***** اخبار نفت و گاز*****

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
فرصت های سرمایه گذاری در عسلویه تشریح شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 19 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در دیدار با سفیران هفت کشور آمریکای لاتین، بر مزیت های چشمگیر این منطقه برای فعالیت صاحبان صنایع و شرکت های معتبر آمریکای لاتین تاکید کرد.
به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه پارس، مهندس مسعود نصوری در نشست با سفیران هفت کشور آمریکای لاتین در مرکز همایش های خلیج فارس عسلویه یادآور شد: میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگ ترین میدان گازی جهان، هشت درصد ذخایر گازی شناخته شده دنیا را در خود جای داده و این برجستگی، بر اهمیت راهبردی منطقه ویژه پارس، ظرفیت ها و قابلیت های سرمایه گذاری در این حوزه عملیاتی افزوده است. وی با بیان این که پارس جنوبی، پایتخت انرژی کشور و نماد اقتدار و تخصص داخلی جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: فعالیت و سرمایه گذاری در این منطقه برای بسیاری از شرکت های فعال کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای آمریکای لاتین، سودآور و دارای اهمیت است. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، نزدیکی به آب های آزاد، مجتمع بندری پارس، دسترسی آسان به گاز به عنوان خوراک اولیه صنایع انرژی بر، تاسیسات آب، برق و مخابرات و وجود فرودگاه بین المللی خلیج فارس را از زیرساخت های مناسب برای سرمایه گذاری شرکت های آمریکای لاتین و توجیه پذیر بودن این مهم خواند. نصوری اظهار امیدواری کرد با توسعه روابط دو کشور، مشارکت کشورهای آمریکای لاتین در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با جمهوری اسلامی ایران بیشتر شود و شاهد حضور و سرمایه گذاری شرکت های معتبر نفتی این کشورها در منطقه ویژه پارس باشیم. سفیران هفت کشور آمریکای لاتین به سرپرستی مدیرکل آمریکای لاتین وزارت امور خارجه روز دوشنبه (18 اردیبهشت) با سفر به عسلویه، از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس دیدن کردند. سفیران کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، برزیل، بولیوی، ونزوئلا و مکزیک و کاردار کشور اکوادور با حضور منطقه ویژه پارس با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه گذاری در این منطقه آشنا شدند. بازدید از برخی فازهای بهره برداری شده و در حال ساخت پارس چنوبی، مجتمع های پتروشیمی و آشنایی با زیرساخت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه پارس، برنامه سفر یک روزه سفرای کشورهای آمریکای لاتین به عسلویه است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تدوین نقشه جامع توسعه میدان گازی کیش به 40 درصد پیشرفت رسید
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 19 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: مجری طرح توسعه میدان گازی کیش از پیشرفت 40 درصدی نقشه جامع توسعه (ام دی پی) این طرح از سوی قرارگاه خاتم الاوصیا خبر داد و گفت: پس از اتمام و نهایی کردن نقشه جامع توسعه، قرارداد نهایی توسعه میدان گازی کیش را امضا خواهیم کرد.
همایون کاظمینی در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: مقدمات اولیه کار مانند بازدید از سایت، انتخاب منبع تامین کالا و تجهیزات و تجهیز کارگاه از سوی پیمانکار فاز نخست میدان گازی کیش در حال انجام است. وی همچنین از امضای موافقتنامه منجر به قرارداد (HOA) برای ساخت نیروگاه و خط لوله انتقال گاز این میدان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اقدام های لازم برای امضای این موافقتنامه انجام شده است. کاظمینی با تاکید بر این که مقدمات فازهای 2 و 3 به موازات فاز یک در حال پیگیری است، اظهار امیدواری کرد موافقتنامه این دو فاز در آینده نزدیک به امضا برسد. وی پیش بینی کرد با حفر چاه شماره 4، این میدان توانایی توسعه در چند فاز دیگر را داشته باشد. کاظمینی گفت: وضعیت حفاری این چاه توصیفی – تعمیری در آینده نزدیک نهایی می شود. به گفته او استفاده از توان ایرانی در ساخت، طراحی و بهره برداری از این میدان، سرلوحه کار کارفرما و پیمانکار طرح قرار دارد، آن هم با استاندارد و کیفیتی که مدنظر وزارت نفت است. به گزارش شانا، موافقتنامه احداث یک واحد پالایشگاهی به همراه اجرای خطوط انتقال میدان گازی کیش، اسفند سال گذشته میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به عنوان کارفرما به نمایندگی از سوی شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت های ناردیس، فراب و ناموران در حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد. این موافقتنامه با مدیریت و راهبری شرکت متن و در قالب FINANCE SERVICE CONTTRACT با هدف احداث یک واحد پالایشگاهی به همراه اجرای خطوط انتقال منعقد شده و ارائه خدمات مهندسی به همراه تامین مالی طرح، به عهده پیمانکاران این طرح است. سقف هزینه تخمینی این قرارداد افزون بر یک هزار و 700 میلیون دلار و مقرر شده است این پروژه در مدت 42 ماه اجرایی شود که با توجه به درآمد سالانه از محل تولیدات حاصل از این طرح، پیش بینی می شود بازگشت سرمایه در مدت زمان کمتر از یک سال صورت گیرد. ذخیره میدان گازی کیش حدود 66 تریلیون فوت مکعب و میعانات گازی آن حدود 514 میلیون بشکه برآورد می شود که در اعماق 4 هزار و 400 متری در زیر جزیره کیش قرار دارد. با توجه به مطالعات اولیه احتمال داده می شود روزانه حدود 3 تا 5 میلیارد فوت مکعب گاز از میدان گازی کیش تولید شود. با توجه به اهمیت اجرای طرح توسعه میدان گازی کیش، به عنوان دومین قطب گازی کشور، رستم قاسمی، وزیر نفت، پنج شنبه هفته گذشته (14 اردیبهشت) از این میدان و فعالیت های در حال انجام آن بازدید کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار

مجری جدید فاز 19 پارس جنوبی منصوب شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 19 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، حمیدرضا مسعودی را به سمت سرپرست جدید طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی منصوب کرد.
به گزارش شانا، متن حکم موسی سوری خطاب به مسعودی به این شرح است: نظر به تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب عالی به موجب این حکم به سمت سرپرست طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی منصوب می‌شوید. با توجه به اهمیت و نقش راهبردی توسعه میدان مشترک پارس جنوبی در زنجیره تولید و تامین انرژی و زنجیره ارزش نفت و گاز کشور در سال جهاد اقتصادی و تحقق اهداف و منافع ملی در این میدان، ضروری است با بسیج منابع انسانی شایسته و توانمند، مدیریت اثربخش امکانات و سرمایه‌های سازمانی، توسعه مهارت‌های کار تیمی، خلق سازمان دانش‌پایه و پروژه‌محور، تمامی توان و مساعی خود را در راستای تسریع ویژه در اجرای پروژه‌های طرح توسعه فازهای 17 و 18 در راه‌اندازی هرچه سریع‌تر طرح مذکور در چارچوب برنامه زمان‌بندی، رعایت استانداردها، کیفیت و ایمنی و مدیریت علمی و ارزشی به کار گیرید. همکاری و تعامل سازنده با ذی‌نفعان کلیدی طرح‌های توسعه به ویژه هماهنگی و همکاری مستمر با ستاد نظارت و مدیریت راهبردی طرح‌های توسعه و حمایت و پشتیبانی اثربخش از پیمانکاران اجرایی، همراه با نظارت و کنترل بهینه برنامه‌ها و فعالیت‌های روزانه و هفتگی بخش‌های مختلف پروژه‌ها به ویژه پیگیری مجدانه سفارشات و تامین بموقع کالا و تجهیزات و تکیه بر کار تیمی و تلاش مضاعف سازمانی و ایجاد هماهنگی، همسویی، برهم‌افزایی(سینرژی) و افزایش سرعت در اجرای کارها می‌باید در کانون توجه و سرلوحه اقدامات مدیریتی پروژه قرار گیرد. موفقیت جنابعالی را در به کارگیری نیروهای متعهد و متخصص و پرورش شایستگی های مدیریت پروژه و ارتقای میزان بلوغ سازمانی مدیریت پروژه و بومی سازی فناوری های طرح های نفت و گاز برای انجام به موقع و بهینه این ماموریت مهم، از خداوند متعال طلب می نمایم. سوری همچنین در این حکم از تلاش های مهندس فروردین حیدری، مجری پیشین فاز 19 پارس جنوبی در طول دوره تصدی این مسئولیت تشکر کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
هیئت مشترک صنعت نفت سوریه و ونزوئلا از منطقه ویژه پارس دیدن کرد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 19 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: هیئت مشترک صنعت نفت و پالایش سوریه و ونزوئلا با هدف آشنایی و بهره گیری از توانمندی های صنعت نفت ایران، امروز (18 اردیبهشت) از فازها و طرح های پتروشیمی مستقر در عسلویه بازدید کردند.
