***<<جلسات مطالعه هفتگی نهج البلاغه و خودسازی>>***

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
سلام
جملات منتخب این هفته:
و در شگفتم از آن كس كه خانه نابودشدنى ، را آباد مى كند اما جايگاه هميشگى را از ياد برده است.
آنچه امروز، پيش مى‏ فرستى، فردا بر آن وارد مى‏ شوى، پس براى خود در سراى آخرت جايى آماده كن، و چيزى پيش فرست.
بدانيد كه اگر مردگان اجازة سخن گفتن داشتند ، شما را خبر مى دادند كه ، بهترين توشه ، تقوا است.
بزرگى پروردگار در جانت ، پديده ها را در چشمت كوچك مى نماياند .



 

sara.ceramic

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.
جملات منخب :


1.در شگفتم از آن كس كه مردگان را مى بيند و مرگ را از ياد برده است.

2.بزرگى پروردگار در جانت ، پديده ها را در چشمت كوچك مى نماياند .

3.بدانيد كه اگر مردگان اجازة سخن گفتن داشتند ، شما را خبر مى دادند كه ، بهترين توشه ، تقوا است.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم

به جز از علي نباشد به جهان گره‌گشايي**** طلب مدد از او کن چو رسد غم و بلايي

سلام

تشکر از همراهی همه ی دوستان وهمرا هان


اعلام برنامه هفته بیست و پنجم

شنبه

خطبه 154

از إِ
وَنَاظِرُ قَلْبِ اللَّبِيبِ تا وَإِنْ صَمَتُوا لَمْ يُسْبَقُوا

حکمت132

وقال عليه السلام :

إِنَّ لله مَلَكاً يُنَادِي فِي كُلِّ يَوْمٍ: لِدُوالِلْمَوْتِ، وَاجْمَعُوا لِلْفَنَاءِ، وَابْنُوا لِلْخَرَابِ


درود خدا بر او ، فرمود :

خداوند فرشته ‏اى دارد كه همه روز بانك ميزند:

بزائيد براى مرگ،و گرد آوريد براى فنا،و بنا كنيد براى ويران شدن


یکشنبه

ادامه خطبه 154

از
فَلْيَصْدُقْ رَائِدٌ أَهْلَهُ تا هُوَ أَمْ رَاجِعٌ؟

حکمت 133

وقال عليه السلام :

الدُّنْيَا دَارُ مَمَرٍّ إلى دَارِ مَقَرٍّ، وَالنَّاسُ فِيهَا رَجُلاَنِ: رَجُلٌ بَاعَ نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا وَرَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا


درود خدا بر او ، فرمود :


دنيا دار گذر است نه دار اقامت،و مردم در آن دو گروهند: گروهى كه خود را فروختند و خويش را هلاك كردند،و گروهى كه خودرا خريدند و آزاد كردند.



دوشنبه

ادامه خطبه 154

از
وَاعْلَمْ أَنِّ لِكُلِّ ظَاهِرٍ تا وَأَمَرَّتْ ثَمَرَتُهُ


حکمت 134


وقال عليه السلام :

لاَ يَكُونُ الصَّدِيقُ صَدِيقاً حَتَّى يَحْفَظَ أَخَاهُ فِي ثَلاَثٍ: فِي نَكْبَتِهِ، وَغَيْبَتِهِ، وَوَفَاتِهِ


درود خدا بر او فرمود:


دوست انسان دوست او نخواهد بود مگر اينكه برادرش را در سه‏ حالت فراموش نكند: بهنگامى كه دنيا به او پشت كرده،و به هنگامى كه غائب‏است و پس از مرگش!


سه شنبه

ادامه خطبه 157

از
الْحَمْدُ للهِِ الَّذِي جَعَلَ تا وَالنَّارُ غَايَةُالْمُفَرِّطِينَ

حکمت 135

وَ قَالَ [عليه السلام]
:


مَنْ أُعْطِيَ أَرْبعاً لَمْ يُحْرَمْ أَرْبَعاً: مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ لَمْ يُحْرَمِ الاِِْجَابَةَ، وَمَنْ أُعْطِيَ التَّوْبَةَ لَمْ يُحْرَمِ الْقَبُولَ، وَمَنْ أُعْطِيَ الاِِْسْتِغْفَارَ لَمْ يُحْرَمِ الْمَغْفِرَةَ، وَمَنْ أُعْطِيَ الشُّكْرَ لَمْ يُحْرَمِ الزِّيَادَةَ. وتصديقُ ذَلكَ في كتَابِ اللهِ، قَالَ اللهُ عزوجل في الدّعَاء: ، وقال في الاستغفار: ، وقال في الشكر: ، وقال في التوبة


درود خدا بر او ، فرمود :



کسي كه توفيق چهار چيز پيدا كند از چهار چيز محروم نخواهد شد:كسي كه ‏توفيق دعا بيابد از اجابت محروم نمى‏ گردد،كسي كه توفيق توبه پيدا كند ازقبول محروم نمى‏ شود،و كسي كه توفيق استغفار بيابد از آمرزش محروم نمى ‏گرددو كسي كه توفيق شكر گذارى پيدا كند از فزونى روزى محروم نخواهد شد.



چهار شنبه

ادامه خطبه 157

از
اعْلَمُوا عِبَادَ اللهِ تا مِنْهُمْ بَابٌ ذُورِتَاجٍ

حکمت 136



وَ قَالَ [عليه السلام]:


الصَّلاَةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ، وَالْحَجُّ جِهَادُ كُلِّ ضَعِيفٍ، وَلِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاةٌ، وَزَكَاةُ الْبَدَنِ الصِّيَامُ، وَجِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ


درود خدا بر او ، فرمود :

نماز موجب تقرب هر پرهيزكار است،و حج جهاد هر ضعيفى است،و براى هر چيز زكاتى است و زكات بدن روزه است و جهاد زن،شوهردارى‏شايسته است.




پنج شنبه

ادامه خطبه 157

از
وَإِنَّ غَداً مِنَ الْيَوْمِ تا وَانْتَفِعُوا بِالنُّذُرِ

حکمت 137

وَ قَالَ(عليه السلام) :



اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ
درود خدا بر او ، فرمود :



روزى را بوسيله صدقه فرود آوريد!

جمعه جمع بندی



چو به کار خويش ماني در رحمت علي زن**** به جز او به زخم دل‌ها ننهد کسي دوايي


:gol:التماس دعا:gol:


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

خطبه 154 نهج البلاغه - ضرورت پيروى از امامان دوازده گانه


فهرست مطالب
1- ضرورت پيروى از امامان دوازده گانه
2- شرايط امامت و رهبرى
3 -روانشناسى انسانى (تأثير جسم و روح در يكديگر)

(برخى از شارحان گفتند اين سخنرانى در شهر مدينه ايراد شد)


شنبه

1- ضرورت پيروى از امامان دوازده گانه


عاقل با چشم دل سر انجام كار را مى ‏نگرد، و پستى و بلندى آن را تشخيص مى ‏دهد ، دعوت كننده حق، (پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) دعوت خويش را به پايان رسانيد، و رهبر امّت به سرپرستى قيام كرد، پس دعوت كننده حق را پاسخ دهيد و از رهبرتان اطاعت كنيد.

گروهى در درياى فتنه‏ ها فرو رفته، بدعت را پذيرفته، و سنّت‏ هاى پسنديده را ترك كردند، مؤمنان كنارگيرى كرده و گمراهان و دروغگويان به سخن آمدند.
مردم
ما اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم چونان پيراهن تن او، و ياران راستين او، و خزانه‏ داران علوم و معارف وحى، و درهاى ورود به آن معارف، مى ‏باشيم، كه جز از در، هيچ كس به خانه ‏ها وارد نخواهد شد، و هر كس از غير در وارد شود، دزد ناميده مى ‏شود.

مردم در باره اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آيات كريمه قرآن نازل شد،
آنان گنجينه ‏هاى علوم خداوند رحمانند، اگر سخن گويند، راست گويند، و اگر سكوت كنند بر آنان پيشى نجويند.


حکمت 132 نهج البلاغه- ضرورت ياد مرگ (اخلاقى)



درود خدا بر او ، فرمود :

خدا را فرشته ايست كه هر روز بانگ مى زند :
بزاييد براى مردن ،و فراهم آوريد برای نابود شدن ،و بسازيد براى ويران گشتن.

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
یکشنبه


2- شرايط امامت و رهبرى

پس بايد امام و راهنماى مردم به مردم راست بگويد، و راه خرد پيمايد و از فرزندان آخرت باشد كه از آنجا آمده و بدانجا خواهد رفت.
پس آن كه با چشم دل بنگرد، و با ديده درون كار كند، آغاز كارش آن است كه
بينديشد: آيا عمل او به سود او است يا زيان او اگر به سود است ادامه دهد، و اگر زيانبار است توقف كند، زيرا عمل كننده بدون آگاهى چون رونده ‏اى است كه بيراهه مى ‏رود، پس هر چه شتاب كند از هدفش دورتر مى ‏ماند، و عمل كننده از روى آگاهى، چون رونده ‏اى بر راه راست است، پس بيننده بايد به درستى بنگرد آيا رونده راه مستقيم است يا واپس گرا




حکمت 133 نهج البلاغه- اقسام مردم و دنيا (اخلاقى)



درود خدا بر او ، فرمود :

دنيا گذرگاه عبور است ، نه جاى ماندن ؛و مردم در آن دو دسته اند :

يكى آن كه خود را فروخت و به تباهى كشاند

، و ديگرى آن كه خود را خريد و آزاد كرد.

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

دوشنبه



3 -روانشناسى انسانى (تأثير جسم و روح در يكديگر)



و بدان كه هر ظاهرى باطنى متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاكيزه، باطن آن نيز پاك و پاكيزه است، و آنچه ظاهرش پليد، باطن آن نيز پليد است، و پيامبر راستگو صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: همانا خداوند بنده‏ اى را دوست دارد امّا كردار او را دشمن، و كردار بنده ‏اى را دوست مى‏ دارد امّا شخص او را ناخوش.

