◄[ پرسش پاسخ هاي مرتبط با ســـازه ها ]►

ebrahim110

عضو جدید
جهت بهره گیر از يک پروفيل با شماره پايين تر در يک تير مشخص نیاز به بکارگيری ورق های تقویتی در هر دو بال می باشد. هدف از استفاده از چنين ورق هایی بالا بردن مدول مقطع تير و در نتيجه افزایش مقاومت خمشی تیر با شماره پایین تر می باشد. از این روش در ساختمانهای فولادی جهت تیپ بندی تیرهای یک طبقه استفاده می شود. شایان به ذکر است که یک پروفیل با شماره پایین تر که همراه ورق تقویتی می باشد ، از نظر مالی نیز نسبت به پروفیل بدون ورق تقویتی با صرفه تر است.

جهت محاسبه مساحت مقطع عرضی هر یک از ورق ها داریم :

APL=( wreq-wb )/ hb

Wreq : مدول مقطع مورد نیاز

Wb : مدول مقطع تیر با شماره پایین تر

hb : ارتفاع تیر با شماره پایین تر




ضخامت ورق نبایستی از ضخامت بال (tf ) بیشتر باشد.

در ضمن نیاز نیست که این ورقها در سرتاسر بال تیر گسترده شوند. بلکه صرفا در محل لنگر ماکزیمم نیاز به بهره گیری از ورق تقویتی می باشد. به عنوان مثال در تیر دو سر مفصل که لنگر ماکزیمم در وسط قرار دارد ، L/2 از فرمول زیر در سمت راست وسط تیر و L/2 مابقی در سمت چپ وسط تیر قرار می گیرد.




L =(( wreq-wb)/ wreq)1/2 + 3 bf

bf : عرض بال پروفیل با شماره پایین تر
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ebrahim110

عضو جدید
طراحی ديوار برشی

طراحی ديوار برشی

با نيروهاي جانبي مؤثر بر يك سازه ( در اثرباد يا زلزله ) به طرق مختلف مقابله مي شود كه اثر زلزله بر ساختمانها از سايراثرات وارد بر آنها كاملا متفاوت مي باشد . ويژگي اثر زلزله در اين است كه نيروهايناشي از آن به مراتب شديدتر و پيچيده تر از ساير نيروهاي مؤثر مي باشند . عناصرمقاوم در مقابل نيروهاي فوق شامل قاب خمشي ، ديوار برشي و يا تركيبي از آن دو ميباشند . استفاده از قاب خمشي به عنوان عنصر مقاوم در مقابل نيروهاي جانبي بخصوص اگرنيروهاي جانبي در اثر زلزله باشند احتياج به جزئيات خاصي دارد كه شكل پذيري كافيقاب را تأمين نمايد .اين جزئيات از لحاظ اجرايي غالبا دست و پاگير بودهو در صورتي مي توان از اجراي دقيق آنها مطمئن شد كه كيفيت اجرا و نظارت در كارگاهخيلي بالا باشد از لحاظ برتري مي توان گفت كه ديوار برشي اقتصادي تر از قاب مي باشدو تغيير مكانها را كنترل مي كند در حالي كه براي سازه هاي بلند قاب به تنهايي نميتواند در اين زمينه جوابگو باشد . حال به ذكر چند نمونه از ديوارهاي برشي ميپردازيم :
1-ديوار هاي برشي فولادي : بعضي مواقع ورقهاي فولادي به عنوان ديوارهايبرشي بكار مي روند . براي جلوگيري از كمانش موضعي چنين ديوارهاي برشي فولادي لازماست از تقويت كننده هاي قائم و افقي استفاده شود.
2-ديوارهاي برشي مركب : ديوارهايبرشي مركب شامل : ورقها ي تقويت شده فولادي مدفون در بتن مسلح ، خرپاهاي ورق فولاديمدفون در داخل ديوار بتن مسلح و ديوارهاي مركب ممكن ديگر ، كه تماما با يك قابفولادي و يا با يك قاب مركب تؤام هستند مي شود .
3- ديوارهاي برشي مصالح بنايي : ازدير زمان در ساختمانهاي مصالح بنايي از ديوارهاي مصالح بنايي توپر غير مسلح استفادهمي شده است ولي روشن شده است كه اين ديوارها از نقطه نظر مقاومت در مقابل زلزله ضعفدارند و لذا اكنون به جاي آنها از ديوارهاي برشي مسلح نظير ديوارهاي با آجر تو خاليو پر شده با دوغاب استفاده مي شود . 4-ديوارهاي برشي بتن مسلح : نوع ديگري ازديواهاي برشي ، ديوارهاي برشي بتن مسلح است كه در اين مقاله به آن مي پردازيم. يكياز مطمئن ترين روشها براي مقابله با نيروهاي جانبي استفاده از ديوار برشي بتن مسلحاست . ديوار برشي به عنوان يك ستون طره بزرگ و مقاوم در برابر نيروهاي لرزه اي عملمي كند و يك عضو ضروري براي سازه هاي بتن مسلح بلند و يك عضو مناسب براي سازه هايمتوسط و كوتاه مي باشد . انواع ديوار برشي بتن مسلح : دو نوع ديوار برشي بتن مسلحوجود دارد : 1-ديوار برشي در جا : در ديوار برشي در جا به منظور حفظ يكنواختي وپيوستگي ميلگرد هاي ديوار ، به قاب محيطي قلاب مي شوند . 2-ديوار برشي پيش ساخته : در ديوار هاي برشي پيش ساخته يكنواختي و پيوستگي با تهيه كليه هاي ذوزنقه شكل درطول لبه هاي پانل و يا از طريق اتصال پانلها به قاب توسط ميخهاي فولادي صورت ميگيرد . تأثير شكل ديوار : تعبيه بال در ديوارها براي پايداري و شكل پذيري سازهبسيار مفيد مي باشد . نيروهايي كه به ديوارهاي برشي وارد مي شوند : به طور كليديوار هاي برشي تحت نيروهاي زير قرار مي گيرند :
1-نيروي برشي متغير كه مقدار آن درپايه حداكثر مي باشد .
2-لنگر خمشي متغير كه مقدار آن مجددا در پاي ديوار حداكثراست و ايجاد كشش در يك لبه ( لبه نزديك به نيروها و فشار در لبه متقابل مي نمايد)با توجه به امكان عوض شدن جهت نيروي باد يا زلزله در ساختمان ، كشش بايد در هر دولبه ديوار در نظر گرفته شود.
3-نيروي محوري فشاري ناشي از وزن طبقات كه روي ديواربرشي تكيه دارد .
توجه : در صورتي كه ارتفاع ديوار برشي كم باشد ، غالبا نيروي برشيحاكم بر طراحي آن خواهد بود ليكن اگر ارتفاع ديوار برشي زياد باشد لنگر خمشي حاكمبر طراحي آن خواهد بود . به هر حال ديوار بايد براي هر دو نيروي فوق كنترل و درمقابل آنها مسلح گردد.
طراحي ديوار برشي در مقابل برش :
اگر Vu تلاش برشي نهايي درمقطع مورد طراحي باشد بر طبق آيين نامه ايران بايدVu=5υchd=φchd(fc)^0.5 تعييننيروي برشي مقاوم نهايي بتن :
الف- حالتي كه ديوار تحت اثر برش يا تحت اثر تؤام برشو فشار قرار دارد Vc=υcbwd:
ب- حالتي كه ديوار تحت اثر برش و كشش فرار دارد: Vc=υc(1+Nu/(3Ag))bwd (A) در اين رابطه كميت Nu/Ag بر حسب ( N/mm^2 ) مي باشد و Nuدر اين رابطه منفي مي باشد حال اگر محاسبه نيروي برشي مقاوم نهايي بتن ( Vc) باجزئيات بيشتر مورد نظر باشد آنرا برابر با كمترين مقدار به دست آمده از دو رابطهزير در نظر گرفته مي گيريمو Vc=1.65υchd + (Nud)/(5Lw) وVc=(0.3υc+(Lw(0.6υc+0.15Nu/(Lwh)))/(Mu/Vu-Lw/2))hd Nu
نيروي محوري براي فشارمثبت و براي كشش منفي است چنانچه Mu/Vu-Lw/2 منفي باشد رابطه A بكاربرده نمي شود . نيروي برشي مقاوم نهايي Vc براي كليه مقاطعي كه در فاصله اي كمتر از كوچكترين دومقدار Lw/2 و hw/2 از پايه ديوار قرار دارند برابر با مقاومت برشي مقطع در كوچكتريناين دو مقدار در نظر گرفته مي شود .
نيروي برشي مقاوم نهايي آرماتور ها (Vs) ازرابطه زير محاسبه مي شود Vs = φsAvfy d/S2 Av سطح مقطع آرماتور برشي در امتدادبرش و در طول فاصله S2 مي باشد چنانچه مقدار Av را در اختيار نداشتيم مي توان Vs رااز رابطه زير به دست آورد Vs=Vu-Vc سپس به كمك رابطه فوق Av را به دست مي آوريم . براي تأمين برش مقاوم Vsعلاوه بر آرماتور هاي برش افقي Av آرماتور هاي برشي قائمنيز بايد در ديوار پيش بيني شود آرماتور گذاري در ديوار مطابق زير انجام مي شود : چنانچه Vu=0.0025 فاصله ميلگرد هاي (S2 ) از هم نبايد از مقادير زير بيشتر باشد : ρn= 3h Lw/5 350سطح مقطع كل بتن در امتداد برش / سطح مقطع آرماتور برشي در امتدادعمود بر برش نبايد كمتر از 0.0025 و يا كمتر از مقدار زير در نظر گرفته شود : ρn=0.0025+0.5(2.5-hw/Lw)( ρh-0.0025) لزومي ندارد ρn>ρh در نظر گرفته شود . طراحي ديوار برشي در مقابل خمش : چنانچه ارتفاع ديوار برشي بلندتر از دو برابر عمقآن باشد مقاومت خمشي آن مشابه تيري كه آرماتور گذاري آن در لبه هاي آن متمركز استمحاسبه مي شود .
مقاومت خمشي Mu يك ديوار برشي مستطيلي نظير ديوار برشي اين چنين محاسبه مي شود : Mr=0.5AsφsFyLw(1+Nu/(AsφsFy))(1-C/Lw) در رابطه فوق : Mr مقاومت خمشي نهاييديوار :Nu نيروي محوري موجود در مقطع ديوار: As سطح مقطع كل آرماتور هاي قائمديوار Fy : تنش تسليم فولاد : Qs ضريب تقليل ظريب فولاد Lw : طول افقي ديوار مقدار C/Lw از رابطه زير به دست مي آيد C/Lw=(w+α)/(2w+0.85β1) مقدار β 1 از روابط زيربه دست مي آيد : Fc=55 N/mm^2 β1=0.65، w=As/(Lwh)*(φsFy)/( φcfc) φs=0.85 φc=0.6 a=Nu/(Lw*h*φcfc) h عرض ديوار : Fc مقاومت فشاري بتن ابتدا با توجه به آرماتورهاي قائم حداقل كه به علت نيازهاي برشي در ديوار تعبير شده اند ظرفيت خمشي مقطع رابه دست مي آوريم . همواره بايد ظرفيت خمشي بزرگتر يا مساوي نيروي خمشي نهايي ديوارباشد.
( Mr>=Mu) چنانچه ظرفيت خمشي كمتر از نيروي خمشي ديوار به دست آيد بايديا با كاهش فواصل يا افزايش قطر آرماتور هاي قائم مقدار As آنقدر افزايش يابد تاخمش بزرگتر از لنگر خمشي مقطع گردد . شكست برشي لغزشي : در شكست برشي لغزشي ، ديواربرشي به طور افقي حركت مي كند براي جلوگيري از اين نوع شكست آرماتورهاي تسليح قائمكه به طور يكنواختي در ديوار قرار گرفته اند مؤثر خواهد بود و تسليح قطري نيز ميتواند مؤثر باشد . در قسمت زير انواع مودهاي شكست يك ديوار برشي طره اي گفتهشده است : الف ـ گسيختگي خمشي ب ـ شكست لغزشي ج ـ شكست برشي د ـ دوران پي ديوارهايبرشي با بازشو ها: شكست برشي يك ديوار برشي با بازشو ها ، اگرچه مي توان با به كار بردن مقدار زيادي خاموت باعث اتلافانرژي شد اما نمي توان انتظار شكل پذيري زيادي از آن داشت بنابراين بهتر است درچنين شرايطي از تسليح قطري استفاده كرد.
http://www.omransazehparsian.blogfa.com
www.ospc.blogfa.com
 

m.masoud saffari

عضو جدید
بارگذاری

بارگذاری

بارهاییکه روی ساختمان وارد می شوند یا مستقیمآ به وسیله طبیعت و یا به وسیله انسان ایجادمی گردند. به عبارت دیگر برای بار روی ساختمانها دو منبع اصلی وجود دارد، یکیژئوفیزیکیو دیگری مصنوعی.
نیروهای ژئوفیزیکی را که نتیجه تغییرات مداوم در طبیعتهستند ممکن است به نیروهایجاذبه زمین، وزن ساختمان خودش ایجادنیروهایی در سازه می کند که موسوم به بار مرده است واین بار در تمام طول عمرساختمان ثابت باقی می ماند.
اشکال همیشه در حال تغییر ساختمان نیز تایعاثرات جاذبه زمین است که ایجاد تغییراتی در بارها در طول زمان می کند.بارهای ناشیاز تغییراتجویبازمان و مکان تغییر می کنند و به شکلباد،حرارت،رطوبت،باران،برف، ویخظاهر می شوند. نیروهای زلزله از حرکت نامنظم زمین یعنی زمین لرزه ایجاد مشوند.
منابع بارگذاری مصنوعی ممکن استتکان ناشی از حرکت اتومبیل ها،آسانسورها، ماشینهای مکانیکی و غیره و یاممکن است تغییر مکان افراد، وسایل و یا نتیجه ضربه و انفجار باشند. به علاوه ممکناست نیروهایی در زمان تولید و اجرا در سازه به وجود آبد. پایداری ساختمان ممکن استایجاب پیش تنیدگی کند که باعث ایجاد نیرو در ساختمان می شود.
منابع بارهایژئوفیزیکیو مصنوعی در ساختمان غالبآ به یکدیگر بستگی دارند. جرم، اندازه، شکل و مصالح یکساختمان در روی نیروهای ژئوفیزیکی اثر می گذارند. برای مثال اگر عناصر ساختمان درمقابل تغییرات درجه حرارت و رطوبت نتوانند به آزادی واکنش نشان دهند و گیردار باشندنیروهایی در ساختمان ایجاد می شود.
برای اینکه اطمینان حاصل شود که مشکلاتآتی از بین رفته و بازده سازه ای حاصل شده باشد لازم است که مطالعات دقیق جوابتئوری ساختمان به اثرها انجام گیرد. طراح باید نیروها و اثر بارگذاری مربوطه را درککند تا ساختمان بی خطر و قابل استفاده باشد.
:: بار مرده ساختمان

بارهای ناشی از نیروی جاذبه زمین را متوان به دو دسته مجزا تقسیم کرد:
اساتیکی و دینامیکی: بارهای استاتیکی همیشه جزء ثابتی ازسازههستند. بارهای دینامیکی موقتی هستندیعنی با تغییر زمان و فصل تغییر می کنند، یا تابع مکان داخل یا روی سازه هستند.
بارهای مرده را ممکن است به صورت بارهای استاتیکی که در اثر وزن اجزاء سازهایجاد می شوند تعریف کرد.نیروهایی که منجر به بار مرده می شوند عبارتند از: قسمتهایباربر ساختمان،کف،روکاریسقف،دیوارهای جدا کننده ثابت،پوششنما،مخزنهای انباری،سیستمهای توزیع مکانیکیو غیره. مجموعوزنهای همه این قسمت ها بار مرده ساختمان را تشکیل می دهد.
به نظر می رسدکه تعیین وزنمصالحو از آنجا بار مرده ساختمان کار سادهای باشد. اما به دلیل مشکلات گوناگون در تجزیه و تحلیل دقیق بارها تخمین بارها ممکناست 15 تا 20 درصد و یا حتی بیشتر در خطا باشد.
در مرحله اولیه طرح برایمهندس محاسب پیش بینی دقیق وزن مصالح ساختمانی که هنوز انتخاب نشده اند کاری غیرممکن است. مصالح ناسازه ای مشخصی که باید انتخاب شوند شامل صفحات پیش ساخته نما،لوازم روشنایی، قطعاتسقف،لوله ها، مجرا ها، خطوطبرق ،و اجزای نیازمندیهایداخلی خاص ساختمان می باشند.
وزن عناصر تقویت کننده و اتصالات در سازه هایفولادیفقط بهصورت درصدی از وزن کل تخمین زده می شود. وزن واحد حجم مصالح که به وسیله تولیدکنندگان یا آئین نامه ها داده می شود همیشه با وزن واحد حجم محصول تولید شده مطابقتندارد. اندازهای اسمی اجزاء ساختمان ممکن است با اندازه های واقعی اختلاف داشتهباشد .
:: بار زنده ساختمان

فرق اساسی بارهای زنده بابارهای مردهدر این است که بارهای زندهمتغیر و غیر قابل پیش بینی هستند. تغییر در بارهای زنده نه تنها در طول زمان اتفاقمی افتد بلکه همچنین تابعی از مکان می باشد. این تغییر ممکن است در مدت زمان کوتاهیا طولانی صورت گیرد. بدین ترتیب تقریبآ غیر ممکن است که بارهای زنده را به صورتاستا تیکی تخمین زد. بارهایی که بوسیله اشیاء یا اشخاص در ساختمان ایجاد می شوند بهنام بارهای سکنی موسوم هستند. این بارها شامل وزن اشخاص، مبل ها، جدا کننده هایمتحرک، گاو صندوق ها، کتابها و دیگر بارهای نیمه دائم و موقتی که روی ساختمان اثرمی کنند ولی جزئی ازسازهنیستند و جزء بار مرده به حساب نمیآیند .
بارهای متمرکز، نشان دهنده اثر بار منفرد ممکن در نقاط بحرانی مثلکفهای پله، سقفهای قابل دسترس، گاراژهای توقف و دیگر نقاط آسیب پذیر با تنشهایمتمرکز زیاد می باشند.
:: بار اجرایی ساختمان

اجزاءسازهبه طور کلی برایبارهای مردهو زندهطرح می شوند. اما یک قطعه سازه ممکن است در موقع اجرای ساختمان تحت بارهایی خیلیبیشتر از بارهای طرح قرار بگیرد. اینگونه بارها که موسوم به بارهای اجرائی هستندقسمت مهمی را در طرح اجراء سازه تشکیل می دهند.
هر پیمانکاری در طول زمانروش اجرایی را توسعه می دهد که برای خودشاقتصادیبودنش ثابت شده است. هر چند که معمار ممکن است ساختمان را طوری طرح کند که برای یکروش اجرایی معینی مناسب باشد، او ممکن است که از روشهای اجرایی یکایک پیمانکارانآگاهی نداشته باشد. پیمانکاران معمولآ مصالح و وسائل سنگین را روی سطح کوچکی ازسازهانباشته می کنند. این عمل ایجاد بارهای متمرکزی میکند که خیلی بیشتر از بارهای زندهفرض شده برای سازه طرح شده می باشد .در چنین شرایطی شکست نتیجه شده است .
یک مشکل اساسی در اجرای سازه هایبتنیوقتی ایجاد می شود کهپیمانکار پایه های تقویتی و قالب بندی را قبل از انقضای مدت کافی برای عمل آمدن بتنبردارد. مقاومت بتن با زمان زیاد میشود. ولی از آنجایی که برای پیمانکار زمان پولاست او ممکن است قالب ها را قبل از اینکه بتن به مقاومت حداقل طرح برسد بردارد. درچنین صورتی جزئی از سازه ممکن است تحت اثر بارهائی قرار بگیرد که قادر به تحمل آنهانباشد و شکست حاصل شود.
:: بارهای برف ، باران و یخ

مشاهده ارتفاع و تراکمبرفدر طول سالیان دراز منجربه پیش بینی معقول حداکثر بار برف شده است. بار برف را لازم است فقط برای بامها وسطوح دیگر ساختمان که ممکن است برف جمع کننده از قبیل حیاط های بالا آوردهشده،بالکن ها و سقف های آفتابگیر در نظر گرفت. بار برف که به وسیله آئین نامه هاتعیین شده است بر اساس حداکثر برف روی زمین می باشد. غالبآ این بارها بیشتر از باربرفی که روی بام اثر میکند می باشد. زیرا باد مقداری از برف های شل را از روی بامبه دور می ریزد یا بدلیل از دست رفتن گرما از طریق بام، برفآبوبخارمی شود. آئین نامه ها معمولآ در صدی ازبار برف را روی بام شیب دار کم می کنند، زیرا روی چنین سطوحی برف به سهولت از رویبام به پائین می لغزد. ولی بعضی از انواع بام ها ممکن است روی رفتار باد اثربگذارند و باعث شوند که بار برف به مقدار زیاد در یک قسمت ازبامذخیره شود.با وجود اینکه اغلب در محاسبهبارزندهبه آب فکر نمی شود حتمآ باید در موقع طرح آنرا به خاطر داشت. بار باران بهطور کلی کمتر از بار برف است، ولی باید به خاطر داشت که ذخیره شدن آب منجر به مقدارقابل ملاحظه ای بار می شود.
همچون که آب جمع می شود بام تغییر شکل داده خممی شود و این باعث می شود که آب بیشتری جمع شود و منجر به تغییر شکل زیاد تری گردد. این پدیده که موسوم به حوض شدن می باشد ممکن است باعث فرو ریختن نهایی بام شود.
یخروی اجزاء بیرون آمده به خصوص روی قطعاتتزئینی خارجی که در غیر این صورت جز بار وزنشان باری دریافت نمی کنند جمع می شود. از این رو لازم است که این قطعات چنان طرح و اتصال داده شوند که بارهای سنگینقندیلهای یخرا تحمل کنند. به علاوه، تشکیل یخ روی سازه های خرپایی باز باعث ازدیادسطح و وزن شده که منجر به اضافه شدن باد می شود.
:: بار باد روی ساختمان

آسمانخراشهایاولیه به اثرات پیچیده نیروی جانبی ایجاد شده بوسیله باد آسیب پذیرنبودند.وزن عظیم ساختمان بادیوارهای باربرساخته شده از مصالح بناییچنان بود که نیروی باد قادر نبود به نیروهای جاذبه به زمین غلبه کند. حتی موقعی کهروشدیوار حمالبوسیلهسازه قاب صلبدر اواخر قرن 19 جایگزین شد،نیروی جاذبه عامل تعیین کننده اصلی بود.
نماهای سنگی سنگین با بازشدگی هایکوچک، ستونهای نزدیک به هم، قطعات سرهم شده حجیم قابها، و دیوارهای جداکننده سنگینهنوز چنان وزنی را ایجاد می کردند که عمل باد یک مشکل اساسی نبود.
آسمانخراشهای دیوار شیشه ای سالهای 1950 با فضای باز داخلی مطلوب و وزن نسبتا کم برایاولین بار در مقابل نیروهای باد واکنش نشان دادند.با معرفی قاب فولادی سبک وزن،دیگروزن یک عامل محدود کننده ارتفاع آسمان خراشها نبود. ولی عصر ساختمانهای بلند باخود مشکلات جدیدی آورده است برای اینکه وزن مرده کاهش داده شود وفضاهای بزرگتر وانعطاف پذیر ایجاد گردد تیرهای با دهنه زیاد، جدا کننده های داخلی بار نبر متحرکودیوارهای پیرامونی بارنبر ساخته شده است.همه این ابداعات از صلبیت کلی سازه ها کمکرده اند، به طور یکه حالا سختی جانبی (با تغییر مکان جانبی) یک ساختمان ممکن استتعیین کننده تر از مقاومتش باشد. اثر باد یک مسئله اساسی برای طرح ساختمانهای بلندشده است . درکبادو پیش بینی رفتارش بهصورت علمی دقیق ممکن است غیر ممکن باشد. عمل باد روی ساختمان، شکل،باریکی و ترکیبنمای سازه مورد نظر و نحوه قرار گرفتن ساختمانهای مجاور دارد.
:: بار ناشی از تغییرات حجم مصالح

تغییرات حجممصالحدر اثر انقباض،غرش و آثار حرارتی بهوجود می آید. موقعی که از واکنش طبیعی و آزاد اعضاء ساختمان در سر حد ها یشانجلوگیری می شود در آنها نیرو ایجاد میگردد.در جایی که این تغییرات حجم محدود می شودنقش های محوری و دورانی در ساختمان ایجاد گردد.
تغییر حجم تابعی از شکل و اندازهساختمان،مصالح ،سختی اعضاء سازه ای و نوع اتصالات می باشد. با به کار بردن مانع درنقاطی از ساختمان که تنش های محوری و دورانی ممکن است ایجاد شود می توان تغییراتحجم را کنترل کرد و این به معنی طرح اعضاء برای تحمل این نقش ها می باشد .واضح استکه تغییرات حجم را با استفاده از درزهای انبساط که در آنها حرکت به آزادی صورت میگیرد می توان کنترل نمود.
:: بار ناشی از انفجار

ساختمان ممکن است مجبور باشد نه تنها نیرو های فشاری خارجی بلکه نیروهای فشاریداخلی ایجاد شده در اثرانفجاررا نیز تحمل کند. فرو ریختن قسمتی ازیک ساختمان آپارتمانی درلندندر سال 1968 توجه زیادی را به این بارگذاری جلب نمود. اکثر ساختمانها هرگز با چنین نیروهایی مواجه نخواهند شد،ولی احتمالانجارمواد منفجرهدر اثر خرابکاری یا اشتعالتصادفی گازهای آتش گیر در اثر نشت یاآتشهمیشه وجود دارد.
در اثرانفجارات فشارهای زیادی در منطقه انفجار ایجاد می گردد و بارهای خیلی زیادی بهعناصر ساختمان وارد می شود که منجر به ترکیدن و به خارج پرتاب شدن پنجره ها،دیوارها و کف ها می گردد. این فشار داخلی باید به صورت موضعی محدود و کنترل شود ونباید باعث فروریختگی تدریجی ساختمان گردد.
علل ممکن برای بارهای انفجاریخارجی از غرش های صوتی نسبتآ کم اهمیت است (مانند پنجره های شکسته شده و دیوارهایگچی ترک خورده). تحقیقات وسیعی روی واکنش سازه ها در برابر اثراتسلاحهای اتمیدر جریان است تا بتوان ساختمانرا چنان طرح کرد که در مقابل حمله اتمی مقاوم باشند.
http://moein-omran.blogfa.com
 

behzadpa

عضو جدید
طراحی اعضای کششی

طراحی اعضای کششی

برگرفته از سایت مهندس افشین سالاری
 

پیوست ها

  • AzaKesheshi.pdf
    78.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یه سوال.
سایت طرحم ماسولست.
یه هتل تو ی ماسوله
متریال من هم بتنه
حالا سوال من اینه که چه جوری یمتونم بتنو با چوب ترکیب کنم.. اونم چوبای ماسوله. اگه نمونه دارید ممنون میشم.


سلام ... در مورد اینکه متریال شما بتنه که خوب ، همه چی درست ، سازه شما بتنی هستش ، شامل تیرها ، ستون ها و کف ها ، نمای شما میتونه هر چیزی باشه ، کف سازی شما هم میشه چوب باشه ، یعنی روی کف بجای سنگ یا سرامیک ، از یک شاسی کشی آهنی که البته از قبل باید یک سری آهن مثل سپری رو توی بتن قرار بدید که نقش اتصال شاسی کشی قوطی رو به بتن ایفا کنه بعدش چوب رو روی شاسی آهنی پیچ کنید، در مورد پوشش سقف هم همینطور ، شما باید میلگردهای انتظار از سقف قرار بدید تا بتونید یک شاسی کشی برای اجرای چوب قرار بدید ، دیوارها هم که دیگه هرطور خواستید با چوب اجرا کنید . نمونه من متاسفانه ندارم چون دوربینم یک مقدار اذیت میکنه و قدیمی شده و منم هنر عکاسیم خیلی خوب نیست :)
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
مصطفی جان می خوام بدونم:que: تو ایران کار با متریال چوب در زمینه ی سازه ای چقدر پیشرفت کرده می تونیم پی رو بتنی بگیریم . البته از توش میلگرد بیرون داده باشیم بعد روش تیر مانند هایی چوبی قرار بدیم (به صورت افقی ) و توسط میلگرد به پی متصلشون کنیم:)
بعد از روی اونها ستون های چوبی رو به صورت عمودی قرار بدیم و تیر هاو.... و روی ستون ها رو تخته کوبی کنیم که دیوار هایی سبک و شاید اگه بهتر کار بشه دیوار هایی عایق داشته باشیم و هر جا که نیازی بود پنجره و در بشه باز دیتیل خاص خودش رو کار کنیم
تو ایران همچین چیزی قابل اجرا هست؟ هزینه اش در مقایسه با کار های ساختمان سازی خودمون چطوره؟ فقط می دونم که این روش سریعتره . اصلا تو ایران کار خانه هایی چوب به عمل بیارن داریم؟:surprised:
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مصطفی جان می خوام بدونم:que: تو ایران کار با متریال چوب در زمینه ی سازه ای چقدر پیشرفت کرده می تونیم پی رو بتنی بگیریم . البته از توش میلگرد بیرون داده باشیم بعد روش تیر مانند هایی چوبی قرار بدیم (به صورت افقی ) و توسط میلگرد به پی متصلشون کنیم:)
بعد از روی اونها ستون های چوبی رو به صورت عمودی قرار بدیم و تیر هاو.... و روی ستون ها رو تخته کوبی کنیم که دیوار هایی سبک و شاید اگه بهتر کار بشه دیوار هایی عایق داشته باشیم و هر جا که نیازی بود پنجره و در بشه باز دیتیل خاص خودش رو کار کنیم
تو ایران همچین چیزی قابل اجرا هست؟ هزینه اش در مقایسه با کار های ساختمان سازی خودمون چطوره؟ فقط می دونم که این روش سریعتره . اصلا تو ایران کار خانه هایی چوب به عمل بیارن داریم؟:surprised:


در واقع توی ایران کار با متریال چوب هیچ پیشرفتی نکرده ، چون وضعیت اقلیمی ما طوری هستش که چوب بطور مناسب جوابگو نیست ، یا زلزله خیز هستیم که چوب به هیچ دردی نمیخوره ، یا گرمسیر بیابونی هستیم و یا سردسیر کوهستانی که باز هم چوب مصالح خوبی برای ساختمان سازی نیست ، در ایران هم کارخونه ها بصورت جدی این کار رو انجام نمیدند ، در حد دیوارکوب و ... هم پیشرفتی نکردیم چه برسه به تخته و ستون و الوار . اگر هم دقت کنید این مصالح چوبی فقط در کلبه های شمالی دیده میشه که آب و هوایی معتدل داره ، با این وضعیت فضای سبز و محیط زیست و گروه سبز که مخالف استفاده از درختان هستند خلاصه اینکه چوب مصالح خوبی از نظر اقلیمی نیست ، از نظر سازه ای هم مقاومت چوب خیلی خیلی کمتر از سایر مصالح هستش و قدرت مانور آنچنانی هم روش ندارید . در بعضی روستاهای کشور ، بخصوص کوهستانی من فقط دیدم که روی دیوارهای باربر ، تیرهای گرد چوبی قرار میدند به طول 5-6 متر ، اون هم البته روی دیوارهایی به ضخامت حدود 1 متر با سنگ که عایق باشه و باربری داشته باشه ، روی اون تیرها ( بالاش ) رو با تخته الوار میپوشونند و روی اون رو گون ( نوعی بوته ) قرار میدند و روی گون رو کاهگل میکنند .
اگر خیلی به خونه های چوبی و .. علاقه دارید ، بهترین دیتیل ها و منبع رو توی منابع چینی و ژاپنی میتونید پیدتا کنید ، حتی ساختمان های چند طبقه . نکته آخری هم بیان میشه اینه که اگر شما یک همچین ساختمانی هم طراحی کنید ، شهرداری و .. اجازه ساختش رو نمیده :)
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
در واقع توی ایران کار با متریال چوب هیچ پیشرفتی نکرده ، چون وضعیت اقلیمی ما طوری هستش که چوب بطور مناسب جوابگو نیست ، یا زلزله خیز هستیم که چوب به هیچ دردی نمیخوره

مگه تو زلزله خیز چوب خوب نیست؟ خب سبکه ساختمون
در نتیجه نمی ریزه
ما رفته بودیم شمال اون خونه هایی که چوبی بودن فقط ترک داشتن اما بقیه امکان ریزش دارن:):que:
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مگه تو زلزله خیز چوب خوب نیست؟ خب سبکه ساختمون
در نتیجه نمی ریزه
ما رفته بودیم شمال اون خونه هایی که چوبی بودن فقط ترک داشتن اما بقیه امکان ریزش دارن:):que:


:) نمیگم خوب نیست ، چون هم یک مصالح ، با مقاومت فشاری ، خمشی و برشی معین هستش ولی مطمئناً شما اتصالات خوبی نمیتونید براش در نظر بگیرید ، در مورد وزن بله دقیقاً وزن عامل مهمی برای شدت نیروی زلزله هستش ، ولی وقتی یک زلزله به سازه وارد میشه شما باید اول از همه اتصالات قوی داشته باشید . به این فکر کنید که ستون چوبی شما بشکنه ، در صورتی که فولاد یا بتن حداقل شکسته نمیشند :)
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
من دارم طرحم رو ستون گذاری می کنم . میخوام بدونم حداکثر فاصله ای که آکس به آکس ستون میتونه داشته باشه می تونه ده باشه؟ البته بدون دیوار برشی....:cry:
چاره ای داره؟ ارتفاع سقفم هم 4.5 متره:(....
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


سلام دوستان . کار من یه چیزی شبیه اینه . و مثل همین تراسش کنسول میشه.
حالا چند تا سوال داشتم اولا اینکه اگه سازم بتنی باشه میشه از این حالت استفاده کنم یا نه.. البته به هیچ عنوان زیرش ستون نمیخوام بزارم. میتونم مثلا از کابل استفاده کنم؟؟؟
البته اینم بگم سایتم ماسولست و مثل همین عکس شیب تندی هم داره..
ممنون.
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
من دارم طرحم رو ستون گذاری می کنم . میخوام بدونم حداکثر فاصله ای که آکس به آکس ستون میتونه داشته باشه می تونه ده باشه؟ البته بدون دیوار برشی....:cry:
چاره ای داره؟ ارتفاع سقفم هم 4.5 متره:(....


سلام :) آخه نوع سقف چیه ؟ :) طبقه چندمه ، کاربری سقف چیه ؟ این خودش مهمترین قسمتشه ، اگه سقف مثلاً Space هستش که مشکلی نیست ، اما اگر سقف سنگین مثل تیرچه بلوک میخواید بذارید یا دال بتنی ، خوب بالطبع بالای 1 متر ارتفاع تیر شما میشه و ابعاد ستونتون هم میره طرف یک متر به بالا :) اینها رو در نظر بگیرید .
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام دوستان . کار من یه چیزی شبیه اینه . و مثل همین تراسش کنسول میشه.
حالا چند تا سوال داشتم اولا اینکه اگه سازم بتنی باشه میشه از این حالت استفاده کنم یا نه.. البته به هیچ عنوان زیرش ستون نمیخوام بزارم. میتونم مثلا از کابل استفاده کنم؟؟؟
البته اینم بگم سایتم ماسولست و مثل همین عکس شیب تندی هم داره..
ممنون.

سلام .
ابعادش چند در چند هستش ؟ کاربریش چیه ؟ کنسول ضوابط خاصی داره ، نه اینکه نشدنی باشه ، شدنیه ولی یکم محدودیت هم داره که باید اونها رو در نظر بگیرید .
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام .
ابعادش چند در چند هستش ؟ کاربریش چیه ؟ کنسول ضوابط خاصی داره ، نه اینکه نشدنی باشه ، شدنیه ولی یکم محدودیت هم داره که باید اونها رو در نظر بگیرید .
تراس هستش. ابعادش حدود 3*3یا 3*4 یا یه چیزی تو این مایه ها هست. البته میتونم کمش هم کنم. بستگی داره تا چه حد جواب بده...
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تراس هستش. ابعادش حدود 3*3یا 3*4 یا یه چیزی تو این مایه ها هست. البته میتونم کمش هم کنم. بستگی داره تا چه حد جواب بده...


خوب به نظر من که اصلاً یک همچین کاری نکن . عرض 3 متر خیلی زیاده ، ولی حالا کار نشد نداره طبق گفته همیشگی :) فقط دیگه مقرون به صرفه در نمیاد ، چون مصرف بتن و میلگرد شما میره بالا ، البته میشه از تیرهای غیر منشوری هم یک مقداری کمک گرفت . به هر حال باز دست شماست که واقعاً بخواید یا نخواید . اگر خیلی لازم بود من ضخامت سقف مورد نظرتون رو بدست بیارم بهتون بگم ؟
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
:)سلام بازم من:D
:)حالتون که خوبه ایشالا:)
قبل از بستن صفحه قالب زیر تیرهای اصلی باید ارتفاعات کلیه ی ستونها اندازه گرفته شود و با خط تراز گردانیده شده از قبل مقایسه شده و در یک سطح واقع شود اگر اتفاقا یک یا چند ستون بلندتر باشد باید این بلندی اصلاح شده بعد بتن ریزی اصلی شروع شود زیرا در غیر اینصورت این چند سانتیمتر بلندی در داخل تیر واقع شده و از یک پارچه بودن بتن تیر جلوگیری کرده موجب ضعف تیر خواهد شد
مصطفی جان میشه بگین تو اون قسمتی که پررنگ کردم آقای کباری چی می گه؟
بعد اینکه جواب دادین می پرسم که ستون مگه بتنش یه جا ریخته نمی شه؟ کجا ستون بلند تر باشد؟ چقدر ممکنه بلند تر باشد و چرا؟ یه کم متن واضح نیست اصلا متوجه نیستم کجا رو داره میگه ( میدونم سقف رو میگه : تا اینجاش می دونم:confused:)
مرسی:)
 
آخرین ویرایش:

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازم سلام........
خرپای تیرچه از ورق باشه یا از میلگرد یا تواما میلگرد و ورق... چه فرقی می کنه؟
چرا بعضا تکیه گاه تیرچه رو گیر دار فرض میکنند تا براش میلگرد ممان منفی بذارن؟ در حالی که ساده است ؟:surprised: یا من اشتباه میکنم؟
ببخشید سوالات من سطح پایینه :redface: ایشالا به زودی پیشرفت می کنم:D
بازم میام:redface:...........
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
:)سلام بازم من:D
:)حالتون که خوبه ایشالا:)
قبل از بستن صفحه قالب زیر تیرهای اصلی باید ارتفاعات کلیه ی ستونها اندازه گرفته شود و با خط تراز گردانیده شده از قبل مقایسه شده و در یک سطح واقع شود اگر اتفاقا یک یا چند ستون بلندتر باشد باید این بلندی اصلاح شده بعد بتن ریزی اصلی شروع شود زیرا در غیر اینصورت این چند سانتیمتر بلندی در داخل تیر واقع شده و از یک پارچه بودن بتن تیر جلوگیری کرده موجب ضعف تیر خواهد شد
مصطفی جان میشه بگین تو اون قسمتی که پررنگ کردم آقای کباری چی می گه؟
بعد اینکه جواب دادین می پرسم که ستون مگه بتنش یه جا ریخته نمی شه؟ کجا ستون بلند تر باشد؟ چقدر ممکنه بلند تر باشد و چرا؟ یه کم متن واضح نیست اصلا متوجه نیستم کجا رو داره میگه ( میدونم سقف رو میگه : تا اینجاش می دونم:confused:)
مرسی:)


سلاممممم خانوم :) داشتم کم کم دپ میزدم اینجا هی داره خاک میخوره :) خوب این متن مال کجا هست ؟ اول این مشکل و بیا حل کنیم . در کل تا اونجا که عقل ضعیف و حافظه افتضاح من یاری میکنه ، یک جایی توی این آیین نامه ها و مقررات ها خونده بوده که شما یک مقداری فکر کنم حدود یک پنجم ارتفاع ستون رو در بالا اصلاً خالی بذاری که با بتن ریزی تیر ، بتن ریزی بشه ولی میگم هرچی فکر میکنم یادم نمیاد کجا دیدم این رو ، ولی خوب اصولاً تو این دور و زمونه کسی این کار رو نمیکنه و همه میاند اول بتن ستون رو کامل میکنند تا زیر تیر ، بعد تیر رو بتن ریزی میکنند ، حالا اگه ستون بلند تر باشه قاعدتاً وقتی که شما داری تیر رو بتن میریزی ، وقتی به ستون میرسه بخاطر این اختلاف ارتفاعی که داری یک درزی بتن تیر و ستون ایجاد میشه ، فصل مشترک در واقع بجای بعد موثر تیر ، مقدار کمتری میشه چون بتن اون ناحیه پیوسته نیست ، مثلا بخوام بهتر باز بگم و ساده تر شما باید یک تیر 45 سانتی ارتفاع داشته باشی ، وقتی از این 45 تا 10 تاش و ستون بالاتر بتن ریزی شده ، شما توی اتصال تیر به ستون فقط 35 سانتیمتر بتن برای تیر دارید و اون میشه معضل :) شر به پا میشه و شاید آسمان به زمین عنایت خاصی پیدا کنه :) امیدوارم خوب و درست گفته باشم :)
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بازم سلام........
خرپای تیرچه از ورق باشه یا از میلگرد یا تواما میلگرد و ورق... چه فرقی می کنه؟
چرا بعضا تکیه گاه تیرچه رو گیر دار فرض میکنند تا براش میلگرد ممان منفی بذارن؟ در حالی که ساده است ؟:surprised: یا من اشتباه میکنم؟
ببخشید سوالات من سطح پایینه :redface: ایشالا به زودی پیشرفت می کنم:D
بازم میام:redface:...........


بازم سلام :) اصولاً خرپای تیرچه چیز زائدیه ، اصولاً هم به دردی نمیخوره ، اصولاً هم محاسبه نمیشه اما !!! در کل تیرچه باید برای برش هم کنترل بشه ، اگر برای برش جواب نداد ، شما باید خاموت گذاری کنید ، تیرچه هم نوعی تیر به حساب میاد و پس اگر توی برش جواب نده باید خاموت گذاری بشه ، اون خرپا نقش همون خاموت رو بازی میکنه :) حالا اگه جواب نداد هم راه های مختلفی داره ، یا تیرچه رو پر مایه تر میکنند ، ابعادش رو عوض میکنند یا اینکه یک خرپای دیگه مثلاً 1 متر دم دهنه اضافه میکنند به خرپای موجود .
در مورد میلگرد منفی ، خوب ، همه میدونیم که میلگرد بالای تیرچه ها ، همون میلگرد منفی هستش ، اصولاً تیرچه ها رو بصورت طولی که میذارند ، میاند این میلگرد بالا رو از روی تیر رد میکنند و به میلگرد بالای تیرچه بعد از تیر میدوزند ، میلگردهای پایین رو هم همین کار رو میکنند بعضی جاها ، این خودش باعث میشه که تکیه گاه تیرچه ممتد بشه ، اشتباه نکن گیردار دیگه نیست ، میشه خورجینی :) وقتیم که خورجینی میشه بالطبع لنگر منفی داره :)
حالا میدونی خورجینی چیه یا نه ؟ :) اگر هم شاید دوستان ندونند خورجینی چیه : شما یک شاخه تیر آهن 12 متری داری ، فاصله 4 تا ستون شما هم 12 متر هستش ، میای این تیر آهن رو روی 4 تا نبشی که به ستون ها جوش دادی میندازی یه تیکه ، دیگه تکیه گاه ساده نداری ، اسمش میشه خورجینی ، از اتصال ساده بصرفه تر و اقتصادی تر هم هست .
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
یعنی بتن ریزی طبقه به طبقه انجام میشه؟ درسته؟ و بتن ستونها هر طبقه قطع میشه ؟:surprised:
من فکر می کردم تیر اینطوریه:confused:
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ااا آره دیگه ، شما تا وقتی ستون رو نزنی ، سفت نشه که نمیتونی کف طبقه رو روش بزنی ، میتونی ؟ بعد که طبقه رو ریختی ، میلگردای انتظار و قالب میبندی میری سراغ ستون و طبقه بعدی .
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دیدم خیلی بیکار نشستید گفتم من بیام یک سوال بپرسم ، بلکه شما یکم سوال به ذهنتون برسه ، یک برج تجاری - اداری ، 5 طبقه ، 4 طرف نما . تهران ، بالای شهر . چه مقطعی رو پیشنهاد میکنید و چه سیستم سازه ای رو ؟ و چرا ؟؟؟؟
 

farshid01

عضو جدید
سلام. میخواهم یک پروژه تجاری 5 طبقه که 3 طبقه آن زیر زمین است و دو طبقه فوقانی تجاری است و 2 طبقه از 3 طبقه زیرزمین پارکینگ است و طبقه اخر زیر زمین جهت تاسیسات است را ستون گذاری کنم. مساحت هر طبقه 30000 متر مربع است. بهترین سیستم سقف و بهترین فاصله ستون حهت اینگونه پروژه ها، چه میباشند؟
 

homa46

عضو جدید
سلام. میخواهم یک پروژه تجاری 5 طبقه که 3 طبقه آن زیر زمین است و دو طبقه فوقانی تجاری است و 2 طبقه از 3 طبقه زیرزمین پارکینگ است و طبقه اخر زیر زمین جهت تاسیسات است را ستون گذاری کنم. مساحت هر طبقه 30000 متر مربع است. بهترین سیستم سقف و بهترین فاصله ستون حهت اینگونه پروژه ها، چه میباشند؟
به نظر من از اون جایی که شما نیاز به پارکینگ در طبقات زیرین دارید، باید فاصله ستون هاتون رو بر اون اساس انتخاب کنید.برای پارک کردن 2 ماشین کنار هم 5 متر فضا لازم است.پس بهتره اکسهای شما در یک جهت 5.5 باشه که فضای مفید بین ستون هاتون کافی باشه.(برای پارک 1 ماشین 2.5 و برای 3 ماشین 7.5 متر فضا لازم است که در اولی فاصله اکس ها خیلی کم و در دومی زیاد و در نتیجه غیر اقتصادی است). اگر اکستون رو غیر از این بگیرید، پرت فضاتون در پارکینگ زیاد میشه و ممکنه تعداد پارکینگ مورد نظرتون رو نتونید فراهم کنید. در جهت مخالف هم اکس 6 متر مناسب است.
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام. میخواهم یک پروژه تجاری 5 طبقه که 3 طبقه آن زیر زمین است و دو طبقه فوقانی تجاری است و 2 طبقه از 3 طبقه زیرزمین پارکینگ است و طبقه اخر زیر زمین جهت تاسیسات است را ستون گذاری کنم. مساحت هر طبقه 30000 متر مربع است. بهترین سیستم سقف و بهترین فاصله ستون حهت اینگونه پروژه ها، چه میباشند؟

سلام ، اگر فلزی بخواید کار کنید ، بهترین ستون ها BOX هستش ، بهترین سقف هم کامپوزیت . فاصله ستونها هم با توجه به اینکه تعداد طبقات کمه ، میتونه تا 6-7 متر هم برسه ، البته خوب هرچی فاصله زیادتر بشه خود ستون و تیرها هم بالطبع ابعاد بیشتری میطلبه .
اگر بتنی هم بخواید اجرا کنید که بهترین سقف ، دال دوطرفه بتنی هستش.
 

pegasus aromazi

عضو جدید
مصطفی جان میشه منظورتو از چه مقطعی بیشتر توضیح بدی؟

لازم دونستم یه موضوعی به عرض همه دوستان برسونم که الان تو شهرداری ها به نما خیلی گیر میدن.همانطور که مصطفی هم گفت نمای چوبی(جز در بام)یعنی گناه کبیره!
نمای دوم نمای الومینیومی که جدیدا خیلی گیر بازار شده و حداقل باید با نمای سنگی ترکیب کنید.

و در آخر اینکه قانونی ابلاغ شده که ساختمون هایی که کمتر از 40 درصد سطح نماشون شیشه باشه از 10 درصد تخفیف عوارض نوسازی مادام العمر استفاده میکنند.کلا بحث اتلاف انرژی رو نماهای ساختمون های ایرانی خیلی تاثیر گذاشته.

اگر نوشته های وبلاگ مصطفی که تو امضاشه ماله خودش باشه(که قطعا همینطوره)باید بگم که حیف است اینچنین خودت رو متهم می کنی.
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مصطفی جان میشه منظورتو از چه مقطعی بیشتر توضیح بدی؟

لازم دونستم یه موضوعی به عرض همه دوستان برسونم که الان تو شهرداری ها به نما خیلی گیر میدن.همانطور که مصطفی هم گفت نمای چوبی(جز در بام)یعنی گناه کبیره!
نمای دوم نمای الومینیومی که جدیدا خیلی گیر بازار شده و حداقل باید با نمای سنگی ترکیب کنید.

و در آخر اینکه قانونی ابلاغ شده که ساختمون هایی که کمتر از 40 درصد سطح نماشون شیشه باشه از 10 درصد تخفیف عوارض نوسازی مادام العمر استفاده میکنند.کلا بحث اتلاف انرژی رو نماهای ساختمون های ایرانی خیلی تاثیر گذاشته.

اگر نوشته های وبلاگ مصطفی که تو امضاشه ماله خودش باشه(که قطعا همینطوره)باید بگم که حیف است اینچنین خودت رو متهم می کنی.

در مورد چه مقطعی ، متاسفانه ذهن یاری نکرد مربوط به کجا بود و چه مطلبی که گذاشته بودم :)
در مورد چوب هم مرسی که شما هم تاکید کردی ، متاسفانه توی ایران نه چوب ها ، چوبه ، نه مجری های چوب ، مجری چوب ! وگرنه چوب هم برای نما بعضی جاها بد که نیست هیچ ، زیبا هم هست . نمای آلومینیوم هم خوب ، من خودم خیلی دوست دارم ، بخصوص الان که انواع و اقسام طرح ها و شکل هاش اومده ، اگه زیر سازی مناسبی داشته باشیم ،نمای آلومینیم بهترین نمای موجود توی دنیا میتونه باشه ، سبک ، به صرفه و ...
در مورد اون قانون 40% هم خیلی خوبه ، وقتی همه جوره میخواند بگند بابا جان اینکار و بکن ، اونکار و بکن مصرف انرژیت بیاد پایین گوش نمیدند ، حالا اومدن گفتن جایزه بذاریم بلکه فرجی بشه :)
در مورد اتهام خودم هم ... خوب :) آدم یک جاهایی یک کسایی رو میبینه که از اینکه به خودش بگه مهندس خجالت میکشه ، یا اون مهندسا خیلی مهندسند !!! بسکه حالیشونه ، یا اینکه آدماییند که با اینکه مهندسند هیچی حالیشون نیست و آبروی مهندس جماعت رو میبرند :) من فقط منظورم اینه از تعریف خودم که 142 تا واحدشو پاس کردیم اما ...
 

تبسم

عضو جدید
تنش حد جاری شدن یعنی چی?:D تنش های مجاز در محدودخ ی ارتجاعی است یعنی چی؟
کلا در مورد طراحی با تنشهای مجاز یا همون روش ارتجاعی میشه توضیح مدین؟
 
بالا