مسابقه: بذر شناسی گياهان دارويی

seyyedalizeinali

عضو جدید
داخل این ظرف :




ذغال میریزند و بعد از گداخته شدن ذغالها بر روی آن بذر مورد نظر را میریزند و عروس را به خانه بخت می فرستند ! هرکسی جواب نده دیگه باید بکشیم خودمونو معصومه جان .... :D
ما که نفهمیدیم چی بود ولی برا این که بچه های این تالار چشم نخورن هرکی داره دود کنه.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
آخه من هرچی فکر میکنم شباهتی بین این بذرا با بذر اسپند نمیبینم! بجر قالب اصلیش البته!
خب همون آقای مدیر. بذرا ممکنه بزرگنماییش خیلی زیاد باشن. حالا بزرگ و کوچک میسوزه به سلامتی مهندسای باشگاه. کور بشه چشم حسود
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
آخه من هرچی فکر میکنم شباهتی بین این بذرا با بذر اسپند نمیبینم! بجر قالب اصلیش البته!


یادم به مسابقه بیست سوالی غضنفر افتاد........ بلهههههه شما درست گفیننننننن ......... هوراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا .... (با صدای صبح جمعه با شما :D )


با اجازه معصومه خانم شما سوال بعدی را بفرمایید :surprised:
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
میبینم که دارید کم کم به نبوغ من پی میبرید! اما من سوال بذری ندارم فعلا... با اجازتون از seyyedalizeinali خواهش میکنیم سوال بعدی رو مرحمت بفرمایند
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
میبینم که دارید کم کم به نبوغ من پی میبرید! اما من سوال بذری ندارم فعلا... با اجازتون از seyyedalizeinali خواهش میکنیم سوال بعدی رو مرحمت بفرمایند
خب آقای نابغه چرا توپو تو زمین یکی دیگه میندازید؟ بفرمایید این چه گیاهیه.pmc.gif
 
آخرین ویرایش:

seyyedalizeinali

عضو جدید
:warn:عزيزم مطمئني اين بذره؟
اين ميوه درخت صدر يا كنار نيست/
ميوه كنار!!!
بعدش سوالتونو عوض كن عزيزم/ اينجا شناختن بذره نه گياه/ شما اول يه بذر گياهي رو بزار تا ما تشخيص بديم مال چه گياهيه/
:warn:اين سوال نا معتبره:warn:
درست فرمودید میوه هست ولی کنار نیست. اینم بذر جدید. 4d176610.jpg البته اگه تونستید اونم تشخیص بدید بگید هرچند که از دور مسابقه حذف شده.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
عناب هم نیست ولی تو همین خانوادس. البته بیشتر بومی های منطقه اینو می شناسن.
پس عزيزم لطف كنن / اسم اين گياه رو بگو/ چون جزو مسابقه نيست / بچه ها وقتي بيان تو اين تاپيك گيج ميشن/
راستي يه نمونه ديگه از بذرت ميتوني برامون بزاري واضح تر باشه/ ممنونم/يه راهنمايي كوچيك ديگه هم انجام بده 12 ساعت تموم شد/ممنونم
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
پس عزيزم لطف كنن / اسم اين گياه رو بگو/ چون جزو مسابقه نيست / بچه ها وقتي بيان تو اين تاپيك گيج ميشن/
راستي يه نمونه ديگه از بذرت ميتوني برامون بزاري واضح تر باشه/ ممنونم/يه راهنمايي كوچيك ديگه هم انجام بده 12 ساعت تموم شد/ممنونم
اسم این گیاه رملیک با نام علمی Zyzyphus numularia هستش که از خانواده عنابه و خواصی تقریباً شبیه کنار داره.
عکس واضحی بهتر از این تو دستم نیست.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
از سوال اصلی دور نشیم:

این بذر چیه؟ http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=71156&d=1321543828
البته عکسش خیلی کوچیکه، زیاد واضح نیس!
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بادرنجبويه/.
تيره نعناع/.
اسم علمي:melissa officinalis<BR>
براي تنظيم و مداواي ناراحتي هاي معده /عليه كاتاره ها معده -روده اي و براي تحريك ترشحات صفراوي استفاده مي گردد/براي نفخ هم كاربرد داره/
ممنونم از سوالتون/
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
بادرنجبويه/.
تيره نعناع/.
اسم علمي:melissa officinalis<BR>
براي تنظيم و مداواي ناراحتي هاي معده /عليه كاتاره ها معده -روده اي و براي تحريك ترشحات صفراوي استفاده مي گردد/براي نفخ هم كاربرد داره/
ممنونم از سوالتون/
کاملاً درسته تشویقشون کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
لطقاً سوال بعدی
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار








نام علمی
Ricinus communis L
نام های انگليسي
Common oil nut tree , Palma christi , castor bean , Castor oil plant
نام های فرانسوي
Rioin
نام های آلمانی
Wumderbaum
نام های ايتاليايي
Ricino , Palma christi , catapuzia maggiore
نام های عربی
خِروَع
نامهاي ديگر
اسامي بومي و محلي ايراني : كرچك ، كِنتِو ، بيد انجير ، تركي كرچك ، طمرا ، بيد انجيل ، كنتور
نام های مترادف
تیره گیاه
فرفيون Euphorbiaceae
زيرگونه‌
ساختار شناسي
گياهي از خانواده فرفيون Euphorbiaceae ، علفي ، يكساله ، با ساقه اي به ارتفاع 2 متر مي باشد . اين گياه در مناطق با آب و هواي گرم و مساعد به صورت پايا ، درختچه اي به ارتفاع 4 تا 6 و حتي 10 متر مي باشد . برگها بزرگ ، منفرد ، پنجه اي شكل شبيه برگ انجير ، مركب از 5 تا 11 لوب عميق دندانه دار ، با دمبرگ بلند ، استتپول هازودافت ، ساقه و برگها با توجه به رقم داراي رنگ هاي سبز ، قرمز ، صورتي و بنفش است . گل ها مجتمع به صورت خوشه به وضع متقابل همراه با برگ هاي انتهايي ساقه قرار دارند كه در ماه هاي مرداد و شهريور ماه ظاهر مي شوند . گل ها به دو نوع نر و ماده مشاهده مي شوند . گل نر داراي كاسه اي مركب از 5 تقسيم و تعداد فراواني پرچم با ميله منشعب و گل ماده داراي كاسه اي مركب از 5 تقسيم با مادگي سه خانه اي است . ميوه كپسول يا پوشينه خاردار ، مدور ، محتوي سه دانه روغن دار مي باشد .
تركيبات شيميايي
روغن كرچك از دانه هاي بدون پوسته سخت فشار استخراجي مي شود . روغن فشار اول كه از دانه ها تهيه مي شود بعد از صاف و بي رنگ شدن مورد استفاده قرار مي گيرد . اين روغن در حدود 60-35 درصد وزن دانه را تشكيل مي دهد و داراي اسيد دي هيدروكسي استئاريك ، اسيد ايزوريسي نولئيك ، مقدار بسيار كم استئارين ، ريسي نولين ، پالمتين و گليسيريدهاي ديگر مي باشد .
در روغن كرچك اسيدهاي چرب به ميزان ، 87 درصد اسيد ريسينولئيك ، 7 درصد اسيد اولئيك ، 3 درصد اسيد لينولئيك ، 2 درصد اسيد پالمتيك و به مقدار جزئي اسيد دي هيدروكسي استئاريك است .
اسيد ريس نولئيك Acide ricinoleique ، با فرمول شيميايي 3O34H18C و وزن مولكولي 45/298 ، به حالت مايع است كه تقريباً معادل 40 درصد كليسيريد اسيدهاي چرب روغن ارگو را تشكيل مي دهد .
ريسين Ricine ، ماده پروتئيني با اثر سمي ، و فرمول شيميايي 2O2N8H8C و وزن مولكولي 16/164 است كه در برگ و دانه كرچك يافت مي شود .
به علاوه در باقيمانده دانه پس از روغن كشي يا كنجاله دانه ها در حدود 5 درصد اسيد گلوتاميك ، ريسين و آرژينين وجود دارد .
خواص درماني
روغن اين گياه داراي اثر مسهل ، ملين است . مغز دانه كرچك مسهل قوي ، اعصاب ، پاك كننده عروق و قاعده آور است و از آن براي درمان سر درد ، رعشه ، فلج ، لقوه ، تنگي نفس ، سرفه هاي سرد ، بيماري هاي ناشي از سردي ، استسقا ، رفع دردهاي پشت و مثانه به كار مي رود و از روغن آن براي رفع يبوست هاي حاد ، التهاب روده ، كرم ، كنترل مواليد و به عنوان قطره چشمي براي برطرف نمودن تحريكات مواد خارجي در چشم و به عنوان حلال براي بعضي از داروها استفاده مي شود .
در فيليپين از تخم كرچك به عنوان ضد روماتيسم مصرف مي شود . و در هندوچين از روغن آن در روش شيمي درماني سرطان براي معالجه از روغن كرچك در موارد سوختگل ها ، سرطان ، آبسه بزرگ يا كفگيرك ، آماسها و تحريكات پوستي ، تومورها ، خارش پوست ، زخم ها و سفتي هاي پستان ، بيماري هاي شوره سر ، ريزش مو ،‌ شوره پلك ، ريزش مژه ، بيماري هاي ويروسي نظير زگيل ها ، زونا ، تبخال ، بيماري هاي ميكروبي و قارچي پوست و مخاط ، بيماري هاي مزمن چشم و درمان خالهاي سياه پوست نيز استفاده مي شود .
طرز استفاده
از روغن كرچك در تهيه بعضي فرآورده هاي صنعتي نظير اسيد سباسيك استفاده مي شود و از روغن كرچك هيدروژنه در تهيه نوعي واكس ، شمع ، كاغذ كربن ، پمادهاي آرايشي بهداشتي به كار مي رود
عوارض جانبي
گياه كرچك از آن جايي كه مسهل آزاردهنده مجراي گوارشي مي باشد در موارد وجود انسداد روده اي و دردهاي شكمي با منشأ نامعلوم ، مصرف روغن كرچك سبب بي اشتهايي ، آشفتگي ، در هم ريختگي حال عمومي ، تهوع ، استفراغ و كوليك ، خونريزي هاي معده و روده ، پيدايش ضايعاتي در كبد و كليه ، تشنج ، اغما ، كاهش فشار خون و نهايتاً منجر به مرگ مي شود .
مقدار دوز كشنده آن از 3 تا 4 دانه حاصل مي شود و سبب مرگ يك شخص بالغ مي شود . با مصرف آن مقاومت ريسين در مقابل آنزيم هاي پروتئوليتيك دستگاه گوارش كه هيدروليز نشده و مقدار زياد آن به خوبي جذب شده ، ايجاد مسموميت مي گردد .
مصرف دانه هاي اين گياه ، سبب پرخوني موضعي و تورم غدد لنفاوي شده و موجب انعقاد فيبرين و تجمع گلبول هاي قرمز مي شود . همچنين روي سيستم عصبي ، بصل النخاع ، كليه ها ، كبد و دستگاه گوارش اثر مي گذارد .
كاربرد در طب سنتي
در استعمال خارجي ، پماد و لوسيون آن در رفع شوره مؤثر است و از مخلوط جوشانده 20 گرم ريشه ختمي در يك ليتر آب به ميزان 200 گرم و 20 تا 50 گرم روغن كرچك و يك عدد زرده تخم مرغ با هم بعد از صاف كردن محلول به صورت تنقيه براي دفع مدفوع در يبوست هاي مزمن به كار مي رود .
شيره برگها براي رفع سنگيني گوش و كري كه در اثر سرما ايجاد شده باشد ، به كار مي رود و براي برطرف كردن سفتي مفاصل ، التيام عفونت چركي نرمه بند دور انگشت دست و پا مبتلا به ويتلا نيز استفاده مي شود . به صورت ضماد ، برگها را چرب و گرم كرده و يا در شير جوشانده سپس از آن به عنوان داروي نرم كننده به كار مي رود . ماليدن عصاره برگ آن جهت التيام بيماري هاي پوستي مانند جرب و رفع آثار كبودي در پوست و مخلوط آن با آب تره براي بواسير مفيد است .
در استعمال داخلي ، از مخلوط 15 تا 45 گرم روغن كرچك ، 20 گرم شربت ليمو و 15 گرم عرق نعنع پوسيون مسهلي به دست مي آيد كه يك بار از آن استفاده مي شود . مصرف جوشانده برگ هاي كرچك به عنوان نرم كننده سينه ، ضد سرفه و جوشانده پوست ريشه آن براي برطرف كردن دل پيچه و باز كردن انسداد مجاري مفيد مي باشد .
پراكندگي جهاني
شرق و شمال شرقی افریقا تا خاور میانه بوده,و در سراسر مناطق حاره اهلی شده اند.
پراكندگي جغرافيايي در ايران

  • اين گياه بومي حبشه است و در اكثر نواحي ايران به ويژه در خراسان ، جنوب ايران و بلوچستان كشت مي شود .
مکان رویش
دوره رویش
نحوه پرورش
گیاه کرچک بیشتر با بذر تکثیر می شود.در مناطق معتدل و سرد کشور کشت بهاره و جوی و پشته ای این محصول توصیه می شود.در شرایط اب و هوایی با تابستان گرم,ابیاری 10 تا 15 روز یکبار ضروری است.
نحوه برداشت
از هر هکتار کرچک حدود 1 تن بذر می توان بدست اورد.چنانچه برداشت مکانیزه انجام شود باید از مواد برگ ریز که در اثر محلول پاشی ان روی گیاهان,برگ ها ریزش پیدا می کنند,استفاده شود.به طور معمول در ارقام پا بلند کرچک,کپسول ها شکوفا هستند,بنابراین ریزش دانه نسبت به ارقام پا کوتاه بیشتر است.
بخش موثردراندام گیاه

  • برگ
منابع
مير حيدر ، حسين - معارف گياهي - جلد 6
زرگري ، علي - گياهان دارويي - جلد 4
حاجي شريفي ، احمد - اسرار گياهان دارويي
دايره المعارف گياهان دارويي ايران - جلد 1
صمصام شريعت ، هادي ، فريبرز معطر - گياهان و داروهاي طبيعي ( مفردات پزشكي )
رجحان ، محمد صارق - بهداشت و درمان با گياهان دارويي و فارماكوگنوزي
احتياط مصرف و تداخلات گياهان دارويي
ولاگ ، ژان وژيري استودولا - گياهان دارويي - ترجمه ساعد زمان

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاتوره/

تاتوره یک گیاه علفی یکساله‌است که از خرداد تا مهر گل می‌دهد و به احتمال زیاد بومی شمال شرقی آمریکای شمالی می‌باشد و از آنجا به دیگر مناطق آمریکا، اروپا و سایر مناطق دنیا وارد شده‌است. تاتوره در زمینهای بایر، کنار جاده و نزدیک مناطق مسکونی در ارتفاعات کم تا نسبتاً زیاد در بیشتر مناطق معتدله و نیمه حاره نیمکره شمالی یافت می‌شود. امروزه این گیاه در تمام کشورهای دنیا یافت می‌شود. بیشتر داروی خام در برگهای گیاهان گلدار و بندرت دربذور رسیده وجود دارد. برگها را در سایه یا در گرمای مصنوعی حدود ۵۰ درجه سانتی گراد خشک می‌کنند. دارو طعم تلخ و شوری دارد. با توجه به اینکه گیاه شدیدا سمی است دقت زیادی هنگام جمع آوری باید صورت گیرد . برگها حاوی الکالوئیدهای تروپان سمی به مقادیر ۵/۰ درصد بوده و علاوه بر آن بذور حاوی حدود ۲۰ درصد روغن می‌باشند. عمل الکالوئیدهای تروپان و موارد استفاده آن همانند بذر البنج و بلادون می‌باشد.دارو بعضی اوقات در سیگارهای ضد تنگی نفس استفاده می‌شود. تاتوره معمولاً بصورت وحشی جمع آوری می‌شود. انواع زراعی آنهایی هستند که برای تهیه دارو استفاده می‌شوند بخصوص گونه‌هایی که غنی از اسکوپولامین می‌باشند مانند Datura innoxia (مناطق حاره‌ای آمریکا) D.metel (مناطق حاره و نیمه حاره آسیا و آفریقا) یا ارقامی از D.Stramonium بخصوص آنهایی که کپسول‌های بدون برآمدگی و محتوای بیشتر آلکالوئید هستند. این گیاه از نیمه دوم قرن شانزدهم در اسپانیا شناخته شده بود و به دیگر کشورها به‌عنوان یک گیاه زینتی وارد شد. یک قرن بعد از این وضعیت خارج شد و به‌عنوان یک گیاه وحشی مستقر گردید. بازگشت به صفحه خواص دارویی گیاهان
۲ تاتوره DATURA STRAMONIUM: نام داتورا (DATURA) که به زبان لاتین به این نبات داده شده مشتق از نام فارسی تاتوره‌است زیرا این نبات اصلاً ً بومی ایران بوده به نام‌های تاتوله، جوزماش، نبات اهریمنی، علف شیطان و غیره نیز نامیده می‌شود. دسقوریدس و تئوفر است دو تن از علمای قرن اول و دوم یونان این گیاه را جزو نباتات سمی نام برده‌اند. در قدیم این گیاه در داروسازی مصارف زیاد داشته و در طب انسانی و دامپزشکی به کار می‌رفته‌است تاتوره به طور وحشی در زمین‌های لم یزرع و کنار جاده‌ها می‌روید.این نبات بومی مشرق زمین بوده منشاء اصلی آن کناره بحر خزر است، در اواسط قرون وسطی به تمام اروپا و بعد به آمریکا و نقاط دیگر برده شده‌است و در اکثر ممالک دنیا به مقدار فراوان وجود دارد تاتوره درخچه ایست یک ساله با ساقه‌ای بی کرک و منشعب به طول ۴۰ سانتی متر تا ۲ متر استوانه شکل وبه رنگ سبز، قطر ساقه اصلی نسبت به رشد گیاه به ۱-۲ سانتی متر می‌رسد. برگ‌های این گیاه معمولاًمتناوب بوده صفحه آنها پهن و بیضی نوک تیز و یا منظم و مدور است طول برگ‌ها ۱۰-۱۲ و عرض شان ۶-۸ سانتی متر است اگر کمی از برگ تازه تاتوره را در دست له نمائید بویی تهوع آور وغیر مطبوع از آن متصاعد می‌گردد. ولی برگ خشک شده بوی خیلی کمتری دارد برگ‌ها گس، قی آور و دانه کمی تلخ است گل‌های تاتوره شبیه شیپور و تک تک می‌باشد و در گل بیش از یک یا دو روز دوام ندارد. دانه‌های تاتوره شبیه دانه‌های سماق و شکل شان قلوه‌ای و در دو سطح جانبی صاف و هموار و در سطح زیری و روئی زگیل دار است. رنگ این دانه‌ها سیاه مایل به قهوه‌ای است و بزرگی آنها ۴-۵ میلی لیتر است میوه آن بیضی شکل خاردار و کپسول است که با چهار شکاف باز می‌شود. ماده سمی این گیاه ماده «داتورین» است. داتورین از سه آلکالوئید آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین تشکیل یافته‌است. این آلکالوئیدها در نبات به حالت ترکیب با اسید مالیک، اسید اتروپیم و اسید داتوریک وجود دارد که در بین آنها مقدار آلکالوئید هیوسیامین از سایرین بیشتر است. اظهار می‌دارند تاتوره بوته‌ای است که در ساحل نهرها می‌روید و دارای یک نوع آلکالوئید است که باعث مسمومیت اعصاب شده و در صورتی که خورده شود باعث نفخ، بی قراری، فلج و کوری مطلق و مرگ سریع شتر خواهد شد. درمان : برای نجات مسموم بایستی سم وارد شده به معده را با استفاده از داروی قی آور خارج نمود، زیرا حالت استفراغ غالباً خود به خود ایجاد نمی‌شود و معمولاً ً از ضد سم هائی نظیر مورفین یا پیلوکارپین استفاده می‌شود خوراندن قهوه غلیظ ومحرک‌های مختلف و غیره مفید است

پونه معطر متعلق به خانوادهٔ نعناع و به شکل بوته‌های کوتاهی در روی زمین می‌روید و ساقه مستقیم آن تا ۳۰ سانتیمتر هم رشد می‌کند. ساقهٔ شاخه دار و چهار بر آن دارای برگهای تخم مرغی شکل است که با کرک کم پشتی پوشیده شده‌اند و به رنگ سبز مایل به خاکستری هستند. لبه‌های برگها دندانه دار و یا به شکل حلوزونهای دو کپه‌ای می‌باشند. پونه بوی تندی شبیه نعناع از خود متصاعد میسازد. در اواخر تابستان، گلهای دو لبه‌ای آبی رنگ مایل به بنفش در محور برگها شکوفه می‌کنند و تشکیل حفه‌های گل فشرده‌ای را می‌دهند. ۴ یافته‌های محققان ایرانی نشان داد: عصاره بذر گیاه «تاتوره» قادر است درد حاد افزایش یافته به وسیله دیابت را به میزان معنی‌داری کاهش دهد.
با بررسی اثر ضد دردی عصاره الکلی بذر گیاه تاتوره در موش‌های صحرایی نر دیابتی ناشی از تزریق «استرپتوزوتوسین» انجام شده، واکنش به درد حاد و مزمن ناشی از صحفه داغ و فرمالین به دنبال مصرف «استرتپوزوسین» و دیابتی شدن موش‌های صحرایی به میزان معنی‌داری افزایش پیدا می‌کند.
همچنین عصاره الکلی بذر گیاه تاتوره در دوزهای بالای mg/kg/BW ۵۰ توانایی کاهش درد افزایش یافته در آزمون‌های صفحه داغ و فرمالین (به ویژه در ۱۰ دقیقه بعد از تزریق فرمالین) را داراست، اما عصاره گیاه در این دوز و بالاتر بر هیپر آلژزیای مزمن ناشی از تزریق فرمالین اثر معنی‌داری ندارد.
دیابت و به ویژه عوارض ناشی از آن که به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها که در سنین متفاوت و با علل مختلف بروز می‌کند، افراد درگیر را با مشکلات فراوان روبرو کرده‌است.
از جمله مهم‌ترین این عوارض افزایش حساسیت به عوامل دردزا (هیپرالژزی) و در بعضی موارد افزایش آستانه درد (آلودینیای ناشی از نور و پاتی) را می‌توان نام برد.
با توجه به آثار سوء و عوارض جانبی داروهای شیمیایی بر بدن بیماران، در دهه‌های اخیر استفاده از طب سنتی به خصوص گیاه درمانی بیشتر مد نظر محققان قرار گرفته‌است.
گیاه تاتوره.Datura stramonium L از گیاهان طبی است که در ایران به عنوان داروی ضد درد خوبی معرفی شده‌است، اما مشخص شده مصرف بی‌رویه این گیاه (در انسان به شکل سیگار) موجب بروز عوارضی مثل افزایش فعالیت ترشحی و حرکت دستگاه گوارشی می‌شود.
بررسی‌های انجام شده به وسیله محققان نشان داده‌است که این گیاه حاوی الکالوییدهای متعدد تقلید کننده سیستم پاراسمپاتیک است.
ترکیبات الکالوییدی مانند آگونیست‌های موسکارینی دارای اثرات ضد دردری قوی هستند، با توجه به این که گیاه تاتوره غنی از این ترکیبات می‌باشد، بنابراین احتمال دارد که این گیاه به خصوص بذر آن که منبع سرشاری از این ترکیبات است، بتواند اثرات ضد هیپرآلژزی از خود نشان دهد.

تاتوره/
اسم علمي:datura
تيره سيب زميني
اسم علمي:thorn - apple
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا