[ اخـبار مصــالح ساختمانـي ]► ارائه اخبار

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تولید پلیمر ضد تخریب آسفالت
151603 -28ارديبهشت 1393​






استفاده از این پلیمر با جلوگیری از تخریب آسفالت، هزینه های نوسازی معابر را تا 30 درصد کاهش می دهد.


یک مخترع ایرانی موفق شد پلمیر ضد تخریب آسفالت را تولید کند. استفاده از این پلیمر با جلوگیری از تخریب آسفالت، هزینه های نوسازی معابر را تا 30 درصد کاهش می دهد. محمد حسن حسن نژادیان سازنده این پلیمر در حاشیه برپایی پنجمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی گفت: تمامی مراحل تولید این پلیمر در داخل کشور انجام شده است و بهای تمام شده تولید آن معادل یک سوم قیمت جهانی است.


این مخترع ظرفیت تولید پلیمر های ضد تخریب آسفالت را 30 هزار تن در سال عنوان کرد و گفت: این محصول در زمره محصولات صادراتی در کشور قرار گرفته است و توسط وزارت راه، مسکن و شهرسازی تایید شده است.


حسن نژادیان افزود: روزانه 15 میلیارد ریال هزینه آسفالت کردن معابر در کشور است که با افزودن این پلیمر به آسفالت های جدید می توان تا 30 درصد هزینه های نوسازی آسفالت ها را کاهش داد. به گفته وی این اختراع در نوبت دریافت وام 2 میلیارد تومانی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تجاری شدن قرار گرفته است.

 

pasargad93

عضو جدید
در این رابطه باید بگم که شرکت استرالیایی زئو یک فرایند بدون سیمان را اختراع و به ثبت رسانده که یک مصالح ساختمانی قدرتمند همه کاره جدید را تنها از سلولز و آب تولید می‌کند. پس از تولید این ماده سخت چوب مانند که زئوفرم نامیده می‌شود، می‌توان آن را اسپری کرد، قالب ریزی نمود یا به انواع و اقسام اشکال مختلف در آورد و در گستره وسیعی از محصولات از آن استفاده کرد. و این فقط درخت‌ها نیستند که با وجود زئوفورم از بریده شدن و استفاده به عنوان الوار نجات می‌یابند؛ این ماده همچنین جایگزینی دوست‌دار محیط زیست برای پلاستیک‌ها و رزین‌ها محسوب می‌شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنوعیت فروش مصالح غیراستاندارد

151603 -28ارديبهشت 1393






مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه مصالح ساختمانی اگر استاندارد نباشند اجازه فروش ندارند، گفت: 3 پروژه بزرگ در مجموعه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در دهه فجر به بهره‌برداری رسید.






کامران رحیم‌اف در حاشیه مراسم گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر در محل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در خصوص کیفیت مصالح ساختمانی، اظهارداشت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، آزمایشگاه همکار مؤسسه استاندارد است، مؤسسه استاندارد هر مصالح ساختمانی را براساس تست‌های خود به نشان استاندارد مجهز می‌کند و یکی از مراجعی که می‌تواند این علامت استاندارد را تأیید کند آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است.


وی افزود: این آزمایشگاه در تمامی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی و حتی به کارگیری مصالح پروژه‌ها، بیش از هر چیز کیفیت مصالح را مورد آزمایش قرار می‌دهد و مصالح ساختمانی اگر استاندارد نباشند اجازه فروش ندارند، اما خریداران هم باید با چشم باز خریداری کنند.


مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، اظهار داشت: پروژه‌های مهر ماندگار دولت، پروژه‌هایی هستند که در اولویت برای اجرا و تکمیل قرار دارند، ضمن آنکه اولویت پرداخت اعتبارات برای آنها در نظر گرفته شده است و آزمایشگاه هم بر کیفیت اجرای آن نظارت دارد. وی افزود: 3 پروژه بزرگ در مجموعه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در دهه فجر به بهره‌برداری رسید که یکی از آنها دستگاه نمونه‌ گیری سایش بالاست است که در پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران ـ اصفهان باید مورد استفاده قرار می گیرد.


مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از راه‌اندازی آزمایشگاه شیمی در مراکز آزمایشگاه فنی مکانیک خاک استان‌ها و آزمایشگاه مکانیک سنگ در برخی از استان‌ها در دهه فجر خبر داد و اظهار داشت: این سه پروژه بیش از 300 میلیون تومان هزینه داشته است. رحیم اف در خصوص نظارت بر کیفیت پروژه‌های جاده‌سازی، اظهار داشت: نظام فنی و اجرایی کشور می‌گوید طراحی و نظارت بر حسن اجرای پروژه برعهده مهندس مشاور است، پیمانکار مسئولیت اجرا را دارد و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به عنوان ابزار کنترل کیفی، گزارش‌های خود را به پیمانکار ارائه می‌دهد.


وی با بیان اینکه آزمایشگاه در پروژه آزادراه تهران ـ شمال وارد شده است، گفت: آزمایشگاه در قطعه چهار آزاد‌راه حضور دارد و در این قطعه مطالعات ژئوتکنیک خاک از سوی آزمایشگاه انجام شده است. رحیم اف درباره دلیل رانش زمین در بخشی از قطعه چهار آزادراه تهران شمال، اظهار داشت: خاک آن منطقه رانشی است، در واقع خاک البرز رانشی است، برخلاف زاگرس که خاک چندان رانشی ندارد.


وی افزود: با انجام مطالعات زمین‌شناسی به مشخصات خاک آن منطقه پی بردیم و اطلاعات را برای طراحی‌ها دراختیار مشاور قرار دادیم و مشاور هم پیش‌بینی و تمهیدات ابتدایی را داشته است، اما قبل از آنکه سازه‌های نگهبان و دیوارهای حائل ساخته شده تا جلوی رانش گرفته شود، بارش باران موجب رانش سینه ترانشه و حرکت آن ‌‌شد.



مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: همین امر موجب بروز تأخیراتی در تکمیل قطعه چهار آزاد‌راه تهران شمال شد که با مطالعات مجدد و روش‌های اجرایی پیشنهادی، موانع برطرف شد، البته این مشکلات در پروژه‌های اجرایی ‌پیش می‌آید.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساخت دستگاه خم لوله در اصفهان





فناوری این دستگاه (free bending machine) تاکنون در اختیار سه کشور ژاپن، آمریکا و آلمان بوده و به دلیل تحریم ها در اختیار ایران قرار نگرفته است.


رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از طراحی و ساخت دستگاه خم لوله آزاد از سوی یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در این شهرک خبر داد. محمود شیخ زین الدین هدف از ساخت این دستگاه را طراحی و تولید گسترده دستگاه های خم لوله CNC با روش خم آزاد و خم های بحرانی مورد نیاز صنعت کشور بیان کرد. وی افزود: فناوری این دستگاه (free bending machine) تاکنون در اختیار سه کشور ژاپن، آمریکا و آلمان بوده و به دلیل تحریم ها در اختیار ایران قرار نگرفته است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بیان کرد: در ساخت این دستگاه کلیه مراحل تحلیل و مدل سازی فرآیند، طراحی اجزای دستگاه، ترسیم و تلرانس گذاری اجزا، ساخت، مونتاژ و راه اندازی توسط شرکت ایده سازان پیشرو صنعت انجام گرفته است. وی افزود: این شرکت توانایی ساخت انواع دستگاه های CNC بویژه دستگاه خم لوله و پروفیل CNC به روش آزاد در ابعاد مختلف را داراست.

وی تصریح کرد: کنترل CNC در سه، پنج و شش محور، سطح بالای اتوماسیون و افزایش سرعت تولید، قابلیت تولید خم های پیوسته روی یک لوله یا پروفیل با شعاع های متفاوت، تولید خم های سه بعدی با فاصله بسیار کم بین دو خم و انجام خم ها تنها با دو قالب از مهمترین ویژگی های این دستگاه است. شیخ زین الدین ادامه داد: کاهش هزینه های ساخت قالب، تعویض نکردن قالب برای شعاع خم های مختلف، حذف زمان و هزینه هایی که برای تعویض قالب برای تولید شعاع خم های مختلف لازم است و کاهش احتمال نازک شدگی دیواره خارجی خم، از دیگر ویژگی های این دستگاه است.

وی بیان کرد: این دستگاه در صنایع مرتبط با خم لوله و پروفیل مانند صنایع لوازم خانگی، خودورسازی، هوافضا، ساختمانی و ساخت واحدهای پیش ساخته، مبلمان خانگی و اداری، نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساخت دستگاه بازیافت لامپ‌ فلورسنت







با اجرای این طرح، اولین دستگاه مدیریت لامپ‌های فلورسنت برای خنثی کردن و دفع خطرات این لامپ‌ها ایجاد شده که علاوه بر حفظ سلامت محیط، کسب و کار اقتصادی نیز ایجاد کرده‌ است.



مجری طرح دستگاه بازیافت اولیه انواع لامپ‌ فلورسنت فشرده متال هالید بخار جیوه سدیم از تجاری‌سازی این دستگاه خبر داد. رحیم عالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص این طرح اظهار‌ کرد: این دستگاه قادر است در هر ساعت ۱۰ هزار لامپ را تحت پوشش قرار دهد که در مقایسه با نسخه قبلی که توانایی پوشش روزانه دو هزار لامپ را داشته‌، قابل توجه است. وی با بیان اینکه این دستگاه توانایی پوشش حجم وسیعی لامپ را در طول سال دارد، افزود: این دستگاه قادر به مدیریت لامپ‌های تمام کشور است.


عضو هیات علمی دانشکده مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه این دستگاه توانایی مدیریت پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی را دارد، ادامه‌ داد: لامپ‌های فلورسنت (لامپ‌های کم‌مصرف و مهتابی) به‌ دلیل جیوه موجود در آنها از پسماندهای خطرناک محسوب می‌شوند. عالی با بیان اینکه در زمینه مدیریت لامپ‌های فلورسنت در کشور فعالیت جدی صورت نگرفته ‌بود، تصریح‌ کرد: با اجرای این طرح، اولین دستگاه مدیریت لامپ‌های فلورسنت برای خنثی کردن و دفع خطرات این لامپ‌ها ایجاد شده که علاوه بر حفظ سلامت محیط، کسب و کار اقتصادی نیز ایجاد کرده‌ است.


وی با اشاره به این که سه شرکت عمده در دنیا که در کشورهای استرالیا، انگلیس و سوئد قرار دارند و دستگاه مدیریت لامپ‌های فلورسنت را تولید می‌کنند، خاطرنشان‌ کرد: این دستگاه از لحاظ عملکرد، قابلیت سنسورهای کنترلی و ترکیبات نانومتریال‌هایی که برای دستگاه در نظر گرفته‌ شده را افزون بر نمونه خارجی داراست.


این مبتکر با بیان اینکه هزینه اولیه تولید این دستگاه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برآورد شده است، افزود: قیمت دستگاه حدود یک چهارم نمونه خارجی است. عالی با اشاره به اینکه برای تولید این دستگاه از توانمندی‌های شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان استفاده شده است، ادامه‌ داد: این در حالی‌ است که دستگاه از لحاظ مالی از طرف سازمان خاصی حمایت نشده‌ است.


دستگاه بازیافت اولیه انواع لامپ‌ فلورسنت فشرده متال هالید بخار جیوه سدیم توانسته‌ است رتبه برتر را در بخش نوآوری پنجمین جشنواره ملی و نخستین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهشی و نوآوری در مدیریت شهری کسب کند.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تولید آسفالت رنگی در کشور






این اختراع شامل مواد رنگی است که در کارخانه آسفالت سازی، آسفالت
سیاه را به آسفالت با رنگ‌های سبز، قرمز، سفید و آبی با قابلیت پلیمری تبدیل می‌کند.




به همت شرکت سامان پروژه گلستان از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم وفناوری استان سمنان آسفالت رنگی به چرخه فعالیت‌های عمرانی کشور وارد شد. محمد رضا قاسمی، مبتکر این طرح گفت: سال گذشته این اختراع را با نام آسفالت پلیمری رنگی SPG در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌های صنعتی کشور به ثبت رسانده و امسال توانستم آن را به مرحله اجرا درآورم.

قاسمی با بیان اینکه آسفالت رنگی اولین بار است که به صورت کاملا بومی در ایران تولید می‌شود، گفت: پیش از این بخش محدودی خیابان‌های چند شهر در کشور با آسفالت رنگی روکش شده بود، ولی این مواد از خارج از کشور به ایران وارد می شد و هزینه زیادی داشت .

وی با بیان اینکه قیمت آسفالت رنگی تولید شده در ایران یک پنجم مشابه خارجی آن است گفت: این اختراع شامل مواد رنگی است که در کارخانه آسفالت سازی، آسفالت سیاه را به آسفالت با رنگ‌های سبز، قرمز، سفید و آبی با قابلیت پلیمری تبدیل می‌کند.

قاسمی کاهش 30 تا 50 درصدی مصرف قیر در آسفالت سازی را مزیت مهم اقتصادی این آسفالت پلیمری عنوان کرد و گفت: این آسفالت عارضه ترک‌های پوست سوسماری و قیر زدگی را ندارد و در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است. این شرکت با همکاری شرکت دانش بنیان توسعه قائم شاهرود توانسته است ضمن قرارداد با چند شهرداری این طرح را به مرحله اجرا درآورد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ابداع لامپ بی‌سیم با روشنایی دلخواه




محققان موفق به طراحی لامپ‌های ال ای دی جدیدی شده‌اند که فارغ از هرگونه بافت سیمی عمل می‌کنند و کاربران می‌توانند رنگ مورد دلخواه خود را برای روشنایی آن‌ها انتخاب کنند.



سیستم‌های روشنایی هوشمند به کاربرانشان اجازه می‌دهند که با استفاده از یک پنل کنترل منفرد هر نوع لامپ حبابی را کنترل کنند و زمان‌سنج‌های آن‌ها و همچنین چراغ‌های کم‌نور را تنظیم کنند. با این حال این سیستم‌ها کامل نیستند زیرا مستلزم وجود بافت‌های سیمی هستند که این خود به عمل نصب حرفه‌ای نیاز دارد.

لامپ‌های ال ای دی جدید موسوم به Hue که توسط فیلیپس طراحی شده‌اند، فارغ از هرگونه شبکه فیزیکی عمل می‌کنند. در این سیستم هر لامپی تراشه رادیویی خاص خود را دارد و این امر به حباب‌ها امکان می‌دهد که یک شبکه بی‌سیم را در عرض چند دقیقه ایجاد کنند. سیستم طراحی شده شامل بیش از 50 حباب، یک هاب شبکه‌بندی‌کننده و یک برنامه هوشمند است. کاربران پس از تعبیه حباب‌ها در درون سیستم، می‌توانند هاب را با استفاده از یک کابل اترنت به روترشان متصل کنند.

این هاب از طریق استاندارد مخابره بی‌سیم ZigBee و با تلفن مجهز به Wi-Fi کاربر با حبا‌ب‌ها ارتباط برقرار می‌کند. هاب سیگنال‌هایی را از برنامه موجود در سیستم برای روشن و خاموش کردن روشنایی، تنظیم زمان‌سنج‌ها و کنترل میزان روشنایی و همچنین رنگ لامپ ارسال می‌کند.

حباب‌ها همچنین می‌توانند سیگنال‌ها را به یکدیگر بازپخش کنند که این امر طیف اولیه 200 فوتی را برای پوشش‌دهی تمامی منزل بسط می‌دهد. فیلیپس در نظر دارد که رمز Hue را در اختیار توسعه‌دهندگانی قرار دهد که می‌توانند سیستم را برای خودکار بودن بیشتر برنامه‌ریزی کنند. به طور مثال، سیستم مزبور حتی می‌تواند روشنایی را با نوع موسیقی کاربر سازگار کند یا زمانی که چراغ‌ها رها شده‌اند، پیغام‌های اخطاری را در شکل ایمیل برای وی ارسال کند.یک نسخه به روز این سیستم در حال عرضه است که بر اساس آن برنامه موجود بر مکان کاربر از طریق جی پی اس تلفنش نظارت می‌کند و لامپ‌ها هنگامی که وی به منزل می‌رسد، روشن می‌شوند.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
صدور تاییدیه ایمنی آسانسور خراسان




مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان شمالی گفت:امسال 66 تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور توسط استاندارد این استان صادر شده است.


علی اصغر رضازاده گفت: آسانسورهای برقی و هیدرولیک مشمول مقررات استانداردهای اجباری بوده از این رو شهرداری‌ها و سایر واحدهای صدور پروانه پایان کار ساختمان‌ها موظف هستند قبل از صدور پروانه مذکور مالک ساختمان را برای اخذ تاییدیه دیه ایمنی و کیفیت آسانسور به این اداره کل معرفی کنند.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان شمالی همچنین اعلام کرد: کارشناسان این اداره تجهیزات شهربازی‌های استان را مورد بازرسی قرار داد. رضازاده اظهار داشت: با توجه به اینکه تجهیزات شهربازی و مرکز تفریحی مشمول مقررات اجرای استاندارد اجباری هستند تمامی شهربازی و مرکز تفریحی در استان مورد بازرسی قرار گرفتند.

وی گفت: در این راستا 40 مورد بازرسی از شهربازی‌های استان انجام که 12 وسیله شهربازی استان به خاطر عدم رفع مشکل از سوی بهره‌بردار، پلمب شد. وی افزود: هفت مورد اخطار و تذکر عدم استفاده و رفع نقص نیز ارائه و 200 دستگاه بازی نیز مجوز مشروط دریافت کردند. جلسه کمیته راهبردی مشترک آزمون دوره‌ای وسائل توزین و سنجش مشمول استاندارد اجباری نیز برگزار شد.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان شمالی هدف از اجرای این طرح را، اجرای تکلیف قانونی و برقراری زمینه روابط اقتصادی سالم در داد و ستد عمومی اعلام کرد. رضازاده با بیان اینکه کالیبراسیون وسایل سنجش از اهمیت خاص برخوردار است افزود: وجود هر گونه اشکال در این وسائل، ضرر و زیان زیادی برای عرضه کنندگان و مصرف‌کنندگان به همراه دارد.وی همکاری دستگاه‌های مختلف به خصوص مجامع امور صنفی را در اجرای این طرح ضروری دانست و تصریح کرد: با همکاری اتحادیه و مجامع امور صنفی و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط این طرح به نحو مطلوبی اجرا خواهد شد.

این مسئول گفت: کارشناسان آزمایشگاه همکار تایید صلاحیت شده با مراجعه مستقیم به محل‌های مورد نظر ضمن کنترل ،بازرسی و انجام آزمون وسایل سنجش با نصب برچسب‌های مخصوص استاندارد صحت عملکرد وسایل سنجش را مورد تایید قرار می‌دهند و در صورت مشاهده موارد معیوب را جهت تعمیر و رفع عیب معرفی می‌نمایند.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
افزایش تولید کاشی و سرامیک

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در 10 ماهه منتهی به دی ماه سال‌جاری، 239 میلیون و 583 مترمربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.8 درصد رشد نشان می‌دهد.



محمد فاطمیان با اعلام این خبر، افزود: تولید این محصول در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 226 میلیون و 484 هزار متر مربع بود. وی در ادامه گفت: در دی ماه سال جاری تولید کاشی و سرامیک به 25 میلیون و 310 هزار متر مربع رسید که 5درصد رشد داشته است در حالی که تولید این محصول دردی ماه سال 90 به میزان 24 میلیون و 100متر مربع بود.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی اظهارداشت: همچنین تولید سیمان طی10 ماهه نخست امسال به بیش از 58 میلیون و 623 هزار تن و با رشد4.6 درصدی رسید. وی در پایان میزان تولید سیمان دردی ماه سال جاری نیز به بیش از 4 میلیون و 462 هزار تن اعلام کرد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساخت پوشش نامرئی حفاظتی ساختمان




پژوهشگران فرانسوی نوعی پوشش نامرئی ساخته اند که در هنگام بروز زلزله از ساختمانها محافظت می کند.





این پوشش که توسط موسسه فرسنل و شاخه فرانسوی شرکت منارد ساخته شده است، در زمان زلزله امواج لرزه ای را به اطراف ساختمان منحرف می کند. پژوهشگران پوشش های نامرئی کننده ای را تحت بررسی دارند که اشیا را در امواج نور نامرئی می کند. این پوشش ها از متا موادی کوچک تر از طول موج نور ساخته شده اند.

آنها امواج نور را در اطرافشان منتقل می کنند از این رو نور نمی تواند به هیچ چیزی که درون این پوشش پنهان شده، برسد. در حالی که پوشش های نامرئی کننده در فیلم های علمی و تخیلی بسیار دیده می شوند اما در واقعیت ساخت متاماده ای که بتواند امواج نور را دستکاری کند دشوار است چرا که امواج نور بسیار کوتاه هستند و مسافت های بسیار طولانی را طی می کنند.

این در حالی است که امواج زمین لرزه طولانی تر از امواج نور نیستند و مسافت زیاد نور را طی نمی کنند از این رو ساخت یک متاماده زمین لرزه ای ساده تر است. سال گذشته فیزیکدانهای دانشگاه ملی دریایی موکپو در کره جنوبی و دانشگاه ملی استرالیا مدلی را برای پوشش های نامرئی کننده زمین لرزه ای ارائه کردند.

اما محققان فرانسوی در واقع نخستین کسانی هستند که یک پوشش نامرئی کننده زمین لرزه ای را ساخته و آزمایش کرده اند. این پژوهشگران یک زمین لرزه را شبیه سازی کردند. این زلزله در حوزه آبرفتی خاک رس روی داد و تا عمق 200 متری در نزدیکی گرنوبل فرانسه، امواج اکوستیک 50 هرتزی تولید کرد.

وقتی محققان فرانسوی دوباره امواج 50 هرتزی را انتقال دادند مشاهده کردند میزان انرژی در نزدیکی منبع امواج، تقریبا دو برابر بود که نشان می دهد این متاماده امواج را منعکس می کند. در این بررسی امواج به ندرت از ردیف دوم حفرات عبور می کنند. در حالی که یک متاماده زمین لرزه ای مانند این، می تواند در نهایت در زمان یک زمین لرزه جان مردم را نجات دهد اما مهندسان و فیزیکدانها همچنان باید به برخی مسایل مهم بپردازند.

به عنوان مثال پیش بینی طول امواج لرزه ای یک زمین لرزه غیرممکن است. این امر تعیین اینکه این امواج تا چه میزان از این حفرات عبور می کنند را دشوار می سازد. البته روش ارائه شده یک خطر نیز به دنبال دارد و آن منعکس کردن امواج زمین لرزه به سوی ساختمانهای دیگر آن منطقه است. محققان می گویند متاماده ای که به جای انعکاس، امواج لرزه ای را جذب کند می تواند یک انتخاب مناسب تر باشد.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اختراع علمک گاز روکار و توکار






علمکهای گازی که انشعابات گاز خانگی است به دو صورت روکار و توکار ساخته و نصب می شود که در حالت سنتی به صورت مونتاژ لوله و اتصالات به روش جوشی ساخته می شود .




جوان شیرازی موفق به ساخت علمک های گازی روکار و توکار یکپارچه شد . محمد رضا رنجبر مخترع علمک های گازی روکار و توکار یکپارچه همراه با تبدیل پلی اتیلن گفت : علمکهای گازی که انشعابات گاز خانگی است به دو صورت روکار و توکار ساخته و نصب می شود که در حالت سنتی به صورت مونتاژ لوله و اتصالات به روش جوشی ساخته می شود .

با اختراع این علمک ها به وسیله لوله های فولادی بدون درز و با استفاده از روشهای ماشینکاری ، فرم دهی سرد و خم کاری این سازه بدون هیچ گونه جوشی ساخته می شود به این ترتیب که لوله به اندازه دلخواه بریده شده ، انتهای آن فرم دهی و افزایش قطر انجام می شود و پس از ماشین کاری عملیات خم کاری به صورت خم کششی انجام شده و بعد از عملیات حرارتی و تنش گیری به مرحله آبکاری و بسته بندی هدایت می شود . این سازه کاملا یکپارچه و پیش ساخته تولید می شود .

رنجبر گفت : حذف تمامی نقاط جوشکاری و مستعد نشتی و یکپارچه سازی محصول و در نتیجه حذف نشتی گاز ، استفاده از بوش st33 در قسمت تبدیل به پلی اتیلن جهت افزایش طول عمر و حذف نشتی گاز ، حذف زانو و تبدیل فولاد به پلی اتیلن بوسیله خم کاری و فرم دهی سرد جزو نوآوری های این علمک ها است.

وی افزود : کاهش اتلاف انرژی ( نشتی گاز) ، کاهش قیمت تمام شده بیش از سی درصد ، کاهش هزینه های بازرسی و نظارت شرکت ملی گاز ایران ، افزایش راندمان تولید و اجرا و افزایش طول عمر با حذف نقاط جوشکاری و مستعد نشتی جزو مزایای این اختراع جدید است. این اختراع به شماره 73621 در اداره کل مالکیت های صنعتی استان فارس به ثبت رسیده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کرمان، بهشت معادن سنگ مرمر ایران



نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: استان کرمان بهشت معادن مرمر ایران است و کامل‌ترین سبد محصولات مرمر ایران را دارد.




مالک رحمتی در دیدار انجمن سنگ ایران و کرمان اظهار داشت: جای تبریک دارد که شما کار خود را با یک رویکرد علمی آغاز کردید و قطعا در کار خود موفق می‌شود، زیرا رویکرد دانش بنیاد دارید. وی افزود: اصولا صنعت معدن و معدن‌کاران در کشور با یک خلاء بسیار جدی روبه‌رو هستند و نباید به معدن‌کارهای خود معدن‌کار بگوییم و این افراد هیچ دانش علمی و دانشگاهی در مورد این صنعت ندارند و افرادی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کردند با این صنعت غریبه هستند و تحصیلات مرتبط با سنگ ندارند.


رحمتی ابراز داشت: انجمن سنگ ایران در این ایستگاه پنجم به یک نقطه‌ای رسیده که تلاش می‌کند، نگاهش را به مقوله صنعت، معدن، کارخانه و فرآوری در این زمینه یک نگاه علمی کند. وی گفت: نخستین کاری که هدف ما است که در انجمن سنگ ایران انجام دهیم، ارتقای سطح علمی و فناوری تولید سنگ‌های تزئینی و افزایش بهره‌وری در معادن و کارخانجات فرآوری سنگ‌های تزئینی است.


رحمتی عنوان کرد: هدف دیگر انجمن سنگ ایران بازاریابی و ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور و به دست آوردن، سهم بیشتر در بازارهای جهانی سنگ‌های تزئینی و ایجاد ارتباط علمی و تخصصی انجمن‌ها و مجامع بین‌اللملی است. وی بیان داشت: ارتباطات با دنیا در زمینه سنگ خوب است، اما هنوز نتوانسته‌ایم از این ارتباطات آن استفاده بهینه را در مورد باز تولید انجمن‌های صنفی خود داشته باشیم و انجمن سنگ یک شبکه اینترنتی بسیار خوبی را طراحی کرده و می‌تواند یک ظرفیت بین‌المللی باشد که بهره‌وری اولیه اتفاق افتاده است.


رحمتی یکی از دغدغه‌های انجمن سنگ ایران را ایجاد مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاهی، آموزشی و نمایشگاهی مرتبط با سنگ تزئینی اعلام کرد و افزود: این خلاء در کشور حس می‌شود.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: کرمان بهشت معادن است و باید اذعان کرد، بهشت معادن مرمر ایران استان کرمان است و کامل‌ترین سبد محصولات مرمر ایران را دارد. وی افزود: با توجه به قطب بودن کرمان در تولید سنگ مرمر پیشنهاد می‌کنم که در کرمان نخستین سامانه صادراتی سنگ مرمر ایران تاسیس شود.

رحمتی بیان کرد: از کارهای بسیار خوبی که انجمن سنگ در همین دوره هیئت ‌مدیره جدید انجام داده، صدور گواهینامه‌های کیفیت استاندارد است در خیلی از کارخانجات و معادن ما هیچ گواهی و ساز و کار علمی روی کارهای آن‌ها نیست.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
استفاده از انرژی های نوین در ادارات



معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان شمالی بر استفاده از انرژی های نوین برای تامین برق دستگاه های دولتی پرمصرف این استان تاکید کرد.



محمدحسین نژادحسین در جمع مهندسین شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی و مدیران دستگاه های دولتی استان عنوان کرد: بهره گیری از انرژی هــای نـــو برای تامین برق مورد نیاز ساختمان های اداری ضرورتی اساسی بوده و لازم است دستگاه های دولتی پرمصرف خراسان شمالی با کمک مهندسین شرکت برق استان نسبت به راه اندازی پنل های خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز خود پیشگام شوند.


وی با اشاره به اینکه در این زمینه ظرفیت مناسبی در خراسان شمالی وجود دارد، اظهار داشت: در سطح کشوری در حوزه استفاده از انرژی های نو اقدامات موثری صورت گرفته و می بایست این مهم در استان نیز مورد توجه قرار گیرد.

نژادحسین تصریح کرد: بهره گیری از پنل های خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز ادارات دولتی، علاوه بر اینکه سبب کاهش چشمگیر هزینه ها می شود، باعث حفظ محیط زیست و صرفه جویی در منابع انرژی تجدید ناپذیر کشور نیز خواهد شد.


وی اضافه کرد: دستگاه هایی نظیر آموزش و پرورش، حفاظت محیط زیست، راه و شهرسازی و ... از جمله ادارات پرمصرف در زمینه انرژی برق هستند و می بایست این دستگاه ها برای استفاده از انرژی های نوین در استان پیشگام شوند.


عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست عنوان کرد: انرژی خورشیدی بزرگترین منبع انرژی در جهان بوده و انرژی نوری که از جانب خورشید در هر ساعت به زمین می تابد، بیش از کل انرژی است که ساکنان زمین در طول یک سال مصرف می کنند.

حسین ابوترابی اظهار داشت: لازم است برای بهره گیری از این منبع برنامه ریزی کرد و سعی نمود انرژی پراکنده خورشیدی را با راندمانی بالا و هزینه ای کم به انرژی قابل مصرف الکتریکی تبدیل کرد.


وی با بیان اینکه رشد استفاده از انرژی های نوین در کشورهای پیشرفته قابل قیاس با ایران نیست، افزود: هم اکنون در کشور ما در مجموع 500 کیلووات انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و در این زمینه لازم است با پیگیری طرح هایی چون طرح ملی فتوولتایی خانگی و سیاست گذاری درست میزان بهره گیری از این انرژی بی پایان را افزایش داد
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پوشش ضریح حرم حسینی با نانوفناوری




دانشگاه صنعتی شریف با اعزام به کربلای معلی اقدام به اعمال پوشش نانو طلا بر روی ضریح جدید حضرت اباعبدالله الحسین کردند.




همزمان با نصب ضریح جدید حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، تیمی 3 نفره از محققان دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی دکتر دولتی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و علم مواد به همراه دوتن از دانشجویان این دانشکده، فرشاد صالحی دانشجوی دکتری و علیرضا بهرامی فارغ التحصیل کارشناسی به کربلای معلی اعزام شدند.این تیم اقدام به اعمال پوشش نانو بر روی ضریح جدید حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اعمال کردند.



محلولهای اعمالی شامل 4 بخش، پولیش، محلول نانو ضد تیرگی نقره، محلول نانو تمیز و ضد کدرشدگی طلا و همچنین پوشش ضد جذب رطوبت مربوط به چوب بوده که تحت نظارت گروه برروی ضریح اعمال شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تولید انواع ملات خشک آماده در کشور

معاون تولید بنیاد بتن ایران گفت: انواع ملات خشک آماده صنعتی کشور در استان سمنان تولید می‏شود.


وحید کامیاب در حاشیه برگزاری هفتمین جشنواره روز ملی مهندسی در استان سمنان که در سالن اجتماعات هلال‌احمر و به مناسبت روز مهندس برگزار شد، در خصوص محصولاتی که در این نمایشگاه معرفی شده است، اظهار داشت: هدف ما از ایجاد این غرفه در روز مهندس، ارائه و معرفی محصولاتی در زمینه توانمندی مهندسی است.

وی تصریح کرد: سمنان نخستین و تنها تولیدکننده انواع ملات خشک آماده صنعتی در کشور است که تا قبل از آن، ملات خشک آماده از دیگر کشورها وارد می‌شد؛ اما خوشبختانه هم‏اکنون به تولید ملی این محصول دست پیدا کرده‌ایم.

معاون تولید بنیاد بتن ایران افزود: در حال حاضر، شش نوع محصول را تولید می‌کنیم که در طرح توسعه، 70 نوع محصول با کاربرد متفاوت را برای شرایط مختلف آب و هوایی و تمام مناطق جغرافیایی پیش‌بینی کرده‏ایم که در سال‌های آینده به آن دست پیدا خواهیم کرد.کامیاب گفت: ملات بنایی، چسب کاشی و سرامیک، ملات اندود نهایی (نمای داخلی)، ملات ادود نهایی (نمای خارجی)، ملات اندود آستر (زبره)، ملات اندود نما (تک لایه)، ملات بلوک بتن سبک و ملات تعمیری از محصولاتی است که در سمنان تولید می‏شود. وی یادآور شد: علاوه بر این نمایشگاه، محصولات تولیدی در این بخش را در نمایشگاه صنعت ساختمانی در تهران و سمنان نیز معرفی کرده‌ایم.

این مهندس جوان کشورمان، در خصوص مزایای استفاده از این ملات خشک به مواردی نظیر افزایش سرعت در اجرا، افزایش طول عمر ساختمان در اثر دوام و مقاومت بالاتر ملات خشک، استفاده آسان و کاهش هزینه اجرا، حفظ محیط زیست، قابلیت نگهداری طولانی مدت در انبار، اطمینان از کیفیت مواد اولیه و امکان کنترل کیفیت اشاره کرد.

کامیاب گفت: بنیاد بتن ایران به عنوان یکی از پیشتازان و طلایه‌داران صنعت تولید مصالح ساختمانی در کشور و با بهره‌گیری از توان نیروهای متخصص و با نظارت مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و مطابق با استاندارد اروپا به تولید محصول می‌پردازد. وی خاطرنشان کرد: این شرکت با احداث و راه‌اندازی نخستین کارخانه پیشرفته و تمام اتوماتیک تولید ملات خشک آماده در ایران، محصولات جدید خود را با نام تجاری «بن ملات«

گفتنی است، در حاشیه برگزاری هفتمین جشنواره روز ملی مهندسی در استان سمنان در سالن هلال‌احمر سمنان با برپایی نمایشگاهی، دستاوردها و توانمندی‌های مهندسان استان سمنان در راستای ارتقای تولیدات داخلی به معرض نمایش درآمد. در این نمایشگاه، 12 غرفه از شرکت‌های مختلف توانمندی خود را به نمایش گذاشتند که هر کدام ایفاگر سهمی در تحقق شعار تولید ملی است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
محافظت دیوار و سقف از حریق با گچ

یک کارشناس معماری، گفت: دیوارها و سقف ساخته شده از کناف، ساختمان را در برابر حریق محافظت می‌کند.


داوود جوزی اظهار کرد: استفاده از سیستم ساخت وساز خشک در ساخت ساختمان سبب محافظت از آن در برابر حریق شده و مانع هدررفت انرژی می‌شود. وی تصریح کرد: دیوارهای جداکننده، سقف‌های کاذب، دیوارهای پوششی و پوشش‌های محافظ تیر و ستون (در برابر حریق) از انواع سیستم‌های ساخت و ساز خشک هستند، و باید گفت که در سیستم ساخت و ساز خشک صفحات به وسیله‌ی پیچ مخصوص بر روی زیرسازی نصب شود و سپس درز میان آن‌ها به وسیله‌ی نوار ویتونه مخصوص درزگیری شده و بدین ترتیب سطحی یکپارچه و بدون درز حاصل می‌شود که قابلیت اجرای رنگ، کاغذ دیواری، کاشی و دیگر پوشش‌ها را دارد.

این کارشناس معماری با اشاره به مزایای استفاده از سیستم ساخت وساز خشک(دیوارهای ساخته شده از کناف) در ساخت ساختمان، گفت: عملکرد لرزه‌ای مناسب، دقت و سرعت اجرایی زیاد، اجرای بسیار آسان، افزایش سطح مفید بنا به میزان تقریبی 10 درصد با توجه به ضخامت بسیار کم دیوارها، قابلیت ترمیم و تعویض و دسترسی و تعمیرات آسان تأسیسات از مزایای استفاده از سیستم ساخت و ساز خشک در ساخت ساختمان است.

جوزی با اشاره به سبک بودن دیوارهای ساخته شده از کناف، ادامه داد: حداکثر وزن دیوارهای ساخته شده با سیستم ساخت و ساز خشک، 50 کیلوگرم است و این در حالی است که دیوارهای سنتی سفالی با حداقل وزن 150 کیلوگرم و دیوارهایی با آجر فشاری حداقل 260 کیلوگرن وزن دارند. وی گفت: در استفاده از سیستم ساخت و ساز خشک برای ساخت ساختمان، وزن ساختمان 30 تا 40 درصد کاهش می‌یابد و این امر سبب کاهش تلفات ساختمان در هنگام زلزله است.

این کارشناس معماری با بیان این‌که در استفاده از سیستم ساخت و ساز خشک، حجم بتن مصرفی، وزن ساختمان و حجم میلگردها و ابعاد ستون‌های ساختمان کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به مزایایی که استفاده از سیستم ساخت و ساز خشک در ساختمان‌ها دارد، طراحان ساختمان بیش از پیش به استفاده از این سیستم روی بیاورند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مشکل شهرک سنگ آذربایجان‌غربی

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی گفت: شهرک صنعتی سنگ آذربایجان غربی مصوبه اجرایی هیئت وزیران را ندارد و فقط یک طرح پیش بینی شده است.


احمد موسوی با اشاره به وجود معادن غنی سنگ بویژه گرانیت در مناطق جنوب آذربایجان غربی، افزود: ایجاد شهرک صنعتی سنگ در راستای فرآوری، جلوگیری از صادرات به نام سایر استانها و کاهش هزینه ها در استان ضروری است.


وی با بیان اینکه راه اندازی شهرک سنگ آذربایجان غربی با وجود فراهم بودن همه زیرساختها و مواد اولیه مرغوب و فراوان مصوبه اجرایی هیئت وزیران را نداشته و فقط یک طرح پیش بینی شده است، اظهار داشت: ولی در پشت شهرک صنعتی تکاب محوطه ای به این منظور اختصاص داده شده است.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی همچنین با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی شهرک صنعتی کانی های غیر فلزی در خوی بعنوان یکی از مصوبات سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی، اعلام کرد: در تامین آب مورد نیاز با مشکلاتی مواجه بودیم.


موسوی با اشاره به رفع مشکلات راه اندازی این شهرک با توجه به وجود معادن غنی در شمال آذربایجان غربی، اضافه کرد: امیدواریم احداث شهرک کانی غیر فلزی خوی تا پایان امسال مصوب و تا پایان سال 92 اجرایی شود که با توجه به مجاورت ناحیه صنعتی ایواوغلی زمینه توسعه آن فراهم است.


وی گفت: ناحیه صنعتی ایواوغلی خوی یکی از نواحی صنعتی استراتژیک آذربایجان غربی به دلیل نزدیکی به تبریز و ارومیه، مرزهای جلفا، بازرگان و رازی، قرار گرفتن در مسیر اتوبان تهران- اروپا و در بین 2 منطقه آزاد تجاری ارس و ماکو، نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی سلماس و نزدیکی به راه آهن سراسری است.


وی با بیان اینکه ناحیه صنعتی ایواوغلی خوی تا 400 هکتار قابل توسعه است، اعلام کرد: هم اکنون 100 واحد صنعتی در نواحی و شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی در حال نصب سوله و ماشین آلات بوده که با راه اندازی آنها در بخش اشتغال تحولی بزرگ روی می دهد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش مدیریت انرژی در ساختمان


معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار قزوین گفت: دوره آموزشی مدیریت و ممیزی انرژی در ساختمانها و تاسیسات دولتی ویژه معاونین و کارشناسان دستگاه های اجرایی استان برگزار می شود.


عباسعلی درافشانی در جلسه شورای فنی استانداری اظهار داشت: این دوره آموزشی در راستای اجرای سیاست ها و برنامه های دولت برای کاهش هزینه های مصرف انرژی در ساختمانها و تاسیسات دولتی و به استناد قانون برنامه پنجم توسعه و تفاهم نامه منعقده بین وزارت کشور و سازمان بهره وری انرژی ایران، برگزار می شود.


معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار قزوین تصریح کرد: در این دوره معاونین توسعه مدیریت و منابع انسانی دستگاه ها و دو نفر از کارشناسان ذیربط در این دوره آموزشی شرکت خواهند کرد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ابداع سختی گیر مغناطیسی چیلر





با استفاده از فن آوری سختی گیری مغناطیسی در چیلرها به خصوص در ورودی کندانسور نه فقط از بروز لایه های رسوب در آنها جلوگیری می شود بلکه به مرور زمان رسوبهای موجود نیز از بین می رود و نیاز به سختی گیری شیمیایی یا اسیدشویی برطرف می شود.



سختی گیر مغناطیسی ( بهبود دهنده مغناطیس ) در اصفهان طراحی وساخته شد. برای طراحی وساخت این دستگاه در مدت دو سال حدود یک میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت پایا تجارت از شرکتهای دانش بنیان گفت: با استفاده از فن آوری سختی گیری مغناطیسی در چیلرها به خصوص در ورودی کندانسور نه فقط از بروز لایه های رسوب در آنها جلوگیری می شود بلکه به مرور زمان رسوبهای موجود نیز از بین می رود و نیاز به سختی گیری شیمیایی یا اسیدشویی برطرف می شود.

شریف زاده افزود: این فناوری در صنعت تاسیسات ، بتن ، سیمان و کشاورزی بیشتر کاربرد دارد . وی گفت: نمونه خارجی این دستگاه که سازنده آن شرکتهایی آمریکایی ، آلمانی وانگلیسی هستند 11 میلیون و 200 هزار ریال است که با بومی سازی قیمت آن به یک ششم مشابه خارجی رسیده است.

مخترع اصفهانی افزود: سختی گیری و رسوب زدایی مغناطیسی به عنوان یک روش غیر شیمیایی و بدون نیاز به موادشیمیایی افزودنی به آب و سازگار با محیط زیست با خواص بسیار مفید دیگربرای صنایع مختلف همواره به عنوان جایگزین مناسبی برای روشهای پیشین مطرح است.

مدیرعامل شرکت پایا تجارت جلوگیری از تشکیل رسوب ، حذف رسوبهای پیشین ، افزایش بازدهی مبدلهای حرارتی ،افزایش بازدهی برودتی چیلر و افزایش حلالیت آب را از مهمترین مزایای دستیابی به این فن آوری دانست و گفت: کاهش حدود 12 درصدی مصرف سوخت ، بی نیاز ی به سختی گیرهای معمولی، نگهداری آسان و اقتصادی بویلر، حذف آثار نامطلوب سختی و رسوب از دیگر قابلیتهای دستگاه است.

دستگاه سختی گیر مغناطیسی با شماره 68705 در اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دیوارهایی که صحبت می‌کنند




سازندگان قصد دارند که این سیستم را جایگزین صفحه‌کلید و کنترل از راه دور کنونی کنند که برای تعامل با فناوری اینترنت مورد نیاز است.



برای آن دسته از افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند، محصول جدید یک شرکت اسپانیایی با تبدیل تمام دیوارهای خانه به یک نمایشگر بزرگ آنلاین می‌تواند راهی نهایی برای دسترسی همیشگی به دنیای آنلاین باشد.

این دیوارها به نمایش به روزرسانی سایتها و تصاویر با اندازه واقعی دوستان در زمان گفتگوی آنلاین می‌پردازند. همچنین می‌توان آنها را از هرجا و حتی از درون تختخواب با حرکات بدن یا کلام کنترل کرد. این سیستم از پروژکتورها و حسگرهایی استفاده می‌کند که در حال حاضر در دسترس هستند.

به گفته شرکت طراحی Think Big Factory، سازنده این سیستم که «Openarch» نام گرفته، در حال حاضر سخت‌افزار این محصول آماده بوده اما تنها 40 درصد از نرم‌افزار آن تکمیل شده است. سازندگان قصد دارند که این سیستم را جایگزین صفحه‌کلید و کنترل از راه دور کنونی کنند که برای تعامل با فناوری اینترنت مورد نیاز است.
هرچند به گفته سازندگان بیشتر این فناوری نامحسوس خواهد بود. همچنین در حال حاضر یک خانه تجربی برخوردار از این فناوری ساخته شده که فردی در آن سکونت داشته و از این فناوری در آن استفاده می‌کند.

این پیش‌ساخت از دوربین‌هایی مانندکینکت مایکروسافت برای پیگیری کاربر استفاده کرده و به وی اجازه می‌دهد تا با حرکت دست در میان هوا از گزینه‌های انتخاب در دنیای مجازی بهره ببرد. این پروژه سه سال پیش آغاز شده و نمونه پیش‌ساخت کنونی با استفاده از فناوریهای موجود در بازار در خانه‌ای در شمال اسپانیا ساخته شده است.



 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
صادرات کاشی و سرامیک خراسان جنوبی


صادرات کاشی و سرامیک امسال بیش از 3 میلیون و 500 هزار دلار برای خراسان جنوبی ارزآوری داشت .


سه کارخانه تولید کاشی و سرامیک در خراسان جنوبی فعال است که از ابتدای امسال بیش از 16 میلیون هزار مترمربع کاشی و سرامیک تولید کردند که 17 درصد بیشتر از پارسال است.

کریمی معاون امور صنایع سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت : از این میزان بیش از 900 هزار تن صادر شده است. پارسال هم بیش از 12 میلیون تن کاشی و سرامیک تولید شد که با صاردات 728 هزار تن ، بیش از 2 میلیون و 755 هزار دلار عاید استان شد .
10 درصد تولیدات کاشی و سرامیک خراسان جنوبی به کشورهای افغانستان ، عراق و آسیای میانه صادر می شود و بقیه در بازاهای داخلی به فروش می رسد. هم اکنون 800 نفر به صورت مستقیم در بخش تولید کاشی و سرامیک خراسان جنوبی فعالیت می کنند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ابداع نسل جدید پناهگاه‌های اضطراری





طراحان آرژانتینی، پناهگاه واکنشی اضطراری موسوم به Modularflex را در پاسخ به نقطه‌ضعف‌های نمونه‌های دیگر طراحی کرده‌اند.


ماتیاس کاریزو یکی از طراحان، مدعی است که وسیله جدید قادر است تا هفت واحد را در فضایی به اندازه یک کانتینر انتقال دهد. این سیستم تمامی راه را تا مقصد نهایی به صورت مسطح می‌رود؛ این بدین ‌معناست که واحدها می‌توانند در یک جراثقال چنگکدار و بدون نیاز به جرثقیل چیده شود.
به گفته مبتکران این وسیله، سه نفره می‌تواند Modularflex را در 30 دقیقه بسته‌بندی کند. دیوارهای لولادار این سازه شامل یک مکانیزم ساده قفل‌شدنی هستند. تاشدن به معنای سست بودن این سازه نیست.
این پناهگاه‌ از پنل‌های عایق ساخته شده‌ و بنابراین برای دماهای بین -21 تا 49 درجه سانتگراد به طور مناسب عمل می‌کند. انتظار می‌رود بهای هر واحد 80 فوت مربعی این سیستم هفت هزار و 500 دلار امریکا باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تولید نانو کفپوش‌های پلیمری در کشور







نانوکفپوش‌های اپوکسی و پلی یورتان با ویژگی‌های متنوع استراتژیک در یک شرکت دانش بنیان طراحی و به تولید صنعتی رسید.




پردیس رستم‌زاده، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت گفت: این طرح شامل دانش فنی تولید صنعتی کفپوش‌هایی بر پایه رزین‌های اپوکسی و پلی یورتان با استفاده از نانوذرات و با ویژگی‌های متنوع چون آنتی باکتریال، آنتی استاتیک، مقاوم بودن در برابر سایش و مواد شیمیایی، خود تمیز شوندگی و هوشمندی است.


وی با بیان اینکه نانوکفپوش‌های پلیمری به سه دسته اپوکسی، پلی یورتان و هیبریدی تقسیم می‌شوند افزود: استفاده از نانوفناوری در ساخت این کفپوش‌ها باعث بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی و ایجاد ویژگی‌های جدیدی شده است.

به گفته رستم‌زاده ویژگی اصلی این کفپوش‌ها، یکپارچگی سطح و سرعت بالای نصب آنهاست. یکپارچگی سطح مزایایی از نظر کاربردی و همچنین بهداشتی به همراه دارد. وی در خصوص موارد استفاده این کفپوش‌ها خاطرنشان کرد: این پوشش در واقع پوشش‌ صنعتی بوده و در کارخانه‌ها، سالن‌های تولیدی، بیماستان‌ها و مراکز درمانی بهداشتی و ... قابل استفاده هستند.

رستم‌زاده تصریح کرد:‌ استفاده از نانو فناوری به صورت صنعتی و درعین حال اضافه کردن ویژگی‌های جدید مانند خواص آنتی استاتیکی بدون استفاده از شبکه‌بندی حسی است. وی در پایان افزود: نانوکفپوش‌های اپوکسی و پلی یورتان مشابه داخلی نداشته و هم اکنون توسط این شرکت دانش بنیان به صورت صنعتی تولید می‌شوند.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پوشال نانوپلیمری برای کولرهای آبی
محقق کشورمان با به کارگیری پوشال هایی با ساختار نانو پلیمری به جای پوشال های معمولی در کولرهای آبی ، کارکرد آنها را تا پنج برابر افزایش داد.
ˈ

سیامک قهرمانی محقق اظهار داشت: پوشال های فعلی مورد استفاده در کولرهای آبی به دلیل مشکلات ساختاری موجود، منشا بروز بیماری های زیادی هستند از این رو در این اختراع تلاش شده است با رویکردی نوین نوع این پوشال ها تغییر کند و با تغییر آنها ضمن حفظ سلامتی مصرف کنندگان ، کارکرد کولرهای آبی نیز افزایش یابد .

قهرمانی خاطرنشان کرد: پلیمرهای ابر جاذب و یا همان نانوپلیمری قدرت جذب آب به میزان 500 برابر وزن خود و دفع تدریجی آن طی عبور جریان هوای گرم را از سطح پلیمرهای متورم شده دارا هستند . وی گفت : با به کار گیری این روش می توان انتظار داشت که استفاده از سامانه های خنک کننده آبی نسبت به نوع گازی آن ها افزایش و در نهایت مصرف انرژی بسیار کاهش یابد .

به گفته این مخترع در این طرح با نگرشی نوین بر روی عملکرد کولرهای پایه آبی موجود راهکاری عملی برای بهینه سازی فرآیند آنها و تبدیل ساختار سنتی به ساختار نانوپلیمری کولرهای آبی ارایه شده است .

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کمبود کنتور برق در تهران



کمبود کنتور برق در شرکت توزیع برق و ادارات برق مناطق تهران باعث شده، نصب انشعاب برق از حالت عادی و معمولی خارج و زمان آن به 2 تا 3 ماه افزایش یابد.




برخی مشترکان برق حاکی است که شرکت توزیع برق و مناطق مختلف برق تهران مثل رودکی و بهمن نصب انشعابات برق را به دلیل نبود کنتور به تأخیر می‌اندازند.

بنابر این گزارش، پس از اینکه در سال 92تأخیر در پرداختها از سوی خزانه موجب شده بود تا شرکت‌های توزیع برق با کمبود کنتور مواجه و نصب کنتور برق از 2 روز به یک ماه برسد، این بار خبرها حاکی از این است که کنتورسازان به دلیل نوسانات نرخ ارز از دادن به موقع کنتور به شرکتهای توزیع برق خودداری می کنند. هر چند که تا حدودی دلایل کنتورسازان نیز به نوعی به حق است و نوسانات نرخ ارز باعث افزایش قیمت تمام شده کنتور شده است.

این گزارش می‌افزاید: برخی از مشترکان برق عنوان می‌کنند با مراجعه متعدد به شرکتهای برق مناطق برای نصب انشعاب و پرسیدن دلایل تأخیر، جملات کنتور نداریم به آنها گوشزد می شود. آنان می‌افزایند: با توجه به اتمام سال به نظر می‌رسد مراحل اداری نصب انشعاب برق به بعد از 13 فروردین موکول می‌شود و مطمئناً از زمان درخواست تا نصب انشعاب 2 تا 3 ماه باید صبر کنیم.


یکی از مقامات مسئول شرکت توزیع برق تهران نیز با تأیید نبود کنتور برق گفت: تأخیر در نصب انشعاب برق نبود کنتور است. وی افزود: وقتی کنتور برق به شرکت‌های توزیع و ادارات برق مناطق با محدودیت تحویل داده شود مطمئناً نصب انشعاب نیز 2 یا 3 ماه به طول می‌انجامد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کاهش دمای موتورهای الکتریکی خانگی





مربی رشته تعمیر لوازم خانگی و برق صنعتی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان مهریز موفق به اختراع حذف کلید گریز از مرکز در موتورهای تک‌فاز و کنترل دمای موتور شد.

محمدعلی ابویی، این مخترع مهریزی درباره اختراع خود اظهار داشت: این دستگاه مصرف برق بخش خانگی را در فصل تابستان به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به کاربرد این نوع موتور در کولرهای آبی، مصرف برق کمتر، دمای کاری پایین‌تر، کارایی بالاتر و هزینه تعمیر و نگهداری پایین‌تر را از ویژگی‌های این موتور برشمرد.


ابویی خاطرنشان کرد: در صورتی‌که به صورت گسترده از این موتورها در کولرهای آبی استفاده شود، شاهد کاهش چشمگیری در مصرف برق بخش خانگی در تابستان خواهیم بود.


این مخترع یادآور شد: این دستگاه با همکاری مهدی ابویی و حمایت بنیاد ملی نخبگان استان یزد ساخته شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خودکفایی ایران در تولید شیرآلات





یک تولیدکننده انواع شیرآلات صنعتی با بیان اینکه عمر شیرآلات صنعتی چینی به کار رفته در صنعت آبفا و سدسازی معمولاً ۳ سال است گفت: شیرآلات صنعتی به کار رفته در حوزه آبفا و سدسازی توسط این شرکت بیش از 20 سال است.

مینو سادات میرکاظم با بیان این مطلب افزود: از زمانی که شیر آلات صنعتی چینی وارد بازار ایران شد مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان شیرآلات صنعتی در حوزه آبفا و سدسازی به وجود آورد.

وی با بیان اینکه تولیدات ما دارای استانداردهای بین‌المللی است و با شیرآلات صنعتی اروپایی برابری می‌کند گفت: ورود شیرآلات صنعتی چینی موجب شد تا بسیاری از کارخانه‌های داخلی از گردونه تولید خارج شوند اما خوشبختانه ما توانستیم با تدابیر انجام شده موفق به ادامه حیات شویم.


میرکاظم با بیان اینکه محصولات ما عمدتاً در حوزه آب و فاضلاب، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و سدسازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه تحریم‌های زیادی علیه ایران اعمال شده اما توانستیم علاوه بر اینکه تولیدات خود را با کیفیت بهتر روانه بازار کنیم محصولات خود را به کشورهای تاجیکستان، ارمنستان، افغانستان و حتی عربستان صادر کنیم.


مدیرعامل شرکت وُگ ایران (بی‌همتا) با بیان اینکه سهم ما در بازار ایران 25 تا 30 درصد است گفت: در سالهای گذشته چینی‌ها در زمینه تأمین شیرآلات حوزه آبفا و سدسازی فعال بودند اما به دلیل پایین بودن عمر مفید آنها و کیفیت پایین به مرور حذف شدند.


میرکاظم گفت: معمولاً شیرآلات ایرانی چدنی هستند اما شیرهای چینی در مقابل فولاد نفوذ زیادی داشتند به همین دلیل وقتی بازار با دیدن این گونه شیرآلات متوجه شد شیرآلات چینی کیفیت بالایی ندارند به سمت شیرآلات ایرانی گرایش پیدا کرد.


وی افزود: موضوعی که در حال حاضر با آن دست به گریبان هستیم کپی و سوءاستفاده از برند شرکت وُگ ایران است و متأسفانه نبود قانونی برای برخورد با کپی محصولات موجب شده تا محصولات با کیفیت پایین در بازار افزایش یابد.


وی با اشاره به این‌که مسئله نوسان ارز برای تولیدکنندگان آزاردهنده بوده افزود: متاسفانه برای تهیه مواد اولیه به خاطر نوسان قیمت با نرخ‌های روزانه روبرو بودیم و به گونه‌ای که هر روز قیمت‌ها تفاوت می‌کرد. به گفته وی، با این وجود از سال 84 تا 89با توجه به فضای رقابتی بازار هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم.


مدیرعامل شرکت وگ ایران با اشاره به ارتقای ظرفیت کارخانه از سال 84 تاکنون از چهار هزار تن به هشت هزار تن تصریح کرد: 45 درصد محصولات صادر می شود و برای کشور ارزآوری دارد و باید توجه داشت که ایران در زمینه تولید شیرآلات 100 درصد خودکفا شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آسفالت گوگردی جانشین آسفالت قیری




مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان این که گوگرد کالایی استراتژیک در صنایع مختلف به شمار می آید، گفت: استفاده از گوگرد به جای قیر برای آسفالت، قیمت این محصول را تا ٣٠ درصد کاهش خواهد داد.

ˈسعید پاک سرشت با بیان این که طرح پژوهشی ساخت آسفالت گوگردی از جمله طرح های به نتیجه نرسیده این شرکت است، اظهار کرد: این طرح هم اکنون به مرحله کاربردی رسیده و آزمایش میدانی آن نیز انجام شده است.

پاک سرشت، گوگرد را کالایی استراتژیک خواند و گفت: باتوجه به مزیت های مهم گوگرد (کاهش قیمت آسفالت به دلیل استفاده ازگوگرد به جای قیر و اثبات مرغوبیت آن در آزمایش ها)، همکاری با وزارت راه وشهرسازی برای تولید این نوع گوگرد در کارخانه های آسفالت سازی کشور در دستور کار قرار گرفته است. وی کیفیت، استحکام آسفالت و قیمت پایین آسفالت گوگردی را ویژگی های مهم این محصول خواند و بر آمادگی شرکت ملی گاز برای استفاده از این نوع آسفالت درمسافتی طولانی (جاده بین شهری) تاکید کرد.


مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران همچنین استفاده از گوگرد در کشاورزی را از دیگر کاربردهای این کالای استراتژیک برشمرد و گفت: استفاده از گوگرد می تواند در اصلاح کیفیت خاک به ویژه خاک هایی قلیایی تاثیر به سزایی داشته باشد و با ترکیب شدن با مواد ریز مغذی موجب تقویت خاک شود. پاک سرشت تصریح کرد: انتظار می رود بتوان این محصول را با کمک وزارت جهاد کشاورزی تجاری سازی کرد.


مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان این که در زمینه استفاده از گوگرد در بخش کشاورزی، تفاهم نامه ای با مرکز تحقیقات خاک و آب این وزارتخانه امضا شده است، از انجام آزمایش های میدانی روی چند محصول با استفاده از ترکیبات گوگردی خبر داد.مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران درباره طرح ساخت توپک هوشمند (پیگ هوشمند) برای پیگ رانی در خطوط لوله ٣٠ اینچ پایان یافته و آزمایش شده است. به گفته وی برای ادامه این طرح نیز نقشه راه تدوین شده است که در صورت تصویب در پژوهش و فناوری وزارت نفت، ملی گازاین طرح را به عنوان هسته مرکزی پیگیری و با توجه به اولویت های شرکت های تابعه درباره آن اقدام خواهد کرد.


پاک سرشت طرح ساخت توربین ملی را ازدیگر طرح های پژوهشی در دست اقدام برشمرد و گفت: ساخت این توربین در مرحله خوبی برای داخلی شدن است و با افزایش تدریجی این مرحله در سال آینده انتظارمی رود رونمایی از توربین ملی و در اواخر سال ١٣٩٣ آغاز شود.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آسفالت در چه دماهایی می‌شکند؟





محققان دانشگاهی رفتار شکست مواد آسفالتی را در دماهای پایین و تحت بارگذاری ترکیبی کششی برشی مورد بررسی قرار دادند.


سجاد پیرمحمد، دانشجوی دوره دکتری دانشکده مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی دانشگاه علم و صنعت ایران پژوهشی را در قالب رساله دکتری خود و با راهنمایی دکتر مجیدرضا آیت‌اللهی ارائه کرده است.

بر اساس این رساله، ترک خوردگی بتن آسفالتی در جاده‌ها و خیابانها یکی از معضلات عمده رانندگی است. رشد ترک در جاده‌ها معمولاً در اثر رفت و آمد وسائط نقلیه رخ داده و در شرایط دمایی زیر صفر درجه سانتیگراد تسریع می‌شود.

در این رساله با انجام تحلیل­‌های اجزای محدود سازه­ راه بصورت دو بعدی و سه بعدی، نشان داده می­‌شود که ترک می­‌تواند بصورت مودهای مختلف شامل مود I ، مود II و مود ترکیبی I/II در عمق آسفالت گسترش یابد. بنابراین ضروری است که از مواد آسفالتی مقاوم در برابر رشد ترک و شکست تحت این شرایط دمایی و بارگذاری استفاده شود. از آن جا که مواد آسفالتی استفاده شده در جاده­‌ها در دماهای پایین دارای رفتار ترد است، تئوری مکانیک شکست الاستیک خطی برای تعیین مقاومت شکست آنها مناسب است.

در این رساله مقاومت شکست یا ضریب شدت تنش بحرانی مواد آسفالتی مختلف با دانه‌بندی‌ها، قیرها، درصدهای فضای خالی و ضخامت­های مختلف در چندین شرایط دمایی و تحت بارگذاری‌های مختلف از مود I خالص تا مود II خالص با انجام آزمایش خمش سه­ نقطه­‌ای بدست آمده و مقایسه می­‌شوند. برای انجام آزمایش­‌های شکست بر روی مواد آسفالتی، نمونه نیم­ دیسک خمشی حاوی ترک لبه­ای و قائم پیشنهاد شده است که قابلیت ایجاد مودهای مختلف بارگذاری (مود I ، مود II و مود ترکیبی I/II ) را دارد.

نتایج آزمایش­‌های انجام شده بر روی مواد آسفالتی مختلف نشان می­‌دهد که مخلوط های آسفالتی حاوی سنگدانه­‌های درشت­تر، قیرهای نرم‌تر و درصد فضای خالی کمتر، بهتر در برابر رشد ترک مقاومت می­‌کنند. همچنین نتایج نشان می­‌دهد که با کاهش دما، مقاومت شکست بتن آسفالتی ابتدا افزایش یافته و سپس کاهش می­‌یابد. مطابق آزمایش­‌های انجام شده بر روی نمونه­‌های نیم­ دیسک خمشی با ضخامت­های مختلف، پارامتر ضخامت تأثیری بر روی مقاومت شکست مواد آسفالتی در شرایط دمایی پایین ( -10˚C ) ندارد. همچنین نشان داده می­‌شود که نتایج این آزمایش­‌ها با معیار شکست بیشینه تنش مماسی تعمیم­ یافته همخوانی خوبی دارند.

خواص شکست آسفالت علاوه بر دما به نرخ بارگذاری نیز وابسته است. در نرخ­ بارگذاری‌های پایین، هنگامی که سرعت حرکت وسائط نقلیه پایین است، مواد آسفالتی رفتار ویسکوالاستیک از خود نشان می­‌دهند که در این شرایط تئوری مکانیک شکست الاستیک خطی برای بیان نحوه رشد ترک دیگر از دقت لازم برخوردار نیست. بنابراین در قسمت انتهایی تحقیق، این رفتار شکست آسفالت تحت بارگذاری مود I خالص با استفاده از روش ناحیه چسبناک مورد بررسی قرار می­‌گیرد و پارامترهای مختلف آن مانند انرژی چسبناک و استحکام چسبناک، برای چند نوع ماده آسفالتی با قیرها و درصدهای فضای خالی مختلف محاسبه می­‌شود.


 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خانه‌های هوشمند غوغا کردند






خانه های هوشمند توانایی آشکاری در راحت تر کردن زندگی و افزایش رفاه در آن را دارند و شبکه خانگی آسودگی خاطر را برای ساکنان آن ایجاد می کند. خواه شما در محل کار باشید یا در تعطیلات!


مطرح کردن پرسشهای عادی هنگام ترک خانه دیگر موضوعی متعلق به گذشته ها است، چرا که خانه های عصر فناوری از سیستم اتوماسیون خانگی برخوردارند و کاربر آن می تواند از اداره امورات منزل را کنترل کند، سیستم صوتی را فرمانبردار خود سازد، اختیار سیستم روشنایی را با کلام خود همگام سازد و هزاران دستگاه دیگر را تحت اختیار خود در آورد این سیستمهای فناورانه در سال گذشته به اوج خود رسیدند.

خانه های هوشمند توانایی آشکاری در راحت تر کردن زندگی و افزایش رفاه در آن را دارند و شبکه خانگی آسودگی خاطر را برای ساکنان آن ایجاد می کند. خواه شما در محل کار باشید یا در تعطیلات، خانه هوشمند شما را از آنچه در آن می گذرد مطلع می سازد. برای مثال در موقع آتش سوزی نه تنها ساکنان را با زنگ خطر مطلع می کند، بلکه کارهای لازم را همچون باز کردن همه دربها، تماس با آتش نشانی و روشن کردن لامپ های راهروها برای ایمنی بیشتر و حتی اقدامات دیگری را نیز انجام می دهد. خانه هوشمند همچنین باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود.


سیستم روشنایی

سیستم هوشمند شدت روشنایی، نوع روشن شدن لامپها را کنترل کرده می تواند روی زیباییهای محیط اثرگذار باشد. کنترل کردن کلیه روشنایی‌ها تنها از روی یک کلید دیواری کار ساده ای است. کنترل لامپ‌های نقطه ‌ای، لامپهای رشته‌ای، لوسترها، چراغهای رومیزی و چراغهای دیواری توسط دستگاه های هوشمند صورت می گیرد.


زنگ آپارتمان روی تلفن هوشمند

طراحان فناوری یک زنگ درب خانه هوشمند ابداع کرده اند که به صورت بی سیم به دوربین متصل می شود و شما می توانید با هرکس که پشت درب خانه است از طریق تلفن هوشمند یا تبلت خود صحبت کنید.


DoorBot در حقیقت شکل زیبا و کاربردی همین سیستمی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم یک دوربین مستقل WIFI است که با 4 باطری سایز AA کار می کند و دارای هیچ سیسم کشی پیچیده الکتریکی نیست و باطریها نیز سالی یک بار نیاز به تعویض دارند.

این دروبین تنها در مقابل درب منزل قرار می گیرد و پس از آن که با شبکه خانگی بی سیم ارتباط برقرار کرد و تنظیمات صورت گرفت، کاربر می تواند برنامه کاربردی آن را برای سیستم عامل iOS و یا اندروید دانلود و نصب کند از این رو می تواند هم پاسخگوی زنگ درب خانه باشد و هم با فردی که بیرون در ایستاده مکالمه داشته باشد.

کنترل امور منزل از اداره


یک شرکت فناوری اقدام به ارائه یک سخت افزار و یک برنامه اجرایی برای آی فن کرده تا بتوان از آی فن به عنوان ربات کنترل از راه دور استفاده کرد و کاربر بتواند زمانی که در خانه حضور ندارد چشم نظاره گر خود را از طریق آی فن در خانه حفظ کند.


تله رباتها نیز در حقیقت دوربینهای وب (webcams) چرخداری هستند که در سال گذشته غوغا کردند آنها به عنوان آواتار امکان گفتگوی شما با دیگران و بررسی یک نقطه دیگر را فراهم می کنند. اکنون نسخه های کم هزینه ای از این تله رباتها فراهم شده که به تلفن هوشمند متصل شده و شما می توانید علاوه بر محل کار در خانه نیز حضور داشته باشید.


شرکت فناوری تحت عنوان Hello Labs اقدام به تولید محصولات فناورانه ای با عنوان هلیوس کرده که به عنوان تله رباتهایی که با آی فن 4، آی فن 4S و آی فن 5 کار می کند تولید کرده و آنها را قیمت 120 دلار به فروش می رساند.

نظارت بر خانه در زمان تعطیلات

شرکت Y-cam سلوشن امسال یک سیستم امنیتی نظارت بر خانه ارائه کرده است که می توانید هنگام ترک خانه این دستگاه را در خانه قرار داده و با خیال آسوده مسافرت کنید.

وقتی عازم مسافرت هستید، به تعطیلات می روید و یا حتی ساده تر از آن می خواهید منزل را به قصد خرید ترک کنید با استفاده از این گجت می توانید خانه را بدون نگرانی از این که خالی می ماند رها کنید. این دوربین می تواند کلیپهای کوتاهی از زمانی ضبط کند که افراد نزدیک درب خانه می شوند. کاربر می تواند تمام این وقایع را روی تلفن هوشمند، تبلت، رایانه و یا حتی تلویزیون هوشمند خود بررسی کند و هرگز احساس ترس و وحشت به خود راه ندهد.


کنترل سیستم صوتی خانگی

در این سیستم نیز پخش موسیقی با سبکهای مختلف می تواند به صورت همزمان رخ دهد و صدای یکی موجب اختلال در گوش دادن به موسیقی دیگر نشود، از سوی دیگر می توان به جای زنگهای آزار دهنده برای صبح از موسیقی های انتخابی استفاده کرد تا این موسیقی دلخواه در فضای اتاق خواب به آرامی پخش شود، این صدا با حرکت پرده ها و افزایش نور اتاق و همچنین تنظیم دما همراه می شود.


 
بالا