آگاه باش هر عملى رويشى دارد، و هر روينده ‏اى از آب بى ‏نياز نيست، و آب‏ها نيز گوناگون مى ‏باشند.


پس هر درختى كه آبيارى ‏اش به اندازه و نيكو باشد شاخ و برگش نيكو و ميوه ‏اش شيرين است
.

و آنچه آبيارى ‏اش پاكيزه نباشد درختش عيب دار و ميوه‏اش تلخ است.




حکمت 134 نهج البلاغه- حقوق دوستان(اخلاقى، اجتماعى)

درود خدا بر او ، فرمود :

دوست ، دوست نيست مگر آن كه حقوق برادرش را در سه جايگاه نگهبان باشد :

در روزگار گرفتارى ، آن هنگام كه حضور ندارد ، و پس از مرگ.





من متوجه حدیث حضرت رسول نشدم دوستان راهنمایی کنند لطفا متشکرم




برنامه فردا از ابتدای خطبه 157 میباشد که در اعلام برنامه به اشتباه ادامه خطبه 157 نوشته شده
 

بابك خسروي

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

دوشنبه



3 -روانشناسى انسانى (تأثير جسم و روح در يكديگر)



و بدان كه هر ظاهرى باطنى متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاكيزه، باطن آن نيز پاك و پاكيزه است، و آنچه ظاهرش پليد، باطن آن نيز پليد است، و پيامبر راستگو صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: همانا خداوند بنده‏ اى را دوست دارد امّا كردار او را دشمن، و كردار بنده ‏اى را دوست مى‏ دارد امّا شخص او را ناخوش.

آگاه باش هر عملى رويشى دارد، و هر روينده ‏اى از آب بى ‏نياز نيست، و آب‏ها نيز گوناگون مى ‏باشند.


پس هر درختى كه آبيارى ‏اش به اندازه و نيكو باشد شاخ و برگش نيكو و ميوه ‏اش شيرين است
.

و آنچه آبيارى ‏اش پاكيزه نباشد درختش عيب دار و ميوه‏اش تلخ است.




حکمت 134 نهج البلاغه- حقوق دوستان(اخلاقى، اجتماعى)

درود خدا بر او ، فرمود :

دوست ، دوست نيست مگر آن كه حقوق برادرش را در سه جايگاه نگهبان باشد :

در روزگار گرفتارى ، آن هنگام كه حضور ندارد ، و پس از مرگ.





من متوجه حدیث حضرت رسول نشدم دوستان راهنمایی کنند لطفا متشکرم




برنامه فردا از ابتدای خطبه 157 میباشد که در اعلام برنامه به اشتباه ادامه خطبه 157 نوشته شده

سلام
منظور امام (ع) از اين جمله و تشبيه عمل به گياه بعد از نقل فرمايش پيامبر (ص) اينه كه درخت عمل از عقيده و باطن صاحب آن آب ميخوره، اگر عقيده درست و باطن نيكو باشه از عمل شايسته و كردار پسنديده سودمند ميشه و اگر عقيده نادرست و باطن ناپاك باشه عمل نيكو (اگرچه خدا اون عمل رو دوست داشته باشه) سودي به شخص نميرسونه يعني بر اثر اون سعادت هميشگي براي شخص بدست نمياد
اميدوارم تونسته باشم كه تفسير درستي روي اين فرمايش اميرالمومنين (ع) آورده باشم
ياعلي
 

بابك خسروي

عضو جدید
کاربر ممتاز
مردم ما اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم چونان پيراهن تن او، و ياران راستين او، و خزانه‏ داران علوم و معارف وحى، و درهاى ورود به آن معارف، مى ‏باشيم، كه جز از در، هيچ كس به خانه ‏ها وارد نخواهد شد، و هر كس از غير در وارد شود، دزد ناميده مى ‏شود.

واقعا اين جمله فوق العادس
كاش همه ميفهميدن كه تنها در معارف الهي اهل بيت (ع) هستند و كاش خدا و اهل بيت (ع) ماروياري كنن كه دزد نباشيم
ياعلي
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام
منظور امام (ع) از اين جمله و تشبيه عمل به گياه بعد از نقل فرمايش پيامبر (ص) اينه كه درخت عمل از عقيده و باطن صاحب آن آب ميخوره، اگر عقيده درست و باطن نيكو باشه از عمل شايسته و كردار پسنديده سودمند ميشه و اگر عقيده نادرست و باطن ناپاك باشه عمل نيكو (اگرچه خدا اون عمل رو دوست داشته باشه) سودي به شخص نميرسونه يعني بر اثر اون سعادت هميشگي براي شخص بدست نمياد
اميدوارم تونسته باشم كه تفسير درستي روي اين فرمايش اميرالمومنين (ع) آورده باشم
ياعلي


سلام
ممنون از راهنمایی
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

خطبه 157نهج البلاغه - عبرت از گذشتگان و ضرورت تقوا و خود سازى و ياد تنهايى قبر

فهرست مطالب
1 -عبرت از گذشتگان
2- ضرورت تقوا و خود سازى
3 -ياد تنهايى قبر



سه شنبه
1 -عبرت از گذشتگان

ستايش خداوندى را سزاست كه حمد را كليد ياد خويش، و سبب فزونى فضل و رحمت خود، و راهنماى نعمت‏ ها و عظمتش قرار داده است.
بندگان خدا روزگار بر آيندگان چنان مى ‏گذرد كه بر گذشتگان گذشت،
آنچه گذشت باز نمى‏ گردد، و آنچه هست جاويدان نخواهد ماند، پايان كارش با آغاز آن يكى است، ماجراها و رويدادهاى آن همانند يكديگرند، و نشانه‏ هاى آن آشكار است. گويا پايان زندگى و قيامت، شما را فرا مى ‏خواند، چونان خواندن ساربان، شتر بچه را.

پس
آن كس كه جز به حساب نفس خويش پردازد، خود را در تاريكى ‏ها سرگردان، و در هلاكت افكنده است. شيطان‏ها مهارش را گرفته و به سركشى و طغيان مى‏ كشاند، و رفتار زشت او را در ديده ‏اش زيبا مى ‏نماياند، پس بدانيد كه بهشت پايان راه پيشتازان و آتش جهنّم، سرانجام كسانى است كه سستى مى ‏ورزند.




حکمت 135 نهج البلاغه- چهار ارزش برتر (اخلاقى)


درود خدا بر او ، فرمود :

كسى را كه چهار چيز دادند ، از چهار چيز محروم نباشد :

با دعا از اجابت كردن ،

با توبه از پذيرفته شدن ،

با استغفار از آمرزش گناه ،

با شكرگزارى از فزونى نعمت ها .


سيد رضى مى گويد :

و تصديق ذلك كتاب الله قال الله فى الدعاء ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ
(و اين حقيقت مورد تصديق كتاب الهى است كه در مورد دعا گفته است :" مرا بخوانيد تا خواسته هاى شما را بپردازم ." (قرآن كريم ، سورة مؤمن ، آية 60)

.
و قال فى الاستغفار
در مورد استغفار گفته است :
وَ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِيماً
"هر آن كه به بدى دست يابد يا بر خود ستم روا دارد و آز پس به درگاه خدا استغفار كند ، خداى را آمرزش گر و مهربان يابد". (قرآن كريم سورة نساء ، آيه 110)

و قال فى الشكر
در مورد سپاس فرموده است :
لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ
" بى شك اگر سپاس گزاريد ، نعمت مى افزايم ". ( قرآن كريم ، سورة ابراهيم ، آيه 7)

و قال فى التوبة
و در مورد توبه فرموده است :
إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ
" تنها توبه را خداوند از كسانى مى پذيرد كه از سر نادانى به كار زشتى دست مى يابند و تا دير نشده است باز مى گردند ،
فَأُولئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً.
تنها چنين كسانند كه خداوند در موردشان تجديد نظر مى كند ، كه خدا دانا و حكيم است ".(قرآن كريم ،سوره نساء ، آيه 17).





 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

چهارشنبه

ادامه خطبه 157


2- ضرورت تقوا و خود سازى

اى بندگان خدا بدانيد كه تقوا، دژى محكم و شكست ناپذير است، اما هرزگى و گناه، خانه‏ اى در حال فرو ريختن و خوار كننده است كه از ساكنان خود دفاع نخواهد كرد، و كسى كه بدان پناه برد در امان نيست.

آگاه باشيد با پرهيزكارى، ريشه‏ هاى گناهان را مى‏ توان بريد، و با يقين مى ‏توان به برترين جايگاه معنوى، دسترسى پيدا كرد.
اى بندگان خدا، خدا را، خدا را، در حق نفس خويش كه از همه چيز نزد شما گرامى‏ تر و دوست داشتنى ‏تر است.
پروا كنيد، همانا خدا، راه حق را براى شما آشكار كرده و جاده ‏هاى آن را روشن نگاه داشت، پس يا شقاوت دامنگير يا رستگارى جاويدان در انتظار شماست، پس در اين دنياى نابود شدنى براى زندگى جاويدان آخرت، توشه برگيريد، كه شما را به زاد و توشه راهنمايى كردند، و به كوچ كردن از دنيا فرمان دادند، و شما را براى پيمودن راه قيامت بر انگيختند.

همانا شما چونان كاروانى هستيد كه در جايى به انتظار مانده و نمى‏ دانند در چه زمانى آنان را فرمان حركت مى‏ دهند.
آگاه باشيد با دنيا چه مى‏ كند كسى كه براى آخرت آفريده شده است و با اموال دنيا چه كار دارد آن كس كه به زودى همه اموال او را مرگ مى‏ ربايد و تنها كيفر حسابرسى آن بر عهده انسان باقى خواهد ماند.

بندگان خدا خيرى را كه خدا وعده داد رها كردنى نمى‏ باشد، و شرّى را كه از آن نهى فرمود دوست داشتنى نيست بندگان خدا از روزى بترسيد كه اعمال و رفتار انسان وارسى مى ‏شود، روزى كه پر از تشويش و اضطراب است و كودكان در آن روز پير مى ‏گردند
اى بندگان خدا بدانيد كه از شما نگاهبانانى بر شما گماشته‏ اند، و ديدبان‏ هايى از پيكرتان برگزيده و حافظان راستگويى كه اعمال شما را حفظ مى‏ كنند و شماره نفس هاى شما را مى ‏شمارند، نه تاريكى شب شما را از آنان مى ‏پوشاند، و نه درى محكم شما را از آنها پنهان مى ‏سازد.




حکمت 136
فلسفة احكام الهى (اخلاقى، معنوى)


درود خدا بر او فرمود :

نماز موجب نزديكى هر پارسايى به خداست ،

و حج جهاد هر ناتوان است .


هر چيزى زكاتى دارد ،

و زكات تن ، روزه


و جهاد زن ، نيكو شوهر دارى است.

 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
با يقين مى ‏توان به برترين جايگاه معنوى، دسترسى پيدا كرد.
یقین به خداوند اقسامی دارد و برای رسیدن به هر یک، راهی ویژه را باید پیمود:
الف) یقین عقلی و نظری (علم الیقین): این مرحله اولین مرتبه یقین و نیل به آن کمال قوت نظری است. برای رسیدن به این مرتبه باید جهاد و خیزش علمی کلامی و فلسفی نمود و با تحقیقات و کاوش‏های پردامنه ادله گوناگون مربوط به وجود خدا و مباحث مربوط به صفات و اسماء را بررسی و حجاب شبهات را یکی پس از دیگری خرق نمود تا بتوان از پرتو خورشید تابان معرفت بهره گرفت.
ب) یقین قلبی و شهودی: دراین مرحله به جای سیر با پای چوبین استدلال، با بال تزکیه و تصفیه نفس از جمیع رذایل و خبائث از جمله: خودبینی و دنیا پرستی که ام الرذائل است و با آراستن دل به جمیع اوصاف محموده و عبادت و بندگی خالصانه می‏توان خدا را با تمام وجود یافت. به قول حافظ:
شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بس
ورنه هر کو ورقی خواند معانی دانست
از این رهگذر به آن جا توان رسید که امیرالموءمنین علیه السلام در پاسخ ذعلب یمانی که پرسید: ای امیر مومنان آیا پروردگار خود را دیده­ای؟ فرمود: "افاعبد مالا اری" آیا چیزی را که نبینم می­پرستم؟[نهج البلاغه خطبه 179 ]
این کشف شهودی و احساس باطنی نیز مراتبی دارد که اول آن «عین الیقین» و آخر آن «حق الیقین» است وهر یک از آن دو را نیز درجاتی است بیشمار.
آن که به چنین جایگاه رفیعی رسید دیگر جهان شگفت خلقت را دلیل و مقدمه بر اثبات وجود خدا قرار نمی‏دهد بل به کشف با روءیت جمال و کمال حق مخلوقات را که چیزی جز فعل او و عین ربط و تعلق به او نیستند، باز خواهد شناخت. چنان که ابا عبدالله علیه السلام در دعای شریف عرفه به محضر حق عرضه داشت: «کیف یستدل علیک بما هو فی وجوده مفتقر الیک ایکون لغیرک من الظهور ما لیس لک حتی یکون هو المظهر لک متی غبت حتی تحتاج الی دلیل یدل علیک و متی بعدت حتی تکون الاثار هی التی توصل الیک عمیت عین لاتراک علیها رقیبا. چگونه بر تو به چیزی استدلال شود که در وجود به تو نیازمند است؟ آیا غیر تو ظهوری افزون بر تو دارد تا آشکار کننده تو باشد؟ راستی کی پنهان گشته‏ای تا نیازمند دلیل برای راهنمایی به سویت باشی؟ و کی دور گشتی تا آثار و نشانه‏ها، رساننده به سویت باشند؟ آه چه نابیناست چشمی که تو را مراقب خود نبیند»
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

پنجشنبه

3 -ياد تنهايى قبر

فردا به امروز نزديك است، و امروز با آنچه در آن است مى‏ گذرد، و فردا مى ‏آيد و بدان مى‏ رسد، گويى هر يك از شما در دل زمين به خانه مخصوص خود رسيده و در گودالى كه كنده ‏اند آرميد ‏ايد، وه كه چه خانه تنهايى و چه منزل وحشتناكى و چه سيه چال غربتى گويى هم اكنون بر صور اسرافيل دميدند، و قيامت فرارسيده، و براى قضاوت و حسابرسى قيامت بيرون شده ‏ايد، پندارهاى باطل دور گرديده، بهانه‏ ها از ميان برخاسته، و حقيقت‏ ها براى شما آشكار شده و شما را به آنجا كه لازم بود كشانده ‏اند، پس
از عبرت‏ ها پند گيريد، و از دگرگونى روزگار عبرت پذيريد، و از هشدار دهندگان بهره مند گرديد.





