◄[ قاب خمشی ؛ تقويت خمشي ]► مسائل پيرامون آن

neda_zzz01

عضو جدید
آشنايي با روشهای تقويت خمشی وبرشی تير بتن آرمه با ورقه FRP عمران نوشته شده توسط ایمان الیاسیان
کارشناس ارشد سازه
آشنايي با روشهای تقويت خمشی وبرشی تير بتن آرمه
با ورقه FRP و مکانيزمهای گسيختگی محتمل

ايمان الياسيان- کارشناس ارشد سازه
">

چکيده :

با توجه به احتمال ضعف تيرهای اصلی برخی از سازه ها چون تابليه پلها در برش و خمش به دليل افزايش بار ترافيکی لزوم آشنايي با برخی از روشهای تقويت آنها با ورقه FRP و انواع مودهای شکست در حالات تقويت ضروری است .
کليد واژه ها : تير بتن آرمه – ورقه FRP – تقويت خمشی و برشی – مکانيزم گسيختگی
مقدمه :
اولين تحقيقات در زمينه تقويت خمشی تير بتن آرمه توسط پروفسور Meier در سال 1980 در آزمايشگاه مرکزی تست مصالح سوئيس انجام شد . روشهای سنتی تقويت چون استفاده از پس تنيدگی خارجی, ورقه های فولادی پيوند و . . . هر کدام ضعفهايي در روند اجرا دارند که به کمک آنها نمی توان به مقاومت مورد نظر رسيد از اينرو در دهه های اخير تحقيقات در زمينه تقويت اعضای باربر سازه ای چون تير با ورقه های FRP بجای ورقه های فولادی رشد چشمگيری داشته و به مقايسه به معايب و مزايای هر دو روش پرداخته شده است .

1- مقاوم سازی خمشی تير بتن آرمه با ورقه FRP Flexural Strengthening of Beams
1-1. مقاوم سازی خمشی تير بتن آرمه با ورقه زيرين FRP (FRP Soffit Plate ) :
بدين صورت انجام می شود که ابتدا سطح زيرين تير که قرار است ورقه FRP به آن چسبانده شود را آماده نموده و سطوح ضعيف را برداشته تا دانه های بتن نمايان شده وجهت پيوند مناسب آماده گردد . سپس ورقه های دست ساز[1] را به کمک چسب به سطح مورد نظر تير می چسبانند در طی اين روند می توان از ورقه های پيش ساخته يا مهارهای U شکل برای کاهش ريسک عدم پيوند
ورقه استفاده کرد .

http://www.parscloob.com/1-Wet –Lay-Up


متن کامل این مقاله را از < اینجا > دانلود کنید​
[FONT=tahoma, sans-serif]
[/FONT]
 

e.ag

عضو جدید
◄[ قاب خمشی ؛ تقويت خمشي ]► مسائل پيرامون آن

سلااام....مهندسین محترم من چندتا سوال دارم...کمکم میکنید؟؟؟؟:(1.سیستم قاب خمشی در چه سازه هایی کاربرد داره- فرقش با سیستم بادبندی چیه؟- مزایاش چیه؟ -مبنای فاصله هاش چقدره؟ و ...
2.هدف از بارگذاری شطرنجی چیه؟برای چی اینکارو میکنن؟
3.چرا پل هارو بصورت سه تیکه استفاده میکنن یعنی دوتا 20% و یه 60% و با جوش یا پیچ و مهره بهم وصلشون میکنن؟؟مبنای این تقسیم بندی 20-40 چیه؟
میشه زود زود کمکم کنین؟ آخه من عجله دارم...مرسی ازتون.:smile:
 
آخرین ویرایش:

arghavanii

عضو جدید
سلااام....مهندسین محترم من چندتا سوال دارم...کمکم میکنید؟؟؟؟:(1.سیستم قاب خمشی در چه سازه هایی کاربرد داره- فرقش با سیستم بادبندی چیه؟- مزایاش چیه؟ -مبنای فاصله هاش چقدره؟ و ...
2.هدف از بارگذاری شطرنجی چیه؟برای چی اینکارو میکنن؟
3.چرا پل هارو بصورت سه تیکه استفاده میکنن یعنی دوتا 20% و یه 60% و با جوش یا پیچ و مهره بهم وصلشون میکنن؟؟مبنای این تقسیم بندی 20-40 چیه؟
میشه زود زود کمکم کنین؟ آخه من عجله دارم...مرسی ازتون.:smile:

سوال یک :در سیستم قاب خمشی فرض میشه که اتصالات تیر و ستون به اندازه ی کافی صلب هستن،یعنی اگر قاب تغییر شکل بده، زاویه اولیه بین تیر و ستون بدون تغییر باقی بمونه. این سیستم هم بارهای قائمی رو تحمل می کنه و هم در برابر نیروهای جانبی مقاومت کافی داره.یعنی باید برای هردوِ اینها طراحی بشه.استفاده از این نوع سیستم در ساختمان ها ( چه فولادی و چه بتنی ) در همه حالت ها مجازه . با توجه به شکل پذیری های متفاوت سه مدل قاب خمشی معمولی ( قابی که برای رفتار شکل پذیر طراحی نشده باشه)و متوسط ( قابی که برای رفتار شکل پذیری متوسط طراحی شده باشه)و ویژه( قابی که برای رفتار شکل پذیر ویژه طراحی شده باشه) داریم.
سیستم مهاربند یا بادبند یک سیستم خرپایی که وظیفه ی اصلیش تحمل نیروهای جانبی وارد به ساختمونه (مثلا نیروهای زلزله یا بادو...) این سیستم فقط در سازه های فولادی استفاده میشه و می تونی از مبحث 10 ضوابطشون رو ببینی (مبنای فاصه هاش).این سیستم می تونه به دو شکل همگرا ( اعضا به صورت هم محور به خرپای اصلی متصل شده اند.)یا واگرا ( اعضا به صورت برون محور به خرپای اصلی متصل شده اند.)باشه که این دوتا هم انواع مختلف خودشون رو دارن مثل مهاربند همگرای ضربدری یا مهاربند همگرای K یا مهاربند واگرای قطری و...
بنابراین فرقشون اینه که قاب خمشی هم بارهای قائم و تحمل می کنه و هم نیروهای جانبی رو اما، سیستم بادبندی یا در واقع خود باد بند ها فقط نیروی جانبی رو تحمل می کنن و اسکلت ساختمون نیروی قائم رو تحمل می کنه.
{ شکل پذیری به قابلیت جذب و اتلاف انرژی ( یا درواقع استهلاک انرژی) و حفظ ظرفیت باربری سازه تحت تاثیر تغییر شکل های رفت و برگشتی با دامنه بزرگ گفته میشه و با R یا ضریب رفتار ساختمان نسبت داره که می تونی توی مبحث6 ببینی)

سوال دو : بر اساس شرایط یک پروژه تعیین میشه که از چه سقفی استفاده بشه. وقتی در سقف ها در یک چشمه ( یعنی محدوده میان چهار تیر) انتقال بار به دو تیر روبروی هم انجام بشه یعنی یک طرفه ولی اگر انتقال بار به چهار تیر انجام بشه میشه دو طرفه، بعضی مدل های سقف ذاتا یک طرفه هستن مثل: تیرچه بلوک و کرومیت یا دال یک طرفه و ... و بعضی از سقف ها مثل دال دو طرفه ذاتا دوطرفه هستن. بارگذاری شطرنجی که گفتین برای سقف های یک طرفه هست یعنی بار فقط به دو تیر از یک چشمه منقل بشه . معمولا هدف از بارگذاری شطرنجی اینه که بار بر روی همه تیرها گذاشته بشه تا در طراحی یک سری از تیرهای ساختمون بار بیشتری و تحمل نکن که باعث بشه در طراحی مقاطع بزرگتری بهشون اختصاص داده بشه و تیرهای دیگه بدون بار باشن( و عملا مقاطع تیرهای یک سقف رو یکسان میگیرن و این باعثمیشه این تیرهای بدون بار مقاطع بزرگتری داشته باشن بدون اینکه بار زیادی بر روی اون ها باشه) یعنی بهتره که کل دهانه ها در یک تیر یکسره بارگذاری بشه تا اینکه بار بر روی بعضی دهانه ها نباشه. علاوه بر این اینکار باعث سبکتر شدن مقاطع و در نتیجه سبکتر شدن وزن اسکلت ساختمون میشه و این اقتصادی تره. مثلا در سقفهای تیرچه بلوک اگر تیرچه را در جهت کوتاه انتخاب کنبم و در تیر را در جهت بلند انتخاب کنیم بهتره به عنوان مثال: در یک دهانه 4*6 بهتره اندازه تیرچه هارو 4 بگیریم و روی تیرهای 6متر بیاندازیم.
 
آخرین ویرایش:

atbina

عضو جدید
سوال یک :در سیستم قاب خمشی فرض میشه که اتصالات تیر و ستون به اندازه ی کافی صلب هستن،یعنی اگر قاب تغییر شکل بده، زاویه اولیه بین تیر و ستون بدون تغییر باقی بمونه. این سیستم هم بارهای قائمی رو تحمل می کنه و هم در برابر نیروهای جانبی مقاومت کافی داره.یعنی باید برای هردوِ اینها طراحی بشه.استفاده از این نوع سیستم در ساختمان ها ( چه فولادی و چه بتنی ) در همه حالت ها مجازه . با توجه به شکل پذیری های متفاوت سه مدل قاب خمشی معمولی ( قابی که برای رفتار شکل پذیر طراحی نشده باشه)و متوسط ( قابی که برای رفتار شکل پذیری متوسط طراحی شده باشه)و ویژه( قابی که برای رفتار شکل پذیر ویژه طراحی شده باشه) داریم.
سیستم مهاربند یا بادبند یک سیستم خرپایی که وظیفه ی اصلیش تحمل نیروهای جانبی وارد به ساختمونه (مثلا نیروهای زلزله یا بادو...) این سیستم فقط در سازه های فولادی استفاده میشه و می تونی از مبحث 10 ضوابطشون رو ببینی (مبنای فاصه هاش).این سیستم می تونه به دو شکل همگرا ( اعضا به صورت هم محور به خرپای اصلی متصل شده اند.)یا واگرا ( اعضا به صورت برون محور به خرپای اصلی متصل شده اند.)باشه که این دوتا هم انواع مختلف خودشون رو دارن مثل مهاربند همگرای ضربدری یا مهاربند همگرای K یا مهاربند واگرای قطری و...
بنابراین فرقشون اینه که قاب خمشی هم بارهای قائم و تحمل می کنه و هم نیروهای جانبی رو اما، سیستم بادبندی یا در واقع خود باد بند ها فقط نیروی جانبی رو تحمل می کنن و اسکلت ساختمون نیروی قائم رو تحمل می کنه.
{ شکل پذیری به قابلیت جذب و اتلاف انرژی ( یا درواقع استهلاک انرژی) و حفظ ظرفیت باربری سازه تحت تاثیر تغییر شکل های رفت و برگشتی با دامنه بزرگ گفته میشه و با R یا ضریب رفتار ساختمان نسبت داره که می تونی توی مبحث6 ببینی)

سوال دو : بر اساس شرایط یک پروژه تعیین میشه که از چه سقفی استفاده بشه. وقتی در سقف ها در یک چشمه ( یعنی محدوده میان چهار تیر) انتقال بار به دو تیر روبروی هم انجام بشه یعنی یک طرفه ولی اگر انتقال بار به چهار تیر انجام بشه میشه دو طرفه، بعضی مدل های سقف ذاتا یک طرفه هستن مثل: تیرچه بلوک و کرومیت یا دال یک طرفه و ... و بعضی از سقف ها مثل دال دو طرفه ذاتا دوطرفه هستن. بارگذاری شطرنجی که گفتین برای سقف های یک طرفه هست یعنی بار فقط به دو تیر از یک چشمه منقل بشه . معمولا هدف از بارگذاری شطرنجی اینه که بار بر روی همه تیرها گذاشته بشه تا در طراحی یک سری از تیرهای ساختمون بار بیشتری و تحمل نکن که باعث بشه در طراحی مقاطع بزرگتری بهشون اختصاص داده بشه و تیرهای دیگه بدون بار باشن( و عملا مقاطع تیرهای یک سقف رو یکسان میگیرن و این باعثمیشه این تیرهای بدون بار مقاطع بزرگتری داشته باشن بدون اینکه بار زیادی بر روی اون ها باشه) یعنی بهتره که کل دهانه ها در یک تیر یکسره بارگذاری بشه تا اینکه بار بر روی بعضی دهانه ها نباشه. علاوه بر این اینکار باعث سبکتر شدن مقاطع و در نتیجه سبکتر شدن وزن اسکلت ساختمون میشه و این اقتصادی تره. مثلا در سقفهای تیرچه بلوک اگر تیرچه را در جهت کوتاه انتخاب کنبم و در تیر را در جهت بلند انتخاب کنیم بهتره به عنوان مثال: در یک دهانه 4*6 بهتره اندازه تیرچه هارو 4 بگیریم و روی تیرهای 6متر بیاندازیم.

Like :) . سلام. وقتی سیستم باربر جانبی هر دو جهت سازه یکی باشند اکیدا از حالت شطرنجی باید استفاده کرد و در صورتی که یک جهت مهاربندیه بهتره تیرچه هارو رو تیرهای قاب خمشی بندازیم. استثناهایی هم داره که چون کیبوردم فارسی نداره.... :smile:
 
آخرین ویرایش:
بالا