حضور مفتي اعظم سعودي در مناظره دشوار است!

Sarp

مدیر بازنشسته
مؤسسه تحقيقاتي ولي‌عصر(عج) قم ‌نامه‌نگاري بين مسؤولان شبكه ماهواره‌اي المستقلة و مسؤولان اين مؤسسه را كه در آن از خودداري مفتي اعظم وهابيت از مناظره با آيت‌الله مكارم پرده برداشته شده است منتشر كرد.

به گزارش خبرگزاري ابنا، متن اين نامه‌ها به شرح زير است:


1. دعوت‌ رسمي شبكه المستقلة از حضرت آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي
تاريخ: 1 آوريل، سال 2009 (12 فروردين، سال 1388هـ . ش.)
سلام عليكم و رحمه الله و بركاته
گروه پخش برنامه‌هاي شبكه المستقله خوشحال است كه بدين وسيله از محضر آيت الله العظمي مكارم شيرازي ـ حفظه الله ـ جهت شركت در نشست‌هايي تخصصي در جهت گفتگو پيرامون نقد شخصيت «محمد بن عبد الوهاب» و راه‌هاي اتحاد و تفاهم ميان شيعه و سني به صورت رسمي دعوت به عمل مي‌آورد.
پخش مستقيم و زنده اين نشست‌ها هر شب از ساعت 20/19 به وقت گرينويچ و تاريخ 12 تا 20 ماه آوريل سال جاري (2009 ميلادي)، (مطابق با 23 الي 31 فرودين ماه سال 1388هـ . ش.) به صورت مستقيم و زنده شروع خواهد شد و اين شبكه متعهد مي‌گردد تا جهت بيان ديد‌گاه‌ها و نظرات معظمٌ له فرصت كافي قرار دهد.
اين شبكه قبلاً نامه‌اي را از «دكتر محمد السعيدي ـ حفظه الله ـ (عضو جمعيت فقهي عربستان سعودي، و رئيس بخش سطوح عالي دانشگاه ام القراى مكه مكرمه) » دريافت نموده كه نامبرده در نامه مزبور آمادگي خود و گروهي ديگر از اساتيد و دانشجويان آن دانشگاه را براي شركت در گفتگوي تلويزيوني مستقيم با حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي «حفظه الله» پيرامون اختلافات ميان شيعه و سني در فضاي دوستانه و دور از تعصب، در شبكه منادي گفتگو و فرهنگ و انديشه يعني شبكه المستقله اعلام نموده‌اند.
بخش برنامه‌هاي شبكه المستقله اميدوار است تا در پرتو درخواست‌هاي مكرر اين شبكه از حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي ـ حفظه الله ـ با موافقت و قبول دعوت رسمي آن مواجه گرديده تا به اين شكل بتواند سهمي در برگزاري گفتگويي آزاد و مستقيم در پيشبرد فرهنگ تسامح و نوگرايي و نزديكي ميان تمامي مذاهب اسلامي به عهده گيرد.
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
بخش برنامه‌هاي شبكه المستقلة


2. پاسخ حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي به دعوت شبكه المستقلة توسط حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسيني قزويني (مدير مؤسسه تحقيقاتي ولي عصر عج) :
مسؤول محترم شبكه المسقلة
با اهداي سلام و تحيت ؛
اينجانب دعوت شما را به محضر حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي ارائه نمودم و ايشان در جواب فرمودند: «من بارها اظهار داشته‌ام كه جهت برگزاري بحث منطقي با مفتي اعظم سعودي پيرامون مسائل اختلافي ميان شيعه و وهابيت آمادگي كامل دارم؛ تا از اين راه بتوانيم به خشونت‌هايي كه چهره اسلام را در جهان بسيار مخدوش ساخته پايان داده و با رفع سوء تفاهم‌ها، دست به دست هم داده و در برابر آنهايي كه پيوسته به قرآن مجيد و پيامبر بزرگ اسلام اهانت مي‌كنند ايستاده و مظلومان را در سراسر جهان به خصوص سرزمين‌هاي اشغالي ياري داده و پيشرفت اسلام در جهان را ـ كه بحمد الله آمادگي زيادي براي آن احساس مي‌شود ـ را شاهد باشيم ولي تا كنون پاسخي دريافت نداشته‌ايم.
و نمي‌دانم چرا شبكه المستقله اصرار دارد كه اين دعوت را تغيير داده و آن را بارها به شكل ديگري تكرار كند؟!! آيا هدف از تكرار اين دعوت به شكل دلخواه خود اين است كه خداي ناكرده، نتايج سوئي بگيرد؟!! اميدوارم اگر آنها مايل به رفع اختلافات و تحكيم اخوت اسلامي هستند كوشش كنند تا دعوت ما تحقق يابد.
و اگر بنا شود چنين دعوتي انجام گيرد ـ كه اميدوارم انجام گيرد ـ لازم است به شكل حضوري و در محلي مورد توافق طرفين ـ و نه اصرار بر مكان خاص ـ برگزار گردد تا شبكه‌هاي مختلف از جمله شبكه المستقلة بتوانند آن را پوشش مناسب دهند.» پايان سخنان معظم له.
جناب آقاي دكتر هاشمي! لازم به ذكر است حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي در زمره مراجع بلند پايه و ممتاز جهان شيعه و داراي ميليون‌ها مقلد در داخل و خارج كشور ايران و با بيش از 150 تاليف علمي در موضوعات مختلف اسلامي به ويژه تفسير قرآن و از شخصيت‌هاي علمي و سياسي تأثير‌گذار جهان اسلام ‌بوده و از اين رو سخنان معظم له مي‌تواند به منزله ديدگاه شيعه محسوب گردد.
از اين رو انتظار مي‌رود پاسخ معظم له را نيز در زير نويس شبكه المستقله قرار دهيد.


