تاپیک مرجع و آموزش نرم افزار CATIA

تاپیک مرجع و آموزش نرم افزار CATIA

  • ضعیف

    رای: 37 12.1%
  • متوسط

    رای: 38 12.5%
  • خوب

    رای: 114 37.4%
  • عالی

    رای: 116 38.0%

  • مجموع رای دهندگان
    305

E_khaleghi

کاربر فعال
سلام مهندسين
يك سوال داشتم نرم افزار ساليد ورك محيط ابرنقاط داره؟
و اينكه نرم افزار top solid با ساليد ورك تفاوت داره و اگه تفاوت داره اين نرم افزار محيط ابرنقاط داره؟

اين سوالو در تاپيك ساليد ورك پرسيدم كسي جواب نداد
اينجا دوستان اطلاع دارند؟
اينونتور چطور؟

جواب هر دو سوال یکی است و بطور خلاصه این است که کتیا دارای configuration نیست!! بنابراین برای نشان دادن وضعیت های مختلف یک قطعه باید فایلهای مختلفی از آن تهیه کرد.

در مورد سوال دوم و برای تهیه نقشه های ساخت که فرآیند مختلفی را شامل می شود هم همین وضعیت وجود دارد. البته برای کاهش دردسر می توان از فایل اصلی طراحی شده برای قطعه کپی هایی با لینک تهیه کرد تا در صورت تغییر طراحی قطعه اصلی فایل هایی که برای تولید نقشه ساخت ایجاد شده اند هم بطور خودکار بروز شوند. برای part body قطعه اصلی را کپی و در فایل جدیدی از طریق paste special در منوی edit گزینه as result with link را انتخاب کنید. سپس چون دستوری برای غیر فعال کردن وجود نخواهد داشت باید با دستورات جدید هندسه را به شکل مورد نیاز برای فرآیند ساخت تغییر دهید.

يك سوال ديگر هم در خصوصي پرسيدم
فكر كنم متوجهش نشديد
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام مهندسين
يك سوال داشتم نرم افزار ساليد ورك محيط ابرنقاط داره؟
و اينكه نرم افزار top solid با ساليد ورك تفاوت داره و اگه تفاوت داره اين نرم افزار محيط ابرنقاط داره؟

اين سوالو در تاپيك ساليد ورك پرسيدم كسي جواب نداد
اينجا دوستان اطلاع دارند؟
اينونتور چطور؟


بله، سالیدورکس کار با ابر نقاط دارد ولی در آن نحوه کار کمی با کتیا متفاوت است.
 

yones66

عضو جدید
سلام دوستان چندتا سوال:

در محیط Imagine&Shape وقتی یک سطح رو طراحی میکنیم آیا نیازه در محیط هایی دیگه سطح سازی؛ دوباره این سطوح رو بسازی. شنیدم این سطوح باید مهندسی ساخته بشه چون این ماژول از اصول سابیدویژن(سطوح بخش پذیر اگه درست بگم) استفاده میکنه و باید به سطوح مهندسی تبدیل بشه.

دوم : برای طراحی یک خودرو محل جدایش سطوح رو چطور باید تعیین کرد.؟ مثلا گلگیر جدا طراحی بشه کاپوت جدا .... چون من قبلا یک پارچه مدل میکردم یه نفر گفت باید این سطوح جدا جدا مدل بشه.
سوم : میدونیم یک پوسته خودروروی یک شاسی سوار میشه و بهش جوش میخوره این شاسی رو معمولا از طریق کدوم محیط ها طراحی میکنن و روند خاصی داره؟؟
چهارم : آیا پوسته ای که مدل میشه آنالیز و تحلیل خاصی داره؟ اگه آره چه تحلیلی و از چه محیط یا نرم افزاری استفاده میشه؟

پنجم : محیط ICEM Shape Design و FreeStyle و ICEM shape Design AeroExpert تفاوتشون چیه و کاربردشون کجاست؟ و اینکه کاربرد ماژول Automotive BiwFastening چیه؟؟؟

دوستان خواهش دارم خواهش دارم به سوالاتم جواب بدید بسیار بسیاربسیار حیاتیه؟؟؟؟؟؟
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام دوستان چندتا سوال:

در محیط Imagine&Shape وقتی یک سطح رو طراحی میکنیم آیا نیازه در محیط هایی دیگه سطح سازی؛ دوباره این سطوح رو بسازی. شنیدم این سطوح باید مهندسی ساخته بشه چون این ماژول از اصول سابیدویژن(سطوح بخش پذیر اگه درست بگم) استفاده میکنه و باید به سطوح مهندسی تبدیل بشه.

دوم : برای طراحی یک خودرو محل جدایش سطوح رو چطور باید تعیین کرد.؟ مثلا گلگیر جدا طراحی بشه کاپوت جدا .... چون من قبلا یک پارچه مدل میکردم یه نفر گفت باید این سطوح جدا جدا مدل بشه.
سوم : میدونیم یک پوسته خودروروی یک شاسی سوار میشه و بهش جوش میخوره این شاسی رو معمولا از طریق کدوم محیط ها طراحی میکنن و روند خاصی داره؟؟
چهارم : آیا پوسته ای که مدل میشه آنالیز و تحلیل خاصی داره؟ اگه آره چه تحلیلی و از چه محیط یا نرم افزاری استفاده میشه؟

پنجم : محیط ICEM Shape Design و FreeStyle و ICEM shape Design AeroExpert تفاوتشون چیه و کاربردشون کجاست؟ و اینکه کاربرد ماژول Automotive BiwFastening چیه؟؟؟

دوستان خواهش دارم خواهش دارم به سوالاتم جواب بدید بسیار بسیاربسیار حیاتیه؟؟؟؟؟؟

سوال های بسیار خوبی هستند و جواب آنها در یکی دو خط میسر نیست. من سعی می کنم چند خطی بطور خلاصه برایتان بنویسم که البته ممکن است به خاطر مشغله در چندین نوشته و روزهای مختلف باشد:
1- مهندسی سازی سطوح:
منظور از سطوح مهندسی، سطوحی است که بر اساس نیازهای مهندسی ایجاد شده اند. این نیاز در مورد سطوح خارجی خودرو در ارتباط با زیبایی شناختی style آنها، در ارتباط با امکان پذیری ساخت آنها در قالب پرس، امکان پذیری اتصال و جوش دادن آنها به قطعات جانبی شان در جیگ و فیکسچر های جوش و بر اساس نیازهای مهندسی تولید، و در نهایت بر اساس ایمنی و استحکام آنها و نقشی که در عملکرد سازه خودرو از نظر طول عمر، عملکرد در تصادف و کیفیت حرکت و دینامیک دارند تعریف می شود.

اگر تنها در مورد فرآیند طراحی سطوح خارجی خودرو صحبت کنیم، ابر نقاطی از این سطوح در ابتدا از روی مدل گلی خودرو که در ظاهر تفاوتی با خودرو نهایی ندارد توسط دستگاه cmm تهیه می شود. سپس توسط برنامه هایی مثل icem surf, alias یا بخش icem shape design کتیا از روی این ابر نقاط سطوحی با کیفیت هندسی بالا تهیه می شود. این سطوح سپس به کتیا منتقل شده و در بخش generative shape design بر اساس مرز تعریف شده برای قطعات تکه تکه می شوند تا سطح خارجی درب ها و بدنه و ... بدست بیاید. مرحله بعدی اتصال این سطوح به سطوح داخلی و پنهان است که بسیار مهم و با حساب و کتاب بسیاری صورت می گیرد چرا که عوامل بسیار مهمی در اینکار دخیل هستند برای مثال اتصال سطوح باید طوری تعریف شوند که فرآیند اتصال آنها در خط تولید هیچگونه ناثیری روی کبفیت این سطوح نداشته باشد تا از هرگونه افت کیفیت زیبایی (موج بر داشتن و ...) آنها جلوگیری شود، یا شکل اتصال آنها باید کاملا آب بندی شدن درزها و اتصال ها را تضمین کند تا از پوسیدگی زودرس جلوگیری شود، یا اتصال دارای استحکام کافی باشد تا در هنگام تصادف سطح ایمنی لازم را داشته باشد و ده ها نیاز طراحی و ساخت دیگر!

از دید هندسی، لبه هایی flange به سطوح خارجی اضافه می شود تا نیازهای بالا را برآورده کند. این لبه ها توسط خم ایجاد شده یا توسط قالب فرم داده می شوند و با توجه به نیازهای مهندسی بالا دارای شکلی پیچیده هستند. با اضافه شدن این لبه ها به سطوح خارجی، سطوح مهندسی شکل می گیرید که در واقع ترکیبی از سطح style اولیه با لبه های ذکر شده هستند.

این خلاصه ای از مهندسی کردن سطوح اولیه و خارجی خودرو بود.
در نوشته ای بعدی سوال های دیگر را هم جواب می دهم.

در امان خدا
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
دو روش جدید در کتیا برای بزرگنمایی، جابجایی و چرخش نما:
روش اول:
سوییچ زیر را فعال کنید:
Tools-Option-General-Devices and Virtual Reality- Tablet Support –Activate Transformation Pad
سه شکل گرافیکی در صفحه تصویر اضافه می شود. که می توان از آنها برای بزرگنمایی، جابجایی و چرخش نما استفاده کرد.
روش دوم:
دکمه وسط موس: فشار دهید و نگه دارید. جابجایی نما Pan
در حالی که دکمه وسط موس را نگه داشته اید، دکمه کنترل Ctrl را یکبار فشار دهید. حرکت موس باعث بزرگنمایی می شود.
در حالی که دکمه وسط موس را نگه داشته اید، دکمه کنترل Ctrl را فشار داده و دایم نگه دارید. حرکت موس باعث چرخش می شود.

این روش ها برای کسانی که به روش عادی کتیا برای اینکار عادت ندارند مفید است. روش دوم روش خوبی است چون از هر دو دست برای اینکار استفاده می کند و باعث خستگی کمتری بویژه برای کسانی که ساعت ها با کتیا کار می کنند می شود.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام دوستان چندتا سوال:


سوم : میدونیم یک پوسته خودروروی یک شاسی سوار میشه و بهش جوش میخوره این شاسی رو معمولا از طریق کدوم محیط ها طراحی میکنن و روند خاصی داره؟؟
دوستان خواهش دارم خواهش دارم به سوالاتم جواب بدید بسیار بسیاربسیار حیاتیه؟؟؟؟؟؟

منظور شما در اینجا از شاسی یک خودرو سواری در واقع مجموعه کفی جلو، کفی وسط و کفی عقب، گلگیرها و اعضای طوی و عرضی تقویتی است که روی آنها نصب می شوند و در زبان انگلیسی به آن Platform می گویند. شاسی chassis بیشتر برای خودروهای سنگین و وانت ها بکار می رود و مجموعه اسکلت سازه ای است که اتاق و بدنه و سیستم تعلیق روی آن نصب می شود.

اما platform یا اگر آن را زیربدنه بنامیم اساسی ترین بخش خودرو از دیدگاه طراحی و تولید است چرا که تغییر دادن آن باعث تغییر رفتار زیاد در عملکرد خودرو از دیدگاه های مختلف می شود. تغییر دادن آن باعث دردسرهای زیادی در تولید خودرو هم می شود چرا که ساختار خط تولید خودرو بر مبنای شکل زیر بدنه خودرو طراحی شده است. شرکت های خودرو ساز با احتیاط و اکراه بسیار زیر بدنه یا platform را تغییر می دهند و سعی و تلاششان بر این است که حتی یک زیر بدنه مشترک برای خودروهای مختلف داشته باشند تا دردسرهای تولید و هزینه ها کاهش یابد. برای مثال اگر خودرو تویوتایی کمری را بررسی کنیم می بینیم که زیربدنه تقریبا در مدل هایی که در طول یک دوره 5 ساله تولید شده اند یکسان است و صرفا ظاهر خودرو شامل پوشته خارجی و داشبورد و ... تغییر می کند. بعد از هر دوره 5 ساله، زیربدنه Platform جدید جایگزین نمونه قبلی می شود و نسل جدیدی از خودرو با تفاوت های ظاهری و درونی بسیار تولید می شود که البته باز هم قطعات مشترک بسیاری با نسل قبلی دارند.

شرکت هایی که از کتیا استفاده می کنند از بخش generative shape design برای طراحی تمامی قطعات بدنه استفاده می کنند. البته همانطور که در نوشته قبل اشاره کردم سطوح اولیه قطعات خارجی معمولا توسط برنامه های دیگری مثل icen surf تهیه شده و سپس در generative shape design تکمیل می شود. قطعات خودرو همگی از دیدگاه هندسی پیچیده هستند از اینرو طرح هندسی آنها توسط سطوح طراحی شده و سپس در صورت لزوم به مدل توپر solid تبدیل می شود.
 

E_khaleghi

کاربر فعال
جواب هر دو سوال یکی است و بطور خلاصه این است که کتیا دارای configuration نیست!! بنابراین برای نشان دادن وضعیت های مختلف یک قطعه باید فایلهای مختلفی از آن تهیه کرد.

در مورد سوال دوم و برای تهیه نقشه های ساخت که فرآیند مختلفی را شامل می شود هم همین وضعیت وجود دارد. البته برای کاهش دردسر می توان از فایل اصلی طراحی شده برای قطعه کپی هایی با لینک تهیه کرد تا در صورت تغییر طراحی قطعه اصلی فایل هایی که برای تولید نقشه ساخت ایجاد شده اند هم بطور خودکار بروز شوند. برای part body قطعه اصلی را کپی و در فایل جدیدی از طریق paste special در منوی edit گزینه as result with link را انتخاب کنید. سپس چون دستوری برای غیر فعال کردن وجود نخواهد داشت باید با دستورات جدید هندسه را به شکل مورد نیاز برای فرآیند ساخت تغییر دهید.

آیا نرم افزاری هست که configuration داشته باشد؟
اگر هست کدام نرم افزار است؟
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
آیا نرم افزاری هست که configuration داشته باشد؟
اگر هست کدام نرم افزار است؟

سالیدورکس، یو جی ان اکس، و خیلی های دیگر.
عجیب این است که چندین سال است که بسیاری اضافه شدن این قابلیت و چند قابلیت مهم دیگر را از شرکت داسو درخواست کرده اند ولی به نظر می رسد اصلا مورد توجه قرار نگرفته است!!!
 

bigbomber

کاربر فعال
آیا نرم افزاری هست که configuration داشته باشد؟
اگر هست کدام نرم افزار است؟

با توجه به کاربردی این موضوع: همان طور که در پست های قبل هم اشاره کردم، نرم افزار CATIA به طور مستقیم و خاص دارای configuration نیست. اما برای دستیابی به این قابلیت فوق کاربردی، من از Bodyهای مختلف (که در همان فایل part اصلی، با کپی گرفتن از Body اصلی و Past کردن آن به صورت Past Special / As Result with link ایجاد می کنم) استفاده می کنم.
برای مثال، فایل پیوست (با CATIA V5R21 باز می شود) شامل طرح یک قطعه است که برای تولید آن به سه فرایند 1-تراشکاری 2-اسپارک 3-دریل کاری نیاز است. در Body اصلی (یا همان Part Body) مدل نهایی قطعه با تمام جزئیات ترسیم شده است. حال دو Body دیگر که با نام های Lathe و Spark نام گذاری شده اند، حاصل کپی گرفتن و past as result with link Part Body هستند، که بعد از Past کردن با اضافه کردن اجزائی، مدل مربوط به فرایند مورد نظر تهیه شده است. (برای مثال در Body مربوط به تراش، با اضافه کردن یک Pad، شیار هایی که لازم است با فرایند Spark تولید گردند حذف شده اند.).
برای گرفتن نقشه برای هر فرایند خاص، در محیط Drafting بعد از اجرای فرمان های Projection، قبل از کلیک بر روی مدل سه بعدی، کافی است ابتدا بر روی Body مورد نظر کلیک کرد و بعد از آن بر روی مدل سه بعدی کلیک کنیم تا صرفاً از Body مورد نظر Projection تهیه گردد.
بهتر است که بعد از تهیه ی نماهای مورد نیاز، Body های اضافه Hidden شود تا از اشتباهات احتمالی (مثلاً قید گذاری اشتباه در محیط Assembly) جلوگیری شود.
 

پیوست ها

  • Connector.zip
    125.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
با توجه به کاربردی این موضوع: همان طور که در پست های قبل هم اشاره کردم، نرم افزار CATIA به طور مستقیم و خاص دارای configuration نیست. اما برای دستیابی به این قابلیت فوق کاربردی، من از Bodyهای مختلف (که در همان فایل part اصلی، با کپی گرفتن از Body اصلی و Past کردن آن به صورت Past Special / As Result with link ایجاد می کنم) استفاده می کنم.
برای مثال، فایل پیوست (با CATIA V5R21 باز می شود) شامل طرح یک قطعه است که برای تولید آن به سه فرایند 1-تراشکاری 2-اسپارک 3-دریل کاری نیاز است. در Body اصلی (یا همان Part Body) مدل نهایی قطعه با تمام جزئیات ترسیم شده است. حال دو Body دیگر که با نام های Lathe و Spark نام گذاری شده اند، حاصل کپی گرفتن و past as result with link Part Body هستند، که بعد از Past کردن با اضافه کردن اجزائی، مدل مربوط به فرایند مورد نظر تهیه شده است. (برای مثال در Body مربوط به تراش، با اضافه کردن یک Pad، شیار هایی که لازم است با فرایند Spark تولید گردند حذف شده اند.).
برای گرفتن نقشه برای هر فرایند خاص، در محیط Drafting بعد از اجرای فرمان های Projection، قبل از کلیک بر روی مدل سه بعدی، کافی است ابتدا بر روی Body مورد نظر کلیک کرد و بعد از آن بر روی مدل سه بعدی کلیک کنیم تا صرفاً از Body مورد نظر Projection تهیه گردد.
بهتر است که بعد از تهیه ی نماهای مورد نیاز، Body های اضافه Hidden شود تا از اشتباهات احتمالی (مثلاً قید گذاری اشتباه در محیط Assembly) جلوگیری شود.


نکته ای که وجود دارد این است که بهتر است کپی را درون فایل دیگری انجام دهید تا دو فایل متفاوت داشته باشید. البته شاید در مورد کار شما چندان تفاوتی نداشته باشد چون نقشه را از یک فایل تهیه می کنید. اگر قرار بود قطعه را یک مجموعه استفاده کنیم روش شما قابل استفاده نخواهد بود چون امکان انتخاب اینکه کدام partbody در اسمبلی نمایش داده شود وجود ندارد.
در واقع مفهوم configuration این است که قطعه در وضعیت های نصب مختلف و به بیان دیگر در اسمبلی های مختلف شکل متفاوتی داشته باشد. فنر مثال خوبی برای این نوع قطعات است. اینکار در کتیا با یک فایل امکان پذیر نیست و باید برای هر وضعیت یک فایل جدید برای قطعه ایجاد کرد که از دید مهندسی مطلوب نیست!
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
با توجه به کاربردی این موضوع: همان طور که در پست های قبل هم اشاره کردم، نرم افزار CATIA به طور مستقیم و خاص دارای configuration نیست. اما برای دستیابی به این قابلیت فوق کاربردی، من از Bodyهای مختلف (که در همان فایل part اصلی، با کپی گرفتن از Body اصلی و Past کردن آن به صورت Past Special / As Result with link ایجاد می کنم) استفاده می کنم.
برای مثال، فایل پیوست (با CATIA V5R21 باز می شود) شامل طرح یک قطعه است که برای تولید آن به سه فرایند 1-تراشکاری 2-اسپارک 3-دریل کاری نیاز است. در Body اصلی (یا همان Part Body) مدل نهایی قطعه با تمام جزئیات ترسیم شده است. حال دو Body دیگر که با نام های Lathe و Spark نام گذاری شده اند، حاصل کپی گرفتن و past as result with link Part Body هستند، که بعد از Past کردن با اضافه کردن اجزائی، مدل مربوط به فرایند مورد نظر تهیه شده است. (برای مثال در Body مربوط به تراش، با اضافه کردن یک Pad، شیار هایی که لازم است با فرایند Spark تولید گردند حذف شده اند.).
برای گرفتن نقشه برای هر فرایند خاص، در محیط Drafting بعد از اجرای فرمان های Projection، قبل از کلیک بر روی مدل سه بعدی، کافی است ابتدا بر روی Body مورد نظر کلیک کرد و بعد از آن بر روی مدل سه بعدی کلیک کنیم تا صرفاً از Body مورد نظر Projection تهیه گردد.
بهتر است که بعد از تهیه ی نماهای مورد نیاز، Body های اضافه Hidden شود تا از اشتباهات احتمالی (مثلاً قید گذاری اشتباه در محیط Assembly) جلوگیری شود.

من نگاهی به فایل شما انداختم و کمی آن را ساده تر کردم البته هندسه دقیقا همان است ولی با دستورات کمتر. چند نکته:
1- دستور circular copy دارای گزینه instance and unequal angularspacing است که می توانید برای شکاف هایی که توسط دستورات circularpattern.1 تا 3 استفاده کرده اید استفاده کرد و همگی را در یک دستور انجام داد.
2- وقتی کلیات جسم بصورت دوار است بکارگیری دستور shaft بسیار مفید است و حتی مدل را قابل فهم تر می کند.
3- دستور remove face یکی از دستورات بسیار مفید برای ساده سازی هندسه است. برای حذف سوراخ ها و یا شیارهایی که قرار است با دریل و اسپارک ایجاد شوند می توانید از آن استفاده کنید.

مدل ساده شده را ضمیمه کردم.

مشاهده پیوست CONNECTOR-UPDATED.zip

001018.jpg
 

mehd0551

عضو جدید
سلام جهت انجام اندازه گزاری بر روی چند دایره در محیط اسکچ باید چکار کرد ایا میتوان این کار را انجام داد. مثلا این که شما تعدادی سوراخ بر روی یک صفحه دارید و میخواهید دایره های آنها قید گزاری کنید چگونه میشود تنها با یک بار اندازه دادن تمام دایره ها را همزمان اندازه گزاری کرد. نمونه این کار مانند دادن منحنی گوشه های تیز است که با انتخاب تمام گوشه ها برای استفاده از دستور corner به کمک دکمه کنترل و اجرای فرمان و دادن اندازه مثلا 10 میلمتری تما م کنج های مورد نظر به اندازه 10 تغییر میکند.با تشکر
 

bigbomber

کاربر فعال
سلام جهت انجام اندازه گزاری بر روی چند دایره در محیط اسکچ باید چکار کرد ایا میتوان این کار را انجام داد. مثلا این که شما تعدادی سوراخ بر روی یک صفحه دارید و میخواهید دایره های آنها قید گزاری کنید چگونه میشود تنها با یک بار اندازه دادن تمام دایره ها را همزمان اندازه گزاری کرد. نمونه این کار مانند دادن منحنی گوشه های تیز است که با انتخاب تمام گوشه ها برای استفاده از دستور corner به کمک دکمه کنترل و اجرای فرمان و دادن اندازه مثلا 10 میلمتری تما م کنج های مورد نظر به اندازه 10 تغییر میکند.با تشکر

سلام
برای این منظور دو راه در نظر دارم:
1- بر روی دایره ها قید "قطر" بگذارید (مثل همیشه)، سپس تمامی قیود مورد نظر را همزمان انتخاب کنید (با نگاه داشتن کلید Ctrl)، و نهایتاً با استفاده از فرمان EquivalentDimensions از نوار ابزار Knowledge تمامی اندازه ها را برابر هم قرار بدید. از این به بعد با تغییر هر یک از اندازه ها، سایرین نیز تغییر می کنند. لازم به تذکر است که اگر از این ابزار استفاده کردید، برای تغییر مجدد اندازه، ممکن است با دوبار کلیک بر روی اندازه ها، به این مورد بر بخورید که کادر وارد کردن اندازه غیر فعال باشد (گاهی پیش میاد که علتش را هم نمیدونم)، لذا برای تغییر اندازه ها، باید بر روی اندازه ی مورد نظر فقط یک بار کلیک کنید (تا فقط انتخاب شود)، سپس دوباره بر روی فرمان EquivalentDimensions کلیک کنید و مقدار مورد نظر را در پنجره ی این فرمان وارد کنید.

2- با استفاده از فرمان Formula. در این مورد در پست های قبل توضیح داده شده است. ولی در کل، باید تک تک اندازه های مورد نظر را با دوبار کلیک باز کنی، سپس در کادری که اندازه را وارد می کنی کلیک راست کرده و سپس گزینه ی Edit Formula را انخاب کنی. وقتی پنجره ی مربوطه باز شد، روی اندازه ای که قرار است اندازه ی فعلی با آن برابر شود کلیک کنی تا مقدار مربوطه اخذ شود.

ویدیوی زیر را دانلود بفرمایید. (حجم 2.39Mb)

http://www.mediafire.com/download/8x6fit32bhvf9gv/How_Creat_Corner_with_link.zip
 

shahrokhblash

عضو جدید
با درود
متاسفانه برای قسمت ماشین کاری تو surface machining می خوتم قطعه رو به دستگاه معرفی کنم مدل کنترلرها موجود نیستن
اینم عکس:
11-5-2014 10-00-43 PM.jpg
خواهشا راهنمایی کنید من یکم به کرک نسخه 21 قبلا داشتم مشکوکم نصب کردم من قبلش نسخه 24 نصب کرده بودم
متاسفانه نرم افزاری پر دردسری هست ایکون های تولز وارد محیط کاری میشن!!مجبور به پاک کردن شدم حالا این رو بعد
مدتی کار نکردن نصب کردم یه جورای هست طبیعی نیست تصویر تو محیط مشخص نیست مثلا لاین پاک میکنی تصویر نشون میده با زوم عقب جلو میکنی
درست میشه بعد در تمام پروسه کاری این ایراد هست یا مثلا material انتخاب می کنی صفخه اش سیاه میشه داستانی داره کلا!!!
منتظرم با سپاس
 

shahrokhblash

عضو جدید
در ضمن از اساتید چند سوالی داشتم در مورد نسخه v6 متاسفانه همچنان بخاطر سیستم اتصال به شبکه بدون کرک باقی مونده؟
و همچنین این 3D experience چی میگه داستان این همه راحتی در اجرای نقشه چی هست؟ انگار طرف نقاشی میکشه!!! ایا در دسترس عموم هست؟
با سپاس
 

yones66

عضو جدید
سوال های بسیار خوبی هستند و جواب آنها در یکی دو خط میسر نیست. من سعی می کنم چند خطی بطور خلاصه برایتان بنویسم که البته ممکن است به خاطر مشغله در چندین نوشته و روزهای مختلف باشد:
1- مهندسی سازی سطوح:
منظور از سطوح مهندسی، سطوحی است که بر اساس نیازهای مهندسی ایجاد شده اند. این نیاز در مورد سطوح خارجی خودرو در ارتباط با زیبایی شناختی style آنها، در ارتباط با امکان پذیری ساخت آنها در قالب پرس، امکان پذیری اتصال و جوش دادن آنها به قطعات جانبی شان در جیگ و فیکسچر های جوش و بر اساس نیازهای مهندسی تولید، و در نهایت بر اساس ایمنی و استحکام آنها و نقشی که در عملکرد سازه خودرو از نظر طول عمر، عملکرد در تصادف و کیفیت حرکت و دینامیک دارند تعریف می شود.

اگر تنها در مورد فرآیند طراحی سطوح خارجی خودرو صحبت کنیم، ابر نقاطی از این سطوح در ابتدا از روی مدل گلی خودرو که در ظاهر تفاوتی با خودرو نهایی ندارد توسط دستگاه cmm تهیه می شود. سپس توسط برنامه هایی مثل icem surf, alias یا بخش icem shape design کتیا از روی این ابر نقاط سطوحی با کیفیت هندسی بالا تهیه می شود. این سطوح سپس به کتیا منتقل شده و در بخش generative shape design بر اساس مرز تعریف شده برای قطعات تکه تکه می شوند تا سطح خارجی درب ها و بدنه و ... بدست بیاید. مرحله بعدی اتصال این سطوح به سطوح داخلی و پنهان است که بسیار مهم و با حساب و کتاب بسیاری صورت می گیرد چرا که عوامل بسیار مهمی در اینکار دخیل هستند برای مثال اتصال سطوح باید طوری تعریف شوند که فرآیند اتصال آنها در خط تولید هیچگونه ناثیری روی کبفیت این سطوح نداشته باشد تا از هرگونه افت کیفیت زیبایی (موج بر داشتن و ...) آنها جلوگیری شود، یا شکل اتصال آنها باید کاملا آب بندی شدن درزها و اتصال ها را تضمین کند تا از پوسیدگی زودرس جلوگیری شود، یا اتصال دارای استحکام کافی باشد تا در هنگام تصادف سطح ایمنی لازم را داشته باشد و ده ها نیاز طراحی و ساخت دیگر!

از دید هندسی، لبه هایی flange به سطوح خارجی اضافه می شود تا نیازهای بالا را برآورده کند. این لبه ها توسط خم ایجاد شده یا توسط قالب فرم داده می شوند و با توجه به نیازهای مهندسی بالا دارای شکلی پیچیده هستند. با اضافه شدن این لبه ها به سطوح خارجی، سطوح مهندسی شکل می گیرید که در واقع ترکیبی از سطح style اولیه با لبه های ذکر شده هستند.

این خلاصه ای از مهندسی کردن سطوح اولیه و خارجی خودرو بود.
در نوشته ای بعدی سوال های دیگر را هم جواب می دهم.

در امان خدا

سلام مهندس . دم حضرت عالی بسیار بسیار گرم.الحق هر وقت سوالی کردم فقط شما با صبر و حوصله و جامع جواب دادید. فقط من نفهمیدم این خط و مرز جدایش چطور مشخص میشود؟دستور خاصی داره؟ و اینکه ما پوسته یک خودرو و پلتفرم آنرا تهیه کردیم اینها چطور مونتاژ میشود؟؟ چطور جوشکاری میشود؟وکلی ریزه کاری دیگه؟؟؟
ممنون میشم دقیق جواب بدید
 

shahrokhblash

عضو جدید
با درود
متاسفانه برای قسمت ماشین کاری تو surface machining می خوتم قطعه رو به دستگاه معرفی کنم مدل کنترلرها موجود نیستن
اینم عکس:
مشاهده پیوست 225446
خواهشا راهنمایی کنید من یکم به کرک نسخه 21 قبلا داشتم مشکوکم نصب کردم من قبلش نسخه 24 نصب کرده بودم
متاسفانه نرم افزاری پر دردسری هست ایکون های تولز وارد محیط کاری میشن!!مجبور به پاک کردن شدم حالا این رو بعد
مدتی کار نکردن نصب کردم یه جورای هست طبیعی نیست تصویر تو محیط مشخص نیست مثلا لاین پاک میکنی تصویر نشون میده با زوم عقب جلو میکنی
درست میشه بعد در تمام پروسه کاری این ایراد هست یا مثلا material انتخاب می کنی صفخه اش سیاه میشه داستانی داره کلا!!!
منتظرم با سپاس

could you help me?plzzz
 

mehd0551

عضو جدید
سلام
برای این منظور دو راه در نظر دارم:
1- بر روی دایره ها قید "قطر" بگذارید (مثل همیشه)، سپس تمامی قیود مورد نظر را همزمان انتخاب کنید (با نگاه داشتن کلید Ctrl)، و نهایتاً با استفاده از فرمان EquivalentDimensions از نوار ابزار Knowledge تمامی اندازه ها را برابر هم قرار بدید. از این به بعد با تغییر هر یک از اندازه ها، سایرین نیز تغییر می کنند. لازم به تذکر است که اگر از این ابزار استفاده کردید، برای تغییر مجدد اندازه، ممکن است با دوبار کلیک بر روی اندازه ها، به این مورد بر بخورید که کادر وارد کردن اندازه غیر فعال باشد (گاهی پیش میاد که علتش را هم نمیدونم)، لذا برای تغییر اندازه ها، باید بر روی اندازه ی مورد نظر فقط یک بار کلیک کنید (تا فقط انتخاب شود)، سپس دوباره بر روی فرمان EquivalentDimensions کلیک کنید و مقدار مورد نظر را در پنجره ی این فرمان وارد کنید.

2- با استفاده از فرمان Formula. در این مورد در پست های قبل توضیح داده شده است. ولی در کل، باید تک تک اندازه های مورد نظر را با دوبار کلیک باز کنی، سپس در کادری که اندازه را وارد می کنی کلیک راست کرده و سپس گزینه ی Edit Formula را انخاب کنی. وقتی پنجره ی مربوطه باز شد، روی اندازه ای که قرار است اندازه ی فعلی با آن برابر شود کلیک کنی تا مقدار مربوطه اخذ شود.

ویدیوی زیر را دانلود بفرمایید. (حجم 2.39Mb)

http://www.mediafire.com/download/8x6fit32bhvf9gv/How_Creat_Corner_with_link.zip
سلام ضمن تشکر اول مشکل مربوط به غیر فعال بودن رو با تغییر قطر به شعاع میشه بر طرف کرد دوم اینکه مشکل اصلی همین انتخاب تک تک برای فرمول دادن هستش دنبال راهی هستم برای جایگزینی با فرمول .فعلا از اون روش اول شما دارم پیش میرم اما اگه مراقب نباشم با تغییر یکدوم همه اندازه هام تغییر خواهد کرد که خود این مورد یه مشکل بزرگ هستش.
 

mer30fery

دستیار مدیر مهندسی مکانیک, متخصص سالید ورک
کاربر ممتاز
سلام
برای این منظور دو راه در نظر دارم:
1- بر روی دایره ها قید "قطر" بگذارید (مثل همیشه)، سپس تمامی قیود مورد نظر را همزمان انتخاب کنید (با نگاه داشتن کلید Ctrl)، و نهایتاً با استفاده از فرمان EquivalentDimensions از نوار ابزار Knowledge تمامی اندازه ها را برابر هم قرار بدید. از این به بعد با تغییر هر یک از اندازه ها، سایرین نیز تغییر می کنند. لازم به تذکر است که اگر از این ابزار استفاده کردید، برای تغییر مجدد اندازه، ممکن است با دوبار کلیک بر روی اندازه ها، به این مورد بر بخورید که کادر وارد کردن اندازه غیر فعال باشد (گاهی پیش میاد که علتش را هم نمیدونم)، لذا برای تغییر اندازه ها، باید بر روی اندازه ی مورد نظر فقط یک بار کلیک کنید (تا فقط انتخاب شود)، سپس دوباره بر روی فرمان EquivalentDimensions کلیک کنید و مقدار مورد نظر را در پنجره ی این فرمان وارد کنید.

2- با استفاده از فرمان Formula. در این مورد در پست های قبل توضیح داده شده است. ولی در کل، باید تک تک اندازه های مورد نظر را با دوبار کلیک باز کنی، سپس در کادری که اندازه را وارد می کنی کلیک راست کرده و سپس گزینه ی Edit Formula را انخاب کنی. وقتی پنجره ی مربوطه باز شد، روی اندازه ای که قرار است اندازه ی فعلی با آن برابر شود کلیک کنی تا مقدار مربوطه اخذ شود.

ویدیوی زیر را دانلود بفرمایید. (حجم 2.39Mb)

http://www.mediafire.com/download/8x6fit32bhvf9gv/How_Creat_Corner_with_link.zip
جای خالی قید equal مساوی در کتیا بشدت احساس میشه...:(
 

gm_design

عضو جدید
سلام دوستان........من به یه مشکلی برخورد کردم که نمیتونم حل کنم واون اینکه رنگ قطعات در محیط تیره دیده میشه......هر رنگی میدم به قطعات به صرت تیره و پررنگ دیده میشه......از دوستان خواهش میکنم راهنمایی کنید.....دو تا عکس هم میذارم.2014-11-12_12-09-56.jpg2014-11-12_12-08-40.jpg
 

shahrokhblash

عضو جدید
با درود
متاسفانه برای قسمت ماشین کاری تو surface machining می خوتم قطعه رو به دستگاه معرفی کنم مدل کنترلرها موجود نیستن
اینم عکس:
مشاهده پیوست 225446
خواهشا راهنمایی کنید من یکم به کرک نسخه 21 قبلا داشتم مشکوکم نصب کردم من قبلش نسخه 24 نصب کرده بودم
متاسفانه نرم افزاری پر دردسری هست ایکون های تولز وارد محیط کاری میشن!!مجبور به پاک کردن شدم حالا این رو بعد
مدتی کار نکردن نصب کردم یه جورای هست طبیعی نیست تصویر تو محیط مشخص نیست مثلا لاین پاک میکنی تصویر نشون میده با زوم عقب جلو میکنی
درست میشه بعد در تمام پروسه کاری این ایراد هست یا مثلا material انتخاب می کنی صفخه اش سیاه میشه داستانی داره کلا!!!
منتظرم با سپاس

دوستان لطفا راهنمایی بفرمایید من محیط انتخاب ماشین ندارم
با سپاس
 

yones66

عضو جدید
سلام دوستان........من به یه مشکلی برخورد کردم که نمیتونم حل کنم واون اینکه رنگ قطعات در محیط تیره دیده میشه......هر رنگی میدم به قطعات به صرت تیره و پررنگ دیده میشه......از دوستان خواهش میکنم راهنمایی کنید.....دو تا عکس هم میذارم.مشاهده پیوست 225965مشاهده پیوست 225966

مهندس جان این حالت رو یا با کلیک روی نمودار درختی (البته نه خود دستورات روی خطوطی که دستورتات رو بهم مربوط میکنه) و یا روی آیکن محورها در پایین محیط کاری کلیک کن.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام مهندس . دم حضرت عالی بسیار بسیار گرم.الحق هر وقت سوالی کردم فقط شما با صبر و حوصله و جامع جواب دادید. فقط من نفهمیدم این خط و مرز جدایش چطور مشخص میشود؟دستور خاصی داره؟ و اینکه ما پوسته یک خودرو و پلتفرم آنرا تهیه کردیم اینها چطور مونتاژ میشود؟؟ چطور جوشکاری میشود؟وکلی ریزه کاری دیگه؟؟؟
ممنون میشم دقیق جواب بدید

1- خط جدایش سطوح درب و صندوق و ... نسبت به بدنه بر اساس طرح و شکلی که قرار است خودرو در آن ناحیه داشته باشد تعریف می شود. البته باید به خاطر تلورانس های ساخت، شکافی بین این سطوح در نظر گرفته شود. این سطوح بطور ساده با دستور split از روی سطوح پوسته بدست می آیند.
2- تمام قطعات بدنه خودروهای سواری به هم جوش نقطه ای spot weld می شوند. در نواحی مثل اتصال پوسته های خارجی خودرو به پوسته داخلی امکان بکارگیری نقطه جوش وجود ندارد چون به سطح پوسته صدمه می زند. از این رو از hem همراه با چسب استفاده می شود. پوسته خارجی درب ها و درب موتور یا صندوق به همین روش به قطعات زیر آنها متصل می شوند. تمام سطوح پوسته خارجی بزرگتر طراحی می شوند تا لبه هایی اضافی در کناره هایشان داشته باشند تا در فرآیند تولید این لبه خم شده و روی سطوح داخلی نشسته تا جوش یا hem شوند.

برای مشاهده ریزکاریهای این فرآیند می توانید BIW spot welding process در گوگل یا توتیوب جستجو کنید.
این دو لینک بسیار مناسبند:

http://www.youtube.com/watch?v=-H3GG8xUVYE

تولید بدنه بی ام و:

http://www.youtube.com/watch?v=rXG1a6pU5K4
 

yones66

عضو جدید
1- خط جدایش سطوح درب و صندوق و ... نسبت به بدنه بر اساس طرح و شکلی که قرار است خودرو در آن ناحیه داشته باشد تعریف می شود. البته باید به خاطر تلورانس های ساخت، شکافی بین این سطوح در نظر گرفته شود. این سطوح بطور ساده با دستور split از روی سطوح پوسته بدست می آیند.
2- تمام قطعات بدنه خودروهای سواری به هم جوش نقطه ای spot weld می شوند. در نواحی مثل اتصال پوسته های خارجی خودرو به پوسته داخلی امکان بکارگیری نقطه جوش وجود ندارد چون به سطح پوسته صدمه می زند. از این رو از hem همراه با چسب استفاده می شود. پوسته خارجی درب ها و درب موتور یا صندوق به همین روش به قطعات زیر آنها متصل می شوند. تمام سطوح پوسته خارجی بزرگتر طراحی می شوند تا لبه هایی اضافی در کناره هایشان داشته باشند تا در فرآیند تولید این لبه خم شده و روی سطوح داخلی نشسته تا جوش یا hem شوند.

برای مشاهده ریزکاریهای این فرآیند می توانید BIW spot welding process در گوگل یا توتیوب جستجو کنید.
این دو لینک بسیار مناسبند:

http://www.youtube.com/watch?v=-H3GG8xUVYE

تولید بدنه بی ام و:

http://www.youtube.com/watch?v=rXG1a6pU5K4

مهندس جان تشکر
خواهشی دارم مهندس : میتونید نقشه پلتفرم یه خودرو رو بهم لطف کنید.اگه بشه خیلی خوب میشه.
 

gm_design

عضو جدید
mamnonam mohandes jan.......in halato midonam vali vaghti mohit faale range ghataat injori dide mishee.......lotfan ye barrasiye dige dashte bashin.....mamnon misham
 

yones66

عضو جدید
mamnonam mohandes jan.......in halato midonam vali vaghti mohit faale range ghataat injori dide mishee.......lotfan ye barrasiye dige dashte bashin.....mamnon misham

مهندس جان من چند ساله کتیا کار کردم فقط این راه حلشه. حالا بقیه مهندسین زبده اگه میتونن و راه دیگه ای داره کمکتون میکنن. شرمنده برادر گرامی. یه ریست کلی بکنید احتمالا حل بشه
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام دوستان........من به یه مشکلی برخورد کردم که نمیتونم حل کنم واون اینکه رنگ قطعات در محیط تیره دیده میشه......هر رنگی میدم به قطعات به صرت تیره و پررنگ دیده میشه......از دوستان خواهش میکنم راهنمایی کنید.....دو تا عکس هم میذارم.مشاهده پیوست 225965مشاهده پیوست 225966


از منوی VIEW دستور LIGHTING را اجرا و پیش فرض را روی single light یا two lights قرار دهید که گزینه دوم و سوم در بالای پنجره دستور هستند.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
مهندس جان تشکر
خواهشی دارم مهندس : میتونید نقشه پلتفرم یه خودرو رو بهم لطف کنید.اگه بشه خیلی خوب میشه.

پلتفرم خودرو تنها یک قطعه نیست و مجموعه ای از ده ها قطعه است که به هم جوش می شوند. بنابراین یک نقشه برای آن وجود ندارد. البته نقشه ای که مجموعه قطعات را در حالت متصل شده نشان می دهد وجود دارد ولی صرفا جزییات چگونگی اتصال مثلا محل نقاط جوش در آن تشریح می شود. نقشه پلتفرم همانند نقشه قطعات دیگر خودرو بسیار محرمانه است چون نشان دهنده آخرین فن آوری شرکت های خودرو ساز در این حوزه است.
 

yones66

عضو جدید
پلتفرم خودرو تنها یک قطعه نیست و مجموعه ای از ده ها قطعه است که به هم جوش می شوند. بنابراین یک نقشه برای آن وجود ندارد. البته نقشه ای که مجموعه قطعات را در حالت متصل شده نشان می دهد وجود دارد ولی صرفا جزییات چگونگی اتصال مثلا محل نقاط جوش در آن تشریح می شود. نقشه پلتفرم همانند نقشه قطعات دیگر خودرو بسیار محرمانه است چون نشان دهنده آخرین فن آوری شرکت های خودرو ساز در این حوزه است.

ممنونم از اطلاعاتی که در اختیارم گذاشتید و این خودش گنجیه واقعا. دمتون بسیار گرم.
 

Similar threads

بالا