حفظ زیبایی با حساسیت های فصلی

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


این روزها خیلی از ما دچار مشكلاتی چون عطسه، تنگی‌نفس، آبریزش بینی،خارش، چشم‌های متورم و اشك‌آلود و... هستیم و مقصر همه این علائم چیزینیست جز گرده‌ انواع گیاه‌ها و گل‌ها. این آلرژی‌های فصلی به‌شدت آزارمانمی‌دهد و گاهی در كارهای روزانه‌مان اختلال به‌وجود می‌آوردند اما برایخانم‌ها مسئله‌ای دیگر نیز مهم است؛ خراب‌شدن زیبایی چهره‌شان. چونالتهاباتی كه روی صورت به‌وجود می‌آید به‌راحتی آرایش را خراب می‌كند و بهاین راحتی‌ها هم پوشانده نمی‌شوند. در اینجا می‌خواهیم به شما آموزش دهیمكه چگونه با وجود حساسیت زیبایی چهره خود را حفظ كنید. هم راه‌های پزشكی،دارویی و طبیعی را يادبگيريد و هم عوارض حساسيت را در چهره خود كم‌رنگكنيد.






وقتی لب‌ها ورم كرده‌اند

در بعضي از ميوه‌ها و سبزي‌ها، پروتئين‌هايي به نام«پروفيلين» وجود دارد.پروفيلين‌ها تركيباتي هستند كه در گرده‌هاي گياهان و گل‌ها هم وجود دارند،بنابراين درست مثل زمان گرده‌افشاني گل‌ها درصورت مصرف اين مواد‌غذايي همنشانه‌هاي حساسيت‌زا تشديد مي‌شوند. ورم كردن لب، خارش و قرمزي چشم و بينياز نشانه‌هايي است كه معمولا بعد از خوردن اين مواد بروز پيدا مي‌كند.موز، دانه‌هاي آفتابگردان، خيار، كدوتنبل، هندوانه، هلو، كرفس،گوجه‌فرنگي، كيوي، بادنجان و پرتغال از جمله مواد‌غذايي هستند كه ممكن استعلائم آلرژي فصلي را تشديد كنند. در كنار همه اين موارد مصرف سيب‌زمينيخام، توت‌فرنگي و باقالا هم در فصل بهار مي‌تواند با نشانه‌هايي مثل ورمكردن دست‌ها و ايجاد كهير همراه شود. بنابراين افرادي كه به آلرژي‌هايفصلي دچار هستند، معمولا با خوردن اين مواد شاهد تشديد حساسيت‌شان مي‌شوند.



  • چای‌هایی كه زیبایی را به لب‌ها بازمی‌گردانند

درچای سیاه، ماده‌ای به نام «تانین» وجود دارد كه می‌تواند بافت‌های بدن راجمع و كوچك كند و به همین دلیل این ماده می‌تواند در كاهش ورم لب‌ها تاثیرزیادی داشته باشد، ‌كافی است یك چای كیسه‌ای را در آب‌گرم قرار دهيد بعدبیرون بیاورید و اجازه دهید خنك شود و بعد روی ورم لب‌ها بگذارید. علاوهبر چای سیاه بابونه هم می‌تواند به كاهش ورم لب‌ها كمك كند. كافی استمقداری بابونه خشك را در پارچه‌ای نازك یا توری بریزید، بعد آن را در آبگرم قرار دهید و بعد بیرون بیاورید و اجازه دهید خنك شد، حالا روی ورملب‌ها بگذارید تا تورم آن‌ها را كاهش دهد.



  • رژلب‌های براق را كنار بگذارید

برایاین‌كه بتوانید كمی روی ورم لب‌ها را بپوشانید، می‌توانید روی آن‌ها كمیپودر بزنید و بعد رژلب‌تان را استفاده كنید. پیشنهاد می‌كنیم به هیچ وجهدر این دوران از رژلب‌های براق استفاده نكنید چون این رژ‌ها لب‌ها رابرجسته‌تر نشان می‌دهند و در نتیجه التهاب لب‌ها بیشتر به چشم خواهد آمد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


