجرایی شوند.مروی عنوان کرد: وزارت نفت نیز باید توجه لازم برای اصلاح قراردادهای نفت خود را داشته باشد تا جذابیت سرمایه گذاری در این بخشها افزایش یابد، تنها در این صورت است که منافع بخش خصوصی و دولتی مورد توجه واقع می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهره‌برداری از ١٥ مجتمع پتروشیمی تا پایان سال ٩٥

بهره‌برداری از ١٥ مجتمع پتروشیمی تا پایان سال ٩٥

مدیر طرحهای شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به اولویت بندی ٦٠ طرح پتروشیمی در دست احداث گفت: از این تعداد ١٥ طرح تا دو سال‌ آینده به ظرفیت ٨,٥ میلیون تن به بهره‌برداری خواهند رسید.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرضیه شاهدایی با بیان این که ٦٠ طرح پتروشیمی در دست اجرا در کشور وجود دارد که از یک تا ٩٩ درصد پیشرفت دارند، گفت: با توجه به تعداد بالای این طرحها و پیشرفت فیزیکی متفاوت آنها شرکت NPC اقدام به اولویت‌بندی این طرحها کرده است، ضمن آن که طرحهای بین ٦٠ تا صددرصد را در اولویت اول قرار داده ایم تا نظارت، همیاری و کمک به آنها پیش از بقیه طرحها انجام شود.

مدیر طرحهای شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: طرحهای پتروشیمی با پیشرفت ٢٠ تا ٦٠ درصد در اولویت دوم و طرحهایی با یک تا ٢٠ درصد در اولویت سوم قرار گرفتند.
وی با اشاره به نیاز ٣٠ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در ٦٠ طرح نیمه کاره صنعت پتروشیمی گفت: با بهره برداری کامل از این طرحها ظرفیت فعلی ٦٠ میلیون تنی کشور به ١٢٠ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.
شاهدایی با اشاره به وجود ١٥ طرح در اولویت نخست گفت: تا پایان سال ٩٤ چند طرح جدید به ظرفیت حدود ٢,٧ میلیون تن و در پایان سال ٩٥ نیز چند طرح دیگر به ظرفیت ٥.٨ میلیون تن راه‌اندازی خواهند شد.

مدیر طرحهای شرکت ملی پتروشیمی با بیان این که ٦ طرح پتروشیمی در اولویت دوم و ٣٩ طرح در اولویت سوم قرار دارند، گفت: طرحهای اولویت دوم از سال ٩٦ به مرحله تولید می‌ رسند، ضمن آن که بیشتر این طرحها فاینانسشان فعال شده است، اما طرحهای اولویت سوم با مشکلات اجرایی مواجه هستند.
وی با اشاره به احداث ٣٦ طرح جدید در چابهار، جاسک، قشم و پارسیان گفت: این طرحها ٦٠ میلیون تن ظرفیت جدید به صنعت پتروشیمی اضافه می‌کنند و طرحهای پتروشیمی مکران نیز از جمله این طرحها هستند.
شاهدایی ادامه داد: بیشترین مشکل طرحهای پتروشیمی در دست اجرا تأمین فاینانس است، اما مشکلات دیگری از جمله آورده سرمایه‌گذاران، تأمین خوراک در بالادست، تأمین دانش فنی، تأمین تجهیزات و اقلام و گرفتن خدمات از شرکتهای معتبر خارجی از جمله دیگر مشکلات این پروژه‌هاست که امید است با رفع تحریمها روند رو به رشد توسعه صنعت پتروشیمی ایران شتاب بیشتری گرفته و سهم این صنعت در صادرات غیر نفتی نیز افزایش یابد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
گازهای خروجی مشعلهای پتروشیمی آبادان استفاده بهینه می شود

گازهای خروجی مشعلهای پتروشیمی آبادان استفاده بهینه می شود



مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان گفت: طرح استفاده بهینه از گازهای خروجی مشعلهای این مجتمع با همکاری یک شرکت بخش خصوصی و دانشگاه صنعت نفت، تا پایان خرداد ماه امسال، اجرایی می شود.


