◄[ سیستم قاب سبک فولادی (LSF) ]►

yasi

عضو جدید
تعریف سیستم قاب سبک فولادی
سیستم ساخت قاب سبک فولادی Lightweight Steel Framing که به اختصار LSF می نامند، یک سیستم ساختمانی است، که برای اجرای ساختمان های عمدتاً کوتاه مرتبه و میان مرتبه (حداکثر تا 5 طبقه) استفاده می شود و از سیستم های مورد تایید مهندسان عمران در کشورهای توسعه یافته و مدرن می باشد.
این سیستم که شباهت زیادی به روش های ساخت ساختمان های چوبی دارد، بر اساس کاربرد اجزایی به نام استاد (Stud) یا وادار و تراک (Track) یا رانر شکل گرفته است و از ترکیب نیمرخ های فولادی گالوانیزه سرد نورد شده، ساختار اصلی ساختمان برپا می شود.
مقاطع مورد استفاده در این سیستم U,C و Z است، که معمولاً با اتصالات سرد به یکدیگر متصل می شوند.
هر دیوار از تعدادی اجزای عمومی C شکل (استاد) به فواصل 40 تا 60 سانتی متر، که در بالا و پایین به اجزای افقی ناودانی U یا C شکل (تراک یا رانر) متصل شده اند، تشکیل می شود. در صورتی که از مقاطع C شکل به عنوان تراک (رانر) استفاده شود، لازم است برش هایی در محل نصب استاد انجام گیرد.

این سیستم در اکثر موارد با سقف سبک و به صورت موردی با انواع دیگر سقف اجرا می شود. تیر و تیرچه های این نوع سقف های سبک، همانند استاد و تراک های دیوار ها است.
سقف نهایی معمولاً از نوع شیب دار و با استفاده از خرپاهای فلزی ساخته شده از پروفیل های سرد نورد شده در نظر گرفته می شود (شکل زیر). قسمت های دیگر ساختمان نیز با استفاده از پروفیل های سرد نورد شده اجرا می شوند و با انواع مختلف تخته (گچی، سیمانی، چوبی، ...) پوشیده می شوند.

جزییات سقف مستوی یا شیب دار
پوشش نهایی این سیستم می تواند با انواع تخته های ساختمان از جمله تخته سیمانی، چوب، تخته گچی و یا مصالح بنایی، سفال و آردواز صورت گیرد.


بررسی نقاط قوت و ضعف سیستم قاب سبک فولادی
عوامل مربوط به هزینه

این سیستم ساخت، نیازمند نیروی انسانی ماهر، ولی به تعداد کم و در زمان کم است. لذا مجموعه هزینه نیروی انسانی در این سیستم، کمتر از روش های سنتی است. ابزار مورد استفاده نیز نسبتاً کم هزینه هستند، ولی هزینه های بالای تامین مصالح، به خصوص در دوره ای که رواج چندانی نیافته است، این سیستم را جزو سیستم های گران قیمت دسته بندی می کند. این سیستم نیاز به مخارج ادواری خاصی ندارد و هزینه تعمیرات احتمالی آن بسته به نوع خرابی، می تواند خیلی متفاوت باشد.
سیستم LFS از سیستم هایی است که شعاع مصرف اقتصادی بالایی دارد. در صورتی که این سیستم به روش اجرای درجا (Stick – Built) برپا شود، مصالح اولیه را، که بسیار سبک و کم حجم است، می توان به فواصل دور و حتی مناطق صعب العبور نیز منتقل کرد. این مصالح معمولاً به راحتی در حمل آسیب پذیر نیستند، ولی در صورت بروز آسیب در قطعات، در ساختمان قابل استفاده نخواهند بود، و نیاز به تولید مجدد قطعه است. این در حالی است که چند کاره بودن قطعات و قابلیت جایگزینی قطعه خراب شده با سایر قطعات، سیکل ساخت را تا رسیدن مجدد قطعه متوقف نمی سازد. هزینه های انبارداری این مصالح چندان قابل توجه نیست، زیرا ورق گالوانیزه در برابر شرایط جوی مقاوم است و به علاوه، فضای زیادی برای انبارداری این مصالح لازم نیست.

