خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران نفت تولیدی سوریه را روانه بازار جهانی کرد

ایران نفت تولیدی سوریه را روانه بازار جهانی کرد

آسوشیتدپرس نوشت علیرغم اینکه تهران در معرض تحریم های نفتی غرب قرار دارد 2 کشتی ایرانی اواخر جولای نفت سوریه را در سواحل این کشور بارگیری کردند.


منابع نفتی گفتند، ایران با هدف کمک به سوریه برای دور زدن تحریم های غرب، به اصلی ترین مشتری نفت سوریه تبدیل شده، به طوری که تانکرهای ایرانی برای سومین بار از ماه آوریل برای بارگیری نفت سوریه به سواحل این کشور بازگشته اند.


پیش از این در ماه جولای نفتکش های ایرانی یک محموله کوچک تر نفت سوریه را نیز بارگیری کرده بودند.


احتمالا آسیا مقصد نفت سوریه است، اما منابع آگاه گفتند که مقصد محموله های قبلی هنوز مشخص نشده است.


کشورهای چین، هند، ژاپن و ترکیه علیرغم موانع موجود بر سر راه حمل نفت ایران، همچنان از ایران نفت می خرند. کره جنوبی نیز احتمالا واردات نفت خود از ایران را از سر خواهد گرفت.


دو کشتی ام تی تور و ام تی متین که متعلق به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هستند و با پرچم سیرالئون تردد می کنند، در روزهای پایانی ماه جولای هر کدام 140 هزار تن نفت سنگین سوریه را از بندر طرطوس این کشور بارگیری کردند.


بر اساس اطلاعات مربوط به ردیابی کشتی ها، نفتکش تور اکنون در حال عبور از کانال سوئز است و به سمت دریای عمان در حال حرکت است، در حالی که نفتکش امین همچنان در دریای مدیترانه حضور دارد و عازم خلیج فارس است.


سوریه همچنان قادر به واردات فرآورده های نفتی از روسیه است و می تواند از یونان گاز وارد کند، اما با تشدید تحریم ها در ماه آوریل، واردات انرژی سوریه از روسیه و یونان نیز قطع خواهد شد. اکنون به نظر می رسد که دولت سوریه بیش از گذشته به ایران وابسته است.


اوایل امسال، نفتکش تور، که حامل نفت سوریه بود، عازم سنگاپور شده بود، اما در میانه راه به سواحل ایران بازگشت و در بندر عباس پهلو گرفت.


در ابتدای جولای، نفتکش امین در بندر طرطوس نفت سوریه را بارگیری کرد و دو نفتکش ایرانی دیگر حدود 30 هزار تن گازوئیل ایرانی را در سواحل سوریه تخلیه کردند و در عوض بنزین بارگیری کردند و به بندر عباس برگشتند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت به مرز 110 دلار رسید

قیمت جهانی نفت به مرز 110 دلار رسید

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس قیمت جهانی نفت در ادامه معاملات روز جمعه بالاترین رقم طی 10 هفته گذشته را ثبت کرد.


قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در این روز با 4 دلار افزایش نسبت به روز گذشته به 109.85 دلار رسید که بالاترین قیمت نفت طی 10 هفته گذشته است. هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز با 4.42 دلار افزایش به بشکه ای 91.55 دلار رسید.


از ابتدای ماه گذشته میلادی که تحریم نفتی غرب علیه ایران به اجرا گذاشته شد روند افزایشی قیمت نفت آغاز شد. از آن زمان تاکنون قیمت جهانی نفت بیش از 20 دلار در هر بشکه افزایش یافته است. روز چهارشنبه نیز کنگره آمریکا تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد که روند افزایش قیمت جهانی نفت را سرعت بخشید.پیش تر کارشناسان غربی نسبت به تاثیر عکس تحریم ها علیه ایران با افزایش قیمت نفت هشدار داده بودند.


انتشار اخبار امیدوارکننده در مورد وضعیت اشتغال در آمریکا نیز عامل دیگر افزایش قیمت نفت در روز جمعه عنوان شده است. بر اساس گزارش رویترز وزارت کار آمریکا اعلام کرد طی ماه جولای 163 هزار فرصت شغلی در اقتصاد این کشور ایجاد شده است که این رقم بیشتر از آن چیزی بود که کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کردند. در عین حال نرخ بیکاری آمریکا در این ماه با افزایش روبرو شد و از 8.2 درصد به 8.3 درصد افزایش پیدا کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک شرکت هندی دیگر پرداخت پول نفت ایران به روپیه را آغاز کرد

یک شرکت هندی دیگر پرداخت پول نفت ایران به روپیه را آغاز کرد

به نقل از رویترز، پیشتر، شرکت نفت بهارات هند که موفق به استفاده از هالک بانک ترکیه برای پرداخت پول نفت ایران نشده بود، از روش پرداخت به روپیه برای تسویه بدهی 500 میلیون دلاری خود با ایران استفاده کرده بود.


پیش تر مقامات شرکت دولتی هندوستان پترولیوم روز جمعه اعلام کردند که این شرکت اولین سری پرداخت پول نفت ایران به روپیه را برای تسویه قسمتی از بدهی مربوط به محموله نفتی خریداری شده از این کشور در ماه می انجام داده است.


یک مقام شرکت هندوستان پترولیوم گفت، شرکت مانگلور نیز که بزرگترین مشتری نفت ایران در هند است، روز دوشنبه بخشی از بدهی نفتی ایران را به روپیه پرداخت خواهد کرد.


هند، به عنوان دومین مشتری بزرگ نفت ایران، در ماه های اخیر به دنبال راه هایی برای دور زدن تحریم های غرب علیه ایران بوده است. دو کشور در ماه ژانویه توافق کردند که هند 45 درصد از پول نفت ایران را به روپیه پرداخت کند.


شرکت هندوستان پترولیوم بخشی از پول نفت ایران را از طریق هالک بانک ترکیه و بخشی دیگر را از طریق بانک یو سی اوی هند پرداخت کرده است.


آقای موخرجه، مسئول بخش مالی شرکت هندوستان پترولیوم گفت: «این اولین سری پرداخت پول نفت ایران به روپیه است... ما 45 درصد پول را به صورت روپیه و 55 درصد را از طریق هالک بانک پرداخت کردیم.»


از جولای سال 2011، شرکت های پالایشگاهی هندی از هالک بانک ترکیه برای پرداخت بدهی نفتی ایران که رقم آن سالانه به بیش از 11 میلیارد دلار می رسد، استفاده می کنند.


تهران و دهلی نو در ماه ژانویه توافق کردند که در صورت بروز مشکل در پرداخت پول از طریق هالک بانک ترکیه، از روپیه هند برای تسویه حساب نفتی خود استفاده کنند و انجام صادرات بیشتر کالا از هند به ایران به روپیه را تشویق کنند.


بر اساس آمارهای رسمی، ارزش کل صادرات کالاهای هندی به ایران در ماه های آوریل تا دسامبر 2011، حدود 2 میلیارد دلار بوده است.


یک منبع آگاه در شرکت نفت هندوستان گفت، این شرکت 2.75 میلیارد روپیه (49.25 میلیون دلار) از طریق بانک یو سی او و 60 میلیون دلار از طریق هالک بانک به ایران پرداخت کرده است.


روپیه به راحتی قابل تبدیل به ارزهای رایج بین المللی نیست. به همین جهت ایران برای استفاده از روپیه جهت واردات کالا از کشوری به جز هند، با محدودیت مواجه است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
4 محور راهبردی برای اداره صنعت نفت در شرایط تحریم

4 محور راهبردی برای اداره صنعت نفت در شرایط تحریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید علی بهشتیان یکی از مدیران پر سابقه و به اصطلاح استخوان خرد کرده صنعت نفت ایران است. وی که به روزهای بازنشستگی از این صنعت نزدیک می‌شود، کارنامه پرباری را در مدیریت صنعت نفت ایران از مدیریت مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگترین تولید‌کننده نفت کشور تا مدیریت شرکت پتروایران به عنوان اولین شرکت پیمانکار توسعه‌دهنده میادین نفتی داخلی به ثبت رسانده است. وی یکی از منتقدان جدی شیوه خصوصی سازی شرکت‌ها در صنعت نفت ایران محسوب می‌شود،چنانکه در این مسیر اتهامات زیادی را نیز متوجه خود کرده است. بهشتیان که به بیان صریح و زبان تیز در صنعت نفت ایران شهرت دارد، با توجه به وضعیت فعلی صنعت نفت، نوشتاری را درباره مشکلات اصلی این صنعت حساس و راهبردی کشور در اختیار فارس قرار داده و راه‌حل‌هایی مبتنی بر تغییر ساختار و رفتار در صنعت نفت برای برون رفت از این وضعیت مطرح کرده است. به اتفاق یادداشت بهشتیان را مرور کنیم:


واقعیت این است که تحریم در صنعت نفت ایران همزاد انقلاب و جنگ تحمیلى است می‌‌توان اینطور گفت که صنعت نفت ایران تقریبا همزمان با پیروزى انقلاب اسلامى درگیر جنگ و تحریم شده است.


در حقیقت دشمنان انقلاب اسلامى که راه کنترل و حذف نظام نوپاى اسلامى را در جنگى نابرابر تدارک دیده بودند براى تسریع در این هدف باید اصلى ترین پشتوانه اقتصادى کشور یعنى نفت را از دور خارج می‌کردند، حملات بسیار شدید به زیر ساختهاى صنعت نفت و به بخشهاى بالا دستى نفت خام بویژه جزیره استراتژیک خارک و نیز پالایشگاه‌هاى نفت و گاز ریشه در این راهبرد دارد که البته با تلاش و ایثارگرى غیرقابل تصورى این اهداف با شکست کامل مواجه شد.


*راهبرد دشمن/ گسترش جنگ به جبهه‌ای نامحدود


دشمن پس از ناکامى در جنگ و براى دستیابى به اهداف خود که محور آن سقوط نظام جمهوری اسلامی بود سیاستى دیگر را در پیش گرفت و آن حصول به هدف قبلى یعنى ناکارآمدى پشتوانه‌هاى محورى و مشخصا ارکان اقتصادى نظام از طریق جنگى نرم افزاری- فرسایشى بود تا کشور این بار نه از نظر نظامى که از منظر اقتصادى خود بخود زمین گیر و ساقط گردد. راهبردهایى که در ارتباط با بلوک شرق کارکرد موفقى داشت.


در این مبارزه که در ابعاد مختلف با استراتژى قبلى تفاوت جدى داشت و در آن جنگ نرم افزارى و نامحسوس پیش بینى شده بود، جبهه دشمنان نظام برعکس جبهه فیزیکى که جبهه‌اى تقریبا مشخص بود در جبهه‌اى با وسعت نا محدود گسترش پیدا کرد.


این جنگ داخل و خارج نمی‌شناخت و در تمامى سطوحى که می‌توانست کشور را با مشکل جدى مواجه کند، فعال شد. گرچه رسما جنگ فیزیکى به حسب ظاهر پایان یافته بود اما نبردى به مراتب سهمگین تر و خطرناکتر که چندان با جنگ‌هاى قبلى تشابهى نداشت از فرداى خاتمه جنگ کلاسیک آغاز شد.


تحریم دراین راهبرد نقش اصلى را داشت و در حقیقت شاه بیت این توطئه به حساب می‌آمد. این گونه بود که تحریم همزاد جنگ تحمیلى شکل گرفت ولى با خاتمه جنگ نه تنها کاهش پیدا نکرد که بمرور زمان ابعاد آن گسترش جدى‌تری نیز پیدا کرد، ضمن اینکه از لحاظ محتوایى روز به روز متحول شد و توسعه بیشترى پیدا کرد.


*نگاه خرد داخلی به اقتصاد در برابر اهداف استراتژیک دشمن


جنگى که نظام را در همه جبهه ها اعم از داخلى و خارجى و در ابعاد سیاسى ، فرهنگى ، اجتماعى واقتصادى ولى بصورت نا محسوس با چالش‌هاى جدى مواجه نمود. به همان اندازه که جنگ احزاب دیگرى با رفتارى بمراتب مخوف تر برعلیه نظام اسلامى بیشتر شکل می‌گرفت و عملا حذف نظام را از طریق ناکارآمدى و با هدف گیرى تمامى ابعاد توسعه هدف گرفته بود، در جبهه داخلى اما رفتار به گونه دیگری بود.


در داخل، جنگ پایان یافته بود و خواسته‌هاى بعد از جنگ و حتى بعد از انقلاب و پرداختن به ابعاد خرد بیشتر خودنمایى می‌کرد تا نگاه‌هاى استراتژیک و راهبردى. به همان اندازه که تفکر و رفتار دشمن آگاهانه و استراتژیک و در حقیقت کلان و با نگاهى دور برد بود در جبهه داخلى نگاه‌ها غالبا محدود وکوتاه مدت تعریف می‌شد .


بر این اساس استراتژى نظام عملا تدوین نشد تا تکلیف همه فعالان اصلى و بویژه در عرصه اقتصادى به روشنى مشخص گردد. بعضى تفکرات ورفتارهاى دوربرد و نگاه‌هاى استرتژیک نظیر تدوین چشم انداز بیست ساله و یا تدوین استراتژى صنعتى در فضایى که از غلبه رفتار خرد و تفکرات کوتاه مدت بر نگاه کلان و راهبردى آکنده بود نیز با تاخیر انجام شد و عملا هم راه به جایى نبرد و چندان اجرایى نگردید. رفتارخرد جایگزین نگاه استراتژیک گردید و چنین شد که می‌توان گفت ناخود آگاه آب به آسیاب دشمن ریخته شد.


اگر بخواهیم صریح‌‌تر سخن بگوییم نهادهای مختلف مسئول در نظام در ابعاد کلان و صنعت نفت در ابعاد خرد نه تنها مبارزه‌اى متناسب با این استراتژى به مراتب خطرناک‌تر از توطئه اول که جنگ تمام عیار و رویاروى بود انجام ندادند بلکه با اشتباه گرفتن ماهیت این جنگ حتی در مواردى نیز نا آگاهانه با آن همراه هم شدند. صد البته این ناآگاهى و همراهی در ماهیت موضوع تفاوتی ایجاد نمی‌کرد و اثر مخرب خودرا برتمامى ارکان نظام گذاشت و در واقع موفق شدن دشمن و تشویق شدن به تداوم این راهبرد بود.


با این حال به نظر می‌رسد اکنون گرچه خیلى دیر و شرایط به غایت سخت و طاقت فرسا شده است، اما هنوز هم راهکارهایى قابل بررسى و ارائه وجود دارد. گرچه باز نگرى جدى در رفتار هاى کلان و تفکرات استراتژیک همچنان محورى ترین نیاز تلقى می‌شود.


* بنگاه‌های بزرگ اقتصادی جایگزین لشگرهای نظامی در سلطه بر کشور‌ها


اجازه دهید یک نظریه را که ابعاد اجرایى هم پیداکرده است بدوا مطرح کنم. نظام سلطه در تغییر راهبرد خود از سلطه نظامى و استفاده از نیروى نظامى براى در اختیار گرفتن و اداره یک کشور در عمده موارد به سلطه از طریق بنگاه‌هاى اقتصادى خود روى آورده است. به عبارت روشن تر بنگاه‌هاى اقتصادى بزرگ عملا جایگزین لشکرهاى نظامى و مجهز این کشورها شده اند.


به نظر می‌رسد آنها با این راهبرد نه تنها هزینه چندانى متحمل نمی‌شوند بلکه منافع بسیار زیادى هم از نظر اقتصادى و هم از نظر سیاسى بدست می‌آورند. شاید مفهوم استعمار بیشتر در این نگاه معنى پیدا کند. بى جهت نیست که کشورهاى صنعتى تا این حد از بنگاه‌هاى بزرگ خود که ظاهرا خصوصى بوده از ابعاد مختلف حمایت هاى پنهان و آشکارى به عمل میآورند.


براى رویارویى با این استراتژى باید متناسب با حرکت دشمن وبا قواعد آن حرکت می‌کردیم. باید بنگاه‌هاى موجود را تقویت کرده و با قواعد بنگاهدارى آنقدرآنها را مجهز و در حقیقت مسلح می‌کردیم تا همرزم مناسب و رقیب جدى و توانمند براى انها در داخل و در سطح منطقه اى و بین المللى باشند.موضوعى که تقریبا برعکس آن عمل شد.


عوض بهبود فضاى کسب وکار براى ایجاد فضاى مناسب رشد و توسعه بنگاه‌ها برعکس عمل کردیم چنانکه نه تنها فضاى کسب و کار بهبود پیدا نکرد بلکه بدتر هم شد و جالب‌تر اینکه همزمان به خرد کردن بنگاه‌هاى بزرگ تحت عنوان خصوصى سازى هم پرداختیم.


اگر بخواهید تیم ورزشى مثلا فوتبال یک کشور را شکست دهید نیاز است تیم فوتبالى قوى در سطح بالایى تربیت کنید تا بتوانید در رویارویى‌هاى بین المللى و ازجمله حذف تیم کشور حریف موفق شوید. گرچه تاحدودى این موضوع در مورد نگاههاى ورزشى مقبول و جا افتاده است اما در مورد بنگاههاى اقتصادى رفتار به گونه دیگرى است.


*قطعه قطعه کردن بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و باز کردن راه دشمن


متاسفانه در مورد بنگاه‌هاى اقتصادى بدون توجه به نیازهاى مربوط به اداره آنها رفتار غیر قابل قبولى انجام دادیم. در فضاى نبود استرتژى مدون و راهبرد قابل دفاع نه تنهاى بنگاه‌هاى موجود را براى این شرایط تجهیز نکردیم بلکه به بهانه خصوصی سازى بنگاه‌هاى بزرگ را قطعه قطعه کردیم تا رقباى خارجى و به عبارت ملموس تر دشمن زیرکى که اینبار اگاهانه و با چراغ آمده بود موفق‌تربرنامه هاى شوم خودرا پیاده کند.


و چنین شد که بنگاه‌هاى اقتصادى بزرگ را که باید همانند همه بنگاه‌هاى اقتصادى بین المللى مجهز کرده و براى رقابتى رودررو به صحنه هاى بین المللى می‌فرستادیم با استدلال‌هاى غلط دردرون کشور قلع وقمع کردیم تا دشمن این بار راحت تر بتواند در این مبارزه به پیروزى دست یابد و وقتى در جلسات مختلف و حتى مصاحبه‌هاى رسمى مطرح شد که این خصوصى سازى نیست بلکه فروپاشى صنعتى است و حتى در خواست مناظره رودرو کردیم نه تنها به ان وقعى ننهادند بلکه براى تحت الشعاع قراردادن این نگاه استراتژیک و راهبردى مطرح کردند که اینها اصولا با خصوصى سازى و استراتژی‌هاى نظام مخالفند و در نتیجه شد آنچه نباید میشد .


به عبارت دیگر نه تنها بنگاه‌هاى خصوصى مقتدر شکل نگرفت بلکه حتی بنگاههاى دولتى را که از نارسایی‌هاى مختلفى رنج می‌بردند و باید همچون یک طبیب آنها را مداوا کرده و معالجه نمایند کشتند و با قطعه قطعه کردن آنها عملا صحنه را براى رقیب خالى کردند. چنین شد که نه تنها در صحنه بین‌المللى میزان حضورمان نزدیک به صفر شد که در صحنه‌هاى داخلى نیز با راهبردهاى غلط و غیر حرفه‌اى ضعیف تر شدیم .


*تلاش دشمن برای محبوس کردن بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در داخل کشور


در ابعاد کلان دشمن تلاش کرد تا کشور را و در حقیقت بنگاه‌هاى بزرگ اقتصادى را در درون مرزها مشغول کرده و محبوس نماید و اجازه رشد و نمو در مقیاس بین المللى به آنها ندهد.


این استراتژی، کارى بود که دشمن در ابعاد دیگر نیز انجام داد اما در ابعاد سیاسى ،فرهنگى و اجتماعى، استرتژى نظام حضور فعال در سطح بین المللى بود و در این رابطه هزینه‌هاى قابل توجه و برنامه‌هاى زیادى را نیز اجرایى نمود. اینکه چه مقدار دراین استراتژى موفق بود‌ ایم جاى بحث جداگانه اى دارد اما نکته مهم این است که در ابعاد اقتصادى موضوع کاملا فرق می‌کرد .


در حقیقت دشمن استراتژى خود را بر شناخت نسبى از رفتار و تصورات حاکم بر کلان و خرد نهادهای مختلف کشور استوار کرده بود و شاهد هستیم که رفتار ما در مورد بنگاههاى اقتصادى با راهبرد دشمن همپوشانى معنى دارى دارد که به نظر می‌رسد خیلى از موارد آن ناآگاهانه است و یا حداقل امیدواریم اینطور باشد گر چه در ماهیت موضوع و اثرات آن بر تضعیف نظام تفاوتی ایجاد نمیکند.


*واگذاری اشتباه سهام پالایشگاه کره‌ای در ابتدای انقلاب


جاى تعجبى ندارد که در اوج پیروزى انقلاب و در شرایطى که شعار صدور انقلاب هنوز روزهاى آغازین خود را تجربه می‌کرد و در مورد ماهیت صدور انقلاب و چگونگى آن دوست و دشمن تحلیل‌هاى متفاوتى ارائه می‌کردند شوراى انقلاب و البته در فضاى التهابى حاکم در انروزها تمامى سهام ایران در پالایشگاه سانگ یانگ کره جنوبى را واگذار می‌کند.


شاید با همین راهبرد در سایر سرمایه گذاری‌ها که البته چندان هم قابل توجه نبود همین رفتار را پیشه کردیم. اما این رفتار آیا نشان دهنده این نیست که اصولا براى اقتصاد و بنگاههاى اقتصادى در صدور انقلاب که اصلا در حفظ و تثبیت انقلاب نقشى و جایگاهى قائل نبوده و نیستیم. البته اگر نگوییم نقش برعکس را براى آن رقم می‌زدیم.


به عبارت دیگر درجبهه اقتصادى آیا بنگاه‌هاى اقتصادى نمی‌توانستند به عنوان سر پلهاى صدور انقلاب عمل کنند و در این شرایط نیز عامل تثبیت و استحکام و ناامیدى دشمنان و ناکارآیى دشمن گردد؟


در زمانى که شرکت‌هاى به مراتب کم بنیه و ضعیف خارجى با استراتژى تهاجمى حضور بسیار موفقى را در صحنه بین المللى تجربه کرده و در حقیقت قواعد مسلم این حرفه را آگاهانه پى گرفتند و با سرمایه گذارى در زنجیره ارزش ساز بنگاه و بخصوص در بخش انرژى و صنعت نفت در خارج و داخل کشور خود و مشارکت با بنگاه‌هاى صاحب نام چنان شرایطى را براى خود رقم زدند که حذف و نادیده گرفتن انها عملا غیر عملى و غیر ممکن گردیده است.


واما در ایران و در دورانى که شرایط از هر نظر براى حضور قوى وگسترده در سطح منطقه اى و بین المللى فراهم بود با نگرشى منفعلانه وبا عدم حضور در صحنه هاى بین المللى ودر پوشش شعار هاى مختلف عملا راهبرد جبهه مقابل را تکمیل کردیم.


کشورهاى عضو اوپک غیر از ایران یعنی تقریبا عمده اعضای صاحب نام اوپک این استراتژى را پیاده کردند. عربستان، کویت، امارات و حتی ونزو ئلا را می‌توان به عنوان نمونه‌هایى از این کشورها نام برد. در کشور هاى غیر اوپک مالزى و نروژ نمونه هاى موفق از حضور معنى دار در صحنه بین المللى به شمار میایند.


در مورد شرکت‌هاى بین المللى نفتى که درعین حال نقش استراتژیک و همانند یک لشگرقوى و سرنوشت ساز نظامى براى کشورشان ایفا میکنند نیازى به توضیح نیست و باید اذعان کرد که محور رفتارشان بر این استراتژى بنیان نهاده شده است.


*4 محور راهبردی برای اداره صنعت نفت در شرایط فعلی


بنابراین ضرورى است هرچه سریع‌تر و تا دیر نشده گرچه واقعا خیلى دیر شده و فرصتهاى طلایى زیادى را از دست داده ایم اداره بنگاههاى بزرگ اقتصادى اگر چیزى از آنها باقی مانده باشد به خصوص در چهار شرکت اصلى صنعت نفت ایران با تمرکز بر 4 محور:


١- اداره بصورت بنگاه اقتصادى (ونه در حد یک اداره دولتی)


٢-حضور فعال در سطح بین المللى( ونه حضور منفعل و باز هم نه مثل یک اداره داخلى)


٣-توسعه در زنجیره ارزش


٤-اداره بنگاه بصورت بازار محور و نه تولید محور باورود به بورس و اداره بشکل شرکتهاى سهامى عام و تابع قانون تجارت


وارد رفتارى متناسب با قواعد بنگاه‌دارى شده و با شرکت‌هاى مشابه وارد رقابتى جدى گردند. شاید با اینکار هدف قانون گذار در مورد بهبود فضاى کسب و کار ونیز تحول و بهبود بنگاهها با تغییربهینه قوانین را نیز اندکى اجرایى کنیم.


گرچه امروز شرایط بیش از حد سخت‌تر شده و اجراى اىن راهبردها باموانع جدى مواجه است که نیاز به اتخاذ تاکتیک هاى اگاهانه و هوشمندانه‌ترى نسبت به گذشته و در عین حال بدور از تبلیغات رسانه اى است.


در ابعاد خرد نیز صنعت نفت نیاز به باز نگرى جدى و معنى دارى در تمامى شئون کارى خود دارد که به نظر می‌رسد با آنچه براین صنعت عظیم در گذشته و حتى امروز می‌گذرد تفاوت ماهوى دارد


همانطور که قبلا نیز مطرح شده است گرچه حتی امروز هم خیلى دیر شده اما ضرورى است شرکت نفت را که بصورت قلکى با حداقل بهره براى کشور درآمده است به مجموعه عظیم و پشتوانه بى‌بدیل اقتصادى نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل کنیم.


در این راه به نظر من راهى جز اجراى قواعد بازى در اداره این صنعت عظیم وجود ندارد و تا همین فرصت اندک هم از دست نرفته است باید از همه ظرفیت‌هاى فکرى و علمى کشور براى برگشت به جایگاه واقعه صنعت نفت بهره گرفت.


*اثرات رفتارهای خارج از قاعده داخلی زیان‌بارتر از اثرات تحریم خارجی


به نظر من گرچه تحریم فشارهاى جدى خود را دارد اما رفتارهاى داخلى و خارج از قاعده که بسیار به اجمال به ان پرداخته شد اثرات بسیار زیان‌بارترى از تحریم به کشور تحمیل می‌کند و درحقیقت همانند یک قیچى این دو عامل کیان صنعت نفت و کشور را با خطر جدى مواجه کرده اند.


درعین حال شاید نتوانیم در تغییر تصمیمات جبهه مقابل براى لغو تحریمها تاثیر جدى داشته باشیم ،اما راهبردهاى اجرایى در داخل کشور بستگى کامل به خودمان دارد ولى متاسفانه همسو با آنها و حتى در مواردى بدتر از آنها عمل می‌کنیم که تا دیر نشده است و همین فرصت اندک هم ازدست نرفته باید فکرى در این باره کرد.


نکته دیگر که شاید یاد آورى ان ضرورت داشته باشد آن است که کشور درگیر نبردى وسیع و عمدتا نامحسوس و یا به عبارتى غیر کلاسیک و نامنظم است. راهبرد اینگونه مبارزات باید بر استتار کامل و سکوت آگاهانه و حساب شده استوار باشد.


در رفتارهای اقتصادى و قراردادها که دشمن تلاش زیادى به عمل میاورد تا کلیه ظرفیت‌های اقتصادى بین‌المللى راکه امکان همکارى با ایران را دارند اول شناسایى و بعد با تطمیع و اگر نشد با تهدید و فشار ازشروع و یا ادامه همکارى پشیمان کند باید راهبرد هوشمندانه اى مبنی بر محرمانه بودن و سکوت کامل در تمامى موارد استوار باشد.


براى نشان دادن کارآیى کاذب و غیر واقعى که تنها مصرف داخلى دارد و با کشاندن توافقات احتمالى و اولیه به رسانه‌ها کار را درجهت خواست دشمن در نطفه خفه نکرده و عملا آب به اسیاب دشمن نریزیم. بدیهى است براى دلگرمى و تداوم رفتار آگاهانه مردم نیازى به این کارها آنهم با بیان مطالب غیر واقعى نیست بلکه با کنترل تورم و اقداماتى که مردم بصورت ملموس مشکلات را کمتر احساس کنند به این هدف خواهیم رسید .


میتوان با بیان موارد بصورت کاملا کلى در رسانه‌ها که حاکى از مدیریت آگاهانه تحریم است فضاى جامعه را مثبت نگاهداشت منوط به آنکه در عمل نیز با اقدامات مناسب کارى کرد که فشار غیر قابل تحملى برجامعه وارد نشود
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
رویترز: ایران با تغییر نام نفتکش‌هایش تحریم‌های غرب را دور می‌زند

رویترز: ایران با تغییر نام نفتکش‌هایش تحریم‌های غرب را دور می‌زند

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس رویترز طی گزارشی اعلام کرد شرکت ملی نفتکش ایران تغییر اسامی نفتکش‌های خود را بخشی از شیوه مقابله این شرکت با تحریم‌ها می داند.


بر اساس این گزارش کشتی‌های شرکت ملی نفتکش ایران با هویت‌های جدید وارد آب می‌شوند و نام آنها با اسامی فارسی تحت پوشش ارزش‌های انسانی عوض می‌شود.


این گزارش افزود شرکت ملی نفتکش ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: تغییر پرچم‌های این ناوگان یک اقدام شفاف و پیش‌دستانه به منظور جلوگیری از تحریم‌های جدید است.


بر این اساس، یک کاپیتان سابق شرکت ملی نفتکش ایران گفت: هرکسی که در این کار است، تلاش می‌کند تا هویت واقعی یک کشتی خاص را بداند و تغییرنام کسی را فریب نمی دهد. یک نفتکش هنوز با شماره هویت مخصوصش می‌تواند ردیابی شود.


شرکت ملی نفتکش ایران پرچم اکثر نفتکش‌های خود را تغییر داده است؛ این شرکت پرچم‌های مالت و قبرس را با تانزانیا و توالو تعویض کرده است.


این شرکت توضیح داد: از اینرو ما به شدت هرگونه ادعایی مبنی بر دولتی بودن این شرکت را تکذیب کرده و تکرار می‌کنیم که کشتی‌های ناوگان ما همیشه قانونی و تحت قوانین بین‌المللی فعالیت می‌کنند.


یک مقام ارشد این شرکت گفت: این گروه تحریم‌ها را به چالش می‌کشد اما در این‌باره توضیح نداد.


وی افزود: شرکت ملی نفتکش ایران همیشه شفاف عمل کرده است و به قوانین بین‌المللی و معاهده‌ها به طور کامل احترام می‌گذارد.


شرکت ملی نفتکش ایران در سال 1955 تاسیس شده است و در سال 2000 (1379) خصوصی شد. سهام‌داران اصلی این شرکت، 3 صندوق بازنشستگی ایران است.


به گفته این شرکت، سود این شرکت به بیش از 5 میلیون بازنشسته پرداخت می‌شود. هیچ بودجه واحدی به این شرکت توسط دولت اختصاص نیافته است و شرکت ملی نفتکش ایران دارایی دولت این کشور نیست.


رویترز افزود با این وجود، سوال‌های بسیاری در مورد اینکه چه کسی سرپرستی آن را به عهده دارد، وجود دارد. در اواخر ماه ژانویه، حمید بهبهانی وزیر سابق راه و ترابری ایران اداره این شرکت را بر عهده گرفت.


یک منبع آگاه در صنعت کشتی‌رانی گفت: ریاست بهبهانی نشانه نوعی وابستگی این شرکت به دولت ایران نیست.


در اوایل سال جاری، بسیاری از کشتی‌های شرکت ملی نفتکش ایران دستگاه ردیابی خود را خاموش کردند و این امر نظارت بر حرکت‌ کشتی‌ها را مشکل ساخته است. اقدامات تغییر نام و پرچم همچنان ادامه دارد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه توسعه میادین مشترک از قانون مناقصات مستثنی شد

برنامه توسعه میادین مشترک از قانون مناقصات مستثنی شد

محسن خجسته‌مهر در گفت و گو با شانا تاکید کرد: این آیین‌نامه به دلیل اهمیت بحث میادین مشترک و ضرورت شتاب دهی به روند اجرای این پروژه‌ها ابلاغ شده است.


معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت افزود: این ابلاغیه براساس ماده 11 قانون تاسیس وزارت نفت به این وزارتخانه داده شده است و به این ترتیب واگذاری و اجرای طرح‌های مربوط به اکتشاف، توسعه، تولید، تعمیر و نگهداشت میادین مشترک نفت و گاز تنها براساس آیین‌نامه معاملات شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.


وی با بیان این که با ابلاغ این آیین‌نامه کار توسعه میادین مشترک در واقع از شمول قانون برگزاری مناقصات مستثنی شده است، گفت: براساس این آیین‌نامه، همه قراردادهای اکتشاف، توسعه، تولید و نگهداشت میادین مشترک نفت و گاز از این پس طبق ماده 59 آیین‌نامه معاملات شرکت ملی نفت و پس از طرح موضوع در کمیسیون یادشده انجام می‌شود.


خجسته‌مهر تاکید کرد: البته در صدور مجوز ترک تشریفات مناقصه، باید ماده 7 قانون اختیارات وزارت نفت را که به شرایط عمومی قراردادهای نفتی اشاره دارد و ماده 8 آن را که مربوط به رعایت حدود بودجه سالانه وزارت نفت متناسب با ساختار تشکیلاتی، وظایف و اختیارات آن است، رعایت شود.


معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت یادآور شد: از این‌ پس برای درخواست مجوز ترک تشریفات مناقصه، شرکت ملی نفت درخواست‌های خود را به معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت ارسال می‌کند و در این معاونت پس از تشکیل کمیسیون و تایید درخواست‌ها، اجرای قراردادها آغاز می‌شود.


وی معاونت برنا‌مه‌ریزی وزارت نفت را مسئول کمیسیون ترک تشریفات مناقصه میادین مشترک اعلام کرد و گفت: ترکیب سایر اعضای این کمیسیون نیز متشکل از معاون وزیر در مهندسی و نظارت بر طرح‌ها، مشاور حقوقی وزیر، مشاور عالی و دستیار وزیر، مشاور وزیر و رئیس سازمان حراست و مدیرعامل شرکت ملی نفت است و البته مدیرعامل شرکت متقاضی ترک تشریفات نیز، بر حسب مورد در کمیسیون حضور پیدا می‌کند.


خجسته‌مهر بزرگ ترین مزیت استفاده از آیین‌نامه معاملات شرکت ملی نفت به جای قانون مناقصات را شتاب در انتخاب پیمانکاران مناسب براساس معیارهایی همانند قیمت پیشنهادی و صلاحیت کار حرفه‌ای آنها خواند و گفت: براساس این آیین‌نامه، پیمانکار علاوه‌بر قیمت پیشنهادی پایین باید صلاحیت فنی انجام کار را داشته باشد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرپرست پروژه احداث نیروگاه غرب کارون منصوب شد

سرپرست پروژه احداث نیروگاه غرب کارون منصوب شد

به گزارش pedec، نجاریان هم اکنون سرپرست پروژه های میدان نفتی جیفر و میدان گازی سلمان نیز هست که با حفظ این سمت ها به عنوان سرپرست پروژه های نیروگاهی غرب کارون نیز منصوب شده است.


منطقه غرب کارون یکی از مناطق نفت خیز مهم کشور است که تیر ماه سالجاری قرارداد ساخت یک واحد نیروگاهی برای تامین برق میدان های مستقر در این منطقه از سوی شرکت های مپنا (پیمانکار) و متن (کارفرما) امضا شده است.


این نیروگاه که قرار است به صورت متمرکز ساخته شود، مزیت های بسیاری دارد؛ از جمله این که از پراکنده کاری در این حوزه جلوگیری می کند. طبق برآورد های اولیه نیروگاه متمرکز غرب کارون برق میدان هایی چون یادآوران، آزادگان شمالی و جنوبی، جیفر و بند کرخه را تامین می کند.


روش ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی مرکزی غرب کارون به صورت B.O.O و قرار است با توان تولید 484 مگاوات برق در 3 فاز ساخته شود. فاز نخست این نیروگاه 15 ماه پس از انعقاد قرارداد، فاز دوم 18 ماه و فاز سوم 32 ماه پس از انعقاد قرارداد راه اندازی می شود.


هزینه احداث هر 3 فاز این نیروگاه 350 میلیون یورو برآورد شده است که شرکت متن به عنوان پیش پرداخت 30 میلیون یورو از این میزان را از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.


طبق قرارداد، خرید برق از این نیروگاه که به مدت 20 سال از سوی شرکت ملی نفت تضمین و پیش بینی شده است تا زمان احداث 450 نفر که حدود دو سوم از آنها از نیروهای بومی هستند و در زمان بهره برداری نیز 150 نفر که نیمی از آنها بومی خواهند بود، در این طرح مشغول به کار شوند.


فعالیت های اجرایی نیروگاه مرکزی غرب کارون که شامل تامین زمین، احداث همه خطوط انتقال برق از نیروگاه به واحدهای مصرفی، آبرسانی از طریق رودخانه های کرخه و کارون و تامین سوخت گاز از سوی شرکت متن انجام شود.


نیروگاه مرکزی غرب کارون در 50 کیلومتری غرب اهواز در جنوب میدان نفتی جفیر و در مجاورت طرح ان جی ال 3200 ساخته می شود.


گزارش pedec حاکی است، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) همچنین در حکمی جداگانه سید رضی طباطبایی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست میدان نفتی مسجد سلیمان، به سمت مشاور مدیرعامل منصوب کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کسب رتبه نخست جذب سرمایه گذاری خارجی توسط شرکت ملی نفت

کسب رتبه نخست جذب سرمایه گذاری خارجی توسط شرکت ملی نفت


به گزارش MOP، وزیر امور اقتصادی و دارایی با توجه به کسب این رتبه از مدیرعامل و کارکنان شرکت ملی نفت ایران به دلیل جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال گذشته تقدیر و تشکر کرد.


در متن تقدیر شمس الدین حسینی خطاب به احمد قلعه بانی آمده است:


"دستیابی به اهداف و برنامه های توسعه اقتصادی کشور و ارتقای سرمایه گذاری به عنوان عامل کلیدی و مهم در رسیدن به توسعه پایدار، مستلزم عزم ملی و تلاش و کوشش هدفمند، کارا و موثر و نیز اقدام جمعی تمامی مقامات و مسئولان کشور می باشد.


نظر به اینکه آن شرکت در طی سال 1390 هجری شمسی (2011-2010 میلادی) در نرخ جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و در میان سایر شرکت های کشور حائز رتبه نخست گردیده است، ضمن تبریک این موفقیت، لازم می دانم از زحمات و تلاش های موثر جناب عالی و همکاران محترم در جهت تحقق اهداف توسعه ای کشور و ارتقای سطح سرمایه گذاری و تولید ملی صمیمانه سپاسگزاری و قدردانی نمایم.


انتظار می رود در سال 1391 که مزین به نام "تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی" است، با جلب مساعی جمیله و بسیج کلیه امکانات مورد نیاز در ارتقای جلب و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی بیش از گذشته موفق باشید.


توفیق روز افزون جناب عالی را در انجام هرچه بیشتر این وظیفه ملی از خداوند متعال مسئلت دارم."
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
افغانستان در رویای نفتی شدن

افغانستان در رویای نفتی شدن

افغانستان به لحاظ جغرافیایی در نقطه ای قرار گرفته است که برخی کارشناسان می گویند که می تواند این کشور را در زمره کشورهای نفت خیزقرار دهد. در مقابل برخی اعتقاد دارند که میزان نفت این کشور بسیار کمتر از آن است که حتی بتواند پاسخگوی نیازهای داخلی خود افغانستان باشد.
خبرگزاری رویترز اما به تازگی از کشف یک میدان عظیم نفتی با ظرفیت بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت خام در افغانستان خبر داده است. رویترز در این باره نوشت: این میدان نفتی در شمال افغانستان قرار دارد و کارشناسان احتمال می دهند که ذخایر نفت موجود در آن بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه برسد. میدان نفتی کشف‌ شده در شمال افغانستان، در منطقه ‌ای میان «شبرغان» و «بلخ» قرار دارد. مقامات افغان درباره این میدان نفتی می گویند که نمی دانند ارزش این میزان نفت در بازار چقدر است اما تصور می‌ کنند میزان نفت در این میدان نفتی بیش از آنی باشد که تخمین زده شده است. میدان نفتی شمال افغانستان را یک تیم زمین‌شناسی متشکل از کارشناسان داخلی و خارجی کشف کرده‌ است. در این میان اما شرکت های چینی ولع بیشتری برای سرمایه گذاری در این خصوص در افغانستان دارند. این کشور که پس از آمریکا دومین مصرف کننده بزرگ نفت است به دنبال تامین نفت ارزان قیمت است. اگر افسانه افغانستان در خصوص نفت و گاز صحت داشته باشد برنده این بازی کشوری جز چین نیست. از اینرو این کشور در نخستین پروژه نفتی این کشور کار استخراج نفت در افغانستان را توسط یک شرکت دولتی به عهده می گیرد.
قرار است از حوزه نفتی آمودریا در مرحله نخست روزانه ۵ هزار بشکه نفت استخراج کند. قرارداد استخراج نفت از حوزه نفتی آمودریا چند ماه قبل با شرکت ملی نفت چین امضا شد که در این قرارداد شرکت افغانی «وطن گروپ» نیز شریک است. پیش بینی شده است که این حوزه نفتی که در ولایات سرپل و فاریاب موقعیت دارد، ذخایرنفتی آن تا حدود ۸۷ میلیون بشکه باشد. استخراج از این حوزه نفتی برای ۲۵ سال به شرکت نفت چین واگذار شده است.
درحال حاضر حدود ۵ هزار بشکه نفت از این حوزه استخراج می شود، ولی قرار است که میزان استخراج آن تا حدود ۴۵ هزار بشکه در روز افزایش یابد. وزارت معادن افغانستان پیش بینی کرده است که از این میدان نفتی در حدود هفت میلیارد دلار در آمد کسب خواهد کرد.
نفت این حوزه برای دولت افغانستان که با تهدید کاهش کمک های خارجی مواجه است، از جهت اقتصادی و سیاسی اهمیت ویژه ای دارد. جواد عمر، سخنگوی وزارت معادن این کشورمی گوید که دولت از این مخزن صدها میلیون دلار درآمد خواهد داشت. او می افزاید: «در ابتدای راه اندازی از این میدان نفتی مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار به دست خواهیم آورد و سپس این رقم به ۴۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت. گفته می شود که از ابتدای سال جاری تاکنون در افغاستان در حدود ۱۵۰ هزار بشکه نفت در روز استخراج شده است و قرار است این رقم در طی سال آینده تا حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت افزایش یابد. با این وجود یکی از عوامل تهدید کننده کاهش تولید نفت در این منطقه وجود افراد مسلحی هستند که تاکنون چندین بار کارکنان نفتی شرکت های خارجی را گروگان گرفته اند. به رغم اینکه این میدان نفتی در شمال افغانستان واقع شده است، با این حال برخی نیروهای طالبان به طمع دستیابی به این میدان چندین بار به آنجا حمله کرده اند. کارشناسان می گویند که مهمترین ضعف دولت مرکزی در حال حاضر عدم امنیت در نقاطی است که احتمال می رود در آنجا ذخایر نفت و گاز وجود دارد. از اینرو کمتر شرکت حفاری حاضر است که در مناطق یاد شده اقدام به عملیات اکتشاف نفت و گاز کند
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
صادرات 1.59میلیارد بشکه نفت توسط عربستان در ۷ ماه نخست سال

صادرات 1.59میلیارد بشکه نفت توسط عربستان در ۷ ماه نخست سال

طبق گفته یک متخصص اقتصادی، عربستان سعودی به عنوان بزرگترین کشور صادر کننده نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) طی ۷ ماه نخست سال جاری ۱.۵۹ میلیارد بشکه نفت به ارزش ۶۷۵.۲ میلیارد ریال سعودی روانه بازار جهانی کرده است .

گزارش سکونیوز به نقل از " عرب نیوز" طبق گفته "فهاد بن جما" یکی از بزرگترین متخصصان اقتصادی عرب میزان مصارف داخلی نفت در عربستان طی این دوره برابر با ۵۳۵ میلیون بشکه بوده که این رقم ۲۵ درصد کل تولیدات نفتی این کشور دراین دوره ۷ ماهه بوده است .
وی تصریح کرد تولیدان روزانه نفتی این کشور همچنان در سطح ۱۰ میلیون بشکه است و قیمت نفت خام سبک عرب در ماه جولای در مقایسه با ماه می افزایش محسوسی داشته است .
بر پایه این گزارش در حال حاضر عربستان بزرگترین تامین کننده نفت مورد نیاز چین است و در ماه جولای صادرات نفتی این کشور به چین رشد ۲۶.۱ درصدی داشته است .
بر اساس گزارش دیگری که از سوی مرکز اطلاعات سیاست نفت ( PPI ) منتشر شده عربستان در ماه جولای تولیدات خود را به ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز رسانیده که در مقایسه با ماه می ۴۴۵ هزار بشکه در روز افزایش داشته است .
بر اپایه این گزارش آنچه هم اکنون بر قیمت نفت تاثیر گذار است فاکتورهای ژئوپلیتیکی است و این افزایش قیمت کمتر به دلائل فنی و تکنیکی بستگی دارد . گواه این ادعا اقدام کشورهای اوپکی در افزایش سطح تولیدات روزانه نفتی است اما با این وجود قیمت نفت همچنان بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه است .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
زلزله 3ریشتری بزرگترین پایانه نفتی ایران در خلیج فارس را لرزاند

زلزله 3ریشتری بزرگترین پایانه نفتی ایران در خلیج فارس را لرزاند

زلزله ای با قدرت بیش از 3 ریشتری بامداد روز گذشته در اطراف جزیره خارکو، پایانه نفتی خارگ به عنوان بزرگترین پایانه نفتی ایران در خلیج فارس را لرزاند با این وجود صادرات نفت ایران را متوقف نکرده است.

به گزارش خبرنگار پانا نیوز، زلزله بیش از سه ریشتری بامداد روز گذشته 13 مرداد ماه در اطراف جزیره خارکو به وقوع پیوست و این حادثه منجر به لرزش شدید همزاه با صدای مهیبی در پایانه نفتی خارگ به عنوان بزرگترین پایانه نفتی ایران در خلیج فارس شده است.

وقوع این زلزله منجر به یک سونامی چند متری از موج دریا شده است با این وجود این حادثه طبیعی هیچ گونه خسارت جانی و مالی به همراه نداشته است.

پیگیری های خبرنگار پانا نیوز حاکی از ان است با وجود این زمین لرزه در اطراف پایانه نفتی خارگ، اما صادرات نفت خام ایران و پهلوگیری نفتکش ها به طور عادی و طبیعی در حال انجام است.

همچنین پس از وقوع زلزله با حضور کارشناسان بهداشت، ایمنی و محیطی زیست، فنی و عملیاتی شرکت پایانه های نفتی ایران، تمامی تاسیسات، واحدهای میتیرینگ و اندازه گیری، مخازن ذخیره سازی و اسکله های مورد بازسی فنی قرار گرفته است که به هیچ یک از این تاسیسات آسیبی نرسیده است.

به گزارش پانا نیوز، در حال حاضر حدود 98 درصد صادرات نفت خام ایران از طریق پایانه نفتی خارگ انجام می‌شود که در این شاهراه اصلی صادرات نفت خام ایران بیش از 40 مخزن با ظرفیت ذخیره سازی حدود 22 میلیون بشکه نفت خام ایجاد شده است.

بر اساس سند چشم انداز 20 ساله باید با ساخت و توسعه مخازن جدید ذخیره سازی در مجموع ظرفیت ذخیره نفت خام در این پایانه به حدود 31 میلیون بشکه افزایش یابد.

با توجه به برنامه شرکت ملی نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به بیش از پنج میلیون بشکه در روز تا پایان برنامه پنجم توسعه هم اکنون ساخت مخازن جدید نفت در پایانه جزیره خارگ آغاز شده است.

ساخت چهار مخزن جدید ذخیره سازی نفت خام با مجموع ظرفیت چهار میلیون بشکه نفت در پایانه جزیره خارگ آغاز شده است.

هدف از ساخت این مخازن جدید افزایش ظرفیت عملیات ذخیره سازی و رسیدن به استانداردهای بین المللی از برنامه های تعریف شده در شرکت پایانه های نفتی ایران است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
توسعه میادین مشترک از قانون مناقصات مستثنی شد

توسعه میادین مشترک از قانون مناقصات مستثنی شد

معاون وزیر نفت از ابلاغ آیین نامه یی خبر داد که براساس آن توسعه میادین مشترک از شمول قانون مناقصات مستثنی شد . به گفته کارشناسان پیش بینی می شود با اجرای این آیین نامه توسعه میادین مشترک شتاب بگیرد.

محسن خجسته مهر ، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت ، گفته است که این آیین‌نامه به دلیل اهمیت بحث میادین مشترک و ضرورت شتاب دهی به روند اجرای این پروژه‌ها ابلاغ شده است.
توسعه میادین مشترک از مهم ترین و چالش برانگیزترین موضوعات صنعت نفت است . به طوری که توسعه این میادین از برنامه های مهم وزیران نفت کشور بوده است .
به گفته خجسته مهر ، با ابلاغ آیین‌نامه تشریفات مناقصات برای واگذاری و اجرای طرح‌های مربوط به اکتشاف، توسعه، تولید و تعمیر و نگهداشت میادین مشترک نفت و گاز ، ترک خواهد شد .
محسن خجسته‌مهر در گفت و گو با خبرنگار شانا تاکید کرد: معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت افزود: این ابلاغیه براساس ماده ۱۱ قانون تاسیس وزارت نفت به این وزارتخانه داده شده است و به این ترتیب واگذاری و اجرای طرح‌های مربوط به اکتشاف، توسعه، تولید، تعمیر و نگهداشت میادین مشترک نفت و گاز تنها براساس آیین‌نامه معاملات شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.
وی با بیان این که با ابلاغ این آیین‌نامه کار توسعه میادین مشترک در واقع از شمول قانون برگزاری مناقصات مستثنی شده است، گفت: براساس این آیین‌نامه، همه قراردادهای اکتشاف، توسعه، تولید و نگهداشت میادین مشترک نفت و گاز از این پس طبق ماده ۵۹ آیین‌نامه داخلی معاملات شرکت ملی نفت و پس از طرح موضوع در کمیسیون یادشده انجام می‌شود.
خجسته‌مهر تاکید کرد: البته در صدور مجوز ترک تشریفات مناقصه، باید ماده ۷ قانون اختیارات وزارت نفت را که به شرایط عمومی قراردادهای نفتی اشاره دارد و ماده ۸ آن را که مربوط به رعایت حدود بودجه سالانه وزارت نفت متناسب با ساختار تشکیلاتی، وظایف و اختیارات آن است، رعایت شود.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت یادآور شد: از این‌ پس برای درخواست مجوز ترک تشریفات مناقصه، شرکت ملی نفت درخواست‌های خود را به معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت ارسال می‌کند و در این معاونت پس از تشکیل کمیسیون و تایید درخواست‌ها، اجرای قراردادها آغاز می‌شود.
وی معاونت برنا‌مه‌ریزی وزارت نفت را مسئول کمیسیون ترک تشریفات مناقصه میادین مشترک اعلام کرد و گفت: ترکیب سایر اعضای این کمیسیون نیز متشکل از معاون وزیر در مهندسی و نظارت بر طرح‌ها، مشاور حقوقی وزیر، مشاور عالی و دستیار وزیر، مشاور وزیر و رئیس سازمان حراست و مدیرعامل شرکت ملی نفت است و البته مدیرعامل شرکت متقاضی ترک تشریفات نیز، بر حسب مورد در کمیسیون حضور پیدا می‌کند.
خجسته‌مهر بزرگ ترین مزیت استفاده از آیین‌نامه داخلی به جای قانون مناقصات را شتاب در انتخاب پیمانکاران مناسب براساس معیارهایی همانند قیمت پیشنهادی و صلاحیت کار حرفه‌ای آنها خواند و گفت: براساس این آیین‌نامه، پیمانکار علاوه‌بر قیمت پیشنهادی پایین باید صلاحیت فنی انجام کار را داشته باشد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
میادین بزرگ نفتی جهان که هنوز توسعه نیافته اند کدامند ؟

میادین بزرگ نفتی جهان که هنوز توسعه نیافته اند کدامند ؟

بنابر بسیاری دلائل ، میادین بزرگی در جهان هستند که هنوز توسعه نیافته اند . این دلائل می توانند سیاسی ،تکنولوژیکی ،زمین شناختی و یا اقتصادی باشند .نشریه اویل پرایس در گزارشی به معرفی این میادین نفتی عظیم اما دست نخورده پرداخته است .
میدان جابیلی (Jubilee Field) در غنا : تخمین زده شده که این میدان بزرگ نفتی دارای ۱.۸ میلیارد بشکه نفت خام است . این میدان نفتی در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط شرکت نفتی "تالو اویل" کشف شد .اکنون این شرکت مشغول کار بر روی پتانسیل های این میدان نفتی است . در سال ۲۰۱۱ میلادی این شرکت توانست روزانه تنها ۶۶ هزار بشکه نفت از این میدان بزرگ استخراج کند .
میدان نفتی چیکونتپک بسین (Chicontepec Basin) در مکزیک: میزان ذخایر نفت خام این میدان که در کشور مکزیک قرار دارد در حدود ۱۰ میلیارد بشکه نفت برآورد شده است . تنها مشکل آن است که بخش عمده تشکیلات نفتی در این میدان نفت خام فوق سنگین است که با قیمت های کنونی استخراج آن بسیار گران و هزینه بر تمام می شود که به صرفه نیست .
میدان کاشاگان (Kashagan Field) در قزاقستان : میزان ذخایر نفتی این میدان ۱۱ میلیارد بشکه اعلام شده است . استخراج نفت از این میدان عظیم نفتی بسیار مشکل است چرا که بنابر گفته بسیاری متخصصان بخش های شمالی دریای خزر به خصوص در زمستان یخبندان است و این میدان دقیقا در بخش های شمالی واقع شده است . بنابر این یخ زدن آبها کار اکتشافات را با مشکلات جدی روبرو می سازد .
میادین نفتی بی نام ( The unnamed fields) درجنوب غربی عراق : میزان ذخایر نفتی موجود دراین مجموعه میدان ها ۴۵ تا ۱۰۰ میلیارد بشکه تخمین زده شده . چندین دهه جنگ و تحریم همواره اکتشافات نفتی در این میادین را به تعویق انداخته است . اکنون که صلح نسبی برقرار شده بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی در خصوص توسعه این میادین ابراز تمایل کرده اند . البته با توجه به تنش های سیاسی میان دولت مرکزی و منطقه نیمه خودمختار کرد نشین و ممنوعیت حضور غولهای نفتی مانند اکسون و شورون در مناقصه های توسعه ای گمان می رود که توسعه این میادین بار دیگر به تعویق افتد.
میادین نفتی سانتوس و کامپوس ( Santos and Campos) در برزیل: ظرفیت این دو میدان ۱۲۳ میلیارد بشکه نفت خام برآورد شده است . با توجه به عظمت این میادین در دنیای نفتی در مرکز توجه قرار دارند و شرکت هایی مانند شورون برای حضور در برنامه های توسعه ای این میادین بسیار مشتاق هستند . اما از آنجا که به لحاظ مکانی این دو میدان مایل ها زیر اقیانوس واقع شده اند و زیر لایه هایی از نمک مدفون هستند استخراج نفت از آنها بسیار مشکل است .
میدان نفتی اورینوکو بلت(Orinoco Belt) که در ونزوئلا واقع شده است . این میدان دارای ظرفیت ۵۱۳ میلیارد بشکه نفت خام است .اما به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری و فضای بی ثبات و نا امن سرمایه گذاری در ونزوئلا بسیاری از شرکت های بزرگ جسارت حضور در این میدان را نیافته اند . ا با این وجود اخیرا برخی از شرکت های آسیایی به پشتوانه حمایتهای هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا نسبت به توسعه این میادین ابراز تمایل کرده اند .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مروری بر بروز سانحه در مجتمع بندر امام

مروری بر بروز سانحه در مجتمع بندر امام

در همان روزي كه در حضور عالي ترين مقام اجرايي كشور، واحد بنزين سازي پالايشگاه آبادان، اندكي پس از افتتاح آتش گرفت، رییس جمهوری گفت:" ايران آمادگي دارد صنعت تمام كشورهاي اسلامي و صنعت نفت كشورهاي توليدكننده نفت را نوسازي كند." وي در جمع كاركنان پالايشگاه آبادان گفت: "خوشبختانه صنعت نفت كشور با شتاب روز افزون در حال پيشرفت است."
با این حال ماجرا از نگاه بیرونی کمی متفاوت به نظر می رسد:تا چندی پیش صنعت هوانوردی ایران را ارابه مرگ می خواندند؛این روزها اما صنعت نفت کشور از لحاظ بروز سوانح و حوادث مرگبار، گوی سبقت را از طیاره ها هم ربوده است چنانکه این بخش با میانگین بیش از "هر ماه ،یک سانحه" گویی در پی آن است به خطرناکترین صنعت کشور بدل شود.
هنوز آلام و تبعات یک حادثه التیام نیافته که بعدی از راه می رسد با دامنه وسیعتر و عمیق تر ،بی مبالاتی افزون تر،کشته و مصدوم بیشترو در عین حال پاسخگویی کمتر!
بروز آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بندر امام جدیدترین سانحه رخ داده در صنعت نفت است که از روز جمعه هر ساعت، ابعاد گسترده آن مکشوف می شود؛ یک مصدوم اولیه ،می شود جسد ، خاکستر و مجروحانی با سوختگی بالای ۹۰ درصد.
آنچه که این حادثه را بیشتر سوزناک می کند،عدم پاسخگویی مسببان حادثه و حداقل مسوولان دست اندرکار است.
مدیر عامل مجتمع که طی ماههای اخیر،بخاطر بیماری، ایام غیبتش از حضور در مجتمع بیشتر بوده...رییس بهره برداری که تلفن همراه خود را پاسخ نمی دهد و کلی مدیر و مسوول ذی ربط که حالا بی ربط شده اند...
بیات،مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سومین روز حادثه عازم بندر شده،بساق زاده مدیر کنترل تولید NPC در پاسخ به اصرار مکرر خبرنگار سکونیوز فقط روابط عمومی را مرجع پاسخگویی می داند،مسعودی قائم مقامش ،دوباره او را مسوول می داند و این چرخه باز به روابط عمومی ختم می شود: همانجا که جواب هر چه را نخواهند بدهند به آنجا حواله می دهند.
آن سو تر اما فعلا ۳ کشته مانده و کلی مجروح .یکی در دم جان سپرده ،یکی در اهواز،یکی را به اصفهان منتقل کرده اند و ناگوار آنکه حال مصدومان اعزامی به تهران یکی یکی وخیم تر می شود،سوختگی بالای ۹۰ درصد و تورم و عفونت،مزد خدمت در مجتمعی که برای صنعت نفت کشور،به دور از شعار زدگی و مبالغه، نماد مقاومت است و توان داخلی.جایی که زیر موشکباران دوام آورد ،بازسازی شد ،سالها با کمترین سانحه اداره شد ولی باز هم قصه به فرجام تلخ سوء مدیریت رسید ،با تنگ نظری ها، متخصصان و مطلعین امور یکی یکی از مجتمع استعفا داده شدند.کار تخصصی ماند و مدیران بی تجربه و ناآشنا،با بدنه ای که کاری از دستش ساخته نبود.
*
مجتمع پتروشیمی بندرامام، درشمال غربی خلیج فارس دراستان خوزستان به فاصلهٔ حدود ۱۰۰ کیلومتری اهواز و۸۰ کیلومتری آبادان در بندر امام خمینی قراردارد. آن را یکی ازبزرگترین دستاوردهای صنعتی پس از انقلاب می دانند. این مجتمع پتروشیمی، از واحدهای زیربنایی کشور است و از محصولات آن به عنوان خوراک صنایع پایین‌دستی استفاده می‌شود که عمده آنها خوراک ۵ هزار واحد پایین دستی را تامین می‌کند.
سهولت دسترسی به خوراک، سوخت ومواداولیه، استفاده از امکانات جاده ای، شبکهٔ راه آهن وحمل ونقل دریایی، وجود فرودگاه، دسترسی به آب موردنیاز و همچنین کمک به توسعه و محرومیت زدایی استان ،ویژگیهایی است که به این مجتمع اهمیت ویژه ای بخشیده است.علاوه بر آنکه این بخش نمادی از توان متخصصان داخلی در صنعت نفت به شمار می رود چه آنکه کار نیمه تمام خارجی ها توانست با ظرفیت داخلی به بهره برداری برسد.اوایل سال ۱۳۵۲قرارداد مشارکتی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران وپنج شرکت ژاپنی، موسوم به طرح شرکت سهامی پتروشیمی ایران-ژاپن (IJPC)منعقد شد.هدف این شرکت تولید، ذخیره، حمل ونقل وبازاریابی وصدورالفین‌ها، آروماتیک‌ها وسایرفرآورده‌های پتروشیمی بود. مشارکت بین طرفین قرارداد، مساوی واعتبارآن برای مدت سی سال ازتاریخ اجراءوتابعیت شرکت ایرانی پیش بینی شده بود.
عملیات مقدماتی طرح از قبیل خاکریزی، تسطیح زمین، شمع کوبی، ایجادساختمانهای موقت، ایجادتاسیسات آب وبرق واسکله‌ها از اوایل سال ۱۳۵۳شروع شد.عملیات ساختمان واحدهای اصلی طرح که از سال ۱۳۵۵آغاز شده بود، دراسفند ماه ۱۳۵۷پس از پیروزی انقلاب در حالیکه ۷۳ درصد پیشرفت داشت، متوقف شد. در سال ۱۳۵۸تلاش هایی به منظور پیگیری مجدد امور صورت گرفت ولی باوقوع جنگ تحمیلی در شهریور ۱۳۵۹و خروج پیمانکاران ژاپنی ازایران، عملیات ساختمانی طرح به طورکامل متوقف شد.
دست اندرکاران وقت خاطرات شنیدنی و عجیبی از کار زیر آتش جنگ نقل می کنند ،آتشی که بالاخره کار را تا اتمام جنگ ناتمام گذاشت.
با پذیرش آتش بس وامکان از سرگیری عملیات ساختمانی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی مذاکراتی جهت ادامه وتکمیل طرح با شرکای ژاپنی آغاز کرد، مذاکراتی بی حاصل که با طرح موضوع عدم توجیه اقتصادی طرح از طرف ژاپنی و انصراف آن به بن بست رسید و متعاقب آن قرارداد مفارقت بین طرفین در مهرماه ۱۳۶۸ به امضا رسیدو کلیه سهام به شرکت ملی صنایع پتروشیمی منتقل ونام شرکت، به شرکت پتروشیمی بندرامام تغییریافت.
اما گذشت این همه سال و چندین مرتبه بمباران، خیلی چیزها را تغییر داده بود: انجام نتیجه بررسی ها حاکی از تحمیل ۲۲درصد خسارت به مجتمع بود.پس از انجام مطالعات اولیه، گزارش فنی واقتصادی طرح بازسازی مجتمع در آبان ماه ۱۳۶۸آماده و بازسازی وتکمیل مجتمع دارای توجیه تشخیص داده شد.باتوجه به مفارقت شرکای ژاپنی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با استفاده از شرکتهای اروپایی در صنعت پتروشیمی وکارشناسان وپیمانکاران ایرانی، این مجتمع راطی برنامه ای پنجساله به بهره برداری رساند.واحد آروماتیک به عنوان آخرین واحد بازسازی شده، منحصراتوسط کارشناسان وپیمانکاران ایرانی وبدون حضور هیچ شرکت خارجی راه اندازی شد. همزمان با تکمیل وبازسازی مجتمع، احداث واحدهای PVC، پارازایلین وMTBEبه عنوان طرحهای توسعه ای پتروشیمی بندرامام به مرحله بهره برداری رسید و در حال حاضر شرکت های آب نیروی بندر امام،بسپاران بندر امام،خوارزمی بندر امام ،فراورش بندر امام و کیمیا بندر امام شرکتهای تابعه آن هستند.
*
مجتمع پتروشیمی بندر امام را در منطقه کم نظیر می دانند؛تولیدات آن عبارتند از اتیلن،پروپیلن،بوتادین،برش چهارکربنه،وینیل کلراید منومر،اتیلن دی کلراید،اتیلن دی کلراید (اکسی)،نمک،سود سوزآور،اسید کلریدریک و آب ژاول.
میزان صادرات آن طی سال گذشته یک و نیم میلیارد دلار و بازار مقصد آن انگلستان، فرانسه، ایتالیا، ارمنستان، عربستان، هلند، بلژیک، سنگاپور، هند، اسپانیا، تایوان، اندونزی، مالزی، قطر، ژاپن، چین، کره‌جنوبی، سوریه، عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان و آذربایجان بود.
این مجتمع به تعبیر آگاهان طی سالهای گذشته روال اداره، تولید،صادرات و ایمنی خود را پیدا کرده و در مسیر رو به توسعه ای افتاده بود که با چرخش های ناگهانی مدیریتی ، بدنه کارشناسی و تخصصی آن با عزل و بازنشستگی به باور آگاهان،آتش سوزی روز جمعه طفل نامیمون مجموعه ای عوامل چون تکانه های مدیریتی،بی توجهی به موارد ایمنی و عدم رعایت مقررات HSE (بهداشت، ايمني و محيط زيست) و در کنار آنها اعمال تحریم هایی ظاهرا هوشمند علیه صنعت نفت به شمار می رود که مستقیما جان عده ای کارشناس و کارگر را نشانه گرفته است.
آخرین اخبار از منطقه گویای آن است که در اثرنشتی گاز از مسیر خوراک ورودی مجتمع و آتش سوزی،با توجه به آسیب دیدگی خط لوله گاز طبیعی ،تمامی خطوط تولید متوقف شده اند و آنچه هم اکنون در واحد الفین که (تعمیرات اساسی اش به تازگی تمام شده) درحال تولید است نیز به مقادیری ذخیره N.G.L در مخازن مربوط می شود که به زودی با اتمام خوراک تعطیل می شود.به عبارتی در خوش بینانه ترین حالت به غیر از واحد اروماتیک که منبع تغذیه جداگانه ای دارد،سایر خطوط متوقف شده اند.بدنه کارگری و کارشناسی از بهت شدت حادثه بیرون نیامده واز ورود خبرنگاران و عکاسان به مجتمع با برخورد سخت حراست ممانعت به عمل آورده می شود.
در همین رابطه مهندس عباس شعری مقدم که ازسال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی پتروشیمی بندر امام بوده و در دوران مدیریت وی کمترین سانحه در این مجتمع رخ داده،ضعف مدیریتی را عامل اصلی بروز حوادث و آتش سوزی های اخیر در صنعت نفت کشور می داند.
او در خصوص دلایل احتمالی بروز سانحه به خبرنگار سکونیوز گفت:"تا زمان بررسی جامع نمی توان علت دقیق حادثه را اعلام کرد اما از شنیده ها به نظر می رسد به علت وجود اشکال در انجام عملیات میترینگ و ایراد در نصب آنها نشتی ایجاد و توسعه آن ،منجر به آتش سوزی وسیع شده است."
شعری مقدم عامل احتمالی دیگر را خوردگی و پوسیدگی لوله ها و نشتی در اثر این عامل عنوان کرد.
به گفته وی منشا نشتی و آتش سوزی هر چه باشد،با اعمال نظارت و دقت قابل تشخیص و پیشگیری بوده است.
مدیر عامل اسبق پتروشیمی بندر امام اضافه کرد:"سازماندهی بازرسی های مرتب و دوره ای از تمامی واحدها طی فرایندی استاندارد و دقیق می تواند پیش از وقوع حادثه هشدار دهنده باشد. "
او به نقش مهارت و آشنایی و تجربه متخصصان در جلوگیری از بروز حادثه و مهار آن تاکید ویژه کرد.
شعری مقدم گفت:"سیستم های استاندارد نظارتی دقیقی نظیرR.B.I پیش بینی شده که اعمال آنها می تواند با تشخیص و شناسایی نقاط خطرآفرین و مخاطراتی چون ساییدگی،خوردگی ، فرسودگی و نشتی ،امکان بروز سانحه را به حداقل برساند."
او به ضرورت ساماندهی مانورهای دوره ای ایمنی اشاره کرد و افزود:"در مجتمع های تولیدی عظیم با چنین حساسیتی ضروری است با انجام بازدید و مانور و تمرین های مستمر، سطح آمادگی و مهارت مقابله با حوادث را ارتقا داد به ویژه آنکه از عمر مجتمع سالها می گذرد و همین امر لزوم دقت نظر بیشتر را آشکار می کند. "
او ریشه اصلی مقابله با گسترش سوانحی از این دست را اعمال مدیریت تخصصی و علمی ذکر کرد.
شعری مقدم در پاسخ به پرسش خبرنگار سکونیوز در خصوص لزوم عذرخواهی و کناره گیری مسوولان گفت:"پیش از این مقوله باید در گام نخست بر انتصاب مدیران ذی صلاح و متخصص تمرکز کرد و طبیعتا چناچه مسامحه ای صورت گیرد،کناره گیری لازم است."
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
عمر نفت ۱۰۰ دلاری طولانی است

عمر نفت ۱۰۰ دلاری طولانی است

رافائل رامیرز وزیر نفت ونزوئلا در تازه ترین مصاحبه ای که در روزنامه آرژانتینی "پاجیتا" به چاپ رسیده اعلام کرد که عمر نفت ۱۰۰ دلاری طولانی خواهد بود و قیمت نفت برای مدت زمان طولانی در حدود ۱۰۰ دلار باقی خواهد ماند .

به گزارش سکونیوز به نقل از " رویترز" طبق آخرین داده ها روز جمعه هفته گذشته قیمت نفت خام برنت بار دیگر ۲.۵ درصد افزایش داشته و به ۱۰۹ دلار در هر بشکه رسید که نگرانی ها از کاهش عرضه نفت دریای شمال به دلیل انجام عملیات تعمیری در میادین نفتی این منطقه دلیل اصلی این افزایش قیمت اعلام شد .
در این روزنامه به نقل از رافائل رامیرز آمده است که با توجه به شرایط کنونی قیمت نفت برای مدت زمان طولانی در حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند .
وی تصریح کرد : به رغم بحران اقتصادی در ایالات متحده آمریکا و اروپا که زمینه ساز کاهش تقاضا در این مناطق شده ، فاکتورهایی از جمله بی ثباتی سیاسی در خاورمیانه و رویدادهای شمال آفریقا ، آنچه در سوریه در حال وقوع است و تحریم های غرب علیه ایران زمینه ساز افزایش دوباره قیمت نفت در بازار جهانی شده است .
وی پیش از این در مصاحبه ای که در برزیل انجام داده بود اعلام کرد که با توجه به بالارفتن دوباره قیمت نفت نیازی به برگزاری نشست اضطراری وزرای نفتی اوپک وجود ندارد و ۱۰۰ دلار برای نفت قیمت منصفانه ای است .
گفتنی است شرکت ملی نفت ونزوئلا PDVSA که موتور اقتصادی دولت هوگو چاوز به شمار می رود هم اکنون در حال انجام پروژه ای مشترک با شرکت YPF آرژانتین است ، شرکتی که کریستینا فرناندز رئیس جمهور این کشور قصد دارد در سال جاری ملی کرده و این شرکت را از تسلط شرکت نفتی رپسول اسپانیا خارج کند .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
درآمد نفتی دولت های عرب در سال ۲۰۱۱

درآمد نفتی دولت های عرب در سال ۲۰۱۱

بر اساس آخرین داده های آماری کل درآمد نفتی ۱۱ عضو سازمان کشورهای عربی صادر کننده نفت ( OAPEC) در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۶۲۴.۸ میلیارد دلار رسیده است .

به گزارش سکونیوز به نقل از " سعودی گجت"میزان درآمدهای نفتی این کشورها در حالی طی سال گذشته به بیش از ۶۲۴ میلیارد دلار رسیده که این رقم در سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۴۵۰ میلیارد دلار بوده است .
با وجود آنکه میزان کل درآمدهای نفتی این کشورهای عربی در این سال ۶۲۴ میلیارد دلار برآورد شده اما با درنظر گرفتن میزان ارزش واقعی دلار و نرخ تورم جهانی میزان درآمد واقعی این کشورها حدود ۴۷۹ میلیارد دلار خواهد بود .
گزارش ها حاکی است متوسط قیمت نفت خام سبد نفتی اوپک در سال گذشته ۱۰۷ دلار در هر بشکه بوده است.
بر پایه این گزارش در سال ۲۰۱۰ درآمد نفتی عربستان سعودی ۱۸۴.۴ میلیارد دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۲۸۹ میلیارد دلار صعود کرده است .
میزان درآمد نفتی بحرین در سال ۲۰۱۱ در حدود ۶.۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است .
گفتنی است عربستان سعودی، الجزایر،بحرین، مصر، امارات متحده عربی ،عراق، کویت، لیبی، قطر، تونس و سوریه از اعضای این سازمان به شمار می رود .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نامه وزیر نفت برای لغو مصوبه انحلال شرکت صادرات گاز ایران

نامه وزیر نفت برای لغو مصوبه انحلال شرکت صادرات گاز ایران

یک منبع آگاه از احتمال لغو مصوبه مجمع عمومی شرکت ملی نفت مبنی بر انحلال شرکت صادرات گاز ایران بنا بر نامه وزیر نفت خبر داد.
این منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: وزیر نفت از مجمع عمومی درخواست کرده است تا مشخص شدن وضعیت معاونت اموربین الملل شرکت ملی گاز این مصوبه ملغی شود که به نظر می رسد علی رغم برخی مخالفت ها مجمع عمومی شرکت ملی نفت با این درخواست موافقت کند.



به گزارش فارس، پس از برگزاری نشست مجمع عمومی شرکت ملی نفت ایران در 15 تیرماه سال جاری این مجمع در یک اقدام غیر منتظره تصمیم به انحلال شرکت صادرات گاز ایران گرفت.


این تصمیم درحالی اتخاذ شد که ایران دارای قراردادهای متعددی برای صادرات گاز است و این تصمیم تنها به دلیل جدا کردن صادرات ال ان جی از شرکت صادرات گاز بود.


براساس این گزارش برخی از کارشناسان معتقد هستند این اقدام مجمع شرکت ملی نفت تنها به دلیل سودآور بودن صادرات ال ان جی بوده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نفت ۱۱۰ دلار شد

نفت ۱۱۰ دلار شد

به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، قیمت جهانی نفت از زمان اجرای تحریم ها علیه ایران در اوایل ماه گذشته میلادی بیش از 21 دلار افزایش داشته است.


امیدواری کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران بین المللی نسبت به اقدامات بانک مرکزی اروپا طی روزهای آینده برای مقابله با بحران مالی و بدهی منطقه یورو نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت نفت داشته است.


بر اساس این گزارش، بانک مرکزی اروپا هفته گذشته آمادگی خود را برای آغاز برنامه خریداری اوراق قرضه کشورهای بحران زده منطقه یورو از جمله اسپانیا اعلام کرد.


بر این اساس در روز سه شنبه قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن برای تحویل در ماه سپتامبر به 110.18 دلار رسید که بالاترین قیمت ثبت شده برای این نفت طی دو ماه گذشته است. قیمت نفت در این روز نسبت به روز گذشته 48 سنت در هر بشکه افزایش داشته است. هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز 92.24 دلار معامله شد.


ادامه در گیری های داخلی در سوریه و تنشهای موجود در روابط ایران و غرب بر سر مساله هسته ای مهم ترین دلایل افزایش قیمت نفت طی هفته های اخیر است.


کارشناسان اقتصادی همچنین امیدوارند چین و آمریکا نیز سیاستهای انبساطی جدیدی را برای مقابله با کاهش رشد اقتصادی اتخاذ کنند. احتمال وقوع توفان در خلیج مکزیک از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت اعلام شده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید نفت عربستان 100 هزار بشکه در روز کاهش یافت

تولید نفت عربستان 100 هزار بشکه در روز کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس موسسه پلاتز اعلام کرد میزان تولید نفت اوپک طی ماه جولای با 270 هزار بشکه کاهش به کمتر از 31.45 میلیون بشکه در روز رسیده است .


بر اساس این گزارش تولید نفت اوپک در ماه ژوئن به بیش از 31.72 میلیون بشکه در روز رسیده بود . اعمال تحریمهای جدید اروپا بر ضد ایران تاثیر زیادی بر کاهش صادرات نفت اوپک داشته است .


جان کینگستون رییس موسسه مطالعاتی پلاتز در این باره تاکید کرد تولید نفت اوپک در سه ماه دوم 2012 میلادی بالاتر از حد تقاضای بازار بوده است ولی تقاضای نفت از سه ماه سوم امسال بار دیگر افزایش خواهد یافت . البته این فقط ایران نبوده است که با کاهش تولید و صادرات نفت در ماه جولای روبرو شده بلکه تولید نفت آنگولا نیز در این مدت با افت 80 هزار بشکه ای مواجه شده است . بر این اساس میزان تولید نفت ایران در ماه جولای با 200 هزار بشکه کاهش به کمتر از 2.9 میلیون بشکه در روز رسیده است .


اتحادیه اروپا از ابتدای جولای واردات نفت از ایران را متوقف کرده است . تولید نفت عربستان نیز در ماه جولای با افت 100 هزار بشکه ای روبرو شده است . تولید نفت لیبی نیز در این مدت با افت 30 هزار بشکه و تولید نفت الجزایر نیز با افت 10 هزار بشکه در روز روبرو شده است .


در نقطه مقابل تولید نفت عراق در این مدت با رشد 80 هزار بشکه ای به بیش از 3.05 میلیون بشکه رسیده است. تولید کویت نیز به با 50 هزار بشکه افزایش به 2.8 میلیون بشکه رسیده و تولید نفت نیجریه نیز با 20 هزار بشکه افزایش به 2.2 میلیون بشکه رسیده است .


تولید نفت اوپک طی ماه جولای 1.45 میلیون بشکه بیشتر از سقف تعیین شده برای این سازمان بوده است .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
درآمدهای‌نفتی کشورازسال۸۴پایین‌ترنیامد? ? است

درآمدهای‌نفتی کشورازسال۸۴پایین‌ترنیامد? ? است

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه وزیر نفت در نشست امروز کمیسیون گزارشی از وضعیت تولید و صادارت نفت ارائه کرد، گفت: وزیر اعلام کرد که درآمدهای نفتی کشور از سال ۸۴ پایین‌تر نیامده است و با پیاده کردن اقتصاد مقاومتی در جامعه در برابر تحریم‌ها ایستادگی می‌کنیم

به گزارش سکونیوز ، غلامرضا اسداللهی با بیان اینکه در نشست امروز (سه‌شنبه ۱۷ مردادماه) کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس رستم قاسمی و معاونین وزیر نفت حضور داشتند، افزود: وزیر نفت در خصوص آخرین وضعیت میادین مشترک و برنامه‌های وزارت نفت به کمیسیون گزارشی ارائه دادند.
نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان عضو کمیسیون انرژی درباره وضعیت ایران در میادین مشترک از وزیر نفت سئوال‌هایی را پرسیدند و ایشان هم توضیحاتی درباه جزئیات طرح‌های در دست اقدام دادند و از اعضای کمیسیون دعوت شد که از میادین مشترک نفت و گار بازدید داشته باشند.
وی با بیان اینکه در خصوص گازرسانی به مناطق مختلف کشور و میزان فروش نفت هم در نشست امروز کمیسیون انرژی بحث و گفت‌وگو شد، گفت: میزان تحقق منابع درآمدی که از محل فروش نفت در بودجه پیش بینی شده است، صحبت شد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: وزیر نفت در خصوص درآمدهای نفتی گفت که این درآمدها در قیاس با سال ۸۴ کاهش نیافته است و با پیاده شدن اقتصاد مقاومتی می‌توانیم در برابر تحریم‌های نفتی بایستیم
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آخرین جکت فاز ۱۹ پارس جنوبی آماده نصب در خلیج فارس می شود

آخرین جکت فاز ۱۹ پارس جنوبی آماده نصب در خلیج فارس می شود

ساخت سومین جکت فاز ۱۹ تا پایان شهریور امسال به پایان می رسد و آماده نصب در خلیج فارس می شود.


مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی در گفت و گو با خبرنگار شانا، تصریح کرد: جکت ۱۹C و ۱۹A این فاز مرزی هم اکنون در محل نصب شده و عملیات حفاری ۵ حلقه چاه در این فاز با پیشرفت خوبی در حال انجام است.
حمیدرضا مسعودی گفت: به زودی دومین دکل حفاری به محل فاز ۱۹ برای حفاری پنج حلقه چاه منتقل می شود.
وی از ساخت سومین جکت فاز ۱۹ در یارد خرمشهر خبر داد و افزود: بر اساس برنامه تا پایان شهریور عملیات ساخت جکت ۱۹B در یارد شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی تمام و آماده نصب در دریا می شود، ضمن آن که حفر پنج حلقه چاه در این میدان برنامه ریزی شده است.
مسعودی افزود: دو عرشه این فاز مرزی در شرکت تاسیسات دریایی به صورت همزمان در حال ساخت و تا کنون ۹۷ درصد مواد ساخت عرشه ۱۹C تامین شده است.
وی گفت: فاز یک پارس جنوبی دارای دو سکوی بهره برداری SPD۱ و SPD۲ است که بر اساس برنامه جدید، تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز از یک سکوی این فاز انجام می شود و سکوی دیگر این فاز، با شش حلقه چاه تولیدی، به فاز ۱۹ پارس جنوبی واگذار خواهد شد که پس از به روزرسانی سکوی SPD۲ فاز یک به فاز ۱۹ اضافه می شود.
مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی افزود: عملیات طراحی و ساخت ۱۱۵ کیلومتر خط لوله این فاز نهایی شده و لوله گذاری آن در ساحل و همزمان با این عملیات، لوله گذاری لوله های چهار اینچ این فاز به سمت سکوی ۱۹C انجام می شود، ضمن آن که مواد و تجهیزات خط لوله ۳۲ اینچ دوم نیز تامین و کار لوله گذاری آن به زودی آغاز خواهد شد.
وی افزود: سکوی SPD۲ به وسیله یک خط لوله ۱۸ اینچ به سکوی اصلی ۱۹Cمتصل می شود و مواد این لوله ها تامین شده که با آمدن کشتی لوله گذار، عملیات لوله گذاری آن انجام می شود.
مسعودی گفت: در طرح توسعه این فازحفاری ۱۵ حلقه چاه گازی پیش بینی شده است که با احتساب اختصاص بخش دوم سکوی فاز یک در نزدیکی این فاز، تعداد چاه های این پروژه به ۲۱ حلقه می‌رسد.
بر پایه این گزارش، کنسرسیوم ایرانی متشکل از شرکت های پتروپارس و مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران مجری توسعه این بخش از میدان در لایه مشترک گازی پارس جنوبی هستند.
طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی با هدف تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین در روز، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی در روز، ۴۰۰ تن گوگرد در روز، ۱.۰۵ میلیون تن گاز مایع در سال، یک میلیون تن اتان در سال در دست اجراست.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلحشور: نمی‌خواهیم مهندس خانم بیکار در نفت داشته باشیم

سلحشور: نمی‌خواهیم مهندس خانم بیکار در نفت داشته باشیم

معاون منابع انسانی وزیر نفت با تشریح دلایل عدم پذیرش دختران در دانشگاه صنعت نفت، عدم امکان فعالیت خانمها در مناطق دورافتاده عملیاتی صنعت نفت را یکی از این دلایل برشمرد و اعلام کرد: هم اکنون سمت خالی برای استخدام خانمهای فارالتحصیل دانشگاه نفت نداریم.

به گزارش پانا نیوز، دکتر کریم سلحشور امروز درباره دلایل توقف پذیرش دختران در دانشگاههای صنعت نفت با بیان اینکه در اجرای طرح توقف دانشجویان خانم در دانشگاه صنعت نفت ملاحظاتی مد نظر قرار گرفته است گفت: برخلاف سایر دانشگاههای کشور در دانشگاه صنعت نفت پذیرفته شدگان پس از فارغ التحصیلی باید در یکی از مراکز صنعت نفت جذب شوند .

معاون منابع انسانی وزیر نفت با اعلام اینکه در هیچ یک از دانشگاههای کشور تعهدی برای استخدام و یا جذب دانشجویان پس از فارغ التحصیلی داده نشده است تصریح کرد: اما با توجه به اینکه دانشگاه صنعت نفت بر اساس سیاست های وزارت نفت به عنوان یک دستگاه اداری فعالیت می کند افراد پذیرفته شده پس از فارغ التحصیلی دریکی از بخش‌های بالادستی یا پایین دستی صنعت نفت مشغول به کار می شوند.

نماینده تام الاختیار وزیر نفت در امور منابع انسانی با تاکید بر اینکه این محدودیت استخدام و جذب پس از فارغ التحصیلی در هیچ یک از دانشگاههای کشور وجود ندارد اظهار داشت: بر این اساس سایر دانشگاهها بدون کوچکترین محدودیتی اقدام به جذب و پذیرش دانشجوهای خانم و آقا می کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مطابق با این سیاست وزارت نفت سالانه مطابق با نیازهای صنعت نفت رشته های تحصیلی دانشجویان در دانشگاه نفت تغییر می کند بیان کرد: به عبارت دیگر به دنبال اعلام نیاز مسئولان وزارت نفت در بخش های مختلف دانشجو پذیرش می شود.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر سیاست اصلی وزارت نفت توسعه بخش بالادستی صنایع نفت و گاز کشور است، تبیین کرد: با توجه به اینکه اکثر طرح های توسعه ای در بخش بالادستی نفت و گاز در مناطق صعب العبور و دورافتاده کشور قرار دارند در این بخش ها امکان فعالیت بانوان نفتی وجود ندارد.

سلحشور با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت جذب فارغ التحصیلان خانم دانشگاه صنعت نفت در بخش ستادی تهران و سایر استانها کامل شده است، گفت: از این رو با توجه به تکمیل ظرفیت نیازی به پذیرش دختران در دانشگاه صنعت نفت وجود ندارد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در شرایط فعلی امکاناتی برای فعالیت خانم‌ها در کمپ‌های مناطق عملیاتی و دورافتاده کشور وجود ندارد، تصریح کرد: در این کمپ‌های موقت که به منظور توسعه بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایجاد می شود تعداد زیادی از آقایان حضور دارند که در بین انبوه کارکنان مرد امکان فعالیت تعدادی از کارکنان خانم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بین 200 تا 300 خانم فارغ التحصیل از دانشکده صنعت نفت در سامانه استخدام و پذیرش وزارت نفت ثبت نام کرده اند، خاطر نشان کرد: با این وجود هنوز امکان احراز یک سمت خالی برای فعالیت این خانم های فارغ التحصیل از دانشگاه صنعت نفت فراهم نشده است.

سلحشور در پایان خاطر نشان کرد: با تکمیل ظرفیت و ایجاد ظرفیت های خالی برای فعالیت های بانوان قطعا امکان از سرگیری پذیرش خانم ها برای تحصیل در دانشگاه صنعت نفت فراهم می شود.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
گام بلند مهندسان حفاری در دستیابی به فناوری کیسینگ های انبساطی

گام بلند مهندسان حفاری در دستیابی به فناوری کیسینگ های انبساطی

فناوری ساخت کیسینگ های انبساطی با هدف دستیابی به منابع هیدروکربوری در موقعیت های عمیق اکتشافی بومی سازی و از انحصار شرکت های آمریکایی خارج شد.
علی محمد اتفاقی، سرپرست امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: لوله های جداری قابل انبساط در چند نوع تعریف شده است که یک نوع آن ABI نام دارد؛ این نوع لوله های جداری با شعار "رویای حفاری یک چاه با یک حفره" به جهان عرضه شده و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت از سال ها پیش برای دستیابی به اهداف عمیق اکتشافی و از بین بردن مشکلات حفاری حفره های کوچک تلاش های زیادی کرده است.
اتفاقی گفت: دانش فنی استفاده از فناوری "لوله های جداری قابل انبساط" پیش تر در انحصار سه شرکت آمریکایی بود و آنها نیز حاضر به ارائه دانش فنی استفاده از این فناوری به صنعت نفت نبودند، ولی با حمایت از یک شرکت داخلی موفق شدیم دانش فنی ساخت این لوله ها را بدون نیاز به شرکت های خارجی بومی سازی کنیم.
سرپرست امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان این که فناوری ساخت لوله های جداری قابل انبساط هم اکنون به صورت ۱۰۰ درصد داخلی سازی شده است، افزود: سال گذشته قراردادی در قالب کالا-خدمات به ارزش ۳۷ میلیار ریال میان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با یکی از شرکت های سازنده داخلی برای مدت پنج سال امضا و حمایت های لازم برای تشویق این شرکت در زمینه ساخت این نوع لوله های جداری انجام شد.
وی در تشریح حفاری با استفاده از لوله های جداری گفت: برای حفاری یک چاه اکتشافی یا تولیدی بر اساس رفتار سازند و سیالات، نوع لوله های جداری مشخص می شود، چنانچه حفاری یک چاه را با حفره ۲۶ اینچ آغاز کنیم، به ترتیب با لوله جداری ۲۰ اینچ، ۱۳ و سه هشتم، ۹ و پنج هشتم، هفت اینچ و سپس پنج اینچ، عملیات حفاری را در اعماق زمین انجام می دهیم.
سرپرست امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در مراحل انجام این عملیات با توجه به کاهش قطر لوله جداری ممکن است یکی از این پاشنه ها را از دست بدهیم و به اهداف مورد نظر در حفاری چاه نرسیم.
اتفاقی یکی از محدودیت های استفاده از لوله های جداری معمولی را حفاری در بخش های عمیق اعلام و تصریح کرد: برای حفاری یک چاه معمولی پنج سایز لوله جداری تعریف شده است و با این تعداد لوله نمی توانیم به همه اهداف خود در عملیات حفاری برسیم، ضمن آن که موقعیت های حفاری زیادی تعریف شده است که به دلیل مشکلات تعداد لوله های جداری دست نخورده باقی مانده اند.
سرپرست امور اکتشاف شرکت ملی نفت افزود: لوله های جداری انبساطی لوله های معمولی هستند که شیارهای متعددی روی آنها ایجاد می شود برای مثال روی یک لوله ۱۲ متری ۳۶۰ متر شیارطولی ایجاد می شود و شرکت سازنده این لوله ها متعهد است علاوه بر تامین لوله، راندن آنها و عملیات سیمان کاری چاه را نیز انجام دهد.
به گفته وی، برای نخستین بار از لوله های جداری انبساطی در چاه "خارتنگ" برای دستیابی به اهداف پالئوزوئیک در کشور استفاده شد؛ این در حالی است که پیش از این امکان دستیابی به اهداف اکتشافی در این عمق با استفاده از لوله های جداری معمولی وجود نداشت.
اتفاقی افزود: در این چاه حدود ۱۵۸ متر از لوله آستری قابل انبساط ۱۳ و سه هشتم در هشت و پنج هشتم اینچ در عمق دو هزار و ۱۵۸ متر استفاده شده است؛ به گونه ای که سایز اولیه لوله ها هنگام ورود به حفره هشت و پنج هشتم اینچ است که پس از منبسط شدن سایز آنها به ۱۳ و سه هشتم اینج تغییر می یابد و دیگر نیازی به حفر حفره جدید نیست، ضمن آن که عملیات سیمان کاری این چاه (با استفاده ازنوع خاصی فایبر) از سوی شرکت سازنده لوله ها انجام می شود.
سرپرست امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان این که با ساخت داخل لوله های جداری انبساطی، امکان حفاری چاه ها اکتشافی در عمیق ترین لایه های مخزن از انحصار شرکت های آمریکایی خارج شد، افزود: پیش از این امکان حفاری در قسمت های عمیق زمین برای دستیابی به منابع هیدروکربوری فراهم نبود.
وی گفت: لوله های جداری قابل انبساط در دیگر موقعیت های اکتشافی از جمله چاه رامشیر ۱۵ و میدان آزادگان برای دستیابی به اهداف ژوراسیک ولایه فراقون در اعماق زمین استفاده خواهد شد و دیگر محدودیت حفاری را در اعماق زمین در این میدان ها نخواهیم داشت.
اتفاقی، رفع مشکلات سرعت حفاری، مانده یابی و نمودارگیری در حفره های کوچک را از مزایای استفاده از لوله های جداری انبساطی اعلام کرد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آسیا بزرگترین خریدار نفت کشورهای غرب آفریقا

آسیا بزرگترین خریدار نفت کشورهای غرب آفریقا

بنابر ادعای خبرگزاری رویترز با کاهش خرید نفت برخی کشورهای آسیایی از ایران، این کشورها واردات نفتی خود از کشورهای آفریقایی را افزایش داده اند به طوری که گفته می شود واردات نفتی آسیا از غرب آفریقا در سال جاری به بالترین رکورد خواهد رسید .

به گزارش سکونیوز به نقل از " رویترز"بررسی ها نشان می دهد که کشورهای چین ،هند، اندونزی و دیگر کشورهای آسیایی ۱.۴ میلیون بشکه نفت از کشورهای غرب آفریقا خریداری کرده اند که قرار است این میزان محموله نفتی تا پایان ۹ ماهه نخست سال جاری بارگیری شود که این رقم ۸ درصد بالاتر از بارگیری نفتی این کشورها از قاره آفریقا در سال ۲۰۱۱ میلادی است .
بر پایه این گزارش رشد اقتصادی سریع چین و دیگر قدرت های اقتصادی آسیایی تقاضای مصرف نفت در این کشورها را به شدت افزایش داده است . از سوی دیگر نفت خام غرب آفریقا نوعی نفت " شیرین" است که سولفور بسیار پایینی دارد و بخش عمده این نفت سنگین است که این تقاضای کشورهای آسیایی برای دستیابی به نفت صنعتی سنگین را تامین می کند .
نیجریه و آنگولا به عنوان دو کشور بزرگ صادر کننده نفت در آفریقا اکنون به دو منبع بزرگ تامین نفت کشورهای آسیایی مبدل شده اند . صادرات نفتی از غرب آفریقا به آسیا طی ۵ سال اخیر ۵۰ درصد رشد داشته است .
در یک سال اخیر این روند رشد بسیار سریعی داشته و افزایش تولیدات نفتی در ایالات متحده آمریکا و کاهش واردات نفتی این کشور از آفریقا موجب شده که کشورهای آفریقایی توجهشان بیشتر به بازارهای پر رونق آسیایی جلب شود . از سوی دیگر بسیاری از پالایشگاههای نفتی که پیش از این از ایران نفت خریداری می کردند اکنون در پی تحریم های نفتی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا واردات نفتی از ایران را کاهش داده و نفت غرب آفریقا را جایگزین ایران کرده اند .
طبق گفته کارستن فریتچ ، تحلیلگر کامرز بانک فرانکفورت ، در سال جاری میزان واردات نفتی ایالات متحده آمریکا از آفریقا کاهش خواهد یافت و بسیاری از این بشکه های نفتی به جای آمریکا روانه بازارهای آسیایی خواهد شد .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
شیل گاز ، انقلابی در جفرافیای زمینی و جغرافیای سیاسی

شیل گاز ، انقلابی در جفرافیای زمینی و جغرافیای سیاسی

انقلاب "شیل گاز" تنها بر صنایع انرژی تاثیر گذار نخواهد بود بلکه این رویداد بزرگ رفته رفته جغرافیای سیاسی جهان را نیز زیر و زبر خواهد کرد . موفقیت اقتصادی شیل گاز در ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۰ می رود که در آینده نزدیک این کشور را از بزرگترین وارد کننده نفت به صادر کننده محض گاز طبیعی مبدل کند و جالب اینجاست که بسیاری دیگر کشورها نیز دنباله رو آمریکا خواهند شد .

به گزارش سکونیوز به نقل از " چاینا دیلی " در ماه می سال جاری وزیر انرژی کره جنوبی کارگروهی تشکیل داد تا اکتشافات ذخایر شیل گاز را عهده دار شوند .این کشور در تلاش است تا در سایه شیل گاز هزینه های بالای واردات ال ان جی را با استفاده از ذخایر انرژی غیر سنتی کاهش دهد .
چین، هند، لهستانف اوکراین و ژاپن در تلاش برای کاهش واردات انرژی خود جملگی در تلاش برای اجرای پروژه های شیل گاز هستند . اینکه بسیاری از این کشورها در تلاشند تا از واردات انرژی خود بکاهند تنها به دلیل هزینه بالای واردات منابع انرژی نیست بلکه فشارهای سیاسی که گاهی اوقات از سوی کشورهای تولید کننده نفت و گاز اعمال می شود خود انگیزه ای جدی برای کاهش واردات انرژی این کشورهاست .
به رغم تلاشهای گسترده کشورهای وارد کننده برای یافتن راه حل های جدید ، توسعه منابع جدید انرژی کاز آسانی نیست و از آنجا که هزینه تولید این نوع انرژی های غیر سنتی بالاست جایگزین کردن آنها با سوخت های فسیلی کار آسانی نیست و بی شک به زودی زود رخ نخواهد داد .
تا پیش از وقوع انقلاب شیل گاز ها در ایالات متحده آمریکا جغرافیای سیاسی کنونی جهان مخدوش ناشدنی به نظر می رسید . وجود ذخایر گازی شیل در اقصی نقاط جهان می تواند تولید روزانه نفت و گاز داخلی کشورها را افزایش داده و واردات نفتی و گازی آنها را کاهش خواهد داد . حتی احتمال می رود که برخی از این کشورها مانند آمریکا به صادر کننده محض نفت یا گاز مبدل شوند . ظهور تولید کنندگان و صادرکنندگان جدید نفت می تواند ریاست مونوپلی قدرت های نفتی مانند کشورهای عضو اوپک و قدرت های گازی مانند روسیه را زیر سوال برد .
طبق تحقیق انجام شده در دانشگاه تگزاس اگر چنانچه انقلاب شیل گاز با موفقیت به ثمر برسد سهم روسیه از بازار گازی اروپا از ۲۵ درصد کنونی به ۱۳ درصد در سال ۲۰۴۰ میلادی تنزل خواهد یافت و سهم این کشور از بازار آسیایی نیز به شدت تنزل خواهد یافت .
این امر می تواند نتایج و پیامدهای سیاسی و اقتصادی مصیبت باری برای روسیه که هم اکنون صادرات نفت و گاز ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی اش را تشکیل می دهد به همراه داشته باشد .
عربستان سعودی نیز به عنوان بزرگترین عضو تولید کننده نفت در سازمان اوپک تهددی ناشی از انتقال شیل را درک کرده است .طبق گزارش منتشر شده از سوی سازمان اوپک ذخایر جهانی شیل نفت ۳۰۰ میلیارد بشکه در روز است که این رقم ۴۰ میلیارد بشکه بیشتر از ذخایر نفتی سنتی عربستان سعودی است .
بر اساس این گزارش تا سال ۲۰۱۵ میلادی تولیدات نفتی غیر سنتی در جهان به روزانه ۳.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و این رقم تا سال ۲۰۳۵ به ۸.۴ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت .از این میزان ۶.۶ میلیون بشکه نفت در آمریکا و کانادا تولید خواهد شد که این رقم بیش از ۷۵ درصد کل تولیدات نفتی غیر سنتی خواهد بود . میزان ظرفیت تولیدات نفتی عربستان از محل ذخایر نفتی سنتی امروزه در حدود ۱۲ میلیون بشکه در روز است.
در رابطه با تجارت انرژی عربستان و آمریکا می توان گفت که دیدن اینکه یک مشتری به رقیب مراجعه کند بسیار سخت است اما سخت تر آن است که یک مشتری نفتی اکنون به یک رقیب مبدل شود .
بسیاری از کشورها به رهبری ایالات متحده آمریکا در تلاش برای استفاده از فناوری های جدید به منظور کاهش هزینه های اکتشافات گازی و نفتی از دخایر غیر سنتی هستند. عرضه مازاد از این منابع قطعا می تواند زمینه ساز کاهش قیمت جهانی نفت و گاز شود و این چالشی جدی برای عربستان و متحدانش به شمار خواهد رفت .
در پایان این گزارش آمده است: چنانچه روزگاری فرابرسد که روسیه دیگر بزرگترین صادر کننده گاز به اروپا نباشد و اعضای اوپک دیگر تسلط سنتی خود را بر بازار جهانی نفت نداشته باشند این سوال مطرح می شود که آینده بازار جهانی انرژی چه شکلی خواهد داشت ؟
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
توسعه ناوگان ملي حفاري با سه دستگاه جديد حفاري در سال جاري

توسعه ناوگان ملي حفاري با سه دستگاه جديد حفاري در سال جاري

مدير عمليات حفاري خشكي -3 از افزايش سه دستگاه حفاري در سال جاري خبر داد.
به گزارشروابط عمومي شركت ملي حفاري، غلامرضا آل محمود از توسعه ناوگان حفاري در اين مديريت خبر داد و گفت : در سال جاري 3 دستگاه حفاري HP 2000 با استفاده از توان سازندگان داخلي و مشاركت شركتهاي خارجي جهت افزايش توان عملياتي پيش بيني شده كه هم اكنون دستگاه حفاري 71 فتح مراحل تست هاي عملياتي را گذرانده و در روزهاي آينده در مدار عمليات قرار خواهد گرفت و دو دستگاه ديگر نيز بر اساس برنامه پيش بيني شده در نيمه دوم سال جاري به ناوگان اين شركت خواهد پيوست.توسعه ناوگان ملي حفاري با سه دستگاه جديد حفاري در سال جاريوي به عملكرد اين مديريت در سال جاري اشاره نمود و گفت : اين مديريت با بكارگيري 16 دستگاه حفاري سبك و سنگين ،24 حلقه چاه نفت و گاز با متراژ 10838 متر را تا نيمه مردادماه سال جاري تكميل و در مدار توليد قرار داده است و اين در حالي است كه مجموع چاه هاي تعمير شده به وسيله ناوگان اين شركت در مدت پيش گفته 31 حلقه بوده است.
آل محمود خاطرنشان كرد : عمليات تكميل و تعمير چاهها در مناطق عملياتي استانهاي خوزستان، كهگلويه،بوشهر و هرمزگان در مناطق خشكي و دريايي با تلاش بي وقفه و شبانه روزي سخت كوشان شركت ملي حفاري ايران انجام پذيرفته است.
مدير عمليات حفاري خشكي 3 در ادامه تصريح كرد : افزايش كارايي،ارائه خدمات بهتر به متقاضيان و كاهش زمان تكميل چاهها از اهم اهداف اين مديريت در سال جاري مي باشد، بطوريكه امسال توانستيم ضمن پاسخگويي به نياز شركتهاي متقاضي، برنامه زمانبندي تعمير و تكميل چاهها را در مناطق عملياتي تحقق بخشيم.
وي در ادامه اظهار داشت : بر اساس برنامه هاي پيش بيني شده 25 نوبت دستگاههاي حفاري تحت پوشش اين مديريت ، از يك منطقه عمليات به منطقه ديگر جهت حفر و تكميل چاهها جابجا گرديده است كه اين نياز به تلاش ،برنامه ريزي و همت مضاعف دارد چرا كه عمليات جداسازي و برپايي دستگاههاي حفاري بسيار پيچيده و با دقت ،ايمني و سرعت زياد انجام مي گردد كه با توجه به وظايف تعيين شده، بيشترين جابجايي دستگاههاي حفاري در طول سال توسط كاركنان پر تلاش اين مديريت با همكاري اداره كل ترابري انجام مي پذيرد.
گفتني است عمليات حفاري چاههاي نفت و گاز يكي از اركان و مديريت هاي مهم و پايه اي شركت ملي حفاري ايران است .
اين مديريت با راهبري بيش از 70 دستگاه حفاري و استفاده از نيروي متخصص و مجرب،راساً هر گونه عمليات پيچيده حفاري را در خشكي و دريا با پيشرفته ترين دستگاههاي حفاري در سازندهاي سخت و پرفشار انجام مي دهد.
شركت ملي حفاري ايران در راستاي ايجاد فضاي رقابتي ، افزايش كارايي و پاسخگويي به نيازهاي صنعت نفت، اين بخش را به چهار شاخه،مديريت عمليات حفاري خشكي 3،2،1 ، مديريت عمليات حفاري دريا تقسيم نموده است و مديريت سيالات و نت ( تعميرات) به صورت جداگانه اجراي عمليات حفاري چاههاي نفت و گاز را در اقصي نقاط ميهن اسلامي پشتيباني مي نمايند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت هر دکل ایرانی 140 میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد

ساخت هر دکل ایرانی 140 میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد

به گزارش نفت نيوز، "هدایت‌الله خادمی" با بیان اینکه توان و تخصص ساخت دستگاه‌های حفاری در ایران به طور کامل بومی شده است، افزود: برنامه کاری وزارت نفت و همه فعالان این حوزه توسعه ساخت این دستگاه‌ها، نصب آنها در میادین مشترک و شتاب دهی به حفاری چاه های نفت و گاز در میدان های مشترک است؛ در این میان امکان صادرات خدمات فنی نیز برای شرکت های فعال در صنعت نفت فراهم می شود.


14 دستگاه حفاری در خشکی در کشور ساخته می‌شوند
خادمی با تأکید بر اینکه اولویت وزارت نفت در سال‌های پیش‌رو شتاب دهی به توسعه میادین مشترک نفت و گاز و افزایش برداشت از آنها است، اعلام کرد: با توجه به اینکه مهندسان و متخصصان داخلی در همه قطب‌های انرژی کشور به لحاظ فنی و صنعتی توانایی ساخت دستگاه‌های عظیم حفاری خشکی و دریایی را دارند، در کم‌تر از سه تا چهار سال آینده می‌توانیم در میدان‌های مشترک نفت و گاز، عقب‌ماندگی‌ها را به نحو احسن جبران کنیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون 14 دستگاه حفاری خشکی در دست ساخت است، بیان امیدواری کرد که امسال و سال آینده با بهره‌گیری از آنها می‌توانیم رتبه نخست منطقه و خاورمیانه که مرکز نفت و گاز است را در این زمینه کسب کنیم.


جلوگیری از خروج دست‌کم 140 میلیون دلار برای خرید هر دستگاه
به گفته این مقام مسئول در صنعت نفت، هزینه خرید هر دستگاه حفاری دریایی در بهترین شرایط ممکن و طبق خریدهای شرکت حفاری شمال در حدود 143 میلیون دلار است و با بومی کردن کامل ساخت آن در کشور، این هزینه کاهش بسیار چشمگیری خواهد داشت.


ایران - خزر تنها دکل حفاری ایرانی در خارج از مرزها
مدیرعامل حفاری شمال، دکل ایران – خزر را تنها دکل حفاری ایرانی فعال در خارج از کشور معرفی کرد و گفت: این دستگاه در فراسوی مرزهای کشور در حال ارزآوری است که از این طریق به طور گسترده خدمات فنی، تخصصی و نیروی انسانی ماهر را به خارج از کشور صادر می‌کند.
وی با بیان اینکه ایران خزر، در میدان‌های نفتی ترکمنستان در آب‌های کم عمق دریای خزر تاکنون چاه‌های مختلف و متعددی را حفاری کرده است، ادامه داد: حفاری بعضی از این چاه‌ها موجب اکتشاف میدان‌هایی شده که توسعه آنها اقتصادی است؛ از این رو موجب اعتماد هر چه بیشتر کارفرمایان به شرکت حفاری شمال شده است.
به گفته خادمی، دکل حفاری ایران – خزر به‌عنوان تنها دکل دریایی شرکت حفاری شمال در ترکمنستان مشغول ارزآوری برای کشور است. این دستگاه هم اکنون برای شرکت دراگون اویل فعالیت می‌کند.


60 میلیون دلار ارزآوری؛ کم‌ترین سوغات صادرات حفاری به هر کشور
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با بیان این که این شرکت تنها شرکت بین‌المللی حفاری در منطقه است و سالانه دست‌کم 60 میلیون دلار ارز آوری برای کشور دارد،، یادآور شد: هم‌اکنون شرکت حفاری شمال در کشور ترکمنستان با بهره‌گیری از دکل عظیم حفاری «ایران خزر» که در ایران ساخته شده است، مشغول انجام حفاری است و این تخصص در آینده نزدیک به دیگر کشورها نیز صادر خواهد شد.
وی، از امکان صدور خدمات فنی و مهندسی این شرکت در زمینه حفاری آب‌های نیمه عمیق و عمیق خبر داد و گفت: هم‌اکنون حفاری شمال در پروژه‌های حفاری ترکمنستان، رقیب توانمند و پیشتازی برای شرکت‌های اروپایی و روسی است.
وی توضیح داد: شرکت حفاری شمال افتخار می‌کند که ایران – خزر و نیروهای متخصص ایرانی در چارچوب اهداف صدور خدمات فنی و حرفه‌ای، سفیران خوبی برای کشورمان در فراسوی مرزها هستند.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال از دستیابی متخصصان صنعت حفاری به دانش حفاری چاه های نفت و گاز در آب‌های عمیق 800 تا 1000 متر خبرداد و افزود: این شرکت در مناقصه های بین اللمللی حفاری شرکت می‌کند و قادر است تا در آب های عمیق حفاری کند.


چرخش مته دکل‌های حفاری شمال در 9 نقطه ایران
خادمی همچنین درباره آخرین وضعیت ناوگان حفاری شرکت حفاری شمال گفت: هم‌اکنون 9 دکل خشکی شرکت حفاری شمال در میدان‌های نفتی و گازی خانگیران، دهلران، خنج، لامرد، فیروزآباد، کنگان، قیر، هندیجان و ماهشهر در حال حفاری هستند.


درباره حفاری شمال
شرکت حفاری شمال با تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در تاریخ 24 اسفند 1377 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی تهران به ثبت رسید؛ فعالیت عملیاتی شرکت از اواخر سال 1381 آغاز شد و پس از راه اندازی دکل ایران خزر و انتقال آن به آب های کشور ترکمنستان، عملیات حفاری خود را از اردیبهشت سال 1384 آغاز کرد؛ هم اکنون شرکت حفاری شمال یکی از شرکت های فرعی شرکت ملی نفت ایران به شمار می رود.
شرکت حفاری شمال به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده 12 ابان 1387 صاحبان سهام، نوع شرکت از "سهامی خاص" به"سهامی عام "تغییر یافت و در اول دی ماه 87 در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسه های غیرتجاری تهران به ثبت رسید.




با توجه به خط مشی شرکت ملی نفت ایران مبنی بر حضوری فعال و مقتدر در حوزه میادین مشترک و لزوم تمرکز عملیات حفاری در مخازن عمیق دریای خزر «واژه شمال » در ترکیب نام شرکت قرارگرفت تا توسعه عملیات حفاری و به تبع آن بهره برداری از منابع نفت و گاز دریای خزر که مستلزم برنامه ریزی متمرکز و رویکرد عملیات جدی است مورد تأیید بیشتر قرار گیرد . از این رو نام « شمال » بیانگر محدودیت قلمرو عملیاتی شرکت حفاری شمال نیست و گستره ای به وسعت میادین خشکی و دریایی داخلی و جهانی را دربرمی گیرد.




در سال 1383 با نظارت شرکت ملی نفت ایران و تصویب هیأت مدیره شرکت ملی حفاری شمال قراردادی دوساله برای عملیات حفاری در میدان چلیکن ترکمنستان منعقدشد؛ مطابق قرارداد اولیه 10 حلقه چاه توسعه ای انحرافی در این میدان حفر شد که علمیات آن از اردیبهشت ماه سال 1384 با انتقال دستگاه حفاری ایران خزر از سوی دو یدک کش ایران کسما و ایران بهشهر به منطقه آغاز شد. دکل حفاری ایران خزر همچنان نیز در آب های ترکمنستان در حال اجرای پروژه های حفاری است.
شرکت حفاری شمال مدیریت و راهبری عملیات حفاری بر روی سکوی حفاری نیمه شناور ایران امیرکبیر در عمق آب‌های دریای مازندران را نیز بر عهده دارد که عملیات حفاری در این منطقه موفقیت‌آمیز بوده و در نتیجه آن به ذخایر قابل اعتمادی در این منطقه دست پیدا کرده‌ایم.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کره جنوبی در حال رایزنی برای وارد کردن نفت از ایران

کره جنوبی در حال رایزنی برای وارد کردن نفت از ایران

پالایشگاههای نفت کره جنوبی برای برقرار کردن واردات نفت از ایران در حال مذاکره با ایران هستند . مقامات کره جنوبی با اعلام این خبر گفته اند که آنها برای دور زدن تحریم اتحادیه اروپا به طور بالقوه می خواهند از نفتکش های ایرانی استفاده کنند .

به گزارش سکونیوز و به نقل از خبرگزاری فرانسه ، مقامات " هیوندایی اویل بانک " ، وزارت دانش اقتصاد و انرژی سئول گفته اند که در حال حاضر مذاکرات با تهران در جریان است .
کره جنوبی برای پوشش بیمه یی واردات نفت خود در کل به شرکت های اروپایی وابسته بود اما سخنگوی " هیوندایی اویل بانک " به خبرگزاری فرانسه گفت ،" ما پیش از نهایی کردن قرارداد درحال چکش کاری هستیم ."
یک سخنگوی دیگر شرکت " اس ک انرژی " ، پالایشگاهی در کره جنوبی ، که پیش از این از ایران نفت می حرید تایید کرد که مذاکرات در حال برگزاری است اما از اعلام جزییات بیشتر خودداری کرد.
کره جنوبی در سال گذشته حدود ۹.۴ درصد از نفت خام خود را از ایران خریداری کرده بود .
یک مقام دیگر از وزارت دانش اقتصاد همچنین گفت که پالایشگاههای سئول در حال مذاکره با تهران هستند تا بتوانند واردات نفت را که پوشش بیمه ای نفتکش ها را هم در بربگیرد ،از سر بگیرند .
این مقام به خبرگزاری فرانسه گفت ،" هنوز تاریخ دقیقی برای از سرگیری واردات نفت تعیین نشده است ."
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
عراق با 3 میلیون بشکه تولید نفت ، دومین تولید کننده اوپک شد

عراق با 3 میلیون بشکه تولید نفت ، دومین تولید کننده اوپک شد

سکونیوز: اوپک در گزارش اخیر خود مقدار تولید نفت ایران در ماه جولای را 2 میلیون و 800 هزار بشکه اعلام کرد . بنابر گزارش اوپک عراق با 3 میلیون بشکه در روز تولید نفت ، جایگاه دومی ایران در اوپک را گرفت .
به گزارش سکونیوز و به نقل از گزارش ماهانه اوپک ، مقدار تولید نفت ایران در ماه جولای 2 میلیون و 825 هزار بشکه بود .
بنابر این گزارش تولید نفت ایران در ماه ژوئن 2 میلیون و990 و در ماه می 3 میلیون و 140 هزار بشکه بود که 173 هزار بشکه کاهش نشان می دهد.
اوپک اعلام کرده است که این آمار خود را از منابع ثانویه گرفته است . براساس این آمار تولید نفت ایران در سال 2010 ، 3 میلیون و 706 هزار بشکه ، در سال 2011 ، 3 میلیون و 621 هزار بشکه بود .
در همین حال ، اوپک اعلام کرده است که براساس منابع ایرانی ، تولید نفت ایران در ماه ژوئن را 3 میلیون و 756 هزار بشکه بوده است . منابع ایرانی تولید نفت ایران در ماه جولای را به اوپک اعلام نکرده اند .
با توجه به آمار اوپک ، کشور عراق درماه جولای 3 میلیون و 79 هزار بشکه در روز بوده است که بدین ترتیب توانست جایگاه دومی ایران را از لجاظ تولید نفت در اوپک بگیرد .
براساس گزارش اوپک تولید نفت عربستان در ماه جولای 9 میلیون و 875 هزار بشکه در روز بوده است .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مسوول اصلی حادثه انفجار مجتمع بندر امام

شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مسوول اصلی حادثه انفجار مجتمع بندر امام

سکونیوز:با گذشت یک هفته از سانحه آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بندر امام،شرکت کنندگان در نظر سنجی سکونیوز،مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی را مسوول اصلی حادثه دانسته اند.

به گزارش سکونیوز،بررسی نتیجه نظر سنجی این سایت تحت عنوان "مسولیت اصلی آتش سوزی و تلفات جانی پتروشیمی بندرامام بر عهده کیست؟" نشان می دهد تا زمان تهیه این خبر 50 درصد شرکت کنندگان ،بیات ،مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی را مسوول اصلی دانسته اند.
بر همین اساس حدود 23 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی سکونیوز ،ظریف کار مدیر عامل مجتمع پتروشیمی بندر امام را در جایگاه اصلی مسوولیت سانحه قرار داده اند.
مسوولان ایمنی مجتمع نیز توسط شرکت کنندگان در نظرسنجی سهمی 27 درصدی به خود اختصاص داده اند
 

Similar threads

بالا