بخش سوم حقایقی جالب درباره زمین

G E O L O G Y

متخصص تالار زمین
کاربر ممتاز




1. The Wave (مابین Arizona و Utah- آمریکا)



در مرز بین آریزونا و Utah پدیده فوق العاده سنگ قرمز قرار دارد. موج متشكل از توده های ماسه ای 190 میلیون ساله ای كه سنگ شده اند. همین مقدار اطلاعات ناچیز در مورد این نوع چینه بندی حاصل 5 كیلومتر پیاده روی منظم در این منطقه است.

2. دره آنتلوپ (آریزونا – آمریكا)

این دره باریك كه در در آریزونا در جنوب غربی آمریكا واقع شده است بیشترین بازدید و عكس را به خود اختصاص داده است. این دره دارای دو قسمت كاملاً مجزای بالایی و پایینی است. Tse' bighanilini نامی‌ است كه برای قسمت بالایی در نظر گرفته شده است و به معنای مكانی است كه آب از صخره ها سرازیر می‌شود. Hasdestwazi, نامی‌ است كه برای قسمت پایینی در نظر گرفته شده است و به معنای آرك های مارپیچی سنگی می‌باشد.

3. حفره بزرگ آبی رنگ (بلیز)




این حفره در 100 كیلومتری خاك اصلی بیرون از بلیز قرار دارد. یك حفره تقریباً مدور بزرگ از این سر تا آن سرش حدوداً 400 متر است. این حفره در رده حیرت آور ترین سایتهای شیرجه است كه بر روی زمین قرار دارد. عمق آب در داخل این حفره 145 متر و رنگ آب عمیق این حفره به دلیل همین عمق زیاد آب می‌باشد.

4. غار كریستالی هیولاها (مكزیكو)



در غاری در جنوب مكزیكو ژرفا و عمق را می‌توان مشاهده كرد این كریستالها در غاری طبیعی تشكیل شده اند كه بطور كلی محصور در بستر سنگی است. بستر زمین پر از كریستالهایی به بلندی درخت كاج در شكل و گاهی بلند در شكلها و فرمهای گوناگون به رنگهای نقره ای و طلایی مات می‌باشند. غار كریستالی در بین همان توده های سنگ آهكی یافت شده كه میزبان توده های كانی نقره – روی – مس كه توسط معدن استخراج شده است می‌باشد و احتمالاً توسط همان جریانهای ناقل گرمایی حل شده اند كه موجب رسوب فلزات با سنگ گچی كه در حین مراحل كاهشی كانی شدن به حالت كریستالی درآمده اند شده است.

5. چشم صحرا (موریتانی)





این شكل طبیعی حیرت آور واقع درموریتانی در جنوب غربی بیابان ساهارا با قطر 30 مایل (هر مایل 1600 متر است) انقدر بزرگ است كه از فضا هم قابل مشاهده می‌باشد. این پدیده كه چشم صحرا نام گرفته است گمان می‌رفت كه بر اثر برخورد شهاب سنگ به زمین ایجاد شده باشد اما باور امروزه زمین شناسان بر آن است كه این پدیده محصول فرسایش است اما دلیل دایره ای بودن آن هنوز رازیست كه بر همگان پوشیده مانده است.

6. غار دریاچه آبی رنگ (برزیل)





منطقه Mato Grosso do Sul در برزیل (خصوصا شهر آرام Bonito) به وجود تعداد زیادی دریاچه زیر زمینی شگفت انگیز چون: Gruta do Lago Azul , Gruta do Mimoso, Aquário Natural می‌نازد. Gruta do Lago Azul مشهور (غار دریاچه آبی رنگ) یك اثر تاریخی طبیعی است كه داخلش توسط استالاكتیت و استالاگمیت و یك دریاچه آبی بزرگ و شگفت انگیز ساخته شده است. اما زیبایی دریاچه بر تاثیر گذاری این غار بیشتر مدیون زیبایی دریاچه داخل آن است.. این پدیده از سازندهای زمین شناسی بسیار متنوعی برخوردار است اما رنگ آبی تیره داخل دریاچه بر زیبایی آن افزوده است.

7. گذرهای غول پیكر (ایرلند)





این پدیده منطقه ای با 40 هزار ستون بازالتی متصل به هم است كه نتیجه یك فوران آتشفشانی قدیمی‌ بوده و درساحل شمال شرقی ایرلند شمالی قرار دارد. شكل اكثر ستونها شكلی شش ضلعی دارند اما بعضی از ستونها 4، 5، 7 یا 8 وجه دارند. ارتفاع بلندترین ستون در حدود 12 متر است و در بعضی از قسمتها ضخامت گدازه های جامد شده 28 متر می‌باشد. بر طبق نظر سنجی سال 2005 از خوانندگان رادیو تایمز چهارمین پدیده طبیعی شگفت انگیز واقع درپادشاهی انگلستان می‌باشد.

8. دروازه جهنم (تركمنستان)ْ



نامی‌كه افراد محلی برای این مكان گذارده اند دروازه جهنم می‌باشد. این مكان در نزدیكی شهر كوچك درواز (Darvaz ) در تركمنستان می‌باشد. 35 سال قبل زمانی كه زمین شناسان برای استخراج گاز در حال حفاری بودند به طور ناگهانی غاری زیر زمینی پیدا كردند كه بسیار بزرگ بود، همه سایت حفاری با همه تجهیزات شروع به حفاری نمودند. كسی جرات نداشت كه وارد غار شود زیرا كه غار مملو از گاز بود بنابراین آنها غار را آتش زدند تا هیچ گاز سمی‌ نتواند از حفره خارج شود. از آن زمان به بعد این غار در حال سوختن می‌باشد. كسی نمی‌داند كه در طی این سالها چند هزار تن گاز سوخته است اما به نظر می‌آید كه بی نهایت باشد.

9. صخره موجی (استرالیا)


صخره موجی یك سازه سنگی طبیعی است كه در غرب استرالیا واقع شده است. نام این پدیده از این حقیقت كه شكلی شبیه یك موج باند اقیانوس شكن دارد گرفته شده است. برون زاد این پدیده شامل چندین هكتار می‌باشد. قسمت موج صخره دارای 15 متر ارتفاع و 110 متر طول می‌باشد یك وجه از این پدیده كه به ندرت در عكسها به تصویر كشیده می‌شود دیوار حائل و محافظ از نیمه بالایی صخره می‌باشد. این دیواره دارای لبه هایی است كه اجازه می‌دهد آب باران در یك سد جمع گردد. این سد در سال 1951 توسط سازمان كارهای ساختمانی دولتی ساخته شد.

10. تپه های شكلات (فیلیپین)


در شهر بوهول (Bohol) در فیلیپین یك سازه زمین شناسی كاملاً غیرمعمولی به نام تپه های شكلات وجود دارد این پدیده منطقه ای به وسعت 50 كیلومتر مربع است كه پوشیده از 1268 تپه مخروطی شكل هم اندازه می‌باشد . در مورد دلیل وجود این پدیده فرضیه های زیادی وجود دارد از جمله این فرضیه ها می‌توان به تغییر شكل ساده سنگهای آهكی، وقوع آتشفشان در زیر اقیانوس و بالا آمدن سطح دریا اشاره كرد اما نظریه ای كه اخیرا مطرح شده این است كه یك آتشفشان فعال قدیمی‌به خود نابود سازی پرداخته و سنگهای بزرگی از آن بیرون افتاده است و سپس با سنگهای آهكی پوشیده شده است و بعدها از بستر اقیانوس بیرون آمده است.
 

♫ ♫ (。◕‿◕。) ♫ ♫

عضو جدید
کاربر ممتاز
فوق العاده هست..قدرت خدا...
خیلی جالبه برام....مخصوصا غاره که در حال سوختن هست ( دروازه جهنم) و حفره بزرگ آبی رنگ (بلیز)
خیلی از این جاهای عجیب غریب رو کره زمین زیاد هست و ما نمیدونیم...و حتی در کل دنیا...کهکشانها.....و..و...و....
 

honey2009

کاربر بیش فعال
عـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــالی بــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــود....
 

Similar threads

بالا