عوامل مربوط به زمان
از نظر سرعت اجرا، تجربیات سایر کشور ها نشان داده است که این سیستم در زمان کمی برپا می شود و سرعت اجرا نسبت به شیوه های سنتی و حتی صنعتی سنگین بسیار بالاتر است. نسبت فرآوری محصول در کارخانه نسبت به سایت در این سیستم ساخت، بر اساس نوع اجرا و مقدار پیش ساخته سازی، می تواند بسیار متغیر و متفاوت باشد. این سیستم قابلیت اجرا در تمام شرایط جوی را دارد و با تغییرات شرایط جوی، مشکلات جدی در اجرا به وجود نخواهد آمد.

عوامل مربوط به قابلیت های اجرایی
اجرای این روش، نیاز به نیروی ماهر و ابزار خاص دارد، ولی چگونگی اجرا و نحوه بکارگیری ابزار، به سادگی قابل آموزش خواهد بود. اقداماتی که برای اجرای این سیستم انجام می شود، تعدد و گوناگونی کمی دارند و برای اجرای هر آیتم، یک سری اقدام ساده لازم است، هرچند قطعات اصلی این سیستم از تعدد زیادی برخوردار نیست، ولی در زمانی کوتاه، با استفاده از ابزار های ساده می توان فرم های متنوعی را با آن ها تولید کرد.
استفاده از قطعات از پیش برش خورده یا پانل های پیش ساخته، قابلیت اجرای طرح های مدولار را در این سیستم افزایش می دهد. این سیستم برای تنوع در معماری فضا و اختیار دادن به طراح در ایجاد طرح های مختلف قابلیت بالایی دارد. سهولت اجرای دهانه های متنوع و تغییر ارتفاع، به اضافه سادگی قرار دادن بازشو در جداره ها ـ که مرهون قابلیت ترکیب آن با سیستم تیر ستون است ـ این سیستم را از جهت تطابق با طرح های معماری در سطح خوبی قرار داده است. نگهداری این سیستم شرایط خاصی را نمی طلبد و به علت اجرای خشک، تغییرات آن به سادگی صورت می پذیرد. به علت استفاده از مصالحی که فرآوری عمده و خاص در سایت ندارند، می توان این سیستم را با دقت نسبتاً بالایی کنترل کرد.

عوامل مربوط به کیفیت و قابلیت های فنی
به دلیل کاهش زیاد وزن و اتلاف اندک مصالح نسبت به شیوه های سنتی و دستی، این سیستم برای انبوه سازی مناسب است، ولی اجرای ساختمان های بلند مرتبه در این سیستم، با مشکل مواجه است. اجرای خشک، این سیستم را برای بازدید های ادواری مناسب ساخته است. به اضافه اینکه، ایجاد تغییرات حین اجرا در نقشه های تاسیسات، معمولاً به سادگی انجام می شود.
استفاده از ورق گالوانیزه، پایداری این سیستم را در برابر هوازدگی و میکرو ارگانیسم ها افزایش داده است. از نظر زیست محیطی، این سیستم ساختمانی در زمره سیستم هایی است که انرژی اندکی برای ساخت اجزای آن مصرف می شود.
از نقاط ضعف این سیستم، در صورتی که در اجرا تمامی نکات فنی مورد رعایت قرار نگیرد، خطر ایجاد صدا در حالت های انقباض و انبساط است.
وزن کم این سیستم ساختمانی (در حدود 60 درصد وزن واحد سطح سیستم های رایج ساخت و ساز) باعث می شود نیرو های اعمال شده در صورت وقوع زمین لرزه به طور قابل توجهی نسبت به ساختمان های متداول کمتر باشد، تا حدی که در اکثر موارد، اثر نیرو های اعمال شده توسط باد بیشتر و تعیین کننده تر از نیرو های ناشی از زمین لرزه است. در ضمن، وزن کم این سیستم باعث می شود به عنوان گزینه ای مناسب برای مناطق با مقاومت خاک کم، تلقی شود.
اینرسی حرارتی کم این سیستم، آن را برای استفاده دائم مانند مسکونی، با مشکلاتی رو به رو می سازد. ولی در عین حال، عملکرد آن را برای ساختمان های اداری، تجاری و دیگر ساختمان های با کاربری منقطع، بسیار مناسب می سازد.
عملکرد صوتی دیوار ها و سقف های ساخته شده با این سیستم، در صورت رعایت تمهیدات لازم، به راحتی جوابگوی انتظارات تعیین شده در مقررات ملی است.
مواد تشکیل دهنده LSF بار حریق ندارند، ولی پروفیل های سرد فرم داده شده مقاومت کمی در برابر حریق دارند و باید به خوبی محافظت شوند. یکی از دلایل اصلی کاربرد گچ به عنوان پوشش داخلی این سیستم ها دستیابی به این هدف است.
با اجرای لایه بخاربند در حد فاصل جداره داخلی و عایق حرارتی، می توان از خطر میعان در دیوار ها جلوگیری کرد. به علاوه آنکه، سقف سرد در این سیستم، کمک شایانی به کاهش خطر میعان خواهد کرد.
به رغم اینکه بار مرده این سیستم با اجزای اصلی و کاربردی آن منتقل می شود، ولی اجرای خشک، قابلیت تغییرات آتی را تا حدی در آن به وجود می آورد. معمولاً ساختار نمای این سیستم، از سازه آن جدا است و از سهولت و دقت اجرای خشک برخوردار است.
اجرای خشک، امکان برچیدن و استفاده مجدد این سیستم را ایجاد کرده است، به علاوه آنکه، قطعات و اجزا عمدتاً از مصالح و فلزات قابل بازگشت به چرخه ساخته شده اند.

منبع : -سیستم قاب سبک فولادی، دکتر بهروز محمدکاری - دکتر رسول احمدی، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، 1387
 

Alireza_2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعدادی از ساختمونهای مسکن مهر توی شهر گلبهار ( 30 کیلومتری مشهد) داره با این روش ساخته میشه.

روش جالبیه خوشم اومد....
 

Alireza_2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
دیوارهای غیر باربر سبک پیش ساخته(LSF)

نویسنده : مرضیه رمضانی

با توجه به کاهش قابل ملاحظه وزن و اتلاف اندک مصالح نسبت به شیوه های متداول و قابلیت انطباق این سیستم با مقررات ملی ساختمان،کاربرد این نوع دیوارهای سبک غیر باربر داخلی برای انبوه سازی مناسب می باشد.
دیواربه شیوه ای صنعتی تهیه شود ، در روند افزایش تولید صنعتی ساختمان نقشی موثر خواهد داشت

دیوارهای غیر باربر سبک پیش ساخته(LSF)
دیوار به عنوان اساسی ترین بخش ساختمان ، نقشی تعیین کننده در حد و حدود و حریم های ساختمانی دارد واین مهم هم بر کسی پوشیده نیست امانکته اینجاست که اگرهمین دیواربه شیوه ای صنعتی تهیه شود ، در روند افزایش تولید صنعتی ساختمان نقشی موثر خواهد داشت. تولید صنعتی ساختمان که در سرعت اجرای پروژه های ساختمانی، بویژه پروژه های انبوه سازی مسکن، که فناوری های نوین ساختمانی یکی از عامل های تحقق این مهم است تاثیر به سزایی دارد. در این شماره به بررسی دیوارهای غیرباربرسبک پیش ساخته(LSF) که دارای تاییدیه فنی ازمرکزتحقیقات ساختمان و مسکن می باشند می پردازیم.

این صفحات دیواری سبک، از سیستم ساختمانی قاب های سبک سرد نورد شده منشعب می شوند، که بر اساس کاربرد اجزایی به نام STUD (وادار) و TRACK (تیرچه)شکل گرفته است و قابل کاربرد در اکثر سیستم های ساختمانی نیز می باشد.ساختار اصلی این دیوارها از ترکیب نیم رخ های فولادی گالوانیزه سرد نورد شده برپا و مقطع مورد استفاده در این دیوارها c شکل می باشد که معمولا" با اتصالات مکانیکی به یکدیگرمتصل می شوند .هر دیوار از تعدادی اجزای عمودی C شکل(وادار)به فواصل 40 تا 60 سانتی متر که در بالا و پائین به اجزای افقی ناودانی شکل U یا C شکل(تیرچه)متصل شده اند تشکیل شده و در صورتی که از مقاطع C شکل به عنوان تیرچه استفاده شود،لازم است برش کاری در محل نصب وادار صورت گیرد.
این سیستم،قابلیت بالائی برای نصب عایق حرارتی دارد وعایق حرارتی را به دو روش می توان بین وادارها نصب کرد.
در روش اول: وادارها هم راستا اجرا می شوند و عایق حرارتی در فضای بین آنها قرار می گیرد.
در روش دوم: وادارها هم راستا اجرا نمی شوند و عایق حرارتی به صورت زیگزاکی بین آنها حرکت می کند که در این حالت وادارها به صورت پل حرارتی عمل نخواهند کرد و عایق کاری در شرایط بهتری انجام می شود.یکی دیگر از راههای عایق کاری دیوارها،نصب یک لایه حرارتی صلب در طرف خارجی قاب فلزی است.
عایق صوتی نیز از افزودن تخته گچی یا سیمانی در دو طرف عایق حرارتی(پشم شیشه)تامین می شود.از دیگر روش های عایق صوتی در یک طبقه،استفاده از دیوارهای جداکننده با دو قاب مجزا از یکدیگر و نیز استفاده از وادارهای اکوستیکی می باشد.ورق های نسبتا" نازک فولاد گالوانیزه در برابر آتش دارای مقاومت کمی بوده و از این نظر باید محافظت شوند، درغیراین صورت ساختارها از نوع LSF در برابر آتش به سرعت دچار تغییر شکل شده و فرو خواهند ریخت.
محافظت این ساختارها در برابر آتش بوسیله تخته های گچی که بر روی چارچوب فولادی نصب می شوند قابل تامین است. به طور کلی با توجه به کاهش قابل ملاحظه وزن و اتلاف اندک مصالح نسبت به شیوه های متداول و قابلیت انطباق این سیستم با مقررات ملی ساختمان،کاربرد این نوع دیوارهای سبک غیر باربر داخلی برای انبوه سازی مناسب می باشد.این پانل ها در زمینه های انرژی ،حریق،اکوستیک و سازه در مرکز تحقیقات زمین و مسکن مورد ارزیابی قرار گرفته و کاربرد ان در حیطه الزامات ارائه شده مجاز می باشد.
الزامات طراحی و اجرا برای سیستم دیوارهای غیر باربر سبک پیش ساخته(LSF)
1-در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای مشارکت نکردن این پانل ها در سختی جانبی سازه الزامی است.
2-طراحی پانل های خارجی و اتصالات مربوط در مقابل بار باد مطابق مقررات ملی ایران
3-حداکثر ارتفاع خالص مجاز پانل ها3/2 متر است.
4-حداکثر وزن پانل های خارجی به 100 کیلوگرم بر متر مربع و پانل های داخلی به 50 کیلوگرم بر متر مربع محدود می شود.
5-رعایت مشخصات فولاد سرد نورد شده بر اساس استانداردASTM الزامی است.
6-ضوابط مربوط به اجزای اتصال شامل پیچ خودکار،پیچ و مهره می باید مطابق آئین نامه AISC استاندارد AISI تامین شود.
7-در صورت استفاده از اتصالات جوشی،رعایت ضوابط و مقررات مربوط به جوشکاری اعضا سرد نورد شده مطابق استاندارد AISI ائین نامه های AWS و AISC الزامی است.
8-لازم است تمهیداتی متناسب با شرایط مختلف اقلیمی و محیط های خورنده ایران صورت پذیرد.
9-الزامات مربوط به انرژی باید مطابق با مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان رعایت شود.
10-در صورتی که عایق حرارتی به صورت پرکننده اجرا شود،باید نوع و ضخامت عایق،مقاومت حرارتی موردنیاز را تامین کند.
11-به منظور کاهش اثر پل حرارتی،لازم است حد فاصل وادارها (STUD ) و لایه خارجی جداره با نوعی عایق حرارتی متراکم پر شود.
12-لازم است ملاحضات کامل هوابندی در جداره های داخلی و خارجی،بازشوها و هم چنین محل نصب اجزای اتصالی نظیر پیچ و مهره،با توجه به اقلیم مورد نظر و نیز خطر میعان به عمل آید.
13-رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در مقابل حریق و هم چنین الزامات نشریه شماره444 مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مربوط به مقاومت جدارها در مقابل حریق با در نظر گرفتن ابعاد ساختمان،کاربری و وظیفه عملکردی اجزای ساختمانی الزامی است.
14-صدابندی هوابرد جداکننده های بین واحد های مستقل و پوسته خارجی ساختمان و صدابندی سقف بین طبقات باید مطابق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان تامین شود.
15-کلیه مصالح و اجزا در این سیستم از حیث دوام،خوردگی،زیست محیطی،بهداشتی و ... باید بر مبنای مقررات ملی ساختمان و یا آئین نامه های ملی یا معتبر بین المللی شناخته شده و مورد تایید به کار گرفته شود، در غیر این صورت اخذ تاییدیه فنی در این خصوص از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن الزامی است.
16-اخذ گواهینامه فنی برای محصول تولیدی، پس از راه اندازی خط تولید کارخانه،ازمرکز تحقیقات ساختمان ومسکن الزامی است.
منبع:
گامی در صنعتی سازی ساختمان(ویرایش سوم)به کوشش مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن

http://www.maskanmag.ir/fa/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86/%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87lsf
 

