بیماریهای مهم گربه‌ها

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]گربه‌های اهلی به بیماریهای ویروسی و باكتریایی مختلفی حساس هستند. خوشبختانه بسیاری از بیماریهای رایج و متداول گربه‌ها می‌تواند بوسیله یك برنامه واكسیناسیون منظم كنترل شود. در ضمن گربه‌ها می‌توانند بوسیله انگلهای خارجی مانند كنه‌ها، كك‌ها و جربها آلوده شوند[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یك بیماری متداول گربه‌ها است و گاهی اوقات بویژه درگربه‌های جوان و بچه گربه‌ها، می‌تواند مرگ‌آفرین باشد .
پان لوكوپنی یا تورم روده عفونی یك بیماری بسیار مسری و در اكثر موارد مرگ‌آور است كه با یك شروع ناگهانی و بروز علائم معده‌ای ـ روده‌ای مانند : استفراغ و اسهال همراه است . واكسیناسیون تنها راه مؤثر برای كنترل این بیماری خطرناك است .
یك بیماری مهلك دیگر نیز وجود دارد به نام لوكمی ویروسی گربه‌ها یا (Felv) كه بسیار مسری بوده و از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شود. یك گربه آلوده به ویروس عامل این بیماری، ممكن است علائم مختلفی مانند كسالت، از دست دادن وزن ، تب و كم‌خونی را نشان بدهد . گربه مبتلا قبل از بروز علائم می‌تواند بیماری را به سایر گربه‌ها انتقال دهد. واكسیناسیون و جلوگیری از تماس با گربه‌های آلوده در كنترل بیماری مؤثر است .
یك بیماری رایج و مهم دیگر تورم عفونی صفاق است. اگرچه این بیماری، مسری است، با این حال بنظر می‌رسد كه برخی گربه‌ها یك ایمنی طبیعی و ذاتی نسبت به آن پیدا می‌كنند. گربه آلوده به عامل این بیماری ممكن است یك ناقل بدون نشان دادن علائم باشد . بر خلاف بیماری قبلی یك تست خونی قابل دسترس برای تشخیص آن وجود ندارد ولی واكسیناسیون بر علیه آن بكار می‌رود .
از سایر بیماری هایی كه در شرایط غیربهداشتی ، ممكن است گربه خانگی به آن مبتلا شود ، آلودگی به انگلهای خارجی مانند، كك‌ها، جربها، كنه‌ها و همچنین بروز عفونتهای قارچی است كه در این آلودگیها، خارش، موریختگی، التهاب پوست و همچنین جراحات ثانویه پوست، ناشی از خارش اولیه، ممكن است حادث شود. بهترین وكارآمدترین راه پیشگیری از وقوع این چنین آلودگی هایی رعایت بهداشت مو و پوست حیوان، شانه كردن مداوم موها و شستن آنها است .
از جمله مهمترین آلودگیهای انگلی داخلی در گربه، توكسوپلاسموز را می‌توان نام برد كه به وسیله یك تك یاخته به نام توكسوپلاسما گوندی بوجود می‌آید. در گربه‌های بالغ باعث ایجاد علام مغزی همانند عدم تعادل و تلوتلو خوردن می‌شود و در گربه‌های جوان باعث علائم حاد تنفسی می‌شود. این بیماری می‌تواند از طریق مدفوع گربه به انسان منتقل شود. از اینرو سعی كنید از آلودگی محیط زندگی خود به مدفوع گربه و تماس با آن جلوگیری بعمل آورید. برای اینكار باید از داروهای ضدعفونی‌كننده قوی برای تمیز كردن محل توالت گربه، استفاده كرده و سعی كنید بستر آن را روزانه تعویض كنید و بطریقی كه گفته شد جلوی شكار كردن گربه خود را بگیرید و در ضمن هیچ نوع گوشتی (مگر گوشت ماهی) را بدون پختن به مصرف گربه خود نرسانید .

واكسیناسیون در گربه
[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]واكسیناسیون بر علیه تورم و التهاب ویروسی بینی و نای گربه‌ها یا (FVR) [/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]نوع واكسن یك واكسن كشته شده یا تخفیف حدت یافته است كه نوع تخفیف حدت یافته به دو روش داخل عضلانی و قطره داخل بینی استفاده می‌شود . واكسن كشته شده هم، به طریق زیر جلدی استفاده می‌شود . سن واكسیناسیون 10 ـ 8 هفتگی و 14 ـ 12 هفتگی و سپس تكرار آن بصورت سالیانه است. در مورد (FCV) نیز برنامه واكسیناسیون همانند (FVR) می‌باشد. ویروس (FCV) یكی از عوامل ایجادكننده سندرم دستگاه تنفسی فوقانی گربه‌ها است. برنامه واكسیناسیون در برابر پان‌لوكوپنی نیز دقیقآ همان برنامه‌ای است كه در بالا ذكر شد .
در مورد ویروس لوكمی گربه‌ها (Felv) نیز نوع واكسنی كه بكار می‌رود، واكسن كشته شده است كه بطریق عضلانی تزریق می‌شود، سن واكسیناسیون هم در 9 روزگی و سپس 3 ـ 2 ماهگی و سپس تكرار آن بصورت سالیانه است .
در برنامه واكسیناسیون برای پیشگیری از هاری 2 نوع واكسن تخفیف حدت یافته و واكسن كشته شده وجود دارد كه هر دو در عضله تزریق می‌شود. سن واكسیناسیون هم در 16 ـ 12 هفتگی بوده، در مورد واكسن تخفیف حدت یافته تكرار آن بصورت هر 3 سال یكبار و در مورد واكسن كشته شده تكرار آن سالیانه خواهد بود .

مشاهدات بالینی
[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]همانطور كه قبلا ذكر شد، انگلهای خارجی متعددی می‌توانند باعث آلودگی گربه شوند با یك ذره‌بین، بین موهای حیوان را با دقت از نظر وجود كك‌ها، جربها و كنه‌ها بررسی كنید. ظاهر موهای گربه باید صاف، براق و غیر نمدی باشد. به گوشهای گربه نگاه كنید، گوشها باید تمیز و خشك و عاری از هرگونه ترشحات باشد، وجود ترشحات، بوی بد و التهاب نشان دهنده تورم و التهاب گوش می‌باشد . بینی نیز باید فاقد ترشحات باشد. خروج ترشحات چركی نشان‌دهنده درگیری دستگاه تنفسی حیوان است. چشمهای حیوان باید براق و تمیز بوده و فاقد ترشحات باشد. وجود ترشحات، كدورت چشم و... نشان‌دهنده بیماری چشمی است .
برای معاینه دهان گربه، آنرا باز كرده و داخل دهان، زبان و لثه‌ها را از نظر وجود زخم و تورم بررسی كنید. وجود زخم در دهان ممكن است بدلیل برخی بیماریهای عمومی مانند سندرم دستگاه تنفسی فوقانی گربه‌ها باشد. برای بررسی مقعد گربه ، دم آن را بلند كرده و آنرا از نظر وجود علایمی دال بر اسهال بررسی كنید . اسهال می‌تواند نشان‌دهنده برخی اختلالات گوارشی و بیماریهای عمومی باشد .
وجود ترشحات چركی یكی از علائم درگیری دستگاه تنفس است . از علائم دیگر سرفه است كه می‌تواند نشان ‌دهنده وجود عفونت در دستگاه تنفسی باشد و یا ممكن است علل دیگری همانند وجود مواد خارجی در مجاری تنفسی یا حساسیت (برای مثال ناشی از دود سیگار) دخیل باشد. از علائم رایج و متداول دیگر افزایش تعداد تنفس است، یك گربه در حالت طبیعی 25 تا 30 بار در دقیقه نفس می‌كشد افزایش این تعداد اگر بدلیل ورزش (تحركات بدن) یا گرمی هوا، هیجان و استرس نباشد، احتمالا ناشی از بیماری است بنابراین با شمردن تعداد تنفس گربه‌تان تا حدودی می‌توانید به وضعیت آن پی ببرید. در ضمن كیفیت تنفس حیوان را نیز دقیقآ ارزیابی كنید. تنفس باید بدون ایجاد درد و بدون صدا باشد. تنفس توأم با درد و صدا و تنگی نفس ممكن است ناشی از یك بیماری باشد .
یكی دیگر از علائم بیماری دستگاه تنفسی عطسه است كه عموما همراه عفونت های دستگاه تنفسی دیده می‌شود ،عطسه در واقع یك عكس‌العمل غیرارادی است كه بدلیل وجود مواد محرك درمجاری هوایی ایجاد می‌شود . برای بررسی اختلالات دستگاه گوارش یكسری علائم را باید مورد بررسی قرار دهید. یكی از علائم رایج در اختلالات و بیماریهای دستگاه گوارش اسهال است كه همانطور كه ذكر شد با بلند كردن دم گربه و مشاهده ناحیه اطراف مقعد می‌توانید به وجود آن پی ببرید. علاوه بر این، اسهال می‌تواند بیانگر آلودگی انگلی نیز باشد .
از علائم دیگر اختلالات دستگاه گوارش استفراغ می‌باشد، هر چند همه استفراغ‌ها لزومآ خطرناك نیستند با این حال بسیاری از آنها می‌تواند بدلیل اختلالات معده، روده و یا بدنبال بسیاری از بیماریهای سیستمیك بروز كند .
از علائم دیگر، كاهش اشتهای حیوان می‌باشد. اگر متوجه شدید كه اشتهای گربه‌تان كاهش پیدا كرده، باید بدانید كه بسیاری از بیماریهای عمومی باعث این حالت می‌شوند. مگر در مواردی مانند تغییر جیره غذائی . از علائم دیگر، تورم شكم گربه است كه ممكن است ناشی از انسدادهای روده‌ای یا اختلالات لوزالمعده و كبد حیوان باشد، در ضمن وجود درد در موقع لمس شكم نیز می‌تواند بدلیل اختلالات مذكور باشد .
یكی دیگر از نشانه‌های بیماری دستگاه گوارش، یبوست است. اگر متوجه شدید كه گربه در دفع مشكل دارد و مدفوع آن بسیار سفت و خشك است باید بدانید كه احتمالا حیوان دچار یبوست شده است. این حالت ممكن است بدلیل اختلالات بسیار خطرناكی مانند انسداد روده باشد. از معاینات بسیار مهم دیگر، اندازه‌گیری وزن حیوان است كاهش سریع و ناگهانی وزن بسیار با اهمیت است. چرا كه بدنبال بسیاری از بیماریهای مهم و خطرناك می‌تواند حادث شود. اگر گربه شما ماده است ناحیه واژن را از نظر وجود ترشحات، بوی بد و یا پرخونی و تورم مورد معاینه قرار دهید. در مورد گربه نر نیز بیضه‌ها را از نظر تقارن، جراحات روی پوست بیضه و اندازه معمول‌شان بررسی كنید .
اگر در مواقعی مشكوك هستید كه گربه خانگی‌تان دچار بیماری است، علائمی را كه ذكر شد دقیقآ مورد بررسی قرار دهید وجود هر یك از این علائم (به تنهایی یا همراه با علائم دیگر) ممكن است نشان‌دهنده یك بیماری خطرناك باشد. توصیه می‌كنیم در این مواقع از هرگونه اقدام خودسرانه پرهیز كرده و با دامپزشك خود مشورت كنید.
[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
 

Similar threads

بالا