[ اخـبار مصــالح ساختمانـي ]► ارائه اخبار

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نبرد چین و ایران در بازار کاشی پاکستان!
فروش کاشی سرامیک ایرانی در بازار پاکستان با قیمت ارزان به معضلی برای صنعت کاشی و سرامیک این کشور تبدیل شده است.
فروشندگان کاشی در کراچی پاکستان می‌گویند که بازرگانان ایرانی انواع مدل‌های کاشی سرامیک ساخت این کشور را با قیمتی تقریبا 25 تا 35 درصد ارزان‌تر از محصولات ساخت پاکستانی به آن‌ها عرضه می‌کنند.

از سوی دیگر حجم زیادی از کاشی سرامیک ایرانی نیز به صورت غیرقانونی و قاچاق از ایران وارد بازار پاکستان می‌شود که این نیز باعث شده تا صنعت کاشی سرامیک پاکستان تحت فشار زیادی قرار بگیرد. طی چند سال گذشته واردات کاشی سرامیک‌های چینی به تهدیدی برای صنعت بومی پاکستان تبدیل شده بود و حالا چنین وضعیتی برای کاشی‌های ایرانی نیز به وجود آمده است.

گفته می‌شود کاشی سرامیک‌های ایرانی عمدتا از طریق مرز تفتان وارد پاکستان می‌شوند. به گفته بازرگانان روزانه حدود 10 کامیون حاوی کاشی‌های ایرانی از این طریق این مرز از ایران وارد پاکستان می‌شود. با ادامه روند فعلی تعطیلی کارخانه‌های تولید کاشی سرامیک در پاکستان دور از انتظار نیست.

فعالان صنعت کاشی سرامیک به هیات فدرال درآمد این کشور (FBR) اعلام کرده‌اند که کاشی‌های ایرانی به سادگی و با 35 درصد قیمت کمتر نسبت به محصولات مشابه تولید پاکستانی در شهرهای این کشور مانند کراچی، کوئتا، مکران و لاهور عرضه می‌شوند.
کاشی‌های چینی نیز نسبت به محصولات پاکستانی 20 تا 25 درصد ارزان‌تر هستند. صنعت کاشی پاکستان اعلام کرده که دست کم 45 درصد از بازار این کشور در اختیار محصولات وارداتی به ویژه چینی و ایرانی قرار گرفته است و مابقی بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دارد. همچنین طی پنج شش ماه اخیر سهم محصولات ایرانی در بازار پاکستان افزایش یافته است.


 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دستگاه تصفیه هوا با فناوری ناسا + عکس

با ورود این دستگاه به خانه هایمان، هوای محیط را از ذرات ریز گرد و غبار که گاها همه ما را دچار آلرژی های تنفسی می کند، پاک و خالص سازد.
اما اکنون قرار است با ورود آن به خانه هایمان، هوای محیط را از ذرات ریز گرد و غبار که گاها همه ما را دچار آلرژی های تنفسی می کند، پاک و خالص سازد. هر دستگاه Airocide در ارتباط با یک محفظه واکنش کار می کند که در آن هزاران حلقه شیشه ای کار گذاشته شده است. جداره داخلی و خارجی این حلقه های شیشه ای با دی اکسید تیتانیوم پوشش داده شده. تا چندی پیش فضانوردان مقیم ایستگاه بین الملی فضایی به دنبال راهی برای حذف گاز اتیلن تولید شده توسط گیاهانی بودند که در ایستگاه پرورش می دادند. تا اینکه بلاخره در یک کار مشترک بین سازمان ناسا و دانشگاه Wisconsin یک دستگاه تصفیه هوا برای رفع این مشکل ایستگاه فضایی طراحی و ساخته شد.

این دستگاه که Airocide نام دارد علاوه بر کاربرد های حفاظتی و صنعتی اکنون توانسته امتیاز مصارف خانگی را نیز به خود اختصاص دهد. استفاده از گونه های مشابه این دستگاه از سال 1998 در فروشگاه های مواد غذایی و یا کارگاه های بسته بندی مواد غذایی مرسوم بوده. همچنین از سال 2003 نیز جهت مصارف پزشکی به بیمارستان ها و مراکز درمانی راه یافته.
اما اکنون قرار است با ورود آن به خانه هایمان، هوای محیط را از ذرات ریز گرد و غبار که گاها همه ما را دچار آلرژی های تنفسی می کند، پاک و خالص سازد. هر دستگاه Airocide در ارتباط با یک محفظه واکنش کار می کند که در آن هزاران حلقه شیشه ای کار گذاشته شده است. جداره داخلی و خارجی این حلقه های شیشه ای با دی اکسید تیتانیوم پوشش داده شده.

زمانی که گازها و ذرات بیولوژیکی موجود در هوا به این حلقه ها می چسبند، خنثی می شوند. جالب اینجا است که در انجام این فرایند نیاز به هیچ ماده افزودنی نیست و محصول فرعی دیگری هم دیده نمی شود. تنها کافی است که یک مرتبه در سال محفظه واکنش تعویض شود.

سازنده Airocide ادعا می کند این محصول تا 100% در زمینه تصفیه هوا از آلاینده های بیولوژیکی نظیر قارچ ها، کپک ها، ذرات گرد و غبار، مایت های وحشتناک! ، ویروس ها و باکتری ها و همچنین انواع ترکیبات فرار موفق عمل می کند. قرار است Airocide با قیمت 799$ به همراه یک محفظه واکنش اضافه با قیمت 99$ به فروش برسد.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رونق تجارت درهای ضد سرقت در مصر

خرید و فروش درهای امنیتی به علت ناامنی در مصر رونق فراوانی یافته است.

یک فروشنده درهای ضد سرقت در قاهره می گوید: فروش مان بسیار خوب است. میزان فروشمان به شدت افزایش یافته است و مشتریان برای حفاظت از خانه ها و ساختمانهای خود از این درها استفاده می کنند. هرچه شرایط امنیتی وخیم تر می شود فروش درهای ضد سرقت ما افزایش می یابد.حسن گفت: قصد دارم تجارت خود را گسترش بدهم و امیدوارم بتوانم این تجارت را به همه مردم بشناسانم. مردم این روزها به امنیت خودروها، منازل و دیگر داراییهای خود اهمیت می دهند.یک شهروند محلی مصری نیز می گوید: من واقعا از شرایط کنونی وحشت دارم و پس از کار مستقیم به خانه بر می گردم. محل کار من منطقه اهرام است و اگرچه نیروهای پلیس زیادی در خیابانها حضور دارند والدینم بیش از گذشته نگران امنیت و سلامت من هستند.یک راننده تاکسی نیز گفت: اگر یک مشتری از من بخواهد وی را به محله قاهره نو ببرم هرگز نخواهم رفت. زیرا در آنجا هیچ باجه پلیسی وجود ندارد و معدود باجه هایی هم که هست خالی است. برخی از رانندگان تاکسی در این منطقه مورد حمله قرار گرفته اند و خودروهایشان به سرقت رفته است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بزرگراه‌های آینده هوشمند می‌شوند

با پائین آمدن دمای هوا و رسیدن آن به زیر صفر درجه، رنگ آسفالت این بزرگراه ها تغییر کرده و علائم لغزندگی به طور خودکار بر روی آن نمایان می شود.

با هوشمند شدن بزرگراه ها در آینده رانندگان با ایمنی و رفاه بیشتری رانندگی می کنند. دانشمندان در هلند در حال مطالعه بر روی بزرگراه هایی هستند که برحسب محیط پیرامون از خود واکنش نشان می دهند.
به عنوان مثال با پائین آمدن دمای هوا و رسیدن آن به زیر صفر درجه، رنگ آسفالت این بزرگراه ها تغییر کرده و علائم لغزندگی به طور خودکار بر روی آن نمایان می شود.
همچنین در خط کشی جاده های نسل آینده از موادی استفاده می شود که قادرند نور خورشید را در روز جذب کنند و در شب به تدریج بازتاب دهند. در این تکنیک از طبیعت الهام گرفته شده است.
دان روزگارد، از متخصصان فرانسوی طرح بزرگراه های هوشمند می گوید: همیشه این ویژگی عروس دریایی که حتی در اعماق دریا از خود نور مرتعش می کند، موجب تعجب من بوده است.
از سوی دیگر بزرگراه های نسل آینده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهند بود. در این بزرگراه ها مسیر مغناطیسی تعبیه می شود که خودروهای برقی می توانند با عبور از آن باطری خود را شارژ کنند.
همچنین در کنار این بزرگراه ها توربین های بادی کوچکی نصب خواهد شد که با جریان هوای خودروهای گذری شروع به چرخش کرده و کنار جاده را روشن می کنند.
یکی دیگر از طرح های دانشمندان این است برق همه مسیر بزرگراه ها را با استفاده از انرژی خورشیدی تامین کنند.


 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مصالح ساختمانی غیراستاندارد!
-۲۱ مرداد ۱۳۹۳
مدیرکل استاندارد تهران از توقیف چندین برند تیرچه، میلگرد، بلوک سقفی و بلوک سیمانی غیراستاندارد، در بازرسی از واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی، در تیرماه، خبر داد.
مسلم بیات با تاکید بر قاطعیت در برخورد با متخلفان این صنعت، بر استانداردسازی مصالح ساختمانی تاکید کرد و گفت: در بازرسی های انجام شده از واحدهای تولید تیرچه در جاده تهران شهریار، 400 عدد تیرچه خرپایی با نام تجارتی ایده آل را به علت غیراستاندارد بودن، توقیف کردند.
وی ادامه داد: همچنین در این بازرسی ها، چهار هزار عدد بلوک سیمانی با نام تجارتی کلیوند و بلوک سقفی با نام تجارتی استارفوم، در واحدهای تولیدشان درشهریار توقیف شد. بیات در پایان بر لزوم توجه بر استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و خطرات متعاقب نوع غیراستاندارد آن تاکید کرد.


 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساختمان‌ها برچسب انرژی می‌گیرند
179463 -۲۹ مرداد ۱۳۹۳
مدیرکل دفتر امور مقررات ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در کنار آیین نامه اجرایی مصرف انرژی که به دولت ابلاغ شد، برچسب انرژی ساختمان نیز طبق تعاریف آیین نامه‌ای تولید شده است که اگر کسی خانه‌اش بر اساس قانون مبحث 19 ساختمان فعلی ساخته شده باشد طبق این برچسب، رتبه E دریافت خواهد کرد.
غلامرضا هوایی امروز (چهارشنبه) در همایش تخصصی ممیزی و بازرسی انرژی و بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر در ساختمان اظهار کرد: سالانه 1.6 درصد به افزایش مصرف تمام انرژی‌ها در کشور اضافه می‌شود که این رقم نشان می‌دهد با این روند افزایش مصرف، کشور ما در سال 1404 به یکی از وارد کنندگان انرژی در دنیا تبدیل می‌شود.هوایی افزود: موضوع صرفه جویی انرژی در کشور از دغدغه‌های اصلی نظام و کشور است چرا که شدت مصرف انرژی در ایران 9 برابر شدت مصرف انرژی در ژاپن و چهار برابر شدت انرژی در اروپا است. وی ادامه داد: ایران با داشتن یک درصد از جمعیت کل جهان چهار درصد گاز جهان را مصرف می‌ کند که از این چهار درصد 40 درصد به بخش ساختمان در کشور اختصاص دارد که از این میان نیز در خوشبینانه‌ترین حالت 40 درصد و در بدبینانه‌ترین حالت 47 درصد را هدر می‌دهیم.مدیرکل دفتر امور مقررات ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: زمانی که با این مصرف انرژی در تابستان مشکل کمبود آب و در زمستان کمبود گاز داریم نشان می‌دهد که این میزان انرژی نیز برای جمعیت کشور کافی نیست و با نهایت تاسف باید اعلام کرد که سالانه 1.6 درصد به افزایش مصرف تمام انرژی‌ها در کشور اضافه می‌شود که این رقم نشان می‌دهد با این روند افزایش مصرف کشور ما در سال 1404 به یکی از وارد کنندگان انرژی در دنیا تبدیل می‌شود.هوایی تاکید کرد: در 14 سال گذشته هرکجا میکروفونی در خصوص موضوع انرژی روشن شد همه نگرانی‌های خود را از انرژی و مصرف بی رویه آن اعلام کرده‌اند و اقدامات نیز گفته شده است. ما باید بررسی کنیم که آیا شهرداری‌ها از مبحث 19 قوانین ساخت و ساز برداشت درستی داشته‌اند؟وی اظهار کرد: در کنار آیین نامه اجرایی مصرف انرژی که به دولت ابلاغ شد برچسب انرژی ساختمان نیز طبق تعاریف آیین نامه‌ای تولید شده است که مجری این آیین نامه و برچسب، سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهد بود.مدیرکل دفتر امور مقررات ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر کسی خانه‌اش بر اساس قانون مبحث 19 ساختمان فعلی ساخته شده باشد طبق این برچسب رتبه E دریافت خواهد کرد. هوایی اظهار کرد: اگر مسئولان اصفهانی آماده باشند این کار به صورت پایلوت در اصفهان آغاز شود و ساختمان‌ها بر حسب مقررات جدید رتبه بندی شوند.همچنین محمد شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات وزارت مسکن، راه و شهرسازی گفت: مدیریت ناکارآمد باعث شده تا امروز آب، برق و انرژی در کشور با مشکل مواجه شود و همین امر باعث شده که 80 میلیارد دلار یارانه انرژی که در سال 2010 در نظر گرفته شده است 50 درصد به منابع نفتی، 18 درصد برای امور برق و هشت درصد نیز به دهک‌های پایین اجتماعی اختصاص یافته که در سال 2012 روند افزایش مصرف ادامه پیدا کرد و در این سال1100 میلیارد دلار یارانه انرژی در نظر گرفته شد که عدد بسیار بزرگی است و 15 درصد درآمدهای سرانه را به خود اختصاص داد.وی افزود: مصرف انرژی در کشور سه برابر متوسط جهانی است و قیمت انرژی نیز در ایران یک سوم قیمت انرژی در کل دنیا است و به همین دلیل هیچگاه نمی‌شود مصرف را درست کنترل کرد و به دلایل اجتماعی نیز انرژی را نمی‌توان گران کرد و همین پارادوکس باعث شده تا مصرف، تامین و قیمت انرژی سرگردان شود.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
برنامه افزایش کیفیت مصالح ساختمانی

۴۸ تعداد بازدید: 497


رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به برنامه دولت برای افزایش کیفیت مصالح ساختمانی، گفت: گواهینامه کیفیت به تولیدات استاندارد و با کیفیت داده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ،  محمد شکرچی زاده در گفتگو با مهر با بیان اینکه به دنبال مصوباتی هستیم تا مصالح غیراستاندارد را از گردونه تولید خارح کنیم، گفت: در مقایسه‌ای که میان کشور ایران و ترکیه انجام شده است، متاسفانه از نظر کیلومتراژ راه‌ها نسبت به مسافت کشور و در روش‌های نگهداری از این کشور عقب تر هستیم.

وی با اشاره به اینکه این در حالی است که تا سال ۱۴۰۴ باید در منطقه جزو اولین کشورها باشیم، اظهار داشت: بنابراین نیاز به عزم جدی داریم تا این اهداف شکل بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه مصالح ساختمانی یک حرکت مستمر است، بیان کرد: موضوع کیفیت و استاندارد موضوعی نیست که در یک دوره انجام شده و بعد متوقف شود بنابراین محصولات از ما گواهینامه کیفیت می‌گیرند و مصرف کنندگان هم می توانند از این تولیدکنندگان مصالح مورد نیاز را تامین کنند.

شکرچی زاده با بیان اینکه دغدغه کیفیت محصولات دائمی است، گفت: متخصصان در مرکز با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی، دائم در حال ارتقای کیفیت هستند به این دلیل که اگر مصالح کیفیت مناسبی داشته باشند راه‌ها و ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند عمرمفید بیشتری دارند.
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
■ عوارض شبه‌رایگان برای نخاله‌های ساختمانی

■ عوارض شبه‌رایگان برای نخاله‌های ساختمانی


شورای شهر تهران روز گذشته یک فوریت لایحه «چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماندهای ساختمانی شهر تهران» را تصویب کرد. اعضای شورای شهر هزینه جمع‌آوری هرمترمربع نخاله‌های ساختمانی را در ابتدا 600 تومان پیشنهاد دادند که با مخالفت برخی دیگر از اعضای شورای شهر تهران مواجه شد؛ چراکه به گفته رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر در حال حاضر قیمت تمام شده جمع‌آوری هر متر مربع نخاله ساختمانی برای مدیریت
شهری 3 هزار و 300 تومان است و تصویب رقم 600 تومان به معنی پرداخت سوبسید از جیب مردم است.

پس از این به پیشنهاد برخی از اعضا با حذف بافت فرسوده،مبنای بهای مدیریت پسماند ساختمانی در سایر مناطق شهر به هزار تومان افزایش یافت. به گزارش «دنیای اقتصاد» پیشنهاد افزایش قیمت جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی برای جلوگیری از تخریب ساختمان‌های کم‌عمر و دور ریختن مصالح سالم ساختمانی مطرح شد.

این در حالی است که در حال حاضر نیز با وجود افزایش قیمت بهای خدمات پسماند به نظر می‌رسد این روند نمی‌تواند عامل بازدارنده‌ای محسوب شود. چراکه به‌طور مثال در صورتی رقم پیشنهادی شورا معادل هزار تومان به تصویب برسد؛ برای یک ساختمان مسکونی معمولی با حداکثر سطح زیر بنا هزارمتر مربع مبلغی معادل یک میلیون تومان خواهد شد که با توجه به هزینه میلیاردی ساختمان این عوارض حکم بازدارندگی ندارد. ضمن آنکه به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران حداکثر مبلغ اضافه شده برای بهای پسماند برای ساختمان‌های بزرگ 5میلیون تومان خواهد شد.


احمددنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در راستای بررسی این لایحه پیشنهاد داد: به منظور تشویق بافت های فرسوده جهت نوسازی از این لایحه حذف شود و سایر مناطق شهری به ویژه مناطق شمالی شهر با افزایش حداقل هرمترمربع هزار تومان محاسبه شود.




منبع : سایت www.iiiwe.com
 
بالا