اخبار اقتصادي

balckwave

عضو جدید
خیلی از این طرحهایی که میذارن تا انجام نشه نتیجه اش معلوم نیست. امیدوارم که بهتر بشه. وقتی خواستن وضعیت مسکن رو بهتر کنن با دادن اون وامها دیدین که بازار مسکن چه وضعی پیدا کرد!
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
واقعا از رضا ممنونم که میاد سر میزنه اینجا خاک نگیره:heart::gol:
خجالت بکشید :mad::mad:رشته تحصیلیتونه نمیاید اونوقت رضا:gol: میاد حداقل یه تشکر میکنه سر میزنه میخونه

 

ورهرام

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی از این طرحهایی که میذارن تا انجام نشه نتیجه اش معلوم نیست. امیدوارم که بهتر بشه. وقتی خواستن وضعیت مسکن رو بهتر کنن با دادن اون وامها دیدین که بازار مسکن چه وضعی پیدا کرد!
میشه بگی چه طرحی؟
کامل بگو
البته کم کردن سود بانکی باعث میشه تولید کننده ها وام کم بهره بگیرن که باعثه کم شدن تورم میشه اما باز هم چیزای دیگه هم دخیله(این در ادامه پست قبلیمه)
 

ورهرام

عضو جدید
کاربر ممتاز
من میام اینجا هی حرص میخورم میرم

یه نفر حداقل اعلام کنه در قید حیاته

سیمااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
مریییییییییییییییییییییییییییییییییییییییم
یه نفر جواب بده
 

sima_

عضو جدید
معاون اقتصادي بانك مركزي اعتقاد داره وضعیت رکودی اقتصاد كشور، که علتش كمبود تقاضاي موثره با بودجه انبساطي سال آينده تا حدودی جبران میشه و راه به سوی پیشبرد اقتصاد کشور باز میشه یعنی سیاسیت انبساطی پولی که گفته شده نیمه اول سال 90 رو با این سیاست میخوان پیش ببرن
لطفا نظرات کارشناسانه خود را پیش خودتون نگه ندارید.خسیس نباشید

انبساطی بودن بودجه، آثار خوب و مثبتی را برای صنعت و بازار سرمایه به همراه دارد، زیرا هرگاه حجم پول زیاد باشد، بخشی از آن به پروژه‌ها و بخشی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.و طبیعتا باعث انجام پروژه‌های دولتی و تزریق نقدینگی به جامعه می‌شود.
 

ورهرام

عضو جدید
کاربر ممتاز
انبساطی بودن بودجه، آثار خوب و مثبتی را برای صنعت و بازار سرمایه به همراه دارد، زیرا هرگاه حجم پول زیاد باشد، بخشی از آن به پروژه‌ها و بخشی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.و طبیعتا باعث انجام پروژه‌های دولتی و تزریق نقدینگی به جامعه می‌شود.
خب افزایش حجم پول باعث افزایش تورم میشه ولی مگر اینکه مالیات رو کم کنن که خیلی باعث تورم نشه
چون اگر برابر با تورم مالیات رو هم بالا ببرن درسته حجم پول زیاد میشه اما به خاطر مالیات واحد های تولیدی احداث نمیشه
 

ورهرام

عضو جدید
کاربر ممتاز
خبر اقتصادی امسال که همه رو متعجب کرده کم کردن سود بانکهاست.پرداخت تسهیلات باسود پایین در صورتی که در بازار تورم داریم معادل 20الی 30درصد کسی میتونه این رو توضیح بده یا نه؟
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
در قالب یک پایان نامه دانشجویی در دانشگاه تربیت مدرس بررسی شد؛
آثار حذف یارانه نهاده های کشاورزی بر تولید چغندر قند در کشور

نتایج پژوهش محققان اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که حذف یارانه بدون آن که تاثیر منفی بر تولید چغندر قند در کشور بگذارد، می تواند بار مالی سنگینی را از دوش دولت بردارد.


به گزارش ایانا از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، یکی از روشهایی که به منظور تقویت بنیه تولید در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، عرضه نهاده های تولید شامل انواع کود، سموم، بذر، ماشینهای کشاورزی، واکسنهای دامی و با قیمتی نازل تر از بازار آزاد به کشاورزان است.
مجری این طرح گفت: کاهش هزینه های تولید، فعالیت کشاورزی را سودآورتر می کند.
معصومه رشیدقلم افزود: عرضه نهاده ها با قیمتی نازلتر از قیمت بازار یا حتی قیمت تمام شده از طریق پرداخت بخشی یا تمام هزینه های آن توسط دولت در قالب یارانه صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: عرضه نهاده های کشاورزی با قیمت مناسب از ضروریات تقویت کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان است اما این امر نباید موجب مصرف بی رویه نهاده های کشاورزی معمول شود.
این پژوهشگر تاکید کرد: اگر قیمت نهاده ها بیش از اندازه پایین باشد، مصرف و به کارگیری آن نهاده بدون هیچ گونه محدودیتی افزایش خواهد یافت و این امر موجب می شود کشاورز بدون توجه به بازدهی نهایی عامل، نهاده را مصرف کند.
رشیدقلم در مورد اهداف این پژوهش اظهار داشت: این مطالعه با درک این مشکل و با هدف بررسی آثار حذف یارانه کود شیمیایی و بذر بر تولید چغندر قند در کشور صورت گرفت.
این پژوهشگر برای دسترسی به اهداف مورد نظر تحقیق، از داده های تلفیقی برای 10 استان عمده تولیدکننده چغندر قند کشور و برای سالهای 86-1379 استفاده کرده است.
وی تصریح کرد: در این تحقیق ابتدا تابع تولید چغندر قند کشور با استفاده از اطلاعات نهاده های کود شیمیایی، بذر، نیروی کار و آب تخمین زده و سپس با محاسبه کششهای جزئی عوامل تولید، حساسیت تولید نسبت به تغییرات مقدار نهاده ها ارزیابی شد.
رشید قلم یادآور شد: همچنین با استفاده از روش شناسی، بر اساس حداکثر سود تابع تقاضای نهاده ها تخمین زده می شود. نتایج حاصل از تابع تقاضای نهاده ها نشان می دهد که تقاضای کلیه نهاده های مورد استفاده در تابع تولید نسبت به تغییرات قیمت آنها کم کشش است و همچنین نتایج حاصل از کششهای جزئی حاکی از آن است که از دو نهاده آب و کود شیمیایی به طور غیر بهینه و در ناحیه سوم تولیدی استفاده می شود.
وی ادامه داد: با توجه به یافته های تحقیق پرداخت یارانه بذر افزایش نه چندان زیادی در مصرف و همچنین در تولید چغندر قند داشته است به طوری که تولید آن را فقط 048/0 درصد افزایش داده است. در رابطه با نهاده کود شیمیایی نیز می توان گفت که یارانه آن تولید چغندرقند را تا میزان 025/0 درصد کاهش می دهد. بنابراین حذف یارانه بدون آن که تاثیر منفی بر تولید بگذارد، می تواند بار مالی سنگینی را از دوش دولت بردارد.
گفتنی است، این پژوهش با راهنمایی دکتر صادق خلیلیان، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.
 

ورهرام

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشاهده پیوست 50618
در قالب یک پایان نامه دانشجویی در دانشگاه تربیت مدرس بررسی شد؛
آثار حذف یارانه نهاده های کشاورزی بر تولید چغندر قند در کشور

نتایج پژوهش محققان اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که حذف یارانه بدون آن که تاثیر منفی بر تولید چغندر قند در کشور بگذارد، می تواند بار مالی سنگینی را از دوش دولت بردارد.


به گزارش ایانا از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، یکی از روشهایی که به منظور تقویت بنیه تولید در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، عرضه نهاده های تولید شامل انواع کود، سموم، بذر، ماشینهای کشاورزی، واکسنهای دامی و با( قیمتی نازل تر از بازار آزاد)1 به کشاورزان است.
مجری این طرح گفت: کاهش هزینه های تولید، فعالیت کشاورزی را سودآورتر می کند.
معصومه رشیدقلم افزود: (عرضه نهاده ها با قیمتی نازلتر از قیمت بازار یا حتی قیمت تمام شده از طریق پرداخت بخشی یا تمام هزینه های آن توسط دولت در قالب یارانه صورت می گیرد.)1
وی خاطرنشان کرد: (عرضه نهاده های کشاورزی با قیمت مناسب از ضروریات تقویت کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان)2است اما این امر نباید موجب مصرف بی رویه نهاده های کشاورزی معمول شود.(مفت باشه کوفت باشه:biggrin:)
(این پژوهشگر تاکید کرد: اگر قیمت نهاده ها بیش از اندازه پایین باشد، مصرف و به کارگیری آن نهاده بدون هیچ گونه محدودیتی افزایش خواهد یافت و این امر موجب می شود کشاورز بدون توجه به بازدهی نهایی عامل، نهاده را مصرف کند.)3
(رشیدقلم در مورد اهداف این پژوهش اظهار داشت: این مطالعه با درک این مشکل و با هدف بررسی آثار حذف یارانه کود شیمیایی و بذر بر تولید چغندر قند در کشور صورت گرفت.)4
این پژوهشگر برای دسترسی به اهداف مورد نظر تحقیق، از داده های تلفیقی برای 10 استان عمده تولیدکننده چغندر قند کشور و برای سالهای 86-1379 استفاده کرده است.
وی تصریح کرد: در این تحقیق ابتدا تابع تولید چغندر قند کشور با استفاده از اطلاعات نهاده های کود شیمیایی، بذر، نیروی کار و آب تخمین زده و سپس با محاسبه کششهای5 جزئی عوامل تولید، حساسیت تولید نسبت به تغییرات مقدار نهاده ها ارزیابی شد.
رشید قلم یادآور شد: همچنین با استفاده از روش شناسی، بر اساس حداکثر سود تابع تقاضای نهاده ها تخمین زده می شود. نتایج حاصل از تابع تقاضای نهاده ها نشان می دهد که تقاضای کلیه نهاده های مورد استفاده در تابع تولید نسبت به تغییرات قیمت آنها کم کشش است و همچنین نتایج حاصل از کششهای جزئی حاکی از آن است که (از دو نهاده آب و کود شیمیایی به طور غیر بهینه و در ناحیه سوم تولیدی استفاده می شود.)6
وی ادامه داد: با توجه به یافته های تحقیق پرداخت یارانه بذر افزایش نه چندان زیادی در مصرف و همچنین در تولید چغندر قند داشته است به طوری که تولید آن را فقط 048/0 درصد افزایش داده است. (در رابطه با نهاده کود شیمیایی نیز می توان گفت که یارانه آن تولید چغندرقند را تا میزان 025/0 درصد کاهش می دهد.)7 بنابراین حذف یارانه بدون آن که تاثیر منفی بر تولید بگذارد، می تواند بار مالی سنگینی را از دوش دولت بردارد.
گفتنی است، این پژوهش با راهنمایی دکتر صادق خلیلیان، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.
1- قیمت پایین تر از قیمت بازار یعنی یارانه غیر مستقیم.یعنی دولت نهاده را تهیه میکند و به جای اینکه یارانه نقدی پرداخت کند به صورت رایگان یا پائین تر از بازار آزاد در اختیار کشاورز قرار میدهد تا هزینه تولید برای کشاورز کمتر شود و این موضوع هزینه ای را برای دولت دارد
2-عرضه نهاده ارزان تر از بازار باعث میشود هزینه تولید کم شود و تولید سود آور باشد البته در صورتی که برای فروش محصول دولت قیمت تعیین کند یا تضمین شده خریداری کند
3-کشاورزان به علت معلومات کم از نهاده بی رویه استفاده میکنند زیرا گمان میکنند که استفاده هرچه بیشتر از نهاده باعث افزایش تولید میشود و این موضوع برای دولت زیان بار است.
4-حذف یارانه باعث میشود کشاورزان قیمت واقعی را برای نهاده پرداخت کنند یعنی هزینه بیشتر در نتیجه از نهاده های متغیر با دقت و حساب شده و به میزان بهینه استفاده میکنند
5-قابل توجه دوستان غیر از اقتصاد:(مثلا آقا رضا گل گلاب:smile:)
کشش مثلا کشش تقاضا:جهت مقایسه تقاضا برای محصولات مختلف و همچنین مطالعه تغییرات تقاضا برای هریک از آنها در زمان ها و بازارهای مختلف از معیاری به نام کشش تقاضا استفاده میشود که به وسیله آلفرد مارشال ابداع شده و استفاده میشود البته کشش انواع مختلف دارد که به صورت مشابه تعریف میشود
6-Mp=تولید نهایی*** Ap=تولید متوسطATTACH]50618[/ATTACH][1] نمودار الف تولید کل و نمودار ب تولید نهایی و متوسط است
ناحیه یک:در این ناحیه تولید نهایی بزرگتر از متوسط است با افزایش مصرف نهاده تولید متوسط افزایش می یابد
بررسی هندسی:خط مماس بر تولیدکل که شیب آن با شیب mp برابر است محور افقی را در سمت راست مرکز مختصات قطع میکند
ناحیه دو: زمانی که mp=ap و تولید متوسط به بالاترین حد خود رسیده وخط مماس بر منحنی کل از مرکز مختصات میگذرد.(تولید سود آور)
در این ناحیه تولید نهایی نسبت به ناحیه قبل نزولی است ولی تولید متوسط هنوز سیر صعودی دارد
ناحیه سه: زمانی که Mp نزولی باشد وقتی نهاده مصرفی افزایش یابد AP نیز کاهش می یابد و در این حالت خط مماس بر منحنی کل محور افقی را در سمت چپ مرکز مختصات قطع میکند.
بررسی ناحیه سه تولید:mp در این ناحیه نزولی است در نتیجه تولید در آن ناحیه منطقی نیست یعنی با افزایش یک واحد نهاده متغیر،تولید کل نه تنها زیاد نمیشود بلکه کم هم میشود مثلا خاک وقتی به اندازه اشباع آبیاری شود اگر بیشتر از آن آبیاری شود به اصطلاح،زراعت خفه میکند
7-منظور بازده نزولی است یعنی:همه نهاده ها ثابت هستند و استفاده از یک نهاده یا دو نهاده متغیر بخصوص افزایش یابد به جایی میرسد که مصرف یک واحد اضافه تر از آن،تولید را از واحد قبلی کمتر میکند.
 

ورهرام

عضو جدید
کاربر ممتاز
scan0013.jpg
مربوط به مورد 7
بازده نزولی
هر قدر از یک نهاده بیش از حد بهینه استفاده شود شیب منحنی منفی میشود و رو به کاهش است
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ایول بابا دمت گرم، بسیار عالی... هرچند من چیزی از مسائل اقتصادی سر در نمیارم!
 

sonichka

عضو جدید
بيكاري 83 هزار کارشناس کشاورزي

جام جم آنلاين: رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي کشور تعداد کارشناسان کشاورزي جوياي کار در کشور را 83 هزار نفر عنوان کرد.

به گزارش مهر، محسن موحديان عطار بعد از ظهر پنج‌شنبه در نشستي خبري که در دفتر سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي استان قم برگزار شد با بيان اينکه اين سازمان در سال 80 و با تصويب مجلس شوراي اسلامي کار خود را آغاز کرده است، افزود: در طي اين مدت تعداد 143 هزار نفر به عضويت سازمان نظام مهندسي و منابع طبيعي در آمدند که در رشته‌هاي مختلف کشاورزي فارغ التحصيل شدند.

وي عنوان کرد: از اين تعداد، 26 هزار و 900 نفر در بخش دولتي و 37 هزار نفر در بخش غير دولتي و 83 هزار نفر نيز جوياي کار‌ هستند.

وي با بيان اينکه در دانشگاه‌ها به مباحث عملي کمتر توجه مي‌شود، اظهار داشت: يکي از برنامه‌هاي ما توانمندسازي اعضا با برگزاري دوره هاي مختلف عملي است.

وي اظهار داشت: هم اکنون دوره‌هاي آموزشي براي ورود اعضا به فعاليت‌هاي آبياري تحت فشار در حال برگزاري است که دانش آموختگان مي‌توانند پس از گذراندن اين دوره‌ها و دريافت گواهينامه در اين زمينه فعاليت‌هاي خود را آغاز کنند.

وي با بيان اينکه در مجموع 6 هزار نفر ساعت به اعضا آموزش داده شده است افزود: دوره‌هاي کارآموزي با 5 هزار نفر از سال 85 آغاز و در دور دوم در سال 87 با 10 هزار نفر و در سال 88 و 89 نيز 17 هزار و 300 نفر در اين دوره‌ها مشارکت داشته‌اند.

وي عنوان داشت: سازمان نظام مهندسي توليد شغل نمي‌کند بلکه پيگيري مي‌کند تا شغل‌هايي که در حوزه مهندسي تعريف مي‌شود به مهندسين کشاورزي عضو اختصاصي يابد.

رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي افزود: مهندسان کشاورزي مي‌توانند طي همکاري با وزارت جهاد کشاورزي در حوزه فروشدگي سم، توزيع و مراکز تشخيص بيماري در کلينيک‌ها فعاليت کنند و از اين به بعد هم تلاش مي‌شود تا طبق قانون بهره‌وري در صدور مجوزهاي کلينيک و شرکت‌هاي مرتبط با کشاورزي مهندسان با رشته مرتبط در اولويت باشند.

رشته‌هاي دانشگاهي کشاورزي با نيازهاي جامعه تناسب ندارد

رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي افزود: همچنين با استقرار 2350 شرکت خدمات فني و مهندسي که از سال 86 عملياتي شده در صدد هستيم کارهاي توليدي در بخش کشاورزي در عرصه‌هاي روستايي به اين مهندسان واگذار شود که در حال حاضر 20 هزار مهندس کشاورزي در اين شرکت‌ها مشغول هستند.

موحديان با انتقاد از عدم تناسب رشته‌هاي دانشگاهي کشاورزي و نيازهاي جامعه گفت: در حال حاضر هيچ‌گونه تناسبي بين نياز کشور و کارشناساني که فارغ‌التحصيل مي‌شوند وجود ندارد و اين سازمان وظيفه‌اي براي اشتغال تمام مهندسان کشاورزي ندارد و هر اندازه شغل تعريف شود اين سازمان تلاش مي‌کند در اختيار مهندسان کشاورزي قرار گيرد، هر چقدر هزينه‌هاي زيرساختي دولت براي تعريف شغل بيشتر باشد اين سازمان به همان نسبت تعداد بيشتري از مهندسان کشاورزي را مشغول خواهد کرد.

موحديان عطار افزود: هويت‌بخشي صنفي به متخصصان کشاورزي مهمترين وظيفه سازمان و توسعه دانش و فناوري از وظايف و مأموريت‌هاي مهم سازمان نظام مهندسي کشاورزي است است.

موحديان عطار اصلاح نحوه واگذاري منابع توليد به کساني که واجد شرايط هستند، تغيير نحوه واگذاري منابع توليد، استفاده فارغ‌التحصيلان از زمين‌هاي جديد پاياب سدها، گلخانه‌ها و واحدهاي دامپروري را از ديگر برنامه‌هاي اين سازمان برشمرد.

محصولات کشاورزي در کشور با يک سوم ظرفيت توليد مي‌شود

وي افزود: هم اکنون 100 ميليون تن محصول کشاورزي توليد مي‌شود در حالي که ظرفيت توليد در کشور 300 ميليون تن است و 200 ميليون تن به علت نقص موجود در سيستم از بين مي‌رود و تنها از يک سوم ظرفيت در بخش کشاورزي استفاده مي شد.

رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي ادامه داد: ما يک سوم آنچه ميزان ظرفيت کشور است، بهره‌وري مي‌کنيم که براي افزايش اين بهره بري نيازمند استفاده از ظرفيت 100 هزار نفر کارشناس و مهندس در اين بخش هستيم.

وي توسعه کشت گلخانه‌اي را يکي از برنامه‌هاي نظام مهندسي کشاورزي برشمرد و افزود: براي صدور پروانه در اين زمينه اعضاي نظام در اولويت هستند‌.

موحديان از تدوين مقررات ملي در بخش کشاورزي اشاره کرد و افزود: 50 استاندارد در زمينه کشاورزي در حال تدوين است که با تصويب آن کليه قوانين تدوين شده در اختيار کشاورزان قرار خواهد گرفت که در صورت عدم رعايت قوانين با افراد برخورد خواهد شد.

وي ادامه داد: شبکه مديريت دانش و اطلاعات نيز براي دسترسي کليه اعضاي سازمان و مراکز مرتبط به منظور پاسخگويي به نيازهاي علمي و فني راه اندازي خواهد شد و آموزش‌هاي مجازي نيز در اين فضا به اعضا ارائه خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دست نامرئی فعلا در ایران قابل اجرا نیست

دست نامرئی فعلا در ایران قابل اجرا نیست

شرایط فعلی کشاورزی کشور که بر پایه اقتصاد کشاورزی روستایی بنا شده است، بستر مناسب و آماده ای برای اجرای تئوریهای اقتصادی مدرن ازجمله "دست نامرئی" نیست.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: هرچند به ایران نمی توان کشور کشاورزی گفت، اما استانهای زیادی در کشور نظیر خوزستان، فارس و استانهای شمالی کشور مناطقی کاملا روستایی است که می تواند پتانسیل بالایی برای بخش تولیدی کشور محسوب شود.
اسکندر زند افزود: در حالی که استانهای شمالی کشور به اندازه کشور هلند توانایی تولید دارند، اما هنوز استعدادیابی کافی در بخشهای مستعد کشاورزی کشور صورت نگرفته و اقتصاد کشاورزی ایران بر پایه اقتصاد روستایی بنا شده است.
وی خاطرنشان کرد: مشکل اساسی کشاورزی کشور ساده انگاری در مسایل کشاورزی است و رویکرد دولتها هیچگاه تمرکز برای افزایش تولید و جبران عقب ماندگیهای موجود نبوده است.
زند ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیاز به زیرساختهای مختص به خود دارد تا بتواند تولید در بخش کشاورزی را اقتصادی کند و شغل کشاورزی را به عنوان شغلی اقتصادی معرفی کند.

بستر اقتصادی کشور آماده اجرای فرمولهای اقتصادی نیست
استاد اقتصاد کشاورزی همچنین تصریح کرد: برای افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیاز به سرمایه گذاریهای بلندمدت و عظیمی است که باید طی برنامه ریزی مدونی در بودجه های سالانه به اقتصاد کشاورزی تزریق شود تا جبران عقب ماندگیهای گذشته صورت گیرد.
وی یادآور شد: بستر اقتصادی کشاورزی کشور به گونه ای نیست که بتوان فرمولهای جدید اقتصادی نظیر "دست نامرئی" را در آن به اجرا درآورد.
زند تاکید کرد: پیش از هر چیز باید کشاورزی در کشور از سوی مسئولان و فعالان بخش جدی گرفته شود و به عنوان شاکله اقتصاد کشور مورد توجه قرار گیرد تا از شکل فعلی روستایی خارج شده و انعطاف کافی را برای اجرای تئوریهای اقتصادی پیدا کند.
گفتنی است، بر اساس نظریه "دست نامرئی" در یک اقتصاد آزاد، فعالیتهای اقتصادی خود به خود و بر اساس عرضه و تقاضا نظم می گیرند و احتیاج به دخالت دولت نیست و دولت فقط باید قوانین را اجرا کند و آن هم قوانینی که دست فعالان اقتصادی را کاملا باز گذارد.
 

sonichka

عضو جدید
شاخص کل بورس به مرز 22 هزار واحد نزدیک شد
شاخص کل بورس به مرز 22 هزار واحد نزدیک شد
در معاملات امروز بازار سهام، 172 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 608 میلیارد و 984 میلیون ریال معامله شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این معاملات در 16 هزار و 822 دفعه انجام شد و ارزش بازار سهام به 103 هزار و 619 میلیارد تومان رسید.

در این جابهجاییها، شاخص کل به 21 هزار و 929 واحد رسید که نسبت به دیروز 61 واحد افزایش داشت، همچنین شاخص 30 شرکت بزرگ با چهار واحد افزایش به یک هزار و 321 واحد رسید. در عین حال، شاخص آزاد شناور به 27 هزار و 681 واحد رسید که نسبت به دیروز 71 واحد افزایش نشان میداد.

شاخص بازار اول هم با افزایشی 71 واحدی به 18 هزار و 341 واحد رسید. در مقابل، شاخص بازار دوم با 82 واحد کاهش بر روی عدد 28 هزار و 876 واحد متوقف شد.

شاخص صنعت هم در معاملات امروز بازار سهام، افزایشی 41 واحدی را تجربه کرد و بر روی عدد 16 هزار و 685 واحد ایستاد.
 

sonichka

عضو جدید
انتقاد از قیمت 80 دلار برای نفت در بودجه سال آینده
چهره شاخص اقتصادی مجلس با انتقاد از قیمت 80 دلار برای نفت در بودجه سال آینده گفت: دولت باید نفت را 60 تا 65 دلار تعیین می کرد نه 80 دلار.

سید کاظم دلخوش نماینده صومعهسرا در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار جامجم آنلاین با بیان اینکه درآمد مالیاتی دولت افزایش پیدا کرده، گفت: با عنایت به این موضوع وابستگی دولت به درآمد نفت در لایحه بودجه کاهش پیدا میکند چرا که شاهد افزایش وابستگی دولت به درآمد مالیاتی میباشیم.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه درآمد مالیاتی دولت باید شفافسازی صورت گیرد، گفت: از طرفی دیگر شاهد واگذاری سهام شرکتهای دولتی هستیم که این خود نیز درآمد دولت را افزایش میدهد. بنابراین دولت باید اتکای خود به درآمد نفتی را کاهش دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سند چشمانداز 20 ساله کشور گفت: براساس این سند تا سال 1404 وابستگی درآمد دولت به نفت باید به صفر برسد بنابراین دولت باید طوری لایحه بودجه را تنظیم کند که این هدف در قانون محقق گردد.

سید شمسالدین حسینی وزیر اقتصاد روز یکشنبه اعلام کرد که در لایحه بودجه سال1390 قیمت پایه نفت 80 دلار قطعی شده و در مورد قیمت دلار هم نرخ هزار و 50 تومان گزینه محتملتری است.

نظر نادران درباره بودجه با نفت 80 دلار

چهره شاخص اقتصادی مجلس نیز با اشاره به نفت 80 دلاری در بودجه سال آینده گفت: باید ببینیم که دولت قیمت نفت را بر چه مبنایی 80 دلار تعیین کرده است.

الیاس نادران نماینده تهران در مجلس در گفتوگو با جامجم آنلاین با اشاره به اظهارات سید شمسالدین حسینی وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه در لایحه بودجه سال 1390 قیمت پایه نفت 80 دلار قطعی شده و در مورد قیمت دلار هم نرخ هزار و 50 تومان گزینه محتملتری است، گفت: باید ببینیم که دولت قیمت نفت را بر چه مبنایی 80 دلار تعیین کرده است.

وی افزود: یکی از مواردی که باید مشخص کرد این است که آیا 20 درصد درآمد کل تولید نفت که باید به صندوق توسعه ملی واریز شود آیا در تعیین قیمت 80 دلاری نفت به این موضوع توجه شده یا نه؟

نادران افزود: همچنین باید ببینیم که سهم حساب ذخیره ارزی در این تعیین قیمت چقدر میباشد.

چهره شاخص اقتصادی مجلس تصریح کرد: این 2 مسأله و همچنین قانون هدفمندکردن یارانهها و دخل و خرج آن در قیمت نفت در لایحه بودجه موثر است و باید به این موارد توجه شود.

نادران گفت: اگر دولت بدون ملاحظه به این سه مسأله، قیمت نفت را تعیین کرده باشد حتماً این امر با سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه و سند چشمانداز که بر کاهش وابستکی درآمدهای دولت به نفت تاکید دارد مغایر است و باید تجدیدنظر شود اما اگر دولت با ملاحظه به این سه موارد قیمت نفت را تعیین کرده باید ببینیم که سهم هرکدام از آنها در این درآمدهای نفتی چقدر است و مازاد آنرا دولت چکار میکند.

وی افزود: بنابراین باید این موارد مشخص شود تا در این زمینه اظهار نظر شود.
 

sonichka

عضو جدید
انقباض در عرضه و انعطاف در تقاضاي نيروي كار

انقباض در عرضه و انعطاف در تقاضاي نيروي كار

طبق اصل 28 قانون اساسي داشتن فرصت شغلي جزو حقوق اوليه انسان هاست. از اين رو كسب و كار براي تامين درآمد و هزينه هاي زندگي لازم است و در چنين جامعه اي فرهنگ كار نهادينه شده و مردم از طريق كار، علاوه بر تامين مايحتاج زندگي، علاقه مندند تا براي خود احترام ايجاد كنند. انتظار مردم و كارگران نيز اين است كه شايسته سالاري، كارآيي و بهره وري حاكم بر اقتصاد شود و معيار پرداخت حقوق و اشتغال به كار باشد.

كارشناسان اقتصادي معتقدند كه اشتغال زايي نبايد به قيمت كاهش كارآيي صورت گيرد و كارآيي شغل ها رمز پايداري اقتصاد است. زيرا كارآيي مشاغل نبايد موجب ناپايداري فرصت هاي شغلي شود و شغل هاي ايجاد شده قبلي را تهديد كند.

افزايش اشتغال، تعادل بازار كار و تنظيم روابط صنعتي در محيط كار، در گرو قوانين و مقررات كارآمدي است كه دولت از طريق آن رعايت حقوق كارگر-كارفرما و مشاركت آن ها را تقويت كند و فضاي مناسب رشد اقتصادي، اصلاح سياست هاي كلان و بهبود كاركردهاي اقتصادي، اصلاح قوانين و مقررات سرمايه گذاري و اشتغال، اصلاح ساختار انگيزشي، آزادسازي اقتصادي در حوزه بانكداري، حمل و نقل، ارتباطات، بيمه، خدمات علمي، تخصصي، آموزشي، انعطاف پذيري نظام آموزشي و تامين نياز بازار كار، گسترش فن آوري اطلاعات و انديشه هاي جديد، تبديل روابط تعارضي به روابط تعاملي و گفت وگو بين دولت و كارگر و كارفرما، بالا بردن رقابت واحدهاي توليدي خدماتي، تعادل بين واحدهاي كوچك و بزرگ توليدي، رشد كارآفريني و كاهش ريسك بنگاه هاي اقتصادي، توجه به مديريت منابع انساني دانش محور، فرصت هاي برابر تسهيلات بانكي، هدفمند كردن يارانه ها به نفع سرمايه گذاري توليدي، اشتغال زنان و معلولين و افراد كم درآمد، استفاده از مزيت گردشگري، ترانزيت، مشاغل جديد و... و انتخاب تكنولوژي مناسب از طريق اصلاح قيمت هاي نسبي عوامل توليد، براي استفاده از نيروي كار بيش تر، توسعه اشتغال كوتاه مدت، سامان دهي نظام اطلاعات بازار كار، ايجاد ارتباط بين قدرت خريد واقعي دستمزدها و بهره وري نيروي كار، گسترش بيمه بيكاري و كمك به بيكاران و... را در دستور كار خود قرار مي دهد.

محمد باقر نوبخت معاون اقتصادي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با استناد به نتايج يك كار گروهي تحقيقاتي گفت: «تعادل بازار كار بايد از طريق سه موضوع انقباض در عرضه نيروي كار، انبساط در تقاضا و انعطاف در محيط كار ايران ايجاد شود.»

وي افزود: «انقباض در عرضه نيروي كار بايد از طريق كنترل مواليد و رشد جمعيت كشور، ايجاد محدوديت در معافيت وظيفه عمومي، افزايش زمان دوره هاي آموزشي عمومي تا مقطع كارداني با گرايش فني و حرفه اي، برنامه ريزي براي تطبيق آموزش عمومي و عالي با نيازهاي بازار كار، ايجاد تسهيلات براي زنان خانه دار، گسترش دوره هاي فراگير، ايجاد محدوديت براي مهاجران خارجي، برنامه ريزي براي دوره كوتاه مدت مهاجرت نيروي كار، رفع مشكلات واحدهاي توليدي و جلوگيري از بيكاري مجدد، پرداخت مستمري بيكاري و... مورد توجه قرار گيرد.» وي ادامه داد: «انبساط در تقاضا نيروي كار نيز مي تواند از طريق انجام سرمايه گذاري هاي دولت از محل حساب ذخيره ارزي و طرح هاي زيربنايي، مسكن و حمل و نقل، تعامل مثبت با جهان و ايجاد امنيت براي فضاي كسب و كار و سرمايه گذاري خارجي، جلوگيري از فرار سرمايه و ايجاد سازوكار فعاليت بخش خصوصي و تعاوني، تشويق سرمايه داران ايراني مقيم خارج به سرمايه گذاري در وطن، اجازه سرمايه گذاري و مديريت خارجي در هتل ها، گردشگري و فرودگاه ها، اولويت سرمايه گذاري در طرح هاي كاربر، سرمايه گذاري در طرح هاي دانش بر-كاربر، هدفمند كردن يارانه ها در بخش گردشگري، ترانزيت و... و تشويق طرح هاي كاربر و با مزيت نسبي همچون صنايع پوشاك و... مورد توجه قرار گيرد.»

وي افزود: «انعطاف در محيط كار و بازار كار ايران نيز بايد از طريق اصلاح قوانين و مقررات مرتبط و موثر در بازار كار با عنايت به انتظارات كارگر و كارفرما و اصلاح قانون كار انجام شود.»

محمد باقر نوبخت معاون اقتصادي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در گزارشي با عنوان «تعادل بازار كار و تنظيم روابط صنعتي»، راهبرد مطلوب اشتغال زايي و كاهش بيكاري در ايران را بررسي كرد.

نماينده سابق رشت در مجلس راهبرد نوين اشتغال زايي و كاهش بيكاري را مرتبط با تعادل بازار كار، تنظيم روابط صنعتي و افزايش اشتغال ارزيابي مي كند و معتقد است كه تدوين راهبرد تعادل در بازار كار پيش نيازهايي دارد و شناخت عوامل داخلي و محيطي بازار كار و انواع بيكاري، كاركرد گذشته و اهداف آينده بازار كار ايران، آگاهي از مباني نظري و تئوري هاي بازار كار، برخورداري از تجربيات بازار كار كشورهاي ديگر و مقايسه بازار كار ايران با ساير كشورها و... بايد در اين زمينه مورد توجه قرار گيرد.

وي افزود: «تدوين روابط كار و راهبرد تنظيم روابط صنعتي بايد با شناخت مفهوم روابط كار، بررسي تئوري ها و مدل هاي روابط كار و ارزيابي روابط و قانون كار در ايران از ديدگاه كارگران و مديران همراه باشد.»

نوبخت با اشاره به ضرورت كالبدشكافي محيط بازار كار، طرف عرضه و طرف تقاضا در بازار كار گفت: «عرضه نيروي كار متاثر از ميزان جمعيت، رشد و تعداد جمعيت فعال در كشور است كه در 25 سال گذشته با رتبه بالاي جمعيت و جمعيت فعال همراه بوده و عرضه نيروي كار را به شدت بالا برده است. در طرف تقاضاي نيروي كار نيز سرمايه گذاري و فرصت هاي شغلي قرار دارد كه متاثر از جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي و افزايش توليد است. محيط بازار كار نيز تحت تاثير ميزان عرضه و تقاضا، سطح دستمزدها و ميزان اشتغال را مشخص مي كند و هرگونه دخالت عواملي غير از عرضه و تقاضا موجب نوسان و تغيير ميزان بيكاري مي شود.»

وي تصريح كرد: «دستمزدهاي انعطاف پذير در بازار كار موجب مي شود كه عرضه بيش تر نيروي كار باعث كاهش دستمزد و افزايش تقاضاي نيروي كار شود. اما دستمزدهاي انعطاف ناپذير عامل بيكاري بيش تر و كاهش تقاضا براي نيروي كار است.»

نوبخت با اشاره به عوامل محيطي بازار كار نظير قوانين و مقررات، تشكل هاي كارگري و كارفرمايي و شرايط فرهنگي، سياسي و اقتصادي جامعه گفت: «بيكاري تحت تاثير عوامل محيطي به شكل هاي ارادي، غيرارادي، اصطكاكي، ساختاري، ادواري، فصلي و كم كاري بروز مي كند.»

وي افزود: «بررسي كاركرد گذشته و اهداف آينده بازار كار ايران نيازمند ارزيابي بازار كار ايران از طريق سرشماري هاي 1365، 1375 و 1385، عملكرد برنامه هاي اول، دوم و سوم و اهداف برنامه چهارم و پيش بيني بيكاري براي دهه آينده است.»
 

ورهرام

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستای گلم خبر میذارید تحلیل هم بکنید.
منم امتحانام تموم بشه حتما سعی میکنم بیشتر وقت بذارم واسه اینجا
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ضعف کشور در سرمایه گذاری خارجی
رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی دولتی گفت: یک مخترع به هیچ عنوان سرمایه گذار نیست. بنابراین باید در پروسه تجاری سازی به سمتی برویم که فرصتها را غنیمت شمرده و از وجود سرمایه گذاران خارجی در این راستا استفاده کنیم.
وی به استان کهکیلویه و بویراحمد اشاره کرد و افزود: این استان به راحتی ظرفیت تامین مایحتاج کشورهای همسایه خود را دارد که باید از این فرصت استفاده شود.
علی شیری خاطرنشان کرد: باید جذب سرمایه گذاری خارجی انجام داد تا تقسیم ریسک انجام شود.
وی ادامه داد: ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی در رشد و کاهش ریسک در فرایند تولید نیازمند سرمایه گذاری خارجی است.
علی شیری در پایان تصریح کرد: این سازمان تلاش می کند تا بازار جدیدی را برای عرضه محصولات کشاورزی به صورت عام و محصولات شیلاتی به صورت خاص در نظر بگیرد و کمک کند تا سرمایه گذاران خارجی در این بخش فعالیت کنند./////
چرا از لحاظ اقتصادي خبري جديد نميزاريد....
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
يك متخصص بخش كشاورزي با تاكيد بر اينكه توسعه و رونق بخش كشاورزي مي‌تواند نقش بسيار با اهميتي در جهش اقتصاد كشور داشته باشد، گفت: توسعه زيرساختها و توسعه تكنولوژي در بخش كشاورزي مي‌تواند در راستاي جهش اقتصادي كشور كمك بسيار مناسبي به بخش كشاورزي كند.

دكتر بهاءالدين نجفي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ سرمايه‌گذاري در تحقيقات و ترويج نتايج بدست آمده از اين تحقيقات را براي توسعه تكنولوژي در بخش كشاورزي بسيار مناسب دانست و افزود: توسعه زيرساختها در روستاها نيز باعث ايجاد انگيزه براي فعاليت كشاورزان مي‌شود هر چند كه تا حدودي در اين زمينه ضعيف عمل شده است.

وي با تاكيد براهميت قيمت‌گذاري مناسب براي محصولات كشاورزي، تصريح كرد: قيمت محصولات كشاورزي بايد در حدي باشد كه كشاورزان براي ادامه كار توليد انگيزه پيدا كرده و با توان بيشتري به كار خود ادامه دهند كه در اين زمينه بايد دولت از طريق خريدهاي تضميني و توافقي و قرار دادن تعرفه براي واردات محصولات كشاورزي وارد شود.

نجفي گفت: بايد تعرفه‌ها به گونه‌اي باشد كه بين توليد و مصرف تعادل ايجاد شود ضمن اينكه اعمال تعرفه‌ها نيز بايد با نظر كارشناسان انجام شود.
اين متخصص بخش كشاورزي ضمن اينكه هدفمند كردن يارانه‌ها را براي كشور يك ضرورت دانست، اضافه كرد: البته در بخش كشاورزي بايد هدفمند كردن يارانه‌ها به تدريج صورت گيرد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
توجه به اقتصاد کشاورزی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

توجه به اقتصاد کشاورزی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

کشاورزی از دیرباز در زمره مهمترین مشاغل مردمان ساکن ایران زمین و ای بسا کره‌ زمین بوده است، در سال‌های اخیر با توجه به صنعتی و مکانیزه شدن کشاورزی و نیاز به ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط ارتباط این شغل قدیمی برای تأمین نقدینگی با بانک‌های عامل به نحو فزاینده‌ای رشد داشته است.

به این ترتیب که در فرآیندی نسبتاً طولانی و با آمد و رفت کشاورز میان ادارات جهاد کشاورزی و بانک‌ها نهایتا تسهیلاتی به کشاورز اعطا می‌شود که بعضا رضایتمندی کامل کشاورزان و دامداران به‌عنوان مهم‌ترین تولیدکنندگان کشور را فراهم نمی‌کند که علت اصلی این عدم‌رضایتمندی نیز همان سختی شرایط اعطای تسهیلات اعم از سود بالای بازپرداخت و نیاز به ضامنین متعدد با شرایط خاص و لزوم طی کردن فرآیند طولانی در دالان‌های پیچ در پیچ بوروکراسی امروز ایران است.در همین زمینه گفت‌وگوی "اقبال محمدی" عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی را با نشریه سوران در ادامه بخوانید:
جناب آقای محمدی، مهم‌ترین چالش در اعطای تسهیلات بانکی به کشاورزان مربوط به کدام بخش است؟
مهمترین چالش در این زمینه مربوط به سخت‌گیری‌های خود بانک‌ها در بخش کشاورزی است که متقاضی ابتدا بایستی مراحل مختلفی را در اداره جهاد کشاورزی طی نموده و پس از تشکیل پرونده برای دریافت تسهیلات در جهت تولیدگری بخش کشاورزی به بانک معرفی می‌شود که در این مرحله نیز پروسه‌ای دیگر آغاز می‌شود که شامل تشکیل پرونده مجدد، بازدید کارشناسی، لزوم ضمانت یک یا چند نفر ضامن کارمند و نهایتا صرف وقت فراوان تا جایی که تولیدکننده از تقاضای خود خسته و ناامید می‌شود.بعضا دیده می‌شود که کارمندان نیز به‌دلیل این‌که درصورت عدم‌توانایی کشاورزان در بازپرداخت اقساط با کسر حقوق مواجه می‌گردند از قبول ضمانت کشاورزان بینوا امتناع می‌کنند و به این ترتیب روند ارتقای تولید کشاورزی در کشور با کندی قابل توجهی روبه‌رو می‌شود.
آیا دولت و مجلس سیاست خاصی برای حمایت از تولیدات کشاورزی در نظر گرفته‌اند؟
بله سیاست‌های حمایتی در قالب بسته‌های حمایتی و وام‌های قابل پرداخت به کشاورزان ذیل اعتبارات مصوب هیأت دولت که در بودجه سنواتی نیز منظور شده و برای اقدام به بانک‌ها تکلیف شده است اما متأسفانه بانک‌ها پشت سنگر بروکراسی اداری و با بهانه‌های مختلف از پرداخت به موقع وام‌های متقاضیان واجدشرایط طفره می‌روند.
به نظر شما چه ضرورت‌هایی ایجاب می‌کند که در شرایط کنونی از کشاورزی و تولیدگری در این بخش حمایت شود؟
با توجه به شرایط ناشی از تحریم اقتصادی کشورمان توسط آمریکا و اروپا و اهمیت دادن به توسعه بخش اقتصاد کشاورزی و فراهم نمودن زمینه برای افزایش تولید و درآمد و ایجاد اشتغال ضرورتی اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود. بنابراین لازم است که سرمایه‌گذاران این بخش به‌صورت ویژه مورد حمایت قرار گیرند و کارگاه‌های تولیدی مواجه با مشکل نقدینگی مورد رسیدگی قرار گیرند چراکه این کارگاه‌ها در حال حاضر نه‌تنها نمی‌توانند تولید را افزایش دهند بلکه اغلب در حال تعطیلی‌اند که این نتیجه‌ای جز بیکاری و رکود اقتصادی را در پی نخواهد داشت.بی‌تردید مدیریت بانک کشاورزی در این زمینه رسالت سنگینی بر عهده دارد و لازم است این بانک و سایر بانک‌ها تلاش نمایند تا اعتبارات مصوب سفرهای دولت به استان کردستان و همچنین اعتبارات منظور شده در قانون بودجه را به موقع و به سهل‌ترین شیوه پرداخت نمایند.
آیا در این زمینه استان کردستان مشمول شرایط ویژه شده است؟
در زمینه اعطای تسهیلات کشاورزی شهرستان مریوان در استان کردستان و شهرستان کلاله در استان گلستان استثنا شناخته شده‌اند و بر این اساس مقرر گردیده که تمام تسهیلات مورد تقاضای مردم در قالب وثایق اعم از سفته، سند زمین یا سند منزل قابل پرداخت باشد، اما علی‌رغم ارسال این مصوبه به فرمانداری و روسای بانک‌ها پس از حدود ۲ ماه جای تعجب دارد که همچنان رؤسای بانک‌ها خواهان معرفی ضامن کارمند از سوی متقاضیان هستند و اخیرا هم درصد بهره از ۱۲ به ۱۴ درصد افزایش یافته که به معنای وارد آوردن فضای مضاعف بر کشاورز و دامدار است.ضمن آن‌که با وجود تقبل دولت برای تأمین اعتبار ۴ تا ۸ درصدی عملا چیزی عاید دریافت‌کنندگان تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی نشده و مشخص نیست این مبلغ چگونه پرداخت خواهد شد لذا متقاضیان بین ادارات جهاد کشاورزی و بانک‌ها سردرگمند که به نظر من باید به نوعی روشن و محرز این مابه‌التفاوت در قالب ۴ تا ۸ درصد مستقیما به حساب دریافت‌کنندگان تسهیلات واریز گردد.
 

.آزاده

عضو جدید
سلام
متشکر از مطالب خوبی که ارائه می دید
گرفتن تسهیلات بانکی شبیه به هفت خان رستم شده فقط وعده وعید که نمی شه
عملی شدنش مهمه
 

ورهرام

عضو جدید
کاربر ممتاز
ضعف کشور در سرمایه گذاری خارجی
.
جذب سرمایه از خارج خیلی مهمه ولی تا زمانی که این کشور شرط پذیرش سرمایش اینه که 51درصد ایران سهم داشته باشه و 49درصد کشور سرمایه گذار کسی سرمایشو نمیاره توی ایران چون عملا نقشی در تصمیم گیری نداره و سخنگوی اصلی کشور عزیزمان ایران است جای اینکه شعار بدن باید قانون رو اصلاح کنن
معصومه جان ممنون ;)
 

ورهرام

عضو جدید
کاربر ممتاز
يك متخصص بخش كشاورزي با تاكيد بر اينكه توسعه و رونق بخش كشاورزي مي‌تواند نقش بسيار با اهميتي در جهش اقتصاد كشور داشته باشد، گفت: توسعه زيرساختها و توسعه تكنولوژي در بخش كشاورزي مي‌تواند در راستاي جهش اقتصادي كشور كمك بسيار مناسبي به بخش كشاورزي كند.

وي با تاكيد براهميت قيمت‌گذاري مناسب براي محصولات كشاورزي، تصريح كرد: قيمت محصولات كشاورزي بايد در حدي باشد كه كشاورزان براي ادامه كار توليد انگيزه پيدا كرده و با توان بيشتري به كار خود ادامه دهند كه در اين زمينه بايد دولت از طريق خريدهاي تضميني و توافقي و قرار دادن تعرفه براي واردات محصولات كشاورزي وارد شود.

نجفي گفت: بايد تعرفه‌ها به گونه‌اي باشد كه بين توليد و مصرف تعادل ايجاد شود ضمن اينكه اعمال تعرفه‌ها نيز بايد با نظر كارشناسان انجام شود.
اين متخصص بخش كشاورزي ضمن اينكه هدفمند كردن يارانه‌ها را براي كشور يك ضرورت دانست، اضافه كرد: البته در بخش كشاورزي بايد هدفمند كردن يارانه‌ها به تدريج صورت گيرد.
بخش کشاورزی بزرگترین تولید کننده انرژی هست ولی خودش از نظر انرژی وابسته به سوختای فسیلیه اول باید یه راهی پیدا کنن که خوده کشاورزی تولید کننده و مصرف کننده انرژی خودش باشه یا حد اقل بخشی از انرژی مورده نیازش رو خودش تامین کنه اینجوری سودی که میبره بیشتر هم میشه و تاثیر پذیری و آسیب دیدگیش کمتر میشه نسبت به نوسانات بازار از نظر یارانه های بخش کشاورزی که باید گفته بشه یارانه در بعضی نهاده ها مضر هستش مثلا روی سم و کود شاید اول برای کشاورز سود آور باشه اما بعد از مدت زمانی فرسایش خاک از بین رفتن حشرات مفید و به هم خوردن چرخه افزایش آفت و کم شدن کیفیت خاک و به هم خوردن بافت اون رو داره
تازه طرحهایی هم به جهاد ارائه میشه که خیلی مفید هستش جهاد هم پوله خیلی خوبی میده بابتش اما کسی نیست که اون رو اجرایی کنه
 

ورهرام

عضو جدید
کاربر ممتاز
رضا جان آقا رضای گل گلاب خبر رو کپی کردی همینجوری عزیزم خب میخوندی خلاصه میکردی:cool:
 

ورهرام

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در بازار ایران وجود داره نرخ ارز هستش
در اکثر کشور های دنیا نرخ ارز رو بازار و تجارت و در کل بازار جهانی مشخص میکنه و شناور هست مثله آمریکا اما در ایران کاملا بسته و به دسته دولت اما باز هم دولت کاری از پیش نمیبره چون یک نرخ تعیین میشه و با اون نرخ بانک مرکزی دلار رو به مردم میفروشه و مردم در بازار آزاد به نرخی که بازار جهانی مشخص کرده میروفشن و سود هم میبرن که این خودش یه فساد اقتصادی به بار میاره و باعث میشه کارمندای شریف بانک خودشون هم به این معرکه هیزم بذارن.حالا تصور کنید ایران هم مثل همون کشورهایی که دارای بازار آزاد هستن عمل میکرد واقعا میشد یه همچین کاری انجام داد؟دخالت دولت در بعضی موارد مانند سکه و دلار و...باعث فساد اقتصادی میشه
یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی ایران دخالت دولت هستش درسته اگر دولت دخالت نکنه یه مدت دچاره رکود میشیم اما بعد از مدتی خود اشتغالی به وجود میاد و اینگونه هرج و مرج هارو مشاهده نمیکنیم
 

Similar threads

بالا