مسابقه: بذر شناسی گياهان دارويی

*محیا*

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
گياه جوشير (جاشير)

گياه جوشير (جاشير)

بلـــــه :w11:
آفريــــن بر شمــــا خانوم مهندس عزيـــــــــــــز :gol:

next question please :)
ممنونم دوست خوبم :gol:
گياه جوشير (جاشير)
[h=1] [/h]
جاشیر (جوشیر) با نام علمی Prangos Ferulaceae گیاهی است پایا و از خانواده چتریان. این گیاه که در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت طبیعی رشد می کند به دو صورت جاشیر خوراکی و غیر خوراکی که مردم استان از نوع خوراکی آن برای مصارف دارویی استفاده می کنند.

جاشیر یکی از داروهایی است که برای بیماری های کلیوی استفاده می شود و از کوبیده آن برای درمان درد دندان استفاده می شود. از این گیاه در کارهای صنعتی برای تولید مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می شود اسانس این گیاه دارای اثرات ضد میکروبی است اما باید توجه کرد که مصرف زیاد این گیاه سمی و بسیار مضر است و مقدار مصرف و نوع مصرف آن باید تحت نظر پزشک انجام شود. از پایگاه صدا و سیما

جوشير صمغي است كه از گياهي به همين نام گرفته مي شود.
اين گياه يكي از داروهايي است كه براي بيماريهاي كليوي استفاده مي شود. ادرار آور است و حتي در مواردي بند آمده ها را باز مي كند و قطره قطره ادرار كردن كه از مشكلات مجاري ادراري است توسط اين گياه قابل درمان است و بطور كلي باز كننده ي مجاري ادرار مي باشد. مقوي سيستم دستگاه عصبي است. براي سرد مجازها، داروي خوبي است كه در رابطه با لقوه و رعشه استفاده مي شود. از سرشاخه هاي اين گياه به صورت سبزيهاي خوراكي استفاده مي شود. از كوبيده ي برگ و عصاره آنها براي درمان دندان درد استفاده مي شود. از عصاره ريشه آن استفاده هاي صنعتي مي شود مثل تهيه مواد آرايشي يا تهيه مُسكِن.
اين گياه مثل بعضي از گياهان، گياهي سمي است بنابراين مقدار مصرف، زمان مصرف و دوره درماني آن بايد توسط پزشك تعيين شود. اين گياه را همراه مرزن جوش استفاده مي كنند زيرا مرزن جوش عوارضي را كه اين گياه مي تواند بوجود آورد تعديل كرده يا كاهش مي دهد. اين گياه اصولاً در ارتفاعات رويش دارد و داراي گلهاي زرد با ساقه هاي بلند است. از پايگاه اطلاع رساني ميوه و سبزي ايران


نکته :موارد مصرف غذایی و خوراکی جاشیر ( جوشیر )

جاشیر ( با لهجه شیرازی جوشیر ) بیشتر در مناطق و ارتفاعات سردسیر میروید . در استان فارس از جاشیر در سبزی خوردن و برای تهیه سالاد جاشیر و ترشی جاشیر استفاده میکنند ( یا بهتر است بگوییم : میکردند . زیرا در حال حاضر سبزی های بومی در حال انقراض هستند ) . با این سبزی در بهار جاشیر پلو هم تهیه میکنند . برگ های سبزی شبیه شوید است که با برنج مخلوط میشود . گلهای این گیاه شبیه بابونه است . این گیاه را با ماست نیز مخلوط کرده و ماست و جاشیر درست میکنند و در دوغ میریزند . البته کمی مزه تلخ دارد که باید پس از پاک کردن و شستن آن را جوشاند تا تلخی آن گرفته شود . بو و عطر خاصی دارد و از آن برخی املت تهیه کرده و خورش نیز میپزند . این سبزی کوهی در فصل بهار در مراکز فروش سبزیهای کوهی در برخی بازار های شهرهای استان فارس قابل خریداری است .

[h=4][/h]
 

*محیا*

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز


 

Similar threads

بالا