Alireza_2003

عضو جدید
کاربر ممتاز

ساختمان هاى پيش ساخته فولادى سبك (Light Weight STEEL frame) موسوم
بهLSF به صورت اجراى خشك و عمدتاً با استفاده از اتصالات پيچى و به روش توليد صنعتى
به كار گرفته مى‌ شود. اين ساختمان ها از سه جزء اصلى شامل مقاطع متشكل از ورق هاى
فولادى سرد نورد شده براى سازه، صفحات تخته گچى به عنوان پوشش رويه درونى و لايه
عايق حرارتى و صوتى، تشكيل مى شوند. كاربرد اين ساختمان ها به عنوان يك سيستم سازه
ا ى مستقل، اكثراً در انبوه سازى ساختمان هاى دو طبقه، دفاتر و ساختمان هاى تجارى
كوچك، واحد هاى صنعتى و سالن هاى ورزشى يك طبقه است. به نظر مى رسد، اين سيستم سازه
اى باربر ثقلى توانايى تركيب شدن با سيستم هاى سازه ا ى ديگر، همانند ديوار هاى بتن
مسلح سازه ا ى را نيز داراست ومی تو اند در ساخت ساختمان هاى كوتاه مرتبه به صورت
سيستم سازه ا ى مختلط به كار گرفته شود. براى ساخت مقاطع سرد نورد شده مطابق آيين
نامه هاى مربوط به اين سازه ها، استفاده از اشكال مختلف مجاز است.

اين مقاطع معمولاً داراى ابعاد متنوع و محدوده تغييرات ضخامتى بين0.6
الی 2.5 میلی متراست. اتصال سازه LSF به شالوده به واسطه يك كلاف افقى با مقطع C
شكل مى گيرد. اجزاى قائم اين سيستم به عنوان عضو باربر ستونى در بارهاى ثقلى عمل مى
كند، برخى از اين اعضا كه در دهانه مهاربندى جانبى سازه قرار مى گيرند، علاوه بر
بار ثقلى، متحمل نيرو هاى ناشى از بار هاى جانبى نيز مى شوند، اين اعضا تحت نام
وادار (Stud) در اين سيستم معرفى مى شود. سقف سازه اين ساختمان ها متشكل از تير چه
هاى فلزى سرد نورد شده است كه فواصل تيرچه ها با توجه به ميزان ظرفيت باربرى عضو و
ابعاد قطعات پوشش سقف كه می تواند تخته هاى چوبى، سيمانى و يا دال بتن مسلح باشد،
تعيين مى شود. تيرها و تيرچه ها عمدتاً داراى مقاطع با اشكالC یاZ هستند، پوشش سقف
با دال بتن مسلح، در صورت تامين يكپارچگى لازم بين بتن و پروفيل فولادى تيرچه،
میتواند به عنوان ، يك سقف مركب بتنى فلزى طراحى شود. در ساختمان هاى LSF منظور
باربرى جانبى سازه در دو امتداد اصلى متعامد، از دهانه هاى باربر جانبى استفاده مى
شود كه تحت عنوان (load Bearing Wall) نمادگذارى شده است. دهانه هاى باربر به چهار
روش ايجاد مى شود كه عبارتند از : سيستم دهانه هاى مهاربندى شده با اعضا قطرى،
سيستم ديوار برشى با ورق فولادى نازك، سيستم ديوار باربر با پوشش هاى OSB و سيستم
ديوار برشى بتن مسلح. در حال حاضر در كشور ايران استفاده از سيستم دهانه هاى
مهاربندى شده با اعضا قطرى براى ساختمان هاى تا دو طبقه مسكونى و سيستم باربر جانبى
ديوار برشى بتن مسلح براى ساختمان هاى تا چهار طبقه مسكونى مجاز است. اينرسى حرارتى
كم اين سيستم، آن را براى استفاده دايم مانند ساختمان هاى مسكونى با مشكلاتى روبه
رو مى سازد، ولى در عين حال عملكرد آن براى ساير ساختمان ها با كاربرى منقطع مناسب
است. عملكرد صوتى ديوارها و سقف هاى ساخته شده با اين سيستم در صورت رعايت تمهيدات
لازم به راحتى پاسخ گوى انتظارات تعيين شده در مقررات ملى ساختمان است. مواد تشكيل
دهنده LSF بار حريق ندارند ولى پروفيل هاى سرد نورد شده مقاومت كمى در برابر حريق
دارند و بايد به خوبى محافظت شوند. يكى از دلايل كاربرد گچ به عنوان پوشش داخلى اين
سيستم ها، دست يابى به اين هدف است. از عمده مزاياى ساختمان هاى سبك فولادى (LSF)
كاهش جرم ساختمان است كه تاثير فراوانى در جهت كاهش هزينه هاى ناشى از مصالح،
نيروى انسانى و نيز زمان احداث پروژه ها خواهد داشت. به كارگيرى اين سيستم در
ساختمان هاى 5 طبقه كشور با رعايت تمهيدات خاصى مقدور است وبه نظر مى رسد به عنوان
يك گزينه در انبوه سازى می تواند موفق باشد، مشروط بر آن كه به لحاظ عملكرد سازه ا
ى، طراحى و اجراى آن، محدوديت ها و ضوابط موجود در ساير آئين نامه ها بررسى و براى
كشور تدوين و تهيه شود. قدر مسلم آن كه اصلاحاتى در خصوص مقاطع ستونى، اعضاء قطرى
مهاربند و نيز اتصالات اين سيستم مورد نياز است، كه بايد به نحو شايسته ا ى به آن
پرداخته شود. اين سيستم در زمينه هاى انرژى، حريق، آكوستيك و سازه در مركز تحقيقات
ساختمان و مسكن، مورد ارزيابى قرار گرفته و كاربرد آن در حيطه الزامات ارائه شده،
مجاز است.

الزاماتطراحىواجرابراىسيستمهاىساختمانىقابهاىسبكفولادىسردنوردشده
(LSF)

1- در مناطق با خطر نسبى كم، متوسط و زياد (مطابق آئين نامه2800 ايران)
استفاده از اين سيستم سازه ا ى به عنوان قاب ساختمانى ساده به همراه ديوار برشى بتن
مسلح حداكثر در پنج طبقه يا ارتفاع 18 متر از تراز پايه بلامانع است.

2- استفاده از اين سيستم در مناطق با خطر نسبى كم، متوسط و زياد (مطابق
آئين نامه 2800 ايران) تا حداكثر دو طبقه يا ارتفاع 20.7 متر از تراز پايه، با
اجراى مهاربندى قطرى بلامانع است.

3- به كارگيرى اين سيستم در مناطق لرزه خيز با خطر نسبى بسيار
زياد(مطابق آئين نامه 2800 ايران) مجاز نيست.

4- به کارگيرى حداكثر دهانه 5 متر و حداكثر ارتفاع ناخالص (با احتساب
ضخامت سقف 3.60) متر براى هر طبقه در اين سيستم مجاز است.

5- طراحى كليه اجزاء و اتصالات بر اساس استانداردهاى AISI و طرح سازه ا
ى و لرزه ا ى آن بر اساس آئين نامه های IBC 2003 ASCE 7-05 و ويرايش هاى بعد از آن
انجام گيرد.

6- كنترل سازه در مقابل بارباد بر مبناى مقررات ملى ساختمان ايران مبحث
ششم و با در نظر گرفتن سيستم مقاوم در مقابل بارجانبى ناشى از زلزله كه در بندهاى 1
و 2 آورده شده است انجام شود.

7- رعايت محدوديت حداكثر بار زنده و مرده به ترتيب 250 كيلوگرم بر
مترمربع و 350 كيلوگرم بر مترمربع براى سقف ها الزامى است.

8- رعايت مشخصات فولاد سرد نورد شده بر اساس استاندارد ASTM الزامى
است.

9- رعايت ضوابط فصل 21 آئين نامه ACI 318-05 ويرايش هاى پس از آن براى
طراحى ديوارهاى برشى بتن مسلح الزامى است.

10- تأمين ضوابط ديافراگم صلب براى كليه سقف ها الزامى است.

11- كليه اتصالات اعضاى قائم به اعضاى افقى می بايد به گونه ا ى باشند
كه يك پا رچگى اعضا در ارتفاع سازه تأمين شود.

12- ضوابط مربوط به اجزاء اتصالى شامل پيچ خودكار، پيچ و مهره می بايستى
مطابق آئين نا مه. AISCو استاندارد AISI تأمين شود.

13- در صورت استفاده از اتصالات جوشى، رعايت ضوابط و مقررات مربوط به
جوشكارى اعضاء سرد نورد شده مطابق استاندارد AISI و آئين نامه هاى AISC و AWS
الزامى است.

14- سقف ساز ه ا ى اين سيستم متشكل از تيرچه فلزى و دال بتن مسلح فوقانى
به صورت مقطع مركب است كه می بايد بر مبناى ضوابط مقاطع مركب آئين نامه AISC و دال
هاى بتن مسلح بر مبناى آئين نامه تأمين ACI شود.

15- به كارگيرى مصالح بنايى در ديوارهاى خارجى و داخلى مجاز نيست.
حداكثر وزن متر مربع سطح ديوار تمام شده در جداكننده هاى داخلى نبايستى بيشتر از 50
كيلوگرم بر متر مربع و در ديوارهاى خارجى نبايستى بيشتر از 100 كيلوگرم بر مترمربع
باشد.

16- لازم است تمهيدات لازم به منظور عدم مشاركت پانل هاى غير باربر و
جداكننده ها در سختى جانبى سازه صورت پذيرد.

17- لازم است تمهيدات لازم متناسب با شرايط مختلف اقليمى و محيط هاى
خورنده ايران صورت پذيرد.

18- كليه مصالح و اجزاء در اين سيستم اعم از معمارى و سازه ا ى از حيث
دوام، خوردگى، زيست محيطى و غيره می بایستی بر مبناى مقررات ملى ساختمان ايران و يا
آئين نا مه هاى ملى يا معتبر بين المللى شناخته شده و مورد تأييد، به كار گرفته
شود.

19- الزامات مربوط به انرژى بايد مطابق مبحث نوزدهم مقررات ملى ساختمان
رعايت شود.

20- در صورتى كه عايق حرارتى به صورت پركننده اجرا شود، بايد نوع و
ضخامت عايق، مقاومت حرارتى مورد نياز را تأمين كند.

21- به منظور كاهش اثر پل حرارتى، لازم است حد فاصل وادارها (Stud) و
لايه خارجى جداره با نوعى عايق حرارتى متراكم پر شود.

22- لازم است ملاحظات كامل هوابندى در جداره هاى داخلى و خارجى، بازشوها
و هم چنين محل نصب اجزاء اتصالى نظير پيچ و مهره، با توجه به اقليم مورد نظر و نيز
خطر ميعان به عمل آيد.

23- رعايت مبحث سوم مقررات ملى ساختمان درخصوص حفاظت ساختمان ها در
مقابل حريق و هم چنين الزامات نشريه شماره 444 مركز تحقيقات ساختمان و مسكن مربوط
به مقاومت جداره ها در مقابل حريق با درنظر گرفتن ابعاد ساختمان، كاربرى و وظيفه
عملكردى اجزاى ساختمانى الزامى است.

24- صدابندى هوابرد جداكننده هاى بين واحدهاى مستقل و پوسته خارجى
ساختمان و صدابندى سقف بين طبقات می با يست مطابق مبحث هجدهم مقررات ملى ساختمان
تامين شود.

25- اخذ گواهی نامه فنى براى محصول توليدى، پس از راه اندازى خط توليد
كارخانه، از مركز تحقيقات ساختمان و مسكن الزامى است.

http://www.mehrdeveloper.ir/mehr/in...14-10-42-05&catid=15:new-technology&Itemid=29
 

maziyar59

عضو جدید
حدودا 60درصر تجهیز کارگاههای شرکت کیسون با همینLSF اجرا میکنیم . فقط ایرادی که داره زمان بر بودنش.
البته
نسبت به سانویچ پانل
 

sarch

عضو جدید
سلام، من میخوام نقشه های ویلاهام رو با استفاده از این سیستم بکشم میشه نمونه ای از پلان یا برش این سیستم رو اینجا بذارین؟ ممنونم از پست خوبتون
 
بالا