کردستان ایران - مهد دلیران ..:: مهاباد ::..:: سنندج ::..بوکان::..::سقز::..

manwolf

عضو جدید
وره يارم وره اي تازه يارم /ماموستا هێمن



[FONT=&quot]

وره يارم وره اي تازه يارم وره استيره كه ي شو گار تارم
[/FONT]

[FONT=&quot]وره اي شاپري بالي خيالم وره اي شو چراي روناكي مالم

[/FONT]

[FONT=&quot]وره اي خج وره اي خاتو زينم وره با بژن و بالا كه ت ببينم [/FONT]
[FONT=&quot]وره با دامري آوات و تاسه م وره با بسكه كت لا دا هنا سه م

[/FONT]

[FONT=&quot]وره اي نو نمامي باخي ژينم وره با بژن و بالاكه ت ببينم [/FONT]
[FONT=&quot]وره سور با له سه ر واده و بليني وره كرد به و مه كه پيمان شكيني

[/FONT]

[FONT=&quot]وره يارم وره اي تازه يارم وره استيره كه ي شوگاري تارم [/FONT]
[FONT=&quot]وره ماچم ديه ماچي خدايي كه بيزارم له ماچي سينمايي

[/FONT]
__________________


 

manwolf

عضو جدید
شیعر کوردی - شعر کردی - خاکی کوچه ی یاره که م . . .


خاکی کووچه ی یاره که م ئیکسیری ساغی و ژینمه

جوانی روخسار وو نگاری هیزی ئه ژنو وو تینمه
بو چی به م ده رده م ئه با خو خوی ده زانی حاله که م

بو قژی ئالووز وو لوولی دایمه هه ر شینمه

گه ر به بی تو بچمه سه یری سه روی باخ وو شوره بی

تف له سه رو وو شوره بی بی تو له هه ر دوو قینمه

هه ر وه کوو پووش وو په لاش که وتوم له کووچه ی یاردا

گیژه لووکه ش نام فرینی چوونکه که عبه ی دینمه

خه لک ئه لین کوفره مه که به م ته ر حه مه دحی یاری خوت

گوی گرانی خوشه ویست من یاره که م ئایینمه

کی خه یالم بیته دی یاران بلیم ئوخی منم

وا که قولی یاری خوم شه و له ژیر بالینمه

 

manwolf

عضو جدید



سنندج - ميدان آزادي -اقبال


سنندج - پارك جنگلي آبيدر (اميريه)

شب سنندج

نماي ديگر از شهر فوق العاده زيباي سنندج

زمستان سنندج

قژی نه رمت وه کو تاری خوره تاو
له سه ر شانو قولی سپیت په رشو خاو
نه غمه ی شیرین ئاوازی خوش له ده نگا
وشه ی سه رن له ناو چاویکی مه نگا
خالیکی کال نه قشیکی جوان له سه ر روو
به ژن و بالات وردیله و ریک و هه لچو
زه رده خه نه ی ئه مرویی ئه و لیوه
فریشته یه هی ئه م دله بزیوه
وای لی ئه کا بیته سه ماو گورانی
بله رزینی ته لی ئاوازی جوانی
درخته که ی سه ر کانیکه ی باخی چه م
پی ئه که نی گه لای ئه لی پر به ده نگ
له بیرمانه منال بوین له ناو باخا
زه رده ی ده مان ئه یدا به پشتی داخا
تو بنواره ئه م کانییه نازداره
ئیسته ش وینه ی هه ر دوکمانی تیادیاره


عکس های قدیمی شهر سنندج
سنندج سال ۱۳۰۰
 

manwolf

عضو جدید
کاش گاهے وقتا خدا از پشت اون ابرها مے اومد بیرون…

و گوشم رو محکم میگرفت و داد میزد…
که آهاے!!بشین سر جات اینقده غر نزن…
همینه که هست…

بعد یه چشمک میزدوآروم تو گوشم میگفت…
غصه نخور همه چے درست میشه








 

manwolf

عضو جدید
[FONT=times new roman, times, serif]ترین قسمت موزه مربوط به بخش [/FONT][FONT=times new roman, times, serif]تاریخی [/FONT][FONT=times new roman, times, serif]و پیش از اسلام موزه میباشد که در آن تعدادی از آثار مکشوفه در تپه زیویه در نزدیکی سقز و همچنین سه اسکلت مکشوفه از شهرک زاگرس سنندج در آن نگهداری میشوند.[/FONT]
همانگونه که میدانید عکاسی با استفاده از فلاش به جهت پیشگیری از آسیب های احتمالی ناشی از اشعه ماورای بنفش فلاش بر روی آثار ممنوع است. امیدوارم پایین بودن احتمالی کیفیت عکسها را به بزرگواری خود ببخشید.
[FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]فضای تالار اصلی (بخش [FONT=times new roman, times, serif]تاریخی [/FONT][FONT=times new roman, times, serif]و پیش از اسلام) [/FONT]موزه سنندج[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]اسکلت شماره ۱ کشف شده در شهرک زاگرس سنندج (هزاره اول قبل از میلاد)[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]تزئینات مفرغی اسکلت کشف شده در شهرک زاگرس سنندج (هزاره اول قبل از میلاد)[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]اسکلت شماره ۲ کشف شده در شهرک زاگرس سنندج (هزاره اول قبل از میلاد)[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]اسکلت دو جنازه دفن شده در آغوش یکدیگر کشف شده در شهرک زاگرس سنندج (هزاره اول قبل از میلاد)[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]تزئینات از جنس عاج، کشف شده در تپه زیویه[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]حکاکیهای روی عاج، کشف شده در تپه زیویه[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]حکاکیهای روی عاج، کشف شده در تپه زیویه[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]وسایل تزئینی از جنس مفرغ، کشف شده در تپه زیویه[/FONT]​


 

manwolf

عضو جدید
[FONT=times new roman, times, serif]سنندج که به کردی سنه، Sine نامیده میشود، دگرگون شده سنه‌دژ است که قلعه ای ساخته شده به دست سلیمان خان اردلان والی کردستان در زمان شاه صفی در سال ۱۰۴۳ هجری قمری میباشد و هیچ یک از جغرافی نویسان اسلامی پیش از آن تاریخ این شهر را به این اسم در آثار خود ذکر نکرده اند.[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]پیش از آن تاریخ مرکز حکومت منطقه در محلی به نام قلعه حسن آباد واقع در ۵ کیلومتری جنوب غربی سنه بوده است و طی سالهای ۷۴۶ الی ۱۰۴۳ ه.ق، ۱۲ نفر از حاکمان خاندان اردلان بر این قلعه و منطقه حکمرانی کرده اند تا آن که با ساخت قلعه سنه دژ توسط سلیمان خان اردلان قلعه حسن آباد متروک اعلام شده و به جای آن قلعه سنه دژ مرکز فرمانروایی اردلان ها اعلام شد. [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]درگذشته به جای شهر سنندج فعلی شهری به نام "سیر" وجود داشت که این کلمه در فارسی به معنای سی سر است. مجاور سی سر، ‏محلی بود به نام صد خانیه (صد خانه) که احتمالأ به مرور زمان این نام به سنه تغییر یافته است. سنندج مدت چهار قرن تحت حکومت حکام مورثی خاندان اردلان بود که نسبت خود را به ساسانیان می رسانیدند.[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]کریم خان زند در سال ۱۱۴۶ ه.ق سنندج را ویران کرد و پس از یک دوره هرج ومرج، خسرو خان اردلان در سنندج مستقر شد. آغا محمد خان قاجار به پاس خدمات وی سنقر کلیایی را نیز ضمیمه قلمرو حکومتی او کرد. از سال ۱۲۱۳ ‏تا ۱۲۴۰ ‏ه.ق امان الله خان پسر خسروخان در سنندج حکومت کرد که در این ‏مدت اصلاحات زیادی برای آبادانی و عمران شهرسنندج به عمل آمد. امان الله خان قلعه حکومتی را گسترش می‌دهد و تالاری بزرگ در آن می‌سازد و کف آنرا به گونه‌ای نیمه شفاف مفروش می‌کند. سپس تالار دیگری می‌سازد و تصویر پادشاهان بزرگ جهان همچون ناپلئون، امپراتور فرانسه و الکساندر تزار روسیه و چند تصویر از جنگهای بزرگ و نامدار را بر دیوار نقاشی می‌کند. [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]در زمان حکومت رضا قلی خان اردلان، پسر امان الله خان، بین اعضای این خاندان اختلافاتی به وجود آمد و پس از یک سلسله کشمکش ها سرانجام امان الله (معروف به غلامشاه خان) براد‏ر رضا قلی خان به حکومت رسید و در حقیقت این شخص آخرین والی موروثی سنندج بود که از سال ۱۲۶۹ ‏تا ۱۲۸۴ ه.ق. حکومت کرد. [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]‏در سال ۱۲۸۴‏ دولت مرکزی حاج میرزا معتمد الدوله عموی ناصرالدین شاه را به حکومت کردستان منصوب کرد که تا سال ۱۲۹۱ در آنجا حکمرانی می کرد. در دوره رضاخان یادمان‌های با ارزش دژ به دست علی محمد بنی آدمی ملقب به شریف الدوله از بین رفت. حوض مرمرینی که از سنگ یشم در دوره امان الله خان اردلان ساخته شده و در دژ به کار رفته بود به تهران فرستاده شد و در کاخهای رضا خان به کار رفت.[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]‏در حال حاضر سنندج مرکز استان و یکی از شهر های زیبای استان کردستان و غرب کشور محسوب می شود. [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]من هم سعی میکنم با توان محدودم گوشه هایی از دیدنی های این شهر را در سه پست متوالی جهت اطلاع و بهره برداری دوستان و خوانندگان عزیز تقدیم نمایم.[/FONT]

[FONT=times new roman, times, serif]سنندج شهر تندیسها[/FONT]​
[FONT=times new roman, times, serif]سنندج را میتوان شهر تندیسها نامید. در هر یک از میادین شهر و پارکها مجسمه ها و تندیسهایی بسیار زیبا از شخصیتهای ملی، محلی و یا نمادین قرار داشته و نمایی بسیار زیبا به این شهر میدهد. معرفی و نمایش عکسهای این صنایع هنری، خود به چند پست مفصل نیاز دارد که از حوصله من و احتمالا خوانندگان خارج است.!!![/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]مجسمه میدان آزادی سنندج، اثری از هادی ضیاء الدینی[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT] [FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]تندیسی در پارک آبیدر، البته احتمالا نیلبک آن توسط گردشگران نمونه به امانت گرفته شده است.!!![/FONT] [FONT=times new roman, times, serif]پارک کوهستانی آبیدر[/FONT]​
[FONT=times new roman, times, serif]چند وقتی است که در شهرهایی که در مجاورت کوه قرار دارند ساخت پارکهای کوهستانی رواج یافته است. اولین و زیباترین نمونه این پارکها، پارک جمشیدیه تهران است که شاید بتوان از آن به عنوان زیباترین پارک خاورمیانه هم نام برد. البته با ساخت پارکهای کوهستانی جدید در سایر شهرها، این پارک دارای رقبای سرسختی همانند پارک کوهستان غربی کرمانشاه و پارک آبیدر سنندج شده است. [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]پارک آبیدر در غرب شهر سنندج واقع شده و دارای امکانات نسبتا مناسبی شامل محل های اتراق و کمپینگ، زمین بازی کودکان، رستوران و هتل میباشد. دسترسی به این پارک با توجه به وجود جاده ماشین رو تا ارتفاعات بالای آن نسبتا راحت است و البته دوستداران طبیعت و ورزشکاران هم میتوانند از میدان حجاب (امیریه) به صورت پیاده به ارتفاعات این پارک صعود کنند. از نقاط مرتفع این پارک در ساعات مختلف شبانه روز میتوان چشم اندازهای متنوع و بسیار زیبایی از شهر سنندج را مشاهده کرد.[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]تندیس میدان حجاب و نمای پارک آبیدر در پشت آن - عکس از آقای اردشیر ارجمندی[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT] [FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]نمایی از شهر سنندج از پارک آبیدر [/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT] [FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]نمایی از شهر سنندج از پارک آبیدر در شب[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT] [FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]نمایی از شهر سنندج از پارک آبیدر در شب[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]پلهای قدیمی سنندج[/FONT]​
[FONT=times new roman, times, serif]رود قشلاق از شرق شهر سنندج میگذرد و در روزگاران گذشته پلهایی برای اتصال این شهر به سایر نقاط کشور و مناطق اطراف بر روی آن ساخته شده است. در حال حاضر دو پل از دورانهای صفویه و قاجاریه به فاصله کمی از شهر بر روی این رود باقیمانده است که به نام پل شیخ و قشلاق معروف میباشند.[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]پل قشلاق [/FONT]​
[FONT=times new roman, times, serif]‏این پل بر روی رودخانه قشلاق و در ابتدای ورود به شهر سنندج از مسیر همدان در سمت شمال راه احداث شده و با توجه به شباهت زیاد‏ی که به پلهای دوره صفویه دارد احتمالا در همان دوران ساخته شده است. این پل به طور کامل با آجرهایی با ابعاد ۵×۲۵×۲۵ ‏سانتی متر ساخته شده ‏و ملاط آن ساروج است. پل از دو دهانه بزرگ به عرض ۸.۷۵ ‏متر و چهار چشمه کوچک به عرض ۵ متر تشکیل شده ‏است و حدود ۹۰ متر طول دارد. عرض پل ۵.۸۰ متر و ضخامت پایه ها ۶.۳۰ متر میباشد. در دو طرف پایه های پل، موج گیرهایی تعبیه شده ‏که موج گیرهای شمالی مثلثی شکل و موج گیرهای جنوبی مدور می باشند. [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]د‏وکتیبه قدیمی در بدنه پل وجود دارد. کتیبه بزرگتر دارای تاریخ ۱۱۸۴ و کتیبه کوچک د‏ارای تاریخ ۱۳۳۴ ه.ق است که اولی تاریخ احداث و دومی تاریخ تعمیر پل را نشان می دهند.[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]پل قشلاق[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT] [FONT=times new roman, times, serif]پل شیخ[/FONT]​
[FONT=times new roman, times, serif]‏این پل نیز به سبک دوره صفوی و بر روی رودخانه قشلاق در ۸ ‏کیلومتری شمال سنندج احداث شده است. طول پل ۵۳.۵ متر، پهنای آن ۵.۳۰ متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه ۷.۶۰ متر میباشد. پل اولیه دارای ۶ دهانه به شکل جناقی پنج و هفت بوده است که سه طاق سمت غربی آن به علت آسیب دیدگی، در دوره پهلوی اول به صورت رومی بازسازی شده اند. [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]پل شیخ[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]پل شیخ[/FONT][FONT=times new roman, times, serif][/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif][/FONT][FONT=times new roman, times, serif]پل شیخ از سمت شمال[/FONT]​
 

*nian*

عضو جدید
سلام دهس و خوش بی عکسه کانو زور جوان بو
دلم بو شاره که م تنگ بووگه
من تازه هاتکم ،چاوه روان ولامه که تانم
خواتان له گه ل بیت
 

just mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دهس و خوش بی عکسه کانو زور جوان بو
دلم بو شاره که م تنگ بووگه
من تازه هاتکم ،چاوه روان ولامه که تانم
خواتان له گه ل بیت
سلاو بو توی ئازیز
غریبی زور ئه زیته بلام ده بی ته حه مل بکی
له خودای مه زن ده پاریمه له هه مو کاتیکتدا سه ربه رز پیروز بیت
 

ghazal1369

عضو جدید
سلام خداییش این کرد ها چند تا تاپیک دارن 2تا 3 تا 4تا و الی اخر؟:confused:
 

ghazal1369

عضو جدید
خداییش حال میکنم 600 تا تاپیک دارین تو همشهریا اینجا انجا همه جا دمتون گرم بچه های کردستان
 

mohamad-hk68

عضو جدید
جالبه رفیق امتحانش کن
سلام

ببین یه طرحی هستش که گوشی مجانی میدن

رفیقم این کارو کرد و به من این نامه رو داد . . .

موبايل رايگان همينطور هست من هم باور نکردم خوندم و عضو شدم حالا ديروز گوشي برام اومد به خاطر همين ميگذارم تا شما هم عضو بشين. مدت اومدن گوشي حدود 3 هفته هست گوشي که من انتخاب کرده بودم ايفون 16گيگ ثبت نام (براي دريافت هديه رايگان موبايل؛گيم،تلوزيون و .... )دروغ نيست واقعيت داره عضويتش هم رايگانه (به نظر من که هيچ ضرري نداره)


لینکی که بهت دادم ثبت نام کن که من امتیاز بگیرم بعدش هم خودت شروع به این کار کن و افرادی رو جمع کن فقط تا دیر نشده زود باش .

سریع ثبت نام کن هرچی بخوای برنده میشی ولی باید مثلا" برا n95 37 نفر با لینک تو ثبت نام کنن و شروع به عضو گیری کنن.

با دقت کامل کار کن .


چرا اين شرکت هداياي مجاني مي دهد ؟اين شرکت در واقع يک شرکت تبليغاتي است که توسط شرکت هاي بزرگي همچون اپل، نوكيا، سوني اريكسون، سامسونگ و ... پشتيباني مي شود و در واقع براي آنها تبليغ ميکند که خرج اين گونه تبليغات بسيار کمتر از تبليغات در تلويزيون هاست..شما فقط با زير مجموعه گيري مي توانيد گوشي موبايل،کنسولهاي بازي، mp3 playerو ... دريافت کنيد.

عضو گيري هم فقط از طريق ثبت نام تو سايت صورت ميگيره نه پوليه نه گلد کويسته نه خطر داره .فقط تبليغاته براي عضو گيري هم فقط بايد لينکشو براي رفيقت بفرستي مثلاk800 :براي گرفتن اين گوشي نياز به 13 زير مجموعه دارين يعني شما 13 تا دوست ندارين?اگرn95 بخواي 37 نفر بايد زير مجموعه جمع کني
.هر گوشي که بخواي يه تعداد خاصي بايد زيرمجموعه جمع کني که بالاترينش 45 نفره .به نظر من که آشنا و دوستان شما بيش از 45 نفر هم هستند . تازه
آنها هم يک گوشي رايگان ميگيرند,مطمئنم تو همين کلوب از اين تعداد بيشتر دوست و آشنا داريد


