تشکیل تیم طراحی یک پالایشگاه پیچیده نفت

تشکیل تیم طراحی یک پالایشگاه پیچیده نفت


  • مجموع رای دهندگان
    103

aznavarta

اخراجی موقت

مشاهده پیوست 63188

این عکس شماتیک یه پالایشگاه رو نشون میدهٰ میتونیم ترتیب مراحل پالایش رو بدونیم و دوستان به هر قسمتی که علاقه داشتن رو اون قسمت کار کنن.


چون می میخواهیم تمرکز را روی ایجاد ارزش افزوده قرار دهیم بنابر این باید یک نموداری مشابه این برای واحد پتروشیمی نیز طراحی و یا پیدا کنیم که خروجی
مانند بنزین و گازوئیل و نفتا و گازهای خروجی از پالایشگاه وارد مجتمع پتروشیمی شده
و محصولات گران قیمتی مانند الیاف اکریلیک، الیاف پلی استر، الیاف کربن، الیاف اسپاندکس، پلی استایرن، پارافین، روغن موتور و غیره ....
به دست بیاید.

اگر در این زمینه چیزی فرصت کردید مطالبی را جستجو کنید لطفا

البته قبول دارم که نسبت به نمودار فرایندهای پالایشگاهی فوق، نمودار پتروشیمی به مراتب پیچیده تر خواهد بود


به صورت کلی میشه گفت که درسته.ولی بازم باید بررسی شه تا اهمیت هر مورد سنجیده بشه و هزینه ش حساب شه تا بتونیم محل درست رو انتخاب کنیم


توی ویکی پدیا داشتم یه کم کند و کاو میکردم متوجه شدم که ارزان ترین راه انتقال مواد استفاده از خطوط لوله است.

همچنین بعد از ان انتقال از طریق بندر با کشتی دومین روش به صرفه است و بعد از ان حمل با تانکر میباشد.

اگر این مسئله درست باشد محل مناسب برای پالایشگاه میتواند در مناطق کوهستانی باشد و از طریق خط لوله
نفت از چاه های نفتی به محل پالایشگاه منتقل شده و از انجا محصولات دوباره به بنادر صادراتی پمپاژ شود.

در یک مقاله دیگری میخواندم که بعنوان مثال در انتقال گاز بیش از ده درصد گاز انتقالی برای انتقال مصرف میشود (انرژی لازم برای پمپاژ در نیروگاههای برق و غیره)

امروز فکر میکردم که چگونه میتوان این هزینه را نیز پائین اورد که فکری به ذهنم رسید.

میتوان با نصب توربینهای بادی و یا سلولهای خورشیدی، از انرژی باد و یا خورشید برای تغذیه برق مصرفی پمپهای لوله های انتقال نفت و گاز استفاده کرده
و در نتیجه بازده اقتصادی را بالا برد.

اگر بشود از انرژی حاصل از فلر هم برای تامین نیروی برق پمپها استفاده کرد نیز میتوان بازده اقتصادی را بالا برد.

همچنین میتوان از انرژی زمین گرمائی و یا انرژی هسته ای و یا سدها که به صرفه تر و پاک تر هستند
برای تامین انرژی پمپها و یا مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی استفاده کرد.

فهرست انرژیهای کمکی برای تامین انرژی لازم برای فرایند پالایش و فرایندهای پتروشیمی و یا لوله های انتقال:

- انرژی توربینهای بادی
- سلولهای خورشیدی
- سدها
- زمین گرمائی
- نیروگاه هسته ای
- سوزانیدن فلر برای تامین برق (بعنوان گزینه آخر)

=================

مهم:


از آمار زیر و همچنین با بررسی آمار ذخایر و تولیدات ایران چنین براورد میشود که:

1- ذخایر نفتی ایران 151 میلیارد بشکه است
2- تولید نفت ایران روزانه 4/2 (چهار و دو دهم ) میلیون بشکه در روز است
3- ایران فقط 1/7 (یک و هفت دهم) میلیون بشکه را در داخل پالایش میکند و بقیه را به خارج از کشور میفروشد

4- نکته مهم این که ساخت پالایشگاه در ایران تا روزانه دو و نیم میلیون بشکه نیز جا دارد.

و اگر پالایشگاه بزرگ جهان با ظرفیت روزانه یک و نیم میلیون و یا حتی دو میلیون بشکه نفت در ایران ساخته شود
ایران هنوز نیم میلیون بشکه نفت دیگر برای صادرات دارد.

البته اگر تولید نفت ایران به بالای پنج میلیون بشکه در روز برسد
ان موقع ضرورت ساخت پالایشگاه در ایران وایجاد ارزش افزوده بیشتر خواهد شد.

میانگین خوراک و تولید فراورده ها در پالایشگاههای ایران نقل از تاپیک دیگر از قول حامد:


 
آخرین ویرایش:

aznavarta

اخراجی موقت
ایجاد ارتباط ما بین نرم افزار ریاضی مطلب Matlab و نرم افزار شبیه سازی فرایندهای شیمیائی هایسیس Hysys

دو دستور اول برای فراخوانی Hysys در MATLAB
با چند خط بعدجریان ها و تجهیزات فراخوانی و نام گذاری می شوند

وبا دو دستور اخر مقادیر خوانده وجاگذاری می شوند
اگر به مشکل خوردید میل بزنید تا نمونه مثال بیارم
A = actxserver ('Hysys.Application.2006');
simulation = A.simulation.Open('C:\Program Files\MATLAB\R2006b\... .HSC');
streams = simulation.Flowsheet.Streams;
operations = simulation.Flowsheet.Operations;
simulation.Visible=1;
SG = streams.Item('SG');
DPI_100 = operations.Item('DPI-100');
FIC_102=operations.Item('FIC-102') ;
FIC_102.SP.SetValue(...);
DPI_100.PV.GetValue(...);g

 

rahim_mn

عضو جدید
سلام به دوستان
اگه اشکال نداره منم می خوام با شما همراه باشم
مطالب تون رو خوندم و چند تا مطلب هست که می خواستم بگم
1-برای احداث یه پالایشگاه به فاکتورهای زیادی باید توجه کرد.مثل دسترسی به بازار تقاضا،امنیت منطقه،نیروی کار بومی،سرمایه گذاری،محصول جدید و با کیفیت،نوع خوراک و... یه سوالی که برام پیش اومده اینه که شما چطوری بدون فهمیدن نوع خوراک و تعیین مکان خوراک می خواید یه پروژه انجام بدید که عملی بشه؟ در صورتیکه ممکنه خوراکی که ما براش طراحی می کنیم اصلا پیدا نشه!
2-چرا اصرار به استفاده از نفت سنگین دارید منظورم اینه که آیا بررسی کردید که سراغ نفت سنگین رفتن یه کم زود نیست؟
3-درباره مکان پالایشگاه یه بحت هستش که در مناطق سرد سیر احتمال تشکیل هیدرات ها درون لوله های انتقال(بخصوص برا نفت سنگین) بیشتر میشه ولی از اونجا که ایران کشور 7 اقلیمه وتنوع آب و هوایی متنوعی داره، توی هر استان میشه آب و هوای متفاوت پیدا کرد. مثلا در حالیکه توی عسلویه دارید از شزجی و گرمای زیاد کلافه میشید می تونید به سمت شهر جم که در ارتفاعات نزدیکی اونجاست برید.میخوام بگم بعنوان یه امتیاز مثبت تو کشورمون میشه این مشکل رو حل کرد.
4-فعلا تعداد کمه و موضوعات زیاده. کاش از یک قسمت و با برنامه ی منسجم تر ادامه بدیم.
چندتا از اساتید با تجربه دانشگاه مون رو پیدا می کنم و برای پروژه ازشون تا آخر کار راهنمایی می گیرم.
برا سایت هم من میتونم یه هاست و دامین رایگان گیر بیارم.فقط شما اسم شو تعیین کنید.البته اسمش این طوری میشه: www.***.tk
ممنون از همه
 

aznavarta

اخراجی موقت
سلام به دوستان اگه اشکال نداره منم می خوام با شما همراه باشم مطالب تون رو خوندم و چند تا مطلب هست که می خواستم بگم
1-برای احداث یه پالایشگاه به فاکتورهای زیادی باید توجه کرد.مثل دسترسی به بازار تقاضا،امنیت منطقه،نیروی کار بومی،سرمایه گذاری،محصول جدید و با کیفیت،نوع خوراک و... یه سوالی که برام پیش اومده اینه که شما چطوری بدون فهمیدن نوع خوراک و تعیین مکان خوراک می خواید یه پروژه انجام بدید که عملی بشه؟ در صورتیکه ممکنه خوراکی که ما براش طراحی می کنیم اصلا پیدا نشه!
2-چرا اصرار به استفاده از نفت سنگین دارید منظورم اینه که آیا بررسی کردید که سراغ نفت سنگین رفتن یه کم زود نیست؟
3-درباره مکان پالایشگاه یه بحت هستش که در مناطق سرد سیر احتمال تشکیل هیدرات ها درون لوله های انتقال(بخصوص برا نفت سنگین) بیشتر میشه ولی از اونجا که ایران کشور 7 اقلیمه وتنوع آب و هوایی متنوعی داره، توی هر استان میشه آب و هوای متفاوت پیدا کرد. مثلا در حالیکه توی عسلویه دارید از شزجی و گرمای زیاد کلافه میشید می تونید به سمت شهر جم که در ارتفاعات نزدیکی اونجاست برید.میخوام بگم بعنوان یه امتیاز مثبت تو کشورمون میشه این مشکل رو حل کرد.
4-فعلا تعداد کمه و موضوعات زیاده. کاش از یک قسمت و با برنامه ی منسجم تر ادامه بدیم.
چندتا از اساتید با تجربه دانشگاه مون رو پیدا می کنم و برای پروژه ازشون تا آخر کار راهنمایی می گیرم. برا سایت هم من میتونم یه هاست و دامین رایگان گیر بیارم.فقط شما اسم شو تعیین کنید.البته اسمش این طوری میشه: www.***.tk
ممنون از همه

1- سلام و عرض خیر مقدم و خوش آمد گوئی و از این حرفا :)

2- فاکتورهای زیاد پالایشگاه را ما تا حدی میدانیم ولی به خاطر اینکه یک کارفرما و پیروژه تعریف شده ای فعلا وجود ندارد
لذا برای اینکه میلیاردها تومان نداریم تا یک پروژه را تعریف و هزینه کنیم و برای اینکه چند سال دنبال فاکتورها نگردیم
و مثل این همه مردم میم شیمیها وقتمان از بیکاری به بیهودگی تلف نشود
امده ایم و بسیاری از فاکتورها را فرض گرفته ایم که هر لحظه میتوانیم هر فاکتور را تغییر دهیم.
ولی بعضی از فاکتورها را از اول تعریف کردذه ایم مثلا محصولات را تعریف کرده ایم
و یکی از اهداف ما تولید محصولات با ارزش افزوده بالا میباشد که البته از واحدهای پتروشیمی خارج میشود
و در عمل پالایشگاه ما محصولی به بازار نمیدهد. تا ارزش افزوده و توجیه اقتصادی و خیلی از فاکتورهای ان بهینه باشد.
اگر لطف کنید از ابتدای تاپیک مطالب را بخوانید خیلی از فاکتورها مانند حذف و از بین بردن فلر و غیره توضیح داده شده است.
پروژه ما مانند یک پازل هست که هر قسمتی را که فعلا میدانیم کنار هم قرار میدهیم
و به مرور قسمتهائی را که نمیدانیم و یا اشتباه فرض کرده ایم به مرور خود را نشان داده و اصلاح خواهند شد.
یه روشی جدید توی مایه های هوش مصنوعی و یا هوش جمعی و یا طراحی از بالا به پائین و یا طراحی با مهندسی معکوس
هر چی میخواین اسمش را بگذارید یک روز درباره توجیه اقتصادی بحث میکنیم یک روز درباره عملیات مکان یابی و غیره
به مرور زمان این اطلاعات که جمع شد پازل هم تکمیل شده و چشم انداز روشنی از یک پالایشگاه به ما خواهد داد.
همچنین در مورد نفت سنگین به نظر من باید خیلی روی ان کار کنیم زیرا که به مرور اکثر چاههای نفتی دنیا با خالی شدن
ته انها نفت سنگین باقی مانده و در اینده فناوری اصلی روی ان خواهد بود.
همچنین یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان در کانادا که شاید نصف ذخاثیر نفتی جهان را به خود اختصاص بدهد نفت جامد است که
مطالعه روی نفت سنگین به ما کمک میکند راههائی را برای استفاده از انها ابداع کنیم و یا حد اقل تحقیق کرده
و برای اینده حرفی برای گفتن داشته باشیم.

2- اصرار به نفت سنگین نداریم بلکه بخشی از پالایشگاه ما نفت سنگین خواهد بود
بخشی نفت سبک و بخشی پالایشگاه کندانسه حاصل از میعانات گازی
که هر سه این پالایشگاهها خروجی شان را به ورودی مجتمع پیچیده پتروشیمی خواهند داد که محصولات نهائی در انجا تولید خواهند شد.

3- همان طور که در گزینه بالا عرض کردیم مکان پالایشگاه فعلا فرض بر ایران است ولی ممکن است
بسته به فاکتورهای دیگر مانند مسائل پولی و سرمایه ای که ناگهان مثلا سرمایه گذاری پیدا بشود بگوید که
پول میدهد تا این طرح در مثلا عربستان اجرا شود ان وقت ما چون ساختار طرح را قبلا طراحی کرده ایم با اعمال تغییرات در کل ساختار
به راحتی میتوانیم طرح را برای مثلا عربستان و یا کشور دیگری بهینه سازی نمائیم.

4- در چند پست قبلی بنده و دوستان نوشته ایم که حتی اگر تعداد یک نفر باشد ما منتظر افرادی نخواهیم ماند که بیایند تا گروه تشکیل شود
ما شروع کرده ایم و هر کسی هر روز به اندازه وسعش و وقتش اینجا مطلب میگذارد و به ما کمک میکند.


5- به خاطر پاک کردن تاپیک طراحی سوپر کامپیوتر شبیه سازی فرایند های پالایشگاهی از مدیران این انجمن خیلی دلخور هستم.
این دامین که شما میفرمائید دامین رایگان هست
به زودی کمی کارهایمان جلو برود یک سایت عینا مشابه همین باشگاه مهندسین مخصوص طراحی پالایشگاه راه اندازی خواهیم کرد.
هاست نامحدود و غیره همه چی موجود است. با ده بیست هزار تومان هم میتوان دامین ثبت کرد.
فقط کمی حوصله و زمان میخواهد ...
تا یک هفته دیگر طرح مطالعاتی اولیه ما با کمک دوستان بیرون خواهد امد اسراری که تاکنون به دست امده است منتشر خواهد شد
و بعد از ان کار جدیتر خواهد شد. و خیلی ها ان وقت خواهند امد تا اسمی در این پروژه داشته باشند.
اگر شما فکر میکنید که اساتیدتان مایل هستند که در این پروژه به ما کمک نمایند از شما خواهش دارم
که از اکنون دنبال سه نفر استاد با حد اقل ده سال سابقه فعالیت بعد از اخذ مدرک دکترایشان باشید
اگر دو نفر هم باشند باز خوب است چون با جلب همکاری دو نفر که ده سال پیش مدرک دکترایشان را گرفته و سوابق فعالیت خوبی داشته باشند.
میتوانیم مستقیما زیر نظر وزارت صنایع ایران، وزارت نفت، ریاست جمهوری، دفتر رهبری و سایر نهادهای دولتی که دستشان توی جیبشان میرود
این طرح را به طور ویژه و جدی پیگیری نمائیم. و بودجه اولیه را نیز از انها بگیریم.
نکته ای که باید اشاره کنیم این است که حتی توانسته ایم مراحل اولیه اخذ مجوز تاسیس مرکز پژوهشی
و تاسیس دانشکده خصوصی شیمی (موسسه اموزش عالی غیر انتفاعی) را اخذ نمائیم.
ولی تا زمانی که نتوانیم حد اقل دو نفر دکترا با حد اقل ده سال سابقه کار پیدا کنیم مجبوریم در قالب گروه دانشجوئی پیش برویم.

رئیس و موسس و استارتر تاپیک بعد از چند روز تبعیدش تمام میشه و بر میگرده
ایشون نتوانست جلوی خودش را نگه دارد و توی انجمن های سیاسی و عمومی تیکه هائی انداخت که موقتی اخراج شد
و روند پیگیری این تاپیک کمی کند شد.
ایشان تا پنج روز دیگر امدند خیلی چیزها در زمینه طراحی پالایشگاه برای گفتن هست که خواهند گفت...

امید وارم دیگه توبه کنند و فقط روی مباحث علمی و فنی کار کنند و به بخشهای سیاسی و فرهنگی سایت سر نزنند تا دوباره اخراج بشوند :)
 

rahim_mn

عضو جدید
با سلام وسپاس از شما که توضیح کاملی دادید. من معذرت میخوام اگه جایی رادست نخوندم اخه
ساعت 11.5 شب تاپیک شما رو پیدا کردم.خیلی برا جالب بود و یه کله تا 2.5 می خوندمش مسلما این جور خوندن این بهتر از این نمی شه.
با عرض معذرت هزینه دامین تنها خیلی کمتر از اینا هست.حدود 5000 ت .و هاست فیری هم که الا ما شاء ا...
تاکید برا سایت مجزا برا اینه که الان داره مطالب یواش یواش زیاد میشه یکی مثل من با خوندن شون آخرش گیج میشه.حداقل کاری که داشتن سایت می تونه انجام بده اینه که خلاصه تیکه های پیدا شده پازل رو کنار هم نشون میده و سریع و با یک داشته ها و نداشته ها رو می بینیم.البته تاپیک رو هم نباید از دست داد.

داشتید در مورد تاثیر شرایط محیطی صحبت می کردید، فکر کنم مربوط به بحث تاثیر عوامل محیطی بر پالایشگاه ها و.. یا HSE میشه.
ببخشید که فعلا نمی تونم جدی تر کمکتون کنم چون 2 روز دیگه امتحان دارم و هنوز مشغول کارهای پایان نامه هستم ولی بعدا جبران میکنم.
ممنون
 

aznavarta

اخراجی موقت
با سلام وسپاس از شما که توضیح کاملی دادید. من معذرت میخوام اگه جایی رادست نخوندم اخه
ساعت 11.5 شب تاپیک شما رو پیدا کردم.خیلی برا جالب بود و یه کله تا 2.5 می خوندمش مسلما این جور خوندن این بهتر از این نمی شه.
با عرض معذرت هزینه دامین تنها خیلی کمتر از اینا هست.حدود 5000 ت .و هاست فیری هم که الا ما شاء ا...
تاکید برا سایت مجزا برا اینه که الان داره مطالب یواش یواش زیاد میشه یکی مثل من با خوندن شون آخرش گیج میشه.حداقل کاری که داشتن سایت می تونه انجام بده اینه که خلاصه تیکه های پیدا شده پازل رو کنار هم نشون میده و سریع و با یک داشته ها و نداشته ها رو می بینیم.البته تاپیک رو هم نباید از دست داد.

داشتید در مورد تاثیر شرایط محیطی صحبت می کردید، فکر کنم مربوط به بحث تاثیر عوامل محیطی بر پالایشگاه ها و.. یا HSE میشه.
ببخشید که فعلا نمی تونم جدی تر کمکتون کنم چون 2 روز دیگه امتحان دارم و هنوز مشغول کارهای پایان نامه هستم ولی بعدا جبران میکنم.
ممنون

- توی یکی از پستها نوشته ایم که هر چند هفته یک بار گزارشی از خلاصه کارهای انجام شده تاپیک
به صورت نشریه و یا مجله و یا یک فایل پی دی اف و یا هر چی نامش را بگذارید تنظیم و ارائه خواهد شد.

- در مورد مطلبی هم که فرمودید ما به نهضت ادامه میدهیم و هر وقت فرصت داشتید در خدمت هستیم.
خوشحال میشیم شمارا هم در کنار خوب ببینیم.
 

rahim_mn

عضو جدید
دوباره مطالب سایت رو خوندم.
یه سوال دیگه گفتید که در این پروژه باید فلرینگ را نداشته باشیم!
وقتی پسماند یا هر چی که اسمشه اصلا ارزش اقتصادی نداره اونو می سوزونن.علاوه براینکه ممکنه بودجه یا فن آوری جداسازی ترکیبات پسماند نباشه،گاهی اصلا نمیشه برا مقدار کمی از یه ترکیب یه واحد دیگه رو اضافه کرد که ممکنه لحظه به لحظه ضرر اقتصادی داشته باشه و کوچکترین توجیه اقتصادی نداره.
خلاصش این که من هم طرفدار حفاظت از محیط زیستم ولی گاهی دست ما نیست که اصلا فلرینگ نداشته باشیم.
یه مطلب دیگه این بود که گفته بودید برا نفت سنگین چرا از حرارت دادن بدون اعمال فشار استفاده نمی کن. تا او نجا که من میدونم تا یه جاهایی میشه از کرکینگ حرارتی تنها استفاده می کنن چون در این صورت شکستن ملکول ها بیشتر بصورت بوتان و مشتقات ان خواهد بود که میگن ارزش اقتصادی و کاربرد کمتری دارند.
 
آخرین ویرایش:

aznavarta

اخراجی موقت
دوباره مطالب سایت رو خوندم. یه سوال دیگه گفتید که در این پروژه باید فلرینگ را نداشته باشیم! وقتی پسماند یا هر چی که اسمشه اصلا ارزش اقتصادی نداره اونو می سوزونن.علاوه براینکه ممکنه بودجه یا فن آوری جداسازی ترکیبات پسماند نباشه،گاهی اصلا نمیشه برا مقدار کمی از یه ترکیب یه واحد دیگه رو اضافه کرد که ممکنه لحظه به لحظه ضرر اقتصادی داشته باشه و کوچکترین توجیه اقتصادی نداره. خلاصش این که من هم طرفدار حفاظت از محیط زیستم ولی گاهی دست ما نیست که اصلا فلرینگ نداشته باشیم. یه مطلب دیگه این بود که گفته بودید برا نفت سنگین چرا از حرارت دادن بدون اعمال فشار استفاده نمی کن. تا او نجا که من میدونم تا یه جاهایی میشه از کرکینگ حرارتی تنها استفاده می کنن چون در این صورت شکستن ملکول ها بیشتر بصورت بوتان و مشتقات ان خواهد بود که میگن ارزش اقتصادی و کاربرد کمتری دارند.

- در پستهای اول ما فرض را بر این گرفته ایم که بودجه نامحدود در اختیار داریم بنابر این با توجه به فرض بودجه نامحدود میتوانیم روی نداشتن فلر کار کنیم.

- در این پروژه بر خلاف تمامی پالایشگاههای جهان ما فناوری فعلی را قبول نداریم و میخواهیم فناوری جدیدی با تحقیق و توسعه ابداع کنیم که ضایعات استفاده مفیدی بکنیم.

- بعنوان مثال تا سال گذشته در تمامی دنیا از تصفیه روغن سوخته ضایعاتی اسیدی حاصل میشد که هیچ جای دنیا نمیتوانستند از ان استفاده کنند
ولی یک ایرانی سال گذشته اختراعی را ابداع کرد که میتواند ضایعات روغن سوخته را به قیر قابل استفاده در عایقهای رطوبتی تبدیل نماید.
و دیگر با فناوری جدید ضایعات روغن سوخته حذف شدند. و بسیار هم توجیه اقتصادی داره.

- در اینجا نیز ما با فناوریهای فعلی دنیا کاری نداریم بلکه دنبال ابداع و اختراع و نو آوری هستیم.

- خیلی ها طرفدار محیط زیست هستند ولی ما میخواهیم در عمل این شعار را پیاده کنیم.

- خوب با این حساب یک نکته جالبی که از دانسته های شما به دست ما امد اینکه نفت سنگین را میشه در فشار پائین به بوتان تبدیل کرد
حالا باید راهی پیدا کنیم که بوتان را به محصولی با ارزش افزوده بالا تبدیل کنیم.

نکته اخر اینکه ما اینجا فقط کار فنی انجام نمیدهیم بلکه در طراحی پالایشگاه ما علاوه بر مهندس شیمی بودن،
باید مهندس کامپیوتر، مهندس عمران، مهندس مکانیک، و یک اقتصاد دان باشیم و بتوانیم مباحث مالی و اقتصادی را هم تحلیل کنیم.

به خاطر همینه که این تاپیک به ما در متخصص و نخبه شدن کمک زیادی خواهد کرد.
 

rahim_mn

عضو جدید
بازم ممنون از راهنمایی تون.دارم یواش یواش توجیه می شم
چون داریم برای آینده و بازار مصرف در آینده صحبت می کنیم به نظرم خوندن اینا خالی از لطف نیست:(نمی دونم اصلا برای سوختهای آینده و جایگزین می خواین کار کنین یا نه ولی...)
منابع سوخت پاک آينده

يکي از مسائل و مشکلات پيش روي بشر قرن 21 مسئله محيط زيست است. افزايش جمعيت و توسعه استانداردهاي زندگي رابطه اي مستقيم با مصرف انرژي و سوخت در منازل و خودروها دارد. بنابراين دستيابي به سوخت پاک يکي از مشکلات عمده فراروي بشريت مي باشد.
يکي از منابع سوخت پاک DME يا دي متيل اتر مي باشد که ساده ترين اتر توليد شده از متانول است که از الکل حاصل از سنتز گاز به دست مي آيد. ويژگي هاي خاص DME سبب شده است که به عنوان جذاب ترين جايگزين LPG و گاز مايع و نفت کوره باشد و به عنوان يک سوخت پاک بدون Sox و CO2 و دود شناخته شود. از خصوصيات برجسته آن مي توان به سهولت تبديل شدن به مايع و قابليت ذخيره سازي- نزديکي درجه ستان آن به درجه ستان نفت کوره- عدم خاصيت خوردگي فلزات معمولي و نهايتا گرانرويي پايين و لغزندگي کم و خاصيت پلاستيک شدن اشاره نمود. بنابراين مي توان با کمترين اصلاحات در زير ساخت هاي موجود در کارخانه هاي LPG و نفت از آنها در جهت توليد DME استفاده نمود.از اين ماده خاص مي توان در ايران به عنوان خوراک توربين ها- سوخت خودروهاي ديزلي و مکمل گاز مايع استفاده کرد.
از ديگر منابع سوخت پاک اتانول را مي توان نام برد . اتانول که از تخمير قندها حاصل مي گردد از مواد نشاسته اي- قندي- کشاورزي- پساب هاي صنعتي و منابع ليگنوسلولزي قابل استحصال است. در حال حاضرسه راه براي استفاده از اتانول وجود دارد:
- اتانول به صورت مخلوط با بنزين به صورت E-10 و ياE-85 .
- توليد ETBE به مثابه افزايش دهنده عدد اکتان بنزين که نسبت به MTBE که امروزه استفاده مي شود و خاصيت سرطان زايي دارد سالم تر و ضريب فراريت کمتر و محتواي اکسيژن آن بيشتر است.
- ا تانول به صورت خالص به عنوان سوخت.
در ايران با توجه به وجود منابع بالقوه مواد اوليه براي توليد اتانول حاصل از ملاس هاي نيشکري و چغندري- مواد نشاسته دار ( ذ رت و گندم ) مواد ليگنوسلولزي ( ضايعات چوب- کشاورزي- کاغذ بازيافتي از زباله و ... ) در صورت ايجاد بازار مصرف و سرمايه گذاري مناسب مي توان سالانه بيش از 2 ميليون تن اتانول در کشور توليد کرد .پژوهش هاي صنعت نفت کشور امکان استفاده از اتانول در سوخت خودروهاي کشور را در دستور کار قرار داده و نتيجه بررسي ها نشان مي دهد نه تنها امکان استفاده از اتانول در سوخت خودرو هاي کشور وجود دارد بلکه تا اختلاط 10 درصد هيچ گونه نيازي به تغيير موتور و يا سيستم سوخت رساني نيست .يکي از منابع جالب توليد اتانول که اخيرا کشف شده يک علف به نام ميسکانتوس که از علف هاي بومي مناطق نيمه استوايي و استوايي آفريقا و جنوب آسيا مي باشد اين علف مي تواند گياه مطلوبي براي توليد اتانول ارزان قيمت باشد. اتانول ناشي از ميسکانتوس که حاصل تقطير قندهاي تخمير شده کل گياه و نه تنها دانه آن است در واحد سطح عملکرد بيشتري دارد در مقايسه با ساير علف ها ميسکانتوس مي تواند بدون آبياري در هر جريب زمين حدود دو برابر توده زيستي بيشتر توليد کند . بد ين ترتيب نسبت به ذرت که امروزه براي توليد اتانول استفاده مي شود و کاشت آن منجر به قطع گسترده درختان جنگلي مي شود مي تواند در زمين هايي کاشته شود که در حال حاضر از آنها براي توليد غذا استفاده مي شود.

هيدروژن سوخت قرن آينده

هيدروژن فراوان ترين عنصر طبيعت محسوب مي شود بنابراين دانشمندان در تلاش اند تا راهي بيابند كه بتوان از هيدروژن به عنوان سوخت استفاده كرد.
هيدروژن گازي بي رنگ و بي بو است كه از سوختن آن فقط بخار آب حاصل مي شود كه سريع و بدون هيچ خطري توسط محيط اطراف جذب مي شود. يك كيلوگرم از هيدروژن تقريباً سه برابر همين ميزان بنزين انرژي آزاد مي كند. امروزه گاز هيدروژن براي استفاده در موتورهاي احتراقي و وسايل نقليه الكتريكي باتري دار مورد بررسي قرار گرفته است. هيدروژن در دما و فشار طبيعي، يك گاز است و به اين علت، انتقال و ذخيره آن از سوخت هاي مايع ديگر، دشوارتر است. سامانه ‌هايي كه براي ذخيره هيدروژن توسعه يافته‌اند، عبارتند از:
هيدروژن فشرده، هيدروژن مايع و پيوند شيميايي ميان هيدروژن و يك ماده ذخيره (براي مثال، هيدريد فلزات ).
سوخت هيدروژن به عنوان منبعي تجديدپذير، پاک و فراوان تر از سوختهاي فسيلي مي تواند کاربرد زيادي براي نيروگاه ها و بخش حمل و نقل داشته باشد. مهم‌ترين تفاوت بين موتور احتراق داخلي بنزين‌سوز و هيدروژني در ذات اين دو سوخت است. هيدروژن تحت فشار هواي طبيعي سريع‌تر از سوخت معمولي مشتعل مي‌شود، اما دماي احتراق آن اندكي كمتر از بنزين است. در داخل موتور سرعت احتراق بالاي مخلوط هيدروژن و هوا دماي بيشتري در مقايسه با يك موتور بنزيني توليد مي‌كند. بنابراين، بايد زمانبندي سوخت بنزين تغيير كند و جرقه بايد زماني زده شود كه بهترين فشار در نقطه مرگ بالاي پيستون شكل گيرد. يكي از مزاياي قابل توجه فشار احتراق بالاتر از مخلوط هيدروژن و هوا، توليد قدرت بيشتر از مقدار انرژي است كه در يك موتور بنزيني مصرف مي‌شود و اين يعني موتور هيدروژني بازده و كارايي بيشتري دارد.
و مهم تراز همه اين که منابع توليد هيدروژن بسيار ارزان و در دسترس هستند . از منابع مهم توليد هيدروژن مي توان به گاز طبيعي- زغال سنگ- بنزين و الکل متيليک اشاره کرد. . فرآيند فتوسنتز در باكتري ها يا جلبك ها و يا شكافتن آب به دو عنصر هيدروژن و اكسيژن به كمك جريان الكتريسيته يا نور مستقيم خورشيد از آب، روش هاي ديگري براي توليد هيدروژن هستند.
توليد گاز هيدروژن از منابع تجديد ناپذير به ويژه منابع فسيلي به علت محدود بودن اين منابع روز به روز کاهش مي يابد. و توجهات به سمت استفاده از منابع تجديد شونده معطو ف مي شود. گاز هيدروژن در اثر واکنش هاي تخميري ميکروارگانيسم هاي زنده، به ويژه باکتري ها و مخمر ها روي بيوماس، توليد مي شود. بيوماس از منابع اوليه تجديد پذير است که از موادي مانند علوفه، ضايعات گياهان و فضولات حيوانات به دست مي آيد. ميکروارگانيسم هاي بي هوازي در غياب اکسيژن و با استفاده از پديده تخمير، گاز هيدروژن توليد مي کنند، ولي مقدار اين گاز از نظر کمي پايين است و از نظر اقتصادي براي مصارف صنعتي و خانگي و ... قابل توجيه نيست؛ از اين رو بايد با استفاده از روش هايي، بازده توليد گاز هيدروژن را افزايش داد. يکي از روش هايي که مي توان بازده توليد گاز هيدروژن را بالا برد، تغييرات ژنتيک در ژنوم اين باکتري ها با استفاده از روش هاي مهندسي ژنتيک و بيوتکنولوژي است. روش ديگر، استفاده از ترکيبي از باکتري هاي هوازي و بي هوازي در کنار هم است. . در اين روش چون باکتري هاي بي هوازي در فرآيند تخمير توليد اسيد هاي آلي مي کنند، رفته رفته محيط واکنش اسيدي مي شود و PH پايين مي آيد؛ از اين رو توليد هيدروژن کاهش مي يابد. ولي هنگامي که باکتري هاي هوازي در محيط باشند، از اسيد هاي آلي استفاده و آنها از محيط خارج مي کنند؛ در نتيجه راندمان توليد گاز هيدروژن بالا مي رود. بعد از تامين منابع توليد لازم است دانشمندان راهي براي ذخيره سازي و انتقال ايمن هيدروژن بيابند که از لحاظ اقتصادي با صرفه نيز باشد.
گاز هيدروژن سبك و فرار است. مولكول هاي كوچك H2 از طريق روزنه ها و شكاف ها و همچنين از طريق بست ها و شيرها بسيار سريع نشت مي كنند و هنگامي كه از اين طريق خارج شدند خيلي زود تبخير مي شوند.
هر چند كه هيدروژن مايع بسيار متراكم است و ذخيره سازي آن آسان به نظر مي رسد، اما در عين حال ذخيره كردن آن مي تواند مشكلاتي را نيز به همراه داشته باشد. هيدروژن حدوداً در دماي 20 درجه كلوين (253 درجه سانتي گراد) مايع مي شود. نگهداري از يك مخزن پر از هيدروژن مايع نيازمند استفاده از يك سيستم خنك كننده جانبي سنگين است. و ديگر اين که هيدروژن مايع چنان سرد است كه حتي مي تواند باعث منجمد شدن هوا نيز شود. . البته ممكن است گفته شود براي مقابله با انجماد هوا از سيستم هاي عايق كاري استفاده شود، اما اين كار نيز مشكلاتي را در پي دارد كه از جمله آنها مي توان به افزايش وزن سيستم ذخيره سازي سوخت اشاره كرد.
براي فايق آمدن بر چنين مشکلاتي دانشمندان استفاده از يک سنگ ويژه اي به نام زئوليت (Zeolite) را پيشنهاد کرده اند. «زئوليت ها موادي از جنس سنگ هستندكه بسيار متخلخلند و به همين دليل مي توانند به عنوان اسفنج هاي مولكولي عمل كنند يك مخزن سوخت كه در ساختار آن از اين موارد كريستالي زئوليت استفاده شده است، مي تواند گاز هيدروژن را «در حالت شبه مايع و بدون نياز به سيستم هاي خنك كننده سنگين» به دام انداخته و در خود ذخيره كند. در حدود 50 نوع زئوليت مختلف با تركيب شيميايي و ساختار كريستالي متفاوت در طبيعت يافت مي شود. بهترين زئوليت هاي موجود مي توانند فقط 2 تا 3 درصد از وزن خود را هيدروژن ذخيره كنند اگر بتوان كريستال هايي از زئوليت توليد كرد كه بتواند حدود 4 تا 6 درصد از وزن خود را، هيدروژن ذخيره كند، آن وقت يك مخزن زئوليتي پر از هيدروژن مي تواند با يك مخزن معمولي پر از بنزين رقابت كند.» . تحقيقات نشان داده که در محيطهاي با گرانش كم، مواد با سرعت بسيار كمتري گرد هم مجتمع مي شوند و اين اثر باعث مي شود كه كريستال هاي زئوليت به وجود آمده هم بزرگ تر باشند و هم از نظم بيشتري برخوردار شوند.» بنابراين هم اکنون دانشمندان در فضا مشغول ساخت زئوليت هاي با ساختار مناسب تر هستند و توانسته اند زئوليت هايي توليد کنند که از نمونه مشابه در زمين ده مرتبه بزرگتر هستند و اين شروع مسرت بخشي بود. به هر حال زئوليت ها مي توانند به عنوان نكته كليدي براي استفاده از سوخت هيدروژن و رد شدن از سد مشكلات فناوري محسوب شوند.

در هر صورت در زمينه استفاده از سوخت هيدروژن کارهاي بزرگي شده و اصلي‌ترين گام را شرکت بي.ام.و برداشته است.
مهندسان بي.ام.و كه در جهان اتومبيل به مهندسان تكنولوژي معروف هستند، روياي سوخت هيدروژني را به واقعيت نزديك كرده‌اند. متخصصان اين شركت هم اكنون مدل سري 5 خود را به موتور احتراق داخلي با سوخت هيدروژني مجهز كرده‌اند و در گام بعدي، خودرويي را با شكل مسابقه‌اي به موتور هيدروژني تبديل كرده‌اند.
مهندسان بي.ام.و خودرو هيدروژني را با موتور H2R ساخته‌اند كه با آرايش خورجيني و يا 12 سيلندر و به‌كارگيري سوخت هيدروژن 285 اسب بخار قدرت توليد مي‌كند. خودرو جديد بي.ام.و در آخرين ركوردگيري توانسته ركورد 302 كيلومتر بر ساعت را به دست آورد. موتور جديد H2R بر مبناي موتور احتراق داخلي بي.ام.و سري 7 ساخته شده كه براي افزايش راندمان در اين موتور از زمانبندي متغير سوپاپ‌ها استفاده شده است.
به دليل نوع سوخت هيدروژن و حالت گازي آن، تغييراتي در سيستم سوخت‌رساني اين خودرو داده شده است.
بي.ام.و قصد دارد بر اساس تجربيات به دست آمده در مدل H2R، خودرويي بسازد كه توانايي كاركرد با هيدروژن و بنزين را داشته باشد.
طراحان بهترين موتور هيدروژني
خودرو هيدروژني بي.ام.و به وسيله شركت تكنوسنتز - از شركت‌هاي زيرمجموعه بي.ام.و - ساخته شده است.
يورگن كوبلر از مهندسان خبره آلماني و مدير پروژه H2R، اعتقاد دارد كه در كوتاه‌ترين زمان،‌ بهترين خودرو هيدروژني جهان ساخته شده است
وي مدت ساخت نمونه بي.ام. و را تنها 10 ماه مي‌داند و مي‌گويد: "اين كار سخت تنها با استفاده از سيستم‌هاي شبيه‌ساز رايانه‌اي CAP قابل اجرا بود؛ به طوري كه با استفاده از اين روش در هزينه و وقت صرفه‌جويي بسيار شده است."
همچنين مهندسان بي.ام.و با استفاده از سيستم‌هاي فنربندي و تعليق رايج بي.ام.و زمان طراحي را كاهش داده‌اند. موتور جذاب H2R بر مبناي مدرن‌ترين و بزرگترين قواي محركه بي.ام.و شكل گرفته است. اين موتور چيزي نيست جز يك موتور 12 سيلندر V شكل شش ليتري كه اولين موتور احتراق داخل تجاري هيدروژني را پايه‌گذاري كرده است. مهم‌ترين تغييراتي كه در اجزاي ساختماني اين موتور به نظر مي‌رسد، نوع تزريق سوخت هيدروژن است. البته نوع فولادي كه براي محفظه احتراق ساخته شده هم بسيار جالب است. آلياژهاي به كار رفته در اين موتور از اسرار بي.ام.و است.

اقتصاد هيدروژن
براي هيدروژن به عنوان يك سوخت، سيستم توزيعي مناسبي وجود ندارد. با اين كه معمولاً انتقال از طريق خط لوله با صرفه‌ترين راه انتقال سوخت‌هاي گازي است، اما در حال حاضر سيستم خط لوله مناسبي موجود نيست. انتقال هيدروژن به طور خاص از طريق مخزن و تانكرهاي گاز صورت مي‌گيرد. استفاده از هيدروژن به عنوان سوخت به يك زير ساختار براي حمل ونقل و نگهداري و با توجه به مسائل ايمني و اقتصادي نياز دارد.
ديدگاه ايجاد يك زير ساختار كه هيدروژن را به عنوان منبع انرژي مورد استفاده قرار مي‌دهد، مفهوم اقتصادي بودن اين طرح را پديد آورده كه بهترين راه جهت ايجاد تقاضاي بيشتر براي توليد و مصرف اين انرژي است، زيرا منابع توليد هيدروژن بسيار ارزان و دردسترس هستند. هيدروژن قابليت بالايي براي توليد انرژي دارد و ميزان آلودگي ناشي از مصرف اين سوخت در محيط زيست بسيار کم است. اين سوخت به عنوان منبعي تجديدپذير، پاک و فراوان تر از سوخت فسيلي مي تواند کاربرد زيادي براي نيروگاه ها و بخش حمل و نقل داشته باشد.

نويسنده: بهاره سنگري

منابع : www.tdca.ir

www.sanatkhodro.com
 

aznavarta

اخراجی موقت
سلام

با تشکر از مطالب تان

مباحث مربوط به دی متیل اتر و یا اتانول و غیره با حجمی که اشاره فرموده اید فعلا توی برنامه ما نیست
بعنوان مثال سالیانه دو میلیون تن اتانول معادل تولید روزانه 27 هزار بشکه است که مقدار زیادی برای
قراردادن در داخل پروژه تحقیقاتی ما نیست.

پروژه این تاپیک روی مقادیر یک و نیم تا دو میلیون بشکه در روز تحقیق میکند.

ولی فرایند تولید دی متیل اتر و یا متانول از فرایند های پالایشگاهی را میتوانیم بعنوان یک فناوری جدید در داخل طرح مان قرار دهیم.

یعنی از خروجی واحد های پالایشگاه میتوانیم یک فرایند دیگری تعریف کرده
و واحد تبدیل این محصولات را به دی متیل اتر و یا احیانا اتانول و غیره را تعریف و طراحی نمائیم.


و اما در مورد سوخت هیدروژن بخشی از پروژه ما خواهد بود.

یک تاپیک دیگری با نام تشکیل تیم پژوهشی برای استخراج هیدروژن بود که متاسفانه مدیران ان را نیز سرنگون کردند لینکش این بود:

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/279161

همچنین در لینک زیر یک پروژه تحقیقاتی درباره حمام شیخ بهائی که از تجزیه آب و تولید هیدروژن
برای گرم ساختن حمام استفاده میکرد نیز حذف گردیده است!
واقعا متاسفم از ان همه زحمتی که کشیدیم و مطالب جمع کردیم!
حتی علتش را نگفتند که چرا نمیخواهند این پروژه پا بر جا بماند!

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/288718

نمیدانم چرا این کارها را میکنند و چرا وقتی اگر ادغام میکنند ردی از تاپیک نمیگذارند تا ارجاعات و مطالعات به مشکل بخورند!

کم کم دارم از این سایت نا امید میشم.
فعلا توی چند روز گذشته 3 تا از تاپیکهای ما شهید شده اند!
که ادرس و مشخصات تاپیکها را به چند اداره دولتی به خصوص در وزارت صنایع داده بودیم!
که اگر مراجعه کنند میبینند که تاپیک حذف شده و مشکل اعتماد پیش می اید!
باید یک فکر اساسی کرد.
تنها مزیت این سایت اینه که کاربران زیادی داره و نیاز نیست از گوشه و کنار کاربران را جذب کنیم
ولی بدی اش این است که خیلی اشفته و در هم برهم مثل قانون جنگل است!

تا زمانی که خانه به دوش هستیم وضع همین است
باید برا ی خود خانه ای بسازیم.

هاستینگ زیاد و نامحدود خریداری کرده ایم و دامین هم اگر به قیمتهای چند هزار تومنی بخریم فردا سال بعد ممکن است اختیارش را به ما ندهند
و ادعا کنند باید مستقیم دلار تهیه کنیم و یک سایت مخصوص راه اندازی کنیم.
 
آخرین ویرایش:

aznavarta

اخراجی موقت
شاید این اخرین نوشته ام باشد!

ولی دوستان هستند... و نهضت را ادامه خواهند داد...

===============

در سال 2006 یعنی پنج سال پیش شرکت نفت آرامکو عربستان با مشارکت شرکت سومیتومو طرحی مشابه همین طرح ما منتها با پنج برابر ظرفیت پائین تر از طرح ما
با ظرفیت پالایش روزانه 300 هزار بشکه نفت را طراحی کردند که محصولات پالایشگاهی به واحد پتروشیمی تحویل و خروجی مجتمع محصولات پتروشیمی بود!
این مجتمع پالایشگاهی پتروشیمیائی هم اکنون در حال کار است.

و برای اولین بار نیست که چنین طرحی طراحی میشود.
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
سلام
خوب من برگشتم! :D
نامردا الکی من رو معلق کرده بودند!

تاپیکهای علمی مان را هم برجکشون رو با خمپازه زدند نابود شد!

خبر خوب اینکه
داریم یک پژوهشکده تاسیس میکنیم و دوستانی که اینجا با ما همکاری دارند
میتوانند عضو افتخاری هیئت علمی پژوهشکده باشند
که خیلی میتونه توی سوابقشون اثر داشته باشه.
این تاپیکها را هم به سایت جدید پژوهشکده که با مجوز وزارت علوم ثبت شده منتقل میکنیم.
یک سیستم دانشگاه اینترنتی پیشرفته تر از دانشگاه اینترنتی دانشگاه علم و صنعت هم داریم راه میندازیم
خودمون به خودمون تدریس کنیم تا راه بیافتیم! :d

هر کسی مایل به همکاری است لطفا رزومه اش را برایمان ایمیل کند تا رزومه و سوابقش را در سایت جدید که در حال طراحی است درج کنیم.
از اساتید با سابقه دانشگاه استقبال ویژه با اسکورت مخصوص و هواپیمای شخصی دعوت بعمل می اید! :d

گزارش این تاپیک در قالب یک طرح توجیهی اماده است که تا چند روز دیگر به صورت پی دی اف
از طریق ایمیل تقدیم کلیه افرادی که زحمت کشیده اند خواهد شد.

فعلا ...
من برمیگردم....
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
با بررسی که کردم ظاهرا تاپیکهای طراحی سوپر کامپیوتر ، تولید هیدروژن ، و غیره... داخل سوالات و درخواستهای مهندسی شیمی ترکیب شده
و مطالبش خیلی در هم برهم شده و چند روز باید وقت بزاریم تا انها را از داخل اون همه مطالب استخراج کنیم!

ولی مشکلی نیست فعلا یکی دو ماهه اینجا عضو شدم خوبه که اولش با محیط اینجا اشنا شدیم!
و گرنه بعد از چندس ال زحمت این اتفاقا می افتاد بد میشد زحمت چند ساله ما!

بازم من بر میگردم.
 

hiva13

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام خداقوت
می تونم بگم کل طرح تونو خوندم واز این که این جمعو راه اندازی کردین بسیار خوشحالم
طرح جالب وبزرگیه امیدوارم بتونین به نتیجه برسونین اگه رشته ام بدردتون می خورد حتما باهاتون همکاری می کردم
به هر حال از صمیم قلب برای گروهتون آرزوی موفقیت می کنم وامیدوارم طرحتون به مراحل اجرایی برسه
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
سلام خداقوت
می تونم بگم کل طرح تونو خوندم واز این که این جمعو راه اندازی کردین بسیار خوشحالم
طرح جالب وبزرگیه امیدوارم بتونین به نتیجه برسونین اگه رشته ام بدردتون می خورد حتما باهاتون همکاری می کردم
به هر حال از صمیم قلب برای گروهتون آرزوی موفقیت می کنم وامیدوارم طرحتون به مراحل اجرایی برسه


سلام
توی پروفایلتون نوشتین رشته تون مهندسی صنایع هست
ما کارهای زیادی داریم که از دست مهندسین صنایع بر میاد
طرح ما کلا صنعتی هست
و محاسبات و طراحی های صنعتی به خصوص در بخش های پتروشیمی
نیاز به مهندس صنایع داره
خوشحال میشیم در خدمت شما باشیم.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
خوب من برگشتم! :D
نامردا الکی من رو معلق کرده بودند!

تاپیکهای علمی مان را هم برجکشون رو با خمپازه زدند نابود شد!

خبر خوب اینکه
داریم یک پژوهشکده تاسیس میکنیم و دوستانی که اینجا با ما همکاری دارند
میتوانند عضو افتخاری هیئت علمی پژوهشکده باشند
که خیلی میتونه توی سوابقشون اثر داشته باشه.
این تاپیکها را هم به سایت جدید پژوهشکده که با مجوز وزارت علوم ثبت شده منتقل میکنیم.
یک سیستم دانشگاه اینترنتی پیشرفته تر از دانشگاه اینترنتی دانشگاه علم و صنعت هم داریم راه میندازیم
خودمون به خودمون تدریس کنیم تا راه بیافتیم! :d

هر کسی مایل به همکاری است لطفا رزومه اش را برایمان ایمیل کند تا رزومه و سوابقش را در سایت جدید که در حال طراحی است درج کنیم.
از اساتید با سابقه دانشگاه استقبال ویژه با اسکورت مخصوص و هواپیمای شخصی دعوت بعمل می اید! :d

گزارش این تاپیک در قالب یک طرح توجیهی اماده است که تا چند روز دیگر به صورت پی دی اف
از طریق ایمیل تقدیم کلیه افرادی که زحمت کشیده اند خواهد شد.

فعلا ...
من برمیگردم....
سلام خوشحالم از تعلیق درومدین....
خوب حالا ما باید چیکار کنیم؟؟؟
راستش تاپیک از راه خودش رفت بیرون....
پالایشگاه نفتی به گازی تبدیل شد و ....
تقسیم وظایف کن....
برا عضویت تو اون سایتی که میخواین طراحی کنین چه باید کرد؟؟؟
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
سلام خوشحالم از تعلیق درومدین....
خوب حالا ما باید چیکار کنیم؟؟؟
راستش تاپیک از راه خودش رفت بیرون....
پالایشگاه نفتی به گازی تبدیل شد و ....
تقسیم وظایف کن....
برا عضویت تو اون سایتی که میخواین طراحی کنین چه باید کرد؟؟؟

سلام

لطفا همه دوستان رزومه هاشون رو به بنده ایمیل کنند تا بسته به تجربه هاشون بخشی از کار رو تقسیم وظایف بکنیم.

Mohammad.aryan@gmail.com

کارهای زیادی سرم ریخته و باید امروز فردا همه رو جمع کنم.
 

asir6355

عضو جدید
شاید این اخرین نوشته ام باشد! ولی دوستان هستند... و نهضت را ادامه خواهند داد... =============== در سال 2006 یعنی پنج سال پیش شرکت نفت آرامکو عربستان با مشارکت شرکت سومیتومو طرحی مشابه همین طرح ما منتها با پنج برابر ظرفیت پائین تر از طرح ما با ظرفیت پالایش روزانه 300 هزار بشکه نفت را طراحی کردند که محصولات پالایشگاهی به واحد پتروشیمی تحویل و خروجی مجتمع محصولات پتروشیمی بود! این مجتمع پالایشگاهی پتروشیمیائی هم اکنون در حال کار است. و برای اولین بار نیست که چنین طرحی طراحی میشود.
سلام کجا میری دوست عزیز؟ بی تو هرگز
 

asir6355

عضو جدید
سلام

سلام

سلام دوستان خسته نباشید
میخواستم یه عذرخواهی بکنم بابت اینکه یه چند روزی نبودم هر چند کسی هم گلایه نکرد معلوم میشه خیلی مهمم :biggrin:
و میخواستم تشکر کنم از مطالب این چند روز. واقعا خوب و آموزنده بود مخصوصا دوست عزیزی که تازه وارد جمعممون میشه (rahim-mn) بهت خوشامد میگم و یه خدا قوت. معلوم میشه سوادتون بالاست .
بازم خسته نباشییییییییییییییییید یا علی
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
سلام دوستان خسته نباشید میخواستم یه عذرخواهی بکنم بابت اینکه یه چند روزی نبودم هر چند کسی هم گلایه نکرد معلوم میشه خیلی مهمم :biggrin:
و میخواستم تشکر کنم از مطالب این چند روز. واقعا خوب و آموزنده بود مخصوصا دوست عزیزی که تازه وارد جمعممون میشه (rahim-mn) بهت خوشامد میگم و یه خدا قوت. معلوم میشه سوادتون بالاست . بازم خسته نباشییییییییییییییییید یا علی

خیلی به دل نگیر ما هم یک ماه اخراج شدیم یکی نگفت به چه گناهی اخراج شدی؟

تاپیکهای علمی فنی مثل طراحی نسل جدید سوپر کامپیوتر شبیه ساز فرایندهای شیمیائی متلاشی شد
یکی نگفت چرا ؟!

و اما خبر جدید!

==============

از شما دوست عزیز دعوت میشود با عضویت در پژوهشگاه آینده نگری و جهاد اقتصادی
در تحقیقات فنی مهندسی و تولید علم، و همکاری در ساختن آینده کره زمین با ما همکاری نمائید.

http://arman.ac.ir


داریم کم کم اسباب کشی میکنیم!
 

mortimer59

عضو جدید
سلام دوست گرامی من در واحد مهندسی فرآیند پالایشگاه روغنسازی مشغول هستم خوشحال میشم اگر بتونم همکاری کنم .پیشنهاد میدم این تایپیک را در تالارهای مهندسی مکانیک،مهندسی عمران نیز قرار بده تا دوستان جهت پروژه های جانبی و حیاتی ساخت پالایشگاه از جمله واحد یوتیلیتی بتونند هم از لحاظ مهندسی ساخت و هم از لحاظ هزینه کمک و مشاوره دهند .متشکرم
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
سلام دوست گرامی من در واحد مهندسی فرآیند پالایشگاه روغنسازی مشغول هستم خوشحال میشم اگر بتونم همکاری کنم .پیشنهاد میدم این تایپیک را در تالارهای مهندسی مکانیک،مهندسی عمران نیز قرار بده تا دوستان جهت پروژه های جانبی و حیاتی ساخت پالایشگاه از جمله واحد یوتیلیتی بتونند هم از لحاظ مهندسی ساخت و هم از لحاظ هزینه کمک و مشاوره دهند .متشکرم

سلام

ممنون از لطف شما

ولی ما چند تاپیک ایجاد کرده بودیم حذف کردند

سعی میکنیم دوباره تاپیک در دیگر قسمتها ایجاد کنیم
.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام محمد جان..
میتونی به صورت کلی فرق واحد NGL با GTL رو برام بگی؟؟؟سپاس
 

rahim_mn

عضو جدید
با سلام خدمت Mohammad.aryan عزیز دوباره خوش آمدی :smile:
اگه یادتون باشه قبلا در مورد مکان پالیشگاه صحبت می کردید.که گفتید اگر فشار مکان در نظر گرفته شده در ارتفاعات باشد فشار برجهای تقطیر (اتمسفری) کمتر بوده و جدا سازی راحت تر انجام می شود،در حالیکه این تغییر چندان تاثیرگذار نیست.ولی آنچه مهم تر و تاثیرگذار تر است میزان دمای محیط است. شاید این سوال پیش بیاید که با توجه به اینکه نیاز به وجود مبدلها و کندانسورها اجباری است این دو تاثیر همدیگر را خنثی میکنند ولی با توجه به اینکه در صنعت چگالیده کردن بیشتر از جوش آوردن هزینه بر است، پس پالایشگاهها ی در مکان های خنک تر هزینه کم تری برای برج های تقطیر خود پرداخت میکنند.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام رحیم خان...
آیا تاثیرات ناچیز دما و فشار محیط رو میشه به هزینه های زیاده حمل و نقل ترجیح داد؟؟؟
به نظر من پالایشگاه نزدیک محل تامین خوراک و همچنین نزدیک اسکله صادرات باشه بهتره..
نظر شما چیه؟؟؟
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
سلام محمد جان..
میتونی به صورت کلی فرق واحد NGL با GTL رو برام بگی؟؟؟سپاس


توی پستهای قبلی درباره تفاوت این دو نوشته شده و توی ویکی پدیا هم دو مقاله به زبان انگلیسی درباره هر کدام امده است
ولی به طور کلی باید بگم که

NGL یعنی Natural Gas Liquid یعنی گاز طبیعی مایع که از فرایند پروسه های استخراج گاز به دست می اید.
در کنار ان جی ال به دست امده محصولاتی دیگر نیز از این واحد به دست می اید که یکی از این محصولات کندانسه میباشد که
خوراک واحد جی تی ال هست.

GTL یعنی Gas to liquid یعنی پالایش کندانسه مایع حاصل از میعانات گازی که موادی مانند بنزین و گازوئیل و نفتا به دست می اید.
در این فرایند کندانسه که از چاههای گاز و یا پالایشگاههای نفت ممکن است به دست بیاید یا به روش تفکیک (برج تقطیر) یا به روش های
فرایندی مانند تبدیل مولکولهای کوچک به بزرگتر بنزین محصولاتی مانند بنزین و گازوئیل و غیهر تولید میشود.


برای اطلاعات بیشتر میتوانید به لینک ز یر مراجعه نمائید:


http://www.www.www.iran-eng.ir/show...میعانات-گازی?p=3766345&viewfull=1#post3766345
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
سلام رحیم خان...
آیا تاثیرات ناچیز دما و فشار محیط رو میشه به هزینه های زیاده حمل و نقل ترجیح داد؟؟؟
به نظر من پالایشگاه نزدیک محل تامین خوراک و همچنین نزدیک اسکله صادرات باشه بهتره..
نظر شما چیه؟؟؟

چند ماه پیش روی یک پروژه پالایشگاهی با ظرفیت چهل هزار بشکه در روز در نزدیکی ترکیه
مطالعه میکردیم که هر روز باید خوراکی به اندازه سیصد تانکر نفت کش از عسلویه منتقل بشه
هر تانکر حدود یک میلیون تومن هزینه برمیداشت
و بر آورد کردیم سالیانه حدود یکصد هزا رتانکر باید مواد اولیه را حمل کنند که سالیانه یکصد میلیارد تومن هزینه حمل انها میشد.
با اینکه کل پروژه توجیه داشت ولی دنبال راهی بودیم که بشه هزینه یکصد میلیارد تومن را صرفه جوئی کرد.
از انجائی که بخش اصلی این واحد برج تقطیر بود بنابر این اگر پروژه به جای مثلا عسلویه و یا بندر عباس
در دامنه کوهی در هوای خنک در نزدیکی ترکیه و یا اذربایجان ایجاد میشد میتوانست تا حدی هزینه ها را مبادله کند.

همچنین طرحی ارائه دادیم که اگر بشه یک شرکت حمل و نقل با یک هزا رتانکر تاسیس بشه
میتونه به جای پرداخت یکصد میلیارد تومن هزینه حمل مواد اولیه به شرکت حمل و نقل، تانکر خریداری کنه و بخشی از هزینه
بعنوان زیر ساخت حمل و نقل برای خودش بماند.

از طرف دیگه یک کارشناسی اعلام کرد که بعد از ساخت پالایشگاه معمولا دولت یا اجازه احداث خط لوله میدهد
و یا یکی از لوله هایش را برای حمل و نقل در اختیار پالایشگاه میگذارد زیرا که استفاده از لوله
باعث کاهش هزینه های زیر ساخت کشور مانند استهلاک جاده ها میشود و بنابر این برای دولت هم به صرفه تر است.

اما در هر حال هر موردی و هر پروژه ای باید خوب و دقیق محاسبه و هزینه ها بر اورد بشه.

و به صورت حدس و گمان نمیشه نظر داد.

فقط باید روی محاسبات ریاضی هر طرح به صورت جداگانه گزینه مناسب انتخاب بشه.

اما جستجو و تحقیق و دانستن پارامترها در تصمیم گیری نهائی و یا ساخت محاسبات ریاضی اهمیت زیادی دارد.

دوستانی که رشته مهندسی صنایع میخوانند در درس تحقیق در عملیات و برنامه ریزی خطی این کار را انجام میدهند.

که البته ما هم میتوانیم این کار را انجام بدهیم.

در یک تاپیکی در انجمن مهندسی صنایع در این زمینه یک مقاله ای در زمینه نرم افزارهای مربوطه مطالبی جمع کرده ام که لینکش را پیدا کردم اینجا قرار میدهم.
 

rahim_mn

عضو جدید
سلام محمد جان..
میتونی به صورت کلی فرق واحد NGL با GTL رو برام بگی؟؟؟سپاس
سلام
Gas To Liquid است و به تکنولوژیی اطلاق میشود که طی آن گاز طبیعی ( و یا منابع هیدروکربنی دیگر ) پس از تبدیل شدن به گاز سنتز ( مخلوط CO و H2 ) از طریق فرآیند سنتز فیشر تروپش به هیدروکربن های مایع با ارزشی مثل دیزل کروسین بنزین انواع موم و wax و ... تبدیل میشود . ویژگی بسیار مهم سوخت های سنتزی حاصل شده پاک بودن آنهاست . زیرا فاقد آلاینده های گوگردی و ترکیبات آروماتیک میباشند.
ولی
NGL یعنی natural liquid gas مايعات گازطبيعي. ترکیبات ارزشمند مايعات گازطبيعي (NATURAL GAS LIQUIds –NGL)شامل گاز مایع LPG)) و (CONDENSATE) که تمامآ در ردیف اقلام صادراتی نیزبشمار میایند جداسازی میگردند.
– تفکیک مایعات گازی
این فرایند اولین مرحله از مجموعه عملیات پالایش گاز طبیعی خام میباشد . در به عمل آوري مايعات گازطبيعي فرایندی سه مرحله ای وجود دارد. زیرا ابتدا مايعات (NGL) توسط جاذب NGL از گازطبيعي استخراج و سپس ماده جاذب طی فرایند دوم قابلیت استفاده مجدد (مکرر) را در فرایند ابتدایی کسب مینماید و نهایتا در فرایند سوم عناصر تشکیل دهنده و گرانبهای اين مايعات نیز بايد از خودشان جدا سازی شده و به اجزای پایه ای تبدیل گردند . . مواد متشكله در مايعات گازطبيعي (NGL) عبارتند از .

1- 1 اتان -
1- 2 گاز مايع (LPG) – گاز مایع عمدتآ شامل پروپان و بوتان بوده که آن را میتوان با پالایش نفت خام نیز بدست آورد.
1- 3 كاندنسيت ( condensate) شامل ترکیبات سنگینتر از بوتان ( (C4H10 – مولکولهایی دارای اتمهای کربن بیشتر و حالت مایع درشرایط اتمسفر را شامل میگردند.
 

rahim_mn

عضو جدید
سلام رحیم خان...
آیا تاثیرات ناچیز دما و فشار محیط رو میشه به هزینه های زیاده حمل و نقل ترجیح داد؟؟؟
به نظر من پالایشگاه نزدیک محل تامین خوراک و همچنین نزدیک اسکله صادرات باشه بهتره..
نظر شما چیه؟؟؟
ممنو از توجه شما
وحید جان اونجا فقط در مورد آیتم تاثیر آب و هوا بحث می کنم.
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
نکته مهم این که فرایند جی تی ال فقط به روش فیشر ترپس نیست و فرایندهای دیگری نیز هست.

همچنین شرکتهای فعال در این زمینه شامل شرکت شل، سنترولیوم، یک شرکت آفریقای جنوی ، شرکت اکسون موبیل امریکا و غیره هستند...

من یکی دو ماه پیش با شرکت امریکائی سنترولیوم مکاتبه کردم
و از انها برای گرفتن لایسنس سوال کردم
گفتند که مایل هستند با ایران کار کنند به شرطی که ما راهی برای حل مشکل تحریم ایران به انها نشان بدهیم!
و البته با کمک وکلا و حقوق دانان بین المللی راهی برای ان پیدا کردیم و میتوان گفت که در این زمینه حتی اگر یه کمی امکانات داشتیم
میتوانستیم نمایندگی سنترولیوم آمریکا را برای ایران بگیریم.

در هر حال اینها را جهت اطلاع عرض کردم.
 
بالا