حکمت 137 نهج البلاغه- صدقه راه نزول روزى(اخلاقى، اقتصادى)


درود خدا بر او ، فرمود :

با دادن صدقه طلب نزول روزی کنید
.
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سلام به همگي دوستان عزيز

خطبه 157 امام(ع) خيلي زيبا بود؛‌اميدوارم تلنگري باشه براي همه و به خصوص براي خودم!
نميشه منتخب نگاه كرد، ولي شايد جملات زير زيباتر باشند:

اى بندگان خدا!بدانيد كه تقوا قلعه‏اى محكم و نيرومند است،اما بد كارى و گناه‏ حصارى است‏ سست و بى دفاع كه اهلش را از بدى باز نميدارد،و كسى كه بآن پناهنده شودنگهداريش نميكند،آگاه باشيد با تقوا ميتوان زهر گناهان را از بين برد،و با يقين به برترين ‏درجه مقصود رسيد.

اى بندگان خدا!خدا را!خدا را!مراقب عزيزترين و محبوبترين اشخاص نسبت‏ به ‏خويش(يعنى خودتان)باشيد چه اين كه خداوند مقصد حق را واضح،و راههاى آن را برايتان ‏روشن ساخته است،سر انجام كار،يا بدبختى دائمى است و يا سعادت هميشگى!


دنيا دار گذر است نه دار اقامت،و مردم در آن دو گروهند:

گروهى كه خود را فروختند و خويش را هلاك كردند،و گروهى كه خودرا خريدند و آزاد كردند.



با تشكر از همه دوستان عزيز
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
جملات منتخب این هفته:
پس آن كس كه جز به حساب نفس خويش پردازد، خود را در تاريكى ‏ها سرگردان، و در هلاكت افكنده است.
آگاه باشيد با پرهيزكارى، ريشه‏ هاى گناهان را مى‏ توان بريد، و با يقين مى ‏توان به برترين جايگاه معنوى، دسترسى پيدا كرد.
آگاه باشيد با دنيا چه مى‏ كند كسى كه براى آخرت آفريده شده است و با اموال دنيا چه كار دارد آن كس كه به زودى همه اموال او را مرگ مى‏ ربايد و تنها كيفر حسابرسى آن بر عهده انسان باقى خواهد ماند.

التماس دعا...:gol:
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم
فدا ی درد های بی دوایت..........نوای ناله های بی صدایت
خدارا می توان دیدن علی جان...............در ان گل پینه های دست هایت

سلام دوستان عزیز

برنامه ی هفته ی بیست و ششم

شنبه

نامه ی 26

امره بتقوی.......و ابن السبیل

حکمت 138
وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِيَّةِ .
درود خدا بر او ، فرمود : آن كه پاداش الهى را باور دارد ، در بخشش سخاوتمند است.

یک شنبه

و من......غش الایمه

حکمت 139

قَالَ [عليه السلام] تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ .درود خدا بر او ، فرمود : كمك الهى به اندازه نياز فرود مى آيد


دوشنبه

نامه 27

فاخفض.....فهواکرم

وحکمت 140

وَ قَالَ [عليه السلام] مَا عَالَ مَنِ اقْتَصَدَ .
درود خدا بر او ، فرمود : آن كه ميانه روى كند تهيدست نخواهد شد.


سه شنبه

واعلمو......من لذه

وحکمت141

وَ قَالَ [عليه السلام] قِلَّةُ الْعِيَالِ أَحَدُ الْيَسَارَيْنِ .
درود خدا بر او ، فرمود : اندك بودن تعداد زن و فرزند يكى از دو آسايش است


چهارشنبه

فا حذرو....... خوفا لله

و حکمت 142


وَ قَالَ [عليه السلام] التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ .
درود خدا بر او ، فرمود : دوستى كردن نيمى از خردمندى است.


پنج شنبه

انی قد.....لصلاتک

وحکمت 143


وَ قَالَ [عليه السلام] الْهَمُّ نِصْفُ الْهَرَمِ .
درود خدا بر او ، فرمود : اندوه خوردن ، نيمى از پيرى است.


جمعه جمع بندی
دوستان عزیز دعا درحق نیازمندان فراموش نشود
یا علی
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان..ببخشید با تاخیر اول برنامه هفته بیست و پنجممو کامل میکنم بعد میرم سراغ برنامه هفته بیست و ششم...

شنبه
ضرورت پيروى از امامان دوازده گانه
دعوت كننده حق، (پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) دعوت خويش را به پايان رسانيد، و رهبر امّت به سرپرستى قيام كرد، پس دعوت كننده حق را پاسخ دهيد و از رهبرتان اطاعت كنيد.
مردم در باره اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آيات كريمه قرآن نازل شد، آنان گنجينه ‏هاى علوم خداوند رحمانند، اگر سخن گويند، راست گويند، و اگر سكوت كنند بر آنان پيشى نجويند.

یکشنبه
شرايط امامت و رهبرى امام و راهنماى مردم به مردم راست بگويد،
و راه خرد پيمايد

دوشنبه
روانشناسى انسانى (تأثير جسم و روح در يكديگر)
بدان كه هر ظاهرى باطنى متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاكيزه، باطن آن نيز پاك و پاكيزه است، و آنچه ظاهرش پليد، باطن آن نيز پليد است، و پيامبر راستگو صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: همانا خداوند بنده‏ اى را دوست دارد امّا كردار او را دشمن، و كردار بنده ه‏اى را دوست مى‏ دارد امّا شخص او را ناخوش.

سه شنبه
عبرت از گذشتگان
بندگان خدا روزگار بر آيندگان چنان مى ‏گذرد كه بر گذشتگان گذشت، آنچه گذشت باز نمى‏ گردد، و آنچه هست جاويدان نخواهد ماند،
پايان زندگى و قيامت، شما را فرا مى ‏خواند،
پس آن كس كه جز به حساب نفس خويش پردازد، خود را در تاريكى ‏ها سرگردان، و در هلاكت افكنده است. شيطان‏ها مهارش را گرفته و به سركشى و طغيان مى‏ كشانند، و رفتار زشت او را در ديده ‏اش زيبا مى ‏نمايانند، پس بدانيد كه بهشت پايان راه پيشتازان و آتش جهنّم، سرانجام كسانى است كه سستى مى ‏ورزند.

چهارشنبه
ضرورت تقوا و خود سازى
بندگان خدا بدانيد كه تقوا، دژى محكم و شكست ناپذير است، اما هرزگى و گناه، خانه‏ اى در حال فرو ريختن و خوار كننده است كه از ساكنان خود دفاع نخواهد كرد، و كسى كه بدان پناه برد در امان نيست.
آگاه باشيد با پرهيزكارى، ريشه‏ هاى گناهان را مى‏ توان بريد، و با يقين مى ‏توان به برترين جايگاه معنوى، دسترسى پيدا كرد.
اى بندگان خدا، خدا را، خدا را، در حق نفس خويش كه از همه چيز نزد شما گرامى‏ تر و دوست داشتنى ‏تر است. پروا كنيد، همانا خدا، راه حق را براى شما آشكار كرده و جاده ‏هاى آن را روشن نگاه داشت،در اين دنياى نابود شدنى براى زندگى جاويدان آخرت، توشه برگيريد،
بندگان خدا خيرى را كه خدا وعده داد رها كردنى نمى‏ باشد، و شرّى را كه از آن نهى فرمود دوست داشتنى نيست بندگان خدا از روزى بترسيد كه اعمال و رفتار انسان وارسى مى ‏شود، از شما نگاهبانانى بر شما گماشته‏ اند، و ديدبان‏ هايى از پيكرتان برگزيده و حافظان راستگويى كه اعمال شما را حفظ مى‏ كنند و شماره نفس هاى شما را مى ‏شمارند، نه تاريكى شب شما را از آنان مى ‏پوشاند، و نه درى محكم شما را از آنها پنهان مى ‏سازد.

پنج شنبه
ياد تنهايى قبر
فردا مى ‏آيدگويى هر يك از شما در دل زمين به خانه مخصوص خود رسيده و در گودالى كه كنده‏اند آرميد ‏ايد، وه كه چه خانه تنهايى و چه منزل وحشتناكى و چه سيه چال غربتى گويى هم اكنون بر صور اسرافيل دميدند، و قيامت فرارسيده، و براى قضاوت و حسابرسى قيامت بيرون شده‏ايد، پندارهاى باطل دور گرديده، بهانه‏ ها از ميان برخاسته، و حقيقت‏ ها براى شما آشكار شده و شما را به آنجا كه لازم بود كشانده ‏اند، پس از عبرت‏ ها پند گيريد، و از دگرگونى روزگار عبرت پذيريد، و از هشدار دهندگان بهرمند گرديد.

 
آخرین ویرایش:

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان من با یه غیبت طولانی برگشتم البته اگه اجازه باشه:redface:
میشه یکی راهنماییم کنه که الان برنامه کجاست؟!!!

سلام بهار خانومی..خوش اومدی..برنامه دقیقا بالای سرته....همون پست قبل شما که آقای یارانراد زدن از شنبه که امروزه شروع شد...
 
آخرین ویرایش:

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
هفته بیست و ششم..
شنبه
نامه 26 نهج البلاغه - نامه به برخى از مأموران ماليات

(نامه به برخى از مأموران ماليات كه در سال 36 هجرى براى فرماندار اصفهان مخنف بن سليم فرستاده شد)
1
اخلاق كارگزاران مالياتى
او را به ترس از خدا در اسرار پنهانى، و اعمال مخفى سفارش مى‏ كنم، آنجا كه هيچ گواهى غير از او، و نماينده‏ اى جز خدا نيست، و سفارش مى‏ كنم كه مبادا در ظاهر خدا را اطاعت، و در خلوت نافرمانى كند، و اينكه آشكار و پنهانش، و گفتار و كردارش در تضاد نباشد، امانت الهى را پرداخته، و عبادت را خالصانه انجام دهد. و به او سفارش مى ‏كنم با مردم تند خو نباشد، و به آنها دروغ نگويد، و با مردم به جهت اينكه بر آنها حكومت دارد بى اعتنايى نكند، چه اينكه مردم برادران دينى، و يارى دهندگان در استخراج حقوق الهى مى‏باشند. بدان براى تو در اين زكاتى كه جمع مى ‏كنى سهمى معيّن، و حقّى روشن است، و شريكانى از مستمندان و ضعيفان دارى، همانگونه كه ما حق تو را مى ‏دهيم،
تو هم بايد نسبت به حقوق آنان وفادار باشى، اگر چنين نكنى در روز رستاخيز بيش از همه دشمن دارى، و واى بر كسى كه در پيشگاه خدا، فقرا و مساكين، و درخواست كنندگان و آنان كه از حقّشان محرومند، و بدهكاران و ورشكستگان و در راه ماندگان، دشمن او باشند و از او شكايت كنند
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
حکمت 138 نهج البلاغه-
نقش پاداش الهى در انفاق (اخلاقى، اعتقادى)


بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
وَ قَالَ [عليه السلام]
درود خدا بر او ، فرمود :
مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِيَّةِ .
آن كه پاداش الهى را باور دارد ، در بخشش سخاوتمند است.
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
جملات منتخب هفته پیش:

دوست انسان دوست او نخواهد بود مگر اينكه برادرش را در سه‏ حالت فراموش نكند: بهنگامى كه دنيا به او پشت كرده،و به هنگامى كه غائب ‏است و پس از مرگش!
بندگان خدا روزگار بر آيندگان چنان مى ‏گذرد كه بر گذشتگان گذشت، آنچه گذشت باز نمى‏ گردد، و آنچه هست جاويدان نخواهد ماند، پایان کارش با آغاز آن یکی است، ماجراها و رویدادهای آن همانند یکدیگرند و نشانه های آن آشکار است.
آگاه باشيد با پرهيزكارى، ريشه‏ هاى گناهان را مى‏ توان بريد، و با يقين مى ‏توان به برترين جايگاه معنوى، دسترسى پيدا كرد.
:gol::gol::gol:
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام دوستان من با یه غیبت طولانی برگشتم البته اگه اجازه باشه:redface:
میشه یکی راهنماییم کنه که الان برنامه کجاست؟!!!


سلام بر شما
مجددا خوش آمدید
:gol:
برنامه دقیقا بالای سرتونه
:D
ارسال قبل از ارسال شما
زحمتی که برادر آسمانی یارنراد کشیدند
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بر شما
مجددا خوش آمدید
:gol:
برنامه دقیقا بالای سرتونه
:D
ارسال قبل از ارسال شما
زحمتی که برادر آسمانی یارنراد کشیدند

حسودیمون شد..براد رآسمانی..خوشبحالت داداش....
چه واژه زیباو برازنده ای...مبارکت باشه داداشم....

الحق که لیاقت این صفتو داری
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
نظر لطف دارن دوستان عزیز که تعریف می کنند خودشون خوبن که بقیه رو خوب میبینن
یاد کلام مولا افتادم که میفرمایند
من نسبت به خود از دیگری آگاه ترم و خداوند سبحان نسبت به من از من داناتر است. پروردگارا! مرا به خاطر آنچه درباره ام می گویند (که مایه خودپسندی است) مؤاخذه مکن و مرا برتر از آنچه آنان می پندارند قرار بده و آنچه از اعمال من که آنها نمی دانند (گناهان) بپوشان و مشمول غفران خود قرار بده
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
حسودیمون شد..براد رآسمانی..خوشبحالت داداش....
چه واژه زیباو برازنده ای...مبارکت باشه داداشم....

الحق که لیاقت این صفتو داری


سلام دردونه خانم
شما که شوخی میکنی که حسودی کردی
اصلا چنین صفتی تو وجودتون نیست
بقیه اشو براتون پیام خصوصی میکنم
:gol:
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

نامه 26 نهج البلاغه - نامه به برخى از مأموران ماليات

فهرست مطالب
1 اخلاق كارگزاران مالياتى
2 امانت دارى



یکشنبه


2امانت دارى

كسى كه امانت الهى را خوار شمارد، و دست به خيانت آلوده كند، خود و دين خود را پاك نساخته، و درهاى خوارى را در دنيا به روى خود گشوده، و در قيامت خوارتر و رسواتر خواهد بود، و همانا بزرگ‏ترين خيانت خيانت به ملّت، و رسواترين دغلكارى، دغلبازى با امامان است، با درود.

حکمت 139 نهج البلاغه- تناسب امداد الهى با نيازها (اعتقادى)

درود خدا بر او ، فرمود :

كمك الهى به اندازه نياز فرود مى آيد.






 
آخرین ویرایش:
بالا