گفتگو راجع به اهميت كنترل پرو‍ژه از تاريخ 87/1/21 تا 87/2/2 در اين تاپيك

وضعیت
موضوع بسته شده است.

mahtabi

مدیر بازنشسته
با سلام:
بچه هاي خوب صنايعي و دوستاي مهمون تالار صنايع
از فردا در اين تاپيك به صحبت راجع به اهميت كنترل پروژه ميپردازيم .
هر كس نظرات خودش رو راجع به اجراي كنترل پروژه و اينكه اصلا به چه كاري مياد و چقدر مهمه، حرفا و نظراتش رو بنويسه.تا ايشالا اگه بشه آنلاين هم بحث كنيم.
كه فعلا به همين آفلاين بسنده ميكنيم.
يادتون نره كه اين تاپيك زمانداره و بعد از اتمام اين وقت اين تاپيك قفل ميشه.:cool:


با آرزوي موفقيت براي همتون
 
آخرین ویرایش:

amirhakimi

عضو جدید
بسیار عالیه دستتون درد نکنه مهتابی عزیز

به نظر من برای هر کاری اولین قدم برنامه ریزی و روی کاغذ اوردن چیزیه که تو فکرمونه (ابتدائی ترین حالت از برنامه ریزی)
علم کنترل پروژه این توانائی رو به ما میده که بتونیم با برنامه ریزی و زمانبندی که از قبل انجام دادیم ببینیم که طبق برنامه پیش میریم و یا جلو هستیم یا عقب. بدون کنترل پروژه اینکه بتونیم کاری رو در زمان مقرر انجام بدیم تقریبا غیر ممکنه.
 

Parsa_IE

عضو جدید
با سلام
مدیریت پروژه و به طبع آن کنترل پروژه یکی از بحث های بسیار مهم در اجرای پروژه های مختلف است
همانطور که همه دوستان بهتر از من میدانند پروژه فعالیتی است هدفمند در راستای تحقق اهداف معین و با استفاده از منابع محدود در دسترس با زمان شروع و پایان مشخص
مهمترین موضوع برای انجام درست یک پروژه با توجه به تعریف بالا برنامه ریزی جهت استفاده مناسب و کامل از منابع محدود در راستای رسیدن به هدف در زمان تعیین شده است
انجام پروژه حاصل نمی گردد مگر با برنامه ریزی دقیق و مناسب و نیز کنترل مستمر پیشرفت پروژه، کنترل انجام فعالیت ها و حصول پیش نیازی فعالیت های آتی، همچنین کنترل منابع مصرف شده و در دسترس و ... اینها همه ضروریاتی هستند که کنترل پروژه و مدیریت پروژه را غیر قابل اجتناب می کند
پس در انجام هر پروژه ای این امر حیاتی است ... !
نکته دیگر اینکه در دنیای IT امروز بیش از شناخت مفاهیم تئوریک و اصول کنترل پروژه آشنایی با نرم افزارهای این موضوع ضروریست، نرم افزارهایی چون MS Project و Primavera که خود نرم افزار اصول کنترل پروژه را رعایت می کند ...
پس دوستان از این نرم افزارها غافل نشوند!
بازار کاری این زمینه نیز نسبتا بسیار خوب است
 

hparhizi

عضو جدید
هدف از اجراي سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه ؛ هدایت پروژه بر طبق برنامه زمانبندی و بودجه تعیین شده و همچنین تامین منابع ؛ اهداف و محصولات نهائی پروژه می باشد ، یعنی رسیدن به اهداف و محصولات نهائی پروژه با کمترین هزینه و کوتاهترین زمان و بهترین کیفیت محصول .

این کار نیازمند شناسائی دقیق عناصر عمده هر پروژه و تجزیه و تفکیک دقیق عناصر ؛ تهیه ساختار شکست کار (WBS) و کنترل انجام فعالیتها با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته و اولویت بندی ترتیب و توالی فعاليت ها با کمترین هزینه می باشد كه تهیه و ارائه گزارشات مدیریتی میتواند مدیریت را بسمت اولویت بندی و تخصیص بودجه به فعالیتهای بحرانی (CRITICAL) رهنمون سازد .
 

bardinova

مدیر بازنشسته
باید یه تفکیکی بین دو مفهوم برنامه ریزی پروژه و کنترل پروژه قائل بشیم . اون چیزی که در وهله اول ، قبل از شروع یک پروژه ، مهم و ضروری هست انجام برنامه ریزی پروژه توسط یک تیم به رهبری مدیر پروژه هست . بذارین از ابتدا شروع کنیم . در سازمانهای متولی پروژه واحدی به نام PMO (Project Management Office) وجود داره که مسئول مستقیم انجام فاز مطالعاتی و امکانسنجی و تهیه سطح صفر کلیه فعالیتهای انجام گرفته در برنامه ریزی و کنترل پروژه هست . خمیر در اینجا تهیه میشه و برای پختن به مدیر پروژه واگذار میشه . حالا مسئولیت مدیر پروژه چیه ؟ . ما مثلثی داریم که از سه ضلع تشکیل شده : Time / Cost / Scope (البته عده ای این رو یه مربع فرض میکنن با یه ضلع اضافی به نام Quality . البته این امر اصولا صحیح نیست چون مبحث کیفیت کاملا مستتر و نهفته در بخش Scope هست) . اصل مطلب بر میگرده به همون مطلبی که دوستان اشاره کردن . یعنی اون چیزی که حائز اهمیت است انجام پروژه در زمان مشخص با هزینهء مشخص و در محدوده و کیفیت مشخص هست . این واژه های مشخص همون خروجی PMO هست که در اختیار مدیریت پروژه قرار میگیره . چرا روی این موضوع تاکید میکنم ؟ . علتش اینه که مبحث امکانسنجی ارتباطی به مقوله مدیریت و برنامه ریزی و کنترل پروژه نداره . بذارین مثال بزنم . در مورد اینکه یه اسکله وسط کویر احداث بشه (یه کار کاملا احمقانه !!!) باید PMO تصمیم بگیره . اگه از طرف PMO پروژه ای به مدیر پروژه پیشنهاد بشه که اسکله ای وسط کویر ساخته بشه مدیر یا میتونه این پروژه احمقانه رو قبول نکنه ، یا اینکه اگه قبول کرد باید با زمان و هزینه و محدوده ای که PMO مشخص کرده اون رو انجام بده . مطلب دیگه مواجه شدن یک پروژه با شکست است . با توجه به مطالبی که گفتم میتونیم این نتیجه رو بگیریم که تا به امروز هیچ پروژه ای در ایران با موفقیت به سرانجام نرسیده . یا هزینه کنترل نشده (مثل تونل رسالت) یا زمان (مثل برج میلاد) یا محدوده (مثل مترو) و البته بیشتر مواقع ترکیبی از هر سه مورد .
 

bardinova

مدیر بازنشسته
با سلام
نکته دیگر اینکه در دنیای IT امروز بیش از شناخت مفاهیم تئوریک و اصول کنترل پروژه آشنایی با نرم افزارهای این موضوع ضروریست، نرم افزارهایی چون MS Project و Primavera که خود نرم افزار اصول کنترل پروژه را رعایت می کند ...
پس دوستان از این نرم افزارها غافل نشوند!
بازار کاری این زمینه نیز نسبتا بسیار خوب است


دوست عزیزم ، من با فرمایش شما به شدت مخالف هستم . کار با نرم افزارهای کنترل پروژه هرچند که برای مهندسین صنایع لازم و ضروری هست اما درصد بسیار ناچیزی از فعالیتهای مدیریت و برنامه ریزی و کنترل پروزه رو شامل میشه . کار با این نرم افزار بیشتر بر میگرده به فعالیتهای اپراتوری که هر کسی میتونه با کمی تمرین اون رو انجام بده . هنوز زوده در موردش صحبت کنیم . اما با توجه به ساختار یک پروژه مقوله استفاده از نرم افزار ها بین 25 تا 40 درصد دارای اهمیت است .
 

