تکنولوژی، دانش، اخبار عمران - آب

abfa

عضو جدید
سيستم صرفه‌جويي در آب خانگی

سيستم صرفه‌جويي در آب خانگی

مبتكر مشكين‌شهري با طراحي و ساخت يك دستگاه توانست در مصرف آب شرب در مصارف غيرضرور صرفه‌جويي كند.

ابراهيم انتظاري مخترع جوان مشكين‌شهري در خصوص ساخته خود به خبرنگار فارس در اردبيل گفت: با استفاده از اين سيستم ديگر نيازي به استفاده از آب شرب در سيفون سرويس‌هاي بهداشتي نخواهد بود و آب مورد نياز سيفون از طريق آب خروجي از روشورها كه وارد فاضلاب مي‌شود، تامين خواهد شد.
به گفته وي در ساخت اين دستگاه از شناور و مخزن معمولي استفاده شده و هزينه آن 80 هزار ريال است.
انتظاري اضافه كرد: از اين دستگاه مي‌توان در مراكز پرجمعيت و پر رفت و آمد نظير پادگان‌ها،‌ بيمارستان‌ها و مراكز عمومي استفاده كرد.
وي ادامه داد: هم‌اكنون اين سيستم به شكل آزمايشي در پادگان آموزشي شهيد بيگلري مشكين‌شهر نصب شده و بهره‌برداران از آن رضايت كامل دارند.
اين صنعتگر جوان با بيان اينكه با ساخت اين دستگاه بيش از 30 درصد در مصارف آب صرفه‌جويي مي‌شود، خاطرنشان كرد: به صورت معمولي در يك بار كار سيفون سرويس‌هاي بهداشتي بيش از 10 ليتر آب تصفيه شده هدر مي‌رود كه استفاده از اين دستگاه اين معضل برطرف خواهد شد.
 

abfa

عضو جدید
كلرسنج ديجيتالي با قابليت اندازه‌گيري كلر باقيمانده در آب آشاميدني

كلرسنج ديجيتالي با قابليت اندازه‌گيري كلر باقيمانده در آب آشاميدني

محققان ايراني موفق به توليد كلرسنج ديجيتالي شدند كه امكان اندازه‌گيري و نمايش دما، ذخيره و انتقال اطلاعات به رايانه‌ و اندازه‌گيري كلر باقيماندن در آب آشاميدني را دارد.


به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امير مسعود ساماني ــ مدير عامل شركت توليد كننده اين محصول ــ در خصوص مزاياي كلرسنج ديجيتالي گفت: اين كلرسنج علاوه بر قيمت مناسب و سادگي در طراحي، امكان اندازه‌گيري و نمايش دما، اندازه‌گيري كلر آزاد تركيبي باقيمانده با دقت بسيار بالا، امكان ذخيره اطلاعات و انتقال اطلاعات ذخيره شده، به رايانه‌ و كاهش خطاي انساني را دارد.


وي ادامه داد: اندازه‌گيري كل باقيمانده در آب آشاميدني، استخرهاي پرورش آبزيان، استخرهاي شنا، آزمايشگاه‌ها و صنايع غذايي از جمله كاربردها و موارد مصرف اين كلرسنج است.


ساماني تصريح كرد: براي شارژ اين كلرسنج مي‌توان از برق شهري و يا فندك خودرو استفاده كرد.
 

abfa

عضو جدید
دومین کنفرانس بین المللی آب، محیط زیست و توسعه پایدار در مناطق خشک و نیمه خشک برگزار می شود

دومین کنفرانس بین المللی آب، محیط زیست و توسعه پایدار در مناطق خشک و نیمه خشک برگزار می شود

به گزارش شبکه خبری آب ایران، این کنفرانس در زمره توافقات آکادمیک بین دانشگاه تهران، دانشسرای عالی مطالعات کاربردی (سوربن-فرانسه) و دانشگاه زین جیانگ چین، در سال 2004 میلادی است. طرح مسایل و اهداف این کنفرانس بر دانش تجربی و نظری به کار رفته در مدیریت سنتی و تاریخی آب در مناطق وسیعی از ایران و نیز مناطقی از چین و دیگر کشورهای ذیربط متکی خواهد بود.
گفتنی است اولین کنفرانس در سال 2006 در شهر ارومچی چین برگزار شد.
هدف از برگزاری این کنفرانس های ایجاد حساسیت در جوامع علمی در جهت تقابل بین رشته ای در حوزه نظریه پردازی و روش های بهینه مدیریت و بهره برداری در منابع آب است.
محورهای علمی کنفرانس شامل آب و محیط زیست، مدیریت تقاضا و مصرف آب، آب و میراث فرهنگی – طبیعی و مدیریت بهره برداری بهینه آب در آینده است.
 

aqua1

عضو جدید
فکرمیکنم تنهابازدیدکنندگان و علاقه مندان به تازه های آب فعلا ماچندنفرباشیم
آی بقیه کجایین؟
زندگی روآب میچرخه بیایین راجع به آب بیشتر بدونیم
 
  • Like
واکنش ها: abfa

aqua1

عضو جدید
آب درمانی


شايد آسان ترين، راحت ترين و ارزان ترين وسيله اي که ورزشکاران و مردم براي رفع خستگي، کسالت و به دست آوردن آرامش و راحتي از آن استفاده مي کنند، آب باشد. گرفتن دوش آب گرم پس از ورزش و مسابقه، يا پس از انجام کارهاي سنگين روزانه، تقريبا يک امر طبيعي و عادي است که تمام بازيکنان و افراد، آگاهانه يا بدون آگاهي از آن استفاده مي کنند. به گزارش ايرنا، آب درماني، يک روش عامه پسند است و به خلاف اکثر روشهاي ديگر، رفع خستگي عضلاني با رضايت و خوشنودي ورزشکاران توام مي شود. با تمام مزايا در مورد آب درماني، بايد گفت: "با شناخت و آگاهي از تاثيرات فيزيولوژيکي و درماني آب، به آساني و راحتي مي توان از آن استفاده کرد." "هيدروتراپي" به معناي آب درماني در گذشته توسط ايراني ها، مصري ها، يوناني ها و ژاپني ها، با توجه به خواص درماني آب، به فراواني مورد استفاده قرار مي گرفت. هيدروتراپي يا آب درماني به شکل امروزي آن را شايد بتوان مديون دکتر "جان فلوير" انگليسي دانست. شايد استفاده از آب در موارد درماني و رفع خستگي در ورزشکاران وبه دست آوردن آرامش جسمي و روحي، قدمتي معادل قدمت زندگي بشر داشته باشد. مزايا و خصوصيات استفاده از آب درماني براي تسکين دردها وآفرينش آرامش، يعني در موارد درماني و رفع خستگي در ورزشکاران وبه دست آوردن آرامش جسماني - روحي، متعدد است. در دسترس بودن آن براي همه، ارزان بودن نسبت به روش هاي ديگر، اندازه گيري درجه حرارت آب به آساني، سبک شدن وزن بدن در آب و عامه پسند بودن آن براي همه، از جمله مزاياي آب درماني است.
آب و رفع خستگي
آب درماني چگونه باعث رفع خستگي ورزشکاران مي شود؟ براي شناخت و آگاهي از چگونگي عمل و علل رفع خستگي ورزشکاران، متعاقب استفاده از هيدروتراپي بايد تاثيرات فيزيولوژيکي آب درماني را نيز بررسي کرد. به طور کلي، در هنگام قرار گرفتن در آب، تغييرات زير در بافت ها و اندام هاي بدن رخ مي دهد.
- افزايش درجه حرارت بدن: بر حسب ميزان و مقدار گرماي آب، درجه حرارت بدن هم تغيير مي کند. در اغلب موارد که درجه حرارت آب استخر بين 34 تا 37 درجه سانتيگراد باشد، دماي بافت ها و عضلات ورزشکار نيز مقداري افزايش مي يابد.
- افزايش سوخت و ساز بافت ها: در اثر افزايش حرارت بافت هاي مختلف بدن، ميزان سوخت وساز يا متابوليسم عمومي بافت ها نيز زياد مي شود.
- اتساع عروق: بالا بودن حرارت آب منجر به بالا رفتن حرارت بدن و متعاقب آن، متسع شدن عروق و مويرگ ها مي شود. در ضمن، اتساع عروقي مي تواند ناشي از افزايش سوخت و ساز سلول ها باشد که نياز به اکسيژن اضافي و دفع بيشتر مواد حاصل از سوخت و ساز دارند.
- افزايش جريان خون: افزايش درجه حرارت بدن موجب زيادتر شدن سوخت و ساز سلول ها مي شود که براي جبران کردن اين امر، بدن به افزايش جريان خون بافت ها روي مي آورد. بنابر اين، ميزان جريان خون نيز متعاقب قرار گرفتن در آب گرم افزايش مي يابد.
- افزايش ميزان فعاليت قلب: به دنبال اتساع عروق خوني و زياد شدن ميزان جريان خون، ميزان خون وارده به قلب نيز زيادتر مي شود و طبق قانون فرانگ استارلينگ (هرچه خون وارده به قلب زيادتر شود، خون خارج شده از آن نيز زيادتر مي شود) ميزان برون ده قلبي نيز افزايش مي يابد و فعاليت قلبي هم بيشتر مي شود.
به دنبال ايجاد تاثيرات فيزيولوژيکي فوق در بافت ها و اندام هاي بدن، يک سلسله تاثيرات درماني در فرد مشاهده مي شود، از جمله در اثر افزايش جريان خون و بهبود وضع تغذيه در اندام ها و دفع سريع مواد زايد، گرفتگي و اسپاسم عضلات فرد، بر اثر وقوع تغييرات مذکور، اين درد و ناراحتي ورزشکار از بين مي رود. به طور خلاصه مي توان گفت که تاثيرات درماني آب به واسطه اثري است که آب روي پوست بدن دارد. در آب درماني، پوست بدن به عنوان يک عضو مهم و اساسي است، زيرا بر اثر برخورد جريان آب، گيرنده هاي عصبي پوست تحريک مي شوند. تحريکات ايجاد شده از طريق اعصاب، بر سيستم عصبي مرکزي تاثير مي گذارند و اين تاثيرات سيستم عصبي مرکزي است که باعث به وجود آمدن اثرات درماني آب مي شود. استفاده از آب درماني روي جريان خون، سوخت و ساز بدن، سيستم عصبي، ترکيب خون و ميزان ترشح غدد نيز تاثير مي گذارد و در نهايت، تجمع اين تاثيرات روي روان فرد منعکس مي شود.
موارد کاربرد آب درماني در ورزش
از هيدروتراپي به غير از رفع خستگي و آرامش در ورزشکاران، در موارد ديگري نيز مي توان استفاده کرد. مهم ترين کاربردهاي آب درماني شامل موارد زير است:
1- به عنوان قسمتي از درمان فوري ضايعه ورزشي که بايد از آب سرد با درجه حرارت حدود 12/8 درجه سانتيگراد استفاده کرد. براي مثال، قرار دادن مچ پا يا دست ضايعه ديده در ظرف آب سرد، باعث جلوگيري از ايجاد تورم و التهاب در موضع صدمه ديده مي شود و درد را کاهش مي دهد.
2- در درمان ضايعات ورزشي مزمن مثل کوفتگي، رگ به رگ شدن و پيچ خوردن مفاصل، التهاب و تورم تاندون يا زرد پي مي توان از آب درماني استفاده کرد. برخي از متخصصان عقيده دارند که در هر مرحله از ضايعات سيستم عضلاني - استخواني مي توان از آب درماني استفاده کرد. البته توصيه مي شود که در اوايل وجود ضايعه حاد و شديد، از آب گرم نيز استفاده کرد.
3- بعد از عمل جراحي در صدمات ورزشي، براي به دست آوردن دامنه حرکتي مفاصل مي توان از آب درماني استفاده کرد. از موارد مهم ديگر، کاربرد آب درماني در ورزش براي تحرک و انعطاف پذيري در عضلات و مفاصل است. در اين حالت نيز عضو مورد نظر را در يک وان يا ظرف مناسب قرار مي دهيم. در صورت امکان مي توان از استخر آب گرم استفاده کرد. گرماي آب باعث نرم شدن بافت ها و عضلات و مفاصل مي شود و اين امر کيفيت انجام حرکات در عضو صدمه ديده را بهبود مي بخشد.
4- به عنوان قسمتي از برنامه آمادگي ورزشکاران هم مي توان از آب درماني استفاده کرد. منظور اين است که براي گرم کردن عضلات بدن، افزايش جريان خون در بافت ها، بهبود وضع تغذيه سلول ها، قبل از شروع تمرينات و حرکات جهت تقويت و آماده کردن بدن، مي توان از آب درماني استفاده کرد.
5- از جمله موارد ديگري که هيدروتراپي در ورزش کاربرد دارد، تميز و برطرف کردن مواد خارجي از روي زخم ها، خراشيدگي ها، تاول ها و ديگر صدمات ورزشي است که در پوست بدن به وجود مي آيد.
ممنوعيت استفاده از آب درماني
اگرچه استفاده از آب درماني يک روش بدون خطر و بي عارضه است و مي توان آن را براي اکثر ورزشکاران تجويز کرد، بهتر است در هنگام استفاده از آن به نکاتي چند توجه داشت:
1- در هنگام وجود اختلال حسي در ورزشکاران، بايد در درجه حرارت آب دقت زيادي به عمل آورد، زيرا امکان ايجاد ضايعه، پس از استفاده از آب گرم در ورزشکاراني که دچار اختلالات حسي هستند، وجود دارد.
2- همچنين ورزشکاراني که اختلالات گردش خون، عفونت حاد، زخم باز و وسيع، نارسايي قلبي يا نارسايي تنفسي و اختلالات غدد دارند، نبايد از هيدروتراپي استفاده کنند. در صورت به کار بردن آن نيز بايد دقت بسيار زيادي به عمل آورد. در هنگام استفاده از آب گرم، چون فشار خون پايين مي آيد، بنابراين در ورزشکاراني که نارسايي قلبي دارند، استفاده از آب درماني ممنوع است.
3 -همچنين در آن دسته از ورزشکاران زن که دوران قاعدگي را مي گذرانند، نبايد از هيدروتراپي استفاده کرد.
 
