[ اخـبار مصــالح ساختمانـي ]► ارائه اخبار

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توسعه مجتمع شن و ماسه شهرکرد
149442 - فروردين 1393​



رئیس اداره برنامه ریزی و توسعه صنعتی سازمان صنعت، معدن و تجارت
چهار محال و بختیاری گفت: توسعه مجتمع فناوری شن و ماسه منظریه شهرکرد
در کارگروه امور زیر بنائی تصویب شد.




حمید رضا فرزان در کارگروه امور زیر بنائی اظهار داشت: سه هکتار زمین برای تمرکز واحد های تولید شن و ماسه در حومه شهر شهرکرد درقالب توسعه مجتمع فن آوری شن و ماسه منظریه شهرکرد در این کارگروه مصوب شد که افزایش یابد. وی تصریح کرد: دومین مصوبه کارگروه امور زیر بنائی تغییر کاربری 20 هکتار از اراضی جنوب شرق بروجن در مجاورت شهرک صنعتی بروجن بوده است.

رئیس اداره برنامه ریزی و توسعه صنعتی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهار محال و بختیاری ادامه داد: 20 هکتار از اراضی جنوب شرق بروجن تغییر کاربری یافته و به سایت مصالح ساختمانی اختصاص می یابد. وی ادامه داد: با توسعه مجتمع فن آوری شن و ماسه منظریه شهرکرد بسیاری از مشکلات در این منطقه حل می شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اهمیت استانداردسازی مصالح ساختمانی
149467 -فروردين 1393​



مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان گفت: استاندارد مصالح
ساختمانی باعث طول عمر ساختمان و کاهش تلفات می‌شود.




فرهاد تیموری اظهار کرد: اداره کل استاندارد استان همدان در سال مزین به عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و در راستای استیفای حقوق مصرف‌کنندگان و همچنین حمایت و تشویق تولیدکنندگان قانون‌مدار اقدام به معرفی واحدهای فعال دارای پروانه استاندارد و واحدهای فاقد پروانه استاندارد از طریق رسانه‌های گروهی کرده است. وی گفت: تجریه تلخ وقوع زلزله در برخی استان‌های کشور نشان می‌دهد که عدم توجه به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد علاوه بر تخریب گسترده، تلفات انسانی بسیار زیادی را به همراه داشته است.

مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان به بررسی وضعیت استانداردسازی در واحدهای تولیدکننده سنگ‌دانه ریز و درشت در استان پرداخت و ادامه داد: پیشرفت در تکنولوژی و همچنین نیاز بشر به سازه‌های گوناگون باعث شده تا تحقیقات وسیعی بر روی خواص و رفتار مواد صورت گیرد، که نتیجه آن ابداع گونه‌های مختلف سازه‌ها و بهره‌گیری از مواد گوناگون است و این امر در مورد سازه‌های ساخته شده از بتن و فولاد و مواد به کار برده شده در آن‌ها نیز صادق است.

وی با تأکید بر اهمیت استانداردسازی مصالح ساختمانی گفت: ایران کشور زلزله خیزی است و هر 10 سال یک بار به طور متوسط یک زلزله بالای هفت ریشتر در آن رخ می‌دهد، همچنین آمارها حاکی از این است که عدم توجه به کیفیت مصالح ساختمانی باعث شده است که نتوانیم نتیجه مورد نظر را در بخش ساخت و ساز به دست آوریم و هر ساله بر اثر وقوع زلزله شاهد تلفات مالی و جانی فراوانی باشیم.

تیموری ادامه داد: با این تفاسیر محصولات ساختمانی مورد استفاده حتماً باید مطابق استاندارد تولید شده باشند و در غیر این صورت خسارت و تلفات ناشی از استفاده از آنها بسیار زیاد خواهد بود. وی اظهار داشت: اجباری شدن استاندارد مربوطه توسط شورای عالی استاندارد کشور به عنوان معیاری برای تأمین کیفیت سنگ دانه ریز و درشت گویای اهمیت بالای این موضوع در کشور است.

مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان افزود: در حال حاضر استاندارد ملی مرتبط با سنگ دانه ریز و درشت استاندارد ملی شماره 302 است که به ویژگی‌های کیفی مختلف در این محصولات می‌پردازد. وی با بیان اینکه سنگ دانه‌ها به دو دسته ریز(ماسه) و درشت(شن) تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: سنگدانه ریز باید شامل ماسه طبیعی، ماسه شکسته یا ترکیبی از آن دو باشد و سنگدانه درشت هم شامل شن طبیعی، شن شکسته، سنگ شکسته یا ترکیبی از آن‌ها است که باید مطابق با الزامات استاندارد باشد.

تیموری اظهار داشت: به منظور بررسی کیفیت این سنگدانه‌ها آزمایشاتی انجام می‌شود که از جمله آنها می‌توان به آزمایش دانه‌بندی (که با الک یا سرند انجام می‌شود بر حسب درصد وزنی عبور کرده)، تعیین مواد زیان‌آور(درصد وزنی نسبت به کل نمونه)، بررسی سلامت سنگدانه (برحسب درصد افت وزنی در برابر سولفات سدیم یا سولفات منیزیم) و آزمایش سایش (که با استفاده از دستگاهی به نام لوس‌آنجلس مشخص می‌شود) اشاره کرد.وی ادامه داد: مواد زیان‌آور شامل کلوخه‌های رسی و ذرات سست، مواد ریزتر از مواد 75 نیکرون، ناخالصی‌های آلی، سولفات‌های کلرید محلول در آب است که مقدار مواد زیان‌آور در سنگدانه‌ها نباید بیش از حدود الزامات اجباری مطابق استاندارد باشد.

مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان اظهار داشت: ویژگی‌های ذکر شده نواقص عمده سنگدانه‌ها را تشکیل می‌دهند که در صورت عدم انطباق با استانداردهای تعیین شده کیفیت محصول را به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

*شهروندان موارد تخلف در استاندارد را اطلاع دهند

وی گفت: طبق ماده 9 قانون استاندارد هر گاه اجرای استاندارد در مورد کالاهایی اجباری اعلام شود پس از انقضای مهلت‌های مقرر تولید، تمرکز، توزیع و فروش این گونه کالاها با کیفیت پایین‌تر از استاندارد مربوطه و یا بدون علامت استاندارد ایران، ممنوع است و اگر واحدی بدون اخذ پروانه استاندارد اقدام به این امر کند مرتکب جرم شده و در صورت مشاهده به مراجع قضایی معرفی شده و طبق قانون حکم حبس، جزای نقدی و... برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

تیموری افزود: با توجه به اهمیت موضوع و نظر به اینکه مطابق با ماده 155 قانون برنامه پنجم توسعه کشور در پروژه‌های عمرانی باید از مصالح ساختمانی استاندارد استفاده شود ضروری است که شهروندان (پیمانکاران و سازندگان خصوصی و دولتی) در راستای حمایت از تولیدکنندگان سنگ دانه ریز و درشت استاندارد و همچنین افزایش سطح ایمنی و سلامت در جامعه علاوه بر توجه ویژه به استفاده از محصولات تولیدی واحدهای دارای پروانه استاندارد با مشاهده هرگونه تخلف مراتب را جهت بررسی و اقدام قانونی از طریق شماره تماس 1517 به اداره کل استاندارد استان اطلاع دهند.

وی در ادامه به واحدهای تولیدکننده سنگ دانه ریز و درشت دارای پروانه استاندارد معتبر در استان اشاره کرد و اظهار داشت: الماس ماسه، ابوالفتح، رحمت‌الله مسیح‌الله صفایی شکیب، آسفالت آنادانا هگمتان، جعفر عظیمی، جهاد تعاون، عباس طاهر انوریان از این دست واحدهای معتبر به شمار می‌روند.

مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان واحدهای تولیدکننده سنگ دانه‌ریز و درشت فاقد پروانه استاندارد معتبر در استان نیز شامل امید وسج، جهانبخش فلاحی نوید، تعاونی معدنی زرین ماسه، حسین ایرانژاد و محسن پاک نیا، حمید احمدی، شرکت صنعتی معدنی سپید ماسه همدان، شن و ماسه بنیان، شن و ماسه عرفان نهاوند، شن و ماسه همدان (بهادربیگ)، علی نجات شجاعیان، علی‌اکبر مهدوی، کارخانه تولید قطعات پیش‌ساخته بتنی همدان، کوه شن همدان، ماسه‌سازان رباط، محبت علی نجفی و رقیه غلامی، ولی‌الله قاسم‌پناه هستند.

وی افزود: واحدهای فاقد پروانه استاندارد صرفاً برای امکان بررسی محصول مجاز به تولید آزمایشی هستند و نباید محصولات خود را قبل از دریافت پروانه استاندارد به مصرف پروژه‌های ساختمانی و عمرانی برسانند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تولید برق از گام‌های عابران پیاده
149488 -فروردين 1393​







محققان انگلیسی کف پوش‌های مخصوصی طراحی کرده‌اند که قادر
است انرژی جنبشی گام‌های عابران پیاده را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند.




بهترین نمونه انرژی‌های پاک، فناوری‌هایی است که نیاز به ایجاد تغییرات عمده در شیوه عادی زندگی زندگی مردم ندارد. سیستم Pavegen‌ نمونه‌ای از یک ایده ساده برای تولید انرژی پاک محسوب می‌شود که از گام‌های عابران پیاده برای تولید برق استفاده می‌کند.

کف پوش‌های این سیستم در بین آسفالت خیابان تعبیه شده و انرژی جنبشی راه رفتن، دویدن یا پریدن عابران پیاده را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کند؛ برق تولید شده نیز برای روشنایی لامپ‌های خیابان و تابلوهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققان قصد دارند از کف پوش های Pavegen در فضاهای نسبتا شلوغی مانند مدارس استفاده کرده و از انرژی جنبشی گام‌های دانش آموزان برای تأمین برق ساختمان‌ها استفاده کنند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آبگرمکن جنرال غیر استاندارد است
149516 -اسفند 1392​
استاندارد تهران پروانه تولید وسایل گرمایشی غیر استاندارد را ابطال کرد.

پروانه استاندارد وسایل گرمایشی با نام های تجارتی جنرال، ستاره سرخ و اونیور ابطال شد. مسلم بیات مدیر کل استاندارد استان تهران در این خصوص گفت: در اجرای ماده 9 قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران و در جهت نظارت های دائمی کارشناسان اداره کل استاندارد استان بر تولیدات واحدهای تولیدی تحت پوشش، پروانه فرآورده های چراغ نفت سوز فتیله ای با نام تجارتی ستاره سرخ، آبگرمکن گازی و کولرگازی با نام تجارتی جنرال و چراغ نفت سوز با نام تجارتی اونیور به علت کیفیت پایین در تولید ابطال شد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
افزایش تولید شن و ماسه در بویراحمد
149546 فروردين 1393​



معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: چهار واحد تولید شن و ماسه کوهی در شهرستان‌های بویراحمد و دنا آماده ارائه خدمات هستند.

چهار واحد شن و ماسه کوهی در شهرستان‌های بویراحمد و دنا آماده ارائه خدمات هستند. معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: واحدهای شن و ماسه حاشیه رودخانه بشار به دلیل مسائل زیست محیطی و تخریب بستر رودخانه بشار به صورت کامل جمع‌آوری شده‌اند.

واحدهای شن و ماسه کوهی مجتمع سیمان یاسوج، غریب صالح‌پور واقع در دلی‌بجک، بهرام قدمی واقع در دشتروم (دلی اولاد علی مؤمن) در شهرستان بویراحمد و نیز شن و ماسه کوهی شهرداری سی‌سخت در شهرستان دنا آماده ارائه خدمات به هم‌استانی‌ها هستند.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این چهار واحد تا آغاز بهره‌برداری از سایر واحدهای شن و ماسه کوهی در این استان، تمام نیاز استان را تأمین خواهد کرد.

وی مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی کارخانه شن و ماسه کوهی را شامل تأمین مصالح ساختمانی استاندارد، کیفیت برتر شن و ماسه کوهی نسبت به رودخانه‌ای، جمع‌آوری واحدهای تولید‌کننده شن و ماسه رودخانه‌ای، جلوگیری از تخریب بستر رودخانه‌های این استان به‌ویژه رودخانه بشار یاسوج و ممانعت از آسیب رسیدن به محیط زیست و منابع طبیعی و راه‌اندازی و بهره‌برداری از ذخایر معدنی استان برشمرد.

برداشت‌های بی‌رویه مصالح توسط خودروهای سنگین و ماشین‌آلات راه‌سازی و دستگاه‌ها و ادوات فنی سنگ شکن‌های حاشیه رودخانه بشار، چهره‌ای زشت در این اکوسیستم آبی به جا گذاشته است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساماندهی برداشت‌کنندگان شن و ماسه
149564 اسفند 1392​

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: برداشت‌کنندگان شن و ماسه در 300 هکتار زمین ساماندهی می‌شوند.

ارژنگ عزیزی در جلسه کمیته شن و ماسه استان اردبیل و بررسی مشکلات بخش خصوصی در این حوزه اظهار داشت: 300 هکتار از اراضی مناسب را برای برداشت شن و ماسه شناسایی کردیم تا در اختیار بهره‌برداران قرار دهیم که این اراضی می‌تواند پاسخگوی برداشت‌های 20 تا 30 ساله باشد.

این مسئول یکی از مشکلات برداشت‌‌کنندگان را نبود سند رسمی برای اراضی اجاره‌ای و یا خریداری شده اعلام کرد. وی تصریح کرد: اگر جهاد کشاورزی بتواند از طریق نسق و حصر وراثت مشکل را حل کند زمینه‌ای فراهم خواهد شد تا موانع پیش روی برداشت‌کنندگان زودتر برطرف شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان داشت: ما در حال حاضر هیچ مانعی در صدور مجوز برای برداشت‌کنندگان قانونی شن و ماسه نداریم ولی تلاش می‌کنیم جلوی هرگونه برداشت‌های غیر مجاز را نیز بگیریم.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تولید پوشش عایق مقاوم در صنعت برق
149580 -اسفند 1392​






محققان توانستند عایقهایی را تولید کنند که مانع اتصال و قطعی جریان برق در اثر برخورد شاخه های درختان، پرندگان و بارشهای آسمانی می شود.


پوششهای عایقی مقاوم در صنعت برق به دست محققان آذربایجان غربی در ارومیه تولید شد. کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی با مشارکت دانشگاه ارومیه موفق شدند برای اولین بار عایقهای پوششی مقاومی را تولید کنند که مانع اتصال و قطعی جریان برق در اثر برخورد شاخه های درختان، پرندگان و بارشهای آسمانی می شود.

حسنی ناظر این طرح با بیان اینکه با تولید این عایقها کشورمان از واردات این محصول بی نیاز و خودکفا می شود، افزود: این عایقها با آب گریزی بیشتر و مقاومت در برابر نور خورشید از نمونه خارجی آن به مراتب بهتر و با کیفیت تر هستند. وی افزود: هزینه تولید هرعدد عایق 50 هزار ریال است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی گفت: کارشناسان این شرکت با آزمایشات مختلف مقاومت این عایق در برابر ولتاژهای بالا تا 37 کیلوولت را تایید کرده اند در حالی که نمونه های خارجی این محصول قدرت مقاومت بین 27 تا 30 کیلو ولت را دارند.

کاظمی کیا از برنامه ریزی برای تولید انبوه این محصول خبر داد و افزود: هزینه تولید این محصول یک سوم مشابه خارجی آن است و تولید انبوه این محصول صرفه جویی ارزی قابل توجهی برای کشورمان به همراه خواهد داشت.

حسن زاده استاد دانشگاه ارومیه و محقق طرح هم گفت: مواد اولیه این محصول در معادن کشور وجود دارد و کشور ما از وارد کردن مواد اولیه پوششهای عایقی مقاوم بی نیاز است. وی افزود: مراحل تحقیق و تولید این محصول چهار سال طول کشیده است.

این دست آورد اخیرا در نمایشگاه صنعت برق در تهران عرضه شد که مورد استقبال شرکتها، کارشناسان و دست اندرکاران این صنعت قرار گرفت. با تولید پوششهای عایقی مقاوم کشورمان درردیف 10 کشور اول تولید کننده این محصول قرار گرفت.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سوییچ هوشمند کنترل چراغ برق منازل
149600 -اسفند1392​







با استفاده از این سوئیچ می توان چراغ های منزل را از راه دور در همه نقاط کنترل کرد.


این سوییچ که WeMo Light نام دارد، توسط شرکت بلکین عرضه شده و با استفاده از آن می توان چراغ های منزل را از راه دور در همه نقاط کنترل کرد. قرار است تا یک برنامه همراه برای کنترل این سوییچ عرضه شود که بر روی گوشی های آندروید قابل نصب خواهد بود. سوییچ یاد شده که قابلیت اتصال به اینترنت را برای کنترل از راه دور در هر نقطه از جهان داراست، از طریق برنامه نصب شده بر روی گوشی یا تبلت کنترل می شود.

سوییچ یاد شده جایگزین کلیدهای روشن و خاموش فعلی چراغ ها می شود و همین طور قابل اتصال به شبکه برق منازل است. در کنار روشن و خاموش کردن تمام چراغ های منزل می توان برای انجام این کار به طور خودکار هم برنامه ریزی کرد.

در حال حاضر برنامه استفاده از این سوییچ تنها با آیفون و آی پد و همین طور شبکه های بی سیم وای – فای سازگار است، اما قرار است تا با گوشی های مجهز به نسخه 4 به بالای سیستم عامل آندروید هم سازگار شود. هزینه کلی استفاده از این مجموعه 250 دلار اعلام شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جایگاه ایران در تولید کاشی و سرامیک
149622 -اسفند1392​







استاندار یزد از جایگاه چهارم ایران در تولید کاشی و سرامیک دنیا خبر داد.



فلاح‌زاده در افتتاحیه‌ سومین اجلاس سراسری کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت با بیان این که ایران سالانه 475 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید می‌کند، گفت: بر این اساس سهم ایران از تولید کاشی و سرامیک جهان معادل 4.2 درصد است. وی با بیان این که استان یزد بالغ بر 200 میلیون متر مکعب کاشی و سرامیک ایران را تولید می‌کند، تصریح کرد: هم اکنون کشورهای چین، برزیل، هند و ایران به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم تولید کاشی و سرامیک جهان را در اختیار دارند.

استاندار یزد با بیان این که ایران در سال گذشته 70 میلیون متر مربع صادرات کاشی و سرامیک داشته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهای ایتالیا و اسپانیا بیشترین صادرات کاشی و سرامیک را در جهان دارند و کشورهای آمریکا، عربستان، آلمان، کره جنوبی و عراق به ترتیب وارد کنندگان اصلی کاشی و سرامیک جهان محسوب می‌شوند.

وی با بیان این که کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت با تدبیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته‌اند، گفت: ارتقای دانش فنی، استفاده از فناوری‌های نوین، تکمیل چرخه نوآوری در حوزه فعالیتهای کانون‌ها و ایجاد کیفیت و افزایش توان رقابت پذیری از جمله اهداف تشکیل کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت به شمار می‌رود.

فلاح‌زاده با اشاره به امضای تفاهم‌نامه کانون‌ هماهنگی دانش و صنعت کاشی و سرامیک با کشور ایتالیا گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه آزمایشگاه طراحی و کنترل کیفیت کاشی و سرامیک در ایران تاسیس خواهد شد که تاکنون بخشی از دانش فنی این کار به کشور انتقال یافته است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نیاز ارومیه به مصالح شن و ماسه
149660 - اسفند1392​



شهردار ارومیه گفت: شهر ارومیه سالیانه به حدود یک میلیون تن مصالح شن و ماسه نیاز دارد.



محمد حضرت پور در آیین بهره ‌برداری از فاز 2 معدن تپوک ارومیه، با بیان اینکه بهره‌ برداری از این معدن می‌تواند کمک فراوانی به تامین این مصالح کند افزود: با اتمام بهره ‌برداری از معدن تپیک ارومیه نیاز 100 ساله این شهر به مصالح شهری تامین می‌ شود. وی با بیان اینکه عمر مصالح رودخانه ای اندک است اظهارداشت: در این راستا شهرداری برای رفع نیازهای خود در این‌ خصوص اقدام به تامین مصالح از معادنی نظیر معدن تپیک کرده است.

حضرت پور با بیان اینکه حجم استخراج مصالح از معدن تپیک شش میلیون مترمربع در سال است گفت: معدن تپیک می ‌تواند به قطب تولید و ذخیره‌ سازی معادن در استان و ارومیه تبدیل شود چرا که استحصال مناسب از این مکان باعث رشد توانایی‌های منطقه می شود. شهردار ارومیه اعلام کرد: افتتاح معدن تپیک زمینه لازم برای اشتغال مردم روستاهای اطراف را فراهم آورده چرا که تعدادی از اهالی روستاهای اطراف در معدن مشغول به کار شده‌اند و به این ترتیب مردم از چنین اقدامی رضایت کامل دارند.

وجود چهار هزار هکتار معابر شهری در ارومیه معاون عمرانی و فنی شهردار ارومیه نیز در این آیین با اشاره به با اشاره به وجود نزدیک به چهار هزار هکتار معابر شهری در ارومیه اضافه کرد: یک وظیفه مهم شهرداری، احداث و نگهداری از فضاها، خیابانها و بزرگراههای شهری است. ابراهیم صفری افزود: شهرداری ارومیه در فعالیت های روزمره به مصالح بسیار زیادی نیاز دارد و با راه اندازی این معدن، مصالح کوهی جایگزین مصالح رودخانه ای شده و در هزینه های شهرداری کاهش چشمگیری را مشاهده می کنیم.

معاون عمرانی و فنی شهرداری ارومیه گفت: معدن تپوک یک شهرداری ارومیه، 96 هزار متر مکعب مصالح را در خود جای داده و شهرداری ارومیه مجوز برداشت 50 هزار متر مکعب را از آن دارد. صفری درخصوص معدن تپوک دو نیز اعلام کرد: این معدن با وسعت 600 هکتاری، 600 میلیون تن ظرفیت برداشت مصالح را در خود جای داده است.

معاون عمرانی و فنی شهرداری ارومیه تاکید کرد: عمر مفید این مصالح بالای 15 سال است و در کاهش مصرف قیر و صرفه جویی در مصرف آن بسیار مهم هستند. معدن تپوک در کوه‌های تپوک واقع در منطقه نازلو ارومیه واقع شده و شامل 3 فاز است که با بهره‌ برداری از تمام فازهای آن شاهد تامین نیاز 100 سال آینده شهرداری ارومیه در خصوص مصالح شهرسازی خواهیم بود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رابطه قیمت مصالح ساختمانی با ارز
149667 -۱۹ اسفند1392​


عضو شورای شهر زنجان به محاسبه قیمت‌های کالاها با دلار اشاره کرد و گفت: این از رسم‌های عجیب روزگار ما محسوب می‌شود.


مسعود رضا خوشنام در جلسه علنی شورای شهر زنجان با اشاره به نزدیک شدن به پایان سال اظهار داشت: رعایت اقشار آسیب‌پذیر جامعه از توصیه‌های بزرگان در این بخش از سال است.

*حقوق اقشار ضعیف جامعه باید افزایش یابد

وی به افزایش قیمت‌های صورت گرفته در همه اقلام مورد نیاز زندگی مردم اشاره و تصریح کرد: حقوق همه اقشار به ویژه کارگران باید افزایش یابد. عضو شورای شهر زنجان به اقدامات انجام شده برای بازگشایی مسیر پادگان زنجان اشاره و ابراز امیدواری کرد این امر به زودی محقق شود. وی تصریح کرد: اگر روند به همین منوال پیش رود عملیات اجرایی بازگشایی مسیر پادگان قبل از پایان سال جاری آغاز می‌شود.

خوشنام با اشاره به اینکه تخفیفات در نظر گرفته شده برای صدور پروانه‌های ساختمانی از آغاز سال جاری انجام شده است، اضافه کرد: این امر به منظور رونق امر ساخت و ساز صورت می‌گیرد. وی پایین نگه داشتن قیمت مسکن را از دیگر دلایل در نظر گرفتن تخفیف برای صدور پروانه ساخت و ساز در زنجان دانست.

عضو شورای شهر زنجان تاکید کرد: باید به دنبال راه‌کارهایی بود تا مسکن‌ها احداث شده به طور مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد. وی به افزایش قیمت مصالح ساختمانی اشاره و تصریح کرد: کنترل قیمت مصالح ساختمانی از درخواست‌های نمایندگان است.

*مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می‌شودخوشنام تاکید کرد: مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می‌شود و ربطی به قیمت ارز ندارد. وی به محاسبه قیمت‌ها هر کالای با دلار اشاره و تاکید کرد: این از رسم‌های عجیب روزگار ما محسوب می‌شود.

*بودجه شهرداری باید هدفمند تنظیم شودعضو شورای شهر زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم ساماندهی بودجه فرهنگی شهرداری زنجان گفت: در حال حاضر هر کس کم می‌آورد به سراغ این بودجه می‌رود. وی ساماندهی بودجه شهرداری از جمله بودجه فرهنگی را نیازمند هدفمند شدن بودجه دانست.

خوشنام با بیان اینکه شورای شهر باید به ساماندهی امور فرهنگی شهر توجه کند، تصریح کرد: کمک به ساماندهی فضای بیرونی مساجد باید ادامه یابد. وی ارائه آموزش‌های شهروندی را از دیگر ضروریات عنوان و ادامه داد: ارائه این آموزش‌ها در واقع ایجاد یک نوع هماهنگی بین مدیران و مردم است. عضو شورای شهر زنجان اضافه کرد: قوانین مصوب شده در شورا و شهرداری زنجان باید به اطلاع مردم رسانده شود تا آنها در جریان امور شهر قرار گیرند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ابداع کاغذ دیواری ضد زلزله
149704 - اسفند1392​







پژوهشگران آلمانی کاغذ دیواری ضد زلزله ابداع کرده اند.


در سال دوهزار و یازده، زلزله ای در شهر وان ترکیه منجر به مرگ چند صد نفر شد و دهها هزار نفر را پس از تخریب خانه هایشان بی خانمان کرد. با تکانهای شدید زمین لرزه، دیوارهای خانه ها ، دفاتر کار، مدارس و بیمارستانها که اغلب آجری هستند می لرزند و تکه هایی از ساختمان تخریب می شود یا دیوارها فرو می ریزد. در ساختمان سازی دیوارهای آجری ارزان تمام می شود و نسبتا استوار است اما در برابر زلزله ها این گونه دیوار ها آسیب پذیر است.

دیوار آجری در برابر فشار عمودی استوار می ماند اما در برابر فشارهای عرضی یا افقی دیوار ها ترک می خورند و ممکن است فرو ریزند. اما در موسسه فناوری کارلزروهه آلمان پژوهشگران به دنبال یافتن راهی برای مقابله با تخریب یا کاهش آثار تخریبی زلزله ها هستند.

هدف آنها به طور مشخص ساختن دیوار آجری است که در مقابل زمین لرزه مقاومت بیشتری داشته باشد چرا که هنگام زلزله فرصتی کوتاه حتی به فاصله چند ثانیه به مردم امکان گریختن از زیر آوار را می دهد. اولین تلاشها برای ایجاد دیوارهای مقاوم از دهه 1990 آغاز شده است. نصب الیاف کربنی دیوار به منظور ثابت نگه داشتن آنها تلاشهای اولیه بوده است. متاسفانه استفاده از این الیاف ها کار را خراب تر کرد که منجر به تخریب در نقاط تلاقی می شد.

در بازسازی زلزله مشاهده می شود که دیوار در این نقاط تلقی به شدت فرو می ریزد. اما گام بعدی کار کردن نوعی کاغذ دیواری ضد زلزله است. پژوهشگران نوعی کاغذ دیواری با خاصیت ارتجاعی بسیار بالا از جنش فایبرگلاس ساخته اند.

اما چسب کاغذ دیواری نیز به اندازه خود کاغذ مهم است. این چسب از آب ؛ مواد چسباننده و ذرات پلاستیکی بسیار ریز تشکیل شده از هزاران مولکول ساخته شده است. بعد از مالیدن چسب به دیوار، ذرات آن به همه درزهای دیوار نفوذ می کند و پس از تبخیر آب موجود در چسب، ذرات پلاستیکی درهم تنیده می شود.

زنجیره مولکولهای این ذرات پلاستیکی با شدت به دیوار می چسبند و فایبرگلاس و چسب نیز پس از آن مخلوط به دست آمده را تقویت می کند. خاصیت ارتجاعی این محلول به ذرات پلاستیکی تشکیل دهنده آن بستگی دارد و در واقع با وارد شدن فشار زلزله ساختار آن تغییر می کند.

در آزمایشی مشاهده می شود دیواری که با کاغذ دیوار مخصوص تقویت شده ، در برابر فشارهای جانبی در حد سه ریشتر مقاومت می کند. تفاوت بین دو دیوار واقعا شگفت انگیز است.

پیشرفت قابل ملاحظه ای به دست آمده چرا که نصب این کاغذ دیواری ساده است. آوار و فرو ریختن دیوار مهمترین خطرناشی از زلزله است. هیچ کس نمی داند زلزله بعدی کی و کجا و با چه شدتی رخ می دهد اما می توان راه مقابله با آن را با تقویت دیوارها در مناطق زلزله خیز دنبال کرد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بی نیازی ارومیه از خرید مصالح ساختمانی
149718 - اسفند1392​


شهردار ارومیه گفت: با بهره‌برداری از معادن تپوک، مدیریت شهری ارومیه تا 100 سال آینده از خرید مصالح بی نیاز شد.

حضرت‌پور در مراسم بهره‌برداری از معدن شماره دو و کلنگ‌زنی معدن شماره یک تپوک شهرداری ارومیه با اعلام مطلب فوق افزود: شهر ارومیه سالانه یک میلیون تن مصالح شنی نیاز دارد که پیش از این از طریق رودخانه‌ها و کوه زنبیل تأمین می‌شد. وی اضافه کرد: استفاده از مصالح رودخانه‌ای و کوه زنبیل، کیفیت فعالیت‌های عمرانی شهرداری ارومیه را پایین آورده و هزینه‌های سرسام‌آوری را نیز به مدیریت شهری تحمیل می‌کرد.

وی اظهار کرد: تمامی شهرها در زیرسازی، خیابان‌سازی، ساختن کوچه‌ها، پل‌ها و معابر به مصالح نیاز دارند که شهرداری ارومیه نیز باید این مصالح را تأمین می‌کرد. شهردار ارومیه افزود: هر تن مصالح در زمان خرید از بخش خصوصی 74 هزار ریال بار مالی داشت که باید این میزان اعتبار را تأمین می‌کردیم که در حال حاضر از این میزان هزینه برای شهرداری جلوگیری می‌شود.

پرویز جلیلی رییس شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این مراسم افزود: با تدبیر مدیریت شهری ارومیه و تلاش معاونت امور عمرانی شهرداری، این معادن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و زمینه‌ساز کاهش چشمگیر و 50 درصدی هزینه تأمین مصالح شده است. وی اضافه کرد: باید از تمامی دست اندرکاران این امر که زمینه کشف، راه‌اندازی و بهره‌برداری از این معادن مصالح را فراهم کرده‌اند، قدردانی کنیم.

او با اشاره به تدبیر شهرداری ارومیه برای بهره‌رداری مؤثر از این معادن، اظهار کرد: سیاست شهرداری، بهره‌مندی از اهالی روستا برای بهره‌برداری از این معادن است که می‌تواند زمینه اشتغال روستاییان بومی را نیز در این خصوص فراهم کند. رییس شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار امیدواری کرد: روند کیفی‌سازی روزافزون پروژه‌های عمرانی شهرداری ارومیه با استفاده از این مصالح سرعت بیشتری بگیرد.

معاون عمرانی و فنی شهردار ارومیه نیز در این مراسم، با ارائه گزارشی به شهروندان، گفت: استفاده از مصالح کوهی روستای تپوک، کاهش هزینه‌های شهرداری ارومیه در بهسازی و آسفالت معابر را به دنبال دارد. ابراهیم صفری افزود: شهرداری ارومیه در فعالیت‌های روزمره به مصالح بسیار زیادی نیاز دارد و با راه‌اندازی این معدن، مصالح کوهی جایگزین مصالح رودخانه‌ای شده و در هزینه‌های شهرداری کاهش چشمگیری را مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به وجود نزدیک به 4000 هکتار معابر شهری در ارومیه، اضافه کرد: یک وظیفه مهم شهرداری، احداث و نگهداری از فضاها، خیابانها و بزرگراه‌های شهری است. او اظهار کرد: بهسازی آسفالت، جداول شهری و بتن پلاک به مصالح بسیاری نیاز دارد که با تدبیر به موقع مدیریت شهری، معادن کوهی دو گانه روستای تپوک به همراه معدن کوه زنبیل این مصالح را تأمین می‌کنند.

معاون عمرانی و فنی شهرداری ارومیه، گفت: معدن تپوک یک شهرداری ارومیه، 96 هزار متر مکعب مصالح را در خود جای داده و شهرداری ارومیه مجوز برداشت 50 هزار متر مکعب را از آن دارد.صفری افزود: این برداشت با هزینه بسیار اندک انجام می‌شود که می‌تواند در کاهش هزینه‌های شهری مؤثر باشد.

وی در خصوص معدن تپوک دو نیز اظهار کرد: این معدن با وسعت 600 هکتاری، 600 میلیون تن ظرفیت برداشت مصالح را در خود جای داده است. وی اضافه کرد: برای اجرای آسفالت، اساس، زیر اساس و آسفالت رویه باید از این مصالح بهره‌مند شویم. معاون عمرانی و فنی شهرداری ارومیه تأکید کرد: عمر مفید این مصالح بالای 15 سال است و در کاهش مصرف قیر و صرفه‌جویی در مصرف آن بسیار مهم هستند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساخت موتورخانه با فناوری چگالشی در کشور
149745 -اسفند1392​








اگر تنها 10 درصد از ساختمان‌های کشور از این فناوری پیشرفته در پکیج موتورخانه‌ها استفاده کنند، سالانه نزدیک به 250 میلیون دلاری در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.


رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی پژوهشگاه صنعت نفت از تلاش متخصصان این پژوهشکده برای دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت پکیج موتورخانه (دیگ و مشعل) برمبنای فناوری چگالشی خبر داد.

محمد ایازی تاکید کرد: براساس تحقیقات انجام شده، اگر تنها 10 درصد از ساختمان‌های کشور از این فناوری پیشرفته در پکیج موتورخانه‌ها استفاده کنند، سالانه نزدیک به 250 میلیون دلاری در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود. وی کاهش گازهای آلاینده و افزایش راندمان موتورخانه‌ها و دستیابی به دانش فنی موتورخانه چگالشی، بومی‌سازی این فناوری و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی را از مهم ترین دستاوردهای این طرح اعلام کرد.

ایازی با بیان این که هم اکنون مطالعات فاز صفر این طرح در پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی در دست انجام است،

وی هدف از انجام مطالعات فاز صفر را تدوین نقشه راه برای این طرح عنوان و تصریح کرد: این فاز مطالعاتی در زمینه اقدام های ارزیابی وضعیت ایران در زمینه فناوری، شناسایی شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه دیگ و مشعل به عنوان توسعه‌دهنده بالقوه، شناسایی مراکز دانشگاهی و قطب‌های پژوهشی فعال، انتخاب قطب پژوهشی برای طرح، تدوین ساختار مدیریت و تجمیع دانش و تدوین ساختار نظارت و کنترل پروژه است.

ایازی عمر فناوری‌های به کار رفته در موتورخانه‌های کشور را مربوط به 50 سال گذشته دانست و تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای جهان هر 10 سال یک بار این فناوری‌ها به روزرسانی می‌شود.

به گفته رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی پژوهشگاه صنعت نفت، قدیمی بودن فناوری به کار رفته در موتورخانه‌ها و حجم بالای مصرف انرژی در آنها بوده که پژوهشگران این پژوهشکده را به فکر طراحی و ساخت پکیج موتورخانه برمبنای فناوری چگالشی انداخته است. وی با بیان این که بخش عمده‌ای از مصرف سوخت ساختمان‌ها مربوط به بخش تولید حرارت (موتورخانه‌ها) است، افزود: به این ترتیب دستیابی به فناوری‌های نوین و به کارگیری آنها در این بخش کمک شایان توجهی به کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌کند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تخلف میلیاردی آهن و مصالح فروشان
149765​







معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از تخلف 103 میلیارد ریالی فروشندگان آهن الات ، 86 میلیارد ریالی فروشندگان آجر و 58 میلیارد ریالی فروشندگان سیمان خبر داد.




مجتبی فراهانی گفت: درهشت ماه نخست امسال بیش از 132 هزار مورد بازرسی از وضعیت قیمتی و توزیع انواع مصالح ساختمانی انجام شده است. وی توضیح داد: از مجموع بازرسی های انجام شده درحوزه تولید، عرضه و توزیع مصالح ساختمانی، در مجموع 5 هزار و 832 پرونده تخلف به ارزش بیش از 344 میلیارد و 905 میلیون و 794 هزار و 106 ریال تشکیل و برای رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارسال شده است.

فراهانی در ادامه در مورد بازرسی در بخش سیمان اظهار کرد: از شروع طرح تاکنون، 38 هزار و 328 مورد بازرسی صورت پذیرفته و بر اساس آن، یک هزار و 790 مورد پرونده تخلفاتی برای واحدهای صنفی و محتکران کالا با ارزش حدود 58 میلیارد ریال تنظیم و به ادارات کل تعزیرات حکومتی استان ها ارسال شده است.

معاون بازرسی ورسیدگی به تخلفات سازمان حمایت ازمصرف کنندگان وتولیدکنندگان درباره بازرسی های انجام شده درحوزه آهن آلات نیز گفت: از مجموع 27 هزار و 709مورد بازرسی در این بخش ، در مجموع یک هزار و 8 مورد پرونده تخلف به ارزش بیش از 103 میلیارد ریال تشکیل و جهت رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارسال شده است.

فراهانی با اشاره به انجام 13 هزار و 789 بازدید از مراکز تولید و عرضه آجر طی این بازه زمانی افزود: در مدت مذکور، در این بخش بیش از 261 مورد تخلف شناسایی و برای متخلفین پرونده هایی به ارزش 86 میلیارد و 263 هزار ریال تشکیل شده است .

وی تصریح کرد: در این مدت زمانی ، از مجموع 13 هزار و 519 مورد بازرسی صورت گرفته در حوزه شن و ماسه ، 498 پرونده تخلف تشکیل و جهت صدور رای به تعزیرات حکومتی ارجاع شده که مجموع ارزش پرونده های متشکله بیش از 16 میلیارد ریال برآورد شده است.

فراهانی اظهار داشت: از شروع طرح تا پایان آذرماه سال جاری ، بازرسان سازمان های صنعت ، معدن و تجارت سراسر کشور 39 هزار و 17 مورد بازرسی دیگر هم در بخش های مرتبط با مصالح ساختمانی انجام داده اند که براساس آن پرونده 2 هزار و 275 واحد متخلف با ارزش 80 میلیارد و 37 میلیون ریال تنظیم و به مراجع ذیصلاح جهت رسیدگی ارسال شده است.

این مقام مسئول در پایان افزود : جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‎کننده از اهداف این طرح بوده و با هر گونه احتکار ، خودداری از عرضه مصالح ساختمانی و اخلال در تولید و توزیع برخورد می‎ شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
افتتاح کارخانه سنگ مصنوعی در میبد
149798 - اسفند 1392​
نخستین واحد تولید سنگ مصنوعی کشور در میبد راه اندازی شد.

قبل از راه اندازی این واحد، سنگ های مصنوعی از ایتالیا و چین وارد می شد و با تولید این سنگ در داخل کشور از واردات آن بی نیاز خواهیم شد. مدیر عامل واحد تولید سنگ مصنوعی میبد گفت : ظرفیت تولید این واحد 5 هزار متر مربع سنگ مهندسی یا مصنوعی در روز است و هم اکنون روزانه هزار متر مربع سنگ در این واحد تولید می شود.

محمود نقیبی افزود: مواد اولیه مورد نیاز این واحد ضایعات معادن سنگ است که با چسب مایع ترکیب و بر اثر فشار و حرارت به سنگ مصنوعی تبدیل می شود. وی با اشاره به این که سنگ های تولید شده به این روش در مقایسه با سنگ های طبیعی از مقاومت بیشتری برخوردار است، گفت :این سنگ ها چسبندگی بیشتری با بتون دارد و از طرح و رنگ یکنواختی برخوردار هستند .

نقیبی افزود : از این نوع سنگ می توان سنگ های ساختمانی با ابعاد سه متر تهیه کرد در حالی که به دلیل رگه هایی که در سنگ های طبیعی وجود دارد برش ابعاد بزرگ این سنگ ممکن نیست. تولیدات این واحد در مقایسه با نمونه های خارجی از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار است و قیمت هر متر آن نیز یک سوم قیمت مشابه خارجی است.

مدیر عامل این واحد تولیدی گفت : این ویژگی ها موجب درخواست های زیادی از کشورهای عراق و افغانستان برای صادرات این نوع سنگ شده است. برای راه اندازی این واحد 170 میلیارد ریال سرمایه گذاری و برای 150 نفر هم شغل فراهم شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دلال‌بازی گسترده در بازار قیر
149867 -اسفند1392​






رییس انجمن صنفی تولید‌کنندگان آسفالت استان‌های تهران و البرز با اشاره به تشدید واسطه‌گری و دلال‌بازی در بازار قیر و 15 برابر شدن قیمت این ماده اولیه صنعت آسفالت در چند سال گذشته گفت: این‌که بورس کالا اجازه داده شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در چند سال گذشته مواداولیه قیر را مرتب گران کند جای سوال دارد.




جلیل طباطبایی توضیح داد: عملکرد بورس کالا باعث شده است دلال‌بازی و واسطه‌گری در حوزه قیر رونق بگیرد و تولیدکنندگان قیر هم فرصت پیدا کرده‌اند تا بخش زیادی از قیر تولیدی خود را بدون داشتن آمار و حسابرسی آماری سازمان بورس کالا در درون خودشان به هر صورت که خواستند بفروشند. به طوری که قیمت قیر از تنی 85 هزار تومان به 15 برابر این قیمت رسیده است.

وی افزود: اگر ما بتوانیم آسفالت جاده‌ها را به موقع تعمیر و ترمیم کنیم و حداقل به میزان موردنیاز نسبت به خودروهایی که در کشور تولید می‌شود، راه‌های جدید بسازیم بیش از 20 درصد از انسان‌هایی که هم‌اکنون در روز بر اثر سوانح رانندگی کشته می‌شوند، دیگر کشته نخواهند شد. تحقق چنین هدفی بدون ایجاد ثبات در بازار قیر به عنوان ماده اولیه صنعت آسفالت امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: از نهادهای مسئول به ویژه مجلس می‌خواهیم با تصویب قوانینی از ادامه افزایش قیمت قیر جلوگیری کنند و ضوابطی را اعمال کنند که قیر نیز مانند سیمان که طی پنج سال اخیر حداکثر 30 درصد قیمت آن بیشتر شده، افزایش نرخ داشته باشد. این در حالی است که طی این مدت افزایش قیمت قیر نسبت به سیمان 50 برابر بیشتر بوده است.

طباطبایی خاطرنشان کرد: زمانی یک کالا نسبت به کالای دیگر 50 برابر در روند افزایش قیمت پیشی می‌گیرد که یا شاهد ارزبری کالا و یا بازار انحصاری آن کالا باشیم. از آنجایی که قیر و مواد اولیه مورد مصرف در آن هیچ‌گونه ارزبری ندارد و هزینه‌های آن نسبت به سیمان گران‌تر نشده، تنها دلیلی که توانسته‌ نرخ قیر را 50 برابر نسبت به سیمان گران‌تر کند انحصار موجود در قیر است.

این فعال صنعتی تاکید کرد: با توجه به این‌که بازار خرید قیر در داخل و خارج از کشور بسیار مناسب است، در صورتی که دولت در خصوص تاسیس پالایشگاه قیر از بخش خصوصی حمایت بیشتری کند با تاسیس کارخانه‌های تولید قیر در آینده شاهد ارزآوری فراوان در این بخش و شکستن انحصار موجود در بازار داخلی خواهیم بود.

وی عنوان کرد: مجلس تصمیم‌گیری در مورد تعیین قیمت کالاهایی مانند قیر را که برای تولید نیاز به ارز ندارند و تمامی اجزای آن در داخل کشور تولید می‌شود و قیمت تمام شده آن حداکثر به اندازه نرخ تورم داخلی افزایش می‌یابد، در اختیار سازمانی به دور از دلال‌بازی قرار دهد تا صورت نیاز افزایش قیمت طبق قانون و براساس نرخ تورم اعمال شود.

رییس انجمن صنفی تولید‌کنندگان آسفالت استان‌های تهران و البرز با اشاره به این‌که قیر باید به مصرف‌کنندگان واقعی این محصول برسد نه دلالان بازار گفت: تنها طی پنج سال اخیر که قیر وارد بورس شده و قیمت آن 15 برابر گران شده است، دلالان و واسطه‌ها با استفاده از عواملی مانند عرضه نشدن مداوم قیر در بورس و فروش قیر به افراد فاقد پروانه بهره‌برداری و مجوز مصرف قیر صدها میلیارد تومان سود غیرقانونی کسب کرده‌اند. در حالی که اگر قیر تولیدی هر روزه در بورس عرضه می‌شد و فقط به تولیدکنندگان آسفالت و شرکت‌های راه‌سازی که مجوز و قرارداد معتبر داشتند فروخته می‌شد، امروز دیگر شاهد به وجود آمدن بازار کاذب قیر و حضور دلالان در این بازار نبودیم.

وی افزود: هم‌اکنون باید برای حذف رانت‌های مربوطه وزارت نفت ضوابطی را مصوب کند که قیر فقط به دارندگان مجوز معتبر آن هم با تائیدیه تشکل‌های مربوطه فروخته شود. طباطبایی درباره این‌که مسئولان افزایش قیمت قیر را به موضوع ارز مرجع و ارز مبادله‌ای نسبت می‌دهند، اظهار کرد: باید پرسید ملاک تعیین قیمت چه کالایی نرخ ارز است. از آنجایی که قیر مورد مصرف امورات عمرانی و عمومی داخل کشور است و ماده وارداتی هم ندارد بنابراین ربطی به نرخ ارز ندارد که نرخ مرجع یا مبادله‌ای بخواهد در آن تاثیر بگذارد.

وی گفت: به نظر می‌رسد سازمان بورس، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های تولیدکننده قیر قصد دارند قیمت عرضه وکیوم باتوم و قیر را براساس قیمت فعلی بازار قیر برای فروش قیر تعیین کنند. این‌گونه تعیین قیمت برای کالایی که طی 25 روز گذشته در بازار عرضه نشده و شایعه گران شدن تنی 700 هزار تومان قیر به دلیل کمبود آن در بازار نرخ آن‌را چنان گران کرده که به مرز تنی یک میلیون و200 هزار تومان رسانده به هیچ‌وجه شیوه درستی نیست.

رییس انجمن صنفی تولید‌کنندگان آسفالت استان‌های تهران و البرز افزود: باید قیر چند روز به صورت مداوم در بازار عرضه شود تا قیمت واقعی آن مشخص شود و نمی‌توان براساس قیمت غیرواقعی کنونی تصمیم‌گیری کرد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
صرفه جویی بزرگ در مصرف انرژی ساختمان‌
149817 -اسفند1392​








رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی پژوهشگاه صنعت نفت از تلاش متخصصان این پژوهشکده برای دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت بسته موتورخانه (دیگ و مشعل) برمبنای فناوری چگالشی خبر داد.



محمد ایازی تاکید کرد: اگر 10 درصد از ساختمان‌های کشور از این فناوری پیشرفته در موتورخانه‌ها استفاده کنند، سالانه نزدیک به 250 میلیون دلاری در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود. وی کاهش گازهای آلاینده و افزایش راندمان موتورخانه‌ها و دستیابی به دانش فنی موتورخانه چگالشی، بومی‌سازی این فناوری و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی را از مهم ترین دستاوردهای این طرح اعلام کرد.

ایازی با بیان این که هم اکنون مطالعات مرحله صفر این طرح در پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی در دست انجام است، گفت: این مرحله از مطالعات تا بهمن به پایان می‌رسد. وی هدف از انجام مطالعات مرحله صفر را تدوین نقشه راه برای این طرح بیان و تصریح کرد: این فاز مطالعاتی در زمینه اقدام های ارزیابی وضع ایران در زمینه فناوری، شناسایی شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه دیگ و مشعل به عنوان توسعه‌دهنده بالقوه، شناسایی مراکز دانشگاهی و قطب‌های پژوهشی فعال، انتخاب قطب پژوهشی برای طرح، تدوین ساختار مدیریت و تجمیع دانش و تدوین ساختار نظارت و کنترل طرح است.

ایازی عمر فناوری‌ها در موتورخانه‌های کشور را مربوط به 50 سال گذشته دانست و تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای جهان هر 10 سال یک بار این فناوری‌ها به روزرسانی می‌شود. به گفته رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی پژوهشگاه صنعت نفت، قدیمی بودن فناوری موتورخانه‌ها سبب حجم بالای مصرف انرژی در آنها شده است که پژوهشگران این پژوهشکده را به فکر طراحی و ساخت بسته موتورخانه برمبنای فناوری چگالشی انداخته است.


وی با بیان این که بخش عمده‌ای از مصرف سوخت ساختمان‌ها مربوط به بخش تولید حرارت (موتورخانه‌ها) است، افزود: دستیابی به فناوری‌های نوین و به کارگیری آنها در این بخش کمک شایان توجهی به کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌کند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساخت درب رباتیک ضدگلوله
149912 -اسفند1392​






محققان درب ضد گلوله‌ای طراحی کرده اند که با تشخیص سلاح یا مواد منفجره، مانع از ورود فرد مهاجم به داخل ساختمان می‌شود.



پس از حادثه تیراندازی خونبار در مدرسه "سندی هوک" در ایالت کنتیکت آمریکا که منجر به کشته شدن 26 معلم و دانش آموز خردسال شد، محصولات مختلفی از جمله کوله و جلیقه‌های ضد گلوله سایز کودکان به بازار عرضه شد.

درب رباتیک ضد گلوله توسط شرکت سیستم ایمنی "Barbecan‌" طراحی شده است و مجموعه‌ای از عملکردهای دستگاه فلزیاب، اسکن اشعه ایکس، موانع ضد گلوله و نیروهای امنیتی را بطور همزمان ارائه می کند.

درب رباتیک "Linear Revolving Door‌" با تشخیص همراه داشتن سلاح یا دستگاه‌های منفجره، مانع از ورود افراد مهاجم بداخل ساختمان می‌شود. محققان مدعی هستند که فناوری بکار رفته در این درب رباتیک ضدگلوله، حداکثر سطح ایمنی را در ساختمان های عمومی بویژه مدارس و دانشگاه ها ایجاد می‌کند.

در صورتی‌که فرد مهاجم قصد عملیات انتحاری و خودکشی داشته باشد، نیروهای امنیتی قادر به متوقف کردن وی نخواهند بود؛ اما سیستم درب رباتیک ضد گلوله از دو در مجزا تشکیل شده است. درها با کمک حسگرهای مختلف، بطور خودکار باز می‌شوند و سرعت باز و بسته شدن آنها با سرعت ورود و خروج عابران تنظیم می‌شود.

هر دو در، هیچ گاه بطور همزمان باز نمی‌شوند؛ در این حالت فرد پس از عبور از درب اول در محوطه بین دو در قرار گرفته و برای کشف سلاح یا دستگاه‌های منفجره اسکن می‌شود؛ در صورت همراه داشتن سلاح، در دوم که از پوشش کولار ضد گلوله ساخته شده است، قفل می‌شود و فرد مهاجم مجبور به خروج از در اول می‌شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
استفاده از بلوک دیواری در ساختمان ممنوع



مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد از ممنوعیت استفاده از بلوک دیواری تولید استان در ساخت وسازها در این استان خبرداد.



محمد محمدی افزود: استفاده از بلوک دیواری تولید استان به دلیل نداشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد در ساخت و سازهای کهگیلویه وبویراحمد ممنوع شده است. وی با اشاره به تولید بلوک دیواری در استان به روش سنتی، اظهار داشت: کیفیت بلوکهای دیواری تولید شده در استان پایین تر ازحد استاندارد مربوطه است.

محمدی با بیان اینکه هیچ کارگاه تولید بلوک دیواری موفق به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد در استان نشده است، گفت: استفاده از این فرآورده تا زمان اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد ممنوع است. وی بیان داشت: مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری هستند و تولیدکنندگان فاقد مجوز استاندارد به مراجع ذیصلاح معرفی خواهند شد.

مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: اجباری کردن استاندارد مصالح ساختمانی یکی از اقدامات مهم دولت بوده که آثار و نتایج مثبت آن در آینده نمایان می شود. محمدی تصریح کرد: طبق این مصوبه هرگونه تولید، عرضه و توزیع مصالح ساختمانی بدون استاندارد ممنوع بوده و جرم کیفری محسوب می شود.

وی عنوان کرد: بازرسان به صورت سر زده و مستمر در این واحدهای تولیدی حاضر می‌شوند و در صورت مغایرت تولیدات با استانداردها، واحدهای متخلف را پلمپ و به مراجع قضایی معرفی می کنند. محمدی با بیان اینکه مصالح ساختمانی غیر استاندارد خسارات جبران ناپذیری به ساختمان مسکونی وارد می کند، از مردم خواست، هنگام خرید مصالح به داشتن مجوز استاندارد توجه کنند.
 

فربد خان

عضو جدید
اعجاز فن آوري نانو در ضد آب كردن مصالح ساختماني (عمر طولاني، صرفه اقتصادي و سازگاري با محيط زيست)
خلاصه :


ضد آب كردن مصالح ساختماني در طول هزاره اخير هميشه مشكلي فراگير بوده است. بعلت نبود آشنايي با سطح نانويي مصالح ساختماني، اين مشكل كاملاً مورد بررسي قرار نگرفته است. پيشرفتهاي اخير در علم و فن آوري، عملاً امكان استفاده از آخرين فن آوري نانو در توليد محصولات ارگانو سيليكون (Organo-Silicon) و سازگار با محيط زيست براي ضد آب كردن انواع مختلف مصالح ساختماني را فراهم ساخته است. فن آوري نانو تضمين كرده است كه عمر اين نوع خدمات بيش از بيست تا سي سال با هزينه اي بسيار مقرون به صرفه معادل 6000 تا 15000 ريال براي هر متر مربع مي باشد



معرفي:
وجود رسوخ در مصالح ساختماني، نشت آب بعلت خلل و فرج داخلي و تركهاي ريز، مسئله اي شناخته شده است. ضد آب سازي نوعي عمل كردن است كه انتظار مي رود مصالح را در مقابل آب نفوذ ناپذير كند. فن آوري ها و پيشرفت هاي زيادي در توليد محصولات ضد آب سازي در طول 50 سال گذشته بويژه در استفاده از شيمي پليمري پايه و بسياري محصولات ديگر صورت گرفته است.


ضد آب سازي:




يكي از اهداف ضد آب سازي حفظ و نگهداري زيبايي در مقابل موارد زير است:

پوسته شدن رنگ

تاول هاي رنگ

قارچ

كپك و زنگ گياهي

شوره







مسئله مهم ديگري كه در ضد آب سازي به آن پرداخته مي شود جلوگيري از تضعيف مقاومت مصالح ساختماني بتني، بويژه در اثر واكنش هاي آلكالي سيليكا ( ASR )، باران اسيدي، آسيب سولفات و غيره مي باشد. ضد آب سازي همچنين مانع نفوذ كلريد ،عامل خوردگي ميله هاي فلزي بتن مسلح، مي باشد.


مشكلات مرتبط با آب :


بيشتر مصالح ساختماني تخلخل بسياري دارند و در سطح داراي گروه هاي هيدروكسيل هستند. اين گروه هاي هيدروكسيل بخاطر شباهت با ساختار آب و ويژگي آب دوستي، جاذب آب هستند. بنابراين بيشتر مصالح ساختماني به راحتي خيس مي شوند و در منافذشان آب جذب مي كنند. اندازه مولكول آب 0.18 نانومتر است ( نانومتر معادل متر يعني 00018،0 ميكرون مي باشد ). اندازه منافذ در بيشتر مصالح ساختماني بين 5 تا 200 نانومتر است. اندازه بيشتر آلاينده ها چون اسيد ها، كلريد ها و سولفات ها بين 1 تا 2 نانومتر مي باشد. حتي در بتن و سنگ فشرده اندازه منافذ بسيار بزرگتر از آب است و با توجه به خاصيت آب دوستي مصالح ساختماني امكان ورود آسان آب را فراهم مي كند. از زمانيكه مردم در سراسر دنيا به زيبايي اهميت دادند و با توجه به افزايش قيمت كارگران، صنعت ساختمان ضد آب سازي را راهي براي حفظ و نگهداري ظاهر ساختمان هاي نوساز در نظر گرفته است. محصولات بسياري در بازار وجود دارد و نيازهاي ضروري كه مصالح ضد آب سازي بايد رعايت كنند بدين شرح است :





مقاومتي كه مي تواند در برابر جذب آب ايجاد كند

مانع ايجاد كردن در برابر نمك هاي محلول در آب، بويژه نمك هاي كلريد

نفوذ عمل ضد آب سازي به عمقي سنجش پذير

لكه زدايي مناطق سطح عمل شده

دوام طولاني مدت در محيطي آلكالين

خطر محيط زيستي و سلامتي پايين
»
مقاومت در برابر اشعه فرابنفش (20 سال به بالا)
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
احداث کارخانه کاشی در شهربابک

فرماندار شهربابک گفت: سوخت گاز و نقدینگی مورد نیاز کارخانه کاشی آماتیس شهربابک تأمین شده و به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.


سیف‌الله امینی‌زاده اظهار داشت: یکی از کارهای بسیار خوبی که به همت و با پیگیری‌های نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است، باز کردن مسیرهای رایزنی با متخصصان و مسئولان بلند پایه کشور به ویژه در زمینه صنایع و معادن است. وی افزود: دعوت و حضور معاون وزیر در بخش صنعت و حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن برای توسعه صنایع در شهرستان یک حرکت رو به جلو است که جای ‌تقدیر از نماینده مردم دارد و می‌خواهیم این بازگشایی مسیر به دلیل ایجاد اشتغال و رفاه مردم ادامه ‌داشته باشد.


امینی‌زاده بیان کرد: ما نیز به عنوان نماینده دولت در شهرستان آنچه را که مربوط به جذب سرمایه‌گذاران به ویژه در بخش صنایع و معادن و اخذ مجوز‌های لازم باشد، انجام می‌دهیم که با توسعه همه جانبه شهرستان تا پایان سال 92 یک نفر بیکار هم در شهربابک نداشته و گردش اقتصادی در منطقه‌، رفاه اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم‌ از جمله گاز و برق برای شهرک صنعتی در حال تکمیل است، افزود: سوخت گاز و نقدینگی 5 میلیارد تومان مورد نیاز کارخانه کاشی رفسنجان تأمین شده و این کارخانه به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

امینی‌زاده گفت: در مورد توسعه شهرک باید تمام کسانی که برای اجرای طرح در این مجموعه زمین گرفته‌اند سریعا نسبت به اجرای طرح اقدام کنند در غیر این صورت هرگونه تعلل و کوتاهی موجب باز پس‌گیری این اراضی و تحویل آن به دیگران می‌شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساخت کاشی های شیشه ای در کشور
150825 فروردين1393​
هنرمندان رباط کریمی با روی آوردن به ساخت کاشی های شیشه ای فرصت دوباره ای برای بالندگی صنایع دستی ایران فراهم کردند.

در شهرستان رباط کریم 4 کارگاه ساخت کاشی و بلوک های شیشه ای فعال است که در این کارگاه ها بیش از 100 نفر از هنرمندان رباط کریمی کار می کنند. فرزاد سلیمانی مالک یکی از این کارگاهها گفت: 8 سال است که ساخت کاشی های شیشه ای را آغاز کرده و در این مدت توانسته است تنوع و کیفیت زیادی به تولیدات خود بدهد.

وی افزود: بازار این کاشی ها آن قدر خوب است که وی همواره با انبوه مشتری مواجه است. یوسف ولی زاده صادر کننده این نوع کاشی ها به خارج از کشور می گوید: کشورهای زیادی خواهان این نوع کاشی ها هستند. وی افزود: تولیدات کاشی های شیشه ای رباط کریم به بیشتر کشورهای همسایه و نیز کشورهای اروپایی و و شرق آسیا همچون مالزی و هنگ کنگ صادر می شود.

محسن قلعه ای طراح این کاشی ها معتقد است تاکنون هیچ کشوری نتوانسته است ساخت این نوع کاشی ها را تقلید کند. سازندگان کاشی های شیشه ای رباط کریم از مشکلاتی همچون گرانی مواد اولیه و سوخت گله مندند. آنان می گویند چنانچه مشکلات فراروی این صنعت رفع شود این صنعت می تواند آینده درخشانی در میان محصولات غیرنفتی داشته باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عرضه مصالح ساختمانی با نشان استاندارد
150058 -فروردين1393​
مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی و انرژی سازمان ملی استاندارد گفت: هم اکنون 77 درصد از واحدهای تولیدی فعال در بخش مصالح ساختمانی محصولاتشان را با نشان استاندارد به مشتریان عرضه می کنند.

فریدون بلغاری در همایش استاندارد، مصالح و ساخت و ساز ایمن در قزوین افزود: این درحالی است که تا سال 85، تنها 37 درصد از واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی زیر نظر استاندارد فعالیت و با درج این علامت بروی کالاهای خود آنها را به فروش می رساندند. وی با اشاره به فعالیت هشت هزار واحد تولیدی فعال در بخش تولید مصالح ساختمانی در کشور، اظهار کرد: تلاش داریم تا در این بخش هیچ کالایی بدون استفاده از نشان استاندارد عرضه نشود.

این مسوول، با اشاره به اینکه توجه به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت و ساز ایمن نقش بسیار مهمی ایفا می کند، خاطرنشان کرد: هم اکنون دیگر نبود یا کمبود مصالح استاندارد و با کیفیت که در سالهای قبل از سوی مردم مطرح بود در کشور وجود ندارد بنابراین بهانه ای برای ساخت بناها و سازه های بی کیفیت وجود ندارد.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی و انرژی سازمان ملی استاندارد، تصریح کرد: امروز شاهد تولید تمام مصالح ساختمانی حتی جدیدترین محصولات با نشان استاندارد هستیم. دبلغاری، نظارت را عاملی مهم بر ساخت و ساز ایمن و استاندارد دانست و گفت: مجریان و ناظرین ذیصلاح باید در فرایند ساخت و سازها به استفاده از محصولات با کیفیت و استاندارد که موجب احداث بنایی ایمن و مقاوم می شود، توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت و استاندارد باید مورد توجه جدی مردم قرار بگیرد که در این راستا طی سال های اخیر از سوی دستگاه های مسوول از جمله سازمان ملی استاندارد تلاش های خوبی صورت گرفته است. این مسوول افزود: توجه به استانداردها به عنوان راهی به سوی توسعه و پیشرفت جامعه بشمار می رود باید مورد توجه بیشتر جامعه قرار بگیرد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنوعیت استفاده از جیوه در تولید لامپ
150838 -فروردين1393​
از سال 2020 میلادی تولید محصولات حاوی جیوه که امروزه بطور مثال در لامپهای کم مصرف، مورد استفاده قرار می گیرند، ممنوع می شود.





هر چند مایع جیوه ، فلز جذاب و پرکاربردی در صنعت است اما در عین حال سمی نیز هست. از این فلز در تولید برخی اقلام مصرفی نظیر دماسنج و همچنین لامپهای کم مصرف استفاده می شود. این گزارش با اشاره به ممنوعیت استفاده از فلز جیوه در بخش تولید اقلام مصرفی از سال 2020 در جهان افزود: تاکنون یکصد و چهل کشور جهان از پیمان کاهش استفاده از جیوه در صنعت توافق کرده اند.

بیلیانا گوئیک، اظهار داشت: استفاده از جیوه و تشکیل یک ملقمه در آزاد سازی طلا از کانی ها و فلزات دیگر موجود در خاک، روشی است که از دیرباز، سهم زیادی در آلوده سازی نهرها و رودها و حتی زمینهای آفریقا و آمریکای جنوبی داشته است. او با اشاره به اینکه بر اساس یک مطالعه سازمان ملل هم اکنون هزاران تن جیوه در رودخانه های سراسر دنیا وجود دارد، گفت: به گفته آخیم اشتاینر، مدیر برنامه محیط زیست سازمان ملل این توافقنامه، مهمترین ابزار برای حفظ سلامت مردم جهان است. او گفت: ما باید در مورد خطرناک بودن این فلز به مردم اطلاع رسانی کنیم. البته در بسیاری از حوزه ها می توان از جایگزینهای جیوه استفاده کرد. بنابراین لازم است در این کنوانسیون به ممنوعیت استفاده از این فلز سرعت دهیم.
به موجب این توافقنامه استفاده از جیوه برای تولید اقلام آرایشی و نیز دستگاههای سنجش پزشکی نظیر دستگاه فشارخون باید تا سال 2020 ممنوع شود. افزون بر این، نیروگاههای برقی که سوختشان، زغال سنگ است هم باید انتشار آلاینده های جیوه ای خود را در هوا کاهش دهند.

فرانتس پرتس از اداره محیط زیست فدرال سوئیس در این باره گفت: این کنوانسیون، بسیار جامع و دربرگیرنده است و در واقع تمامی حوزه ها را پوشش می دهد. او ابراز امیدواری کرد این هدف بلندپروازنه آنها که همانا کاهش تولید جیوه است، سرانجام محقق شود.
این پیمان به کشورها کمک می کند بر روی فناوری های جدیدی که جایگزین فلز بشدت سمی جیوه می شود، سرمایه گذاری کنند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جایگزین روشنایی خیابانها اختراع شد

150838 -فروردين1393​





طراح هلندی نوارهای نورانی برای نصب در جاده‌ها به جای استفاده از روشنایی طراحی کرده است






یک طراح هلندی طرحی را برای نصب خطوط نورانی در جاده ها ارائه کرده است که دیگر نیازی به نصب روشنایی نباشد. در این طرح برای خط کشی خیابانها و جاده ها به جای استفاده از رنگ معمولی از نوارهای مخصوصی استفاده می شود که در شب از خود نور ساطع می کنند و می درخشند. این طراح هلندی معتقد است با نصب این نوارها دیگر نیازی به نصب روشنایی در طول جاده های خارج از شهر نیست و در مصرف برق صرفه جویی می شود. این نوارها با جذب نور روز تا ده ساعت روشنایی در طول شب ایجاد می کند. این طرح برنده یکی از جوایز برتر خلاقیت در هلند شده است. نوارهایی که در این طرح استفاده می شود پوششی از رنگ دارند که خاصیت جذب نور و بازتاب آن را در تاریکی دارند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
افتتاح کارخانه آجر نسوز در شیراز

150838 -فروردين1393

واحد صنعتی تولید آجر نسوز در شیراز به بهره برداری رسید.






این واحد تولیدی صنعتی در 5 هزار متر مربع ساخته شده است و ظرفیت تولید یک میلیون تن آجر نسوز را دارد.
سید رامین مدنی مدیر شهرک صنعتی شیراز گفت : با توجه به وجود بزرگترین معدن خاک نسوز کشور در فارس مواد اولیه کارخانه نیز در استان
تامین می شود. وی گفت: آجر نسوز این واحد صنعتی علاوه بر تامین نیاز داخلی به علت مرغوبیت صادر می شود .
برای راه اندازی این واحد صنعتی 45 میلیارد ریال از طرف بخش خصوصی سرمایه گذاری و برای 55 نفر اشتغال ایجاد شده است .
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آغاز تولید کابل فاصله‌دار در تبریز
151192 -20ارديبهشت1393​
تولید انبوه کابل فاصله‌دار 20 کیلو ولت کشور در تبریز آغاز شد .

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با همکاری شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی با اجرای نخستین طرح کابل فاصله‌دار 20 کیلو ولت موفق به بومی‌سازی دانش فنی طراحی و نصب این شبکه‌ها و تولید انبوه آن در کشور شد.


دکتر مهرداد طرفدارحق ، مجری این طرح پژوهشی گفت: این طرح با انتقال دانش فنـی از خارج از کشور و ساخت داخلی قطـعات، طراحی و به صورت آزمایشی در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تبریز در خرداد پارسال نصب و اجرا شده بود . وی افزود: این طرح به عنوان طرح تحقیقاتی در یک قرارداد پژوهشی بین دانشگاه تبریز و شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی آغاز و با موفقیت به پایان رسیده است.
وی با بیان اینکه در ساختار شبکه‌های کابل فاصله‌دار، از فاصله ‌نگهداری‌های لوزی شکل عایقی بین کابل‌های سه فاز استفاده می‌شود، گفت: این کابل‌ها از یک سیم نگهدارنده فولادی که حفاظت در مقابل صاعقه را نیز به عهده دارد، معلق می‌شوند.
دانشیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز با اشاره به ویژگی‌های این طرح نسبت به شبکه‌های توزیع برق رایج با هادی‌های لخت و کابل‌های خودنگهدار، کاهش قابل توجه در هزینه‌های ساخت، امکان اجرای چند فیدر بر روی یک پایه و کاهش خسارت خاموشی‌ها و افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق را از جمله مزایای آن یاد کرد.
وی گفت: کاهش خطرات برق‌گرفتگی، کاهش فواصل مجاز حریم، کاهش شاخه‌زنی درختان و حفظ محیط زیست، امکان اجرای اسپن‌هایی بسیار بلند، حذف مقره، کاهش نشتی برق و جلوگیری از خوردگی هادی‌ها به ویژه در مناطق آلوده و یا با رطوبت زیاد از دیگر مزایای این طرح به شمار می‌رود.
طرفدارحق با بیان اینکه برای اجرای این طرح، یک خط هوایی کابل فاصـله‌دار چهار مداره به طول 650 متـر در شهـرک سـرمایه‌گذاری خارجی طراحی و پس از تامین تجهیزات اجرا شده است،گفت: این خط قـادر است بیش از 36 مگاوات توان را منتقل کند و در مقایسه با خطوط کابلی زیرزمینی موجب بیـش از2 میلیارد ریال صرفه‌جویی شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
افتتاح کارخانه تولید سنگ مصنوعی
151192 -20ارديبهشت1393​





کارخانه تولید سنگ مصنوعی با فنآوری نانو در شیراز به بهره برداری رسید.





رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: این واحد صنعتی با سرمایه گذاری 10میلیارد ریالی بخش خصوصی در شهرک صنعتی سلطان آباد راه اندازی شده است. صفری افزود: با بهره برداری از این واحد صنعتی24 نفر مشغول کار شدند.کاهش جذب آب سطح سنگها تا 7 درصد، جلوگیری از رشد قارچ ها و کپک ها در سطح نما، خاصیت خود تمیز شوندگی، مقاومت در برابر نور خورشید و طول عمر زیاد سنگ به مدت20 سال از مهمترین مزایای استفاده از فنآوری نانو در این نوع سنگهاست.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مشکل آسانسورها ناشی از چیست؟
151192 -20ارديبهشت1393



مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد گفت: 50 درصد از مشکلات آسانسورها در این استان ناشی از آشنا نبودن نصابان به استاندارد آسانسور و عدم وجود سیستم مدیریت کیفی در شرکتهای نصب آسانسور است.


محمدمحمدی افزود: حدود 30درصد از مشکلات مشاهده شده در بازرسی آسانسور، در مرحله طراحی و ساخت به وجود آمده است. وی با اشاره به اجباری بودن استاندارد آسانسورهای برقی، اظهار داشت: دراین خصوص مکاتبات لازم با شهرداران استان برای نظارت بیشترانجام شده است.
محمدی تاکید کرد: همه سازندگان آسانسور و مالکان ساختمانهای دارای آسانسور مکلفند قبل از راه اندازی و استفاده ازآسانسور، تاییدیه لازم را از اداره کل استاندارد اخذ کنند. وی افزود: درغیر این صورت مسئولیت هرگونه حادثه احتمالی برعهده مالک ساختمان خواهد بود.
محمدی عنوان کرد: لازم است پیمانکاران و مالکین ساختمانها هنگام انعقادقرارداد ساخت آسانسور، ضمن اطمینان از تایید صلاحیت سازنده یا نصاب، مکلف بودن نصاب به اخذ تاییدیه استاندارد درزمان راه اندازی را به بندهای قرارداد، اضافه کنند.
مدیرکل استاندارد استان با بیان اینکه برای اخذگواهی تاییدیه استاندارد وجود مدیر فنی در شرکت های نصب آسانسور ضروری است، گفت: متاسفانه اکثر شرکتهای طراحی و مونتاژ، فاقد مدیر فنی آشنا با سیستم مدیریت کیفی هستند و این امر باعث وجود اشتباهات فراوان نصابان می شود.

 
بالا