تايپيك اجماع درياجه اورميه ااااااااااااا يالقيز گول قان آغلير

وضعیت
موضوع بسته شده است.

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
«سنگ قبر اروميه» هم تراشيده شد

«سنگ قبر اروميه» هم تراشيده شد

«سنگ قبر اروميه» هم تراشيده شد

«نام: درياچه اروميه



نام اصلي: چي چست



فرزند: درياچه اوليه كره زمين (تتيس)



سال مرگ: نحوه مديريت مسوولان و مردم تاريخ آن را تعيين خواهد كرد»



اينها نوشته‌هايي بود كه 2 سال قبل بر روي سنگ قبر درياچه اروميه نقش بسته بود. سنگ
قبري كه شايد هيچكس فكر نمي‌كرد كه چقدر زود بايد سال مرگ آن را نوشت. حتي دعاي
بچه‌ها هم نتوانست اين درياچه را كه به دليل توسعه ناپايدار و بي‌رويه در منطقه كه
بارگذاري‌هاي غيرقابل تحملي را براي اين حوزه ايجاد كرده است نجات دهد.












به گزارش ايسنا، 2 سال قبل كه براي مراسم امضاي «سند مديريت جامع درياچه
اروميه» رفته بوديم شايد كسي تصور ديدن چنين تصاويري تكان‌دهنده‌اي از خشك
شدن از درياچه اروميه را نداشت.



درياچه اروميه به اعتقاد كارشناسان هم‌اكنون بسياري از ويژگي‌هاي خود را از
دست داده است، به شكلي كه افزايش شوري اين درياچه و رسيدن به حد فوق اشباع
يعني 340 گرم بر ليتر، مرگ و مير پرندگان در نتيجه رسوب نمك بر روي بال و
پر و بدن آن‌ها و نهايتا نبود قدرت جابجايي و تغذيه، پديدار شدن حداقل 250
هزار هكتار اراضي شوره‌زار خصوصا در نواحي پست اطراف درياچه و سواحل و
جزاير كه 130هزار هكتار از درياچه ارميه به طور كامل شوره‌زار شده و ديگر
قابل بازگشت نيست، چسبيده شدن جزاير 9 گانه پارك ملي (محل زادآوري گونه‌هاي
مهم پرندگان مهاجر) به سواحل جنوبي درياچه (پديدار شدن ارتباط خشكي جزاير
يادشده با ساحل)، مختل شدن امور تردد شناورهاي دريايي و كارايي نداشتن
اسكله‌هاي احداث شده در سواحل رشكان، گلمانخانه و جزاير اشك و كبودان، كاهش
جمعيت و زادآوري پرندگان مهم ساكن درياچه شامل پليكان سفيد و فلامينگو،
كاهش مهاجرت پرندگان به زيستگاه پارك ملي درياچه اروميه، كاهش شديد جمعيت
آرتميا در درياچه و رسيدن جمعيت اين موجود با ارزش به حد صفر و بلوري شدن
نمك و تشكيل لايه‌هاي ضخيم نمك در كف و بستر را به دنبال داشته است.

 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
درياچه اروميه بزرگ است، بايد كوچكش كنيم، تا بتوان از آن نگهداري كرد.

درياچه اروميه بزرگ است، بايد كوچكش كنيم، تا بتوان از آن نگهداري كرد.

شما رابه خدا ببينيد چه كرديد با نگين سرخ ايران در آذربايجان! البته آنچه امروز بر سر اروميه آمده ،‌محصول ۲۰ سال كار و تلاش و برنامه ريزي و سياستگذاري و اجراي طرح هاي مديريت آب در دولت سازندگي و اصلاحات و مهرورزي بوده !
اين آخرين تصوير هوايي از درياچه اروميه است كه وضعيت درياچه را در مقايسه با سالهاي قبل نشان مي دهد(ايسنا)، اين تصوير كه مي بينيد متعلق به يك پارك ملي است به نام " پارك ملي درياچه اروميه"، منطقه اي كه از سابقه حفاظتي بيش از ۴۰ سال برخوردار است و در سال ۱۳۵۴ هم در يونسكو به ثبت رسيد و هم به عنوان يكي از تالابهاي بين المللي جهان برگزيده شد،‌ اما اين همه عنوان ملي و بين المللي هم براي نجات اين درياچه از دست مافياي سدسازي كافي نبود. اينقدر كه امروز درياچه اروميه به گواه همين تصاوير كه مي بينيد واقعا نابود شده


بارها هشدار داريم و نوشتيم و اعتراض كرديم اما كو گوش شنوا! هيچ كس نخواست فريادهاي اعتراضي ،‌نوشته ها و هشدارهايمان را جدي بگيرد، گفتيم سدسازي مثل بختك افتاده روي درياچه و نفس درياچه را بند آورده، گفتند "توهم داريد ،‌سد كجا بود،‌ سدهاي ما هم خالي است، اين خشكسالي است كه درياچه را نابود كرده". گفتيم اين كشور حداقل تاريخي ۱۰ هزار ساله دارد و تاريخ طبيعي اش قدمتي ميليون ساله ،‌ چطور دراين همه سالها و سده ها و هزاره هاي قبل خشكسالي نبوده ،‌ يه هو تو همين ۲۰ ساله خدا قهرش گرفته و خشكسالي را بر ايران و ايراني نازل كرده ؟ گفتند " قبلا هم درياچه اروميه خشك شده بوده "!! گفتيم آقا اگه سدهايتان خالي است و بلاي خشكسالي بر ايران نازل شده، پس چرا اينقدر ديگه برنامه سدسازي در حوزه درياچه داريد ؟ سد بدون آب را براي چه كسي مي سازيد؟
اينجا بود كه سكوت كرد و به ريش همه ما معترضان محيطزيستي خنديد و در دلش گفت: اين سدها براي شما آب نداره براي ما كه نون داره !
آره ،‌حالا باز هم سد بسازيد! سد بسازيد و سد بسازيد و سد بسازيد تا بر بلنداي سكوي افتخار نخست سدسازان جهان بيايستيد ! به چه افتخار مي كنيد؟ به اينكه بر بلنداي سكويي ايستاديد كه هيچ كشوري رغبت ايستادن بر آن را ندارد؟ كه اگر خوب بود زرنگ تر از شماها هم بودند كه بر اين سكو بياستند!
نفس درياچه را گرفتيد، آخه يك سد ،‌دو تا ،‌۱۰ تا،‌۲۰ تا ،‌۴۰ تا، نه ۷۰ تا ؟! ۷۰ سد كوچك و بزرگ در حوزه آبريز درياچه اروميه ،‌همه برنامه هاي وزارت نيرو براي نابودي درياچه اروميه تا سال ۱۴۰۰ است، به اين برنامه ها هم مي گويند: " برنامه مديريت منابع آب در حوزه درياچه اروميه" البته حالا در كنارش طرح هاي نجات درياچه هم هست كه ميلياردها تومان پول براي نوشتن اش روي كاغذ صرف شده و دهها جلسه با شيريني و ميوه و چاي برگزار شده و سمي ناهار و همايش كه نهايتا خروجي اش يك طرحي باشه كه همه و همه از وزير و وكيل زيرشو به مباركي و ميمنت امضا كنند و بعد بسپارندش به گوشه تاريك بايگاني و خداحافظ عمليات نجات!!
و اين جزيره كبودان است كه الان با كف درياچه يكي شده و ديگر خبري از آب نيست! حالا باز هم سد بساز و سد بساز و سد بساز و پول بيت المال را در جيب گشاد مافياي سدسازان بريزيد.

شما رابه خدا ببينيد چه كرديد با نگين سرخ ايران در آذربايجان! البته آنچه امروز بر سر اروميه آمده ،‌محصول ۲۰ سال كار و تلاش و برنامه ريزي و سياستگذاري و اجراي طرح هاي مديريت آب در دولت سازندگي و اصلاحات و مهرورزي بوده !
در حالي كه بارها نوشتيم كه سازندگي كمر تالابها و درياچه ها و رودخانه هاي ايران را با اين طرح هاي سدسازي بجا مانده اش مي شكند ،‌اما كسي جدي نگرفت،‌گفتيم از اين همه اصلاحات ذره اي صرف اصلاح مسير رودخانه ها به سمت درياچه اروميه نشد و دوباره نوشتيم كه درياچه اروميه از سازندگي و اصلاحات خير نديد شما را به خدا مهر و عدالت تان را بر سر درياچه بريزيد نگذاريد شما هم ميراث دار برنامه هاي سدسازي در دولت هاي گذشته باشيد . اما باز هم كسي جدي نگرفت!
واسفا كه در برابر اين همه هشدارها و اعتراض ها ، چشمان مديران متولی توسعه هميشه نابينا و گوشهايشان هميشه ناشنوا و زبانهايشان گنگ از پاسخ گفتن بوده ، درياچه اروميه در كف بي كفايتي برنامه ريزان و مديراني نابود شد كه برنامه هايشان فقط يك سو نگر بر پايه منافع شخصي و با ميدان ديد محدود (در حد نوك بيني) طراحي شده بود. در غير اين صورت هرگز چنين بلايي بر سر اين اكوسيستم نمي آمد.
كاش حداقل ذره اي وجدان بيدار مي داشتيم تا عمق فاجعه را دريابيم و تكاني به خودمان و صندلي مان و جايگاه مان بدهيم و از سمت مان استعفا!


اما مي دانم كه باز هم مطابق معمول،‌آقايان مدير به جاي چاره انديشي تنها طرفداران محيط زيست را با هزار و يك انگ و برچسب جنسيتي و سياسي و غير سياسي متهم مي كنند كه چنين و چنان نيست ،‌همه چيز آرام است ،‌ ما خيلي خوشبختيم و شما بدبختيد كه فقط با اين انتقادات تان غرض ورزي و عناد تان را به دولت و كشور و مردم نشان ميدهيد!!!


آقاي محمدي زاده عزيز، رييس محترم سازمان مثلا حفاظت محيط زيست!
شما در آخرين نشست تان با خبرنگاران، ‌از ما خواستيد كه به جاي منفي نوشتن ،‌مثبت بنويسيم و از چيزهاي خوب بگوييم تا لابد آب در دل شما و مردم تكان نخورد. شما را به خدا قسم بگوييد ، در درياچه اروميه چه جنبه مثبتي مي بينيد كه ما بنويسيم ؟ ما آنچه را مي بينيم مي نويسيم كه از ۷۰۰ هزار پرنده مهاجر درياچه در دو دهه گذشته امروز جز يكي دوهزار تا كه اون هم نصفش هرساله در درياچه مي ميرد ،‌باقي نمانده؟
مي نويسيم كه وسعت درياچه به نصف رسيده و اون نصفه ديگر هم يك حوض بزرگ آب نمك قرمز و خالي از حيات است،‌مي نويسيم كه جاده ويرانگر كلانتري محصول فكر و ايده يك شبه يك مدير بود كه عملي شد و كلنگ نابودي درياچه شد . مي نويسيم كه هر چه رودخانه در مسير حوزه آبريز درياچه بوده با سد مسدود شده ، مي نويسيم كه ۴۰ روستا به دليل طوفان هاي نمك از ۴ سال پيش در حاشيه شرقي درياچه خالي از سكنه شده ،....
شما بگو چه بنويسيم تا آب در دل كسي تكان نخورد؟ از هدر رفت آب و راندمان پايين بهره وري آب در مزارع كشاورزي بنويسيم ؟ از سالهاي خشكسالي بنويسيم كه به جاي كاهش سطح اراضي زير كشت تا دو و سه برابر در دهه اخير افزايش يافته ؟ از حقابه به سرقت رفته درياچه اروميه توسط وزارت نيرو و كشاورزي بنويسيم ؟ از چه بنويسيم تا متهم به سياه نمايي نشويم ؟ اصلا نقطه سفيدي در درياچه اروميه هست كه راجع به آن بنويسيم؟
آقاي محمدي زاده ! حالامي بينيد چرا همه روزه آماج انتقادات برخي طرفداران محيط زيست از جمله نگارنده قرار مي گيريد؟ چون به جاي فكر كردن بر حال يوز و پلنگ و خرس و گوزن ايران فكر و ذهنتان شده ببر و شير و اوريكس!
چون به جاي چاره انديشي جدي براي نجات اروميه و نايبند و پريشان ،‌ فقط شعار مي دهيد و از سالهاي آينده مي گوييد كه درياچه احيا شده و ان وقت ديگر شما هم نيستيد كه اگر احيا نشد ،‌بياييم سر وقت تان،‌از رفع گرد و غبار در ۵ سال آينده ،‌از نجات درياچه اروميه در ۵ سال آينده و .... . اما فراموش كرديد شما فقط ۳ سال ديگر هستيد و ۵ سال آينده معلوم نيست وزير نيرو هستيد يا وزير نفت !
پس از امروز بگوييد، از اين بگوييد كه مي رويد و پاشنه در وزارت نيرو را در مي آوريد تا حقابه درياچه را حتي اگر در حد يك كاسه هم باشه ،‌بگيريد ، از اين بگوييد كه اراضي زير كشت اطراف درياچه را كه آبياري سنتي دارند، تعطيل خواهيد كرد و كشت شان را متوقف ، از چيزي بگوييد كه درمان درياچه باشد نه حرفهايي كه فقط حرف هستند و خبري از اجرا در آنها نيست و اگر نمي توانيد اين كارها را انجام دهيد خب استعفا دهيد تا لااقل استعفايتان شايد تكاني به دولت و وزارتخانه هاي طبيعت ستيزش بدهد.
پس ديگر ما را متهم به سياه نمايي نكنيد و از ما نخواهيد كه دروغ به خورد ملت دهيم كه درياچه حالش خوب است و ....
و سخنی هم با آقاي قاضي پور، نماينده اروميه كه چند روز پيش گفت:درياچه اروميه بزرگ است، بايد كوچكش كنيم، تا بتوان از آن نگهداري كرد.
آيا به نظر شما كاهش ۲۵۰ هزار هكتاري درياچه اروميه هنوز هم كافي نيست تا شما بتوانيد از آن نگهداري كنيد؟ يا شايد مي خواهيد درياچه را اندازه حوض پارك دم خونه ما كنيد تا شما و سازمان محيط زيست بتوانيد از آن نگهداري كنيد؟ شما را بخدا بگوييد ديگر چه فاجعه اي بزرگتر و تكان دهنده تر از ايني كه هست بايد در اروميه اتفاق بيافتد تا شما و همكارانتان در مجلس وقت گرانبهايتان را براي يك ساعت هم كه شده در صحن علني مجلس، صرف فقط سخن گفتن راجع به درياچه اروميه كنيد.
تا دريابيد كه مرگ درياچه اروميه يعني مرگ قطب كشاورزي ايران، ‌يعني سيل مهاجرت مردم محلي به شهرها، يعني آغاز بحران هاي اجتماعي و اقتصادي و سياسي در گوشه شمال غربي ايران، يعني مرگ ايران و ايراني، ‌يعني ناتواني و عجز ايران در حفاظت از يك ميراث ملي و گنجينه طبيعي، مرگ اروميه يعني طبيعت ستيزي، عناد ورزي و دشمني ما با حيات و زندگي.
شما را به خدا اگر دلتان براي محيط زيست نمي سوزد ، كه يقين دارم همين است ، دلتان براي مردم، براي پايه هاي متزلزل اقتصاد محلي و منطقه اي آذربايجان و براي سكونتگاههاي انساني و فرهنگ هايي كه در آستانه نابودي است، دلتان بسوزد و نگذاريد درياچه بيش از اين نابود شود، اينقدر از سدسازان حمايت نكنيد و بشكنيد اين سدهاي ويرانگر محيط زيست را،‌...
سهند نيوز
 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
250 هزار هكتار از درياچه اروميه به شوره‌زار تبديل شده است.

250 هزار هكتار از درياچه اروميه به شوره‌زار تبديل شده است.

رئيس سازمان محيط زيست آذربايجان غربي گفت: 250 هزار هكتار از درياچه اروميه به شوره‌زار تبديل شده است.

حسن عباس‌نژاد در گفت‌وگو با فارس در اروميه اظهار داشت: وضعيت درياچه اروميه نامناسب است به طوري كه 250 هزار هكتار از درياچه به شوره‌زار تبديل شده و به دليل بالا بودن پسروي آب شوري نيز به حد فوق اشباع رسيده است.

وي با بيان اينكه با اين وضعيت شايد در آينده نزديك شاهد خشك شدن كامل درياچه اروميه باشيم، افزود: كارگروهي در هيئت دولت براي مديريت بحران درياچه اروميه با هدف برون‌رفت از وضعيت فعلي تشكيل شده است و پس از برگزاري چند جلسه، ستاد اجرايي در سطح ملي نيز برگزار شد و متعاقب آن طرح‌هاي مختلفي كه با هدف برون‌رفت از وضعيت فعلي پيشنهاد شده بود براساس سند زيست بومي مديريت درياچه اروميه تصويب و به جلسه نهايي فرستاده شد و اميدواريم براي مصوبات اين كارگروه اعتبارات لازم تامين شود.

عباس‌نژاد خاطرنشان كرد: در اين زمينه طرح‌هاي اولويت‌دار نيز تعيين شده‌اند كه از جمله آنها مي‌توان به بارور كردن ابرها، انتقال بين حوزه‌اي آب، بحث‌هاي مطالعاتي، تغيير الگوي كشت و اصلاح سيستم آبياري، احياي تالاب‌هاي اقماري و ... اشاره كرد كه همه اين طرح‌ها براي درياچه اروميه حياتي است و اميدواريم با اجراي اين طرح‌ها درياچه وضعيت مناسبي پيدا كند.

وي اعلام كرد: بحث تغييرات اقليمي و نزولات آسماني نيز در جلوگيري از خشك شدن درياچه اروميه نقش اساسي دارد و بر اين اساس با توجه به پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي خشكسالي رفع شده و سال آبي خوبي را در پيش رو خواهيم داشت.
 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
پارک ملي درياچه اروميه در بستر بيماري به سر مي‌برد

پارک ملي درياچه اروميه در بستر بيماري به سر مي‌برد

مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي با بيان اينکه بيماري درياچه اروميه صعب العلاج است، گفت: متاسفانه هم اکنون مساحت اين زيست بوم طبيعي به شدت در حال کاهش است.

کيومرث کلانتري در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در اروميه، درياچه اروميه را يکي از زيست بومهاي طبيعي و مهم کشور عنوان کرد و اظهار داشت: در اثر بروز خشکسالي پارک ملي درياچه اروميه در بستر بيماري به سر مي‌برد و در صورت ادامه اين روند شاهد وضعيت بدي در اين زمينه خواهيم بود.

وي خاطرنشان کرد: هم اکنون تراز آب پارک ملي درياچه اروميه به 1271.50 متر از سطح آبهاي آزاد رسيده و اين تراز 6.70 متر کمتر از بالاترين تراز و 2.60 متر نيز از تراز اکولوژيک پايين تر است.

کلانتري ميزان املاح موجود در آب درياچه اروميه را 360 گرم بر ليتر عنوان کرد و بيان داشت: تا پاييز امسال حداقل يک متر ديگر هم تراز درياچه اروميه پايين خواهد رفت و اين به خاطر تبخيري است که اتفاق خواهد افتاد.

مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي علت اصلي وضعيت اسفناک پارک ملي درياچه اروميه را تغييرات آب و هوايي، کاهش نزولات آسماني، بالا رفتن دماي هوا، عدم استفاده صحيح و بهينه از آب در داخل حوزه آبي، کنترل روان آبها و احداث سازه‌هاي آبي، حفر چاههاي آب و راندمان پايين آبياري در داخل حوزه آبريز درياچه اروميه عنوان کرد.
وي يادآور شد: بر اساس تجارب جهاني نگراني شديد خود را از آينده پارک ملي درياچه اروميه عنوان مي‌کنم.

بنا بر تحقيقات انجام شده از ۱۲ سال پيش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملي درياچه اروميه رو به پايين است و مطالعات مديريت زيست بوم حوضه آبريز درياچه اروميه که با همکاري بانک جهاني به اتمام رسيده، نشان مي‌دهد درياچه اروميه به عنوان دومين درياچه شور جهان تا کمتر از ۲۰ سال آينده با بحران شديدي مواجه خواهد شد.

وضعيت آرتمياي درياچه اروميه همچنان بحراني است

رئيس موسسه تحقيقات آرتمياي ايران نيز در هفته‌هاي اخير در گفتگو با خبرگزاريهاي داخلي وضعيت آرتمياي درياچه اروميه را همچنان بحراني عنوان کرده است.

يوسف علي اسدپور ادامه داد: با توجه به افزايش شوري درياچه اروميه و کاهش سطح آب، ميزان تراکم آرتميا در حال حاضر نسبت به 10 سال گذشته 30 برابر کاهش يافته است.

وي با اشاره به اينکه در حال حاضر ميزان شوري آب درياچه اروميه به 300 گرم در ليتر رسيده است، اظهار داشت: شرايط طبيعي آب براي زيست و زاد و ولد آرتميا، دارا بودن املاح به ميزان 150 گرم در ليتر است.

رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي ايران با ذکر اين موضوع که هر گونه بهره برداري از آرتمياي درياچه اروميه متوقف شده است، بيان داشت: براي بازگشت به شرايط طبيعي درياچه اروميه و مهيا شدن زمينه لازم براي زاد و ولد آرتميا به پنج ميليارد مترمکعب آب در درياچه اروميه نيازمنديم.

اسدپور با اشاره به اينکه زاد و ولد تنها در محل‌هايي که آبهاي شيريني وارد درياچه اروميه مي‌شوند انجام مي‌گيرد، افزود: در حال حاضر تعداد آرتميا در هر ليتر آب درياچه اروميه به حدود نيم تا يک عدد مي‌رسد که جمعيت آن روند نزولي دارد.

وي با تاکيد بر اينکه اين مرکز با اجراي طرح‌هاي مختلف تحقيقاتي به دنبال فراهم کردن زمينه لازم براي تکثير آرتميا در کشور است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هشت طرح تحقيقاتي در زمينه‌هاي تکثير و پرورش انبوه آرتميا در منابع آبي کشور در استانهاي اصفهان، قم، هرمزگان و فارس اجرا مي‌شود.

اسدپور، تهيه بانک ژن آرتميا، شناسايي گونه‌هاي متعدد آرتميا در ساير مناطق آب شور، فرآوري محصولات جديد آرتميا و بررسي بيولوژي آرتميا را از مهمترين اهداف اجراي اين طرحهاي تحقيقاتي عنوان کرد.

درياچه اروميه يکي از ۵۹ ذخيره گاه طبيعي محيط زيست جهان است که به دليل طبيعت مناسب براي زيست دائمي و موقت انواع پرندگان کمياب و نادر جهان و زيباييهاي طبيعي سواحل و جزاير آن از سوي يونسکو به عنوان «بيوسفر» يا «زيست عرصه» معرفي شده است.

درياچه اروميه که با سواحل زيبا و آب شور و شفابخش خود گردشگران بسياري را در فصول مختلف و به خصوص در تابستان به سوي خود جلب مي‌نمايد، از نظر داشتن مينرال‌هاي مختلف داراي يکي از کمياب‌ترين منابع طبيعي بوده و متاسفانه امروزه با تهديدي بسيار جدي روبروست.


 

magnet

عضو جدید

پنج شنبه ساعت 10 شب
، بازی دربی شهرداری و تراختور

هرنفر یک بطری آب با نوشته ای بر روی آن :

"برای کمک به دریاچه اورمیه"

هزاران بطری جلوی درب ورودی استادیوم

شاید که ببینند آنها که نمی بینند . . .



آذربایجان دور سس وئر
:gol::gol::gol: اورمو گؤلونه نفس وئر




 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته

پنج شنبه ساعت 10 شب
، بازی دربی شهرداری و تراختور

هرنفر یک بطری آب با نوشته ای بر روی آن :

"برای کمک به دریاچه اورمیه"

هزاران بطری جلوی درب ورودی استادیوم

شاید که ببینند آنها که نمی بینند . . .



آذربایجان دور سس وئر
:gol::gol::gol: اورمو گؤلونه نفس وئر





گلین گئداخ آغلاخ اوروم گولون دولدوراخ

اورمی گولی سو ایستیر............میلت بونی تز ایستیر

سددیلری سیندیرین اورمو گولون دولدورون

آزربايجان دور سس وئـــــــــــر
............ اورمو گؤلونه نفس وئــــــــــــر

اور می گولی اولن دییر
............قورولماغا دونن دییر

اورمی گولی سوسوزدی
............میلت اویان ماسا اودوزدی




 

roma88

عضو جدید



[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]روز بازی بلدیه و تیراختور هر کس یک بطری آب با خودش به استادیوم بیاورد و روی آن بنویسد "برای کمک به دریاچه اورمیه" قبل از بازی باید هزاران بطری جلوی درب ورودی ورزشگاه روی زمین قرار داده بشه تا جلب توجه کنه، این طوری ممکنه عکاسان زیادی از این واقعه عکس بگیرند و حداقل در چند روزنامه و یا خبرگزاری منتشر بشه[/FONT]

 

behnam5670

عضو جدید
کاربر ممتاز
جای خالی پیراهن با طرح دریاچه‌ی ارومیه به شدت احساس می‌شود
ترجیحا آوردن بطری به ورودی ورزشگاه در همه‌ی بازی‌های تراکتور، مخصوصا بازی‌هایی که از تلویزیون ضرغامی پخش می‌شود، ادامه پیدا کند
 

#parisa#

عضو جدید
کاربر ممتاز


رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه جای خالی مشارکتهای مردمی در حل بحران دریاچه ارومیه بشدت احساس می شود، ادامه داد: باید از طریق فرهنگ سازی و رسانه ای مدیریت قوی در حل بحران این زیست بوم با ارزش در سطح منطقه ای و ملی تلاش شود.

یه نفر لطف میکنه این قسمتو واسه من توضیح بده؟
مشارکت مردمی چی میتونه باشه؟منظورم بیشتر مردمیه که آزربایجان زندگی نمیکنن وبازی تراکتور و شهرداری نمیتونن برن و نمیتونن توی تجمع ارومیه شرکت کنن!
یه چیزی بیشتر از آواتار عوض کردن و تشکر زدن از تاپیکای اعتراضی!
 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
یه نفر لطف میکنه این قسمتو واسه من توضیح بده؟
مشارکت مردمی چی میتونه باشه؟منظورم بیشتر مردمیه که آزربایجان زندگی نمیکنن وبازی تراکتور و شهرداری نمیتونن برن و نمیتونن توی تجمع ارومیه شرکت کنن!
یه چیزی بیشتر از آواتار عوض کردن و تشکر زدن از تاپیکای اعتراضی!

این دقیقا یعنی مسئول نمی خواد تو باغ باشه شاید هم تو باغ بودن واسش مهم نیس

با حضور در بازی تراکتور شهرداری گوش سنگین مسئولین شاید فریاد بی آبی اورمیه را بشنود




اورمو دنیزجیگی آزربایجانئن کؤکؤدؤر
قوروسا،کؤکؤن قورور
سو گؤنؤ سات 22 الینده سو
استادیوم


روز بازی شهرداری و تراکتور هر کس یک بطری آب با خودش به استادیوم بیاورد و روی آن بنویسد "برای کمک به دریاچه اورمیه" قبل از بازی باید هزاران بطری جلوی درب ورودی ورزشگاه روی زمین قرار داده بشه تا جلب توجه کنه، این طوری ممکنه عکاسان زیادی از این واقعه عکس بگیرند و حداقل در چند روزنامه و یا خبرگزاری منتشر بشه


 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مرسی دوست عزیز از تاپیکتون :gol::gol::gol:

کاش ماهایی که راهمون دوره هم می تونستیم کاری انجام بدیم،
شما ایده ای ندارین؟
نمی دونم یه حرکت دسته جمعی توی نت مثلا...





--------------------------------------------------------------------------

این نماینده بروجرد چی بلغور کرده .....؟

البته فکر کنم شما منظورتون نماینده بجنورد بوده باشه!
 
آخرین ویرایش:

mfmechanics

کاربر بیش فعال

گلین گئداخ آغلاخ اوروم گولون دولدوراخ

اورمی گولی سو ایستیر............میلت بونی تز ایستیر

سددیلری سیندیرین اورمو گولون دولدورون

آزربايجان دور سس وئـــــــــــر
............ اورمو گؤلونه نفس وئــــــــــــر

اور می گولی اولن دییر
............قورولماغا دونن دییر

اورمی گولی سوسوزدی
............میلت اویان ماسا اودوزدی


 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا هم تاپیکت و هم ایده ای ک دادی عالیه! خسته نباشی

شاید با این کار حداقل مسئولین یه زحمتی به خودشون بدنو یک راه حل درست درمون پیدا کنن
به جای چن تا پیشنهاد مسخره که حتی مرغ پخته هم به پیشنهادشون خنده ش میگیره....


جمعه منتظر تاپیک بعدیت هستیم( در مورد اینکه چقدر استقبال شد و دوستان چیکار کردن)

امیدوار قبل شما خبرشو از رسانه ملی ببینیم!






 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
واقعا هم تاپیکت و هم ایده ای ک دادی عالیه! خسته نباشی

شاید با این کار حداقل مسئولین یه زحمتی به خودشون بدنو یک راه حل درست درمون پیدا کنن
به جای چن تا پیشنهاد مسخره که حتی مرغ پخته هم به پیشنهادشون خنده ش میگیره....


جمعه منتظر تاپیک بعدیت هستیم( در مورد اینکه چقدر استقبال شد و دوستان چیکار کردن)

امیدوار قبل شما خبرشو از رسانه ملی ببینیم!







ممنون از نظر لطفتان.البته بگم این ایده مربوط به من نیس و ایده دوستان در سایت های هواداری تراکتور سازیست.

انشالاه این طور باشد و طرح دو فوریتی رد شده نجات اورمیه دوباره به مجلس برگردد. اورمیه دست یاری همه را می خواهد.
 

magnet

عضو جدید
پس لرزه های رأی منفی مجلس به فوریت نجات دریاچه اورمیه / نماینده اردبیل : برای حفظ منافع حوزه انتخابیه ام مخالفت کرده ام

پس لرزه های رأی منفی مجلس به فوریت نجات دریاچه اورمیه / نماینده اردبیل : برای حفظ منافع حوزه انتخابیه ام مخالفت کرده ام

نماینده اردبیل در مجلس نسبت به انتشار اسامی نمایندگان مخالف طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه در سایت های اینترنتی تذکر داد و آن را نشت اطلاعات از مجلس دانست.

به گزارش مهر، سید کاظم موسوی نماینده اردبیل در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در تذکری اظهار داشت: نمایندگان حق دارند در صورت بررسی طرح یا لایحه ای در مجلس در موافقت و مخالفت آن صحبت کنند.

وی گفت: دو فوریت انتقال آب از سد ارس به دریاچه ارومیه در جلسه قبل مجلس رای نیاورد.

موسوی گفت: ما در سد ارس آب نداریم اگر داشته باشیم، با آن دشت عریض و طویل استان اردبیل که یک دوم سیب زمینی کشور را تامین می کند، آبیاری می کنیم.

:surprised:
موسوي با بيان اينكه بايد شأن و جايگاه مجلس رعايت شود، گفت: ما به همه نمايندگان اروميه احترام قائليم و تك تك آنها را نور چشم خودمان مي‌دانيم. اما بايد بگويم كه سد ارس آب ندارد كه آب آن را بخواهيم به درياچه نمك اروميه انتقال دهيم، گويا برخي نمايندگان با اتاق فرمان مجلس در جريان هستند كه اسامي چندنفر از نمايندگان را در سايت‌ها به عنوان نمايندگان مخالف طرح انتقال آب به درياچه اروميه منتشر كردند
و برخی تماس می گیرند و فحش و ناسزا می دهند. اگر در حق من ناسزا گفته شود اشکالی ندارد برای حفظ منافع حوزه انتخابیه ام مخالفت کرده ام اما این راه و روش درست نیست.

باهنر در پاسخ به موسوی گفت: هم اکنون نباید دنبال نطق انتخاباتی باشیم.
وی ادامه داد: معترضان به انتشار اسامی مخالفان فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه در یک سایت نامه ای نوشتند و خواستار پاسخ گویی شده اند که از طریق روابط عمومی نسبت به آن اقدام خواهیم کرد.
باهنر ادامه داد: طبق قانون و آیین نامه داخلی مجلس رای نمایندگان مخفی است و از نظر اتاق فرمان نیز اطمینان کامل داریم مدیریت کافی وجود دارد، قطعا این مسائل بیرون داده نمی شود. اگر کسی ادعایی دارد بگوید.
باهنر ادامه داد: در آن سایت اسم برخی از نمایندگان وجود دارد که در جلسه چهارشنبه مجلس حضور نداشتند بنابراین این اسامی مصنوعی و رسانه ای است و قصد شیطنت داشته اند.

وی تاکید کرد: لیستی که منتشر شده اعتبار قانونی ندارد اتاق فرمان مجلس قابل اعتماد است و مشکلی از این بابت پیش نمی آید. این تیری است که در تاریکی زده اند.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هر چه کرد آن آشنا کرد . . .

 
آخرین ویرایش:

پادزهر4

عضو جدید
نماینده اردبیل در مجلس نسبت به انتشار اسامی نمایندگان مخالف طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه در سایت های اینترنتی تذکر داد و آن را نشت اطلاعات از مجلس دانست.

به گزارش مهر، سید کاظم موسوی نماینده اردبیل در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در تذکری اظهار داشت: نمایندگان حق دارند در صورت بررسی طرح یا لایحه ای در مجلس در موافقت و مخالفت آن صحبت کنند.

وی گفت: دو فوریت انتقال آب از سد ارس به دریاچه ارومیه در جلسه قبل مجلس رای نیاورد.

موسوی گفت: ما در سد ارس آب نداریم اگر داشته باشیم، با آن دشت عریض و طویل استان اردبیل که یک دوم سیب زمینی کشور را تامین می کند، آبیاری می کنیم.

:surprised:
موسوي با بيان اينكه بايد شأن و جايگاه مجلس رعايت شود، گفت: ما به همه نمايندگان اروميه احترام قائليم و تك تك آنها را نور چشم خودمان مي‌دانيم. اما بايد بگويم كه سد ارس آب ندارد كه آب آن را بخواهيم به درياچه نمك اروميه انتقال دهيم، گويا برخي نمايندگان با اتاق فرمان مجلس در جريان هستند كه اسامي چندنفر از نمايندگان را در سايت‌ها به عنوان نمايندگان مخالف طرح انتقال آب به درياچه اروميه منتشر كردند
و برخی تماس می گیرند و فحش و ناسزا می دهند. اگر در حق من ناسزا گفته شود اشکالی ندارد برای حفظ منافع حوزه انتخابیه ام مخالفت کرده ام اما این راه و روش درست نیست.

باهنر در پاسخ به موسوی گفت: هم اکنون نباید دنبال نطق انتخاباتی باشیم.
وی ادامه داد: معترضان به انتشار اسامی مخالفان فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه در یک سایت نامه ای نوشتند و خواستار پاسخ گویی شده اند که از طریق روابط عمومی نسبت به آن اقدام خواهیم کرد.
باهنر ادامه داد: طبق قانون و آیین نامه داخلی مجلس رای نمایندگان مخفی است و از نظر اتاق فرمان نیز اطمینان کامل داریم مدیریت کافی وجود دارد، قطعا این مسائل بیرون داده نمی شود. اگر کسی ادعایی دارد بگوید.
باهنر ادامه داد: در آن سایت اسم برخی از نمایندگان وجود دارد که در جلسه چهارشنبه مجلس حضور نداشتند بنابراین این اسامی مصنوعی و رسانه ای است و قصد شیطنت داشته اند.

وی تاکید کرد: لیستی که منتشر شده اعتبار قانونی ندارد اتاق فرمان مجلس قابل اعتماد است و مشکلی از این بابت پیش نمی آید. این تیری است که در تاریکی زده اند.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هر چه کرد آن آشنا کرد . . .

من نميدونم كي اين طرح انتقال آب رود ارس رو داده!
اين انتقال ها نه تنها هيچ كمكي نميكنه بلكه موجب پيامدهاي زيست محيطي ديگر هست...
تا اونجايي كه اطلاع دارم رود ارس شرايطش براي انتقال آب مهيا نيست...
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا