***** اخبار نفت و گاز*****

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
جشن دانش آموختگی 210 دانشجوی دانشکده نفت آبادان برگزار شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 خرداد 1391


اهواز – شانا – گروه نفت: جشن دانش آموختگی 210 نفر از دانشجویان دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان آبادان، با حضور مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار شانا، این آیین امروز همزمان با سوم خرداد، سالروز حماسه غرورآفرین فتح خرمشهر (روز مقاومت، ایثار و پیروزی) در سینما نفت آبادان برگزار شد. از مجموع دانش آموختگان 151 نفر در مقطع کارشناسی و در رشته های مهندسی اکتشاف، شیمی، ایمنی و حفاظت و بازرسی فنی و 59 نفر در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی اکتشاف، بازرسی فنی و شیمی دانش آموخته شده اند. دانشگاه صنعت نفت با بیش از 70 سال پیشینه، در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، گام های موثری برداشته و در شکوفایی و بالندگی کشور نقش آفرینی کرده است. در جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان آبادان، رئیس دانشگاه صنعت نفت، استادان، دانشجویان و شماری از مدیران ارشد شرکت های نفتی مستقر در مناطق نفت خیز جنوب حضور داشتند. اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
گازرسانی به 110 روستای استان مرکزی تا پایان امسال
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 خرداد 1391


شاناـ گروه گاز: مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی با بیان این که تاکنون584 روستای این استان زیرپوشش گازطبیعی قرارگرفته اند، از اجرایی شدن عملیات گازرسانی به 110 روستای دیگر استان مرکزی در صورت تامین اعتبار در سال جاری خبر داد.
غلامرضا مشایخی در گفت و گو با خبرنگار شانا با تاکید بر ضرورت تامین منابع مالی برای پیشبرد اجرای طرح ها،‌ بودجه عمرانی سال گذشته شرکت گاز استان مرکزی را 570 میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: انتظارمی رود برای اجرای طرح های تعریف شده، این میزان در سال جاری 20 تا 30 درصد افزایش یابد. وی در باره فعالیت های سال گذشته شرکت گاز استان مرکزی نیز گفت: جذب 41 هزار و 500 مشترک، نصب 14 هزار و 500 انشعاب،‌ همچنین احداث 850 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع و 1100 کیلومترحفاری (به طور میانگین) از جمله فعالیت های این شرکت در سال گذشته است. مشایخی از اجرایی شدن 60 درصد مصوبات سفر سوم هیئت دولت به استان مرکزی خبر داد و گفت: در سفر سوم رئیس جمهوری به این استان،‌ گازرسانی به 320 روستا مصوب شد که تاکنون نیمه بیشتر آن عملیاتی شده است. وی با بیان این که 100 درصد جمعیت شهری و 78 درصد جمعیت روستایی استان مرکزی از گاز طبیعی بهره مندند، تصریح کرد: این ویژگی سبب شده است که استان مرکزی، عنوان استان سبز را به خود اختصاص دهد. مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی گفت: استان مرکزی شامل 32 شهراست که همه آنها زیرپوشش گازطبیعی قرار دارند و آشتیان با بهره مندی 100 درصدی جمعیت شهری و روستایی خود از گاز طبیعی،عنوان شهرسبز را به خود اختصاص داده است. مشایخی درباره گازرسانی به واحدهای صنعتی استان مرکزی نیز گفت: تاکنون 2700 واحد صنعتی این استان گازرسانی شده اند وشهرک های صنعتی این استان نیز زیرپوشش گاز طبیعی قرار گرفته اند. وی تاکید کرد: شرکت گاز استان مرکزی آماده است به محض دریافت تقاضا از سوی صاحبان صنایع،‌ گازرسانی به آنها را در دستور کار قرار دهد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
هزینه برای دانشگاه صنعت نفت سرمایه گذاری بلندمدت محسوب می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 4 خرداد 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: رئیس دانشگاه صنعت نفت گفت: سرمایه گذاری صنعت نفت در این دانشگاه هزینه تلقی نمی شود بلکه یک سرمایه گذاری هدفمند و بلند مدت است.
به گزارش خبرنگار شانا دکتر غلامرضا راشد، امروز چهارشنبه (3 خرداد) در آیین جشن دانش آموختگی 210 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه که با حضور وزیر نفت برگزار شد، افزود: از آنجا که بیشترین تعداد دانش آموختگان دانشگاه صنعت نفت جذب صنعت نفت می شوند، توجه ویژه به این دانشگاه به طور قطع به نفع صنعت است. وی تجربه موفق تربیت نیروی انسانی متعهد، متخصص و ممتاز در دانشگاه صنعت نفت که با حمایت وزارت نفت انجام می شود را موید این نکته دانست. راشد اظهار کرد: جامعه دانشگاهی صنعت نفت از مسئولان وزارت نفت انتظار دارند که دانشگاه را در راستای تبدیل شدن به دانشگاه پیشتاز در منطقه بیش از پیش یاری کنند. رئیس دانشگاه صنعت نفت در بخش دیگری از سخنانش با بزرگداشت سالروز فتح خرمشهر، اظهار کرد: دانش آموختگان دانشکده نفت شهید تندگویان آبادان، عاشقان علم و تحقیق، دارای پشتکار و وجدان کاری و اعتقادات عمیق دینی برای خدمت به جامعه بزرگ صنعت نفت خستگی ناپذیر در حرکت بوده و تمام قامت در خدمت خالصانه در راستای استقلال نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند. وی با اشاره به گذشت بیش از 70 سال از تاسیس این دانشگاه، توضیح داد: تعداد دانشجویان این دانشگاه از زمان تاسیس تاکنون 13 هزار و 60 نفر بوده است که از این تعداد 6 درصد در 39 سال قبل از انقلاب و 94 درصد پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دانش آموخته شده اند. راشد گفت: هم اکنون این دانشگاه دارای چهار دانشکده در شهرهای اهواز، آبادان، تهران و محمودآباد است که در مجموع 2 هزار و 609 نفر دانشجو در آنها به تحصیل اشتغال دارند. رئیس دانشگاه صنعت نفت با اشاره به این که این دانشگاه دارای 75 عضو هیئت علمی است، افزود: در سال های گذشته با توجه به نیاز وزارت نفت مجوز 57 رشته از شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب شده که با توجه به اولویت های صنعت نفت کشور هم اینک 18 رشته مقطع کارشناسی، 7 رشته کارشناسی ارشد و 2 رشته مقطع دکتری در حال فعالیت بوده و از میان دانش آموزان ممتاز از طریق آزمون سراسری اقدام به پذیرش دانشجو می کند که معدل کتبی دپیلم حدود 60 درصد پذیرفته شدگان بالای 18 است. در آیین جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان آبادان دکتر مقدم معاون پژوهش و فناوری و دکتر سلحشور معاون منابع انسانی و مدیریت وزارت نفت، شماری از مدیران ارشد صنعت نفت، استادان، دانشجویان و خانواده دانش آموختگان حضور داشتند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
پیشرفت فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی از مرز 60 درصد گذشت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 4 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: همزمان با پایان هفته سوم اردیبهشت، با تلاش کارگران و کارکنان ایرانی در فازهای 22 ، 23 و 24 پارس جنوبی، پیشرفت ساخت پالایشگاه خشکی این طرح از مرز 60 درصد گذشت.
به گزارش شانا، مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: با گذشت 23 ماه از زمان امضای قراردادهای طرح توسعه این فازها، بیشترین پیشرفت مربوط به طرح توسعه فازهای 22 تا 24 این میدان مشترک است. فرهاد ایزدجو اظهار کرد: پالایشگاه این فازها از چهار واحد تصفیه گاز، هریک از ظرفیت روزانه تصیفه 14 میلیون متر مکعب گاز ترش برخوردار است که اردیبهشت سال آینده ، نخستین واحد تصفیه گاز راه اندازی خواهد شد. وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی، واحدهای دوم تا چهارم نیز در ماه های تیر، مرداد و شهریور سال آینده شروع به کار خواهند کرد و به این ترتیب در مهر 1392، مراحل تست و تکمیل عملیات راه اندازی انجام می شود. مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی یادآور شد: هم اکنون 6130 نفر در طرح توسعه فازهای 22 تا 24 مشغول فعالیت هستند که این رقم تا خرداد به 9 هزار نفر و تا شهریور امسال به 13 هزار نفر می رسد. تاکنون بیش از 27000 تن سازه فلزی (استیل استراکچر) در پالایشگاه نصب شده، همچنین در بخش بتون ریزی از مجموع 300 هزار تن حجم بتون ریزی طرح، بیش از 230 هزار تن بتون ریزی انجام شده است. انجام 25 میلیون متر مکعب خاک برداری، از دیگر اقدام های انجام شده در این طرح به شمار می رود. ایزدجو اظهار کرد: در پالایشگاه فازهای 22 ، 23 و 24 پارس جنوبی تاکنون 120 هزار دایا اینچ لوله گذاری در بستر پالایشگاه انجام شده است. نصب دومین سقف مخازن ال پی جی ، 30 هزار متر کابل کشی برق و نصب 6 هزار تن تجهیزات مختلف، از دیگر فعالیت های انجام شده به شمار می رود. ایزدجو، اعتبار کل طرح توسعه این طرح را 5 میلیارد و 144 میلیون دلار اعلام کرد که تاکنون بیش از 2 میلیارد و 241 میلیون دلار از این مبلغ ، هزینه شده است. مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی در ادامه گفت: ساخت سکوی این فازها با 38 درصد، عملیات حفاری با 27 درصد و خطوط لوله با 38 درصد پیشرفت دردست اجراست. ایزدجو گفت: هم اکنون یک دستگاه حفاری در فازهای 22 تا 24 وجود دارد و عملیات حفاری در حال انجام است و براساس برنامه همزمان با نصب جکت ها شمار دکل های حفاری این فازها به چهار دکل افزایش خواهد یافت. وی اضافه کرد: همزمان با نصب جکت ها در سال جاری، هر دوماه، یک چاه در هر سکوی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی حفر می شود. ایزدجو یادآور شد: عملیات عمودسازی جکت اول و دوم این سه فاز میدان مشترک انجام شده است و جکت سوم نیز تا یک ماه آینده عمودسازی می شود. مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی افزود: نصب پایپرک های پالایشگاه این فازها با 90 درصد پیشرفت در مرحله پایانی است و بر اساس برنامه، تا اوایل مهر امسال واحد بخار پالایشگاه (به عنوان نخستین واحد پالایشگاهی) راه اندازی می شود، همچنین عملیات لوله گذاری این فازها آبان امسال به پایان می رسد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سرپرست اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات پایانه های نفتی منصوب شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 4 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: سید پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران، خلیل غلامیان پور را به عنوان سرپرست جدید اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات پایانه های نفتی منصوب کرد.
به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران، بر اساس این حکم، پشتیبانی فراگیر و اثربخش نرم افزاری، سخت افزاری و پیگیری جدی برنامه های عملیاتی امنیت فضای تبادل اطلاعات به منظور ایجاد زمینه ای امن و مناسب برای استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور تحقق اهداف سازمان و انجام ماموریت های حیاتی شرکت پایانه های نفتی ایران از مهم ترین وظایف غلامیان پور برشمرده شده است. همچنین در این حکم تاکید شده است: با توجه به ضرورت و اهمیت پیگیری شرح وظایف مشخص شده و تکالیف ابلاغی از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور و ایجاد یکپارچگی و وحدت رویه در راهبری و پیگیری موضوع های مرتبط با حوزه پدافند غیرعامل، رعایت الزام ها و دستورعمل های ابلاغی از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ضروری و لازم است. مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در پایان این حکم از حسن طالب زاده در زمان تصدی این سمت تشکر و قدردانی کرد. براساس این گزارش، شرکت پایانه های نفتی ایران سازمانی است عملیاتی، تخصصی و حرفه ای که در حوزه های ذخیره سازی، اندازه گیری، ارائه خدمات آزمایشگاهی، عملیات صادرات و واردات نفت خام، مواد نفتی و میعانات گـازی وخدمات دریایی فعالیت می کند. ماموریت اصلی این شرکت پشتیبانی و کمک به تداوم پایدار تولید نفت و گاز کشور، از طریق فرآیند های عملیات دریافت، ذخیره سازی، امتزاج، اندازه گیری و سنجش کمی و کیفی، بارگیری و تخلیه (صادرات و واردات) نفت ‌خام و مواد نفتی تولیدی و مبادله‌ای (سوآپ)، عملیات ‌پهلودهی و جداسازی کشتی‌های نفتکش، همچنین تکمیل و ارتقای زنجیره‌ ارزش نفت و گازکشور و ایفای نقش شایسته درپایداری و انعطاف پذیری بهینه زنجیره تامین انرژی ملی، منطقه ای و بین المللی است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سرپرست اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات پایانه های نفتی منصوب شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 4 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: سید پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران، خلیل غلامیان پور را به عنوان سرپرست جدید اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات پایانه های نفتی منصوب کرد.
به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران، بر اساس این حکم، پشتیبانی فراگیر و اثربخش نرم افزاری، سخت افزاری و پیگیری جدی برنامه های عملیاتی امنیت فضای تبادل اطلاعات به منظور ایجاد زمینه ای امن و مناسب برای استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور تحقق اهداف سازمان و انجام ماموریت های حیاتی شرکت پایانه های نفتی ایران از مهم ترین وظایف غلامیان پور برشمرده شده است. همچنین در این حکم تاکید شده است: با توجه به ضرورت و اهمیت پیگیری شرح وظایف مشخص شده و تکالیف ابلاغی از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور و ایجاد یکپارچگی و وحدت رویه در راهبری و پیگیری موضوع های مرتبط با حوزه پدافند غیرعامل، رعایت الزام ها و دستورعمل های ابلاغی از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ضروری و لازم است. مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در پایان این حکم از حسن طالب زاده در زمان تصدی این سمت تشکر و قدردانی کرد. براساس این گزارش، شرکت پایانه های نفتی ایران سازمانی است عملیاتی، تخصصی و حرفه ای که در حوزه های ذخیره سازی، اندازه گیری، ارائه خدمات آزمایشگاهی، عملیات صادرات و واردات نفت خام، مواد نفتی و میعانات گـازی وخدمات دریایی فعالیت می کند. ماموریت اصلی این شرکت پشتیبانی و کمک به تداوم پایدار تولید نفت و گاز کشور، از طریق فرآیند های عملیات دریافت، ذخیره سازی، امتزاج، اندازه گیری و سنجش کمی و کیفی، بارگیری و تخلیه (صادرات و واردات) نفت ‌خام و مواد نفتی تولیدی و مبادله‌ای (سوآپ)، عملیات ‌پهلودهی و جداسازی کشتی‌های نفتکش، همچنین تکمیل و ارتقای زنجیره‌ ارزش نفت و گازکشور و ایفای نقش شایسته درپایداری و انعطاف پذیری بهینه زنجیره تامین انرژی ملی، منطقه ای و بین المللی است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
چهاردهمین شهر کهگیلویه و بویر احمد تا پایان امسال گازرسانی می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 4 خرداد 1391


شانا ـ گروه گاز: مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد از بهره برداری گازرسانی به چهاردهمین شهر این استان (گراب لودآپ) در صورت تخصیص کافی و به موقع منابع مالی در دهه فجر امسال خبر داد.
هوشنگ صیدالی در گفت و گو با خبرنگار شانا بابیان این که این استان شامل 16 شهر است،‌ افزود: از 16 شهر استان، 13 شهر آن زیرپوشش گاز طبیعی قرار دارد و"گراب لودآپ" نیز در صورت فراهم بودن اعتبار مالی، چهاردهمین شهر بهره مند از گازطبیعی خواهد بود. وی اظهار کرد: گازرسانی به این شهر در سه فاز انجام می شود که تاکنون فاز نخست آن پایان یافته است. به گفته وی، قلعه ریز و دیشموک نیز، دیگر شهرهایی هستند که گازرسانی به آنها نیازمند اعتباری افزون بر 200 میلیارد ریال است و انتظار می رود منابع مالی کافی برای اجرای گازرسانی به این دو شهر نیز تامین شود. مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد درباره گازرسانی به روستاهای این استان نیز گفت: در استان کهگیلویه و بویر احمد 637 روستای واجد شرایط گازرسانی (داشتن جمعیت بالای 20خانوار و قرار داشتن در 15 کیلومتر از خطوط انتقال گاز فشار قوی) وجود دارد که 315 مورد آن گازرسانی شده است. به گفته صیدالی، گازرسانی به بیش از یکصد روستای دیگر نیز در دست اجرا و تکمیل آنها نیز نیازمند تامین منابع مالی است. وی تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده،‌ تا پایان سال آینده همه روستاهای واجد شرایط گازرسانی خواهند شد. مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویر احمد با بیان این که 700 هزار نفر از جمعیت این استان زیرپوشش گاز طبیعی قرار دارند،‌ درصد جمعیت شهری بهره مند از گاز را 98.5 درصد جمعیت روستایی بهره مند از این حامل انرژی را 57 درصد اعلام کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
چابهار هاب جدید پتروشیمی ایران خواهد شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 4 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی : برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایجاد منطقه ای مشابه عسلویه با حدود 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری در چابهار است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: حضور موفق پیمانکاران در طرح های پتروشیمی زمینه حضور آنها در فازهای بعدی پتروشیمی به ویژه طرح های منطقه چابهار را فراهم می کند و برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایجاد منطقه ای مشابه عسلویه با حدود 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری در چابهار است. مهندس عبدالحسین بیات هدف اصلی توسعه صنعت پتروشیمی را تامین نیاز کشور عنوان کرد و افزود: : باید قراردادهای خوراک با شفافیت بیشتری منعقد شوند تا سرمایه گذار با رغبت به صنعت پتروشیمی کشور وارد شود. معاون وزیر نفت به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت تولید و توسعه صنعت نفت کشور اشاره کرد و افزود: بازدید حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای سال 90 از منطقه پارس جنوبی و نمایشگاه دستاوردهای صنعت نفت در پایان سال گذشته بیانگر تاکید بیش از پیش ایشان بر توسعه این صنعت عظیم کشور است. وی تصریح کرد: امسال مصمم هستیم طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی را با شتاب بیشتری به سرانجام برسانیم و اتمام طرح های توسعه ای و عمرانی در پتروشیمی های منطقه ویژه ماهشهر و نیز در عسلویه با استفاده از توان داخلی، قابلیت تولید فرآورده های پتروشیمی را افزایش خواهد داد. مهندس عبدالحسین بیات موفقیت پیمانکاران و سازندگان داخلی در اجرای طرح های پتروشیمی را ستود و گفت: این موضوع نمایانگر توانمندی بسیار مطلوب پیمانکاران ایرانی است و پیمانکاران موفق ایران که با حضور در پروژه های بزرگ پتروشیمی توانایی خوبی به دست آورده اند، در اجرای پروژه های منطقه ای و بین الملی نیز می توانند از توانائی و دانش خود استفاده کنند. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به این که متوسط استفاده از ظرفیت نصب شده در کشور 78 درصد است گفت: صنعت پتروشیمی ایران در استفاده از ظرفیت نصب شده از متوسط جهانی 3 درصد بالاتر است. وی ادامه داد: هدف گذاری صنعت پتروشیمی در تولید، دستیابی به ظرفیت اسمی مجتمع های پتروشیمی است. بیات بر رفع مشکلات پیمانکاران داخلی تاکید کرد و افزود: وظیفه متولیان امر در صنعت پتروشیمی است که شرایط را برای حضور موفق پیمانکاران در اجرای طرح های پتروشیمی فراهم کنیم. به گزارش شانا مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش با بیان این که در برنامه ششم صنعت پتروشیمی 20 میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری وجود دارد اضافه کرد: امروز با شناسایی این فرصت ها آماده ارائه آنها به سرمایه گذاران علاقه مند هستیم. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی سرمایه گذاری و حمایت همه جانبه از توسعه و گسترش صنعت پتروشیمی را نماد بارز اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی دانست. وی ایجاد تنوع تولید محصولات پتروشیمی از 25 محصول پایه به 85 محصول و تکمیل زنجیره ارزش این محصولات را از دیگر برنامه های شاخص شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طول برنامه پنجم اعلام کرد و افزود: سرمایه گذاران بخش خصوصی و غیردولتی نیز می توانند با مشارکت در ساخت واحدهای پایین دستی و شکل گیری این زنجیره یاریگر صنعت پتروشیمی باشند. وی به ایجاد 5 هاب پتروشیمی در مناطق چابهار، سرخس لاوان قشم و کیش اشاره کرد و گفت: ایجاد این مناطق در کنار ساخت شیمی شهرها با اولویت عسلویه و ماهشهر، از دیگر فرصت های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ما با تحریم ها خداحافظی کرده ایم
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 6 خرداد 1391


شانا_ گروه نفت: وزیر نفت با طرح این سؤال که تحریم های نفسگیر و کشنده کجاست؟ گفت: ما در توسعه صنعت نفت ماه هاست که با تحریم ها خداحافظی کرده ایم.
به گزارش خبرنگار شانا، رستم قاسمی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه ایران جایگاه دوم ذخایر بزرگ گاز دنیا را در اختیار دارد، گفت: برنامه طرح تحول صنعت نفت در سال گذشته آماده شد و سند راهبردی آن به عنوان نقشه راهُ فراروی ما قرار دارد و با حمایت رئیس جمهور محترم و درایت مقام معظم رهبری در سال 91 گام های اساسی در صنعت نفت خواهیم برداشت. وزیر نفت با اشاره به برنامه وزارت نفت برای توسعه میدان های نفتی تصریح کرد: ما با تاکید بر توسعه میدان های نفتی مشترک قول داده ایم که تا پایان سال 91 همه این میدان ها تعیین تکلیف شود تا ظرفیت تولید نفت و گاز را افزایش دهیم. وی گفت: برداشت از میدان های گازی تا سال 93 به یک میلیارد و 470 میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت و در بخش فراورش با هدف جلوگیری از خام فروشی اقدامات اساسی در حال انجام است و میزان فراورش یک میلیون بشکه در روز به ظرفیت فعلی اضافه خواهد شد. با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها از وارد کننده فرآورده های نفتی به صادرکننده تبدیل شدیم قاسمی افزود: با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها از وارد کننده فرآورده های نفتی به صادرکننده عمده فرآورده های نفتی در سال 91 تبدیل می شویم. وی گفت: تا پیش از اجرای هدفمندسازی یارانه ها سالانه بیش از 4 میلیارد دلار فرآورده نفتی وارد می کردیم اما با اجرای این طرح برنامه صادرات 10 میلیارد دلار انواع فرآورده های نفت و گاز و پتروشیمی به عراق، افغانستان، پاکستان و ارمنستان را در سال جاری در دستور کار داریم. قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 99 درصد از شهرنشینان و 57 درصد از روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار هستند، افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه 100 درصد شهر نشیان و 80 درصد روستاهای کشور دارای گاز خواهند شد. وی گفت: در حال حاضر 54 میلیون تن ظرفیت نصب شده پتروشیمی در کشور داریم که با اجرای 70 واحد پتروشیمی جدید در شهرهای مختلف ظرفیت نصب شده پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم از یکصد میلیون تن فراتر می رود. وزیر نفت با بیان اینکه محصولات پتروشیمی جایگزین صنایع چوب و فولاد می شود، گفت: با توجه به مزیت کشور به لحاظ ذخایر نفت و گاز با ایجاد صنایع پایین دستی امکان تولید محصولات پتروشیمیایی در کشور فراهم است و در حال حاضر محصولات پتروشیمی ما به بیش از 50 کشور صادر می شود. ایران امروز در بخش توسعه صنایع نفت و گاز هیچگونه کمبودی ندارد قاسمی با اشاره به ناکارآمدی تحریم صنایع نفت و گاز ایران گفت: ایران امروز در بخش توسعه صنایع نفت و گاز هیچگونه کمبودی ندارد و اغلب کالاهای فنی و تخصصی در داخل کشور ساخته می شود و طرح های مهم کشور از جمله طرح های پارس جنوبی به پیمانکاران داخلی واگذار شده است. وزیر نفت افزود: امروز بیش از 19 پالایشگاه پارس جنوبی با تلاش پیمانکاران داخلی در حال ساخت است و با رفتن پیمانکاران خارجی از جمله شل و توتال شرکت های ایرانی جایگزین آنها شدند. وزیر نفت با بیان اینکه امروزه تمام بخش های بالادستی و پایین دستی صنایع نفت و گاز از جمله حفاری و اکتشاف به دست ایرانی ها انجام می شود، به توسعه این بخش بر اساس سند راهبردی صنایع نفت و گاز اشاره کرد و گفت: نفت را باید به معنی واقعی ملی کنیم و باید به جایی برسیم که تجهیزات و تولیدات صنعت نفت را صادر کنیم. وی افزود: پیمانکاران ایرانی اکنون از توان بالایی در ساخت تجهیزات صنایع نفت و پتروشیمی و صنایع پالایشگاهی برخوردارند و بیش از 80 هزار نفر در فازهای مختلف پارس جنوبی بدون اتکاء به حضور خارجی ها مشغول کار هستند. وزیر نفت با طرح این سؤال که تحریم های نفسگیر و کشنده کجاست؟ گفت: ما در توسعه صنعت نفت ماه هاست که با تحریم خداحافظی کرده ایم و امیدواریم با حمایت مسئولان تا پایان برنامه پنجم توسعه به اهداف طرح تحول صنعت نفت برسیم. کنترل قیمت نفت در اختیار بازار است نه کشورهای تحریم کننده وی با بیان اینکه افزایش قیمت انرژی نقش مستقیمی در رشد اقتصادی کشورها دارد، گفت: کنترل قیمت نفت در اختیار بازار است نه کشورهای تحریم کننده، و همه بر این باورند که تحریم نفت ایران و جلوگیری از حضور آن در بازارهای جهانی تأثیرهای منفی بر اقتصاد دنیا خواهد داشت و رشد اقتصادی آنها را به مخاطره خواهد انداخت. وزیر نفت با اشاره به اینکه امروز دنیا نگران تحریم نفت ایران است، افزود: نفت ایران قابل تحریم نیست و کسی نمی تواند مانع از حضور نفت ایران در بازار جهانی شود. وی گفت: همه باید تلاش کنیم که در این جنگ اقتصادی به پیروزی برسیم و همانگونه که در میدان های سخت همواره متحد بودیم و تلاش کردیم و در میدان های مختلف به پیروزی رسیدیم در این میدان نیز با با اتکا به رهبری داهیانه انقلاب به پیروزی خواهیم رسید. وی همچنین با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: خرمشهر را همانگونه که حضرت امام (ره) فرمودند خدا آزاد کرد. مهندس قاسمی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: از آن زمان تاکنون دشمن همواره علیه این مرز و بوم دسیسه سازی می کند اما شاهدیم که در تمام دولت های گذشته بویژه در دولت های نهم و دهم اقدامات بسیار خوبی در جهت رشد و توسعه کشور در حوزه های مختلف صنایع آب، حمل و نقل، راه و ساختمان، صنایع فولاد و مس انجام شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
راه اندازی سامانه خرید الکترونیکی کالای صنعت نفت در سال جاری
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 6 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: نماینده وزیر نفت از تکمیل سامانه خرید الکترنیکی کالای صنعت نفت تا پایان امسال خبر داد و گفت: با توجه به تلاش همکاران پیش بینی می شود این سامانه در آبان یا آذر امسال راه اندازی شود.
به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به جزیره کیش، اسرافیل پوررستمی روز گذشته (پنج شنبه 4 خرداد) در مراسم افتتاح فاز نخست سامانه امضای الکترونیک صنعت نفت تصریح کرد: در گذشته برای یک کالا در صنعت نفت تا پنج کد ثبت شده بود و اقلام و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت نیز برای سازندگان مشخص نبود اما اجرای سامانه ایران کد در صنعت نفت و با تلفیق کدهای قدیمی با جدید، امکانات زیادی را در حوزه تامین کالا در اختیار وزارت نفت قرار داده است. به گفته وی، سامانه ایران کد در وزارت نفت سه پروژه دارد که سیستم الکترونیکی تامین کالا، یکپارچگی تامین کالا و پروژه CA (امضای الکترونیکی) از جمله آن هاست. پوررستمی با اشاره به تاکید وزیر نفت برای ساماندهی کالاهای مورد نیاز صنعت نفت، گفت: با حمایت وزیر نفت و زمینه های مناسبی که از سوی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت ایجاد شد، سیستم الکترونیکی تامین کالای صنعت نفت با شتاب بیشتری اجرایی می شود. دبیر شورای سیاست گذاری تامین و ساخت کالا در باره روند اجرای پروژه ایران کد در صنعت نفت گفت: این پروژه برای اجرا نیاز به زمان بیشتری دارد و باید یک میلیون و 500 کالای صنعت نفت در ایران کد ثبت شوند و پیش بینی می شود حداکثر تا پایان سال آینده اطلاعات 500 انبار کالای صنعت نفت جمع آوری شود. پوررستمی تصریح کرد: دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور کشورمان اعلام کردند در صورتی که پروژه ایران کد در صنعت نفت به خوبی اجرا شود، این پروژه در کشور تسری خواهد یافت. به گفته وی، اجرای پروژه ایران کد در صنعت نفت شفافیت معاملات در این صنعت را بیشتر می کند. پوررستمی در پایان از همکاری وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برای آماده سازی زیرساخت های اجرای این پروژه، و شراکت راهبر برای اجرای سامانه ایران کد در وزارت نفت تشکر کرد. مراسم افتتاح امضای الکترونیک صنعت نفت به عنوان فاز نخست سامانه الکترونیک خرید کالا در صنعت نفت روز پنج شنبه (4خرداد) با حضور مهندس مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور اجرایی و اسرافیل پوررستمی، نماینده تام الاختیار وزیر نفت و دبیر شورای سیاست گذاری تامین و ساخت کالا در حاشیه نمایشگاه تسهیل تجارت و کسب و کار الکترونیکی در منطقه آزاد کیش برگزار شد. در نخستین نمایشگاه تسهیل تجارت و کسب و کار الکترونیکی که با هدف معرفی بزرگترین طرح‌های ملی کشور در زمینه آسان سازی تجاری آغاز به کار کرد، شماری از بزرگترین طرح‌های ملی تسهیل تجاری که بسیاری از آنها بزرگترین و مهمترین زیرساخت‌های تجارت الکترونیک کشور را تشکیل می‌دهند، رونمایی شد. در این نمایشگاه، سازمان توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن وتجارت، سازمان منطقه آزاد کیش، سازمان توسعه تجارت ایران، دفتر توسعه صنعت فن‌آوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات و سامانه الکترونیک املاک پروژه‌هایی مانند هوش کسب و کار، کارت هوشمند بازرگانی، شبکه ملی شباب (شبکه بزرگ ارتباط بخش صنعت، معدن و تجارت کشور) و همچنین طرح تدارکات الکترونیکی وزارت نفت به نمایش گذاشته شد. نمایشگاه تسهیل تجارت و کسب و کار الکترونیک از روز سه شنبه (2 خرداد) تا پنجم خرداد ماه جاری همزمان با نخستین رخداد تجارت و کسب و کار الکترونیکی در جزیره کیش دایر است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
فاز نخست سامانه و امضای الکترونیک صنعت نفت راه اندازی شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 6 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: فاز نخست سامانه و امضای الکترونیک صنعت نفت روز پنج شنبه (4 خرداد) با هدف توسعه زیرساخت های الکترونیک و بالا بردن ضریب اعتبار و امنیت اطلاعات راه اندازی شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به جزیره کیش، مشکلات و ضعف های سیستم خرید کالای جاری در صنعت نفت، تاخیر طولانی از زمان سفارش دهی، تعدد انبارها، حجم بالای موجودی انباشته، نبود سیاست یکپارچه و وجود فعالیت های موازی و غیرمنسجم، از جمله مشکلات سیستم خرید جاری در صنعت نفت است که ضرورت راه اندازی سامانه و امضای الکترونیک در این صنعت را ایجاد کرده است. کاهش هزینه های انبارداری و صرفه جویی در خرید کالاها از طریق برنامه ریزی دقیق، از جمله شاخص های سامانه جدید است که سبب رقابت پذیری بیشتر میان سازندگان و تولیدکنندگان کالا و دسترسی آسان به منابع و آمار و اطلاعات و در نهایت رضایت متقاضیان می شود. بر پایه این گزارش، امضای دیجیتال، شناسنامه ای است که هویت واقعی را به صورت مجازی و برای کسب و کار الکترونیکی تعیین می کند، این امضا از سوی یک موجودیت قابل اعتماد صادر و حاوی اطلاعات و کلید عمومی شخص یا سازمان است؛ ضمن آنکه با استفاده از امضای الکترونیکی می توان مطمئن بود محتوای سند یا پیام پس از امضا تغییر نکرده و افراد غیرمجاز سند الکترونیکی مربوطه را مخدوش نکرده اند. احراز هویت، رمزنگاری اطلاعات مبادله شده، کنترل مجوز نرم افزار، اعتبار و یکپارچگی پیام و امنیت کانال های ارتباطی از مزایای امضای دیجیتال است. مراسم افتتاح امضای الکترونیک صنعت نفت به عنوان فاز نخست سامانه الکترونیک خرید کالا در صنعت نفت روز پنج شنبه (4خرداد) با حضور مهندس مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور اجرایی و اسرافیل پوررستمی، نماینده وزیر نفت و دبیر شورای سیاست گذاری تامین و ساخت کالا در حاشیه نمایشگاه تسهیل تجارت و کسب و کار الکترونیکی در منطقه آزاد کیش برگزار شد. در نخستین نمایشگاه تسهیل تجارت و کسب و کار الکترونیکی که با هدف معرفی بزرگترین طرح‌های ملی کشور در زمینه آسان سازی تجاری آغاز به کار کرد، شماری از بزرگترین طرح‌های ملی تسهیل تجاری که بسیاری از آنها بزرگترین و مهمترین زیرساخت‌های تجارت الکترونیک کشور را تشکیل می‌دهند، رونمایی شد. در این نمایشگاه، سازمان توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن وتجارت، سازمان منطقه آزاد کیش، سازمان توسعه تجارت ایران، دفتر توسعه صنعت فن‌آوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات و سامانه الکترونیک املاک پروژه‌هایی مانند هوش کسب و کار، کارت هوشمند بازرگانی، شبکه ملی شباب (شبکه بزرگ ارتباط بخش صنعت، معدن و تجارت کشور) و همچنین طرح تدارکات الکترونیکی وزارت نفت به نمایش گذاشته شد. نمایشگاه تسهیل تجارت و کسب و کار الکترونیک از روز سه شنبه (2 خرداد) تا پنجم خرداد ماه جاری همزمان با نخستین رخداد تجارت و کسب و کار الکترونیکی در جزیره کیش دایر است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نشست روابط عمومی های اعضای اوپک در ایران برگزار می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 6 خرداد 1391


شانا ـ گروه نفت: مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گفت: نخستین نشست روابط عمومی کشورهای عضو اوپک به پیشنهاد ایران در تهران برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار شانا، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در شانزدهمین نشست روابط عمومی های صنعت نفت از برگزاری نشست روابط عمومی های اعضای اوپک به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران خبر داد. وی گفت: با موافقت مهندس قاسمی، وزیر نفت، در آینده نزدیک اولین اجلاس روابط عمومی های اعضای اوپک به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار خواهد شد. مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت افزود: این اجلاس فرصتی مناسب برای انعقاد تفاهمنامه خبری میان روابط عمومی کشورهای عضو اوپک خواهد بود. وی درباره رویکرد رسانه های روابط عمومی وزارت نفت گفت: با توجه به تاکید وزیر نفت مبنی بر اولویت مناطق محروم و توجه به نیروی انسانی، همین رویکرد در شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) و هفته نامه مشعل نیز پیگیری خواهد شد. به گزارش شانا، شانزدهمین نشست شورای هماهنگی مدیران روابط عمومی صنعت نفت با حضور مدیرکل روابط عمومی و معاونان، روسای روابط عمومی چهار شرکت اصلی و تابعه و اعضای شورا، به منظور تبادل نظر درباره برگزاری پنجمین گردهمایی سراسری مدیران روابط عمومی، دومین انتخابات شورای هماهنگی مدیران روابط عمومی صنعت نفت، سومین جشنواره روابط عمومی های برتر صنعت نفت و تصمیم گیری در زمینه دستورعمل کمیته دیداری ـ شنیداری شورای هماهنگی مدیران روابط عمومی صنعت نفت، همچنین ارائه گزارش و آسیب شناسی درباره روند برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و دریافت نظرهای اعضای شورا در زمینه برگزاری نمایشگاه آینده، روز گذشته در این وزارتخانه برگزار شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سهم صنایع پتروشیمی در صادرات غیر نفتی از مرز 44 درصد گذشت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 6 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: سهم صادرات محصولات پتروشیمی در صادرات غیر نفتی کشور بیش از 44 درصد است.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: با افزایش سالانه صادرات محصولات پتروشیمی ایران، سهم این صنعت به صورت مداوم در صادرات غیر نفتی افزایش یافته است. علی محمد بساق زاده افزود: این سهم از 22.2 درصد در سال 1384 به 25.4 درصد در سال 1385 و پس از آن با یک جهش بی سابقه به 39.6 درصد در سال 1386 رسید. وی ادامه داد: این میزان در سال 1390 به 44.2 درصد افزایش یافته و محصولات پتروشیمی ایران به 60 کشور جهان از جمله آمریکای جنوبی و آفریقا صادرشده است. بساق زاده گفت: در سال جهاد اقتصادی 23 درصد صادرات محصولات پتروشیمی به آسیای جنوب شرقی، 18.5 درصد به خاورمیانه، 18 درصد به خاور دور، 13 درصد به شبه قاره هند و 5 درصد به اروپای غربی و شرقی بوده است. وی ادامه داد: در سال 1390 پتروشیمی ایران مقام اول صادرات متانول به چین و مقام دوم صادرات متانول به اروپا را به خود اختصاص داده است. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: در سال 89 منطقه خاورمیانه با 29 درصد، خاور دور و شبه قاره هند هر یک با 13 درصد، اروپا با 8 درصد و آسیای جنوب شرقی با 9 درصد، خریداران عمده محصولات پتروشیمی بوده اند. به گزارش شانا، در دولت های نهم و دهم ارزش صادرات محصولات پتروشیمی با 517 درصد افزایش از 2.3 میلیارد دلار به 14.2 میلیارد دلار رسید. در این مدت ارزش فروش داخلی محصولات پتروشیمی با 548 درصد افزایش از 16052 میلیارد ریال به 104002 میلیارد ریال افزایش یافت. همچنین در این مدت 167 درصد به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و 170 درصد به میزان تولیدات پتروشیمی افزوده شده است و این ارقام نشان می دهد در این مدت استفاده از ظرفیت خالی مانده صنایع پتروشیمی به نحو چشمگیر افزایش یافته است. آخرین آمارها حاکی است ظرفیت پتروشیمی کشور از 20.4 میلیون تن در سال 1384 به 54.5 میلیون تن در سال 1390 و میزان تولید از 15.8 میلیون تن در سال 1384 به 42.7 میلیون تن در سال 1390 افزایش یافته است. همچنین تولیدات قابل فروش در بازار هم در دولت نهم و دهم 197 درصد افزایش یافته، به طوریکه این میزان از 10.1 میلیون تن در سال 1384 به 30 میلیون تن در سال 1390 افزایش یافته است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سهم صنایع پتروشیمی در صادرات غیر نفتی از مرز 44 درصد گذشت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 6 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: سهم صادرات محصولات پتروشیمی در صادرات غیر نفتی کشور بیش از 44 درصد است.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: با افزایش سالانه صادرات محصولات پتروشیمی ایران، سهم این صنعت به صورت مداوم در صادرات غیر نفتی افزایش یافته است. علی محمد بساق زاده افزود: این سهم از 22.2 درصد در سال 1384 به 25.4 درصد در سال 1385 و پس از آن با یک جهش بی سابقه به 39.6 درصد در سال 1386 رسید. وی ادامه داد: این میزان در سال 1390 به 44.2 درصد افزایش یافته و محصولات پتروشیمی ایران به 60 کشور جهان از جمله آمریکای جنوبی و آفریقا صادرشده است. بساق زاده گفت: در سال جهاد اقتصادی 23 درصد صادرات محصولات پتروشیمی به آسیای جنوب شرقی، 18.5 درصد به خاورمیانه، 18 درصد به خاور دور، 13 درصد به شبه قاره هند و 5 درصد به اروپای غربی و شرقی بوده است. وی ادامه داد: در سال 1390 پتروشیمی ایران مقام اول صادرات متانول به چین و مقام دوم صادرات متانول به اروپا را به خود اختصاص داده است. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: در سال 89 منطقه خاورمیانه با 29 درصد، خاور دور و شبه قاره هند هر یک با 13 درصد، اروپا با 8 درصد و آسیای جنوب شرقی با 9 درصد، خریداران عمده محصولات پتروشیمی بوده اند. به گزارش شانا، در دولت های نهم و دهم ارزش صادرات محصولات پتروشیمی با 517 درصد افزایش از 2.3 میلیارد دلار به 14.2 میلیارد دلار رسید. در این مدت ارزش فروش داخلی محصولات پتروشیمی با 548 درصد افزایش از 16052 میلیارد ریال به 104002 میلیارد ریال افزایش یافت. همچنین در این مدت 167 درصد به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و 170 درصد به میزان تولیدات پتروشیمی افزوده شده است و این ارقام نشان می دهد در این مدت استفاده از ظرفیت خالی مانده صنایع پتروشیمی به نحو چشمگیر افزایش یافته است. آخرین آمارها حاکی است ظرفیت پتروشیمی کشور از 20.4 میلیون تن در سال 1384 به 54.5 میلیون تن در سال 1390 و میزان تولید از 15.8 میلیون تن در سال 1384 به 42.7 میلیون تن در سال 1390 افزایش یافته است. همچنین تولیدات قابل فروش در بازار هم در دولت نهم و دهم 197 درصد افزایش یافته، به طوریکه این میزان از 10.1 میلیون تن در سال 1384 به 30 میلیون تن در سال 1390 افزایش یافته است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
70 طرح پتروشیمی با سرمایه گذاری 50 میلیارد دلار در دست اجراست
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 6 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: 70 طرح پتروشیمی با حدود 68 میلیون تن ظرفیت تولید با مشارکت بخش خصوصی و با برآورد سرمایه گذاری 50 میلیارد دلار در دست اجراست.
مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: سرمایه گذاری انجام شده از ابتدای پیدایش صنعت پتروشیمی ایران تا سال 1368 حدود 5 میلیارد دلار بود که این رقم تا پایان برنامه توسعه سوم کشور به 27 میلیارد دلار رسید. مهندس رمضان اولادی افزود: در برنامه چهارم این رقم 14 میلیارد دلار بود و در نتیجه کل سرمایه گذاری انجام شده از سال 1342 تا 1389 به بیش از 46 میلیارد دلار رسیده است. اولادی گفت: با توسعه طرح های در دست اجرا ظرفیت تولید این صنعت ارزش آفرین به بیش از 100 میلیون تن در سال خواهد رسید. وی گفت: 15 طرح به ارزش 5.4 میلیارد دلار تامین مالی و 13 طرح نیز از محل صندوق توسعه ملی به ارزش 8.4 میلیارد دلار نیز تامین اعتبار شده است. مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: 27 طرح به ارزش 17 میلیارد دلار و 14 طرح به ارزش 5.6 میلیارد دلار نیز از طریق انجام گواهی مسدودی ارزی مصوب شده است. به گزارش شانا، چندی پیش مدیر برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ایجاد یک مرکز سرمایه گذاری با هدف شتاب دهی به روند مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های پتروشیمی خبر داد. مهندس رمضان اولادی اظهار کرد: استفاده از صندوق توسعه ملی برای تامین منابع ارزی طرح های بخش خصوصی، افزون بر تکمیل طرح های توسعه ای، توان تولید را در صنعت پتروشیمی افزایش خواهد داد. وی افزود: ایجاد یک مرکز سرمایه گذاری و شتاب دهی به روند جذب سرمایه گذاران واجد شرایط و فراهم کردن امکان حضور در کنار ایجاد شرایط مناسب برای مشارکت و اجرای طرح های پتروشیمی، قدرت رقابت پذیری صنعت پتروشیمی را در منطقه افزایش می دهد. اولادی ادامه داد: توانمندسازی بخش خصوصی و فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری، بر افزایش بهره وری و بهبود فضای کسب و کار نیز تاثیر گذار است و به ایجاد شغل های جدید می انجامد. وی همچنین از تشکیل 10 کارگروه تخصصی برای طرح، بررسی و رفع موانع و مشکلات صنعت پتروشیمی خبر داد و تصریح کرد: توانمند سازی بخش خصوصی با هدف شتاب بخشیدن به موضوع تحقیق و توسعه در جهت داخلی سازی فناوری و تجهیزات و کاتالیست های مورد نیاز صنعت پتروشیمی، از اهداف این کارگروه ها خواهد بود. مدیر برنامه ریزی و تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: آمارهای منتشر شده در نشریه های معتبر بین المللی حاکی از آن است که صنعت پتروشیمی ایران از رشدی مطلوب برخوردار است و با تولیدی شدن طرح های در دست اجرا می توانیم در بازارهای جدید بین المللی حضوری پربارتر داشته باشیم.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
طلای سیاه گران شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 6 خرداد 1391


شانا ـ گروه بین الملل: بهای هر بشکه نفت خام در پایان معاملات روز گذشته (جمعه 5 خرداد) بازار نیویورک، با 20 سنت افزایش، به 90 دلار و 86 سنت رسید.
به گزارش خبرگزاری رویترز، درپی توافق ایران و اعضای گروه 1+ 5 در نشست بغداد به منظور ادامه مذاکرات در باره برنامه هسته ای تهران و پایان گفت و گوها بدون نتیجه ای مشخص، سبب شد بهای نفت خام اندکی افزایش یابد. به دنبال مشکلات بدهی حوزه یورو که تهدیدی برای روند رشد اقتصادی و تقاضای جهانی نفت خام به شمار می رود با وجود رشد قیمت های نفت دو شاخص برنت و دبلیو تی آی در پایان معاملات روز گذشته، میانگین هفتگی بهای نفت خام برای چهارمین هفته پیاپی با افت همراه بود. بحران سیاسی منطقه یورو و تردیدهای پیش روی اقتصاد جهان سبب افت ارزش یورو در برابر دلار شد و از سوی دیگر بروز نشانه هایی از کند شدن رشد اقتصادی چین و افزایش ذخیره سازی های نفت خام آمریکا مانع افزایش بیشتر قیمت های نفت دو شاخص برنت و دبلیو تی آی شد. بهای هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا برای تحویل در ماه ژوئیه 20 سنت افزایش یافت و به 90 دلار و 86 سنت برای هر بشکه برسد. بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ژوئیه، شاخص نفت قاره اروپا، با 28 سنت افزایش، در سطح 106 دلار و 83 سنت برای هر بشکه تثبیت شد. جمهوری اسلامی ایران و اعضای گروه 1+5 در نشست بغداد پس از چند دور گفت و گو به نتیجه مشخصی نرسیدند اما در پایان تصمیم گرفتند گفت و گوها را 29 و 30 خرداد در مسکو از سر گیرند. پیش از برگزاری گفت وگوهای ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، درباره برنامه هسته ای دومین تولید کننده نفت اوپک در بغداد، احتمال می رفت که میان دو طرف توافقی حاصل شود، اما ادامه این گفت وگو ها به ماه ژوئن موکول شد که این موضوع حاکی از متغییر بودن شرایط است، ضمن آن که سبب شد سرمایه گذاران نفتی محتاطانه عمل کنند. اختلاف قیمت میان دو شاخص برنت دریای شمال و دبلیو تی آی به 15 دلار و 97 سنت برای هر بشکه رسید.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ایران به اکوادور سوخت صادر می کند
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 6 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: وزیران خارجه ایران و اکوادور توافقنامه ای امضا کردند که امکان صادرات فرآورده های نفتی ایران را به این کشور آمریکای جنوبی فراهم می کند.
به گزارش خبرگزاری داوجونز از کیتو، ریکاردو پاتینو، وزیر امور خارجه و بازرگانی اکوادور اعلام کرد ایران با امضای توافقنامه ای، برای صادرات فرآورده های نفتی به این کشور آمریکای جنوبی در سال های 2012 و 2013 میلادی اعلام آمادگی کرده است. این توافقنامه هفته گذشته میان پاتینو و علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران امضا شد. پاتینو در جریان سفر خود به تهران، با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران و دیگر مسئولان بلندپایه نیز دیدار کرد. طبق بیانیه پاتینو، ایران برای صادرات فرآورده های نفتی به اکوادور 400 میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته، اما جزئیات بیشتری درباره این معامله در این بیانیه اعلام نشده است. دولت رافائل کوریا، رئیس جمهوری اکوادور پیش از این اعلام کرده است دولت های ایران و اکوادور به تحکیم روابط خود پایبند هستند. ایران با اجرای طرح های موفقی همچون سهمیه بندی سوخت، هدفمندی یارانه ها و افزایش توان داخلی تولید فرآورده های نفتی، از واردکننده این محصولات، به صادرکننده آنها تبدیل شده است. ایران و اکوادور، هر دو از کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هستند و همکاری های اقتصادی آنها، افزون بر مسائل نفتی، دیگر مسائل تجاری را نیز در بر می گیرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مرحله دوم طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان به زودی آغاز می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 7 خرداد 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفت:‌ مرحله دوم اجرای طرح توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان با هدف تولید روزانه 25 هزار بشکه نفت خام به زودی آغاز می شود.
مهندس سیدکمال موسوی در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: در مرحله نخست احیا و توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان با حفر 15 حلقه چاه توسعه ای انجام و به تولید روزانه 25 هزار بشکه نفت از این میدان دست یافتیم. وی اظهار کرد: به دنبال اجرای موفق این پروژه، گام دوم توسعه یال شمالی میدان در دستور کار قرار گرفت و با مهیا شدن زمینه های لازم، مناقصه پروژه برای انتخاب پیمانکار در دست اقدام است. موسوی درباره شمار چاه ها و پیش بینی میزان تولید در این مرحله توضیح داد: برآورد این است که همانند مرحله نخست با حفاری 15 حلقه چاه توسعه ای، به تولید 25 هزار بشکه نفت در روز برسیم. شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان، یکی از پنج شرکت بهره برداری تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که تولید نفت و گاز را در وسعتی افزون بر 27 هزار کیلومتر مربع در شمال استان خوزستان به عهده دارد. در حوزه عملیاتی این شرکت که قدیمی ترین بخش صنعت نفت کشور به شمار می آید، 20 میدان نفتی و گازی وجود دارد؛ میدان های نفتی مسجدسلیمان، پرسیاه، لالی، کارون، زیلایی، نفت سفید، هفتکل، کبود، لب سفید و قلعه نار و همچنین مخزن گازی کم نظیر ژوراسیک از جله آنهاست. میانگین تولید روزانه نفت خام از میدان های نفتی مسجدسلیمان افزون بر 135 هزار بشکه است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
احتمال کشف ذخایر جدید هیدرات گازی در جنوب شرق کشور
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 7 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: نتایج اولیه فعالیت های اکتشافی در جنوب سیستان و بلوچستان امیدهای بسیاری را برای کشف منابع هیدرات گازی در جنوب استان سیستان و بلوچستان و دریای عمان به ارمغان آورده است.
رئیس پردیس پژوهش و فناوری صنایع بالادست پژوهشگاه صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: تاکنون دو حلقه چاه گمانه (نوعی چاه اکتشافی است و زمانی حفر می شود که وجود منابع در منطقه ای برای کارشناس ناشناخته باشد) حفاری شده و بررسی های انجام شده در آنها امیدهای بسیاری را برای کشف منابع هیدرات گازی در جنوب سیستان و دریای عمان ایجاد کرده است. سید صالح هندی با تاکید بر این که اعلام قطعی و عمومی کشف ذخایر هیدرات گازی در این منطقه نیازمند بررسی های بیشتری است، گفت: نتایج نهایی تحقیقات از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام می شود. پیش تر نیز سید محمود محدث، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، کشف و ارزیابی هیدرات های گازی را مهم ترین هدف این مدیریت در دریای عمان خوانده و به شانا گفته بود که عملیات لرزه نگاری و اکتشافی نسبتا جامعی حد فاصل تنگه هرمز تا مرز کشور پاکستان در دریای عمان انجام شده و با بررسی نتایج به دست آمده از این مطالعات، اهداف اکتشافی در این دریا مشخص شده است. به گزارش شانا، هیدرات های گازی یکی از انواع غیرمتعارف منابع گازی هستند. این دسته از منابع حالتی از یک جامد بلوری دارند که در آن مولکول های گاز با مولکول های آب احاطه شده است. گازهایی مانند دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن از جمله گازهایی هستند که ساختار مناسبی برای تشکیل هیدرات دارند. هیدرات های گازهای به طور عمده در دما و فشار محیط رسوبات کف اقیانوس ها و در مناطقی با عمق بیش از 500 متر تشکیل می شود که در این فشار و در دماهایی بالاتر از دمای پایدار یخ، هیدرات گازی کاملا پایدار است؛ البته تشکیل هیدرات می تواند به طور طبیعی در داخل لوله گاز یا تجهیزات صنعتی نیز اتفاق بیفتد که در بسیاری از مواقع هم خطرناک است. اما این پدیده علاوه بر مضرات، می تواند منافعی هم در برداشته باشد. از تشکیل هیدرات می توان برای جداسازی مواد از یکدیگر، افزایش خلوص بعضی از داروها، شیرین سازی آب دریا، تصفیه برخی از مخلوط های گازی و تغلیظ مواد غذایی مثل شیر یا آبمیوه هم استفاده کرد. یکی از کاربردهای پیشنهادی هیدرات برای نگهداری و انتقال گاز طبیعی از مخازن طبیعی کوچک یا متوسط است، زیرا در هر متر مکعب هیدرات می توان تا 150 متر مکعب گاز را در شرایط استاندارد ذخیره کرد. باتوجه به اهمیت بحث کشف و بهره برداری از هیدرات های گازی، پژوهشگاه صنعت نفت بررسی و تحقیق درباره این موضوع را به عنوان یکی از مهم ترین طرح های خود قرار داده است؛ به گونه ای که در اجرای طرح جامع هیدرات های گازی پژوهشکده های مختلفی چون گاز، اکتشاف و تولید، شیمی و پتروشیمی با یکدیگر همکاری می کنند. همچنین پژوهشگاه صنعت نفت همسو با اهداف دانش بنیان خود چندی پیش موافقتنامه ای با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران امضا کرد که به موجب آن عملیات کشف منابع هیدرات گازی در دریای عمان بررسی می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بازسازی کوره های نفتای 2 کارخانه گاز و گاز مایع در مناطق نفت خیز جنوب
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 7 خرداد 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب گفت: عملیات ترمیم و بازسازی کوره های نفتای 2 کارخانه گاز و گاز مایع در مناطق نفت خیز جنوب به زودی آغاز می شود.
مهندس پرویز زکی در گفت وگو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب افزود: بازسازی و تعمیر اساسی کوره های نفتای کارخانه های گاز و گاز مایع 900 و 1000 از مهم ترین پروژه های این شرکت در سال جاری محسوب می شود که مطالعات اولیه و تفصیلی آن انجام شده است. وی اظهار کرد: عملیات اجرایی این پروژه در آینده نزدیک از سوی یک شرکت داخلی با نظارت کارشناسان این شرکت آغاز و مدت زمان انجام آن 7 ماه پیش بینی شده است. زکی گفت: در کارخانه گاز و گاز مایع 900 آغاجاری 2 کوره و در کارخانه گاز و گاز مایع 1000 گچساران یک کوره نفتا تعمیر اساسی و بازسازی می شود. مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب یادآور شد: کوره ها از تجهیزات اصلی کارخانه های گاز و گاز مایع (ان.جی.ال) به شمار می آید و بازسازی آنها به منظور بهبود فرآیند عملیات فرآورش گاز، از اهمیت بالایی برخوردار است. کارخانه های گاز و گاز مایع 900 و 1000 با هدف فرآورش گاز میدان پازنان با ظرفیت فرآورش هر کدام روزانه 40 میلیون متر مکعب احداث شده اند. محصول این کارخانه ها نفتا و گاز سبک است که نفتای تولید شده به مجتمع پتروشیمی بوعلی در ماهشهر ارسال و گاز سبک نیز به مخازن نفتی تزریق می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
خطوط لوله نفت و گاز کرنج و پارسی ایمن سازی می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 7 خرداد 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: رئیس اداره نگهداری و تعمیرات خطوط لوله شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری از اجرای پروژه ایمن سازی خطوط لوله نفت و گاز کرنج و پارسی بدون ایجاد آلودگی صوتی و زیست محیطی خبر داد.
به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، مهندس مهران کرم نژاد گفت: پروژه ایمن سازی این خطوط در قالب انهدام تخته سنگ های بزرگ که در جریان سیلاب های ناشی از بارندگی زمستان گذشته روی لوله ها سقوط کرده و در جاهایی موجب پوشانده شدن لوله ها شده بود، با استفاده از مواد شیمیایی صورت گرفت. وی با اشاره به این که جابه جایی مکانیکی سنگ ها امکان وارد آوردن آسیب های جدی و احتمال شکستگی خطوط را به همراه داشت، افزود: به این منظور با حفر چاله و قرار دادن ماده شیمیایی منبسط شونده درون آنها سنگ های مورد نظر شکسته و جمع آوری شد. کرم نژاد اضافه کرد: از ویژگی های این پروژه که با پشتکار کارکنان این اداره در 2 ماه انجام شد، رها سازی لوله ها بدون ایجاد وقفه در عملیات تولید و بروز حادثه بود. شرکت نفت و گاز آغاجاری، یکی از شرکت های بهره برداری تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که بخش هایی از خطوط لوله و تاسیسات آن در مناطق سخت گذر و کوهستانی قرار دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
آی ام اف: بهای نفت امسال افزایش می یابد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 7 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: صندوق بین المللی پول (آی ام اف) پیش بینی کرد میانگین بهای نفت خام در سال جاری میلادی حدود 115 دلار خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری او آی ان ان از اسلام آباد، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد ادامه ناآرامی ها در خاورمیانه سبب خواهد شد بهای نفت خام در سال 2012 میلادی بالا بماند. به گفته مسعود احمد، مدیر خاورمیانه و آسیای مرکزی آی ام اف، برآورد می شود رشد اقتصادی اتحادیه اروپا، از جمله مصرف کنندگان عمده نفت جهان، در سال جاری میلادی صفر باشد. احمد اعلام کرد با وجود افت رشد اقتصاد جهانی، رشد بهای نفت سبب می شود روند رشد اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت در سال جاری میلادی همچنان بالا بماند. بهای هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا برای تحویل در ماه ژوئیه 20 سنت افزایش یافت و به 90 دلار و 86 سنت برای هر بشکه رسید. بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ژوئیه، شاخص نفت قاره اروپا، با 28 سنت افزایش، در سطح 106 دلار و 83 سنت برای هر بشکه تثبیت شد. مدیر صندوق بین المللی پول گفت: با رشد بهای نفت، مجموع مازاد بودجه در کشورهای تولید کننده نفت در سال 2011 میلادی به 400 میلیارد دلار رسید که نزدیک به دو برابر مازاد بودجه سال 2010 بوده است. به گفته وی، این مازاد بودجه سبب خواهد شد مجموع ذخایر ارزی تولیدکنندگان نفت به بیش از یک تریلیون دلار برسد و افزایش دارایی های خارجی و هزینه های دولتی را به دنبال دارد. احمد اعلام کرد رشد اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت در سال جاری میلادی به 4.8 درصد افزایش می یابد و میانگین بهای نفت خام در این سال 115 دلار خواهد بود. طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، مجموع تولید نفت در کشورهای عضو سازمان همکاری های خلیج فارس در سال جاری میلادی رشد قابل توجهی نخواهد داشت.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
درآمد نفتی عراق ماه آوریل به 8.79 میلیارد دلار رسید
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 7 خرداد 1391


شانا ـ گروه بین الملل: وزارت نفت عراق اعلام کرد درآمدهای نفتی این کشور در ماه گذشته میلادی به بالاترین رقم خود در چند دهه اخیر رسیده است.
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، وزارت نفت عراق در بیانیه ای اعلام کرد: درآمدهای حاصل از فروش نفت خام عراق در آوریل گذشته به رقم بی سابقه هشت میلیارد و 790 میلیون دلار رسیده است. بر اساس این بیانیه، میانگین قیمت فروش نفت خام عراق در ماه گذشته میلادی 116 دلار و 80 سنت برای هر بشکه بوده است. این گزارش می افزاید: صادرات نفت خام عراق در ماه گذشته به میانگین روزانه دو میلیون و 508 هزار بشکه در روز رسید که این رقم از سال 1989 میلادی بی سابقه بوده است. چندی پیش منابع کشتیرانی اعلام کرده بودند: صادرات نفت خام عراق از پایانه خور العمیه در بندر بصره عراق و دو پایانه نفتی شناور جدید این کشور در 18 روز نخست ماه مه به میانگین یک میلیون و 940 هزار بشکه در روز رسیده است؛ اگر چه عراقی ها نسبت به تثبیت حجم صادرات خود در سطح ماه آوریل ابراز امیدواری کرده اند. عراق پیش تر اعلام کرده بود که صادرات نفت خام این کشور از بنادر جنوبی در ماه گذشته میلادی به میانگین روزانه دو میلیون و 110 هزار بشکه در روز رسیده است. یک مقام نفتی عراق نیز اواخر اردیبهشت گفته بود: تولید نفت خام عراق به دلیل ضرورت اجرای عملیات نگهداری در یکی از میدان های نفتی جنوب این کشور با کاهش همراه بوده است. بهره برداری از دو پایانه نفتی شناور جدید عراق و رشد فروش محموله های نفتی سبب رفع موانع پیش روی صادرات نفت و رشد قابل توجه صادرات نفت این کشور شده است. افزایش ظرفیت صادرات نفت، یکی از بخش های مهم برنامه توسعه و احیای صنعت نفت عراق به شمار می رود؛ به طوری که این کشور هم اکنون پس از رهایی از سال ها جنگ و تحریم اقتصادی در نظر دارد به جرگه تولید کنندگان و صادر کنندگان عمده نفت جهان بپیوندد. هم اکنون بخش عمده نفت خام عراق از میدان های رمیله، قرنه غربی-1 و زبیر برداشت می شود که این میدان ها در جنوب به ترتیب به وسیله کنسرسیوم هایی به رهبری شرکت های بی.پی انگلیس، اکسون موبیل آمریکا و انی ایتالیا توسعه داده می شوند. بسیاری از تحلیلگران نیز بر این باورند که بحران سیاسی و ضعف شرایط امنیتی در این کشور مانع تحقق اهداف تولید نفت عراق در چارچوب های زمانی تعیین شده می شود، بنابراین می توان گفت بازارهای بین المللی همچنان برای دل بستن به نفت خام عراق تردید دارند. عراق برای توسعه برخی از میدان های نفتی عمده خود در سال 2010 قراردادهایی با شرکت نفتی بین المللی بزرگ جهان امضا کرد، در حالی که بسیاری از ذخایر نفتی این کشور به دلیل سال ها رویارویی با جنگ و تحریم و نبود زیرساخت های کافی برای توسعه آنها، دست نخورده باقی مانده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مصر مناقصه گازی برگزار می کند
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 7 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: وزیر نفت مصر از برنامه این کشور برای برگزاری مناقصه کشف گاز در دریای مدیترانه خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری داوجونزاز بیروت، عبدالله غراب، وزیر نفت و منابع معدنی مصر، روز گذشته (6 خرداد) گفت: شرکت گس هلدینگ مصر (یی گس) قصد دارد به زودی مناقصه کشف گاز طبیعی در دریای مدیترانه برگزار کند. وی افزود: شرکت جنرال پترولیوم مصر ارزیابی پیشنهادهای 24 شرکت بین المللی را که مهلت ارسال آنها اواخر ماه مارس گذشته به پایان رسیده بود، تکمیل خواهد کرد. غراب اظهار کرد: این مناقصه همچنین کشف نفت در منطقه جدیدی در بیابان وسترن (لیبی) مصر را شامل می شود. مصر یک خط لوله گازی با دو انشعاب دارد که یکی از آنها به سمت اردن، سوریه، لبنان و ترکیه و دیگری به سمت فلسطین اشغالی امتداد می یابد. خط لوله صادرات گاز مصر، 21 فروردین برای چهاردهمین بار پیاپی منفجر شد؛ پس از این انفجارها و کشمکش بر سر خسارت های حمله به این خط لوله، دولت این کشور توافقنامه خرید و فروش گاز به رژیم صهیونیستی را لغو کرد. مصر نوامبر سال گذشته اعلام کرده بود: تدابیر امنیتی در اطراف این خط لوله را با نصب زنگ خطر و استخدام نیروهای امنیتی محلی شدت می بخشد. قاهره همچنین مجبور شده است مناقصه‌های منظمی برای خرید نفت گاز برگزار کند تا توقف عرضه گاز را که به دلیل حمله به خط لوله صادرات گاز به فلسطین اشغالی و اردن و انفجار آن رخ داده بود، جبران کند. بنا بر آمار شرکت بی پی، مصر با 4 میلیارد و 500 میلیون بشکه نفت خام، ششمین دارنده ذخایر بزرگ نفتی آفریقا و با 78 تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی، سومین دارنده ذخایر بزرگ گازی این قاره به شمار می‌رود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
توسعه همزمان همه میدان های مشترک امسال آغاز می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 7 خرداد 1391


شانا ـ گروه نفت: وزیر نفت با اشاره به برنامه گسترده وزارت نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز کشور، گفت: امسال توسعه همه میدان های مشترک به صورت همزمان آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرنگار شانا، مهندس قاسمی شامگاه گذشته (شنبه 6 خرداد) در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی در مجلس هشتم ضمن تشکر از همراهی های اعضای این کمیسیون با برنامه های وزارت نفت افزود: نگاه مجلس و وزارت نفت به یکدیگر، نگاهی راهبردی برای از پیش رو برداشتن موانع توسعه و پشبرد صنعت نفت است. این عضو کابینه دولت دهم، رویکرد راهبردی وزارت نفت به میدان های مشترک را یادآور شد و افزود: سال گذشته با وجود محدودیت ها و تحولات مدیریتی در اوایل سال، برای اولین بار 22 میلیارد دلار در شرکت ملی نفت ایران سرمایه گذاری شد. وزیر نفت با اشاره به 15 قرارداد منعقد شده برای توسعه میدان های نفت و گاز در سال گذشته گفت: براساس مجوزی که از مقام معظم رهبری دریافت کردیم برای توسعه میدان های مشترک برنامه ریزی و زمان بندی داریم و امسال همه میدان های مشترک از نفت شهر تا میدان هنگام در خلیج فارس را تعیین تکلیف می کنیم و بر اساس آن کار توسعه همزمان این میدان ها نیز امسال آغاز می شود. وی با بیان این موضوع که توسعه میدان های مشترک نیازمند فناوری روز و تجهیزات لازم است، تصریح کرد: هم اکنون حدود 100 تا 110 دستگاه دکل حفاری در اختیار داریم و برای توسعه همزمان میدان های مشترک نیز به حدود 100 دستگاه دکل حفاری جدید نیاز خواهیم داشت که برای تامین آن در سال جاری برنامه ریزی کرده ایم. مهندس قاسمی با تشریح برنامه های امسال صنعت نفت اظهار کرد: امسال توجه ویژه ای به داخلی سازی کالاهای مورد نیاز صنعت نفت داریم و تاکنون جلسات خوبی در شورای حمایت از ساخت داخل با حضور بخش خصوصی برگزار کرده ایم و سند ساخت داخل بسیاری از کالاها نیز تهیه شده است. وزیر نفت ادامه داد: اجرای پروژه های جمع آوری گازهای همراه نفت، توسعه سیستم فرآورشی و پالایشی کشور با هدف صادرات بنزین و فرآورده های با ارزش ، حمایت از توسعه صنایع پتروشیمی توسط بخش خصوصی و اخذ مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تا سقف 8 میلیارد دلار به منظور پیشبرد اهداف توسعه پتروشیمی از جمله کارهایی است که امسال در وزارت نفت به طور جدی پیگیری خواهد شد و امیدواریم با اجرای آن گام بزرگی در توسعه این صنعت برداریم. وزیر نفت با یادآوری برنامه های راهبردی وزارت نفت برای توسعه این صنعت گفت: توجه به نیروی انسانی با رویکرد ایجاد انگیزه در میان مجموعه صنعت نفت، از مهم ترین این برنامه هاست، چرا که اعتقاد داریم همدلی نیروی انسانی می تواند موجب تحولات عمده در صنعت نفت شود. وی با اشاره به اجرای طرح هایی برای دستیابی به روش های حفظ و ارتقای نیروی انسانی، افزود: بسته جامع خدماتی نیروی انسانی در حال تدوین است که بر اساس آن خدمت شایسته و عادلانه همراه با ضوابط مشخص به همه کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت با اولویت کارکنان مناطق عملیاتی ارائه خواهد شد. دکترشجاع الدین بازرگانی، معاون امور حقوقی و مجلس وزیر نفت نیز در آغاز این نشست با قدردانی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس هشتم تصریح کرد: فرآیند کار در مدت سپری شده در دوره هشتم مجلس براساس مشترکات، همکاری و هم اندیشی با اعضای کمیسیون انرژی و دیگر نمایندگان ملت بوده است. معاون وزیر نفت به سه شاخص و کارکرد در گزارش پایانی کمیسیون انرژی مجلس در روز چهارشنبه هفته گذشته در صحن مجلس اشاره کرد و افزود: قانون اصلاح الگوی مصرف، قانون نفت و قانون وزارت نفت سه مصوبه اساسی است که می تواند زیرساخت و بستری مناسب را برای جهش و توسعه صنعت نفت فراهم کند. بر پایه این گزارش، 23 عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم حاضر در این نشست با قدردانی از وزیر نفت و معاون حقوقی و مجلس وزیر نفت، هر یک به صورت جداگانه دیدگاه های خود را درباره حوزه انرژی و مجلس هشتم بیان کردند. در پایان این نشست، وزیر نفت با همراهی تعدادی از معاونان ارشد خود از جمله محسن خجسته مهر، معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری، عبدالحسین بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، علیرضا ضیغمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، کریم سلحشور، معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت و شجاع الدین بازرگانی، معاون حقوقی و مجلس وزیر نفت، با اهدای لوح یادبود، از اعضای کمیسیون انرژی در مجلس هشتم قدردانی کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار

26 حلقه چاه در مناطق نفت خیز جنوب حفاری و تعمیر شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 8 خرداد 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: معاون حفاری مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: در 2 ماه نخست سال جاری 26 حلقه چاه نفت و گاز در حوزه عملیاتی این شرکت حفاری، تعمیر و تکمیل شد.
مهندس غلامرضا مردان دزفولی در گفت و گو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب افزود: این چاه ها شامل 13 حلقه چاه توسعه ای و 13 حلقه چاه تعمیری بوده است. وی اظهار کرد: مجموع متراژ این چاه ها 40 هزار و 368 متر است که 34 هزار و 964 متر آن مربوط به چاه های توسعه ای و 5 هزار و 404 متر چاه های تعمیری است. مردان دزفولی گفت: در مدت پیش گفته 111 عملیات لوله مغزی سیار نیز روی چاه های تعمیری این شرکت انجام شد که از برنامه پیش بینی شده جلوتر است. معاون حفاری مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یادآور شد: امسال حفاری 87 حلقه چاه توسعه ای و 91 چاه تعمیری در دستور کار این شرکت قرار دارد. شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در گستره ای به وسعت 400 هزار کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران فعالیت دارد و در حوزه عملیاتی این شرکت در مجموع تا کنون افزون بر دو هزار 500 حلقه چاه حفاری شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
رونق سرمایه گذاری نفتی در روسیه با انتخاب دوباره پوتین
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 8 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: برنده شدن پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، اطمینان سرمایه گذاران نفتی به ثبات سیاست های اقتصادی این کشور را افزایش داده است.
به گزارش نشریه آرگوس (11 مه 2012) تأکید بسیار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بر اصلاح ساختارهای مالیاتی این کشور برای تشویق سرمایه گذاری در استخراج ذخایر نفتی فراساحلی، سبب شده است شرکت های نفتی خارجی نسبت به آینده فعالیت های خود در روسیه امیدوار شوند. روسیه اکنون بزرگ ترین تولید کننده نفت در جهان است و برای حفظ این جایگاه، باید سرمایه بسیاری برای اکتشاف نفت در مناطق فرساحلی و قطبی خود جذب کند. افزون بر این، حفاری در مناطق قطبی و آب های عمیق چالش های فناوری بسیاری در بر دارد که نیاز روس ها را به بهره گیری از تخصص شرکت های نفتی بین المللی افزایش می دهد. حضور شرکت های خارجی در صنعت نفت روسیه، مستلزم زمینه سازی های بسیاری است که ثبات در سیاست های صنعت نفت و اصلاح نظام مالیاتی این کشور، از جمله مهمترین آنها به شمار می روند. آزمون و خطای در همکاری با خارجی ها، تجربه های ارزشمندی در اختیار مسئولان این کشور قرار داده است و سرمایه گذاران بین المللی امیدوارند در سال های آینده، با چالش های کمتری در صنعت نفت روسیه رو به رو باشند. نشریه آرگوس در مقاله ای به ابعاد مختلف رویکردهای تازه روسیه برای تشویق سرمایه گذاران خارجی در صنعت نفت و گاز خود پرداخته که در بخش مقالات شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی(شانا) قابل مطالعه است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز آغاز به کار کرد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 8 خرداد 1391


شانا_ گروه نفت: کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور امروز (دوشنبه 8 خرداد) با حضور وزیر نفت و علوم تحقیقات و فناوری آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار شانا، این کنسرسیوم با هدف گسترده تر کردن تعاملات صنعت نفت و دانشگاه های کشور برای تامین نیازهای این صنعت در زمینه ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، تهیه بسته های مرتبط با فناوری های ازدیاد برداشت در شرکت های تابعه نفت و ایجاد فضای رقابتی روشن در جامعه علمی کشور برای تامین نیازهای صنعت نفت تشکیل شده است. این کنسرسیوم متشکل از دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، شیراز، صنعتی سهند تبریز و دانشگاه صنعت نفت است. دکتر محمدرضا مقدم، معاون پژوهشی وزیر نفت پیش از این درباره فعالیت کنسرسیوم ازدیاد برداشت نفت به خبرنگار شانا گفته بود: همه قطب‌های علمی کشور به نسبت توانایی‌های علمی خود عضو این کنسرسیوم هستند، در این کنسرسیوم یک شورای علمی با ساختار بسیار قوی وجود دارد که بسته‌های تقاضا را به نسبت توانایی‌های هر بخش، بین آنها توزیع می‌کند. وی با بیان اینکه، ازدیاد برداشت بحثی مهم و حیاتی برای بخش بالادست کشور محسوب می‌شود، یادآوری کرده بود: با افزایش یک درصد برداشت بیشتر از مخازن حدود شش میلیارد بشکه، معادل 600 میلیارد دلار به‌دست خواهد آمد. مقدم با اشاره به دستورهای ویژه وزیر نفت برای شکل گیری این کنسرسیوم تصریح کرده بود: تشکیل شورای عالی ازدیاد برداشت با دستور وزیر نفت و همچنین تاکید رییس‌جمهوری مبنی بر تلاش دانشگاه‌ها برای افزایش یک تا دو درصدی ضریب برداشت مخازن عملیاتی شده است. وی افزوده بود: 18 دانشگاه معتبر کشور آمادگی حضور در کنسرسیوم ازدیاد برداشت دارند که ازآن میان پنج دانشگاه صنعتی شریف، شیراز، سهند، امیرکبیر و دانشگاه صنعت نفت به عنوان نماینده دیگر دانشگاه‌ها برای انجام امور هماهنگی انتخاب شدند و پژوهشگاه صنعت نفت اختیارات خود را به دانشگاه صنعت نفت در این حوزه واگذار کرد. معاون وزیر نفت با بیان اینکه پس از تهیه اساسنامه، مهم‌ترین کار تعریف و ارائه بسته‌های تقاضا شامل مشکلات میدان‌های معین است، افزوده بود: یک کمیته ازدیاد برداشت در شرکت ملی نفت و یک کمیته نیز در وزارت نفت تشکیل شده که از بخش‌های تولیدی هستند. دکتر مقدم ضمن بیان این مطلب که هم‌اکنون یکپارچگی در کنسرسیوم وجود دارد، گفته بود: از سوی دیگر شرکت‌های تولیدی به‌خصوص مهندسی مخازن و معاونت‌های فنی مستقر در شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت که طرف دیگر این کنسرسیوم هستند، باید بسته‌های مشکلات و یا تقاضای ازدیاد برداشت را در حوزه نیازهای پژوهش و فناوری تعریف کرده و در اختیار کنسرسیوم قرار دهند. وی تصریح کرده بود: تشکیل کنسرسیوم ازدیاد برداشت کاری بزرگ است که نباید به اولویت دوم وسوم تبدیل شود و بر همین اساس برداشت بهینه و ازدیاد برداشت به شکل بسته‌های مشخص از میادین معین باید مورد توجه قرار گیرد. معاون وزیر نفت با بیان اینکه اتفاقی هم در حوزه ازدیاد برداشت نخواهد افتاد مگر اینکه فناوری‌ها ارتقا یابد، خاطرنشان کرده بود: فناوری‌های مربوط به این حوزه انحصاری است و در اختیار شرکت‌های چند ملیتی قرار دارد اما باید بتوانیم فناوری‌های موجود را ارتقا دهیم تا به افزایش ضریب برداشت منجر شود. وی با اشاره به اینکه استفاده از فناوری قطب‌های علمی سایر کشورها از وظایف این کنسرسیوم است، توضیح داده بود: این وظایف در اساسنامه کنسرسیوم آمده است تا بتواند از امکانات و توانایی‌هایی بین‌المللی نیز استفاده کند. معاون پژوهش و فناور وزارت نفت افزوده بود: دانشگاه های عضو این کنسرسیوم می توانند با ایجاد ساز وکارهای لازم با مراکز فناوری دنیا ارتباط داشته باشند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
عسلویه میزبان نخستین پارک استایرن ایران می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 8 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: همگام با طرح توسعه فاز 2 پتروشیمی جم نخستین پارک استایرن در عسلویه احداث می شود.
مدیر پروژه های فاز 2 پتروشیمی جم در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: پتروشیمی جم به عنوان یکی از قطب های الفین منطقه، نقش استراتژیک و خاصی میان شرکت های پتروشیمی در عسلویه دارد. مهندس حسین محمدزاده با بیان این که در این فاز برای نخستین بار واحد استایرن بوتادین، استایرن و ام تی بی ای تولید خواهد شد، گفت: واحد اکریلونیتری و بوتادین استایرن نیز، از دیگر طرح های فاز 2 پتروشیمی جم خواهد بود. وی ادامه داد: دانش فنی راه اندازی این طرح ها خریداری شده است و از سوی متخصصان ایرانی اجرا خواهد شد. محمدزاده تصریح کرد: نخستین پارک استایرن ایران در منطقه عسلویه می تواند صنعت پتروشیمی ایران را توسعه و با تولید متنوع ترین فرآورده های پتروشیمی سبد پتروشیمی کشور را گسترش دهد. وی ادامه داد: طرح تولید آلفاالفین خطی - بوتااستایرن و بوتادین، از دیگر طرح های توسعه ای پتروشیمی جم به شمار می رود. به گزارش شانا، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز پیش از این درباره برنامه ساخت و راه‌اندازی پارک استایرن تا پایان برنامه پنجم توسعه در عسلویه گفته بود: در این طرح که زمین آن از سال‌های قبل در منطقه عسلویه پیش‌بینی شده بود، واحدهای پلی‌استایرن پتروشیمی پارس، ABS و SBSپتروشیمی جم، صدف عسلویه و یک طرح 120 هزار تنی پلی‌استایرن انبساطی در نظر گرفته شده است. به گفته او ظرفیت نهایی تولید در این پارک 480 هزار تن است و در پارک استایرن پتروشیمی جم با واحدهای ABS به ظرفیت 200 هزار تن و SBS و SB با ظرفیت 60 هزار تن در سال و صدف عسلویه نیز با یک واحد ESBR به ظرفیت 100 هزار تن و یک واحد EPS به ظرفیت 120 هزار تن در سال مشارکت می‌کنند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سرمایه گذاری برای افزایش یک درصدی ضریب برداشت سود 10 برابری دارد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 8 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: یک درصد افزایش ضریب ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور در طول برنامه پنجم بیش از 700 میلیارد دلار درآمد خالص عاید کشور می کند که 10 برابر سرمایه گذاری لازم برای آن است.
به گزارش خبرنگار شانا، احمد قلعه بانی امروز (دوشنبه 8 خرداد) در آیین آغاز به کار کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور تاکید کرد: این درآمد برای کشور در حالی به دست می آید که برای اجرای برنامه های افزایش برداشت در طول برنامه پنجم به حدود 75 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است. وی به برنامه کشورهای همسایه برای آغاز پروژه های ازدیاد برداشت اشاره کرد و گفت: برای مثال عربستان سعودی با یک شرکت چینی توافقنامه ای را امضا کرده اند که در آن راه اندازی مرکز تحقیقاتی برای مباحث مربوط به ازدیاد برداشت پیش بینی شده است. معاون وزیر نفت افزود: ما نیز باید با تلاش و اعتماد به دانشگاه ها از ظرفیت های این مراکز تولید علم و فناوری بهره بگیریم. قلعه بانی درباره رقم کنونی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز در کشور گفت: هم اکنون این رقم در میدان های نفتی دریایی 18.6 درصد و در میدان های نفتی خشکی 26.97 است که به متوسط آنها رقم 25.42 درصد است. به گفته قلعه بانی، در میدان های دریایی گازی رقم ازدیاد برداشت 77.49 درصد و در میدان های خشکی 65.22 درصد است. وی گفت: در بحث ازدیاد برداشت طرح های پژوهشی باید بخشی از کار و کاربردی باشد تا در نهایت علاوه بر پوشش نیازهای صنعت به تربیت پژوهشگران نیز بینجامد. به گزارش شانا، کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور متشکل از شش دانشگاه برتر (صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، سهند تبریز، شیراز، تهران و صنعت نفت) در این زمینه به همت معاونت های پژوهش و فناوری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران شکل گرفته است و امروز با حضور وزیران نفت و علوم به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.
 
بالا