aryan.mohammad
اخراجی موقت
از این به بعد باید کمی هم درباره ابعاد مالی و اقتصادی طرح بررسی کنیم.
برای اینکه هنوز عده ای هستند که فکر میکنند اجرای طرح شدنی نیست امار و ارقامی از حقایق و واقعیتهای جامعخ می اوریم که مشخص شود میشود!
طبق بر آوردی که انجام شده برای ساخت پالایشگاهی پیچیده و پیشرفته با ظرفیت یک و نیم میلیون بشکه در روز
نیاز به حدود 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری هست!
ولی میخواهیم بدانیم 50 میلیارد دلار سرمایه چقدر است و کم است یا زیاد!
بنابر این برخی امار و ارقام را بررسی میکنیم.
=============================================
یک نفر رو میشناسم پنج سال پیش رفت از یکی از بانکهای تبریز یک وام مضاربه 5 میلیارد تومن گرفت
اورد توی یکی از استانهای دیگه شمال کشور گذاشت توی حساب و 25 میلیارد تومن وام بدون ثیقه گرفت،
40 هکتار زمین رایگان بهش دادند مجوز تاسیس شهرک صنعتی بهش دادند از دم نیروگاه تا شهرک صنعتی برقش رو رایگان دولت کشید
کلی هم التماسش کرد تا چند تا طرح صنعتی اجرا بکنه!
=================================
وقتی احمدی نژاد تازه رئیس جمهور شده بود روزنامه ها نوشتند سلطان نفت کشور دستگیر شد
که لوله نفتی شخصی از دریای خزر تا خلیج فارس برای خودش کشیده بوده!
بعد از چند ماه روزنامه ها نوشتند که ایشان ازاد شد!
حد اقل هزینه و قیمت این لوله نفتی با توجه به بر آوردهایم 3 میلیارد دلار معادل 3 تریلوین تومان است!
=========================
یکی دو ماه پیش روزنامه ها اعلام کردند یک ایرانی با دارائی 20 میلیارد دلا رمعادل 20 تریلیون تومان به خاطر اختلال در بازار سکه و طلا دستگیر شد!
==========================
سال گذشته یکی میگفت بانک تات با یک تریلیون تومان وام از بانک ملی، امده و بانک جدید به نام بانک تات زده!
و بانک ملی مونده چطوری این یک تریلیون تومان را از بانک تات پس بگیره!
=========================
چند روز پیش روزنامه ها نوشتند که توی بانک صادرات و بانک گردشگری 3 تریلیون تومان اختلاس انجام شده!
بعضیها میگند که با این پول بانک گردشگری ایجاد شده بعضیها میگند این کار رو مشائی انجام داده!
=================
به ضمیمه سندی از بانک اچ اس بی سی قرار میدم
در زیر ضمیمه این نامه است
صورت حساب بانکی یکی از مشتریانش به مبلغ یک صد میلیارد یورو معادل یکصد و پنجاه و یک و خورده ای تریلیون تومان!
1/514/000/000/000/000 ریال سپرده بانکی
===================
چند روز پیش اعلام شد معمر قذافی رهبر سابق لیبی در اروپا در حساب بانکی اش 150 میلیارد دلار پول داشته است
که اروپا فقط یک و نیم میلیارد دلار ان را برای حکومت جدید لیبی ازاد کرد.
==================
گفته میشود صدام حسین دیکتاتور عراق کل سپرده بانکی اش ده میلیارد دلار بوده
و مابقی ثروتش را برای خرید سلاح برای عراق مصرف کرده است
===================
گفته میشود که در سال 1357 خانواده محمد رضا شاه پهلوی حدود 30 میلیارد دلار ثروت با خود از ایران خارج کردند.
===================
چند سال پیش در رزونامه ها اعلام شد که ایرانیان در شهر دوبی بیش از 300 میلیارد دلار
سرمایه گذاری کرده اند که اخیرا سمت و سوی این سرمایه از دوبی به سوی ترکیه تغییر جهت داده است.
==================
گفته میشود که ثروت ایرانیان مقیم آمریکا حدود یک هزار میلیارد دلار معادل یک تریلوین دلار بر آورد گردیده است.
=================
طبق اعلام رسانه های جهان شیخ نشین شهر ابوظبی
با فروش نفت خود در نقاط مختلف جهان بیش از یک هزار میلیارد دلار معادل یک تریلیون دلار سرمایه گذاری نموده اند.
================
تامین منابع مالی پروژه ها ودانش فنی مدیریت دارائیها:
در اصطلاح اقتصادی، مدیریت ثروت و سرمایه های تولید شده جهان در قالب عملیات بانکی و دارائیهای نقدی وغیر نقدی، بانام صنعت مدیریت دارائیها شناخته میشود. طبق اعلام موسسه آمریکائی مطالعات صنعتی جهانی(GIA) بازار صنعت مدیریت دارائیهای جهان(Global Asset Management Market)تا سال 2015 به رقمی حدود 130 (یکصد وسی)تریلیون دلار خواهد رسید. از جمله بازیگران نقش اول این صنعت میتوان به شش بانک رتبه اول جهان نام برد که درمجموع با سرمایه بیش از 16تریلیون دلار پیشرو این صنعت در جهان میباشند که گروه ما در تامین منابع مالی پروژه ها از انها کمک میگیرد:
(آماردارائیهای فوق ازگزارش موسسه مالی BankRate استخراج گردیده است) که البته این ارقام دارائی اظهار شده هستند ودارائی اظهار نشده و نامشهود بانکهای مذکور جهت پرهیز ازپرداخت مالیات به مراتب بیشتر از اینها میباشد. (طبق اظهارنظر کارشناسان گفته میشود که فقط دارائیDerivative Assets بانک جی پی مورگان چیس تا 88 تریلیون دلار بالغ میشود.)
شرکت ما به شبکه ای از شرکتهای مهم و معتبر بین المللی متصل است که برخی از اهم انها و توان مندی انها به شرح زیر میباشد. بدیهی است که توان مندی این شرکتها چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ فنی قدرت بالائی برای ورود به پروژه های بزرگ به شرکت ما میدهد در بین شرکتهای جهان، شرکت ما جایگاه ویژه ای در بین شرکتهای آلمانی دارد و میتواند هر گونه پروژه با فناوری پیشرفته با هر مقدار منابع مالی تا سقف صدها میلیارد دلار را به صورت قرارداد مهندسی و ساخت تحویل دهد:
طبق برآوردتقریبی صندوق بین المللی پول در سال 2000 دارائی بازارهای فرامرزی جهان به 5 تریلیون دلاررسیده بود. و این روند دائم در حال افزایش است.
طبق اعلام وزارت خزانه داری آمریکا در سال 2011 دارائی جزایر فرامرزی حوزه کارائیب به 2 تریلیون دلاربالغ میشود.
در سال 2007 سازمان جهانی مبارزه بامالیات اعلام کردکه فقط دربانکهای کشورکوچک جزیره کایمن1.4 تریلیون دلارسرمایه وجود دارد.
در خاورمیانه برای اولین بار مرکز فرامرزی در امارت راس الخیمه امارات متحده عربی با نام RAK Offshore تعریف شد تا بتواند چندین تریلیون دلار سرمایه های جهان را به سوی خود جذب نماید.
در حالی که ذخایر نفتی ایران به 151 میلیارد بشکه و تولید نفت آن به 4 میلیون بشکه در روز میرسد، ذخایر نفتی کشور امارات متحده عربی به 97 میلیارد بشکه و تولید نفت آن به 2.7 میلیون بشکه در روز براورد گردیده است.
طبق اعلام تیم تحقیقاتی خانه سرمایه گذاری جهانی کویت، کشور امارات متحده عربی دومین بازار بزرگ ساخت وساز کشورهای همکاری خلیج فارس را دارد که در سال 2008 رقم آن به 1200 میلیارد دلار (1.2 تریلیون دلار) رسیده بود که فقط شهر ابوظبی پایتخت امارات هم اکنون در سال 2011 حدود 562 میلیارد دلار پروژه تعریف شده ساخت و ساز را در حال اجرا دارد. طبق اعلام رسانه ها از این پروژه ها 304 میلیارد دلار به پروژه های ساختمانی، 129 میلیارد دلار به پروژه های نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق اختصاص داده شده و 129 میلیارد دلار نیز به طرح های زیربنائی مانند جاده، پلها، راه آهن، فاضلاب، بنادرو غیره اختصاص داده شده است.
=============================
دوبی و هدف گذاری فرودگاه برای جابجائی یکصد میلیون مسافر
فرودگاه دبی برنامه ریزی کرده است که در سال 2020 میلادی، 100 میلیون مسافر را سالانه جابه جا کند. به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، موسسه فرودگاه های دبی روزسه شنبه13/2/90 اعلام کرد پیش بینی می کند شمار مسافران فرودگاه بین المللی دبی در سال 2020 به حدود 98 میلیون و 500 هزار نفر برسد. براساس این گزارش، از سال آتی میلادی مسافران در دبی می توانند از فرودگاه دوم این شهر به نام آل مکتوم نیز استفاده کنند. هم اکنون فرودگاه بین المللی دبی بزرگترین فرودگاه خاورمیانه از نظر تعداد پرواز است که در سال 2015 از این نظر در جایگاه چند فرودگاه برتر جهان قرار خواهد گرفت. "پل گریفیثس" مدیرعامل موسسه فرودگاه های دبی اضافه کرد پروازها و مسافرت های هوایی از طریق فرودگاه دبی و فرودگاه آل مکتوم به طور میانگین 7.5 درصد در سال رشد خواهد کرد. حجم انتقال بار نیز سالیانه 6.7 درصد در این دو فرودگاه رشد خواهد کرد. همچنین در سال 2020 شمار مسافران فرودگاه دبی به رقم 98 میلیون و 500 هزار نفر می رسد. این رقم در سال گذشته میلادی 47 میلیون و 500 هزار نفر بود. حجم جابه جایی کالا نیز در سال 2020 به بیش از چهار میلیون تن می رسد. قرار است فرودگاه دوم دبی به نام فرودگاه آل مکتوم در سال 2012 آغاز به کار می کند. فرودگاه آل مکتوم به عنوان بزرگترین فرودگاه جهان در آغاز راه اندازی، از ظرفیت پذیرش سالیانه 160 میلیون مسافر برخوردار خواهد بود. مدیرعامل موسسه فرودگاه های دبی اضافه کرد: هم اکنون فرودگاه دبی از لحاظ شمار مسافران ، در جایگاه چهارم جهانی به سر می برد. فرودگاه های هیثرو لندن با جابه جایی 61 میلیون مسافر در سال و شارل دوگل پاریس با جابه جایی سالیانه 53 میلیون و 280 هزار مسافر هم اکنون از لحاظ شمار مسافران در جایگاه اول و دوم جهانی قرار دارند. همچنین فرودگاه هنگ کنگ با جابه جایی سالانه بیش از 50 میلیون مسافر در جایگاه سوم جهانی قرار دارد. براساس اطلاعات منتشر شده در سایت ویکی پدیا، در سال ۲۰۱۰ به طور متوسط هفته ای 6 هزار پرواز توسط ۱۳۰ شرکت هواپیمایی به ۲۲۰ مقصداز فرودگاه دبی انجام شده است . این فرودگاه پانزدهمین فرودگاه پر رفت و آمد جهان می باشد به طوری که در سال ۲۰۰۹ موفق به جابجایی ۴۰ میلیون و 900 هزار نفر گشته است . در ایران ،قرار بود با راه اندازی فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران ، این فرودگاه به مرکز پروازهای منطقه تبدیل شود ولی ساخت این فرودگاه که تقریباً همزمان با تاسیس کشور امارات متحده عربی بود، آنقدر به درازا کشید که فرودگاه دوبی ، این جایگاه را نصیب خود کرد. پیشنهاد ساخت این فرودگاه به سال ۱۳۴۶ و پیشنهاد سازمان ایکائو جهت ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا باز میگردد. در سال ۱۳۵۴ کار ساخت فرودگاه توسط شرکتهای آمریکایی و ایرانی آغاز شد. شرکت آمریکایی عهدهدار معماری پروژه، شرکت TAMS نام داشت که قصد تکمیل فرودگاه را تا سال 1362 با بودجه 1 میلیارد دلار داشت که با وقوع انقلاب اسلامی در ایران ، این طرح متوقف ماند تا این که در سال 74 ساخت آن از سر گرفته شد و در سال 83 ، فاز یک فرودگاه ، آن هم به طور ناقص افتتاح شد. طبق اعلام مقامات فرودگاهی ، این فرودگاه در سال گذشته تنها حدود 5 میلیون مسافر را جابجا کرده است. موضوع تاسف بار دیگر این که کل مسافرانی که در سال گذشته از فرودگاه های سراسر کشور جابجا شده اند ، 42 میلیون نفر بوده است در حالی که در همان مقطع زمانی ، تنها فرودگاه دوبی ، بیش از 47 میلیون نفر را جابجا کرده است. اکثر مسافران جابجا شده در فروگاه های ایران، ایرانی بوده اندکه ارز آوری خاصی نصیب کشور نشده است ولی قریب به اتفاق مسافران جابجا شده از فرودگاه دوبی را اتباع خارجی تشکیل می دهند که بدین ترتیب این فرودگاه به چاه نفتی دائمی برای امارات متحده عربی و مشخصاً امارت دوبی تبدیل شده است
==============================
دهها میلیارد دلار واردات صنعت گردشگری ایران در سال http://www.iran-eng.com/#_edn1
آمارهای مربوط به پروازهای خارجی کشور نشان می دهد در حال حاضر حدود 20 پرواز روزانه از کشور به مقصد دوبی انجام می گیرد، این آمار مربوط به هفت فرودگاه بین المللی کشور است که همه آنها به صورت روزانه بین یک تا 10 پرواز به مقصد دوبی دارند.
آمارهای مربوط به پروازهای خروجی فروگاه امام نشان می دهد حداقل 20 درصد از پروازهای این فرودگاه طی سال 88 به مقصد شیخ نشین دوبی بوده است و اگر بخواهیم مبنای تعداد صندلی هواپیماهایی که از این فرودگاه به مقصد دوبی را حرکت می کنند مبنای میزان مسافرین بدانیم می توان گفت روزانه بین 2هزار تا 2هزار و 400 صندلی به سمت این شهر بزرگترین فرودگاه بین المللی کشور را ترک می کنند.
اما اگر مبنای تعداد مسافران را متوسط میزان مسافرین کل فرودگاه امام در هر پرواز قراردهیم که طی سال 88معادل 150 نفر بوده است می توان گفت روزانه بین 750 نا 1500 مسافر تنها از فرودگاه امام به مقصد دوبی حرکت می کنند که این رقم به صورت متوسط نشان از سفر حداقل 270 هزار مسافرایرانی است که از یکی از هشت فرودگاه بین المللی کشور پا به خاک دوبی می گذارند.
این تعداد مسافر با در نظر گرفتن همین آمار حدودی به دیگر فرودگاههای کشور قابل تامیم است و می توان برآورد کرد تعداد ایرانیانی که از مسیر هوایی عازم دوبی می شوند در پایین ترین برآورد به 970 هزار مسافر می رسد حال اگر فرض کنیم این افراد سالانه تنها یک بار اقدام به اخذ ارزان ترین ویزا از سفارت امارات می کنند می توان گفت سفارت امارات در تهران سالانه از محل صدور ویزا برای مسافران ایرانی که به قصد تفریح و تجارت به این شیخ نشین می روند بیش از 72 میلیارد تومان کسب درآمد می کند.
البته این تعداد مسافر تنها مربوط به شهر دوبی است در حالی که بر اساس برخی از براوردهای سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار ایرانی به شهرهای مختلف امارات متحده عربی از جمله دوبی سفر میکنندکه با احتساب این رقم البته درآمد سفارت امارات متحده عربی در تهران به رقم 90 میلیارد تومان یا بیش از 90 میلیون دلار در سال می رسد.
باید توجه داشت که هر مسافر می تواند در حدود 3هزار دلار برای خود و به ازای هر همراه 500 دلار از کشور خارج کند، با توجه به آنکه میزان سفرهای خانوادگی به دوبی هم کم نیست اگر فرض کنیم 25 درصد از مسافرین عازم دوبی همراه محسوب شوند بنابراین می توان گفت در طول سال معادل 3/2 میلیارد دلار توسط مسافران ایرانی وارد خاک امارات می شود اگر میزان واردات از امارت در سال 88 را که معادل 16 میلیارد دلار اعلام شده است را در نظر بگیریم می توانیم بگوییم میزان ارز مجاز خارج شده توسط مسافران ایرانی در سال 88 معادل 14 درصد کل واردات ایران از امارات متحده عربی بوده است که به خوبی نشان دهنده سهم بالای مسافران ایرانی در ایجاد درامد برای این شیخ نشین حاشیه خلیج فارس است.
نکته جالب تر آنکه میزان مسافران ایرانی که در سال 88 از مسیرهای زمینی ، هوایی و دریایی ایران را به قصد خارج از کشور ترک کرده اند بیش از 10 میلیون نفر بوده اند و اگر میزان مسافران سالانه امارات را با این رقم مقایسه کنیم می توان گفت در این سال حدود 12 درصد از مسافران ایرانی عازم امارات شده اند.
http://www.iran-eng.com/#_ednref1 خبر آنلاین کدخبر79567
========================
حالا با این آمار و ارقام
فکر میکنید بشه 50 میلیارد دلار ناقابل برای این پروژه که بزرگترین پالایشگاه نفت جهان خواهد شد بودجه تامین کرد؟
البته مطالب خیلی بیشتر از اینها هستند
و باز هم جالب تر خواهند بود.
برای اینکه هنوز عده ای هستند که فکر میکنند اجرای طرح شدنی نیست امار و ارقامی از حقایق و واقعیتهای جامعخ می اوریم که مشخص شود میشود!
طبق بر آوردی که انجام شده برای ساخت پالایشگاهی پیچیده و پیشرفته با ظرفیت یک و نیم میلیون بشکه در روز
نیاز به حدود 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری هست!
ولی میخواهیم بدانیم 50 میلیارد دلار سرمایه چقدر است و کم است یا زیاد!
بنابر این برخی امار و ارقام را بررسی میکنیم.
=============================================
یک نفر رو میشناسم پنج سال پیش رفت از یکی از بانکهای تبریز یک وام مضاربه 5 میلیارد تومن گرفت
اورد توی یکی از استانهای دیگه شمال کشور گذاشت توی حساب و 25 میلیارد تومن وام بدون ثیقه گرفت،
40 هکتار زمین رایگان بهش دادند مجوز تاسیس شهرک صنعتی بهش دادند از دم نیروگاه تا شهرک صنعتی برقش رو رایگان دولت کشید
کلی هم التماسش کرد تا چند تا طرح صنعتی اجرا بکنه!
=================================
وقتی احمدی نژاد تازه رئیس جمهور شده بود روزنامه ها نوشتند سلطان نفت کشور دستگیر شد
که لوله نفتی شخصی از دریای خزر تا خلیج فارس برای خودش کشیده بوده!
بعد از چند ماه روزنامه ها نوشتند که ایشان ازاد شد!
حد اقل هزینه و قیمت این لوله نفتی با توجه به بر آوردهایم 3 میلیارد دلار معادل 3 تریلوین تومان است!
=========================
یکی دو ماه پیش روزنامه ها اعلام کردند یک ایرانی با دارائی 20 میلیارد دلا رمعادل 20 تریلیون تومان به خاطر اختلال در بازار سکه و طلا دستگیر شد!
==========================
سال گذشته یکی میگفت بانک تات با یک تریلیون تومان وام از بانک ملی، امده و بانک جدید به نام بانک تات زده!
و بانک ملی مونده چطوری این یک تریلیون تومان را از بانک تات پس بگیره!
=========================
چند روز پیش روزنامه ها نوشتند که توی بانک صادرات و بانک گردشگری 3 تریلیون تومان اختلاس انجام شده!
بعضیها میگند که با این پول بانک گردشگری ایجاد شده بعضیها میگند این کار رو مشائی انجام داده!
=================
به ضمیمه سندی از بانک اچ اس بی سی قرار میدم
در زیر ضمیمه این نامه است
صورت حساب بانکی یکی از مشتریانش به مبلغ یک صد میلیارد یورو معادل یکصد و پنجاه و یک و خورده ای تریلیون تومان!
1/514/000/000/000/000 ریال سپرده بانکی
===================
چند روز پیش اعلام شد معمر قذافی رهبر سابق لیبی در اروپا در حساب بانکی اش 150 میلیارد دلار پول داشته است
که اروپا فقط یک و نیم میلیارد دلار ان را برای حکومت جدید لیبی ازاد کرد.
==================
گفته میشود صدام حسین دیکتاتور عراق کل سپرده بانکی اش ده میلیارد دلار بوده
و مابقی ثروتش را برای خرید سلاح برای عراق مصرف کرده است
===================
گفته میشود که در سال 1357 خانواده محمد رضا شاه پهلوی حدود 30 میلیارد دلار ثروت با خود از ایران خارج کردند.
===================
چند سال پیش در رزونامه ها اعلام شد که ایرانیان در شهر دوبی بیش از 300 میلیارد دلار
سرمایه گذاری کرده اند که اخیرا سمت و سوی این سرمایه از دوبی به سوی ترکیه تغییر جهت داده است.
==================
گفته میشود که ثروت ایرانیان مقیم آمریکا حدود یک هزار میلیارد دلار معادل یک تریلوین دلار بر آورد گردیده است.
=================
طبق اعلام رسانه های جهان شیخ نشین شهر ابوظبی
با فروش نفت خود در نقاط مختلف جهان بیش از یک هزار میلیارد دلار معادل یک تریلیون دلار سرمایه گذاری نموده اند.
================
تامین منابع مالی پروژه ها ودانش فنی مدیریت دارائیها:
در اصطلاح اقتصادی، مدیریت ثروت و سرمایه های تولید شده جهان در قالب عملیات بانکی و دارائیهای نقدی وغیر نقدی، بانام صنعت مدیریت دارائیها شناخته میشود. طبق اعلام موسسه آمریکائی مطالعات صنعتی جهانی(GIA) بازار صنعت مدیریت دارائیهای جهان(Global Asset Management Market)تا سال 2015 به رقمی حدود 130 (یکصد وسی)تریلیون دلار خواهد رسید. از جمله بازیگران نقش اول این صنعت میتوان به شش بانک رتبه اول جهان نام برد که درمجموع با سرمایه بیش از 16تریلیون دلار پیشرو این صنعت در جهان میباشند که گروه ما در تامین منابع مالی پروژه ها از انها کمک میگیرد:
- رویال بانک اسکاتلند با دارائی 3.8 تریلیون دلار
- داچ بانک آلمان با 2.9 تریلیون دلار
- بانک پاریباس با دارائی 2.5 تریلیون دلار
- بارکلیز بانک با دارائی 2.5 تریلیون دلار
- اچ اس بی سی با دارائی 2.3 تریلیون دلار
- جی پی مورگان چیس با دارائی 2.2 تریلیون دلار
(آماردارائیهای فوق ازگزارش موسسه مالی BankRate استخراج گردیده است) که البته این ارقام دارائی اظهار شده هستند ودارائی اظهار نشده و نامشهود بانکهای مذکور جهت پرهیز ازپرداخت مالیات به مراتب بیشتر از اینها میباشد. (طبق اظهارنظر کارشناسان گفته میشود که فقط دارائیDerivative Assets بانک جی پی مورگان چیس تا 88 تریلیون دلار بالغ میشود.)
شرکت ما به شبکه ای از شرکتهای مهم و معتبر بین المللی متصل است که برخی از اهم انها و توان مندی انها به شرح زیر میباشد. بدیهی است که توان مندی این شرکتها چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ فنی قدرت بالائی برای ورود به پروژه های بزرگ به شرکت ما میدهد در بین شرکتهای جهان، شرکت ما جایگاه ویژه ای در بین شرکتهای آلمانی دارد و میتواند هر گونه پروژه با فناوری پیشرفته با هر مقدار منابع مالی تا سقف صدها میلیارد دلار را به صورت قرارداد مهندسی و ساخت تحویل دهد:
- شرکت نفت آلمان شل (SHELL) در آمد سالیانه 278 میلیارد دلار
- شرکت نفت انگلیس بی پی (BP) در آمد سالیانه 246 میلیارد دلار
- شرکت نفت آرامکو عربستان (Aramco) در آمد سالیانه 403 میلیارد دلار
- شرکت نفت چین سینوپک (SinoPec) در آمد سالیانه 183 میلیارد دلار
- شرکت نفت فرانسه توتال (Total) در آمد سالیانه 178 میلیارد دلار
- شرکت نفت ایتالیا انی (Eni) در امد سالیانه 113 میلیارد دلار
- شرکت نفت نروژ استات اویل (STATOil) در آمد سالیانه 80 میلیارد دلار
- شرکت نفت هندوستان (Indian Oil) در آمد سالیانه 60 میلیارد دلار
- شرکت نفت نروژ هیدرو(Hydro) در آمد سالیانه 11 میلیارد دلار
- شرکت نفت روسیه (GAZPROM) با در آمد سالیانه 100 میلیارد دلار
- شرکت نفت ژاپن (JOGMEC)
طبق برآوردتقریبی صندوق بین المللی پول در سال 2000 دارائی بازارهای فرامرزی جهان به 5 تریلیون دلاررسیده بود. و این روند دائم در حال افزایش است.
طبق اعلام وزارت خزانه داری آمریکا در سال 2011 دارائی جزایر فرامرزی حوزه کارائیب به 2 تریلیون دلاربالغ میشود.
در سال 2007 سازمان جهانی مبارزه بامالیات اعلام کردکه فقط دربانکهای کشورکوچک جزیره کایمن1.4 تریلیون دلارسرمایه وجود دارد.
در خاورمیانه برای اولین بار مرکز فرامرزی در امارت راس الخیمه امارات متحده عربی با نام RAK Offshore تعریف شد تا بتواند چندین تریلیون دلار سرمایه های جهان را به سوی خود جذب نماید.
در حالی که ذخایر نفتی ایران به 151 میلیارد بشکه و تولید نفت آن به 4 میلیون بشکه در روز میرسد، ذخایر نفتی کشور امارات متحده عربی به 97 میلیارد بشکه و تولید نفت آن به 2.7 میلیون بشکه در روز براورد گردیده است.
طبق اعلام تیم تحقیقاتی خانه سرمایه گذاری جهانی کویت، کشور امارات متحده عربی دومین بازار بزرگ ساخت وساز کشورهای همکاری خلیج فارس را دارد که در سال 2008 رقم آن به 1200 میلیارد دلار (1.2 تریلیون دلار) رسیده بود که فقط شهر ابوظبی پایتخت امارات هم اکنون در سال 2011 حدود 562 میلیارد دلار پروژه تعریف شده ساخت و ساز را در حال اجرا دارد. طبق اعلام رسانه ها از این پروژه ها 304 میلیارد دلار به پروژه های ساختمانی، 129 میلیارد دلار به پروژه های نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق اختصاص داده شده و 129 میلیارد دلار نیز به طرح های زیربنائی مانند جاده، پلها، راه آهن، فاضلاب، بنادرو غیره اختصاص داده شده است.
=============================
دوبی و هدف گذاری فرودگاه برای جابجائی یکصد میلیون مسافر
فرودگاه دبی برنامه ریزی کرده است که در سال 2020 میلادی، 100 میلیون مسافر را سالانه جابه جا کند. به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، موسسه فرودگاه های دبی روزسه شنبه13/2/90 اعلام کرد پیش بینی می کند شمار مسافران فرودگاه بین المللی دبی در سال 2020 به حدود 98 میلیون و 500 هزار نفر برسد. براساس این گزارش، از سال آتی میلادی مسافران در دبی می توانند از فرودگاه دوم این شهر به نام آل مکتوم نیز استفاده کنند. هم اکنون فرودگاه بین المللی دبی بزرگترین فرودگاه خاورمیانه از نظر تعداد پرواز است که در سال 2015 از این نظر در جایگاه چند فرودگاه برتر جهان قرار خواهد گرفت. "پل گریفیثس" مدیرعامل موسسه فرودگاه های دبی اضافه کرد پروازها و مسافرت های هوایی از طریق فرودگاه دبی و فرودگاه آل مکتوم به طور میانگین 7.5 درصد در سال رشد خواهد کرد. حجم انتقال بار نیز سالیانه 6.7 درصد در این دو فرودگاه رشد خواهد کرد. همچنین در سال 2020 شمار مسافران فرودگاه دبی به رقم 98 میلیون و 500 هزار نفر می رسد. این رقم در سال گذشته میلادی 47 میلیون و 500 هزار نفر بود. حجم جابه جایی کالا نیز در سال 2020 به بیش از چهار میلیون تن می رسد. قرار است فرودگاه دوم دبی به نام فرودگاه آل مکتوم در سال 2012 آغاز به کار می کند. فرودگاه آل مکتوم به عنوان بزرگترین فرودگاه جهان در آغاز راه اندازی، از ظرفیت پذیرش سالیانه 160 میلیون مسافر برخوردار خواهد بود. مدیرعامل موسسه فرودگاه های دبی اضافه کرد: هم اکنون فرودگاه دبی از لحاظ شمار مسافران ، در جایگاه چهارم جهانی به سر می برد. فرودگاه های هیثرو لندن با جابه جایی 61 میلیون مسافر در سال و شارل دوگل پاریس با جابه جایی سالیانه 53 میلیون و 280 هزار مسافر هم اکنون از لحاظ شمار مسافران در جایگاه اول و دوم جهانی قرار دارند. همچنین فرودگاه هنگ کنگ با جابه جایی سالانه بیش از 50 میلیون مسافر در جایگاه سوم جهانی قرار دارد. براساس اطلاعات منتشر شده در سایت ویکی پدیا، در سال ۲۰۱۰ به طور متوسط هفته ای 6 هزار پرواز توسط ۱۳۰ شرکت هواپیمایی به ۲۲۰ مقصداز فرودگاه دبی انجام شده است . این فرودگاه پانزدهمین فرودگاه پر رفت و آمد جهان می باشد به طوری که در سال ۲۰۰۹ موفق به جابجایی ۴۰ میلیون و 900 هزار نفر گشته است . در ایران ،قرار بود با راه اندازی فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران ، این فرودگاه به مرکز پروازهای منطقه تبدیل شود ولی ساخت این فرودگاه که تقریباً همزمان با تاسیس کشور امارات متحده عربی بود، آنقدر به درازا کشید که فرودگاه دوبی ، این جایگاه را نصیب خود کرد. پیشنهاد ساخت این فرودگاه به سال ۱۳۴۶ و پیشنهاد سازمان ایکائو جهت ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا باز میگردد. در سال ۱۳۵۴ کار ساخت فرودگاه توسط شرکتهای آمریکایی و ایرانی آغاز شد. شرکت آمریکایی عهدهدار معماری پروژه، شرکت TAMS نام داشت که قصد تکمیل فرودگاه را تا سال 1362 با بودجه 1 میلیارد دلار داشت که با وقوع انقلاب اسلامی در ایران ، این طرح متوقف ماند تا این که در سال 74 ساخت آن از سر گرفته شد و در سال 83 ، فاز یک فرودگاه ، آن هم به طور ناقص افتتاح شد. طبق اعلام مقامات فرودگاهی ، این فرودگاه در سال گذشته تنها حدود 5 میلیون مسافر را جابجا کرده است. موضوع تاسف بار دیگر این که کل مسافرانی که در سال گذشته از فرودگاه های سراسر کشور جابجا شده اند ، 42 میلیون نفر بوده است در حالی که در همان مقطع زمانی ، تنها فرودگاه دوبی ، بیش از 47 میلیون نفر را جابجا کرده است. اکثر مسافران جابجا شده در فروگاه های ایران، ایرانی بوده اندکه ارز آوری خاصی نصیب کشور نشده است ولی قریب به اتفاق مسافران جابجا شده از فرودگاه دوبی را اتباع خارجی تشکیل می دهند که بدین ترتیب این فرودگاه به چاه نفتی دائمی برای امارات متحده عربی و مشخصاً امارت دوبی تبدیل شده است
==============================
دهها میلیارد دلار واردات صنعت گردشگری ایران در سال http://www.iran-eng.com/#_edn1
آمارهای مربوط به پروازهای خارجی کشور نشان می دهد در حال حاضر حدود 20 پرواز روزانه از کشور به مقصد دوبی انجام می گیرد، این آمار مربوط به هفت فرودگاه بین المللی کشور است که همه آنها به صورت روزانه بین یک تا 10 پرواز به مقصد دوبی دارند.
آمارهای مربوط به پروازهای خروجی فروگاه امام نشان می دهد حداقل 20 درصد از پروازهای این فرودگاه طی سال 88 به مقصد شیخ نشین دوبی بوده است و اگر بخواهیم مبنای تعداد صندلی هواپیماهایی که از این فرودگاه به مقصد دوبی را حرکت می کنند مبنای میزان مسافرین بدانیم می توان گفت روزانه بین 2هزار تا 2هزار و 400 صندلی به سمت این شهر بزرگترین فرودگاه بین المللی کشور را ترک می کنند.
اما اگر مبنای تعداد مسافران را متوسط میزان مسافرین کل فرودگاه امام در هر پرواز قراردهیم که طی سال 88معادل 150 نفر بوده است می توان گفت روزانه بین 750 نا 1500 مسافر تنها از فرودگاه امام به مقصد دوبی حرکت می کنند که این رقم به صورت متوسط نشان از سفر حداقل 270 هزار مسافرایرانی است که از یکی از هشت فرودگاه بین المللی کشور پا به خاک دوبی می گذارند.
این تعداد مسافر با در نظر گرفتن همین آمار حدودی به دیگر فرودگاههای کشور قابل تامیم است و می توان برآورد کرد تعداد ایرانیانی که از مسیر هوایی عازم دوبی می شوند در پایین ترین برآورد به 970 هزار مسافر می رسد حال اگر فرض کنیم این افراد سالانه تنها یک بار اقدام به اخذ ارزان ترین ویزا از سفارت امارات می کنند می توان گفت سفارت امارات در تهران سالانه از محل صدور ویزا برای مسافران ایرانی که به قصد تفریح و تجارت به این شیخ نشین می روند بیش از 72 میلیارد تومان کسب درآمد می کند.
البته این تعداد مسافر تنها مربوط به شهر دوبی است در حالی که بر اساس برخی از براوردهای سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار ایرانی به شهرهای مختلف امارات متحده عربی از جمله دوبی سفر میکنندکه با احتساب این رقم البته درآمد سفارت امارات متحده عربی در تهران به رقم 90 میلیارد تومان یا بیش از 90 میلیون دلار در سال می رسد.
باید توجه داشت که هر مسافر می تواند در حدود 3هزار دلار برای خود و به ازای هر همراه 500 دلار از کشور خارج کند، با توجه به آنکه میزان سفرهای خانوادگی به دوبی هم کم نیست اگر فرض کنیم 25 درصد از مسافرین عازم دوبی همراه محسوب شوند بنابراین می توان گفت در طول سال معادل 3/2 میلیارد دلار توسط مسافران ایرانی وارد خاک امارات می شود اگر میزان واردات از امارت در سال 88 را که معادل 16 میلیارد دلار اعلام شده است را در نظر بگیریم می توانیم بگوییم میزان ارز مجاز خارج شده توسط مسافران ایرانی در سال 88 معادل 14 درصد کل واردات ایران از امارات متحده عربی بوده است که به خوبی نشان دهنده سهم بالای مسافران ایرانی در ایجاد درامد برای این شیخ نشین حاشیه خلیج فارس است.
نکته جالب تر آنکه میزان مسافران ایرانی که در سال 88 از مسیرهای زمینی ، هوایی و دریایی ایران را به قصد خارج از کشور ترک کرده اند بیش از 10 میلیون نفر بوده اند و اگر میزان مسافران سالانه امارات را با این رقم مقایسه کنیم می توان گفت در این سال حدود 12 درصد از مسافران ایرانی عازم امارات شده اند.
http://www.iran-eng.com/#_ednref1 خبر آنلاین کدخبر79567
========================
حالا با این آمار و ارقام
فکر میکنید بشه 50 میلیارد دلار ناقابل برای این پروژه که بزرگترین پالایشگاه نفت جهان خواهد شد بودجه تامین کرد؟
البته مطالب خیلی بیشتر از اینها هستند
و باز هم جالب تر خواهند بود.
پیوست ها
آخرین ویرایش: