اگه غریبه ای، نامرئی که نیستی!!!!!!!

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

رفتاری که ما به آدمهای غریبه نشون میدیم، تبدیل میشه به همون تصویری که ما از “مردم” توی ذهنمون داریم. شاید من یه نفر باشم از این سیل جمعیت خیلی زیاد آدمها، اما دونه دونه جمع میشیم و یه جامعه بزرگ رو تشکیل میدیم. پس اگه قبول داشته باشیم که جزء های کوچک به اندازه کل اهمیت دارن، باید بدونیم که رفتار تک تک ماها در مکان های عمومی خیلی اهمیت داره.


درسته که شاید کسی ما رو در مکان های عمومی نشناسه، اما این دلیل بر این نیست که نامرئی هستیم و کسی ما رو نمیبینه. شما دارید بخشی از روز یه عالمه آدم دیگه (هرچند غریبه) رو می سازید. مثلا چه حسی پیدا می کنید اگه صبح زود یه نفر توی پیاده روی جلوی خونه تون تف بندازه؟ شما اون رو نمیشناسید و شاید هم دیگه هیچوقت همدیگه رو نبینید. اما چرا باید با چنین صحنه زشتی روبرو بشید؟




برای هر تغییری توی جامعه، بهتره از خودمون شروع کنیم. اگه از بلند صحبت کردن با تلفن توی تاکسی بدتون میاید، خودتون اولین کسی باشید که این کار رو رعایت می کنه. توی مکان های عمومی بلند بلند حرف نزنیم، محترم صحبت کنیم و ناسزا و شوخی های نامناسب به زبون نیاریم، حتی اگه با صمیمی ترین دوستمون باشه. آرایش کردن رو باید توی دستشویی انجام داد، توی مکان های عمومی آرایش خودتون رو تمدید نکنید. بلند بلند آدامس جویدن ممکنه یه عادت قدیمی باشه، اما توی مکانهای عمومی باید کنارش بذارید. صدای ترکوندن آدامس واقعا رفتار نامناسبیه.


از آشغال ریختن روی زمین چی میشه گفت؟ اگه دوست ندارید یه روز که روی چمن دراز کشیدین و به آسمون آبی نگاه میکنید، باد یه تیکه آشغال رو با خودش بیاره و باعث بشه حس کنید توی زبال دونی نشستید، پس خودتون هم برای این موضوع تلاش کنید. فین و تف کردن جاش تو خیابون نیست. یه درصد احتمال بدیم که شاید سیگار کشیدنمون بقیه رو اذیت می کنه. هر چیزی که صحنه ی زشتی برای دیگران ایجاد می کنه رو کنار بگذارید، یا به اوقاتی که توی تنهایی تون هستید محدودش کنید. میخوایم از دنیا جای بهتری برای زندگی کردن بسازیم، پس بهتره خودمون با رعایت همین نکات کوچک اما مهم شروع کنیم.

منبع: رنگی رنگی
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این پله ها مال همه است

این پله ها مال همه است



شهرها هر روز بزرگ‌تر می‌شن و جمعیت بیشتری رو تو خودشون راه می‌دن. اونا همزمان بلندتر و عمیق‌تر هم می‌شن. وقتی یه شهری شروع به رشد در عمق و ارتفاع می‌کنه، معنی‌اش اینه که هر روز به تعداد پله‌های جهان هم اضافه می‌شه.
پله برقی‌ها اول خودشون رو تو ساختمان‌های بلند تجاری نشون دادن و بعد راه خودشون رو به خیابون‌ها و ایستگاه‌های مترو باز کردن. یه پله متحرک که می‌تونی تو یه ثانیه پات رو بذاری روش و بری بالا و باز بعد چند قدم از طرف دیگه روش سوار شی و بیایی پایین. ظاهرا کار خاصی قرار نیست بکنیم، جز یه قدم بلند کردن و اصلا به نظر نمیاد این وسیله ساده چه برقی باشه و چه سنگی تبدیل به ابزاری برای ضایع کردن بقیه آدما باشه. اما چرا گاهی تو مسیر این پله‌ها احساس می‌کنیم بهمون توهین شده یا اذیت شدیم؟

پس بذار پله‌هایی که مال همه مردم یک شهره، جایی برای فراری دادن شادی نشه. این کار سختی نیست و با رعایت چند تا نکته کوچیک می‌تونیم پله‌های شهرمون رو تبدیل به جای بهتری کنیم.

قانون حرکت تو هر جای خیابون، از جمله تو راه‌پله‌ها حرکت از راست و سبقت از چپه. اگر همیشه سمت راست پله باشید به کسانی که عجله دارن فرصت سبقت می‌دید، و تو پله‌های بتونی هم مزاحم کسانی که پایین می‌رن، نمی‌شید.

موقعی که دارید از کسی سبقت می‌گیرید، مودب باشید، تنه نزنید و موقع رد شدن “ببخشید” بگید.

حریم شخصی و بدن موضوع خیلی خیلی جدیه. تا جایی که براتون ممکنه حداقل یک قدم فاصله بین خودتون نفر بعدی ایجاد کنید. این کار ممکنه تو صف‌های شلوغ کار محالی باشه، اما جاهای زیادی هم هست که می‌شه با این کار احساس امنیت بیشتری به خود و دیگری داد.

موقع حرکت تو راه‌پله‌ها حواست‌تون به کوله پشتی، کیف و بسته‌هایی که دست‌تونه باشه. با یه حواس‌پرتی و یک حرکت بد وسایل شخصی‌تون ممکنه به کسی بخوره و ناخواسته مزاحمتی ایجاد کنه.
یادمون نره هر چی که تو شهر هست، مال همه است و فرهنگ استفاده از این چیزا با حرکت‌های خیلی کوچیکب بهتر می‌شه.
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جوک قومیتی نگیم و نشنویم

جوک قومیتی نگیم و نشنویم


از انتشار جوک‌های قومیتی بپرهیزیم.
این یکی از ایده‌های خیلی خوبیه که می‌شه راجع بهش خیلی چیزا نوشت، چون خیلی از کسانی که این کار رو می‌کنن، یعنی جوک قومیتی می‌گن و به این لطیفه‌ها می‌خندن متوجه بدی رفتارشون نیستن و شاید خود ما هم یکی از این آدما باشیم و وقتش رسیده که این رفتار بدمون رو اصلاح کنیم. جوک و لطیفه گفتن یکی از کارای خیلی شاد و بامزه است و همیشه هم آدم از شنیدن یه جوک تازه استقبال می‌کنه. اما ساختن، گفتن و شنیدن جوک‌های قومیتی یا مربوط به یک شهر در نهایت یک قوم بزرگ رو تحقیر می‌کنه، به میلیون‌ها نفر یک انگ واحد می‌زنه و این فرهنگ رو ترویج می‌کنه که می‌شه به هر چیزی که در اراده ما بوده یا نبوده، خوبه یا بد خندید و اون رو مسخره کرد.
ایران کشور خیلی بزرگیه و اقوام خیلی زیادی از کرد، تُرک، لر، گیلک، بلوچ، عرب، فارس و … داره. این اقوام فرهنگ و رسم‌های خودشون رو دارن که هر کدوم باعث غنای فرهنگ یک کشور و یک ملت بزرگ می‌شه. اما هیچ خصیصه‌ و ویژگی قابل تعمیم به یک ملت نیست و از این گذشته نسبت دادن و مسخره کردن او خصیصه، کار به شدت توهین آمیزیه. می‌شه گفت هر جوک قومی که گفته می‌شه نه یک آدم (آدم خیالی توی جوک) که میلیون‌ها هموطن ما رو هدف قرار می‌ده و مسخره می‌کنه.
اینکه در یک اکثریت بزرگ (مثلا فارس) هستیم، دلیل توهین غیرمستقیم که به بهونه شوخی و خنده است، نیست. حتی اگه خودمون متعلق به اون قومی هستیم که درباره‌اش جوک می‌گیم باز چیزی از بار منفی رفتارمون کم نمی‌کنه و در واقع هم به خودمون توهین کردیم هم به بقیه. تو خیلی از این شوخی‌ها اگه بار قومی جوک رو بگیریم هم اتفاقی نمی‌افته و می‌شه این جوک‌ها رو بدون مسخره کردن یک قوم بامزه تعریف کرد و خندید.
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ما قاضی نیستیم

ما قاضی نیستیم



می‌دونید یک نفر برای نشستن رو صندلی قضاوت چند سال باید درس بخونه و تلاش کنه؟ می‌دونید چند هزار صفحه باید درباره حقوق آدم‌ها و حد و مرز یک اتفاق بخونه و بنویسه تا برسه به جایی که بتونه به عنوان قاضی کار کنه؟ تازه همه پرونده‌های اون قاضی هم قرار نیست قتل و جنایت باشه، ممکنه یه دعوای ساده رو قضاوت کنه. اما همون پرونده ظاهرا کوچیک هم با یک خطا ممکنه به از بین رفتن حق یک نفر ختم بشه. این چیزیه که مسئولیت سنگین یه قاضی رو نشون می‌ده.

قطعا برای ما که قاضی نیستیم الزامی برای خوندن کتاب حقوق وجود نداره تا زندگی روزمره یا روابط روزمره‌مون رو قضاوت کنیم، اما این الزام همیشه هست که نباید زود و بر اساس اطلاعات غلط کسی یا اتفاقی رو قضاوت کنیم.

هیچ وقت و درباره هیچ مسئله‌ای زود قضاوت نکنید، چون ممکنه چند وقت بعد اطلاعات دیگه‌ای درباره اون مساله بهتون برسه و اون وقت از عجله‌ای که کردید خیلی پشیمون می‌شید. قضاوت کردن آدما از روی ظاهرشون هم عین همینه. ظاهر افراد اولین اطلاعات رو به سمت مغز ما می‌فرسته و ممکنه ما به خاطر یه رفتار، یه نوع برخورد یا حتی لباس و قیافه کسی راجع بهش فکری بکنیم که درست نیست. اگه یکی سراغ‌تون اومد تا درباره مشکلش با دوست مشترک‌تون حرف بزنه، همه حرف‌هاش رو گوش کنید، ولی هیچ تصمیمی درباره نفر سومی که هنوز چیزی بهتون نگفته نگیرید. اون آدم هم به اندازه نفر اول حق حرف زدن داره. ممکنه کل قضیه یه درد دل ساده باشه، پس بهتره در حد درد دل باهاش برخورد کنید و فقط دوست‌تون رو آروم کنید، ولی کسی رو که هنوز حرف نزده قضاوت نکنید.
هیچ کس نمی‌تونه شما رو مجبور کنه که در موقعیت سخت یک قاضی قرار بگیرید. مسئولیت هر قضاوت و هر تصمیمی که بر اساس اون قضاوت گرفته می‌شه خیلی سنگینه. پس خودتون رو از این مسئولیت دور کنید، مگر وقتی که می‌دونید تصمیم‌تون درباره یک نفر عادلانه است و اون هم فرصت دفاع از خودش رو داشته.
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بوسه به دست‌های چروک

بوسه به دست‌های چروک




سال که نو بشه، فارغ از اینکه متولد چه ماهی باشیم، یک سال به سن‌مون اضافه می‌شه ولی خیلی از ما هنوز جوان هستیم. دنبال رویاها و آرزوهامون هستیم و دلیلی نداریم که یه لحظه خودمون رو جای پدربزرگ و مادربزرگ‌مون بذاریم. بدو بدو تو کوچه و خیابان دنبال کارامون هستیم و زن سالمند کنار خیابون رو نمی‌بینیم که چقدر صبر می‌کنه و سرعت پاهاش رو محاسبه می‌کنه تا از عرض خیابون با ترس رد بشه.
شاید هیچ وقت به همسایه طبقه پایین خونه‌مون فکر نکنیم. به اون خانمی که سال به سال در خونه‌اش رو کسی نمی‌زنه و‌ ما هم یه شب نرفتیم در خونه‌ش رو بزنیم و بگیم اومدیم بهش سر بزنیم.
اصلا چرا راه دور بریم، چقدر به پدربزرگ و مادربزرگ‌مون سر می‌زنیم، چند بار در سال بهشون زنگ می‌زنیم که بگیم دلمون براش تنگ شده و دوست‌شون داریم.
اگه طول سال به بهونه کار و گرفتارهای روزمره سالمندان دور و برمون رو پشت گوش انداختیم، تعطیلات امسال فرصت خوبیه برای جبران یک سال کوتاهی ما. کافیه سراغ پدربزرگا و مادربزرگامون بریم، مهم نیست نسبت خونی باهاشون داشته باشیم یا نه، آغوش سالمندان همیشه به روی ما بازه. یه روز تو تعطیلات طولانی نوروز به یه خانه سالمندان سر بزنید. چشم خیلیا تو این خونه‌ها به در دوخته شده تا کسی با لبخند به سراغشون بره تا دل سیر درباره دردهاشون، تنهایی‌هاشون، جوانی پر ماجرا و تجربه‌شون باهاش حرف بزنن. یه بار سراغ سالمندانی که باهاتون غریبه هستن برید، دست و صورت چروک‌شون رو ببوسید. اگه الان فکر می‌کنید خیلی لحظه غم‌انگیزی منتظرتونه بهتون قول می‌دم که اشتباه می‌کنید. مطمئن باشید شادی عمیقی پشت این کارتون هست که همه زندگی‌تون رو پر می‌کنه.
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به عادت‌هات فکر کن

به عادت‌هات فکر کن




خیلی از کارایی که ما در طول زندگی‌مون انجام می‌دیم یا به انجامشون تمایلی نداریم، نتیجه عادته. شاید اگه ساعت‌ها فکر کنیم که کی و کجا این عادت رو پیدا کردیم به جواب نرسیم. سخت‌تر از اون پیدا کردن این جوابه که “چرا فکر می‌کنی این کار درسته؟”
این سئوال درباره روزمره‌ترین و ساده‌ترین کارهای ما قابل طرحه و اگر یاد بگیریم هر روز و درباره هر کاری این سئوال رو مطرح کنیم باید منتظر تغییرات بزرگی باشیم، چون این سئوال‌ها ما رو وادار می‌کنن برای اولین بار به عادت‌های خوب یا بد و ذهنیت درست یا غلط‌مون فکر کنیم.
مثلا الان لامپ خونه می‌سوزه و بدون هیچ فکری منتظر برادر، پدر یا همسرمون می‌شیم که از در برسه و لامپ رو عوض کنه. به جای انتظار به این سئوال جواب بدید که چرا خودتون نباید لامپ رو عوض کنید؟ چون بلد نیستید؟ چون تا حالا این کار رو انجام ندادید؟ آیا فکر می‌کنید خطرناکه و ممکنه اتفاق بدی براتون بیافته؟ آیا نردبون یا جریان برق نسبت به زنان حساسیت داره و با مردا بهتر تا می‌کنه؟ جواباتون هر چی که باشه مهم نیست. از اینجا به بعد درباره رفتار و عادت‌هاتون آگاهانه‌تر عمل می‌کنید. احتمالا بعد از این خودتون دست به کار تعمیرات جزئی می‌شید چون این سئوال تو بیشتر مواقعی که نیاز به تخصص نداره (مثل تعمیر یخچال) شما رو وادار می‌کنه که مستقل‌تر عمل کنید. انداختن یه واشر برای شیر آبی که چکه می‌کنه، سفت کردن پیچ پریزی که لق می‌زنه یا درست کردن کابل تلویزیون و امثال اینا کارایی که با یک بار امتحان یادشون می‌گیرید.
این سکه عادت‌های کلیشه‌ای روی دیگه‌ای هم داره. فکر می‌کنید لباس‌تون اتو می‌خواد و الان باید برید مهمونی و چون مادر، همسر یا خواهرتون خونه نیست دارید حرص می‌خورید؟ عازم سفر هستید و هنوز چمدون‌تون رو نبستید، دلتون چلو خورش خونگی می‌خواد و بدون اینکه فکر کنید که چرا نباید برای پختن‌ش دست به کار شید، از خیر غذای خونگی می‌گذرید پیتزا سفارش می‌دید؟ سئوالای بالا رو یه جور دیگه برای خودتون طرح کنید و هر روز برای یکی از عادت‌هاتون دلیل پیدا کنید. اگه دلایل عادت‌ها قانع کننده نبود، وقت رو برای تغییرشون از دست ندید.
سیستم اجتماعی گذشته ایجاب می‌کرد که آدم‌های نقش‌های مشخص و ثابتی بگیرن اما برای جهان امروز خیلی از این نقش‌ها دیگه قابل توجیه نیست و کارکردی نداره. جهان امروز جهان آدماییه که از تغییر نمی‌ترسن. حتی اگه اون تغییرات، تغییر قدیمی‌ترین عادت‌هاشون باشه.
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
مرسی استارتر.امسال عید حتما اینکارو میکنم.حتما ی سر ب یکی از خونه های سالمندان شهرم میزنم!!
:gol:
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خونه‌تکونی با ویرجینیا ولف

خونه‌تکونی با ویرجینیا ولف




ویرجینیا ولف یه جمله درباره کار خونه داره که هیچ شکی تو درست بودنش نمی‌شه کرد. این زن نویسنده می‌گه کار خونه وقتی تو خلوت و تنهاییه تبدیل به کار غم‌انگیزی می‌شه. وقتی با چند نفر تو خونه زندگی می‌کنید و تنهایی خونه رو تمیز می‌کنید، احساس بدی بهتون دست می‌ده. حتی اگه دیگران مسئولیت‌های دیگه‌ای داشته باشن، کارای مربوط به محل زندگی‌تون رو باید به شکل برابر تقسیم کنید که نه به کسی فشار بیاد و نه کسی از انجام کارای خونه احساس ناراحتی بکنه.
تو خیلی از خونه‌ها کار خونه به شکل سنتی وظیفه مادر یا زن خونه است. مثل خیلی از سنت‌ها که با گذشت زمان کاربری خودشون رو از دست دادن، این شیوه زندگی هم دیگه الان جوابگو نیست و دلیلی برای ادامه‌ش نمی‌شه پیدا کرد.
اگه تو خونه پدری‌تون زندگی می‌کنید، این روزا بیشتر از همیشه به مادرتون کمک کنید و اگه مستقل از خانواده هستید، با هر روشی که می‌تونید مشارکت دیگران رو برای کارای خونه جلب کنید. به همسر و بچه‌ها یا همخونه‌تون مسئولیت‌های روشنی بدید. اشکالی نداره اگه مثلا همخونه‌تون خوب جارو نمی‎‌کشه. بذارید کارش رو بکنه و کار درست رو یادش بدید.
کار خونه می‌تونه به جای اینکه کار غم‌انگیزی باشه، یه تفریح روزانه و یه کار گروهی و مشارکتی باشه. هیچکس کار خونه رو از شکم مادرش یاد نگرفته! “مشارکت” رو قانون قاطع کار خونه بکنید و چه برای خونه تکونی و چه تو روزای دیگه سال به این قانون پایبند بمونید و ترویج‌ش بدید.
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جوک های جنسیتی، اهانت آمیز و مخرب!

جوک های جنسیتی، اهانت آمیز و مخرب!



"دختره زنگ زده برای بلیط کنسرت، گفت چنده؟: گفتم: 40 تومانی، 60 تومانی و 70 تومانی. گفت اینا چه فرقی داره؟ گفتم بستگی داره شما کجا بشینین؟ گفت ما عباس‌آباد می‌شینیم.... خدایا اینو اصلاً شفا نده بذار بهش بخندیم!"


پیام‌هایی از این دست روزمره‌ترین جوک‌هایی است که هر فردی که در یکی از گروه‌های وایبری عضو باشد، با آن مواجه می‌شود. سن، جنس، طبقه اجتماعی، قومیت و شغل و تحصیلات افراد تأثیری در میزان دریافت این پیام‌های طنز جنسیتی ندارد.؛ چرا که هر کس که به فراخور حال خویش در چند گروه وایبری عضو باشد، حداقل در یکی از گروه‌ها با این پیام‌ها رو‌به‌رو می‌شود. این روزها همه جا از جمع‌های دوستانه و اقوام گرفته تا پیامک‌های تلفنی و شبکه‌های اجتماعی، با انبوهی از این نوع جوک‌ها مواجه هستیم.



شوخی‌هایی که درباره آئین شوهریابی و شوهرداری زنان، استفاده از واژه‌هایی چون "ترشیده"، اشاره به توجه زنان به حساب بانکی مردان هم‌چون مهم‌ترین معیار موفقیت در انتخاب شوهر و… همگی از جمله سوژه‌هایی است ک در این پیام‌ها استفاده شده و به‌تحقیر زنان می‌پردازد.


واکنش گسترده به طنزهای جنسیت‌زده در ایران که به تازگی در شبکه‌های مجازی و اجتماعی بالا گرفته است، بار دیگر اهمیت بررسی این پدیده را هم‌چون نمادی از خشونت روانی علیه زنان برجسته کرده است.



در واقع از آن‌جاکه وایبر و دیگر شبکه‌های اندرویدی قسمتی از سیستم‌های فن‌آوری‌های اطلاعاتی مجازی هستند که مهم‌ترین کارکرد و هدف‌شان از میان بردن تبعیض و ایجاد برابری در دسترسی به اطلاعات برای گروه‌های حاشیه‌ای مانند زنان و قومیت‌ها بوده است، کاهش شکاف جنسیتی و خشونت علیه زنان از اصلی‌ترین امیدهای آنانی بود که به دنبال ایجاد دنیای بهتری برای زنان بودند.



دنیای مجازی البته که به واقع توانسته است میزانی از برابری در تولید و مصرف محتوا میان مخاطبین خود در سراسر جهان برقرار کند. دسترسی همه افراد با طبقات اجتماعی گوناگون را به اطلاعات مختلف آسان کرده و خصوصاً برای زنان موقعیتی ایجاد کرده است تا از آن طریق به خودابرازی دست بزنند.



اما در کنار این ‌همه، آن‌چه بیش از هر چیز دیگری امروزه از این رسانه‌های مجازی و خصوصاً انواع اندرویدی آن نصیب گشته، خشونت‌های مدرن اجتماعی علیه زنان است. برساخته‌کردن تبعیض و تقویت کلیشه‌های جنسیتی در قالب جوک‌هایی که به‌تحقیر و تمسخر دختران می‌پردازند، امروزه به اولین هدف شبکه‌های اجتماعی در تلفن‌های همراه بدل شده است.



در این پیام‌ها دختران موجوداتی در نظر گرفته می‌شوند که سطح هوش عمومی و اجتماعی‌شان پایین است، معنی اصطلاحات و گفتگوهای عمومی را درک نمی‌کنند، معانی مجازی حرف‌ها را در روابط روزمره نمی‌فهمند و درنهایت همان رسانه‌ای که صنعت مد و پیروی از الگوهای زیبایی را برایشان ترسیم می‌کند، به تمسخر و تحقیر پیروی آن‌ها از الگوهای خودساخته‌اش دست می‌زند.



از طرف دیگر دختران در کنار طنزها و پیامک‌های جنسیت‌زده‌ای که در موردشان ساخته و پخش می‌شود، بعضاً خود دست به تولید پیام‌هایی به‌صورت کلیپ و فیلم‌های کوتاه می‌زنند تا در ظاهر، پیام‌آور فاعلیت و تولیدکننده‌بودن دختران در فضای مجازی باشند، اما همین کلیپ‌ها که مشخص نیست دارای چه هدفی است و به ساده‌ترین و سطحی‌ترین مسائل و عبارات می‌پردازد، به‌سرعت دستمایه دیگری می‌شود برای ساخت کلیپ‌های مشابه پسرانه به شیوه‌ای تمسخرآمیز و تحقیرکننده.



مدافعان این‌گونه شوخی‌ها و طنزها اما، این‌گونه "حساسیت” را نسبت به یک "شوخی جنسی” زیاده‌روی فمینیستی خوانده و آن‌ها را به رفتار پلیسی در وادارکردن افراد به سانسور زبان و افکار خود متهم می‌سازند.



آن‌ها شوخی، متلک و جوک‌ها را فاقد آن بار ارزشی می‌دانند که بتواند نمادی از جنسیت‌زدگی در کلام و ادبیات باشد. این ادعا اما بسیار مسئله‌برانگیز است. شوخی، متلک، جوک و طنز، مستقل از ارزش ادبی و هنری و یا مبتذل‌بودن آن، بخشی از فرهنگ‌عامه در یک جامعه را به نمایش می‌گذارد.

شالوده نگاه‌های جنسیتی و تحقیرآمیز در پیامک‌ها


***یسم (جنسیت‌پرستی، جنسیت‌گرایی) شالوده اقتدار مردسالاری و ایدئولوژی مشروعیت بخشنده به روابطی است که در آن مردان موقعیتی فرادست و زنان موقعیتی فرودست می‌یابند. واژه ***یسم که توسط جنبش زنان در دهه شصت و هفتاد میلادی از تبارشناسی واژه راسیسم (نژادگرایی و نژادپرستی) الهام گرفته‌ شده، تأکیدی است بر این‌که نظام نابرابر جنسیتی قدرت محصول فرآیندی ”طبیعی” نبوده، بلکه محصول تبعیض ساختاری است.



به عبارت روشن‌تر ***یسم همچون راسیسم بر نوعی جداسازی و تفکیک نقش‌های جنسیتی، دوانگاری، تحقیر و تبعیض سیستماتیک "دیگری” استوار است که فرادستی گروهی را همچون هنجار و فرودستی "دیگری” به‌مثابه گروهی "متفاوت” در نظام قدرت سامان می‌دهد.



علاوه بر آن، ***یسم در فرهنگ، ادبیات و زبان روزمره، ضرب‌المثل‌ها، طنزها، جوک‌ها و جملات قصار نیز مورد نقد قرارگرفته است. گسترش آگاهی جنسیتی و ضدتبعیض که نقش مهمی در این‌گونه نقدها و "حساسیت‌ها” داشته، به‌نوبه خود مشروعیت این گفتمان را بیش‌ازپیش به زیر پرسش برده است.



ادبیات، واژه‌ها و مفاهیمی جنسیت‌زده که زنانگی را با جنس دوم، ابژه جنسی و موجودی "عجیب و متفاوت” توضیح داده و موضوع آن تحقیر، تمسخر و آزار جنسی و روانی زنان است، نوعی اعمال خشونت روانی است که به‌قصد تحکیم سلطه مردان اعمال می‌شود. زبان، کلام و ادبیات، پدیده‌ای منفعل و صرفاً "بازتابی" از روابط اجتماعی نیست، بلکه خود در بازتولید و مشروعیت بخشیدن به آن روابط نقش مهمی دارد. هم ازاین‌رو نقد زبان، ادبیات و واژه‌های ***یستی بخشی از مبارزه علیه گفتمان‌هایی است که ظاهراً به طنز، قصد تحقیر و تمسخر زنان را دارند.



لذا جوک‌ها، متلک‌ها و شوخی‌هایی که به‌تحقیر زنان و اقلیت‌های قومی و دیگر گروه‌های فرودست در نظام نابرابر قدرت می‌پردازد، مستقل از این‌که شفاهی و یا کتبی‌اند، مبتذل و زمخت و یا ملیح و شیرین‌اند، جلوه‌ای از باورهایی هستند که نابرابری قدرت را با استفاده از مزاح و ”لطافت زبانی” (لطیفه) مشروعیت بخشیده و به تبعیض و تحقیر گروهی، مهر تأیید می‌زنند.



فقر حرمت و خودارزشمندی در افراد؛ مهم‌ترین عامل ترویج این طنزها

فاطمه عزیززاده، روانشناس و مشاوره خانواده دراین‌باره اظهار داشت: مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با دلایل افراد برای تولید و بازتولید این دست از پیام‌ها می‌توان در نظر گرفت، بحث عدم وجود عزت‌نفس و حرمت در شخصیت افراد و خصوصاً دختران است.



وی ادامه داد: در روانشناسی کودک اصطلاحی داریم با عنوان "حرمت تن" که به کودک حتی نحوه مواجهه با بدن خویش آموزش داده می‌شود؛ درحالی‌که از آن مهم‌تر حرمت وجود، شخصیت و اندیشه آدمی است که اگر نباشد، افراد هر تحقیر و تمسخری را در رابطه با "خود" پذیرفته و به آن می‌خندند. زمانی‌که افراد فاقد حس خود ارزشمندی باشند، نه‌تنها به انتقال و پخش پیامک‌هایی که ضدارزش‌های روحی و وجودی‌شان است، دست می‌زنند، بلکه می‌توانند تولیدکننده آن نیز باشند.



این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی درنهایت تصریح کرد: در دو حوزه می‌توانیم از راهکارهایی برای حذف این فضا و ترویج پیامک‌های سخیف جنسیتی در شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم. یکی در حوزه خرد که مهم‌ترین راهکار همان تقویت عزت‌نفس و حس حرمت و خود ارزشمندی در دختران‌مان است و در حوزه کلان که به‌واقع احتیاج به فرهنگ‌سازی داریم. این فرهنگ‌سازی نباید در حد یک حرف و بیانیه کلی باشد، بلکه باید به شکل تلاش مداوم و برنامه‌ریزی‌شده یک گروه قوی باشد که تشکیل‌ شده تا آن‌قدر در حوزه‌های مجازی به اثرات مخرب و ویران‌گر این قبیل پیامک‌ها بر سبک زندگی روزمره زنان و دختران اشاره کند تا افراد و خصوصاً خود دختران دست از انتشار این قبیل مضامین به‌اصطلاح طنز بردارند.



واکنش افراد نسبت به هشدار به انتقال پیامک‌های تحقیرآمیز

گرچه شروع نگاه ضدزن در جامعه تقصیر اعضای فعلی جامعه نیست، ولی مسئولیت ادامه حیات آن با آن‌هاست. اعضای جامعه در رفتارهای اجتماعی خودآگاهانه و ناآگاهانه نگاه زن‌ستیز را تقویت می‌کنند. یکی از این رفتارها تولید و پخش و حتی خندیدن به جوک‌های جنسیتی است.


در این میان کسانی هستند که این روند را نمی‌پسندند و به هجوم بهمنی از جوک‌های جنسیتی در اجتماع نقد دارند. معترضین به این قبیل جوک‌ها معمولاً با چه برخورد و استدلال‌هایی از سمت طرفداران این نوع جوک مواجه می‌شوند؟ در ادامه به واکنش‌های افرادی که در مقابل اعتراض و انتقاد از این پیام‌ها نشان داده می‌شود، در یک دسته‌بندی کلی اشاره خواهیم کرد. انتقادهایی که از سوی یکی از اعضای گروه نسبت به طنزهای صدزن انجام‌شده و بازخوردهایی که در این میان از زنان یا مردان گرفته‌ شده است.


الف: کاسه داغ‌تر از آش نباش!
اولین واکنشی که گاه در بین بعضی از اعضای گروه سوژه جوک دیده می‌‌شود، پذیرفتن آن است. این نوع واکنش "سرکوب درونی‌شده" نامیده می‌‌شود. در این حالت شخص ویژگی‌هایی را که استریوتایپ‌ها برای او می‌سازند باور می‌‌کند و خود را درون آن کلیشه‌ها می‌گنجاند. مثلاً می‌‌پذیرد که به دلیل جنسیت‌اش دارای ویژگی‌‌هایی مثل کم‌هوشی، سطحی‌نگری، پیروی کورکورانه از صنعت مد، یا ناتوانی در حرفه‌های خاصی است و منفعل می‌‌شود. به همین دلیل وقتی در گروهی کسی به این پیام‌ها اعتراض می‌کند، برخی دختران در جواب او می‌گویند: "ما که مشکلی نداریم؛ کاسه داغ‌تر از آش نباش!" خصوصاً اگر گوینده انتقاد، یک مرد باشد.


انکار تأثیر جوک‌‌ها با درونی‌کردن آن‌ها از طرف اعضای گروه سوژه، دلیل قانع‌کننده‌ای برای رد مخرب‌بودن جوک‌های جنسیتی نیست. درواقع نه‌تنها اعضای گروه (جنسیتی)، بلکه دیگران هم حق‌دارند نسبت به خطرات جوک‌های ***یستی اعتراض داشته باشند؛ زیرا همه گروه‌های مردم در جامعه باهم زندگی می‌کنند و آسیب‌های اجتماعی می‌تواند در درجات مختلف همه جامعه را تحت‌تأثیر قرار دهد.


ب: ضدحال نباش، فقط می‌خواهیم دورهم خوش باشیم!
یکی از کارکردهای جوک ایجاد احساس صمیمیت و همبستگی بین اعضای یک گروه است. جوک‌ها معمولاً زمینه‌ای تاریخی- اجتماعی دارند که دانستن آن برای گرفتن نکته خنده‌دار جوک لازم است. گفتنِ جوک نشان خوش‌مشربی‌ست و همبستگی گروهی را یادآوری و آزمایش می‌‌کند و خندیدن به جوک، پاسخ مثبتی است به نشان خوش‌مشربی متقابل، دانستن تاریخ جوک، و تحکیم همبستگی گروهی.


پس خندیدن به جوک صرفاً علامت شادی نیست، بلکه کارکردهای اجتماعی دیگری نیز دارد. اگر در یک جمع کسی به جوکی نخندد، به این حساب گذاشته می‌شود که یا با گروه در مورد زمینه جوک تاریخ مشترک ندارد و به همین دلیل به‌اصطلاح "جوک را نگرفته" و یا این‌که به محتوای جوک اعتراض دارد. در هر دو حال نخندیدن به جوک نشان از افتادنِ فاصله در بین اعضای گروه دارد و از طرف اعضا پسندیده نمی‌‌شود. به همین دلیل خصوصاً در گروه‌های صمیمانه‌تر و یا فامیلی مشاهده می‌کنیم که اگر کسی از اعضا انتقادی به پیامک‌های ضدزن داشته باشد، در جواب می‌شنود: ضدحال نباش...جوگیر نشو... فلسفه نگو...بابا باکلاس... و خلاصه به‌نوعی از جمع طرد می‌شود.


در این موقعیت اعضای گروه اغلب برای حفظ همبستگی خود به‌جای نقد جوک، پیکان حمله را به‌سوی شخص معترض می‌گردانند. در مورد جوک‌های جنسیتی، او را متهم می‌کنند به کم‌ظرفیتی، ضدحالی، عقده‌ای‌بودن، زیادی حساس‌بودن و... . به همین دلیل اغلب آدم‌ها ترجیح می‌دهند که برای پرهیز از تنش و طردشدن از گروه، به روال عادی پیوسته و به جوک بخندند.


خندیدن گرچه ساده‌ترین و عادی‌ترین واکنش به جوک است و معمولاً ناخودآگاه اتفاق می‌افتد، یک عمل اجتماعی هدفمند و تأثیرگذار است. هدف آن تقویت ارتباط گروهی است و تأثیر آن تسریع پخش جوک و پیام آن. یافته‌های پژوهش‌‌های انسان‌‌شناسی مربوط به جوک‌های استریو تایپ‌ساز جنسیتی نشان می‌دهد که هم تولید و هم خندیدن به این‌گونه جوک‌ها در زیرمجموعه رفتار ***یستی قرار می‌گیرد.


در این متون تولید و پخش جوک‌های جنسیتی، ***یسم فعال(active) و خندیدن به این جوک‌ها، ***یسم منفعل(passive) نامیده می‌شود. به‌این‌ترتیب تصمیم برای خندیدن یا نخندیدن به یک جوک، تصمیمی اجتماعی‌ست و معمولاً نخندیدن به آن آگاهی و عاملیت و شجاعت بیشتری می‌‌طلبد. کسی که در جمع به جوکی ***یتی نمی‌‌خندد، نمی‌‌خواهد در تقویت و ادامه حیات نگاه ضدزن مشارکت کند. او با نخندیدن، با این نگاه مقابله می‌‌کند. قصد او نه سست‌کردن پیوند گروهی، بلکه رشد وجدان جمعی است.



ج: باور کن همین‌جوری‌اند؛ من خودم دیدم که می‌گم!
تبعیض و جوک‌های استریوتایپ‌‌ساز به دنبال یکدیگر درون یک دور باطل حرکت می‌کنند. این دو دائم از یکدیگر تغذیه می‌‌شوند و به رشد هم کمک می‌‌کنند. جوک‌های جنسیتی از طرفی خود بر اساس باورهای رایج، از ویژگی‌‌های یک گروه از مردم ساخته می‌‌شوند و از طرفی با بی‌اعتنایی به ریشه‌های شکل‌گیری آن باورها ،به‌جای نقد دلایل به وجود آمدنشان، آن‌ها را تقویت می‌کنند.


یکی از واکنش‌های رایج در دفاع از جوک‌های جنسیتی شاهدآوردن از مشاهدات شخصی و اظهاراتی از قبیل "من خودم دیده‌ام..." در تأیید صحت آن استریوتایپ‌هاست. شاهد و مثال می‌آورند که خودشان با فلان فرد از نزدیک زندگی کرده‌اند و به چشم خود دیده‌اند که این ویژگی‌‌ها (مثلاً کم‌هوشی) در مورد این گروه صدق می‌‌کند و یا حتی خودشان گاهی این رفتار (اهمیت شوهریابی) را داشته‌اند.


اشکال این استدلال این است که این اشخاص یا مشاهدات موردی خود را به‌کل تعمیم می‌‌دهند و یا نگاهی سطحی به موضوع داشته و به ریشه‌های تبعیض‌آمیز آن‌چه مشاهده کرده‌اند، بی‌اعتنا هستند. در این روش، جوک محلی می‌شود برای بازتولید استریوتایپ‌هایی که شکل‌گیری آن ریشه در تعابیر نادرست از شرایط تبعیض‌آمیز زندگی گروه‌‌های سوژه دارد.


تأمل در ریشه‌های شکل‌گیری این استریوتایپ‌ها نشان می‌دهد که با سوژه خنده قراردادن یک ویژگی نامطلوب و ربط دادن آن با یک نشان جنسیتی (مثل کم‌هوش بودن دختران یا پیروی کورکورانه از صنعت مد) مسائلی ریشه‌ای مثل تبلیغات گسترده، محرومیت، تربیت جنسیتی، فقر، و دیگر شرایط تبعیض‌آمیزی که موجب بروز مشکلاتی (سطحی‌ماندن) می‌شوند، نادیده گرفته می‌‌شود. به عبارتی آن‌چه به آن خندیده می‌‌شود نه کم‌هوشی، بلکه محرومیت و خشونت است.


این جوک‌‌ها هم‌چون بادام‌‌های تلخ نمک‌سودشده‌ای هستند که اگر خوب جویده و درک شوند، تلخی ظلم نهفته در هسته آن دهان را می‌گزد و کام را تلخ می‌کند. به همین دلیل است که مصرف‌کنند‌گان آن معمولاً آن را نجویده به‌سرعت یکی بعد از دیگری قورت می‌‌دهند.


سخن آخر

جوک‌های جنسیتی نه‌تنها به دلیل اهانت‌آمیزبودنشان، بلکه ازآن‌جایی‌که استریوتایپ‌سازی می‌کنند و گروهی از مردم را در یک دسته با ویژگی‌های ثابت قرار می‌دهند، مخرب هستند. اثر مخرب این جوک‌‌ها برای همه، حتی خود اعضای گروه سوژه، به‌آسانی قابل ‌مشاهده نیست. تأثیر این جوک‌ها در زندگی اعضای این گروه‌‌ها می‌تواند غیرمستقیم و در بلندمدت باشد.



دختری که از کودکی تا بزگسالی از ترس مورد تمسخر واقع‌شدن از بعضی از فعالیت‌‌ها اجتناب کرده است، شاید هیچ‌وقت متوجه دلیل سرکوب استعدادهایش نشود. از طرفی میزان تأثیر مخرب این جوک‌ها بر همه اعضای یک گروه یکسان نیست. به همین خاطر بعضی از اعضای این گروه‌ها خود از این جوک‌ها استقبال می‌کنند و تأثیرش را در زندگی خود و هم‌گروهی‌هایشان انکار می‌کنند؛ چون یا خودشان شخصاً تأثیر این جوک‌‌ها را در زندگی‌شان تجربه نکرده‌اند و یا متوجه آن نبوده‌اند.


بی‌تردید شوخ‌طبعی و بذله‌گویی اگر به‌جا و مناسب باشند، خصوصیاتی مثبت هستند. جوک می‌‌تواند فضای اجتماعی را صمیمی و گرم کند و طنز سازنده، مشکلات اجتماعی و سیاسی را مطرح می‌‌کند و موجب بالا رفتن آگاهی اجتماعی می‌‌شود، ولی جوک‌هایی که گروهی از مردم را بر اساس قومیت یا جنسیت‌شان در کلیشه‌های ثابت و بسته قرار می‌‌دهد و به نقش خود در آسیب‌های اجتماعی بی‌اعتنا هستند، راه خوبی برای رسیدن به این اهداف نیستند.



منبع: مهرخانه
 
آخرین ویرایش:

EECi

مدیر بازنشسته


"دختره زنگ زده برای بلیط کنسرت، گفت چنده؟: گفتم: 40 تومانی، 60 تومانی و 70 تومانی. گفت اینا چه فرقی داره؟ گفتم بستگی داره شما کجا بشینین؟ گفت ما عباس‌آباد می‌شینیم.... خدایا اینو اصلاً شفا نده بذار بهش بخندیم!"


پیام‌هایی از این دست روزمره‌ترین جوک‌هایی است که هر فردی که در یکی از گروه‌های وایبری عضو باشد، با آن مواجه می‌شود. سن، جنس، طبقه اجتماعی، قومیت و شغل و تحصیلات افراد تأثیری در میزان دریافت این پیام‌های طنز جنسیتی ندارد.؛ چرا که هر کس که به فراخور حال خویش در چند گروه وایبری عضو باشد، حداقل در یکی از گروه‌ها با این پیام‌ها رو‌به‌رو می‌شود. این روزها همه جا از جمع‌های دوستانه و اقوام گرفته تا پیامک‌های تلفنی و شبکه‌های اجتماعی، با انبوهی از این نوع جوک‌ها مواجه هستیم.

....
منبع: مهرخانه
یکی از بهترین پست هایی بود که من در این چند مدت اخیر دیدم:gol:

مساله پیچیده هست به نظر من
وقتی تمسخر دیگران لذت بخش میشه ، طنز سالم دیگه اون لذت خنده رو واسه مردم نداره

بیشترین آسیب رو هم خود مردم و به خصوص خانم ها میخورن از این اوضاع
چون مورد تمسخر قرار گرفتن باعث شکستن اعتماد بنفس میشه ...

مسخره کردن دیگران هم به نظرم موضوعی هست که میشه در موردش کلی صحبت کرد
چرا یه عده فکر می کنن فرهنگ و رفتار و نژاد و جنسیت و هوش بهتری نسبت به دیگران دارن ؟ این تفکر خودبرتر پنداری از کجا نشات گرفته ؟

نهایتا باید بگم که خودبرتر پنداری توی همه ابعاد جامعه خودش رو نشون میده
برای مثال دقت کنید به راننده ای که از رانندگی همه ایراد میگیره ولی وقتی خودش تخلف می کنه و جریمه میشه به زمین و زمان اعتراض داره

یا از پارتی بازی بیزاره ولی به این بهانه که همه اینکار رو می کنن ، اون هم موقعیتش بیفته این کار رو انجام میده

شعار زدگی در جامعه موج میزنه و اخلاق سقوط کرده

ببخشید فاز منفی دادم ولی یه سری واقعیت ها در جامعه وجود داره که واقعا باید بررسی بشه تا حل بشن
:gol:
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یکی از بهترین پست هایی بود که من در این چند مدت اخیر دیدم:gol:

مساله پیچیده هست به نظر من
وقتی تمسخر دیگران لذت بخش میشه ، طنز سالم دیگه اون لذت خنده رو واسه مردم نداره

بیشترین آسیب رو هم خود مردم و به خصوص خانم ها میخورن از این اوضاع
چون مورد تمسخر قرار گرفتن باعث شکستن اعتماد بنفس میشه ...

مسخره کردن دیگران هم به نظرم موضوعی هست که میشه در موردش کلی صحبت کرد
چرا یه عده فکر می کنن فرهنگ و رفتار و نژاد و جنسیت و هوش بهتری نسبت به دیگران دارن ؟ این تفکر خودبرتر پنداری از کجا نشات گرفته ؟

نهایتا باید بگم که خودبرتر پنداری توی همه ابعاد جامعه خودش رو نشون میده
برای مثال دقت کنید به راننده ای که از رانندگی همه ایراد میگیره ولی وقتی خودش تخلف می کنه و جریمه میشه به زمین و زمان اعتراض داره

یا از پارتی بازی بیزاره ولی به این بهانه که همه اینکار رو می کنن ، اون هم موقعیتش بیفته این کار رو انجام میده

شعار زدگی در جامعه موج میزنه و اخلاق سقوط کرده

ببخشید فاز منفی دادم ولی یه سری واقعیت ها در جامعه وجود داره که واقعا باید بررسی بشه تا حل بشن
:gol:

مرسی از حضورتون :gol:
دقیقا... چه خوبه که همه ما روی تک تک رفتارا و منشمون تامل کنیم.
درسته که این موضوع به یکی از معضلات جامعه تبدیل شده ولی هر کدوم از ما به عنوان قشر تحصیل کرده با تغییر خودمون میتونیم گام اول رو برای اصلاح جامعه برداریم.
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز


"دختره زنگ زده برای بلیط کنسرت، گفت چنده؟: گفتم: 40 تومانی، 60 تومانی و 70 تومانی. گفت اینا چه فرقی داره؟ گفتم بستگی داره شما کجا بشینین؟ گفت ما عباس‌آباد می‌شینیم.... خدایا اینو اصلاً شفا نده بذار بهش بخندیم!"


پیام‌هایی از این دست روزمره‌ترین جوک‌هایی است که هر فردی که در یکی از گروه‌های وایبری عضو باشد، با آن مواجه می‌شود. سن، جنس، طبقه اجتماعی، قومیت و شغل و تحصیلات افراد تأثیری در میزان دریافت این پیام‌های طنز جنسیتی ندارد.؛ چرا که هر کس که به فراخور حال خویش در چند گروه وایبری عضو باشد، حداقل در یکی از گروه‌ها با این پیام‌ها رو‌به‌رو می‌شود. این روزها همه جا از جمع‌های دوستانه و اقوام گرفته تا پیامک‌های تلفنی و شبکه‌های اجتماعی، با انبوهی از این نوع جوک‌ها مواجه هستیم.



شوخی‌هایی که درباره آئین شوهریابی و شوهرداری زنان، استفاده از واژه‌هایی چون "ترشیده"، اشاره به توجه زنان به حساب بانکی مردان هم‌چون مهم‌ترین معیار موفقیت در انتخاب شوهر و… همگی از جمله سوژه‌هایی است ک در این پیام‌ها استفاده شده و به‌تحقیر زنان می‌پردازد.


واکنش گسترده به طنزهای جنسیت‌زده در ایران که به تازگی در شبکه‌های مجازی و اجتماعی بالا گرفته است، بار دیگر اهمیت بررسی این پدیده را هم‌چون نمادی از خشونت روانی علیه زنان برجسته کرده است.

منبع: مهرخانه

زیاد قبولش ندارم این موضوع رو . در حالت کلی تخریب شخصیت رو قبول دارم که درست نیست و بخصوص قومیت رو . ولی اینکه صرفا در مورد زنان باشه خیر . در مورد پسرها هم کم از این دست نیست . بعد اگه جنبه طنز خودشو از دست نده و به توهین کشیده نشه موردی نداره . نمیشه جلوی طنز و خنده و شادی رو گرفت . جوک های آبکی به اندازه کافی زیاد هستن که نه تنها خنده دار نیست .....
کسی اعتماد به نفس و دارای شخصیت برازنده باشه فکر نکنم این سری طنز ها باعث تخریب بشه و یا طبق متن تخریب زنان .
تخریب تو قسمتی بیشتر هست که داره بیگانه پرستی میشه و بانوان امروز جامعه ما از عفت به دور و مردانمون از بی غیرت میشن . این مشکل بزرگ جامعه هست که زنان خودشونو دارن میبازن . حالا کدوم مخرب تره ؟ خود زنی یا نه ؟
نظر شخصیمو اینجا گفتم و نظر هر کس دیگه هم محترمه . ;)
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زیاد قبولش ندارم این موضوع رو . در حالت کلی تخریب شخصیت رو قبول دارم که درست نیست و بخصوص قومیت رو . ولی اینکه صرفا در مورد زنان باشه خیر . در مورد پسرها هم کم از این دست نیست . بعد اگه جنبه طنز خودشو از دست نده و به توهین کشیده نشه موردی نداره . نمیشه جلوی طنز و خنده و شادی رو گرفت . جوک های آبکی به اندازه کافی زیاد هستن که نه تنها خنده دار نیست .....
کسی اعتماد به نفس و دارای شخصیت برازنده باشه فکر نکنم این سری طنز ها باعث تخریب بشه و یا طبق متن تخریب زنان .
تخریب تو قسمتی بیشتر هست که داره بیگانه پرستی میشه و بانوان امروز جامعه ما از عفت به دور و مردانمون از بی غیرت میشن . این مشکل بزرگ جامعه هست که زنان خودشونو دارن میبازن . حالا کدوم مخرب تره ؟ خود زنی یا نه ؟
نظر شخصیمو اینجا گفتم و نظر هر کس دیگه هم محترمه . ;)

مرسی از حضورتون :gol:
نظر شمام محترم... ولی

متاسفانه این جور طنز ها اینقدر زیاد شده که تحقیر آمیز بودنش کمتر به چشم میاد.... تا جایی که حتی سریال های تلویزیون هم جدیدا مضمون تمسخر به زنها و دخترا رو داره!!!
به نظر من اصلا کار درست و انسانی ای نیست که کسی رو به خاطر خانواده، محل تولد، نژاد، قومیت یا جنسیت که انتخاب خودش نبوده مورد تمسخر قرار بدیم!
در کل خوبه هر چند وقت یک بار به کردار و گفتار و سبک زندگیمون یه بازنگری داشته باشیم و اگه نقصی هست سعی کنیم برطرفش کنیم و همیشه رو به ترقی باشیم.
حتما برای خیلیا سوال پیش اومده که چرا چند وقته جوک های ضد زن و ضد دختر اینقدر به طور سرسام آور زیاد شده؟ اگه مقاله رو کامل خونده باشید نوشته که این جوک ها به مرور زمان روی شخصیت و اعتماد به نفس دخترها تاثیر منفی میگذاره، دختر های امروز مادرای فردا هستن! مطمئن باشید مادری که خودش اعتماد به نفس نداشته باشه بچه ای رو تربیت میکنه با اعتماد به نفس پایین، و کل جامعه و در بهترین حالت یک نسل! تحت تاثیر قرار میگیرن....
اصلا این جور طنز ها یه دفعه از کجا اومدن و اینقدر رایج شدن؟
در مورد بیگانه پرستی هم قبول دارم یکی دیگه از مسائل امروز جامعه ما هست، که بحثش جداست، و اون هم نیاز به یک فرهنگ سازی درست و اصولی داره.
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
مرسی از حضورتون :gol:
نظر شمام محترم... ولی

متاسفانه این جور طنز ها اینقدر زیاد شده که تحقیر آمیز بودنش کمتر به چشم میاد.... تا جایی که حتی سریال های تلویزیون هم جدیدا مضمون تمسخر به زنها و دخترا رو داره!!!
به نظر من اصلا کار درست و انسانی ای نیست که کسی رو به خاطر خانواده، محل تولد، نژاد، قومیت یا جنسیت که انتخاب خودش نبوده مورد تمسخر قرار بدیم!
در کل خوبه هر چند وقت یک بار به کردار و گفتار و سبک زندگیمون یه بازنگری داشته باشیم و اگه نقصی هست سعی کنیم برطرفش کنیم و همیشه رو به ترقی باشیم.
حتما برای خیلیا سوال پیش اومده که چرا چند وقته جوک های ضد زن و ضد دختر اینقدر به طور سرسام آور زیاد شده؟ اگه مقاله رو کامل خونده باشید نوشته که این جوک ها به مرور زمان روی شخصیت و اعتماد به نفس دخترها تاثیر منفی میگذاره، دختر های امروز مادرای فردا هستن! مطمئن باشید مادری که خودش اعتماد به نفس نداشته باشه بچه ای رو تربیت میکنه با اعتماد به نفس پایین، و کل جامعه و در بهترین حالت یک نسل! تحت تاثیر قرار میگیرن....
اصلا این جور طنز ها یه دفعه از کجا اومدن و اینقدر رایج شدن؟
در مورد بیگانه پرستی هم قبول دارم یکی دیگه از مسائل امروز جامعه ما هست، که بحثش جداست، و اون هم نیاز به یک فرهنگ سازی درست و اصولی داره.

منم با تمسخر کردن شخص حقیقی و یا قومیت و محل تولد و .... شدیدا مخالفم . کلا به تمسخر گرفتن شخص درست نیست ، ولی به نظرم این با طنز که اگر شخصی رو زیر سوال نبره فکر نمیکنم مشکلی باشه . طنز رو برای هر جنسیتی میسازن و صرفا برای خانم ها نیست !

با ارزش پوزش در مورد اینکه میفرمایید دختر های امروز مادر های فردا هستن ... اگر دختری عفت خودش رو حفظ کنه هیچ وقت این طنز ها روش تاثیر نمیذاره . چه تاثیری به مرور میخواد بذاره ؟ اصلا شما بفرمایید چند درصد از دختران و پسران امروز با قابلیت تشکیل خانواده رو دارن ؟ این طنز چه نقش منفی ای داره روشون ؟ شما ببینید خود دخترا که مورد بحث تو خیابون چه رفتار هایی دارن ؟ این طنز ها از همین رفتارها ساخته میشه . اگه این حرکات و رفتار هارو از خودشون تو اجتماع به نمایش نذارن ، این طنز های مسخره کننده از کجا میتونه بیاد ؟ همیشه خودمون باعث مسخره شدن خودمون میشیم ! ( جز در مورد قومیت که این واقعا جای تاسف داره ) وقتی خود صدا و سیما جز تهران بقیه رو به اسم شهرستانی خطاب میکنه چه انتظاری میشه داشت ؟ جسارت به دوستان تهرانی نشه . ولی مگه اونی که توی تهران زندگی میکنه چی هست ؟ چه فرقی میکنه ؟ بله لر و ترک و رشتی و .... خیلی مسخره میشن و این یک اشتباه محضه .
 

EECi

مدیر بازنشسته
منم با تمسخر کردن شخص حقیقی و یا قومیت و محل تولد و .... شدیدا مخالفم . کلا به تمسخر گرفتن شخص درست نیست ، ولی به نظرم این با طنز که اگر شخصی رو زیر سوال نبره فکر نمیکنم مشکلی باشه . طنز رو برای هر جنسیتی میسازن و صرفا برای خانم ها نیست !

با ارزش پوزش در مورد اینکه میفرمایید دختر های امروز مادر های فردا هستن ... اگر دختری عفت خودش رو حفظ کنه هیچ وقت این طنز ها روش تاثیر نمیذاره . چه تاثیری به مرور میخواد بذاره ؟ اصلا شما بفرمایید چند درصد از دختران و پسران امروز با قابلیت تشکیل خانواده رو دارن ؟ این طنز چه نقش منفی ای داره روشون ؟ شما ببینید خود دخترا که مورد بحث تو خیابون چه رفتار هایی دارن ؟ این طنز ها از همین رفتارها ساخته میشه . اگه این حرکات و رفتار هارو از خودشون تو اجتماع به نمایش نذارن ، این طنز های مسخره کننده از کجا میتونه بیاد ؟ همیشه خودمون باعث مسخره شدن خودمون میشیم ! ( جز در مورد قومیت که این واقعا جای تاسف داره ) وقتی خود صدا و سیما جز تهران بقیه رو به اسم شهرستانی خطاب میکنه چه انتظاری میشه داشت ؟ جسارت به دوستان تهرانی نشه . ولی مگه اونی که توی تهران زندگی میکنه چی هست ؟ چه فرقی میکنه ؟ بله لر و ترک و رشتی و .... خیلی مسخره میشن و این یک اشتباه محضه .

دوست خوبم سلام
در نوشته شما تناقض وجود داره . به نظر من اگه علت همین رفتارهای دختر های امروزی رو بررسی کنیم نظرتون در مورد قسمت قرمز رنگ تغییر بکنه ( جامعه هدف من اکثریت دختران هستند و نه استثناها )

دختران امروزی همان دخترانی هستند که اگه تا سن خاصی انتخاب نشن و ازدواج نکنن روشون برچسب عیب و ایراد زده میشه و این استرس همیشه بعد از سن 19-20 سالگی همراهشون هست و همین موضوع با تمسخر های ازدواج براشون همراه هست
دختران امروزی همان دخترانی هستند که مدام امر و نهی میشن و اغلب باید ها و نباید ها همراه با سرزنش هست و همین رفتار باعث کاهش اعتماد بنفس میشه
و دهها دلیل مشابه دیگه

اینکه جامعه دختری رو تربیت کنه و سپس تربیت شده خودش رو تمسخر کنه ، نشون دهنده عدم تعقل هست

ممنون
:gol:
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
دوست خوبم سلام
در نوشته شما تناقض وجود داره . به نظر من اگه علت همین رفتارهای دختر های امروزی رو بررسی کنیم نظرتون در مورد قسمت قرمز رنگ تغییر بکنه ( جامعه هدف من اکثریت دختران هستند و نه استثناها )

دختران امروزی همان دخترانی هستند که اگه تا سن خاصی انتخاب نشن و ازدواج نکنن روشون برچسب عیب و ایراد زده میشه و این استرس همیشه بعد از سن 19-20 سالگی همراهشون هست و همین موضوع با تمسخر های ازدواج براشون همراه هست
دختران امروزی همان دخترانی هستند که مدام امر و نهی میشن و اغلب باید ها و نباید ها همراه با سرزنش هست و همین رفتار باعث کاهش اعتماد بنفس میشه
و دهها دلیل مشابه دیگه

اینکه جامعه دختری رو تربیت کنه و سپس تربیت شده خودش رو تمسخر کنه ، نشون دهنده عدم تعقل هست

ممنون
:gol:

سلام ... چه تناقضی ؟

دختری که پاک و با عفت باشه با این طنزها خراب نمیشه دوست عزیز . دختری که بخواد این طنز ها که اسمش روش هست تحت تاثیر قرار بگیره ، میشه جز همون استثناها که فرمودین . وقتی توی خیابون میرم و میبینم دخترها چقد راحت بهم فحش های رکیک میدن ! چقد راحت تو قلیان سرا ها جولان میدن ! وقتی یه دختر دو چند پسر لول میخوره ! وقتی تیپ های زننده داره ! اینها به نظرتون از طنز ضد دختر یاد گرفته اینجوری باشه ؟ این خنده داره واقعا .
اگر کمی غیرت در پدران و شوهر ها باشه و همچنین در اوایل انتخاب زوج این اتفاقات نمیفته . اگه کمی عفت در دختران باشه این اتفاقا نمیفته که الان بیایم بگیم اینا باعث تخریبه ؟

طنز جنبه مخالفت با همین صحنه ها هست که ساخته میشه که جامعه بفهمه به چه راهی داره کشیده میشه . به نظرم همین طنز ها باعث میشه که بفهمیم کجای کاریم . از اتفاقات روزمره هست که طنز ساخته میشه . پس دختر امروزی ما تو خیابون و خونه حتما کاری میکنه که این طنز ها ساخته میشه . این کلمه عسیسم ، عدیدم ، عجقم ، بوج بوج و .... از کجا اومده ؟ خود دخترها باب کردن و الان شده طنز . چون موضوع در مورد دختران هست من فقط در موردشون نظر میدم ، وگرنه در مورد پسران هم صدق میکنه ، و هم اینکه در مورد همه یدختران نمیگم . هنوزم تو خیابون همین دخترانی رو میبینم که از وایبر و واتس آپ و ... استفاده میکنن و این ها هیچ تاثیری روشون نداشته و حتی برعکس مصمم تر شدن برای بهتر بودن و به تمسخر به اصطلاح گرفته نشدن . خود صاحب تاپیک ، رو خودش تاثیری دیده ؟

اگه با این تفکر پیش بریم باید بگم بله یه شخصی مثل مهران مدیری هیچ وقت نباید طنز بسازه و خدا بیامرزدش ! دیدید که چه کردن باهاش . شاید مثال دقیقی نباشه ولی ، با همین طرز فکر هست که طرف نمیتونه مشکلات جامعه رو به زبان طنز بیان کنه .

دوست عزیز طنز زمانی زبان تمسخر میگیره به خودش که شخص خاصی مورد نظر باشه .
 

EECi

مدیر بازنشسته
سلام ... چه تناقضی ؟

دختری که پاک و با عفت باشه با این طنزها خراب نمیشه دوست عزیز . دختری که بخواد این طنز ها که اسمش روش هست تحت تاثیر قرار بگیره ، میشه جز همون استثناها که فرمودین . وقتی توی خیابون میرم و میبینم دخترها چقد راحت بهم فحش های رکیک میدن ! چقد راحت تو قلیان سرا ها جولان میدن ! وقتی یه دختر دو چند پسر لول میخوره ! وقتی تیپ های زننده داره ! اینها به نظرتون از طنز ضد دختر یاد گرفته اینجوری باشه ؟ این خنده داره واقعا .
اگر کمی غیرت در پدران و شوهر ها باشه و همچنین در اوایل انتخاب زوج این اتفاقات نمیفته . اگه کمی عفت در دختران باشه این اتفاقا نمیفته که الان بیایم بگیم اینا باعث تخریبه ؟

طنز جنبه مخالفت با همین صحنه ها هست که ساخته میشه که جامعه بفهمه به چه راهی داره کشیده میشه . به نظرم همین طنز ها باعث میشه که بفهمیم کجای کاریم . از اتفاقات روزمره هست که طنز ساخته میشه . پس دختر امروزی ما تو خیابون و خونه حتما کاری میکنه که این طنز ها ساخته میشه . این کلمه عسیسم ، عدیدم ، عجقم ، بوج بوج و .... از کجا اومده ؟ خود دخترها باب کردن و الان شده طنز . چون موضوع در مورد دختران هست من فقط در موردشون نظر میدم ، وگرنه در مورد پسران هم صدق میکنه ، و هم اینکه در مورد همه یدختران نمیگم . هنوزم تو خیابون همین دخترانی رو میبینم که از وایبر و واتس آپ و ... استفاده میکنن و این ها هیچ تاثیری روشون نداشته و حتی برعکس مصمم تر شدن برای بهتر بودن و به تمسخر به اصطلاح گرفته نشدن . خود صاحب تاپیک ، رو خودش تاثیری دیده ؟

اگه با این تفکر پیش بریم باید بگم بله یه شخصی مثل مهران مدیری هیچ وقت نباید طنز بسازه و خدا بیامرزدش ! دیدید که چه کردن باهاش . شاید مثال دقیقی نباشه ولی ، با همین طرز فکر هست که طرف نمیتونه مشکلات جامعه رو به زبان طنز بیان کنه .

دوست عزیز طنز زمانی زبان تمسخر میگیره به خودش که شخص خاصی مورد نظر باشه .
به نظر من از بحث اصلی خارج شدید
طنز نویسی مهران مدیری و یا مجله گل آقا شکل سالم طنزه
هیچ تناسبی بین توهین های جنسیتی و طنز سالم وجود نداره
وقتی سن ازدواج دختر مورد تمسخر قرار میگیره ، ذره ذره در ضمیر ناخودآگاه اون فرد تاثیر منفی میزاره و موجب استرس و تصمیمات شتاب زده در ازدواج در طولانی مدت میشه
این طنز مربوط به امروز و دیروز نیست

جوک های زشتی از گذشته هم وجود داشته و حتی ضرب المثل های غیراخلاقی هم وجود داشته از گذشته تا به امروز
منظور من دقیقا همونهاست که تاثیر بسیار زیادی در ذهن افراد جامعه دارن


فک کنم منظورم واضح باشه
موفق باشید
 

self.f_t_m990

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بعضی نوشته ها که به اصطلاح جوک نامیده میشن واقعا آزار دهنده هس .
ممنون طیبه جان :gol:
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
منم با تمسخر کردن شخص حقیقی و یا قومیت و محل تولد و .... شدیدا مخالفم . کلا به تمسخر گرفتن شخص درست نیست ، ولی به نظرم این با طنز که اگر شخصی رو زیر سوال نبره فکر نمیکنم مشکلی باشه . طنز رو برای هر جنسیتی میسازن و صرفا برای خانم ها نیست !

با ارزش پوزش در مورد اینکه میفرمایید دختر های امروز مادر های فردا هستن ... اگر دختری عفت خودش رو حفظ کنه هیچ وقت این طنز ها روش تاثیر نمیذاره . چه تاثیری به مرور میخواد بذاره ؟ اصلا شما بفرمایید چند درصد از دختران و پسران امروز با قابلیت تشکیل خانواده رو دارن ؟ این طنز چه نقش منفی ای داره روشون ؟ شما ببینید خود دخترا که مورد بحث تو خیابون چه رفتار هایی دارن ؟ این طنز ها از همین رفتارها ساخته میشه . اگه این حرکات و رفتار هارو از خودشون تو اجتماع به نمایش نذارن ، این طنز های مسخره کننده از کجا میتونه بیاد ؟ همیشه خودمون باعث مسخره شدن خودمون میشیم ! ( جز در مورد قومیت که این واقعا جای تاسف داره ) وقتی خود صدا و سیما جز تهران بقیه رو به اسم شهرستانی خطاب میکنه چه انتظاری میشه داشت ؟ جسارت به دوستان تهرانی نشه . ولی مگه اونی که توی تهران زندگی میکنه چی هست ؟ چه فرقی میکنه ؟ بله لر و ترک و رشتی و .... خیلی مسخره میشن و این یک اشتباه محضه .

دوست عزیز فکر میکنم سوء تفاهم شده... منظور مقاله از جوک های جنسیتی، اونایی هست که کلیت زن بودن و دختر بودن رو زیر سوال میبره، نه یک رفتار ناهنجار خاص رو...
همون طور که جناب
EECi توضیح دادن...
در مورد صدا و سیما هم، من به شخصه به بیشتر سریال هاش انتقاد دارم و به نظرم عملکردش خیلی ضعیفه، مخصوصا در مورد فرهنگ سازی، علاوه بر اینکه در جهت اصلاح جامعه کاری نمیکنه، خودش از عوامل ترویج رفتارهای ناهنجار هست.... به جز چند مورد سریال که استثنا بودند، ترجیح دادم کلا تلویزیون نبینم و با دیدن اون سریالهای بی محتوا و ضعیف غصه نخورم!
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز

دوست عزیز فکر میکنم سوء تفاهم شده... منظور مقاله از جوک های جنسیتی، اونایی هست که کلیت زن بودن و دختر بودن رو زیر سوال میبره، نه یک رفتار ناهنجار خاص رو...
همون طور که جناب
EECi توضیح دادن...
در مورد صدا و سیما هم، من به شخصه به بیشتر سریال هاش انتقاد دارم و به نظرم عملکردش خیلی ضعیفه، مخصوصا در مورد فرهنگ سازی، علاوه بر اینکه در جهت اصلاح جامعه کاری نمیکنه، خودش از عوامل ترویج رفتارهای ناهنجار هست.... به جز چند مورد سریال که استثنا بودند، ترجیح دادم کلا تلویزیون نبینم و با دیدن اون سریالهای بی محتوا و ضعیف غصه نخورم!

اون مثال اولی که تو پست اصلی زده شد کلیت زن بودن و دختر بودن رو زیر سوال میبره واقعا ؟

"دختره زنگ زده برای بلیط کنسرت، گفت چنده؟: گفتم: 40 تومانی، 60 تومانی و 70 تومانی. گفت اینا چه فرقی داره؟ گفتم بستگی داره شما کجا بشینین؟ گفت ما عباس‌آباد می‌شینیم.... خدایا اینو اصلاً شفا نده بذار بهش بخندیم!"

یعنی این و طنز های شبیه به این به این راحتی رو دختران امروزی تاثیر میذاره ؟
من تو صفحات اجتماعی زیاد بودم . یجوری موج زن ستیزی میدن و صحبت از این میشه که به زنان جامعه داره ظلم میشه ، یکی ندونه واقعا فکر میکنه اینجا جنایت داره صورت میگیره . این مقاله هم از همون موارد هست و خیلی نقص داره . شما وایبر و لاین و .... دارید ؟ تاثیرش رو شما چجوریه ؟ همین سریال های بی محتوا رو شما تاثیر گذاشته ؟ میگید نمیبینید چون محتوا نداره . بله مثل شما خیلیا هم میتونن نبینن . ولی تحقیق کنید چند درصد همین جامعه زنان که برنامه های داخلی و ... رو میگن بی محتوا میرن شبکه ترکیه و این فاطما گل رو میبینن . دختران امروز و مادران فردای ما چی دارن میبینن و الگوهاشون کیا هستن . این طنز ها هم واقعیت جامعه هست و باید قبول کرد . قرار نیست با یه طنز رفتارامون تغییر کنه .

رفتارهای ناهنجار رو این دخترها بدون این طنز ها دارن انجام میدن و مدت هاست رواج داره و از روی همین رفتارها طنز ساخته میشه ، که ببره زیر سوال و جنبه انتقادی داره . قلیان کشیدن دختر و چرخ خوردن تو بین چند پسر رو از این طنز ها یاد گرفته ؟
پرسه زنی تو پاسی از شب رو چی ؟
تو کافه ها نشستن رو چی ؟
این تیپ های زننده چی ؟
ارایش غلیظ رو کی یادشون داده ؟
ناهنجاری رو شما در چی میبینید ؟
لطفا دنبال جواب و راه حل باشید براشون . اقصد جسارت به هیچکسی و شما رو ندارم ، اما اگه خودتون این قبیل رو رعایت میکنید ، پس راه حلش رو هم میدونید . راه حل بذارید بقیه هم استفاده کنن .

من خودمم دوس ندارم جوان های جامعه چه دختر و چه پسر به این شکل بیرون باشن و این حرکات رو از خودشون به نمایش بذارن ولی مشکل از جای دیگه هست .
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
به نظر من از بحث اصلی خارج شدید
طنز نویسی مهران مدیری و یا مجله گل آقا شکل سالم طنزه
هیچ تناسبی بین توهین های جنسیتی و طنز سالم وجود نداره
وقتی سن ازدواج دختر مورد تمسخر قرار میگیره ، ذره ذره در ضمیر ناخودآگاه اون فرد تاثیر منفی میزاره و موجب استرس و تصمیمات شتاب زده در ازدواج در طولانی مدت میشه
این طنز مربوط به امروز و دیروز نیست

جوک های زشتی از گذشته هم وجود داشته و حتی ضرب المثل های غیراخلاقی هم وجود داشته از گذشته تا به امروز
منظور من دقیقا همونهاست که تاثیر بسیار زیادی در ذهن افراد جامعه دارن


فک کنم منظورم واضح باشه
موفق باشید

طنز مهران مدیری یه مثالی بود ساده . برای طنزی که به بیان ساده مشکلات جامعه رو نشون میده همیشه و همیشه مخالفینی داره . این تناقض نیست عین واقعیت همین مقاله هست که میگه دختر با این طنزها رفته رفته بهش شبیه میشه . خیر دختر اگر دختر باشه اینها روش تاثیر نمیذاره .
بعد الان بالا رفتن سن ازدواج به این قضیه هست ؟ کمی تحقیق کنید لطفا

طنز زشت قضیه اش فرق میکنه ! مثالی که زده شد طنز زشت نبود و توضیحاتی که تو مقاله بود دقیقا مفهمومش این نبود . بله طنز زشت رو هیچ کسی نمیپزیره حالا برای هر سن و جنسیتی باشه .
ولی همین طنز مهران مدیری رو که خیلیا نپزیرفتن ! اینجوری باشه باید بگیم دوستان بیان طنز های آبکی بسازن و بی محتوا و وقت مردم تلف بشه . خیر طنز باید همراه با مشکلات جامعه باشه و نظر من هم اینه که خیلی از این طنز ها همین مشکلات جامعه هست که دخترانمون دارن رواجش میدن و از روی اونه که طنز ساخته میشه . هیچ اول طنزی ساخته نمیشه بعد یکی بیاد ازش تقلید کنه . مطمئنا چنین باشه اون شخص از عقل خارجه . اطراف من تو خانواده دختر زیاده . با بعضیاشونم حرف زدم اصلا قبول ندارن که روشون تاثیر میذاره .
 

shakiba.h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام استارتر عزیز
پستات عالی بودن ....من به شخصه خیلی تلاش کردم ولی حتی خودمم گاهی یادم میره و این جکارو فوروارد میکنم ....
ولی با جوکای قومیتی و جوکای جنسیتی مشکل دارم ...با قضاوت کردن و خیلی چیزای دیگه....
اصلا چرا واژه هایی مثل ترشیده یا پیر پسر باید تو واژگانمون وجود داشته باشه؟؟
البته جدیدا مطلبی درباره اسم هایی که تو جوکا استفاده میکنن شنیدم
مثلا کوچه علی چپ
مثلا غضنفر که اسم امام علیه...
مطلب دقیقشو پیدا میکنم و براتون میذارم....
مچکرم
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
1) اون مثال اولی که تو پست اصلی زده شد کلیت زن بودن و دختر بودن رو زیر سوال میبره واقعا ؟

"دختره زنگ زده برای بلیط کنسرت، گفت چنده؟: گفتم: 40 تومانی، 60 تومانی و 70 تومانی. گفت اینا چه فرقی داره؟ گفتم بستگی داره شما کجا بشینین؟ گفت ما عباس‌آباد می‌شینیم.... خدایا اینو اصلاً شفا نده بذار بهش بخندیم!"

2) یعنی این و طنز های شبیه به این به این راحتی رو دختران امروزی تاثیر میذاره ؟
3) من تو صفحات اجتماعی زیاد بودم . یجوری موج زن ستیزی میدن و صحبت از این میشه که به زنان جامعه داره ظلم میشه ، یکی ندونه واقعا فکر میکنه اینجا جنایت داره صورت میگیره . این مقاله هم از همون موارد هست و خیلی نقص داره . شما وایبر و لاین و .... دارید ؟ تاثیرش رو شما چجوریه ؟ همین سریال های بی محتوا رو شما تاثیر گذاشته ؟ میگید نمیبینید چون محتوا نداره . بله مثل شما خیلیا هم میتونن نبینن . ولی
4) تحقیق کنید چند درصد همین جامعه زنان که برنامه های داخلی و ... رو میگن بی محتوا میرن شبکه ترکیه و این فاطما گل رو میبینن . دختران امروز و مادران فردای ما چی دارن میبینن و الگوهاشون کیا هستن . این طنز ها هم واقعیت جامعه هست و باید قبول کرد . قرار نیست با یه طنز رفتارامون تغییر کنه .

5) رفتارهای ناهنجار رو این دخترها بدون این طنز ها دارن انجام میدن و مدت هاست رواج داره و از روی همین رفتارها طنز ساخته میشه ، که ببره زیر سوال و جنبه انتقادی داره . قلیان کشیدن دختر و چرخ خوردن تو بین چند پسر رو از این طنز ها یاد گرفته ؟
پرسه زنی تو پاسی از شب رو چی ؟
تو کافه ها نشستن رو چی ؟
این تیپ های زننده چی ؟
ارایش غلیظ رو کی یادشون داده ؟
ناهنجاری رو شما در چی میبینید ؟
لطفا دنبال جواب و راه حل باشید براشون . اقصد جسارت به هیچکسی و شما رو ندارم ، اما اگه خودتون این قبیل رو رعایت میکنید ، پس راه حلش رو هم میدونید . راه حل بذارید بقیه هم استفاده کنن .

6) من خودمم دوس ندارم جوان های جامعه چه دختر و چه پسر به این شکل بیرون باشن و این حرکات رو از خودشون به نمایش بذارن ولی مشکل از جای دیگه هست .

1) از نظر شما کلیت دختر بودن رو زیر سوال نمیبره؟ اون جوک مفهومش چیه؟ یه نفر با هوش اجتماعی خیلی ضعیف، معنی لغات رایج رو نفهمیده و باعث خنده شده! البته نگفته یه نفر! گفته دختره! یعنی اون به واسطه دختر بودنش خنگ بوده! نه چیز دیگه ای... این به نظرتون توهین به همه دخترا نیست؟؟؟
2) بله تاثیر میذاره، توی مقاله هم کامل توضیح داده بود که تاثیرش به مرور زمانه و خود دخترا هم متوجهش نمیشن! شما خودتون، اگه توی محیطی قرار بگیرید که مدام همه بهتون بگن فلان کارو نمیتونی انجام بدی، یک سال، دو سال، چند سال بعد هم ادامه پیدا کنه بالاخره رو طرز فکرتون تاثیر میذاره و واقعا فکر میکنید نمیونید! و خودتونم متوجه نمیشید... فقط این باور براتون نهادینه میشه که نمیتونید!
3) بله زن ستیزی هست... مگه فقط کشتن آدما جنایته؟ کشتن تدریجی شخصیت و روح آدما جنایت بزرگتریه! البته من خیلی از مطالبی که به عنوان زن ستیزی نشر میشه رو قبول ندارم، ولی بعضیاشو واقعا قبول دارم، یکیش همین طنزهایی که جدیدا مد شده...
4) اگر تلویزیون برنامه های پرمحتوا داشته باشه که علاوه بر اینکه با فرهنگ ما متناسب باشه جذاب هم باشه مطمئنا آمار بیننده سریال های ماهواره کمتر میشه... هر چیزی راهی داره!
5) همه جور آدمی وجود داره، هم در بین پسرا و هم در بین دخترا هستن کسایی که رفتارای ناهنجار اجتماعی داشته باشن، ولی این دلیل نمیشه کل دخترا و جنسیت زن رو مورد توهین قرار بدیم. به علاوه، من نمیفهمم بی حجابی و قلیون کشیدن و اینا، چه ربطی به خنگ بودن و دست و پا چلفتی بودن دخترا داره که الان موضوع بیشتر جوکهاست!
6) ...

:gol::gol::gol:
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام استارتر عزیز
پستات عالی بودن ....من به شخصه خیلی تلاش کردم ولی حتی خودمم گاهی یادم میره و این جکارو فوروارد میکنم ....
ولی با جوکای قومیتی و جوکای جنسیتی مشکل دارم ...با قضاوت کردن و خیلی چیزای دیگه....
اصلا چرا واژه هایی مثل ترشیده یا پیر پسر باید تو واژگانمون وجود داشته باشه؟؟
البته جدیدا مطلبی درباره اسم هایی که تو جوکا استفاده میکنن شنیدم
مثلا کوچه علی چپ
مثلا غضنفر که اسم امام علیه...
مطلب دقیقشو پیدا میکنم و براتون میذارم....
مچکرم

مرسی از حضورت عزیزم :gol:
بله،متاسفانه به قدری همه گیر شده که دخترا هم این موضوع رو دارن قبول میکنن!!! باید هر چه زودتر جلوش گرفته بشه.
بله وجود همچین واژه هایی بین مردمی با این غنای فرهنگی! مایه تاسفه.... البته از مردم عامه ای که هر چیزی رو که بشنون استفاده میکنن نمیشه انتظاری داشت، ولی قشر تحصیل کرده جامعه نباید با چشم بسته تقلید کنن و باید در مورد هر چیزی تفکر و تحلیل داشته باشن.
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
1) از نظر شما کلیت دختر بودن رو زیر سوال نمیبره؟ اون جوک مفهومش چیه؟ یه نفر با هوش اجتماعی خیلی ضعیف، معنی لغات رایج رو نفهمیده و باعث خنده شده! البته نگفته یه نفر! گفته دختره! یعنی اون به واسطه دختر بودنش خنگ بوده! نه چیز دیگه ای... این به نظرتون توهین به همه دخترا نیست؟؟؟
2) بله تاثیر میذاره، توی مقاله هم کامل توضیح داده بود که تاثیرش به مرور زمانه و خود دخترا هم متوجهش نمیشن! شما خودتون، اگه توی محیطی قرار بگیرید که مدام همه بهتون بگن فلان کارو نمیتونی انجام بدی، یک سال، دو سال، چند سال بعد هم ادامه پیدا کنه بالاخره رو طرز فکرتون تاثیر میذاره و واقعا فکر میکنید نمیونید! و خودتونم متوجه نمیشید... فقط این باور براتون نهادینه میشه که نمیتونید!
3) بله زن ستیزی هست... مگه فقط کشتن آدما جنایته؟ کشتن تدریجی شخصیت و روح آدما جنایت بزرگتریه! البته من خیلی از مطالبی که به عنوان زن ستیزی نشر میشه رو قبول ندارم، ولی بعضیاشو واقعا قبول دارم، یکیش همین طنزهایی که جدیدا مد شده...
4) اگر تلویزیون برنامه های پرمحتوا داشته باشه که علاوه بر اینکه با فرهنگ ما متناسب باشه جذاب هم باشه مطمئنا آمار بیننده سریال های ماهواره کمتر میشه... هر چیزی راهی داره!
5) همه جور آدمی وجود داره، هم در بین پسرا و هم در بین دخترا هستن کسایی که رفتارای ناهنجار اجتماعی داشته باشن، ولی این دلیل نمیشه کل دخترا و جنسیت زن رو مورد توهین قرار بدیم. به علاوه، من نمیفهمم بی حجابی و قلیون کشیدن و اینا، چه ربطی به خنگ بودن و دست و پا چلفتی بودن دخترا داره که الان موضوع بیشتر جوکهاست!
6) ...

:gol::gol::gol:

1) خیر توهین نیست . اگر دختری به خودش نگیره و خودشو خنگ فرض نکنه نه . مگه دخترای مملکت خنگ هستن خانم که با این قبیل جوک ها این انگ رو بهشون بخوایم بچسبونیم ؟ اینا صرفا برای خنده هستن . هر کسی هم میتونه برای اون جوک نظرشو بگه .

2 ) من چندین بار متذکر شدم اگر توهین به شخص خاص باشه بله . شما دارید میگید اگر کسی به من بگه ! بله که از نظر روحی روانی رو من تاثیر میذاره . ولی وقتی بگه پسره ، پسرا و ... چرا من باید به خودم بگیرم و یا روی من تاثیر بذاره ؟ جز اینکه سست اراده باشم و یا مشکلی در خود من باشه و به خودم این حرفارو نسبت بدم .
اگر واقعا به این راحتی تاثیر میذاره دخترای ما بلانسبت ( طبق گفته خودتون ) خیلی سست اراده هستن که با یک و یا چندین جوک زندگیشون تغییر کنه . ولی اینطور نیست . شما نمیتونید به راحتی بگید روی همه ی دخترا و یا اکثریت تاثیر داره . الان خودتون دارید خودتونو زیر سوال میبرید که !!!! عجیبه

3) بله جنایت فقط قتل نیست . ولی این جوک ها هم زن ستیزی نیست . اسمش روشه چرا با این دیدگاه بهش نگاه میکنید آخه ! واقعا جای تعجب داره .

4) در اینکه برنامه های داخلی بی محتوی هست شکی نیست . ولی برنامه های خوبی هم داریم . ولی شما خودتون دارید میگید بی محتوی ! چطور میشه شخصی برنامه بی محتوی داخلی رو نمیبینه و میره برنامه داغون ماهواره رو میبینه و اون میشه براش محتوی ؟ این بی بندباری هست و لاغیر . بعد اینم بگم همه برنامه های ماهواره و یا شبکه های داخلی هم بی محتوی نیست . طرف باید استفاده درست ازشون بکنه . مثل همین نت که میشه انواع استفاده هارو ازش کرد . خود همین لاین و وایبر و ... استفاده درست و مفید دارن و استفاده مخرب هم دارن . حالا اگه شخصی نمیتونه از برنامه ها خوب استفاده کنه باید بگیم این جوک ها روش تاثیر گذاشته که اینجوری شده؟ یعنی این جوک ها برداشته بشه ، این قشر دختران دیگه عسیسم و .... و خیلی موارد دیگه رو نمیگن و خیلی رفتارا رو که تو جوک ها هست تکرار نمیکنن ؟

5 ) تو جوک گفته شده همه ی دخترا خنگ هستن و دست و پا چلفتی ؟ شما چنین برداشتی میکنید ؟
این تفکرتون مثل این برنامه مهران مدیری شده با عرض پوش ! که رفتار بعضی پزشکارو زیر سوال برده به صورت طنز . حالا یه عده پزشک اومدن و گفتن که مارو مسخره کردن و وجهه کل پزشکا زیر سوال رفته ! این مسخرست .مگه همه ی پزشکا اینجوری هستن ؟ با تفاسیر شما پس هستن و اگه یه سری هم نباشن بعدا کم کم میشن ، چشم و گوش بسته ان دیگه
باید دید همه ی دختران هم این نظر رو دارن که شما دارید ؟ دخترا اینقد هم خنگ نیستن که اینارو سری به خودشون نسبت بدن . چه تعداد دختر میاد با این طنزا خوشدو خو میده ؟ و بعد خودشو خنگ فرض میکنه . هیچ دختری نمیاد اینکار رو انجام بده .

اگر جایی صحبتم ناراحتتون کرد ببخشید روی صحبتم همه دخترا هست و منظورم به شما نیست .
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
مرسی از حضورت عزیزم :gol:
بله،متاسفانه به قدری همه گیر شده که دخترا هم این موضوع رو دارن قبول میکنن!!! باید هر چه زودتر جلوش گرفته بشه.
بله وجود همچین واژه هایی بین مردمی با این غنای فرهنگی! مایه تاسفه.... البته از مردم عامه ای که هر چیزی رو که بشنون استفاده میکنن نمیشه انتظاری داشت، ولی قشر تحصیل کرده جامعه نباید با چشم بسته تقلید کنن و باید در مورد هر چیزی تفکر و تحلیل داشته باشن.

با عرض پوزش فهم ، درک ، شعور ، معرفت و معرفت شناسی در همه یکسان هست . چند بار دیدم این جمله رو تکرار کردید ، باید بگم که قشر عام مردم فهمشون اینقد بالا هست و حتی خیلیاشون بیشتر از قشر تحصیل کرده جدا از علم ، از فهم و شعور خیلی بالایی برخوردار هستن . پس نفرمایید که ولی قشر تحصیل کرده جامعه نباید با چشم بسته تقلید کنن و باید در مورد هر چیزی تفکر و تحلیل داشته باشن.


بلانسبت خیلیا همین قشر تحصیل کرده باید قبول کنید که خیلی چیزارو متوجه نیستن ، و در اصل گند زدن به فرهنگ . نمیگم همه و نمیگم همه عام هم میفهمن . ولی فهم و درک به تحصیل نیست . خوبه که همیشه تو بیانمون هم متوجه خیلی چیزا باشیم . همینجور که میگید طنز ضد دختر تاثیر بد داره ، این چیزهارو هم باید رعایت کرد .
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با عرض پوزش فهم ، درک ، شعور ، معرفت و معرفت شناسی در همه یکسان هست . چند بار دیدم این جمله رو تکرار کردید ، باید بگم که قشر عام مردم فهمشون اینقد بالا هست و حتی خیلیاشون بیشتر از قشر تحصیل کرده جدا از علم ، از فهم و شعور خیلی بالایی برخوردار هستن . پس نفرمایید که ولی قشر تحصیل کرده جامعه نباید با چشم بسته تقلید کنن و باید در مورد هر چیزی تفکر و تحلیل داشته باشن.


بلانسبت خیلیا همین قشر تحصیل کرده باید قبول کنید که خیلی چیزارو متوجه نیستن ، و در اصل گند زدن به فرهنگ . نمیگم همه و نمیگم همه عام هم میفهمن . ولی فهم و درک به تحصیل نیست . خوبه که همیشه تو بیانمون هم متوجه خیلی چیزا باشیم . همینجور که میگید طنز ضد دختر تاثیر بد داره ، این چیزهارو هم باید رعایت کرد .
من هم اگر دقت کنید گفتم تفکر کنن و کورکورانه تقلید نکنن که گند نزنن به جامعه، از اون نظر میگم که نقش افراد تحصیل کرده تو جامعه پررنگ تر از افراد عامی هست.
نمیدونم با کجای اون جمله مشکل دارید!

1) خیر توهین نیست . اگر دختری به خودش نگیره و خودشو خنگ فرض نکنه نه . مگه دخترای مملکت خنگ هستن خانم که با این قبیل جوک ها این انگ رو بهشون بخوایم بچسبونیم ؟ اینا صرفا برای خنده هستن . هر کسی هم میتونه برای اون جوک نظرشو بگه .

2 ) من چندین بار متذکر شدم اگر توهین به شخص خاص باشه بله . شما دارید میگید اگر کسی به من بگه ! بله که از نظر روحی روانی رو من تاثیر میذاره . ولی وقتی بگه پسره ، پسرا و ... چرا من باید به خودم بگیرم و یا روی من تاثیر بذاره ؟ جز اینکه سست اراده باشم و یا مشکلی در خود من باشه و به خودم این حرفارو نسبت بدم .
اگر واقعا به این راحتی تاثیر میذاره دخترای ما بلانسبت ( طبق گفته خودتون ) خیلی سست اراده هستن که با یک و یا چندین جوک زندگیشون تغییر کنه . ولی اینطور نیست . شما نمیتونید به راحتی بگید روی همه ی دخترا و یا اکثریت تاثیر داره . الان خودتون دارید خودتونو زیر سوال میبرید که !!!! عجیبه

3) بله جنایت فقط قتل نیست . ولی این جوک ها هم زن ستیزی نیست . اسمش روشه چرا با این دیدگاه بهش نگاه میکنید آخه ! واقعا جای تعجب داره .

4) در اینکه برنامه های داخلی بی محتوی هست شکی نیست . ولی برنامه های خوبی هم داریم . ولی شما خودتون دارید میگید بی محتوی ! چطور میشه شخصی برنامه بی محتوی داخلی رو نمیبینه و میره برنامه داغون ماهواره رو میبینه و اون میشه براش محتوی ؟ این بی بندباری هست و لاغیر . بعد اینم بگم همه برنامه های ماهواره و یا شبکه های داخلی هم بی محتوی نیست . طرف باید استفاده درست ازشون بکنه . مثل همین نت که میشه انواع استفاده هارو ازش کرد . خود همین لاین و وایبر و ... استفاده درست و مفید دارن و استفاده مخرب هم دارن . حالا اگه شخصی نمیتونه از برنامه ها خوب استفاده کنه باید بگیم این جوک ها روش تاثیر گذاشته که اینجوری شده؟ یعنی این جوک ها برداشته بشه ، این قشر دختران دیگه عسیسم و .... و خیلی موارد دیگه رو نمیگن و خیلی رفتارا رو که تو جوک ها هست تکرار نمیکنن ؟

5 ) تو جوک گفته شده همه ی دخترا خنگ هستن و دست و پا چلفتی ؟ شما چنین برداشتی میکنید ؟
این تفکرتون مثل این برنامه مهران مدیری شده با عرض پوش ! که رفتار بعضی پزشکارو زیر سوال برده به صورت طنز . حالا یه عده پزشک اومدن و گفتن که مارو مسخره کردن و وجهه کل پزشکا زیر سوال رفته ! این مسخرست .مگه همه ی پزشکا اینجوری هستن ؟ با تفاسیر شما پس هستن و اگه یه سری هم نباشن بعدا کم کم میشن ، چشم و گوش بسته ان دیگه
باید دید همه ی دختران هم این نظر رو دارن که شما دارید ؟ دخترا اینقد هم خنگ نیستن که اینارو سری به خودشون نسبت بدن . چه تعداد دختر میاد با این طنزا خوشدو خو میده ؟ و بعد خودشو خنگ فرض میکنه . هیچ دختری نمیاد اینکار رو انجام بده .

اگر جایی صحبتم ناراحتتون کرد ببخشید روی صحبتم همه دخترا هست و منظورم به شما نیست .

هدف من از این تاپیک این نبود که کسی رو وادار کنم طرز فکرش رو تغییر بده، فقط یه دعوت بود به فکر کردن به یه سری مسائل به ظاهر بی اهمیت، ولی مهم و تاثیر گذار
من آنچه شرط بلاغست با تو می‌گویم

تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال
این جور جوک ها رو نمیشه با سریال مهران مدیری مقایسه کرد! فرق دارن با هم... توی اون سریال یه سری رفتارهای غیر انسانی رو نکوهش میکرد، نه نفس پزشک بودن رو، ولی این جوک ها دختر بودن رو مساوی خنگ بودن میدونن... این دوتا زمین تا آسمون فرق دارن!
در مورد بقیه صحبتاتون، اگر واقعا نظرتون اینه من دیگه حرفی ندارم!! :smile:
موفق و موید باشید
.
 
آخرین ویرایش:
بالا