***** اخبار نفت و گاز*****

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
کردستان عراق خط لوله جدید صادرات نفت می سازد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 1 خرداد 1391


شانا ـ گروه بین الملل: وزیر منابع طبیعی منطقه کردستان عراق از برنامه این منطقه برای ساخت یک خط لوله جدید صادرات نفت تا سال 2013 میلادی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آشتی هورامی روز گذشته (یک شنبه 31 اردیبهشت) گفت: دولت منطقه ای کردستان عراق در نظر دارد نفت خام میدان های خود را به طور مستقیم از یک خط لوله جدید که در سال 2013 تکمیل می شود ، به ترکیه صادر کند. منطقه کردستان عراق هم اکنون بر سر واگذاری قراردادهای نفتی به شرکت های بین المللی و سهم این منطقه از درآمدهای نفتی با دولت مرکزی بغداد اختلاف دارد. منطقه کردنشین به دلیل پرداخت نشدن هزینه شرکت های نفتی بین المللی از سوی دولت مرکزی بغداد، صادرات نفت خود را از آوریل گذشته متوقف کرده است. هورامی روز گذشته در یک کنفرانس نفتی در کردستان عراق با بیان این که این منطقه از اوت 2013 می تواند نفت خام میدان های خود را به طور مستقیم با یک خط لوله جدید صادر کند، گفت: منطقه کردنشین در قبال صادرات نفت عراق مسئول است. مهمترین دلیل اختلاف های دولت مرکزی عراق و دولت منطقه ای کردستان، نبود یک قانون جامع برای مدیریت منابع نفتی این کشور است که تصویب آن پس از سال ها کشمکش، همچنان به تأخیر می افتد. بغداد اعلام می کند که کنترل صادرات نفت عراق تنها به عهده دولت مرکزی است و امضای قراردادهای نفتی منطقه کردنشین با شرکت های نفتی بین المللی را بدون اجازه دولت مرکزی غیر قانونی می داند؛ در حالی که مقام های اقلیم کردستان عراق معتقدند که دولت منطقه کردنشین حق توسعه میدان های نفتی این منطقه را دارد. هورامی تصریح کرد: بر اساس بودجه ملی عراق 17 درصد درآمدهای حاصل از صدور نفت منطقه کردستان عراق با خط لوله جدید به منطقه کردنشین و باقی مانده آن به مرکزی بغداد اختصاص می یابد. وی افزود: نخستین مرحله پروژه ساخت این خط لوله برای انتقال نفت میدان طق طق تا اکتبر امسال تکمیل می شود و در مرحله دوم این خط لوله نفتی تا اوت 2013 به خط لوله کرکوک-جیحان با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام متصل می شود. هورامی همچنین اعلام کرد: منطقه کردستان عراق در نظر دارد یک خط لوله مجزا برای صدور نفت به یک پالایشگاه نفت در بندر جیحان ترکیه احدث کند. وی ادامه داد: کردستان عراق در نظر دارد با ساخت یک خط لوله جداگانه برای صدور نفت منطقه کردنشین به بندر جیحان ترکیه علاوه بر تامین خوراک یک پالایشگاه بزرگ این شهر بندری، نفت اضافی را از آن جا روانه بازارهای جهانی کند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بنگلادش نفت کشف کرد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 1 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: بنگلادش برای نخستین بار در دو میدان گازی نفت کشف کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از داکا، محمد حسین منصور، رئیس شرکت دولتی نفت، گاز و منابع معدنی بنگلادش (پتروبنگلا) روز گذشته (31 اردیبهشت) اعلام کرد کشورش برای نخستین بار در دو میدان گازی در شمال شرق منطقه «سیلهت» نفت کشف کرده است. وی با بیان این که نخستین بار است منابع نفتی با دوام و با صرفه اقتصادی در بنگلادش کشف شده است، افزود: ذخایر نفتی کشف شده در دو میدان گازی واقع در 280 کیلومتری داکا، پایتخت بنگلادش، حدود 153 میلیون بشکه برآورد شده است. منصور اظهار کرد: تولید نفت شاید ظرف مدت یک سال آغاز شود. شرکت بنگلادش پترولیوم اکسپلوریشن اند پروداکشن (بی ای پی یی ایکس)، بازوی حفاری پتروبنگلا،نیز خبر کشف نفت را تایید کرد و مرتضی احمد فرخ، مدیر عامل این شرکت نیز گفت: نفت کشف شده از نوع سبک با سولفور کم است. منصور همچنین یادآور شد: چنانچه دیگر میدان های گازی در بنگلادش دارای چنین ذخایر نفتی زیادی باشند، حفاری را آغاز خواهیم کرد. انجام لرزه نگاری های سه بعدی شرکت بی ای پی یی ایکس در این میدان ها که 190 کیلومتر مربع مساحت دارند، نشان دهنده وجود منابع انرژی برای انجام عملیات کشف نفت و گاز در آینده است، زیرا پیش از این هیچ عملیات لرزه نگاری در این مناطق انجام نشده بود. بنگلادش به شدت به منابع جدید انرژی نیاز دارد، زیرا تولید کنونی گاز این کشور فقط 80 درصد از تقاضای گاز آن را تامین کرده است. بنا بر آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، کل تولید نفت بنگلادش در سال 2009 میلادی 5 هزار و 720 بشکه در روز بوده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن (2008) کاهش نشان می دهد. این اداره تولید نفت بنگلادش در سال 2008 را 8 هزار و 617 بشکه در روز گزارش داده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
همه روستاهای استان اصفهان امسال گازدار می شوند
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 1 خرداد 1391


شاناـ گروه گاز: مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با تاکید بر گازرسانی به مناطق محروم، از بهره مندی 930 روستا در این استان خبر داد و گفت: با گازرسانی به 250 روستای دیگر همه روستاهای استان اصفهان از گاز برخوردار می شوند.
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار شانا با بیان این که رفع محرومیت از چهره استان با گازرسانی به روستاها و ایجاد اشتغال از طریق گازرسانی به صنایع، از اهداف مهم و مورد تاکید شرکت گاز استان اصفهان است، افزود: افزون بر بهره مندی نزدیک به یک هزار روستا از گازطبیعی، گازرسانی به 250 روستای دیگر این استان در دست اجراست. وی اظهار کرد: انتظار می رود تا پایان امسال، همه روستاهای استان اصفهان زیرپوشش گاز طبیعی قرار گیرند و ضریب نفوذ گاز در جمعیت روستایی این استان که هم اکنون بیش از 85 درصد است، به نحو چشمگیر افزایش یابد. طغیانی شمار شهرهای بهره مند از گازطبیعی در استان اصفهان را 100 مورد اعلام و اظهار کرد: با گازرسانی به این تعداد شهر، بیش از 98 درصد جمعیت شهری این استان زیرپوشش گاز طبیعی قرار گرفته اند. به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، با بهره مندی یک میلیون 500 هزار نفر از گازطبیعی، مصرف این حامل انرژی به بیش از 16 میلیارد متر مکعب گاز در سال رسیده و این مهم سبب شده است که این شرکت رتبه نخست توزیع گاز را در میان دیگر شرکت های گاز استانی به خود اختصاص دهد. وی درباره سفرهای استانی هیئت دولت به استان اصفهان نیز گفت: هیئت دولت تاکنون سه سفر به این استان داشته که 100 درصد مصوبه های تکلیفی به این شرکت اجرایی و بخش عمده آنها نیز محقق شده است. طغیانی درباره آخرین فعالیت های گازرسانی در استان اصفهان گفت: تاکنون بیش از 20 هزار کیلومتر شبکه و یک هزار کیلومتر خط انتقال در این استان اجرا و به 140 جایگاه سی ان جی نیز گازرسانی شده است. مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان اظهار کرد: قبل از دولت نهم یک هزار و 250 مرکز صنعتی و تجاری گازرسانی شده بود و اکنون بیش از پنج هزار و 300 مرکز صنعتی و تجاری از حامل انرژی گاز بهره می برند. وی شمار شهرک های صنعتی بهره مند از گاز را 33 مورد اعلام کرد و گفت: گازرسانی به 30 شهرک صنعتی دیگر در دستور کار قرار گرفته است که انتظار می رود تا پایان امسال این مهم نیز محقق شود. طغیانی از طرح جامع گازرسانی اصفهان بزرگ خبر داد و تصریح کرد: برای اجرای طرح جامع اصفهان بزرگ 23 فاز تعریف و هم اکنون 10 فاز آن اجرایی شده، ضمن آن که 12 فاز دیگر با متوسط پیشرفت فیزیکی 65 درصد در دست اقدام است و یک فاز نیز در مرحله طراحی قرار دارد. مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان درباره طرح جامع گازرسانی کاشان نیز گفت: این طرح در هفت فاز تعریف شده که یک فاز آن پایان یافته است، چهار فاز دیگر آن با 15 درصد پیشرفت ادامه دارد و دو فاز نهایی آن نیز در مرحله طراحی قرار دارند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
قدردانی وزیر نفت از صنعت گاز کشور برای سوخت رسانی در زمستان 90
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 1 خرداد 1391


شاناـ گروه گاز: وزیر نفت با ارسال نامه ای خطاب به مدرعامل شرکت ملی گاز ایران، از تلاش های مدیران و کارکنان صنعت گاز کشور برای تامین سوخت زمستان سال گذشته قدردانی کرد.
به گزارش شانا، مهندس قاسمی در این نامه ضمن قدردانی از جواد اوجی و همکاران وی در بخش های مختلف صنعت گاز، تداوم روحیه تلاش و انسجام را در سال "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" در سایه توکل به خداوند متعال و توجهات حضرت ولی عصر(عج) در اجرای منویات مقام معظم رهبری برای کارکنان صنعت گاز کشور آرزو کرده است. این گزارش حاکی است: پیرو نامه وزیر نفت،‌ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز از مدیران و کارکنان بخش های مختلف صنعت گاز قدردانی کرده است. به گزارش شانا،‌ در سال گذشته با وجود سرمای زودهنگام و مستمر در بیشتر استان ها،‌همچنین افت دما تا 20 درجه سانتیگراد زیر صفر، 41 شهر و 1836 روستا در سراسر کشور زیر پوشش گازطبیعی قرار گرفتند و هم اکنون 913 شهر و بیش از 12 هزار روستا از گاز طبیعی استفاده می کنند. در سال گذشته بیش از چهار هزار و 200 واحد صنعتی گازرسانی شد و هم اکنون شمار واحدهای صنعتی عمده زیر پوشش این حامل انرژی به 44 هزار مورد رسیده است. تزریق روزانه 12میلیون مترمکعب گاز به میدان های نفتی از دیگر دستاوردهای مهم سال گذشته شرکت ملی گاز ایران به شمار می آید که به میدان های نفتی کوپال، کرنج و مارون تزریق شده است. لوپ کردن خطوط انتقال به یکدیگر با هدف هدایت شبکه ملی گاز به مبادی مصرف از ابتکارهای قابل توجه شرکت ملی گاز ایران در سال گذشته بود و سبب شد خطوط لوله به خوبی یکدیگر را پوشش داده شود. سال گذشته برای نخستین بار نیز بیش از هشت میلیارد و 200 میلیون مترمکعب گاز معادل روزانه 30 میلیون و 500 هزار مترمکعب گاز به ترکیه صادر شد؛ این در حالی است که روزانه 33 میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان نیز وارد خاک ایران شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
880 میلیارد ریال اعتبار برای پروژه های گازرسانی استان گلستان هزینه شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 1 خرداد 1391


شاناـ گروه گاز: اجرایی شدن هشت مصوبه به ارزش یک هزار 650 میلیارد ریال، ره آورد سفرهای استانی هیئت دولت به استان گلستان بوده که تاکنون 880 میلیارد ریال آن هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که هیئت دولت سه سفر استانی به این استان داشته است، افزود: گازرسانی به شهرمرزی مرآوه تپه، 48 روستای دهستان دوزین شهرستان مینو دشت، همچنین گازرسانی به شهرک ها و نواحی صنعتی، روستاهای حاشیه جنگل و روستاهای واقع در 15 کیلومتری خطوط انتقال گاز فشار قوی را از جمله مصوبه دور اول و دوم سفرهای استانی برشمرد. رمضانعلی سنگدوینی همچنین اظهار کرد: در سومین سفر هیئت دولت گازرسانی به یکصد روستای شرق استان گلستان، شهرک صنعتی اترک، احداث خط انتقال گاز پتروشیمی،‌ اجرای خط تقویتی جاده قدیم گرگان،همچنین احداث ساختمان های اداری و پست امداد را تکالیف دیگری خواند که در سومین سفر استانی هیئت دولت مصوب شده اند. وی درباره روند اجرای مصوبه های سفرهای استانی گفت: گازرسانی به شهر مرزی مرآوه تپه در چهار فاز با صرف هزینه 330 میلیارد ریال و گازرسانی به 48 روستای دوزین نیز با 75 درصد پیشرفت و برآورد اعتبار 250 میلیارد ریال در دست اجراست. به گفته سنگدوینی تاکنون 27 روستای دوزین مینو دشت گازرسانی شده و 21 روستای باقی مانده نیز در دست اجراست. مدیر عامل شرکت گاز استان گلستان تصریح کرد: گازرسانی به مرآوه تپه و 48 روستای دوزین مربوط به نخستین سفر رئیس جمهوری و هیئت دولت به این استان است. وی درباره روند اجرای مصوبات هیئت دولت در دور دوم نیز اظهار کرد: گازرسانی به روستاهای حاشیه جنگل و روستاهای واقع در 15 کیلومتری خطوط انتقال با 80 درصد پیشرفت ادامه دارد و طرح گازرسانی به 11 شهر و نواحی صنعتی نیز به مرز 72 درصد پیشرفت رسیده است. سنگدوینی گفت: از 11 شهرک صنعتی مصوب در این دور از سفرهای رئیس جمهوری، هفت شهرک به بهره برداری رسیده است و چهار شهرک دیگر نیز تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید. مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان با بیان این که درچهارمین سفرهیئت دولت نیز چهار طرح مهم از جمله گازرسانی به 100 روستای شرق این استان در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: از مجموع این چهار طرح تنها یک مورد (خط انتقال گاز به پتروشیمی) اجرایی نشده است. سنگدوینی درباره گازرسانی به یکصد روستای شرق استان گلستان نیز اظهار کرد: برای گازرسانی به این روستاها 350 میلیارد ریال برآورد هزینه شده وتاکنون تاکنون 10 درصد پیشرفت عملیات داشته است. مدیر عامل شرکت گاز استان گلستان گفت: در مجموع از 413 روستای مصوب در سه سفر استانی هیئت دولت به این استان، تاکنون 218 روستا گازرسانی شده و 120 روستا نیز در دست اجراست. وی تصریح کرد: بقیه روستاهای مصوب در این سفرها نیز به تدریج در مرحله اجرا برای گازرسانی قرار خواهند گرفت. سنگدوینی گفت: تاکنون بیش از 880 میلیارد ریال ازمجموع یک هزار 650 میلیارد ریال برآورد شده برای اجرای هشت مصوبه سفرهای استانی هیئت دولت به استان گلستان،‌جذب و هزینه شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
حضور فعال ایران در کنفرانس جهانی گاز مالزی
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 1 خرداد 1391


شانا ـ گروه گاز: شرکت ملی گاز ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در بیست و پنجمین کنفرانس جهانی گاز مالزی حضور فعال خواهد داشت.
به گزارش شانا، این رویداد مهم در مرکز نمایشگاه های بین المللی کوالالامپور با شعار "گاز، آینده با ثبات برای رشد جهانی" و حضور بیش از پنج هزار شرکت فعال در عرصه گاز از کشورهای مختلف برگزار خواهد شد. روسیه، ایران و قطر به همراه شرکت هایی از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، هلند، آلمان، استرالیا، ژاپن، ترکیه، بلژیک، نروژ و چین از جمله کشورهای حاضر در بیست و پنجمین کنفرانس جهانی گاز خواهند بود. در این کنفرانس بین المللی که به مدت پنج روز(15 تا 19 خرداد) ادامه خواهد داشت، کارشناسان و متخصصانی از شرکت ملی گاز ایران با ارائه آخرین یافته های علمی خود به بحث و تبادل نظر با همتایان خود خواهند پرداخت. در حاشیه برگزاری بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی مالزی نمایشگاهی از آخرین دستاوردها و فناوری ها در زمینه انرژی دایر و شرکت ملی گاز ایران نیز با ارائه آخرین یافته های علمی و عملیاتی خود پاسخگوی بازدیدکنندگان خواهد بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در عسلویه فراهم شده است
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 1 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس اعتبار مورد نیاز این شرکت در سال جاری را 450 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در عسلویه فراهم است.
مسعود نصوری در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: زمینه سازی برای اجرای طرح های توسعه صنایع پایین دستی در این منطقه با اعتبار حدود 400 میلیارد تومان در دست اجراست. وی افزود: برای تفکیک اراضی باید حدود 60 تا 70 میلیارد تومان و برای ساخت کریدور انتقال خوراک نیز 240 میلیارد تومان هزینه شود. نصوری با بیان این که مدل های مختلف قراردادی برای تامین منابع مورد نیاز توسعه صنایع پایین دستی در منطقه اقتصادی پارس در حال تنظیم است، افزود: ساخت کریدوری از سوی بخش خصوصی و تامین هزینه انتقال خوراک و تاسیسات از سوی شرکت یا تامین هزینه این بخش از سوی بخش خصوصی در حال بررسی است. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس از حمایت مهندس قاسمی، وزیر نفت، برای توسعه صنایع پایین دستی در این منطقه خبر داد و افزود: قرار است در مرحله اول آزادسازی اراضی انجام شود و مصوبه های این طرح در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در دست پیگیری است. نصوری از تهیه سند راهبردی سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی منطقه ویژه پارس خبر داد و افزود: پیش تر طرح این سند با همکاری موسسه مطالعات انرژی تهیه شده است که با تهیه آن مدل مالی برای توسعه صنایع پایین دستی ایجاد خواهد شد. بر پایه این گزارش، تدوین "میز سرمایه گذاری" برای کاهش مقررات و قوانین سرمایه گذاری در سازمان و به کارگیری سرمایه های سرگردان و کوچک برای توسعه و بسته سرمایه گذاری در منطقه ویژه پارس، از دیگر اقدام هایی است که از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس برای آسان سازی سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های این منطقه انجام می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
اطلاعات 450 چاه نفت و گاز در خلیج فارس استخراج شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 1 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: رئیس پردیس پژوهش و فناوری صنایع بالادست پژوهشگاه صنعت نفت از پیشرفت 18 درصدی طرح مروارید خلیج فارس خبر داد و گفت: تاکنون اطلاعات 450 حلقه چاه نفت و گاز استخراج شده است.
سید صالح هندی در گفت و گو با خبرنگار شانا، طرح مرواریدخلیج فارس را طرحی ملی خواند و گفت: این طرح منطقه‌ ای به وسعت ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع، شامل ۸۰ ساختار زمین‌شناسی، ۱۷ میدان نفتی و ۴۹۰ چاه نفت و گاز را در بر می گیرد که با اجرای آن، تعیین سیستم‌های نفت و گاز، شناسایی ذخایر اکتشافی آتی و توسعه میدان های هیدروکربنی امکان پذیر می شود. وی با بیان این که قرارداد اجرای این پروژه در مهر سال گذشته امضا شده است، تاکید کرد: از آن زمان تا امروز اطلاعات 450 چاه حفاری شده استخراج شده است. به گفته هندی، یکی از محصولات جانبی این طرح جمع آوری اطلاعات مربوط به حوزه های نفتی از زیر دشت آبادان تا بعد از تنگه هرمز بوده است که از این پس می تواند به عنوان مرجعی مناسب برای فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی قرار بگیرد. وی همچنین از آغاز مدل سازی این طرح با همکاری یک دانشگاه لهستانی خبر داد و گفت: با توجه به پیشرفت خوب پروژه انتظار داریم در زمان تعیین شده آن را به پایان برسانیم. به گزارش شانا، رستم قاسمی، وزیر نفت، قرارداد مدل سازی سیستم های نفتی خلیج فارس و دریای عمان (طرح مروارید خلیج فارس) را یکی از بزرگ ترین قراردادهای پژوهشی کشور در حوزه صنعت نفت اعلام کرده و گفته بود: این پروژه، اقدام مهمی در تولید صنعت نفت به ویژه در بخش دریایی است. در مدل سازی سیستم های نفتی خلیج فارس و دریای عمان (طرح مروارید خلیج فارس) از رویکرد چند رشته ای شامل، بهره گیری از آخرین روش های توسعه یافته در علوم زمین (ژئوفیزیک، پتروفیزیک، ژئوشیمی و مدل سازی) برای تشخیص فرآیندهای بازسازی تاریخچه تدفین رسوبات در پهنه خلیج فارس و دریای عمان از زمان پالئوزوئیک تا کنون، تعیین زمان زایش، خروج و مهاجرت نفت و گاز، تعیین کمیت و کیفیت نفت و گاز تولید شده استفاده می شود. این روش ها در تعیین زمان انباشته شدن نفت و گاز در تله های ساختمانی و چینه ای، تعیین ترتیب زمانی وقایع زمین شناسی و تکتونیکی فعال در منطقه و رده بندی مناطق دارای پتانسیل تجمع های هیدروکربنی برای اکتشاف کاربرد دارد. این طرح که ارزشی حدود 21 میلیون یورو دارد، در نوع خود بی نظیر است، زیرا تاکنون طرحی مشابه با این وسعت در کشور انجام نشده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
وزیر نفت: اوپک یک میلیون بشکه مازاد عرضه در بازار نفت دارد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 1 خرداد 1391


شانا_ گروه نفت: وزیر نفت درباره گزارش هایی مبنی بر وجود 2.5 میلیون بشکه تولید مازاد در بازار نفت گفت: این گزارش ها مورد تایید نیست و تا کنون حدود یک میلیون بشکه افزایش تولید در مجموعه اوپک گزارش شده است.
مهندس قاسمی ظهر امروز (دوشنبه یکم خرداد) در حاشیه مراسم افتتاح رسمی سه طرح عظیم پتروشیمی در ماهشهر در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار، محور اصلی نشست اوپک در 25 خرداد بررسی وضعیت عرضه و تقاضا و تصمیم گیری در باره آن خواهد بود. به گزارش شانا، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرده به دنبال افزایش تولید نفت خام عراق و بازگشت تولید نفت لیبی به سطوح پیش از بحران، تولید نفت خام 12 عضو اوپک در ماه آوریل با افزایش روزانه 322 هزار و 700 بشکه نسبت به ماه مارس به 31 میلیون و 621 هزار بشکه در روز رسیده است. رشد تولید نفت خام اعضای اوپک سبب شده است تا بهای نفت خام در بازارهای جهانی نسبت به سطح بالای 128 دلار در ماه مارس، حدود 15 دلار کاهش یابد و در هفته های اخیر روند کاهشی داشته باشد. بر پایه این گزارش، افزایش تولید نفت خام اعضای اوپک نیز بر روند عرضه بیش از سطح مورد نیاز در بازارهای جهانی تاکید دارد. منابع ثانویه بر این باورند که کشورهای عضو اوپک در ماه مارس روزانه یک میلیون و 621 هزار بشکه بیش از تولید گروهی 30 میلیون بشکه توافق شده در نشست 160 اوپک، تولید کرده اند. افزایش عرضه نفت خام اعضای اوپک، افت تولید در دیگر بخش های جهان را جبران می کند، افت تولید در برخی از پروژه های نفتی جهان در ماه آوریل حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز بوده است. آمارهای تولیدی که به طور مستقیم از سوی اعضای اوپک به دبیرخانه گزارش شده است، رقم های بالاتری را نسبت به داده های منابع ثانویه نشان می دهد. عربستان سعودی اعلام کرد: این کشور در ماه آوریل روزانه 10 میلیون و 100 هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در مقایسه با ماه مارس روزانه 179 هزار بشکه رشد نشان می دهد. تازه ترین گزارش دبیرخانه اوپک به نقل از منابع ثانویه حکایت از این دارد که تولید نفت خام عربستان سعودی در ماه آوریل به 9 میلیون و 897 هزار بشکه در روز رسیده است. تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک نیز در ماه آوریل با رشد همراه بوده است، تازه ترین برآورد اوپک نشان می دهد تولید نفت کشورهای غیر عضو این سازمان در سال جاری روزانه 640 هزار بشکه افزایش می یابد که این رقم نسبت به برآورد پیشین روزانه 50 هزار بشکه رشد نشان می دهد. نشست بعدی اوپک در 14 ژوئن (25 خرداد) در وین اتریش برگزار خواهد شد. 12 عضو اوپک که بیش از یک سوم نفت خام جهان را تولید می کند، 23 آذر در یکصد و شصتمین خود در وین اتریش درباره سقف تولید گروهی 30 میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
عمیر خط لوله 8 اینچ گاز تفکیک گر میدان نفتی رگ سفید
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 1 خرداد 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: به همت کارکنان عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری خط لوله 8 اینچ گاز تفکیک گر سرچاهی شماره یک میدان نفتی رگ سفید تعمیر و بازسازی شد.
به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، رئیس اداره نگهداری و تعمیرات خطوط لوله شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در این باره توضیح داد: این خط لوله، گاز جدا شده از نفت شماری از چاه های میدان رگ سفید در محدوه عملیاتی این شرکت را با ظرفیت تقریبی 7 میلیون و 800 هزار فوت مکعب در روز از تفکیک گر سرچاهی به ایستگاه تقویت فشار شماره یک رگ سفید منتقل می کند. مهندس مهران کرم نژاد افزود: این خط لوله چندی پیش دچار آتش سوزی شده بود که با تلاش کارکنان این شرکت در حدود 24 ساعت تعمیر شد و در مدار عملیات قرار گرفت. وی ادامه داد: برای تعمیر این خط، نخست مسیر سخت گذر، هموار و جاده موقت احداث شد و سرانجام پس از تعویض بخش آسیب دیده لوله و فلنج ها، مراحل تعمیر با ایمنی کامل و بر اساس دستورعمل بازرسی فنی و خوردگی فلزات پایان یافت و جریان گاز به ایستگاه تقویت فشار شماره یک رگ سفید از سر گرفته شد. میدان رگ سفید در 150 کیلومتری شرق اهواز قرار دارد و تاسیسات روزمینی نیمه شمالی این میدان ( رگ سفید یک) از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری و بخش جنوبی آن (رگ سفید 2) از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران راهبری می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
فاز نخست سامانه و امضای الکترونیک صنعت نفت راه اندازی می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 1 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: فاز نخست سامانه و امضای الکترونیک صنعت نفت روز پنج شنبه (4 خرداد) یا حضور وزیران نفت و صنعت، معدن و تجارت در جزیره کیش راه اندازی می شود.
به گزارش خبرنگار شانا، مشکلات و ضعف های سیستم خرید کالای جاری در صنعت نفت، تاخیر طولانی از زمان سفارش دهی، تعدد انبارها، حجم بالای موجودی انباشته، نبود سیاست یکپارچه و وجود فعالیت های موازی و غیرمنسجم، از جمله مشکلات سیستم خرید جاری در صنعت نفت است که ضرورت راه اندازی سامانه و امضای الکترونیک در این صنعت را ایجاد کرده است. کاهش هزینه های انبارداری و صرفه جویی در خرید کالاها از طریق برنامه ریزی دقیق، از جمله شاخص های سامانه جدید است که موجب رقابت پذیری بیشتر میان سازندگان و تولیدکنندگان کالا و دسترسی آسان به منابع و آمار و اطلاعات و در نهایت رضایت متقاضیان می شود. احمد تولایی، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران، پیش تر درباره این موضوع به خبرنگار شانا گفته بود که سال 1391 در صنعت نفت، سال بدون کاغذ است. وی با پیش بینی راه اندازی پروژه امضای الکترونیک در سال جاری گفته بود که بسیاری از مکاتبات و نامه‌نگاری‌های صنعت نفت در این سال بدون کاغذ انجام می شود. اسرافیل پوررستمی، نماینده تام الاختیار وزیر نفت و دبیر شورای سیاست گذاری تامین و ساخت کالا نیز در این زمینه یادآور شده بود: سامانه ایران کد در وزارت نفت سه پروژه دارد که سیستم الکترونیک تامین کالا، یکپارچگی تامین کالا و پروژه CA (امضای الکترونیک) از جمله آنهاست. به گفته پوررستمی، در دو سال اخیر ایران کد با تلفیق دو سیستم قدیمی و جدید امکانات زیادی را در حوزه تامین کالا در اختیار وزارت نفت قرار داده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تعمیر و بازسازی 11 توربین مولد نیرو در مناطق نفت خیز جنوب
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 خرداد 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب از تعمیر و بازسازی 11 دستگاه توربین گازی با قدرت 15 مگاوات در کارگاه مرکزی این شرکت در اهواز خبر داد.
مهندس پرویز زکی در گفت و گو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب اظهار کرد: این توربین ها مربوط به تاسیسات عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که با تلاش و همت کارشناسان و متخصصان این شرکت و شرکت های بخش خصوصی بازسازی و مورد استفاده قرار گرفتند. وی افزود: برای تامین و ساخت قطعات ثابت و متحرک این توربین ها بر اساس استانداردهای صنعت نفت، ابتدا شرکت های داخلی فعال در این زمینه ارزیابی و نسبت به انتخاب شرکت های با تجربه و توانمند اقدام شد. مهندس زکی گفت: پس از تعمیر اساسی موفق یک دستگاه از این توربین ها و کسب تاییدهای لازم تعمیر 10 دستگاه دیگر برنامه ریزی و در سال گذشته انجام شد. مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب با اشاره به این که هزینه تامین قطعات و تعمیر هر دستگاه توربین توسط شرکت های خارجی 40 میلیارد ریال محاسبه شده بود اظهار کرد: تحقق این کار مهم در داخل علاوه بر دستیابی به دانش فنی، ایجاد فرصت های شغلی، و تضمین تامین قطعات آنها،در مجموع موجب صرفه جویی نیز شده است. شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب یکی از شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که در اواخر سال 1382 تاسیس شد. این شرکت تعمیرات اساسی تأسیسات، تجهیزات و انواع ماشین‌آلات فرآیندی بالای 4 هزار اسب بخار از جمله انواع توربین‌های گازی مورد استفاده در صنعت نفت را عهده دار است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نخستین جکت فاز 14 تا پایان این هفته نصب می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: نخستین جکت فاز 14 پارس جنوبی به محل منتقل شده و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی تا پایان هفته جاری در خلیج فارس نصب می شود.
به گزارش خبرنگار شانا، فاز 14 پارس جنوبی با 36.13 درصد پیشرفت و با هدف تولید روزانه 56 میلیون و 500 هزار مترمکعب گاز ترش و75 هزار بشکه میعانات گازی در حال اجراست. چهار عرشه تولیدی هر کدام با ظرفیت روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز از سوی شرکت ایزوایکو در حال ساخت بوده و بر اساس برنامه قرار است در هر سکوی این فاز گازی 11 چاه حفاری شود. برای توسعه فاز 14 پارس جنوبی، 44 حلقه چاه توصیفی و توسعه ای حفاری می شود که حفاری 22 حلقه آن به عهده شرکت ملی حفاری ایران است و هم اکنون دو ریگ حفاری در این فاز گازی مستقر و قرار است دو چاه توصیفی در این فاز حفاری شود ضمن آنکه حفاری یکی از این چاه ها رو به پایان است. بخش خشکی فاز 14 پارس جنوبی نیز با 41 درصد پیشرفت و خطوط لوله آن با 55 درصد پیشرفت در حال ساخت است و بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس تا کنون همه اقلام و تجهیزات مورد نیاز فاز 14 تامین شده و لوله های مورد نیاز این فاز نیز تامین و پوشش دهی آنها انجام شده است. دو خط لوله زیردریایی 32 اینچ به طول 260 کیلومتر و دو خط لوله زیردریایی 18 اینچ به طول 18 کیلومتر در این فاز ساخته خواهد شد. تولید سالانه 1.05 میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه 400 تن گوگرد نیز از دیگر تولیدات فاز 14 پارس جنوبی خواهد بود. فاز 14 پارس جنوبی به روش تامین مالی فاینانس از محل منابع داخلی و اوراق مشارکت با برآورد مالی 6 میلیارد و 143 میلیون دلار از سوی کنسرسیومی متشکل از 8 شرکت پیمانکار و سازنده ایرانی در منطقه پارس 2 ( پارس کنگان) و حوزه آب های مشترک ایران و قطر در دست اجراست.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
یک میلیارد و 600 میلیون ریال در شرکت نفت و گاز کارون صرفه جویی شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 خرداد 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: با ساخت دو دستگاه تابلو (پنل) برق واحدهای نمک زدایی در شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، افزون بر جلوگیری از کاهش تولید، یک میلیارد و 600 میلیون ریال صرفه جویی شد.
به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، رئیس اداره نگهداری و تعمیرات این شرکت در این باره توضیح داد: با توجه به این که تابلوهای برق راه انداز کمپرسورهای هوا در کارخانه های نمک زدایی شماره 3 و شماره 2 اهواز پاسخگوی نیازهای کنونی این کارخانه نبود، طرح تعویض آن در دستور کار قرار گرفت. مهندس عبدالعلی رادفرد گفت: به سبب ارائه قیمت پایه 980 میلیارد ریال از سوی پیمانکار، کارکنان بخش غرب تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون در طرحی که خارج از چارچوب وظایف آنها قرار داشت، اقدام به ساخت این تابلوها کردند. وی افزود: تابلوهای جدید از لحاظ ایمنی و آسانی در انجام کارهای تعمیراتی بهتر از مشابه خارجی و بهینه سازی سامانه را به دنبال داشته است. رادفر با اشاره به این که تمام تجهیزات لازم برای ساخت این تابلوها در استان خوزستان تامین شده است، اظهار کرد: هم اکنون یک دستگاه از تابلوهای ساخته شده در کارخانه نمک زدایی شماره 3 اهواز نصب و راه اندازی شده است و تابلو دیگر نیز به زودی در کارخانه نمک زدایی شماره 2 اهواز نصب می شود. شرکت بهره برداری نفت و گازکارون، از شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز است که افزون بر یک میلیون بشکه نفت در روز از میدان های نفتی اهواز، آب تیمور، منصوری، رامین و دارخوین تولید دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بهای نفت خام بیش از یک دلار افزایش یافت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: عزم چینی ها برای افزایش رشد اقتصادی و توجه معامله گران به مذاکرات هسته ای ایران و غرب در بغداد، روند کاهشی بهای نفت را در روز دوشنبه (اول خرداد) متوقف کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویویرک، تأکید ون جیابائو، صدر اعظم چین بر «اولویت دادن به حفظ رشد اقتصادی» نشان داد پس از مشاهده چند نشانه از کند شدن اقتصاد اژدهای زرد، مسئولان این کشور به دنبال چاره جویی هستند. امیدواری به سیاست های تشویقی اقتصادی در چین و تأکید اعضای گروه هشت بر تقویت رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، سبب شد بهای نفت، شاخص بازارهای سهام و بعضی مواد اولیه صنعتی افزایش یابد. بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئیه سال جاری میلادی، یک دلار و 67 سنت افزایش یافت و در سطح 108 دلار و 81 سنت تثبیت شد و حتی در معاملات بین روز، تا مرز 109 دلار و 26 سنت نیز پیش رفت. بهای نفت خام دبلیو.تی.آی آمریکا برای تحویل در ژوئیه نیز پس از 6 روز افت پیاپی، یک دلار و 9 سنت افزایش یافت و به 92 دلار و 57 سنت برای هر بشکه رسید. تفاوت قیمت شاخص برنت دریای شمال با شاخص دبلیو.تی.آی آمریکا هم اکنون به 15 دلار و 95 سنت رسید و حتی اصلاحات تازه زیرساخت های انتقال نفت آمریکا نتوانست این فاصله را کم کند. سران گروه هشت همچنین از باقی ماندن یونان در حوزه یورو حمایت کردند اما راهکاری برای خروج این کشور از بحران ارائه ندادند. ارزش یورو نیز در برابر دلار افزایش یافت و از آن جا نفت خام به دلار قیمت گذاری شود، با رشد افت ارزش این ارز، مطلوبیت طلای سیاه برای دارندگان ارزهای دیگر افزایش یافت. پیش بینی می شود دیدار یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای از تأسیسات ایران، تأثیر مثبتی بر مذاکرات این کشور و اعضای دائم شورای امنیت و آلمان در بغداد داشته باشد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تولید ال ان جی یمن از سرگرفته می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: بنابر اعلام شرکت توتال، تولید ال ان جی یمن شاید در 10 روز آینده از سرگرفته می شود.
به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، شرکت فرانسوی توتال، بزرگ ترین سهامدار در شرکت سرمایه گذاری مشترک یمن ال ان جی اعلام کرد: در پی سومین انفجار یک خط لوله گازی یمن در سال جاری میلادی که سبب شد حفاظت از آن توسعه یابد، شرکت یمن ال ان جی شاید هفته آینده فعالیت خود را از سربگیرد. پاتریک دو لا شواردیر، رئیس امور مالی شرکت توتال احتمال داد تولید ال ان جی یمن حدود 10 روز دیگر از سرگرفته شود. وی افزود: شرکت توتال این خط لوله را تعمیر می کند و امنیت و حفاظت از این خط لوله گازی را افزایش خواهد داد. شرکت یمن ال ان جی در حال تعمیر یک خط لوله گازی است که 14 ماه مه (25 اردیبهشت) منفجر و در پی این حادثه، عرضه گاز به کارخانه ال ان جی در بندر بلحاف در سواحل اقیانوس هند متوقف شد. این خط لوله 38 اینچی همچنین 26 آوریل گذشته (7 اردیبهشت) و ماه مارس گذشته در پی انفجار آن تعطیل شد. شواردیر اظهار کرد: شرکت توتال نظارت بیشتری بر این خط لوله گازی خواهد داشت و با قبایلی که نزدیک به محل عبور این خط لوله زندگی می کنند، همکار بیشتری خواهد کرد. به گفته وی، با بروز سه انفجار در مسیر این خط لوله به نظر می رسد که همکاری و نظارت بیشتری لازم است از این خط لوله بشود. سهم شرکت توتال از تولید شرکت سرمایه گذاری مشترک یمن ال ان جی 75 هزار بشکه معادل نفت در روز است؛ شرکت توتال با توقف تولید ال ان جی در یمن، همچنین نشت گاز در نیجریه و دریای شمال دست به گریبان شده است. شرکت توتال مستقر در پاریس قراردادی برای خرید سالانه 2 میلیون تن ال ان جی ظرف مدت 20 سال از پروژه یمن ال ان جی دارد و حمله به تاسیسات ال ان جی و خطوط لوله نفت و گاز یمن، از اوایل سال 2011 بحران اقتصادی در این کشور را تشدید کرده است. پروژه 4 و نیم میلیارد دلاری «یمن ال ان جی» که دارای 2 واحد (ترن) تولید است، ظرفیت تولید سالانه 6 میلیون و 700 هزار تن ال ان جی را دارد و بزرگ‌ترین پروژه صنعتی یمن به شمار می رود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
هشدار بغداد به دولت کردستان درباره ساخت خط لوله صادرات نفت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: بغداد به منطقه کردستان عراق هشدار داد: قرارداد ساخت یک خط لوله جدید صادرات نفت به آنکارا به مجوز دولت مرکزی نیاز دارد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس از بغداد، بیانیه دولت عراق در حالی منتشر شد که یکشنبه (31 اردیبهشت) آشتی هورامی، وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق، از ساخت یک خط لوله نفتی جدید برای صادرات مستقیم نفت میدان های نفتی منطقه کردنشین به بندر جیحان ترکیه خبر داده بود. علی الموسوی، مشاور رسانه ای نوری المالکی، نخست وزیر عراق در این باره گفت: دولت عراق با قراردادهای نفتی منطقه کردنشین مشکلی ندارد اما این منطقه باید از قانون اساسی عراق و قوانین حاکم میان دو طرف پیروی کنند. منطقه کردستان عراق هم اکنون بر سر واگذاری قراردادهای نفتی به شرکت های بین المللی و سهم این منطقه از درآمدهای نفتی با دولت مرکزی بغداد اختلاف دارد. منطقه کردنشین به دلیل پرداخت نشدن هزینه شرکت های نفتی بین المللی از سوی دولت مرکزی بغداد، صادرات نفت خود را از آوریل گذشته متوقف کرده است. بهرام صالح، نخست وزیر منطقه کردستان عراق سال گذشته میلادی اعلام کرده بود: مقام های منطقه کردستان عراق با مقام های دولت مرکزی عراق توافق کرده اند که صادرات نفت این منطقه را سال آینده به 175 هزار بشکه در روز افزایش دهند. بغداد اعلام می کند که کنترل صادرات نفت عراق تنها به عهده دولت مرکزی است و امضای قراردادهای نفتی منطقه کردنشین با شرکت های نفتی بین المللی را بدون اجازه دولت مرکزی غیر قانونی می داند؛ در حالی که مقام های اقلیم کردستان عراق معتقدند که منطقه کردنشین حق توسعه میدان های نفتی این منطقه بدون مشورت با بغداد را دارد. دولت منطقه ای کردستان عراق در نظر دارد نفت خام میدان های خود را به طور مستقیم از یک خط لوله جدید که در سال 2013 تکمیل می شود، به ترکیه صادر کند. کردستان عراق در نظر دارد با ساخت یک خط لوله جداگانه برای صدور نفت منطقه کردنشین به بندر جیحان ترکیه، علاوه بر تامین خوراک یک پالایشگاه بزرگ این شهر بندری، نفت اضافی را از آنجا روانه بازارهای جهانی کند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ترکیه از عراق گاز می خرد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: بنا بر اعلام مقام های ارشد، ترکیه آماده واردات گاز از عراق است.
به گزارش پایگاه اینترنتی نشریه پلاتس از اربیل، بنا بر اعلام مقام های آگاه، ترکیه آماده واردات گاز از عراق، از جمله گازهای همراه از منطقه خودمختار کردستان عراق است. ابراهیم پالاز، مدیرعامل شرکت بوتاش اینترنشنال، زیرشاخه شرکت دولتی بوتاش ترکیه، در کنفرانس بین المللی انرژی آرنا در اربیل گفت: ترکیه خواهان خرید گاز از عراق است. وی افزود: بازار رو به رشد گاز ترکیه، راه حل مناسبی برای حل مشکلات کنونی عراق در بخش درآمدزایی تولید گازهای همراه از میدان های بزرگ نفتی آن است. پالاز گفت: گاز عراق می تواند ظرف ماه های آینده برای این کشور درآمدزا باشد. وی در پاسخ به سوال ترکیه برای دریافت گازهای همراه یا غیرهمراه با عراق قرارداد امضا خواهد کرد، گفت: چنانچه حجم گاز زیاد باشد، ترکیه به یقین علاقه مند به دریافت گازهای همراه از این کشور خواهد بود. محمت کونوک، معاون مدیرعامل شرکت بوتاش نیز گفت: استراتژی این شرکت بر تامین امنیت انرژی ترکیه و تاسیس یک پروژه کریدور جنوبی برای عرضه گاز به اروپا متمرکز است. وی اظهار کرد: ترکیه قصد دارد به یک هاب انرژی تبدیل شود، به همین منظور گفت وگوها در این باره با عراق اهمیت دارد. بریس اکینسی، یک مقام وزارت امور خارجه ترکیه نیز گفت: ترکیه به دنبال تنوع بخشی بیشتر به مسیرهای واردات گاز است، به همین منظور ذخایر گازی کردستان برای بازار ترکیه اهمیت بسیاری دارد. بدر جعفر، رئیس شرکت کرسنت پترولیوم امارات، از اعضای یک کنسرسیوم تولید گاز در کردستان عراق نیز گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، ذخایر گازی عراق حدود 6 تریلیون مترمکعب و به طور مساوی میان منطقه کردستان و دیگر بخش های عراق تقسیم شده است. بنا بر اعلام مقام‌های انرژی ترک، شرکت سیاه کالم مستقر در استانبول قصد دارد واردات گاز با حجم 700 میلیون مترمکعب گاز از عراق را آغاز کند و تا سال 2033 ظرفیت ترانزیت گاز را به 3 میلیارد دلار افزایش خواهد داد. با آن که خط لوله گازی برای ترانزیت گاز عراق به بازارهای داخلی ترکیه و فروش آن به اروپا وجود ندارد، این منابع آگاه اعلام کردند: مقام‌های عراقی قصد دارند صادرات گاز طبیعی به ترکیه را تا سال 2015 آغاز کنند. ترکیه هم اکنون از روسیه، ایران و آذربایجان، گاز و از الجزایر و نیجریه نیز ال ان جی وارد می‌کند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
موافقتنامه طرح توسعه میدان نفتی بند کرخه امضا شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 خرداد 1391


شانا_ گروه نفت: موافقتنامه طرح توسعه میدان نفتی بند کرخه بعدازظهر امروز (سه شنبه) میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) امضا شد.
به گزارش خبرنگار شانا، میدان نفتی بند کرخه در 30 کیلومتری شمال غربی اهواز قرار دارد؛ این میدان حالت کوهانکی دارد و شامل 3 کوهانک جنوبی، شمالی و میانی می شود. مخازن هدف در این میدان سازند ایلام و سروک است. کوهانک جنوبی در این میدان برای اجرای فاز اول توسعه در نظر گرفته شده است. فعالیت های پیش بینی شده در فاز اول توسعه میدان نفتی بند کرخه شامل تهیه برنامه جامع توسعه میدان (ام دی پی)، تولید حدود 20 هزار بشکه نفت در روز، ساخت تاسیسات بهره برداری موردنیاز برای فرآورش نفت تولیدی از میدان، ساخت راه ها و زیرساخت های موردنیاز، ارزیابی کوهانک میانی و شمالی در هر دو لایه ایلام و سروک برای توسعه در فاز دوم، برنامه ریزی برای ازدیاد برداشت از مخزن و چاه با کمک روش های فرازآوری مصنوعی در فاز دوم و انجام مطالعات و فعالیت آزمایشگاهی برای ارائه روش های بازیافت پیشرفته است. توسعه میدان بند کرخه به شیوه قراردادهای بیع متقابل انجام خواهد شد. مطالعات اولیه در این میدان نشان می دهد لایه ایلام در کوهانک جنوبی و میانی با ظرفیت افزون بر 2 میلیارد بشکه نفت درجا است برآوردها نشان می دهد تقریبا 1.9 میلیارد بشکه نفت درجا در لایه سلوک این میدان قرار دارد. نفت ارزیابی شده در لایه ایلام دارای درجه سنگینی API 23 و نفت لایه سروک دارای درجه سنگینی API 18 است. این میدان در سال 1387 به شرکت مهندسی و توسعه نفت واگذار شده که به منظور بهره برداری از آن پروژه های لرزه نگاری، حفاری، 2 حلقه چاه و ایجاد تاسیسات روزمینی، تولید زودهنگام به میزان 7 هزار و 500 بشکه در روز در حال پیگیری است. مطالعات زیست محیطی بند کرخه نیز برای بررسی اثرهای اجرایی پروژه ها بر محیط پیرامون از طریق شرکت خدمات مهندسی مشاور انجام و مجوز زیست محیطی لازم برای توسعه میدان از سوی سازمان محیط زیست صادر شده است. برای اجرای عملیات حفاری حدود 10 کیلومتر راه در محوطه 4 چاه و فلر طراحی انجام شد که هم اکنون آماده بهره برداری است. مطالعات مهندسی پایه روزمینی نیز در آبان 1390 و در مدت 5 ماه پایان یافته است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
32 حلقه چاه نفت و گاز در 2 ماه گذشته حفاری و تکمیل شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 خرداد 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری از حفر و تکمیل 32 حلقه چاه های نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی کشور به وسیله ناوگان این شرکت در دو ماه نخست سال جاری خبر داد.
مهندس مهران مکوندی امروز سه شنبه (2 خرداد) در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: از این تعداد 20 حلقه چاه توسعه ای و 12 حلقه تعمیری بوده است. وی افزود: از شمار این چاه ها، 12 حلقه چاه توسعه ای و 7 حلقه تعمیری در گستره فعالیت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، 4 حلقه توسعه ای در شرکت نفت مناطق مرکزی، 4 حلقه تعمیری در شرکت نفت فلات قاره و 4 حلقه چاه توسعه ای و یک حلقه تعمیری در قالب پروژه های در دست اجرای این شرکت حفاری و مراحل تکمیل آن انجام شد. مکوندی با اشاره به رشد افزون بر 60 درصدی حفاری شمار چاه ها گفت: شمار چاه های حفاری شده در این مدت در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 12 حلقه بیشتر است. معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری، متراژ حفاری از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت را 75 هزار و 242 متر عنوان و اضافه کرد: در این مدت حفاری 5 حلقه چاه 174 روز زودتر از برنامه کارفرماها به اتمام رسید که از نظر شتاب بخشی در تولیدی کردن چاه ها و سود و صرفه اقتصادی برای کشور قابل توجه است. وی افزایش شمار دستگاه های حفاری، استانداردسازی فعالیت ها، توجه به آموزش نیروی انسانی، استفاده از فناوری های نو و رعایت اصول ایمنی را از عوامل اثرگذار در شتاب بخشیدن به عملیات حفاری و ارائه کار با کیفیت بالا برشمرد. شرکت ملی حفاری ایران یکی از شرکت های بالادستی تابع شرکت ملی نفت ایران است که هم اکنون با بهره گیری از افزون بر 70 دستگاه حفاری بیش از 90 درصد عملیات حفاری و خدمات فنی و تخصصی این صنعت را در مناطق خشکی و دریایی 10 استان کشور در مرکز، شمال شرق، غرب و جنوب غرب و آب های خلیج فارس به عهده دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
جشن دانش آموختگی210 دانشجوی دانشکده نفت آبادان فردا برگزار می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 خرداد 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: آیین جشن دانش آموختگی 210 نفر از دانشجویان دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان آبادان فردا(چهارشنبه 3 خرداد) با حضور مقام های عالی وزارت نفت برگزار می شود.
رئیس دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان آبادان در گفت و گو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب در این باره توضیح داد: این آیین همزمان با سوم خرداد، سالروز حماسه غرورآفرین فتح خرمشهر در سینما نفت آبادان برگزار خواهد شد. دکتر جمشید مقدسی اظهار کرد: از مجموع دانش آموختگان 151 نفر در مقطع کارشناسی و 59 نفر در مقطع کارشناسی ارشد هستند. وی افزود: دانشجویان مقطع کارشناسی در رشته های مهندسی اکتشاف، شیمی، ایمنی و حفاظت و بازرسی فنی و دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی اکتشاف، شیمی و بازرسی فنی دانش آموخته شده اند. مقدسی درباره بیش از 70 سال فعالیت دانشگاه صنعت نفت گفت: این دانشگاه در مدت فعالیت خود با تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی افتخار دارد که به سهم خود گام های موثری در راه شکوفایی و بالندگی کشور برداشته است. رئیس دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان آبادان با اشاره به نام گذاری سال جاری به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: در این سال مجموعه مدیران، استادان و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت تمام تلاش خود را در زمینه های گوناگون برای خلاقیت و نوآوری هر چه بیشتر در تولید علم و فناوری به کار گرفته اند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تعمیر و بازسازی یک هزار و 147 شاخه لوله جداری چاه‌های نفت و گاز
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 خرداد 1391


اهواز ‌_ شانا _ گروه نفت: یک هزار و 147 شاخه لوله جداری چاه‌های نفت و گاز در کارگاه مرکزی شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب در اهواز در یک سال گذشته، تعمیر و بازسازی شد.
به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، لوله‌های جداری یکی از پرمصرف‌ترین کالاهای مورد نیاز حفاری چاه‌های نفت و گاز محسوب می شود و شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب یکی از معدود مجموعه های صنعتی کشور است که توانمندی بازسازی این لوله ها را در اختیار دارد. بر اساس اعلام روابط عمومی این شرکت در مدت پیش گفته همچنین 950 قطعه از کالاهای حفاری از جمله فلنج و شوتینگ نیپل در این کارگاه ساخته و 370 عدد فلنج تعمیر شد. تنظیم و تعمیر 4 هزار و 131 دستگاه شیر ایمنی، مشبک کاری 6 شاخه لوله حفاری، بخش دیگری از دیگر فعالیت های انجام شده در این کارگاه به شمار می آید. کارگاه مرکزی اهواز زیرمجموعه شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب است که دارای کارگاه های تراشکاری، تعمیر ماشین آلات و موتور، ساخت و جوشکاری، برق و سیم پیچی و کارگاه تعمیرات شیرهای ایمنی است. این کارگاه علاوه بر پشتیبانی گروه های تعمیرات اساسی این شرکت، به سازمان های متقاضی شامل شرکت های بهره برداری نفت و گاز کارون، مارون، آغاجاری، گچساران و مسجدسلیمان، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت پایانه های صادرات مواد نفتی ایران، دیگر شرکت های زیر پوشش وزارت نفت و نیز شرکت های دولتی و خصوصی خدمات فنی تخصصی ارائه می دهد. شرکت خدمات مهندسی و تجهیزاتی صنعتی توربین جنوب، یکی از شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که در اهواز استقرار دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سهام 3 شرکت پتروشیمی واگذار می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: عرضه سهام 3 شرکت پتروشیمی از طریق فرابورس در برنامه واگذاری های خرداد 91 قرار دارد.
به گزارش خبرنگارشانا، سهام 15 شرکت دولتی در سبد واگذاریهای سومین ماه سال 91 سازمان خصوصی سازی برای عرضه از طریق بورس، مزایده و فرابورس قرار دارد. سه شرکت پتروشیمی در صف فروش قرار گرفته اند، 70 درصد سهام پتروشیمی بیستون معادل 350 میلیون سهم به ارزش پایه هر سهم 2 هزار و 591 ریال و ارزش کل پایه 906 میلیارد و 850 میلیون ریال در سبد واگذاری های روز 22 خرداد برای عرضه در فرابورس قرار دارد. همچنین 100 درصد سهام پایانه ها و مخازن پتروشیمی معادل 300 سهم به ارزش پایه هر سهم 684 میلیون و 470 هزار ریال و ارزش کل پایه 205 میلیارد و 341 میلیون ریال از طریق فرابورس در روز 23 خرداد و 89/19 درصد سهام شرکت پتروشیمی داراب معادل 700 میلیون و 709 هزار و 767 سهم به ارزش پایه هر سهم 1583 ریال و ارزش کل پایه 220 میلیارد و 578 میلیون و 311 هزار و 599 ریال از طریق فرابورس در روز 24 خردادماه جاری عرضه خواهد شد. به گزارش شانا سهم واگذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از کل واگذاری های کشور در قالب اصل 44 قانون اساسی 12.3 درصد بوده است. چندی پیش رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: این شرکت در راستای اجرای سیاست های اصل 44، به عنوان شرکت پیشتاز در زمینه خصوصی سازی توانسته است در سال های 1386 تا 1389 بیش از 21977 میلیون سهم به ارزش 90496 میلیارد ریال از شرکت های تولیدی یا مجری طرح را از طریق سهام عدالت (5/36 درصد) رد دیون دولت (5 / 47 درصد) بورس و مزایده (15 درصد) و سهام ترجیحی (1 درصد) واگذار کند. مرتضی رحیمیان افزود: این شرکت در سال 1390 با انتقال سهام 15 شرکت زیرمجموعه به هلدینگ خلیج فارس به ارزش اسمی 24 هزار میلیارد ریال که ارزش واقعی افزون بر 100 هزار میلیارد ریال را دارد، روند خصوصی سازی را به سرعت ادامه داد. وی ادامه داد: واگذاری 555 میلیون سهم به ارزش 4892 میلیارد ریال شامل سهام شرکت های بازرگانی پتروشیمی بین الملل، پتروشیمی بروجن، پتروشیمی ممسنی و پتروشیمی کاویان و اخذ پذیرش شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از سازمان بورس اوراق بهادار، از دیگر فعالیت های مهم این شرکت در سال 1390 در زمینه تحقق کامل اصل 44 در شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده است. رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی از واگذاری قطعی هلدینگ خلیج فارس در شش ماه نخست امسال خبر داد و گفت: پرونده خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی امسال بسته می شود. مرتضی رحیمیان افزود: در هفته های اخیر وضعیت هلدینگ در سازمان بورس بررسی شده است و پیش بینی می شود مراحل نهایی برای واگذاری 15 شرکت زیرمجموعه این هلدینگ در شش ماه نخست سال انجام شود. وی با بیان این که در همسویی با مصوبات سال گذشته دولت 41.7 درصد از هلدینگ بابت رد دیون دولت واگذار خواهد شد، تصریح کرد: این بدهی مربوط به 6 تا 7 بانک بوده است. رحیمیان همچنین از احتمال اختصاص بخش دیگری از سهام این هلدینگ به صندوق بازنشستگی صنعت نفت خبر داد و افزود: پیش تر نیز 40 درصد از سهام این هلدینگ بابت سهام عدالت، یک درصد به آستان قدس رضوی و شماری نیز به عنوان سهام ترجیحی واگذار شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
استفاده از صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری ضروری است
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 خرداد 1391


شاناـ گروه نفت: عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: استفاده از صندوق توسعه ملی از تصمیم های خوبی است که کمیسیون انرژی پیشنهاد داد و در کمیسیون تلفیق و در نهایت در صحن به تصویب رسید.
موید حسینی صدر ،عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شانا در باره تصویب سهم 14.5 درصدی وزارت نفت از درآمد حاصل از فروش نفت برای توسعه این صنعت گفت: در ابتدا نظر ما این بود که 20 درصد از درآمد نفت به خود وزارت نفت اختصاص پیدا کند که 14.5 درصد تصویب شد. وی ابراز امیدواری کرد وزارت نفت با بکارگیری سرمایه های بخش خصوصی -که در قالب اوراق مشارکت به این وزارت خانه اجازه داده شده از صندوق توسعه ملی استفاده کند- بتواند امسال سرمایه گذاری خوبی داشته باشد و روند بهره برداری از میادین مشترک شتاب بیشتری بگیرد. این عضو کمیسیون انرژی افزود: امیدواریم سازمان هدفمندی هم به قانون عمل کرده و درآمد حاصل از فروش گاز و برق را به شرکتهای خدمت رسان برگرداند مخصوصا در مورد گاز ،ما با مشکلات جدی روبرو هستیم و اگر سهم این بخش به آنها بر نگردد نمی توانیم توسعه مناسب در این بخش داشته باشیم. وی ادامه داد اکنون سازمان هدفمند سازی ،هنوز سهم وزارت نیرو و شرکت گاز را به طور کامل تادیه نکرده است. صدر در رابطه با تعیین سود 20 درصدی برای اوراق مشارکت وزارت نفت بیان داشت: در رابطه با سود اوراق مشارکت صنعت نفت باید گفت که این اوراق داراری ارزش زیاد و سود مناسب است. حسینی صدر به امکان استفاده وزارت نفت و بخش خصوصی از صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت پرداخت و گفت:استفاده از صندوق توسعه ملی یکی از تصمیمات خوبی است که کمیسیون انرژی پیشنهاد داد و در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید و ضرورت سرمایه گذاری در صنعت نفت این موضوع را می طلبید و امیدوارم مسئولین امر پیگیری کنند تا به نتیجه برسد. منتخب مردم خوی در پاسخ به این سوال که اولویت کمیسیون انرژی در مجلس نهم چه موضوعاتی می تواند باشد، تاکید کرد: در این دوره از مجلس باید بیشتر به مسائلی مانند اجرای برنامه پنجم توسعه شامل هدف گذاری برای توسعه صنعت نفت و گاز و حوزه وزارت نیرو توجه کنیم.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
هرگونه اظهارنظر درباره قیمت گاز مورد تایید نیست
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 خرداد 1391


شانا _ گروه گاز: مجید بوجارزاده گفت: شرکت ملی گاز در زمینه افزایش یا ثابت ماندن قیمت گاز هیچ گونه اطلاعی نداشته و تصمیم گیری در این زمینه، به عهده ستاد هدفمندی یارانه ها است.
به گزارش شانا، 17 ماه پیش، بزرگ ترین طرح اقتصادی کشور پس از سال ها بحث و بررسی، از حرف و گفتار فاصله گرفت و جامه عمل پوشید. جرقه های عملی این طرح مهم که از آن به عنوان بزرگ ترین جراحی اقتصادی کشور در بحث حامل های انرژی نام برده می شود، در دولت نهم زده شد و برای اجرای آن گروه های کارشناسی قوی بر لوکوموتیو اقتصادی دولت سوار شدند و در مسیری طولانی در راهروهای پیچ در پیچ اما دقیق، به کارشناسی آن پرداختند. امروز طرح اقتصادی هدفمند کردن یارانه ها که از افتخارات دولت خدمتگذار به شمار می آید و برای هیشه به نام دولت نهم ثبت شده است،قبای قانون به تن کرده و دستاوردهای قابل توجهی نیز برجای گذاشته است. قانون هدفمندی یارانه ها در بخش گاز، از جمله راه های مهم دولت برای کمک به تغییرات اساسی در دیدگاه های حاکم بر الگوها های مصرف در سطح ملی است و اجرای آن، موثرترین عامل برای تحقق سند چشم انداز در صنعت گاز برای رسیدن ایران به جایگاه واقعی در عرصه تجارت بین المللی انرژی به شمار می آید. شرکت ملی گاز ایران به عنوان متولی اصلی مدیریت صنعت گاز کشور، با احساس مسئولیت ملی و همگام با دیگر نهادهای مهم همزمان با تصویب قانون هدفمندی یارانه ها در مجلس شورای اسلامی، به منظور آماده سازی زمینه های لازم برای بهره وری حداکثری مشترکان گاز طبیعی از این نعمت ارزشمند، اقدام های مهمی در پیش، هنگام و پس از اجرای قانون یاد شده انجام داد. تشکیل ستاد اجرایی قانون هدفمندی یارانه ها در بالاترین سطوح مدیریتی و کارشناسی یک سال قبل از اجرای طرح و پیش بینی موارد لازم، تکمیل و ارتقای سامانه های اندازه گیری گاز ، برگزاری بیش از یکصدجلسه و بررسی روش های اجرایی قانون هدفمندی یارانه ها در بخش گاز، همچنین برگزاری دوره های مختلف آموزشی در سطوح عوامل اجرایی و نیروهای انسانی مرتبط با اجرای قانون به ویژه در بخش های خدماتی و پشتیبانی، انعقاد قرارداد با پژوهشکده سازمان هواشناسی به منظور اقلیم بندی شهرستان های مختلف، بخش هایی از کارکردهای شرکت ملی گاز برای اجرای هرچه بهتر این قانون مهم اقتصادی است. این اقدام ها به اینجا ختم نمی شود و برای ایجاد زمینه و شرایط مناسب، گام های دیگری نیز برداشته شد که از آن جمله تقسیم کشور از نظر آب و هوایی به پنج اقلیم، با همکاری سازمان هواشناسی کشور و توجه به تفاوت دما در سطوح استان و شهرستان در تعیین حداقل و حداکثر مصرف مجاز ومتعارف مشترکان در دو دوره زمانی سال (هفت ماه اول و پنج ماه دوم) است. بی شک انجام چنین فعالیت هایی از سوی شرکت ملی گاز برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، آثار قابل توجهی در عرصه مدیریت مصرف انرژی در بخش گاز برجای گذاشته است. با وجود افزایش 1.3 میلیون مشترک جدید گازطبیعی در سال نخست اجرای این قانون و انتظار رشد 10 درصدی مصرف در این بخش، نه تنها چنین نشد که کاهش 10 درصدی در مصرف گاز بخش خانگی ایجاد شد. منطقی شدن مصرف در بخش خانگی و تجاری در این دوره زمانی(یک سال نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها) سبب افزایش 12 درصدی صادرات گاز و درآمدزایی بیشتر برای کشور شده است. افزایش 10 درصدی مصارف بخش صنعت که با کاهش مصارف بخش خانگی و خدماتی میسر شده است، ‌همچنین افزایش 13 درصدی بخش حمل و نقل عمومی (با استفاده بیشتراز گاز طبیعی به جای بنزین) برخی دیگر از آثار مثبت اجرای قانون هدفمندی در حوزه گاز کشور بوده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
لزوم شتاب گیری روند گازرسانی به روستاهای مهاباد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 خرداد 1391


شاناـ گروه گاز: نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: با توجه به تصویب بودجه عمرانی در سال 90 و شرایط جوی منطقه، شتاب گیری روند گازرسانی به روستاهای باقی مانده لازم است.
جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: بودجه عمرانی این پروژه در سال 1390 مصوب شده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گازرسانی به روستاهای باقی مانده شهرستان مهاباد با توجه به فصل کاری و شرایط جوی این منطقه باید شتاب گیرد. به گزارش خبرنگار شانا، در پیگیری از مسئولان منطقه مهاباد، روستاهای پر جمعیت این منطقه از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده اند و روستاهای باقی مانده با اولویت آمار جمعیت، در برنامه گازرسانی هستند. پیش تر فرماندار مهاباد در آیین گرامیداشت سالروز تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا در مهاباد گفته بود : اختصاص 150 میلیارد ریال به اتمام طرح های نیمه تمام و ادامه گازرسانی به روستاها در سال جاری، بخشی از فعالیت های دولت نهم و دهم در شهرستان مهاباد است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سرمایه گذاری و تامین مالی سازندگان داخلی افزایش می یابد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی : سرمایه گذاری های جدید در توسعه ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت تاثیر گذار خواهد بود.
رییس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری با حضور و سرمایه گذاری در ساخت تجهیزات صنعت نفت می توانند در روند رو به رشد تولید داخل نقش آفرین بوده و دررسیدن به اهداف و برنامه های توسعه ای کشور،مشارکت کنند. مهندس سیروس تالاری افزود: مذاکره برای مشارکت بیشتر بانک ها و شرکت ها در جریان است و شرکت‌های عضو این انجمن توان تامین 80 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، را دارند که باحمایت سازندگان داخلی این مهم در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد. وی ادامه داد: همکاری خوبی با وزارت نفت و شرکت های تابعه وجوددارد و با حمایت مسئولان وزارت نفت و امضای توافق نامه با شرکت های تابعه در آینده نزدیک سهم سازندگان داخلی در تولید کالا و قطعه های مورد نیاز در داخل کشور افزایش خواهد یافت. وی افزود: کیفیت کالاهای ایرانی از سازندگان شرقی به مراتب بالاتر است و با اعتماد به سازنده داخلی و فراهم‌کردن زمینه‌های تامین مالی اجرای قراردادها می‌توان زمینه را برای توسعه فعالیت آنها با سرعت و کیفیت بیشتر فراهم کرد. تالاری با اشاره به امضای توافق نامه همکاری با شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: دو طرف توافق کردند شرکت های متبوع در زمینه تدوین سند ملی و نقشه راه توسعه روند ساخت داخل و توانمند سازی داخلی صنعت پتروشیمی، شناسایی سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات، دستگاه و مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت پتروشیمی همکاری کنند. وی تصریح کرد: از دیگر موارد همکاری دو طرف ،می توان به همکاری و به روز رسانی فهرست سازندگان و تامین کنندگان معتبر، ایجاد بازارهای کارآمد برای تامین دانش فنی مورد نیاز سازندگان داخلی و ارائه راه های تشویقی برای سازندگان موفق داخلی با یکدیگر ،اشاره کرد. رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ،پشتیبانی از شکل گیری کنسرسیوم های تخصصی سازندگان تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت پتروشیمی، پیش بینی تمهیدات لازم برای اختصاص سهم 30 تا 50 درصدی برای خرید داخل تجهیزات و کالای طرح های پتروشیمی و افزایش قدرت رقابت در بازارهای خارجی و صادراتی را از اهداف دیگر این انجمن دانست.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
قطر: نفت کافی در بازار موجود است
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: وزیر انرژی قطر شرایط عرضه نفت خام در بازارهای جهانی را مطلوب ارزیابی کرد.
به گزارش خبرگزاری داوجونز از دوحه، محمد بن صالح الساده امروز (سه شنبه 2 خرداد) اعلام کرد: اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ماه آینده میلادی در وین اتریش درباره مسائل مختلف بازارهای جهانی نفت خام به بحث و گفت و گو می پردازند. وی در حاشیه یک کنفرانس صنعتی گفت: هم اکنون کمبودی در بازارهای جهانی نفت خام احساس نمی شود. در همین حال مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اعلام کرد: با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار، محور اصلی نشست اوپک در 25 خرداد بررسی وضعیت عرضه و تقاضا و تصمیم گیری در باره آن خواهد بود. وی درباره گزارش هایی مبنی بر وجود 2.5 میلیون بشکه تولید مازاد در بازار نفت تصریح کرد: این گزارش ها مورد تایید نیست و تا کنون حدود یک میلیون بشکه افزایش تولید در مجموعه اوپک گزارش شده است. در پی تردیدها درباره شرایط اقتصادی جهان، بهای جهانی نفت خام در هفته های اخیر با افت همراه بوده است. عبدالله سالم البدری، دبیر کل اوپک نیز اوایل ماه جاری اعلام کرده بود: اعضای این سازمان به شدت در حال فعالیت برای پایین آوردن قیمت های نفت هستند که اوایل سال جاری میلادی به حدود 130 دلار برای هر بشکه افزایش یافته بود. بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئیه سال جاری میلادی، روز گذشته یک دلار و 67 سنت افزایش یافت و در سطح 108 دلار و 81 سنت تثبیت شد و حتی در معاملات بین روز، تا مرز 109 دلار و 26 سنت نیز پیش رفت. الساده همچنین تصریح کرد: در نشست آینده شرایط بهتر خواهد بود و تمام تحولات بازار نفت در دستور کار نشست 161 اوپک قرار می گیرد. عبدالکریم لعیبی که از اول ژانویه (11 دی 1390) سال جاری میلادی در مقام وزیر نفت عراق، ریاست دوره ای اوپک را بر عهده دارد، چندی پیش گفته بود: اوپک در نشست ژوئن با بررسی پیشنهادهای کارشناسان با همکاری دبیرخانه درباره افزایش یا تثبیت تولید تصمیم گیری می کند. 12 عضو اوپک که بیش از یک سوم نفت خام جهان را تولید می کنند، 23 آذر در یکصد و شصتمین نشست خود در وین اتریش درباره سقف تولید گروهی 30 میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند. نشست بعدی اوپک 14 ژوئن (25 خرداد) در وین اتریش برگزار خواهد شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بهای نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: پیشروی مذاکرات هسته ای ایران و نگرانی درباره وضعیت مالی کشورهای حوزه یورو باعث شد بهای نفت خام آمریکا دیروز (سه شنبه دو خرداد) به زیر 92 دلار بازگردد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، افزایش احتمال توافق ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای (آی.ای.یی.ای) سبب شد نگرانی درباره اختلال در عرضه نفت کاهش یابد و ادامه بحران بدهی های حوزه یورو نیز ابهام درباره تقاضای طلای سیاه را افزایش داد. یوکیا آمانو، رئیس آی.ای.یی.ای، یک روز پس از پایان مذاکراتش با مسئولان ایرانی پیش بینی کرد به زودی توافقی بین دو طرف حاصل می شود که همکاری ها درباره بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران را افزایش می دهد. قرار است ایران و شش قدرت بزرگ جهانی امروز (چهارشنبه سه خرداد) مذاکرات خود را درباره برنامه هسته ای دومین تولید کننده نفت اوپک در بغداد از سر گیرند. این تحولات سبب شد بهای هر بشکه نفت خام دبلیو.تی.آی آمریکا برای تحویل در ماه ژوئیه یک دلار و یک سنت کاهش یابد و به 91 دلار و 85 سنت برای هر بشکه برسد. آلمان با پیشنهاد فرانسه برای ایجاد اوراق قرضه واحد اروپایی مخالفت کرد و امید به افزایش هماهنگی و ثبات را در این قاره بحران زده کاهش داد. این مسئله سبب شد بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ژوئیه، شاخص نفت قاره اروپا، 40 سنت کاهش یابد و به 108 دلار و 41 سنت برسد. کاهش خوشبینی به اصلاح وضعیت مالی اتحادیه اروپا سبب شد ارزش یورو در برابر دلار کاهش یابد. با توجه به قیمت گذاری نفت به دلار، رشد ارزش این ارز به طور معمول با کاهش دادن مطلوبیت نفت خام برای دارندگان ارزهای دیگر، بهای این کالا را کاهش می دهد. سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (او یی سی دی) اعلام کرد وضعیت بحرانی اتحادیه اروپا می تواند رشد اندک اقتصادی اعضای این سازمان را تهدید کند. در معاملات دیروز، تفاوت قیمتی شاخص برنت با شاخص دبلیو.تی.آی باز هم افزایش یافت و به بیش از 16 دلار رسید. افت رتبه اعتباری ژاپن و رشد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته، از دیگر عوامل مؤثر در افت بهای نفت خام بودند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
طر: نفت کافی در بازار موجود است
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: وزیر انرژی قطر شرایط عرضه نفت خام در بازارهای جهانی را مطلوب ارزیابی کرد.
به گزارش خبرگزاری داوجونز از دوحه، محمد بن صالح الساده امروز (سه شنبه 2 خرداد) اعلام کرد: اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ماه آینده میلادی در وین اتریش درباره مسائل مختلف بازارهای جهانی نفت خام به بحث و گفت و گو می پردازند. وی در حاشیه یک کنفرانس صنعتی گفت: هم اکنون کمبودی در بازارهای جهانی نفت خام احساس نمی شود. در همین حال مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اعلام کرد: با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار، محور اصلی نشست اوپک در 25 خرداد بررسی وضعیت عرضه و تقاضا و تصمیم گیری در باره آن خواهد بود. وی درباره گزارش هایی مبنی بر وجود 2.5 میلیون بشکه تولید مازاد در بازار نفت تصریح کرد: این گزارش ها مورد تایید نیست و تا کنون حدود یک میلیون بشکه افزایش تولید در مجموعه اوپک گزارش شده است. در پی تردیدها درباره شرایط اقتصادی جهان، بهای جهانی نفت خام در هفته های اخیر با افت همراه بوده است. عبدالله سالم البدری، دبیر کل اوپک نیز اوایل ماه جاری اعلام کرده بود: اعضای این سازمان به شدت در حال فعالیت برای پایین آوردن قیمت های نفت هستند که اوایل سال جاری میلادی به حدود 130 دلار برای هر بشکه افزایش یافته بود. بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئیه سال جاری میلادی، روز گذشته یک دلار و 67 سنت افزایش یافت و در سطح 108 دلار و 81 سنت تثبیت شد و حتی در معاملات بین روز، تا مرز 109 دلار و 26 سنت نیز پیش رفت. الساده همچنین تصریح کرد: در نشست آینده شرایط بهتر خواهد بود و تمام تحولات بازار نفت در دستور کار نشست 161 اوپک قرار می گیرد. عبدالکریم لعیبی که از اول ژانویه (11 دی 1390) سال جاری میلادی در مقام وزیر نفت عراق، ریاست دوره ای اوپک را بر عهده دارد، چندی پیش گفته بود: اوپک در نشست ژوئن با بررسی پیشنهادهای کارشناسان با همکاری دبیرخانه درباره افزایش یا تثبیت تولید تصمیم گیری می کند. 12 عضو اوپک که بیش از یک سوم نفت خام جهان را تولید می کنند، 23 آذر در یکصد و شصتمین نشست خود در وین اتریش درباره سقف تولید گروهی 30 میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند. نشست بعدی اوپک 14 ژوئن (25 خرداد) در وین اتریش برگزار خواهد شد.
 
بالا