***** اخبار نفت و گاز*****

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
با صدور حکمی از سوی زنگنه
وزیری هامانه قائم مقام وزیر نفت شد


شانا _ گروه نفت: وزیر نفت با صدور حکمی سیدکاظم وزیری هامانه را به عنوان قائم مقام خود معرفی کرد.
به گزارش شانا، در حکم بیژن زنگنه خطاب به سیدکاظم وزیری هامانه آمده است: با توجه به تجارب و سوابق ارزشمند و اشراف جنابعالی بر امور صنعت نفت، بدینوسیله به عنوان قائم مقام وزیر نفت منصوب می شوید.امید است با استعانت از پروردگار یکتا در انجام وظایف محوله و تداوم خدمتگزاری به ملت شریف ایران، نظام جمهوری اسلامی و اعتلای صنعت نفت موفق باشید.سیدکاظم وزیری هامانه نخستین وزیر نفت دولت نهم بود و حدود دو سال سکانداری وزارت نفت را به عهده داشت.

با آغاز فعالیت دولت نهم، محمود احمدی نژاد، ابتدا علی سعیدلو، صادق محصولی و سپس محسن تسلطی را برای وزارت نفت معرفی کرد که از سوی نمایندگان مردم در خانه ملت رای لازم را کسب نکردند و در نهایت سید کاظم وزیری هامانه که از ابتدا به عنوان سرپرست معرفی شده بود و موفق شد اعتماد نمایندگان مجلس را در آذر سال ٨٤ کسب کرده و نخستین وزیر نفت دولت نهم شود.

وی در سال ١٣٢٤ خورشیدی در یزد به دنیا آمده و لیسانس مهندسى مکانیک و فوق لیسانس مدیریت دارد. برخی سوابق گذشته وی در صنعت نفت به شرح ذیل بوده است:

- مهندس پروژه در مهندسى و ساختمان نفت
- مدیر امور ادارى شرکت ملى نفت و عضو هیئت مدیره شرکت ملى نفت ایران
- رییس بررسى و تنظیم هدف ها و خط مشى ها در برنامه ریزى نفت
- با حفظ سمت به عنوان معاون مدیر امور ادارى
- معاون مدیر برنامه ریزى تلفیقى شرکت ملى نفت ایران
- مدیر برنامه ریزى تلفیقى و عضو هیئت مدیره نفت
- با حفظ سمت مدیر برنامه ریزى و عضو هیئت مدیره پالایش و پخش
- با حفظ سمت معاون وزیر در برنامه ریزى و پژوهش
- عضو هیئت امناء دانشگاه صنعت نفت
- با حفظ سمت معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش
- قائم مقام مدیرعامل و عضو هیئت مدیره کالاى لندن
- معاون وزیر نفت در امور اشتغال
- معاون وزیر نفت در امور هماهنگی
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
سهام پتروشیمی ها در بورس روی مدار پیشرفت
پتروشیمی ها نبض بازار را در دست دارند


شانا_گروه پتروشیمی: بازار سهام با حضور قدرتمند شرکت های پتروشیمی رونق یافته و همچنان با وجود نوسان های موجود در بورس روی مدار پیشرفت قرار دارد.
به گزارش خبرنگار شانا، هرچند که سهام پتروشیمی هادر ٦ ماه نخست امسال با نوسان هایی رو به رو شد، اما یکی از عوامل پایدار بودن بورس در مقابل نوسان های قیمتی، حضور برخی از شرکت های قدرتمند پتروشیمی بود که می توان گفت با کمترین نوسان قیمت رو به رو بودند.شرکت های پتروشیمی امسال در بهترین وضعیت سوددهی قرار دارند و نشان داده اند که صنعت پتروشیمی همچنان یک صنعت ارزش آفرین و سود آور به شمار می رود و با بورسی شدن شرکت های جدید می توان آینده ای روشن را برای این شرکت ها در بورس متصور بود. خصوصی شدن شرکت های پتروشیمی در چند سال گذشته افزون بر درآمد زایی، موجب تقویت بازار سرمایه ایران نیز شده است و امسال نیز با واگذاری سهام چند شرکت پتروشیمی، سهم پتروشیمی ها در بورس افزایش یافت. تجربه بازار و معاملات سهام شرکت های پتروشیمی نشانگر آن است که خرید سهام شرکت های پتروشیمی، از جمله سرمایه گذاری هایی است که در طول زمان به نتیجه می رسد و نباید منتظر سود کلان طی یک تا دو فصل بود.کارشناسان بازار سرمایه بر این اعتقادند که عرضه باقیمانده سهام هلدینگ خلیج فارس می تواند تحول بزرگی در بازار ایجاد کرده و نقش پتروشیمی ها را در بازار سرمایه پررنگ تر از گذشته کند. سال ٩١ برای شرکت های پتروشیمی سالی سود آور بود و آمارهای منتشر شده حاکی از ان است که شرکت های پتروشیمی با توجه به قدرت نقد شوندگی بالا سالی پربار را سپری کردند.مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد نقش پتروشیمی در توسعه کشور اعتقاد دارد که اجرای سیاست های اصل ٤٤ قانون اساسی در چند سال گذشته، افزایش بهره وری را در صنعت پتروشیمی به همراه داشته است.

مهندس رمضان اولادی در این مورد افزود: خصوصی سازی و افزایش بهره وری و بهبود فضای کسب و کار با توسعه صنعت پتروشیمی در سال تولید ملی، حمایت و از کار ایرانی سبب ایجاد رشد اقتصادی و افزایش اشتغال کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان پیشتاز در فرآیند خصوصی سازی توانسته است در سال های ٨٦ تا ٨٩ بیش از ٢١٩٧٧ میلیون سهم به ارزش ٩٠٤٩٦ میلیارد ریال از سهام شرکت های تولیدی و یا مجری طرح را با همکاری سازمان خصوصی سازی و بورس واگذار کند.در این میان باید در نظر داشت که شرایط کلی حاکم بر شرکت های پتروشیمی از چشم اندازی روشن برخوردار بوده و از مزایای خوبی بهره می برند و در هر شرایطی، وضعیت سهامشان قابل دفاع است و می توان گفت زمینه های مثبت موجود در آخرین روزهای سال ٩١ تداوم خواهد داشت. همزمان با رشد تولید محصولات پتروشیمی سود شرکت های پتروشیمی سال گذشته به طور میانگین حدود ٣٠ درصد افزایش یافته و در مواردی چند شرکت پتروشیمی تا چندین برابر این رقم نیز سودآوری داشته اند.

تحلیلگران بازار بر این اعتقادند که افزایش ظرفیت تولید و حجم صادرات شرکت های پتروشیمی حاضر در بورس، مهم ترین عوامل سودآوری این شرکت هاست.

اکنون بورس اوراق بهادار و نیز بورس کالای ایران یک ساختار عرضه و تقاضا بر فروش محصولات پتروشیمی در بورس را حاکم کرده اند که باید براساس آن حرکت کرد و تامین به موقع، متناسب و متعادل محصولات پتروشیمی در بازار سبب خواهد شد تا صنعت پتروشیمی ایران در مسیر رشد و توسعه خود با کمک سازمان بورس و بورس کالا با شتاب بیشتری حرکت کند که پیامد آن رونق بازار سرمایه و صنعت نفت ایران در کنار هم خواهد بود.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
تحقق سالانه ١٢ میلیارد ریال صرفه جویی
بومی سازی دو قطعه مهم توربین های گازی در شرکت توربین جنوب


اهواز _ شانا _ گروه نفت: مدیر عملیات شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب گفت: با تلاش متخصصان و کارکنان این شرکت در کارگاه توربین آغاجاری و با همکاری سازندگان داخلی دو قطعه مهم و کلیدی توربین های گازی بومی سازی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، در مناطق نفت خیز جنوب مهندس حیدر شریفات افزود: این قطعات که شامل ساپورت رینگ و بوش است در هر نوبت تعمیرات اساسی توربین باید تعویض ‌شود که با کمک سازندگان داخلی پس از تهیه نقشه ‌های اصلاحی و دستورکار فنی به مرحله تولید رسید.

وی اظهار کرد: پس از نصب این قطعات بر روی یک دستگاه توربین و کسب نتایج رضایت بخش، ساخت تعداد ٢٠ عدد ساپورت رینگ دیگر به شرکت سازنده واگذار و در مدت زمان کمتر از یک ماه آماده شد که تاکنون ٣ دستگاه توربین با این قطعات تعمیر شده اند.

شریفات گفت: قیمت مشابه خارجی یک عدد ساپورت رینگ و٤٦ عدد بوش بیش از ٦٢٠ میلیون ریال است که با توجه به مصرف سالانه ٢٠ مجموعه از آنها، در مجموع باید افزون بر١٢ میلیارد و ٤٠٠ میلیون ریال هزینه می شد در حالی که ساخت این مجموعه در داخل تنها با هزینه ٥٢٠ میلیون ریال محقق شد وحدود ١٢ میلیارد صرفه جویی اقتصادی دارد.

وی یادآور شد: شرکت خدمات صنعتی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب پیش از این نیز اقدامات ارزشمندی در زمینه بومی سازی قطعات و تجهیزات کاربردی توربین های گازی انجام داده است که از جمله آنها می توان به ساخت محفظه های احتراقی و دستگاه پرچ گرم قطعات این توربین ها اشاره کرد.

شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب از شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که تعمیرات اساسی تاسیسات، تجهیزات و انواع ماشین‌آلات فرآیندی بالای ٤ هزار اسب بخار از جمله انواع توربین‌های گازی مورد استفاده در صنعت نفت را برعهده دارد.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
با تشکیل کمیته فنی و تخصصی
خرید دکل از سازندگان داخلی در دستور کار شرکت حفاری شمال قرار گرفت


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت حفاری شمال از تشکیل کمیته احراز صلاحیت فنی و مهندسی سازندگان ایرانی دکل های حفاری به منظور خرید دکل از این سازندگان خبرداد.

هدایت الله خادمی در گفت و گو با خبرنگار شانا با اشاره به این که در راستای سیاست های ملی برای ایجاد نشاط و پویایی در عرصه تولید صنعتی و حرکت به سوی اقتصاد تولیدگرا و نیز نظر به راهبردهای استراتژیک ترسیم شده برای افزایش فعالیت در میادین مشترک نفت و گاز، شرکت حفاری شمال به عنوان بزرگترین شرکت غیردولتی دارنده دکل های حفاری دریایی در کشور، اقدام به تشکیل کمیته عالی صلاحیت سنجی و بررسی توانمندی سازندگان احتمالی دکل های حفاری کرده است و مقرر شده این کمیته با بررسی فنی و مهندسی تجهیزات و صحت سنجی توانمندی سازندگان، مقدمات خرید دکل از آنها را در صورت احراز توان ساخت داخل فراهم کند. وی با بیان این که این کمیته کار خود را طی روزهای گذشته آغاز کرده است، تصریح کرد: این کمیته در گام نخست قصد دارد با انتشار فراخوانی از تمامی سازندگان ایرانی دکل های حفاری دعوت کند تا رزومه عملکرد و مستندات حاکی از توان ساخت خود را تا ١٥ مهرماه به دفتر مرکزی شرکت حفاری شمال ارسال دارند. خادمی گفت: شرکت حفاری شمال طی سالهای اخیر همواره دغدغه پایان دادن به عدم النفع تاخیر در بهره برداری از میادین مشترک را به عنوان یک ضرورت حیاتی در صنعت نفت و اقتصاد ملی کشور مطرح کرده است و همچنان تاکید داریم که تسریع در بهره برداری از میادین مشترک نباید تحت تاثیر جوسازی ها و احساسات قرار گیرد. مدیرعامل حفاری شمال افزود: امیدواریم در صورتی که مجموعه ای در کشور توان واقعی ساخت دکل های حفاری را داشته باشد در این فراخوان حضور یافته و با کمیته عالی صلاحیت سنجی فنی و مهندسی همکاری لازم را به عمل آورد و حفاری شمال آمادگی دارد هر تعداد دکل ساخت ایران را خریداری کند. وی یادآور شد: در کمیته عالی صلاحیت سنجی تعدادی از متخصصان صنعت حفاری حضور دارند و در صورت احراز ایرانی بودن دکل های حفاری و فقدان قطعات و جهیزات وارداتی در دکل، بلافاصله مقدمات خرید آن از سوی حفاری شمال در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
تا دو ماه آینده محقق می شود
آغاز تولید زودهنگام از طرح افزایش ظرفیت میدان نفتی رشادت در خلیج فارس


شانا _ گروه نفت: رئیس منطقه عملیاتی لاوان در شرکت نفت فلات قاره ایران از بهره برداری از طرح تولید زوهنگام میدان رشادت، به عنوان بزرگترین طرح افزایش ظرفیت تولید در خلیج فارس تا دو ماه آینده خبر داد.

عباس رجب خانی در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: تولید زودهنگام از میدان رشادت بوسیله پنج حلقه چاه تولیدی و یک سکوی W٤ انجام می شود و با بهره برداری از این طرح ظرفیت تولید نفت میدان رشادت به ٢٠ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.وی با بیان این که بخش مهمی از افزایش تولید میدان رشادت با اجرای تزریق آب، گاز و نصب پمپ‌های درون چاهی انجام می‌شود، گفت: در طرح توسعه میدان رشادت حفاری ٢٨ حلقه چاه تولیدی و تزریقی و جایگزینی ژنراتورهای گاز سوز به جای گازوییل سوز پیش‌بینی شده است که این مهم سبب صرفه جویی در مصرف سوخت و افزایش ظرفیت تولید برق مورد نیاز می شود.رئیس منطقه عملیاتی لاوان در شرکت نفت فلات قاره ایران هدف از اجرای این طرح را افزایش تولید نفت در میدان رشادت تا ٧٥ هزار بشکه در روز و بازسازی و نوسازی تاسیسات این میدان اعلام و تصریح کرد: این طرح بزرگترین طرح افزایش ظرفیت تولید در خلیج فارس به شمار می رود و با اجرای طرح تولید زودهنگام حدود ١٠ تا ١٢ هزار بشکه به ظرفیت تولید آن افزوده می شود.وی با بیان این که بخش مهمی از افزایش تولید میدان رشادت با اجرای تزریق آب، گاز و نصب پمپ‌های درون چاهی انجام می‌شود، گفت: در این طرح حفاری ٢٩ حلقه چاه (١١ حلقه چاه تولیدی و ١٨ حلقه چاه تزریقی آب) پیش‌بینی شده است.رجب‌خانی با اشاره به نصب پنج سکو برای اجرای طرح توسعه میدان رشادت گفت: همه جکت های این میدان به همراه دو سکوی W٠ و W٤ نصب شده است ولی سکوهای P٤ و Q٤ از سوی شرکت صدرا هم اکنون در حال ساخت است که تا پایان امسال ساخت این سکوها به پایان می رسد.رئیس منطقه عملیاتی لاوان اجرای طرح نوفلرینگ را یکی دیگر از برنامه‌های فلات قاره در طرح توسعه این میدان اعلام کرد و گفت: با راه‌اندازی کامل طرح توسعه رشادت، گازهای همراه به وسیله یک خط لوله به سکوی kkp میدان سلمان برای استفاده در بخش‌های مختلف ارسال می‌شود و هم اکنون عملیات ساخت این خط لوله به پایان رسیده است.میدان نفتی رشادت (رستم) در ۱۰۸ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان در آب‌های خلیج فارس واقع شده است. بهره‌برداری از نفت سبک این میدان با ای.پی.آی ٣٦ از سال ۱۳۴۷ آغاز شد.این میدان دارای ١٤ حلقه چاه است و نفت تولیدی آن به وسیله خط لوله ١٨ اینچ به طول ١٠٨ کیلومتر همراه با نفت میدان رسالت برای ذخیره‌سازی به جزیره لاوان ارسال می‌شود.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
با تلاش کارشناسان ایرانی محقق شد:
جایگزینی موفق کاتالیست واحد پلی اتیلن سبک پتروشیمی جم


شانا_گروه پتروشیمی: کاتالیست DQC-٤٠١ واحد پلی اتیلن سبک خطی پتروشیمی جم با موفقیت جایگزین شد.

به گزارش شانا سرپرست واحد تحقیق و پژوهش مجتمع پتروشیمی جم اظهار کرد: با تلاش واحد پژوهش و توسعه جایگزینی کاتالیست DQC-٤٠١ شرکت سینوپک در واحد پلی اتیلن سبک خطی شرکت پتروشیمی جم انجام شد.

رضا راشدی افزود: با توجه به محدودیت‌های اعمال شده و عدم پایبندی شرکت بازل به تعهدات قبلی ، از سال ١٣٨٩ تأمین کاتالیست از طریق بازل قطع شد و برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه گذاری انجام شده و توقف تولید محصول طرح جایگزینی کاتالیست در دستور کار قرار گرفت.

به گفته راشدی پس از مطالعه و آزمایش های متعدد ابتدا طرح جایگزینی کاتالیست C-MAX ١٢٠ در واحد پلی اتیلن سبک خطی اجرا شد.

وی افزود: با این جایگزینی واحد LLDPE دوباره در مدار تولید قرار گرفت، اما محصولات تولیدی با پایه کاتالیست C-MAX ١٢٠ محدودیت‌هایی به لحاظ عملیاتی و همچنین خواص مورفولوژیک در قیاس با کاتالیست های برند بازل داشت.

راشدی پایین بودن متوسط اندازه ذرات در قیاس با کاتالیست های بازل، ایجاد گرفتگی و همچنین افزایش ضایعات تولیدی در ورودی بخش دانه بندی را از مشکلات این جایگزینی اعلام کرد و افزود: به همین علت پیدا کردن جیاگزین دیگری که این محدودیت ها را نداشته باشد در دستور کار قرار گرفت.

راشدی با بیان اینکه سود از دست رفته واحد LLDPE به ازای هر روز توقف حدود ٢٨٠ هزار دلار است افزود: با بررسی مشخصه های فنی کاتالیست های پلی الفینی دیگر، کاتالیست DQC-٤٠١ شرکت ساینوپک، به عنوان گزینه مشابه به لحاظ ساختاری با کاتالیست های برند بازل، انتخاب شد که نتایج آنالیزهای مختلف هم بر این تشابه رفتاری تاکید کرد و طبق برنامه ایبن جابجایی با موفقیت در شهریور ماه انجام شد.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
به منظور مدیریت هرچه بیشتر مصرف انرژی در صنایع
پژوهشگاه صنعت نفت نسخه کامل تری از نرم افزار E PAT را ارائه کرد


شانا_ گروه عمومی: نرم افزار EPAT که از سوی پژوهشگاه صنعت نفت با هدف انجام محاسبات مهندسی مربوط به مدیریت انرژی و برآورد عملکرد تجهیزات تهیه و تدوین شده است، تکمیل و به ثبت تجاری رسید.

