گربه‌ها هم قادر به تشخیص صاحب خود هستند

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 92052111355
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴



اگرچه گربه‌ها تلاش می‌کنند احساسات واقعی خود را پنهان کنند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گربه‌ها واقعا به صاحبان خود توجه داشته و قادر به تشخیص آنها از سایر مردم هستند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مطالعه یکی از معدود تحقیقات در حوزه بررسی تعاملات گربه- انسان از منظر حیوان محسوب می‌شود؛ گربه اگرچه مانند انسان قادر به بیان احساسات خود نیست، اما توجه ویژه‌ای به صاحب خود دارد.

«آتسوکو سایتو» از محققان دانشگاه توکیو و یکی از نویسندگان این تحقیق تأکید می‌کند: سگ‌ها حیواناتی تکامل یافته هستند که به مرور زمان برای اجرای دستورات صاحبان خود تربیت شده‌اند؛ گربه‌ها چندان تربیت شده به نظر نمی‌رسند، اما در حقیقت روابط بسیار خاصی با صاحبان خود دارند.

در تحقیقات قبلی عنوان شده بود، گربه‌ها یاد گرفته‌اند که مانند بچه رفتار کنند و انسان نیز متقابلا مانند نوزاد با آنها رفتار می‌کند؛ در حقیقت یک رابطه شبه کودک- والدین بین گربه و صاحب برقرار می‌شود.

گربه‌ها با انجام رفتارهای ارتباطی مانند تولید آوا یا تکان دادن دم و رفتارهای موقعیت‌یابی مانند حرکت دادن گوش و چرخاندن سر به سمت منبع صدا، به صدای انسان واکنش نشان می‌دهند.

حرکات چشم از جمله تغییر اندازه مردمک در بچه گربه‌ها نیز یکی از نشانه‌های قوی ابراز احساسات و عواطف حیوان نسبت به انسان است؛ اتساع مردمک به طور مستقیم با فعالیت مغز در ارتباط بوده و یک واکنش روانی به محرک‌های عاطفی محسوب می‌شود.

همه این واکنش‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که گربه صدای صاحب خود را می‌شنود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، پس از گذشت 10 هزار سال از زندگی گربه‌ها در کنار انسان، گربه‌های خانگی و اهلی از توانایی برقراری ارتباط با انسان برخوردار بوده و قادر به درک نسبی احساسات انسانی هستند.

نتایج این مطالعه در مجله Animal Cognition منتشر شده است.

انتهای پیام
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
scorpion_tur بیماریهای مهم گربه‌ها دامپزشکی 0

Similar threads

بالا