حقایقی جالب درباره زمین

eMJey

متخصص AutoCAD
کاربر ممتاز
حقایقی دیگر از زمین

حقایقی دیگر از زمین

با اجازتون من هم چند مطلب در این زمینه به تاپیک اضافه می کنم.





در هشتم ماه می 1978، “رینولد مسنر” و “پیتر هابلر” اولین کوهنوردانی بودند که قله “اورست” را بدون استفاده از کپسول اکسیژن فتح کردند. پس از آن، مسنر احساس خود در زمان فتح قله را این گونه تشریح کرد: چیزی جز یک ریه فشرده و مچاله که بر روی مه و قله شناور شده بود، نبودم.


«برای آنکه طولانی ترین رشته کوه جهان را مشاهده کنید، نه تنها لازم نیست سر خود را به سمت بالا بگیرید، بلکه باید به سمت پایین و عمق اقیانوس ها نیز حرکت کنید. منطقه ای که به آن “خط الراس میان اقیانوسی” گفته می شود شامل رشته کوه آتشفشانی زیرآبی می شود که گستردگی آن 65 هزار کیلومتر است.»​
عمیق ترین نقطه اقیانوس 10 هزار و 916 متر پایین تر از سطح دریا و در “گودال ماریانا” واقع شده است.





پایین ترین نقطه کره زمین در زیر اقیانوس قرار نداشته و 2 هزار و 555 متر پایین تر از سطح دریا و در “گودال بنتلی سابگلاشل” در قطب جنوب واقع شده است. پایین ترین نقطه بر روی سطح زمین نسبتا قابل دسترس است.

147278,xcitefun-lake-6.jpg

“دریای مرده” (بحر المیت) بین اردن و فلسطین قرار گرفته و به دلیل غلظت بسیار بالای نمک، هیچ جانوری در آن قابلیت حیات ندارد. سطح این دریاچه فوق العاده نمکی 423 متر پایین تر از سطح دریا قرار دارد.
بحرالميت (Dead Sea) شورترين درياچه جهان، از چنان غلظت نمكي برخوردار است كه به راحتي مي‌توان در آن غوطه‌ور شد. از آنجا كه بيش از 33 درصد آب اين درياچه نمك است، چگالي آب آن در حدود Kg/m³ ـ1240 است. در نتيجه نيروي رو به بالاي شناوري، بالاست.




در کامرون، و مرز روآندا با جمهوری دموکراتیک کنگو، سه دریاچه مرگبار وجود دارد: Nyos، Monoun و Kivu. هر سه آنها دریاچه هایی آتشفشانی هستند که بالاتر از زمین های آتشفشانی قرار گرفته اند. “ماگمای” موجود در زیر سطح زمین موجب انتشار دی اکسید کربن به داخل این دریاچه ها شده و لایه هایی غنی از این گاز در بستر آنها ایجاد می شود. این تجمع گاز می تواند باعث انفجارهای شدید و خفگی افرادی که از کنار آنها عبور می کنند، بشود.




کره زمین به همان اندازه که در شرایط فعلی سبز است، در گذشته های دور می توانسته به رنگ بنفش باشد. “شیل داس سامارا” نسل شناس میکروبی در “دانشگاه مریلند”، این نظریه را مطرح کرده است. به گفته وی، ممکن است میکروب های باستانی از مولکول های دیگری به غیر از “کلروفیل” برای جذب اشعه های خورشید استفاده می کرده اند. در نتیجه، این مولکول ها رنگی بنفش به موجودات می دادند.





رعد و برق یکی از جنبه های خشن و ترسناک کره زمین را نشان می دهد. تنها یک صاعقه می تواند گرمای هوا را به محدوده 30 هزار درجه سلسیوس برساند. این مساله باعث گسترش و حرکت سریع هوا شده و یک موج شوکدار را ایجاد می کند و در نهایت صدای بوووم که به نام رعد شناخته می شود، ایجاد می شود.



صاعقه چيست؟
صاعقه، نوعي تخليه الكتريكي است كه براي ايجاد تعادل بين بارهاي مثبت و منفي درون يك ابر، بين دو ابر، يا بين ابر و زمين توليد ميشود.
بار منفي پائين ابر جذب بار مثبت سطح زمين مي شود اين بار روي اجسام واحد يا بلند ، همچون درختان و ساختمان هاي بلند شديدتر است، وقتي اختلاف بين اين بارها به قدر كافي زياد مي شود خواص عايق بندي معمولي هوا از بين رفته و صاعقه ايجاد مي شود.


آنچه به صورت برق ناگهاني به چشم انسان مي خورد، در واقع، حاصل يك سري حوادث پيچيده است. نخست ، تخليه الكترون ها از ابر اتفاق مي افتد كه معمولا نامرئي است. اين حركت رو به پائين و داراي الكتريسيته منفي است كه موجب تخليه الكتريسته مثبت از سطح زمين مي شود.
اين بار الكتريكي دوم به بالا حركت مي كند تا با باري كه پايين مي آيد برخورد كند و اين همان وقتي است كه برق الكتريسيته را كه به عنوان صاعقه مي شناسيم، مشاهده مي كنيم كه ظرف شايد 1/1000 ثانيه از زمين به طرف ابر مي رود مرحله نهايي در فرايند ايجاد صاعقه، «انتقال بار در جهت عكس» است.
در حين صاعقه، نه تنها زمين بار الكتريكي مثبت دارد بلكه هر چه روي آن است نيز بار الكتريكي مثبت دارد به احتمال زياد صاعقه به بلندترين جسم موجود در منطقه برخورد مي كند چه يك ساختمان باشد چه يك درخت يا شخصي كه به تنهايي در يك مزرعه ايستاده است.


 
آخرین ویرایش:

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
همین الان به من اطلاع دادن که ناسا گفته از 3 دی تا 5 دی زمین به تاریکی مطلق میره واقعیت داره
 

G E O L O G Y

متخصص تالار زمین
کاربر ممتاز
همین الان به من اطلاع دادن که ناسا گفته از 3 دی تا 5 دی زمین به تاریکی مطلق میره واقعیت داره
از این خبرها زیاده ... زمین در تاریکی فرو میره ... سیاره ای در فلان تاریخ به زمین برخورد میکنه .... دنیا به آخر میرسه ....
اگر واقعیت داشت انقدر محدود بهش پرداخته نمیشد:gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
از این خبرها زیاده ... زمین در تاریکی فرو میره ... سیاره ای در فلان تاریخ به زمین برخورد میکنه .... دنیا به آخر میرسه ....
اگر واقعیت داشت انقدر محدود بهش پرداخته نمیشد:gol:

پس هیچ توجیه علمی وجود نداره -ممنون - با خودم فکر میکردم خدا حالا چیکار کنم این سه روز رو همش هم توی فورجه ها میفته باز لااقل توی کلاس ها میفتاد خوب بود کلاس رو تشکیل نمیدادیم :biggrin:بازم ممنون
 

Similar threads

بالا