به گزارش خبرنگار شانا نرم افزار EPAT بر پایه آخرین ویرایش از استانداردهای تعیین عملکرد MSME PTC توسعه یافته که به تازگی بخشی نیز تحت عنوان بهبود عملکرد به آن اضافه شده است. در مبحث بهبود عملکرد برای هر یک از تجهیزات انرژی بر، انواع راهکارهای کاهش اتلاف و ارتقای راندمان محاسبه گزارش می شود.همچنین نرم افزار مذکور قابلیت بررسی عملکرد سیکل بخار و محاسبه HR را نیز داراست. این نرم افزار در همه محاسبات مهندسی مربوط به مدیریت انرژی و همچنین برآورد عملکرد تجهیزات در حال کار توصیه می شود.دستور عمل آزمون تعیین عملکرد تجهیزات صنعتی انرژی بر، ابزار مناسب و قابل قبولی است که با استفاده از آن، می توان با بسترسازی های مناسب، بهره برداری از آن ها را به نحوی انجام داد که کاهش مصرف سوخت را در پی داشته باشد. در حقیقت با استفاده از این دستورعمل به نحو مطلوبتری می توان از امکانات و ظرفیت موجود تجهیزات بهره برد.این دستورعمل ها از جنبه های گوناگونی دارای اهمیت هستند که از جمله آن اینست که می توان در استفاده دوره ای اطلاعات دقیق تری کسب کرد و نحوه کارکرد آن را با شرایط کارکرد تضمینی و یا آزمون های دوره ای پیشین مقایسه کرد.از این طریق ضمن تشخیص تجهیزاتی که عملکرد آن ها تغییر کرده است، امکان برنامه ریزی تعمیرات به موقع نیز ایجاد خواهد شد.این نرم افزار هم اکنون در ١٦ بخش صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به رضایت کاربران آن، در حال توسعه نیز هست و به گفته رئیس واحد مدل سازی و توسعه نرم افزار انرژی پژوهشگاه صنعت نفت نرم افزار EPAT قابلیت رقابت بین المللی را نیز داراست.گفته می شود این نرم افزار که هم اکنون آرم تجاری آن به ثبت رسیده، قرار است به علت ایجاد نوآوری هایی در صنعت به عنوان اختراع نیز به ثبت داخلی برسد.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
با حکم وزیر نفت
رکن الدین جوادی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران شد


شانا_ گروه نفت: بیژن زنگنه، وزیر نفت امروز سه شنبه ( ١٩ شهریور ) با صدور حکمی مهندس رکن الدین جوادی را به عنوان مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر در امور نفت منصوب کرد.

به گزارش شانا، در این حکم اشاره شده است که انتصاب مهندس جوادی به این سمت با پیشنهاد اعضای هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران و به استناد حکم ذیل ماده ٥ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ١٩/٢/٩١ مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است. مهندس زنگنه همچنین در نامه ای جداگانه خطاب به مهندس احمد قلعه بانی، از زحمات وی در زمان تصدی این سمت تقدیر و تشکر نموده است. وزیر نفت همچنین به استناد حکم ذیل ماده ٥ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ١٩/٢/٩١ مجلس شورای اسلامی و ماده ٢٤ اساسنامه شرکت ملی نفت ایران و همچنین حسب اختیار تفویضی به ایشان در جلسه مورخ ٢٧/٥/٩٢ مجمع عمومی این شرکت، احکام اعضای اصلی و علی البدل هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران را برای مدت سه سال به شرح زیر صادر نموده است: ١- مهندس رکن الدین جوادی عضو اصلی ٢- دکتر حبیب امین فر عضو اصلی ٣- آقای هرمز قلاوند عضو اصلی ٤- مهندس عبدالمحمد دلپریش عضو اصلی ٥- آقای محسن قمصری عضو اصلی ٦- آقای حمید بورد عضو اصلی ٧- آقای محمود رضا فیروزمند عضو علی البدل ٨- آقای محمد علی عمادی عضو علی البدل ٩- دکتر سید اصغر هندی عضو علی البدل
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
با آماده شدن ٦ چاه برای تولید گاز از فاز ١٢
تیم واکنش سریع و اجرایی راه اندازی در فاز ١٢ پارس جنوبی تشکیل ش
د

شانا _ گروه نفت: شرکت پتروپارس از تشکیل تیم واکنش سریع و اجرایی راه اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی در عسلویه خبرداد و گفت: هم اکنون همه مدیران این پروژه با همفکری و نظارت به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت در این فاز هستند تا وعده وزیر نفت به مردم برای افزایش تولید گاز عملی شود.

مسئول پیگیری امور اجرایی پروژه ها در شرکت پتروپارس در گفت و گو با خبرنگار شانا، از پیشرفت ٩٢,١٣ درصدی بخش خشکی فاز ١٢ پارس جنوبی خبر داد و گفت: هم اکنون پیشرفت بخش دریا و خشکی در این فاز نیز به ترتیب به ٩٥.٠٥ و ٨٤ درصد رسیده است.هادی میرباقری از حضور شبانه روزی مدیران این شرکت در بخش فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی برای راه اندازی هر چه سریعتر این فاز خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا پیش از شروع فصل زمستان حداقل ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز این فاز به خطوط لوله سراسری گاز کشور تزریق می شود.مهندس میرباقری با بیان این که هم اکنون عملیات راه اندازی بخش های مختلف یک ترین فاز ١٢ از جمله بخش های یوتیلیتی، بویلرها و کمپرسورها در حال اجرا است، گفت: در این عملیات تیم راه اندازی شرکت پتروپارس مرحله به مرحله مشکلات پیش رو را برای آغاز تولید از این فاز رفع می کنند.وی با اشاره به تجربه راه اندازی فازهای یک و ٦، ٧ و ٨ و ١٥ و ١٦ میدان گازی پارس جنوبی از سوی متخصصان شرکت مدیریت و بهره‌برداری پتروپارس اظهار داشت: هم اکنون روند راه اندازی در فاز ١٢ این میدان مشترک به خوبی در حال انجام است.مسئول پیگیری امور اجرایی پروژه ها در شرکت پتروپارس اظهار داشت: در پالایشگاه گاز فاز ١٢ واحدهای اتان زدایی وجود ندارد، از این رو گاز تولید شده در فاز از ارزش حرارتی بیشتری برخوردار است و پس از مخلوط شدن با گاز سایر فازهای پارس جنوبی به شبکه سراسری ارسال خواهد شد.مهندس میرباقری با تاکید بر این که وزارت نفت روی تولید گاز از فاز ١٢ برای تامین سوخت زمستانی حساب باز کرده است، گفت: هم اکنون ٦ چاه در سکوهای این فاز آماده تولید روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز ترش است.به گزارش شانا، طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید ٧٥ میلیون متر مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) پیش بینی شده است که از این مقدار، ٢٥ میلیون متر مکعب به شبکه سراسری تزریق و ٥٠ میلیون متر مکعب به ال ان جی تبدیل می شود.

تولید ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٧٥٠ تن گوگرد در روز نیز در این فاز پیش بینی شده است.بر پایه این گزارش، پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت ٢ در تمبک (به فاصله ٧٠ کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
تولید نفت اوپک در ماه اوت کاهش یافت

شانا _ گروه بین الملل: نظرسنجی مؤسسه پلاتس نشان می دهد تولید نفت اوپک در ماه اوت سال ٢٠١٣ میلادی با اندکی کاهش نسبت به ژوئیه، به ٣٠ میلیون و ٢٨٠ هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش شبکه سی ان بی سی از لندن، نظرسنجی مؤسسه آمریکایی پلاتس از مسئولان اوپک و کارشناسان صنعت نفت نشان می دهد تولید روزانه کشورهای عضو اوپک در ماه اوت سال جاری میلادی با ٦٠ هزار بشکه کاهش نسبت به ماه ژوئیه این سال، به ٣٠ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

افت تولید نفت لیبی به کمتر از ٣٠٠ هزار بشکه در روز در پی اعتصاب و اعتراض گسترده کارگران صنعت نفت از مهمترین عوامل افت تولید اوپک بود که حتی افزایش چشمگیر تولید نفت عربستان و عراق نیز نتوانست آن را جبران کند.

جان کینگستون، مدیر بین الملل پلاتس گفت: افت تولید نفت لیبی سبب می شود نگاه ها به ظرفیت تولید مازاد اوپک دوخته شود و گزارش تازه پلاتس، نشان می دهد کدام قسمت ها دچار مشکل هستند.

وی افزود: بسیاری از کشورهای عضو اوپک با چالش های گوناگونی رو به رو هستند و بیشتر امیدواری ها مربوط به افزایش تولید عربستان است که در ماه اوت بیش از ١٠ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد؛ با این حال پرسش اصلی این است که آیا این کشور قصد و توان رساندن تولید خود به بالاتر از سطح یاد شده را دارد یا نه.

تولید نفت عربستان در ماه اوت ٢٠١٣ با ٢٢٠ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه ژوئیه، به ١٠ میلیون بشکه در روز رسید و تولید عراق نیز با ١٧٠ هزار بشکه افزایش، دو میلیون و ٩٨٠ هزار بشکه در روز بود.

تولید نفت دیگر اعضای اوپک، از جمله اکوادور، ایران، کویت و امارات نیز در ماه اوت سال جاری میلادی نسبت به ماه ژوئیه اندکی افزایش داشت.

به گفته نوری بروئین، رئیس شرکت ملی نفت لیبی، میانگین تولید نفت این کشور در ماه اوت سال جاری میلادی ٥٦٠ هزار بشکه در روز بود و سطح تولید آن در روزهای نخست ماه سپتامبر، به ٢٤٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

میانگین تولید نفت اوپک در بیشتر روزهای سال ٢٠١٢ میلادی، بیش از ٣١ میلیون بشکه در روز بود اما از آغاز سال ٢٠١٣ میلادی روند کاهشی در پیش گرفته است.

اعضای اوپک قرار است در ماه سپتامبر سال جاری میلادی نشست بعدی خود را در وین، پایتخت اتریش برگزار کنند.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
با هدف شناسایی و کشف ذخایر جدید نفت و گاز
پیشرفت طرح مروارید خلیج فارس به ٦٠ درصد رسید


شانا _ گروه نفت: پیشرفت طرح مروارید خلیج فارس که با هدف مدلسازی سه بعدی سیستم های هیدروکربنی خلیج فارس و دریای عمان در دست اجرا است به حدود ٦٠ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، طرح مروارید خلیج فارس، به عنوان یکی از بزرگترین طرح پژوهشی کشور در حوزه نفت، از سوی شرکت نفت فلات قاره با هدف تولید و یکپارچه سازی اطلاعات زمین شناسی، ژئوفیزیک، پتروفیزیک و تهیه مدل سه بعدی تولید، مهاجرت و انباشت هیدروکربن با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته برای شناسایی و کشف ساختمان‌ها و مخازن بالقوه نفت و گاز، به پژوهشگاه صنعت نفت سپرده شده است.
در طرح مروارید خلیج فارس (طرح مدل سازی سیستم های نفتی خلیج فارس و دریای عمان) گستره ١٨٥ هزار کیلومتری از بستر دریای عمان و خلیج فارس شامل، ٨٠ ساختار زمین‌شناسی، ١٧ میدان و ٤٩٠ چاه نفت و گاز، مطالعه می‌شود با در اختیارداشتن چنین اطلاعاتی می‌توان، نواحی که دارای ریسک اکتشافی کمتر و احتمال وجود منابع هیدروکربوری در آن بیشتر است، مورد شناسایی قرار داد.در این مطالعه سعی شده با یک نگاه عمیق علمی و بین رشته‌یی، از مدرن‌ترین تکنولوژی‌ و نرم‌افزارها برای شناسایی و کشف ذخایر جدیدی از نفت و گاز استفاده شود.بر اساس قرارداد این طرح ٢١ میلیون یورویی که مهر سال ٩٠ میان شرکت نفت فلات قاره و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد، همه مراحل پروژه از جمله، ایجاد بانک اطلاعاتی از چاه‌ها و میادین مانند طبقه‌بندی اطلاعات زمین‌شناسی، پتروفیزیک، ژئوفیزیک و مهندسی نفت موجود در خلیج فارس و دریای عمان و نمونه‌برداری ١٧٢٩ نمونه سنگ، نفت و گاز و همچنین مرور اطلاعات ژئوفیزیکی ١٩٥ چاه منتخب، به صورت کامل توسط کارشناسان پژوهشگاه صنعت نفت انجام می‌شود. در این طرح که تعدادی از شرکت‌ها و دانشگاه‌های داخلی و خارجی نیز حضور دارند، از رویکرد چند رشته‌ای شامل بهره‌گیری از آخرین روش‌های توسعه‌یافته در علوم زمین (ژئوفیزیک، پتروفیزیک، ژئوشیمی و مدل‌سازی) برای تشخیص فرآیندهای بازسازی تاریخچه تدفین رسوبات در پهنه خلیج فارس و دریای عمان از زمان پالئوزوئیک تا کنون، تعیین زمان زایش، خروج و مهاجرت نفت و گاز، تعیین کمیت و کیفیت نفت و گاز تولید شده، استفاده می‌شود.همچمنین این روش‌ها در تعیین زمان انباشته شدن نفت و گاز در تله‌های ساختمانی و چینه‌ای، تعیین ترتیب زمانی وقایع زمین‌شناسی و تکتونیکی فعال در منطقه و رده‌بندی مناطق دارای پتانسیل تجمع‌های هیدروکربنی برای اکتشاف کاربرد دارد.با تکنیک‌هایی مانند مدل‌سازی سه بعدی می‌توان علاوه بر رساندن میزان ریسک‌شناسایی ذخایر هیدروکربوری به حداقل، از لحاظ مالی نیز صرفه‌جویی قابل توجهی انجام داد، زیرا با استفاده از شیوه‌های مرسوم اکتشاف هزینه زیادی صرف می‌شد و در صورت کشف نشدن منبع جدید تمام این هزینه‌ها به هدر می‌رفت.طرح مروارید خلیج فارس که با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی داخلی و خارجی و با هدایت پژوهشگاه صنعت نفت با ٦٠ درصد پیشرفت در حال اجرا و قرار است در مدت سه سال اجرا و نهایی شود.بر پایه اعلام پژوهشگاه صنعت نفت، ٥٧ درصد از ذخایر نفتی و ٤٥ درصد از ذخایر گازی جهان در منطقه خلیج فارس قرار دارد و طبق برآورده‌های انجام شده حجم ذخایر نفتی در این منطقه ٧١٥ میلیارد بشکه و حجم ذخایر گازی آن ٢ هزار و ٤٦٢ تریلیون فوت مکعب است.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
با ظرفیت انتقال روزانه ٤ میلیارد فوت مکعب گاز از اعماق خلیج فارس
خطوط لوله زیر دریایی ٣ فاز پارس جنوبی آماده انتقال گاز ترش شد


شانا _ گروه نفت: ساخت ٦٧٠ کیلومتر خط لوله دریایی در فازهای ١٢ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی با هدف انتقال گاز ترش به پالایشگاه این سه فاز تکمیل و آماده بهره برداری شده است.

قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه های شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا در باره آخرین وضعیت فازهای ١٢ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تصریح کرد: انجام عملیات بخش فراساحل این سه فاز میدان مشترک پارس جنوبی شامل ساخت سکو و خطوط لوله دریایی بر عهده شرکت تاسیسات دریایی است.امیر سعید نجفی حقی از ساخت و تکمیل ٦٧٠ کیلومتر خط لوله در سه فاز یاد شده، خبر داد و تصریح کرد: فاز ١٢ با ظرفیت تولید سه میلیارد فوت مکعب گاز، بزرگترین فاز گازی در خلیج فارس است و تاکنون بیشترین میزان خط لوله به میزان ٤٤٠ کیلومتر برای استفاده در این فاز و ٢٣٠ کیلومتر نیز در فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی ساخته شده است.وی در باره روند ساخت سکوهای این سه فاز میدان مشترک پارس جنوبی گفت: پنج سکوی این سه فاز از سوی شرکت تاسیسات دریایی تکمیل و ساخته شده، ضمن آنکه هم اکنون یکی از سکوهای فاز ١٢ و فاز ١٧ و ١٨ در دریا نصب و خطوط لوله هر سه فاز نیز تکمیل شده است.قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه های شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با بیان این که با راه اندازی کامل فازهای ١٢ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در مجموع چهار میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود، گفت: با اجرای کامل طرح توسعه این فازها روزانه ٥٧ میلیون متر مکعب گاز در فاز ١٢ و یک میلیارد فوت مکعب گاز از سکوهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تولید می شود.نجفی با اشاره به تاکید وزیر نفت برای راه اندازی هر چه سریعتر فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی گفت: تاسیسات دریایی به همه تهعدهای خود برای تولیدی کردن فازهای یاد شده عمل کرده و با تامین به موقع منابع مالی و انجام عملیات حفاری نیز در اجرای مراحل باقی مانده کار با شتاب بیشتری انجام می شود.وی گفت: در سفر اخیر مهندس زنگنه، وزیر نفت به میدان مشترک پارس جنوبی، ایشان با تاکید بر بهره برداری هر چه سریعتر از فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، پرداخت همه مطالبات به حق و قانونی پیمانکاران برای رفع مشکلات آنها را مورد توجه قرار دادند، که این مهم نوید خوبی به همه پیمانکاران است تا آنها نیز به تعهدهای خود بدون هیچ مشکلی عمل کنند.بر پایه این گزارش، تاکید و پیگیری های شبانه روزی برای راه اندازی حداقل یک ترین از فازهای ١٥ و ١٦ و بخشی از فاز ١٢ پیش از شروع فصل سرد از فعالیت های وزارت نفت برای مواجه با سرمای زمستان امسال است. بر اساس برنامه ریزی انجام شده، این فازها برای زمستان آماده خواهد شد، همچنین ترین دو پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦، در پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
امیری، مدیرعامل پتروشیمی بندر امام شد

شانا_گروه پتروشیمی:مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، مهندس رضا امیری را به عنوان مدیرعامل پتروشیمی بندرامام منصوب کرد.

به گزارش شانا رضا امیری با حکم سبزکار مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی به عنوان مدیرعامل پتروشیمی بندرامام منصوب شد و پس از این به جای محمد حسین ظریفکار فرد در این مجتمع پتروشیمی به فعالیت خواهد پرداخت.

بستر سازی مناسب و بررسی مستمر نیاز بازار مصرف با نگرش توسعه محور در سیستم بنگاه داری اقتصادی و ایجاد فضای مناسب کسب و کار، برنامه ریزی دانش محور و سازماندهی اصولی امکانات، سرعت بخشی در اجرای خط مشی های شرکت، همکاری همه جانبه جهت اجرای سیاست های اصل ٤٤، اهتمام بر تقویت و ارتقا بهداشت، ایمنی و محیط زیست، مستندسازی اقدامات پایه ای و توسعه مدیریت دانش و تعامل سازنده با مشتریان و مراجع ذی صلاح از مواردی است که در این حکم بر اجرای آنها تاکید شده است.

همچنین در این حکم از خدمات مهندس محمد حسین ظریفکار فرد در مدت زمان تصدی این سمت تشکر شده است.

بر پایه این گزارش مهندس امیری پیش از این مدیرعامل پتروشیمی کاویان و پیش از آن مدیرعامل پتروشیمی بندرامام بوده است.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
جزییات طرح ساخت پالایشگاه های کوچک از سوی بخش خصوصی تشریح شد
ظرفیت سازی برای پالایش روزانه ٥٠٠ هزار بشکه میعانات گازی در عسلویه

شانا _ گروه نفت: ساخت هشت پالایشگاه کوچک و متوسط میعانات گازی با دانش کاملا داخلی در عسلویه برنامه ریزی شده و با ساخت این پالایشگاه ها روزانه حدود ٥٠٠ هزار بشکه میعانات گازی به محصولات با ارزش اقتصادی بالا تبدیل می شود.

مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: ساخت هشت پالایشگاه کوچک و متوسط میعانات گازی (کاندنسیت) در عسلویه برنامه ریزی شده که تاکنون پنج سرمایه گذار مجوزهای لازم را از سوی مدیریت برنامه ریزی تلفیقی وزارت نفت دریافت کرده اند و سه متقاضی دیگر نیز در حال گرفتن مجوز هستند.حجت الله فریدونی ظرفیت این پالایشگاه ها را بین ١٠ تا ١٥٠ هزار بشکه در روز اعلام و تصریح کرد: با ساخت و بهره برداری از این هشت پالایشگاه، محصولات فرعی از جمله، گازوئیل، بنزین، نفتا و قیر با گریدهای مختلف ٤٠-٥٠-٦٠-٧٠ تولید خواهد شد.وی در باره روند عقد قرارداد با بخش خصوصی فعال در این زمینه گفت: پس از دریافت مجوز زیست محیطی (EIA) از سوی سرمایه گذاران قرارداد ساخت این پالایشگاه ها امضا می شود و باید در طراحی پالایشگاه ها این مجوزها در نظر گرفته شود.فریدونی گفت: سرمایه گذاران زیادی متقاضی ساخت پالایشگاه میعانات گازی بودند که از میان آنها هشت سرمایه گذار کلان انتخاب شد، ولی درصورت تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش همچنین در زمینه صنایع پتروشیمی، می توانند با مراجعه به واحد توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مدارک مورد نیاز را برای بررسی تحویل دهد.

تبدیل ٥٠٠ هزار بشکه میعانات گازی به فرآورده های نفتی


مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری منطقه انرژی پارس هدف از ساخت مینی پالایشگاه های میعانات گازی را تبدیل کاندنسیت به فرآورده های مورد نیاز دانست و گفت: با ساخت این پالایشگاه ها علاوه بر تامین خوراک مورد نیاز از میدان گازی پارس جنوبی، امکان مصرف داخل و صادرات فرآورده های تولیدی از جمله، بنزین، گازوییل، نفتا و نفت فراهم می شود که این مهم ارزش اقتصادی زیادی برای کشور به همراه دارد.وی افزود: پیش بینی می شود روزانه حدود ٥٠٠ هزار بشکه کاندنسیت برای مصرف در پالایشگاه های میعانات گازی به وسیله خط لوله تحویل داده شود.

ساخت ٨ مینی پالایشگاه میعانات گازی در مدت ٣ سال


فریدونی از تخصیص ١٠ تا ٧٠ هکتار زمین به بخش خصوصی داخلی برای ساخت مینی پالایشگاه ها خبر داد و گفت: این اراضی در سایت یک و سه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است و با همکاری منطقه ویژه بدون در نظر گرفتن تشریفات امور کمرگی صادرات فرآورده های تولیدی این پالایشگاه ها انجام می شود.
مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری منطقه انرژی پارس در باره زمان ساخت پالایشگاه های میعانات گازی گفت: با توجه به این که تجربه زیادی در زمینه ساخت مینی پالایشگاه های میعانات گازی وجود ندارد و ساخت این پالایشگاه ها تازگی دارد، ممکن است طراحی این پالایشگاه ها طولانی شود ولی بر اساس برنامه ارائه شده از سوی بخش خصوصی فعال در این بخش، در مدت ٦ ماه کلنگ زنی ساخت این پالایشگاه ها انجام و ساخت آنها نیز در دوره دو ساله انجام شود. وی تصریح کرد: براساس پیش بینی ها تا سه سال آینده این هشت پالایشگاه در عسلویه به بهره برداری خواهد رسید.

سوددهی بالای ساخت مینی پالایشگاه در کشور


فریدونی با تاکید بر سود دهی ساخت مینی پالایشگاه های میعانات گازی در کشور گفت: مطالعات اقتصادی و سوددهی اجرای این طرح ها بررسی شد و پس از گذشت سه تا پنج سال اصل سرمایه ساخت این پالایشگاه ها بازگشت داده می شود همچنین سود اجرای این پروژه بالای ٣٥ درصد است.وی با بیان این که سرمایه مورد نیاز برای ساخت این پالایشگاه از سوی بخش خصوصی تامین می شود، افزود: برای ساخت پالایشگاه ١٠ هزار بشکه ای به حدود ١٠٥ میلیارد تومان و برای ساخت پالایشگاه ١٥٠ هزار بشکه ای به حدود ١٥٠٠ میلیارد تومان سرمایه نیاز است و سرمایه گذاران برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی به بانک توسعه معرفی می شوند و با توجه به قوانین می توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند.فریدونی تصریح کرد: ساخت پالایشگاه تا بازاریابی، فروش و صادرات محصولات تولیدی پالایشگاه بر عهده بخش خصوصی است و میعانات گازی که به عنوان خوراک در این پالایشگاه مصرف می شود با قیمت روز به آنها فروخته می شود.مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری منطقه انرژی پارس گفت: تکنولوژی ساخت این پالایشگاه های متوسط کاملا داخلی است و از نظر دانش و فناوری با تکنولوژی بکار رفته با پالایشگاه بزرگ میعانات گازی برابری می کند.بر پایه این گزارش، پژوهشگاه صنعت نفت با بومی سازی دانش فنی طراحی پایه پالایشگاه نفت و میعانات گازی موفق شد این فرآیند را در پالایشگاه های کشور به طور کامل و بدون نیاز به تکنولوژی خارجی، اجرایی کند. طراحی پایه پالایشگاه نفت و میعانات گازی بومی مطابق با آخرین استانداردهای جهانی است و محصولات‏ این پالایشگاه ها در مقایسه با محصولات دیگر پالایشگاه‌ها، از نظر کیفیت و تطابق با استانداردهای زیست ‏محیطی برتری‌های قابل ‏قبولی دارند.نخستین واحد صنعتی طراحی پایه پالایشگاه نفت و میعانات گازی در پتروشیمی خارگ برای واحدهای پروپان و بوتان به ترتیب با ظرفیت ٥٠٠ و ٥٠٠ تن در روز و برای واحدهای نفتا به میزان ٤٠٠٠ بشکه در روز راه‌اندازی و نصب شد. طراحی پایه واحد تصفیه گازوییل با ظرفیت ٧٢ هزار بشکه در روز برای پالایشگاه شهریار تبریز در سال ١٣٨٩ و طراحی پایه تمامی واحدهای مرکاپتان‏زدایی از معاینات گازی فازهای ٢، ٣، ٤، ٥، ٩، ١٠ در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
با هدف شتاب بخشی به آغاز تولید زودهنگام
ژنراتور گازسوز سکوی نفتی رشادت نصب شد


شانا _ گروه نفت: یک دستگاه ژنراتور گازسوز ٢ مگاواتی با هدف شتاب بخشی به آغاز تولید زودهنگام در سکوی نفتی رشادت در خلیج فارس نصب شد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره، همزمان با برنامه ریزی برای افزایش تولید زودهنگام از طرح توسعه میدان رشادت، این مولد گازسوز به سکوی رشادت منتقل و در این سکو مستقر شده است. راه‌اندازی ژنراتور گازسوز ٢ مگاواتی، علاوه بر جلوگیری از سوختن گازوییل در ژنراتورهای دیزلی، روزانه ٢٠٠ میلیون ریال صرفه جویی در هزینه ها را نیز به همراه دارد. بر اساس این گزارش، همچنین با تامین انرژی برق لازم برای راه‌اندازی و تولید از کلیه چاه های آماده تولید سکوی W٤ که بوسیله پمپ درون‌چاهی تکمیل شده‌اند، افزایش تولید زود‌هنگام از طرح توسعه میدان رشادت در مدت یک ماه آینده محقق می شود. بر پایه این گزارش، عباس رجب خانی، رئیس منطقه عملیاتی لاوان در شرکت نفت فلات قاره ایران پیشتر از بهره برداری از طرح تولید زوهنگام میدان رشادت، به عنوان بزرگترین طرح افزایش ظرفیت تولید در خلیج فارس تا دو ماه آینده خبر داد و گفته بود: تولید زودهنگام از میدان رشادت بوسیله پنج حلقه چاه تولیدی و یک سکوی W٤ انجام می شود و با بهره برداری از این طرح ظرفیت تولید نفت میدان رشادت به ٢٠ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
برای نخستین بار و توسط پژوهشگاه صنعت نفت
ایران صاحب بانک ذخایر زیستی بیوتکنولوژی نفت شد


شانا_ گروه عمومی: مسئول بانک ذخایر زیستی پژوهشگاه صنعت نفت، از تشکیل بانک ذخایر زیستی بیوتکنولوژی نفت برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: در این بانک بیش از ٤٠٠ میکروب شناسایی و ذخیره شده است.

به گزارش شانا بهنام راسخ با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین رسالت های مراکز و گروه های تحقیقاتی بیوتکنولو‍‍ژی حفظ تنوع زیستی در این حوزه است، گفت: به منظور تحقق این مهم پژوهشگاه صنعت نفت اقدام به تاسیس و استقرار بانک ذخایر زیستی (کلکسیون میکروبی نفت) نموده است.مسئول بانک ذخایر زیستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه زیست بانک یکی از زیرساخت های اصلی در پیشرفت علوم زیستی و بیوتکنولوژی است و مسئولیت نگهداری، تهیه و به امانت گذاشتن منابع زیستی و اطلاعات مرتبط را دارد، اظهار کرد: این زیست بانک دارای بالاترین کیفیت و مهارت های مورد نیاز مطابق با استاندارهای بین المللی، حاوی مجموعه ای از میکروب های قابل کشت و همچنین بخش های قابل تکثیر (مثل ژنوم و پلاسمید) و پایگاه داده رو به گسترش است. وی با تأکید بر اینکه ایران تنها کشور دارنده کلکسیون میکروبی نفت در دنیاست افزود: بر اساس ماموریت محوله برای حفظ و نگهداشت میکروب های حوزه بیوتکنولوژی نفت تلاش کارشناسانه ای داریم و بدین ترتیب ماموریت کلکسیون هر روز رو به گسترش است. راسخ خاطرنشان کرد: آزمایشگاه های گروه میکروبیولوزی و بیوتکنولوزی شامل بیولوژی ملکولی، میکروبیولوژی صنعتی، میکروبیولوژی محیطی، بیوشیمی، قارچ و بی هوازی است که به امکانات و دستگاههای منحصربه فرد مجهز هستند. در این مجموعه بیش از ١٥ محقق با تخصص های مرتبط همواره یاری رسان این زیست بانک بوده اند. وی گردآوری، جداسازی و غربالگری میکروب های مرتبط با فعالیت های صنعت نفت، شناسایی و نگهداری استاندارد میکروب ها، حفاظت از تنوع زیستی کشور درحوزه بیوتکنولو‍ژی نفت، ارزیابی و مستندسازی منابع زیستی موجود در زیست بانک و ارائه تحقیقات انجام شده مرتبط، تدوین استانداردهای مرتبط منطبق با آخرین استانداردهای بین المللی، همکاری با زیست بانک-های داخلی و خارجی، حضور موثر در تحقیقات مرتبط با بیوتکنولوژی نفت، ارتقا به یک زیست بانک معتبر در سطح منطقه و جهان، حفاظت از میکروب های مفید گروه های تحقیقاتی و بهبود و ارتقای دائم روش های شناسایی و نگهداری میکروب ها را از وظایف این زیست بانک برشمرد. راسخ اضافه کرد: اصلی ترین ماموریت کلکسیون پشتیبانی از طرح ها و پروژه های بیوتکنولوژی نفت از جمله ارائه خدمات جهت شناسایی (بیوشیمیایی و مولکولی)، نگهداری بلند مدت و تهیه میکروب های شاخص از منابع داخل و خارج کشور، است. مسئول بانک ذخایر زیستی پژوهشگاه صنعت نفت، یادآوری کرد: علاوه بر خدمات ذکر شده در این بخش خدماتی همچون شناسایی و پایش میکروب های درگیر با خوردگی، بررسی، کنترل و پاک سازی مخازن و خطوط انتقال سوخت، شناسایی و پایش میکروبی آب های بهداشتی، صنعتی و پساب، ارزیابی مواد میکروب کش در صنعت و بررسی میزان زیست تخریب پذیری مواد از جمله پلیمرها ارائه می شود. به گفته او به جز تعداد اندکی میکروب که از بانک های زیستی سایر کشورها خریداری شده، بیشتر میکروب‌ها از میدان ها و مناطق نفتی کشور جداسازی شده‌اند. وی تاکید کرد: کنسرسیوم دانشگاهی ازدیادبرداشت یا شرکت های نفتی می توانند از میکروب های بانک ذخایر زیستی بیوتکنولوژی نفت در پروژه‌های ازدیادبرداشت خود استفاده کنند چراکه این میکروب ها کمک شایانی به آنها خواهد کرد. مسئول بانک ذخایر زیستی پژوهشگاه صنعت نفت تاکید کرد: حفظ تنوع زیستی در حقیقت پاسداری، صیانت و انتقال ذخایر زیستی کشور به نسل های آینده است و توجه به این زیست بانک نقش مهمی در استقلال کشور ایفاد می کند. این بانک هم اکنون عضو اتحادیه جهانی کلکسیون های میکروبی است.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
براساس برنامه ریزی و تا پایان سال محقق می شود
تولید ٢٥ میلیارد متر مکعب گاز در سومین پالایشگاه گازی کشور


شانا _ گروه گاز: مدیر پالایشگاه پارسیان از تولید ٢٥,٦ میلیارد متر مکعب گاز و ١٠.٥ میلیون بشکه میعانات گازی در پالایشگاه پارسیان بر اساس برنامه پیش بینی شده و بودجه مصوب در سال ٩٢ خبر داد.

حسین نوروزی در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این که پالایشگاه گاز پارسیان با ظرفیت اسمی تولید ٨٢ میلیون متر مکعب در روز گاز طبیعی، سومین پالایشگاه بزرگ گاز کشور است، گفت: این پالایشگاه تامین ١٧ درصد از گاز مصرفی ( ١٠,٥ درصد از سبد انرژی کشور) را بر عهده دارد.وی با اشاره به درصد بالای ترکیبات اتان، بوتان و پروپان در گاز میدان های پارسیان گفت: بر این اساس ‌احداث تاسیسات جدا سازی و تفکیک گاز و میعانات گازی به محصولات با ارزش تر شامل اتان، ‌پروپان،‌‌ بوتان و بنزین طبیعی مد نظر مسؤولین وزارت نفت قرار گرفته است.مدیر پالایشگاه پارسیان از تشکیل کمیته خودکفایی در این پالایشگاه خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این کمیته، ایجاد شرایط رقابتی یکسان بین سازندگان معتبر داخلی، جلوگیری از انحصار گرایی، برنامه ریزی صحیح و مدون برای نیل به خودکفایی با اولویت قطعات یدکی و تسریع در تامین قطعات یدکی و کاهش هزینه های تامین قطعات است. نوروزی در باره برنامه ها و طرح های سال جاری نیز گفت: اصلاح و تعویض کنترل ولو خروجی (PV)واحد ١٠٦ پارسیان ٢، اجرای سیستم جامع آبرسانی پالایشگاه، احداث خط ٦ اینچ مایعات پارسیان ٢ به ١ به منظور افزایش مانور عملیاتی و امکان انتقال مایعات پارسیان ٢ به پارسیان ١، راه اندازی سکوی بارگیری میعانات گازی و اجرای حفاظت کاتدیک پالایشگاه و نصب میترینگ در مسیرهای سوخت مصرفی پالایشگاه، برخی از طرح های سال جاری در این پالایشگاه است.وی همچنین در مورد اجرای نظام پیشنهادها در این پالایشگاه گفت: سال گذشته ٨٣٦ پیشنهاد به منظور اجرای نظام پیشنهادها ارایه شد که از این تعداد ٢٠٢ مورد تصویب و ٨٨ مورد نیز اجرا شد. بر پایه این گزارش خوراک پالایشگاه گاز پارسیان از میدان های مستقل گازی تابناک، شانول، وراوی و هما تأمین می شود. این مخازن از جمله مخازن گاز شیرین محسوب می شود و در تاسیسات فرآیندی این پالایشگاه واحدهای شیرین‌سازی‌ گاز (جداسازیH٢S) احداث نشده است، از این رو هزینه فرآورش گاز در این پالایشگاه به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
تحریم های صنعت نفت ترک بر می دارد
انگلیس: بی پی را از تحریم های ایران مستثنی کنید


شانا_ گروه بین الملل: دولت انگلیس از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست که تحریم اعمال شده علیه ایران را در خصوص پروژه مشترک ایران و شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم (BP) در دریای شمال لغو کند.
به گزارش شانا، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز گذشته( دوشنبه ٢٥ شهریور ) گزارش داد که دلیل این درخواست انگلستان منافع مشترکی است که شرکت بی پی با شرکت ملی نفت ایران در پروژه میدان گازی «رهوم» در دریای شمال دارد. این میدان می تواند روزانه ٥,٤ میلیون متر مکعب گاز تولید کند و ٥٠ درصد سهام آن به ایران و مابقی به شرکت بی پی تعلق دارد. بی پی از سال ٢٠١٠ تاکنون که فعالیت های مشترک نفتی با ایران مشمول تحریم شده است هیچگونه بهره برداری از این میدان نداشته و از این بابت خسارات بسیاری را تحمل کرده است. علاوه بر درخواست انگلیس از آمریکا و اتحادیه اروپا برای مستثنی کردن شرکت بریتیش پترولیوم از شمول تحریم ها؛ آرایی که به تازگی توسط دادگاه های اروپایی صادر می شوند به طور روزافزونی بر غیرقانونی بودن تحریم ها صحه می گذارند.اقدام های اخیر اتحادیه اروپا برای لغو تحریم ها علیه بخش های اقتصادی ایران نشان از آن دارد که مقام های اروپایی به تازگی دریافته اند که تحریم های یکجانبه خلاف منافع آنهاست و نمی توان از همکاری با تهران در بخش های مختلف به ویژه صنعت نفت و گاز چشم پوشی کرد.
تغییر رویکرد اروپایی ها را می توان در تصمیم های اخیر دادگاه های اروپا مبنی بر لغو تعدادی از تحریم های یکجانبه مشاهده کرد.چندی پیش دادگاه اتحادیه اروپا تحریم های اعمال شده علیه هفت بانک و شرکت ایرانی را به دلیل ناکافی بودن دلایل و مدارک بی اعتبار اعلام کرد. پست بانک، بانک توسعه صادرات، شرکت بیمه ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، بانک رفاه کارگران، بانک بین المللی پرشیا (سهامدار آن بانک های ملت و تجارت هستند) و شرکت کشتیرانی گودلاک وابسته به کشتیرانی ایران، موسساتی هستند که دادگاه اتحادیه اروپا تحریم های اعمال شده علیه آنها را لغو کرده است. در همین حال نهاد قضایی اتحاد اروپا، روز گذشته تحریم‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ۱۷ شرکت وابسته به آن را به دلیل نا کافی بودن مدارک و اسناد لغو کرد.گزارش وال استریت ژورنالبه گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، وزارت انرژی و تغییرات اقلیمی انگلیس (دی یی سی سی) با مقام های آمریکایی و اتحادیه اروپا درباره معاف کردن تحریم ها علیه شرکت ملی نفت ایران مذاکره کرده است.
این وزارتخانه اعلام کرد: در حال فعالیت و کار با اتحادیه اروپا برای تضمین امنیت بلندمدت میدان گازی روهوم در دریای شمال هستیم و در زمان مورد نظر، گزارش این گفت وگوها را اعلام می کنیم.
وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که آنها درباره این موضوع با انگلیس مذاکره کرده اند، اما جزئیات بیشتری در این باره منتشر نکرده است. شرکت ملی نفت ایران ٥٠ درصد از سهام میدان فراساحل روهوم شرکت بی پی انگلیس در دریای شمال را در اختیار دارد؛ ظرفیت تولید این میدان گازی روزانه ٥,٤ میلیون مترمکعب است که فعالیت و تولید آن از سال ٢٠١٠ به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران متوقف شده است.
سخنگوی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد: بر اساس مقرارت شورای اتحادیه اروپا که در سال ٢٠١٢ مصوب شد و بر اساس آن مقررات پیشین در مورد تحریم ایران اصلاح شد، میدان گازی بی پی می تواند از تحریم ها معاف باشد. شرکت بی پی از اظهارنظر درباره گفت وگوها درباره این میدان گازی خودداری کرد.
شرکت سرمایه گذاری مشترک برای توسعه این میدان در سال ١٩٧٣ تاسیس شده است؛ سال ١٩٧٧ گاز در این میدان کشف شد اما به دلیل مشکلات فنی، در سال ٢٠٠٥ تولید از این میدان آغاز شد.
مقام های انگلیس و اتحادیه اروپا پیشتر نیز موفق شدند تا میدان گازی شاه دنیز آذربایجان را که ایران نیز بخشی از سهام آن را در اختیار دارد از تحریم های آمریکا معاف کنند. واحدی از شرکت ملی نفت ایران ١٠ درصد از سهام میدان شاه دنیز را در اختیار دارد.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
تعمیرات اساسی پالایشگاه خانگیران پایان یافت

شانا_گروه گاز: مدیر عامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد از پایان تعمیرات اساسی پالایشگاه خانگیران شامل ٨ واحد عملیاتی خبر داد.
به گزارش شانا، مسعود حسنی با اعلام این که این تعمیرات در ١٢٤ روز کاری به انجام رسید، گفت: زمان انجام تعمیرات نسبت به سال ٩١، کاهش داشته است.
مدیر عامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد اظهار داشت: کاهش زمان در انجام تعمیرات اساسی به دلیل انجام برنامه ریزی دقیق تر و پایش برنامه ها، اجرای سیستم کنترل ریسک ها روی هر تجهیز (RBI) و استفاده از ابزارهای روز بوده است.
وی اظهار داشت: ٧ هزار و ٤٣٠ نفر روز در زمان تعمیرات اساسی در این پالایشگاه کار انجام شده است که به ترتیب بیشترین نفرات بکارگیری شده در یک روز ٢٩٣ نفر و کمترین نفرات ٤٥ نفر بوده است.
مدیر عامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد افزود: در انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه با توجه به قدمت آن، بیش از ٧ هزار اینچ قطر جوشکاری و نوسازی انجام شد که این مهم بیش از ٢,٥ برابر دوره های قبل بوده است.
حسنی با اعلام اینکه تحریم های اخیر محدودیتی در اجرای برنامه مصوب تعمیرات اساسی ایجاد نکرد، گفت: ٩٥ درصد قطعات از منابع داخلی و پنج درصد باقی مانده نیز در کارگاه مرکزی از سوی متخصصین داخلی این شرکت تامین شده است.
وی با بیان اینکه به دلیل موقعیت مکانی، پالایشگاه خانگیران در تابستان ها دمای ٤٧ درجه و در زمستان ها دمای منفی ٢١ تا ٢٣ درجه سانتیگراد را تجربه می کند، تصریح کرد: تعمیرات اساسی در پالایشگاه ها به منظور پایداری تولید و آماده سازی تمام واحدها برای حداکثر برداشت در فصل های پاییز و زمستان، همه ساله در فصل گرما انجام می شود.
پالایشگاه گاز خانگیران در ١٦٥ کیلومتری مشهد واقع شده و گاز استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران و بخشی از استان سمنان را تامین می کند.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
با هدف افزایش تولید نفت و گاز انجام می شود
شتاب بخشی در ساخت سکوهای میدان فروزان

شانا _ گروه نفت: قائم مقام مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با تاکید بر تلاش برای توسعه میدان فروزان تا پایان سال ٩٣، گفت: هم اکنون در حال مذاکره با شریک خارجی برای تحویل سکوی تولیدی این میدان تا پایان سال آینده هستیم.
امیر سعید نجفی حقی درباره روند ساخت عرشه های این میدان مشترک نفتی در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: توسعه میدان فروزان یکی از پروژه های مهم شرکت بوده و با توجه به مشترک بودن میدان با عربستان توسعه آن در اولویت است. قائم مقام مدیر عامل در امور پروژه های شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران تصریح کرد: توسعه این میدان مشترک نفتی با هدف افزایش تولید نفت و همچنین افزایش تولید گاز به میزان ٢٥٠ میلیون فوت مکعب در دست اجرا است. وی درباره روند ساخت جکت و عرشه های میدان فروزان گفت: انجام فعالیت های مهندسی، تامین و ساخت و نصب جکت ها و عرشه های دو سکوی فرآیندی و مسکونی، دو دستگاه پل و یک سه پایه برای توسعه این میدان نفتی تعریف شده است. نجفی با بیان این که دو جکت تولیدی و مسکونی میدان فروزان از سوی شرکت تاسیسات دریایی ساخته و در محل نصب شده است، گفت: با توجه به تاکید کارفرما (شرکت نفت فلات قاره) برای شتاب بخشی در توسعه این میدان نفتی، ساخت دو عرشه ٦٥٠٠ و ٢٧٠٠ تنی و دیگر متعلقات آن برای میدان نفتی فروزان به یک شرکت همکاری خارجی واگذار شد. وی یادآور شد: بر اساس برنامه اولیه قرار بود ساخت سکوی تولیدی این میدان در مهر ماه سال ٩٣ و سکوی اقماری در دی ماه سال جاری انجام شود ولی با توجه به مشکلات انتقال ارز و تزریق پول به شریک خارجی، پیشرفت پروژه با کندی مواجه شد. نجفی تصریح کرد: با توجه به آخرین توافق های انجام شده با طرف خارجی قرار شد سکوی تولیدی فروردین سال ٩٤ و سکوی اقماری نیز در تیر ماه سال ٩٣ ساخته شود. وی گفت: تلاش می کنیم تا پایان سال ٩٣، توسعه میدان فروزان به طور کامل انجام شود و هم اکنون در حال مذاکره با شریک خارجی هستیم که سکوی تولیدی این میدان را تا پایان سال آینده تحویل دهد. قائم مقام مدیر عامل در امور پروژه های شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران از پایان ساخت خط لوله طرح توسعه میدان فروزان خبر داد و افزود: خط لوله ١٠٠ کیلومتری میدان فروزان ساخته و نصب شده است و تا یک ماه آینده نیز عملیات پایانی و زیرسطحی این خط انجام می شود. بر پایه این گزارش، با توجه به اولویت وزارت نفت برای توسعه همه میدان های مشترک، طرح توسعه میدان مشترک فروزان از چند سال گذشته در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است که در صورت توسعه آن با احتساب قیمت های کنونی نفت وگاز روزانه حداقل یک میلیون دلار برای کشور درآمد زایی به همراه دارد. هم اکنون آخرین وضعیت برداشت از میدان مشترک نفتی فروزان از ٣٦ چاه با استفاده از دو سکوی بهره برداری و ١٢ سکوی سرچاهی روزانه حدود ٢٠ هزار تا ٤٠ هزار بشکه نفت است که با اجرای طرح توسعه، تولید نفت در میدان مشترک فروزان بدون حفر چاه جدید و تنها با تزریق گاز (Lifting Gas) حدود ١٠ هزار بشکه افزایش می یابد. برای تداوم تولید و افزایش بهره وری از این میدان، کل تاسیسات این سکوی نفتی در حال تعمیر یا تعویض است و در طرح توسعه این میدان علاوه بر تولید نفت ٢٥٠ میلیون فوت گاز تولید خواهد شد که به عنوان خوراک برای ان جی ال خارک ارسال می شود. میدان فروزان با داشتن عرشه تولیدی ٧ هزار تنی و جکت ٦ پایه حدود چهار هزار تنی (FZ-A) سنگین ترین سازه های دریایی نصب شده در خلیج فارس را به خود اختصاص داده است. به گفته نجفی، تا کنون هیچ سازه ای با وزن های یاد شده، در خلیج فارس نصب نشده است و به لحاظ ابعاد یکی از بزرگترین جکت های دریایی کشور در این میدان نصب شده است.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
براساس برنامه ریزی و تا پایان سال محقق می شود
تولید ٢٥ میلیارد متر مکعب گاز در سومین پالایشگاه گازی کشور

شانا _ گروه گاز: مدیر پالایشگاه پارسیان از تولید ٢٥,٦ میلیارد متر مکعب گاز و ١٠.٥ میلیون بشکه میعانات گازی در پالایشگاه پارسیان بر اساس برنامه پیش بینی شده و بودجه مصوب در سال ٩٢ خبر داد.
حسین نوروزی در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این که پالایشگاه گاز پارسیان با ظرفیت اسمی تولید ٨٢ میلیون متر مکعب در روز گاز طبیعی، سومین پالایشگاه بزرگ گاز کشور است، گفت: این پالایشگاه تامین ١٧ درصد از گاز مصرفی ( ١٠,٥ درصد از سبد انرژی کشور) را بر عهده دارد.وی با اشاره به درصد بالای ترکیبات اتان، بوتان و پروپان در گاز میدان های پارسیان گفت: بر این اساس ‌احداث تاسیسات جدا سازی و تفکیک گاز و میعانات گازی به محصولات با ارزش تر شامل اتان، ‌پروپان،‌‌ بوتان و بنزین طبیعی مد نظر مسؤولین وزارت نفت قرار گرفته است.مدیر پالایشگاه پارسیان از تشکیل کمیته خودکفایی در این پالایشگاه خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این کمیته، ایجاد شرایط رقابتی یکسان بین سازندگان معتبر داخلی، جلوگیری از انحصار گرایی، برنامه ریزی صحیح و مدون برای نیل به خودکفایی با اولویت قطعات یدکی و تسریع در تامین قطعات یدکی و کاهش هزینه های تامین قطعات است. نوروزی در باره برنامه ها و طرح های سال جاری نیز گفت: اصلاح و تعویض کنترل ولو خروجی (PV)واحد ١٠٦ پارسیان ٢، اجرای سیستم جامع آبرسانی پالایشگاه، احداث خط ٦ اینچ مایعات پارسیان ٢ به ١ به منظور افزایش مانور عملیاتی و امکان انتقال مایعات پارسیان ٢ به پارسیان ١، راه اندازی سکوی بارگیری میعانات گازی و اجرای حفاظت کاتدیک پالایشگاه و نصب میترینگ در مسیرهای سوخت مصرفی پالایشگاه، برخی از طرح های سال جاری در این پالایشگاه است.وی همچنین در مورد اجرای نظام پیشنهادها در این پالایشگاه گفت: سال گذشته ٨٣٦ پیشنهاد به منظور اجرای نظام پیشنهادها ارایه شد که از این تعداد ٢٠٢ مورد تصویب و ٨٨ مورد نیز اجرا شد. بر پایه این گزارش خوراک پالایشگاه گاز پارسیان از میدان های مستقل گازی تابناک، شانول، وراوی و هما تأمین می شود. این مخازن از جمله مخازن گاز شیرین محسوب می شود و در تاسیسات فرآیندی این پالایشگاه واحدهای شیرین‌سازی‌ گاز (جداسازیH٢S) احداث نشده است، از این رو هزینه فرآورش گاز در این پالایشگاه به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
ضرورت تامین فوری ٣٠٠ میلیون دلار برای فازهای در دست راه اندازی
پیشرفت بخش فراساحلی ٥ فاز پارس جنوبی به ٩٠ تا ٩٥ درصد رسیده است


شانا _ گروه نفت: پیشرفت بخش فراساحلی پنج فاز پارس جنوبی به ٩٠ تا ٩٥ درصد رسیده و با تامین به موقع منابع مالی، بخشی از آنها تا پایان امسال و بخش دیگری نیز تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد.
به گزارش خبرنگار شانا، قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه های شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در نشست خبری امروز (سه شنبه ٢٦ شهریور) تصریح کرد: بر اساس تاکید وزیر نفت مبنی بر شتاب در راه اندازی فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، بخش فراساحل این فازها با بیش از ٩٠ تا ٩٥ درصد پیشرفت از سوی شرکت تاسیسات دریایی در دست اجرا است با تامین منابع مالی، امکان به ثمر رسیدن برخی از این فازها قبل از پایان امسال و کل فاز ١٢ تا نیمه اول سال آینده وجود دارد.امیر سعید نجفی با اشاره به درآمدزایی روزانه هر فاز پارس جنوبی روزانه بین ٨ تا ١٥ میلیون دلار (سالانه ٣ تا ٥ میلیارد دلار) گفت: با بهره برداری از فازهای ٢٨ گانه پارس جنوبی سالانه ١٠٠ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور خواهد شد.نجفی در باره روند طرح توسعه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی در بخش فراساحل گفت: لوله گذاری کف دریا و نصب آن در این دو فاز انجام و هم اکنون فعالیت های پایانی تست و خشک کردن خطوط لوله در حال انجام است همچنین نصب جکت ها انجام و منتظر نصب سکوهای این فازها از سوی شرکت ایزوایکو هستیم.به گفته وی فعالیت های باقی مانده شرکت تاسیسات دریایی دربخش فراساحل این دو فاز مرزی در مدت دو تا سه ماه آینده پایان می یابد.قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه های شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران از بهره برداری از یکی از سکوهای فاز ١٢ پارس جنوبی در ٦ ماه آینده خبر داد و گفت: دوسکوی دیگر این فاز بزرگ مرزی با پیشرفت ٨٥ تا ٩٠ درصد پیشرفت در دست ساخت است که در ٦ ماه نخست سال ٩٣ تکمیل و آماده بهره برداری می شود.نجفی در باره روند توسعه بخش فراساحل فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی گفت: عملیات مقدماتی بهره برداری از سکوی فاز ١٧ در دست انجام است و سکوی فاز ١٨ با بیش از ٩٦ تا ٩٧ درصد ساخته شده و منتظر اعلام کارفرما برای نصب در دریا هستیم؛ ضمن آنکه بخش فراساحل این دوفاز که بر عهده شرکت تاسیسات دریایی است در طول ٦ ماه دوم سال ٩٢ قطعا به بهره برداری خواهد رسید.وی تاکید کرد: فعالیت های شرکت تاسیسات دریایی در فازهای ١٢، ١٥،١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در طول ٦ ماه و بعضا در یک سال آینده به نتیجه کامل می رسد.

ضرورت اختصاص ٣٠٠ میلیون دلار اعتباربرای تولید ١٨١ میلیون متر مکعب گاز

قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه های شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران گفت: بر اساس محاسبه های انجام شده برای تکمیل فعالیت های باقی مانده در فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی ٢٥٠ تا ٣٠٠ میلیون دلار سرمایه نیاز است؛ این در حالی است که مجموعه مطالبه های شرکت در این فازها ٢٥٠ میلیون دلار است.وی افزود: در صورت تامین مطالبه های شرکت تاسیسات دریایی فعالیت های باقیمانده آنها در بخش فراساحل انجام و این سه فاز به بهره برداری خواهد رسید؛ این در حالی است که بیش از دو سال است که به فاز ١٥ و ١٦ و بیش از ١١ ماه است که به فاز ١٧ و ١٨ هیچ پولی پرداخت نشده است.نجفی با اشاره به این که فاز ١٢ که با تولید روزانه بیش از سه میلیارد فوت مکعب بزرگترین فاز پارس جنوبی است روزانه حدود ١٥ میلیون دلار (حدود ٥ میلیارد دلار در سال) برای کشور درآمد زایی دارد، افزود: تا بهره برداری کامل از فاز ١٢ به حدود ٢٠٠ میلیون دلار سرمایه نیاز است؛ این در حالی است که هم اکنون به صورت "قطره چکانی" و بسیار ناچیز در حد ٥٠ تا ١٠٠ هزار دلار تامین اعتبار می شود.نجفی با بیان این که با راه اندازی کامل پنج فاز باقی مانده روزانه ١٨١ میلیون مترمکعب گاز طبیعی (٦ میلیارد فوت مکعب در روز) تولید می شود، گفت: تولید این میزان گاز در گرو تامین ٢٥٠ تا ٣٠٠ میلیون دلار است و که این مهم روزانه هشت تا ١٥ میلیون دلار عدم النفع برای کشور به همراه دارد.قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه های شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران اظهار امیدواری کرد که با توجه به تدابیر ویژه و راهکارهای مهندس زنگنه، وزیر نفت و اولویت هایی که برای پارس جنوبی قائل شدند و گشایش هایی که برای رفع محدودیت های بین المللی ایجاد شده مشکلات توسعه فازهای پارس جنوبی هر چه سریعتر برطرف شود.وی مطالبات قطعی شرکت تاسیسات دریایی در پارس جنوبی را ٤٢٩ میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: این شرکت به عنوان بازوی قوی نظام در بخش دریایی تنها مطالبات خود را برای انجام وظایف مهم و ملی می خواهد تا به فعالیت خود ادامه دهد.

اجرای ١٥ پروژه به ارزش ٧ میلیارد دلار

قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه های شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در باره روند فعالیت های شرکت تاسیسات دریایی از زمان تاسیس این شرکت از اوایل دهه ٧٠ گفت: در این مدت ٢٤ پروژه عمدتا در پارس جنوبی، فلات قاره و در بخش دریایی به ارزش ٢,٢ میلیارد دلار اجرا شد و هم اکنون حدود ١٥ پروژه به میزان ٧ میلیارد دلار در دست انجام است.وی با بیان این که در دوره زمانی یاد شده ساخت ٢٢ سکو، ٤٣ جکت و ملحقات به وزن ١٢٨ هزار تن و حدود دو هزار کیلومتر لوله گذاری کف دریای و ٧٠ مورد نصب سازه سنگین انجام شده است، افزود: دو سال گذشته، دوره اوج فعالیت های شرکت تاسیسات دریایی بوده؛ به گونه ای که در سال ٩٠، ٢٥ هزار تن و در سال گذشته حدود ١٧ هزار تن ساخت و ساز از سوی شرکت انجام شد، ضمن آنکه شناورهای تاسیسات دریایی امکان نصب چهار تا پنج هزار تن و لوله گذاری ٦ تا ٧ هزار تن را دارا هستند.به گفته وی، هم اکنون شرکت تاسیسات دریایی در توسعه هفت فاز پارس جنوبی شامل فازهای، ١٢، ١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨، ١٩، ١٤، ٢١ و ٢٢ همچنین در توسعه میدان رشادت و فروزان حضور دارد.
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
سونی در حال توسعه باتری هایی برای تولید انرژی از کاغذ باطله است

سونی در حال توسعه باتری هایی برای تولید انرژی از کاغذ باطله است

سونی در حال توسعه باتری هایی برای تولید انرژی از کاغذ باطله است

ارسال شده در دی ۰۱, ۱۳۹۰ توسط: شهریار مهاجر | دسته بندی : اختراعات و اکتشافات, خارجی | دیدگاه شما؟
در سال ۲۰۰۷ کمپانی سونی Walkman جدید خود را که با باتریهای زیست محیطی (bio battery) کار میکرد معرفی نمود (این واکمن همانند انسان از طریق غذاهای قابل هضم انرژی و الکتریسیته تولید میکرد)،اما اضهارات جدید این شرکت نوید از تولید یک محصول جدید و بهتر که میتواند از کاغذهای باطله انرژی تولید کند میدهد.

نمونه اولیه این محصول که اولین بار در نمایشگاه Eco-Products 2011 توکیو ژاپن رونمایی شد نشان میدهد که چگونه میتوان از آنزیم ها برای تجزیه کاغذ و تبدیل آن به سوخت و انرژی استفاده کرد.این نمونه اولیه توانست به طور آزمایشی انرژی لازم برای حرکت یک فن کوچک را تامین کند.این فرآیند بر خلاف باتری های معمولی فرآیندی بسیار بیشتر شبیه عملکرد دستگاه گوارش انسان دارد.

توسط سلولاز که یک آنزیم گوارشی میباشد،میتوان سلولز موجود در کاغذها را به گلوکز(شکر) تبدیل و از آن به عنوان سوخت استفاده کرد.همچنین باتریهای زیست محیطی این شرکت در حال حاضر به اندازه کافی توسعه و نازک شده اند که میتوانند در یک کارت پست نیز جای بگیرند و با استفاده از آب میوه به عنوان سوخت، قادرند قدرت کافی برای اجرای موسیقی داخل یک ماشین را تامین کند،اما همانطور که به نظر میرسد این باتریها هنوز توانایی تولید میزان کمی از انرژی را دارا هستند.

بی شک با توسعه و پیشرفت اینگونه باتری ها که میتوان به آنها لقب باتری های سبز را نیز داد در استفاده از بسیاری منابع انرژی که امروزه روبه کاهش هستند صرفه جویی چشمگیری کرد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا