کیانا احمدی
کاربر فعال
حضرت زهرا سلام الله علیها یك افتخار است برای همه عالم، نه فقط برای شیعه، نه فقط برای عالم اسلام، نه فقط برای ائمه طاهرین (ع)، بلكه آن حضرت برای پدر بزرگوارش نیز مایه سربلندی و افتخار به شمار میرود. پیامبر اكرم (ص) به این بانو خیلی افتخار میكردند و بارها میفرمودند كه خودم و پدر و مادرم به فدای تو. افتخار پیغمبر اكرم (ص) خیلی معنا دارد؛ حضرت زهرا (س) از نظر حسب و نسب دارای درجات رفیعی بوده است. شما نمیتوانید یك خانمی پیدا كنید كه این قدر از نظر نسب، والا و نورانی باشد. ایشان پدری دارد مثل پیامبر اكرم كه خاتم الانبیاء بود. پیغمبری كه همه پیامبران به وجود او افتخار میكردند، وجود مباركی كه خود خداوند متعال به او افتخار میكند و نظیرش در عالم وجود نیامده و نخواهد آمد. حضرت صدیقه طاهره مادری دارد مانند حضرت خدیجه كه در مورد ایشان هم باید بگوییم یك افتخار برای همه انسانها و مخصوصاً برای تمامی خانمها میباشد. در باره حضرت خدیجه همین مقدار بس كه پیغمبر اكرم میفرمودند: پیروزی اسلام، مرهون خدیجه است. همسر حضرت زهرا (س) نیز امیرالمومنین علی (ع) است كه پیامبر گرامی (ص) فرمودند: زهرا جان اگر علی نبود، كفوی برای تو در عالم وجود یافت نمیشد. و اگر تو نبودی كفوی برای علی در عالم نبود. حضرت فاطمه زهرا از لحاظ فرزند نیز فرزندانی نظیر امام حسن و امام حسین و حضرت زینب و ام كلثوم سلام الله علیهم را تحویل عالم بشریت دادهاند. اسلام مرهون مجاهدتها و تلاشهای فرزندان گرامی حضرت زهراست. شهادت امام حسین (ع) اسلام را بیمه كرد و مجاهدت حضرت زینب(س)، شهادت آن حضرت را جهانگیر كرد. حضرت زینب با آن شهامت مثال زدنی در مقابل دشمن گفت: «ثكلتك امك یابن مرجانه ما رأیت الا جمیلا». نظیر چنین فرزندانی را در عالم كسی نداشته و نخواهد داشت. اما اولاد حضرت زهرا سلام الله علیها منحصر به این چهار بزرگوار نیست، بلكه دوازده امام از نسل حضرت زهرا به وجود آمدند كه بارها پیغمبر اكرم به این موضوع افتخار میكردند. از همان وقتی كه امام حسین طفلی كوچك بود، پیامبر اكرم او را در دامن مینشاندند و میفرمودند: «یا حسین التاسع من ولدك هو القائم بالحق به یملأ الله الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جورا» یعنی حسینم، نهم از فرزندان تو امام زمان است كه به دستش پرچم اسلام روی كره زمین افراشته میشود. آنكه عدالت اجتماعیِ سرتاسری میآ ورد. آن كه ظلم جهانی را ریشه كن میكند و بالاخره آن كه اسلام را جهانی میكند و میگوید «انّ فی إبنه رسول الله لی اسوه حسنه» یعنی سرمشق من در حكومت، زهرای مرضیه است. آن امامی كه اسلام را جهانی میكند و میفرماید كه «نحن حجج الله علی خلقه و فاطمه حجه علینا» یعنی ما دوازده امام حجت برای مردم هستیم و زهرا (س) حجت برای ما است. درك كردن معنای این گونه روایات سخت است، این گونه روایات حیران كننده است و انسان با غور در این مطالب پی به جهل خود میبرد.
نكته مهم كه تذكر آن در این مجال ضروری است اینكه، شناخت ما نسبت به نعمت بزرگی همچون وجود مبارك حضرت زهرای مرضیه چه مقدار است؟ و مهمتر اینكه تا چه اندازه آن حضرت را برای خود اسوه میدانیم و از او پیروی می كنیم؟ اگر ما در این باره كوتاهی كنیم و از حضرت زهرا (س) الگو نگیریم، بالاترین گناه را مرتكب شدهایم. زیرا كفران نعمت كردهایم. قرآن كریم میفرماید: «لئن شكرتم لأزیدنّكم و لئن كفرتم إنّ عذابی لشدید». اگر حضرت صدیقه طاهره سرمشق جامعه باشد، جامعه رو به تزاید و ترقی خواهد بود و اما اگر زهرا سرمشق زندگی مردم نشد، در دنیا و آخرت عذابی دردناك در انتظار آنان خواهد بود. در خصوص لزوم الگوگیری از سیره حضرت زهرا (س) به دو نكته اشاره میگردد كه از مصادیق برجسته شیوه زندگانی حضرت زهراست كه نسل كنونی باید اسوه خود قرار دهد.
در خصوص عفاف و حجاب حضرت زهرا (س) بسیار سخن گفته شده است. روایات فراوانی دلالت بر اهمیّت آن بانوی بزرگوار نسبت به حفظ عفت و حجاب دارد. یكی از آن روایات كه هم توسط علمای شیعه و هم توسط اهل سنت نقل شده است، این است كه بعد از رحلت حضرت ختمی مرتبت قرار شد حضرت زهرا به مسجد بروند و خطبه بخوانند. نقل كردهاند كه آن حضرت مقنعه سر كرد و علاوه بر آن، چادر سرتا سری پوشید. به اندازهای كه روی پاهای ایشان هم چادر بود. سپس آرام آرام راه میرفت كه مبادا چادر عقب نرود. در میان زنها راه میرفت كه چشم نامحرم به ایشان نیفتد. آمد داخل مسجد و به مجرد ورود ایشان به مسجد، بین قسمت زنانه و مردانه مسجد پرده كشیدند و حضرت زهرا پشت پرده در میان زنها بودند و مردها آن طرف پرده و خطبهای ایراد كردند كه این خطبه یكی از افتخارات ما شیعیان است.
حجاب و عفاف حضرت زهرا به گونهای است كه ذكر شد، در حالی كه در مقابل نامحرم كوبندگی و قاطعیت دارد، به مسلمانان میفهماند كه اختلاط بین زن و مرد ممنوع است. تصور نكنید این بیحجابی و بیعفافی كه فعلاً در جامعه رایج است، فقط برای ما باعث ناراحتی شده است، بلكه حضرت زهرا نیز از این موضوع بسیار ناراحت است. همه میدانیم كه حضرت زهرا بهترین سرمشق است. سرمشق یعنی چه؟ یعنی جامعه باید وضعیت حجاب و عفاف حضرت زهرا را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد و به همان صورت عمل نماید. حضرت زهرا وقتی وظیفه ایجاب میكند كه سخن بگوید، با قاطعیّت تمام سخنرانی میكند و آنجا كه دیگر داعی ندارد برای اینكه با نامحرم بنشیند، مجلس را ترك میكند. روزی یك شخص نابینا وارد بر پیغمبر اكرم شد. حضرت زهرا (س) جلسه را ترك كردند. پیغمبر فرمودند: عزیزم این شخص نابینا است و تو را نمیبیند، چرا رفتی؟ حضرت زهرا در پاسخ گفت: یا رسول الله من چشم دارم، میبینم و داعی ندارم با نامحرم نشست و برخاست داشته باشم. تا حالا خدمت شما بودم و اكنون كه نامحرم آمده است، ماندن من لزومی ندارد. مسئله حجاب از منظر قرآن نیز اهمیت
فوق العاده دارد. ولی متأسفانه جامعه نسبت به این موضوع مهم و اساسی بیتفاوت شده است. در قرآن كریم چندین آیه راجع به حجاب و عفاف وجود دارد ولی بدان آیات شریف عمل نمیشود. جامعه باید بداند گناه عدم الگوپذیری از حضرات معصومین (ع) بسیار بزرگ است. اگر در روز قیامت حضرت زهرا (س) از ما بپرسد چرا وضعیت حجاب و عفاف در جامعه اسلامی این چنین بود؟ چه كسی میتواند پاسخ ایشان را بدهد؟ در این باره باید فكری شود و مردم و مسئولین نسبت به رسیدن جامعه به وضعی مطلوب و اسلامی اقدامی بكنند.