HESSAM58

کاربر فعال
سلام
من تا اینجا خوندم ولی یه خواهش دارم اونم اینه که مشخص کنید بحث راجع به آماده کردن اطلاعات جهت انجام کنترل پروژه مد نظره یا نه ؟صرفا انجام کنترل پروژه بعد از جمع آوری اطلاعات لازمه و ویرایش اوناست؟؟؟(چون به نظر من چند نفر راجع به نحوه جمع آوری اطلاعات دارن صحبت میکنن و عده دیگه راجع به نحوه کنترل پروژه دارن بحث میکنن)
 

mahtabi

مدیر بازنشسته
با سلام:
بذارين مشخص كنم كه مقصودمون چيه.
من به طور مثال واسم اين مطرحه كه وقتي كارفرما مياد ميگه من فلان پرو‍ژه رو دارم شما برام انجام بده بعد ازت ميخواد يه توضيحاتي بدي كه اصلا من كارفرما به چه دردم ميخوره كه پروژم رو بدم شما در حاليكه به قولي ميتونه به راحتي سر وتهش رو هم بياره و هر چي ميخواد طولش بده يا ...

خوب شما در اين مرحله بايد اون رو مجاب كني كه اصلا به چكارش مياد؟!
توي اين جوامع سنتي ما طرف ميخواد كارخونه پفك بزنه اصلا با مهندس صنايعش كار نداره مواد رو هر چي ميخواد ميريزه و ميگه به به چه محصولي بعدم مشتري هر چي ميخواد بگه بگه...
راحت از مواد ميزنه و ...
حالا اينجام ميتونه خيلي راحت و بدون دردسر كارا رو خودش سرو هم كنه و كاريم به عواقبش نداره فقط واسه اينكه نميدونه يه هزينه واسه گرفتن يه مشاور خيلي واسش يه صرفه تر تا اينكه خودش ببره و بدوزه...

حالا منم بحث اولم اينجاست كه خودمون اول بفهميم برنامه ريزي و حالا بعدشم كنترل پروژه چه الزامي داره ؟
 

mahtabi

مدیر بازنشسته
راستش بايد بگم خيلي خوشحالم كه بچه ها دارن يه مفهوم رو با تعاريف هاي متفاوت ميگن.
اما بياين يكم از فرمت كتابي در بيايم.
راحت بنويسين.

ميخواستم يه تعريف بگم اما همتون گفتين و در كل فقط سوالي داشتم اونم اينه كه حالا pmo مسئول برنامه ريزيه؟ و اينجا جايگاه يه مهندس صنايع كجاست؟
توي pmo؟
 

HESSAM58

کاربر فعال
کنترل پروژه چگونه هزينه را کاهش می دهد؟
چند عامل در کاهش هزينه موثر است. هنگامی که شما پروژه خود را با برنامة از پيش تنظيم شده ای آغاز کنيد از تلف شدن زمان به طور چشمگيری جلوگيری خواهد شد. بارها در پروژه های مختلف ديده شده است که به دليل عدم برنامه ريزی صحيح پروژه های يک ساله چند سال به طول انجاميده است و همين طولانی شدن زمان اتمام پروژه افزايش قيمت مواد و مصالح ساختمانی را به دليل تورم سالانه به دنبال دارد.
کنترل پروژه کاهش هزينه و زمان را به همراه خواهد داشت و کاهش زمان نيز خود منجر به کاهش هزينه می شود.

کنترل پروژه چگونه زمان را کاهش می دهد؟
قبل از شروع پروژه زمانبندی انجام می شود, منابع ماشين آلات و مصالح مورد نياز پيشبينی شده و روی آنها برنامه ريزی می شود و از برنامه های از قبل تنظيم شده هنگام اجرای پروژه استفاده بهينه خواهد شد. با کمک برنامه ريزی از تلف شدن زمان جلوگيری شده و پرت زمانی از بين می رود.
با کاهش زمان اتمام پروژه به عنوان مثال می توان در 5 سال به جای 2 پروژه 3 پروژه را به اتمام رساند؛ انجام يک پروژه بيشتر در طول 5 سال سود بيشتر و آيندة موفق تری را در چرخة رقابت به همراه خواهد داشت
 

HESSAM58

کاربر فعال
مراحل‌ پروژه: معمولاً، پروژه‌ها را به‌ چهار يا پنج‌ مرحله‌ تقسيم‌ مي‌كنند. در اين‌ جا چهار مرحله‌ زير را در هر پروژه‌ تعريف‌ مي‌كنيم:
1 - مرحله‌ نظري; 2 - مرحله‌ طرح‌ و برنامه‌ريزي; 3 - مرحله‌ اجرا; 4 - مرحله‌ پاياني.
جايگاه‌ برنامه‌ريزي‌ و كنترل‌ پروژه: اگر سه‌ عامل‌ كارفرما، مشاور و پيمانكار را در يك‌ سو و سه‌ عامل‌ ديگر زمان، هزينه‌ و كيفيت‌ را در سوي‌ ديگر در نظر بگيريم، مي‌توان‌ جايگاه‌ و نقش‌ واحد برنامه‌ريزي‌ و كنترل‌ پروژه‌ را اينگونه‌ تعريف‌ كرد:
‌ ‌واحد برنامه‌ريزي‌ و كنترل‌ پروژه، بايد فعاليتها، منابع‌ و ارتباطات‌ كارفرما، مشاور و پيمانكار را به‌صورت‌ مجزا و مشخص، چنان‌ طرح‌ريزي‌ و كنترل‌ كند كه‌ بهترين‌ و اقتصادي‌ترين‌ حالت‌ در تركيب‌ سه‌ عامل‌ ديگر (زمان، هزينه‌ و كيفيت) حاصل‌ شود، و در جهت‌ انجام‌ اين‌ وظيفه، بايد اختيارات‌ كافي‌ داشته‌ و متقابلاً‌ در قبال‌ انجام‌ صحيح، كامل‌ و دقيق‌ آن‌ مسئوليت‌ داشته‌ باشد
مرحله‌ نظري: نقطه‌ آغازين‌ يك‌ پروژه‌ با هر طبيعت‌ و خصوصيتي‌ كه‌ باشد، عبارت‌ از يك‌ نظريه‌ يا فكر و يا خواسته‌ است‌ كه‌ توسط‌ يك‌ شخص‌ يا يك‌ گروه‌ از اشخاص، يا يك‌ موسسه‌ و سازمان‌ ايجاد مي‌شود.‌در اين‌ مرحله، توانايي‌ و تجربه‌ مهندس‌ مشاور، بسيار حياتي‌ استحضور فعال‌ گروه‌ برنامه‌ريزي‌ و كنترل‌ پروژه: بسيار مهم‌ است‌ كه‌ واحد برنامه‌ريزي‌ و كنترل‌ پروژه، از آغاز و در اولين‌ مرحله، به‌طور جدي‌ و فعال‌ وارد عمل‌ شود. حركت‌ پوياي‌ مسئولان‌ برنامه‌ريزي‌ و كنترل‌ پروژه‌ در اين‌ مرحله‌ و تاثير آنها بر امكان‌سنجي‌ و انتخاب‌ گزينه‌ بهتر، مي‌تواند جايگاه‌ اين‌ واحد را به‌عنوان‌ كنترل‌كننده‌ فعاليتهاي‌ ساير واحدها، مستحكم‌ ساخته‌ و نقش‌ آن‌ را به‌صورتي‌ واضح‌ و روشن‌ بازگو سازد.
مرحله‌ طرح‌ و برنامه‌ريزي: در اين‌ مرحله، امور طراحي‌ و برنامه‌ريزي، نسبت‌ به‌ مرحله‌ اول، با دقت‌ بيشتري‌ انجام‌ شده‌ و داراي‌ جزئيات‌ كاملتري‌ هستند.
‌ ‌در اين‌ مرحله، فعاليتهاي‌ طراحي‌ پايه، زمان‌بندي‌ و بودجه‌بندي، تعيين‌ مفاد و تركيب‌ قراردادها، برنامه‌ريزي‌ تفصيلي‌ و فعاليتهايي‌ كه‌ مي‌بايست‌ به‌صورت‌ پيمانكاري‌ اجرا شوند، مشخص‌ مي‌شود.‌مسئله‌ قابل‌ توجه‌ آنكه، در اين‌ مرحله‌ بايد برنامه‌ريزي‌ كيفيت‌ به‌نحو مناسبي‌ صورت‌ گيرد، بدين‌ معني‌ كه‌ كيفيت‌ و استاندارد مناسب‌ براي‌ پروژه‌ شناسايي‌ شده‌ و چگونگي‌ تحقق‌ رضايت‌بخش‌ آن‌ تعيين‌ شود.
‌ ‌دو نكته‌ مهم‌ ديگر در اين‌ مرحله، برآورد صحيح‌ منابع‌ مورد نياز و چگونگي‌ انتخاب‌ پيمانكاران‌ است.
مرحله‌ اجرا: در اين‌ مرحله، هدف‌ آن‌ است‌ كه‌ پيشرفت‌ كارهاي‌ پروژه، مطابق‌ با برنامه‌ها، اصول‌ و كيفيتهاي‌ تعيين‌شده‌ در مرحله‌ دوم، به‌مرحله‌ عمل‌ درآيند. در اين‌ مرحله، عامل‌ كنترل‌ داراي‌ نقش‌ اساسي‌ بوده‌ و لازمست‌ با برداشت‌ اطلاعات‌ و آمار مناسب‌ از نحوه‌ پيشرفت‌ كارها و مقايسه‌ مشخصه‌هاي‌ مختلف‌ كارهاي‌ اجراشده‌ با آنچه‌ كه‌ برنامه‌ريزي‌ شده، روند پيشرفت‌ كارها و صرف‌ هزينه‌ و ساير منابع‌ را كنترل‌ كرد‌وجود يك‌ سيستم‌ منظم‌ گزارش‌دهي‌ كه‌ توسط‌ كليه‌ گروههاي‌ پروژه‌ پذيرفته‌ و اجرا گردد، در اين‌ مرحله، امري‌ ضروري‌ است.نقش‌ گروه‌ كنترل‌ پروژه‌ در مرحله‌ اجرا: مسلماً‌ گروه‌ كنترل‌ پروژه‌ در انجام‌ صحيح‌ مسئوليت‌ خود، نيازمند همكاري‌ تخصصهاي‌ مختلف‌ است، و در اين‌ راه‌ به‌ روشهاي‌ گوناگون‌ از واحدهاي‌ مختلف‌ كمك‌ مي‌گيرد.
‌ ‌اطلاعات‌ واحدهاي‌ گوناگون‌ بايد تحت‌ نظامي‌ مناسب‌ و هماهنگ، براي‌ كنترل‌ فعاليتها، به‌طور مرتب‌ به‌ واحد كنترل‌ پروژه‌ ارسال‌ شود. به‌ويژه، فعاليتهايي‌ كه‌ برروي‌ مسير بحراني‌ پروژه، واقع‌ شده‌اند. بايد مرتباً‌ مورد كنترل‌ و بازرسي‌ قرار گيرند تا اطمينان‌ حاصل‌ شود كه‌ تاخيرهاي‌ پيش‌آمده‌ باعث‌ تاخير كل‌ پروژه‌ نخواهد شد.‌استفاده‌ از جلسات‌ مشترك‌ گروه‌ كنترل‌ پروژه‌ با مشاوران‌ و كارشناسان‌ در زمينه‌هاي‌ مختلف، از ديگر راههايي‌ است‌ كه‌ به‌ همكاري‌ و مشاركت‌ ديگران‌ كمك‌ مي‌كند.
مرحله‌ پاياني: مرحله‌ پاياني‌ پروژه‌ها را مي‌توان‌ به‌خودي‌ خود يك‌ پروژه‌ دانست. در اغلب‌ موارد مشاهده‌ شده‌ است‌ كه‌ در اين‌ مرحله، پيچيدگي‌ مسائل‌ بين‌ پيمانكار، دستگاه‌ نظارت‌ و صاحب‌ كار به‌ حد اعلاي‌ خود رسيده‌ و كار تحويل‌ موقت‌ و بهره‌برداري‌ از سيستم‌ را به‌ تعويق‌ مي‌اندازد.
‌ ‌در اين‌ مرحله، روحيه‌ افراد شاغل‌ در پروژه، به‌دليل‌ از دست‌دادن‌ شغل‌ و بيكارماندن، به‌مراتب‌ ضعيف‌تر از مرحله‌ اجراست.
البته من سعی کردم نقش گروه برنامه ریزی و کنترل پروژه رو در هر مرحله توضیح بدم امیدوارم که قابل استفاده بوده باشه.:gol:




 

Parsa_IE

عضو جدید
دوست عزیزم ، من با فرمایش شما به شدت مخالف هستم . کار با نرم افزارهای کنترل پروژه هرچند که برای مهندسین صنایع لازم و ضروری هست اما درصد بسیار ناچیزی از فعالیتهای مدیریت و برنامه ریزی و کنترل پروزه رو شامل میشه . کار با این نرم افزار بیشتر بر میگرده به فعالیتهای اپراتوری که هر کسی میتونه با کمی تمرین اون رو انجام بده . هنوز زوده در موردش صحبت کنیم . اما با توجه به ساختار یک پروژه مقوله استفاده از نرم افزار ها بین 25 تا 40 درصد دارای اهمیت است .
Bardinova عزیز با سلام
فرمایش شما متین ولی طبق پستی که خودتان داشتید با تمایز قائل شدن میان دو مبحث برنامه ریزی پروژه و کنترل پروژه تا حدودی صحبت بنده مصداق پیدا خواهد کرد
چطور ؟
بنده عنوان کردم که در کنترل پروژه (تکرار میکنم کنترل پروژه) نرم افزار خیلی خیلی مهم است و حتی مهم تر از مفاهیم کنترل پروژه مثل CPM و PERT و GERT و مسیر بحرانی و ...
چون تمام مفاهیم در نرم افزار آمده است و مطمئنا اپراتوری که با این نرم افزارها کار کند خواه ناخواه مفاهیم کنترل پروژه را مرور خواهد کرد که جدا از فاز برنامه ریزی و مدیریت پروژه کنترل پروژه چیزی نیست جز تشخیص وضعیت کنونی و انحراف از برنامه طرح شده که این کار هم با توجه به شاخص های تعیین شده در منشور پروژه انجام خواهد شد که تعیین Gap موجود بدین طریق چندان مشکل نیست و همان اپراتور هم می تواند انجام دهد !
پس مهم نرم افزار است در کنترل پروژه ولی در برنامه ریزی و مدیریت پروژه تخصص روی مسائل و ابعاد مختلف پروژه و نیز اصول برنامه ریزی و مدیریت حرف اول و آخر را میزند

با تشکر از دقت نظر شما
موفق باشید:gol:
 

bardinova

مدیر بازنشسته
راستش بايد بگم خيلي خوشحالم كه بچه ها دارن يه مفهوم رو با تعاريف هاي متفاوت ميگن.
اما بياين يكم از فرمت كتابي در بيايم.
راحت بنويسين.

ميخواستم يه تعريف بگم اما همتون گفتين و در كل فقط سوالي داشتم اونم اينه كه حالا pmo مسئول برنامه ريزيه؟ و اينجا جايگاه يه مهندس صنايع كجاست؟
توي pmo؟



جایگاه مهندس صنایع همه جا هست ! . موضوع اینه که اون مهندس صنایعی که تو تیم مدیریت پروژه هست هیچ ارتباطی با مهندس صنایع توی PMO نداره . هدف من از مطرح کردن PMO این بود که فراموش نکنیم مدیریت پروژه شامل خیلی چیزها میشه ، اما نه همه چیزها ! .


