اعلام حضور کلیه اعضای انجمن مهندسی برق جهت طراحی و ساخت کنترلر سی ان سی

aliila1359

عضو جدید
با تشکر
شما تا حالا نقطه شروع معلوم نکرده اید . ببینید پروفی باس و کن و پی آی دی و اینترپولیشین و .... هدف ما نیست وسیله است . ابزار است . اینها همگیشون تو هر زبان و تو هر ide کلاسهای آماده ای دارن فقط به پروژتون add میکنینن و استفاده می کنید .

مساله اصلی اینه که خروجی رو باید تو سروو موتور دید .
 

TABRIZ.MACHINERY

عضو جدید
عرض بنده هم همینه که اینا کلس های اماده داره و نگرانی نداره شما یه مدت روی این موارد بحث میکردید منم نقطه گذاشتم نقطه شروع رو هم عرض کردم حالا شما خودتون ببینید چکار باید کرد شروعش اینه که پایانش بچیزی شبیه به فنوک برسه در مورد مسایل حقوقی و صندوق و ابزار و امکانات هم سر خط دادم حالا من میشم شنونده اقای موسوی چرا نیستید؟
 

TABRIZ.MACHINERY

عضو جدید
خوب دیدن نتیجه تو سروو هم کار شاقی نیست شروع کنیم برسیم اونجا اونموقع بحثش رو میکنیم ال سی دیمون روشنه؟جی کد رو از یه استانداردی میگیره اد میکنه از یه زرو افستی اسنارت میکنه پالس میکنه میفرسته به سروو ها فید بک رو از روتاری یا لینییر اینکودر میگیره؟اینو میشه تو یه شبیه ساز فعلا دید بعدا سروو هم گیر میاریم بلوک دیاگرامش امادست؟پروسسور و بیس نرم افزاری مشخص شد رو چی باید پیاده کنیم؟
 

aliila1359

عضو جدید
خوب دیدن نتیجه تو سروو هم کار شاقی نیست شروع کنیم برسیم اونجا اونموقع بحثش رو میکنیم ال سی دیمون روشنه؟
دیاگرامش امادست؟پروسسور و بیس نرم افزاری مشخص شد رو چی باید پیاده کنیم؟

خوب این از lcd روشن



برد کاربردی صنعتی Tiny4412 چهارهسته ای Cortex-A9 به همراه LCD7" و تاچ خازنی

http://eshop.eca.ir/خانواده-cortex-...ه-ای-cortex-a9-به-همراه-lcd7-و-تاچ-خازنی.html



برد دیسکاوری F7 STM32F746G-DISCO 32F746GDISCOVERY

http://eshop.eca.ir/خانواده-cortex-m/4571-برد-دیسکاوری-f7-stm32f746g-disco-32f746gdiscovery.html


و همینطور 100 تا برد دیگه .تاینی- کوبی - بینگل -رسب بری - دیسکاوری و 100 ها شرکت دیگه برد صنعتی دارن قیمتش میانگین از 15 دلار است تا 100 دلار



http://eshop.eca.ir/برد-beaglebone/2954-ماژول-نمایشگر-lcd-43-اینچ-برد-beaglebone-black.html

http://eshop.eca.ir/خانواده-cortex-...ه-ای-cortex-a9-به-همراه-lcd7-و-تاچ-خازنی.html

http://eshop.eca.ir/خانواده-cortex-...x-a8-به-همراه-lcd7-و-تاچ-خازنی-فریم-جدید.html

http://eshop.eca.ir/خانه/1747-برد-کاربردی-صنعتی-tiny210v2-cortex-a8-به-همراه-lcd7-و-تاچ-خازنی.html

http://eshop.eca.ir/خانواده-arm9-arm11/851-برد-mini2440-به-همراه-lcd-35-پک-اوریجینال.html
 

TABRIZ.MACHINERY

عضو جدید
بله درسته ولی آیا این بردها در حد بردهای فانوک و زیمنس هستش؟خوب السی دی روشن شد ببینید چطوری باید یه منوهایی شبیه به یه کنترلر روتین رو روش بالا بیاریم نه منوهای من در اوردی و آن یوزر فرندلی
 

aliila1359

عضو جدید
بله درسته ولی آیا این بردها در حد بردهای فانوک و زیمنس هستش؟خوب السی دی روشن شد ببینید چطوری باید یه منوهایی شبیه به یه کنترلر روتین رو روش بالا بیاریم نه منوهای من در اوردی و آن یوزر فرندلی

نمی دونم پروسسور بردهای فانوک و زیمنس چی هستن .ولی فکر نکنم 4 هسته ای باشن .و یک کنترلر که برای هدایت و مسیر یابی یک ابزار براده برداری در هر سانتی متر چند دقیقه وقت داشته باشه اصلا به این حجم سرعت و حافظه نیاز ندارند .این حجم پردازشی بیشتر برای واقعیت های مجازی و هوش مصنوعی و سیستم های ناوبری ربات ها و پهباد ها و سیستم های نظامی هم میتونه کافی باشه .

طراحی منو برای بردی که سیستم عامل اندروید و ویندز 8 رو ساپرت میکنه در حد بچه بازی است.این بردهای صنعتی میتونن فیلم با کیفیت اچ دی پخش کنن . تاچشون خازنی هست . این برد های صنعتی قدرت پردازشی شون بیشتر از پنتیوم 4 اینتل هستند .

شما تمرکزتون رو اینتر فیس ها و hmi و mmi نباشه . عملا برای یک کنترلر اینتر فیس یک امر زینتی و آپشنال حساب میشه .مخصوصا الان که dnc ها و اتاق های مانیتورینگ مرکزی هستند و مخصوصا نسل بروز کنترل های توزیع شده - دیگه به وجود رابط کاربری و اینتر فیس بر روی خود کنترلر یک ماشین cnc اصلا احتیاجی نمیشه .
 
آخرین ویرایش:

TABRIZ.MACHINERY

عضو جدید
نخیر منوهای استاندارد یوزر فرندلی نیازه که گیر پیچ و سردرگم کننده نباشه.بله برای اینکار فرکانس بالا نیاز نیست منظورم این بود پروسسورهای مختص موشن کنترلینگ یا دی اس پی یا سی ان سی کنترل با هسته های مختص کنترل لایه های پی ای دی یا سایذ موارد مربوط به کنترلهای حرکتی محورها موجوده.
 

TABRIZ.MACHINERY

عضو جدید
همزمانی محورها خیلی مهمه روش مطالعه کنید روی صف جاب پروسس خیلی فشار تحمیل خواهد کرد چند پروسسور مجزا لازمه فک کنم یکی افلاین یکی انلاین یکی پی ال سی غیر پله ای
 

TABRIZ.MACHINERY

عضو جدید
کلس های اماده فاز لاجیک و پی ای دی برای پوزیشینینگ کلوز لوپ اماده و قابل دسترسه؟
 

aliila1359

عضو جدید
کلس های اماده فاز لاجیک و پی ای دی برای پوزیشینینگ کلوز لوپ اماده و قابل دسترسه؟

منطق فازی در این نوع عملیات برای ما نیاز نیست . چون ما تصمیم گیری منطقی یا هوش مصنوعی نیاز نداریم .همه چیز از قبل مشخصه .
خود pid هم که با محاسبات عددی خیلی راحت تو چند تا لوپ قابل پیاده سازی .فقط قسمت مشکلش تایین ضرایب kp, ka, ks یا اتو تیون این کنترلر است .که با روش زیگلر نیکولز قابل تایین است .

شما نظر خودتون رو راجب نقطه شروع بگید تا روش بحث بشه .
[h=3][/h]
 

TABRIZ.MACHINERY

عضو جدید
خیلی هم عالی پس.پس داریم میبینیم که نشدی هم نیست.در مورد شروع و موارد مالی و حقوقی و فنی و صندوق مالی فعلا چیزایی که به ذهنم میومد رو گفتم شما هم نظرات رو بفرمایید تا من هم نظر بدم
 

مازارو

عضو جدید
با سلام
بهتره دوستان سعی کنند یک برنامه یا نرم افزار پایه جهت محاسبات کنترلی CNC بنویسند ودر محیط مناسب مثلأ با استفاده از Opengl محاسبات خود رو شبیه سازی کنند.
متاسفانه در ایران ما هیچگونه نرم افزار فنی محاسباتی برای CNC پنج یا شش درجه نداریم یعنی به نوعی منتاژکار به حساب میاییم.کلیه نرم افزارهایی که جهت میان یابی و محاسبات گشتاوری وجریان و غیره به کار می رون خارجی هستن به این دلیل هرگز ما نمی توانیم برندی مستقل و مخصوص کشور ایران داشته باشیم.
CNC شرکتهایی همچون زیمنس و فانوک در حقیقت کامپیوترهایی هستند عادی وتوان محاسباتی ویژه ای ندارند تنها ویژگی این دستگاهها وجود یک نرم افزار محاسباتی جهت میان یایی ومحاسبات سرعت و شتاب ،توان تبدیل گیربکسها و در اخر محاسبه گشتاور و جریان اعمالی به سروو ها و کنترل مداوم آن است.
تا زمانی که فرد و یا دانشگاهی در فکر نرم افزار محاسباتی و کنترلی CNC یا ربات صنعتی نباشد نمی توان حرفی از پیشرفت در این حوزهها زد.
 
آخرین ویرایش:

TABRIZ.MACHINERY

عضو جدید
سلام.در اول کار رو در این حد پیچیده نکنید ما هم قراره نرم افزار دولوپ کنیم ولی نمیخواییم سرور و اچار فرانسه برای بقیه دست و پا کنیم تایوان چین هاست و جی اس کا دارن برنامه و نرم افزار هم نوشتن ولی محاسبات عام و مرجع برای همه ساختن وقتی لینوکس سی ان سی و ای ام سی دو هست برای مثال میشه از اینا کمک گرفت و پله ساخت نه که پله شد البته ما هم بصورت اصولی پله ای میشیم برای مراتب بالاتر نه که پله بشیم برای همین پروژه.
 

مازارو

عضو جدید
دوست عزیز عادت ما ایرانیها این هست که هرگز تحقیق نمی کنیم همیشه از چیزهایی که دیگران ساختن و مخ شکوندن استفاده می کنیم تازه برای این منتاژ کاری پز هم میدیم همچنین معنی همفکری در ایران این هست که هرچی بلدی به دیگران یاد بدی بعدشم هرگز نمی تونید طرف مقابل رو راضی کنید .از اول تاپیک چند سالی گذشته و تا حالا نقطه شروعی مشخص نشده و همچنین نهضت ادامه داره.
 

TABRIZ.MACHINERY

عضو جدید
اولا چند سال نیست و یک و خورده ای ساله در ضمن ما مونتاژ کاری نمیخوایم بکنیم کدوم مونتاژ؟عرض کردم از اصول و الگوریتم های اپن سورس میشه خط گرفت.باز خوبه این نهضت ادامه داره این نهضت رو شروع نمیکردیم چی میشد؟ما هسته پروسسور موشن کنترل و کنترل محوری خودمون خواهیم نوشت نیازی به توسعه مرجع برای دیگران نمیبنم در ضمن تحقیق هم میکنیم بدون تحقیق این محصول تولید نمیشه ما چی رو میخوایم مونتاژ کنیم؟
 

Ali_202

عضو جدید
اگر به کاتالوگ زیمنس 828 مراجعه کنید خواهید دید که دقت محاسبات در این کنترلر به 80 بیت میرسد یعنی extended precision. خوب این نشان دهنده آن است که در بخشهای realtime سیستم نه تنها بسیار سریع عمل میکند بلکه دقت بسیار بالایی نیز دارند. این دقت معمولا در معماری x86 وجود دارد. سابقا در معماری 68000 موتورلا هم محاسبات extended انجام میشد ولی در حال حاضر صرفا محاسبات در حد double وجود دارد که برای رقابت با این محصول زیمنس نمیتوان از آنها استفاده کرد.
در کل برای محاسبات حرکت motion controller یا باید از DSP استفاده شود و یا از معماری x86 که قابلیت SSE2 به بالا را داشته باشند. من فکر میکنم که زیمنس ازIntel Core i5 در این کنترکر استفاده کرده است. استفاده از سی پی یو ARM برای این پروژه در صورتیکه قصد رقابت با محصولات صنعتی را داشته باشید منطقی نیست.
پس معماری این سیستم باید به گونه ای باشد که برای امور HMI و سایر موارد عادی مانند ادیت و یا مسایل عمومی یک سیستم معمولی ( در اینجا میتوان از محصولات ARM نیز استفاده کرد ) و در بخش کنترل حرکت از یک DSP یا CPU قدرتمند استفاده کرد که در نهایت بر روی یک باس مثل PCIe با هم در ارتباط باشند.

کاتالوگ زیمنس در این آدرس موجود است:

[url]https://www.automatyka.siemens.pl/docs/docs_ia/e20001-a840-p610-x-7600.pdf




[/URL]
 

TABRIZ.MACHINERY

عضو جدید
منتظر همکاری شما دوست عامل نیز هستیم من روی خیلی از بردهای زیمنس دیدم کامپیوتر های معمولی با سی پی یو اینتل وجود داره ولی مادربردهای رک.مونت قابل مونتاژ روی کیس صنعتی
 

aliila1359

عضو جدید
اگر به کاتالوگ زیمنس 828 مراجعه کنید خواهید دید که دقت محاسبات در این کنترلر به 80 بیت میرسد یعنی
دقت محاسبات کنترلر 80 بیت نیست . بلکه در نتیجه عمل کرد کنترلر صافی سطح قطعه تراش شده به 80 بیت میرسه .یعنی تفکیک پزیری سه محور (یا مجموع 6-8 محورش ) به 80 بیت یا همون 2 به توان 80 پله یا استپ یا پیکسل در هر متر میرسه . حالا یکم اونجا دقیق نگفته که این تفکیک پذیری یا صافی سطح رو تو مجموع 3 محور حساب کرده یا تو یک محور یا تو 8 محور .

فرض کنید تو مجموع سه محور حساب کنه پس دقت هر محور به 26 بیت میرسه . تو همون کاتالوگ نوشته که این عمل با کنترلر پوزیشن امکان پذیر نیست و با کلوز لوپ سرعت و رگلاتور جریان میتونه به این صافی سطح برسه . (که من دقیقا منظورشو از کنترلر جریان نفهمیدم .کنترلر جریان داخل خود بلوک دیاگرام سروو موتور است که ما از دید کنترلر به اون دست رسی نداریم ).

بیشترین دقت واحد اینکودر داخلی سروو موتور تا 20 بیت میرسه . اینکوذر سروو های معمولی و رایج بازار 10-12 بیتی هستند .اینکودر خارجی خطی هم یا همون خطکش دیجیتال هم باز بیشتر از 20 بیت من ندیدم . ولی ذر عمل سروو ها عموما 10 بیتی و دقت محاسبات دهدهی dec کنترلر تا شش رقم اعشار و دقت مکانیکی دهدهی ماشین تا 3 رقم اعشار بیشتر نیست .


با میکرو کنترلر های آرم 10 - 15 هزار تومنی میشه یک اینکودر 32 بیتی رو بصورت کامل خوند. یا 7-8 اینکودر 16 بیتی رو بصورت ناقص خوند (بدون پین ایندکس زرو ). بنا بر این اگر سروو موتور های تحت ساپرت این کنترل مورد نظر ما معین بشه( نقطه شروع ) میتونیم به تعداد محور هامون از کنترلر آرم استفاده کرد یا از یک fpga برای خوندن هر 8 تا اینکودر استفاذه کرد .

در ضمن همین میکرو های آرم 15 هزار تومنی واحد محاسبات اعشاری 32 بیتی دارن . همین میکرو آرم پیش پا فتاده با کلاک 168 مگ با معماری دستورات RISC
خیلی قوی تر از پروسسور اینتل 2 گیگ تک هسته ای با معماری ذستورات SISC است . اینتل یک تقسیم ساده رو تو 40 - 20 کلاک انجام میده . ولی آرم تو یک کلاک .

تو حالت پالس یا پوژیشن اینکودر 12 بیت رو یک بال اسکرو با گام 4 میلی متر میشه به صافی سطح 12^2 / 4 یعنی به عدد 10 بیت رسید .ولی همانطوری که پیدی اف شما ادعا کرده به 80 بیت رسیدن .



شکل زیر شمای کلی کاریه که قراره یک کنترلر انجام بده

IMG00001.jpg


برسی کنید ببینید به چه توان پردازشی نیاز دارید .
گول تبلیغات و ترفندهای بازار یابی رو نخورید . یکی دو نسل قبل این کنترلر ها رو با z80 مگه نساخته بودن ؟ که z80 محصول ساخت 1976 است . الان تو بازار ایران 80 درصد ماشین آلات cnc محصول همین سالها هستند . یعنی درحقیقت کنترلرشون با همون z80 کار میکنه .

از طرف ذیگه کنترلر cnc با موبایل و تلوزیون رنگی فرق داره . طرف از یگ گنترلر تا خراب نشه شاید تا 40 سال استفاده کنه . موبایل نیست که 3 ماه یکبار عوض کنه .

برا همین برا شرکت های فانوک و زیمنس صرف نمیکنه هرسال محصول جدید از نو طراحی کنن .محصولات بروز و فعلی زیمنس و فانوک شاید 10 سال پیش طراحی شدن .

در ضمن مگه با همون کنترلر های 8 بیتی که کلاکشون 4 مگ بیشتر نبود بشر بزرگترین دستاورد کل زمان که همون فضا پیما های شاتل رو تراش کاری نکرد ؟
 
آخرین ویرایش:

Ali_202

عضو جدید
دقت محاسبات کنترلر 80 بیت نیست . بلکه در نتیجه عمل کرد کنترلر صافی سطح قطعه تراش شده به 80 بیت میرسه .یعنی تفکیک پزیری سه محور (یا مجموع 6-8 محورش ) به 80 بیت یا همون 2 به توان 80 پله یا استپ یا پیکسل در هر متر میرسه . حالا یکم اونجا دقیق نگفته که این تفکیک پذیری یا صافی سطح رو تو مجموع 3 محور حساب کرده یا تو یک محور یا تو 8 محور .

فرض کنید تو مجموع سه محور حساب کنه پس دقت هر محور به 26 بیت میرسه . تو همون کاتالوگ نوشته که این عمل با کنترلر پوزیشن امکان پذیر نیست و با کلوز لوپ سرعت و رگلاتور جریان میتونه به این صافی سطح برسه . (که من دقیقا منظورشو از کنترلر جریان نفهمیدم .کنترلر جریان داخل خود بلوک دیاگرام سروو موتور است که ما از دید کنترلر به اون دست رسی نداریم ).

بیشترین دقت واحد اینکودر داخلی سروو موتور تا 20 بیت میرسه . اینکوذر سروو های معمولی و رایج بازار 10-12 بیتی هستند .اینکودر خارجی خطی هم یا همون خطکش دیجیتال هم باز بیشتر از 20 بیت من ندیدم . ولی ذر عمل سروو ها عموما 10 بیتی و دقت محاسبات دهدهی dec کنترلر تا شش رقم اعشار و دقت مکانیکی دهدهی ماشین تا 3 رقم اعشار بیشتر نیست .


با میکرو کنترلر های آرم 10 - 15 هزار تومنی میشه یک اینکودر 32 بیتی رو بصورت کامل خوند. یا 7-8 اینکودر 16 بیتی رو بصورت ناقص خوند (بدون پین ایندکس زرو ). بنا بر این اگر سروو موتور های تحت ساپرت این کنترل مورد نظر ما معین بشه( نقطه شروع ) میتونیم به تعداد محور هامون از کنترلر آرم استفاده کرد یا از یک fpga برای خوندن هر 8 تا اینکودر استفاذه کرد .

در ضمن همین میکرو های آرم 15 هزار تومنی واحد محاسبات اعشاری 32 بیتی دارن . همین میکرو آرم پیش پا فتاده با کلاک 168 مگ با معماری دستورات RISC
خیلی قوی تر از پروسسور اینتل 2 گیگ تک هسته ای با معماری ذستورات SISC است . اینتل یک تقسیم ساده رو تو 40 - 20 کلاک انجام میده . ولی آرم تو یک کلاک .

تو حالت پالس یا پوژیشن اینکودر 12 بیت رو یک بال اسکرو با گام 4 میلی متر میشه به صافی سطح 12^2 / 4 یعنی به عدد 10 بیت رسید .ولی همانطوری که پیدی اف شما ادعا کرده به 80 بیت رسیدن .



شکل زیر شمای کلی کاریه که قراره یک کنترلر انجام بده

مشاهده پیوست 253238


برسی کنید ببینید به چه توان پردازشی نیاز دارید .
گول تبلیغات و ترفندهای بازار یابی رو نخورید . یکی دو نسل قبل این کنترلر ها رو با z80 مگه نساخته بودن ؟ که z80 محصول ساخت 1976 است . الان تو بازار ایران 80 درصد ماشین آلات cnc محصول همین سالها هستند . یعنی درحقیقت کنترلرشون با همون z80 کار میکنه .

از طرف ذیگه کنترلر cnc با موبایل و تلوزیون رنگی فرق داره . طرف از یگ گنترلر تا خراب نشه شاید تا 40 سال استفاده کنه . موبایل نیست که 3 ماه یکبار عوض کنه .

برا همین برا شرکت های فانوک و زیمنس صرف نمیکنه هرسال محصول جدید از نو طراحی کنن .محصولات بروز و فعلی زیمنس و فانوک شاید 10 سال پیش طراحی شدن .

در ضمن مگه با همون کنترلر های 8 بیتی که کلاکشون 4 مگ بیشتر نبود بشر بزرگترین دستاورد کل زمان که همون فضا پیما های شاتل رو تراش کاری نکرد ؟


سوالی که اینجا برای من پیش میاد این است که شما ها واقعا با این سطح از اطلاعات قصد دارید این پروژه را انجام بدهید؟!!!
هنوز مفاهیم نمایش اعداد برای شما مشخص نیست! و با استاندارد IEEE-754 آشنا نیستید! هنوز نمیدانید که Extended-Precision با چند بیت نمایش داده میشود!

در مجال بعدی به تک تک خطوط بالا مفصلا پاسخ خواهم داد.
توصیه میکنم قبل از اینکه مطلبی را به این فروم اضافه کنید قبلا مطالعه کنید. بعضی از اشخاص ممکن است که به این مطالب بعنوان یک رفرنس علمی مراجعه کنند.
 

TABRIZ.MACHINERY

عضو جدید
سروو موتور های تحت ساپورت باید انواع سروو ها باشن مثل سایر کنترلر ها و باید با کابل پالس و کابل های کن و باس درایو بشن مثلا هاست هم با دلتا هم یلی هم ال اس و .... کار میکنه حالا اینکودرهای ابسولوت و اینکرمنتال و خطکش که همون لینییر اینکودر هستند رو هم ازشون فیدبک میگیره از دیجیتایزر و سی ام ام هم برای ابعاد برداری بلوک ساپورت میکنن پروژه ساده و پیچیده ایست و در ایران چندبار اجرا شده
 

TABRIZ.MACHINERY

عضو جدید
KEBA اتریش پاور اتومیشن انگل هاردت ای موشن سیب الک ساختن ببندید تاپیک رو ممنون
 

Ali_202

عضو جدید
دقت محاسبات کنترلر 80 بیت نیست .

محاسبات در کنترلر زیمنس و سایر کنترلرها 80 بیت است. دلیل این موضوع نیز بسیار ساده است. وقتی که در یک کنترلر فاصله یا موقعیت یک نقطه با دقت ( به نظر من بهتر است بجای دقت از واژه رزولوشن یا تفکیک پذیری در این موارد استفاده گردد ولی بدلیل اینکه در مطالب انگلیسی واژه Precision استفاده میشود در اینجا از واژه دقت استفاده شده است) کمتر از نانو متر محاسبه میشود در نتیجه حتما طراحان آن سیستمها از فرمت Double Precision برای ذخیره سازی و نمایش آن استفاده میکنند. به سادگی مشخص است که برای حفظ اعداد معنا دار ، باید محاسبات میانی Intermediate Calculations با دقت بالاتری انجام شود. در غیر اینصورت بدلیل Overflow و Rounding بسیاری از این اعداد معنا دار حذف خواهند شد و نتیجه محاسبات فاجعه بار میشود. محاسبات با دقت بالاتر Extended Precision هستند. برای اعداد Double از فرمت Extended Double که در سری x86 هشتاد بیتی است استفاده میشود و در فرمت Extended Single این اعداد 40 بیتی میشوند.
برای اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله زیر توصیه میشود:

What Every Computer Scientist Should Know About Floating-Point Arithmetic

توصیه میکنم علاقمندان و دانشجویان و کسانی که بر روی طراحی سیستمهای دقیق کار میکنند مقاله بالا را که 94 صفحه میباشد بدقت مطالعه کنند.


بلکه در نتیجه عمل کرد کنترلر صافی سطح قطعه تراش شده به 80 بیت میرسه .یعنی تفکیک پزیری سه محور (یا مجموع 6-8 محورش ) به 80 بیت یا همون 2 به توان 80 پله یا استپ یا پیکسل در هر متر میرسه .

واحدی بنام بیت برای صافی سطح وجود ندارد و آنچه که در استانداردها وجود دارد میکرو متر یا میکرو اینچ میباشد. لطفا برای ادعای خود رفرنس معتبر ارایه کنید.

حالا یکم اونجا دقیق نگفته که این تفکیک پذیری یا صافی سطح رو تو مجموع 3 محور حساب کرده یا تو یک محور یا تو 8 محور .

اتفاقا مطلبی که در کاتالوگ زیمنس آمده دقیق است ولی بدلیل اینکه فرض اولیه اشتباه بوده در نتیجه چنین سوال اشتباهی نیز پیش میاید.


تو همون کاتالوگ نوشته که این عمل با کنترلر پوزیشن امکان پذیر نیست و با کلوز لوپ سرعت و رگلاتور جریان میتونه به این صافی سطح برسه . (که من دقیقا منظورشو از کنترلر جریان نفهمیدم .کنترلر جریان داخل خود بلوک دیاگرام سروو موتور است که ما از دید کنترلر به اون دست رسی نداریم ).

خیر در آن کاتالوگ چنین چیزی ننوشته و متن اصلی به صورت زیر است:


SINUMERIK and SINAMICS are equipped with 80-bit NANOFP Accuracy. As a result, accuracy of well under a nanometer can be achieved. This precision is not just available for closed-loop position control but also for current regulation and closedloop speed control, as well as within the context of drive sensor evaluation

ترجمه جمله سوم میشود: این دقت تنها در کنترل حلقه بسته موقعیت در دسترس نیست بلکه برای تنظیم جریان و کنترل حلقه بسته سرعت و همینطور در اندازه گیری سنسور درایو نیز وجود دارد.


بیشترین دقت واحد اینکودر داخلی سروو موتور تا 20 بیت میرسه . اینکوذر سروو های معمولی و رایج بازار 10-12 بیتی هستند .اینکودر خارجی خطی هم یا همون خطکش دیجیتال هم باز بیشتر از 20 بیت من ندیدم . ولی ذر عمل سروو ها عموما 10 بیتی و دقت محاسبات دهدهی dec کنترلر تا شش رقم اعشار و دقت مکانیکی دهدهی ماشین تا 3 رقم اعشار بیشتر نیست .

رزولوشن های بالای 20 بیت نیز وجود دارد مانند لینک زیر

http://www.industry.usa.siemens.com/drives/us/en/electric-motor/mc-motors/mc-motor-accessories/mc-motors-encoders/pages/mc-motors-encoders.aspx

منظور از این رزولوشن در مورد انکودر این است که انکودر بین دو پالس ایندکس( یا هر دور ) 2 بتوان n بیت پالس تولید میکند. بطور مثال یک انکودر 24 بیت 16777216 پالس تولید میکند. اگر همین انکودر به یک بال اسکرو با گام 10 میلیمتر وصل شود، در آنصورت کمترین اندازه ای که میتوان از حرکت خطی بدست آورد میشود: 0.000000596 میلیمتر یا 596 پیکو متر .
این موضوع ربطی به صافی سطح ندارد.

سایر موارد را هم در فرصت بعدی توضیح میدهم.

در ضمن مطالبی که خارج از بحث علمی و فنی باشند از طرف بنده پی پاسخ خواهند ماند.
 

ریحانه سعادت

عضو جدید
کاربر ممتاز
منطق فازی در این نوع عملیات برای ما نیاز نیست . چون ما تصمیم گیری منطقی یا هوش مصنوعی نیاز نداریم .همه چیز از قبل مشخصه .
خود pid هم که با محاسبات عددی خیلی راحت تو چند تا لوپ قابل پیاده سازی .فقط قسمت مشکلش تایین ضرایب kp, ka, ks یا اتو تیون این کنترلر است .که با روش زیگلر نیکولز قابل تایین است .

شما نظر خودتون رو راجب نقطه شروع بگید تا روش بحث بشه .
سلام
این ضرایب که با متلب هم قابل محاسبه هست البته در صورت داشتن معادلات سیستم مکانیکی. مهم سرعت و پایداری سیستمه که با کنترل فازی قابل حله.
اتفاقا کنترل فازی هم به صرفه تره هم راهی که قبلا مثلا در ژاپن و آمریکا رفته دیگه لازم نیست ما بریم. فقط کافیه بدونیم ضعف کار اونا چی بوده.
همونطور که آقای قهرمانی در اوایل تاپیک گفتند لازم نیست کل سیتمو از اول طراحی کنیم قراره ادامه ی کار و با بهینه کردن کار قبلی انجام بدیم.
خود آقای قهرمانی هم گفتند که همه ی اطلاعات اولیه رو در اختیار دارند
 

ریحانه سعادت

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوالی که اینجا برای من پیش میاد این است که شما ها واقعا با این سطح از اطلاعات قصد دارید این پروژه را انجام بدهید؟!!!
هنوز مفاهیم نمایش اعداد برای شما مشخص نیست! و با استاندارد IEEE-754 آشنا نیستید! هنوز نمیدانید که Extended-Precision با چند بیت نمایش داده میشود!

در مجال بعدی به تک تک خطوط بالا مفصلا پاسخ خواهم داد.
توصیه میکنم قبل از اینکه مطلبی را به این فروم اضافه کنید قبلا مطالعه کنید. بعضی از اشخاص ممکن است که به این مطالب بعنوان یک رفرنس علمی مراجعه کنند.
قرار نیست کسی دانای کل باشه. مطمئنا خیلی از افراد به اسم تاپیک هم توجه میکنند.
نشانه ی فرهگ و سواد ، تواضعه که ان شاء الله همه داشته باشند.
"کسانی که نمیدانند و اراده میکنند تا به دنبال فراگیری علم بروند بسیار با ارزش ترند تا کسانی که راه را سد میکنند." برگرفته از تمام منابع اخلاقیات دنیا


خب به نظر من تا الآن همه میدونند باید چیکار کنند فقط یه سوال آقای قهرمانی بگید ما دقیقا باید برای شروع کار چیکار کنیم؟؟؟با کی هماهنگ بشیم؟؟؟ فقط با شما تماس بگیریم ؟؟ میشه آدرس دقیق از محل کارتون بدید؟؟مطمئنا همه دارند مثه من تاپیکو دنبال میکنند فقط منتظر استارتند:D
 
آخرین ویرایش:

TABRIZ.MACHINERY

عضو جدید
سلام ممنون از پاسختون شماره من ۰۹۱۴۴۰۶۰۴۸۸ محل من تبریز بزرگراه استانبول انبار عدل تبریز ادرس دو بزرگراه استانبول بعد از پلیس راه مجتمع بزرگ ماشین الات صنعتی تبریز شما برای شروع از من استادترید اول انتخاب نفرات دوم انتخاب پلت فرم نرم افزاری و سخت افزاری بقیش خودش راه را نشان خواهد داد اول از همه توکل به خداوند تعالی با تشکر
 
بالا