مسابقه: بذر شناسی گياهان دارويی

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بذر plantago lanceolata

اسم فارسي لطفا/ و خواص دارويي؟

بارهنگ


نام علمی : Plantago lanceolata
نام عمومی :‌Plantain
نام انگلیسی : Common plantain ،‌Plantago seed
نام خانواده : Plantaginaceae ( خانواده بارهنگ )

گیاهشناسی :
بارهنگ گیاهی است چند ساله ، علفی و به ارتفاع تا 70 سانتیمتر . ساقه ی این گیاه اکثراً ایستاده و گاهی بطرف زمین متمایل شده است و همچنین فاقد شیار بوده و به تعداد فراوان است. برگ های بارهنگ بیضی شکل و با دمبرگ های بلند هستند که از این گیاه خارج می شوند. این برگ ها دارای 9 – 3 رگبرگ مشخص و برجسته هستند. گل ها کوچک و به صورت اجتماع سنبله استوانه ای ، در انتهای ساقه قرار گرفته اند و به رنگ سبز متمایل به قهوه ای هستند. قسمت مورد استفاده گیاه برگ و دانه آن است. دانه ها کوچک ،تخم مرغی و به رنگ قهوه ای تیره هستند . زمان جمع آوری این دانه ها ،‌از اواسط بهار به بعد است. گیاه تقریباً در تمام نقاط ایران رویش دارد.

تاریخچه :
بارهنگ از دیرباز در دسترس بشر و در کشاورزی مصرف می شده است . رویش گونه های خاصی از بارهنگ ،همراه با سکنی گزیدن انسان در مناطق مختلف ، بویژه در مستعمرات اروپایی افزایش یافته است. سرخپوستان آمریکای شمالی و مائوری های نیوزیلند ( New zealand maori ) بارهنگ را ردپای مرد انگلیسی ( English mans foot ) می نامند زیرا رویش آن از نواحی مربوط به مستعمره های آنگلیسی آغاز شد. گونه های بارهنگ در درمان های گیاهی کاربرد داشت و گاهی نیز به همین منظور به مستعمره ها برده می شد. دانه بارهنگ در تفاله ی مالت ( که قبلا بعنوان کود مصرف می شد ) و پشم صادر شده به انگلیس دیده شده و کاربرد آن در خوراک طیور ، متداول است. مخلوطی از دانه ی آسیاب شده بارهنگ و روغن ، بطور موضعی برای رفع التهاب بکار می روند . همچنین مخلوط جوشانده ی آن را با عسل برای درمان گلودرد مصرف می کنند. کاربرد دانه و کلوئید تصفیه شده ی بارهنگ ،در محصولات مسهل تجاری و عرضه شده به صورت فله ای متداول است.
منبع جغرافیایی :
انتشار این گیاه در کل اروپا ،شمال و قسمت های مرکزی آسیاست. قسمت اعظم محصول از کشت ان و مقدار کم تری از آن بصورت خودرو تهیه می شود. محصولات گیاه از بلغارستان ، شوروی سابق ،مرز یوگسلاوی ،رومانی ، مجارستان ،‌لهستان و هلند به سراسر جهان صادر می گردد.
ترکیبات مهم :
این ترکیبات عبارتند از : ایریدوئید گلوکزید از جمله آکوبین ( رینانتین ) . موسیلاژ به میزان حدود 5/6 درصد که حاوی حداقل چهار پلی ساکارید می باشد. تانن ها ،کومارین از جمله آسکولتین ، فلاونوئید از جمله آپی ژنین ، اسید سیلی سیک به میزان حداقل 1 درصد و املاح روی و پتاس .
اثرات مهم :
برگ بارهنگ دردرمان تورم نزله های قسمت های فوقانی تنفسی ( به علت دارا بودن تانن و موسیلاژ گیاه ) موثر استو تمام اشکال خیسانده عصاره ی مایع ،‌شربت ، آب برگ تازه و پاستیل های تهیه شده از آن ، مصرف می شود.
عصاره ی آبی در حالت سرد و عصاره مایع آن،‌همچنین آب برگ بارهنگ ،‌اثرات توقف باکتری ها و باکتری کشی را داراست ؛‌درحالی که دمکرده و جوشانده ی برگ فاقد اثر است ؛ چرا که در اثر گرما د- گلوکزید از آن شکسته شده و از عمل فعال شدن اجسام بعدی جلوگیری می شود.
دانه – دانه ی بارهنگ دردرمان یبوست ( اثر اصلی ) و بعنوان داروی ضد التهاب دستگاه گوارش مصرف می شود.
طریقه و میزان مصرف :
برگ – بروی 4 – 2 گرم برگ خرد یا پودر شده ، یک لیوان آب سرد ر یخته و تا حد جوشیدن ، حرارت می دهیم . بعد از آن حرارت را خاموش می کنیم. سپس 10 دقیقه صبر می کنیم و محلول را صاف کرده و میل می کنیم.
فراورده های گیاهی برگ بارهنگ ،‌اکثراً بصورت تی بگ حدود یک گرمی عرضه می شود و داروهای گیاهی تهیه شده از برگ ، بصورت قطره یا شربت ، بعنوان ضد سرفه و خلط آور تهیه شده که در بازارهای جهان ، در دسترس هستند.
دانه – منابع مختلف مصرف روزانه ی بین 15 – 5 گرم دانه را توصیه کرده اند. دانه ها را داخل نصف استکان آب ریخته و بهم زده و میل می کنید.
عوارض جانبی :
برگ و دانه در حد مصرف دارویی ،‌دارای عارضه نیستند.
مهمترین اثرات گزارش شده بارهنگ :
( مربوط به برگ و دانه Plantago major ) ضد آلزایمر ،ضد آلتریت ،ضد تصلب شرائین ، ضد باکتری ، ضد سرطان ، ضد کرم ، ضد شکنندگی عروق ، ضد ادم ، ضد التهاب ، ضد اکسیدان ، ضد تب ، ضد رماتیسم ، ضد قارچ کاندیدا ، ضد عفونی کننده ، ضد تومور ، ضد سرفه ، ضد زخم های داخلی ، قابض ، بازکننده ی برونش ها ، ملین ، مسهل ، معرق ، هضم کننده ی غذا ، ادرار اور ، خلط آور ، محافظ کبد ، محرک ایمنی بدن ، کاهش دهنده ی چربی ، مقوی رحم ، ترشح کننده اسید اوریک در ادرار و درمان کننده زخم.
نکات ضروری :
1: در هنگام مصرف بارهنگ باید مقدار زیاد مایعات نوشید تا موسیلاژ روی سطح دانه بخوبی بتوانند جذب آب شده و متورم شوند و از متراکم شدن در معده و روده جلوگیری شود.
2: مصرف بارهنگ درزمان حاملگی و شیردهی توصیه نمی شود ؛چون روغن دانه که شباهتی به روغن خردل دارد ،باعث تحریک رحم شده و با حالت مسهلی که ایجاد می کند ممکن است مشکل ساز شود.
3: روغن مذکور دانه ،ممکن است باعث آلرژی ، التهاب و درماتیت در بعضی افراد حساس گردد.
4: دانه های بارهنگ موجود در بازار ایران ممکن است مربوط به گونه دیگری از بارهنگ به نام Plantago major ( یا بارهنگ کبیر با نام های مترادف Plantago exaltata و یا Plantago cernata ) باشد ، اینگونه بارهنگ دارای برگ های پهن و بزرگ که بروی سطح زمین قرار گرفته اند. در پهنک این برگ ها 3 تا 11 رگبرگ سراسری در طول برگ بخوبی نمایان است. گل ها بصورت سنبله درازی بروی محوری که از وسط برگ ها ظاهر شده که سپس به میوه و دانه هایی که بروی همین محور قرار دارند تبدیل می شوند. قسمت های مورد استفاده این گیاه دانه ، برگ و ریشه است که در طب عوام از آنها استفاده می شود. گونه ی دیگری که ممکن است از دانه آن بعنوان بارهنگ استفاده شود Plantago media می باشد. . دانه اکثر گونه های بارهنگ ( Plantago ) حاوی موسیلاژ بوده که در نقاط مختلف جهان مورد مصرف دارویی مشابه دارند.
5: طبق کتاب گیاهان دارویی سنتی ایران جناب آقای دکتر غلامرضا امین ، مخلوطی از دانه های بارهنگ ، قدومه ،تخم مرو و به دانه را در ایران به نام چهارتخمه تهیه می کنند که در طب عوام بعنوان نرم کننده سینه و برطرف کننده سرفه و هارش های گلو مصرف می شود.

منبع
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
چون خودم جواب کامل دادم پس خودم سوال جدید طرح میکنم! :)

بفرمایید این بذر چیه:

1.jpg

سخته؟ خب چون بچه های خوبی هستین راهنمایی میکنم:

2.jpg
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
كسي نيست جواب اين سوال رو بده؟
خيلي اسونه ها
به عنوان يه نوشيدني استفاده ميشه/ با خوردنش بي خواب ميشي/
ويتامين ب بدنتونو از بين هم ميبره/
لاغر هم ميكنه/
كساني كه ناراحتي قلب هم دارن نبايد بخورن/
ديگه اين خيلي راهنمايي بود/
اين بذر هنوز فراوري نشده خامه/
خوب كي حدس ميزنه؟
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قهوه !

:)
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
توضیح؟ چه کارای سخت سخت میخواین از آدم! :)

قهوه از ريشه قه و وه به معناي گهواره شادي گرفته شده است.
قَهوه، دانه خوراکی درختی از خانواده قهوه‌ها است که از این دانه که خاصیت محرک دارد، در تهیه مواد غذایی مختلف و همچنین انواع نوشیدنی استفاده می‌کنند. گیاه قهوه معمولاً در نواحی گرمسیر رشد و پرورش می‌یابد. مصرف آن به بهبود تمرکز کمک می‌کند. البته در افرادی هم ایجاد اضطراب می‌کند. مصرف زیاد آن می‌تواند باعث دفع کلسیم شود.
قهوه درختی است که در نواحی گرمسیری می‌روید و بلندی آن بین ۳ تا ۱۰ متر است. درخت قهوه پس از ۳ تا ۵ سال از زمان کاشت محصول می‌دهد. گلهای سفید قهوه خوش‌بو است و بسیار شبیه به یاسمن. و اما آنچه که ما به نام قهوه می‌شناسیم میوه این درخت است که که برشته و ساییده می‌شود.
1- به دلیل خاصیت نشاط بخشی قهوه، ضد افسردگی است.
۲- نوشیدن یک فنجان قهوه در بسیاری از مواقع سردرد را برطرف می‌کند.
۳-قهوه به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تانن از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.
۴- تحقیقات ۹ ساله دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهد مصرف منظم قهوه به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۴۹ درصدو مصرف نامنظم قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۲۹ درصد کاهش دهد.
۵- محققان هلندی به این نتیجه رسیدند که نوشیدن یک فنجان قهوه در طی روز خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. زیرا ترکیبات موجود در قهوه از جمله منیزیم و پتاسیم به سوخت و ساز قند در بدن کمک می‌کند.
۶- تحقیقات مریم سابقی و یاسر دری، دو محقق ایرانی در آمریکا نشان داده‌است که بوییدن دانه‌های قوه می‌تواند باعث بازگشت اشتهای از دست رفته پس از آشپزی شود. آنان معتقدند که مولکول‌های قهوه با حرکات جنبشی خاص خود باعث جدا شدن مولکول‌های غذا از گیرنده‌های بویایی بینی و بدین ترتیب باعث بازگشت اشتها می‌شود.این دو محقق همچنین این روش را جهت افزایش سلامتی حیوانات در موسسه‌های تحقیقاتی پیشنهاد کرده‌اند.

«من زندگیم را با تعداد قاشق‌های قهوه پیمانه می‌کنم» تی اس الیوت :surprised:
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانه به (Cydonid) است.
نه دوست عزيز/ به علت اينكه از اين مسابقه گذشته و كسي حدس نزده/ اسم اين گياه رو ميگم
آنچوچك/
براي اينكه دوستان ديگه بتونن در مسابقه شركت كنن/
از اقايkelussia
  • طراح سوال ما بشن/ ممنون ميشم/ البته اگر بتونن در مورد اين بذر گياه و يا خود گياه توضيحي بدن و بعد طرح سوال بعدي رو بفرماييند ممنون ميشيم/ متشكرم/بفرماييد.
 

Similar threads

بالا