@@@@ اميرالمؤمنين علي(ع) در خطبه غدیریه @@@@

khatami1

عضو جدید



اميرالمؤمنين علي(ع) در خطبه غديريه چه گفت؟



در دوره حاکميت على (ع) اتفاقا روز عيد غدير با جمعه مصادف شد. مسلمانان حضور چشم‏گيرى پيدا کردند و آن حضرت براى اقامه نماز جمعه و خواندن خطبه‏هاى آن در برابر مردم قرار گرفت.


حسين‌بن‏ على(ع) مي‌گويد: پنج ساعت از روز گذشته بود[قبل از اذان ظهر]، که پدرم خطبه‏ها را آغاز کرد. او نخست به حمد و ثناى حضرت حق پرداخت، صفات ربوبى‏اش را برشمرد، حاکميت مطلق را از آن وى دانست، نعمت‏هايش را مورد توجه قرار داد و بعد خطاب به مردم فرمود: خداوند تعالى امروز دو عيد بسيار بزرگ [جمعه و غدير] را براى شما در يک زمان قرار داده است؛ دو عيدى که هر يک فلسفه وجودى ديگرى را تکامل مى‏بخشدو به وسيله هر يک هدايت در ديگرى اثر مى‏بخشد... سپس فرمود: توحيد و ايمان به يگانگى خداوند پذيرفته نمى‏شود مگر با اعتراف به نبوت پيامبرش محمد(ص) و دين و شريعت محمد(ص) پذيرفته نمى‏شود مگر با قبول ولايت امر کسى که خدا فرمان ولايتش را داده است؛ و همه اين امور سامان نمى‏پذيرد مگر بعد از توسل و تمسک به اهل ولايت.














غدير از نگاه مولى الموحدين على(ع)


سپس فرمود: خداوند در روز غدير (1) آنچه در باره منتخبين خود اراده کرد بر پيامبرش فرو فرستاد، به او فرمان داد تا ولايت و وصايت را ابلاغ کند و مجال را از کافران و منافقان بگيرد نگران گزند دشمنان نباشد .روز غدير قدر و منزلت بسيار دارد، در آن روز گشايشهاى الهى فرا رسيده و حجتش بر همه تمام شده است. امروز روز روشنگرى و اظهار عقيده از جايگاه بلند و روشن است، امروز روز تکامل دين و روز وفاى به عهد است. غدير روز (2) [رسول الله(ص)] و مشهود [على بن‏ابى‏طالب(ع)] است، روز در هم ريختن پيمانهاى زير پرده کفر و نفاق است، روز آشکار شدن حقايق اصيل اسلام است، روز ذلت و خوارى شيطان است، روز استدلال و برهان است، روز جدا شدن صفوف کسانى است که آن را تکذيب مى‏کردند امروز بزرگترين روزى است که عده‏اى از شما از آن اعراض کرديد، روز هدايت و امتحان بندگان خداست، روز آشکار شدن کينه‏هاى نهفته در دلها و سينه‏هاست، روز عرضه نصوص [سخنان بدون ابهام پيامبر (ص)] بر افراد مؤمن و دلباخته [اهل الخصوص‏] است، غدير روز شيث پيامبر(ع) است، روز ادريس و يوشع و شمعون و ...













منشور علوى(ع) در عيد غدير


امير مؤمنان(ع) در قسمت آخر خطبه فرمود: رحمت خدا بر شما اى مسلمانان، بعد از برگشت از اين اجتماع بزرگ امروز [غدير] را عيد بگيريد: [و با انجام امور ذيل آن را بزرگ بشماريد] .



الف) نعمت را بر افراد خانواده و خويشاوندانتان گسترش دهيد و نيکى و بخشش پيشه کنيد . (3)



ب) به برادران دينى خويش به قدر توان نيکى و بخشش کنيد. (4) و (5)



ج) خداى را در برابر نعمتهايى که به شما ارزانى داشته، شکرگزار باشيد.



د) کنار يکديگر جمع شويد تا خداوند اجتماع شما را فراگير و گيراتر سازد.



ه) به يکديگر نيکى کنيد تا خداوند به شما الفت و مهربانى بيشتر عنايت کند.



و) نعمت‏هاى الهى را به يکديگر تبريک و تهنيت گوييد همان طور که خداوند [در اين روز] با اعطاى اجر و ثوابى بيش از ديگر اعياد به شما تهنيت مى‏گويد. بعد فرمود: کمک‏هاى مالى به ديگران در امروز (غدير) به اموالتان برکت مى‏بخشد و بر عمرتان مى‏افزايد: مهربانى به ديگران سبب رحمت و عنايات حق خواهد شد.



ز) با خوش‏رويى و شادمانى يکديگر را در آغوش بگيريد.



ح) خداوند را بر توفيقات خويش سپاس گوييد.



ط) از فقرا و ضعيفانى که چشم به کمک شما دارند ديدن کنيد، به زيارتشان برويد و با آنان در خوراکشان همراه شويد. بعد حضرت فرمود: يک درهم کمک به فقرا در روز عيد غدير با دويست‏هزار درهم برابر است، بلکه بيشتر خواهد بود.



ى) وقتى يکديگر را ملاقات کرديد مصافحه کنيد، به هم تبريک بگوييد و سلام کنيد، که پيامبر خدا(ص) به من چنين فرمان داد. (6)


برای دیدن متن کامل خطبه غدیریه به سایت زیر سر بزنید

http://www.radiomaaref.ir/showNews.aspx?id=745




پي‌‏نوشت ها:


1ـ از روز غدير خم در روايت تعبير به «يوم الدوح» شده است که اين واژه هم در روايات و هم در اشعار به کار گرفته شده است. (بحارالانوار، ج 94، ص 115).



2 و 3)ـ تفسير شاهد و مشهود را مى‏توان در موارد ذيل يافت: اصول کافى، ج 1، ص 425، ح 69؛ بحارالانوار، ج 35، ص 386، ح 1؛ ج 36، ص 114، ح .61



4 و 5)ـ در ترجمه عبارات تلفيق شده است.



6ـ بحارالانوار، ج 95، ص 118 ـ 112، ح 8، مقدارى از خطبه اميرالمؤمنين(ع) نقل شده توسط امام حسين(ع).
 
آخرین ویرایش:

13654242

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام ممنون اگه میتونی خود خطبه غدیر رو هم بزار ..حالا که انجام داری میدی اگه میتونی کاملترش کن بشه منبع ما ..بازم ممنون
 

Similar threads

بالا