  • Like
واکنش ها: abfa

abfa

عضو جدید
استفاده از فناوري‌نانو در تقطير آب

استفاده از فناوري‌نانو در تقطير آب

فناوري استفاده از خازن در تقطير آب سابقه‌اي حدود 40 سال دارد اما به‌دليل نبود مواد و امكانات مناسب به‌موقع محقق نشد. اخيراً با توجه به پيشرفت فناوري‌نانو و به‌كارگيري نانومواد در ساخت خازن‌هاي الكتروشيميايي جديد، دانشمندان به فكر استفاده از اين خازن‌ها در تقطير آب افتاده‌اند. همينك بهترين فناوري موجود براي تقطير آب، استفاده از خاصيت اسمزي معكوس است كه روشي بسيار گران و پرمصرف به شمار مي‌رود.
به اين منظور گروهي از دانشمندان اسپانيايي با همكاري شركت تجاري Proingesa قصد دارند با استفاده از اين خازن‌ها ابزارهاي ديونيزه‌كننده كم‌هزينه‌اي را بسازند.
مزيت اين ديونيزه‌كننده‌هاي خازني، كم‌فشار بودن و نياز نداشتن به غشاي جداكننده است، همچنين شركت قطعات الكترونيكي "NIC "، نوع جديدي از تراشه‌‌ي فيلم‌هاي خازني را عرضه كرده‌است كه قادر به حفظ پايداري خود در محدوده‌ي گسترده‌اي از دماهاي كاري هستند.
از اين تراشه‌ها مي‌توان در منبع تغذيه‌هايي استفاده كرد كه لازم است شاخص‌هاي اتلاف آن‌ها كم باشد و يا در كاربردهايي كه كم بودن مشخصه‌‌ جذب آن‌ها ضروري است. شركت انگليسي Rapid Electronics (پيشگام در تأمين قطعات الكترونيكي و لوازم برقي، و تجهيزات صنعتي براي بخش مونتاژ اين محصولات) نيز از ديگر شركت‌هاي فعال كه در اين حوزه به شمار مي‌رود.
 

kordeliya

عضو جدید
Fabcure-550 یک ترکیب غنی شده با پایه رزینی برای عمل اوری بتن میباشد که با نگهداری رطوبت در بتن یک نوع عمل اوری موثر را باعث میگردد.این محصول بر اساس استانداردهای ASTM C309 و BS7542 و BS8110P1 تولید میگردد.Fabcure-550 دارای ترکیبات وی÷ ه ای است که بتن در معرض تشعشعات افتاب را محافظت بیشتری مینماید از جمله این موارد میتوان به باند فرودگاه ها-جادههای بتنی-عرشه پلها-کانالهای ابیاری بتنی -کیورینگ بتن در مناطق گرمسیری با تشعشع افتاب-کیورینگ بتن در معرض تشعشعات گرمازا اشاره کرد.
 

kordeliya

عضو جدید
گروت اماده(Fabgrout-GR2) مخلوطی اماده با بنیان مواد سیمانی و افزودنی های اصلاح شده است.حصول مقاومت فشاری 800Kg/cm2 به همراه مقاومت های بسیار بالای خمشی و کششی و کارایی بالا این ماده را به مناسب ترین ترکیب برای پر کردن فواصل بین دو المان بسیار نزدیک و نیازمند به مقاومت و روانی بالا-نصب تجهیزات دینامیکی-کاشت بولت و صفحه زیر ستون تبدیل نوده است.
 

kordeliya

عضو جدید
÷ل میکرو سیلیس کلاس RP2RB برای ساخت بتنی قوام دار برای مصرف در دستگاه شات کریت تر طراحی شده و با بالا بردن مقاومت بتن در برابر عوامل مخرب فیزیکی و شیمیایی محیطی و حتی عوامل داخلی بتن عمر سرویس دهی سازه را به حداکثر میرساند.مصرف ÷ل سیلیکا فیومی RP2RB اعث میشود که میزان Rebound نسبت به بتن شاهد به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یابد و باعث میشود که میزان قوام و چسبندگی بتن و در نتیجه پرتاب پذیری و ماله پذیری یتن مطلوب گردد.
 

abfa

عضو جدید
پنجمین کنفرانس تخصصی انجمن بین المللی آب در زمینه تکنولوژی های اکسیداسیون برای تصفیه آب و فاضلاب برگزار شد

پنجمین کنفرانس تخصصی انجمن بین المللی آب در زمینه تکنولوژی های اکسیداسیون برای تصفیه آب و فاضلاب برگزار شد

پنجمین کنفرانس تخصصی انجمن بین المللی آب در زمینه تکنولوژی های اکسیداسیون برای تصفیه آب و فاضلاب از 30 آوریل تا اول می 2009 در شهر برلین آلمان برگزار شد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، هدف این کنفرانس تبادل اطلاعات و بحث پیرامون آخرین اطلاعات مربوط به فرایندهای پیشرفته اکسیداسیون در زمینه تصفیه آب و فاضلاب و آب های زیرزمینی است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت ذیل مراجعه کنند:
http://www.unesco.org/water.events/detailed/1830.shtml
 

abfa

عضو جدید
اسامي روزهاي هفته مصرف بهينه آب اعلام شد

اسامي روزهاي هفته مصرف بهينه آب اعلام شد

شركت مديريت منابع آب ايران سرفصل ها و فعالیت های هر یک از روزهای هفته مصرف بهینه آب در سال 88 را اعلام كرد .
به گزارش پايگاه خبري وزارت نيرو ، بر اساس این سرفصل : دوشنبه اول تیر ماه روز آب و رسانه ، سه شنبه دوم تیرماه روز آب خشکسالی و محدودیت منابع ، چهارشنبه سوم تیرماه روز آب و اصلاح الگوی مصرف ، پنج شنبه چهارم تیر ماه روز آب سرمایه ملی و توسعه پایدار ، روز جمعه پنجم تیرماه روز آب فرهنگ و آموزه های دینی ، روز شنبه ششم تیر ماه آب ، خانواده و مشارکت همگانی و روز یکشنبه هفتم تیر ماه روز آب محیط زیست و سلامت جامعه به عنوان روزهاي هفته مصرف بهينه آب معرفي شدند .
 

abfa

عضو جدید
امسال سهمیه بندی آب شرب نخواهیم داشت

امسال سهمیه بندی آب شرب نخواهیم داشت

معاون وزیر نیرو گفت: با توجه به میزان بارش باران در فروردین امسال در اغلب نقاط کشور مشکلی در تامین و سهمیه بندی آب شرب نداریم.به گزارش خبرنگار مهر در همدان محمد رضا عطارزداه ظهر امروز در نشست بررسی وضعیت آب شهرستان کبودراهنگ از توابع استان همدان ، اظهار داشت: برای تامین آب کشاورزی نیز باید اقدامات جدی در روش آبیاری و اصلاح الگوی مصرف کشت صورت گیرد تا با کمترین میزان برداشت ، بیشترین محصول تولید شود.
وی با اشاره به کاهش منابع سفره های آب زیرزمینی و ایجاد فرو چاه های متعدد در نقاط مختلف شهرستان کبودراهنگ، تصریح کرد: برای کاهش میزان بهره برداری نیروگاه از سفره های زیر زمینی علاوه بر مطالعه تغییر سیستم از تر به خشک در صدد انتقال پسابهای فضلاب استان همدان به این نیروگاه هستیم تا مقداری از بار برداشت آب منطقه اطراف حوزه آبی کبودرآهنگ حذف شود.
عطار زاده، همچنین خواستار تامین دستگاه های آب شیرین کن برای تعدادی از روستاهای شهرستان کبودرآهنگ با توجه به تلخی آب این روستاها توسط نیروگاه شهید مفتح شد.
 

abfa

عضو جدید
اجرای 90 طرح تحقیقاتی در موسسۀ تحقیقات آب

اجرای 90 طرح تحقیقاتی در موسسۀ تحقیقات آب

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ تحقیقات آب ، دکتر ‌محمد ریاحی در نشستی که به مناسبت هفته دولت و با حضور خبرنگاران برگزار شد ، افزود: بعضی از این طرح ها در چند سال گذشته اجرایی و برای اجرای آنها در مجموع حدود 5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه اجرای تعدادی از این طرح های تحقیقاتی از سوی برخی دستگاه ها به این موسسه سپرده شده است ، افزود:‌ ساخت مدل های فیزیکی و پروژه شکست سد از جمله این طرح هاست.
رییس مؤسسۀ تحقیقات آب در ادامه افزود: سابقه تاسیس این موسسه به سال 1346 هجری شمسی باز می گردد که ابتدا با عنوان مرکز تحقیقات و لابراتوار وابسته به وزارت نیرو برای مدل سازی هیدرولیکی سدها و تاسیسات آبی راه اندازی شد.
ریاحی تصریح کرد: در سال 1370 و همگام با روند خصوصی سازی واحدهای مختلف زیر پوشش وزارت نیرو ، این سازمان به یک شرکت نیمه دولتی و مجموعه خودگردان با عنوان مرکز تحقیقات آب تغییر نام داد و فعالیت در زمینه های مهندسی رودخانه و دریا و ساحل را آغاز کرد.
وی گفت: ‌با توجه به گسترش علوم مختص به منابع آب، به تدریج حوزه فعالیت این مرکز گسترش یافت و سرانجام در سال 1380 برای تجمیع همه فعالیت های پژوهشی آب کشور ، موسسۀ تحقیقات آب با اخذ مجوز از وزارت علوم تحقیقات و فناوری به طور رسمی شکل گرفت و از نیمه دوم سال 81 فعالیت خود را آغاز کرد.
رئیس موسسۀ تحقیقات آب تاکید کرد: در طول 40 سال فعالیت این موسسه فعالیت های آن از شکل سازه های آبی به حوزه مدیریت آب تغییر کرده است.
ریاحی افزود: این موسسه در قالب 2 پژوهشکده و 4 مرکز تحقیقاتی ، توسعه و گسترش پژوهش، تعمیق دانش و تولید فناوری در امور آب، دست یابی به دانش و فناوری های نوین جهانی در این حوزه و کاربرد روش های جدید علمی و فنی برای بهره برداری بهینه از منابع آب را دنبال می کند.
وی گفت:‌ در یک نگاه کلان، تحقیق درباره مجموعه آب کشور، ‌محیط های آبی، سازه های هیدرولیکی، سدها، فرایندهای کمی و کیفی حاکم بر چرخه آب، منابع و مصارف، بحث های مرتبط با آب های زیرزمینی، استحصال آب از منابع جدید و استفاده از آب های غیر متعارف در دستور کار این موسسه قرار دارد.
دکتر محمد ریاحی با اشاره به اینکه کشور ما به لحاظ آب و هوایی در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع است، میزان بارندگی در کشور را یک سوم متوسط جهانی اعلام کرد و گفت: طرح استحصال آب از منابع غیر متعارف و جدید حوزه های مختلف مانند پساب فاضلاب، تبدیل آب شور به شیرین و استحصال آب از جو را طرح های تحقیقاتی این موسسه عنوان کرد.
وی گفت: با اجرای این طرح می توان از پساب فاضلاب برای بخش کشاورزی و آب شور و منابع جوی برای مصارف آشامیدنی استفاده کرد.
رئیس موسسۀ تحقیقات آب همچنین درباره اجرای طرح های تحقیقاتی در خصوص مهار رودخانه های فصلی و غیر فصلی گفت: مهار آب ها با هدف استفاده مجدد صورت می گیرد و هدف از آن، مدیریت کلان آب است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بودجه این موسسه از 3 ردیف دولتی اعتبارات جاری، اجرای طرح های تحقیقاتی و طرح تملک دارایی های سرمایه ای تامین می شود ،گفت: دولت امسال حدود 2 میلیارد تومان برای هزینه های جاری به این موسسه اختصاص داده است.
 

abfa

عضو جدید
معاون وزیر نیرو : وضعیت آبی کشور نسبت به سال گذشته بهبود یافته است

معاون وزیر نیرو : وضعیت آبی کشور نسبت به سال گذشته بهبود یافته است

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در زنجان گفت: وضعیت آبی کشور نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد بهبود یافته است. این در حالی است که نسبت به متوسط چهل ساله وضعیت آبی 17 درصد کمتر است.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان ، مهندس محمدرضا عطارزاده معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ، با اعلام خبر فوق اظهار داشت: وضعیت مخازن آبی کشور نیز با مدیریت صحیح ، 35 درصد نسبت به سال قبل بهبود یافته و امیدواریم علاوه بر داشتن آب شرب برای سال آینده ، برای کشت پاییزه نیز بتوانیم همکاری کنیم.
همچنین بنا بر اظهارات این مقام مسئول در سال جاری با مدیریت صورت گرفته و همکاری مردم و مسئولان ، وضعیت ذخایر آبی نسبت به سال گذشته بهتر است و برای سال آبی جدید که از مهرماه آغاز می شود ، از لحاظ آبی وضعیت بهتری داریم.
وی در خصوص فعالیت های صورت گرفته در حوزه سد سازی کشور گفت: تا کنون در حوزه سد سازی کشور 37 میلیارد مترمکعب مخزن سد احداث گردیده که در سال های آتی با دو دوره طرح 5 ساله آبی ، این میزان به دو برابر افزایش می یابد.
مهندس عطارزاده ادامه داد: استفاده مناسب از آب های سطحی با توجه به وضعیت اقلیمی از دیگر تلاش های ماست تا از منابع آب زیرزمینی کمتر بهره بگیریم.
وی عنوان کرد: علی رغم تلاش های فراوان منابع آب و مشارکت مسئولان و مردم که موجب گذر از خشکسالی شد .ولی باز هم اثرات منفی آن در کشور ماند و در حوزه آب شرب بعضی از روستاها دچار مضیقه شدند و نیز در حوزه کشاورزی هم محدودیت هایی اعمال گردید که بعضی از کشاورزان اصلا کشت نکردند.
معاون وزیر نیرو در ادامه درباره شمار طرح های در دست اجرای بخش آب کشور اظهار داشت: هم اکنون412 طرح توسط بخش آّب وزارت نیرو در دست اجراست که حدود 90 سد نیمه تمام را شامل می شود.
مهندس عطارزاده در ادامه بازدید خود از سد های " مراش " ، " مشمپا " و " گلابر " در جمع خبرنگاران گفت: حدود 14 میلیارد متر مکعب آب پشت سدهای کشور موجود است. البته به علت کمبود منابع مالی نیازمندیم تا بحث قیمت آب را روشن کنیم و بتوانیم منابع غیردولتی داخلی و خارجی جذب کنیم.
بنا بر اظهارات این مقام مسئول دو سد گلابر و کینه ورس در سال جاری به مرحله افتتاح می رسند و سد تالوار نیز به مرحله آبگیری خواهد رسید.
مهندس عطارزاده با بیان این مطلب که دو سوم دشت های کشور ، ممنوعه هستند، عنوان کرد: از مجموع 612 دشت موجود در کشور ، حدود دو سوم آن دشت ها ممنوعه هستند که ما امیدواریم با کنترل میزان برداشت آب زیرزمینی مشترکا با جهاد کشاورزی وضعیت این دشت ها را بهبود بخشیم.
در ابتدای این بازدیدها مهندس فهیمی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان ، گزارشی از روند پیشرفت طرح های عمرانی این شرکت را ارایه داد.
 

abfa

عضو جدید
معاون وزیر نیرو : آیین نامه مازاد الگوی مصرف آب نهایی می شود

معاون وزیر نیرو : آیین نامه مازاد الگوی مصرف آب نهایی می شود

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: آیین نامه مازاد الگوی مصرف آب تا یک ماه آینده نهایی می شود.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان ، مهندس محمدرضا عطارزاده در حاشیه بازدید از سدهای " مراش " ، " مشمپا " و " گلابر " در زنجان با اعلام خبر فوق افزود: در بحث ذخایر آب که وزارت نیرو نگهداری آن را به عهده دارد ، مهمترین معضل طرح شده ، مازاد استفاده از الگوی مصرف آب است و در همین راستا جرایمی در نظر گرفته شده است.
به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا هم اکنون مردم تنها قیمت تمام شده آب را می پردازند.عطار زاده افزود: سیاست دولت نیز به نحوی است که نه الگوی مصرف تغییر کند و نه تعرفه ها افزایش یابد ، به همین علت مقرر گردید هزینه مازاد استفاده اخذ شود.
وی اضافه کرد: البته در کنار اخذ مازاد استفاده از الگوی مصرف ، ما برای حفظ ذخایرمان،هم توسعه فرهنگ سازی برای استفاده صحیح از آب از طریق استفاده از تجهیزات کاهنده و هم رهنمون کردن مردم به چگونگی مصرف صحیح آب را در دستور کار داریم.
این مقام مسئول در خصوص آغاز عملیات اجرایی سد "قره درق " گفت: امیدواریم کلنگ این سد تا آخر سال جاری و یا نهایتا اوایل سال آینده به زمین بخورد.
مهندس عطارزاده با اشاره به بحث مطالعات آبی در زنجان و مهم دانستن آن ، در خصوص سدهای مراش و مشمپا گفت: علیرغم اینکه عملیات اجرایی این دو سد از خرداد ماه سال جاری آغاز گردیده است ، اما امیدواریم از چند ماه آینده سرعت بیشتری گیرد.
 

abfa

عضو جدید
شمارۀ جدید مجلۀ WATER FRONT استکهلم منتشر شد

شمارۀ جدید مجلۀ WATER FRONT استکهلم منتشر شد

جدید ترین شمارۀ مجلۀ WATER FRONT استکهلم (جولای 2009 - خرداد و تیر 1388) با عنوان " تغذیه هر فرد : بزرگ ترین موضوع آبی" منتشر شد.

به گزارش شبکۀ خبری آب ایران ، مقالات ارائه شده در این مجله عبارتند از:‌
1- " انسجام آب و اکولوژی (Ecohydrosolidarity‌): حرکت به سوی توازن بهتر بین انسان ها و طبیعت " از : پروفسور مالین فالکن مارک
2- " تغذیه هر فرد : موردی از اصلاح حکمرانی آب " از : دکتر کولین چاترز
3- " دیداری با دکتر پتاک (Dr.Pathak): برندۀ جایزۀ آب 2009 استکهلم" .(مصاحبۀ کامل در http://www.swi.org/documents/resourses در دسترس است.)
4- " تطابق آب و هوایی: خبری از استرالیا " از : جمی پیتاک
5- " آب منتقل شده از بخش کشاورزی : چالش چین " از : پروفسور ایکس مینگ چای
6- " چشم اندازهای شهر بیابانی: تصمیم گیری نامشخص " از : دکتر پاتریشیا گوبر
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مجله می توانند به سایت http://www.swi.org/documents/resources/water-front/wf-2-2009.pdf مراجعه نمایند.
 

abfa

عضو جدید
کارگاه آموزشی بین المللی کنترل رسوب گذاری در سدهای مخزنی ، مهرماه امسال در تهران برگزار می شود

کارگاه آموزشی بین المللی کنترل رسوب گذاری در سدهای مخزنی ، مهرماه امسال در تهران برگزار می شود

کارگاه آموزشی بین المللی " کنترل رسوب گذاری در سدهای مخزنی" ، در روزهای 19 تا 22 اکتبر 2009 (مصادف با 27 تا 30 مهرماه 1388) توسط مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری - تهران ،در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش شبکۀ خبری آب ایران، ریزش رسوب به داخل سدهای مخزنی باعث کاهش ظرفیت مخزن این سدها می شود.در حقیقت بخشی از هزینۀ تخصیصی به ساخت سد مربوط به جمع آوری رسوب از این سدها می باشد.ظاهراً ریزش رسوب بیشتر باعث صرف هزینۀ بیشتر خواهد شد.متأسفانه در مناطق خشک و نیمه خشک که از پوشش گیاهی نامناسب در مضیقه هستند ، پدیدۀ رسوب گذاری در مخزن مشهودتر می باشد.
هدف اصلی برگزاری این کارگاه آموزشی انتقال و تبادل آخرین دستاوردهای علمی ، فنی و عملی شرکت کنندگان از کشورهای شرکت کننده است.
مهم ترین موضوعات مطرح شده در این کارگاه : کنترل رسوب مناطق سراب، کنترل رسوب مخزن و اثرات و وضع مناطق پایاب است.
دبیرخانۀ این کارگاه از علاقه مندان دعوت کرده مقالات کامل خود را به آدرسinfo@rcuwm.org.ir ارسال نمایند.
اطلاعات بیشتر دربارۀ این کارگاه از طریق سایت www.rcuwm.org.ir قابل دسترسی است.
 

abfa

عضو جدید
شعار روز جهانی آب در سال 2010 اعلام شد

شعار روز جهانی آب در سال 2010 اعلام شد

بخش آب سازمان ملل متحد ، شعار " کیفیت آب ، چالش ها و فرصت ها" را برای روز جهانی آب سال آتی میلادی برگزیده است و هدف اصلی آن برجسته کردن اهمیت کیفیت آب در سطح سیاسی خواهد بود.بنابراین توجه به کیفیت آب در طول توجه به کمیت آب قرار خواهد گرفت.


به گزارش شبکه خبری آب ایران به نقل از وبلاگ خبری ، علمی و آموزشی مهندسی آب (الهه آب)، هر ساله 1500 کیلومتر مکعب پساب و فاضلاب در سطح جهانی تولید می شود.در کشورهای توسعه یافته 80 درصد از پساب ، به دلیل کمبود منابع و قانون رها سازی می شود.
رشد جمعیت و صنعت ، منابع جدید آلودگی را به همراه می آورد و افزایش تقاضا برای آب معادلات را بر هم می زند و تا زمانی که این تقاضا تحت تاثیر موضوع آلودگی آب است ، سلامت انسان و محیط زیست و تقاضای آب شرب و کشاورزی برای حال و آینده ، نامعلوم و مورد بحث است.
برای فعالیت بیشتر در این زمینه ، بخش آب سازمان ملل متحد ، شعار " کیفیت آب ، چالش ها و فرصت ها" را برای روز جهانی آب آینده برگزیده است و هدف اصلی آن برجسته کردن اهمیت کیفیت آب در سطح سیاسی خواهد بود.بنابراین توجه به کیفیت آب در طول توجه به کمیت آب قرار خواهد گرفت.
برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) عهده دار مسئولیت این شعار در سال آینده خواهد بود.
روز جهانی آب اولین بار در سال 1992، در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس (محیط زیست و توسعه سازمان ملل (unced) در شهریور ریودوژانیرو و برزیل رسما مطرح شد.
در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه 21 سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامیداشت آن بکوشند.
علاوه بر کشورهای عضو سازمان ملل، بسیاری از سازمان‌های غیردولتی ، مسائلی از قبیل چگونگی دستیابی بیش از یک میلیارد نفر به آب شرب سالم و یا نقش زن و مرد در خانواده برای دستیابی به آب سالم را پررنگتر می‌کنند.
همچنین آژانسی از سوی سازمان ملل برای هماهنگی مسائلی در مورد روز جهانی‌ آب تعیین می‌شود که بسیاری از مسایل را در مورد منابع آبی منعکس می‌کند.
عناوین ویژه ی سال های گذشته ی روز جهانی آب به این ترتیب بوده است:
1994: آب و دغدغه‌های همگانی، 1995: آب و زنان، 1996: آب و شهرهای تشنه، 1997: آب جهان، آیا کافیست؟، 1998: آب زیرزمینی، گنجینه پنهان، 1999: همه در پایین دست رودخانه‌ها زندگی می‌کنند، 2000: آب برای قرن 21، 2001: آب برای سلامت، 2002: آب برای توسعه، 2003: آب برای آینده، 2004: آب و بلایا، ‌2005: آب برای زندگی، 2006: آب و فرهنگ، 2007: سازگاری با کم آبی، 2008: آب و سلامت و 2009: آب های مشترک، فرصت‌های مشترک .
 

abfa

عضو جدید
کتاب " پیوند آب و انسان در سیستان : مروری بر آب و آبیاری در شهر سوخته زابل " منتشر شد

کتاب " پیوند آب و انسان در سیستان : مروری بر آب و آبیاری در شهر سوخته زابل " منتشر شد

کتاب " پیوند آب و انسان در سیستان : مروری بر آب و آبیاری در شهر سوخته زابل" به قلم محمد برشان ، در 70 صفحه توسط شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان منتشر شد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران،این کتاب علاوه بر پیش گفتار و مقدمه ، دارای 7 فصل با نام های سیستان و زابل ، دهانه غلامان ، کوه خواجه ، شهر سوخته ، هیرمند و هامون ، فرجام یک تمدن و عکس ها می باشد.
محمد برشان در مقدمه این کتاب نوشته است:"سیستان از دیرباز مرکز شکل گیری تمدن های کهن در حوزه های فرهنگی و تاریخی ایران بوده است.وضعیت اقلیمی و جغرافیایی مناسب ، وجود منابع آبی و رودخانه ها را از جمله دلایل مهم شکوفایی تمدن ها و ایجاد حکومت ها ، شهرها و نقاط زیستی بزرگ و پرجمعیت می توان برشمرد و این خطه نیاز به معرفی دارد.کتاب حاضر نیز برگ سبزی است در معرفی زابل ، دهانه غلامان ، کوه خواجه و شهر سوخته."
 

abfa

عضو جدید
کتاب "رسوب شناسی حوضه آبریز محمد آباد کتول" منتشر شد

کتاب "رسوب شناسی حوضه آبریز محمد آباد کتول" منتشر شد

کتاب "رسوب شناسی حوضه آبریز محمد آباد کتول" به قلم مهندس"سید محسن حسینی"معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان ، منتشر شد.


به گزارش روابط عمومی شرکت ‌آب منطقه‌ای گلستان ، این کتاب در قطع وزیری از سوی انتشارات ریحانی گرگان منتشر شده است.
مولف در مقدمه این کتاب آورده است: حوضه آبریز محمد آباد از حوضه‌های آبریز فرعی 14 گانه حوضه آبریز گرگانرود تقریبا در مرکز استان گلستان و در حوزه شهرستان علی آباد کتول قرار دارد و مطالعات مختلفی بر روی این حوزه انجام شده و مطالعاتی نیز در حال انجام است.
کتاب "رسوب شناسی حوضه آبریز محمد آباد کتول" در پنج فصل و در 192 صفحه به رشته تحریر درآمده است.
علاوه بر کلیات حوضه آبریز و خصوصیات کلی آن، منشایابی رسوبات آبراهه اصلی، امکان سنجی دپوی رسوب از جمله مباحثی است که در این کتاب به‌ آن پرداخته شده است که نهایتاً در افزایش کیفیت رسوبات، بهبود وضعیت مالی ساکنان حوضه و جلوگیری از تخریب آبراهه‌ها و پیشگیری از فرسایش خاک نقش موثری دارند.
مولف این کتاب دارای مدرک کارشناسی زمین شناسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشنامه کارشناسی ارشد رشته آبخیزداری از دانشکده مرتع و آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان می‌باشد.
علاقه مندان می‌توانند این کتاب را در کتابفروشی‌های استان تهیه کنند.
 

abfa

عضو جدید
اولین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت آب و فاضلاب

اولین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت آب و فاضلاب

تهران 21- 26 آذرماه 1388
http://wwrf.pwut.ac.ir
 

abfa

عضو جدید
سومین همایش ملی آب و فاضلاب با رویکرد اصلاح الگوی مصرف

سومین همایش ملی آب و فاضلاب با رویکرد اصلاح الگوی مصرف

زمان برگزای همایش: ۴ و ۵ اسفندماه ۱۳۸۸
مکان برگزاری همایش: پژوهشگاه نیرو
http://3ncww.pwut.ac.ir
 

abfa

عضو جدید
با جاری شدن آب ، زاینده رود دوباره جان گرفت

با جاری شدن آب ، زاینده رود دوباره جان گرفت

به منظور تأمین آب مورد نیاز کشاورزان منطقه شرق اصفهان برای کشت گندم و جو ، آب در رودخانه زاینده رود برای مدت 24 روز جاری شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان ، این اقدام به دنبال تصمیمات ستاد مدیریت خشکسالی صورت گرفته است.
مهندس طرفه ، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان ، در این باره گفت : آب در مسیر خود ذخیره سفره های آب زیرزمینی را تأمین می کند و طبق برنامه ریزی توزیع آب ، مقرر شد که بیش از 50 درصد از زمین های شرق اصفهان بتوانند از این آب استفاده و کشت نمایند .
او در پایان ضمن اشاره به حجم فعلی سد زاینده رود که 445 میلیون متر مکعب می باشد ، از بهره برداران درخواست کرد از برداشت غیر مجاز و آلوده نمودن رودخانه خودداری نمایند .
 

abfa

عضو جدید
کنفرانس و نمایشگاه تخصصی سالیانه فدراسیون محیط زیست آب(WEFTEC) برگزار می شود

کنفرانس و نمایشگاه تخصصی سالیانه فدراسیون محیط زیست آب(WEFTEC) برگزار می شود

کنفرانس و نمایشگاه تخصصی سالیانه فدراسیون محیط زیست آب(WEFTEC) در تاریخ دوم تا ششم ماه اکتبر سال 2010 (10 تا 14مهرماه 1389)در شهر نیواورلئان ایالات متحده آمریکا برگزار می شود.


به گزارش شبکه خبری آب ایران ، آخرین مهلت ارسال مقالات برای شرکت در این کنفرانس 2 دسامبر 2009(11 آذرماه 1388) است.
موضوعات مقالات ارائه شده به این کنفرانس باید در زمینه کیفیت آب و 29 موضوع آبی مطرح شده در وب سایت کنفرانس باشد.
علاقه مندان برای مشاهده موضوعات و دستورالعمل های ارسال مقالات و مشاهده نمونه هایی از مقالات ارائه شده در کنفرانس های قبلی و نیز سایر اطلاعات ، می توانند به وب سایت زیر مراجعه نمایند.
http://www.weftec.org/Education/CallforAbstracts/index.htm
 

abfa

عضو جدید
ششمین کارگاه فنی زهکشی و محیط زیست برگزار می شود

ششمین کارگاه فنی زهکشی و محیط زیست برگزار می شود

ششمین کارگاه فنی زهکشی و محیط زیست ، توسط کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران ، سازمان آب و برق خوزستان و کمیته منطقه آبیاری و زهکشی استان خوزستان ، در روز چهارشنبه 16 دی ماه 1388 در اهواز برگزار می شود.


به گزارش شبکه خبری آب ایران ، محورهای مورد بحث در این کارگاه عبارتند از : مدیریت کمیت و کیفیت زه آب های کشاورزی ، مبانی طراحی زهکش های زیرزمینی و پوشش های زهکشی.
علاقه مندان به شرکت در این کارگاه فنی می توانند برای ثبت نام به وب سایت کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران به نشانی: www.irncid.org مراجعه نمایند.
 

abfa

عضو جدید
دستورالعمل عملی شماره 8 فدراسیون محیط زیست آب (WEF) منتشر شد

دستورالعمل عملی شماره 8 فدراسیون محیط زیست آب (WEF) منتشر شد

چاپ پنجم دستورالعمل عملی شماره 8 فدراسیون محیط زیست آب(WEF) با عنوان " طراحی تصفیه خانه های فاضلاب شهری" در 3 هزار صفحه منتشر شد.



به گزارش شبکه خبری آب ایران ، این دستورالعمل 3 هزار صفحه ای در بر گیرنده تجربیات بیش از 300 متخصص ماهری است که اطلاعات جدیدی در زمینه غشاء ، حفظ انرژی ، سیستم های پیشرفته کنترل نیترات ، کنترل طعم و بو ، اصول و روش به حداقل رساندن تولید جامدات زیستی و سایر موارد مربوط به تصفیه خانه های فاضلاب شهری ارائه داده اند.
این دستور العمل شامل 3 جلد کتاب است.
جلد 1 این دستور العمل با عنوان " برنامه ریزی و پیکر بندی تصفیه خانه های فاضلاب " متتشر شده که شامل فصل های زیر است:
فصل 1: مقدمه
فصل 2: ملاحظات کلی طرح
فصل 3: اصول و روش های طراحی یکپارچه تأسیسات
فصل4: انتخاب محل و مقدمات ساخت تصفیه خانه
فصل 5: پایداری و مدیریت انرژی
فصل 6: دستگاه هیدرولیک و پمپاژ تصفیه خانه ها
فصل 7: کنترل طعم و بوی آب و بخارات آب در هوا
فصل 8: بهداشت و ایمنی کار
فصل 9: سیستم های پشتیبانی
فصل 10: مصالح ساختمانی و کنترل فرسایش آنها
همچنین جلد 2 این کتاب با عنوان " فرآیندهای تصفیه مایعات " منتشر شده که شامل فصل های زیر است :
فصل 11: تصفیه مقدماتی
فصل 12: تصفیه اولیه
فصل 13: طراحی و تکنولوژی رآکتور biofilm
فصل 14: تصفیه بیوبوژیک رشد مطلق
فصل 15: تصفیه یکپارچه بیولوژیک
فصل 16: فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی تصفیه نهایی فاضلاب
فصل 17: تصفیه ریزآب ها
فصل 18: سیستم های طبیعی
فصل 19: گندزدایی
جلد 3 این کتاب با عنوان " مدیریت و پردازش جامدات " شامل فصل های زیر است :
فصل 20: معرفی مدیریت جامدات
فصل 21: ذخیره و انتقال جامدات
فصل 22: تهویه شیمیایی
فصل 23: سفت کردن جامدات
فصل 24: آبگیری
فصل 25: تثبیت
فصل 26: پردازش حرارتی
فصل 27: استفاده و تخلیه رسوبات و جامدات زیستی
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت زیر مراجعه نمایند:
http://www.wef.org/mop8
 

abfa

عضو جدید
هشتمین سمینار بین­‌المللی مهندسی رودخانه برگزار می شود

هشتمین سمینار بین­‌المللی مهندسی رودخانه برگزار می شود

هشتمین سمینار بین­‌المللی مهندسی رودخانه ، در روزهای ششم تا هشتم بهمن ماه امسال ، در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می شود.


به گزارش شبکه خبری آب ایران ،در ادامه برگزاری موفقیت­‌آمیز هفت دوره سمینار مهندسی رودخانه در سال های ۱۳۶۹، ۱۳۷۱، ۱۳۷۳، ۱۳۷۵، ۱۳۷۷، ۱۳۸۱و ۱۳۸۵، هشتمین سمینار بین­‌المللی مهندسی رودخانه با هدف ارتقای دانش مهندسی رودخانه و فراهم کردن ارتباط نزدیک بین متخصصان و تبادل نظر و مباحثه در زمینه­‌های مختلف علم مهندسی رودخانه در روزهای ششم تا هشتم بهمن ماه امسال در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می شود.
در مجموع 700 مقاله از طریق دبیرخانه همایش دریافت شده که پس از داوری ، حدود 500 مقاله از میان آنها به صورت شفاهی و پوستری در سمینار ارائه می شود.
این سمینار با محوریت تأثیر تغییر اقلیم بر دینامیک رودخانه تشکیل می‌شود و مدیریت رسوب و فرسایش رودخانه ، مورفولوژی رودخانه ، مدل سازی در مهندسی رودخانه ، سازه‌های هیدرولیک در رودخانه‌ها ، هیدرولیک جریان در رودخانه ، جنبه‌های زیست محیطی رودخانه ها ، مدیریت یکپارچه حوضه و رودخانه ، کاربرد GIS، RS و مهندسی ارزش در مهندسی رودخانه ، روش های نوین اندازه‌گیری و مانیتورینگ جریان و رسوب در رودخانه‌ها و اثرات اقتصادی ، اجتماعی ، حقوقی و سیاسی طرح های مهندسی رودخانه ، محورهای فرعی این سمینار هستند.
با توجه به موضوع انتقال آب از خوزستان به فلات مرکزی کشور و دیدگاه‌های موافق و مخالف پیرامون این مساله، یک مقاله کلیدی در ارتباط با مسائل و مشکلات انتقال آب به عنوان بخشی از برنامه افتتاحیه در نخستین روز سمینار مهندسی رودخانه ارائه می‌ شود.
تفاوت هشتمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه با سمینار هفتم در سال 85 حضور معروف ترین افراد و متخصصان خارج از کشور از جمله آقایان پروفسور ویلی هگر ، پروفسور سروش سروشیان و پروفسور حسین صدیقی در این سمینار است.
از دیگر مزیت های این سمینار بر سمینار پیشین ، مشارکت دادن استانداری خوزستان به عنوان یکی از برگزارکنندگان با توجه به اهمیت مسائل آبی استان می باشد.
کارشناسان دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز با ارائه پنج مقاله در این سمینار بین المللی حضور فعال دارند.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سمینار می توانند به وب سایت آن به نشانی:http://8irec.ir مراجعه نمایند.
 

abfa

عضو جدید
کارگاه آموزشی - تخصصی"حفاری مکانیزه با TBM " ، در تاریخ 29 بهمن ماه امسال برگزار می شود

کارگاه آموزشی - تخصصی"حفاری مکانیزه با TBM " ، در تاریخ 29 بهمن ماه امسال برگزار می شود

کمیته ملی سدهای بزرگ ایران کارگاه آموزشی - تخصصی "حفاری مکانیزه با TBM "را در روز 29 بهمن ماه امسال برگزار می نماید.



به گزارش شبکه خبری آب ایران ، این کارگاه آموزشی - تخصصی یک روزه توسط کمیته تخصصی مدیریت و تکنولوژی ساخت سدهای کمیته ملی سدهای بزرگ ایران برگزار می شود.
علاقه مندان به نام نویسی در این کارگاه می توانند حداکثر تا 25 بهمن ماه 1388 از طریق پست الکترونیک با دبیرخانه کارگاه به نشانی: ircold@neda.net و یا با شماره تلفن 22225756 تماس حاصل نمایند.
زمینه های مورد بحث در این کارگاه عبارتند از : روش های عقد قراردادهای حفاری مکانیزه با TBM ؛ انواع ماشین های حفاری مکانیزه با TBM ؛ تجارب حاصله از نحوه برخورد با چالش های حفاری مکانیزه با TBM ؛ سیستم های تهویه در حفاری مکانیزه با TBM ؛ پارامترهای انتخاب بهینه نوع ماشین حفاری مکانیزه با TBM ؛ اصلاح و بهینه سازی سیستم TBM حین اجرا ؛ روش های ثبت سفارش ،خرید ،حمل و مونتاژ دستگاه TBM ؛ مدیریت ترابری در حفاری مکانیزه با TBM ؛ برنامه تعمیر و نگهداری دستگاه TBM ؛ پارامترهای موثر در افزایش بهره وری دستگاه TBM ؛ راهبری و هدایت TBM و روش های اجرای لاینینگ تونل حفاری شده با TBM .
این کارگاه تخصصی در سالن اجتماعات شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران واقع در : تهران - تقاطع مدرس و الهیه - خیابان بیدار - شماره 40 برگزار می شود.
 
بالا