بسم الله الرحمن الرحیم
اکثریت،تعبیری که از روزه گرفتن داریم چشیدن طعم گرسنگی ست چون تعبیری که از نماز داریم،خم و راست شدن.
چنانچه تعبیر دومی جز درد کمر فرجی ندارد،تعبیر نخست نیز جز گرسنگی و زجر بی فایده،بی حاصل است.
بی فایده،بر اینکه در دین ما،نیت از ارکان است.چنانکه بر نیت و اصل موضوع غافل است ،راه کج است و اگرچه راست نیز باشد،قدم کج است و این هیچ است.
می توان فسلفه ی برخی امور را به ادراک، درک کرد،به لامسه حس کرد به ندای ابر حس،آگاه شد.اگرچه اصل آن مبهم باشد.گاهاً باید پذیرفت اگرچه دانا به آن نباشیم.
اینک در باب صیام بیاندیشیم،سخن گوییم،اگرچه تماماً صدق نباشد با این حال تفکر کنیم.هر آنچه هم باشد، آنچه که در سر اکثریت ماست،نیست.
اینک هر فصل را در باب مسأله ای بحث کنیم که اکثریت در درک صحت و سقم آن عاجز شده ایم.
اکثریت،تعبیری که از روزه گرفتن داریم چشیدن طعم گرسنگی ست چون تعبیری که از نماز داریم،خم و راست شدن.
چنانچه تعبیر دومی جز درد کمر فرجی ندارد،تعبیر نخست نیز جز گرسنگی و زجر بی فایده،بی حاصل است.
بی فایده،بر اینکه در دین ما،نیت از ارکان است.چنانکه بر نیت و اصل موضوع غافل است ،راه کج است و اگرچه راست نیز باشد،قدم کج است و این هیچ است.
می توان فسلفه ی برخی امور را به ادراک، درک کرد،به لامسه حس کرد به ندای ابر حس،آگاه شد.اگرچه اصل آن مبهم باشد.گاهاً باید پذیرفت اگرچه دانا به آن نباشیم.
اینک در باب صیام بیاندیشیم،سخن گوییم،اگرچه تماماً صدق نباشد با این حال تفکر کنیم.هر آنچه هم باشد، آنچه که در سر اکثریت ماست،نیست.
اینک هر فصل را در باب مسأله ای بحث کنیم که اکثریت در درک صحت و سقم آن عاجز شده ایم.