مراحل كار:ابتدا بايد با استفاده از لينك زير وارد سايت
http://www.xpango.com?ref=92646212





xpango بشيد:

ادامه تو نامه ی بعدی


بعد بر روي چيزي كه مي خواهيد انتخاب كنيد (موبايل- ام پي تري
پلير-کنسول گيم- HDTV)كليك كنيدسپس روي گزينه يSign up Now كه در بالاي
صفحه نوشته كليك كنيدياثبت نام وبعد طبق مراحل زير عمل کنيد:First name
نام خود را بنويسيد.:Last name نام خانوادگي خود را بنويسيد.:Emailآدرس
ايميل خود را وارد كنيد. (ايميل شما بايد واقعي باشد چون براي تكميل ثبت
نام بهش نياز داريد):password براي خود پسورد انتخاب كنيد.:Address1آدرس
خود را دقيق به انگليسي بنويسيد.نوشتن آدرس پستي خود به انگليسي را درست
ياد بگيريد چون موبايل يا هر پکيج ديگري که انتخاب کرده ايد به آدرستان
ارسال خواهد شد:لازم نيست در اين قسمت نام شهر، استان، کد پستي و ... را
وارد نمائيد، در فيلدهاي پائين تر مي توانيد آنها را درج کنيد:براي دادن
آدرس به انگليسي من کمکتون ميکنم ، مثلا :پلاكnoواحدunitطبقهfloor يا
flatساختمانbldgكوچهalleyخيابانst� �� �����يابان بزرگaveبلوارblvdميدان
sqچهارراهcrossبعد ازafterقبل ازbeforeجادهrdجنوبيsouthشمالي
northغربيwestشرقيeastبه طور مثال: enghelab sq , imam ave, shah st,
shahid alley, aseman bldg, floor2, unit8در قسمتهاي پايين تر
هم::Town/Cityشهر خود را بنويسيد.:County/Stateنام استان خود را

بنويسيد.Country: نام كشور خود را انتخاب كنيد.:Free Giftنام هديه را
انتخاب كنيد،:post Code/Zipدر اين قسمت كد پستي منزل خود را وارد
كنيد Referral ID در اين قسمت اين کد را وارد کنيد این قسمت مهم است لینک منه
92646212
در قسمتTerm and Condintion يك تيك بزنيد نحوه پر کردن فرم ثبت نام توجه :

اگر کد نوشته نبود يعني ثبت نام شما ناقص است و دعوتنامه نداريد و ثبت
نام شما اعتبار ندارد .اگر در هنگام ورود مشخصات مشكلي پيش نياد، به
ايميلتان آدرسي مياد (عجله نداشته باشيد بعد از 15 دقيقه حتما مياد) بر
روش كليك كنيد تا ثبت نامتون تكميل بشه(توجه كنين كه در پيام ارسال شده
دو لينك وجود داره كه اولي براي فعال سازي {لينکه کوچيک} و دومي براي
انصراف از ثبت نام هست. پس دقت كنين كه لينك دومي رو كليك نكنين!) و بعد
وارد صفحه اي خواهيد شد كه لينك زير مجموعه گيري شما در آن موجود است.

شما بايد اين لينك را به افراد بدهيد و اگر كسي با اين لينك ثبت نام كند
زير مجموعه ي شما خواهد شد. بعد از اينكه كسي در زير مجموعه ي شما قرار
گرفت و فعال شد(زير مجموعه گرفت) 1 امتياز به شما داده مي شود و شما بعد
از كسب امتيازهاي لازم براي دريافت پكيج انتخابي مي توانيد آن را درخواست
بدهيد تا ارسال شود.بعد اين ديگه به شما بستگي داره که چه کار مي کنين.و
چند نفر رو ميتونيد زير مجموعه خود کنيدتوجه:* بيشتر از يك بار در يك
كامپيوتر ثبت نام نكنين، چون حساب شما باطل ميشه.* در مكانهايي مثل كافي
نت يا سايتهاي كامپيوتري مدارس و دانشگاهها ثبت نام نكنين، چون احتمال
اينكه دو نفر از طريق يك كامپيوتر ثبت نام كنن خيلي زياده و عضويت هر دو
نفر باطل ميشه* آدرستون رو دقيق وارد كنين چون هديتون به اون آدرس ارسال
ميشه در ميل اول کد به شما ميده و در ميل دوم لينک ورود به اکانت​


 

آبیدر751

اخراجی موقت
ته شه کور واجبه بو من ئه گه ر بمرم به زه خمی تو *به شه رتی کفنه که م بدرون به تای زولفی په ریشانت
 

لاله69

عضو جدید
مرگ من روزی
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مرگ من روزی فرا خواهد رسید[/FONT] [FONT=arial, helvetica, sans-serif]روزی از این تلخ و شیرین روزها[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]روز پوچی همچو روزان دگر[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سایه ای ز امروز ها دیروز ها[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ناگهان خوابی مرا خواهد گرفت[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]خاک می خواهد مرا هر دم به خویش[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]می رسند از ره که در خاکم نهند[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]می شتابند از پی هم بی شکیب[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]روزها و هفته ها و ماه ها[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]لیک دیگر پیکر سرد مرا[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]می فشارد خاک دامنگیر خاک[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]گور من گمنام می ماند به راه[/FONT]
 

آبیدر751

اخراجی موقت
اون منم که عاشقونه شعر چشماتو میگفتم... هنوزم خیس میشه چشمام وقتی یاد تو می افتم... هنوزم میای تو خوابم تو شبای پر ستاره... هنوزم میگم خدایا کاشکی برگرده دوباره
 

manwolf

عضو جدید



[FONT=arial,helvetica,sans-serif]به‌و ئێزنگانه که‌ ‌‌له‌ جوانی کۆت کردۆته‌وه‌

له ‌پیری گه‌رم ده‌بیته‌وه‌

(ئفریقی)


خواستنی هه‌موو شتێ له ‌ده‌س دانی هه‌موو شتێکه‌

(ئنگلیسی)


هیچ که‌س مه‌جبوور به ‌ئه‌نجام دانی دوو کار مه‌که‌

شه‌ڕ و ژن خواستن

(عه‌ره‌بی)


مانای هه‌موو شتێک زانین ،

هیچ نه‌زانینه

‌(ئیتالیایی)
[/FONT]
 

آبیدر751

اخراجی موقت
اگر ادبيات را مثل خون بدانيم و زبان ها و زيرشاخه هاي زباني را همچون رگ هاي يك پيكره و هويت فرض كنيم ، مي توانيم جريانات نوگرايي را همچون دميدن روح تازگي در رگ هاي هويت خويش بررسي كنيم اصولاً هر انساني در يك منظر با مؤلفه هايي مثل : فرهنگ ، نژاد ، قوميت ، زبان و ... تعريف مي شود و زبان به عنوان عنصري پويا و حياتمند تابلويي براي معرفي است. اين تابلو در صورتي مي تواند معرف خوبي باشد كه متن هاي قوي و مانايي داشته باشد. اكنون در گستره ي گيتي به وضوح شاهد اين امر هستيم. آنچه را كه براي توليد متن ، مهم تلقي مي شوند ، بسيارند . اما مي توان براي ورود به بحث ، دو اصل مهم را يادآور شد : 1- انديشه هاي نوين همراه با خلاقيت و آفرينشگري 2- انسان هاي انديشه مند و مستعد و خلاق.
شعر به عنوان رساترين هنر بشر در درازناي تاريخ حاصل انديشه ، نگاه تازه و آفرينشگري است كه اگر اين سه با هم همداستان گردند ، به توليد متون ادبي ( شعر ) مي توان بسيار اميدوار بود. اينجاست كه حاصل تلاش شاعر مثل همان خون تازه در رگ هاي زبان به جريان مي افتد و نوشدگي ودر تمام زواياي آشكار و نهان يك زبان متبلور مي گردد. اين يك امر طبيعي است كه جهان نو ، نگاه نو و انديشه ي نو مي طلبدو اين نگاه و انديشه در قالب نوشده ي زبان بازتاب مي يابد. آنچه را كه حدود يكصد ساله ي اخير در ادبيات جهان اتفاق افتاده ، حاصل اين گونه نگرشي است
.
شعر كُردي ( به ويژه كُردي جنوبي ) نيز ار اين مقوله مستثنا نبوده و اگرچه دير ، اما سعي آفرينشگران نو انديش آن براين بوده كه همان خون تازه را در كالبد گويش ها و لهجه هاي جنوبي بدمند.اين نوشتار برآن است تا مروري موجز برشعر معاصر كُردي جنوبي با تكيه بر كُردي كلهري يا ( كرماشاني ) (1) داشته باشد و پروسه ي شعر نوين اين ديار را به گونه اي مختصر معرفي نمايد. بيش از هر چيز ذكر اين نكته ضروريست كه آنچه به عنوان شعر از اين پيش در ميان گويشوران كلهر و كرماشاني مطرح بوده به دو بخش مهم تقسيم مي شود : بخش اول كه آثار فراواني را در خويش جاي داده ، نظم هايي است كه به خطا و از سر سهو ، شعر نام گرفته است . شاهد بارز اين مدعا طنزها و مطايبه هايي است كه در بين افواه عامه هواداران بي شماري دارد و سرآمد آنها را مي توان شامي كرماشاني يا همان شاهمراد مشتاق وطندوست ناميد كه اگر چه اين آثار در بسياري مواقع نظم هايي سخته و شكوهمندند ، اما به علت عدم فاكتورهاي ويژه ي شعر از ورود به آن ساحت منع شده اند . بخش دوم از لحاظ كميت به پاي نظم هاي موجود نمي رسند اما اين آثار در دسترس ، عموماً مي توانند از مؤلفه هاي خاص شعر برخوردار باشند كه خود نيز به دو شاخه تقسيم مي شوند . شاخه ي اول همان اشعاري هستند كه از اساليب شعر كلاسيك بهره مندند.اگر بحث درباره ي ادب يارسان به عنوان يك پروسه ي قابل تأمل به اهلش واگذاريم ، ادب كلاسيك كرد كرمانشاهي از برجاي مانده هاي بزرگاني همچون ملاپريشان دينوري آغاز مي گردد كه مثنوي هاي ده هجايي وي به عنوان يكي از سندهاي بارز شعر كُردي كرماشاني محسوب مي شود. (2) شاكه و خان منصور ـ خان مقتدر ايوان ـ دو چهره ي شكوهمند شعر در بين كلهرو كُردي گويان غير كلهر ، با سحر كلامشان هنوز كه هنوز است از پس قرن ها برخاسته اند و جلوه گري مي كنند. آثاري كه در عين سادگي و صميميت سرشار از شكوه معنوي شعرند
:
شوكرانه م پيد بوو / بيناي بان سه ر
كووره گلالان / لافاو گرته وه ر
سيد صالح و سيد يعقوب مايشتي ، ميرزا الماس خان كندوله اي ، نقي خان آزاد ، تركه مير ، ملانجف و ... گنج هايي سرشار از عشق و معرفت براي ميراث داران اين فرهنگ و ادب كهن و اصيل برجاي نهاده اند. شاهنامه هاي كُردي اين ديار نه تنها در بين كردستانات كم نظير ، ناب و سرشار از زيبايي هاي ويژه ي هنري اند ، بلكه در بعضي موارد مي توانند همپاي شاهنامه هاي فارسي در مراجع خاص مطرح شوند.اين گنج هاي تازه يافته در صورت معرفي درست نيز مي توانند براي صاحبان خرد و انديشه و پژوهندگان حماسه و اسطوره بسيار قابل تأمل باشند. برزو نامه ، ضحاك و كاوه ي آهنگر ، رستم و زنون ، رستم و سهراب و ... نمونه هاي موفق حماسه سرايي در ادب كُردي كرماشاني هستند
.
همجواري زبان ها تأثيرات متقابلي با هم و در هم دارند به گونه اي كه داد و ستدهاي زباني خويشاوندي هاي فراواني را به وجود مي آورند. آشنايي جدي كُردي سرايان كرماشاني با زبان و ادب فارسي موجب تأثيرات قابل توجهي در شعر آنان شده و به ويژه از حدود پنجاه سال گذشته به اين سو بسياري از مؤلفه هاي ويژه ي شعر فارسي در ادب اين ديار جلوه گري كرده است
.
شاعر كرماشاني فُرم غزل امروز فارسي را به شيوه اي موفق در وادي ادب كُردي بومي كرده است و امروز با همين نگاه ، غزل هاي شيوايي در پهنه ي ادب كُردي زاده مي شوند.اگر كمي به عقب برگرديم و يكي دو دهه را پشت سر بگذاريم ، به نام هايي همچون كريم كوهساري » تمكين « ، علي اشرف نوبتي » پرتو كرماشاني « و ديگراني مي رسيم كه با بهره گيري از لحن ، نگاه و فرم غزل فارسي كارهاي ماندگاري را آفريده اند و در كنار آنان ديگراني نيز بوده و هستند كه تلاش هاي قابل تقديري دارند
.
آنچه را كه غزل اين طيف به مخاطب مي نماياند ، علاوه بر زيبايي هاي ويژه و گاه انديشه هاي قابل تأمل ، حس سرشاريست كه عموماً در سطحي شفاف مي ماندو كمتر در ژرف ريشه مي دواند . شايد غزل اين دوره ي مورد بحث در بيشتر موارد ترجمه هاي گاه موفق يك غزل فارسي همان شاعر بود ! اگر ساده تر بنويسيم . با توجه به شناختي كه جامعه از اكثر اين شاعران دارند ، اينان كاري بسيار مشكل بر دوش داشتند. خود كُرد بودند. اما با شعر فارسي دمخور بوده و فارسي نيز مي سرودند و ذهنشان به شكلي ناخودآگاه با غزل فارسي ، نحوه ي تصويرپردازي هاي آن ، تركيب سازي ها و ... آشنايي تمام داشته است. پس كاملاً هم طبيعي بوده كه با همان ذهنيت فارسي به سراغ غزل كُردي بروند. پس مسير عجيبي به ناچار براي آفرينشگري در وادي ادب كردي كرماشاني برگزيده اند و از همين روست كه حتي اكثر شعرهاي اين گروه تأثيرگذار از واژه هاي فارسي لبريزند . در اين ميان غزل هاي پاياني كتاب كوچه باغي ها ( 5) به اشكال مختلف استثنا محسوب مي گردند. شاعر اين دفتر از جنبه هاي مختلف نشان مي دهد كه به باتمام مولفه هاي يك شعر فخيم آشناست و آنها را هم در غزل هاي فارسي و هم در غزل هاي كُردي اش به كار گرفته است. شعر
ارمني او دنيايي عجيب را در لايه هاي زيرين خود به نمايش گذاشته است و تنها همان شعر مي تواند با فخامت تمام انديشه مندي ، ژرف نگري و هنر پرتو را به مخاطب بنماياند.
در كل مي توان حركت به سوي فرم و قالبي تازه در ادب كرماشاني ( به عنوان غزل ) گامي بود در نوكردن پوششي كه سال هاي آزگار برتن هنركُردي كرماشاني طعم تكرار مي داد . اين پوشش همان مثنوي ده هجايي بود كه قبل از اين ، قالب يكه تاز شعر كُردي جنوبي به حساب مي آمد . امروزه هر گاه دفتر شعر كُردي كرماشان را تورق مي كنيم ، به نام هايي مانا برمي خوريم كه ذكر آنها مي تواند اداي ديني باشد
.
فرشيد يوسفي ، محمد شكري ، كرمرضا كرمي ، احمد عزيزي ، تقي رشيدي ، احمد جلالي گوران ، سليمان داوند ، امان الله خان رشيدي ، ولي رضايي ، علي اصغر زعفراني ، كيومرث عباسي قصري ، يدالله لُرنژاد ، پرويز بنفشي ، عبدالله مرادي ( دلريش مايشتي ) ، ميرزا يوسف تالاندشتي و
...
احمدعزيزي در اين ميان به علت آشنايي جدي با واژگان كُردي و ارتزاق از واژه هايي غني از حيث زباني تشخص خاصي دارد و ولي رضايي ، فرشيد يوسفي و كيومرث عباسي قصري زبان خاص خود را در اين عرصه به نمايش گذاشته اند
.
بر خلاف ساير گويشوران زبان كُردي ، در اين ديار ، غزل همچنان جاندار و پويا در مسيري قرار گرفته كه با فاكتورهاي خاص غزل امروز ايران رقابت مي كند و دربين نسل دوم شعر و ادب همچنان طعم پويايي مي دهد. نمونه هاي موفق غزل در مجموعه شعرهاي » يه ي شه و ئه گه ر بچيدن « ، » وه سقانم بنوسم « و » نه رمه واران « و آثار شاعراني همچون علي سهامي ، رضا جمشيدي ، عليرضا يعقوبي ، امين گجري ، فرياد شيري ، مهوش سليمان پور ، پريوش ملكشاهيان ، امرالله عظيمي ، فاطمي مجد ، كمري ، عزيزي و ... نشان از جدي بودن توجه به اين قالب در بين كلهري سرايان و شاعران كرماشاني دارد
.
اما اگر بخواهيم گريزي به مثنوي هاي ده هجايي ـ قالب پركاربُرد شعر كُردي جنوبي ـ بزنيم ، به نام هايي جوان اما پرتوان همچون : سعيد عبادتيان ، بهروز ابراهيمي و ... برمي خوريم .اينان با بهره گيري از انديشه اي نوين با همان قالب آشناي افواه عامه به آفرينشگري پرداخته و با بهره گيري از واژگان اصيل و تصويرگري هاي ناب و منحصر به فرد مثنوي ماندگاري براي آيندگان اين فرهنگ و زبان برجاي گذاشته اند
 

pari.zareii7

عضو جدید
سلام...
اینجا مکانیست برای گسترش دوستی هایم با هر قومیت و مملکتی...
دوستان کرد اگر دوست دارن بیان و برای هم همدمی اگرچه مجاری ولی حقیقی باشیم...

یادتان نرود اینجا فرار است هم دلی کنیم نه هم زبونی..
هه ر وه کو بی که س ئه گرچی ده رده دار و بی که سم
من که سم کورده به که س نایلم بی که سم
 
بالا