پ.ن : با مهتابی عزیز موافقم . لطف کنین متن از کتاب و مقاله کپی نکنین !!!
 

bardinova

مدیر بازنشسته
Bardinova عزیز با سلام
فرمایش شما متین ولی طبق پستی که خودتان داشتید با تمایز قائل شدن میان دو مبحث برنامه ریزی پروژه و کنترل پروژه تا حدودی صحبت بنده مصداق پیدا خواهد کرد
چطور ؟
بنده عنوان کردم که در کنترل پروژه (تکرار میکنم کنترل پروژه) نرم افزار خیلی خیلی مهم است و حتی مهم تر از مفاهیم کنترل پروژه مثل CPM و PERT و GERT و مسیر بحرانی و ...
چون تمام مفاهیم در نرم افزار آمده است و مطمئنا اپراتوری که با این نرم افزارها کار کند خواه ناخواه مفاهیم کنترل پروژه را مرور خواهد کرد که جدا از فاز برنامه ریزی و مدیریت پروژه کنترل پروژه چیزی نیست جز تشخیص وضعیت کنونی و انحراف از برنامه طرح شده که این کار هم با توجه به شاخص های تعیین شده در منشور پروژه انجام خواهد شد که تعیین Gap موجود بدین طریق چندان مشکل نیست و همان اپراتور هم می تواند انجام دهد !
پس مهم نرم افزار است در کنترل پروژه ولی در برنامه ریزی و مدیریت پروژه تخصص روی مسائل و ابعاد مختلف پروژه و نیز اصول برنامه ریزی و مدیریت حرف اول و آخر را میزند

با تشکر از دقت نظر شما
موفق باشید:gol:


پارسای عزیز ، این اجازه رو بده که باز هم مخالف باشم . در فایز Executing که پروژه ما برنامه ریزی رو پشت سر گذاشته و در حال اجرایی شدن است ، نرم افزار با دریافت یک سری داده از شما ، در گزارش گیریهای دوره ای اطلاعاتی رو بهتون میده که بتونین تصمیمات درست بگیرین . نکته در اینجاست که جمع آوری اون داده های اولیه و تصمیم گیری با اطلاعاتی که بهتون داده میشه مهمترین بخش در کنترل پروژه هست . نرم افزار فقط یک نرم افزار هست ! . میتونه بعد از Leveling به شما بگه که آهای ! دو تا لودر برای هفته دوم کم داری ! . میتونه بهتون خبر بده که شما برای فعالیتی که باید بطور ضروری در ماه دیگه شروع کنین ، پیش نیازی دارین که الان باید نصفش انجام میشد ، اما هنوز شروع نشده ! . همین ! . نرم افزار بهتون نمیگه که چطوری و چگونه و به چه روشهایی باید این مسائل رو حل کنین .
 

bardinova

مدیر بازنشسته
کنترل پروژه یه شوخی بیشتر نیست ! . فقط صرف هزینه و اضافه کردن چند نون خور به تیم پروژه و ساکت کردن یه عده آدم که فرق دست چپ با پای راستشون رو نمیدونن !!! . میخواین براتون کنترل پروژه رو تعریف کنم ؟؟ . کنترل پروژه یعنی تابلویی به اسم گانت چارت !! . دو حالت داره : (1) شما یک مهندس صنایع یا کامپیوتر میارین ، جلوش یه MSP و در شرایط با کلاس تر Primavera میذارین و بهش میگین برام یه گانت بکش خوشگل باشه ، گوشه هاش رنگی باشه ، فقط هم تو یه صفحه A3 جا بشه ، میخوام بزنم پشت میزم گوگولی بشه !!. (2) یه خانم منشی استخدام میکنین ، بهش میگین خانم عزیز نمودار میله ای که میدونی چیه ؟ با Excel یا با دست برام چند تا میله بکش از طرف سازمان اجبار کردن که بهشون چندتا میله بدیم !! . من خواستم سیخ کباب بدم ، گفتن نه حتما باید میله باشه !! . از اونجایی که تمام مباحث دیگه برنامه ریزی و کنترل پروژه کشک هست و شما فقط به یک کامپیوتر و پرینتر و چندتا میله احتیاج دارین ، خیالتون راحت هست که همه چیز تحت کنترل هست و شما یکی از خدایان PMP در ایران هستین . حالا بعد از یه مدت که به شکل 1 یا 2 به این میله ها دسترسی پیدا کردین ، به اونها یه نگاه میندازین . متوجه میشین که اون فعالیت بتن ریزی که قرار بوده دو ماه پیش تموم بشه هنوز شروع هم نشده ! . اگه خیلی باهوش باشین بیشتر دقت میکنین و متوجه میشین که برای این فعالیت فقط 10 روز وقت گذاشتین !! . یادتون میوفته که فقط خشک شدن بتن 21 روز طول میکشه !! . حالا اینجا یه حرکت ماورایی انجام میدین که بتمن و سوپرمن و اسپایدرمن و هرچی "من" تو دنیا هست انگشت به دهان میمونن : شما دست به پروژه نمیزنین !!!!. بلکه میدین گانت چارت رو با اطلاعات جدید بروز رسانی کنن !!! . نسخه جدید میرسه دستتون . با نسخه قبلی که دستتون بود مقایسه میکنین !! . پروژه شما قرار بوده سال 1387 با 1000 تومن تموم بشه ، با برنامه ریزی فوق العاده ای که انجام گرفته بود تو نسخه قبلی شما رسیده بودین به سال 1385 و هزینهء 700 تومن !!! . خوشحال بودین که دو سال هم زودتر نتیجه میگیرین و اون دو سال رو میرین سواحل قناری خوش میگذرونین و اون 300 تومن باقیمونده رو خرج میکنین !! . حالا با این برنامه جدید که رسیده دستتون میبینین که پروژه سال 1389 با هزینه 1500 تومن تموم میشه ! . از اونجایی که پروژه شما دولتی هست ، درخواست پول میکنین یا پروژه رو میخوابونین . این نسخه Revision چندین بار دیگه تکرار میشه تا پروژه از همه نظر توجیه پذیری خودش رو از دست بده ! . اونوقت هست که دیگه وقتشه بچهء ناقص و نارس ما با چندین سال تاخیر وارد دنیا بشه !! . خانمها ، آقایون ، خسته نباشین . بریم سراغ پروژه بعدی !!!!
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
کنترل پروژه یه شوخی بیشتر نیست ! . فقط صرف هزینه و اضافه کردن چند نون خور به تیم پروژه و ساکت کردن یه عده آدم که فرق دست چپ با پای راستشون رو نمیدونن !!! .!


د همین کارا رو کردین که من مشتری این همه باید هزینه اضافی رو تحمل کنم!!!!!!!!!!!!!:D
 

HESSAM58

کاربر فعال
کنترل پروژه یه شوخی بیشتر نیست ! . فقط صرف هزینه و اضافه کردن چند نون خور به تیم پروژه و ساکت کردن یه عده آدم که فرق دست چپ با پای راستشون رو نمیدونن !!! . میخواین براتون کنترل پروژه رو تعریف کنم ؟؟ . کنترل پروژه یعنی تابلویی به اسم گانت چارت !! . دو حالت داره : (1) شما یک مهندس صنایع یا کامپیوتر میارین ، جلوش یه MSP و در شرایط با کلاس تر Primavera میذارین و بهش میگین برام یه گانت بکش خوشگل باشه ، گوشه هاش رنگی باشه ، فقط هم تو یه صفحه A3 جا بشه ، میخوام بزنم پشت میزم گوگولی بشه !!. (2) یه خانم منشی استخدام میکنین ، بهش میگین خانم عزیز نمودار میله ای که میدونی چیه ؟ با Excel یا با دست برام چند تا میله بکش از طرف سازمان اجبار کردن که بهشون چندتا میله بدیم !! . من خواستم سیخ کباب بدم ، گفتن نه حتما باید میله باشه !! . از اونجایی که تمام مباحث دیگه برنامه ریزی و کنترل پروژه کشک هست و شما فقط به یک کامپیوتر و پرینتر و چندتا میله احتیاج دارین ، خیالتون راحت هست که همه چیز تحت کنترل هست و شما یکی از خدایان PMP در ایران هستین . حالا بعد از یه مدت که به شکل 1 یا 2 به این میله ها دسترسی پیدا کردین ، به اونها یه نگاه میندازین . متوجه میشین که اون فعالیت بتن ریزی که قرار بوده دو ماه پیش تموم بشه هنوز شروع هم نشده ! . اگه خیلی باهوش باشین بیشتر دقت میکنین و متوجه میشین که برای این فعالیت فقط 10 روز وقت گذاشتین !! . یادتون میوفته که فقط خشک شدن بتن 21 روز طول میکشه !! . حالا اینجا یه حرکت ماورایی انجام میدین که بتمن و سوپرمن و اسپایدرمن و هرچی "من" تو دنیا هست انگشت به دهان میمونن : شما دست به پروژه نمیزنین !!!!. بلکه میدین گانت چارت رو با اطلاعات جدید بروز رسانی کنن !!! . نسخه جدید میرسه دستتون . با نسخه قبلی که دستتون بود مقایسه میکنین !! . پروژه شما قرار بوده سال 1387 با 1000 تومن تموم بشه ، با برنامه ریزی فوق العاده ای که انجام گرفته بود تو نسخه قبلی شما رسیده بودین به سال 1385 و هزینهء 700 تومن !!! . خوشحال بودین که دو سال هم زودتر نتیجه میگیرین و اون دو سال رو میرین سواحل قناری خوش میگذرونین و اون 300 تومن باقیمونده رو خرج میکنین !! . حالا با این برنامه جدید که رسیده دستتون میبینین که پروژه سال 1389 با هزینه 1500 تومن تموم میشه ! . از اونجایی که پروژه شما دولتی هست ، درخواست پول میکنین یا پروژه رو میخوابونین . این نسخه Revision چندین بار دیگه تکرار میشه تا پروژه از همه نظر توجیه پذیری خودش رو از دست بده ! . اونوقت هست که دیگه وقتشه بچهء ناقص و نارس ما با چندین سال تاخیر وارد دنیا بشه !! . خانمها ، آقایون ، خسته نباشین . بریم سراغ پروژه بعدی !!!!
با سلام
آقای مهندس در این ارتباط خیلی دارین مطمئن و بی پرده صحبت میکنین که بنده اصلا قبول ندارم به همین خاطر پیشنهاد میکنم که شما اگه تونستین وارد صنعت نفت (پالایشگاهها و پتروشیمی ها) بشین و برنامه و کنترل پروژه مثلا تعمیرات یا همون اورهال اساسی اونارو یه نگاهی بکنین که با چه دقتی و با چه سرعتی و با چه قدرتی انجام میشه تا از نظرتون برگردین حالا جالب اینجاست که این گانت چارتها و همون میله هایی رو که شما میفرمایین رو موسسین پالایشگاه در حدود 30 سال پیش ارائه کردن(انگلیسیها و آمریکاییها و ایتالیاییها) که همش هم به صورت دستی محاسبه شده ولی اونقدر کارشون درست بود که بعد از این همه سال هنوز هم بهترینن چون به کارشون ایمان داشتن دوست عزیز
 

hparhizi

عضو جدید
با سلام
آقای مهندس در این ارتباط خیلی دارین مطمئن و بی پرده صحبت میکنین که بنده اصلا قبول ندارم به همین خاطر پیشنهاد میکنم که شما اگه تونستین وارد صنعت نفت (پالایشگاهها و پتروشیمی ها) بشین و برنامه و کنترل پروژه مثلا تعمیرات یا همون اورهال اساسی اونارو یه نگاهی بکنین که با چه دقتی و با چه سرعتی و با چه قدرتی انجام میشه تا از نظرتون برگردین حالا جالب اینجاست که این گانت چارتها و همون میله هایی رو که شما میفرمایین رو موسسین پالایشگاه در حدود 30 سال پیش ارائه کردن(انگلیسیها و آمریکاییها و ایتالیاییها) که همش هم به صورت دستی محاسبه شده ولی اونقدر کارشون درست بود که بعد از این همه سال هنوز هم بهترینن چون به کارشون ایمان داشتن دوست عزیز

دوستان من فكر ميكنم ما اين دو بخش رو بايد از هم جدا كنيم :
1- برنامه ريزي و كنترل پروژه در حالت ايده ال (كه همانطور كه حسام عزيز گفت توسط كشورهاي پيشرفته شديد مورد قبوله و بهش اعتقاد دارند و بدون اون حركت نميكنند )
2- برنامه ريزي و كنترل پروژه در ايران ( كه همون طوري كه بردينواي عزيز گفت 99 % مديران ارشد در كشورمون از اون بعنوان يه چيز زايد و هزينه بردار ياد ميكنند و به عنوان يه حركت نمايشي در مقابل كارفرما و مشاور ازش استفاده ميكنند)
مطمئناً ما در اين تاپيك قصد داريم د خصوص گزينه اول بحث كنيم
البته بدم نمياد كه در انتهاي تاپيك هم در خصوص گزينه دوم يكم صحبت و دوستان از تجربيات واقعي خودشان و شايطي كه بر پروژه شون حاكم بوده حرف بزنند كه من هم ازاين مقوله دل پرخوني دارم و اگه جاش بود حتماً مثالهاي واقعي خودم رو ميارم .
 
آخرین ویرایش:

hparhizi

عضو جدید
تاريخچه

تاريخچه


تاريخچه مديريت پروژه در جهان را معمولاً به مديريت پروژه هاي عظيمي همچون ساخت اهرام مصر؛ ديوار چين و يا بنا نهادن تخت جمشيد به دستور داریوش مربوط مي‏دانند.هريك از اين پروژه ها از جمله پروژه هاي بزرگ و پيچيده تاريخ بشريتند كه با كيفيت استاندارد بالا و به كارگيري نيروي عظيم انساني ساخته شده‏اند . يك مدير پروژه وقتي به شهر اسرارآميز هخامنشيان سري مي‏زند و در هر گوشه‏اي از آن به نقوش هنرمندانه برجسته باستاني برخورد مي كند؛ بدون شك دچار حيرت مي‏گردد كه چگونه چنين پروژه عظيمي قريب دو هزار و پانصد سال قبل با چنين كيفيت منحصر به‏فرد ساخته شد كه عليرغم ويراني و به آتش كشيده شدن پياپي توسط اسكندر و تسخير كنندگان پس از او؛ همچنان به عنوان نماد حيرت انگيز پروژه ايراني از آن ياد مي‏گردد . هرچند به دستور كوروش مهندسان و سازندگان پاسارگاد موظف بودند شرح كار خود و همچنين برنامه كاري روز بعد خود را در لوحه هايي كه به نام كارنامك مشهور بودند‏, بنگارند اما امروزه جز با تكيه بر حدسيات نمي توان اظهار نظر قاطعي پيرامون نحوه دقيق مديريت پروژه هاي عظيم عهد باستان ابراز داشت چرا كه متاسفانه تاكنون هيچ مدرك ونشانه اي دال بر چگونگي بكار بستن روشها و تكنيكهاي مديريت پروژه در اين طرح ها يافت نشده است .تاريخچه مديريت پروژه در دنياي جديد؛ به سالهاي ابتدايي دهه 1900 ميلادي بر مي‏گردد جايي كه آقاي هنري گانت با توسعه نمودار ميله‏اي ابداعي خود آغازگر حركت پرشتاب بعدي طي سالهاي دهه 1950 و 1960 ميلادي در پروژه هاي نظامي و هوافضاي آمريكا و سپس انگلستان گرديد.هرچند نام پر آوازه هنري گانت به عنوان پدر تكنيك‏هاي برنامه ريزي و كنترل پروژه در تاريخ ثبت گرديده است ليكن سالهاي دهه 1950 و 1960 به عنوان سالهاي آغازين رشد و توسعه مديريت پروژه در دنياي معاصر شناخته
مي شود.