وقتی چشم‌ها قرمز و متورم است

چشم‌ها ممكن است به دليل آلرژی قرمز و پف‌آلود شوند و تا حد زیادی زیباییصورت را كم كنند و باعث شوند كه خستگی بیشتر از همه خود را درصورت نشاندهد، البته خانم‌ها می‌توانند با تكنیك‌های آرایشی كمی این التهاب رابپوشانند ولی مشكل اینجاست كه بعضی‌ها به دليل آلرژی چشم‌های‌شان دچارخارش و سوزش بسیاری هم می‌شود و این كار را خیلی مشكل‌تر می‌كند چونخاراندن چشم‌ها می‌توانند تمام تكنیك‌های آرایشی را خراب كند و در نهایتآنچه به جا می‌ماند، چشمانی قرمز و ملتهب باشد.



  • فرمژه چهره را باطراوت‌تر می‌كند

استفادهاز فرمژه می‌تواند به شما كمك فراوانی كند، به‌خصوص كسانی كه آلرژی‌شانبه‌گونه‌ای است كه چشم‌های‌شان خواب‌آلود و خسته به‌نظر می‌رسد، وقتیمژه‌های‌شان فر شود، این خواب‌آلودگی كمتر خود را نشان می‌دهد و چهرهباطراوت‌تر به‌نظر می‌رسد.



  • قطره‌های ضدالتهاب را بشناسید

ازآنجا كه اكثر علائم حاد بيماري ناشي از آزاد شدن هيستامين در بافت ملتحمهاست، استفاده از قطره‌هاي چشمي آنتي هيستامين براي پيشگيري از بروز علائمناشی از حساسیت مفید است. همچنين در موارد حساسيت خيلي شديد مي‌توان بانظر چشم پزشك از قطره‌هاي استروئيدي براي مدت كوتاهي استفاده كرد.

همچنین قطره‌های دكونژستانت قرمزی چشم را كم می‌كنند و در نتیجه ظاهر فردبهبود پیدا می‌كند اما این قطره‌ها اثری روی خارش ندارند. البته درصورتمصرف طولانی مدت، خود این قطره‌ها می‌توانند باعث تحریك و قرمزی چشم شوند.به علاوه پس از چند روز مصرف مداوم چشم اصطلاحا به این قطره‌ها عادتمی‌كند و قطره بی‌اثر می‌شود و حتی ممكن است در اثر ‌مصرف نكردن قطره چشمشديدا قرمز شود.



  • لنزهای روزانه بگذارید

اگرلنزهای تماسی می‌گذارید، توصیه می‌كنیم كه در فصل‌هایی كه آلرژی دارید ازلنزهای روزانه یك‌بار مصرف استفاده كنید تا در پایان روز دور بیندازید ودر این صورت تمام عوامل آلرژی‌زا كه روی لنز جمع شده‌اند دیگر به چشم شمابازنمی‌گردند و راهی سطل خاكروبه می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهند، اینلنزها علائم ناشی از آلرژی را بسیار كاهش می‌دهند و در نتیجه مجبورنمی‌شوید به دليل آلرژی دست از زیبایی خود بكشید و عینك بزنید.



  • خط چشم سفید، قرمزی‌ها را می‌پوشاند

برایاین‌كه بتوانید قرمزی چشم‌های‌تان را بپوشانید به‌دنبال خط چشمی صدفی وسفید باشید تا داخل چشم‌ها بكشید، مداد سفید می‌تواند اثر قرمزی چشم‌هایشما را خنثی كند و باعث شود چشم‌های پف‌آلود بیشتر بزرگ‌تر به‌نظر برسندبه‌خصوص این‌كه گاهی آنقدر چشم‌ها متورم می‌شود كه انگار باز شدن‌شان سختاست اما مداد سفید كمی این حالت را می‌پوشاند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز




وقتی زیر چشم‌ها كبود و سیاه می‌شود

آلرژی‌ها باعث خارش چشم می‌شوند،مالیدن مدام پوست می‌تواند به مرور زمانباعث تیرگی آن شود. باقی ماندن مایعات هم می‌تواند باعث ایجاد پف‌های زیرچشم شود. برای درمان این عارضه اول از همه با پزشك‌تان درباره قطره‌هایچشمی كه می‌توانند بهبود‌دهنده خارش‌های چشم باشند، مشورت كنید تا كمترچشم‌های‌تان را بمالید. تا حد ممكن نمك كمتر بخورید، آب بیشتری بنوشید وبیشتر به پشت بخوابید تا مانع ایجاد ورم زیر چشم شوید.

همچنین به‌دنبال یك كرم چشم حاوی بابونه باشید، بابونه یك ضدالتهاب طبیعی است كه می‌تواند كمك فراوانی به التیام ورم‌ها كند.



  • راه‌هایی طبیعی برای از بین بردن تیرگی‌های زیرچشم

هفته‌ای3 الی 4 بار از 2 حلقه خیار با پوست یا از پوست خیار به شكل نواری پهناستفاده كرده و در آرامش و به حالت خوابیده روی چشمان‌تان گذاشته، پس از10 دقیقه بردارید و با آب سرد بشویید.

همچنین هفته‌ای 2 تا 3 بار از چای كیسه‌ای نیم گرم استفاده كنید به‌طوریكه 2 عدد چای كیسه‌ای نیم گرم را كاملا فشرده و آن‌ها را به حالت خوابیدهو در آرامش روی چشمان گذاشته و پس از 10 دقیقه بردارید و با آب سرد بشویید.



  • به‌دنبال كانسیلرهای طلایی باشید

كانسیلرهایی با تن‌های طلایی و زرد می‌توانند تا حدی حلقه‌های سیاه زیر چشم را بپوشانند.

استفاده از مداد چشم به رنگ آبی پررنگ یا كم‌رنگ نیز می‌تواند در شاداببه‌نظر رسیدن چشم‌های شما نقش به‌سزایی داشته باشند، حتی ریمل نیز چشم‌هایشما را از بی‌حالی درمی‌آورد به‌خصوص در روزهایی كه آلرژی شدت می‌گیرد وچشم‌ها پف كرده و خسته به‌نظر می‌رسند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


وقتی بینی قرمز و پوسته پوسته است

گاهی التهابات بینی باعث عطسه و تنگی نفس می‌شود و پاك كردن مدام بینیباعث آسیب دیدن و خراشیدن پوست می‌شود. راه حل این است كه هنگام پاك كردنبینی تا جایی كه می‌توانید ملایم و آرام رفتار كنید و از دستمال‌های باكیفیت و بسیار نرم استفاده كنید. دكتر لوپو متخصص پوست در نئواورلئانمی‌گوید: «مقصر اصلی بیشتر قرمزی كه شما تجربه می‌كنید خشكی پوست است، بههمین دلیل پیشنهاد می‌كنم از یك مرطوب‌كننده ضد‌قرمزی استفاده كنید تاپوست را آبرسانی كنید و التهابات را كاهش دهید.»



  • قرمزی بینی را خنثی كنید

وقتیبینی قرمز است، بیش از هر چیز در چهره به چشم می‌آید اما شما می‌توانید باتكنیك‌هایی ساده مركز توجه را به اجزای دیگر صورت منحرف كنید. ‌مثلا اگرچشم‌های‌تان را به رنگ آبی آرایش كنید تا حد زیادی قرمزی بینی كمتر جلبتوجه می‌كند. بهتر است برای بالای پلك‌ها از سایه آبی لاجوردی یا آبیپررنگ استفاده كنید و داخل چشم‌ها را نیز با خطی چشمی به همان رنگ پركنید، استفاده از یك ریمل سرمه‌ای یا آبی پررنگ هم می‌تواند آرایش چشم‌هایشما را تكمیل كند.



  • پوشاننده‌های مناسب را بشناسید

به‌طوركلی قرمزی‌‌های پوست را می‌توان با كرم‌پودرهایی پوشاند كه رنگ پایه سبزداشته باشند چون رنگ سبز می‌تواند به خوبی روی قرمزی‌ها را پوشش دهد ومانع دیده‌شدن آن‌ها شود. به همین دلیل بعد از مرطوب كردن پره‌های بینی باكرم‌پودری با پایه‌ سبز، قرمزی‌ها را بپوشانید.
همچنین می‌توانید به‌دنبال كانسیلرهایی با پایه رنگ طلایی و زرد باشید.حواس‌تان باشد به هیچ وجه تن‌های صورتی(به‌اصطلاح پینك) و بژ را انتخابنكنید چون رنگ‌های طلایی و زرد می‌توانند قرمزی صورت را در اطراف بینیچشم‌ها به خوبی بپوشانند.



  • به جای دستمال، راه‌های دیگر را انتخاب كنید

اسپري‌هاياستروئيدي هم در بهتر شدن نشانه‌هاي بيماري بسيار مفيد هستند و حتيمي‌توانند به جاي آنتي‌هيستامين‌ها يا همراه آن‌ها استفاده شوند. ايناسپري‌ها با كاهش تورم پوشش درون بيني، گرفتگي را برطرف مي‌كنند و درنتیجه كم‌كم قرمزی بینی كاهش می‌یابد اما انتخاب نوع اسپري و مقدار مصرفآن را حتما پزشك متخصص بايد تعيين كند.به جای این‌كه مدام با دستمال بینیرا پاك كنید، روزانه چند بار داخل بینى‌تان را با سرم نمكى (نرمال سالین)شست‌وشو دهید یا اندكى وازلین داخل بینى‌تان بمالید تا مواد درون آن كاملاتميز شود و دیگر نیازی به دستمال نباشد.






وقتی بینی و چشم‌ها آبریزش دارند

شاید بتوان گفت یكی از بی‌ضررترین و ساده‌ترین راه‌حل‌ها برای آبریزش والتهابات بینی استفاده از آب‌نمك رقيق است، در واقع آب‌نمك تمام گرده‌هایدرون بینی را می‌شوید و بیرون می‌آورد.

برای چشم‌ها نیز شست‌وشوي مرتب آن‌ها با مواد شوينده مثل اشك مصنوعي و حتيآب، باعث كاهش سوزش و خارش‌شان مي‌شود و تا حدي مي‌تواند كمك‌كننده باشد.در صورتي كه به حساسيت‌هاي چشمي مبتلا هستيد، سعي كنيد در روز چند بارصورت‌تان را با آب سرد بشوييد. همين شستن با آب، عامل آلرژن را از چشم شماپاك مي‌كند، ضمن اين‌كه خنكي آب هم موجب تنگ‌شدن عروق و آزادشدن كمتر موادتوليد‌كننده آلرژي از آن‌ها مي‌شود. يادتان باشد، در اين شرايط حتما ازخاراندن چشم‌تان خودداري كنيد چون باعث تشديد نشانه‌هاي بيماري مي‌شود.



  • این مواد را نخورید

البتهحواس‌تان باشد، آنچه شما نمی‌خورید مهم‌تر از آن است كه می‌خورید چون اگرمواد غذایی نامناسب بخورید بیشتر از آن تصورش را بكنید می‌توانندآلرژی‌های فصلی شما را تشدید كنند. حتما حواس‌تان به رژیم غذایی‌تان باشدو هر غذایی را كه احتمال می‌دهید التهاب‌زا باشد یا معده‌تان را اذیتمی‌كند كنار بگذارید. اجازه دهید دستگاه ایمنی بدن‌تان تنها درگیر همانآلرژی‌ها باشد نه چیز دیگر. طبق تحقیقات دكتر كلیفورد بست در مركز آلرژیدانشگاه نیویورك اگر نسبت به گرده‌ گیاهان حساسیت دارید باید از خوردنخربزه، موز، خیار، تخم آفتابگردان، بابونه و... خودداری كنید چونمی‌توانند علائم آلرژی را افزایش دهند.



  • مداد چشم استفاده نكنید

وقتیچشم‌ها مدام آبریزش داشته‌باشند به راحتی آرایش چشم‌ها یعنی، خط چشم وریمل خراب می‌شوند، به همین دلیل اول از همه توصیه می‌كنیم در این دورانچشم‌ها را كمتر آرایش كنید و به‌خصوص از مداد مشكی كمتر استفاده كنید چونمسلما یك چشم بدون آرایش خیلی زیباتر از چشمانی سیاه و نامنظم است البتهریمل یا خط چشم ضد‌آب كمتر با اشك چشم خراب می‌شوند، به همین دلیل اگر قصدآرایش دارید از چنین محصولاتی استفاده كنید.
 

Similar threads

بالا