تکنولوژی، دانش، اخبار عمران - آب

abfa

عضو جدید
آب گرم زودتر منجمد می‌شود یا آب سرد

آب گرم زودتر منجمد می‌شود یا آب سرد

شک کردن در مورد اینکه آب گرم زودتر منجمد می‌شود یا آب سرد، ممکن است ساده به نظر برسد
ولی دلایل تقریباً محکم علمی ممکن است شما را به فکر کردن دوباره در این مورد وادار کند.
این اتفاق طبیعی «اثر امپمبا» نام دارد. این نام را به افتخار «اراستو امپمبا» دانش آموز دبیرستانی تانزانیایی که در سال 1963 این اثر را مشاهده و ثبت کرد، انتخاب کرده‌اند.
اثر امپمبا زمانی رخ می‌دهد که دو مقدار مساوی آب با دما‌های متفاوت را در معرض منبع سردی قرار می‌دهند و آبی که دمای بالاتری دارد زودتر منجمد می‌شود.
مشاهده این نوجوان شک‌های دانشمندان و متفکرانی مانند ارستو و دکارت را به یقین تبدیل کرد.
برای توضیح این اثر اولین عاملی که به بحث گذاشته می‌شود، تبخیر سطحی مایع است. مولکول‌های سطحی مایعات همواره در حال جدا شدن از سطح مایع هستند. به همین دلیل است که لیوان آب در دمای معمولی پس از چند روز کاملاً خالی می‌شود و هر قدر که دمای آب بالاتر باشد متعاقباً تبخیر سطحی زودتر رخ می‌دهد.
به این ترتیب در اثر امپمبا، تا زمانی که هر دو مقدار آب منجمد شوند، تبخیر سطحی زودتر در سطح آب با دمای بالاتر انجام می‌شود و با داشتن مقدار کمتری آب برای منجمد شدن، آب با دمای بالاتر زودتر منجمد می‌شود.
ایرادی که به این قسمت وارد است این است که این توضیح برای حالتی درست است که سطح مایع باز باشد و در حالتی که سطح مایع بسته است معنی ندارد و اثر امپمبا در محفظه‌های بسته نیز انجام می‌شود.
توضیح دیگری که برای این اثر می‌دهند، این است که مقدار گاز‌های حل شده در آب گرم کمتر است و به همین دلیل آب گرم زودتر منجمد می‌شود.
دلیل دیگری که ارائه می‌شود این است که در زمان منجمد شدن، آب از پایین به بالا یخ می‌زند و با دارا بودن اختلاف جریان حرکت گرما سریع‌تر انجام می‌شود. به این معنی که هر قدر اختلاف دمای سطح و کف آب در حال انجماد بیشتر باشد، حرکت گرما سریع‌تر انجام می‌شود و به همین دلیل هم آب با دمای بالاتر زودتر منجمد می‌شود.
پس دفعه بعدی که آب را برای یخ زدن در فریزر قرار می‌دهد، سعی کنید از آب گرم استفاده کنید تا زودتر یخ در دسترستان باشد.
منبع : همشهری آنلاین
 

abfa

عضو جدید
اوزون خوب است یا بد؟

اوزون خوب است یا بد؟

اوزون هم خوب است و هم بد، بسته به اینکه در چه ارتفاعی از سطح زمین قرار داشته باشد .
نود درصد اوزون کره زمین در استراتوسفر (دومین لایه جو کره زمین که درست بالای لایه‌ای از جو که ما درون آن زندگی می‌کنیم،یعنی تروپوسفر) قرار دارد.
این اوزون لایه اوزون را تشکیل می‌دهد که هر چیزی بر روی سطح سیاره را از پرتوهای زیانبار ماورای بنفش حفاظت می‌کند.
اما هنگامی که اوزون دز سطح زمین تشکیل می‌شود (هنگامی که آلودگی هوا ناشی از دود ماشین‌ها با اشعه ماورای بنفش واکنش می‌کند)،خود به یک ماده آلاینده بدل می‌شود، و می‌تواند به جنگل‌ها و مزارع آسیب بزند و ریه‌های انسان را تحریک کند.
لایه اوزون به طور کلی در یک ارتفاع باقی می‌ماند، اما گاهی اوزون استراتوسفری ممکن است به پایین کشیده شود. بر اساس بررسی جدیدی که نتایج آن در شماره 8 نوامبر مجله Nature منتشر شده است، این وضع هنگامی رخ می‌دهد که حد مرزی که شاخص جابه‌جایی از هوای گرم استراتوسفر نسبت به هوای سردتر تروپوسفر است به سرعت به بالاتر از حد طبیعی 8 تا 10 کیلومتر بالای سطح زمین حرکت کند.
این رویدادها که به عنوان نفوذهای اوزونی خوانده می‌شوند، نادر هستند و زمان زیادی طول نمی‌کشند و برای همین شناسایی آنها مشکل است.
منابع : LiveScience - همشهری آنلاین
 

abfa

عضو جدید
سراب

سراب

برکه‌ها به یک باره بخار نمی‌شوند، ساختمان‌ها مانند رقصندگان نمی‌لرزند، اما گاهی سراب باعث می‌شود، اشیای دوردست موج‌دار به نظر برسند.
سراب تصویر معکوس‌شده‌ای است که در نتیجه شکست نور در هوا رخ می‌دهد.
این شکست نور هنگامی رخ می‌دهد که تراکم‌های مختلف لایه‌های هوا باعث می‌شود پرتوهای خورشید خم شوند، و در جهاتی به غیر از خط راست معمول سیر کنند.
هنگامی که میزان شکست به حد کافی باشد، تصاویر واژگون تولید می‌کند، معمولا در این حالت تصاویر متعدد به وجود می‌آید و اعوجاج هم رخ می‌دهد.
شکست نور تصاویر را تنها در جهت عمودی جابه‌جا می‌‌کند و نه به سمت جانبی.
هر چیزی که ما می‌بینیم به نظر از جهت هندسی خود به علت شکست ناشی از اختلاف تراکم لایه‌های هوا اندکی جابه‌جا می‌شود.
سراب اغلب در خیابان‌ها در روزهای آفتابی دیده می‌شود. علت وجود هوای گرمتر در سطح زمین است، جایی که آسفالت تیره بوسیله انرژی خورشیدی گرم می‌شود. این سراب‌ها را "سراب‌های تحتانی" می‌گویند، زیرا تصویر معکوس ایجاد شده در زیر تصویر مستقیم قرار می‌گیرد.
سراب‌های فوقانی هنگامی تشکیل می‌شوند که هوای نسبتا گرمتر در بالای هوای سرد قرار می‌گیرد، و پرتوهای نور به سمت پایین به سمت هوای سردتر و متراکم‌تر خم می‌شود.
این امر باعث ایجاد تصویری از یک شیء، مثلا خورشید در حال غروب در افق بالای محل واقعی آن و گاهی حتی وارونه به نظر رسد.
سراب‌های فوقانی تماشایی‌تر هستند.
منبع : همشهری آنلاین
 

abfa

عضو جدید
آب شور

آب شور

جدا از اینکه آب شور مزه خیلی خوبی ندارد، نوشیدن آب شور ایده بدی است، زیرا باعث کم‌آبی بدن می‌شود
اگر برای مثال شما چند قلپ آب اقیانوس را بخورید، بدن‌تان مجبور خواهد بود آب بیشتری از آبی را که نوشیده‌اید، به صورت ادرار دفع کند تا از نمک اضافی دریافت‌شده خلاص شود، و به این ترتیب شما را تشنه‌تر از قبل باقی می‌گذارد.
آب دریا را می‌توان برای پایین آوردن نمک تا حدی که قابل‌ آشامیدن باشد پایین آورد، نمک‌زدایی کرد، اما این شیوه به صرف انرژی بسیار نیاز دارد.
در برخی از حیوانات شیوه‌هایی تحول یافته است تا بر مشکل نمک اضافی آب دریا غلبه کنند.
برای مثال، مرغ‌های آلباتروس دارای غددی نمکی خاصی درست پشت حدقه چشم‌های‌شان هستند که نمک موجود در آبی را که پرنده می‌نوشد جذب می‌کند و سپس آن را به صورت محلول نمکی ترشح می‌کند که از طریق نوک آنها به خارج دفع می‌شود.
 
  • Like
واکنش ها: aqua

aqua

عضو جدید
بايو راکتور غشايي Membrane Bioreactor(MBR)

راکتورهاي بيولوژيکي MBR که از يک راکتور بيولوژيکي (بيوراکتور) با بيومس معلق و ممبرانهاي ميکرو*****اسيون با قطر‌ منافذ 4-1 ميکرون جهت جداسازي جامدات تشکيل شده اند داراي کاربردهاي زيادي در تصفيه فاضلاب هستند. سيستم‌هاي MBR ممکن است با بيوراکتورهاي داراي بيومس معلق هوازي يا بي‌هوازي استفاده شوند. سيستم‌هاي ممبران مي توانند فاضلاب خروجي را به کيفيت فاضلاب خروجي حاصل از ترکيب ته نشيني ثانويه و ميکرو*****اسيون برسانند. MBR ها براي تصفيه فاضلاب‌هاي بهداشتي و صنعتي و استفاده مجدد آب کاربرد دارند.
در واقع سيستمهايMBR عمليات ميکرو*****اسيون و تصفيه بيولوژيکي را در يک واحد فرآيندي انجام مي دهند. بنابراين به عنوان يک واحد کمکي براي ته نشيني ثانويه و *****اسيون هستند و يا کلاً نياز به اين واحد ها را برطرف مي نمايند. توانايي حذف ته نشيني ثانويه و عملکرد در غلظت MLSS بالاتر مزاياي زير را به همراه دارد:
1- بارگذاري حجمي بالاتر و بنابراين زمان ماند هيدروليکي کوتاهتري مي تواند اعمال گردد.
2- زمان ماند سلولي (SRT) بالاتري با کاهش توليد لجن رخ مي دهد.
3- عملکرد در DO هاي پايين و امکان نيتريفيکاسيون – دي نيتريکاسيون همزمان در طرح‌هاي با SRT بالا
4- جريان خروجي با کيفيت بالا در پارامترهاي کدورت، باکتري، TSS وBOD
5- فضاي کمتري براي تصفيه فاضلاب مورد نیاز است.
مضرات MBR ها شامل هزينه سرمايه گذاري بالا، عمر کوتاه ممبران، هزينه بالاي تعويض پريوديک ممبران‌ها، هزينه هاي انرژي بالاتر و نياز به کنترل گرفتگي (Fouling) ممبران مي باشد.
سيستم‌هاي MBR دو شکل کلي دارند:
1- ممبران در داخل بايوراکتور غوطه ور است.
2- ممبران خارج از بايوراکتور قرار مي گيرد.
در نوع اول، ممبران ميکرو*****اسيون مستقيماً درون راکتور لجن فعال قرار دارد. مدول‌هاي ممبران شامل ممبران‌ها، ساپورت آنها، اتصالات ورودي و خروجي خوراک و يک ساپورت اصلي مي باشد. ممبران‌ها در معرض يک خلاء (کمتر از 50 کيلو پاسکال) قرار مي گيرند که آب صاف را از درون ممبران‌ها بيرون مي کشد در حاليکه جامدات در راکتور باقي مي مانند. براي حفظ TSS درون راکتور و براي تميز نگه داشتن سطح خارجي ممبران‌ها، هواي فشرده در پايه مدول ممبران توزيع مي شود، همانطور که حباب‌هاي هوا به سطح حرکت مي کنند، شستشوي سطوح ممبران رخ مي دهد، هوا همچنين اکسيژن کافي را براي تامين شرايط هوازي تامين مي کند.
در MBR هاي نوع دوم، لجن فعال از بيوراکتور به ممبران پمپ مي شود و موادجامد درون ممبران باقي مانده و فاضلاب صاف خارج مي شود. نيروي محرک فشاري است که بوسيله سرعت بالا درون ممبران ايجاد مي شود. جامدات باقيمانده در ممبران مجدد به راکتور لجن فعال برگردانده مي شوند. ممبرانها براي جدا شدن جامدها بطور پريوديک Back wash شده و به صورت شيميايي براي جلوگيري از افت فشار تميز مي شوند.
با جايگزين کردن اين نوع جداسازي بجاي ته نشيني ثانويه، ممبران مشکلات تورم لجن و ديگر مشکلات مربوط به ته نشين‌هاي ثقلي را بر طرف مي کنند. سيستم‌هاي MBR مي تواند در MLSS هاي بسيار بالاتر از راکتورهاي لجن فعال (15000-25000) ميليگرم در ليتر عمل کنند. اگر چه غلظت هاي فوق قابل دسترسي است، ولي عملاً غلظت‌هاي بيش از 8000-10000 ميلي گرم ليتر بسيار هزينه بر خواهد بود.
فلاکس ممبران که سرعت حجم يا جرم جريان عبوري از سطح ممبران(ليتر بر متر مربع در ساعت) است يک فاکتور مهم در طراحي است که بر اقتصاد طراحي نيز بسيار تاثير گذار است. فلاکس‌هاي کمتر، منجر به غلظت‌ های بالاتر MLSS می شود.
 

abfa

عضو جدید
نمایشگاه

نمایشگاه

پنجمین نمایشگاه دوسالانه آب و فاضلاب تهران 8 - 11 آبان
 

aqua1

عضو جدید
گياهان نجات بخش
يکي از ابعاد تصفيه بيولوژيکي ، استفاده از گياهان در تصفيه فاضلاب ها بخصوص فاضلاب هاي صنعتي حاوي فلزات سنگين از جمله جيوه ، کروم ، سيانيد و... است که در چند دهه اخير بشدت مورد توجه قرار گرفته است.

غلظت فلزات سنگين حاصل از پساب کارخانه ها و کارگاه ها گاهي به 200 تا سيصد
P.P.M (قسمت در ميليون) مي رسد. در حالي است که استاندارد آن از نظر محيط زيستي از P.P.M است.

اين فلزات براحتي در محيط زيست تجزيه نشده و اثرات زيان باري را حتي در غلظت هاي کم براي انسان و ساير موجودات به همراه دارند. اين فلزات با روش هاي بسيار پيشرفته تصفيه نيز بسختي تخريب مي شوند اما با استفاده از گياهان و کاشت آنها در استخرهاي تصفيه و به کارگيري تکنيک هاي جديد اين شيوه ، درصد قابل ملاحظه اي از فلزات سنگين جذب گياهان شده و از محيط حذف مي شوند.

در حال حاضر کشورهاي بيشماري از جمله آلمان ، کانادا، چين ، کشورهاي آسياي جنوب شرقي و... به طور گسترده از فناوري در کنترل مواد سمي توليدات صنعتي خود بهره مي برند. گياهاني از خانواده ني ، پرطوطي ، صنوبر و... داراي آنزيم هايي هستند که توانايي سم زدايي علف کش ها و ساير مواد آلاينده را دارند، آنها اين مواد را در بافت هاي خود ذخيره کرده و پس از تمام شدن ظرفيتشان به رنگ زرد در مي آيند.

دکتر رضا مرندي با اشاره به ويژگي هاي اين دسته از گياهان مي گويد: «گياهان از آنجا که مي توانند در سطح وسيعي رشد کرده و با هزينه کمتري نسبت به ساير روش هاي تصفيه بيولوژيکي ، فلزات سمي را جذب کنند و بر عکس سيستم هاي مصنوعي ضرري براي محيط زيست ندارند، بسيار مقرون به صرفه هستند و تنها بايد محدوديت ها و استانداردهاي استفاده از اين روش از جمله مراقبت و رسيدگي به گياهان و دفع بقاياي گياهي حاوي مواد سمي پس از استفاده در سيستم تصفيه مورد توجه قرار بگيرند.»

البته اين روش تاکنون در کشور ما تنها در آزمايشگاه ها و به صورت آزمايشي انجام شده و به علت ناآگاهي و بي توجهي مسوولان هيچ گاه به عنوان روشي موثر در تصفيه فلزات سنگين و پساب هاي صنعتي مورد استفاده قرار نگرفته است.

در حالي که براساس نظر کارشناسان ، کشور ايران داراي گونه هاي گياهي بسيار متنوعي است که تا امروز ناشناخته مانده و چه بسا مي تواند از گياهان شناسايي شده در اين روش نيز موثرتر و بهتر عمل کند
 

aqua1

عضو جدید
تازه های صنعت آب

تازه های صنعت آب

گزارشي از يك پروژه تونل‌سازي در نوع خود بي‌نظير
پروژه تونل SMART
StormWater Management and Road Tunnel
درخشش مهندسی (*شاید تلفیق مهندسی هم خوب باشه) در اعماق زمین
تونل مذکور اولين تونل دو منظوره جهان است كه در شهر كوالالامپور پايتخت كشور مالزي ساخته شده است. ساخت اين تونل از سال 2003 شروع و در ژوئن 2007 بهره‌برداري از آن آغاز شده است. اين تونل ابتدا به‌عنوان مسيري براي انحراف آب‌هاي خروشان و سيلاب‌هاي رودخانه‌اي كه از به‌هم پيوستن دو رودخانه بزرگ در مركز شهر حاصل شده است، در نظر گرفته شده بود. ولي سپس با يك ايده جالب و خلاق و با در نظرگرفتن قطر داخلي 8/11 متر، تونل به گونه‌اي طراحي شد كه بتواند در زمان‌هاي غيراضطراري كه جريان آب چندان قوي نيست به‌عنوان تونلي رفت و آمدي (در دو طبقه) براي وسايل نقليه جهت كم‌كردن بار ترافيكي يكي از شاهراه‌هاي مهم و شلوغ شهر مورد استفاده قرار بگيرد.

بهره‌برداري از اين تونل در سه حالت مي‌تواند انجام بگيرد:
حالت اول (حالت عادي يا نرمال): زماني است كه جريان آب رودخانه به قدري كم است كه اساساً نيازي به انحراف توسط تونل ندارد.
حالت دوم: زماني است كه طوفان‌هاي كوچك يا متوسط رخ مي‌دهد ولي فشار جريان آب زياد نيست. در چنين حالتي جريان آب به داخل تونل منحرف شده و از طريق مسير فرعي به پايين‌ترين قسمت تونل هدايت مي‌شود. در اين حالت دو مسير عبور و مرور بالايي تونل همچنان بر روي وسايل نقليه باز است.
حالت سوم: حالتي است كه در زمان طوفان‌هاي سهمگين رخ مي‌دهد. در چنين حالتي كل تونل بر روي وسايل نقليه بسته مي‌شود و پس از اطمينان از خارج‌شدن كليه ماشين‌ها (به‌وسيله تعداد زيادي ايستگا‌ه‌هاي رفتارسنجي تا زماني كه يك وسيله نقليه در داخل تونل باشد درهاي ورودي آب باز نمي‌گردد) جريان سيلاب به‌طور خودكار به داخل تونل هدايت مي‌شود. ظرفيت آب در تونل در چنين حالتي به سه ميليون مترمكعب مي‌رسد.
ساعت زمان لازم است تا پس از پاك‌سازي تونل درهاي آن بر روي وسايل نقليه باز گردد. اين حالت يك يا دو بار در سال رخ مي‌دهد

روش ساخت تونل
شهر كوالالامپور از نظر زمين‌شناسي بر بستري از آهك قرار گرفته است. ضمناً اين شهر از سطح دريا نيز بالاتر است. از مشخصه‌هاي اصلي اين لايه‌هاي آهكي وجود تخته‌سنگ‌ها، گودال‌ها و باتلاق‌هاي متفاوت است. با توجه به طبيعت زمين‌شناسي شهر بيشتر ايده‌هاي طراحي و اجرا به سمت و سويي ميل كرده است كه كمترين اثر منفي را بر روي شرايط محيطي و زمين‌شناسي شهر وارد نمايد.
لذا براي اين پروژه از ماشين TBM مدل Slurry Shield استفاده شده است كه به هنگام كار در برخورد با بسترهاي آهكي و مواجهه با آب‌هاي زيرزميني و صخره‌هاي سخت مقاومت خوبي از خود نشان مي‌دهد. وجود يك سپر مقاوم كه با فشار هوا كار مي‌كند امكان آن را فراهم مي‌سازد كه ماشين در مواجهه با آب‌هاي زيرزميني و خاك‌هاي سست تعادل خود را كاملاً حفظ نمايد.
ايمني تونل
از نظر استادارد هاي امنيتي و ايمني نيز اسمارت از وضعيت خيلي خوبي برخوردار است. خروجي‌هاي اضطراري فراوان‌، سازه ضد زلزله، صدها دوربين و وجود مرکز کنترل که شبانه‌روز تردد خودروها و عبور جريان آب را زير نظر دارند اسمارت را در اين زمينه نيز بي همتا کرده است.
تونل SMART براي دستگاه‌هاي تهويه ويژه‌اي است كه در هر كيلومتر از تونل تعبيه شده است. اين دستگاه‌هاي قوي تهويه به‌طور دائم هواي ‌آلوده تونل را خارج مي‌نمايد. هر دستگاه داراي محفظه‌هاي محكمي است كه در آن كانال‌هايي براي مكش هواي تونل وجود دارد و اين محفظه‌ها در هنگام جريان سيلاب از دستگاه‌هاي تهويه محافظت مي‌نمايند.

دستگاه‌هاي تهويه به‌گونه‌اي بالاي تونل قرار گرفته‌اند كه در زمان آتش‌سوزي نيز بتوانند ميزان گاز و دود را كنترل نمايند. همچنين در هر كيلومتر از اين تونل تجهيزات ديگري نظير كپسول‌هاي ‌كنترل آتش‌سوزي، كنترل و نظارت تجهيزات مخابراتي وجود دارد.
طول تونل براي تخليه آب 7/9 كيلومتر با قطر 2/13 متر و براي عبور و مرور وسايل نقليه 4 كيلومتر در دو سطح مي‌باشد. رفت و آمد در اين تونل فقط براي وسايل نقليه سبك مجاز است و ورود موتور سيكلت و وسايل نقليه سنگين در آن ممنوع مي‌باشد. اخيراً در 23 مارس 2008 به‌دليل بارش باران‌هاي سنگين اين تونل بر روي عبور و مرور وسايل نقليه بسته شد.
در حال حاضر هزينه عبور از اسمارت 2 رينگيت براي هر خودرو مي‌باشد و با توجه به هزينه بالاي ساخت چنين تونلي مخصوصاً در ساعات پرترافيک صبح و عصر کاملاً به صرفه به نظر مي‌رسد.
 

abfa

عضو جدید
چرا قطرات مایع در فضا به شکل کره در می‌آیند؟

چرا قطرات مایع در فضا به شکل کره در می‌آیند؟

هنگامی كه آب در روی کره زمین قراردارد، چه درون یک دریاچه باشد، چه درون یک لیوان آب، جاذبه زمین آن را به پایین می‌کشد و آن را به شکل ظرفی در می‌‌آورد که درون آن قرار دارد.
اما در فضا تاثیرات جاذبه متفاوت است. اشیایی که در مدار زمین قرار دارند، همچنان تحت تاثیر جاذبه قرار دارند، اما در وضعیت سقوط آزاد هستند، یعنی در حالی که به سوی زمین سقوط می‌کند، در حال حرکت مداری، حرکت مداوم جانبی،هستند. این وضعیت عملا باعث ایجاد حالت بی‌وزنی در آنها می‌شود.
قطرات مایعات در فضا در نبود نیروی وزن، تحت تاثیر نیروی کشش سطحی به شکل کره در می‌آیند.
کشش میان مولکول‌ها در سطح آب باعث می‌شود، آنها مانند پوسته‌ای کش‌سان عمل کنند. هر مولکول با کششی مساوی مولکول‌های مجاورش را به سوی خود می‌‌کشد.
این گروه مولکول‌هایی که مانند آهن‌رباهایی کوچک محکم به سوی هم کشیده می‌شوند، به صورت کوچکترین سطح ممکن در یک حجم هندسی یعنی به شکل یک کره در می‌آیند.
LiveScience,4 Jan., 2008
 

abfa

عضو جدید
رفع آلودگي‌هاي ميكروبي از آب به وسيله نانو فی لتر

رفع آلودگي‌هاي ميكروبي از آب به وسيله نانو فی لتر

محققان دانشكده فني دانشگاه تهران با همكاري پژوهشگاه صنعت نفت، موفق به توليد آزمايشگاهي نانو فی لتر تصفيه كننده آب از آلودگي‌هاي ويروسي و ميكروبي با استفاده از نانولوله‌هاي كربني براي مصارف دارويي شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، با توجه به آن‌كه آب يكي از پرمصرف‌ترين مواد در تهيه مواد اوليه، فرمولاسيون و توليد مواد دارويي است و از نظر استاندارد و كيفيت، كنترل ميكروبي آب در مراحل تهيه، نگهداري و توزيع آن حائز اهميت است، فی لترهاي با اندازه تخلخل نانومتري با توانايي تصفيه آب از آلودگي‌ها مي‌توانند نقش مهمي را ايفا كنند.
اين پژوهش توسط سيد‌طه سيدمصطفوي فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد مهندسي شيمي دانشگاه تهران با راهنمايي ‌‌محمدرضا مهرنيا (عضو هيئت علمي دانشگاه تهران) و ‌عليمراد رشيدي (عضو هيئت علمي پژوهشگاه صنعت نفت) در قالب پروژه كارشناسي ارشد، انجام شده است.
‌سيدمصطفوي‌ گفت: در حال حاضر فناوري فی لتراسيون نقش مهمي در تهيه آب‌هاي دارويي ايفا مي‌كند و گستره بزرگي از كاربردها را به خود اختصاص داده است. با توجه به ضرورت حذف ويروس‌ها و ميكروب‌ها از آب و كوچكي اندازه آن‌ها، توليد فی لتري با اندازه تخلخل نانومتري امري ضروري به‌نظر مي‌رسد.
وي ادامه داد: اين پژوهش در 2 مرحله ساخت نانوفی لتر از نانولوله‌هاي كربني در شرايط بهينه و سپس تست آن براي جداسازي ويروس‌ها و ميكروب‌ها انجام شده است. در مرحله ساخت نانوفی لتر ابتدا به روش شناورسازي كاتاليست، نانولوله‌هاي كربني از خوراك هيدروكربني در دماي 900 درجه سانتي‌گراد توليد و سپس به طور پيوسته در همان راكتور به صورت نانوفی لتر شكل‌دهي شد.
پس از آن مقاومت مكانيكي آن طي عمليات حرارتي و استفاده از افزودني‌ها بالا برده ‌شد. قابليت جداسازي ويروس‌ها و باكتري‌ها توسط اين نانوفی لتر به ترتيب با انجام آزمايش جداسازي ويروس MS2 و باكتري Ecoli، كه به عنوان شاخص جداسازي ويروس‌ها و باكتري‌ها در مقالات مطرحند، مورد بررسي قرار گرفت كه با نتايج موفقيت‌آميزي همراه بود. علاوه بر اين امكان جداسازي يون‌هاي چند ظرفيتي توسط فی لتر نيز آزمايش شد كه نتايج آن نشان‌دهنده وجود اين قابليت براي فی لتر بود.
سيدمصطفوي در پايان به امكان استريل كردن اين نانوفی لتر به‌وسيله حرارت و همچنين احياي كامل آن پس از مصرف اشاره كردند و توسعه اين نوع از فی لترها و انجام فرآيندهاي تصفيه را با آن‌ها در مقايسه با فی لترهاي ديگر كم‌هزينه‌تر و با مصرف انرژي كم‌تر عنوان كردند و در صورت حمايت صنايع ذي‌ربط توليد اين نانوفی لتر را در مقياس صنعتي امكان‌پذير دانستند.
 
آخرین ویرایش:

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
اخبار عمران - آب

اخبار عمران - آب

سلام، این تاپیک، برای ارائه ی اخبار مربوط به این بخش می باشد!
اسپم نکنید لطفاً!
نقد اخبار می تواند به علم آموزی ختم شود، پس در صورت آگاهی، دریغ نفرمایید!
با تشکر، مدیر تالار عمران، سپهر خسروداد​
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
ابداع فیلت ر جديد تصفيه آب در بلاروس

ابداع فیلت ر جديد تصفيه آب در بلاروس

دانشمندان بلاروسي ف یلتر جديدي را براي تصفيه آب آشاميدني با کيفيت مطلوب ابداع کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در اروپاي شرقي، دانشمندان دانشگاه ملي بلاروس اين ***** را به گونه‌اي طراحي کرده اند که در هر مکاني امکان تصفيه آب با حفظ ترکيبات و مزه اصلي آن وجود داشته باشد.

از اين ف یلتر براي تصفيه آب‌هاي سطحي استفاده مي‌شود که به دليل ضدعفوني با کلر مي‌تواند ترکيبات سمي اين ماده را نيز با خود به همراه داشته باشد.

گفتني است، آب لوله کشي مصرفي در کشور بلاروس به دليل فرسودگي شبکه انتقال آب از کيفيت پاييني برخوردار است و بيشتر مردم ترجيح مي‌دهند تا از آب هاي معدني و يا دستگاه هاي تصفيه آب استفاده كنند.

منبع: ایسنا
 
  • Like
واکنش ها: abfa

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
پيشرفت 79 درصدي عملیات احداث سد درونگر درگز

پيشرفت 79 درصدي عملیات احداث سد درونگر درگز

پيشرفت 79 درصدي عملیات احداث سد درونگر درگز
مدیر طرح سد درونگر شهرستان درگز افزود: عملیات احداث این سد تا کنون بیش از 79 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. محمد کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر در درگز افزود: این سد با وجود کمبود اعتبارات لازم بیش از هفت درصد از برنامه پیش بینی شده عقب تر است. وی با اشاره به اینکه در این طرح پیشرفت ریالی بسیار کمتر از پیشرفت فیزیکی است اظهار داشت: اعتبارات هزینه شده در این طرح بیش از 200 میلیارد ریلا بوده که تاکنون تنها 130 میلیارد ریال دریافت اعتبار شده است. کریمی گفت: در صورت بروز ندادن مشکلات مالی این طرح باید در سال 86 به بهره برداری می رسید که با روند پیش رو زمان افتتاح آن به سال 88 موکول شده است. کریمی اعتبارات مورد درخواست امسال این سد را 240 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با احداث این طرح شش هزار و 300هکتار از اراضی منطقه به صورت خالص و ده هزار و 750 هکتار به صورت ناخالص تحت پوشش شبکه آبیاری قرار می گیرد. وی یادآور شد: احداث جاده معوض سد درونگر به طول 5 کیلومتر، آزاد سازی اراضی حاشیه ای و تامین اعتبار سایر ابزار آلات و امکانات از دیگر طرح های جانبی این طرح است. وی گفت: علاوه بر امتیازات قبل اختصاص داده شده برای اتمام این سد به بیش از 350 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است. سد درونگر سد خاکی با هسته رسی و با ظرفیت مخزن 20 میلیون متر مکعب و ارتفاع تاج 57 متر در دره قوچ میدان در 35 کیلومتری غرب درگز واقع شده است و توانایی ذخیره سازی و تنظیم 43 میلیون متر مکعب آب را دارد.

منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین
 
  • Like
واکنش ها: abfa

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
فاضلاب تهران 132 سال دیگر آماده می شود!!!!!!

فاضلاب تهران 132 سال دیگر آماده می شود!!!!!!

گروه اجتماعي؛ جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران با حضور مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر تهران برگزار شد که طي آن اصغر رياضتي گزارشي از شرايط تامين آب و ساخت فاضلاب تهران ارائه کرد. به گفته رياضتي توسعه شبکه فاضلاب تهران سالانه به 180ميليارد تومان اعتبار نياز دارد که در صورت تامين نشدن آن، پايان اين پروژه 132سال طول خواهد کشيد. مهندس اصغري رياضتي در گزارش خود با تاکيد بر اينکه امروز 98 درصد تهران تحت پوشش شبکه آبرساني و 18 درصد تحت پوشش شبکه فاضلاب است، گفت؛ بزرگ ترين مشکل ما نبود تعادل بين تاسيسات آبرساني و سيستم دفع فاضلاب شهري است. مديرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران تصريح کرد؛ طرح مطالعاتي فاضلاب تهران مربوط به سال 1327 است که در سال 77 طرح جامع فاضلاب تهران نيز به تصويب رسيده است. به گفته اصغري رياضتي بر اساس اين طرح بايد 76 کيلومتر تونل فاضلاب ساخته مي شد که در حال حاضر 24 کيلومتر آن، 80 درصد پيشرفت داشته و از يک ميليون انشعابي که بايد فروخته شود نزديک به 200 هزار انشعاب فروخته شده است. وي با اشاره به اعتبار مورد نياز براي ساخت فاضلاب تهران گفت؛ اگر در هر سال 180 ميليارد تومان به پروژه اختصاص يابد در فاصله زماني مطمئن طرح اجرا مي شود اما در حال حاضر که سالي تنها 20 ميليارد اختصاص مي يابد پايان پروژه 132 سال طول خواهد کشيد. وي همچنين به وام دريافتي از بانک جهاني اشاره کرد و افزود؛ وام در سال 80 دريافت شده که تا سال 84 سود پرداخت شده و از اين سال بازپرداخت اصل وام آغاز شده است که 140 ميليارد تومان ديگر بايد پرداخت شود. اصغر رياضتي در رابطه با آخرين وضعيت اجراي پروژه فاضلاب گفت؛ سالانه چهار هزار و 500 تن نيترات وارد آب تهران مي شود که افزايش بيش از حد آن خطرات جدي را به همراه دارد. رسول خادم رئيس کميسيون برنامه و بودجه شورا پيش از ارائه گزارش مديرعامل شرکت آب و فاضلاب با اشاره به اينکه با پيگيري شورا و دستور رئيس جمهور 30 ميليارد تومان براي ساخت فاضلاب در تهران اختصاص پيدا کرد، گفت؛ ساخت فاضلاب تهران از سال 75 آغاز شده و متاسفانه در اين 14 سال فقط 25 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است در حالي که براي اتمام اين پروژه دو هزار و 600 ميليارد تومان اعتبار لازم است. معصومه ابتکار عضو کميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران تاکيد کرد؛ بايد مشخص شود چه ميزان از 20 ميليارد تومان صرف پروژه شد و چه ميزان پيشرفت فيزيکي داشته است. معصومه ابتکار همچنين از اختصاص نيافتن اعتبار لازم براي ساخت فاضلاب انتقاد کرد و خواستار توجه بيشتر دولت به اين سيستم حياتي پايتخت شد. اعضاي شوراي شهر تهران در اين جلسه همچنين يک فوريت طرح الزام شهرداري تهران به فرهنگ سازي در مورد ترويج استفاده از مصالح و فرآورده هاي ساختماني استاندارد را تصويب کردند. حمزه شکيب رئيس کميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران با تاکيد بر اينکه عمر مفيد ساختمان هاي تهران يک چهارم استاندارد جهاني است، گفت؛ عمر مفيد ساختمان ها در نقاط ديگر دنيا، 100 سال است، در حالي که ساختمان هاي تهران، 25 سال هم عمر ندارند. وي با تاکيد بر اينکه در مصالح استاندارد، مقاومت لرزه يي بيشتر لحاظ مي شود، افزود؛ متاسفانه اغلب مصالح به کار گرفته شده در ساختمان ها استاندارد نيستند. شکيب پيشنهاد کرد شهرداري تهران در زمان صدور پروانه، استفاده از مصالح ساختماني استاندارد را اجباري کند و اطلاع رساني اساسي در اين بخش داشته باشد.

منبع: روزنامه اعتماد ملی. http://www.etemaad.ir/Released/87-08-22/213.htm
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
وقتی این خبر اخیر رو خوندم، یا به عبارتی در روزنامه، تیترش رو دیدم، چشام شد اندازه ی توپ فوتبال!!!
اما بعدش خدا رو شکر کردم که دروغ نگفتن و مثلاً نگفتم 2سال دیگه آماده میشه و بعد 135 سال بعد تحویل بدن!!!
شاید 1روزی نوه و نتیجه من این خبر رو بخونن و بگن روح جدم شاد که اون موقع اخبارش رو به سمع و نظر مخاطبان رسوند! :)
 

aqua1

عضو جدید
شاید دونستن این مطلب جالب باشه و قابل توجه کسایی که بعضیا خودشون رو خیلی دست کم می گیرند وباور داشته باشین که دانش نزد ایرانیان است وبس .:thumbsup2:

شبكه جمع آوري آبهاي سطحي در تخت جمشيد


روان آبهاي برون شهري:
چاه سنگي: اين چاه با حجمي كه بتواند سيلابهاي حاصله را در خود جاي دهد، در شرق بناي خزانه و در هشتاد متري آرامگاه اردشير دوم در دل كوه حفر شده است.
خندق: در قسمت شرقي تخت جمشيد حصاري به قطر ده متر وجود داشته كه برجهاي خشتي مكعب مانندي از طريق اين حصار به يكديگر متصل بودند.
در پشت اين ديوار و در مجاورت كوه خندقي حفر شده بود كه داراي شش تا نه متر و نيم پهنا و ارتفاع 6/2 متر بوده است، كه مانعي براي جلوگيري از رواناب كوه به پهنه كاخ را تشكيل مي داد. اين سازه، بند و خندق جوي هاي حفر شده متعددي در دامنه كوه ديده مي شود كه از هر طرف به خندق امتداد دارند.
  1. رواناب داخل محدوده تخت جمشيد:​
در سراسر محدوده داخلي كاخهاي تخت جمشيد، از ميان حفره هايي كه به منظور گردآوري آبهاي سطحي در خيابانها تعبيه شده بود، آب به شبكه هاي مختلط آبهاي سطحي و فاضلاب وارد و از آنجا به خارج هدايت مي شد. همچنين در اين بناي سنگي ناودانهايي بكار رفته كه به دو شكل آويزان و توكار ديد مي شوند. ناودانهايي آويزان از سنگ و چوب و حداكثر به طول يك متر ساخته مي شده كه از يك سمت بام به سوي ديگر به صورت آزاد قرار داشته است. ناودانهاي توكار نيز در ميان ديوارهاي پهن و قطور كاخ آپادانا به شكل سوراخهاي چهار ضلعي و راست گوشه به عرض بيست و هشت سانتيمتر حفر شده و آب باران را به شبكه فاضلاب هدايت مي كردند.
شبكه فاضلاب سازه اي بي همتا
با بررسي اين مطلب مي توان به دانش پارسيان و تمدن پيشرفته آن زمان پي برد. داريوش بناي شبكه فاضلاب تخت جمشيد را با هموارسازي بستر آن انجام داد و بيشتر نقاط اين شبكه را در زمين يك پارچه سنگي كوه تراشيد و روي آنرا با سنگهاي بزرگ تراش خورده پوشاند. ابعاد اين شبكه فاضلاب بزرگ در همه نقاط يكسان نبوده و مطابق با آب جمع شده در پيرامونش تغيير مي كرده و پهناي آن در هيچ نقطه به كمتر از يك متر نمي رسيد، راه دستيابي به اين سازه بي همتاي آبي، پلكاني است كه در بخش شرقي كاخ صد ستون خشايارشاه بنا شده است. لايه روبي شبكه فاضلاب زير زميني به سربازان سپرده شده بود. اين سازه با شبكه هاي بزرگ و كوچك سراسر تخت جمشيد را كه مساحتي معادل 135000 مترمربع بود، پوشش مي داد و آب را از همه نقاط جمع آوري و به بيرون تخت جمشيد هدايت مي كرد.
شبكه فاضلاب در پهنه روباز تخت جمشيد
براي خارج ساختن رواناب سطحي اين بنا، در نقاطي كه داراي فاضلاب زيرزميني بودند، سوراخهايي را در يك يا چند جا از سنگهاي درپوش ايجاد مي كردند، كه آب باران به سوي حفره ها روان شود و زمين را شيب دار مي تراشيدند تا آب باران وارد جوهاي روان شده و به نزديكترين فاضلاب زيرزميني وارد شود، پهناي اين جوي ها ده تا سي و پنج سانتيمتر و عمق آنها از چند سانتيمتر تا هجده سانتيمتر است.
لوله هاي سفالي
بهره گيري از لوله هاي سفالي براي انتقال آب روشي است كه در گذشته اي نه چندان دور در ايران گستردگي فراوان داشت و در تخت جمشيد نيز از چنين لوله هايي براي دفع فاضلاب استفاده شده است.

از اینکه توجه ممنونم ازتون.:w21:
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
بهره برداری از سد البرز تا سال 89

بهره برداری از سد البرز تا سال 89

همزمان با دور دوم سفر های استانی رییس جمهور به استان مازندران:
سد البرز سال آینده آبگیری می شود. به گزارش واحد مرکزی خبر، فتاح روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان بابل با اشاره به اینکه هر گونه اعتباراتی را که این سد نیاز داشته باشد دولت در اختیار ان قرار می دهد افـزود: این سد تـا سال 89 به بهره برداری کامل می رسد. وزیر نیرو اجرای طرح های نیروگاهی را از مهمترین برنامه های وزارت نیرو در استان مازندران اعلام کرد و گفت: برای رفـع مشکلات برق غرب مـازنـدران کـار مطالعاتی نیروگاه برق نوشهر پایان یافته است و به زودی ساخت آن آغاز می شود. وزیر نیرو افزود: نیروگاه تلمبه ای سیاه بیشه چالوس که یکی از نیروگاه های بی سابقه در ایران است تا سه سال اینده به بهره برداری می رسد.

منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین
 
  • Like
واکنش ها: abfa

abfa

عضو جدید
انجام طرح تصفیه و شیرین‌سازی آب به روش مغناطیسی

انجام طرح تصفیه و شیرین‌سازی آب به روش مغناطیسی

دکتر بابازاده عضو هیأت علمی دانشگاه قم برای اولین بار در کشور موفق به انجام طرح تصفیه و شیرین‌سازی آب به روش مغناطیسی شد.

دکتر علیرضا بابازاده در گفت‌وگو با واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم با بیان اینکه ته‌نشینی رسوب سخت در آب‌های طبیعی، اغلب منجر به بروز مشکلات اقتصادی و صنعتی در ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و خانگی می‌شود، گفت: شوری منابع آب زیرزمینی در بعضی از نقاط کشور از جمله شهر قم باعث عدم قابلیت استفاده آن در کشاورزی گردیده و خسارت‌های فراوان اقتصادی و زیست‌محیطی به دنبال دارد.
وی به بیان نحوة انجام این طرح پرداخت و گفت: طرح تصفیه و شیرین‌سازی آب به روش مغناطیسی که از جمله روش‌های تصفیه فیزیکی محسوب می‌شود از سال 86 آغاز شده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه قم با اشاره به ویژگی این روش در مقایسه با تصفیه شیمیایی اظهار داشت: روش‌های تصفیه فیزیکی نسبت به روش‌های تصفیه شیمیایی از این مزیت برخوردار است که تغییری در قابلیت شرب آب ایجاد نمی‌کند. خصوصاً در بین روش‌های فیزیکی، روش مغناطیسی در صورت انتخاب شرایط کاری مناسب و درنظرگرفتن مزایای اقتصادی، روشی کارآمد و در مواردی منحصربه‌فرد است.
وی ادامه داد: فاز مطالعاتی این طرح اکنون به پایان رسیده و با شروع فاز آزمایشگاهی نتایج اولیة قابل قبولی از کارآیی و بازدهی این روش به‌دست آمده است.
دکتر بابازاده افزود: در فاز مطالعاتی، بررسی وسیعی روی روش‌های مشابه صورت گرفته و نیز تجربة دیگر کشورها در این روش مورد توجه قرار گرفته است و با درنظرگرفتن مزیت‌های اقتصادی خصوصاً در مناطقی که منابع آبی شور وجود دارد، این روش در حوزة کشاورزی از توجیه بالاتری برخوردار است.
وی تصریح کرد: در فاز آزمایشگاهی این طرح نیز بررسی اولیه با استفاد از چندین آهن‌ربای دائمی با ترتیبی از پلاریته‌های مختلف صورت گرفت و همان‌گونه که اشاره شد نتایج اولیه آن قابل قبول و امیدوارکننده بود.
عضو هیأت علمی دانشگاه قم اظهار امیدواری کرد که با ادامة فاز آزمایشگاهی و تکمیل مراحل تحقیق و توسعة بتوان بخش عمده‌ای از معضل منابع آبی در برخی از مناطق کشور را که با مسئله شوری و رسوبات سخت مواجه‌اند، از میان برداشت.
دکتر بابازاده با بیان اینکه این طرح برای اولین بار در سطح کشور در حال انجام است، به لزوم حمایت مسئولان تأکید کرد و گفت: خوشبختانه سازمان جهاد کشاورزی استان قم از انجام این طرح استقبال خوبی نموده و البته موفقیت طرح در گرو حمایت آزمایشگاهی و بودجه‌ای است.
 

aqua1

عضو جدید
بررسی آلودگی آب با استفاده از تصاویر ماهوارهای:thumbsup:


تصاوير ماهواره اي، به دليل ويژگي هاي خود و بخصوص تكراري بودن، زمينه هاي مناسبي را براي مطالعه آب به عنوان يكي از منابع زميني، فراهم نموده اند. به طور كلي بيشترين مقدار اشعه خورشيد، در لايه هاي فوقاني (حدود دو متري آب) جذب مي شوند و اين خاصيت، بستگي زيادي به نوع طول موج دارد. اشعه مادون قرمز انعكاسي در چند سانتي متري از سطح آب جذب مي شود و موجب ظهور زمينه سياه بر روي تصاوير ماهواره اي مي شود. موج آبي، هر چند بطور محسوس در آب نفوذ مي كند ولي در عين حال در لايه هاي فوقاني به سرعت متفرق مي شود و رنگ آبي را براي آب، موجب مي گردد.
با استفاده از طول موجهاي مختلف مورد استفاده در سنجش از دور بويژه در فاصله 6/0- 48/0 ميكرو متر مي توان اختلاف هاي سطوح مختلف آب را از نظر زمينه بوضوح مشاهده نمود.
تمام آبهاي طبيعي داراي مقادير مختلف ناخالصي هستند. هرگاه ميزان ناخاصلي آب در حدي باشد كه مصارف آن به صورت آب مشروب و يا براي مقاصد آبياري و صنعتي ناممكن باشد، آلوده به حساب مي آيد. بسته به ميزان ناخالصي، اختلاف زمينه در تصاوير ماهواره اي حاصل مي شود وازاين خاصيت براي مطالعه آب استفاده مي گردد.
تشخيص ميزان آلودگي آب با استفاده از تصاوير ماهواره اي بسيار مشكل است، ليكن با بررسي و مطالعه تصاوير تكراري و تغييراتي كه در زمينه سطوح آبي ظاهر مي شود، مي توان منابع آلودگي را شناسائي كرد. مثلاً زمينه نسبتاً روشني كه در نواحي نزديك به ساحل، بر روي تصاوير ديده مي شود، از ورود پساب هاي صنايع و يا فعاليتهاي كشاورزي در مناطق نزديك به دريا و بالا رفتن ميزان انعكاس از لايه هاي آلوده در نواحي نزديك به ساحل و اطراف جزيره ها ناشي مي شود. حال آنكه، در نواحي دور از ساحل كه عمق بيشتري هم دارند، معمولاً ميزان آلودگي كمتر است و عدم انعكاس امواج اين گونه آبها، زمينه تيره اي را بر روي تصاوير موجب مي شود و براحتي از مناطق آلوده قابل تشخيص مي باشند
 

abfa

عضو جدید
صاف شدن طبیعی آب

صاف شدن طبیعی آب

از طریق صاف شدن طبیعی ، میکروبهایی که بوسیله مواد آلی حمل می‌شوند، بدلیلی مکانیکی که نتیجه در هم بر هم بودن دانه‌های تشکیل دهنده سازند تراواست، متوقف می‌شوند. مبنای این فرایند تصفیه ، پدیده جذب سطحی است. منظور از پدیده جذب سطحی ، خاصیت بعضی اجسام جامد است که می‌توانند اجسام محلول ، معلق یا کلوئیدی را در سطح خود نگهدارند. پدیده جذب سطحی ، پدیده ای کاملا فیزیکی دارای ماهیت الکتروستاتیک است.

از طرفی ، چون در خاکهای ماسه‌ای ، این دیواره جذب کننده از سطح گسترده دانه‌های ماسه تشکیل می‌شود، فوق العاده وسیع است. بنابراین ، تصفیه در مسافت که متغیری تابع قطر و نظم دانه‌ها و نیز نحوه آرایش درونی لایه است، انجام می‌شود.

یادآور می‌شویم که صاف شدن طبیعی در زمینهایی که نمونه بزرگ آنها تراواست، نیز بر اساس پدیده جذب سطحی امکان‌پذیر است، مشروط بر اینکه رخنه‌های سنگهای تشکیل دهنده این زمینها بسیار باریک باشند یا رخنه‌های پهن آنها با مواد ریز پر شده باشند. در این زمینها ، مدت تماس با جداره‌ها نقش عمده ای دارد. بنابراین ، عمل صاف شدن آبهایی که از گل سفید یا سنگ آهک سرچشمه می‌گیرند، در صورتی خوب انجام می‌شود که آب در آنها به آرامی حرکتند.

همچنین اگر رگه آبدار دارای زمینهای پوششی با ضخامت کافی باشد، اطمینان بیشتر خواهد بود.
 

abfa

عضو جدید
تصفيه فاضلاب بي‌هوازي

تصفيه فاضلاب بي‌هوازي

سيد نجي الله حجازي كيا كجوري داراي مدرك دكتراي بيولوژيك از ژاپن، عضو جامعه محيط زيست جهاني ،كارآفرين برتر استان مازندران در سومين جشنواره كارآفرينان برتر شناخته شده است.

او مي‌گويد: نگراني از آلودگي محيط زيست مرا كارآفرين نمونه كرد.

اين كارآفرين در مورد طرح خود در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود : اين طرح در خصوص طرح تصفيه فاضلاب بي‌هوازي تحت عنوان ايم هاف تانگ است كه به عنوان مخترع اين طرح در جهان به ثبت رسيده است.

او مي‌گويد:سازمان ملل طرح تصفيه فاضلاب را براي تصفيه آب درياي خزر خريداري كرده است.در حالي كه مسئولان محيط زيست ژاپن نيز اين طرح را براي اجرا ،خريداري كرده اند.

حجازي سپس راه اندازي طرح خود را در ادامه كار استاد كارآفريني يعني شيخ بهايي مي‌داند و مي‌گويد: استاد حكيم شيخ بهايي از گازهاي متان فاضلاب، گرمابه شيخ بهايي را در شهر اصفهان روشن كرد و امروز ما دنباله روي اين حكيم فرزانه هستيم.

اين كارآفرين در مورد طرح خود مي‌گويد: هشت سال بر روي اين طرح كار پژوهشي كردم و سه سال است كه طرح يادشده عملياتي شده و به شكل ميداني بر روي آن كار مي‌شود.

بر اساس اين طرح فاضلاب‌هاي خانگي و صنعتي تبديل به آب و اوره مي‌شود و آب تصفيه شده به سفره‌هاي زير زميني بازمي گردد. در اين سيستم نياز به فاضلاب نيست. گاز متان در كشورهايي كه دچار كمبود گاز هستند ، مي‌تواند در آشپزخانه مورد استفاده قرار گيرد.

او معتقد است: روان فاضلابي كه به سمت جنوب شهر تهران جاري مي‌شود ، متاسفانه در برخي مزارع سبزيكاري از آن استفاده مي‌گردد. با اجراي طرح تصفيه مي‌توان روان فاضلاب را به روان آب تصفيه شده ، تبديل كرد.

در اين طرح اساتيد دانشگاه اميركبير دكتر حجازي را همراهي كرده اند.

او عضو مركز پژوهش دانشگاه اميركبير نيز مي‌باشد .

براي اين كارآفرين برتر استان مازندران نگراني آلودگي محيط زيست مهمترين انگيزه براي ساخت اين سيستم تصفيه بوده است.

حجازي با توجه به كمبود آب در ايران مي‌گويد: بايد در حفظ منابع با ارزش آب تلاش كرد و بيهوده آب تصفيه نشده را به سفره‌هاي زير زميني سرازير نكرد.

او كه مدير شركت پاكان صنعت در استان مازندران است، هم اكنون ‪ ۳۰۰‬تا ‪ ۴۰۰‬نفر را براي اجراي طرح به كار گرفته است و مي‌گويد: با اجراي اين طرح بي‌آزار و كم هزينه مي‌توان ‪ ۳۰‬تا ‪ ۴۰‬هزار جوان متخصص را تحت پوشش اين سيستم به كار گرفت.

حجازي چاه‌هاي جذبي منازل را سيستمي بسيار سنتي مي‌داند و مي‌گويد :
اين سيستم متعلق به هفت هزار سال پيش است. دانش تصفيه فاضلاب دانش روز دنيا مي‌باشد .

اين كارآفرين برتر بخش صنعت استان مازندران در پايان خواستار همكاري بيشتر دستگاه‌هاي اجرايي براي بكارگيري اين روش در تصفيه فاضلاب‌هاي خانگي است.
 

abfa

عضو جدید
رفع آلودگي‌هاي ميكروبي از آب به وسيله نانو فيل تر

رفع آلودگي‌هاي ميكروبي از آب به وسيله نانو فيل تر

محققان دانشكده فني دانشگاه تهران با همكاري پژوهشگاه صنعت نفت، موفق به توليد آزمايشگاهي نانوفيل تر تصفيه كننده آب از آلودگي‌هاي ويروسي و ميكروبي با استفاده از نانولوله‌هاي كربني براي مصارف دارويي شدند.


به گزارش خبرگزاري فارس، با توجه به آن‌كه آب يكي از پرمصرف‌ترين مواد در تهيه مواد اوليه، فرمولاسيون و توليد مواد دارويي است و از نظر استاندارد و كيفيت، كنترل ميكروبي آب در مراحل تهيه، نگهداري و توزيع آن حائز اهميت است، فيل ترهاي با اندازه تخلخل نانومتري با توانايي تصفيه آب از آلودگي‌ها مي‌توانند نقش مهمي را ايفا كنند.
اين پژوهش توسط سيد‌طه سيدمصطفوي فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد مهندسي شيمي دانشگاه تهران با راهنمايي ‌‌محمدرضا مهرنيا (عضو هيئت علمي دانشگاه تهران) و ‌عليمراد رشيدي (عضو هيئت علمي پژوهشگاه صنعت نفت) در قالب پروژه كارشناسي ارشد، انجام شده است.
‌سيدمصطفوي‌ گفت: در حال حاضر فناوري فيل تراسيون نقش مهمي در تهيه آب‌هاي دارويي ايفا مي‌كند و گستره بزرگي از كاربردها را به خود اختصاص داده است. با توجه به ضرورت حذف ويروس‌ها و ميكروب‌ها از آب و كوچكي اندازه آن‌ها، توليد فيل تري با اندازه تخلخل نانومتري امري ضروري به‌نظر مي‌رسد.
وي ادامه داد: اين پژوهش در 2 مرحله ساخت نانوفيل تر از نانولوله‌هاي كربني در شرايط بهينه و سپس تست آن براي جداسازي ويروس‌ها و ميكروب‌ها انجام شده است. در مرحله ساخت نانوفيل تر ابتدا به روش شناورسازي كاتاليست، نانولوله‌هاي كربني از خوراك هيدروكربني در دماي 900 درجه سانتي‌گراد توليد و سپس به طور پيوسته در همان راكتور به صورت نانوفيل تر شكل‌دهي شد.
پس از آن مقاومت مكانيكي آن طي عمليات حرارتي و استفاده از افزودني‌ها بالا برده ‌شد. قابليت جداسازي ويروس‌ها و باكتري‌ها توسط اين نانوفيل تر به ترتيب با انجام آزمايش جداسازي ويروس MS2 و باكتري Ecoli، كه به عنوان شاخص جداسازي ويروس‌ها و باكتري‌ها در مقالات مطرحند، مورد بررسي قرار گرفت كه با نتايج موفقيت‌آميزي همراه بود. علاوه بر اين امكان جداسازي يون‌هاي چند ظرفيتي توسط فيل تر نيز آزمايش شد كه نتايج آن نشان‌دهنده وجود اين قابليت براي فيل تر بود.
سيدمصطفوي در پايان به امكان استريل كردن اين نانوفيل تر به‌وسيله حرارت و همچنين احياي كامل آن پس از مصرف اشاره كردند و توسعه اين نوع از فيل ترها و انجام فرآيندهاي تصفيه را با آن‌ها در مقايسه با فيل ترهاي ديگر كم‌هزينه‌تر و با مصرف انرژي كم‌تر عنوان كردند و در صورت حمايت صنايع ذي‌ربط توليد اين نانوفيل تر را در مقياس صنعتي امكان‌پذير دانستند.
منبع : www.farsnews.net
 

abfa

عضو جدید
چرا رطوبت هوا ناراحت‌کننده است؟

چرا رطوبت هوا ناراحت‌کننده است؟

هنگامی که گرما در اوج خود است، عرق از هر منفذی از پوست سرازیر می‌شود
به طور طبیعی این فرآیند مرطوب‌شدن بدن راهی برای خنک‌‌شدن آن است، اما هنگامی که رطوبت هوا بالا باشد، شما شروع به احساس ناراحتی می‌کنید، چرا که دیگر عرق نمی‌تواند تبخیر شود.
هر چه میران رطوبت بالاتر باشد، مقدار بیشتری بخار آب درون آن وجود دارد، و هوای گرم می‌تواند رطوبت بیشتری در خود نگه دارد.
هم چنان که رطوبت شروع به بالارفتن می‌کند، دانه‌های عرق بر روی پیشانی‌ شما نمی‌‌توانند تبخیر شوند و باعث خنک شدن فرد شوند، چرا که هوا از قبل مملو از بخار آب است و دیگر نمی‌تواند بخاری را در خود جا دهد.
در شرایط افراطی مانند امواج گرمای شدید، بدن ممکن است آن قدر بیش از حد گرم شود که در افراد آسیب‌پذیر مانند سالمندان ضعف شدید و حتی مرگ بروز کند.
‍‍LiveScience
 

abfa

عضو جدید
فناوري پالايش آب دريا توسط حرارت خورشيد

فناوري پالايش آب دريا توسط حرارت خورشيد

پژوهشگران ژاپني وابسته به دانشگاه صنعتي توکيو، به فناوري نويني دست يافتند که مي توان با بهره گيري از حرارت نور خورشيد ، آب شور دريا را پالايش و تبديل به آب شيرين کرد.
به گزارش روزنامه "نيهون کيزاي" ،دراين روش بااستفاده از حرارت خورشيدي آب دريا را تبخير کرده و سپس نمک و ديگر مواد زايد آن گرفته مي شود.
به گزارش ايرنا به نقل از نيهون کيزاي ، به دليل اين که در اين فناوري از فيل تر بهره گرفته نمي شود، هزينه پالايش آب دريا بسيار ارزانتر تمام مي شود.
به گفته دست اندرکاران هزينه پالايش آب دريا با استفاده از اين فناوري نوين ، يک دهم روش هاي کنوني است .
پژوهشگران گفتند، در اين فناوري با استفاده از لنزي ويژه ، نور خورشيد را در يک نقطه متمرکز کرده و سپس به وسيله آن آب دريا موجود در مخزن را با حرارت 90 درجه بالاي صفر جوشانده و سپس نمک آن گرفته مي شود.
به گفته پژوهشگران ، در جاهايي که بيش از 10 ساعت در روز خوشيد پرتوافکني کند، اين امکان وجود دارد که با استفاده از لنزي به بزرگي دو متر مربع ، روزانه يک تن آب شور دريا را به آب شيرين تبديل کرد.
نيهون کيزاي نوشت : از اين فناوري مي توان در مناطق خشک و آفتابي خاورميانه و آفريقا که دچار کم آبي هستند، بهره برد.
پرفسور تتسوئو يابه استاد دانشگاه صنعتي توکيو ، گفت : نخستين اقدام براي استفاده آزمايشي از اين فناوري قرار است در مناطق بي باران کشور مغولستان انجام شود.
منبع : www.irna.ir
 

abfa

عضو جدید
ساخت دستگاه آب شيرين كن خورشيدي در دانشگاه اميركبير

ساخت دستگاه آب شيرين كن خورشيدي در دانشگاه اميركبير

با تلاش پژوهشگران دانشكده مهندسي مكانيك، دانشگاه صنعتي اميركبير، دستگاه آب شيرين كن خورشيدي براساس روش رطوبت زني و رطوبت گيري از هوا طراحي و ساخته شد.
قره قاني دانشجوي مقطع كارشناسي ارشد به بازده بالاي اين آب شيرين كن ها در مقايسه با آب شيرين كن هاي حوضچه اي موجود در ايران اشاره كرد و افزود: در آب شيرين كن طراحي شده، گرمايي كه آب در مرحله تقطير از دست مي دهد براي پيشگرم كردن آب داخل كندانسور مورد استفاده قرار مي گيرد.
مجري طرح به مراحل كار دستگاه اشاره كرد و گفت: در اين دستگاه آب شور از قسمت ورودي وارد كندانسور دستگاه مي شود. پس از انجام عمليات مربوطه وارد آبگرم كن خورشيدي مي شود. در آبگرم كن خورشيدي آب به 70 الي 80 درجه سانتي گراد مي رسد. اين آب سپس به محفظه رطوبت زني وارد مي شود در اين محفظه آب گرم شده به صورت پاششي روي صفحات رطوبت زني ريخته مي شود.
وي گفت: همزمان هوا از قسمت پايين به وسيله يك دمنده دميده مي شود و آب با هوايي كه روي اين محفظه رطوبت زني جريان دارد تبادل جرم و حرارت مي كند در طي اين فرآيند دماي هوا افزايش پيدا مي كند. آب شور نيز كه غلظت نمك آن افزايش يافته است از سيستم خارج مي شود و هواي گرم كه رطوبت آن افزايش يافته پس از ورود به محفظه كندانسور و كاهش دما رطوبت خود را از دست داده و آب شيرين بدست مي آيد.
به گزارش فارس به نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير قره قاني در مورد اجزاي تشكيل دهنده آب شيرين كن اظهار داشت: اين آب شيرين كن از يك كندانسور، يك آبگرم كن ثابت خورشيدي قسمت رطوبت زني، بخش پاششي، پمپ آب و اتصالات آن تشكيل شده است.
دانشجوي اين دانشگاه اظهار داشت: اين آب شيرين كن از قابليت توليد 10 الي 20 ليتر آب شيرين در روز برخوردار است و مي توان از آن براي تهيه آب گرم خانه ها، حمام ها و واحدهاي كوچك ساحلي استفاده كرد.
منبع : روزنامه کیهان
 

abfa

عضو جدید
طرح آفریقا برای اجرای بزرگ‌ترین سد هیدروالکتریک جهان

طرح آفریقا برای اجرای بزرگ‌ترین سد هیدروالکتریک جهان

طرح ساخت بزرگ‌ترین سد هیدروالکتریک جهان در آفریقا، درنشست کمیسیون جهانی انرژی در لندن مطرح شد و سرمایه گذاران و سیاستمداران آفریقایی نحوه سرمایه گذاری در این طرح 80 میلیارد دلاری را بررسی کردند.
این طرح در صورت اجرا در جمهوری دموکراتیک کنگو، توانایی تولید انرژی برق آبی به میزان دو برابر سدهای چینی Gorges را خواهد داشت. انتظار می رود این طرح جوابگوی نیاز رو به رشد آفریقا به انرژی الکتریکی است. اما مخالفان نسبت به تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز کشورهای آفریقایی اظهار تردید کرده‌اند. بنا به اعلام کمیسیون جهانی انرژی (WEC ) که میزبانی این نشست دو روزه را در لندن بر عهده داشت، طرح Grand Inga نیاز حدود 500 میلیون آفریقایی را به انرزی الکتریکی تامین خواهد کرد. دبیرکل کمیسیون جهانی انرژی در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: باید سطح دسترسی به انرژی اقتصادی و با صرفه را در کل آفریقا و سایر مناطق جهان به ویژه در نقاطی که با فقر رو به رو هستند، گسترش داد. کمیسیون جهانی انرژی از سرمایه‌گذاران برای آغاز اجرای این طرح و مطالعات مکان‌سنجی طرح و آغاز ساخت آن در 2014 دعوت کرده است. انتظار می رود این پروژه در سال‌های ما بین 2025 – 2020 به مرحله عملیاتی و بهره‌برداری برسد. گفتنی است پروژه Grand Inga بر روی رودخانه کنگو و در کنار دو سد هیدروالکتریک موجود دیگر ساخته خواهد شد. این سد به ارتفاع 205 متر و به طول 15 کیلومتر ساخته خواهد شد و قابلیت تولید 320 میلیون مگاوات (تــّراوات) در سال را خواهد داشت. ایده اولیه این طرح در دهه 1980 مطرح شده بود که به دلیل مشکلات سیاسی جمهوری دموکراتیک کنگو تاکنون عملی نشده بود. در این نشست ضرورت گسترش این طرح به مناطق جدیدی چون مصر در شمال،نیجریه در غرب و آفریقای جنوبی مطرح شده است.
 

abfa

عضو جدید
احداث اولين تصفيه خانه آب روستائي آبفار اصفهان در لنجان

احداث اولين تصفيه خانه آب روستائي آبفار اصفهان در لنجان

اولين تصفيه خانه در بخش آب روستائي شركت آب و فاضلاب روستائي استان اصفهان در شهرستان لنجان در دست احداث و تكميل مي باشد.
معاون مهندسي و توسعه شركت آب و فاضلاب روستائي استان اصفهان با بيان اين مطلب اظهار داشت: پروژه آبرساني به مجتمع 21 روستاي شهرستان لنجان با جمعيت افق 26000 نفر تحت پوشش هم اكنون با پيشرفت فيزيكي 60 درصد در حال اجرا مي باشد. وي در ادامه افزود: طرح آبرساني به مجتمع فوق الذكر از سال 1381 شروع و تاكنون معادل 26 ميليارد ريال هزينه گرديده است. اجراي اين پروژه شامل 52 كيلومتر خط انتقال، 13 باب مخزن با ظرفيت 2600 مترمكعب، 2600 مترمكعب در شبانه روز ظرفيت تصفيه خانه، 6 باب ايستگاه پمپاژ، يك باب آزمايشگاه و يك حلقه چاه شبه فلمن مي باشد. اين پروژه عظيم كه شامل روستاهاي حاشيه زاينده رود و بخش باغبهادران شهرستان لنجان مي باشد، آب رودخانه زاينده رود پس از تصفيه به روش فیلت راسيون كند و تند ( شني – رزيني ) به مخازن موجود و در دست احداث 21 روستاي طرح منتقل مي شود و اين امر در ارتقاي سطح بهداشت و كيفيت آب آشاميدني سالم و دائم روستائيان تاثير بالقوه خواهد داشت. شهرستان لنجان با مركزيت شهر زرين شهر در كنار رودخانه زاينده رود و كارخانه بزرگ ذوب آهن قرار گرفته كه داراي 39 روستا با جمعيت روستايي بالغ بر 191835 نفر در قالب 8954 خانوار مي باشد و اميد است مراجع ذيربط با تامين اعتباري معادل 12 ميليارد ريال بتوان پروژه بزرگ و مهم حياتي 21 روستاي شهرستان لنجان را به بهره برداري كامل رساند.

درگاه ملی صنعت آب کشور
 

abfa

عضو جدید
احتمال بالا آمدن 163 سانتيمتري آب درياها در قرن جاري

احتمال بالا آمدن 163 سانتيمتري آب درياها در قرن جاري

بالا آمدن سطح آب درياها در قرن جاري احتمالا دو برابر ميزاني خواهد بود كه هيئت بين دولتي تغييرات جوي سازمان ملل متحد پيش‌بيني كرده است.
هيئت بين دولتي تغييرات جوي سازمان ملل متحد پيش‌بيني كرده بود سطح آب درياها در قرن 21 تا حدود 81 سانتيمتر افزايش مي‌يابد اما نتايج تحقيقات دانشمندان كه در مجله نيچر منتشر شد حاكي از آن است كه بالا آمدن آب درياها تا 163 سانتيمتر محتمل است.
افزايش سطح آب درياها يكي از نتايج گرمايش جهاني است كه به دليل توليد بي‌رويه گازهاي گلخانه‌اي روي مي‌دهد.
نتايج تحقيقات دانشمندان در زمينه بالا آمدن آب درياها در حالي منتشر شد كه در كنار آن كشور سوئد خبري خوش را در زمينه گرمايش جهاني منتشر كرد.
وزارت محيط زيست سوئد اعلام كرد اين كشور موفق شده بيشتر از رقم در نظر گرفته شده از سوي پروتكل كيوتو از ميزان انتشار گاز دي‌اكسيد كربن خود بكاهد و با وجود كاهش انتشار اين آلاينده، رشد اقتصادي قابل توجهي داشته باشد.
اين وزارتخانه اعلام كرد كه كشور سوئد انتشار گاز دي‌اكسيدكربن خود را از سال 1990 تا سال 2006 تقريبا 9 درصد كاهش داده است.
هانس بورگ، مشاور سياسي وزارت محيط زيست سوئد به خبرگزاري فرانسه گفت: «سوئد مجوز داشت كه كاهش انتشار گاز دي اكسيد كربن خود را تا بيش از چهار درصد افزايش دهد اما امروز آمارها نشان مي‌دهد كه در اين مدت موفق شده است انتشار اين گاز را تا حدود 9 درصد كاهش دهد.»
اين كشور كه به محافظت از محيط زيست شناخته شده است، در كنار رعايت سياست‌هاي زيست محيطي، رشد اقتصادي زيادي را نيز در طول اين دوره به ثبت رسانده است.
پروتكل كيوتو در ماه دسامبر سال 1997 امضا شد و در فوريه سال 2005 به اجرا گذاشته شد.

 

abfa

عضو جدید
چرا كوه‌هاي يخ شناورند؟

چرا كوه‌هاي يخ شناورند؟

شناور بودن كوه‌هاي يخ دلايل متعددي دارد كه اولين آن به خاطر خواص اعجاب‌آور آب است.
آب جز آنكه براي همه اشكال حياتي ضروري است، يكي از معدود موادي است كه در حالت مايع اندكي متراكم‌تر از شكل جامدش است.
دليل دوم و جالب‌تر اينكه اغلب كوه‌هاي يخ يا آيسبرگ‌ها در واقع حاوي مقدار زيادي هوا هستند.
كوه‌هاي يخ برخلاف آنچه بسياري تصور مي‌كنند قطعاتي توپر نيستند، بلكه ميلياردها حباب هواي ريز در آن گير افتاده‌اند، و همين‌ها هستند كه به كوه‌هاي يخ ظاهر سفيدشان را مي‌دهند.
سومين دليل اين است كه كوه‌هاي يخ متشكل از آب شيرين هستند.آب اقيانوس به خاطر املاح حل شده در آن متراكم‌تر از آب شيرين است، و اين وضعيت هم به شناوري كوه يخ كمك مي‌كند.
 
بالا