اين سالها سر آغاز تكوين و توسعه بسياري از روشها و دانش هاي مربوط با مديريت هاي 9 گانه پروژه است كه سالها بعد توسط نرم افزارهاي مختلف عملياتي و در پروژه ها به كار گرفته شدند .تغييرات سريع تكنولوژيك ؛ بازارهاي شديد رقابتي و رايزني فشرده و قدرتمندانه شركتها, همه و همه سازمانها و بنگاههاي متولي پروژه را تشويق به تغيير سيستم مديريتي خود نمود . در هنگامه نبرد انتخاب بين غرق شدن يا شنا كردن و يا تطبيق و سازگاري يا مرگ و نابودي ؛ مديريت پروژه و پروژه مداري درمديريت تنها انتخاب و راه نجات فراروي پيمانكاران و سازمانها بود .
 

bardinova

مدیر بازنشسته
با سلام
آقای مهندس در این ارتباط خیلی دارین مطمئن و بی پرده صحبت میکنین که بنده اصلا قبول ندارم به همین خاطر پیشنهاد میکنم که شما اگه تونستین وارد صنعت نفت (پالایشگاهها و پتروشیمی ها) بشین و برنامه و کنترل پروژه مثلا تعمیرات یا همون اورهال اساسی اونارو یه نگاهی بکنین که با چه دقتی و با چه سرعتی و با چه قدرتی انجام میشه تا از نظرتون برگردین حالا جالب اینجاست که این گانت چارتها و همون میله هایی رو که شما میفرمایین رو موسسین پالایشگاه در حدود 30 سال پیش ارائه کردن(انگلیسیها و آمریکاییها و ایتالیاییها) که همش هم به صورت دستی محاسبه شده ولی اونقدر کارشون درست بود که بعد از این همه سال هنوز هم بهترینن چون به کارشون ایمان داشتن دوست عزیز

تا اونجایی که من از پروژه های عسلویه خبر دارم تقریبا همین وضعیتی بوده که باقی پروژه های کشور دارن !! . درضمن دوست من ، اصولا تعمیرات رو نمیشه یه پروژه بحساب آورد . مطمئنا لازم نیست یادآوری کنم که در تعریف پروژه Unique بودن یکی از شروط اصلی هست . در نتیجه هرچیزی که دوره ای انجام بشه پروژه نیست . شما فکر کنم باید مطلب من رو یک بار دیگه بخونین . کسی فواید میله ها رو زیر سئوال نبرده !! . بنده این عرض رو دارم که کنترل پروژه فقط میله نیست !!! . از سن و تجربه و موقعیت کاری شما بی اطلاع هستم ، اما اگه احیانا چیزی خلاف بر اونی که من گفتم مشاهده کردین مطمئن باشین که با مورد بسیار خاص و ویژه ای مواجه شدین . همچنان با اطمینان بهتون میگم که چیزی به اسم کنترل پروژه در ایران ، به اون شکلی که باید باشد ، وجود نداره . حاضرم در خصوص این موضوع (البته به وقتش بدون اینکه به این بحث لطمه بزنه) با شما بحث کنم .
 

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام:
بذارين مشخص كنم كه مقصودمون چيه.
من به طور مثال واسم اين مطرحه كه وقتي كارفرما مياد ميگه من فلان پرو‍ژه رو دارم شما برام انجام بده بعد ازت ميخواد يه توضيحاتي بدي كه اصلا من كارفرما به چه دردم ميخوره كه پروژم رو بدم شما در حاليكه به قولي ميتونه به راحتي سر وتهش رو هم بياره و هر چي ميخواد طولش بده يا ...

خوب شما در اين مرحله بايد اون رو مجاب كني كه اصلا به چكارش مياد؟!
توي اين جوامع سنتي ما طرف ميخواد كارخونه پفك بزنه اصلا با مهندس صنايعش كار نداره مواد رو هر چي ميخواد ميريزه و ميگه به به چه محصولي بعدم مشتري هر چي ميخواد بگه بگه...
راحت از مواد ميزنه و ...
حالا اينجام ميتونه خيلي راحت و بدون دردسر كارا رو خودش سرو هم كنه و كاريم به عواقبش نداره فقط واسه اينكه نميدونه يه هزينه واسه گرفتن يه مشاور خيلي واسش يه صرفه تر تا اينكه خودش ببره و بدوزه...

حالا منم بحث اولم اينجاست كه خودمون اول بفهميم برنامه ريزي و حالا بعدشم كنترل پروژه چه الزامي داره ؟
دقيقا من باهات موافقم مهتابي جان
بهتره بجاي بحثاي كتابي از آنچه كه مي شه تو عمل انجام داد صحبت كنيم...
کنترل پروژه یه شوخی بیشتر نیست ! . فقط صرف هزینه و اضافه کردن چند نون خور به تیم پروژه و ساکت کردن یه عده آدم که فرق دست چپ با پای راستشون رو نمیدونن !!! . میخواین براتون کنترل پروژه رو تعریف کنم ؟؟ . کنترل پروژه یعنی تابلویی به اسم گانت چارت !! . دو حالت داره : (1) شما یک مهندس صنایع یا کامپیوتر میارین ، جلوش یه MSP و در شرایط با کلاس تر Primavera میذارین و بهش میگین برام یه گانت بکش خوشگل باشه ، گوشه هاش رنگی باشه ، فقط هم تو یه صفحه A3 جا بشه ، میخوام بزنم پشت میزم گوگولی بشه !!. (2) یه خانم منشی استخدام میکنین ، بهش میگین خانم عزیز نمودار میله ای که میدونی چیه ؟ با Excel یا با دست برام چند تا میله بکش از طرف سازمان اجبار کردن که بهشون چندتا میله بدیم !! . من خواستم سیخ کباب بدم ، گفتن نه حتما باید میله باشه !! . از اونجایی که تمام مباحث دیگه برنامه ریزی و کنترل پروژه کشک هست و شما فقط به یک کامپیوتر و پرینتر و چندتا میله احتیاج دارین ، خیالتون راحت هست که همه چیز تحت کنترل هست و شما یکی از خدایان PMP در ایران هستین . حالا بعد از یه مدت که به شکل 1 یا 2 به این میله ها دسترسی پیدا کردین ، به اونها یه نگاه میندازین . متوجه میشین که اون فعالیت بتن ریزی که قرار بوده دو ماه پیش تموم بشه هنوز شروع هم نشده ! . اگه خیلی باهوش باشین بیشتر دقت میکنین و متوجه میشین که برای این فعالیت فقط 10 روز وقت گذاشتین !! . یادتون میوفته که فقط خشک شدن بتن 21 روز طول میکشه !! . حالا اینجا یه حرکت ماورایی انجام میدین که بتمن و سوپرمن و اسپایدرمن و هرچی "من" تو دنیا هست انگشت به دهان میمونن : شما دست به پروژه نمیزنین !!!!. بلکه میدین گانت چارت رو با اطلاعات جدید بروز رسانی کنن !!! . نسخه جدید میرسه دستتون . با نسخه قبلی که دستتون بود مقایسه میکنین !! . پروژه شما قرار بوده سال 1387 با 1000 تومن تموم بشه ، با برنامه ریزی فوق العاده ای که انجام گرفته بود تو نسخه قبلی شما رسیده بودین به سال 1385 و هزینهء 700 تومن !!! . خوشحال بودین که دو سال هم زودتر نتیجه میگیرین و اون دو سال رو میرین سواحل قناری خوش میگذرونین و اون 300 تومن باقیمونده رو خرج میکنین !! . حالا با این برنامه جدید که رسیده دستتون میبینین که پروژه سال 1389 با هزینه 1500 تومن تموم میشه ! . از اونجایی که پروژه شما دولتی هست ، درخواست پول میکنین یا پروژه رو میخوابونین . این نسخه Revision چندین بار دیگه تکرار میشه تا پروژه از همه نظر توجیه پذیری خودش رو از دست بده ! . اونوقت هست که دیگه وقتشه بچهء ناقص و نارس ما با چندین سال تاخیر وارد دنیا بشه !! . خانمها ، آقایون ، خسته نباشین . بریم سراغ پروژه بعدی !!!!
اين صحبتا اگرچه تلخ ولي واقعيت محض هستن .....
با اينكه كنترل پروژه در ايران يه شوخيه صد در صد موافقم.....
راستش من تا اينجا كه پستا رو خوندم يه چيزي خيلي نظرم رو جلب كرد.مسئله اينه كه همه ي ما احتمالا كتاباي مربوط به درس كنترل پروژمونو داريم يعني علاوه بر بحث تئوري چيزي كه بيشتر به درد مي خوره توانايي اعمال دانسته هاست... اما وقتي بخوايم اون چيزايي رو كه بلديم در عمل انجام بديم اكثرا در مرحله ي جمع آوري اطلاعات مي مونيم .....
كنترل پروژه به خيلي از درساي ديگه مربوطه ....از نظر مسايل اقتصادي وابستگي داره به اقتصاد مهندسي-از نظر بررسي زماني به ارزيابي كارو زمان و.....
حالا حرف من اينه به قول مهتابي اگه يه نفر بياد به ما بگه كه مي خوام يه كارخونه بزنم يا به طور كلي يه پروژه رو بسپرم به شما از كجا بايد شروع كرد؟من فكر مي كنم اگه كاربردي بحث كنيم خيلي بهتره......
نمي دونم منظورمو تونستم برسونم يا نه ؟؟؟
 

HESSAM58

کاربر فعال
تا اونجایی که من از پروژه های عسلویه خبر دارم تقریبا همین وضعیتی بوده که باقی پروژه های کشور دارن !! . درضمن دوست من ، اصولا تعمیرات رو نمیشه یه پروژه بحساب آورد . مطمئنا لازم نیست یادآوری کنم که در تعریف پروژه Unique بودن یکی از شروط اصلی هست . در نتیجه هرچیزی که دوره ای انجام بشه پروژه نیست . شما فکر کنم باید مطلب من رو یک بار دیگه بخونین . کسی فواید میله ها رو زیر سئوال نبرده !! . بنده این عرض رو دارم که کنترل پروژه فقط میله نیست !!! . از سن و تجربه و موقعیت کاری شما بی اطلاع هستم ، اما اگه احیانا چیزی خلاف بر اونی که من گفتم مشاهده کردین مطمئن باشین که با مورد بسیار خاص و ویژه ای مواجه شدین . همچنان با اطمینان بهتون میگم که چیزی به اسم کنترل پروژه در ایران ، به اون شکلی که باید باشد ، وجود نداره . حاضرم در خصوص این موضوع (البته به وقتش بدون اینکه به این بحث لطمه بزنه) با شما بحث کنم .
نميدونم منظور شما از اينكه تعميرات پروژه نيست چيه ولي ميدونم كه اگه اطلاعي از تعميرات اساسي پالايشگاههاي كشور (اونهايي كه روي خطوط لوله مادر قرار گرفتن)و نحوه كنترل پروژه اونا داشته باشين همچين قضاوتي رو نميكنين(در مورد بحثي كه پيشنهادش رو دادين بنده حرفي ندارم كي و چطوري و كجاش رو شما تعيين كنيد )
 

ie student

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من هم بهتره بحث ها کاربردی بشه تا تئوری.تا مفاهیمی که مکتوب هست،ملموس بشه.

ممنون;)
 

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
بله ولی من تو کاراموزیم تو شرکت گاز بودم پروژه نصب مبدل حرارتی برای سرد کردن گاز 70 درجه به 50 درجه , رئیس کارگاه کلی با msp زمان بندی می کرد ولی هیچی طبق برنامه نبود , چون اکثر تجهیزات از خارج میومد که همش تاخیر داشتن , یعنی عملا زمان بندی بی فایده بود, منظورم اینه که برای خیلی از پروژه های عمرانی یا یه چیزی مثل این کنرل پروژه بجز دادن یه سری گزارش به دفتر مرکزی ارزش نداره متاسفانه.......
 

bardinova

مدیر بازنشسته
نميدونم منظور شما از اينكه تعميرات پروژه نيست چيه ولي ميدونم كه اگه اطلاعي از تعميرات اساسي پالايشگاههاي كشور (اونهايي كه روي خطوط لوله مادر قرار گرفتن)و نحوه كنترل پروژه اونا داشته باشين همچين قضاوتي رو نميكنين(در مورد بحثي كه پيشنهادش رو دادين بنده حرفي ندارم كي و چطوري و كجاش رو شما تعيين كنيد )


اگه شما به هر دلیلی اصرار دارین که فرد شما و شرکت شما و اون چیزی که شما میدونین جدا از تمامی جریانات حاکم بر کشور است که همه ما به اون واقف هستیم ، من حرفی برای گفتن ندارم . اما اگه این شما رو راضی میکنه من حرفم رو اینطور اصلاح میکنم : اون چیزی که من نوشتم شامل اکثر پروژه های کشور میشه به جز اونایی که شما میشناسین .

پ.ن : مکان بحث که تاپیک جدیدی برای این منظور است ! . زمانش هم هر موقع شما صلاح بدونین و اون تاپیک رو ایجاد کنین . شروعش هم پیشنهاد میکنم اینطوری باشه : پروژه ای که مد نظرتون است و معتقدین که با موفقیت (در هر سه وجه Time / Cost / Scope) به سرانجام رسیده رو نام ببرین ، تعریف کنین و توضیح بدین . موفق باشید .
 
آخرین ویرایش:

امیر Amir

عضو جدید
کنترل پروژه یه شوخی بیشتر نیست ! . فقط صرف هزینه و اضافه کردن چند نون خور به تیم پروژه و ساکت کردن یه عده آدم که فرق دست چپ با پای راستشون رو نمیدونن !!! . میخواین براتون کنترل پروژه رو تعریف کنم ؟؟ . کنترل پروژه یعنی تابلویی به اسم گانت چارت !! . دو حالت داره : (1) شما یک مهندس صنایع یا کامپیوتر میارین ، جلوش یه MSP و در شرایط با کلاس تر Primavera میذارین و بهش میگین برام یه گانت بکش خوشگل باشه ، گوشه هاش رنگی باشه ، فقط هم تو یه صفحه A3 جا بشه ، میخوام بزنم پشت میزم گوگولی بشه !!. (2) یه خانم منشی استخدام میکنین ، بهش میگین خانم عزیز نمودار میله ای که میدونی چیه ؟ با Excel یا با دست برام چند تا میله بکش از طرف سازمان اجبار کردن که بهشون چندتا میله بدیم !! . من خواستم سیخ کباب بدم ، گفتن نه حتما باید میله باشه !! . از اونجایی که تمام مباحث دیگه برنامه ریزی و کنترل پروژه کشک هست و شما فقط به یک کامپیوتر و پرینتر و چندتا میله احتیاج دارین ، خیالتون راحت هست که همه چیز تحت کنترل هست و شما یکی از خدایان PMP در ایران هستین . حالا بعد از یه مدت که به شکل 1 یا 2 به این میله ها دسترسی پیدا کردین ، به اونها یه نگاه میندازین . متوجه میشین که اون فعالیت بتن ریزی که قرار بوده دو ماه پیش تموم بشه هنوز شروع هم نشده ! . اگه خیلی باهوش باشین بیشتر دقت میکنین و متوجه میشین که برای این فعالیت فقط 10 روز وقت گذاشتین !! . یادتون میوفته که فقط خشک شدن بتن 21 روز طول میکشه !! . حالا اینجا یه حرکت ماورایی انجام میدین که بتمن و سوپرمن و اسپایدرمن و هرچی "من" تو دنیا هست انگشت به دهان میمونن : شما دست به پروژه نمیزنین !!!!. بلکه میدین گانت چارت رو با اطلاعات جدید بروز رسانی کنن !!! . نسخه جدید میرسه دستتون . با نسخه قبلی که دستتون بود مقایسه میکنین !! . پروژه شما قرار بوده سال 1387 با 1000 تومن تموم بشه ، با برنامه ریزی فوق العاده ای که انجام گرفته بود تو نسخه قبلی شما رسیده بودین به سال 1385 و هزینهء 700 تومن !!! . خوشحال بودین که دو سال هم زودتر نتیجه میگیرین و اون دو سال رو میرین سواحل قناری خوش میگذرونین و اون 300 تومن باقیمونده رو خرج میکنین !! . حالا با این برنامه جدید که رسیده دستتون میبینین که پروژه سال 1389 با هزینه 1500 تومن تموم میشه ! . از اونجایی که پروژه شما دولتی هست ، درخواست پول میکنین یا پروژه رو میخوابونین . این نسخه Revision چندین بار دیگه تکرار میشه تا پروژه از همه نظر توجیه پذیری خودش رو از دست بده ! . اونوقت هست که دیگه وقتشه بچهء ناقص و نارس ما با چندین سال تاخیر وارد دنیا بشه !! . خانمها ، آقایون ، خسته نباشین . بریم سراغ پروژه بعدی !!!!




با سلام
پس شما لطف کنید کنترل پروژه نکنید که با یک مهندس کامپیوتر در یک Rank قرار نگیرید...و یا یک منشی...عذر میخوام ولی خنده دار تر از این حرف تا الان نشنیدم...شاید شما تازه به این نتیجه برسید یا به ذهنتون برسه که بتن 21 روزه فرم میگیره ولی...

شرکت ما کنترل پروژه درونش میشه ولی منشی این کار رو ندیدم بکنه...:D

شاید در شرکت های بی سر و صاحب کنترل پروژه اینجوری اینجام بشه ولی در جایی که واقعا شرکت باشه و. از ادم بازخواست بکنند کسی جرات نمیکنه عین ماست کار بکنه.

درسته که کنترل پروژه توی ایران بیش از یک مستند سازی و دهن کارفرما رو بستن نیست ولی اینقدر هم ابگوشتی نیست.



با احترام
 

bardinova

مدیر بازنشسته


با سلام
پس شما لطف کنید کنترل پروژه نکنید که با یک مهندس کامپیوتر در یک Rank قرار نگیرید...و یا یک منشی...عذر میخوام ولی خنده دار تر از این حرف تا الان نشنیدم...شاید شما تازه به این نتیجه برسید یا به ذهنتون برسه که بتن 21 روزه فرم میگیره ولی...

شرکت ما کنترل پروژه درونش میشه ولی منشی این کار رو ندیدم بکنه...:D

شاید در شرکت های بی سر و صاحب کنترل پروژه اینجوری اینجام بشه ولی در جایی که واقعا شرکت باشه و. از ادم بازخواست بکنند کسی جرات نمیکنه عین ماست کار بکنه.

درسته که کنترل پروژه توی ایران بیش از یک مستند سازی و دهن کارفرما رو بستن نیست ولی اینقدر هم ابگوشتی نیست.



با احترام


یه نفس عمیق بکش ، تا 10 بشمر ، خونسردیت رو حفظ کن ، غیرتی نشو ، مستند حرف بزن ، از همه مهمتر ... احترام خودت رو نگه دار !!!.
 

bardinova

مدیر بازنشسته
اگه بخوایم یه کم از اول و اصولی در مورد مقوله پروژه صحبت بکنیم باید برگردیم سراغ یک سازمان . هر سازمانی دارای سه تا Function هست : Marketing ، Operation و Financing . قبل از اینکه بخوایم بحث رو باز کنیم یه تفکیکی باید داشته باشیم . زبان فارسی باوجود زیبایی خاصی که داره در پاره ای از مسائل توانایی زبان انگلیسی رو در رسوندن مفهوم و معنی در یک کلمه نداره . منظورم اینه که گاهی برای ترجمه یک کلمهء انگلیسی باید از یه جمله یا ترکیب چند کلمه استفاده بشه . برای همین معمول هست که خیلی از واژه ها در صنعت (و صد البته بقیه علوم و فنون) بصورت انگلیسی بکار برده میشه . حالا چرا این مطلب رو گفتم ؟ وقتی ما توی مبحث پروژه از واژهء سازمان استفاده میکنیم منظورمون Organization نیست . بلکه منظورمون Enterprise هست ( که تو فارسی معادل واژه بنگاه هست ) . برگردیم سر بحث اصلی . سازمانها همه یه Business Strategy دارن که بصورت مدون و مکتوب موجود است . تو این استراتژی در مورد خیلی چیزها صحبت میشه ، از جمله سه تا استراتژی کوچکتر که به سه Function که بالا گفتم برمیگرده . حالا باز چرا اینا رو گفتم ؟ بحث پروژه در بخش Operation تعریف میشه که میتونه بر اساس شرایط و هدف و محیط میتونه ترکیبی چهار پارامتر باشه : قیمت ، زمان ، کیفیت ، تنوع . حالا منظورم چیه ؟ . وقتی شما میرین Fast Food چه انتظاری دارین ؟ معلومه ! زمان ! . یعنی شما میخواین به سرعت سفارش بدین و به سرعت جا گیر بیارین و به سرعت غذا رو تحویل بگیرین . شما انتظار کیفیت بالا ندارین ، شما توقع قیمت بالا ندارین ، شما فقط سرعت میخواین ! (کار ندارم حالا فست فود های ما چطوری هستن !!!) . اما وقتی میرین یه رستوران خفن ، اونجا زمان براتون اهمیت نداره ، حتی به قیمت هم توجه نمیکنین ، اونجا فقط شما دنبال کیفیت هستین . یا چرا بسکین رابینز به این شهرت رسیده ؟ قیمت مناسبی نداره ، کیفیت خاصی هم نداره ، اما تنوع داره که شما رو بسمت خودش میکشونه . حالا جاتون رو عوض کنین و بجای مشتری بشینین اون طرف و فروشنده بشین . اونوقت متوجه میشین که چه استراتژی رو باید برای سازمانتون ترتیب بدین و روی چه مباحثی مانور بدین تا به موفقیت برسین . حالا باز چرا تمام این صحبتها رو گفتم ؟ . این مهمترین و حیاتی ترین قضیه توی شروع یک پروژه هست . شرکت توی مناقصه ، تهیه اسناد مناقصه ، تهیه پیشنهاد برای مناقصه ، انتخاب پیمانکار ، انتخاب کارشناسان ، تهیه مواد و ... همه و همه برمیگرده به اینکه از استراتژی خودتون و طرفهای مقابلتون با خبر باشین . اگه یه کم حرفهام پراکنده شد شرمنده . بیشتر صحبت میکنیم .
 

bardinova

مدیر بازنشسته
مهتابی عزیز ، درخواستی از شما دارم ، پیشنهاد میکنم دوستان عزیزی که در این بحث (و بحثهای دیگه) شرکت میکنن موردی رو به اطلاع سایر دوستان برسونن که فکر کنم بتونه در پیشبرد بحث کمک بزرگی کنه . پیشنهاد میکنم دوستان شرکت کننده در بحث ، نام شرکتهایی که در اون کار کردند و کار میکنند ، پروژه هایی که با اون درگیر بودند و هستند ، سمت سازمانی که داشتند و دارند و میزان سابقه و سن خودشون بیان کنن تا هم بیشتر با هم آشنا بشیم ، هم اینکه میزان سندیت حرفها مشخص بشه . در خصوص سایر بحثها در هفته های دیگه هم به همین ترتیب اطلاعات فردی در خصوص بحث مربوطه . ممنون از توجهتون .
 

Parsa_IE

عضو جدید
دوستان با سلام
چرا پس این تاپیک جالب خوابیده !؟
دوستان سعی کنید بحث را منحرف نکنید، این موضوع را من هم قبول دارم که در اکثر سازمان ها، صنایع و بنگاه های اقتصادی کشور عزیز ما بحث برنامه ریزی و کنترل پروژه همچون خیلی دیگر از بحث ها مثل ISO، EFQM ، Six Sigma و... فقط اسما وجود دارد و به عمق و مفاهیم و آموزه های آن نه رسیده ایم و نه اجرا میشود مگر در معدود مواردی که استثنا هستند و استثنا و فرض محال، محال نیست ...
پس از این بحث بگذریم و بگذرید و به اصل موضوع بپردازیم
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا