تکنولوژی، دانش، اخبار عمران - آب

abfa

عضو جدید
آب سنگين

آب سنگين

آب سنگين نوع خاصي از مولکول‌هاي آب است که در آن ايزوتوپ‌هاي هيدروژن وجود دارد. اين نوع از آب کليد اصلي تهيه پلوتونيوم از اورانيوم طبيعي‌است و به همين علت توليد و تجارت آن با نظر قوانين بين‌المللي انجام و به شدت کنترل مي‌شود.
با کمک اين نوع آب مي‌توان پلوتونيوم لازم را براي سلاح‌هاي اتمي بدون نياز به غني‌سازي بالاي اورانيوم تهيه کرد.
از کاربردهاي ديگر اين آب مي‌توان به استفاده از آن در رآکتورهاي هسته‌اي با سوخت اورانيوم، به عنوان متعادل‌کننده (Moderator) به جاي گرافيت و نيز عامل انتقال گرماي رآکتور نام برد.
آب سنگين واژه‌اي‌است که معمولاً به اکسيد هيدروژن سنگين D2O يا 2H2O اطلاق مي‌شود. هيدروژن سنگين يا دوتريوم (Deuterium) ايزوتوپي پايدار از هيدروژن است که به نسبت يک به 6400 از اتم‌هاي هيدروژن در طبيعت وجود دارد و خواص فيزيکي و شيميايي آن به نوعي مشابه آب سبک H2O است.
اتم‌هاي دوتريوم ايزوتوپ‌هاي سنگيني هستند که برخلاف هيدروژن معمولي، هسته آنها شامل نوترون نيز هست. جانشيني هيدروژن با دوتريوم در مولکول‌هاي آب، سطح انرژي پيوندهاي مولکولي را تغيير مي‌دهد و به‌طور طبيعي خواص متفاوت فيزيکي، شيميايي و بيولوژيکي را موجب مي‌شود، به‌طوري که اين خواص را در کمتر اکسيد ايزوتوپي مي‌توان مشاهده کرد.
براي مثال، ويسکوزيته (Viscosity) يا به زبان ساده‌تر چسبندگي آب سنگين به مراتب بيش از آب معمولي است.
آب نيمه سنگين چنانچه در اکسيد هيدروژن تنها يکي از اتم‌هاي هيدروژن به ايزوتوپ دوتريوم تبديل شود نتيجه (HDO) را آب نيمه سنگين مي‌گويند.
در مواردي که ترکيب مساوي از هيدروژن و دوتريوم در تشکيل مولکول‌هاي آب وجود داشته باشند، آب نيمه سنگين تهيه مي‌شود، علت اين کار تبديل سريع اتم‌هاي هيدروژن و دوتريوم بين مولکول‌هاي آب است.
مولکول آبي که از 50 درصد هيدروژن معمولي (H) و 50 درصد هيدروژن سنگين(D) تشکيل شده‌است، در موازنه شيميايي حدود 50 درصد HDO و 25 درصد آب (H2O) و 25 درصد D2O خواهد داشت.
نکته مهم آن است که آب سنگين را نبايد با با آب سخت که اغلب شامل املاح زياد است و يا آب تريتيوم (T2O or 3H2O) که از ايزوتوپ ديگر هيدروژن تشکيل شده‌است، اشتباه گرفت.
تريتيوم، ايزوتوپ ديگري از هيدروژن است که خاصيت راديواکتيو دارد و بيشتر براي ساخت موادي به کار برده مي‌شود که از خود نور منتشر مي‌کنند.
آب با اکسيژن سنگين
آب با اکسيژن سنگين، در حالت معمول H218O است که به صورت تجارتي در دسترس است و بيشتر براي رديابي به کار برده مي‌شود. براي مثال، با جانشين کردن اين آب (با نوشيدن يا تزريق) در يکي از عضوهاي بدن مي‌توان در طول زمان ميزان تغيير در مقدار آب اين عضو را بررسي کرد.
اين نوع از آب به ندرت حاوي دوتريوم است و به همين علت خواص شيميايي و بيولوژيکي خاصي ندارد براي همين، به آن آب سنگين گفته نمي‌شود. ممکن است اکسيژن در آنها به صورت ايزوتوپ‌هاي O17 نيز موجود باشد، در هر صورت تفاوت فيزيکي اين آب با آب معمولي، فقط چگالي بيشتر آن است.
تاريخچه
هارولد يوري (Harold Urey , 1893-1981) شيميدان و از پيشتازان فعاليت روي ايزوتوپ‌ها که در سال 1934 جايزه نوبل در شيمي گرفت، در سال 1931 ايزوتوپ هيدروژن سنگين را که بعدها به منظور افزايش غلظت آب استفاده مي‌شد، کشف کرد.
همچنين سال 1933 گيلبرت نيوتن لوييس (Gilbert Newton Lewis شيميدان و فيزيکدان مشهور آمريکايي) استاد هارولد يوري، توانست نخستين بار نمونه آب سنگين خالص را با عمل الکتروليز بوجود آورد.
نخستين کاربرد علمي از آب سنگين را دو بيولوژيست به نام‌هاي هوسي (Hevesy) و هافر(Hoffer) در سال 1934 انجام دادند. آنها از آب سنگين براي آزمايش رديابي بيولوژيکي، به منظور تخمين ميزان بازدهي آب در بدن انسان، استفاده کردند.
 

abfa

عضو جدید
رآکتورهای آب سنگین

رآکتورهای آب سنگین

رآكتورهاي آب سنگين نيازي به اورانيوم غني شده ندارند و از اكسيد اورانيوم طبيعي به عنوان سوخت استفاده مي‌كنند.
اين فرايند، نياز به اورانيوم غني شده را مرتفع مي‌كند اما طراحي اين رآكتورها پيچيده و توليد آب سنگين نيز هزينه‌بر است.
آب سنگين از جداسازي نوعي از مولكول‌هاي آب با غلظت 1 در هر 7000 مولكول به دست مي‌آيد كه هيدروژن آن يك نوترون بيشتر از هيدروژن عادي دارد.
اين نوترون اضافه موجب مي‌شود تا عمل كندكنندگي نوترون‌هاي پر سرعت به اندازه‌اي برسد كه واكنش‌هاي زنجيره‌اي توليد انرژي از ميله‌هاي سوخت آغاز شود در حالي كه در رآكتورهاي قدرت آب سبك، اورانيوم غني شده درحد 3.5 درصد و بيش از آن براي انجام واكنش مورد نياز است.
در رآكتورهاي آب سنگين، اين ماده وظيفه خنك كردن ميله‌هاي سوخت، همزمان با كند كردن نوترون‌هاي پر انرژي را به عهده دارد.
رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک
با نزديك شدن رآكتور تحقيقاتي تهران (كه حدود چهل سال پيش و با قدرت 5 مگاوات راه‌اندازي شده‌است) به پايان عمر كاري خودو نياز روز افزون كشور به انواع راديو ايزوتوپ‌هاي صنعتي و همچنين راديو داروها، رآكتور تحقيقاتي آب سنگين اراك با قدرت 40 مگاوات طراحي و مكان آن در نزديكي شهر خنداب در شمال غربي شهرستان اراك تعيين شد.
از آنجا كه اين رآكتور در زمان راه‌اندازي به مقدار زيادي آب سنگين نيازدارد مجتمع آب سنگين اراك همزمان با پي‌گيري ساخت ساختمان و رآكتور آماده شد و به بهره‌برداري رسيد تا بتواند نياز رآكتور را در زمان راه‌اندازي فراهم كند.
ساخت اين تأسيسات همچنين موجب آموزش متخصصان و آشنايي شركت‌هاي داخلي با استاندارهاي هسته‌اي مي‌شود و مي‌تواند راه را براي ساخت نيروگاه‌هاي قدرت آب سنگين در آينده فراهم كند.
 

abfa

عضو جدید
پنجمين مجتمع آب شيرينكن بزرگ دنيا در بندرعباس به بهره‌برداي مي‌رسد

پنجمين مجتمع آب شيرينكن بزرگ دنيا در بندرعباس به بهره‌برداي مي‌رسد

معاون عمراني استاندار هرمزگان گفت: پنجمين مجتمع بزرگ آب شيرينكن دنيا ظرف مدت چند سال آينده در بندرعباس به بهره‌برداري مي‌رسد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس، احمد صادقي در جمع خبرنگاران افزود: مجتمع آب شيرينكن بندرعباس با ظرفيت 100 هزار متر مكعب توليد آب شيرين در روز در نوع خود در دنيا بي‌نظير است.
وي افزود: تمركز قطعات مختلف اين مجتمع در يك محدوده مشخص اين مركز را به عنوان پنجمين آب شيرينكن بزرگ دنيا مطرح خواهد كرد.
صادقي اظهار داشت: احداث و مونتاژ اين واحد آب شيرينكن به وسيله كنسرسيومي متشكل از شش شركت ايراني و خارجي با برآورد هزينه‌اي بالغ بر 100 ميليارد تومان در ساحل شهر بندرعباس خواهد بود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: هرمزگان به علت قرار گرفتن در منطقه كم باران كشور هميشه در بهره‌گيري از نعمت‌هاي آسماني كم بهره بوده است.
صادقي ادامه داد: گرايش مسئولان به سمت منابع جديد و مدرن تامين آبي در سال‌هاي اخير در اين استان بسيار منطقي و با سرعت خوبي همراه بوده است.
وي همچنين افزود: در سال‌هاي اخير در جزائر هرمزگان و شهرستان‌هاي خمير و بندرلنگه شاهد بهره‌برداري از آب شيرينكن‌هاي متعدد و با كيفيت توليد آب شيرين بوده‌ايم.
معاون عمراني استاندار هرمزگان بيان داشت: با استفاده از آب ذخيره پشت سدها، آب‌هاي زيرزميني و قنات چاه‌ها در كنار آب شيرينكن‌ها در آينده مشكل كمبود آب اين استان به طور كامل رفع خواهد شد.
صادقي در خاتمه افزود: از همه سرمايه‌گذاران در بخش توليد آب شيرين توسط آب شيرينكن و ساير موارد مشابه در هرمزگان از طرف مسئولان استقبال مي‌شود.
www.farsnews.net
 

abfa

عضو جدید
ساخت آب قطع كن اتوماتيك توسط دانشجوي اهري

ساخت آب قطع كن اتوماتيك توسط دانشجوي اهري

عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد واحد اهر موفق به ساخت دستگاه آب قطع‌كن اتوماتيك شد.
يونس قليزاده در گفتگو با خبرنگار فارس در اهر در خصوص هدف از طراحي و ساخت اين دستگاه گفت: در راستاي كاهش خسارات جاني و مالي بر اثر وقوع حوادث غيرمترقبه از قبيل آتش‌سوزي، سيل، صاعقه، زلزله و ساير حوادث به فكر ساخت دستگاهي افتادم كه در موقع بروز حوادثي كه منجر به شكستگي و تركيدگي لوله‌هاي آب ساختمان‌ها مي‌شود.
وي اضافه كرد: با نصب اين دستگاه در ساختمان‌ها به صورت اتوماتيك موجب قطعي جريان آب شده و از بروز خسارات متعدد از خفگي ناشي آب گرفتگي زير آوار، ريزش سقف ساختمان‌ها و منازل و ... پيشگيري كند.
وي همچنين از طراحي نوع جديد و تكميل شده اين دستگاه خبر داد و اظهار داشت: دستگاه جديد ابداعي نيز تمام مكانيكي و بدون نياز به سيستم برقي است كه با اتمام مقدمات اوليه در مراحله توليد قرار خواهد گرفت.
قليزاده اظهار اميدواري كرد: در صورت حمايت دستگاه‌هاي ذي‌ربط آن را به توليد انبوه رسانده و در سال نوآوري و شكوفايي بتوانيم گامي هرچند كوچك در خودكفايي برداريم.
 

aqua1

عضو جدید
کمبود آب از هر سه انسان یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد




يك سوم از جمعيت جهان از مشكل كمبود آب رنج مي برند و اين روند دركشورهايي مانند چين ، هند و آمريكا رو به افزايش است .

به گزارش شبكه خبري آب ايران ، درسال 2025 ، به علت بحران كمبود آب ، از هرسه انسان ، يك نفر با مشكل كمبود آب مواجه خواهد شد .
« فرانك ريجز برمن »، مديرانستيتو بين المللي آب ، دراين زمينه گفت : بــراي حل مشكلات ناشي ازكمبود آب و جلوگيري ازافزايش اين بحران بايد راهكارهاي تجاري را تغيير داد .
حدود يك چهارم از جمعيت جهان به علت عوامل فيزيكي با كمبود آب مواجه هستند كه ازاين عوامل مي توان به بلاهاي طبيعي ، استفاده بيش از حد از منابع آب و مديريت ضعيف در كشاورزي اشاره كرد كه منجر به خشكي زودرس آب رودخانه ها و منابع آبهاي زيرزميني شده است .
همچنين حدود 1 ميليارد نفر نيز به علت عوامل اقتصادي با مشكل روبرو هستند كه مي توان به ضعف مديريتي در ساخت زيربناهاي ضروري جهت ذخيره و استفاده از آب رودخانه ها و سفره هاي آب خيز اشاره كرد .
كليه اين داده ها برطبق گزارشاتي است كه توسط 700 كارشناس خبره درطي 5 سال گردآوري شده است .
طبق اين گزارشها ميزان آب مصرفي دركشاورزي 70 مرتبه بيشتر از آبي است كه درامور خانگي از قبيل پخت و پز مصرف مي شود .
به عنوان مثال ميزان آب مصرفي براي تهيه غذا درتايلند 2800 ليتر و درايتاليا 3300 ليتر درروز مي باشد .
كمبود آب در برخي از كشورها از جمله مصر باعث شده است تا بيشتر از نصف مواد غذايي مورد نياز اين كشور ازطــريق واردات تامين شود.چرا كه ميزان آب موجود در مصر جهت توليد مواد غذايي كافي نمي باشد .
دراستراليا نيز بحران آب درحوضچه آبريز « موري دارلينگ » مشكل ساز شده است . چراكه بخش اعظم منابع آب جهت كشاورزي مورد استفاده قرار گرفته و ميزان آب باقيمانده بسيار ناچيز است .
آمريكا نيز بر سر آب رودخانه «كلرادو » همچنان با مكزيك مشكل دارد.
طبق اصول بين الملل ، ازعوامل مهم در تشديد كمبود آب مي توان به فسادهاي مالي موجود دربين افراد اشاره كرد . درواقع بين 20 تا 40 درصد ازسرمايه گذاريهاي عظيم دربخش آب باعث مي شود تا بقيه افراد به آب تميز و بهداشت دسترسي نداشته باشند .
پروژه هاي بزرگ آب از قبيل ساخت شبكه هاي آبي باعث ايجاد فساد مالي درابعاد مختلف مي شود .
دراين مورد از فساد هاي رايج درجوامع مي توان به عمل " رشوه خواري " اشاره كرد . به عنوان مثال ، برخي از افراد در قبال دادن رشوه به مأموران دولتي هزينه هاي كلان صورت‌حساب هاي آب را كاهش مي دهند .
نتيجه اين موارد نيز در نهايت به ضرر افراد عادي تمام مي شود .
 

aqua1

عضو جدید
آب در ايران


ايران در يکي از مناطق کم آب جهان قرار دارد. به دليل باران کم که از حد متوسط خاورميانه نيز پايين‌تر است، از آب زير زميني که آب غير قابل تجديد است، استفاده مي‌شود. با توجه به رشد جمعيت که از 16 ميليون نفر در سال 1337 به بيش از 70 ميليون نفر رسيده انتظار مي رود که ايران در کمتر از 20 سال آينده با بحران شديد آب مواجه شود.
به دليل استفاده بي رويه از آب چاه‌ هاي زير زميني براي کشاورزي، اکنون در برخي نقاط مرکزي براي دست يابي به آب بايد تا عمق 200 و 250 متري زمين چاه حفر شود. ميزان متوسط باران سالانه در جهان 833 ميلي متر بر مترمربع است. در حالي که اين مقدار در برخي نقاط ايران به 50 ميلي متر مي ‌رسد.
8/48 ميليون نفر از جمعيت کل کشور يعني 4/98 درصد که 900 شهر را شامل مي شود، تحت پوشش آب شرب سالم و بهداشتي هستند. حدود 70 درصد از جمعيت روستايي شامل 23 هزار روستا، نيز تحت پوشش آب شرب سالم و بهداشتي هستند. 5/13 ميليون نفر معادل 27 درصد جمعيت شهري کشور تحت پوشش سيستمهاي بهداشتي دفع فاضلاب هستند که 215 شهر را شامل مي شود.
بر اساس گزارش هاي رسمي وضعيت آب آشاميدني و بهداشت در برخي از نقاط کشورمان نيز شرايط مطلوب را ندارد. کاهش سطح آب زيرزميني دشت هاي کشور در دو دهه اخير موجب شده است تا در برخي نقاط آب هاي شور زيرزميني به سمت سفره هاي آب شيرين حرکت کند که اين امر منابع آبهاي زيرزميني به ويژه در نقاط خشک و نيمه خشک کشور را با بحران مواجه مي کند.
آبيـاري زميـن هـاي کشـاورزي بـا فاضلاب، دفع سنتي فاضلاب، تصفيه ناقص فاضلاب و پساب آلوده حاصل از برخي از تصفيه خانه هاي فاضلاب کشور از ديگر تهديدهاي منابع آب کشورمان است که اميد مي رود با توجه به فرصت جهاني پيش آمده در تمرکز براي حل اين مشکلات، راه حل هاي پايداري براي آنها انديشيده شود.
بـا توجـه بـه اينکـه روز جهاني آب در دوم فروردين ماه هر سال در ايران مصادف با ايام تعطيلات نوروز است و عملا" امکان بهـره گيـري زيـادي از آن بـراي آگـاه سـازي مـردم دربـاره آب وجـود نـدارد از حـدود سـه سـال پيـش سيزدهم اسفندماه که "نوروز آب ها" در ايران باستان بوده است روز ملي آب در ايران نام گذاري شده است
 

aqua1

عضو جدید
شما هم آب ميل داريد؟


سازمان فضايي آمربکا به راهکاري نوبن براي جبران کمبود آب در فضا دست يافته است: توليد آب آشاميدني از فاضلاب!



در يک هتل گرانقيمت انتظار مي رود که بهاي يک نوشيدني بسيار بالا باشد. ولي 3هزار دلار براي يک ليوان آب باورنکردني است! اما در اکثر ايستگاههاي فضايي آب چنين قيمتي دارد، چراکه سالانه ميليون ها دلار صرف انتقال آب تازه و قابل آشاميدن به ايستگاه هاي فضايي مي شود.ناسا اعلام کرده است ديگر حاضر به صرف چنين هزينه ايي نيست و فضانوردان چاره اي به جز نوشيدن فاضلاب تصويه شده ندارند! واقعيت اين است که از سال 2009 فضانوردان بايد آب بدست آمده از تصفيه فاضلاب انساني يا نمونه هاي آزمايشگاهي را بنوشند. اين اتفاق پس از نصب سامانه فوق پيشرفته اي ميسر خواهد بود که اين مايعات و ساير فاضلاب ها را به آبي بسيار پاک تر از آنچه که بر روي زمين در دسترس است، تبديل خواهد کرد. فضانوردان مي گويند که با اين قضيه مشکل ندارند. "لين کارتر" مهندس مرکز پروازهاي فضايي مارشال در ناسا مي گويد:"اگر کسي باشرايط زندگي در فضا و اقامت در فضا آشنا باشد، نوشيدن کمي فاضلاب تصفيه شده برايش چندان آزاردهنده نخواهد بود. فضانوردان بسيار بسيار حرفه اي هستند و با اين مسئله مشکلي ندارند."
از ابتداي پروژه ايستگاه بين المللي(ISS)، مهندسان مي دانستند که تامين ذخاير آبي بسيار دشوار خواهد بود. هرفضانورد روزانه 4.4 ليتر آب براي نوشيدن، شستشو و کارهاي اين چنين مصرف مي کند و انتقال اين مقدار آب از زمين به فضا بوسيله يک شاتل و يا يک سفينه بدون سرنشين، حدودا 11هزاردلار هزينه دربر دارد.
در حال حاضر، يک دستگاه فرآوري روسي با متراکم کردن رطوبت موجود در هوا مقداري از آب آشاميدني مورد نياز را تامين مي کند. اما بازهم 22هزار ليتر آب تازه لازم است تا پاسخ گوي نياز حداقل نفر در طول يک سال باش، و اين امر مستلزم صرف هزينه اي هنگفت بالغ بر 24 ميليون دلار است.
ذخيره سازي آب مشکلات ديگري نيز در پي دارد و از آن جمله کمبود فضاي کافي در يک فضاپيما است.همچنين پيش بيني مي شود در سال 2009، تعداد خدمه از 3نفر به 6 نفر افزايش يابد. بنابراين به همين نسبت ميزان ذخيره آب مورد نياز افزايش مي يابد. کارتر مي گويد: "فضانوردان در مدت يکسال بيش از مقداري که امکان ذخيره وجود دارد آب مصرف مي کنند؛ در نتيجه مجبور به بازيافت فاضلاب هستند."

راه حل پيشنهادي ناسا،"سامانه بازيافت فاضلاب" است. کارتر و همکارانش در حال ساخت و آزمايش اين سامانه هستند. در اکتبر(مهر) 2008 و پس از اتمام مراحل پاياني ساخت، دستگاه موردنظر به وسيله فضاپيماي ديسکاوري به ISS منتقل مي شود. اين دستگاه علاوه بر بازيافت 93 درصد از فاضلاب هاي ايستگاه فضايي، ميزان ذخيره مورد نياز شش خدمه را در طول يک سال به 1700 ليتر کاهش مي دهد.نکته کليدي در اين فرآيند، بازيابي 85 درصد از آب موجود در فاضلاب ها است. فضانوردان پس از هربار استحمام يا استفاده از دستشويي که از مقداري آب براي شستشو استفاده مي کنند به فاضلاب حاصل در دستگاه بازيافت، اندکي "تري اکسيد کروم " و اسيد سولفوريک افزوده مي شود در نتيجه اين امر، از هرگونه واکنش شيميايي، رشد ميکروبي و بوي نامطبوع جلوگيري مي شود. پس از اين مرحله، مخلوط فوق الذکر وارد سيلندر تقطير مي شود. با چرخش سيلندر تقطير، فاضلاب به صورت غشاي نازکي بر روي ديواره هاي سيلندر مي نشيند. اگر چرخش سيلندر وجود نداشته باشد، فاضلاب به صورت قطره هاي کوچک در فضاي عاري از گرانش غوطه ور مي شود. ديواره هاي سيلندر، فاضلاب را تا دماي 40 درجه سانتي گراد گرم مي کنند و فشار بسيار کم درون سيلندر(تقريبا 0.05 فشار جو) نيز باعث تبخير آب مي شود.
يک کمپرسور، فشار بخار آب را در اطراف سيلندر تنظيم مي کند تا بخار آب بر روي سطح خارجي سيلندر متراکم شود. گرماي ناشي ازاين تراکم به درون ديوارهاي سيلندر برمي گردد تا گرماي مورد نياز را براي فاضلاب هاي بعدي تامين کند؛ و اين شيوه اي زيرکانه براي صرفه جويي در مصرف انرژي است. کارتر مي گويد:" براي انجام هر فرآيند در فضا، بايد از حداقل منابع انرژي استفاده کرد.دستگاه ها بايد به گونه اي طراحي و ساخته شوند که کمترين وزن را داشته و حجمي کم را اشغال کنند. بهره وري در فضا بسيار مهم است."
تقطير آب از فاضلاب، مايع تنفر آوري برجا مي گذارد که کارتر به آن "آب شور" مي گويد. آب شور چندين مرتبه وارد سيلندر تقطير مي شود تا 85 درصد از آب موجود در فاضلاب بازيافت شود. پس از طي اين مرحله، فرآورده حاصل از تقطير وارد تانکري 45 ليتري مي شود و در آنجا با ساير آب هاي هدررفته در هم مي آميزد. از آبهاي هدر رفته مي توان به رطوبت ناشي از تنفس، شستشو، مسواک زدن و اصلاح صورت اشاره کرد.اکنون ترکيب موردنظر آماده است تا در فرآورده ديگر،طي چهار مرحله ضدعفوني و پاک سازي شود. در مرحله اول، ذرات بزرگ تر از 0.5 ميکرومتر به کمک يک ***** جداسازي مي شوند. در مرحله دوم، آلاينده هاي محلول توسط مجموعه اي از *****ها حذف مي شوند تا در مرحله بعدي مواد جاذب(مانند کربن فعال) ترکيب هاي آلي (مثل بنزن) را از بين برده و تبادل يوني در رزين، ترکيبات غيرآلي (همچون نمک ساده) را از فراورده بزدايد.
در آخرين مرحله با جابجايي يون هاي مثبت و منفي، از هيدروژن و هيدروکسيل و آب بوجود مي آيد.
پس از پايان فرآيند 4 مرحله اي فوق، تنها آلاينده هاي باقيمانده در آب مواد آلي فرار و سبکي مانند "اتانول" و "استون" هستند. به منظور حذف اين مواد، آب در يک راکتور محرک جريان مي يابد. در اين راکتور آب به دماي 130 درجه مي رسد و اندکي گاز اکسيژن نيز به آن تزريق مي شود. اين عمل باعث اکسيد شدن مواد آلي سبک مي شود و دي اکسيدکربن و اسيدهاي معدني حاصل از آن، توسط *****هاي يوني ديگري از بين مي روند. ضمنا گرما نيز باعث شدن باکتري ها، قارچ ها و ويروس ها مي شود. در نهايت آب با مقداري يد آميخته مي شود تا مانع از تجمع ميکروب ها شود و جهت ذخيره سازي به يک تانکر 57 ليتري پمپاژ مي شود.
با توجه به اينکه دستگاه بازيافت فاضلاب قادر به پاک سازي شش ليتر آب در ساعت است، فضانوردان ISS فقط لازم است 5 سات در روز از آن استفاده کنند. ولي به منظور صرفه جويي و جلوگيري از استهلاک دستگاه، يک روز در ميان از دستگاه استفاده مي شود و در هر نوبت استفاده، هشت تا ده ساعت زمان مي برد.
کارتر معتقد است دستگاه بازيافت فاضلاب به خوبي در فضا عمل خواهد کرد چراکه آزمايش هاي بسياري را با موفقيت پشت سر نهاده است. در مدت شش ماه بيش از 120 نفر از کارکنان مرکز فضايي مارشال براي همکاري داوطلب شده اند. از مهندس تا حسابدار، هر روز درون مدل شبيه سازي شده ISS قرار گرفتند تا روي تريدميل بدوند و غذا بخورند و از حمام و دستشويي هاي تعبيه شده استفاده کنند. کارتر مي گويد:"آنها مانند خدمه ي ايستگاه فضايي ورزش مي کنند، دوش مي گيرند و دندانهايشان را مسواک مي زنند."
کارتر مي افزايد:" ديگر اثري از فاضلاب نيست. حتي سطح ترکيبات آلي کربني در آل تصفيه شده توسط دستگاه، دو درصد کمتر از مقدار موجود در آب هاي لوله کشي در ايالات متحده آمريکاست. تنها موضوعي که کمي آزار دهنده به نظر مي رسد، بوي نامطبوع يد است."

منبع: مجله دانشمند
 

aqua1

عضو جدید








اینم از عکسهای سیستم های آبیاری تحت فشار (قطره ای و بارانی ):w11:
 
  • Like
واکنش ها: abfa

aqua1

عضو جدید
استفاده از پوست پرتغال در تصفیه فاضلاب

از آنجایی كه فاضلاب‌های صنعتی حاوی رنگ با تغییر رنگ آبراه‌ها و مسیرهای آبی سبب ایجاد اختلال در انجام فتوسنتز در گونه‌های گیاهی آبزی شده و مانع از رسیدن نور خورشید به این گیاهان می‌شود، نگرانی‌های زیست محیطی بسیاری را ایجاد كرده است. با توجه به این موضوع تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و محققان دریافته‌اند كه استفاده از پوست پرتقال می‌تواند راهكار مناسبی برای حذف مواد رنگی اسیدی از فاضلاب‌های صنعتی باشد.
از رنگ‌های مصنوعی در صنایع مختلف مانند رنگ‌های خانگی، چاپگر كاغذ، رنگرزی منسوجات، عكاسی رنگی و همچنین به عنوان افزودنی در محصولات و فرآورده‌های نفتی استفاده می‌شود. بنابراین خروجی‌ها و فاضلاب‌های این صنایع حاوی مقادیر فراوانی از مواد رنگی هستند و دفع آن در محیط زیست می‌تواند آسیب‌های زیست محیطی بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. حضور این مواد در آبراه‌ها و نهرها نه‌تنها از نظر زیبایی‌شناسی غیر قابل‌قبول خواهد بود بلكه سبب افزایش غلظت آلاینده‌های شیمیایی در منابع آب خواهد شد.

دانشمندان در مطالعات انجام شده به منظور یافتن راهكاری مناسب در زمینه تصفیه شیمیایی فاضلاب به این نتیجه رسیده‌اند كه می‌توانند از پوست پرتقال كه از ضایعات‌ كشاورزی و صنایع غذایی است برای تصفیه فاضلاب‌های صنعتی استفاده كنند. بررسی‌های انجام شده به منظور مطالعه تاثیر پوست پرتقال در جذب 4 نوع رنگ اسیدی در نمونه‌های جمع‌آوری شده از فاضلاب‌های صنعتی نتایج موفقیت‌آمیزی داشته است. نتایج به دست آمده حاكی از آن است كه زمان جذب علاوه بر غلظت مواد رنگی به ساختار شیمیایی ماده رنگی مورد آزمایش نیز بستگی دارد اما جذب مواد رنگی مستلزم وجود درجه حرارت بیش از 25 درجه سانتی‌گراد است.

براساس مطالعات انجام شده در شرایط آزمایشگاهی، پوست پرتقال از ویژگی‌های مناسبی برای جذب رنگ از محلول‌هایی با غلظت‌های متفاوت برخوردار است و به همین دلیل می‌‌توان از آن به عنوان یك ماده طبیعی ارزان‌قیمت كه به وفور یافت می‌شود برای جذب مواد رنگی از فاضلاب‌های صنعتی استفاده كرد.
 

abfa

عضو جدید
شعار روز جهانی آب در سال 2009 آب های مرزی شد

شعار روز جهانی آب در سال 2009 آب های مرزی شد

روز جهانی آب هر سال با یک شعار نام گذاری می شود که شعار آب های مرزی(Transboundary Waters) برای روز جهانی آب سال 2009 تعیین شده است. در این روز سازمان ها و نهادهای محتلف آبی وقایع زیادی را در سطوح داخلی، منطقه ای، ملی و بین المللی انجام خواهند داد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران در سال 1992 مجمع عمومی سازمان ملل 22 مارس هر سال را روز جهانی آب مطرح کرده است و شروع این روز در سال 1993 جهت اعمال موارد مطرح شده در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در فصل 18 (منابع آب شیرین) دستور کار 21 است.
در سطح بین المللی واحد آب سازمان ملل، معمولا یک یا چند سازمان را به عنوان هماهنگ کننده فعالیت های بین المللی تعیین می کند که یونسکو برای روز جهانی آب 2009 به عنوان سازمان هماهنگ کننده تعیین شده که با همکاری کارگروه آب های مرزی واحد آب سازمان ملل و سرپرستی توام کمیسیون اقتصادی سازمان ملل در اروپا (UNECE) و یونسکو این کار را انجام خواهند داد.
این کارگروه عمدتا یک رویداد بین المللی را در اجلاس جهانی آب استانبول 2009 سازماندهی می کند.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت های ذیل مراجعه کنند:
http://www.worldwaterday.org/
http://www.unece.org/env/water/meeting/wgiwrm/2008/informal-doc-5-worldwater-day.pdf
 

aqua1

عضو جدید
اولترا*****اسیون در بطری آب



http://2.bp.blogspot.com/_JlecwmVd-Xg/R55AROfhiOI/AAAAAAAAAAk/-r3-7k4PIdw/s1600-h/tech.jpg
شرکت Life saver systems یک نوع جدیدی از بطریهای آب را تولید کرده است که در داخل آن یک غشای اولترا*****اسیون به شکل لوله ای قرار گرفته است. این غشا توانایی حذف انواع باکتریها،ویروسها، قارچها و عوامل بیماریزا را از آب ورودی و بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی مانند ید و کلر را دارد. آب تولیدی قابل آشامیدن،کاملاً استریل و بدون هیچ بو و مزه ای است.
این بطریها در حجم 6000 لیتری تولید گردیده وبه فناوری Failsafe مچهز است ( این فناوری باعث می شود که تولید آب در هنگامی که غشا اولترا*****اسیون گرفته شده است یا از کارکرد افتاده است قطع گردد و جریان آبی از بطری خارج نگردد.)
ترجمه و تخلیص
Filtration and Separation November 2007
اطلاعات بیشتر
http://www.lifesaversystems.com
 

abfa

عضو جدید
اولین نقشه جهانی سفره های آب زیرزمینی مشترک توسط یونسکو انتشار یافت

اولین نقشه جهانی سفره های آب زیرزمینی مشترک توسط یونسکو انتشار یافت

سازمان یونسکو اولین نقشه جهانی سفره های آب زیرزمینی مشترک مرزی را همزمان با تسلیم پیش نویس کنوانسیون سفره های آب زیرزمینی مشترک مرزی مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ 27 اکتبر 2008 ، منتشر کرد.
به گزارش شبکه خبری آب ایران، تقریبا 96 درصد منابع آب شیرین کره زمین در سفره های آب زیرزمینی وجود دارند که اکثر آنها در مرزهای بین المللی قرار دارند. علیرغم اهمیت استراتژیکی آنها تا به امروز هیچ فهرست جهانی از این منابع در دسترس نمی باشد. از سال 2000 برنامه هیدرولوژیکی بین المللی یونسکو در ایجاد پایگاه اطلاعاتی آب‌های زیرزمینی شرکت کرده است.
گفتنی است در حال حاضر یک نقشه تفصیلی از سفره های آب زیرزمینی مشترک که بصورت آن لاین در دسترس می باشد، سفره های آب زیرزمینی را تشریح می کند که حداقل دو کشور در آنها سهیم هستند و اطلاعاتی را در مورد کیفیت آب و نرخ پر کردن مجدد آنها را در اختیار شما قرار خواهد داد.
در حال حاضر تعداد سفره های آب زیرزمینی مشترک مرزی 273 می باشدکه از این تعداد 68 سفره در قاره آمریکا، 38 سفره در قاره آفریقا، 65 سفره در اروپای شرقی، 90 سفره در اروپای غربی و 12 سفره در قاره آسیا قرار دارد.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت http://www.unesco.org/watu/news/newsletter/210 مراجعه کنند.
 

abfa

عضو جدید
آغاز مراحل اجرایی بزرگترین طرح انتقال آب ایران

آغاز مراحل اجرایی بزرگترین طرح انتقال آب ایران

مراحل اجرایی بزرگترین طرح انتقال آب کشور با عنوان غدیر بـا حضور رئیس جمهور آغاز شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، در شب عید غدیر، رئیس جمهور با حضور در محل اجرای طرح بـا رمز یا علی ابن ابی طالب (ع)، دستور آغاز اجرای آنرا صادر کرد.
این طرح که در 4 کیلومتری جاده اهواز - حمیدیه واقع شده، بـرای بهره برداری آب کرخه به منظور تامین آب مورد نیاز 3/6 دهم میلیون نفر از مردم خوزستان اجرا می‌شود.
رئیس جمهور پیش از ابـلاغ دستور آغـاز اجرای این طـرح، آنرا طرحی بزرگ وشایسته برای حرکت در مسیر خدمتگزاری به مردم خوزستان توصیف و تصریح کرد این آرزوی دیـرینه بود که امروز شاهد تحقق مقدمات آن هستیم.
احمدی نژاد افزود: طول این طرح 853 کیلومتر است و بزرگترین طرح انتقال آب کشور به شمار می‌رود.
پس از فرمان رئیس جمهور گروهی از مردم منطقه بـا حلقه زدن در محل اجـرای این طرح به ابراز احساسات پرداختند و از اجرای آن ابراز خرسندی کردند.
رئیس جمهور هم به ابراز احساسات مردم حاضر پاسخ گفت.
 

abfa

عضو جدید
ماشین لباسشویی جدید سانیو با هدف صرفه جویی در مصرف آب

ماشین لباسشویی جدید سانیو با هدف صرفه جویی در مصرف آب

شركت ژاپني سازنده لوازم برقي "سانيو" ماشين لباسشويي ساخت كه بجاي پودر لباسشويي با گاز "اوزون" پوشاك را تميز مي‌كند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شركت سانيو، اين لباسشويي فقط توسط گاز اوزون ناپاكيهاي البسه را تجزيه كرده و آنها را از وجود باكتري ضد عفوني مي‌كند و بوي بد البسه را از ميان مي‌برد.

به گزارش ايرنا به نقل از اين پايگاه اطلاع رساني، اين لباسشويي همچنين با تركيب كردن اوزون با آب مي‌تواند لكه‌هاي چربي را نيز از ميان برده و آب استفاده شده براي شستشو را دوباره پالايش و قابل مصرف كند.

شركت سانيو اعلام كرد كه اين شركت با هدف صرفه جويي در مصرف آب و نگهداري از منابع آب طبيعي كه براي زندگي آدمي بسيار مهم هستند ، اقدام به ساخت اين دستگاه كرده است.

اين ماشين لباسشويي نوين كه "اي دبليو دي - اكيو ‪ " ۳۰۰۰‬نام دارد با بهاي حدودي ‪ ۲۸۳‬هزار ين به بازار مصرف عرضه مي‌شود.
 

abfa

عضو جدید
مجموعه 13 قسمتی آشنایی با رودخانه های ایران پخش می شود

مجموعه 13 قسمتی آشنایی با رودخانه های ایران پخش می شود

مجموعه 13 قسمتی آشنایی با رودخانه های ایران که با همکاری وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب ایران و کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه تهیه شده است از هفتم دی ماه روزهای شنبه هر هفته ساعت 21 از شبکه چهار سیما پخش می شود.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، این مجموعه در راستای آموزش و فرهنگ سازی کارشناسان به ویژه آموزش همگانی در خصوص موضوعاتی مانند مهندسی رودخانه، سیلاب در رودخانه ها، پل ها و سازه های تقاطعی در رودخانه ها، بهره برداری از مصالح رودخانه ای، تالاب ها و نقش آنها در اکوسیستم منطقه، بهره برداری تفریحی و سالم سازی مناسب محیط رودخانه ها، سازه های آبی تاریخی، آلودگی رودخانه ها و موارد مشابه تهیه شده است.
منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران
 

abfa

عضو جدید
برنامه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی فدراسیون محیط زیست آب(WEF) سال 2009

برنامه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی فدراسیون محیط زیست آب(WEF) سال 2009

نمایشگاه‌های بین‌المللی فدراسیون محیط زیست آب(WEF) در سال 2009 در سه بخش فن آوری آب و انرژی و محیط زیست، واسر و آب چین برگزار خواهند شد. در ذیل خلاصه ای از فعالیت های این نمایشگاه ها آورده شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا:
1- نمایشگاه فن‌آوری آب و انرژی و محیط زیست(WETEX)
تاریخ: 10 تا 12 مارس 2009
مکان: دبی، مرکز نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی دبی
موضوعات مطرح شده: تصفیه آب و فاضلاب، فن‌آوری آب، مدیریت آب، پمپ‌ها، تجهیزات بهداشتی، سیستم‌های اندازه‌گیری، بازچرخانی آب، هیدرولیک، تجهیزات انرژی خورشیدی، انرژی باد، استفاده از فاضلاب، بولیر، کابل‌ها، مدیریت فاضلاب.
2- نمایشگاه واسر برلین(WASSER BERLIN)
تاریخ: 30 مارس تا 3 آوریل 2009
مکان: آلمان، برلین
موضوعات مطرح شده: تصفیه آب و فاضلاب، توزیع آب و تخلیه فاضلاب، خرید و فروش آب، شرکت‌های گوناگون ارایه دهنده خدمات آبی، تامین آب و فاضلاب، فن‌آوری اندازه‌گیری، تنظیم و تجزیه و تحلیل، تکنولوژی شیرها، پمپ‌ها، سیستم‌های مکش و دستگاه‌های محرک، حفاظت از آب‌های سطحی، زیرزمینی و خاک، تجهیزات صنعتی، تجهیزات حفاری، انتقال علوم، تحقیقات و فن‌آوری، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، فن‌آوری‌های عدم استفاده از ترانشه، نمک‌زدایی فن‌آوری‌های زمین‌ گرمایی.
3- نمایشگاه آب چین 2009
(دهمین نمایشگاه آب چین در زمینه تامین آب، زهکشی و تصفیه آب)
تاریخ: 28 تا 30 آوریل 2009
مکان: چین، شانگهای
موضوعات مطرح شده: تصفیه آب و فاضلاب، تجزیه و تحلیل و پایش آب و فاضلاب، غشا و لوازم غشا، تامین آب، بازرسی خطوط لوله، لوله‌ها و لوله‌گذاری، پمپ‌ها، هوادهی و مخلوط کردن، ثبت‌کننده‌های داده‌ها، شناورسازی، جریان سنج‌ها، تبادل یونی، آبیاری و زهکشی.
علاقه مندان می توانند جهت دریافت فرم قرارداد و رزرو فضای نمایشگاهی و اطلاعات بیشتر به سایت http://www.wef.org/nr/redonlyres/ مراجعه کنند.

 

abfa

عضو جدید
طراحي دستگاه هوشمند تشخيص گرفتگي لوله آب توسط مبتكر هريسي

طراحي دستگاه هوشمند تشخيص گرفتگي لوله آب توسط مبتكر هريسي

جعفر هاشمي مبتكر اين دستگاه در توضيحاتي اظهار داشت: اين دستگاه اگر در داخل لوله آب و فاضلاب نصب شود، مي‌تواند در صورت گرفتگي آن با ايجاد صداي خاص فرد را از اين مشكل مطلع كند.
اين مبتكر در ادامه تصريح كرد: اين دستگاه همچنين مي‌تواند در صورت عبور آب به مقدار زياد نيز با صداي بلند هشدار داده و آب را به طور اتوماتيك قطع كند.
هاشمي تاكيد كرد: اين دستگاه به خوبي مي‌تواند از هدر رفت آب جلوگيري كرده و كاربرد مناسبي براي مصرف بهينه آب داشته باشد.
اين دانشجوي هريسي در ادامه توضيحات همچنين گفت:دستگاه هوشمند تشخيص گرفتگي آب و فاضلاب،قابل نصب در داخل لوله‌ها بوده و اداره كل ثبت شركت‌ها و مالكيت صنعتي به ثبت رسيده است.
منبع : farsnews.com
 

abfa

عضو جدید
4 فناوری نوین در صنعت تصفیه آب ایران با مشارکت کشور آلمان

4 فناوری نوین در صنعت تصفیه آب ایران با مشارکت کشور آلمان

دکتر مشیری مسئول پروژه حذف یون نیترات از آب شهر مشهد با مشارکت کشور آلمان در رابطه با این پروژه توضیح دادند :
حدود 7 سال پروژه به طول انجامید و طی این مدت 4 روش را برای حذف یون نیترات از آب بکار بستیم .
وی گفت : این فناوری شامل 4 روش بیولوژیک ، اسمز معکوس ، تبادل یون و الکترودیالیز معکوس است ، که در روش بیولوژیک رکوردی را در سطح جهانی ارتقا دادیم که در چهارمین کنگره بین المللی بیوفیلتـر های جهان در آلمان با همکاران آلمانی ، مشترکا این روش را ارائه دادیم که بصورت کتابچه هایی در کشور آلمان به چاپ رسیده است .
در این 4 روش ما توانستیم ، در هر مکانی از کشورمان برای حذف یون نیترات هر آبی ، دستورالعملهای مخصوصی را برایش صادر و با روش مخصوصی این کار را به انجام رسانیم .
ما نه تنها به عنوان یک قطب نیترات زدا در کشور شناخته شده ایم ، بلکه در تفاهم نامه ای بین هیئت وزیران ایران و سوریه نسبت به حذف نیترات آب سوریه نظریه ای ارائه دادیم که هم اکنون توسط پیمانکاران در دست اجرا می باشد .
دکتر مشیری متذکر شد : استفاده از این روشهای پیشرفته در دنیا بسیار گرانقیمت است و اگر کشوری به تنهایی قصد وارد شدن به این سیستم ها را داشته باشد متحمل هزینه ی بسیار سنگینی خواهد شد ، ولی ما توانایی پیشنهاد مناسبتر برای تصفیه آب کلیه شهر های ایران به مقتضی موقعیت شهر را داریم .
وی در تشریح این فناوری های نوین گفت : در فناوری اول به وسیله نوعی باکتری ، نیترات از آب حذف می شود . در واقع ترکیب اسید استیک ، آهن و فسفات سبب رشد باکتری ها و از بین رفتن نیترات خواهد شد . در این روش بهره برداری و نگهداری دستگاهها بسیار مشکل است زیرا که باکتری ها تابع درجه حرارت ، فشار و مواد غذایی هستند و تابع دستورات ما نیستند .
روش دوم الکترودیالیز می باشد . الکترودیالیزی که طی آن قطب ها جابجا می شوند و آب سخت به آب سبک تبدیل می شود و در شهر هایی که سختی کربنات کمی دارند این روش بسیار مفید می باشد .
روش سوم تبادل یون Selective (ویژه یون نیترات) می باشد که برای شهر هایی که یون سولفات آنها بالا نباشد مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در غیر اینصورت یون در ظرفیت منفی وارد می شود .
روش چهارم که این روش برای شهرهایی که تنها مشکل آنها یون نیترات نیست بلکه سایر املاح آب شهر آنان دچار مشکل است ، کاربرد دارد . در این شهر ها اسمز معکوس یا RO را پیشنهاد می کنیم که همه املاح را کاهش داده و روش مناسب تری می باشد .
منبع : www.sabainfo.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

abfa

عضو جدید
كارگاه آموزشي كاربرد صنعت رباتيك در شبكه هاي فاضلاب و كنترل سوسري ها برگزار شد

كارگاه آموزشي كاربرد صنعت رباتيك در شبكه هاي فاضلاب و كنترل سوسري ها برگزار شد

كارگاه آموزشي "كاربرد صنعت رباتيك ( ويدئومتري ) در بهره برداري از شبكه هاي فاضلاب و روشهاي كنترل سوسري ها " با حضور مديران، دست اندركاران و كارشناسان بهره برداري شبكه فاضلاب شركت آب و فاضلاب مشهد برگزار شد.
مهندس سعيد آزاده مافي مدير امور نظارت بر بهره برداري شبكه هاي فاضلاب مشهد در اين باره گفت: در اين كارگاه آموزشي توسط كارشناسان و طراحان دستگاه ويدئومتري شبكه هاي فاضلاب پيشينه استفاده از صنعت رباتيك در بخش فاضلاب مطرح شد.
وي با اشاره به اينكه استفاده از ويدئومتري در شبكه هاي فاضلاب در دنيا به سال 1960 برمي گردد ، گفت : استفاده از صنعت رباتيك اعم از رباتهاي ويدئومتري و رباتهاي سمپاشي در شبكه هاي فاضلاب به دليل خطراتي كه براي بهره بردار وجود دارد، اكنون اجتناب ناپذير است و بدين طريق امكان دخالت انسان در بهره برداري را به حداقل مي رساند.
وي بررسي وضعيت داخل خطوط انتقال و شبكه جمع آوري فاضلاب از قبيل شيب ، خوردگي اتصالات و انشعابات و هم چنين مبارزه با سوسري ها را از موارد كاربرد و مزاياي رباتهاي ويدئومتري عنوان كرد.
مدير امور نظارت بر بهره برداري شبكه هاي فاضلاب مشهد در ادامه خاطر نشان كرد: طي سال گذشته ويدئومتري حدود 15كيلومتر از شبكه هاي فاضلاب تحت پوشش اجرا شده كه اين ميزان براي سال جديد با توجه به اهميت ويژه ويدئومتري در بهره برداري 110 كيلومتر پيش بيني شده است.
مهندس آزاده به استفاده از صنعت رباتيك در كنترل سوسري ها اشاره كرد و گفت: هم اكنون هر ساله كليه منهول هاي شبكه فاضلاب جهت پيشگيري از آلودگي و كنترل سوسك ها به صورت سنتي سم پاشي مي شود در حاليكه با استفاده از تكنولوژي جديد و رباتها اين اقدام به صورت صحيح و اصولي انجام خواهد شد.
وي اهميت سم پاشي اصولي در شبكه هاي فاضلاب را مورد تاكيد قرار دادو تصريح كرد: مبارزه با سوسري ها در شبكه هاي جمع آوري فاضلاب يك كار تخصصي و علمي است و در صورت غير تخصصي انجام شدن آن تبعات مختلفي نظير مقاوم سازي سوسري ها و مشكلات زيست محيطي را در بردارد كه استفاده از مشاور يكي از راهكارهاي كنترل اين موضوع است.
خبر از سايت خبري وزارت نيرو
 
آخرین ویرایش:

abfa

عضو جدید
صرفه‌جويي در مصرف آب با اجراي طرح تسطيح ليزري

صرفه‌جويي در مصرف آب با اجراي طرح تسطيح ليزري

استاندار فارس در مراسم افتتاح پروژه 266 ميليارد ريالي تسطيح ليزري 350 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان فارس، با اشاره به اهميت اجراي اين طرح اظهار داشت: طرحي كه در شرايط كشور ما از لحاظ ميزان بارندگي مي‌تواند تا 25 درصد در مصرف آب صرفه‌جويي كند، بايد مورد توجه و اهميت قرار گيرد.
محمدرضا رضازاده افزود: اين درحالي است كه بزرگ‌ترين سد احداث شده در استان يعني سد سلمان فارسي حجمي معادل يك ميليارد و 400 ميليون متر مكعب ظرفيت آبگيري دارد.
وي با بيان اينكه با اجراي طرح تسطيح ليزري، اراضي كشاورزي در استان با هزينه‌اي كمتر از هزينه احداث سدها در مصرف آب با حجمي معادل حجم بزرگ‌ترين سد فارس صرفه‌جويي مي‌شود، گفت: اجراي اين طرح علاوه بر افزايش بهره‌وري توليد و كاهش مصرف سموم و كودهاي كشاورزي، اتكاي كمتري نيز به اعتبارات دولتي دارد و اين در حالي است كه در طرح‌هاي سدسازي از صفر تا 100 اعتبارات از طريق دولت تأمين مي‌شود.
استاندار فارس گسترش فرهنگ مشاركت در فعاليت بخش‌هاي مختلف كشاورزي را از ديگر ويژگي‌هاي طرح تسطيح ليزري اراضي زراعي استان برشمرد و گفت: اهميت فرهنگ مشاركت از اعتباراتي كه براي اجراي پروژه‌هاي مختلف درنظر گرفته مي‌شود، بسيار بيشتر است، زيرا وقتي كار از خود مردم باشد، حاصل آن برايشان ارزشمندتر است.
رضازاده خاطرنشان كرد: با اجراي اين طرح ظرفيت‌سازي مناسبي نيز در استان فارس به‌عنوان قطب كشاورزي كشور انجام شده و 80 درصد تراكتورهاي سنگين كشور و 200 دستگاه تسطيح ليزري براي اجراي اين طرح در استان خريداري شده است.
استاندار فارس گفت: ويژگي ديگر طرح تسطيح ليزري اراضي كشاورزي وجود عزمي به استواري عزم والاي شهيدان براي اجراي اين طرح است، زيرا تخستين بار اين پروژه توسط مهندس اسكندري فرزند شهيد، مطرح شده و عشق و انگيزه معنوي كساني كه از ابتدا قدم در اين راه گذاشتند، بالاترين ارزش اين كار است.
منبع : farsnews
 

abfa

عضو جدید
پنجمین کنگره آموزشی و جهانی محیط زیست در سال 2009 برگزار می شود

پنجمین کنگره آموزشی و جهانی محیط زیست در سال 2009 برگزار می شود

پنجمین کنگره آموزشی و جهانی محیط زیست 10 تا 14 می 2009 در شهر مونترال کانادا با موضوع « زمین، خانه مشترک ما » برگزار می شود.


به گزارش شبکه خبری آب ایران، در این کنگره مسایلی مانند تغییرات آب و هوایی این نکته را به ما یادآوری می نماید که مسایل زیست محیطی پیچیده، بحث برانگیز و جهانی می باشند. سایر مسایل مانند جهانی شدن، تامین آب، وضع غذا، فقر و خشونت و جنگ زندگی تمام مردم زمین را تحت تاثیر قرار می دهند.
در این کنگره تمام فرهیختگان، پرفسورها، محققان، اساتید، دانشجویان، رهبران جوامع، شاغلان دولتی، مترجمان گردشگاه‌ها و موزه ها، مشاوران، روزنامه نگاران، هنرمندان و سایر کسانی که در زمینه محیط زیست فعالیت دارند، می توانند شرکت نمایند.
علاقه مندان می توانند فرم ثبت نام را بصورت Online در سایت http://www.5weec.uqam.ca/EN/ ملاحظه کنند.
منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران
 

abfa

عضو جدید
هشتمین کارگاه آموزشی جهانی دانشمندان جوان محیط زیست (www-yes) در سال 2009 برگزار می شود

هشتمین کارگاه آموزشی جهانی دانشمندان جوان محیط زیست (www-yes) در سال 2009 برگزار می شود

هشتمین کارگاه آموزشی جهانی دانشمندان جوان محیط زیست با موضوع: «آب شهری: منابع و خطرات، چشم‌انداز کشورهای در حال توسعه» از دوم تا پنجم ژوئن 2009 در پاریس (فرانسه) برگزار خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، این کارگاه آموزشی در سطح دکترا در زمینه آب شهری می‌باشد که توسط موسسات تحقیقاتی برجسته محیط زیست اروپا ارایه شده است. این کارگاه آموزشی یک کارگاه چندمنظوره ترکیبی از علوم طبیعی و اجتماعی جهت بهبود مباحثات و الزام اجتماعی تحقیقات علمی در زمینه مدیریت مبهم پیوسته آب می‌باشد.
گفتنی است این کارگاه با دو رویداد بزرگ فرانسه بنام «دانشگاه آب و توسعه پایدار» و «فستیبال del’ch» (7-6 ژوئن 2009) مرتبط شده است. این رویدادها مسابقات هوش سالیانه کشوری فرانسه می‌باشد که توسط شورای شهر وال دومارین با تمرکز بر مسایل مربوط به آب شهری طراحی شده است.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت http://www.unesco.org/water/waterevents/detiails/ مراجعه کنند.
 

abfa

عضو جدید
نمایشگاه آب آفریقا در سال 2009 برگزار خواهد شد

نمایشگاه آب آفریقا در سال 2009 برگزار خواهد شد

نمایشگاه آب آفریقا در مرکز بین‌المللی کنفرانس غنا از اول تا سوم آوریل 2009 برگزار خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، این نمایشگاه بصورت بین‌المللی تجاری کالاها و خدمات بخش مهندسی آب و آب و فاضلاب می‌باشد که به غرفه‌داران فرصت می دهد تا به ارایه محصولات و خدمات خود به متخصصان دولت‌های محلی و مرکزی، پیمانکاران و مشاوران منطقه‌ای، مشتریان صنعتی و سازمان‌های مردم نهاد (N60s) بپردازد.
شایان ذکر است این نمایشگاه تقریبا هرسال از زمان شروع فعالیت خود (1993) در پایتخت‌های مختلف آفریقا برگزار می‌گردد.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایتhttp://www.unesco.org/water/waterevents/detiails/ مراجعه کنند.
http://www.wnn.ir/html/www.wnn.ir
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
آبگیری سد!

آبگیری سد!

سد «ماملو» آبگيري شد
سد مخزني با حضور معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا و جمعي از مديران ستادي و استاني وزارت نيرو آبگيري شد. اين سد علاوه بر جمع‌‏آوري سيلاب‌‏هاي حوزه مياني و سرريز سد لتيان و همچنين آورد رودخانه دماوند، به منظور تامين آب مطمئن براي کشاورزي دشت ورامين، تامين بخشي از آب شرب تهران و شهرهاي در حال توسعه اطراف و توليد انرژي برق آبي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: آرونا
 

abfa

عضو جدید
برای مقابله با زلزله تبریز سامانه های آبرسانی اش را مقاوم می کند

برای مقابله با زلزله تبریز سامانه های آبرسانی اش را مقاوم می کند

پور رجب مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اعلام این خبر به جام جم گفت : هدف ما از اجرای این طرح ، ایمن سازی تأسیسات آبی در برابر زلزله است.
در ادامه گفت : می خواهیم شرایطی را فراهم کنیم که کارایی سیستم تأمین و توزیع آب را به هنگام وقوع زلزله تعیین کند . برای رسیدن به این هدف ، باید طرح جامعی تهیه شده و در 3 مقطع زمانی قبل از وقوع زلزله ، بلافاصله پس از وقوع آن و در دوره بازسازی به مرحله اجرا گذاشته شود.
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
تاثير نوعي صدف در كاهش غلظت نيترات در فاضلاب شهري

تاثير نوعي صدف در كاهش غلظت نيترات در فاضلاب شهري

توانايي نوعي صدف آب هاي شيرين در كاهش غلظت نيترات و فسفات فاضلاب شهري در دانشگاه علوم و تحقيقات بررسي شد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، "ليلي غلام حسيني" پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات در پژوهشي با عنوان بررسي توانايي صدف در كاهش غلظت نيترات و فسفات فاضلاب شهري به بررسی این موضوع پرداخته است.

اين صدف از گونه شاخص آلودگي آب هاي شيرين، بومي حوضه درياي خزر و يك تصفيه كننده زيستي است كه توانايي ***** حجم زيادي از آب را دارد. در اين پژوهش به جهت دامنه وسيع مدار موجود در فاضلاب با نيترات و فسفات مورد بررسي قرار گرفت.

بر اساس اين گزارش، سه توده صدف تحت آزمايشات فیلتـراسيون و جذب غير مستقيم نيترات و فسفات در سيستم باز قرار گرفت، نتايج اين آزمايش نشان داد بين وزن توده هاي صدف و ميزان فیلتـراسيون نيترات و فسفات همبستگي مثبت وجود دارد و همچنين بين غلظت نيترات و فسفات در ورودي فاضلاب و ميزان فيتراسيون نيترات و فسفات همبستگي منفي وجود دارد و با افزايش وزن توده هاي صدف ميزان جذب نيترات و ميزان جذب فسفات 2 تا 4 درصد ميلي گرم بر ليتر به ازاي وزن خشك توده صدف است.
منبع: باشگاه خبر نگاران جوان
 

abfa

عضو جدید
خسارت 5 ميلياردي به تأسيسات آبرساني قم در اثر سيل

خسارت 5 ميلياردي به تأسيسات آبرساني قم در اثر سيل

در اثر وقوع سيل اخير در استان قم بیش از 5 میلیارد ریال به تاسیسات آبرسانی روستاهای استان قم خسارت وارد شد .


به گزارش پايگاه خبري وزارت نيرو ، در پی بارانهای سیل آسا در روز یازدهم فروردین ماه امسال و جاری شدن سیل در بخش هایي از این استان بیش از 5 میلیارد ریال خسارت بر تاسیسات آبرسانی این شرکت وارد شد .
بر اساس اين گزارش وقوع سیل باعث ایجاد خسارات عمده به تخریب 12 کیلومت جاده دسترسی چاهها و5 کیلومتر خطوط انتقال وشبکه توزیع گردیده است
گفتني است این شرکت با تمهیدات لازم وزحمات شبانه روزی آبی پوشان سختکوش از هر گونه قطع آب در روستاهای استان جلوگیری كرد .
 

abfa

عضو جدید
گردهمايي بين‌المللي تصفيه فاضلاب و بازيافت آب برگزار مي شود

گردهمايي بين‌المللي تصفيه فاضلاب و بازيافت آب برگزار مي شود

وزيران عضو کميسيون فرهنگي بنا به پيشنهاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با برگزاري گردهمايي بين‌المللي تصفيه فاضلاب و بازيافت آب ـ فناوري‌ها و يافته‌هاي نو در نهم تيرماه امسال، موافقت کردند.


به گزارش پايگاه اطلاع رسانى دولت ، گردهمايي بين‌المللي تصفيه فاضلاب و بازيافت آب با هدف تبادل نظر در خصوص مخاطرات زيست محيطي فاضلاب ها و امکان استفاده از آنها به عنوان يک منبع با بکارگيري فناوري هاي نو در تيرماه 1388 در تهران برگزار مي شود.
بر اين اساس ، محورهاي کنفرانس با تاکيد بر پيشرفت هاي اخير و کاربرد فناوري هاي نو در برگيرنده مواردي چون تصفيه فاضلاب هاي صنعتي، تصفيه فاضلاب هاي خانگي ، فرآيندهاي بازيافت آب، سياست گذاري ها، خط مشي ها و قوانين در مديريت پايدار، فناوري هاي نو (نانوتکنولوژي، بيوتکنولوژي، تکنولوژي هاي سبز،AOP، ...) فناوري هاي غشا و جداسازي، بيوراکتور غشايي، جذب سطحي،...)واکنش هاي شيميايي و پديده هاي انتقال در تصفيه فاضلاب و بازيافت آب، مدلسازي و شبيه سازي فرآيندها، آلاينده هاي خاص (فلزات سنگين، مواد سمي و خطرناک، ...) است.
در اين گردهمايي بين المللي که توسط پرديس دانشکده هاي فني و شيمي دانشگاه تهران و با مشارکت يونسکو و دانشگاه مونت پوليه فرانسه – اتحاديه اروپا برگزار مي شود، بيش از 450 صاحبنظر داخلي و خارجي حضور خواهند داشت.
 
بالا