3. دعوت دوم شبكه المستقلة از آيت الله العظمي مكارم شيرازي جهت معرفي نماينده خود براي مناظره
تاريخ: 1 آوريل، سال 2009 (12 فروردين، سال 1388هـ . ش.)
سلام عليكم و رحمه الله و بركاته
جناب «دكتر محمد حسيني قزويني حفظه الله» ما را از ديدگاه حضرتعالي آگاه ساخت كه شركت خود را براي مناظره، مشروط به حضور مفتي اعظم كشور عربستاني سعودي فرموده بوديد.
ترتيب چنين ديدار و گفتگويي در زمان حاضر براي ما امري دشوار و مشكل مي‌باشد و به همين جهت از حضرتعالي درخواست مي‌كنيم تا يكي از شخصيت‌هاي علمي كه قادر به ارائه نظرات جنابعالي و مذهب شيعه در رابطه با جريان وهابيت به شكل خاص و در مسائل اختلافي ميان شيعه و سني به شكل عام ‌باشد را براي شركت با ما در اين نشست و گفتگو كه در محدوده زماني 12 تا 20 ماه آوريل سال جاري (2009 ميلادي) ، (مطابق با 23 الي 31 فرودين ماه سال 1388هـ . ش .) برگزار مي‌گردد معرفي فرماييد.
اطمينان داريم كه حضرتعالي بسياري از اساتيد و علماء و نويسندگاني را كه قادر به انجام اين مهم و تشريح مبادى مذهب شيعه از طريق وسايل ارتباط جمعي براي مردم هستند مي شناسيد و اميدواريم شخص مورد وثوق و اطمينان خود را كه قادر به بيان نظرات جنابعالي و فرهنگ و مذهب شيعه باشد براي حضور در گفتگو و نشست‌هاي آينده شبكه المستقله معرفي فرماييد.
و نيز به اطلاع مي‌رسانيم كه «دكتر محمد السعيدي ـ حفظه الله (عضو جمعيت فقهي كشور عربستان سعودي و استاد دانشگاه ام القراى مكه مكرمه) » و «دكتر صالح المغامسي (استاد دانشگاه اسلامي مدينه منوره و امام جماعت مسجد قباء) » به نمايندگي از مكتب فكري شيخ محمد بن عبد الوهاب در اين برنامه حضور خواهند يافت.
منتظر پيشنهادتان بوده و امورات را پيگيري و هماهنگ مي‌سازيم.
با كمال تشكر و احترام. بخش برنامه‌هاي شبكه المستقلة


شايان ذكر است كه شبكه المستقلة از زمره شبكه‌هايي است كه به شكل زيركانه عليه مذهب اهل‌بيت (ع) تبليغ مي‌كند و متأسفانه با برپايي مناظرات و طرح شبهات، در صفوف مسلمانان تفرقه ايجاد مي‌نمايد.
سلسله مناظراتي كه در ماه مبارك رمضان چند سال پيش، بين «دكتر تيجاني» و «دكتر ابوزهراء» از طرف شيعيان و «عثمان الخميس» و «شيخ بلوشي» از سوي وهابيان برگزار شد، از جمله اين مناظرات است.
احتجاج و مناظره، از روش‌هاي كشف حقيقت و تنوير اذهان عمومي است ؛ مشروط بر اينكه در فضاي سالم برگزارشود و مستمعان حداقل از اوليات دين و مذهب خود اطلاع داشته باشند ؛ در صورتي كه مناظرات ماهواره‌اي بدون رعايت اين موارد برگزار مي‌شود و ميليون‌ها بيننده با سطح اطلاعات گوناگون آن را تماشا مي‌كنند، در نتيجه بسياري از آنان نسبت به اصل تدين سست مي‌شوند.
لذا هوشياري حضرت آيت الله مكارم شيرازي و اصرار ايشان بر ايجاد شدن زمينه صحيح براي مناظره قابل تقدير و الگويي براي علما و دانشمندان مسلمان است.
 
بالا