گنجینه معماری همدان

marali_64

عضو جدید
رستوران مجموعه تفریحی عباس آباد همدان


تپه عباس آباد، در انتهای خیابان مهدیه و مشرف به میدان قائم قرار دارد. این تپه به دلیل مشرف بودن به شهر همدان، همواره از موقعیت ویژه ای برخوردار بوده است. از جمله در گذشته هر گاه حاکمی تغییر می کرده، در بالای آن ساز و طبل و کوس نوبتی نواخته می شده و به همین جهت به “تپه نقاره خانه” نیز معروف بوده است.
همچنین در ضلع شمال غربی تپه، بقایای تاسیسات برق گذشته، در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. از سوی دیگر با توجه به قابلیتهای جغرافیایی ، طبیعی و گردشگری این تپه، در سالهای اخیر تاسیسات تفریحی ، پذیرایی و اسکان موقت مناسبی احداث شده و به مجتمع تفریحی و سیاحتی تبدیل گردیده است. از جمله، در بالای تپه استخری احداث شده و در وسط آن رستوران زیبایی آماده پذیرایی است. از بالای این تپه از یک سو، چشم انداز طبیعی دره سرسبز عباس آباد و از طرف دیگر، نمائی از شهر همدان نمایان است. از ضلع جنوب شرقی این مجتمع، آبشار مصنوعی زیبایی جریان دارد. مسجد، توفقگاه اتومبیل، زمین مخصوص بازی اسکیت و فروشگاه ، از جمله تاسیسات رفاهی و تفریحی آن می باشد.
 

rahajo0on

عضو جدید
کاربر ممتاز
گنجینه معماری همدان

مرکز تجاری آتی‌ساز همدان
این مرکز تجاری با طراحی مدرن و معماری زیبا در شمال شهر و در مجاورت پایانه مکانیزه بین شهری همدان، در مدخل ورودی شهر با دسترسی آسان به بلوارهای بزرگ انقلاب در غرب و ملت در شرق قرار دارد. دسترسی آسان به جاده‌های منتهی به استان‌های تهران، مرکزی، قزوین، کرمانشاه، لرستان و اشرف به چشم‌انداز زیبای کوهستان الوند، نزدیکی به آرامگاه باباطاهر و گنبد علویان از دیگر مشخصات بارز این پروژه است.

امکانات ویژه: پله برقی مجهز و مدرن، آسانسورهای مسافری و باری، فضای بازی کودکان، کافی‌شاپ، محل بازی‌های کامپیوتری، نمازخانه، پارکینگ اختصاصی.

مشخصات سطوح زیربنا و سازه​
مساحت زمین
۱۶۰۷۹ مترمربع
تعداد واحدهای تجاری
۱۰۲واحد
زیربنای کل
۲۳۴۱۱ مترمربع
تعداد پارکینگ
۳۱۷
زیربنای تجاری مفید و مشاع
۱۴۸۸۱ مترمربع
تعداد طبقات
۴
زیربنای مفید تجاری
۷۶۲۰ مترمربع
نوع سقف
Post Tension پیش‌تنیده/پس‌کشیده
زیربنای رستوران، کافی‌شاپ و فضای بازی
۱۹۶۸ مترمربع
تاسیسات برودتی و حرارتی
فن‌کوئل و هواساز
زیربنای مشاعات
۵۴۵۵ مترمربع
زیربنای پارکینگ، موتورخانه و سرویس
۸۴۶۵ متر مربع
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

rahajo0on

عضو جدید
کاربر ممتاز
رستوران مجموعه تفریحی عباس آباد همدان

رستوران مجموعه تفریحی عباس آباد همدان

تپه عباس آباد، در انتهای خیابان مهدیه و مشرف به میدان قائم قرار دارد. این تپه به دلیل مشرف بودن به شهر همدان، همواره از موقعیت ویژه ای برخوردار بوده است. از جمله در گذشته هر گاه حاکمی تغییر می کرده، در بالای آن ساز و طبل و کوس نوبتی نواخته می شده و به همین جهت به “تپه نقاره خانه” نیز معروف بوده است.
همچنین در ضلع شمال غربی تپه، بقایای تاسیسات برق گذشته، در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. از سوی دیگر با توجه به قابلیتهای جغرافیایی ، طبیعی و گردشگری این تپه، در سالهای اخیر تاسیسات تفریحی ، پذیرایی و اسکان موقت مناسبی احداث شده و به مجتمع تفریحی و سیاحتی تبدیل گردیده است. از جمله، در بالای تپه استخری احداث شده و در وسط آن رستوران زیبایی آماده پذیرایی است. از بالای این تپه از یک سو، چشم انداز طبیعی دره سرسبز عباس آباد و از طرف دیگر، نمائی از شهر همدان نمایان است. از ضلع جنوب شرقی این مجتمع، آبشار مصنوعی زیبایی جریان دارد. مسجد، توفقگاه اتومبیل، زمین مخصوص بازی اسکیت و فروشگاه ، از جمله تاسیسات رفاهی و تفریحی آن می باشد.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولین پایتخت باستانی ایران

اولین پایتخت باستانی ایران

[h=1]اولین پایتخت باستانی ایران
[/h]
استان همدان از جمله استان‌های كوهستانی، مرتفع، سرد و بادخیز غرب كشور و با ۲۱۷۲ كیلومتر مربع وسعت حدوداً 2/1 درصد كل مساحت ایران را تشكیل می‌دهد.
رشته كوه‌های زاگرس و ارتفاعات الوند كه از شمال غربی همدان به جنوب شرقی این استان امتداد و ارتفاعات و كوه‌های گرمه و سرده، لشگردر، آلمابولاق، سیاه‌دره، چل تابالغان، بهارلو، بوقاطی، آلماباغ، گری، گرمی و خان گرمز موجب شده‌اند كه اغلب شهرهای این استان در ارتفاعات واقع شوند و به علت شرایط اقلیمی و طبیعی، تقریباً در تمام ایام سال وزش باد در سطح استان ادامه دارد.
آب و هوا در مناطق مرتفع كوهستانی سرد و در مناطق جنوبی تقریباً معتدل و كوهستانی می‌باشد. زمستان‌های همدان سرد و طولانی و اكثراً بیش از 4 ماه در سال یخبندان است.
همدان در تمام ایام زمستان دارای شرایط طبیعی مناسبی برای علاقمندان به ورزش‌های زمستانی مثل اسكی است. پیست اسكی تقریباً وسیع و مجهز آن تا ماه‌های اولیه‌ی بهار مورد استفاده علاقمندان قرار می‌گیرد و همه ساله جمع كثیری از علاقمندان به منظور استفاده از امكانات این ورزش مفرح به همدان مسافرت می‌نمایند، اما بهترین زمان برای كسانی كه قصد سفر تحقیقی یا تفریحی و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و باستانی همدان را دارند با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای منطقه از اواخر اردیبهشت تا اواخر مهرماه است.
در این ایام علاوه بر سرسبزی و زیبایی و طبیعت پرگل و گیاه این استان، تابش خورشید و گرمای هوا بسیار مطلوب و دلچسب است.

استان همدان با آن كه فاقد منابع آبی، هم چون دریا و دریاچه است، به علت وجود رشته كوه‌هایی چون زاگرس و الوند و دیگر قلل سر به فلك كشیده و برف‌گیری آنها كه در بیشتر ایام قلل آنها، پوشیده از برف می‌باشند. ذوب تدریجی برف‌های زمستانی در فصل گرما و تابستان رودها و تالاب‌ها و سراب‌ها و چشمه‌های متعددی را بوجود می‌آورند.
بعضی از سراب‌ها و تالاب‌های همدان عمری به درازای ده‌برابر آثار باستانی چند هزار ساله این استان دارند، مثل تالاب زیبای «گردخورده» یا «آق گل» كه زمین‌شناسان طول عمرش را ۴۰ هزار سال تخمین زده‌اند و حدوداً ۵/۱۷ كیلومتر مربع وسعت دارد یا تالاب پیر سلیمان كه هر دو تالاب با پوشش گیاهی فراوان در بهار و تابستان مأمن انواع اردك، فلامینگو، مرغ باران، آب چلیك، كاكانی، حواصیل، غاز و دیگر پرندگان مهاجری هستند كه از روسیه، قفقاز، كشورهای اسكاندیناوی و دیگر نقاط اروپایی و آسیایی به این منطقه می‌آیند.
كشاورزی و باغداری در این استان رونق دارد. كشت آبی و دیم معمول است گندم و جو، سیب‌زمینی، چغندر قند از عمده محصولات كشاورزی همدان هستند.
محصول گردوی همدان، مخصوصاً گردوی تویسركان بی‌نظیر است.
وجود رشته كوه‌های كهنسال، بارندگی فراوان، ساختار طبیعی و عوامل دیگر در طول هزاران سال موجب ایجاد غارهای متعددی گردیده كه بعضی از آنها به علت اقامت انسان در دوران‌های مختلف جنبه‌ی تاریخی دارد و بعضی دیگر به جهت برخورداری از بلوره‌ها و قندیل‌ها و اشكال مختلفی كه بوسیله استالاكتیت و استالاگمیت بوجود آمده، زیبایی و شكوهی دیدنی دارد.
استان همدان شامل 16 شهر و شهرستان به اسامی همدان، نهاوند، تویسركان، ملایر، كبودرآهنگ، اسدآباد، بهار و رزن و 18 بخش و مركز آن شهر همدان است.
[h=2]همدان[/h]
شهر همدان دارای تاریخ و پیشینه‌ای كهن است. احداث و بنای اولیه‌ی آن را بیش از 700 سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد.این شهر به دستور دیاكو پادشاه مقتدر ماد بنا شد و او پس از پایان كار احداث و ساختمان كاخی عظیم كه دارای قلاع و دژهای متعدد بود، آن‌را پایتخت و محل خزانه‌ی خود قرار داد و نام هگمتانه را بر آن نهاد.
درباره‌ی چگونگی ایجاد هگمتانه مورخین یونانی نوشته‌اند: دیاآكو پس از انتخاب محلی در كنار كوه الوند (اورتت یا اورنتس) جهت مركز حكومت خود شهر و كاخی عظیم كه شامل هفت قلعه‌ی تو در تو بود احداث كرد. مهمترین و مستحكم‌ترین قسمت این كاخ، قلعه‌ی هفتم بود
كه داخل آن كاخ پادشاه و خزانه قرار داشت و آنرا اگباتابا نامید. یونانی‌ها واژه‌ی «هگمتانه» یا «هنگمتانه» را كه به زبان پارسی قدیم به معنی محل تجمع است اكتابانا می‌نامند.
این واژه در آثار به جای مانده به زبان ارمنی «اهمتان» و در زبان سریانی و پهلوی «اهمدان» آمده و در گویش نویسندگان عرب «اهمدان» به همدان تبدیل گردیده است.
می‌گویند در تورات نیز نامی از «احتمانا» آمده كه به احتمال زیاد همان هگمتانه می‌باشد.
تپه‌ی باستانی هگمتانه كه در مركز شهر همدان قرار دارد، بقایای شهر باستانی هگمتانه پایتخت عهد كاسی‌ها، مادها و هخامنشیان است. در كاوش‌های باستانی كه در این تپه انجام گرفته آثار بسیار با ارزش و گرانبهایی از دوران باستانی این شهر به دست آمده است.

