تاپيك جامع مبلمان شهري ( عكس، مطلب، مقاله )

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
 

nino

مدیر بازنشسته
مبلمان شهري

مبلمان شهري

تو اين تاپيك مبلمان هاي شهري رو اضافه ميكنيم ;)

بچه ها شما هم كمك كنيد .;)

مبلمان شهري شامل :
كليه وسايل فيزيكي شهري
سطل زباله ، جا سيگاري ، بورد تبليغاتي ، صندوق اعانات ،‌نيمكت ،‌تابلوها در عرصه شهر راهنمايي رانندگي و علائم هشدار و نام خيابان ها ،‌چراغ هاي راهنمايي و رانندگي ،‌خط كشي خيابان ها
 
آخرین ویرایش:

nino

مدیر بازنشسته
مرسي سپيده جان جالب بود
البته از نظر معماري خيلي نكته خاصي نداره ولي ترفندهاي تبليغاتي داره خيلي جالبه ;)
 

nino

مدیر بازنشسته
بيلبورد روي ساختمان

بيلبورد روي ساختمان

Cadillac billboard




James Bond

 

nino

مدیر بازنشسته
سلام من توانا هستم و در زمینه ساخت مبلمان شهری فعالیت میکنم امیدوارم بازهم از طرحهای ارسالی شما استفاده و لذت ببریم
با تشکر توانا

توانا جان خيلي خوش اومدي
خوشحال ميشيم اگه لطف كني و كارات رو برامون اينجا بذاري كه ما هم ببينيم ;)
 

nino

مدیر بازنشسته
نوشین جان کاش این تاپیکو زودتر میذاشتی. من 2 هفته پیش عکسای مبلمان شهری که استادم خواسته بود تحویل دادم که خیلی معمولی بودن! اگه اینارو میدادم استادم خیلی خوشش میومد....:surprised:
پروين حان اخه تو خودت كه تو تاپيك كمك مطرح كردي من اين تاپيكو زدم يعني فكرش از خودت بود ;)
 

سـعید

مدیر بازنشسته
آکواریومی در باجه تلفن

آکواریومی در باجه تلفن

با اختراع تلفن همراه استفاده از تلفنهای عمومی هر روز کمتر می شود.ببینید هنرمندان خلاق فرانسوی چگونه این باجه تلفن را به آکواریومی زیبا تبدیل کرده اند!


این باجه تلفن درشهر لیون قرار دارد.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
وقتی که ایستگاه اتوبوس بازیچه دست معماری قرار می گیرد ....!!!

وقتی که ایستگاه اتوبوس بازیچه دست معماری قرار می گیرد ....!!!

معماری ایستگاه اتوبوس یکی از ساده ترین و شایع ترین نوع معماریه . حالا شما فرض کنید که بخوان این معماری همیشگی و کسالت بار رو با طرح های نو و جدید عرضه کنن . واقعا معماری جذابی در اومده می تونید خودتون ببینید .




ایستگاه اتوبوس اثر david mellor




ایستگاه اتوبوس در هلند اثر nio architection



ایستگاه اتوبوس و ترام اثر santiago calatrava




ایستگاه اتوبوسی جذاب در curitiba برزیل




ایستگاه اتوبوسی در اسپانیا




ایستگاه اتوبوسی عمومی در پاریس




ایستگاه های جدید اتوبوس در نیویورک اثر grimshaw




این طرح به نظرم خیلی جالب اومد چون اسم طراحش هادی تهرانیه




به نظر من که بیشتر شبیه توالته تا ایستگاه !!!




نمی دونم برای کجاست ولی صد در صد باید مخصوص مناطق کویری باشه​
 

hoot

عضو جدید
:eek: تو بعضيهاش يكم جاي نشستن كم بود ولي در كل جالب بود
 

زاها

عضو جدید
با اختراع تلفن همراه استفاده از تلفنهای عمومی هر روز کمتر می شود.ببینید هنرمندان خلاق فرانسوی چگونه این باجه تلفن را به آکواریومی زیبا تبدیل کرده اند!


این باجه تلفن درشهر لیون قرار دارد.
توی پارکهای ایران حوضچه وفواره میذارن بچه افغانیامیرن توش شنامی کننددیگه وای ویلا بخوان آکواریوم بذارن :biggrin:البته بیشترگریه داره تاخنده ...
 

chatterprince

عضو جدید
اینجا بوستان بنیادی - فلکه الهادی.

قم جاهای قشنگ زیاد داره. دوستمون فقط همین دوتا عکس رو گذاشته.
 

Amir M@hdi.A

کاربر فعال تالار مهندسی شهرسازی
کاربر ممتاز
نقش مبلمان شهری در روحیه شهروندان

نقش مبلمان شهری در روحیه شهروندان

نقش مبلمان شهری در روحیه شهروندان

نیمکت تنها تخته ای برای نشستن، سطل زباله تنها مخزنی برای انداختن پاکت آبمیوه و چراغ ها ابزاری تنها برای روشنایی نیستند. امروزه مبلمان شهری اصلی ترین مفصل ارتباطی شهروند با شهر است؛ ابزاری است که علاوه بر رفع نیاز، خاطره می سازد و احساس رضایت ایجاد می کند.
| آرش انتظامی|
نیمکت های چوبی رنگ و رو رفته، تابلوها و علائم راهنمایی که در جای مناسب شان نصب نشده اند، دکه ها و کیوسک های مطبوعاتی کهنه و بی روح، باجه های تلفن همگانی که از فراوانی شماره تلفن جای خالی رویشان پیدا نمی شود، یادگاری نوشته ها بر بدنه ایستگاه های اتوبوس، انبوهی از برچسب ها و برگه های تبلیغاتی رنگارنگ چسبانده شده بر در و دیوار شهر و... اینها تصاویر غالب شهرهای ماست. اما برای ساماندهی این وضع چه باید کرد؟ آیا دوباره می توانیم شهرهایمان را از نو بنا کنیم؟ به نظر شما یک شهر ایده آل چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا شما در آن احساس آرامش و راحتی کنید و نسبت به آن شهر تعلق خاطر داشته و خود را نسبت به حفظ نظم و زیبایی آن شهر مسوول بدانید؟
آیا تا به حال کیفیت امکانات و تجهیزات عمومی در شهر مانند تلفن عمومی، ایستگاه های اتوبوس، سطل های زباله و نیمکت ها توجه شما را به خود جلب کرده است؟
بود و نبود این تجهیزات و کیفیت و کمیت مطلوب یا نامطلوب آنها خواه ناخواه بر روح و روان ما، بر نظم اجتماعی و زیبایی شهرمان و بر ایجاد نشاط و انگیزه یا خمودگی و بی حوصلگی ما تاثیر می گذارند؛ تاثیری ناخودآگاه، اما عمیق و ماندگار. در فضای میان ساختمان ها و بناها، عناصر مکملی نیاز است تا زندگی شهری را سامان بخشد، تجهیزاتی که مانند اثاثیه یک خانه، امکان زندگی را در فضای محصور میان سنگ، بتن و شیشه فراهم آورد. این اجزا جریان حرکت، سکون، تفریح و تحرک و فعالیت را در شهر تنظیم می کنند و به آن روح می بخشند.
فضا سازی ، محوطه سازی ، کف سازی ، پیاده راه سازی ، نقاشی دیواری، مرمت، نورپردازی، پاکسازی جداره های شهری و نما سازی ، احیای بافت های با ارزش تاریخی، فرهنگی، معماری و کاربردهای شهری، آرام سازی و... از یک سو و نصب ملزومات و اثاثیه شهری در سطح شهر از ایستگاه های اتوبوس و تاکسی گرفته تا نیمکت های داخل پارک ها و در سطح پیاده راه ها، سرویس های بهداشتی، تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی، مخازن زباله و پل های عابر پیاده از سوی دیگر مفهوم وسیعی از مبلمان شهری را در بر می گیرد.

آرامش بصری شهروندان
زندگی شهری برخلاف زندگی ساده روستایی در بسیاری موارد از زیبایی های طبیعی تهی است . فضاهای شهری به خودی خود دارای زیبایی بصری نیستند و این در حالی است که انسان نیاز مبرمی به وجود نظم و زیبایی در محیط زندگی خود دارد. شهر را می توان موجود زنده و پویا تصور کرد که دارای روح و جسم است و مبلمان شهری مناسب می تواند روح این شهر را تزئین و آرامش بصری به شهروندان القا کند.
کارشناسان شهری اعتقاد دارند اگر معیارهای لازم در طراحی شهری رعایت نشده باشد، شهروندان فقط فعالیت های ضروری خود را انجام می دهند، در حالی که در فضای مطلوب شهری با مبلمان متناسب شهری ، شهروندان علاوه بر این که به فعالیت های ضروری می پردازند به حضور در محیط کوچه و خیابان نیز تمایل زیادی نشان می دهند و چه بسا که پیاده روی را به عبوری سریع با اتومبیل ترجیح دهند.

نیمکت؛ ابتدایی ترین مبلمان
نیمکت ها ملموس ترین قسمت از مبلمان شهری از دیدگاه شهروندان یک شهر یا کشور است که در تمام قسمت های عمومی کاربرد دارد. نیمکت ها در یک شهر محل تمرکز بسیاری از فعالیت هاست. مکانی است برای میانسالان و افراد سالمند تا درددل های خود را در برابر آفتاب زمستانی یا زیر سایه تابستانی درختان با هم سن و سال هایشان رد و بدل کنند.
نکته: توجه به پیاده راه سازی در راستای اولویت دادن به آسایش شهروندان هنگام تردد در شهر، به عنوان یکی از اصول مبلمان شهری در دستورکار قرار دارد .بهترین جاست برای دانش آموز و دانشجوی اهل مطالعه، موضع استراتژیکی برای مادران است تا ضمن این که فرزند خود را زیر نظر دارند، با دوست جدیدشان صحبت کنند و شاید استراحتگاهی باشد برای پاهای خسته فروشنده ای دوره گرد. هرچند نیمکت ها ابتدایی ترین نماد مبلمان شهری به شمار می آیند، اما نگاهی گذرا در سطح شهر بیانگر این است که هنوز نیمکت ها نتوانسته اند جایگاه و اهمیت خود را به عنوان یکی از امکانات ضروری به منظور تامین آسایش و آرامش شهروندان در فضای شهری ایفا کنند و رفع این کمبود و جانمایی مناسب برای نصب نیمکت هایی در طول مسیر پیاده راه های شهری درخواستی است که همواره از سوی شهروندان مطرح می شود. اما این فقط شهروندان نیستند که معتقدند باید بیشتر از اینها به موضوع زیبایی منظر شهری و طراحی مبلمان شهری چشم نواز توجه شود. سازمان زیرمجموعه اش متولی زیبایی سیما و منظر شهری است که البته مبلمان شهری را هم در بر می گیرد صادقانه این را می گوید که متاسفانه نگاه مبلمان شهری در اکثر شهرهای ما نسبتا زمخت و خشن است و آن دید آرامبخشی که شهروندان انتظارش را دارند، دیده نمی شود و این نگرشی است که در سالیان گذشته بوده و باید برای اصلاح در دستور کار قرار گیرد.

ایستگاه های اتوبوس و تاکسی
استفاده از اتوبوس مختص به قشر و گروه خاصی نیست و هرروزه میلیون ها نفر از اتوبوس و تاکسی برای جابه جایی در سطح شهر استفاده می کنند، برای همین، طراحی و ساخت ایستگاه اتوبوس در داخل شهر و همچنین سهولت دسترسی به ایستگاه نیاز به رعایت استانداردهایی است و ایستگاه ها باید از امکاناتی برخوردار باشند که نه تنها راحتی شهروندان را در پی داشته باشد، بلکه توانایی جذب شهروندان برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی را میسر سازند. ایستگاه های اتوبوس جزیی از مبلمان شهری به حساب می آیند و بدون شک نقش موثری در سیمای شهری ایفا می کنند. نکته ای که باید در طراحی و ساخت ایستگاه مدنظر قرار گرفته شود، استفاده از مواد مناسب جهت ساخت ایستگاه است. از دید کارشناسان زیبایی منظر شهری یک ایستگاه مناسب، ایستگاهی است که به مراقبت و نگهداری کمتری احتیاج دارد، اما از دید شهروندان یک ایستگاه خوب محیط دید بالایی دارد و امکان سوار شدن راحت به اتوبوس را فراهم می کند.

ضرورت استانداردسازی
رفعت کارشناس مسایل شهری در خصوص استاندارسازی و ضرورت آن می گوید: دامنه مبلمان شهری را بسیار وسیع است که از ابتدایی ترین امکانات و وسایل زندگی شهری از صندلی و نیمکت، سطل زباله، چراغ های راهنمایی و بیلبوردهای تبلیغاتی تا طراحی و ساخت ایستگاه های اتوبوس و تاکسی و حتی رنگ وسایل نقلیه عمومی و در یک کلام چیدمان این امکانات در سطح شهر را در بر می گیرد.

مبلمان شهری در اولویت
با نگاهی موشکافانه به شهر می بینیم که از سالیان گذشته تفرجگاه های شهری ما کم است، نگاه به عابر پیاده ضعیف است و آنقدر که به حل مشکلات ترافیک و احداث تونل های شهری توجه شده از مقوله مبلمان شهری غفلت شده است. توجه به مقوله پیاده راه سازی یکی از مهم ترین پروژه های شهری در راستای اولویت دادن به تامین آسایش و فضای مناسب برای تردد عابران پیاده است که در کنار این موضوع قرار است مبلمان شهری در پیاده راه ها هم به طور جدی دنبال شود. امروزه مبلمان شهری یکی از اصلی ترین ابزارهای ارتباط شهر با شهروندانش است.

نیمکت تنها تخته ای برای نشستن، سطل زباله تنها مخزنی برای انداختن پاکت آبمیوه و چراغ ها ابزاری تنها برای روشنایی نیستند. امروزه مبلمان شهری اصلی ترین مفصل ارتباطی شهروند با شهر است؛ ابزاری است که علاوه بر رفع نیاز، خاطره می سازد و احساس رضایت ایجاد می کند. نیازسنجی، انتخاب و چیدمان مبلمان شهری، علمی خاص است که استانداردهای مخصوص خود را دارد، ضرورتی در زندگی امروز که مسوولان شهری نباید از آن غافل شوند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
ساخت مبلمان شهری با کامپوزیت مقاوم بدست آمده از زباله ها

ساخت مبلمان شهری با کامپوزیت مقاوم بدست آمده از زباله ها

محققان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از ضایعات شهری کامپوزیت مقاومی را عرضه کرده اند که علاوه بر دارا بودن عمر مفید بالا، در برابر رطوبت نیز بسیار مقاوم است و می توان از آن در ساخت مبلمان شهری استفاده کرد. مهرو جهادی- مجری طرح با اشاره تولید کامپوزیت مقاوم در این مرکز تحقیقاتی، گفت: این کامپوزیت با استفاده از ضایعات شهری اعم از سلولزی و پلاستیک تهیه شد.
وی با اشاره به جزئیات این طرح اظهار داشت: در این پروژه تحقیقاتی با جمع آوری ضایعات سلولزی و پلاستیکی کامپوزیتی تولید کردیم که به ظاهر شبیه کامپوزیتهای چوبی چون MDF و نئوپان است ولی دارای عمر بیشتر نسبت به این محصولات است. جهادی، با اشاره به مزایای کامپوزیت عرضه شده، خاطر نشان کرد: کامپوزیت عرضه شده نسبت به محصولات فلزی و چوبی مقاومت بیشتری در برابر رطوبت، جلبک ها و قارچها و جوندگان دارد. مجری طرح با بیان اینکه کامپوزیت عرضه شده قابلیت اره و پیچ و مهره شدن را دارد، یادآور شد: از آنجایی که این کامپوزیت در برابر رطوبت و انواع شرایط آب و هوایی مقاوم است از این رو می تواند برای محیطهای بیرونی سازه ها استفاده شود. وی به کاربردهای این کامپوزیت اشاره کرد و افزود: این کامپوزیت ها را می توان در مبلمان شهری، تولید صندلی و سایه بان های عمومی هم بکار برد.
 

Similar threads

بالا