به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، علیرضا صدیقی زاده در گفتگو با خبرنگاران در آبادان، با اشاره به اهمیت زیست محیطی اجرای این طرح، افزود: طرح پیش گفته هم اکنون در مرحله مهندسی تفصیلی است و با اجرای کامل آن، دو مشعل این مجتمع خاموش و گازهای خروجی برای افزایش بهره وری و تولید مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: اجرایی شدن این طرح، سالانه حدود ۹۰ میلیارد ریال برای مجتمع ارزش افزوده خواهد داشت و مصرف گاز را کاهش می دهد.

صدیقی زاده در تشریح دیگر اقدامات زیست محیطی شرکت، توضیح داد: در موردتوسعه فضای سبز سال گذشته نزدیک به ٧ هزار اصله نهال در محوطه و پیرامون این مجتمع غرس شد که از نظر حفاظت از محیط زیست اهمیت قابل توجهی دارد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان بازیافت پساب خروجی از کارخانه و استفاده دوباره از آن را در چرخه تولید از دیگر اقدامات این شرکت در راستای حفظ محیط زیست برشمرد و گفت: در این طرح که در ٥ فاز تعریف شده است، پساب خروجی در بخش غیرصنعتی نظیر آبیاری فضای سبز به مصرف می رسد.

مجتمع پتروشیمی آبادان ظرفیت تولید سالانه ١١٠ هزار تن پی وی سی، ٣٠ هزار تن سود سوز آور و ١٥ هزار تن دی دی بی را دارد.

 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بومی سازی ٢٦٥ قلم کالا در پتروشیمی جم

بومی سازی ٢٦٥ قلم کالا در پتروشیمی جم

واحد خودکفایی شرکت پتروشیمی جم پارسال موفق به بومی سازی ٢٦٥ قلم کالا به تعداد ٩ هزار و ٨٢٢ عدد شد.


به گزارش خبرنگار شانا، واحد خودکفایی پتروشیمی جم در سال ١٣٩٣ موفق شد ٢٦٥ قلم به تعداد ٩٨٢٢ عدد را در داخل کشور بسازد و ٣٠ قلم کالا به تعداد ٥٣٨ عدد را تعمیر و بازسازی و تحویل انبار قطعات مجتمع و واحد متقاضی کند، برای انجام این مهم همه واحدهای مختلف مجتمع و ٥٧ سازنده برتر داخلی در شهرهای مختلف کشور با واحد خودکفایی همکاری و همیاری کره اند.
ساخت مبدل حرارتی، بازسازی و ساخت قطعات توربین بخار ٨٥ مگاوات زیمنس واحد الفین که نقش حیاتی در تولید اتیلن مجتمع دارد نمونه ای از کارهای ارزشمندی بوده که در پارسال در این واحد پتروشیمی انجام گرفته است.
برای حصول اهداف یاد شده در سال ١٣٩٣ کالاهای مربوط به ١٥٦ فقره تقاضا به مقدار ٢٦٥ قلم و تعداد ٩٨٢٢ عدد و ١٩ فقره دستور کار تعمیراتی به مقدار ٣٠ قلم و تعداد ٥٣٨ عدد با همکاری ٥٧ سازنده برتر داخلی ساخته، تعمیر شده، تحویل واحد متقاضی و انبارهای مجتمع شده است.

ساخت یک دستگاه مبدل حرارتی، دو عدد Rider Ring مربوط به تجهیز ١٠-C-٩٥١ A/B واحد الفین، هشت عدد GASKET، ساخت یک عدد GASKET FOR SEAL و یک عدد HOUSING GASKET، پنج عدد BELLOWS، دو عدد ORIFICE PLATE، چهل و پنج عدد FILTER ELEMENT، ساخت پنج عدد COVER GASKET، پنج عدد BUSH، یک عدد BED، پنج عدد JUNCTION BOX، پنجاه عدد PLUG FOR WORM، سه عدد EVAPORATOR OF BOTTOM COOL، ٥٠ عدد FILTERING BAG، تهیه ١٠ عدد Window، شانزده عدد Carbon Ring و پنج عدد شناور تنها بخشی از کالاهای ساخته شده در پتروشیمی فجر در سال ٩٣ بوده است.

 
بالا