هگمتانه یا همدان در طول عمر چند هزار ساله‌ی خود با فراز و نشیب و حوادث و وقایع زیادی روبرو شده، و دوران‌های سخت یا آرامی را پشت سر گذاشته و بارها ویران و آباد شده است.
هگمتانه برای اولین بار در دوران حكومت بخت‌النصر و به دستور او به كلی ویران شد ولی هنگامی كه داریوش بزرگ زمام امور را به دست گرفت، بر بازسازی و ترمیم ویرانی‌ها و آبادانی آن همت گماشت و بعدها در دوران حكمرانی اشكانیان و ساسانیان، با احداث كاخ‌ها و قصرهای باشكوه برای اقامت پادشاهان اشكانی و ساسانی این شهر به اوج عظمت و آبادانی و زیبایی خود رسید، اما:با پیروزی اعراب نه تنها كاخ‌های سلطنتی تخریب بلكه تمام شهر به طور كامل ویران شد. این تسلسل آبادانی و ویرانی، حمله و تاراج و ترمیم خرابی و بازسازی، قرن‌های متمادی تا سال 1135 هجری ادامه یافت و از آن سال به مرور ثبات و ایمنی نسبی یافت و چون در مسیر جاده‌ی ابریشم و راه‌های اصلی منطقه‌ی غرب كشور قرار داشت به زودی به صورت یكی از مراكز بازرگانی درآمد.
در شهر همدان و دیگر شهرهای این استان بقایای آثار باستانی و تاریخی فراوانی مثل كتیبه‌ها، برج‌ها، كاخ‌ها و… وجود دارد كه یادآور دوران عظمت و شكوه ایران باستان می‌باشد. تپه‌ی باستانی هگمتانه در سال 1913 میلادی توسط یك هیأت فرانسوی كه از سوی موزه لوور پاریس ماموریت یافته بود، مورد كاوش و حفاری باستان شناسی قرار گرفت.
در حفاری‌های انجام شده علاوه بركشف اشیاء با ارزش عهد باستان، آثاری به دست آمد كه نمودار وجود شبكه‌ی منظم آبرسانی در شهر باستانی هگمتانه بود و در كاوش‌هایی كه در سال‌های 1362 تا 1370 انجام گرفت، یكی دیگر از كهن‌ترین آثار تمدن بشر یعنی حصار طولانی و دو برج عظیم این شهر كشف شد.
[h=2]كتیبه‌های گنج‌نامه

[/h]در 5 كیلومتری همدان و در دامنه‌های الوند دره‌ی باصفای عباس‌آباد قرار دارد كه كتیبه‌ها و آبشار گنج‌نامه نیز در امتداد همین دره واقع شده است.
در این دره سنگ نبشته‌هایی از زمان داریوش اول هخامنشی برجای مانده كه گفته می‌شود پس از اتمام كار سنگ نبشته‌های بیستون به دستور داریوش برسر راه هگمتانه كه پایتخت تابستانی هخامنشیان و در مسیر جاده‌ی شاهی قرار داشت كار نقر و حتك آن انجام گرفته است.
هر یك از این كتیبه‌ها به سه زبان فارسی باستانی، اعیلامی یا شوشی، بابلی و به خط میخی مادی یا هخامنشی می‌باشد.
در گذشته با توجه به این كه گفته می‌شد خزانه‌ی هخامنشیان در هگمتانه قرار داشته تصور عمومی بر این بود كه سنگ نبشته‌ها، راهنمای محل خزانه و گنج‌های داریوش است ولی پس از آن كه باستان شناسان فرانسوی و انگلیسی موفق به ترجمه‌ی آنها شدند، محرز شد كه سنگ نبشته‌ها راز مكتوب گنج نیست بلكه ورقی از تاریخ باستانی ایران است.
یكی از این دو كتیبه مربوط به داریوش هخامنشی و دیگری مربوط به خشایار شاه می‌باشد. ترجمه‌ی كتیبه داریوش چنین است.
«خدای بزرگ است اهورمزدا، كه این سرزمین را آفرید، كه مردم را آفرید، كه شادی برای مردم آفرید كه داریوش را شاه كرد، شاهی از بسیاری، فرمانروایی از بسیاری..
منم داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه سرزمین‌هایی كه نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی»
و كتیبه‌ی دیگر كه مربوط به خشایار شاه و در قسمتی پایین‌تر از كتیبه‌ی داریوش قرار دارد، قسمت اول متن آن همان متن كتیبه‌ی داریوش است ولی در جملات آخر پس از شاه شاهان نوشته شده «شاه كشورهای دارای ملت‌های بسیار، شاه این سرزمین بزرگ، دور دست پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی»
[h=2]شیر سنگی

[/h]شیر سنگی كه بیش از 2 متر طول و یك متر و 20 سانتیمتر عرض و اندازه ارتفاع سینه‌اش می‌باشد یكی دیگر از آثار باقی‌مانده‌ی عهد باستان است.
این شیر كه پاهایش شكسته و مفقود شده و گذشت ایام خسارت‌هایی به بدنه‌اش وارد ساخته، كاملاً زیبایی و صلابت خود را حفظ كرده است.
در مورد زمان ساخت شیر سنگی، روایات متفاوتی وجود دارد كه از دوره‌ی پارت‌ها و مادها شروع و به دوران اسكندر ختم می‌شود، اما قوی‌ترین نظریه اینست كه این مجسمه و قرینه‌اش در زمان اشكانیان در دو طرف دروازه نصب بوده‌اند.
[h=2]مقبره استرومردخای
[/h]مقبره‌ی ملكه خشایار شاه و عمویش «استرومردخای» در مركز شهر همدان قرار دارد.
ساختمان اولیه‌ی آرامگاه حدود 12 قرن پیش توسط كلیمیان به پاس خدمات استرومردخای احداث شد و بعدها، بارها تجدید بنا گردید و ساختمان فعلی، احتمالاً در قرن هفتم هجری به جای بنای قبلی كه متعلق به قرن سوم هجری بوده، احداث گردیده است.
در داخل بنای آرامگاه، دو صندوق منبت‌كاری گران قیمت وجود دارد كه هریك بر روی قبری قرار گرفته است. این دو قبر را به استرومردخای نسبت می‌دهند و براساس روایات موجود استر با نفوذ خود مانع كشتار كلیمیان در زمان خشایار شاه شده است.
[h=2][/h]
منبع:
تبیان همدان
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
غار علی سرد

غار علی سرد

شاید كمی برایتان عجیب باشد ولی «علی سرد» معتبرترین نام غاری است كه مردم آن را به نام «علی‌صدر» می‌شناسند؛ غاری كه بزرگترین غار دریاچه‌ای ایران به شمار می‌رود و آن قدر زیبا و شگفت‌انگیز است كه شاید نام «غار موزه» بیشتر برازنده‌اش باشد.
در سال 1330 نشریات از وجود غاری ناشناخته در نزدیكی همدان خبر دادند و از سال 1340 كوهنوردان بازدید و بررسی این غار را آغاز كردند.
البته هنوز هم دانسته‌های علمی این غار كم‌نظیر در ابهام قرار دارد. با همه اینها غار «علی سرد» از دیرباز شناخته شده بود به طوری كه با تحقیقات انجام گرفته، معلوم شده است از دوره صفویه برای استفاده از آب غار كه از دهانه كوچك آن سرازیر می‌شده، به نحو تحسین‌برانگیزی كانال‌كشی‌هایی انجام گرفته بود. این آب را طی سالیان دراز برای آبیاری و كشت و زرع روستاهای اطراف مصرف می‌كرده‌اند.
غارهای سراب و سوباشی هم از غارهای دریاچه‌ای به شمار می‌روند كه در محدوده جغرافیایی غار علی سرد قرار گرفته‌اند و فاصله اندكی با هم دارند.

آب غار كه امروزه روی آن قایقرانی می‌كنند، زلال با دمایی نزدیك به 12 درجه سانتی‌گراد است.
عمق آب در نقاط مختلف غار از چند سانتی‌متر تا بیش از 10 متر متغیر است. در واقع میزان آن به ریزش‌های جوی كه به سطح ارتفاعات منطقه می‌رسد بستگی دارد.
مناظر داخل غار بسیار بدیع و هوای آن سبك است. درون غار مملو از راه‌های دراز و پرپیچ و خمی است كه در هر گوشه آن زیبایی‌های خیره‌كننده‌ای انتظار چشمان مشتاق بازدیدكنندگان را می‌كشند.

تالارهای بزرگ و باشكوه غار كه گاهی سقف‌های بلندی دارند از شاهكارهای طبیعت در دل این غار هستند. هیچ‌گونه جانداری درون آب غار به چشم نمی‌خورد و این آب به خاطر میزان آهك و سنگینی، قابل شرب نیست.
كف غار را لایه‌ای ماسه آهكی فرا گرفته كه بازمانده رسوبات آب غار می‌باشد.

منبع:همشهری آنلاین
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
اکباتان و هفت ویرانی بزرگ

اکباتان و هفت ویرانی بزرگ

[h=1]اکباتان و هفت ویرانی بزرگ[/h]
یک زلزله و شش جاه ‌طلب مست از جام قدرت، درست به عدد مجد و شکوه‌ها، وگویی به مکافات روزهای اوج، هریک و هربار آنچنان کمر بر حذف شوکت همدان بستند و نتوانستند، که نوشته‌اند گویی خون ازلی زندگی در رگهای این شهر جاری است که هر بار به سرعت رو به آبادی ونوسازی می‌گذاشته است. و عجیب نیست اگر بعضی مورخین قدیم نقل کرده‌اند از شیرویه بن شهردار که سلیمان نبی از همدان عبور کرد و زیادی چشمه‌ها و آبهای جاری بدید و بنایی ندید. پرسید سبب چیست که اسباب هست و مسبب نیست. گفتند یا نبی! کس را یارای اقامت در این مکان نیست که برف در آن زیاد فرو می‌ریزد که گاهی به طول نیزه برسد و سرمای شدید به مردم مسلط می‌گردد... و به همین شرح، بعضی مورخین را اعتقاد افتاده است سلیمان پیغمبر این ملک را دعا کرده است و همدان حیات ابدی یافته است...
[h=2]بُختُ‌النَصر:[/h]پادشاه بابل و سازنده باغ‌های معلق بابل، که تنگ چشمی وی را سبب حمله و ویرانی هفت حصار هکمتانه نامیده‌اند. گویند او بر اثر شدت خونریزی وسفاکی سالهای آخر عمر را به جنون گذراند.بعدها داریوش هخامنشی شهر را مرمت کرد.
[h=2]اسکندر مقدونی:[/h]با حمله کشورگشای یونانی، آخرین بازمانده دولت پارس (داریوش سوم) از مقابل اسکندر گریخت و اسکندر به متعاقب آن به شوش و تخت جمشید دست یافت. در مراجعت در همدان پیروزی خود را جشن گرفت و کشتاری وحشیانه و بی رحمانه به‌وسیله یونانیان در همدان بوجود آمد .
[h=2]مردآویج زیاری:[/h]
لشکر کشی مردآویج به همدان به بهانه انتقام کشته شدن خواهر زاده‌اش بدست مردم همدان و قتل عام دو روزه‌ای که در آن شهر به راه انداخت، در تاریخ، سخت معروف است و زبانزد. وی از جمله نظامیان حکومت علویان طبرستان بود و از خاندان آل بویه. او قصد بردن شیرسنگی را نیز کرد و چون نتوانست دست‌های آن خرد کرد.
[h=2]زمین‌لرزه مهیب:[/h]در زمین‌لرزه سال 345 ه ق شهر به تلی از خاک و ویرانه بدل شد و تمثیل کنند که آجری نبود تا بر دیگری برقرار مانده باشد .
[h=2]مغول‌ها:[/h]یورشهای بی رحمانه مغولان بدنبال ترکان از سال 618 تا 627 ه ق به همدان سبب بسیاری ویرانی و آشفتگی گردید. مغولان که از مقاومت 10 ساله همدان به تنگ آمده بودند. پس از دستیابی به شهر آنچنان قتل و ویرانی در شهر به راه اندا ختند که تا سالها شهری به نام همدان وجود نداشت. ساکنین با تجربه این‌بار نیز راه کوهستان در سر گرفتند و از کنار الوند به تویسرکان رفتند. مغول‌ها به تویسرکان نیز حمله‌ور شدند و چنان کردند در آن شهر مصفا که چندصد سال از دایره حیات پاک بود. تا اینکه افراد متواری و سرگردان در کوهها و روستاها ازنو به شهر آشوب زده برگشتند و شهری دیگر ساخته و همدان بازسازی شد. از آن دودمان، تیمور لنگ نیز کشتارها کرد تا آذوقه‌ای در شهر قحطی زده نماند.
[h=2]افغان‌ها:[/h]
در پی حمله افغان‌ها و سقوط دولت صفوی، همدان سالها در محاصره لشکر پابرهنگان بی فرهنگ مغول قرار داشت و سرمای زمستانی و ناآشنایی با اقلیم مانع از نفوذ آنها می‌شد تا اینکه فتنه موثر افتاد و شهر سقوط کرد. افاغنه، کینه‌مندانه از سالها انتظار، به مراتب وحشیانه‌تر از آنچه بر اصفهان کردند، شهر و شهریان را نابود کردند ومتواری.
[h=2]آغامحمد خان قاجار:[/h]از میان آن همه مصیبت که بر این شهر قدیمی‌تر از تاریخ رفته و شرحش رفت، همه مسببین ‌ به نوعی انیرانی بودند .یونانی و مغول و ترک‌عثمانی و افغان و... - به استثنای مردآویج-و از دشمن، جز دشمنی توقعی نبوده است.
اما خواجه استرآبادی را که اتفاقا از همان خطه مردآویج است را حکایت ستم وبیداد، تلخ‌تر آمد. اگر در کرمان بیست هزار نفر کور کرد در همدان، شهری که با سردمداری خان زند، شش سال او را پشت دروازه‌هایش نگه داشته بود، با شکست دادن مبارزان، به انتقام این ماجرا یک بار دیگر طعم تلخ قتل و غارت و آتش سوزی و دربدری در کوهستانهای زاگرس را به مردم این خطه چشانید. چندان که تا قد بلند کردن شیخ اسدآبادی چندان نامی از همدان در جریان اتفاقات وحوادث نبود. خان قجر، نوه ناخلف شیخ صفی‌الدین اردبیلی، با آن جیغ‌های زنانه‌اش، فرمان سفاکی‌ها داد که بماند به یادگار.

منبع:
تبیان همدان
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
یک روستای رنسانسی در ایران (روستای ورکانه همدان)

یک روستای رنسانسی در ایران (روستای ورکانه همدان)

روستای ورکانه همدان با معماری سنگی اش، روستای رنسانسی ایران لقب گرفته است. روستایی که اگر در کوچه های آن قدم بزنید، می بینید که دیوارهایی از سنگ شما را احاطه کرده اند.

در روستای ورکانه، لاشه سنگ‌های طوسی و قهوه‌ای حرف اول را می زنند. این سنگ ها با تابش نور آفتاب تصویری شبیه به اروپای دوره رنسانس را پدید می آورند که با خانه های قدیمی و سنتی، ترکیب جالبی از معماری ایرانی و مصالح اروپایی به نظر می رسد.

روستای ورکانه یکی از شش روستای گردشگرپذیر همدان است که در شرق شهرستان همدان و در دامنه کوه قرار دارد و کوه‌های سرده در سه کیلومتری شمال شرقی، کوه سرخ بلاغ در سه کیلومتری جنوب غربی و کوه قره‌داغ در چهار کیلومتری شرق آن واقع شده اند. این روستا زادگاه پروفسور توفیق موسیوند، سازنده اولین قلب مصنوعی جهان است که در سال 1315 در ورکانه متولد شد.















منبع : سایت مرجع معماران
 

baran72

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تصاویر روستای سنگی ورکانه همدان

تصاویر روستای سنگی ورکانه همدان

آثار تاریخی و مذهبی جالب توجهی در روستا وجود دارد که از میان آن‏ها می‏توان به ساختمان مسجد روستا در بافت قدیمی که تنها مسجد روستا است و در ضلع جنوبی آن قرار دارد، اصطبل پرورش اسب با معماری خاص سنگی که در سالهای پیش از انقلاب به عنوان مرکز پرورش اسب دربار مطرح بوده و در حال حاضر نیز جز آثار دیدنی روستا به شمار می‌رود. و قلعه مهری خانم که به شکل چلیپا ساخته شده و در فاصله 100 متری در ضلع جنوبی روستا و در بستر سبز كوهپایه و مشرف به روستا واقع شده است. و نیز معماری سنگی روستا اشاره کرد.همچنین آرامگاه امامزاده غیب در بین مردم روستا احترام و ارزش زیادی دارد.
زبان های کردی و لری و همچنین به لحاظ نزدیکی به همدان، زبان فارسی در این روستا ریشه و منشا دارند که پس از آمیختگی این اقوام با فرهنگ و گویش خود در حال حاظر فارسی با لهجه خاصی (لکی)در بین اهالی تکلم می شود.
مردم روستای ورکانه به زبان‏های آذری، فارسی و کردی سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
عدم وجود تناقضهای فرهنگی – اجتماعی علی رغم وجود اقوام وطوایف مختلف از دیگر ویژگی های اجتماعی – فرهنگی روستا است.
اقوام کردها، نجفی ها، کزازی ها، هندی ها، فرهادی ها هر کدام در محله ای از روستا زندگی می کنند.
در مورد علت نام گذاری روستا ،برخی میگویند که کان به معنی معدن سنگ است و به دلیل وجود معادن سنگ فراوان در پیرامون روستا ورکانه نام گرفته است.
برخی نیز عقیده دارند که ورکانه از دو کلمه «ور+کانه» تشکیل شده است. کلمه «ور» یعنی کنار و«کان» در زبان کردی یعنی آب که بر این اساس ورکانه به معنای کنار آب می باشد. در حال حاضر در کنار مسجد روستا جوی آبی وجود دارد که نشان می دهد هسته اولیه روستا به مرکزیت مسجد در آنجا شکل گرفته و سپس با رشد جمعیت لایه های بعدی به وجود آمده است.
بافت روستای ورکانه نیز به لحاظ شکل خاص زمین و عوارض طبیعی و نوع معیشت مردم و شرایط اجتماعی – اقتصادی شکل گرفته است.
فضاهای خدماتی روستا شامل یک مدرسه ی ابتدایی،مرکز بهداشت،یک مهدکودک که در حال حاضر مخروبه می باشد،حمام عمومی،مخابرات و نمایندگی پست و در نهایت ی واحد نانوایی و چند مغازهی خوار و بار می باشد.

حجم عسا زیاده مجبورم دو تا دوتا بزارم
Picture4.jpg
IMG_2749.jpg

IMG_2690.jpg

IMG_2892.jpg

IMG_2698.jpg

Picture6.jpg

IMG_2630.jpg

P1030329.jpg
 

پیوست ها

  • Picture2.jpg
    Picture2.jpg
    16.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    6.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
تصاویر روستای سنگی ورکانه همدان

تصاویر روستای سنگی ورکانه همدان























 

Similar threads

بالا