به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، عباس دولتی زاده، مدیر منطقه پارس جنوبی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، در نشست با هیئت مشترک اعزامی سوریه و ونزوئلا گفت: زیرساخت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس آماده است و از شرکت های فعال در حوزه های مختلف برای سرمایه گذاری در این منطقه استقبال می کنیم. ایگور مارتینز، مدیر پروژه های وزارت نفت ونزوئلا و نزیه جوهر، مدیرعامل شرکت پالایش سوریه، سرپرستی این هیئت را به عهده دارند. هیئت مشترک اعزامی سوریه و ونزوئلا در سفر یک روزه خود به عسلویه از فازهای 15 و 16، 4 و 5 و مجتمع بندری پارس، همچنین برخی مجتمع های پتروشیمی در منطقه ویژه پارس دیدن می کنند. مذاکره های مشترک جمهوری اسلامی ایران، ونزوئلا، سوریه و مالزی، در دو سال گذشته منجر به توسعه همکاری های نفتی در زمینه توسعه تاسیسات پالایشی شد؛ ساخت پالایشگاه الفروقلوس در سوریه با سرمایه گذاری مشترک چهار کشور یاد شده احداث خواهد شد. سهم سرمایه گذاری شرکت پالایش نفت سوریه در ساخت پالایشگاه سوریه 15 درصد، شرکت نفت ونزوئلایی 33 درصد، شرکت نفت مالزیایی 26 درصد و سهم ایران 26 درصد است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سهام 15 شرکت پتروشیمی به ارزش 25 هزار میلیارد ریال در صف واگذاری است
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 19 ارديبهشت 1391


شانا_ گروه پتروشیمی: سهام 15 شرکت پتروشیمی در قالب هلدینگ خلیج فارس به ارزش اسمی 25 هزار میلیارد ریال در صف واگذاری های امسال قرار دارد.
مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی در چند سال گذشته، افزایش بهره وری را در صنعت پتروشیمی به همراه داشته است. مهندس رمضان اولادی افزود: خصوصی سازی و افزایش بهره وری و بهبود فضای کسب و کار با توسعه صنعت پتروشیمی در سال تولید ملی، حمایت و از کار ایرانی سبب ایجاد رشد اقتصادی و افزایش اشتغال کشور خواهد شد. وی ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان پیشتاز در فرآیند خصوصی سازی توانسته است در سال های 86 تا 89 بیش از 21977 میلیون سهم به ارزش 90496 میلیارد ریال از سهام شرکت های تولیدی و یا مجری طرح را با همکاری سازمان خصوصی سازی و بورس واگذار کند. اولادی گفت: در 10 ماه اول سال 90 بیش از 555 میلیون سهم از سهام شرکت های پتروشیمی شامل شرکت بازرگانی پتروشیمی و بین الملل، کاویان، بروجن و ممسنی به ارزش 95000 میلیارد ریال واگذار شده است. وی تصریح کرد: در سال جاری نیز با واگذاری های جدید، سهم صنعت پتروشیمی در خصوصی سازی افزایش خواهد یافت. مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: با واگذاری سهام 15 شرکت پتروشیمی از طریق هلدینگ خلیج فارس به ارزش اسمی 25 هزار میلیارد ریال در سال جاری و واگذاری سهام پتروشیمی های تبریز، بیستون و چند شرکت دیگر مانند شرکت های کالای پتروشیمی، بازرگانی بین الملل که در برنامه سال 90 بود، سهم شرکت های پتروشیمی در اجرای اصل 44 قانون اساسی بارزتر شده است. وی ادامه داد: اجرای فرآیند خصوصی سازی فرصت های زیادی را برای رشد و توسعه متوازن صنعت پتروشیمی ایجاد کرده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
فراخوان شرکت در دومین گردهمایی متخصصان جوان صنعت نفت
نويسنده : عليرضا قنبري(منبع:شانا) :: تاريخ:: 19 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: دومین گردهمایی متخصصان جوان صنعت نفت با حضور وزیر نفت و هزار نفر از جوانان صنعت نفت، روز پنجشنبه (21 اردیبهشت) در اهواز برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار شانا، مشاور جوان وزیر نفت با اعلام این خبر افزود: این گردهمایی با هدف هم اندیشی شرکت کنندگان در زمینه چگونگی ایفای نقش کارآمد و موثر جوانان در تحقق تولید ملی، جهاد خودکفایی صنعت نفت، همچنین هم اندیشی درباره ضرورت ها، راهکارها و کارکردهای تشکیل و فعالیت کانون های تفکر جوانان در صنعت نفت برگزار می شود. روح اله تولایی یادآور شد: با توجه به محدودیت فضا و امکانات در این گردهمایی تنها برای کارمندان رسمی در چهار شرکت اصلی شاغل در استان خوزستان که دارای شرایط سن زیر 35 سال و مدرک تحصیلی دکتری و فوق لیسانس و فارغ التحصیلان دوره لیسانس دانشگاه صنعت نفت بوده اند، کارت دعوت صادر و این کارت ها با همکاری شرکت های اصلی توزیع شده است. وی افزود: از همه کارمندانی که دارای شرایط یاد شده هستند، درخواست می شود در صورتی که کارت دعوت دریافت نکرده اند، با دبیرخانه اجرایی گردهمایی، مستقر در شهر اهواز، با شماره تلفن های 06112263185 و 06112263086 تماس بگیرند. مشاور جوان وزیر نفت گفت: بر اساس برنامه ریزی، جوانان شرکت کننده در این گردهمایی می توانند نظرهای کارشناسی خلاقانه خود را به صورت مستقیم به وزیر نفت ارائه کنند. مشاور جوان وزیر از همه جوانان صنعت نفت درخواست کرد پیشنهادهای خود را در زمینه برگزاری این گردهمایی به آدرس الکترونیک javanan@mop.ir با وی در میان بگذارند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ایران آماده همکاری با همسایگان در میدان های نفتی مشترک است
نويسنده : عليرضا قنبري(منبع:شانا) :: تاريخ:: 19 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: ایران در زمینه توسعه میدان های مشترک نفتی آماده همکاری با همسایگان است.
به گزارش خبرنگار شانا، رامین مهمانپرست صبح امروز (سه شنبه 19 اردیبهشت) در نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش خبرنگار شانا مبنی بر مذاکره با کویت درباره میدان آرش پاسخ داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران همکاری با کشورهای همسایه در زمینه توسعه میدان های مشترک است. وی افزود: گفت و گوها در حال انجام است و با تفاهم و رایزنی، منافع کشورهای منطقه تامین می شود. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: درباره چگونگی استفاده از این میدان های نفتی، گفت‌وگوهایی در جریان است و امیدواریم گروه فنی و تخصصی مربوطه در این زمینه هر چه سریع‌تر به تفاهم برسند. مهمانپرست با اشاره به این که ظرفیت های بالایی برای ارتباط ایران با کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه وجود دارد، اظهار امیدواری کرد تغییر دولت در فرانسه سبب استفاده از ظرفیت های دو کشور برای گسترش روابط باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر این که صلح و امنیت افغانستان برای ایران اهمیت بسیاری دارد، گفت: امنیت افغانستان با امنیت کشورهای منطقه گره خورده است و بر امنیت کشور ما تأثیرگذار است. مهمانپرست ادامه داد: کشورهای منطقه باید از وجود امنیت در افغانستان مطمین شوند و ابراز نگرانی ما از این پیمان نیز به دلیل بر قراری امنیت در افغانستان است. وی درباره شروع کار دولت جدید پوتین در روسیه گفت: شروع کار دولت جدید را به مردم روسیه تبریک می گوییم و امیدواریم شاهد توسعه بیش از پیش روابط با این کشور در همه عرصه ها باشیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ظرفیت های بالایی در دو کشور برای توسعه روابط وجود دارد و امیدواریم بتوانیم از همه این ظرفیت ها بهره بگیریم. وی گفت: انتظار می رود با حضور روسیه در عرصه های منطقه ای شاهد ثبات بیشتر در منطقه باشیم، روسیه توانایی ایجاد ثبات در منطقه و عرصه بین الملل را دارد و همکاری دو جانبه با روسیه می تواند در این مسیر موثر باشد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره درخواست آمریکا از هند برای کاهش واردات نفت از ایران گفت: آنها در این اقدام ناکام می‌شوند و در همین حال آمریکایی‌ها تلاش زیادی برای فشار آوردن به ایران انجام می‌دهند تا در نهایت منافع ما را تهدید کنند، اما معتقدیم اگر آنها تلاش خود را به مشکلات داخلی معطوف کنند، نتیجه ای بهتر و بیشتر به دست خواهند آورد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نگرانی نروژی ها درباره خطر پروژه نفتی قطبی
نويسنده : عليرضا قنبري(منبع:شانا) :: تاريخ:: 19 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه بین الملل: شرکت استات اویل اعلام کرد پروژه مشترک آن با شرکت روسنفت برای حفاری در قطب شمال، است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از اسلو، استات اویل امروز (سه شنبه 19 اردیبهشت) اعلام کرد پروژه حفاری این شرکت نروژی با شرکت روسنفت در قطب شمال، پروژه ای با خطر پذیری بالا است. هلگ لوند، مدیر عامل استات اویل همچنین پیش بینی کرد نخستین چاه اکتشافی این پروژه در سال 2015 یا 2016 میلادی حفر شود. لوند گفت: این پروژه با راهبردهای اکتشافی شرکت ما بسیار هماهنگ است و اگرچه از نظر زمین شناسی و فناوری، ریسک بالایی در بر دارداما در صورت موفقیت عملیات اکتشافی، دستاورد بسیار بزرگی محسوب می شود. این شرکت شنبه این هفته (17 اردیبهشت) اعلام کرده بود با همکاری روسنفت، برای اکتشاف نفت در قطب شمال تلاش می کند که پیش بینی می شود در این عملیات حدود دو میلیارد بشکه نفت خام کشف شود. روسنفت پیش از این با شرکت های بی.پی و شرکت آمریکایی اکسون موبیل برای همکاری در اکتشاف نفت در قطب شمال توافق نامه هایی امضا کرده بود که توافق آن با بی.پی به شکست انجامید. نروژ بزرگترین تولید کننده نفت در اروپای غربی است و روسیه با تولید روزانه حدود 10 میلیون بشکه نفت خام، بزرگترین تولید کننده نفت جهان محسوب می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ثبت رکورد کوتاه ترین زمان نصب سازه های دریایی پارس جنوبی
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 20 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: رکورد کوتاه ترین زمان نصب پایه سکوهای پارس جنوبی با تکمیل فعالیت ساخت و حمل پایه های سکوهای سرچاهی فاز 19 پارس جنوبی، به این فاز اختصاص یافت.
به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، سرپرست طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی گفت: مراحل نصب پایه سکوهای دریایی این فاز در یک دوره زمانی 9 روزه انجام شد؛ به گونه ای که براساس سابقه عملیاتی نصب در بخش دریایی فازهای پارس جنوبی، این زمان کوتاه ترین دوره نصب پایه ها در دریا محسوب می شود. حمیدرضا مسعودی افزود: عملیات ساخت و تکمیل پایه (جکت) سکوهای فاز 19 از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران انجام شده است. وی گفت: عملیات بارگیری این پایه ها روز دهم فروردین امسال از یارد خرمشهر انجام شد که پس از آب اندازی و عمود سازی موفق آن، مراحل شمع کوبی پایه ها با وجود شرایط آب و هوایی نامناسب در خلیج فارس برای کمک به شتاب دهی به توسعه فازهای گازی پارس جنوبی با نظارت دقیق کارفرما از سوی شرکت پیمانکار انجام شد. سرپرست طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی با مطلوب ارزیابی کردن مراحل پیشرفت ساخت سکوها از سوی شرکت های ایرانی ابراز امیدواری کرد که مراحل نهایی نصب و به کارگیری سکوها نیز بر اساس با برنامه تعریف شده کارفرما در موقعیت تولیدی فاز 19 پارس جنوبی با موفقیت انجام شود. فاز 19 پارس جنوبی از جمله فازهای جدید در دست ساخت این میدان مشترک گازی است که از سوی یک کنسرسیوم ایرانی به رهبری شرکت پتروپارس در حال انجام است. هدف از توسعه این فاز، تولید روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز ترش به وسیله سکوها و انتقال آن با خط لوله به خشکی و تبدیل به روزانه یک میلیارد و 800 میلیون فوت مکعب گاز شیرین، دو هزار و 500 تن اتان، دو هزار تن پروپان، هزار و 200 تن بوتان، 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد است. هم اکنون کنسرسیومی متشکل از شرکت های پتروپارس، پتروپارس ایران و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به رهبری شرکت پتروپارس، مسئولیت توسعه فاز 19 میدان گازی پارس جنوبی را به عهده دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
22 طرح پژوهشی برای تامین نیازهای صنعت نفت به مواد شیمیایی اجرا می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 20 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: مدیر پروژه تدوین سند جامع راهبردی پژوهش و فناوری مواد شیمیایی پژوهشگاه نفت گفت: 22 طرح کلان پژوهشی با هدف رفع نیازهای اساسی صنعت نفت به مواد شیمیایی اجرا می شود.
به گزارش خبرنگار شانا، امیر ناصر احمدی در چهارمین نشست شورای عالی توسعه توان ساخت داخل در صنعت نفت، داخلی سازی تولید مواد شیمیایی را یکی از الزام های امروز صنعت نفت خواند و افزود: برای اجرای این 22 طرح ظرف سه سال به حدود 120 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. مدیر پروژه تدوین سند جامع راهبردی پژوهش و فناوری با بیان این که امروز 120 هزار تن مواد شیمیایی در صنعت نفت کشور مصرف می شود که خرید آن 560 میلیون دلار هزینه دارد، تاکید کرد: تنها دانش فنی 7 درصد از این مواد در داخل کشور وجود دارد. احمدی درباره ظرفیت خالی بسیاری از تولیدکنندگان مواد شیمیایی در کشور گفت: می توانیم برای رفع نیازهای صنعت نفت و کاهش واردات، از ظرفیت های خالی ولی مناسب تولیدکنندگان داخلی استفاده کنیم؛ از این رو پژوهشی انجام شده که نشان می دهد امکان دستیابی به تولید دانش فنی 23 درصد از مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت نفت در کشور وجود دارد. وی کل نیازهای این صنعت به مواد شیمیایی را در قالب 22 گروه تقسیم بندی کرد و افزود: اگر چه این گروه ها نیز زیرگروه های فرعی بسیاری دارند ولی می توان بیشتر نیازهای صنعت نفت به مواد شیمیایی را در قالب همین تعداد دسته بندی کرد. مدیر پروژه تدوین سند جامع راهبردی پژوهش و فناوری مرتبط با مواد شیمیایی، هدف از تدوین این سند را بهره برداری مطلوب از این مواد، ساخت داخل مواد شیمیایی با دانش فنی نوین، استقرار مدیریت هدفمند و پویا در این زمینه، ایجاد مرکز راهبردی مواد شیمیایی همگام با تحولات جهانی و مدیریت و جایگزین کردن مواد شیمیایی در راستای ملاحظات اقتصادی و زیست محیطی برشمرد. وی مواد شیمیایی موجود در کشور را به دو دسته وارداتی و تولیدی تقسیم کرد و گفت: مواد شیمیایی وارداتی نیز به دو دسته تقسیم می شوند که دانش فنی آنها یا در کشور وجود دارد یا ندارد. به گفته او مواد شیمیایی تولیدی در داخل کشور نیز به دو گروه دسته بندی شده اند؛ آنهایی که با دانش فنی داخلی و آنهایی که با دانش فنی وارداتی در کشور تولید می شوند. به گزارش شانا، چهارمین نشست شورای عالی توسعه توان ساخت داخل در صنعت نفت شامگاه روز گذشته (18 اردیبهشت) با حضور مهندس قاسمی، وزیر نفت و جمعی از سازندگان و پیمانکاران داخلی برگزار شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
چین در ساخت خط لوله ایران-پاکستان مشارکت کند
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 20 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه بین الملل: پاکستان بار دیگر از چین درخواست کرد تا در تامین بودجه ساخت بخش پاکستانی خط لوله واردات گاز از ایران مشارکت کند.
یکی از شرکت کنندگان در نشست گروه کاری مشترک چین-پاکستان در بخش انرژی به پایگاه خبری اکسپرس تریبون پاکستان گفت: هیچ یک از مقام های دولت چین تضمین و تعهدی برای مشارکت در ساخت این خط لوله گازی نکرده اند. آخرین دور از گروه کاری چین-پاکستان روز گذشته (19 اردیبهشت) با حضور نوید قمر، وزیر آب و برق پاکستان و هیئت چینی به ریاست یکی از مقام های ارشد چین در اسلام آباد برگزار شد. این هیئت چینی امور مالی و دیگر بخش های مربوط به پروژه های انرژی و همکاری میان دو طرف را بازنگری کردند. شرکت خصوصی کشف نفت و گاز یونایتد انرژی گروپ (یو یی جی) چین نیز در این نشست علاقه مندی خود را برای مشارکت در ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان اعلام کرد. نمایندگانی از شرکت یو یی جی که به تازگی دارایی های شرکت بی پی انگلیس در پاکستان را خریده اند، گفتند: این شرکت به مشارکت در ساخت این خط لوله گازی علاقه مند است. پاکستان حدود 700 کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز 300 کیلومتر از این خط لوله را از ایرانشهر به مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد. طبق قرارداد، ایران از فروردین 1393 (2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب و سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر می کند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
افت بهای نفت آمریکا برای پنجمین روز پیاپی
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 20 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه بین‌الملل: بهای هر بشکه نفت خام در پایان معاملات روز گذشته (سه شنبه 19 اردیبهشت) بازار نیویورک، با 93 سنت کاهش، به 97 دلار و یک سنت رسید.
به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، ادامه سردرگمی درباره وضعیت سیاسی آینده کشورهای اروپایی و تأثیر آن بر بحران اقتصادی این قاره و همچنین رشد غافلگیر کننده ذخایر نفت آمریکا سبب شد بهای نفت برای پنجمین روز پیاپی کاهش یابد. بهای هر بشکه نفت خام شیرین سبک پایه بورس نیویورک (دبلیو.تی.آی) برای تحویل در ماه ژوئن، با 93 سنت کاهش، به 97 دلار و یک سنت رسید. در بازار آی.سی.یی لندن نیز بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن، با 43 سنت کاهش، در سطح 112 دلار و 73 سنت برای هر بشکه تثبیت شد. بهای نفت خام آمریکا اکنون به پایین ترین حد خود از ماه فوریه سال جاری میلادی تا کنون رسیده است و با توجه به ادامه وضعیت بحرانی کشورهای حوزه یورو و رشد مستمر ذخایر نفت آمریکا، به نظر نمی رسد روند کاهشی بهای این کالا متوقف شود. نامزد چپ گرای نخست وزیری یونان، برای ائتلاف با دیگر احزاب این کشور پیش شرط هایی تعیین کرده است که به عقیده اعضای دیگر احزاب، سبب نابودی این کشور خواهد شد. از سوی دیگر، یوئرگ آسموسن، از اعضای هیأت مدیره بانک مرکزی اروپا اعلام کرد این نهاد درباره شرایط اعطای کمک های مالی به این کشور تجدید نظر نمی کند و اگر یونان می خواهد در حوزه یورو باقی بماند، باید به شرایط تعیین شده در مذاکرات پیشین پایبند بماند. مؤسسه نفت آمریکا (ای.پی.آی) نیز اعلام کرده است ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته، حدود هفت میلیون و 800 هزار بشکه افزایش یافته که حدود چهار برابر حجم افزایش پیش بینی شده از سوی کارشناسان است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
کمک به خود کفایی صنعت نفت لازم است
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 24 ارديبهشت 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز گفت: جوانان فرهیخته و صاحب ذهن های خلاق، سرمایه بزرگی برای کشور هستند.
به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری در دومین گردهمایی متخصصان جوان صنعت نفت در اهواز، اظهار کرد: کمک به خودکفایی صنعت نفت و تامین نیازمندی های این صنعت از منابع داخلی از مسائل مهم و اساسی به شمار می آید. وی افزود: موضوع خودکفایی را در دعای پیامبر اکرم (ص) نیز می خوانیم که از خداوند می خواهند ما را محتاج افراد شرور نکند. آیت الله موسوی جزایری ادامه داد: امروز استکبار جهانی مصداق افراد شرور است و چه شرارتی بالاتر از این که کشور ما را از داشتن انرژی هسته ای منع می کند. وی با بیان حدیثی از رسول الله (ص) مبنی بر این که اگر دانش در ثریا باشد مردانی از سرزمین فارس بر آن دست خواهند یافت گفت: شما صاحبان فکر سرشار، قریحه خلاق، ذهن مبتکر و فکر نوآور باید به این موضوع افتخار کنید. نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز در ادامه با تاکید بر لزوم داشتن اعتماد به نفس اظهار کرد: بالاترین برنامه استعمار در کشورهای مستعمره این بود که آنها را از اعتماد به نفس و خودباوری تهی کند و این باور را در ذهن آنها ایجاد کند که مغز شرقی از غربی عقب مانده است و تا ابد باید از سفره غربی ها تغذیه کنند. آیت الله موسوی جزایری ادامه داد: استعمارگران همچنین منابع علمی و آثار فرهنگی و تاریخی کشورهای مسلمان را به غارت بردند تا دست آنها از این منابع عظیم خالی باشد. وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی، امروزه خودکفایی را در همه عرصه ها شاهد هستیم و بسیاری از کشورها نیز به پیروی از ایران برخاستند. نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز با بیان حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر داشتن امید در زندگی گفت: خدا را شاکریم که نعمت امید در ما شکوفا شد و این مسئله مهم را در جنگ تحمیلی با شرایط دشوار آن زمان مشاهده کردیم. آیت الله موسوی جزایری افزود: با وجود شرایط سخت جنگ، جوانان جان برکف با ابتکار خود حصر آبادان را شکستند و در عملیات های مهم از جمله فتح المبین، بیت المقدس و فتح بستان پیروز شدیم. وی گفت: امروز نیز ما به شما جوانان امید داریم و فرصت آن نیز فراهم است و در سالی که به نام تولید ملی نام گذاری شده است باید با فکر و ابتکار آن را عملی کنیم. نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز افزود: در صنعت نفت نیز با حضور مهندس قاسمی وزیر بسیجی، پرتلاش و باهمت وزارت نفت باید با برنامه ریزی صحیح ایران اسلامی را سربلند و دین خود را به کشور، نظام، انقلاب و خون شهیدان ادا کنیم. دومین گردهمایی های متخصصان جوان صنعت نفت روز پنجشنبه (21 اردیبهشت) با حضور وزیر و معاونان وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابع در جنوب کشور، استاندار و شماری از مسئولان مراکز آموزش عالی و اجرایی استان خوزستان در مجموعه فرهنگی شهرک نفت اهواز برگزار شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
راه اندازی نخستین کانون تفکر جوانان صنعت نفت در مناطق نفت خیز جنوب
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 24 ارديبهشت 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به ابلاغ آیین نامه راه اندازی کانون های تفکر جوانان صنعت نفت از سوی وزیر نفت گفت: نخستین کانون تفکر جوانان متخصصان صنعت نفت در مناطق نفت خیز جنوب به زودی راه اندازی می شود.
به گزارش شانا در مناطق نفت خیز جنوب، هرمز قلاوند در دومین گردهمایی متخصصان جوان صنعت نفت در مجموعه فرهنگی امام رضا (ع) در شهرک نفت اهواز افزود: استفاده از ایده های جوانان کمک فراوانی به برنامه های ما کند و امیدواریم با تشکیل کانون‌های تفکر جوانان، انگیزه بهتری در میان این قشر از جامعه ایجاد شود. وی اظهار کرد: جوانان با ذهن خلاق و متفکر خود در بخش های مختلف از جمله انرژی هسته ای، صنایع نفت و گاز و فناوری نانو افتخارآفرینی می‌کنند؛ از این رو باید از همه آنان حمایت کرد. قلاوند ادامه داد: جوانان در یک برهه از زمان، انقلاب اسلامی را رقم زدند و در دوران جنگ تحمیلی حماسه ها آفریدند که آثار آنها را امروز مشاهده می کنیم. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ادامه به ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: ارتباط میان صنعت و دانشگاه حلقه‌ای مفقوده بود که با برنامه ریزی های صورت گرفته، این ارتباط قوی تر خواهد شد. وی افزود: جوانان دانشجو ایده های نوینی دارند و می توانند پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری خود را در زمینه پتروفیزیک، بهره برداری و مخازن روی میدان های نفتی انجام دهند. قلاوند اظهار کرد: مناطق نفت خیز جنوب 80 میدان نفتی را تحت مدیریت خود دارد که از 45 میدان آن نفت و گاز تولید و حدود 80 درصد نفت کشور از آنها تامین می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: این شرکت به عنوان محور تولید در کشور مطرح است و ما باید برای رسیدن به خودکفایی کامل و پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تمام سعی و تلاش خود را در زمینه خوکفایی به کار بگیریم. وی افزود: در مدیریت تدارکات و امور کالای این شرکت یک واحد ساخت کالا مشغول به کار است و سال گذشته ساخت حدود 7 هزار قطعه کالا از طریق این واحد به سازندگان داخلی سفارش داده شد. قلاوند اضافه کرد: امسال سفارش ساخت 11 هزار و 400 قلم کالا به ارزش 7 هزار و 500 میلیارد ریال به شرکت های داخلی داده خواهد شد و برای سازندگان مستقر در استان خوزستان یک هزار میلیارد ریال اختصاص داده شده است. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: از جوانان متخصص صنعت نفت انتظار داریم ایده های خود را با رویکرد تقویت ساخت داخل و رسیدن به خودکفایی در اختیار سازندگان داخلی قرار دهند. دومین گردهمایی های متخصصان جوان صنعت نفت روز پنجشنبه (21 اردیبهشت) با حضور وزیر و معاونان وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابع در جنوب کشور، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز، استاندار و شماری از مسئولان مراکز آموزش عالی و اجرایی این استان برگزار شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
پایگاه اینترنتی متخصصان جوان صنعت نفت رونمایی شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 24 ارديبهشت 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: پایگاه اینترنتی متخصصان جوان صنعت نفت روز پنجشنبه (21 اردیبهشت) با حضور مهندس رستم قاسمی وزیر نفت رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، مراسم رونمایی این سایت روز پنجشنبه در دومین گردهمایی متخصصان جوان صنعت نفت در مجموعه فرهنگی امام رضا (ع) شهرک نفت اهواز برگزار شد. مشاور جوان وزیر نفت در مراسم رونمایی این سایت گفت: جوانان متخصص صنعت نفت از طریق این سایت می توانند با وزیر نفت در ارتباط باشند. روح الله تولایی افزود: نظرات و پیشنهادات وارده در این سایت پس از دسته بندی در اختیار وزیر نفت قرار خواهد گرفت. ابلاغ آیین نامه کانون های تفکر جوانان در این گردهمایی همچنین آیین نامه کانون های تفکر جوانان صنعت نفت ابلاغ و متن ابلاغ این آیین نامه که از سوی وزیر نفت امضا شده بود از سوی مشاور جوان وزیر در این گردهمایی خوانده شد. تولایی در این ارتباط از حاضران در دومین گردهمایی متخصصان جوان صنعت نفت درخواست کرد نظر و پیشنهادهای خود را درباره چگونگی عملی شدن این آیین نامه اعلام کنند. کانون متخصصان جوانان صنعت نفت اهدافی چون فراهم کردن زمینه حضور جوانان مستعد صنعت نفت در فرآیندهای موجود، تقویت نقش فعال متخصصان جوان در ایده پردازی و تصمیم سازی در بخش های مختلف صنعت نفت و ایجاد بانک اطلاعاتی نیروهای جوان مستعد و توانمند صنعت نفت را مد نظر دارد. این کانون همچنین استعدادیابی در زمینه تربیت مدیران آینده، امکان بهره مندی مستقیم مدیران صنعت نفت از متخصصان جوان، استفاده از ظرفیت های تخصصی و علمی نیروهای انسانی جوان صنعت نفت و افزایش انگیزه و غنی سازی شغلی جوانان متخصص صنعت نفت را دنبال می کند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مطالعات فاز صفر طرح های راهبردی صنعت نفت به اتمام رسید
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 24 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: معاون پژوهشی موسسه مطالعات بین المللی انرژی از اتمام مطالعات فاز صفر طرح های راهبردی ( بیست و یک گانه) صنعت نفت با 21 میلیارد تومان هزینه خبر داد.
شاهین دزدار در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: با اتمام مطالعات فاز صفر و مشخص شدن نقشه راه برای اجرای این طرح ها، کارگروه ذی نفعان برای هر طرح شکل می گیرد تا به این ترتیب، طرح ها وارد فاز یک اجرا شود. وی طرح‌های راهبردی صنعت نفت را شامل تدوین روش‌های مطلوب و تاثیرگذار آموزش و تبلیغات به منظور فرهنگ‌سازی مصرف صحیح، تدوین راهبرد صنعت نفت، تدوین رویکرد هوشمند و فعالانه صنعت نفت در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، استقرار نظام ERP در صنعت و طراحی و پیاده سازی نظام مدیریت سبد (پورتفولیو) پژوهش و فناوری نفت اعلام کرد. به گفته او طراحی و استقرار نظام مدیریت دانش در سطح وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، ترسیم نقشه راه فناوری‌های صنعت نفت، تکمیل و ارتقای نظام نوآوری بخشی، طراحی و راه‌اندازی پایگاه ملی نوآوری و حل مسئله، ارتقای توان رقابتی ساخت داخل کالاها و تجهیزات موردنیاز صنعت نفت و گاز و تبیین مدل و تدوین راهبردهای انتقال فناوری در صنعت نفت با تاکید بر همکاری‌های فناورانه، از دیگر طرح های راهبردی هستند. آغاز قطب بندی مراکز علمی و پژوهشی صنعت نفت دزدار با بیان این که در گذشته نه چندان دور پروژه های پژوهشی بسیاری بدون تمرکز و قاعده مشخص برای صنعت نفت انجام می شده است، افزود: بزرگ ترین مشکل بسیاری از این طرح ها نرسیدن آنها به مرحله تولید تجاری بوده؛ از این رو موسسه مطالعات بین المللی انرژی با حمایت وزارت نفت درصدد طراحی سامانه ای است که این مشکل را برطرف کند. وی افزود: این سامانه از یک سو نیازهای صنعت نفت را در قالب یک زنجیره ارزش از بالادست به پایین دست و از سوی دیگر مراکز پژوهش و فناوری عرضه کننده این نیازها را شناسایی می کند. معاون پژوهشی موسسه مطالعات بین المللی انرژی به تقسیم بندی پنج سطحی نیازهای صنعت نفت در این نظام اشاره کرد و گفت: نرم افزار این سامانه امکان دسترسی همه مراکز علمی و پژوهشی مانند وزارت علوم، پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان، مراکز پژوهشی و دانشگاه ها را به نیازهای موجود در این سامانه فراهم می کند. به گفته او مراکز پژوهشی و دانشگاه هایی که اطلاعات آنها در این سامانه وارد می شود، گواهی صلاحیت را برای همکاری با صنعت نفت در حوزه های خاصی دریافت کرده اند. دزدار با بیان این که در پایان فاز یک اطلاعات بیش از 70 دانشگاه و 10 هزار گروه پژوهشی در این سامانه وارد شده است، تاکید کرد: در فاز بعدی اطلاعات شرکت های خصوصی و دانش بنیان در این سامانه وارد می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
صادرات نفت آذربایجان از مسیر بی تی سی کاهش یافت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 24 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه بین الملل: شرکت سوکار آذربایجان از افت 18درصدی صادرات نفت این کشور از مسیر خط لوله باکو-تفلیس-جیحان در ماه آوریل خبر داد.
به گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ، شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) در تازه ترین گزارش اطلاعات آماری خود اعلام کرد: صادرات نفت خام آذربایجان با خط لوله باکو-تفلیس-جیحان (بی تی سی) در ماه گذشته میلادی با 18 درصد افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دو میلیون و 300 هزار تن رسید. بر پایه این گزارش، شرکت سوکار در چهار ماه نخست امسال درمجموع 12 میلیون و 240 هزار تن نفت خام از بلوک فراساحلی آذری-شیراگ-گونشلی از طریق گرجستان به بندر جیحان در ترکیه صادر کرده است، این رقم در دوره مشابه سال گذشته 11 میلیون و 400 هزار تن بود. بلوک فراساحلی آذری-شیراگ-گونشلی به وسیله کنسرسیومی به رهبری شرکت انگلیسی بی پی اداره می شود. از راه اندازی خط لوله باکو-تفلیس-جیحان در سال 2005 تا اول مه 2012 درمجموع 186 میلیون و 200 هزار تن نفت خام با این خط لوله به پایانه جیحان صادر شده است. تولید نفت خام آذربایجان در سال گذشته میلادی به 45 میلیون و 400 هزار تن (روزانه حدود 911 هزار بشکه) کاهش یافت، در حالی که این مقدار در سال 2010، 50 میلیون و 800 هزار تن بود. آذربایجان، سومین تولید کننده بزرگ نفت در میان کشورهای تازه استقلال یافته از جماهیر شوروی پیشین، برای صادرات نفت خام خود از دو خط لوله باکو-نوروسیسک و باکو-سوپسا در دریای سیاه استفاده می کند. کمیته دولتی آمار آذربایجان در 23 آوریل ( چهارم اردیبهشت) اعلام کرد: صادرات نفت آذربایجان در سه ماه نخست امسال با 7.3 درصد کاهش به 6 میلیون و 400 هزار تن رسید. صادرات گاز آذربایجان در دوره مورد بررسی با 2.7 درصد افزایش به یک میلیارد و 340 میلیون متر مکعب رسید.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
میزان انتشار اوراق مشارکت وزارت نفت مشخص شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 24 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: مجلس شورای اسلامی به شرکتهای وابسته و تابعه وزارتخانه‌های نفت و شش وزارتخانه دیگر اجازه داد تا سقف 150 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی با تضمین خود منتشر کنند.
به گزارش شانا، در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه 24 اردیبهشت) نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۱ کل کشور قسمت یک از بند 11 لایحه بودجه سال 91 کل کشور را بررسی و پس از شنیدن صحبت های مخالفان و موافقان، تصویب کردند. بر همین اساس با نظر موافق نمایندگان به دولت اجازه داده می‌شود تا یکصد و پنجاه هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی با تضمین خود با بازپرداخت اصل و سود آن به منظور اجرای طرح های انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی خود منتشر کند. این در حالی است که در لایحه دولت آمده بود: به شرکت‌های وابسته و تابعه وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت و معدن و تجارت اجازه داده می‌شود تا سقف 400 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی خود اوراق مشارکت ریالی منتشر کنند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
وزارت نفت 6 هزار و 129 درخواست مردمی را به نتیجه رساند
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 24 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: وزارت نفت در چهار دوره سفر استانی، بیش از 6 هزار مورد از 8 هزار و 122 درخواست ارجاع شده به این وزارتخانه را به نتیجه رساند.
به گزارش خبرنگار شانا، در چهار دوره سفرهای استانی رئیس جمهوری 8 هزار و 122 مورد درخواست به وزارت نفت ارجاع شد، در دور اول سفرها 66 مورد، دور دوم 2 هزار و 85 مورد، دور سوم 4 هزار و 920 مورد و دور چهارم 1051 مورد به وزارت نفت برای پیگیری محول شد. موضوع های مورد درخواست از سوی وزارت نفت به 6 دسته تقسیم شد که مسائل نیروی انسانی شاغل- استخدام- گازرسانی– سوخت – فرآورده و جایگاه – دعاوی حقوقی و خسارت های ارزی و نیز، دیگر موارد درخواست های مردمی را شامل شد. بر اساس این گزارش، تا کنون در مسائل نیروی انسانی 1079 مورد استخدام، 2 هزار و 401 مورد گازرسانی 1126 مورد سوخت 586 مورد دعاوی حقوقی، 313 مورد و دیگر 624 مورد بوده و درنتیجه 6 هزار و 129 مورد ارجاعی به نتیجه رسیده و بقیه درخواست ها در دست اقدام است. همچنین از تیر 89 تا فروردین 91، 5 هزار و 132 درخواست از طریق سامانه الکترونیک مردم و دولت به وزارت نفت ارجاع شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سه انتصاب در دانشکده نفت شهید تندگویان آبادان انجام شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 24 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، معاون دانشجویی و رئیس امور آموزشی دانشکده نفت آبادان منصوب شدند.
به گزارش شانا، غلامرضا راشد، رئیس دانشگاه صنعت نفت، دکتر هادی اسکندری را به سمت معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده نفت آبادان منصوب کرد. دکتر اسکندری پیش از این معاون دانشجویی دانشکده نفت آبادان بوده است. راشد در حکمی دیگر غلامحسین فربد را به سمت معاون دانشجویی دانشکده منصوب کرد. دکتر جمشید مقدسی، رئیس دانشکده نفت آبادان نیز در حکمی دکتر ایمان دانایی را به سمت رئیس امور آموزشی دانشکده نفت آبادان منصوب کرد. بر پایه این گزارش، "آموزشگاه فنی آبادان" در سال 1318 با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز پالایشگاه آبادان در محل کنونی دانشکده نفت آبادان و در سال 1335 دانشکده فنی آبادان (Abadan Institute of Technology) با برنامه مهندسی عمومی آغاز به کار کرد. مدارک اعطایی این مؤسسه در سطح بین المللی پذیرفته و معتبر شناخته می‌شد و تعدادی از فارغ التحصیلان این مؤسسه برای تکمیل تحصیلات خود راهی دانشگاه‌های خارج از کشور شدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی همزمان با خروج کارشناسان خارجی از کشور و لزوم گسترش صنعت نفت و بازسازی بخش‌های مهمی از صنایع نفت که در طول جنگ تحمیلی صدمه دیده بود، مشکل کمبود کادر فنی و متخصصان صنعت نفت آشکار شد؛ از این رو دانشکده مهندسی شیمی و پتروشیمی شهید تندگویان آبادان (در محل فعلی دانشکده نفت آبادان) طی موافقت‌نامه ای در 24 اسفند 1368 با وزارت فرهنگ و آموزش عالی، اقدام به پذیرش دانشجو کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
14 هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز در 6 سال گذشته ساخته شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 24 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه گاز: گستره خطوط انتقال گاز کشور با احداث بیش از 14 هزار کیلومتر خط انتقال در 6 سال گذشته به 34 هزار و 45 کیلومتر افزایش یافت.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر تصریح کرد: شرکت ملی گاز تعهدهای سفرهای استانی را انجام داده و بخش باقی مانده این تعهدها نیز تا پایان سال 92 به انجام می رسد. مجتبی شیخ بهایی در مقایسه وضعیت گازرسانی از آغاز انقلاب اسلامی تا سال 84 و از این سال تا کنون در کشور گفت: در 6 سال گذشته، تقریبا 72 درصد درمقایسه با 25 سال گذشته در زمینه خطوط انتقال گاز کار انجام شده است؛ به گونه ای که تا سال 84، 19 هزار و 800 کیلومتر خط لوله انتقال گاز طبیعی فشار قوی در کشور احداث شد ولی این میزان تا سال 90 به 34 هزار و 45 کیلومتر افزایش یافت. رشد 100 درصدی احداث شبکه گاز شهری و روستایی در کشور مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در باره روند اجرای مصوبه های سفرهای استانی دولت نهم و دهم در زمینه گازرسانی گفت: احداث ایستگاه های تقویت فشار با 72.5 درصد رشد از سال 84 تا سال 90 به 69 ایستگاه، احداث شبکه گاز شهری و روستایی با 100 درصد رشد به 208 هزار و 846 کیلومتر رسیده است. شیخ بهایی از افزایش 94 درصدی پذیرش مشترک گاز در کشور در 6 سال گذشته خبر داد و افزود: شمار مشترک های گاز در این دوره زمانی به 14 میلیون و 526 هزار و 933 مورد افزایش یافت، ضمن آن که شمار نصب انشعاب ها در این دوره زمانی 62 درصد پیشرفت داشته است. وی شمار خانوارهای زیر پوشش گاز کشور را 18 میلیون و 202 هزار و 505 واحد در سال 90 اعلام و تصریح کرد: این تعداد نسبت به سال 84، 72 درصد رشد داشته است. گازرسانی به 920 شهر مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این که تا سال 84، گازرسانی به 541 شهر و دو هزار و 16 روستا انجام شد، افزود: گازرسانی به شهرها تا سال 90 با 70 درصد رشد به 920 مورد و به روستاها نیز با 520 درصد رشد به 12 هزار و 500 مورد افزایش یافت. به گفته شیخ بهایی، میزان گازرسانی به نیروگاه های کشور در مدت 6 سال گذشته از 41 واحد نیروگاهی به 64 واحد نیروگاهی افزایش یافته است و این یعنی رشد 56 درصدی
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نخستین پالایشگاه گازی با دانش فنی کاملا ایرانی ساخته می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 24 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه گاز: نخستین پالایشگاه گازی با دانش فنی کاملا ایرانی با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی نفت مناطق مرکزی و دانشگاه امیرکبیر در کشور ساخته می شود.
به گزارش خبرنگار شانا، عضو تیم طراحی پالایشگاه ملی گاز در چهارمین نشست شورای عالی توسعه توان ساخت داخل در صنعت نفت گفت: پیمانکار این طرح قرارگاه خاتم الانبیا (EPCF)، پژوهشگاه صنعت نفت ارائه دهنده دانش فنی، شرکت ملی گاز ایران، بهره بردار، کارفرما شرکت نفت مناطق مرکزی و قطب علمی نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. محمود خاکپور با بیان این که ساخت نخستین پالایشگاه گازی تمام ایرانی از حدود شش ماه پیش مطرح شده است، تصریح کرد: تفاهمنامه های اولیه برای اجرای کار میان ذی نفعان به امضا رسیده و در حال نهایی سازی نحوه مشارکت ها، نهایی سازی و بهینه سازی ساختار هر واحد پالایشگاه، تهیه و انجام مهندسی پایه واحدهای فرآیندی و سایر مراحل مربوطه هستیم. وی ظرفیت پیش بینی شده برای فرآورش گاز در این پالایشگاه را 17 میلیون مترمکعب در روز خواند و افزود: تولید روزانه 12 هزار بشکه مایعات گازی و 43 تن گوگرد از دیگر محصولات این پالایشگاه است. به گفته او قرار است گاز دو میدان هالگان و سفید باغون برای فرآورش، به این پالایشگاه انتقال داده شود. به گزارش شانا، میدان های گازی مستقل هالگان و سفید باغون، از میدان های تازه اکتشاف شده کشور هستند که در استان فارس قرار دارند. حجم ذخیره گاز درجای میدان هالگان 12 تریلیون و 400 میلیارد فوت‌مکعب معادل 355 میلیارد متر مکعب است و پیش‌بینی می‌شود حدود 70 درصد ذخیره درجای این میدان معادل 8 تریلیون و 938 میلیارد فوت‌مکعب آن قابل استحصال باشد. همچنین حجم میعانات گازی درجا در میدان گازی هالگان 249 میلیون بشکه برآورد شده که از این میزان حدود 98 میلیون بشکه قابل استحصال است. میدان سفید باغون، حدود 6 تریلیون فوت مکعب ذخیره گازی دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تعمیرات اساسی پالایشگاه سرخون و قشم، مردادماه پایان می یابد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 24 ارديبهشت 1391


شاناـ گروه گاز: مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، از پایان تعمیرات اساسی واحدهای این پالایشگاه تا پایان مرداد امسال خبر داد.
احمد زمانی در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که تعمیرات اساسی در این پالایشگاه از نیمه دوم فروردین امسال آغاز شده است، افزود: با توجه به اهمیت تولید بدون وقفه گاز،تعمیرات اساسی این پالایشگاه با برنامه ریزی و به گونه ای مدون از 20 فروردین امسال آغاز شده است. وی پایان زمان تعمیرات اساسی در پالایشگاه سرخون و قشم را 20 مهر اعلام و اظهار کرد: با توجه به تلاش بخش های مختلف، این عملیات زودتر از زمان پیش بینی شده و در مرداد امسال پایان خواهد یافت. زمانی از نخستین تعمیرات دوره ای تجهیزات دوار در پالایشگاه سرخون و قشم خبر داد و گفت: توربو ژنراتور،‌ کمپرسور هوای ابزار دقیق، تاسیسات دوار هستند که تعمیرات دوره ای آنها با کارکرد چهار هزار ساعت با تکیه بر توان علمی و تجربی نیروهای عملیاتی در بخش های ابزار دقیق و مکانیک این پالایشگاه همزمان انجام شد. مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، همچنین درباره حجم فرآورش روزانه گاز در پالایشگاه سرخون و قشم نیز گفت: حجم فرآورش گاز این پالایشگاه 16.5میلیون مترمکعب در روز است که دو میلیون مترمکعب آن مربوط به تاسیسات گورزین و بقیه نیز به تاسیسات سرخون مربوط می شود. وی با بیان این که حجم فرآورش گاز این پالایشگاه در سال گذشته 5.6 درصد بیش از برنامه مصوب بوده است، این میزان افزایش را برای تولید گاز طبیعی مایع (ال پی جی) 30 درصد اعلام کرد. ّبه گفته مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، این پالایشگاه آمادگی دارد تا در صورت تامین خوراک، ‌تولید فرآورشی خود را افزایش دهد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تصویب ساخت 28 طرح پتروشیمی در 14 استان کشور
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 24 ارديبهشت 1391


شانا_ گروه پتروشیمی: همگام با سفرهای استانی هیئت دولت در دولت های نهم و دهم، اجرای 28 طرح پتروشیمی در 14 استان کشور تصویب شده است.
به گزارش خبرنگار شانا، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در مجموعه صنعت نفت، روند توسعه پرشتاب خود را طی می کند. به این ترتیب و با تصویب احداث این طرح ها در مجموع 21 استان کشور صاحب مجتمع های پتروشیمی خواهند شد. اغلب مصوبه های احداث واحدهای پتروشیمی در دور نخست سفرهای استانی هیئت دولت انجام شده و دولت در این دوره سفرهای خود احداث 20 واحد پتروشیمی را مصوب کرده است. پس از آن دور دوم سفرها با دو مصوبه، دور سوم با پنج مصوبه و دور چهارم با یک مصوبه قرار دارد. از میان این طرح ها پتروشیمی مرودشت با بیش از 63 درصد پیشرفت، پتروشیمی مهاباد با 51 درصد پیشرفت و پتروشیمی کردستان با 46 درصد پیشرفت فیزیکی پیشتاز هستند. از 28 طرح مورد اشاره 15 طرح دارای پیشرفت فیزیکی 1 تا 63 درصد هستند و 13 طرح دیگر در مرحله مذاکره و عقد قرارداد به سر می برند. همزمان با احداث این طرح ها درمجموع برای 18 هزار نفر اشتغال مستقیم و دائم ایجاد و 13 میلیون تن به ظرفیت صنایع پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد. این در حالی است که در محاسبه این ظرفیت میزان افزایش، ظرفیت طرح های پتروشیمی منطقه چابهار محاسبه نشده است. منطقه چابهار به تنهایی با جذب 25 میلیارد دلار سرمایه در طول برنامه ششم توسعه، ظرفیت افزایش 15 تا 20 میلیون تن ظرفیت صنایع پتروشیمی را دارد. بر اساس تصویب دولت، قرار است طرح های پتروشیمی میاندوآب و پتروشیمی مهاباد در استان آذربایجان غربی پتروشیمی دهلران در استان ایلام، پتروشیمی گناوه و پتروشیمی دشتستان در استان بوشهر، پتروشیمی لردگان در چهارمحال و بختیاری، 2 واحد پتروشیمی در خراسان رضوی، پتروشیمی اندیمشک در استان خوزستان، اوره و آمونیاک زنگان در استان زنجان، منطقه چابهار به عنوان قطب توسعه آتی پتروشیمی در استان سیستان و بلوچستان احداث شود. طرح های پتروشیمی ممسنی، مرودشت، فیروزآباد، داراب، فسا، جهرم، کازرون و استهبان در استان فارس و در مسیر خط لوله اتیلن مرکز پلی اتیلن کردستان و اوره و آمونیاک رجال در استان کردستان، افزایش ظرفیت پتروشیمی کرمانشاه و توسعه صنایع پایین دستی LAB در کرمانشاه، پتروشیمی گچساران و پتروشیمی دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد، پتروشیمی گلستان در استان گلستان و واحد جی تی تی پی در استان مرکزی، از دیگر طرح های در برنامه احداث است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
پرونده خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی امسال بسته می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی از واگذاری قطعی هلدینگ خلیج فارس در شش ماه نخست امسال خبر داد و گفت: پرونده خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی امسال بسته می شود.
مرتضی رحیمیان در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: در هفته های اخیر آخرین وضعیت هلدینگ در سازمان بورس بررسی شده است و پیش بینی می شود مراحل نهایی برای واگذاری 15 شرکت زیرمجموعه این هلدینگ در شش ماه نخست سال انجام شود. وی با بیان این که در همسویی با مصوبات سال گذشته دولت 41.7 درصد از هلدینگ بابت رد دیون دولت واگذار خواهد شد، تصریح کرد: این بدهی مربوط به 6 تا 7 بانک بوده است. رحیمیان همچنین از احتمال اختصاص بخش دیگری از سهام این هلدینگ به صندوق بازنشستگی صنعت نفت خبر داد و افزود: پیش تر نیز 40 درصد از سهام این هلدینگ بابت سهام عدالت، یک درصد به آستان قدس رضوی و شماری نیز به عنوان سهام ترجیحی واگذار شده است. رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به واگذاری شمار زیادی از شرکت ها و واحدهای پتروشیمی گفت: با واگذاری هلدینگ خلیج فارس تنها شرکت های پتروشیمی تبریز، سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و کالا در شرکت ملی صنایع پتروشیمی باقی می ماند که آنها نیز در فرآیندهای آینده واگذار خواهند شد. به گفته او شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی که پیش تر نظر به حاکمیتی بودن آن وجود داشت، با تصویب هیئت وزیران به سازمان اتکا واگذار خواهد شد. رحیمیان درباره شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز اظهارکرد: این شرکت با تبدیل شدن به پژوهشگاه، خدمات رسانی خود را به صنعت پتروشیمی ادامه می دهد. به گزارش شانا، مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز پیشتر گفته بود: سهام 15 شرکت پتروشیمی در قالب هلدینگ خلیج فارس به ارزش اسمی 25 هزار میلیارد ریال در صف واگذاری های امسال قرار دارد. مهندس رمضان اولادی افزوده بود: خصوصی سازی و افزایش بهره وری و بهبود فضای کسب و کار با توسعه صنعت پتروشیمی در سال تولید ملی، حمایت و از کار ایرانی سبب ایجاد رشد اقتصادی و افزایش اشتغال کشور خواهد شد. وی تصریح کرده بود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان پیشتاز در فرآیند خصوصی سازی توانسته است در سال های 86 تا 89 بیش از 21977 میلیون سهم به ارزش 90496 میلیارد ریال از سهام شرکت های تولیدی و یا مجری طرح را با همکاری سازمان خصوصی سازی و بورس واگذار کند. اولادی گفته بود: در 10 ماه اول سال 90 بیش از 555 میلیون سهم از سهام شرکت های پتروشیمی شامل شرکت بازرگانی پتروشیمی و بین الملل، کاویان، بروجن و ممسنی به ارزش 95000 میلیارد ریال واگذار شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نشت گاز دریای شمال به یک چهارم کاهش یافت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه بین الملل: بنا بر اعلام شرکت توتال، نشت گاز دریای شمال به یک چهارم کمتر از مقادیر برآورد شده در زمان بروز این حادثه رسیده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، مقدار نشت گاز سکوی الگین واقع در 240 کیلومتری سواحل شهر آبردن اسکاتلند از 200 هزار مترمکعب برآورد شده در زمان بروز این حادثه در اواخر مارس گذشته به حدود 50 هزار مترمکعب در روز کاهش یافته است. شرکت توتال در بیانیه ای اعلام کرد: بررسی های هوایی شرکت اویل اسپیل رسپونس (Oil Spill Response Limited) از تاسیسات سکوی الگین نشان می دهد که افت نشت گاز این سکو همچنان ادامه دارد. یک سکوی حفاری که پیش از شروع نشت گاز سکوی الگین در نزدیکی این سکو قرار داشت، به حدود 30 متری سکوی الگین انتقال داده شده است تا از آن برای حفر یک چاه فرعی استفاده شود. کارگران در حال حفر یک چاه فرعی حدود 2 کیلومتر دورتر از سکوی الگین هستند. مقام های اسکاتلندی نیز اعلام کرده‌اند: نمونه گیری از آب منطقه حدود دو مایلی سکوی الگین نشان می دهد هیچ آلودگی نفت و گاز در آن وجود ندارد و این نشت گاز به طور مستقیم سبب آلودگی محیط زیست دریا نشده است. مدیر مالی شرکت توتال با بیان این که نشت گاز سکوی الگین روزانه 3 میلیون دلار برای این شرکت هزینه به همراه داشته است، احتمال داد تولید گاز از این سکو به تدریج در اواخر سال جاری میلادی از سرگرفته شود. اپراتور دولتی شبکه انرژی انگلیس نیز پیش تر اعلام کرده بود: در پی تعطیلی سکوی الگین و دو چاه گازی مجاور با این سکو، عرضه گاز به انگلیس احتمال دارد تابستان سال جاری میلادی با حدود 6 درصد افت رو به رو شود. از 6 فروردین تاکنون، در پی حادثه در سکوی فراساحلی الگین در آب های انگلستان در دریای شمال، حدود 200 هزار متر مکعب گاز طبیعی در هوای اطراف آن پراکنده شده که علاوه بر تعطیلی این سکو، سبب ایجاد یک محدوده ممنوعیت پرواز و کشتی رانی و تعطیلی دیگر سکوهای فعال در این منطقه شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بهای نفت 100 دلاری مطلوب است
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه بین الملل: وزیر نفت عربستان بهای نفت 100 دلار برای هر بشکه را مطلوب ارزیابی کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، علی النعیمی روز یکشنبه (24 اردیبهشت )در حاشیه یک رویداد صنعتی در استرالیا گفت: عربستان خواهان افزایش ذخیره سازی های جهانی نفت خام پیش از بالا رفتن تقاضای این ماده در نیمه دوم سال جاری میلادی است. وی با بیان این که عربستان خواهان حفظ بهای نفت در سطح 100 دلار برای هر بشکه است، گفت: این کشوردر حال تلاش برای رساندن بهای نفت برنت به سطح 100 دلار برای هر بشکه است. عبدالله سالم البدری، دبیر کل اوپک سوم مه ( 14 اردیبهشت) اعلام کرده بود: اعضای این سازمان به شدت در حال فعالیت برای پایین آوردن قیمت های نفت هستند که اوایل سال جاری میلادی به حدود 130 دلار برای هر بشکه افزایش یافت. وی عنوان کرده بود: ما از قیمت های کنونی نفت راضی نیستیم، زیرا این قیمت ها زیان آور است و چنین شرایطی سبب کاهش تقاضای جهانی نفت خام می شود. بهای جهانی نفت خام در ماه مارس با رسیدن به سطح 128 دلار در هر بشکه، به بالاترین سطح از سال 2008 رسید. دولت عربستان اعلام کرد:این کشور در ماه گذشته میلادی به طور میانگین روزانه 10 میلیون و 100 هزار بشکه نفت خام تولید کرده است. النعیمی یادآور شد: اعضای اوپک هم اکنون روزانه یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 500 هزار بشکه بیش از تقاضای موجود در بازار نفت تولید می کنند که این روند به بالا رفتن سطح ذخیره سازی ها کمک می کند. وی تصریح کرد: اعضای اوپک باید به مصرف کنندگان جهانی نفت خام اطمینان خاطر دهند. وزیرنفت عربستان اعلام کرد: ذخیره سازی های جهانی نفت خام هم اکنون برابر 58 روز برای مصرف در آینده است اما عربستان خواهان سطح مناسبی از ذخیره سازی ها برای رشد فصلی مصرف سوخت در نیمه دوم سال جاری میلادی است. با توجه به نزدیک شدن به سه ماه دوم و سه ماه سوم ذخیره سازی باید افزایش یابد و تقاضا نیز به طور معمول با رشد همراه خواهد بود. آژانس بین المللی انرژی (آی.یی.ای) پیش تر اعلام کرد: با وجود رشد قابل توجه عرضه جهانی نفت و افزایش ذخایر کشورهای مصرف کننده، اختلاف های ایران و غرب سبب خواهد شد بهای نفت بالا باقی بماند. گفته های النعیمی درباره تلاش برای بالا بردن سطح ذخیره سازی های جهانی نفت خام نشان از این دارد که عربستان حتی به ظرفیت تولید نفت خود برای تامین نیازهای سوخت در زمان اوج مصرف اعتماد ندارد و تبلیغات این کشور درباره حجم ذخایر نفتی و اطمینان خاطری که برای عرضه کافی نفت به مصرف کنندگان می دهد تا حد زیادی از واقعیت به دور است. عربستان همواره در زمان رشد قیمت های جهانی نفت خام خواهان سطوح منطقی بهای نفت بوده است زیرا آن ها معتقدند افزایش شدید بهای نفت سبب کاهش تقاضا و تمایل مصرف کنندگان به سوی انرژی های جایگزین می شود و بی شک این شرایط به ضرر بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان خواهد بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
حق انشعاب گاز برای مساجد، حسینیه ها و دارالقران ها رایگان شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 ارديبهشت 1391


شانا ـ گروه گاز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند حق انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد،حسینیه ها و دارالقران ها رایگان شود.
به گزارش شانا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه ۲۵ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۱ کل کشور با الحاقی 28 این لایحه موافقت کردند. در الحاقی 28 آمده است: هزینه مصرفی و حق‌انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد، حسینیه‌ها و دارالقرآن ها رایگان است. گئورک وارطان نیز در این باره تذکر داد: اگر چه نمایندگان اقلیت مجلس نیز موافق بهبود وضعیت مساجد هستند، اما لازم است اماکن مذهبی و مقدس پیروان ادیان ابراهیمی و شناخته شدن در قانون اساسی کشور نیز از امتیازهای مشابه برخوردار باشند. نماینده مسیحیان ارامنه شمال ایران افزود: من این مورد را به اعضای کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادم که آنها نیز موافقت خود را اعلام کردند اما ظاهرا در متن چاپی، لایحه بودجه از قلم افتاده است. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز با تایید سخنان وی از کمیسیون تلفیق خواست به این مورد رسیدگی کنند. سیدجلال یحیی زاده نیز در تذکری خواستار عام شدن این تسهیلات شد و گفت: ما در کشور مکتب القرآن، مهدالقرآن و دارالقرآن هایی داریم که با موضوع ماده الحاقی 28 فعالیت می کنند و بهتر است چنین تسهیلاتی شامل حال آنها نیز شود. نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی افزود: تعابیر ماده الحاقی 28 نباید خاص شود و نیاز به رفع ابهام است تا این قانون خوب در اجرا دچار مشکل نشود. لاریجانی نیز پاسخ داد: کمیسیون تلفیق باید این موارد را به همراه مطلب مربوط به اماکن مذهبی سایر ادیان بررسی کند و در صورت لزوم اصلاحیه ارائه شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
واحدهای میانی و بین مجتمعی پتروشیمی مشمول تخفیف قیمت گاز شدند
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: با تصویب مجلس شورای اسلامی تخفیف های اعمال شده در قانون هدفمندی یارانه ها در قالب بودجه 1391 واحدهای میانی و بین مجتمعی پتروشیمی را شامل می شود.
به گزارش شانا در جریان بررسی و تصویب مواد بودجه 1391 کل کشور نمایندگان مجلس عصر دیروز ( یکشنبه 24 اردبیهشت) در جزء 14 ماده الحاقی 27 ، وزارت نفت را مکلف کردند به گونه‌ای اقدام کند که تخفیف اعمال شده به واحدهای پتروشیمی در اجرای تبصره بند "ب" ماده 1 قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها به واحدهای میانی و پتروشیمی بین مجتمعی ‌تسری یابد. بند ب ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرده است: میانگین قیمت فروش داخلی گاز طبیعی به گونه ای تعیین شود که به تدریج و حداکثر تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، معادل حداقل هفتاد و پنج (75 درصد) متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی شود. براساس تبصره این بند نیز جهت تشویق سرمایه گذاری، قیمت گاز طبیعی برای خوراک واحدهای صنعتی- پالایشی و پتروشیمی به ازاء هر مترمکعب برای مدت 10 سال پس از تصویب این قانون حداقل ده (10درصد) زیر میانگین قیمت خوراک تحویلی کشورهای منطقه خلیج فارس به واحدهای صنعتی-پالایشی و پتروشیمی آنان تعیین می‌شود. وکلای ملت در جلسات علنی گذشته خود، بخش درآمدی لایحه بودجه 91 را مورد بحث و بررسی قرار داده و رسیدگی به درآمدهای بودجه را تقریبا به انتها رسانده‌اند و تنها چند بند از درآمدهای بودجه 91 باقی مانده که هم اکنون مجلس در حال بررسی آنهاست.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سچین در پشت پرده صنعت نفت روسیه می ماند
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه بین الملل: پوتین با انتصاب سچین در هیئت مدیره شرکت روسنفتگاز، جایگاه وی را در صنعت نفت روسیه تضمین کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در آخرین فرمان دوران نخست وزیری خود، ایگور سچین را به عضویت در روسنفتگاز، شرکت هلدینگ دولتی نفت و گاز روسیه منصوب کرد. پس از چند سال نخست وزیری، پوتین از هفته گذشته به مقام ریاست جمهوری روسیه بازگشت و نخست وزیری را به دیمیتری مدودوف واگذار کرد. با توجه به اختلاف های مدودوف و سچین، بعید است معاون پیشین پوتین جایگاهی در کابینه آینده این کشور داشته باشد. سچین سال گذشته میلادی به دستور مدودوف مجبور شده بود از عضویت در هیئت مدیره شرکت روسنفتگاز کنار برود. به نظر می رسید با این انتصاب تازه، قرار است همچون دوران پیشین ریاست جمهوری پوتین در سال های 2000 تا 2008 میلادی، سچین در پشت پرده صنعت نفت روسیه نقش آفرینی کند. روسنفتگاز مدیریت سهام اکثریت دولت روسیه در دو شرکت بزرگ روسی روسنفت و گازپروم را به عهده دارد. گازپروم بزرگ ترین شرکت گازی جهان و روسنفت، یکی از سه شرکت بزرگ نفتی سهامی عام جهان است. روسیه با تولید روزانه حدود 10 میلیون بشکه نفت، بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان است و قصد دارد در سال جاری میلادی روزانه 152 میلیارد متر مکعب گاز تولید کند.
 
بالا