انگور و خواص آن

نازي_مو

عضو جدید
کاربر ممتاز
هفته اول: يكي از وعده هاي غذايي خود را به انگور اختصاص دهيد. .( به دلخواه)
هفته دوم: دو وعده از وعده هاي غذايي خود را به انگور اختصاص دهيد.( به دلخواه)
هفته سوم:تمام وعده هاي غذايي خود را به انگور اختصاص دهيد.
هفت چهارم :تمام وعده هاي غذايي خود را به انگور اختصاص دهيد.
ديگر خواص انگور:
انگور ميوه‌اي است بهشتي كه شامل ويتامين‌هاي آ، ب، و ث مي‌باشد هم چنين داراي مقداري منيزيم، كلسيم، آهن،‌ فسفر، پتاسيم و آلبومين است‌. امروزه در طب درمان‌هاي طبيعي (نتروپت), از رژيم‌هاي مختلف انگور استفاده مي‌كنند. همچنين اين ميوه را براي درمان بيماري‌هاي يبوست،‌ عوارض رماتيسم، كم‌خوني و حتي پيشگيري از سرطان سودمند مي‌دانند‌.
انگور هم لاغر كننده است و هم چاق كننده بدين گونه كه اگر انگور را از صبح تا ظهر خالي ميل كنيد لاغر كننده است و اگر آن را همراه با غذا ميل كنيد چاق كننده است. توجه داشته باشيد وقتي انگور ميل مي‌كنيد پشت آن آب سرد ننوشيد و يا ميوه‌هاي خشك مانند برگه هلو و غيره را با انگور و آب ميل نكنيد، زيرا دچار دل درد مي‌شويد.

يكي از خواص انگور، صاف كننده و مولد خون بودن آن است‌. انگور قند خون را نيز تنظيم مي‌كند. به علاوه انگور قرمز براي تصفيه خون و خون سازي از انگور سبز هم بهتر است. البته افرادي كه قند خون پايين دارند مي‌توانند از انگور بهره زيادي ببرند‌. بنابراين سعي كنيد هميشه انگور داشته باشيد و چند بار در روز از آن ميل كنيد‌.
انگور يكي از ميوه‌هاي ضد سرطان شناخته شده است و اين به خاطر خواص ضد عفوني كنندگي آن است‌. افرادي كه در دوره نقاهت يك بيماري هستند و يا ضعف عمومي‌بدن دارند و در نتيجه قدرت دفاعي بدن آن‌ها كم شده است، سعي كنند از انگور، هويچ، سيب و هلو، به مقدار زيادي استفاده كنند‌. البته اين ميوه‌ها را با هم در آب ميوه‌گيري ريخته و آب ميوه حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند‌.

خوب است بدانيد انگور پتاسيم زيادي دارد كه به جبران ضعف بدن كمك مي‌كند و در كنترل فشارخون موثر است. انگور و سيب هر دو ميوه‌هاي بهشتي هستند كه افراد مبتلا به ناراحتي‌هاي قلب و اعصاب مي‌توانند آب آن را نيز در طي روز بنوشند‌.

انگور براي سلامتي قلب، ريه و كليه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزي، ملين و مدر بوده و براي مبتلايان به اوره بالاي خون (نقرس) مناسب و سازگار است‌. اين نكته را هم بدانيد يبوست كه عوارض آن بي‌اشتهايي، نفخ، سردرد،‌ تشنگي مفرط و بدبويي دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف مي‌شود‌.



خود انگور در درمان يبوست و التهاب معده و روده ها و شيره انگور خاصيت ملين دارد.برگ آن مقوي و قابض و دم كرده آن مدر است . آبغوره اش در رفع اورام مخاط لثه و دهان و سركه حاصله از تخمير دانه انگور در تسكين خارش پوست و جلوگيري از خونريزي ها بكار ميرود و دانه هاي خشك آن صفرا و بلغم را دفع و پي را محكم كرده خستگي را رفع و حالت انبساط بوجود مياورد در همه حال انگور و برگ و شيره و دانه هاي خشك شده و دانه هاي نارس (غوره ) و دانه تخمير شده (سركه ) مصرف غذائي دارند .
كشمش: كشمش تقويت كننده بدن است و اگر آن را مانند چاي دم كنيد و بنوشيد، براي نرم كردن سينه و درد گلو مفيد است‌.

غوره: غوره براي افراد مبتلا به چربي خون بسيار مفيد بوده و ضد عفوني كننده بدن نيز هست‌. هم چنين اگر با سالاد ميل شود براي لاغر كردن سودمند است‌. سعي كنيد غوره خالي را نخوريد چون روي معده اثر سوء مي‌گذارد.

همچنين خانم‌هاي باردار از خوردن غوره زياد خودداري كنند، چون غوره مدر است و امكان دارد موجب سقط جنين شود‌.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
انگور و خواص آن

درخت انگور با نام علمی Vitis vinifera از خانواده انگورسانان Vitaceae است. در این خانواده حدود 11 جنس و بیش از 600 گونه وجود دارد. مهمترین جنس این خانواده جنس انگور است. این گیاه حالت بوته‌ای و رونده دارد و دارای پیچک در مقابل بعضی از برگها می‌‌باشد. انگور یا مو یکی از انواع گیاهان دو لپه‌ای می‌باشد.
انگور یکی از مهمترین میوه‌هایی است که از زمانهای بسیار قدیم مورد استفاده بشر قرار گرفته است. بطورکلی ، دو نظریه متفاوت در مورد دیرینگی انگور وجود دارد. عده‌ای معتقدند که انگور ، حتی قبل از پیدایش غلات ، مورد استفاده بشر قرار گرفته است.
انگور بطور وحشی و به مقدار فراوان در جنگلها وجود داشته و انسانهای نخستین از برگ و میوه آن بهره می‌جستند. انگور میوه‌ای است بهشتی که شامل ویتامینهای A , B ، C می‌باشد هچنین دارای مقداری منیزیم ، کلسیم ، آهن ، فسفر ، پتاسیم و آلبومین است. انگور یکی از میوه‌های ضد سرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی آن است.

ارزش غذایی انگور
انگور از نظر ارزش غذایی و خواص بهداشتی ، دارای سودمندیهای بسیاری است. از مهمترین مواد قندی موجود در حبه‌های انگور تازه ، ساکارز ، گلوکز و دکستروز می‌باشد. از اسیدهای آلی اسید فرمیک ، اسید مالیک ، اسید سیتریک و اسید تارتاریک را می‌توان نام برد. نمک‌های کانی مانند آهک ، منیزیم ، آهن ، منگنز ، سیلیس وجود دارد. مقدار انرژی موجود در هر 100 گرم انگور تازه 67 کیلوکالری است.
مشخصات انواع انگور
انگورها را به 2 گروه می‌توان تقسیم کرد. یکی انگورهای کشمشی که برای تهیه سبزه و دیگر کشمش مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیگری انگورهایی که غالبا دانه‌دار بوده و برای تهیه آب انگور به مصرف می‌رسند.
خواص انگور
میوه بسیار مفیدی است که خاصیت قلیایی دارد و باعث قلیایی شدن خون می‌شود. و از این لحاظ هر کیلوی آن معادل یک لیتر آب معدنی است. به علت وجود مواد قندی زیاد انرژی‌زا است و حرارت بدن را تامین می‌کند. به علت داشتن پتاسیم مقوی قلب و یک داروی موثر برای کم خونی است زیرا دارای آهن ، منگنز و منزیم است. آب انگور در رژیم غذایی افراد چاق که بخواهند لاغر شوند زیاد مصرف می‌شود و به علت کم داشتن مواد چربی مانع افزایش وزن می‌شود.انگور پوست را شاداب و روشن مي‌كند
ميوه انگور براي تقويت و طراوت پوست و روشن كردن رنگ پوست مفيدست .ميوه انگور بسيار مقوي و مغذي است، ميوه انگور براي طراوت پوست صورت بسيار مفيدست؛‌ آب انگور تازه را با يك تكه پنبه به صورت بماليد و پس از 10 دقيقه با آب نيم‌ گرم محتوي كمي جوش شيرين بشوييد. انگور خون را تصفيه و سينه و ريه را صاف و تميز مي‌كند. همچنين انگور براي درمان ورم معده و روده مفيد و يبوست را برطرف مي‌كند و در درمان سل ريوي و سياه سرفه مؤثرست. از اين ميوه براي درمان اسهال خوني استفاده مي‌شود، افرادي كه معده ضعيف دارند بايد انگور را بدون پوست بخورند زيرا پوست آن دير هضم و موجب دل درد، نفخ و عوارض ديگر مي‌شود.همچنين: خواص طبي غوره را هم در اين جا بيان خواهم كرد:
1- در درمان ورم مخاط دهان و نرمي لثه‌ها مؤثرست.
2- آب غوره براي درمان چاقي مفرط مفيدست.
3- بيماري اسكوربوت كه به علت كمي ويتامين"C" در بدن است با آب غوره درمان مي‌شود.
4- آب غوره چون داراي تارتارات پتاسيم است براي درمان سياتيك و رماتيسم حاد بسيار مفيدست.
5- در دفع زردي مؤثرست.
6- خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو مي‌اندازد.
7- حرارت و صفراي بدن را دفع و روده‌ها را ضدعفوني مي‌كند.
8- آب غوره تقويت‌كننده كبد است.
9- براي برطرف كردن ورم گلو آب غوره قرقره كنيد.
10- براي دفع كرم روده و تقويت معده بايد به مدت پنج روز آش آب غوره همراه با زيره سياه مصرف كنيد البته در اين مدت بايد از خوردن غذاهاي سنگين اجتناب نمايند.
11- آب غوره درمان كننده پا درد و كمردرد است. براي معالجه مي‌توان به مدت ده روز آش آب غوره مصرف نمود البته از خوردن غذاهاي سنگين در اين مدت بايد اجتناب كرد.
12- ترشي غوره نيز رماتيسم و سياتيك را درمان مي‌كند.
 

mousa mp

عضو جدید
خاصیت های شگفت انگیز انگور

خاصیت های شگفت انگیز انگور

آنهایی که معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیر هضم است و موجب دل درد، نفخ و عوارض دیگر می گردد.


درخت انگور که مو نیز نامیده می شود درختچه‌ای است بالا رونده که از دیوار و درختان مجاور بالا می‌رود.

ساقه آن گره در و دارای برگهای متناوب است. برگهای انگور دارای پنج لوب دندانه دار و به رنگ سبز تیره می باشد. گلهای آن کوچک ، مجتمع و به صورت خوشه ظاهر می شود. میوه درخت انگور، گوشت دار و شیرین و برگهای مختلف است.
Grapes.jpgvine%20(1).jpg


به گزارش ایسنا، کلیه قسمت‌های درخت انگور قابل استفاده دارویی است. بنابراین هر قسمت را جداگانه بررسی می کنیم.


ترکیبات شیمیایی

1) برگ مو: دارای ساکاروز ، لوولز Levulose ، اینوزیت Inosite ، مواد نشاسته‌ای و تعدادی اسیدهای آلی است.

2) دم خوشه انگور: دارای تانن، مواد رزینی، تارتارات پتاسیم و اسید های آلی است.

3)غوره: میوه سبز رنگ و نارس انگور است که دارای طعم ترش می باشد. غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک Succinique Acid ، اسید اگزالیک، اسید گلوکولیک Glucolique Acid و قند می باشد.

4) انگور رسیده: در صد گرم حبه انگور مواد زیر موجود است:

آب 75 گرم

پروتئین 3.1 گرم

مواد قندی 20 گرم

کلسیم 12 میلی گرم

فسفر 4.0 میلی گرم

آهن 4.0 میلی گرم

سدیم 3 میلی گرم

پتاسیم 175 میلی گرم

ویتامین آ 100 گرم

ویتامین ب 05.01 میلی گرم

ویتامین ب 03.02 میلی گرم

ویتامین ب 3.03 میلی گرم

ویتامین ث 4 میلی گرم

5- پوست انگور دارای تانن، تارتارات پتاسیم، اسیدهای آزاد و مواد معدنی می باشد.

6- هسته انگور: در هسته انگور مقدری روغن و تانن موجود است. روغن هسته انگور Grape seed oil برنگ زرد مایل به سبز است . این روغن فاقد بو و دارای طعمی مطبوع می باشد . روغن هسته دارای تری گلیسیرید، اسید اولئیک، اسید پالمتیک، اسید لینولئیک، اسید استئاریک و اسید آراشیک می باشد.


خواص دارویی

خواص درمانی میوه انگور

انگور بر طبق طب قدیم ایران گرم و تر است.

1) اخلاط بدن را متعادل می کند.

2) بسیار مقوی و مغذی است.

3) خون را تصفیه می کند.

4) سینه و ریه را صاف و تمیز می کند.

5) برطرف کننده یبوست است.

6) انگور برای درمان ورم معده و روده مفید است.

7) در درمان سل ریوی و سیاه سرفه موثر است.

8) برای درمان اسهال خونی از انگور استفاده می شود.

9) برای درمان نقرس بسیار مفید است.

10) آنهایی که معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیر هضم است و موجب دل درد، نفخ و عوارض دیگر می گردد .

11) انگور بهترین میوه برای کسانی است که می خواهند لاغر شوند و بدن خود را از اسید اوریک، سنگ‌های صفراوی و مسمومیت های مزمن (مسمومیت از سرب یا جیوه ) پاک کنند. این گونه اشخاص باید در هر هفته به مدت 2 روز فقط آب انگور بخورند و رژیم آب انگور بگیرند بدین ترتیب که هر دو ساعت یکبار آب انگور تازه را گرفته و بنوشند. مقدار مصرف روزانه تقریبا 2 کیلو گرم است و در این دو روز نباید غذای دیگری مصرف کنند فقط می توانند آب بنوشند.

12) رژیم آب انگور برای مبتلایان به سل ریوی و بواسیر نیز مفید است.

13) برای تقویت و طراوت پوست و همچنین روشن کردن رنگ پوست، آب انگور تازه را با یک تکه پنبه به صورت بمالید و پس از ده دقیقه با آب نیم گرم محتوی کمی جوش شیرین بشوئید.

14) زیاده روی در مصرف آب انگور به طور مداوم ایجاد سنگ کلیه می کند.


خواص طبی روغن هسته انگور

روغن هسته انگور گرم کننده بدن است، این روغن ضد یبوست می باشد. از آن برای نقاشی و تهیه صابون نیز استفاده می شود.


خواص طبی هسته انگور


هسته انگور از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است:

1) دارای تانن است بنابراین قابض است.

2) اسهال را برطرف می کند.

3) ترشح ادرار و اسپرم را کم می کند.

4) گرد هسته انگور را برای درمان به مسلولین می دهند .

5) هسته انگور برای آنهایی که مثانه و کلیه ضعیف دارند مضر است.


خواص طبی پوست انگور

پوست انگور از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است:

1- پوست انگور را خشک کرده و می سوزانند خاکستر بدست آمده را برای درمان اکثر زخم‌ها استفاده می شود .

2- پوست انگور دیر هضم است و بهتر است که در موقع خوردن پوست آنرا بیرون آرود.


خواص طبی غوره

غوره که بانگلیسی Un-ripe grape نامیده می شود از نظر طب قدیم ایران سردو قابض است:

1.در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه‌ها موثر است.

2.آب غوره برای درمان چاقی مفرط مفید است.

3.بیماری اسکوربوت که بعلت کمی ویتامین C در بدن می باشد با آب غوره درمان می شود.

4. آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است.

5.در دفع زردی موثر است.

6.خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو می اندازد و قاعده را باز می کند.

7.حرارت و صفرای بدن را دفع می کند و روده‌ها را ضد عفونی می کند.

8.آب غوره تقویت کننده کبد است.

9.برای برطرف کردن ورم گلو آب غوره قرقره کنید.

10.برای دفع کرم و روده و تقویت معده باید بمدت پنج روز آش آب غوره همراه با زیره سیاه مصرف کنید البته در این مدت باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمائید.

11.آب غوره درمان کننده پا درد و کمر درد می باشد. برای معالجه می توان به مدت ده روز آش آب غوره مصرف نمود. البته از خوردن غذاهای سنگین در این مدت اجتناب کرد.

12.ترشی غوره نیز معالجه رماتیسم و سیاتیک است.


خواص طبی برگ مو

1. برگ مو قابض است .

2. دم کرده برگهای جوان مو اسهال خونی را برطرف می کند.

3. برای خونریزیها مفید است.

4. در رفع نقرس و زردی موثر است.

5. استفراغ را برطرف می کند.

6. در رفع اختلالات گردش خون مربوطه به دوره بلوغ و یائسگی موثر است .

7. هنگامیکه پوست صورت قرمز می شود و ملتهب است خوردن دم کرده آن اثر مفید درد .

8. گرد برگهای جوان و خشک شده مو، اثر خوبی در رفع خونریزیهای رحم و خون آمدن از بینی درد.

9. برای برطرف کردن سرمازدگی دست و پا جوشانده برگ مو را تهیه کرده و دست و پا را به مدت 15 دقیقه در آن قرار دهید.

10. برای تهیه دم کرده برگ مو، مقدر 15 تا 20 گرم برگ مو را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید 10 دقیقه بماند.

11. از دم کرده برگ مو می توان برای شستشوی چشم در مورد ورم ملتحمه استفاده کرد.

12. دم کرده برگ مو برای رفع واریس مفید است.
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز

ـ انگور میوه‌ای شیرین و لذیذ و از نوع میوه‌های خوشه‌ای است. انگور میوه ای است بهشتی كه شامل ویتامین های A و B و C می باشد همچنین دارای مقداری منیزیم، كلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و آلبومین است. این میوه مناسب برای بیماری‌های اعصاب است. مواد غذایی موجود در انگور به هضم غذا و جذب آن در معده كمك فراوانی می‌كند و در درمان بیماری‌های سوءهاضمه، سل ریوی، مشكلات كلیوی (سنگ كلیه)‌ و یبوست كمك فراوانی می‌كند. همچنین این میوه را برای درمان بیماری های ناشی از عوارض رماتیسم، كم خونی و حتی پیش گیری از سرطان سودمند می دانند.

ـ انگور هم لاغر كننده است و هم چاق كننده. بدینگونه كه اگر انگور را از صبح تا ظهر، خالی میل كنید لاغر كننده است و اگر آن را همراه با غذا میل كنید چاق كننده است. توجه داشته باشید وقتی انگور میل می كنید پشت آن آب سرد ننوشید و یا میوه های خشك مانند برگه ی هلو و غیره را با انگور و آب میل نكنید زیار دچار دل درد می شوید.

ـ یكی از خواص انگور،‌ صاف كننده و "مولد خون بودن" آن است. انگور قند خون را نیز تنظیم می كند. به علاوه انگور قرمز برای تصفیه ی خون و خون سازی از انگور سبز هم بهتر است. البته افرادی كه قند خون پایین دارند می توانند از انگور بهره ی زیادی ببرند. بنابر این سعی كنند همیشه انگور تهیه کنند و چند بار در روز مقداری از آن را میل كنند.

ـ آب انگور مغذی عضله قلب است. انگور اختلالات قلبی حاصله از ازدیاد فشارخون را از بین می‌برد و دارای اثر تقویت‌كننده قلب است. انگور موجب ازدیاد ترشح صفرا می‌شود و عمل هضم را تحریك و تسریع می‌بخشد و تخمیرهای روده‌ای را كاهش می‌دهد. انگور یكی از میوه های ضد سرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضد عفونی كنندگی آن است.

ـ انگور برای سلامتی قلب، ریه و كلیه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر بوده و برای مبتلایان به اوره ی خون مناسب و سازگار است. این نكته را هم بدانید یبوست كه عوارض آن بی اشتهایی، نفخ، سردرد، تشنگی مفرط و بد بویی دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف می شود. هر شخصی باید حتی الامکان در روز مقداری انگور میل كند زیرا میوه ای ضد عفونی كننده است.

ـ افرادی كه در دوره ی نقاهت یك بیماری هستند و یا ضعف عمومی بدن دارند و در نتیجه قدرت دفاعی بدن آنها كم شده است، سعی كنند از انگور، هویج، سیب و هلو، به مقدار زیاد استفاده كنند. البته این میوه ها را با هم در آب میوه گیری ریخته و آب میوه ی حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند. خوب است بدانید انگور پتاسیم زیادی دارد كه به جبران ضعف بدن كمك می كند.

ـ تاکستان های ایران انگورهای مختلفی را عرضه می کنند که نامهایی از قبیل: عسگری، بی دانه، شاهانی، کشمشی، صاحبی، فخری، لعل حسینی، مراغه ای، یاقوتی، نباتی، مسکه، خلیلی، گزنه ای، ملائی، مهدی خانی، کندری، مثقالی، روچه، ابی، الفی سیاه، لوغن، شانی، شاماما، یزدانی، گوهر، کمری، شاهرودی، الوان، خلیفه حصار، دم خروسی، رازقی شیرازی را دارند که در ادامه تصاویری از برخی از نژادهای انگور را می بینید:

یاقوتی




لعل حسینی




بی دانه




مثقالی




خلیلی




مسکه




نباتی




مهدی خانی




ملائی




گزنه ای




کندری




عسگری




رازقی شیرازی




دم خروسی




شاهرودی




گوهر




خلیفه حصار






غوره (میوه نارس انگور) که دارای طعم ترشی می‌باشد برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و ضد عفونی كننده بدن نیز هست. غوره و آبغوره در آشپزی ایرانی کاربرد فراوان دارد. غوره اگر با سالاد میل شود، برای لاغر كردن سودمند است. سعی كنید غوره را خالی نخورید چون روی معده اثر سوء می گذارد هم چنین خانم های باردار از خوردن غوره ی زیاد خودداری كنند،‌ چون غوره مدر است و امكان دارد موجب سقط جنین شود.






كشمش (میوهٔ رسیده و خشک انگور) دارای خواص بیشماریست. تقویت كننده ی بدن است و اگر آن را مانند چای دم كنید و بنوشید، برای نرم كردن سینه و درد گلو مفید است. مصرف کشمش سستی و رخوت را از بدن دور می‌کند و موجب از بین رفتن آب اضافی بدن می‌شود، دهان را خوشبو می‌کند و ماده مناسبی از فیبر، آنتی اکسیدان و انرژی در بدن است. کشمش برای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را بر عهده دارد، به همین دلیل مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است. همچنین منبع خوب ویتامین D و هورمون استروژن می‌باشد. این میوه خشک باعث عملکرد صحیح رگ‌های بدن می‌شود ...

کشمش نیز مانند محصول اولیه آن که همان انگور است انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع انگور و همینطور نوع تهیه، نامهای متفاوتی هم دارند. کشمش سبز قلمی، کشمش زرد(دودی)، کشمش تیفی، کشمش آفتابی و کشمش مویز و ... که البته مصرف هر نوع از آنها نیز به نوعی متفاوت است.




منبع : ایران سان

 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
انگور جزو گیاهان دارویی نیست....
ولی مویز جزو گیاهان داروییه....
سلام
خوب معصومه جان اسم علمیشم بهم بگو. که کدوم انگور جزو گیاهان دارویی نیست. این فایل پی دی اف من که میگه جزو گیاهان دارویی هست اما دقیق نمیدونم منظور شما کدومه. ممنون میشم دقیق عنوان کنی که کدومش دارویی هست و کدومش دارویی نیست. مرسی :gol: آخه کلی انگور داریم... همشونو هم به یک چشم میبینیم همیشه :D
 

پیوست ها

  • 597_22.pdf
    113.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
خوب معصومه جان اسم علمیشم بهم بگو. که کدوم انگور جزو گیاهان دارویی نیست. این فایل پی دی اف من که میگه جزو گیاهان دارویی هست اما دقیق نمیدونم منظور شما کدومه. ممنون میشم دقیق عنوان کنی که کدومش دارویی هست و کدومش دارویی نیست. مرسی :gol: آخه کلی انگور داریم... همشونو هم به یک چشم میبینیم همیشه :D

من به خودم اجازه ندادم رو حرف اساتیدم حرف بزنم

ولی این بحث بارها شده

هر گیاهی که دارای خواص درمانی باشه ، دارویی محسوب میشه

انگور که صد در صد دارویی می باشد :smile:

و البته از بین هزاران گونه گیاهی ، کمتر گونه ای پیدا می شه که هیچ سودی برای جسم یا روح انسان نداشته باشه ، اونم با پیشرفت علم ، خلافش ثابت میشه :D
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
من به خودم اجازه ندادم رو حرف اساتیدم حرف بزنم

ولی این بحث بارها شده

هر گیاهی که دارای خواص درمانی باشه ، دارویی محسوب میشه

انگور که صد در صد دارویی می باشد :smile:

و البته از بین هزاران گونه گیاهی ، کمتر گونه ای پیدا می شه که هیچ سودی برای جسم یا روح انسان نداشته باشه ، اونم با پیشرفت علم ، خلافش ثابت میشه :D


درسته زیبا جان. اما توی تعریف ما از یک گیاه دارویی به این صورت هست که گیاهی دارویی محسوب میشه که دارای بیشترین ماده موثره خاصی باشه... مثل بابونه که کامازولن داره... افسنطین هم کامازولن داره.... اما بابونه با کامازولنش به همه جا رسیده!
کلا گیاهان اکثرشون دارای خواص دارویی هستند اما میزان ماده موثره به قدری نیست که ما بهش بگیم گیاه دارویی... این تعریفیه که خیلی از متخصصین گیاه دارویی بهش میگن.
بهتره به این بیت از شعر نظامی اشاره کنم

نرویــد بــر زمیــن هرگـز گیـاهــی
که ننوشته است بر برگش دوائی

اما با تعریف علمی گیاهان دارویی یه خورده فاصله داره :gol:
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
درسته زیبا جان. اما توی تعریف ما از یک گیاه دارویی به این صورت هست که گیاهی دارویی محسوب میشه که دارای بیشترین ماده موثره خاصی باشه... مثل بابونه که کامازولن داره... افسنطین هم کامازولن داره.... اما بابونه با کامازولنش به همه جا رسیده!
کلا گیاهان اکثرشون دارای خواص دارویی هستند اما میزان ماده موثره به قدری نیست که ما بهش بگیم گیاه دارویی... این تعریفیه که خیلی از متخصصین گیاه دارویی بهش میگن.
بهتره به این بیت از شعر نظامی اشاره کنم

نرویــد بــر زمیــن هرگـز گیـاهــی
که ننوشته است بر برگش دوائی

اما با تعریف علمی گیاهان دارویی یه خورده فاصله داره :gol:

عجب

ببخشید تشکر ندارم

اگه تعریف علمیش این باشه من تسلیمم ولی بازم به دل نمیشینه :redface: چون در شناسنامه هر گیاهی ، معمولا حداقل یه متابولیت ثانویه وجود داره که مقدارش نسبت به سایر گونه ها بیشتره و میشه یکی از نشانه های شناسایی اون گونه

و متابولیت های ثانویه ای که برای دیگر موجودات بی خاصیت باشن خیلی کم هستن

بازم چون یه مسئله ی نسبیه نمی تونه با قاطعیت ، تعریف علمی گیاه دارویی که شما فرمودین رو رد کنه ، بنابراین به ناچار این تعریف رو باید پذیرفت :redface:
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
عجب

ببخشید تشکر ندارم

اگه تعریف علمیش این باشه من تسلیمم ولی بازم به دل نمیشینه :redface: چون در شناسنامه هر گیاهی ، معمولا حداقل یه متابولیت ثانویه وجود داره که مقدارش نسبت به سایر گونه ها بیشتره و میشه یکی از نشانه های شناسایی اون گونه

و متابولیت های ثانویه ای که برای دیگر موجودات بی خاصیت باشن خیلی کم هستن

بازم چون یه مسئله ی نسبیه نمی تونه با قاطعیت ، تعریف علمی گیاه دارویی که شما فرمودین رو رد کنه ، بنابراین به ناچار این تعریف رو باید پذیرفت :redface:

آخه الان مبحث اقتصادیش هم مطرح شده... گیاهی دارویی هست که استخراج ماده موثره در اون ارزش اقتصادی داشته باشه. اونوقت بهش میگن گیاه دارویی. بله منم با جملات شما موافقم اما تعاریف آکادمیک با نظرات من و شما تقابل داره. وگرنه به دل منم نمیشینه... چون من گندم و برنج هم دارویی میدونستم :D و واقعا هم ویتامین هایی دارند که در نوع خودشون بی نظیر هست... چه کنیم که ریش ما گرو تعاریف آکادمیک هست :biggrin:
 

♥@SH!M♥

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اون یاقوتیا خوردن داره!!

حیف تو باغچمون داشتیم بابام درشون اوورد از باغچه...!!:(
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
آخه الان مبحث اقتصادیش هم مطرح شده... گیاهی دارویی هست که استخراج ماده موثره در اون ارزش اقتصادی داشته باشه. اونوقت بهش میگن گیاه دارویی. بله منم با جملات شما موافقم اما تعاریف آکادمیک با نظرات من و شما تقابل داره. وگرنه به دل منم نمیشینه... چون من گندم و برنج هم دارویی میدونستم :D و واقعا هم ویتامین هایی دارند که در نوع خودشون بی نظیر هست... چه کنیم که ریش ما گرو تعاریف آکادمیک هست :biggrin:

خوب ما که مجبور نیستیم تو بحثای علمی ، تابع تعاریف اقتصادی و حتی آکادمیک باشیم

این جوری مجبور میشیم خودمونو گول بزنیم و خواص دارویی گیاهانی که مشمول این تعریف نیستن رو نادیده بگیریم :D

پیشنهاد میکنم در یک حرکت علمی انقلابی ، در همین تالار گیاه دارویی ، برای گندم و برنج هم تاپیک بزنید ;)
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
خوب ما که مجبور نیستیم تو بحثای علمی ، تابع تعاریف اقتصادی و حتی آکادمیک باشیم

این جوری مجبور میشیم خودمونو گول بزنیم و خواص دارویی گیاهانی که مشمول این تعریف نیستن رو نادیده بگیریم

پیشنهاد میکنم در یک حرکت علمی انقلابی ، در همین تالار گیاه دارویی ، برای گندم و برنج هم تاپیک بزنید ;)
مبحث علمی و اقتصادی رو با هم مخلوط نکنین
عرایض اولیه بنده در همون ابتدا در مورد تعاریف علمی بود و نه تعاریف اقتصادی
هیچ کس در هیچ کجای دنیا به برنج و گندم نمیگه گیاه دارویی... اما من میگم باید بگن! :D ولی حالا جدای از شوخی ما نمیتونیم فراتر از تعاریف اونا جلو بریم... حتی اینم میدونیم که شلتوک برنج و سبوس گندم خودشون دنیایی از ماده مثره هستند... ولی گفتن اینا در گیاهان دارویی با وجود اون همه خواص و خاصیت جایی ندارن. البته من نمیگمااا فارماکوپه های معتبر میگن. منم ده سال پیش مشکلم سر همین بود و افتاده بودم وسط این اقیانوس و هنوز هم توجیه نشدم. چون فارماکوپه ها نگفتن دارویی پس داریی نیست... البته اینم بگم که فارماکوپه های بریتیش (بریتانیا) و آلمان هر چند سال یکبار به روز میشن اما اسمی از گندم و برنج نمیبرن نامردا! :cry:
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
مبحث علمی و اقتصادی رو با هم مخلوط نکنین
عرایض اولیه بنده در همون ابتدا در مورد تعاریف علمی بود و نه تعاریف اقتصادی
هیچ کس در هیچ کجای دنیا به برنج و گندم نمیگه گیاه دارویی... اما من میگم باید بگن! :D ولی حالا جدای از شوخی ما نمیتونیم فراتر از تعاریف اونا جلو بریم... حتی اینم میدونیم که شلتوک برنج و سبوس گندم خودشون دنیایی از ماده مثره هستند... ولی گفتن اینا در گیاهان دارویی با وجود اون همه خواص و خاصیت جایی ندارن. البته من نمیگمااا فارماکوپه های معتبر میگن. منم ده سال پیش مشکلم سر همین بود و افتاده بودم وسط این اقیانوس و هنوز هم توجیه نشدم. چون فارماکوپه ها نگفتن دارویی پس داریی نیست... البته اینم بگم که فارماکوپه های بریتیش (بریتانیا) و آلمان هر چند سال یکبار به روز میشن اما اسمی از گندم و برنج نمیبرن نامردا! :cry:


:surprised:

بابا بی خیال فارماکوپه و بریتیش و این حرفا ! تعاریفشون برای خودشون خوبه

سبوس گندم و برنج ، از شونصد سال پیش در طب سنتی استفاده شده ، پس داروییه !
 

Similar threads

بالا