اطلاعات در مورد خودرو خواستید من هستم.

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
tnx

tnx

سلام
لطفا در مورد قسمت های مختلف ماشین و مکانیزمشون اگر همراه با عکس باشه
مقاله قرار بدین ممنون میشم:gol:
 

dokohaki.raheleh

عضو جدید
می خواستم بدونم علت های روشن نشدن ماشین چه چیز هایی می تونه باشه؟با تشکر.
 

mohan

عضو جدید
آشنایی با سیستمهای سوخت رسانی

آشنایی با سیستمهای سوخت رسانی

کاربراتور مهمترین قطعه در سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری است . وظیفه ی اصلی کاربراتور تهیه مخلوط مناسبی از هوا و سوخت برای شرایط مختلف کار موتور می باشد . یک کاربراتور بایستی خواسته های زیر را برآورده سازد :
1 . تهیه مخلوط صحیح هوا و سوخت برای شرایط مختلف کار موتور در زمانی بسیارکوتاه
2 . مصرف کم سوخت در وضعیت کار عادی موتور
3 . امکان تامین حداکثر قدرت در حالت بار کامل
4 . روشن شدن موتور در هر درجه حرارت و کارکرد منظم آن در حالت دور آرام
5 . پایداری تنظیم های انجام یافته بر روی کاربراتور برای یک مدت طولانی و امکان تنظیم ها با توجه به شرایط کاری موتور
6 . سادگی ، قابلیت اطمینان و دوام
7 . سهولت تعمیر و نگهداریکاربراتور چگونه کار می کند ؟
عامل اصلی کار کاربراتور ایجاد مکش ( خلاء ) در روی مجرای خروج سوخت ( ژیگلور ) می باشد .این کار توسط قسمتی از بدنه کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می گیرد . ونتوری در حقیقت مقطع کاهش بدنه کاربراتور می باشد . با باز شدن صفحه گاز هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می یابد . در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور ، سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش می یابد و مکشی ایجاد می نماید که به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است . بنابراین چنانچه مجرای سوخت به این قیمت متصل شود ، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود .
انواع کاربراتور : کاربراتور ها از نظر جریان هوا به سه دسته تقسیم می شوند :
1 . کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین : در این کاربراتور نیروی جاذبه به جریان مخلوط سوخت و هوا به داخل موتور کمک می کند و در نتیجه تغذیه موتور بهتر انجام میشود . علاوه بر آن دسترسی به کاربراتور از نظر فضای تعمیراتی نیز بهتر می باشد . به همین دلیل این نوع کاربراتور برروی اکثر خودروها به کار می رود که می توانند شامل کاربراتورهای یک مرحله ای یا دو مرحله ای باشند . کاربراتور خودروهای نیسان ، پراید ، پژو از این نوع می باشند .
2 . کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا : این نوع کاربراتور بیشتر در گذشته به کار گرفته می شده است و علت آن جلوگیری از ورود سوخت به صورت مایع به موتور بود . در حال حاضر با توجه به اینکه این کاربراتور از نظر فضای تعمیراتی از قابلیت دسترسی خوبی برخوردار نیست و علاوه برآن روشن شدن موتور در هوای سرد نیز به خوبی انجام نمی شود ، کاربردی ندارد . کاربراتور خودروهای قدیمی دهه ی 60 19 معمولا از این نوع می باشد .
3 . کاربراتور با جریان هوای افقی : مزیت اصلی این نوع کاربراتور ارتفاع کمی است که درزیر درپوش موتوراشغال می کند . این نوع کاربراتور می تواند دارای ونتوری ثابت یا متغیر باشد . کاربراتور خودرو پیکان از نوع کاربراتور با جریان هوای افقی و با ونتوری متغیر می باشد .
کاربراتورها عموما از قسمت های زیر تشکیل شده اند :
محفظه ی گاز – محفظه ی ساسات – بدنه – محفظه راه انداز – پمپ شتابدهنده که ونتوری در کاربراتورهای یک مرحله ای یا ونتوری ها در انواع دو مرحله ای در بدنه اصلی جای می گیرند . صفحه گاز در محفظه ی گاز و صفحه ی ساسات در محفظه ی ساسات قرار دارند . محفظه ی راه انداز و پمپ شتابدهنده نیز در کاربراتورهای پیشرفته برای جبران بعضی کاستی های کاربراتور های اولیه طراحی و استفاده می شوند .
تا دهه 1960 کاربراتور در بسیاری از سیستم های سوخت رسانی استاندارد مورد استفاده قرار می گرفت . در دهه 1970 در طی تحقیقات و نوآوری هایی سیستم EFI که در آن سوخت توسط انژکتورها با کنترل الکترونیکی به مجرای مکش تزریق می گردید به جای کاربراتور در نظر گرفته شد .
باید بدانیم که وجود چه معایبی از سیستم های کاربراتوری موجب شده تا با کنار گذاشتن آن سیستم انژکتوری را جایگزین آن نماییم . دو جزء اساسی سیستم های کاربراتوری کاربراتور و دلکو می باشند .
کاربراتور ها دو وظیفه اصلی به عهده دارند :
1 . مخلوط کردن سوخت و هوا به نسبت ترکیبی مشخص که در هر کاربراتور به عنوان یک پارامتر اساسی تعیین می شود .
2 . توزیع سوخت پودر شده به میزان برابر بین سیلندرها .
دلکو نیز دو وظیفه اصلی به عهده دارد :
1 . تولید برق مبتنی بر مکانیزم کارکرد پلاتین و فیوز ( خازن ‌) دلکو .
2 . توزیع برق در روی سر شمع ها در زمان لازم .
معایب عمده و ذاتی کاربراتور :
با دقت در انجام کار کاربراتور می توان دید علی رغم تمام محاسنی که کاربراتور برای خودرو دارد چند عیب ذاتی بزرگ دارد که چشم پوشی از آنها امکان پذیر نیست از جمله
1 . عدم تناسب میزان مخلوط شدن هوا و سوخت : این میزان ثابت نبوده و به دلیل چگالی نامتناسب این دو ماده که یکی گازی و دیگری مایع است تنها در یک زاویه خاص از دریچه کاربراتور این نسبت رعایت شده و در بقیه موارد این تناسب به هم می خورد .
2 . کاربراتور شدیدا وابسته به شرایط محیط است : وابستگی شدید کاربراتور به شرایط محیط به خصوص دما و فشار باعث می شود که به جرات بتوان گفت هیچ خودرو کاربراتوری در حالت تنظیم کامل کار نمی کند .زمانی که یک خودرو کاربراتوری را تنظیم می کنید نا خودآگاه این تنظیم را بگونه ای انجام خواهید داد که فقط و فقط خودرو در همان ساعت و همان مکان تنظیم باشد و به محض تغییر محل یا تغییر ساعت ، خودرو از تنظیم خارج می شود . احتمالا شما در هنگام رانندگی از شهری مانند تهران به شهری دیگر مانند رشت این تغییر رفتار محسوس کاربراتور و بد روشن شدن و تنظیم نبودن خودرو را یا به طور کلی بد روشن شدن خودروهای کاربراتوری در هنگام زمستان و یا صبح زود تجربه کرده اید .
3 . عدم توزیع یکسان سوخت به سیلندرها : از آنجایی که کاربراتور وظیفه انتقال یک سیال را به سیلندرها به عهده دارد و این انتقال بدون هیچ دخالتی انجام می شود طبیعی است که به سیلندرهایی که به کاربراتور نزدیکترند سوخت بیشتری منتقل شده و بازده آنها بیش از سیلندرهای دورتر به کاربراتور می باشد . این موضوع باعث ایجاد یک نوع عدم بالانسینگ موتور می شود که در صورت استفاده از کاربراتور اجتناب ناپذیر است .
4 . خفه کردن کاربراتور : این مشکل در کلیه کاربراتورهایی که واحد پمپ شتابدهنده دارند دیده می شود که در زمان خاموشی موتور با چند بار فشردن پدال مقداری سوخت وارد سیلندر می شود و کاربراتور فلوت می کند . در حالی که این موضوع در خودروهای انژکتوری اصلا مصداق ندارد .
5 . پدیده قفل گازی : این پدیده پس از خاموش کردن موتور رخ می دهد . وقتی که موتور و متعاقب آن پمپ بنزین خاموش می شود بنزینی که در لوله ها و کاربراتور موجود است بر اثر از دست دادن حرکت خود و نیز همنشینی با گرمای موتور بخار شده و باعث دیر روشن شدن خودروهای کاربراتوری پس از چند لحظه خاموش شدن می شوند .این پدیده در خودروهای انژکتوری نیز اتفاق می افتد اما بلافاصله پس از باز کردن سوئیچ با کارکرد پمپ بنزین قبل از روشن شدن موتور این موضوع منتفی می شود .
6 . وابسته بودن به نوع بنزین : اصولا یکی از پارامترهای کیفی بنزین عدد اکتان است . این عدد بدون واحد در واقع معیاری است که به نوعی می تواند به ما نشان دهد که تا چه حد می توانیم بنزین را تحت فشار قرار دهیم بدون آنکه بنزین دچار خودسوزی و انفجار شود .هر چه عدد مزبور به عدد 100 نزدیکتر باشد کیفیت بنزین مصرفی به اصطلاح بهتر خواهد بود .طبیعتا در لحظه تنظیم موتور این کار با استفاده از بنزین مشخصی صورت می گیرد . حال اگر نوع بنزین و در نتیجه عدد اکتان آن تغییر کند نیازمند تنظیم جدیدی خواهیم بود .اکثر کسانی که از بنزین معمولی در خودرو کاربراتوری خود استفاده می کنند پس از استفاده از بنزین سوپر شاهد این تفاوت کارکرد موتور می شوند .
7 . تنظیمات زیاد و پیچیدگی زیاد مکانیکی : موجب می شود که تعمیر کاران اغلب به دلیل عدم آگاهی از تنظیمات دقیق و یا عدم استفاده از ابزار مخصوص های لازم نسبت به تنظیم همه جانبه آن غفلت ورزیده و این خود مزید بر علت می شود علاوه بر این باعث خرابی های زودرس نیز خواهد بود .
معایب عمده ذاتی دلکو :
1 . شدت جرقه به دور موتور وابسته است : تولید برق در خودرو به دلیل مکانیزم خاص عملکردی پلاتین و خازن دلکوست . در یک کویل ساده در زمانی که پلاتین بسته است جریان از مسیر کویل اولیه و پلاتین عبور کرده و به بدنه می رسد . این عمل موجب شارژ شدن جریانی سیم پیچ اولیه می شود . اصولا سیم پیچ ها دارای خاصیت مشابهی با خازن ها هستند با این تفاوت که خازن ها با تغییرات ولتاژ مخالفت کرده و در زمان افت ولتاژ شبکه با دادن ولتاژخود باعث ثابت ماندن آن در سیتم شده اما سیم پیچ ها دارای این ویژگی هستند که سعی دارند با دادن جریان اضافی مقدار جریان عبوری از خود را ثابت نگه دارند .
تا زمانی که پلاتین بسته است هیچ اتفاقی نمی افتد . به محض باز شدن پلاتین سیم پیچ که سعی دارد جریان خود را ثابت نگه دارد به اجبار جریان خود را به خازن هدایت می کند . خازن وقتی در این حالت قرار می گیرد ولتاژ روی آن به شدت افزایش یافته و حتی به بالای 300 ولت نیز میرسد . این شدت موجب می شود که جریان تغییر مسیر داده و به سیم پیچ برگردد . این تغییر جریان تا شارژ مجدد سیم پیچ ادامه داشته و دوباره جهت جریان بین سیم پیچ و خازن تغییر می کند . تا زمانی که پلاتین باز است این نوسان بارها انجام شده که نتیجه آن تغییر شار مغناطیسی و تحریک سیم پیچ ثانویه و ایجاد جرقه برروی شمع ها است . در هر بار باز شدن پلاتین این عمل تکرار می شود .در این حالت موتور در دور آرام هیچ مشکلی عملکردی ندارد اما با افزایش دور موتور زمان بسته شدن پلاتین ناخودآگاه کوتاه شده و عمل شارژ و دشارژ کویل خارج از بازه زمانی باز و بسته شدن پلاتین قرار می گیرد . اینجاست که عیب بزرگ سیستم جرقه زنی دلکو ظاهر می شود . کویل به دنبال پلاتین چون زمان کافی برای شارژ و دشارژ سیم پیچ اولیه ندارد نمی تواند شار لازم برای تحریک کامل سیم پیچ ثانویه را به دست آورد و لذا شدت جرقه در دورهای بالاتر به طور محسوسی کاهش یافته و خودرو در دور بالا دچار لرزش زیاد کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف بنزین به صورت تصاعدی می شود .
2 . شدت توزیع جرقه بر روی سر شمع ها یکسان نیست : مسئله وجود وایر شمع ها و مشکلات آن همیشه یک معضل بوده است . اما مشکل عمده آن مسئله نا هماهنگ بودن طول وایرهاست که موجب نا موزونی شدت جرقه در سر شمع ها می شود .
3 . عدم تناسب آوانس های دینامیکی و استاتیکی :
الف ) آوانس استاتیکی که با حرکت دادن موضعی دلکو ایجاد شده و توسط فرد تنظیم می شود .
ب ) آوانس دینامیکی که شامل آوانس های خلائی و وزنه ای هستند که به طور اتوماتیک توسط دلکو تنظیم می شوند . آوانس استاتیکی با توجه به دخالت دست همیشه دقیق تنظیم نمی شود و از طرفی به آوانس خلایی نیز نمی توان اطمینان داشت زیرا با هر بار فشردن و یا رها کردن گاز خلاء منیفولد کم و زیاد شده و آوانس خودرو به هم میریزد و از جانب دیگر آوانس وزنه ای نیز با توجه به اتکا بر نیروی گریز از مر کز و خاصیت غیر خطی فنر وزنه ها معمولا مقدار مناسبی را به دست نمی دهد . تمامی این عوامل دست به دست هم می دهند تا آوانس دلکو هرگز تنظیم قابل قبولی ارائه ندهد .
4 . تنظیمات زیاد و پیچیدگی زیاد مکانیکی : موجب می شود که تعمیر کاران اغلب به دلیل عدم آگاهی از تنظیمات دقیق و یا عدم داشتن ابزار مخصوص های لازم نسبت به تنظیم های همه جانبه آن غفلت ورزیده و این خود مزید بر علت می شود علاوه بر این باعث خرابی های زودرس نیز خواهد بود .
سیستم تزریق سوخت الکترونیکی EFI چیست ؟
اتومبیل ها یکی از دو سیستم کاربراتوری یا انژکتوری را برای تحویل مخلوط سوخت و هوا با نسبت صحیح به سیلندرها در تمام دامنه های سرعت دورانی موتور مورد استفاده قرار می دهند . هر یک از این دو سیستم حجم هوای مکش را اندازه گیری می کند . حجم هوای مکش بر اساس زاویه دریچه گاز و سرعت موتور تغییر می کند و هر دو سیستم نسبت سوخت و هوای صحیح را برای تمام سیلندرها بر اساس حجم هوای مکش تامین می کنند .
به دلیل اینکه ساخت کاربراتور نسبتا ساده است ونیازی به قطعات با تکنولوژی بالا ندارد در سطح وسیعی از موتورهای بنزینی مورد استفاده قرار گرفته است . در پاسخ به نیاز های فعلی برای کاهش آلودگی دود خروجی از اگزوز ‏، مصرف سوخت اقتصادی ، سوخت رسانی بهینه و سایر موارد دیگر ، کاربراتورهای امروزی باید به وسیله جبران سازهای مختلف مجهز گردند که باعث به وجود آمدن کاربراتور با سیستم پیچیده تر می گردد . برای اطمینان از نسبت سوخت و هوای صحیح در موتور سیستم EFI بر اساس شرایط رانندگی مختلف به جای کاربراتور مورد استفاده قرار گرفت .
سیستم کنترل EFI در دو نوع آنالوگ و دیجیتال برای سوخت رسانی به کار می رود . در سیستم کنترل از نوع آنالوگ حجم سوخت تزریق شده بر اساس زمان مورد نیاز برای شارژ و دشارژ کردن خازن کنترل می شود و لیکن در سیستم کامپیوتری حجم سوخت تزریق شده بر اساس داده های ذخیره شده در حافظه مشخص می گردد علاوه بر کنترل زمان مقدار سوخت تزریق شده آوانس جرقه کنترل سرعت هرزگرد موتور کارکرد نادرست موتور و سایر موارد نیز می تواند بوسیله ی سیستم کامپیوتری کنترل گردد .
تفاوت عمده سیستم های انژکتوری در موتورهای بنزینی و گازوئیلی :
در سیستم های انژکتوری موتورهای گازوئیل سوز از سیستم جرقه زنی و شمع خبری نیست و در حقیقت احتراق درون محفظه ی سیلندر به روش احتراق خود به خودی یا Self Ignition انجام می شود بدین صورت که ابتدا هوا در مرحله تنفس وارد محفظه ی سیلندر شده و در مرحله تراکم تا میزان حتی 1 به 25 متراکم می شود در این حالت دمای هوا تا حدود 700 درجه سانتی گراد افزایش می یابد . سپس در بالاترین نقطه و در زمان مناسب گازوئیل توسط انژکتورها به درون سیلندر پاشش می شود که در حضور هوای داغ باعث انفجار می گردد و منجر به حرکت در آوردن پیستون و در نهایت حرکت موتور می شود .
اما در موتورهای بنزین سوز در مرحله تنفس مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر می شود و همچنان انفجار سوخت در محفظه ی احتراق به کمک جرقه حاصل از فرمان رسیده به شمع ها صورت می گیرد و این نسبت تراکم تا حداکثر حدود 1 به 11 امکان پذیر می باشد و در صورت انفجار بی موقع سوخت درون سیلندر پدیده Knocking یا Detonation روی داده و باعث وارد آمدن آسیب جدی به موتور خودرو می شود . که این امر توسط ECU کنترل می گردد .
وظیفه ای را که کاربراتور در سیستم سوخت رسانی کاربراتوری به عهده دارد در سیستم های انژکتوری به عهده 2 سیستم سوخت رسانی و سیستم هوارسانی گذاشته شده است که بوسیله واحد کنترل الکترونیکی Electronic Control Unit هدایت می شوند .
سیستم سوخت رسانی شامل : باک بنزین –Fuel Tank پمپ بنزین Fuel Pump – لوله ای انتقال سوخت Fuel Pipe – فیلـتر بنزین Fuel Filter – رگولاتور فشار Pressure Regulator – ریل توزیع کننده سوخت Delivery Pipe Fuel Rail - انژکتورهای مستقر بروی ریل سوخت Injectors و تعدیل کننده جریان ( دامپر ) Damper می باشد .
سیستم هوارسانی نیز شامل : فیلـتر هوا Air Filter – اندازه گیر جریان هوا Air Flow Meter – دریچه هوا ‏Throttle Body – سیلندر Cylan. – منیفولد هوا I.Manifold – مخزن آرامش Surge Tank می باشد .
در حقیقت سیستم سوخت رسانی وظیفه ای تهیه سوخت مورد نیاز در زمان مشخص و مقدار مناسب برای محفظه احتراق ( سیلندر ) و سیستم هوارسانی نیز وظیفه ای تهیه هوای مورد نیاز در زمان مشخص و مقدار و دمای مناسب برای محفظه احتراق ( سیلندر ) را به عهده دارند که به کمک سنسور های مختلف موجود در مسیر شرایط لحظه به لحظه کارکرد موتور خودرو را اندازه گیری کرده و پس از انتقال به ECU فرمان مناسب را گرفته و به کمک فرمانبر های مختلف بهینه ترین سوخت را برای کارکرد موتور تدارک می بینند . فرمان زمان جرقه زنی شمع ها نیز توسط ECU صادر می شود .
اگر سیستم سوخت رسانی را به بدن انسان تشبیه کنیم ECU یه عنوان مغز سیستم ، Sensorsسنسورها به عنوان حواس انسان ( بینایی و . . . ) و Actuators یا عملگرها مانند دست و پای انسان عمل می کنند .
بعضی از سنسورهای اصلی سیستم های EFI عبارتند از :
سنسور اندازه گیری دبی هوا AFM ( میزان دبی هوا از نظر جرمی و میزان دبی هوا از نظر حجمی ) - سنسور اندازه گیری میزان خلاء ورودی MAP - سنسور اندازه گیری میزان دمای هوا ATS - سنسور اندازه گیری دمای آب موتور CTS - سنسور اندازه گیری دور موتور RPM یا Crankshaft Sen. – سنسور موقعیت دریچه گاز TPS - سنسور l - سنسور اندازه گیری دمای سوخت FTS – سنسور اندازه گیری فشار سوخت FPS – سنسور کنترل وضعیت احتراق درون سیلندرها Knock Sen. – سنسور وضعیت سیلندرها Camshaft Sen. - سنسور اندازه گیری CO و HC CO-Potentiometer Sen.
عملگرها Actuators عمده سیستم نیز شامل شیر موتوری Stepper Motor – انژکتورها Injectors - گرمکن هوا PTC - شمع ها و . . . می باشند .
سیستم های انژکتوری در طول زمان تغییرات متنوعی کرده اند که در ابتدای دهه 1970 میلادی ابداع شده از سیستم های مکانیکی انژکتوری آغاز و سپس سیستم های الکترونیکی طراحی شدند . نیز از سیستم های تک انژکتوری شروع شده و هم اینک از سیستم های پاشش سوخت مستقیم استفاده می شود .
.
 

آقا علی

عضو جدید
خودروی گاز سوز آری یا نه؟

خودروی گاز سوز آری یا نه؟

دروود میخواستم بپرسم که استفاده از گاز به عنوان سوخت باعث چه آسیبهایی به ماشین میشود؟و آیا شما خودتان استفاده از خودروی گاز سوز را پیشنهاد میکنید؟(استفاده ام از ماشین زیاده)
 

elya

عضو جدید
دروود میخواستم بپرسم که استفاده از گاز به عنوان سوخت باعث چه آسیبهایی به ماشین میشود؟و آیا شما خودتان استفاده از خودروی گاز سوز را پیشنهاد میکنید؟(استفاده ام از ماشین زیاده)

سلام اقا علی
حقیقت امر اینه که اگه ماشین شما یه موتور با تکنولوژی جدید تر داره(مثل پراید یا پژو) گاز سوز کردن ماشین می ارزه.
مشکلی که الان در کشور ما هست اینه که موتور ها بر پایه بنزین طراحی شدن و ما می خوایم گاز رو که هم فراریت بیشتری داره و هم اینرسی بالاتری داره به موتور بدیم
اینطوری میشه که نسبت سوخت به هوا زیاد میشه و خود سوزی اتفاق می افته که باعث میشه وقتی موتور گرم شده و مخزن گاز هم یکم خالی شده دور خوب بالا بره ولی در مواقعی که خیلی به گشتاور نیاز داریم ... مثل سربالایی ها یا حمل بار بیشتر از حالت عادی موتور زیر بار بمونه و نتونه قدرت اسمیشو تولید کنه.
اینه که گاز برای مسافرت هایی که به اصطلاح ماشین روی کفی حرکت میکنه خوبه ولی مشکلی که در دراز مدت ایجاد می کنه فشار به پیستونه به خاطر همون عامل خودسوزی که باعث میشه موتور بیشتر از مواقعی که با بنزین کار می کنه نیاز به تعمیر و سرویس داشته باشه.
در کل استفاده از گاز با شرایط موجود بهتره البته به نظر بنده ی حقیر.
 

آقا علی

عضو جدید
مشکلی که در دراز مدت ایجاد می کنه فشار به پیستونه به خاطر همون عامل خودسوزی که باعث میشه موتور بیشتر از مواقعی که با بنزین کار می کنه نیاز به تعمیر و سرویس داشته باشه.

elya عزیز ممنون از جوابت ولی من میخواستم یک خورده واضح تر بگی که آیا سیلندر خراب میشه؟که در این صورت فکر کنم ارزش نداشته باشه بنزین آزاد بخریم بهتره و یا سر سیلندر خراب میشه؟؟ یا هردو و بعد از طی چه مسافتی نیاز به تعمیر پیدا میکنند؟
 

elya

عضو جدید
elya عزیز ممنون از جوابت ولی من میخواستم یک خورده واضح تر بگی که آیا سیلندر خراب میشه؟که در این صورت فکر کنم ارزش نداشته باشه بنزین آزاد بخریم بهتره و یا سر سیلندر خراب میشه؟؟ یا هردو و بعد از طی چه مسافتی نیاز به تعمیر پیدا میکنند؟

خواهش می کنم دوست عزیزم... ببین آقا علی اگه یه موتور بر پایه گاز طراحی شده باشه و مثلا 1800 سی سی حجمش باشه و گاز بسوزونه از یه موتور بنزینی با همین حجم و سوخت بنزین توان بیشتری تولید میکنه.
یه موتور پایه گاز باید اتاقک احتراق ... زمانبندی سوپاپها نوع منیفولد و خیلی چیزای دیگش بر اساس گاز و خصوصیات اوون طراحی بشه... ببین یه موتور بنزینی گازسوز پراید که همش هم کار میکنه بین شهر ها حدودا 4-5 ماه یه بار باید تعمیر بشه... پراید خوب زیاد خرجی نداره ... اگه پراید باشه ماشینت می ارزه ... ببین وقتی داغ کنه موتور مخصوصا تابستون گاز میخوره ولی راه نمیره خوب... هی داغ میکنه تازه سوپاپ ممکنه بسوزونه ... یاتاقن بزنه خراب شدن سیلندر که آخه همینطوری نمیشه ولی اگه پیستون آسیب شدید ببینه یا رینگهاش خوب خط می افته روی دیواره ی سیلندر یا ممکنه پیستون سوراخ بشه... بستگی به چند تا چیز داره
1- ماشینت چی باشه(کمخرج یا پر خرج)
2- نیازت چقدر باشه یعنی نتونی ماشینو به خاطر بی بنزینی بخوابونی
3- بیشتر مسیرت کفی و جاده مسطح باشه
مطمئن باش آسیب میزنه ولی آدم بین بد و بد تر بد رو انتخاب می کنه... این که موتور 4-5 ماه یه بار(البته حدودا) یه تعمیر بخواد بهتر از اینه که نتونی با ماشین کار کنی
حالا خودت می دونی اگه سهمیت جوره و می تونی با یکم آزاد خریدن زیاد ضرر نکنی گازسوزش نکن البته ببین می صرفه یا نه (بسته به در آمد و هزینه های تعمیر موتور)
اگه هم که می بینی نمیشه گازسوزش کن و خوب ازش کار بکش... هر چند آدم میره یه ساعت و نیم توی صف گاز فقط برای 150 کیلومتر .... کار اصولی نیست که اینطوریه
امیدوارم تونسته باشم کمکی بکنم
از تشکرت هم ممنونم دوست عزیزم
 

mohan

عضو جدید
رینگ و لاستیک

رینگ و لاستیک

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]امروز می خوام در مورد رینگ و لاستیک که یکی از مهمترین قسمتهایی هست که با باورهای غلط بین مردم جا افتاده صحبت کنم.

اغلب تو خیابونها می بینید که ماشینهایی هستند که رینگهای اسپرت خیلی بزرگ زیر ماشین میندازن و لاستیکهایی با فاق کوتاه!

آیا این کار فنی و درست هست؟؟؟ آیا ضرری بر ماشین و سیستم جلو بندی وارد نمی کنه؟؟؟

خب اول در مورد اعداد نوشته شده بر روی لاستیک صحبت کنیم

وقتی به یه لاستیک نگاه می کنید می تونید این اعداد رو روی لاستیک پیدا کنید

مثلا روی لاستیک پژو ۴۰۵ جی ال ایکس نوشته

185/65R14

اون عدد اول یعنی 185 نشون دهنده ی پهنای لاستیک. عدد دوم نشان دهنده ی فاق لاستیک و عدد سوم نشان دهنده ی قطر رینگ هستش. حالا برای مثال شما دوست دارید یه لاستیک پهن تر با یه رینگ بزرگ تر روی این ماشین قرار بدید.

توصیه میشه همیشه ارتفاع کل لاستیک حفظ بشه پس از فرمول پایین استفاده می کنیم:

الف = عدد اول ضربدر عدد دوم ضربدر 2 تقسیم بر 100

ب = عدد سوم یعنی قطر رینگ ضربدر 2.54

الف+ب = ارتفاع لاستیک به میلیمتر

مثلا اینجا: 185*65*2/100= 240میلیمتر ¤¤ 14*25.4=355 میلیمتر

355+240=595میلیمتر :ارتفاع کل لاستیک

حالا ما می خوایم یه لاستیک پهن مناسب برای این ماشین پیدا کنیم:

دوست داریم مثلا از رینگ 16 اینچی و همچنین پهنای لاستیک 205 که یکی از ایده آل ترین پهنا ها هستش استفاده کنیم.

پس داخل فرمول قرار میدیم:

205*ایکس*2/100 + 16*25.4 = 595 پس از اینجا میشه فاق 45 که از فرمول در میاد رو ایده آل دونست.

یاد گرفتیم که چطور اندازه ی لاستیکی مناسب برای ماشین انتخاب کنیم.

حالا سوال اینجاست آیا هر اندازه رینگ بزرگی که دوست داشتیم زیر ماشین بندازیم؟ جواب: نه. رینگهای خیلی بزرگ می تونه آسیب برسونه.

اصولا توصیه میشه که از رینگهایی با 2 درجه بیشتر از اندازه ی استاندارد استفاده بشه مثلا در 405 که 14 اینچ هست می تونید تا 16 اینچ استفاده کنید ولی بیشتر از اون دیگه به ماشین ممکنه آسیب برسونه! در مورد ماشینهایی با جلوبندیه ضعیف مثل پراید اصلا توصیه ی رینگ بزرگتر نمیشه و همون سایز استاندارد بهتره.

خب حالا یه رینگ اسپرت ایده آل چیه؟

رینگ اسپرتهای زیادی تو بازار هست با شکلها و مارکهای مختلف.

شکل رینگ زیاد مهم نیست بهتره که پنج پره یا بیشتر باشه.

اما در مورد مارک: باید بگم تو ایران نباید زیاد پایبند مارک بود چون جنس تقلبی خیلی خیلی زیاد شده.

اگه بتونین اصل پیدا کنید رینگ با مارکهای OZ Racing , BBS بهترین هستند.

اما ما چه کنیم که رینگ اصل رو با نمونه تقلبی نمیشناسیم. خب یه کار ساده هست اونم اینکه رینگها رو وزن کنیم. سبکترین رینگ بهترین رینگ هست.
[/FONT]
 

mohan

عضو جدید
طرز کار موتور های دیزل

طرز کار موتور های دیزل

شمع گرمکن(Glow plug) :گرمکن الکتریکی کوچکی که در محفظه احتراق اولیه موتور های دیزلی نصب می شود تا محفظه احتراق را پیش گرم کند و موتور در هوای سرد آسانتر روشن شود .
ECM (مخفف electronic control module (مدول کنترل الکترونیکی)): جعبه فلزی حاوی واحد پردازنده ی مرکزی (سی پی یو) یا کامپیوتری که اطلاعات را از کلید ها و حسگر ها (ورودیها) دریافت می کند و سپس مدار اولیه را باز و بسته می کند ؛ممکن است مدول مجزایی باشد یا یکی از کارکرد های مدول کنترل موتور یا سیستم انتقال توان باشد
 

mohan

عضو جدید
اختصارات

اختصارات

4WD :
Four wheel drive سیستم انتقال قدرت به 4 چرخ

16V :
موتور 16 سوپاپ (مثلا در موتور 4 سیلندر برای هر سیلندر 4 سوپاپ در سر سیلندر باشد که موتورهای DOHC , SOHC نیز از این دسته هستند)

1 DIN :
1,12 sae

1 KW :
1,34 ece

1 KW :
1,35 PSdin

ستون A :
ستون در جلویقسمت وسط بدنه اتومبیل که سقف روی این ستون است و داخل آن عناصر ایمنی غیر فعالتعبیه شده.

ABAT-VENT :
شیشه جلوی کم ارتفاع و یا بر آمدگی باد شکن دراتومبیلهای Speedster

ABAXIAL :
ساختمان خارج محور

ABC :
Active Body Control. سیستم هیدرو الکترونیکی مرسدس بنز که جلوی خوابیدن بدنهاتومبیل به چپ و راست و جلو و عقب را میگیرد. (در پیچها و هنگام ترمز این سیستم کمکبسیاری به پایداری اتومبیل دارد)

ABS :
Anti Blocker System. سیستمالکترونیکی که قفل کردن چرخها را در هنگام ترمزهای شدید و ترمز روی سطوح لغزنده ازقبل توسط سنسورها پیش بینی کرده و با شل و سفت کردن دیسکها در میلیونومهای ثانیهباعث میشود چرخها حداکثر چسبندگی را داشته باشند و بدین ترتیب در سختترین شرایط نیزحاکمیت فرمان دست راننده باشد.این سیستم در ترمزهای آنی نیز اجازه فرار از برخوردرا نیز به راننده میدهد و امروزه بسیاری از تولید کنندگان اتومبیل انرا به صورتاستاندارد روی محصولات خود ارائه میدهند و بعضی میز با درخواست مشتری آنرا رویاتومبیل خریدار نصب میکنند.

AC :
air condition ایرکاندیش , کولر. شبیهبه یخچال کار میکند ,توسط یک کمپرسور ماده گازی تحت فشار قرار گرفته گرم و تبدیل بهمایع شده و سپس سرد میشود. بعد از بخار شدن سریع خنک میشود.برای کارکرد کمپرسورمصرف سوخت اتومبیل کمی افزایش میابد.

ACC :
Adaptive Cruise Control سیستم که در ترافیک فاصله و سرعت اتومبیل را با اتومبیلهای دیگر تنظیم میکند.بخصوصاین سیستم مانع تاثیر گذاری منفی وسایل نقلیه بار بر بر ایمنی جاده و ترافیک میشود. DaimlerChrysler سیستم دیگری را پیشرفت داده که علاوه بر این فاصله را با خطوط جادهنیز تنظیم میکند.

ACEA :
اتحادیه تولید کنندگان اتومبیل اروپا. بزرگترین کار این اتحادیه تعیین یک نرم برای روغنهای موتور و راحتی کار رانندگان درپمپ بنزینها بود.

ADB :
Automatische Differantial Bremse. نوعالکترونیکی دیفرانسیلهای قفل دار

ADEZYON :
نیروئی که باعث به همچسبیدن مایعات و یا مواد به هم دیگر میشود.

AERODINAMIK :
علم جریانهوا یا همان علم باد که برای اتومبیلها خیلی مهم است چون با مقاومت کم در برابر هوامصرف بنزین هم کاهش میابد.بهترین مقدار مقومت در برابر هوا برای اتومبیلها cw=0,26 میباشد و آیرودینامیک بد اتومبیلهای SUV هم تا 0.45 میتواند باشد.

AFS :
Active Fahrwerks Stabilierung. در اصل همان کار ABC را انجام میدهد.این سیستمدر Citroen Xantia Activa مورد استفاده قرار گرفته است.

AIRBAG :
کیسههوا. در برخوردها و تصادفات حداکثر محافظت و ایمنی را برای سرنشینان تامین میکند.
وقتی تصادف روی میدهد با اعلام سنسورها کیسه های هوا باز شده و جلوی وارد آمدنضربات ناشی از تصادف را به سرنشینان میگیرند.(اگه زیاد بخوام توضیح بدم خودش یهمقاله میشه)

Air Filter :
فیلـترهای هوا. با عبور هوای ورودی به موتور ازداخل این فیلـترها که از معمولا از جنس کاغذ مخصوصی ساخته شده جلوی ورود ذرات و گرد وخاک به موتور گرفته میشود تا تحت اثر این ذرات در موتور ساییدگی ایجاد نشود وهمچنین حرارت هوای ورودی تنظیم میشود و صدای مکش هوا نیز تا حد زیادی کاهش میابد.

Air Flow Meter :
در داخل هواکش دریچه ای وجود دارد که به نسبت شدتجریان هوا باز و بسته میشود و ECU نیز متناسب با این میزان پاشش سوخت را مشخصمیکند.

AQUA PLANNING :
عبور اتومبیل از آب بطوری که لاستیکها با زمینتماس نداشته باشند و آب از زیر پروفیل لاستیک خارج نشده بلکه به اطراف پخش شود.

Acceleration :
شتاب.

Active Safety :
تمام اجزایی کهایمنی اتومبیل را بالا میبرند. مانند ABS , ESP , لاستیکها , ترمزها , شکلآیرودینامیک اتومبیل و ...

ALB :
Anti Lock Brakes. نوع ساده و اولیهسیستم ABS. سیستم ترمزی که در هنگام کشیده شدن لاستیکها بر روی زمین با ریتم مشخصیترمزها را گرفته و ول میکند.

AMPERMETR :
ابزار اندازه گیری و نشاندهنده میزان جریان ورودی و خروجی باطری.

Anti Freez :
ضد یخ. مایعی کهاز 50% گلیکول و 50% آب تشکیل شده.در هوای سرد آب داخل رادیاتور یخ زده و به سیستمخنک کننده آسیب برساند.با اضافه کردن ضد یخ به آب رادیاتور میتوان از یخ زدگیجلوگیری کرد.درضمن مانع مانع ایجاد زنگ و رسوب در داخل رادیاتور و سیستم خنک کنندهموتور میشود.

ASC+T :
Automatische Stabilitats Control+Traktion. سیستم که از سوی BMW مورد استفاده قرار گرفته و وضعیت چرخهای عقب را به طور دائمتحت نظر دارد.وقتی چرخهای عقب بلغزند یا چسبندگب خود را از دست بدهند ASC+T عملکرده و ترمزها و موتور را به نحوی کنترل میکند که اتومبیل از مسیر خارج نشود.

ASR :
Anti-Schlupf-Regelung سیستم کنترل آنتی پاتیناژ.سیستم که جلویهرز گردی چرخهای محرک را میگیرد و بدین ترتیب باعث حفظ پایداری میشود.این سیستم بهدو نحو میتواند کار کند : یا به صورت الکترونیکی قدرت موتور را کاهش میدهد و یا برروی چرخی که هرز گردی میکند ترمز اعمال میکند.ASR نام مخفف این سیستم است که از سویمرسدس بنز مورد استفاده قرار میگیرد و و برایTraction Control از سوی تولید کنندگانمختلف نامهای مختلفی استفاده میشود.مانند ETC , TC و TSC.

ATF :
روغنگیرباکس اتوماتیک.برای فرمان هیدرولیک نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

AWD :
All Wheel Drive نام مخفف اتومبیلهای چهار چرخ محرک

AWS :
All Wheel Steering. سیستمی که فرمان میتواند هر 4 چرخ را یک جا کنترل کند.

AUTODIMMING :
شکست نور توسط آینه داخل اتومبیل. که با سیاهتر شدن آینهو پخش نور , نور بالای ماشین عقب باعث ناراحتی و کاهش دید و مزاحمت راننده اتومبیلجلویی نمیشود.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

elya

عضو جدید
آقای موهان عزیز
منبع پست ها رو فراموش نکن برادر...
یه سوال دارم.. شما که اوومدی 4 خط از گرم کن دیزل گفتی آخه بیا اول بگو توی چه انواعی از موتور های دیزل گرمکن استفاده میشه بعد بیا توضیح بده در موردش.
آخه همه ی انواع موتور دیزل گرمکن دارن؟پاشش مستقیم ها هم دارن؟
همین پست آخر شما نویسندش توی فروم فالس حتی منبع رو هم گفته خوب شما هم بگو
چیزی از ارزشهات کم نمیشه دوست عزیز... قانون کپی رایت رو فراموش نکن
 

mohan

عضو جدید
, doost aziz man ghablan dar yeki az topic ha adres tamam in site ha ro send kardam. thank you ok
 
آخرین ویرایش:

mohan

عضو جدید
*موتورهای وانکل*

*موتورهای وانکل*

یک موتور دورانی،یک موتور احتراق داخلی است درست مثل موتور اتومبیل ولی کاملا متفاوت با موتور های مرسوم پیستونی کار می کند.در یک موتور پیستونی حجم مشخصی از فضا (سیلندر) متناوبا چهار کار متفاوت را انجام می دهد.مکش،تراکم،احتراق،و خروج دود.موتور دورانی همین کار را انجام می دهد اما هر کدام در جای مخصوص خوذ انجام می شود و این شبیه این است که برای هر کدام از چهار مرحله یک سیلندر جداگانه داشته باشیم و پیستون به طور پیوسته از یکی به بعدی حرکت کند.

موتور دورانی که مخترع آن دکتر فلیکس وانکل بود، گاهی موتور وانکل یا موتور دورانی وانکل نامیده می شود.در این مقاله می آموزیم که موتور دورانی چگونه کار می کند.

مانند یک موتور پیستونی،موتور دورانی از فشار تولید شده هنگام احتراق مخلوط سوخت و هوا استفاده می کند.در موتور پیستونی،این فشار در سیلندر جمع می شود و پیستون را به جلو و عقب می راند.میل لنگ حرکت رفت و برگشتی پیستون ها را به حرکت دورانی تبدیل می کند.

در یک موتور دورانی،فشار حاصل از احتراق،در یک اتاقک ایجاد می شود که این اتاقک قسمتی از فضای موتور است که به وسیله ی وجه روتور مثلثی شکل پدید می آید و موتور دورانی از این اتاقک به جای پیستون استفاده می کند.

روتور و محفظه ی یک موتور دورانی در Mazda RX-7

این قسمت ها جایگزین پیستون ها،سیلندر ها،سوپاپ ها،میل سوپاپ و میل لنگ در موتور پیستونی می شود.روتور مسیری را طی می کند که در این مسیر هر سه گوش روتور با محفظه در تماس باقی می ماند و سه حجم مجزای گاز را ایجاد می کند.وقتی روتور می چرخد،این سه حجم متناوبا منبسط و منقبض می شوند.همین انقباض و انبساط است که هوا و سوخت را به داخل موتور می کشد،آن را متراکم می کند و انرژی قابل استفاده آن را می گیرد و سپس دود را خارج می کند.

در ادامه به داخل موتور دورانی خواهیم پرداخت تا قسمت هایش را بشناسیم اما اینک به مدل تازه ی موتور دورانی نگاهی می اندازیم:

مزدا RX-8 :

شرکت مزدا در تولید و توسعه ی خودرو هایی که از موتور دورانی استفاده می کنند سابقه ی طولانی دارد. مزدا RX-7 که در 1978 به فروش رسید موفق ترین خودرو با موتور دورانی بوده است. ولی قبل از آن خودرو ها،کامیون ها و حتی اتوبوس هایی با موتور دورانی تولید شده بودند.سرآغاز آن ها نیز Cosmo sportدر 1967 بود.آخرین سالی که RX-7 در آمریکا فروخته شد سال 1995 بود ولی موتور دورانی در آینده ی نزدیک به بازار برمی گردد .

مزدا RX-8 خودرو جدیدی از شرکت مزدا است که یک موتور دورانی جدید و برتر به نام Renesis را عرضه کرده است.این موتور که موتور بین المللی سال 2003 نامیده شد،به صورت طبیعی مکش دارد و یک موتور 2 روتوره می باشد که قدرت آن 250 اسب بخار است.

موتور دورانی یک سیستم جرقه و تحویل سوخت دارد که شبیه به قسمتهای مشابه در موتور پیستونی هستند.در ادامه به معرفی بخش های اصلی موتور دورانی می پردازیم:

روتور:

روتور سه سطح محدب دارد که هر کدام همانند یک پیستون عمل می کند.هر سطح یک فرورفتگی دارد که حجم مخلوط هوا و سوخت را در موتور افزایش می دهد.



در قسمت انتهایی هر سطح یک تیغه ی فلزی وجود دارد که اتاقک احتراق را آب بندی می کند و مانع خروج مواد از اتاقک احتراق می شود.همچنین حلقه های فلزی در هر طرف روتور وجود دارند که به اطراف اتاقک احتراق محکم می شوند.

روتور یک سری دندانه های داخلی دارد که در مرکز یک لبه بریده شده اند.این دندانه ها با چرخ دنده هایی که به بدنه ی موتور محکم شده اند درگیر می شوند.این در گیر شدن مسیر و جهت حرکت روتور در داخل بدنه را مشخص می کند.

بدنه:

بدنه تخم مرغی شکل است.شکل اتاقک احتراق به گونه ای طراحی شده است که سه راس روتور همواره در تماس با دیواره ی اتاقک خواهند بود و سه حجم جدای گاز را ایجاد می کنند.

هر قسمت بدنه به یک مرحله از عمل احتراق اختصاص دارد.این چهار مرحله عبارتند از:

1-مکش

2-تراکم

3-احتراق

4-تخلیه



مجراهای مکش و تخلیه در بدنه طراحی شده اند. این مجرا ها سوپاپ ندارند.اگزوز خودرو مستقیما به مجرای تخلیه وصل می شود. مجرای مکش هم مستقیما به دریچه ی ساسات وصل می شود.

محور خروجی:

محور خروجی قطعه های گردی دارد که خارج از مرکز(خارج از محور میله) نصب شده اند. هر روتور روی یکی از این قطعات خارج از مرکز نصب می شود.این قطعه ها تقریبا شبیه میل لنگ عمل می کنند.هنگامیکه روتور مسیر خودش را درون بدنه طی می کند،به این قطعه ها فشار می آورد و از آن جاییکه قطعه ها خارج از مرکز اند،نیروی اعمال شده از روتور به قطعه ها گشتاوری بر میله وارد می کند و آن را می چرخاند.



اکنون بیایید ببینیم این قسمت ها چگونه به هم متصل می شوند و چگونه نیروی حرکتی را ایجاد می کنند.



یک موتور دورانی به صورت لایه ای سر هم می شود.موتور دو روتوره که ما بررسی کردیم 5 لایه اصلی دارد که به وسیله حلقه ای از غلاف های دراز کنار هم نگه داشته شده اند و سیال خنک کننده که در راههای مخصوص خود جریان دارد همه ی قطغات را در بر می گیرد.

دو لایه ی انتهایی شامل مهره ها ، یاتاقان ها و شفت خروجی می باشد.آن ها همچنین دو قسمت اتاقک را که شامل روتور ها می شوند را به هم متصل می کنند.سطح داخلی این قطعات خیلی صاف و صیقلی می باشد که کمک می کند مهره های روی روتور کار خود را به خوبی انجام دهند.یک دریچه ورودی بر روی هر کدام از این قطعات انتهایی وجود دارد.

یکی از دو قطعه انتهایی از یک موتور دو روتوره ی ونکل

لایه ی بعدی (از بیرون به داخل) اتاقک تخم مرغی شکل روتور است که دریچه های اگزوز را شامل می شود.



قسمتی از اتاقک روتور(به مکان مجرای تخلیه توجه کنید)

قطعه میانی شامل دو دریچه ورودی می باشد که هر کدام از آن ها برای یکی از روتور هاست.این قطعه علاوه بر این دو روتور را از یکدیگر مجزا می کند لذا سطوح خارجی آن بسیار صاف است.



قطعه ی میانی برای هر روتور یک دریچه ورودی دیگر فراهم می کند.

در مرکز هر روتور یک چرخ دنده ی بزرگ داخلی وجود دارد که روی یک چرخ دنده ی کوجک تر حرکت می کند که این چرخ دنده ی کوچک به اتاقک موتور متصل شده است. این قسمت آن چیزی است که چرخش روتور را ایجاد می کند.روتور همچنین روی پوسته بزرگ و دایروی شفت خروجی حرکت می کند.

در ادامه خواهیم دید که موتور چگونه نیروی محرک تولید می کند.

موتورهای دورانی چرخه ی چهار زمانه ای را طی می کنند که شبیه چرخه ایست که موتور پیستونی در آن کار می کند.ولی در موتور دورانی نحوه ی رسیدن به هدف کاملا متفاوت است.

قلب یک موتور دورانی،روتور آن است که معادل پیستون در موتورهای پیستونی می باشد.

روتور روی یک پوسته ی بزرگ دایروی روی شفت خروجی نصب می شود.این پوسته از خط مرکزی شفت انحراف دارد و مانند یک دسته اهرم در جرثقیل های کوچک عمل می کند و به روتور قدرت لازم برای چرخاندن شفت خروجی را می دهد.هنگامی که روتور درون اتاقک می چرخد،پوسته را حول دایره هایی می چرخاند که به ازای هر دور روتور،پوسته 3 دور می چرخد.

هنگامی که روتور درون اتاقک می چرخد سه قسمتی که توسط روتور در فضای اتاقک از هم جدا می شوند،حجمشان تغییر می کند(مطابق شکل بالا) این تغییر حجم باعث ایجاد عملیاتی شبیه به پمپ کردن می شود.حال به بررسی هر کدام از چهار مرحله ی موتور دورانی می پردازیم.



1-مکش:

فاز مکش هنگامی آغاز می شود که نوک روتور از دریچه ی ورودی عبور می کند.وقتی که دریچه مکش باز می شود در ابتدا حجم این قسمت در حداقل مقدار خود است و با ادامه حرکت روتور حجم افزایش می یابد و هوا به داخل کشیده می شود.

وقتی راس دیگر روتور از دریچه مکش عبور می کند دیگر هوایی وارد این قسمت نمی شود و مرحله تراکم آغاز می شود.

2-تراکم:

همچنانکه روتور به حرکت خود ادامه می دهد، حجم هوا کاهش می یابد و مخلوط هوا و سوخت متراکم می شود.زمانی که وجه روتور به مقابل شمع ها می رسد،حجم این قسمت به حداقل مقدار خود نزدیک می شود. در این هنگام عملیات احتراق آغاز می شود.

3-احتراق:

اکثر موتور های دورانی دو شمع دارند.زیرا اگر تنها یک شمع وجود داشت به خاطر اینکه اتاقک احتراق نسبتا دراز است،جرقه نمی توانست به خوبی و با سرعت مناسب گسترش پیدا کند.

وقتی شمع ها جرقه می زنند،مخلوط هوا و سوخت آتش می گیرد و افزایش فشار روتور را به حرکت در می آورد.

فشار حاصل از احتراق باعث می شود که روتور در جهتی حرکت کند که حجم افزایش یابد.گازهای احتراق منبسط می شوند و با حرکت دادن روتور نیروی محرکه تولید می کنند تا هنگامی که نوک روتور به دریچه تخلیه برسد.

4-تخلیه:

هنگامی که نوک روتور از دریچه ی تخلیه عبور می کند،گازهای احتراق که فشار بالایی دارند از اگزوز خارج می شوند.همچنانکه روتور به حرکت خود ادامه می دهد،اتاقک منقبض می شود و گازهای باقی مانده را به بیرون هدایت می کند.زمانی که حجم به حداقل مقدار خود نزدیک می شود، نوک روتور از کنار دریچه ی مکش عبور می کند و چرخه دوباره تکرار می شود.

نکته ی ظریف در مورد موتور دورانی این است که هر کدام از سه وجه روتور همواره در حال طی کردن یک قسمت چرخه هستند (در یک دور چرخش کامل روتور،سه بار مرحله احتراق وجود دارد). ولی به خاطر داشته باشید که شفت خروجی به ازای هر دور چرخش روتور سه دور می زند که این یعنی به ازای هر دور چرخش شفت خروجی یک مرحله احتراق داریم.

ویژگی های متعددی وجود دارد که موتور دورانی را از یک موتور پیستونی معمولی متمایز می کند:

● قسمتهای متحرک کمتر:

در موتور دورانی تعداد قسمت های متحرک به مراتب کمتر از یک موتور پیستونی مشابه است.یک موتور دورانی دو روتوره سه قسمت متحرک دارد:دو روتور و یک شفت خروجی.حتی ساده ترین موتور پیستونی چهار سیلندر،حداقل 40 قسمت متحرک دارد:پیستون ها،میل بادامک،سوپاپ ها،فنر سوپاپ ها،رقاصک ها،تسمه تایم،چرخ دنده ها و میل لنگ،میله های رابط.

این تعداد کم قسمت های متحرک،قابلیت اطمینان موتورهای دروانی را بالا می برد.به همین دلیل است که بعضی از سازندگان فضاپیما،موتورهای دورانی را ترجیح می دهند.

● یکنواختی حرکت:

همه ی قسمت های موتور دورانی در یک جهت و به طور پیوسته می چرخند و تغییر جهت های ناگهانی (مانند پیستون ها) وجود ندارد.

موتورهای دورانی از نظر داخلی به وسیله ی وزنه های تعادلی چرخان ،که برای از بین بردن ارتعاشات نصب شده اند، متعادل می شوند.

تحویل نیرو در موتورهای چرخان نیز یکنواخت تر انجام می شود.از آنجاکه هر مرحله احتراق در چرخس روتور به اندازه ی 90 درجه پایان می یابد و شفت خروجی به ازای هر دور روتور، سه دور می زند، بنابراین هر مرحله احتراق پس از 270 درجه چرخش شفت خروجی پایان می یابد. این بدان معنی است که یک موتور تک روتوره،برای 4/3 از هر دور چرخش شفت خروجی ، نیروی محرکه تولید می کند. این را مقایسه کنید با یک موتور تک سیلندر پیستونی که در آن احتراق در 180 درجه از دو دوران کامل اتفاق می افتد (یعنی 4/1 از هر چرخش میل لنگ)

● آرامتر بودن حرکت:

از آن جا که روتور ها با سرعتی به اندازه 3/1 سرعت شفت خروجی می چرخند، قسمت های متحرک موتور دورانی آرامتر از قسمت های موتور پیستونی حرکت می کنند. که این موضوع قابلیت اطمینان موتور های دورانی را افزایش می دهد.

چالش ها:

● معمولا ساختن یک موتور چرخان سخت تر از موتور پیستونی است.

● هزینه های تولید بالاتر می باشد زیرا تعداد موتورهای دورانی که تولید می شوند به اندازه تعداد موتورهای پیستونی نیست.

● موتورهای دورانی معمولا سوخت بیشتری مصرف می کنند زیرا بازده ترمودینامیکی موتور دورانی کم است.(به دلیل اتاقک احتراق بزرگ و دراز و ضریب تراکم پایین)


 

mohan

عضو جدید
اختصارات

اختصارات


B



BAS :
سیستمی که در ترمزهای آنی فشار داخل هیدرولیک ترمز را زیاد کرده و باعث پخشیکسان قدرت ترمز به چرخها میشود


benzene :
بنزین.هیدرو کربنی که از نفتخام بدست می آید و در اتومبیلهای با موتور بنزینی به عنوان سوخت مورد استفاده قرارمیگیرد و بفرمولC6H6

BI-LITRONIC :
نام اختصاری مورد استفاده BOSCH برای چراغهای
Xenon.

BI-XENON :
امروزه چراغهای BI-XENON پیشرفته ترینو قویترین نوع چراغ هستند.در این چراغها برای نور پائین و بالا 2 چراغ جدا استفادهمیشود.چون طول موج و به عبارتی رنگ این چراغها شبیه نور خورشید است در شب باعثنارحتی چشم سایر رانندگان نمیشود و بازتاب را به حداقل میرساند.
نوری که ازداخل گاز XENON عبور میکند توسط لنز متحرک 70 میلی متری بازتاب شده و تاثیر نوربالا را ایجاد میکند.

BLOW-BY :
نام گازهایی که در زمان احتراق بهپیستونها میروند.

Brake Disk Wiping :
پاک کننده دیسک ترمز. در هنگامبارش شدید باران روی دیسک را یک لایه نازک آب میگیرد , این سیستم با ایجاد تماسبسیار خفیف لنت ترمز با دیسک با فواصل مشخص سطح دیسک را تمیز میکند.بدین ترتیبتاخیری در عکس العمل ترمز ایجاد نمیشود.

BOXER MOTOR :
موتور باکسر. موتوری که سیلندرهای آن در یک راستا یعنی با زاویه 180 درجه باشند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
C


CAN :
Controller Area Network.
شبکه رابط بین سیستم مرکزی کنترل اتومبیل (ECU) وسیستم کنترل محیطی اتومبیل (ABS , AIRBAG , کولر
....)

CABRIO :
اتومبیلهایی که 2+2 نفر گنجایش سرنشین داشته و روی اتومبیل باز شونده باشد.

Catalyzetor :
یکی از قطعات اگزوز که میزان گازهای آلوده کننده محیطزیست را کاهش میدهد.

CBC :
Cornering Brake Control.
سیستمی که همرا ESP کار میکند و در بسیاری از اتومبیلهای BMW مورد استفاده است و جزو سیستمهایایمنی فعال محسوب میشود. وظیفه CBC حفظ پایداری اتومبیل در هنگام ترمز در پیچ است. چون در پیچ سرعت چرخهای داخل و خارج پیچ با هم متفاوت هستند پس باید فشار ترمز اینچرخها هم تفاوت داشته باشد. CBC توسط سنسورهای خود سرعت هر چرخ را حساب کرده ومیزان فشار ترمز را ربای هر چرخ مشخص میکند.

CC :
Cubic Centimetre.
سانتیمتر مکعب. حجم موتور اتومبیلها با این واحد بیان میشود. حجم موتور مساحت بینبالاترین نقطه حرکت پیستون (محل قرار گیری سوپاپها) و پایینترین نقطه حرکت پیستون ( پایین سیلندر) در داخل سیلندر است. 1CC برابر 16 Cubic Inch است.

CDI :
کمپانی Daimler-Chrysler اتومبیلهای دیزل مرسدس بنز را به این نام میخواند.CDI محفف Common Rail Diesel Injection System است.

Ceramic :
ماده ای سبکاست که در Porsche Turbo و Mercedes CL 55 AMG برای ساخت دیسکهای ترمز مورد استفادهقرار گرفته است.از آوانتاژهای دیسکهای سرامیکی مقاومت آنها در برابر ساییدگی است کهحدودا 300000 کیلومتر عمر میکنند و همچنین نسبت به دیسکهای معمولی 60 درصد سبکترهستند.

clutch :
تفاوت مشخص بین گیرباکسهای اتوماتیک و دستی (manual) در کلاچ است.کلاچ اتصالی قابل جدا سازیو که رابط انتقال قدرت بین موتور و گیر باکساست.برای حرکت اولیه اتومبیل ابتدا کلاچ گشتاوری را که از موتور میگیرد را به شفتاصلی گیرباکس (که به صورت استاتیک ثابت است) میرساند.همچنین در زمان تعویض دنده هاانتقال نیرو باید قطع شود که کلاچ این کار را انجام میدهد.

compressor :
کاری شبیه به توربو نجام میدهد ولی قدرت خود را از موتور میگیرد.پمپی که فشردهکننده هوا یا مایع کولر است.Jaguar , مرسدس و سایر تولید کننده گان برای افزایشقدرت از کمپرسور استفاده میکنند.موتور برای به کار انداخت کمپرسور کمی بیشتر وختمصرف میکند.

COUPE :
اتومبیلهایی که بین ستون A و C سقف فلزی دارند وفضایی برای 2+2 نفر و در بعضی موارد تعداد بیشتری سرنشین دارند.

Cryogen Tank :
تا منفی 253 درجه سانتیگراد از هیدروژن مایع محافظت میکند.باید خیلی خوبعایق بندی شده باشد در غیر اینصورت در یک روز 2 درصد ظرفیت مخزن سوخت کم میشود.

CRS :
.Common Rail System
برای موتورهای دیزل ساخته شده و سیستمی استکه با فشار بیشتری پاشش میکند .و تفاوت اصلی آن با سایر سیستمها اینست که عملیاتایجاد فشار و پاشش جدا از هم انجام میشود. این سیستم باعث کارکرد بهتر و مرتب وکارایی بیشتر و کاهش صدای موتورهای دیزل میشود.

CO :
گاز کربن مونواکسید که در هنگام احتراق ناقص سوخت ایجاد شده و گازی مضرر است.

CRUISE CONTROL :
سیستم ثابت کننده سرعت

Cubic Inch :
اینچ مکعب. یک Cubic Inch برابر 16.3870641 سانتی متر مکعب(CC) است. این واحد در گذشته برای اندازه گیریحجم موتور توسط انگلیس و آمریکا استفاده میشد.

CVT :
Constantly Variable Transmission.
گیرباکس با نسبت متغییر. این گیرباکس در دهه 50 توسط یکهلندی به نام Van Doorne ساخته شد. در این گیرباکسها فقط یک نسبت شروع و پایان وجوددارد و وابسته به دور موتور و سرعت اتومبیل نسبت انتقال تغییر میکند.

CVVT :
Continuously Variable Valve Timing,
تکنولوژی زمان متغییر سوپاپ .Volvo, Kia و Hyundai این سیستم را به این نام معرفی میکنند.این سیستم توسط کمپانی های مختلفبا اسامی متفاوت مورد استفاده قرار گرفته و استفاده از آن تا حد زیادی گسترش یافتهو مرسوم شده است.این سیستم کنترل موتور با زمان باز شدن سوپاپها را با توجه به سرعتو میزان بار اتومبیل تغییر میدهد و بدین ترتیب کارایی موتور را بالا برده و میزانگازهای مضرر خروجی از اگزوز را کمتر میکند.

CW :
ضریب اصطکاک(مقاومت) در برابر هوا. میزان مقاومت اتومبیل در برابر هوا.

cylinder :
سیلندرمهمترین قسمت موتور است که داخل آنها پیستونها قرار میگیرند و محفظه احتراق را بهوجود می آورند.

 

mohan

عضو جدید

D



D4 :
نام اختصاری موتورهای 4 سیلندر بنزینی تویوتا
.

D4D :
نام اختصاریموتورهای 4 سیلندر دیزل تویوتا.

DATENBUS :
تمام قسمتهای الکترونیک بههم وصل شده و از یک مرکز دستور بگیرند.از این فن آوری در مرسدس بنز CL نیز استفادهشده.

DE DION SYSTEM :
در سیستم DE DION آکس ثابت و کمک فنر مستقل بهصورت پیچیده ای به هم وصل میشوند.
(
توضیح نمیتونم بدم چون چیزی نمیدونم)

Detention :
به نا منظم کار کردن موتور (نا منظم شدن احتراق) بعد ازاحتراق ترکیب سوختی توسط جرقه شمع گفته میشود.

deflector :
به قطعاتپلاستیکی یا فلزی گفته میشود که در اتومبیلهای سواری دور چرخها و در وسایل نقلیهتناژ بالا روی کابین راننده و روی قسمت بالای درها برای بهبود آیرودینامیک و سهولتعبور جریان هوا قرار داده شده اند.

DI :
Direct Injection.
تزریقمستقیم سوخت در موتورهای دیزل و بنزینی که بدین شکل احتراق بهتر میشود.یکی ازمشکلات موتورهای دیزل صدایی است که در زمان احتراق ایجاد میشود و Audi با استفادهاز این روش ترکیب هوا و سوخت بهتری تولید کرد و تا حدی این مشکل را برطرف ساخت.

differential :
دیفرانسیل. در یک آکس دور چرخها را متعادل میکند بهخصوص در پیچها که دور چرخها با هم متفاوت است.

differential lock :
قفلدیفرانسیل. در زمان از دست دادن چسبندگی یکی از چرخهای محرک جلوی هرز گردی آن چرخرا گرفته و باعث بهبود پایداری و همچنین چسبندگی میشود.محبوبترین نوع آن قفلدیفرانسیل مرکزی است که اگر یک چرخ هرز گردی کند از چرخهای جلو یا عقب حرکت ادامهپیدا میکند.

DIN :
(Deutsches Institut für normung)
استاندارد اندازهگیری آلمان. 1DIN= 1.12 SAE

Dynamometr :
داینامو متر , وسیله ای کهقدرت موتور را اندازه میگیرد
.

Distributor :
دلکو , یکی از قطعات سیستمبرقی که جریان برق ولتاژ بالا را به صورت تنظیم شده به شمعها میفرستد.

DISTRONIC
و یا DYSTRONIC : (کمک!!! نمیدونم کدوم درسته چون فقط شنیدم)
به آن به صورت مخفف DTR نیز گفته میشود.سیستم رادار هوشمند کنترل کننده فاصله که توسط مرسدس بنز ساخته شده. این سیستم الکترونیک توسط رادار خود فاصله را تا اتومبیل جلوی محاسبه میکند وچنانچه این فاصله تا حد خطرناکی کم شود با کاهش نیروی موتور و یا حتی ترمز کردنسرعت را کم کرده و فاصله را افزایش میدهد.

DOT :
کد استانداردی که ازسوی اداره حمل و نقل آمریکا (US Departmant of Tarnsportation) برای روغن ترمزهایهیدرولیک تعیین شده است.در بازار سه نوع روغن ترمز DOT3, DOT4, DOT5 وجود دارد. شماره DOT بزرگتر نشان دهنده بیشتر بودن دمای جوش روغن ترمز و در نتیجه کیفیت بهترآن است.

DOHC :
Double Over Head Camshaft
موتوری که در بالا دو میلبادامک داشته باشد (و احتمالا 16 سوپاپ و 4 سیلند داشته باشد)

DSC :
نام سیستم ESP ( سیستم پایداری الکترونیکی) در BMW.

DSP :
Dynamic Shift program
گیرباکس اتوماتیک هوشمندی که متناسب با نحوه رانندگی دنده تعویضمیکند (یا سریع و یا راحتی)

DSTC :
Dynamic Stability and Traction Control.
این سیستم همراه با سیستمهای ESP (پایداری الکترونیکی) و ASR ( آنتیپاتیناژ) کار میکند و ولوو آنرا DSTC نامیده است.

DUMMY :
ماکتهایانسانی از جنس پلاستیک که در تستهای تصادف مورد استفاده هستند. بر روی این ماکتهاسنسورهای متعددی قرار گرفته و بدین ترتیب میزان و نقاط آسیب احتمالی انسانها درتصادفات واقعی محاسبه میشود.
 

mohan

عضو جدید
فرمان

فرمان

فرمانشما میدانید وقتی فرمان خودروی خود را می گردانید چرخهای خودروی شما نیز می گردد.ولی وسایل و جزییات بسیار جالبی میان فرمان و چرخ وجود دارد که باعث این امر مشود.

در این مقاله ما نحوه ی کار دو نوع سیستم فرمان رایج را بررسی خواهیم کرد.
  • <LI class=MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 36.0pt">rack-and-pinion
  • recirculating ball

سپس یه بررسی فرمانهای power steering خواهیم پرداخت و به بعضی از ویژگی های جالب توسعه یافته در سیستم فرمان پی می بریم.اساسا" گردنده ها (چرخ ها) برای افزایش راندمان ماشین لازم است, اما ابتدا بگذاریید ببینیم که شما چگونه خودروی خود را می گردانید.این به آن آسانی هم که شما فکر می کنید نیست.
گردش خودرو
ممکن از شما شگفت زده بشوید اگر بدانید که زمانی شما ماشین خود را می گردانید, چرخ های شما به یک سمت جهت گیری نمی کنند.

برای اینکه خودرو به نرمی بگردد هر چرخ باید از یک مسیر دایره ای متفاوت پیروی کنند.زمانی که چرخ درون پیچ از دایره ای با شعاع کوچکتر پیروی می کند حقیقتا" گردش سخت تری نسبت به چرخ بیرونی دارد.اگر شما برای هر چرخ یک خط عمود منصف رسم کنید این خطوط در نقطه ی مرکز گردش طلاقی می کنند. لذا شکل هندسه ای اهرم فرمان بگونه ای است که چرخ درونی بیش تر از چرخ بیرونی بگردد.

دو نوع سیستم فرمان رایج موجود دارد:
1. rack-and-pinion
2. ricirculating ball

فرمان rack-and-pinion به سرعت به رایج ترین نوع فرمان در خودروها, کامیون ها, suv مطرح شد.به راستی این نوع دارای مکانیزم ساده ی جالبی می باشد.فرمان های Rack-and-pinion داری دو چرخدنده هستند, اولی rack که داندانه هایی است که روی یک لوله ی فلزی ایجاد شده است, به هر انتهای لوله ی میله ای که (میله ی قید ) نام دارد متصل شده است.

دومین چرخدنده pinion می باشد که به شفت فرمان متصل است.زمانی که شما قربالک فرمان را می گردانید چرخدنده ی pinion نیز می گردد و دنده ها ی (rack) را حرکت می دهد.(دندانه های pinion و rack با هم در گیر هستند).هر انتهای میله ی قید (tie rod) به بازوی فرمان بر روی محور متصل است.
چرخدنده های Rack-and-pinion دو کار را انجام می دهند:
- حرکت چرخشی قربالک فرمان را به حرکت خطی مورد نیاز برای گردش چرخ تبدیل می کند.
- آسان کردن چرخاندن چرخ ها بخاطر کاهش چرخدنده.

در اغلب خودروها 3 الی 4 دور قربالک فرمان نیاز است تا چرخ را از حالت نهایت چپ به نهایت راست ببرد.
ضریب فرمان ضریبی است که میزان گردش چرخ بازای گردش قربالک فرمان را معین می کند.بعنوان مثال اگر یک چرخش کانل فرمان "360 درجه " باعث گردش 20 درجه ایی چرخ شود, بنابراین ضریب فرمان برابر است با 360 تقسیم بر 20 یا به عبارت دیگر 18:1 است.ضریب بیشتر بدان معنی است که شما فرمان را برای جابجایی چرخ بیشتر بگردانید, هرچند تقلای کمتری بخاطر ضریب بالای فرمان برای چرخاندن نیاز است.

عموما" قایق ها , ماشین های اسپرت دارای ضریب فرمان کمتری نسبت به ماشین های بزرگ و کامیون ها هستند.ضریب کم فرمان عکس العمل سریعتری برای چرخش می دهد-شما ناچار نیستسد قربالک فرمان را برای تغییر جهت چرخ زیاد بچرخانید-که یک ویژگی خوشایند برای ماشین های اسپرت می باشد.این ماشین ها به اندازه ی کافی سبک هستند که حتی با ضرایب کم , تقلا برای چرخاندن چرخ بیش از اندازه نشود.(با وجود ضریب کم فرمان سفت نمی شود.)
بعضی از ماشین ها دارای ضریب فرمان متغییر هستند.که از rack-and-pinion ایی استفاده می کنند که دارای تعداد دندانه های متفاوت در مرکز نسبت به کنار ها هستند.(مترجم: معمولا تعداد دندانه ها (rack) در مرکز بیشتر از کناره ها است)این باعث می شود که ماشین در آغاز چرخش عکس العمل سریعتری داشته باشد (مترجم:ضریب کم) (rack به مرکز نزدیکتر باشد).و همچنین هر چه به حد چرخش چرخ نزدیک بشود فرمان نرم تر کار می کند و از تقلا برای چرخاندن کاسته می شود (مترجم:ضریب بالا).
Power rack-and-pinion steering
وقتی از فرمان های rack-and-pinion در power steering استفاده می شود, rack و لوله آن دارای تفاوت اندکی در طراحی هستند.بخشی از لوله ی rack شامل سیلندری است که یک پیستون در وسط آن قرار دارد و به لوله ی rack متصل است.دو مجرای عبور مایع هریک در یک سمت از پیستون قرار دارد. اعمال کردن مایع پرفشار به یک سمت از پیستون باعث به حرکت در آن می شود که در به حرکت در آوردن rack نیروی کمکی را فراهم می کند.


ما بعدا" در این مقاله به بررسی اجزای دستگاهی که مایع پرفشار ایجاد می کند و همچنین چگونگی هدایت این مایع به سمت های مختلف پیستون خواهیم پرداخت.
اینک به بررسی نوع دیگر فرمان می پردازیم.
Recirculating ball steering
فرمان های Recirculating ball امروزه در بسیاری از کامیون ها و suv ها مورد استفاده قرار می گیرد.اهرمی که در این نوع فرمان چرخ را می چرخاند کمی با فرمان rack-and-pinion متفاوت است.

فرمان Recirculating ball درای یک چرخدنده ی کرمی (worm gear) است.شما می توانید چرخدنده ها را در 2 قست مختلف نمایش دهید.اولین قسمت بلوک فلزی است که دارای یک سوراخ پیچ دار (رزوه دار) می باشد.این بلوک دارای دندانه هایی سوار شده بر روی قسمت خارجی خود است که با چرخدنده هایی که موجب حرکت شغال دست می شوند, درگیر است.((به تصویر زیر وبالا توجه کنید)).قربالک فرمان به یک میله ی پیچ دار شبیه به پیچ متصل است که در سوراخ بلوک گیر کرده است.زمانی که قربالک می چرخد پیچ (میله پیچدار) را می چرخاند ولی بجای پیشروی پیچ در بلوک , طبق روال معمول پیچ, این پیچ ثابت نگاه داشته می شود بنابراین چرخش پیچ باعث حرکت بلوک می شود.سپس حرکت بلوک باعث حرکت شغال دست شده و حرکت شغال دست بعد از انتقال به چرخها موجب گردش چرخها می شود.

بجای تماس مستقیم پیچ با دندانه های داخلی بلوک, همه ی شیارهای پیچ بوسیله ی بلبورینگ پرشده است که در میان چرخدنده می چرخد وقتی که چرخدنده به چرخش در بیاید.
در حقیقت به دو ئلیل از بلبورینگ استفاده می شود:
  • <LI class=MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-list: l1 level1 lfo1; tab-stops: list 36.0pt">کاهش اصطحکاک و ساییده شدن
  • کاهش لنگ زدن چرخدنده

لنگ زدن زمانی که قربالک فرمان را می چرخانیم اتفاق می افتد._بدون توپ ها در چرخدنده ی فرمان, دندانه ها بعد از یک مدت تمایشان با یکدیگر بدلیل خوردگی از دست می دهند که باعث می شود قربالک فرمان هرز بگردد.
Power recirculating ball steering
Power steering در این نوع فرمان ها شبیه به power rack and pinion steering کار می کند.با این تفاوت که نیروی کمکی به یکی از جهات بلوک اعمال می شود.
Power steering
Power steering کلا" به معنی سیستم هایی است که تقلای راننده را برای کرداندن فرمان راحت تر می کند.که به دو نوع عمده تقسیم می شود:
  • <LI class=MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-list: l0 level1 lfo2; tab-stops: list 36.0pt">هیدرولیکی
  • الکترونیکی

در این بخش به بررسی جزییات نوع اول یعنی فرمان های هیدرولیکی می پردازیم.
2قمست اساسی در فرمان های هیدرولیکی از نوع rack and pinion وجود دارد:
  • <LI class=MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-list: l2 level1 lfo3; tab-stops: list 36.0pt">پمپ
  • شیر دوار (rotary valve)

پمپ
نیروی هیدرولیکی مورد نیاز برای فرمان بوسیله پمپ توربینی گردنده فراهم می شود.این پمپ بوسیله ی تسمه با موتور گردانده می شود.پمپشمامل یک مجموعه توربین های جمه شونده که درون یک محفظه ی تخم مرغی شکل می گردد, است.زمانی که توربین می گردد, مایع هیدرولیکی کم فشار از مجرای بازگشت میگیرد و با اعمال نیرو با فشار بالا به مجرای خروج می فرستد.مقدار مایع جریان داده شده به سرعت موتور بستگی دارد.پمپ باید طوری طراحی شود که وقتی موتور زیر بار قرار ندارد بتواند جریان و فشار مناسب را تولید کند, وگرنه پمپ مقدار بسیار بیشتر از مورد نیاز را زمانی که موتور در سرعت های بالاتر می چرخد پمپاژ می کند.

پمپ شامل یک شیر خلاص فشار است تا اطمینان حاصل کند که فشار بیش از حد بالا نیست, بخصوص در سرعت های بالای موتور که مایع بیشتری پمپ می شود (فشار افزایش می یابد).
شیرهای دورانی
سیستم power steering باید زمانی به راننده کمک کند که او نیرویی به فرمان وارد کند ( مثل گرداندن فرمان).زمانی که راننده نیروی به فرمان وارد نمی کند ( مثل حرکت در یک مسیر مستقیم), سیستم هیچگونه کمک و دخالتی نمیکند.وسیله ایی که نیروی وارده به فرمان را حس می کند شیر دورانی یا rotary valve نامیده می شود.
قسمت اصلی شیر دورانی , میله ی توریسون است.torsion bar میله ی باریک فلزی است که با اعمال گشتاور می چرخد.میله از بالا به شفت فرمان متصل است و از پایین به pinion و یا worm gear (که چرخ را می گرداند), همچنین مقدار گشتاور torsion bar با گشتاوری که راننده برای چرخاندن چرخ استفاده می کند برابر است.هرچه راننده گشتاور بیشتری برای چرخاندن چرخ اعمال کند میله بیشتر می گردد.

شفت ورودی فرمان بخشی از شیر ماسوره ای (spool valve) داخلی را ایجاد می کند.این همچنینن به انتهای بالای torsion bar متصل شده است.پایین torsion bar به بخش خارجی spool valve (شیر ماسوره ای) متصل شده است.همچنین torsion bar چرخدنده ی خروجی فرمان را می گرداند, که به هریک از چرخدنده های pinion و یا worm gear وابسته به نوع فرمان متصل است.
زمانی torsion bar بگردد, بخش داخلی spool valve که به بخش خارجی وابسته است را می گرداند.از آنجایی که بخش داخلی spool valve به شفت فرمان متصل است ( و سپس به قربالک فرمان), مقدار گردش بین بخش خارجی و داخلی spool valve به میزان گشتاوری که راننده به قربالک فرمان وارد میکند; بستگی دارد.

منبع:howstuffworks
 

mohan

عضو جدید
E


EBD-EBV :
سیستم الکترونیکی تقسیم نیروی ترمز
.

ECE :
Economic Commission for Europe

ECOTEC :
موتور ساخته شده توسط OPEL که به معنی اقتصادی , اکولوژی و تکنولوژی است.

EDC :
Electronic Diesel Control ,
سیستمکنترل موتورهای دیزل انژکتوری.

EDLS :
قفل الکترونیکی دیفرانسیل.

E-gaz :
ارتباط الکتریکی بین موتور و پدال گاز.

EHB :
سیستم ترمز الکتونیکی که در حال حاضر روی این سیستم تحقیق می شود.

EMV :
چگونگی عملکرد سیستم برق خودرو در محیط های الکترو ماگنتیک. عملکرد واقعیسیستم برق خودرو در محیطهای برق فشار قوی تست میشود.

EPS :
Elektro Power Steering.
سیستم فرمان هیدرولیک با موتور الکتریکی.

EON :
Enhanced Other Network ,
تبادل اطلاعات ترافیک

ESP :
Electronic Stability Program.
سیستم پایداری الکترونیکی (و یا بهتر از آن سیستم ضد ناپایداریکه جلوی از کنترل خارج شدن اتومبیل را میگیرد) . اساس کار این سیستم اینست که ازسیستم ترمز برای کنترل و هدایت اتومبیل استفاده شود. سیستمهای آنتی بلوکه ABS وسیستم آنتی پاتیناژ در زمینهای لغزنده TSC ستونهای سیستم ESP هستند.سنسوری که بهفرمان متصل شده هماهنگی بین میزان چرخش فرمان و جهت حرکت اتومبیل را کنترل میکند. در صورت عدم تناسب , ESP سریع وارد عمل شده و ابتدا میزان انتقال نیروی موتور بهچرخها را کاهش میدهد.اگر باز هم اتومبیل در کنترل راننده نباشد روی چرخها مستقل ازهم ترمز اعمال میشود. این عمل تا زمانی که اتومبیل تحت کنترل راننده در آید و درمسیر دلخواه راننده حرکت کند ادامه می یابد.

ETC :
Electronic Traction control

ETS :
Electronic Stability System
که با ASR رابطه دارد.

EURO NCAP :
مخفف European New Car Assessment Programme که در سال 1997 تاسیس شد.موسسه ای که بسیاری از اتومبیلهای تولید شده در اروپا را تست تصادفمیکند و با توجه به نتایج تست تصادف به اتومبیل امتیاز ستاره داده میشود که در حالحاضر حداکثر امتیاز 5 ستاره است.
 

mohan

عضو جدید
نیتروس و سیستم آن چگونه کار میکند ؟**

نیتروس و سیستم آن چگونه کار میکند ؟**

پیش زمینه ای در مورد Nitrous Oxide



پیش از هر چیز لازم می دونم چند خط در مورد نیترو توضیحات بدم که برای خوانندگان عزیز گنگ نباشه.

1. اول از همه لازم به ذکر است که نیتروس یک سوخت نیست (بله، درست خوندید، در این باره در ادامه صحبت خواهم کرد)
2. استفاده از نام NOS بجای اکسید نیتروژن کاملا اشتباه است، NOS نام یکی از کمپانی های تولید کننده اکسید نیتروژن است مثل : "MOMO" , "SPARCO","APEXI" و ...
3. Nitrous Oxide احتراق پذیر نیست، وقتی در The Fast & The Furious1 به سمت میتسوبیشی اکلیپس برایان شلیک شد و وین دیزل فریاد زد ناس و فرار کرد این امکانپذیر نیست که ناس منفجر شود.

احتراق و مبانی قدرت موتور

همه ما میدانیم که احتراق به واسطه مخلوط شدن هوا و سوخت در محفظه احتراق صورت می گیرد. یک موتور با احتراق سوخت و در نتیجه فشار دادن پیستون به سمت پایین به گردش در می آید. آیا میخواهید به اسب بخار بیشتری دست پیدا کنید ؟ پس از سوخت بیشتری استفاده کنید تا پیستون با قدرت بیشتری به سمت پایین بیاید. این راه حل تولید قدرت بیشتر توسط موتور است، اما تولید چنین قدرتی بدون اکسیژن خیلی زیاد غیر ممکن خواهد بود. همه ما درس شیمی و فیزیک دبیرستان را به خاط داریم.
در کل سیستم Nitrous Oxide با اجازه دادن به موتور برای احتراق بیشتر قدرت بیشتری تولید می کند.

فرمول Nitrous Oxide

بطور معمول هوایی که ما تنفس می کنیم به این صورت است :
  • 20.947% اکسیژن
  • 78.08% نیتروژن
  • کمتر از 1% گازهای دیگر
اکسید نیتروژن در حقیقت، به این صورت است، البته با درصد بیشتری از اکسیژن : % 36.35
اکسید نیتروژن گازی بی رنگ است و اشتعال زا نیست و ترکیب شده از دو اتم نیتروژن و یک اتم اکسیژن است که فرمول آن N20 می باشد . اکسید نیتروژن کمی طعم شیرین دارد، ماده ای غیر سمی و بی آزار و خنده آور است .

 

mohan

عضو جدید
HOW A MECHANICAL TRANSMISSION WORK

HOW A MECHANICAL TRANSMISSION WORK

[SIZE=-1]This rod actuates the park mechanism. [/SIZE]

Figure 13 shows the rod that actuates the park mechanism. This rod is connected to a cable that is operated by the shift lever in your car.

[SIZE=-1]Figure 14[/SIZE]
[SIZE=-1]The park mechanism[/SIZE]

Figure 14 shows the park mechanism from the top. When the shift lever is placed in park, the rod pushes the spring against the small tapered bushing. If the park mechanism is lined up so that it can drop into one of the notches in the output gear section, the tapered bushing will push the mechanism down. If the mechanism is lined up on one of the high spots on the output, then the spring will push on the tapered bushing, but the lever will not lock into place until the car rolls a little and the teeth line up properly. This is why sometimes your car moves a little bit after you put it in park and release the brake pedal -- it has to roll a little for the teeth to line up to where the parking mechanism can drop into place.
Once the car is safely in park, the bushing holds down the lever so that the car will not pop out of park if it is on a hill.

[SIZE=+2]The Hydraulic System[/SIZE]
The automatic transmission in your car has to do numerous tasks. You may not realize how many different ways it operates. For instance, here are some of the features of an automatic transmission:
  • If the car is in overdrive (on a four-speed transmission), the transmission will automatically select the gear based on vehicle speed and throttle pedal position.
  • If you accelerate gently, shifts will occur at lower speeds than if you accelerate at full throttle.
  • If you floor the gas pedal, the transmission will downshift to the next lower gear.
  • If you move the shift selector to a lower gear, the transmission will downshift unless the car is going too fast for that gear. If the car is going too fast, it will wait until the car slows down and then downshift.
  • If you put the transmission in second gear, it will never downshift or upshift out of second, even from a complete stop, unless you move the shift lever.

[SIZE=-1]Figure 15[/SIZE]

You've probably seen something that looks like Figure 15 before. It is really the brain of the automatic transmission, managing all of these functions and more. The passageways you can see route fluid to all the different components in the transmission. Passageways molded into the metal are an efficient way to route fluid; without them, many hoses would be needed to connect the various parts of the transmission. First, we'll discuss the key components of the hydraulic system; then we'll see how they work together.
[SIZE=+1]The Pump[/SIZE]
Automatic transmissions have a neat pump, called a gear pump. The pump is usually located in the cover of the transmission. It draws fluid from a sump in the bottom of the transmission and feeds it to the hydraulic system. It also feeds the transmission cooler and the torque converter.

[SIZE=-1]Figure 16[/SIZE]
[SIZE=-1]Gear pump from an automatic transmission[/SIZE]


The inner gear of the pump hooks up to the housing of the torque converter, so it spins at the same speed as the engine. The outer gear is turned by the inner gear, and as the gears rotate, fluid is drawn up from the sump on one side of the crescent and forced out into the hydraulic system on the other side.
[SIZE=+1]The Governor[/SIZE]
The governor is a clever valve that tells the transmission how fast the car is going. It is connected to the output, so the faster the car moves, the faster the governor spins. Inside the governor is a springloaded valve that opens in proportion to how fast the governor is spinning -- the faster the governor spins, the more the valve opens. Fluid from the pump is fed to the governor through the output shaft.
The faster the car goes, the more the governor valve opens and the higher the pressure of the fluid it lets through.

 

mohan

عضو جدید
a

a




FACE LIFT :
زیبا سازی ظاهر بیرونی اتومبیل (بزک اتومبیل
)

FADING :
تضعیف عملکرد ترمز اتومبیل در نتیجه داغ شدن لنتهای ترمز. مشکلاتی مانند , ضرورت محکم تر فشار دادن پدال ترمز و طولانی شدن نقطه ترمز گیری پدال نیز در اینوضعیت به وجود می آید.

FAN :
به طور متوسط 70% سوخت مورد استفاده موتورتبدیل به گرما میشود. وظیفه خنک کردن موتور نیز همراه سیستم خنک کننده آبی با FAN (پروانه) است. آب حرارت موتور را جذب کرده و حرارت خود آب بالا میرود. این آب وقتیاز داخل رادیاتوری که در جلوی اتومبیل است عبور میکند خنک میشود. اگر حرارت آب بیشاز حد مجاز بالا رود ترموستات FAN را که روی رادیاتور نصب شده به کار می اندازد تاحرارت پائین آید.

FIS :
نمایشگر اطلاعات که اطلاعاتی مانند مسافتپیموده شده , متوسط سرعت , میزان مصرف سوخت و دمای بیرونی را نمایش میدهد.

FLOATING CAR DATA :
اطلاعاتی که از اتومبیل در حال حرکت فرستادهمیشود.

FPS :
سیستم جلوگیری از آتش سوزی در اتومبیل.

FSI :
موتورهای direct injection (پاشش مستقیم سوخت) تولیدی توسط گروه Volkswagen. بزرگترین آوانتاژ این موتورها اینست که در مقایسه با موتورهای با حجم یکسان مصرفسوخت کمتر و قدرت بیشتری دارند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
G


Gaz Generator :
وسیله ای که AIR BAG (کیسه های هوا) را در دهم ثانیه باز میکند
.

generator :
مولد برق و شارژ کننده باطری اتومبیل.استفاده از باطری های 12 ولت در اتومبیلها مرسوم است و با افزایش احتیاجات در برخی از اتومبیلهای تولیدسری از باطری های 42 ولتی اتسفاده میشود.

GDI :
موتورهای Direct Injection میتسوبیشی.

GPS :
Global Positioning System
سیستم موقعیتیابی جهانی.کامپیوتری که در داخل اتومبیل است موقعیت و محل اتومبیل را با برقراریارتباط با ماهواره تعیین میکند و توسط نقشه موجود در حافظه خود راننده را به محلمورد نظر هدایت میکند.

GRIP :
چسبندگی و یا گیرش جاده.

GT :
مخفف لغات ایتالیایی Gran Turismo (تور بزرگ) میباشد.در اصل این اصطلاح برایاتومبیلهای سدان با خصوصیات اسپورتی بکار میرود.


H


HALDEX :
موسسه ای که با تولیدات سیستمهای ترمز و کمک فنر های خود کسب شهرت کرده وریشه سوئدی دارد
.

HARDTOP :
اتومبیلهایی که سقف فلزی داشته و ستون B ندارند به این نام خوانده میشوند.چنانچه یک اتومبیل HARDTOP سقفی قابل جدا کردن ویا تا شونده داشته باشد شکلی مانند cabrio بدست می آورد.

HATCHBACK :
اتومبیلی که صندوق با شیشه عقب یکپارچه باشد و روی آن چراغهای Stop قرار گیرفتهباشد.

HC :
مخفف هیدرو کربن ها. برای جلوگیری از تولید گازهای مضر درکاتالیزاتور تمیز میشوند.

HDC :
Hill Descent Control
کنترل حرکت درسرازیری. HDC معمولا از تجهیزات اتومبیلهای 4WD است. در پائین آمدن از سرازیری هاسرعت را ثابت میکند و بدین ترتیب بدون احتیاج به ترمز میتوان سرازیری های طولانی راطی کرد.

HDI :
High Pressure Direct Injection (
پاشش مستقیم با فشاربالا) نوعی موتور دیزلی که از سوی پژو و سیتروئن با همکاری فورد ساخته شده. اینموتورها از تکنولوژی common rail استفاده میکنند و مصرف سوخت و آلودگی کمتری دارند.

Horse Power :
اسب بخار. واحد اندازه گیری قدرت تولیدی توسط موتور. هراسب بخار برابر 0.7457 کیلو وات است.

HYBRID :
اتومبیلهایی که دوپیشرانه داشته باشند و این نام بیشتر برای اتومبیلهایی که یک موتور درون سوز (بنزینی یا دیزلی) و یک موتور برقی(که انرژی خود را از باطری ها یش میگیرد) دارنداستفاده میشود. تا سرعت مشخصی فقط موتور برقی کار میکند و بعد از یک سرعت مشخص برایافزایش قدرت موتور درون سوز نیز شروع به کار میکند.هدف از تولید این نوع اتومبیلهامصرف سوخت کم و حداقل آلودگی محیط زیست است.

HYDROPNOMATIK :
استفادهاز بازوهای عیدرولیکی کمک فنر یه جای بازوهای فلزی که تنها از سوی سیتروئن استفادهمیشود.

HILL HOLD CONTROL :
این سیستم در هنگام حرکت در سربالایی جلویحرکت اتومبیل به عقب را میگیرد.در این سیستم ترمزها بصورت اتوماتیک عمل کرده و بافشار ثابتی ترمز گرفته میشود.بدین ترتیب تا زمان فشردن پدال گاز توسط راننده و حرکتاتومبیل جلوی حرکت اتومبیل به عقب گرفته میشود.

HUD :
Heads-up Display
این سیستم برای اولین بار در هواپیماهای جنگنده استفاده شد و به راننده امکان میدهداز وی شیشه جلوی اتومبیل اطلاعات اتومبیل را ببیند. این سیستم توسط یک پروژکتوراطلاعات را روی شیشه جلو منعکس میکند.


 

mohan

عضو جدید
خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی
خودروهای هیبریدی معمولا تلفیقی از موتور احتراق داخلی خودروهای متداول با باتری و موتور الکتریکی یک خودرو الکتریکی هستند . این تلفیق انتشارات ( گازهای خوروجی ) اندک همراه با توان ، برد عملیاتی و سوخت مصرفی مناسب خودروهای معمول ( گازوئسل وبنزین) را عرضه می کند و این خودروها هرگز نیاز به اتصال به برق ندارند.این انعطاف پذیری ذاتی خودروهای هیبریدی آنها را برای ناوگان حمل و نقل ومصرف شخصی مناسب کرده است خودرو های هیبریدی می توانند سرعت و مسافت بیشتری نسبت به انواعی که موتورهای درون ساز دارند داشته باشند، با این حسن بزرگ که شارژباتری هایش هرگز تمام نمی شود بازدهی این خودروهابسیار بالا بوده و میزان تولید آلودگی شان کاهش یافته است. به همین دلیل بسیاری از کارخانه ها از سال 1999 تولید خودروهای هیبریدی را به صورت انبوه آغاز کرده اند.




خودروهای هیبریدی (Hybrid Vehicles)

خودروهای هیبریدی معمولا تلفیقی از موتور احتراق داخلی خودروهای متداول با باتری و موتور الکتریکی یک خودرو الکتریکی هستند . این تلفیق انتشارات ( گازهای خوروجی ) اندک همراه با توان ، برد عملیاتی و سوخت مصرفی مناسب خودروهای معمول ( گازوئسل وبنزین) را عرضه می کند و این خودروها هرگز نیاز به اتصال به برق ندارند.این انعطاف پذیری ذاتی خودروهای هیبریدی آنها را برای ناوگان حمل و نقل ومصرف شخصی مناسب کرده است خودرو های هیبریدی می توانند سرعت و مسافت بیشتری نسبت به انواعی که موتورهای درون ساز دارند داشته باشند، با این حسن بزرگ که شارژباتری هایش هرگز تمام نمی شود بازدهی این خودروهابسیار بالا بوده و میزان تولید آلودگی شان کاهش یافته است. به همین دلیل بسیاری از کارخانه ها از سال 1999 تولید خودروهای هیبریدی را به صورت انبوه آغاز کرده اند.

تاریخچه خودروی هیبریدی

یک مهندس آمریکائی به نام H.Piper در 23 نوامبر 1905 یک ماشین هیبریدی ساخت که قادر بود در طی 10 ثانیه تا 25 مایل شتاب بگیرد. موتور این خودرو ترکیبی از موتور بنزینی و موتور الکتریکی بود که امروزه به عنوان موتور هیبریدی شناخته می‌شود. Piper در سه سال و نیم بعد، اختراع خود را ثبت نمود؛ اما پیشرفت سریع موتورهای احتراق داخلی با قدرت و گشتاور بالا در آن دوره، همچنین قابلیت استارت بدون هندل آنها و از همه مهمتر پایین بودن قیمت سوختهای فسیلی و مطرح نبودن آلودگی محیط زیست، سبب عدم توجه به این نوع خودروها شد. در پی بحرانهای نفتی سالهای 1970 دوباره این خودروها مورد توجه قرار گرفتند ولی تا سال 1990 که کار اصولی با مشارکت PNGV (Partnership for a New Generation Vehicle) در آمریکا آغاز گردید، این خودروها به طور جدی پیگیری نشدند.



امروزه خودروهای هیبریدی مورد توجه کمپانیهای بزرگ جهان قرار گرفته اند که از آن جمله می‌توان به شرکتهایی مانند: تویوتا، هندا، میتسوبیشی، فورد، فیات، جنرال موتورز، دایملر کرایسلر، نیسان و پژو و ... اشاره نمود. توفیق این محصولات به حدی چشمگیر بوده که از دسامبر سال 1997 تا ابتدای سال 2000 بیش از چهل هزار محصول پریوس کمپانی تویوتا به فروش رسیده است.

خودروهای هیبریدی به وسیله دو منبع انرژی – یک واحد تبدیل انرژی (همچون یک موتور احتراق یا پیل سوختی) و یک وسیله ذخیره انرژی (هم چون باتری هل یا فرا خازن ها)- توان می گیرند . واحد تبدیل انرژی امکان قدرت گرفتن از بنزین ، متانول ، گاز طبیعی فشرده ، هیدروژن یا سوخت های جانشین دیگر را دارد. خودروهای هیبریدی این پتانسیل را دارنئ که 2 تا 3 برابر راندمان بالاتری نسبت به خودروهای متداول داشته باشند. خودروهای هیبریدی می توانند دارای طراحی موازی طراحی سری یا ترکیبی از هر دو باشند. در یک طراحی موازی ، واحد تبدیل انرژی و سیستم محرکه الکتریکی مستقیما به چرخ های خودرو مرتبط شده اند. موتور اصلی برای رانندگی در بزرگراه ها استفاده می شود ، موتور الکتریکی توان اضافی را هنگام پیمودن سر بالایی ها ، شتاب گرفتن و مواقع دیگر که توان بالای خودرو نیاز باشد فراهم می آورد.در یک طراحی سری ، موتور اصلی به یک ژنراتور تولید کننده الکترسیته مرتبط است . الکتریسیته باتری هایی را شارژ می کند که موتور الکتریکی را که به چرخ ها توان می دهد به کار می اندازد. بر خلاف خودروهای الکتریکی ، خودروهای هیبریدی نیازی به اتصال به برق شهر ندارند. در عوض آنها با ترمز واکنشی یا ژنراتور شارژ می شوند.



اجزاء خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی یک ترکیب بهینه از اجزای مختلف هستند.یک نمونه خودرو هیبریدی را دیاگرام بالا می بینید.
  • کنترل کننده ها / موتور کشنده الکتریکی
  • سیستم های ذخیره کننده انرژی الکتریکی ، همچون باتری ها و فراخازن ها
  • واحد توان هیبریدی همچون موتور احتراق جرقه ای ، موتورهای انژکتور مستقیم احتراق تراکمی (دیزل) توربین های گازی و پیل های سوختی
  • سیستم های سوخت رسانی برای واحد توان هیبریدی
  • جعبه دنده (گیربکس)
برای کمک به گازهای خروجی و بهبود کارایی های خودرو ، اجزاء وسیستم های زیر بواسطه تحقیق و توسعه اصلاح شدند
  • سیستم های کنترل گازهای خارجی
  • مدیریت انرژی وکنترل سیستم ها
  • مدیریت حرارتی اجزاء
  • وزن پایین وایرو دینامیک بدنه / شاسی
  • مقاومت غلطشی پایین (شامل طراحی بدنه وتایرها )
  • کاهش بار لوازم اضافی
کنترل کننده ها / موتورهای هیبریدی

موتورهای کارگران پر کار سیستمهای راننده خودروهای هیبریدی هستند ، یک موتور کشنده الکتریکی ، انرژی الکتریکی واحد ذخیره انرژی را به انرژی مکانیکی که چرخ های خودرو را به حرکت در می آورد.بر خلاف خودروهای معمول که برای بدست آوردن گشتاور کامل ، موتور باید سرعت بگیرد موتور الکتریکی گشتاور کامل رادر سرعت های پایین نیز فراهم می کند. همین مشخصه شتاب غیر خطی عالی به خودرو می دهد . مشخصه های مهم موتور خودروی هیبریدی شامل کنترل خوب رانندگی با خطای مجاز صدای کم وراندمان بالا می باشد. مشخصه های دیگر شامل انعطاف پذیری مربوط به نوسان ولتاژ و البته قابل قبول بودن قیمت تولید انبوه می شود. تکنولوژی موتور جلو برنده برای کاربردهای خودروی هیبریدی شامل آهنربای دائمی ، القای جریان متناوب و موتورهای مقاومت مغناطیسی متغییر می باشد.

باتری خودرو هیبریدی

باتری ها یک از اجزای ضروری خودروخهای هیبریدی هستند . گر چه تعداد کمی از تولیدات خودروهای هیبریدی با باتریهای پیشرفته در بازار عرضه شده اند اما هیچ کدام از باتری های رایج یک ترکیب قابل قبول اقتصادی از توان ، راندمان انرژی و طول عمر را برای حجم بالای تولید خودرو ارائه نداده اند. ویژگیهای مطلوب باتریهای با توان بالا برای کاربردهای خودروهای هیبریدی شامل این موارد است : پیک و توان مخصوص تکانه بالا ، انرژی مخصوص بالای توان تکانه ، پذیرش شارژ بالا برای بیشینه کردن بهره بری ترمز واکنشی و طول عمر طولانی . روش ها و طراحی های در حال توسعه برای هماهنگی مجموعه به صورت الکتریکی و حرارتی ، روشهای دقیق در حال پیشرفت برای تعیین وضع شارژ باتری ، باتریهای بادوام در حال پیشرفت و قابلیت بازاریابی ، چالش های تکنیکی دیگر هستند.



فراخازن های خودروهای هیبریدی

فراخازنها انرژی مخصوص بالاتری دارند و نوع قویتری از خازن های الکترولیتی هستند که انرژی را به عنوان شارژ الکتریسته ساکن ذخیره می کنند. فراخازنها سیسمتهای الکتروشیمیایی هستند که انرژی را در لایه ای از مایع قطبیده شده در سطح مشترک مابین یک الکترولیت رسانای یونی و یک الکترود رسانا ذخیره می کنند . ظرفیت ذخیره انرژی با افزایش مساحت سطح مشترک افزایش می یابد. فراخازنها به عنوان اولین ابزار برای کمک به توان موتور در شتاب گیری و سر بالایی رفتن هستند که به هملن خوبی بازیافت انرژی ترمزگسترش پیداکرده اند فراخازنها به صورت بالقوه به عنوان دومین شیوه ذخیره انرژی در خودروهای هیبریدی ، برای تامین توان بار گذاری باتری های شیمیایی سودمندند. الکتریسیته اضافی برای ثابت نگه داشتن ولتاژ در مواقعی که چگالی انرژی پایین است مورد نیاز است.

پیل های سوختی خودروهای هیبریدی

پیل های سوختی به واسطه یک واکنش الکتروشیمیایی که هیدروژن را با اکسیژن در هوای محیط ترکیب می کند ، الکتریسیته تولید می کنند.هیدروژن خالص یا هر سوخت فسیلی دیگری که اصلاح شده باشد می تواند برای تولید گاز هیدروژن مورد استفاده قرار گیرد. متانول یک انتخاب معمول برای سوخت است. تنها گاز خروجی پیل سوختی بخار آب است که توان بالقوه آن را به عنوان تمیزترین واحد توان هیبریدی می رساند. راندمان ، صدای کم ، قابلیت اطمینان و راندمان تبدیل انرژی تا 50% پیش بینی شده پیلل های سوختی ، نشان می دهد که به طور نسبه مشخصه های خودروی هیبریدی در قیاس با راندمان 20-25 درصد موتورهای بنزینی احتراق داخلی مناسب تر هستند.

انتشارات پایین و راندمان بالا

تفاوت در گازهای خروجی خودروهای الکتریکی هیبریدی بستگی به خودرو و پیکر بندی اجزا آن دارد. ولی به طور کلی خودروهای هیبریدی گازهای خروجی کمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند چرا که در موتور این خودروها یک موتور الکتریکی به همراه یک موتور احتراق داخلی دارد و موتور الکتریکی در بسیاری از مواقع جبران کننده موتور احتراق داخلی است بنابراین مصرف سوخت و گازهای خروجی کاهش می یابد ، در ضمن این خودروها قادرند فقط با موتورالکتریکی کار کنند که باعث کاهش آلودگی می شود.هیبریدهابه سادگی کار کرد موتور را کنترل می کنند و این عمل خورو را دارای راندمان بیشتر و آلودگی کمتر می کند.

مقایسه عملکردی خودروهای برقی خالص و خودروهای هایبرید

خودروهای برقی گرچه به عنوان اولین راهکار برای کاهش میزان آلودگی معرفی گردیده اند اما به علت آنکه در سیکلهای رانشی طولانی با مشکل ر وبرو می شوند از اینرو حضور موفقی نداشته اند و در حقیقت با شکست مواجه گردیده اند .ایده خودروهای هایبرید به علت استفاده از دو منبع انرژی در تولید سیستم محرکه رانشی نه تنها مشکل آلودگ ی و مصرف خودروهای هایبرید به علت استفاده از دو منبع انرژی در تولید سیستم محرکه رانشی نه تنها مشکل آلودگ ی و مصرف سوخت را به حداقل رسانده است بلکه مشکلات ناشی از خودروهای برقی خالص را حل نموده است .واین مزیت خودروهای هایبرید برقی نسبت به خودروهای برقی خالص می باشد.
 

mohan

عضو جدید
خودروی هوا سوز

خودروی هوا سوز

MDIخودروی هوا سوز

خودروی هوا سوز



این اتومبیل محصول شرکت ام دی ای است که در لوگزامبورگ سال 1991 تاسیس شد و موتور ان با هوای فشرده و بنزین کار می کند .


یعنی به صورت دوانرژی می باشد و خالق ان اقای گوی نگره است که وی قبلا در دهه 80 روی مو تورهای هواپیما کار می کـــــرد سپس با توسعه موتورهایی از نوع سوپاپ چرخشی با پیکر بندی مانند 12 سیلندر مسابقه ای فرمول 1 جایزه موسسه نفت فرانسه را برد .







این شرکت دارای 160سرمایه گذار 30 مهندس و نیز 30 ثبت اختراع در 120 کشور دنیا اسـت. نمونه های اولیه مدل جدید این شرکت در کارخانه ای واقع در جنوب فرانسه تحت نظارت 60 تکنسین در بخش تحقیق و توسعه ان در حال اتمام می باشد .


این شرکت دارای یک دفتر تجاری در بارسلونا است که بر روی گسترش بین المللی برنامه های خودکار میکند .



مشخصات فنی اتومبیل :






این اتومبیل دارای یک مخزن هوا با گنجایش 90 متر مکعب و فشار 300 بار است و بخاطر اینکه حاوی مواد اتش زا نمی باشد قابل انفجار نیست و اگر هم شکستگی در این مخزن ایجاد شود چون جنس ان از الیاف شیشه است در مسیر خود ترک خواهد خورد و فقط صدایی مهیبی می دهد و شیر مخزنی در وسط ان تعبیه شده است هنگام خروج هوا تکانه ای در اتومبیل ایجاد نکند .


این اتومبیل دارای یک کمپرسور کوچک است و طوری طراحی شده است که در مدت 3 تا 4 ساعت مخزن را پر می کند .





بدنه این اتومبیل همانند بسیاری از اتومبیل های دیگری که هم اکنون در بازار موجود است از الیاف شیشه می باشد و فوم به ان تزریق شده است که این تکنولوژی دارای دو مزیت است :


هزینه کمتر و وزن پایین تر. صدای موتور ان هم نسبت به موتور های معمولی پایین تر است . دامنه مسافتی که با هر بار پر نمودن مخزن می توان با ان طی نمود بستگی به سرعت حرکت دارد.


در سرعت 50 کیلومتر بر ساعت دامنه حرکت بیش از 300 کیلومتر است و در 100 کیلومتر بر ساعت دامنه حرکت ان به یک سوم ان میرسد. در محیط های درون شهری این اتومبیل قادر است بیش از 10 ساعت حرکت کند.



هزینه پر نمودن مخزن ها حدود 2 دلار است. در ایستگاه های شارژ مخزن بین 3 و 4 دقیقه زمان می برد تا کاملا پر شود.در خانه با برق 220 ولت (3.5)ساعت زمان برای پر شدن لازم است.


سیستم برق این اتومبیل بر مبنای تابش رادیویی است که توسط میکرو کنترلرهایی که بر روی هر یک از لوازم برقی اتومبیل نصب شده است دریافت می گردد که بدین ترتیب موجب می شود تنها یک کابل برق برای کل وجود داشته باشد .



دو مزیت مشخص این سیستم یکی سادگی نصب و تعمیر اسان سیستم و دیگری کاهش وزن به اندازه 22 کیلوگرم می باشد.این اتومبیل با عبور دادن اتمسفر از *****های کر بنی و رفع گرد و خاک و ذرات ساینده فراوان موجود در هوای شهر از اسیب رسیدن به کمپرسور های نصب شده در هر اتومبیل جلوگیری می کند سپس کمپرسور هر اتومبیل ان را فشرده می سازد .


بنابراین این اتومبیل نه تنها هیچ گونه گاز سوخته شده و آلودگی به هوا اضافه نمی کند بلکه ازالاینده های هوا می کاهد بطوری که دارای الایندگی منفی است .پس از اگزوز ان هوای پاک با دمایی بین 5 تا 30 درجه سانتیگراد بیرون می اید


بعد از یک مدت مشخص هم ***** رفع الودگی می شود همانطور که ملاحظه می کنید این اتومبیل بر عکس موتورهای پیستونی که حرارتی حدود 400 درجه سانتیگراد تولید میکند نه تنها الودگی حرارتی ندارد بلکه از الودگی حرارتی هوا هم کم می کند بعلاوه اتومبیل های پیستونی با نشران او حدود 80% از الودگی هوای شهرها را موجب می شوند اولین سری این اتومبیل در اواخر دسامبر 2002 در فرانسه وارد بازار شد که قیمت ان مابین 8000 تا 10000 دلار می رسید و شامل : اتومبیل خانواده ، کاروان ، تاکسی ، وانت بود.

مشخصات اتومبیل های فوق به شرح زیر است:




مدل خانواده:





اتومبیلی جادار ودارای صندلی هایی است که به هرطرف می چرخند ویژگی ها:


Airbag, ABS سیستم تهویه مطبوع، شش صندلی،


وزن:720 کیلوگرم


حداکثر سرعت : 130 کیلومتر در ساعت


مسافت قابل حرکت در هر بار شارژ:200تا300کیلومتر


مدت شارژ الکتریکی : 4 ساعت


مدت شارژ در ایستگاه هوا : 3 دقیقه


مدل تاکسی:


قابل استفاده برای تاکسی و رانندگان معمولی که دارای مزیت در طراحی ارگونومیک ونیز اسایش بهتری است.



ویژگی ها:


Airbag, ABS سیستم تهویه مطبوع، شش صندلی،


سرعت:(مسافت قابل حرکت در هر بار شارژ مخزن):200 کیلومتر تا 300 کیلومتر.


مدت شارژ الکتریکی: 4 ساعت


مدت شارژ در ایستگاه هوا : 3 دقیقه


):van)مدل کاروان


برای تحویل کالا در مناطق شهری ،روستایی و صنعتی طراحی شده است و قابل استفاده برای هر نوع باری می باشد .



ویژگی ها:


،فضای باری1.5 مترمکعبAirbag, ABS سیستم تهویه مطبوع،


ابعاد:3.84متر،1.72متر،1.75متر


وزن :720 کیلوگرم


حداکثر سرعت : 130 کیلومتر در ساعت


مسافت قابل حرکت در هر بار شارژ:200تا300کیلومتر


مدت شارژ الکتریکی : 4 ساعت


مدت شارژ در ایستگاه هوا : 3 دقیقه


:(pick-up)مدل وانت


مناسب برای حمل و نقل اسباب واثاثیه بزرگ با اشکال متنوع ویژگی ها:



Airbag, ABS سیستم تهویه مطبوع، دو صندلی،عقب جادار،


ابعاد:3.84متر،1.72متر،1.75متر


وزن :720 کیلوگرم


حداکثر سرعت : 130 کیلومتر در ساعت


مسافت قابل حرکت در هر بار شارژ:200تا300کیلومتر


مدت شارژ الکتریکی : 4 ساعت


مدت شارژ در ایستگاه هوا : 3 دقیقه




مخزن موتور( ام دی ای ) بخاطر بزرگ بودن ابعاد قابل نصب روی خودروهای متداول نمی باشد .





این اتومبیل یکبار در بیستم ژون سال 2000 در سالن گراند هتل بارسلونا و یکبار در بیست ونهم سپتامر سال2002 درنمایشگاه اتومبیل پاریس به نمایش گذاشته شد.


(articulated conrod)شرکت (هم دی ای) در قسمت شاتون مفصل داراختراعی را به ثبت رسانده که بدین شرح می باشد:



در این سیستم پیستون در زاویه 70 چرخش میل لنگ در قسمت نقطه مرگ بالا متوقف می شود ، بطوری که باعث می شود یک محفظه انبساط با حجم ثابت در درون سیلندر به وجود اید.





MDIچرخه ی موتور



(Compression phase)مرحله تراکم


در این موتور، هوای اتمسفری تا20بارتوسط پیستون فشرده می شود و در این فرایند تا 400 درجه سانتیگراد ،گرم می شود.






مرحله سیستم هوا رسانی:


وقتی پیستون می ایستد ، هوای متراکم که دارای دمای محیطی است از درون مخزن به درون سیلندر تزریق می گردد .



مرحله انبساط هوا :


تزریق هوا موجب یک افزایش سریع در فشار و انبساط هوا می شود که بدین ترتیب پیستون را عقب می راند،بنابراین موتور را میچرخاند


و در موتور نیرو ایجـاد می کند.



نحوه کار:


کل مخزن از الیاف کربن در هم تنیده شده ساخته شده که دارای آستری از مواد ترموپلاستیک می باشد و هر کدام قابلیت ذخیره 90مترمکعب هوا در فشار300 بار دارند. انبساط هوا در داخل سیلندر پیستون را به عقب می راند .


بخاطر عدم احتراق ، تعویض روغن (که از نوع روغن خوراکی است) ندرتاً انجام می شود بطوری که در هر 50000 کیلومتر تعویض روغن انجام می شود.


مبنای کار سیستم (طبق شکل)


اولین پیستون هوا را می مکد و ان را متراکم می کند. هوای مکیده شده متراکم شده گرم می شود ووقتی پیستون در نقطه مرگ بالا متوقف می شودهوابا فشار بالا ازمخزن ذخیره تزریق می شود انبساط مخلوط دو هوا پیستون را به عقب می راند و موتور را میچرخاند.



ویژگی های اصلی موتور تک انرژی هوای کمپرس شده :


ظرفیت سیلندر به سانتی متر مکعب 4×665


حداکثر قدرت :


25CVدر3500RPM


حداکثرگشتاور:


800AT-1300RPM


خوراک:تزریق الکترونیکی هوا


مقدار روغن و تناوب تعویض ان : (روغن سویا)به ازای هر5.8 لیتر50000 کیلومتر


کاربرد ها:


موتور قایق-به عنوان ذخیره کننده ایده آل انرژی سیستم های غیر الاینده مولد نیرونظیر انرژی خورشیدی یا نیروی هیدرولیک. به جای باتری های سنگین که بهره وری پایین و نگه داری مشکلی دارند این سیستم از هوای کمپرس شده بهره می گیرد که ایمن تر و سبک تر وتمیز تر هستند.





Nima Vosough nia


منابع :

http://www.theaircar.com
http://www.motordeaire.c
 

mohan

عضو جدید
word

word




I-DRIVE :
این سیستم توسط BMW ساخته شده .در این سیستم کامپیوتری میتوان المانهایکنترلی زیادی را که در اتومبیل موجود است را توسط یک Joystick که در کنسول میانیقرار دارد کنترل کرد
.

IMMOBILIZER :
سیستمی که جلوی کار کردن اتومبیلبا کلید کپی شده و یا بدون کلید را میگیرد.در اتومبیلهای مجهز به IMMOBILIZER بادریافت اطلاعات میکرو الکترونیکی داخل کلید توسط ECU اتومبیل روشن خواهد شد.

INTERCOOLER :
اینتر کولر وسیله ای است که در موتورهای مجهز به توربواستفاده میشود.چون توربو شارژر همراه با فشردن هوا را گرم میکند و هوای گرم حجمبیشتر دارد بنابرین و شارژ سیلندر به صورت منفی تحت تاثیر قرار میگیرد.با نصب اینترکولر بین موتور و توربوشارژر هوا سرد میشود و بدین ترتیب با کاهش حجم هوا مواردبالا پیش نمی آید و گشتاور و قدرت موتور بیشتر از پیش افزایش پیدا میکند.

ISOFIX :
نوعی صندلی مخصوص کوچولو ها که بر روی صندلی عقب بسته میشود وایمنی آنها را تامین میکند.


J


Jet Number :
نشان دهنده میزان تمایل سوخت دیزل به احتراق است.برای سوختهای دیزلامروزی این عدد 50 میباشد
.

JIS :
Japanese Industrial Standart
و (jis=din)


K


Kickdown :
در اتومبیلهای مجهز به دنده اتوماتیک هنگامی که رانندهپدال گاز را بصورت ناگهانی تا ته فشار دهد این سیستم برای افزایش شتاب و یا افزایشسرعت در سر بالایی دنده معکوس میکند
.

KW :
Kilowatt .
یک اسب بخار (DIN) برابر 0.735499 کیلو وات است و یک اسب بخار (SAE) برابر 0.7496999 کیلوواتاست.


L


LED :
Ligtht Emitting Diode.
دیودی که با دریافت جریان برق نور میدهد.امروزه دراتومبیلهای مدرن از LED در چراغهای خطر و ترمز استفاده می شود. چون LED سریعتر ازچراغهای معمولی روشن میشود
.

LEV :
Low Emission Vehicle Standarts.
استانداردی آلایندگی اتومبیلهای تولید شده در ایالت کالیفرنیای امریکا.دربعضی ایالتهای دیگر امریکا نیز اجرا میشود و در سال 2004 جای خود را به استاندارد LEV II داد.

LPG :
Liquified Petroleum Gas
سوخت گاز که تحت فشار یادمای پایین تبدیل به مایع شده و در مخزن نگه داری میشود.قیمت آن نسبت به بنزینارزان بوده و آلودگی بسیار کمتری ایجاد میکند و اکتان بالایی دارد.مصرف ان نسبت بهبنزین بیشتر است.امروزه موتورهای بنزینی را میتوان به گاز سوز تبدیل کرد.

LSD :
Limited Slip Differential
دیفرانسیل محدود کننده لغزندگی.بهخصوص در پیچها و زمینهای لغزنده جلوی سر خوردن اتومبیل را میگیرد. تفاوت این نوعدیفرانسیل پیشرفته با دیفرانسیلهای استاندارد در اینست که در مواقع شتاب گیری وکاهش سرعت نیز اتومبیل را کنترل میکند.

 

mohan

عضو جدید
Get into Gear: A Practical Guide to Gearbox Selection

Get into Gear: A Practical Guide to Gearbox Selection

Get into Gear: A Practical Guide to Gearbox Selection

.Industrial gearboxes are not all the same. Without the right one, performance, flexibility and reliability will inevitably suffer. But a bewildering choice of gearboxes faces the industrial specifier.
To meet the expanding demands of industrial applications, gearbox manufacturers are producing an increasingly wide range of gearbox designs. To further match market needs, these different designs produce an extraordinarily broad range of outputs, ranging from a gentle 2-3 Nm to a leviathan 500,000 Nm and more.

Their functions can vary enormously: from the smoothly silent lifting of the curtain on an operatic performance in Paris, to the continuous powerful driving of conveyors carrying millions of tonnes of products ranging from delicate foods and wine, to bulk grain, coal and steel in Australia.

The machine that mixes your child’s ice cream; which powers the lifts that take us to work; and which drive the baggage escalators which (sometimes) produce our travel luggage: all require very rugged, very reliable industrial gearboxes.

But whether almost imperceptibly turning an observatory high in the Andes Mountains, driving agitators in waste water plants, or outloading mountains of cargo with slewing spouts in Esperance, industrial gearbox performance must be tailored to an endless diversity of specifier demands.

It isn’t just as simple as using a gearbox to multiply an engine’s torque to produce the output required. Specifier needs may encompass continuous operation, stop-start operation, compact installation, continuously consistent load and sharply changing load. Operating environments may vary from extremely dirty to hygienically clean, from aggressive marine, to food grade pure.

So perhaps it is not surprising that the choices, at first glance, can puzzle even professional engineers, and bewilder the plant operator who wants to select the best for his or her installation.

Naturally, anyone contemplating ideal gearbox selection will consult their gearbox specifying and engineering specialist. But even relative laymen can profit from an understanding of the basic gearbox types available. The range of such gearboxes is expanding considerably, and what was appropriate a few years ago, may not be the optimum now.

Classifications

Gearboxes, or speed reducers, are often classified by the relative position of input and output shafts. This is the concept behind such terms as in-line, parallel shaft or right-angle gear units.

Within the right-angle drive group are worm gear units and bevel helical units. While traditionally identified by the type of gearing rather than by shaft arrangement, both are right-angle drives.

Different again are gearboxes of planetary construction, which achieve exceptionally compact construction by departing from the traditional arrangement of a pinion driving one large gear on a parallel shaft. Instead, the planetary gearbox surrounds the pinion (called a “sun gear”) with three or more smaller planetary gears mounted in a planet carrier.

For each specific application, a design engineer may identify two or more product families that meet calculated torque and speed requirements. As a result, a design engineer will need to evaluate different factors in order to establish which among compatible configurations best suits the specific application and which proves best value for money.

Besides a variety of technical considerations, a significant issue can be space availability. The growing demand for more and more compact machines is placing increasing emphasis on space efficiency of motion control systems. This places increased emphasis on the importance of proper specification, installation, ventilation/cooling and maintenance.

Where no limiting factors over-rule technical ideals, design engineers are free to make the most of the features and advantages offered by each product line. A brief outline of such features follows.

Worm gear units

The worm design allows for very high transmission ratios (of up to i = 100 per single stage). This translates into greater cost-effectiveness. Also, worm reducers typically ensure quiet, vibration-free operation. They are inherently a right-angle drive.

Their typically low efficiency (from, say, 90 per cent down to even 35 per cent, depending on ratio, but typically 65-80 percent) suggests their use for low or middle-to-low power demand applications and/or those featuring intermittent duty. They can be ideal for applications that need to resist reversing, such as an inclined conveyor or hoist, but only for ratios of about 70-80 or higher.

In-line helical gear units

This style derives from the traditional form of pinion and gear drive and is characterised by high torque density (ie, transmitted torque per unit of volume) and high efficiency: 97-98 per cent per machine stage.

These efficient drives offer a natural extension of the electric motor. The load can be driven directly by the parallel output shaft or through an ancillary transmission (belt, chain, or gear type). Advantages generally include wide-span bearing support for the output shaft, which ensures good overhung load capacity and longer-term operational reliability.

Typically available in a wide range of speeds, these reducers generally offer reduction ratios in the range of 3 to 500, with the higher ratios being achieved by use of multiple stages in the gearbox. Ratios outside this range are possible, but less common in ordinary applications.

Major manufacturers offer various options for ease of mounting and/or enhanced space efficiency, including foot or flange mounting configurations, as well as combinations with compact or integrated motors.

Right-angle helical gear units

In this configuration, input and output shafts are arranged at right angles via a gear set with either intersecting (bevel helical) or non-intersecting (hypoid) axes. The right-angle helical design ensures great space efficiency in terms of width, and provides the primary alternative to worm reducers in applications involving right angle drives.

They once again are characterised by high efficiency and can extend to extremely high reduction ratios (even to 1700:1). The bevel set or hypoid set provide a significant ratio reduction in themselves. The hypoid arrangement used in some designs has an added advantage of being quieter and smoother running. Typically, these drives are a preferred choice where a right-angle drive requires high efficiency. This may be specified for applications involving continuous duty or large kW demand.

Right angle helical gear reducers come in a wide range of versions. Of particular interest in recent times is the shaft mounting type with hollow output shaft, with or without shrink disc or with tapering lock. In this configuration, the gearmotor is fitted directly onto the shaft of the driven machine, resulting in enhanced space efficiency, ease of mounting and avoidance of alignment issues.

Shaft-mounted gear units

These can be parallel shaft, helical or right-angle helical, planetary or worm gear units. They are frequently used in conveyor belts. Advantages of the shaft-mount style that make it the ideal selection for many applications are features such as:

Simple, neat configuration
Ease of installation
Avoidance of the complexities of shaft alignment and of costly machining of mating surfaces
Space saving
Reduced angular backlash where shrink disc versions are used (because the keyway and its consequent basklash contribution are omitted)
Torque arms that can be combined with torque-limiting devices, such as load cells
In the configuration featuring a solid input shaft, typically driven by a primary belt-and-pulley transmission, final speed can be adjusted (within limits) simply by changing either of the pulleys so as to modify the transmission ratio.

Parallel shaft gear units

In all manufacturers’ ranges, these reducers represent generally the heavy duty option, to cater for installed power ranging from a few kW to hundreds of kW and more.

Comprising helical gear sets, they offer high efficiency. These reducers can feature sturdy bearings, frequently the straight or taper roller type. Such bearings are suitable to withstand the high radial and thrust loading and impact loading typically encountered in many heavy industrial uses. Applications include:

Wood, stone and ore crushers
Extruders for plastic materials
Bucket elevators, conveyor belts
Dies and winding machines
Fans and compressors
Mixers, stirrers
Many mining applications
Parallel shaft units can have a high number of reduction stages and can range in weight from fewer than 10kg to many tonnes. They generally have a male output shaft. The very large units are fixed in place and form a significant part of the whole machine.

Small-to-medium parallel shaft units with hollow output shaft are particularly favoured for shaft-mounted screw conveyor drives. Their geometry fits well with the geometry of the screw conveyor, providing a neat and compact drive arrangement.

Parallel shaft units are also frequently used in the shaft-mounted arrangement on belt conveyors. Once again, they provide a neat, compact and efficient arrangement.

Planetary gearboxes

The compact nature of planetary gearboxes is making them increasingly popular in the industry. Their arrangement of several smaller planetary gears around the input pinion (instead of one larger gear running to one side) offers distinct advantages for certain applications:

High efficiency. The spur gears used in planetary gearboxes are inherently of high efficiency (97-98 percent per stage)
Space saving. The planetary arrangement facilitates multiple reduction stages in a very compact space. These can be achieved because each reduction stage adds only a small increase in dimension. Compared with a parallel shaft arrangement, a planetary gearbox can often achieve the same ratio with one fewer reduction stage, with cost and dimension savings.
High torque capacity. Because the torque being transmitted at any time is shared between multiple sets of teeth on the primary drive pinion, torque capability is greatly increased.
Increased reliability - and higher radial loads permissible on the gearbox’s output shaft. Reliability and radial load capacity benefit because the shaft itself is not carrying any radial loads induced by the gears themselves (unlike parallel shaft systems). Benefits of reduced radial loads include extended bearing life, a critical component of machinery reliability. Reduced radial loads within the gearbox also permit it to tolerate higher radial loads from the equipment it is driving.
Suitability for shaft mounting. Benefits of shaft mounting, as discussed previously, include elimination of the cost and complexity of couplings and elimination of the time and labour involved in ensuring correct alignment of the gearbox and the plant it is driving. Direct drive through shaft mounting also avoids radial loads imposed by chaindrives.
Planetary gearboxes are available in a wide range of sizes and can be modular in construction. Heavy duty industrial uses include water treatment agitators, crane slew drives, winches, conveyors, and equipment for the mining, quarrying and steel industries.

Planetary drives are particularly well suited to applications involving high torque and high reduction ratios. On the other hand, their compact size gives rise to reduced surface area. This can result in limitations due to the need for heat dissipation for applications involving high kW continuous operation. Such applications may, for example, require auxiliary cooling arrangements.

They are an excellent option for slew or winch drives, where intermittent high torque is required, or for large agitators, where low kW, high torque is required.

And now, what size?

Once the gearbox configuration that best suits the application has been identified, the design engineer will move on to selection of the proper size of gear unit and motor.

This is not as simple as it might sound. For example, it is important to select a properly rated gear box with adequate allowance for service factors, to take account of the number of starts, impact loading and the like. Then the specifier must select an electric motor that is powerful enough for the job, but not too powerful. Excessively large motors place unnecessary stress on all drive components (not to mention a large motor’s additional cost) and will require torque limiting, while an under-specified motor is obviously likely to fail prematurely.

Siting, installation, orientation, shaft loading, lubrication, ventilation, commissioning and maintenance are all engineering categories in their own right, which deserve the same attention as gearbox selection to achieve the optimum result.


 

mohan

عضو جدید
word

word




MACPHERSON :
MacPherson ,
سیستم کمک فنری که چیز زیادی راجع بهشنمیدونم...احتمالا یک اتصال زیری بین فنر لول کمک فنر و ضربه گیر است
.

Micro Filter :
***** الکتریکی که ذرات و پولن های تا 5 میکرون را نیزجذب میکند.

MPV :
اتومبیل چند منظوره (مانند Opel Zafira )

MPI :
انژکتور چند نقطه ای. بهترین حالت احتراق سوخت را به وجود می آورد.

MOTRONIC :
این سیستم الکترونیکی میزان ترکیب سوختی (هوا و سوخت) واحتراق را طبق خواست راننده تنظیم میکند. این سیستم نسبت به سیستم مکانیکی که مصرفسوخت و آلودگی بیشتری داشت آوانتاژهای زیادی دارد و توسط یک مغز الکترونیکی وسنسورهای متعدد کنترل کارکرد موتور را به بهترین شکل کنترل میکند.

MOZ :
عدد اکتان موتور. با روشی متفاوت نیز ROZ محاسبه میشود که بزرگتری از MOZ حاصلمیشود.

MSR :
Motor Schleppmomenten Regelung .
سیستمی که توسط سیستمکنترل پایداری اتوماتیک(ASC) کنترل میشود. و جلوی لغزندگی و کشیده شدن اتومبیل رادر مسیرهای لغزنده و نرم را میگیرد.این سیستم در سرعتهای بالاتر از 20 کیلومتر درساعت میتواند عمل کند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
N


NM :
NEWTONMETRE (
واحد گشتاور یا میزان torque اتومبیل) میزان نیرویی لازم برای 1متر حرکت دادن یک جسم با واحد نیوتن متر بیان میشود. 1 نیوتن برایر 100 گرم است. NM واحد گشتاور و یا قدرت چرخش موتور است
.

Navigation System :
سیستمهدایت گر یا راهبری. این سیستم به وسیله نقشه موجود در حافظه خود محل اتومبیل رادقیقا مشخص میکند و توسط یک نمایشگر بزرگ که در کنسول میانی قرار دارد راننده را ازسریعترین و نزدیگترین مسیر ممکن به مقصد راهنمایی میکند.

NIGHT VISION :
سیستم دید در شب.در صورت دید کم در شب راننده را از موانع موجود مطلع میکند.

NITRO :
nitromethane.
ترکیب ازت و متان و سوختی است که انرژی کمتری ازبنزین تولید میکند ولی برای سوختن به هوای بسیار کمتری احتیاج دارد و بهمین جهتکارایی بهتری دارد.برای سوختن 1 ظرفیت بنزین 14.7 ظرفیت هوا لازم است ولی برایسوختن 1 ظرفیت نایترو 1.7 ظرفیت هوا لازم است و در نتیجه برای سوختن در محفظهاحتراق 8 برابر بیشتر از بنزین سوخت وارد میشود.آوانتاژ نایترو فقط اینست که بطورمتوسط 2.5 برابر بیشتر قدرت تولید میشود.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
O


Oversteer :
به سر خوردن قسمت عقب اتومبیل گفته میشود
.

Oastler, Malcolm :
این استرالیایی با استعداد اکنون سر طراح تیم BAR است. (همان تیم که با Honda در فرمول یک همکاری دارد BAR-HONDA ) و در موفقیت Reynard در کارت سهم داشت.

Oliver, Jackie :
اولیور در ابتدا رانندهمسابقات Prix pilotu بود. همراه Alan Rees تیم Arrows را تاسیس کردند.این تیم اکنونمتعلق به Tom Walkinshaw است.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
P


Pacific :
این تیم انگلیسی که توسط Keith Wiggins در سال 1994 تاسیس شد فقط توانست 1سال روی پا بایستد در سال 1996 با بدهی های زیادی تعطیل شد
.

Paddock :
محلی که معمولا در قسمت عقب PIT STOP قرار دارد و تجهیزات و اتومبیلهای نقلیهای تیمها در این محل قرار میگیرند.

Palmer, Jonathan :
این دکترانگلیسی فعالیت فرمول 1خود را از سال 1983 و با شرکت در Grand Prix فرمول 1 اروپا وکسب مقام سیزدهمی آغاز کرد.در مدت 7 سال فعالیت خود راننده تیمهای Skoal Bandit, Zakspeed و Tyrrell بود.در این مدت در 84 مسابقه شرکت کرد و 1 بار بهترین زمان یکدور را کسب کرد و 14 امتیلز بدست آورد.

Panis, Oliver :
این رانندهفرمول 1 از مدرسه Elf Racing شروع به کار کرد و در سال 1994 راننده Ligier در فرمول 1 بود و تا سال 199 در این تیم حضور داشت و در سال 2000 به عنوان راننده تست به تیم McLaren پیوست. در مدتی که راننده تمیهای Prost و Ligier بود 56 امتیاز بدست آورد وتنها یک بار در سال 1996 ودر موناکو به پیروزی رسید.

Patrese, Riccardo :
این راننده 17 سال فعالیت خود تنها راننده ای است که در 256 مسابقه grand prix شرکت کرده است.این راننده ایتالیایی در سال 1977 با تیم Shadow شروع به شرکت درمسابقات کرد و سپس راننده تیمهای Arrows, Parmalat Brabham, Benetton Alfa Romeo, Williams و Benetton بود در این مدت او در در 6 مسابقه پیروز شد و در 8 مسابقه مقامکسب کرد.در 13 مسابقه صاحب سریعترین دور بود و 281 امتیاز کسب کرده بود.

Paul, Ricard :
پیستی در جنوب فرانسه که از سال 1971 تا 1990 مسابقات Grand Prix فرانسه در این پیست برگزار میشد.

Petronas :
این کارخانهمالزیایی با تیم Sauber در فرمول 1 همکاری دارد و صاحب امتیار نام موتورهای V10 فراری است که بر رویاتومبیلهای تیم Sauber نصب میشود.

Peterson, Ronnie :
این راننده سوئیسی یکی از رانندگان مشهور و با استعداد فرمول یک بود که در 10مسابقه به پیروزی رسید و به شکلی تراژیک از فرمول یک و پیستها جدا شد.در سال 1978در یک تصادف پای او آسیب شدیدی دید و مدتی در اغماء بود و بعد از بهبودی نیزاستعداد رانندگی خود را از دست داد.

Peugeot :
این شرکت فرانسوی در سال 1994 همراه با تیم McLaren در فرمول 1 شرکت کرد و با مشکلات موتور مواجه شد.در سال 1995 به تیم Jordan ملحق شد و سپس در سال 1998 همرا با تیم Prost در مسابقات شرکتکرد.موتورهای پژو همیشه به عنوان یکی از بهترین موتورها مورد قبول هستند ولی پژو باتیمهای Jordan و Prost نوانسته است موفقیتی کسب کند.

Pitlane :
محل بینساختمان PIT STOP و خود PIT STOP.در این محل محدودیت سرعت وجود دارد که معمولا 120کیلومتر در ساعت میباشد.

Pitstop :
محل توقف برای تعویض لاستیک و سوختگیری در فرمول 1. حداقل 17 مکانیک در PITSTOP انجام وظیفه میکنند و بسته به میزانسوخت گیری بین 5 الی 16 ثانیه اتومبیل در PIT توقف میکند (و همچنین کلوپی خیلیباحال در فروم مشهور تیونینگ تالک که من مدیرش هستم)

Pole Position :
به رده راننده در هنگام شروع مسابقه گفته میشود.طبق زمانهای بدست آمده در روزقبل مسابقه مشخص میشود و رانندگان به ترتیب بهترین زمان بدست آمده مسابقه را شروعخواهند کرد.

Porsche :
این شرکت آلمانی که اتومبیلهای اسپورت تولید میکند با ساخت یک موتور V6 توربو برای تیم TAG-McLaren برای اولین بار در فرمول 1شرکت کرد و همراه McLaren سه بار قهرمانی فرمول 1 را کسب کرد که در سالهای 1984 و 1985 و 1986 بود.

Postlethwaite, Harvey :
یکی از طراحان فرمول 1 که 27سال در فرمول 1 فعالیت داشت و با تیمهای بسیاری از جمله Postlethwaite و Tyrrell و Honda همکاری کرد.او در سال 1999 درگذشت.

Prost :
Alain Prost
همراهتیمهای مختلفی در فرمول 1 شرکت کرد و 51 بار در مسابقات اول شد و بیشترین امتیاز راکسب کرد. در سال 1994 همراه با تیم Williams-Renault چهارمین و آخرین قهرمانی خوددر فرمول 1 را کسب کرد.در سال 1997 تیم Ligier را خریداری کرد و رئیس تیم Prost شد.
 

mohan

عضو جدید
مونتاژ ترانس اکسلTransaxle Assembly))

مونتاژ ترانس اکسلTransaxle Assembly))

یک گیربکس ترکیب شده با دیفرانسیل در یک واحد است. ترانس اکسل ها به طور رایج در خودروهای موتور-جلو، محرک جلو هستند، اما انها همچنین در خودروهای موتور جلو، محرک عقب مانند C5 Corvette نیز یافت می شوند. دو مدل ترانس اکسل دستی ، مدلهای 3000GT VR4 و Stealth Twin Turbo هستند که برای نه سال تولید می شدند.ترانس اکسل (W6MG1) از سال 1991 تا سال 1993 تولید میشد. از سال 1994 تا اخر تولید کردن (که سال 1996 برای Stealth و سال 1994 برای VR4 بود)، یک ترانس اکسل شش سرعته به کار گذاشته می شد(W6MG1). گترگ(لغت المانی) منحصرا ترانس اکسل یکپارچه رانش( AWD )را برای میتسوبیشی در کارخانه خود در نیوتون،جنوب کالیفرنیا،امریکا، منحصرا تولید کرد.
در هر دو مدل یک کلاچ تک صفحه ای خشک دیافراگمی گشتاور موتور را به شافت ورودی ترانس اکسل منتقل میکند. شافت ورودی، وقتی کلاچ درگیر است، در یک دور یکسان با موتور می گردد.شافت میانی و دو شافت خروجی هم مرکز به خط محرک متصل شده اند و هر گاه چرخی بگردد می چرخند.
چرخ دنده های محرک زوج هستند. برای هر سرعت جلو و عقب دو چرخ دنده ی محرک وجود دارد.همچنین دنده عقب یک چرخدنده ی سوم نیاز است(هرزگرد) برای انکه مسیر گردش را معکوس کند. برای هر جفت چرخ دنده، یکی روی شافت ورودی و دیگری روی شافت میانی سوار شده است. یکی از جفت چرخ دنده ها گرداگرد شافت روی یک بلبرینگ ساچمه ای شناور است. و چرخدنده ی دیگر این جفت روی شافت خود ثابت شده است. همه ی چرخ دنده ها در همه ی زمان ها با یکدیگر درگیرند.سنکرونیزه ها همراه شافت ورودی می گردند انها کوپلینگ لغزشی هستند و برای درگیر کردن یک چرخ دنده(چرخ دنده ای که روی یک بلبرینگ ساچمه ای شناور است) به شافت به کار رفته اند.میتسوبیشی از یک سنکرونیزه دو طرف مخروطی برای دنده یک و دنده دو روی شافت میانی و از یک سنکرونیزه یک طرف مخروطی برای بقیه دنده ها استفاده می کند. دسته دنده در گیربکس پنج دنده سه شافت را و در گیربکس شش دنده چهار شافت را کنترل می کند. هر میله ی شافت یک چنگکی را، که روی سنکرونیزه های متناظر با دنده هایش قرار دارد ، کنترل می کند. اگر هیچ کدام از سنکرونیزها درگیر نباشند گیربکس خنثی است و گشتاور از خط متحرک جدا شده است حتی اگر کلاچ درگیر باشد.وقتی که در جابجا کردن سنکرونیزه دنده ای اشتباهی صورت گیرد صدای ساییدگی شنیده می شود. چرخ دنده ها ی محرک همیشه با دنده های متناظر شان روی شافت ها در هم جا افتاده اند.
دیفرانسیل مرکزی روی شافت های خروجی هم مرکز قرار گرفته است و گشتاور به وسیله ی یک مجموعه دنده سیاره ای به دیفرانسیل جلو و جعبه دنده کمک (محور عقب) منتقل می شود. دیفرانسیل محدود کننده وقتی اختلافی بین سرعت چرخشی شافت خارجی( که به دیفرانسیل جلو و خورشیدی متصل است) و شافت داخلی (که به جعبه دنده کمک و حامل سیاره ی متصل است) وجود دارد، به وسیله ی واحد کوپلینگ هیدرولیکی که روی دو شافت در داخل دیفرانسیل مرکزی سوار شده، فعال می گردد.

داخل VCU صفحه ها به طور متناوبی به شافت های داخلی و خارجی متصل شده اند و در یک سیال سیلیکونی میگردند.. هنگامی که یک اختلاف سرعت چرخشی بین دو شافت وجود دارد ، صفحه ها سعی دارند روغن را برش دهند ، باعث میشود که سیال گرم شود و منبسط شود و صفحه ها به هم قفل شوند. این باعث میشود که گشتاور از چرخهایی که می لغزند ( متصل شده به شافت و صفحه های با سرعت بیشتر) به انهایی که اهسته تر می چرخند (همراه کشش بیشتر ) منتقل شود. در پایان هر دو شافت باید در یک سرعت بگردند. اگر چه بسته به طراحی VCU مقداری لغزش می تواند قبل از قفل کامل رخ دهد. اگر هر دو شافت در یک نسبت سرعت می چرخند موتور گشتاور را یه طور مساوی با CD/VCU تقسیم می کند.
به دلیل اینکه دیفرانسیل جلو و عقب تبدیل نسبت دنده متفاوتی دارند، مجموعه ی CD/VCU، جعبه دندنه ی کمک و هر دو دیفرانسیل در دو مدل ترانس اکسل قابل تعویض نیست. میتسوبیشی برای پیچیدگی طراحی، شافت خروجی مرکزی را هنگام تولید گیربکس پنج دنده از هزار خاری 18 تایی به هزارخاری 25 تایی تغییر داده است. دو نوع بوش برای انتقال شافت خروجی هزارخاری 18 تایی وجود دارد. همه گیربکس های شش دنده شافت خروجی هزار خاری 25 دندانه دارند.















 

mohan

عضو جدید
q

q

Company NameCompany Website(s)1800Wheelchairwww.1800wheelchair.com3 Rivers Archerywww.3riversarchery.comA1Wirelesswww.a1wireless.comAbt Electronics, Inc.www.abtelectronics.comAdorama Camera, Inc.www.adorama.comArbor Scientificwww.arborsci.comAuto Weekwww.autoweek.comBeach Audio, Inc.www.beachaudio.comBikeSomeWhere.comwww.bikesomewhere.comBigger Braswww.biggerbras.comCableOrganizer.com, Inc.www.cableorganizer.comCardscanwww.cardscan.comChaoswww.chaos.comCelebrity Seats, LLCwww.celebrityseats.comCellualarchoices.netwww.cellularchoices.netCole Parmerwww.coleparmer.comComputers All Serviceswww.computersallservices.comComp Sourcewww.compsource.comConsumers Marinewww.consumersmarine.comConairwww.conair.comCreative Productswww.cproducts.comDazadiwww.dazadi.comDiscount Golf Worldwww.discountgolfworld.comDogologiewww.dogologie.comEssential Apparelwww.essentialapparel.comEvogearwww.evogear.comFit Couturewww.fitcouture.comFurniture Findwww.furniturefind.comGolfSomeWhere.comwww.golfsomewhere.comGuinesswww.guinesswebstore.comHireko Golfwww.hirekogolf.comHoliday Diver, Inc. (Divers Direct)www.diversdirect.comHome Decor Products, Inc.www.barbecues.com,
www.hechinger.com,
www.christmascatalog.com,
www.absolutehome.com,
www.knobsandthings.com,
www.poolclick.com,
www.chefscorner.com Interstate Batterywww.interstatebattery.comIsland Surfwww.islandsurf.comJourneyswww.journeys.com,
www.journeyskidz.com Lambriar Animal Health Care, LLCwww.lambriarvetsupply.comLidswww.lids.comLeisure Prowww.leisurepro.comLillian Vernonwww.lillianvernon.comMighty Leaf Teawww.mightyleaf.comMoosineerwww.moosineer.comMountain Gear, Inc.www.mountaingear.comNetshops Inc.www.adirondackchairs.com,
www.affordablefutons.com,
www.allbriefcasescom,
www.aquariumsdirect.com,
www.armoiregallery.com,
www.BabyGift.com,
www.backgammonplus.com,
www.badmintonsource.com,
www.bakersracks.com,
www.banquettables.com,
www.Barstools.com,
www.BasketballGoals.com,
www.beachchairs.com,
www.beanbags.com,
www.BeddingHeadquarters.com,
www.bedroomfurnituremart.com,
www.benches.com,
www.billiardsauthority.com,
www.Binoculars.com,
www.birdbaths.com,
www.birdcages.com,
www.bistrosets.com,
www.bocceballsets.com,
www.bombechests.com,
www.bookcasesgalore.com,
www.buyentertainmentcenters.com,
www.candelabras.com,
www.canopycenter.com,
www.carportsusa.com,
www.cartsandwagons.com,
www.cedarchests.com,
www.chaiselounges.com,
www.chesssets.com,
www.Childrenschairs.com,
www.childrensdesks.com,
www.childrenstablesandchairs.com,
www.chinacabinets.com,
www.christeningshop.com,
www.christmaslights.com,
www.christmastreesgalore.com,
www.clockstyle.com,
www.closetorganizersource.com,
www.clubchairs.com,
www.coatracks.com,
www.coffeemakers.com,
www.coffeetablesgalore.com,
www.computerdesks.com,
www.cribs.com,
www.croquet.com,
www.curiocabinets.com,
www.dartboards.com,
www.daybeds.com,
www.decoysource.com,
www.desklamps.com,
www.desksetshop.com,
www.DiaperBags.com,
www.diningtables.com,
www.directorschairs.com,
www.Dobsonian.com,
www.doghouses.com,
www.dollhousesgalore.com,
www.doormatsource.com,
www.easelsource.com,
www.egametables.com,
www.egardenbridges.com,
www.ehomeofficefurniture.com,
www.ehuntingblinds.com,
www.ekitchenislands.com,
www.electricfireplacesource.com,
www.eRifleScopes.com,
www.erockinghorses.com,
www.esoccergoals.com,
www.esundials.com,
www.eweatherinstruments.com,
www.ewineracks.com,
www.filingcabinets.com,
www.firepitshop.com,
www.fireplacemantels.com,
www.fireplacescreens.com,
www.furboots.net,
www.gardenstatueshop.com,
www.gaslogshop.com,
www.giftsforhim.com,
www.grandfatherclocks.com,
www.greatbackyards.com,
www.greathomebars.com,
www.greatpubtables.com,
www.greatrusticfurniture.com,
www.grillsdirect.com,
www.hammocks.com,
www.handtrucks.com,
www.hometheaterseating.com,
www.hosereelsource.com,
www.hospitalitydirect.com,
www.iDogBeds.com,
www.idraftingtables.com,
www.inversiontables.com,
www.ipooltablelights.com,
www.iroomdividers.com,
www.itorches.com,
itoyboxes.com,
jewelryarmoire.com,
www.jewelryboxes.com,
www.justairhockeytables.com,
www.justbathroomfurniture.com,
www.justbirdhouses.net,
www.justbookends.com,
www.justchaiselounges.com,
www.justfoosballtables.com,
www.kidsfurnituremart.com,
www.kidsrugshop.com,
www.KnivesUnlimited.com,
www.landscapelightingshop.com,
www.leatherskirts.com,
www.loveseats.com,
www.magazineracks.com,
www.medicinecabinetshop.com,
www.metaldetectors.com,
www.moccasins.com,
www.modelplanes.com,
modelshipsdirect.com,
www.modernfurniture.com,
www.musicboxesgalore.com,
www.nativitysets.com,
www.netshops.com,
www.nutcrackers.com,
www.onlygloves.com,
www.onlyleatherjackets.com,
www.onlypajamas.com,
www.onlyriders.com,
www.onlyslippers.com,
www.outdoorcarpet.com,
www.OperaGlasses.com,
www.orientalrugs.com,
www.Pans.com,
www.patiofurnitureusa.com,
www.patioheaterstore.com,
www.patioumbrellas.com,
www.peepers.com,
www.petcarriers.com,
www.PhotoAlbums.com,
www.pillowsuperstore.com,
www.plantstands.com,
www.playhouses.com,
www.porchswings.com,
www.PotRacksGalore.com,
www.pottingbenches.com,
www.PuppetUniverse.com,
www.quiltracks.com,
www.radarbusters.com,
www.reclinersplus.com,
www.ridingtoys.com,
www.robe.com,
www.rockingchairs.com,
www.sewingtableshop.com,
www.showercurtainsgalore.com,
silkpalms.com,
www.simplyarbors.com,
www.simplybeds.com,
www.simplybunkbeds.com,
www.simplyfountains.com,
www.simplymirrors.com,
www.simplyottomans.com,
www.simplyplanters.com,
www.simplyplatformbeds.com,
www.simplyvanities.com,
www.sleds.com,
www.sleighbeds.com,
www.SofasGalore.com,
www.solarlightstore.com,
www.SpottingScopes.com,
www.swingsetsource.com,
www.Telescopes.com,
www.TerraAura.com,
www.themailboxsuperstore.com,
www.TheNightVisionStore.com,
www.tiffanylampsgalore.com,
www.tikibars.com,
www.Toasters.com,
www.ToddlerBeds.com,
www.toolboxesdirect.com,
www.TrackLightingSource.com,
www.trailerhitches.com,
www.TVTraySource.com,
www.VasesGalore.com,
www.volleyballheadquarters.com,
www.weathervanesetc.com,
www.wickerfurniture.com,
www.windchime.com,
www.windowtreatmentsdirect.com,
www.winecoolers.com,
www.woodstovesdirect.com,
www.WorldGlobes.com,
www.wreathsgalore.com,
www.writingdesks.com
Only Natural Pet Store LLCwww.onlynaturalpet.comOverstock Artwww.overstockart.comOvertonswww.overtons.comPainted Ponieswww.paintedponies.comParagon Sports Co LLCwww.paragonsports.comPSSL Acquisition LLC (ProSound & Stage Lighting)www.pssl.comRidegearwww.ridegear.comRitz Interactive, Inc.www.ritzcamera.com,
www.wolfcamera.com,
www.boatersworld.com,
www.cameraworld.com,
www.eangler.com,
www.outerbanksoutfitters.com,
www.photoalley.com Scentimentswww.scentiments.comSierra Trading Postwww.sierratradingpost.comSmart Bargainswww.smartbargains.comSnowshackwww.snowshack.comSpecialty Store Serviceswww.specialtystoreservices.comStacks & Stackswww.stacksandstacks.comThe Knotwww.theknot.comTNOW Entertainment Group, Inc (TicketsNow)www.ticketsnow.comTool Fetchwww.toolfetch.comTotal Bedroomwww.totalbedroom.comUncommon Goodswww.uncommongoods.comWild Planetwww.wildplanet.comWine Enthusiastwww.wineenthusiast.comWireflywww.wirefly.comYour Blindswww.yourblinds.comYour Electronic Warehousewww.4electronicwarehouse.com
 

Similar threads

بالا